[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 22 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-11 11:51
RollieBollie schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:00:
[...]

Officieel levert XS4ALL modems in bruikleen. Theoretisch gezien kan het dus zijn dat XS4ALL die terug wilt hebben.

De DSL instellingen voor enkel internet zijn voor Freedom en XS4ALL gelijk. Je kan het ook handmatig instellen en als er ook TV/Telefonie bij zit kan je beste kijken op: https://freedom.nl/helpdesk
in fritzos 7.20 komt freedom internet als provider wel, je kan evt een interne avm beta 7.19 installeren.

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-10 12:58
RollieBollie schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:00:
[...]

Officieel levert XS4ALL modems in bruikleen. Theoretisch gezien kan het dus zijn dat XS4ALL die terug wilt hebben.

De DSL instellingen voor enkel internet zijn voor Freedom en XS4ALL gelijk. Je kan het ook handmatig instellen en als er ook TV/Telefonie bij zit kan je beste kijken op: https://freedom.nl/helpdesk
Bedankt voor je antwoord.
Ja hij had er één over en heeft de andere al terug gestuurt.
Was een paar dagen weg,.
En was over gezet op 7-9..teminste zo zou het moeten zijn.
Maar kwam net terug en geen verbinding, dus zeg al morgen even bellen en of mailen.
Hebben net alles door gekeken en het zou goed moeten staan,, en hij zegt zie alleen.. Krijg de internetprovider antwoord niet op PPPoE
Zij al beter morgen even bellen 🥳

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-10 09:21
digiben schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:01:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Ja hij had er één over en heeft de andere al terug gestuurt.
Was een paar dagen weg,.
En was over gezet op 7-9..teminste zo zou het moeten zijn.
Maar kwam net terug en geen verbinding, dus zeg al morgen even bellen en of mailen.
Hebben net alles door gekeken en het zou goed moeten staan,, en hij zegt zie alleen.. Krijg de internetprovider antwoord niet op PPPoE
Zij al beter morgen even bellen 🥳
Beter even mailen naar helpdesk@freedomnet.nl !!!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
nieuws: Freedom Internet gaat glasvezel aanbieden op T-Mobile-netwerk

Dat maakt gelijk freedom wél een optie voor mij. T-Mobile levert hier glas, in tegenstelling tot Cambrium. Ben benieuwd naar de prijsstelling. Als die een beetje fatsoenlijk is, stappen we wanneer het kan over naar Freedom.

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:22
Vandaag is het dan zover, er is glasvezel in huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olZNITIZwzPe1NYnzNZvR7_y3dY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93Tubyut1sNOv6kDG6WDSufe.jpg?f=fotoalbum_medium

Helaas KPN WBA, dus wel even schrikken als je van Ziggo 250 down, 25 up naar iets van Freedom wil, en een alternatief moet zoeken voor TV.

KPN, T-Mobile enzo weten al dat ik glasvezel heb, de Freedom check denkt dat ik nog ADSL heb.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 07:54
voorstad schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:35:
[Afbeelding]

Helaas KPN WBA, dus wel even schrikken als je van Ziggo 250 down, 25 up naar iets van Freedom wil, en een alternatief moet zoeken voor TV.

KPN, T-Mobile enzo weten al dat ik glasvezel heb, de Freedom check denkt dat ik nog ADSL heb.
Weet je toevallig of dit GPON is?

Hier hebben wij ook glasvezel gekregen, maar T-Mobile wil nog steeds alleen op DSL leveren. Er ligt hier volgens T-Mobile geen glas. "Waar sta ik dan naar te kijken mevrouw?" Ook KPN Netwerk

In dit geval bij T-Mobile wel de aanvraag door laten gaan. Voor 25 euro 50Mbit VDSL is namelijk al ruim voldoende voor het kleine gebruik.

KPN, XS4ALL en Tweak leveren hier dan weer wel op glas.

• voorstad
krakendmodem schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:45:
[...]

Weet je toevallig of dit GPON is?
Waar kan ik dat zien?

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/ zegt:

Beschikbaar: ✔
Wat: FttH
Technologie: Fiber
Internet Snelheid: 1000 Mbit/s

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 07:54
voorstad schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:07:
[...]

Waar kan ik dat zien?

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/ zegt:

Beschikbaar: ✔
Wat: FttH
Technologie: Fiber
Internet Snelheid: 1000 Mbit/s
GPON is een nieuwe techniek die KPN gebruikt. Daarvoor komt er dus een zwart kastje aan dat glasvezelaansluitpunt. Bij ons is die er op geplakt, normaal schroeft men die aan de muur vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5fEwXi5wN6qg8ULxIOrfAHIEhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdpLyDrK4ndUHjoNSzOiAHtX.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zwarte nokia kastje krijg je als je je diensten via GPON glasvezel geleverd krijgt. Je moet die dan gebruiken. Omdat GPON relatief "nieuw" is kan/wil T-Mobile hier nog niet op leveren. Althans, niet op de verschillende adressen / woonplaatsen die ik heb geprobeerd.

Vandaar de vraag of je weet of je GPON hebt. Als er een compleet nieuw glasvezelnetwerk in de grond is gelegd in het afgelopen jaar, dan is de kans groot dat het GPON is.

Maar verder weet ik er ook niet alles van ;). Alleen vind ik het raar dat je T-Mobile bij jou wel kan leveren en bij ons weer niet. We hebben namelijk dezelfde patchcover.

https://www.kpnwebshop.co...on-ont-indoor-1ge-scapc/2

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 10-09-2020 13:03 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kan KPN NetwerkNL dat GPON kastje niet in een NT-vorm gieten die rechtstreeks vastgeklikt wordt, net zoals ze met die media converter van ZTE hebben gedaan? Ze hoeven in GPON-gebied immers geen rekening te houden met die oudere form factors. Wordt het toch iets netter in de toch al overvolle meterkast (zeker als je in een gebied zit met stadsverwarming...)

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 10-09-2020 13:07 ]

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11 21:02
Zr40 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:05:
Wordt het toch iets netter in de toch al overvolle meterkast (zeker als je in een gebied zit met stadsverwarming...)
Stadsverwarming of misschien water algemeen zelfs, moet al sinds ongeveer 2010 in een eigen meterkast zitten, bij nieuwbouw. Dus dan heb je twee meterkasten naast elkaar.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:38

GerkeP

Vragen mag altijd........

Dat heeft mijn dochter ook, niet in de meterkast, maar gewoon boem in de voorgevel in de hoek :-(
En dan plakken ze inderdaad dat zwarte kastje op de NTU.
Binnen 10 minuten was de KPN monteur weer weg.

Ze hebben daar TMobile genomen

GerkeP

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

don spike schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:08:
[...]

Stadsverwarming of misschien water algemeen zelfs, moet al sinds ongeveer 2010 in een eigen meterkast zitten, bij nieuwbouw. Dus dan heb je twee meterkasten naast elkaar.
Hier niet. Nieuwbouw van 2016. Alles komt in de meterkast uit: water, elektra, stadsverwarming, glasvezel, ziggo.

Ik heb wel wat loze ruimte links van de meterkast. Heb dus maar een gat geboord in de wand om daar alle kabels doorheen te leiden naar router en switch. (12x ethernet voor de wcd's in het huis.) Anders is het echt niet te doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 10-09-2020 13:14 ]

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11 21:02
Zr40 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:09:
[...]

Hier niet. Nieuwbouw van 2016. Alles komt in de meterkast uit: water, elektra, stadsverwarming, glasvezel, ziggo.
Een snelle zoekactie zegt dat die eis kennelijk alleen bij hoogbouw is. ook weer wat geleerd.

Wel vaag dat je een lege ruimte ernaast hebt. maar ook wel weer fijn.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-11 22:24

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Tomba schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:03:
[...]

Hier ook, dus ook XS4ALL met jaartje verlengd. Gezien de frase ‘ alsmede glasvezelnetwerken van andere kleinere exploitanten.’ zal de gbit verbinding niet via T-Mobile gaan zijn, dus vette pech in 040. Prijs propositie via KPN netwerk is echt té hoog, betaal nu bij XS4ALL 51€ per maand voor 100/100 en dat vind ik al erg duur.
So they proved me wrong ;) Als mijn xs4all abo afloopt it's Freedom baby :)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-11 09:44

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:34
De zin "Freedom klanten kunnen straks kosteloos switchen tussen netwerkleveranciers" wekt toch de indruk dat het hier gaat om alle gebieden waar T-Mobile 1 Gbit levert (dus niet alleen waar T-Mobile zelf glasvezel aanlegt)? Dus overal waar T-Mobile 1Gbit levert straks ook Freedom 1 Gbit voor €49 ?

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-11 09:44
Daar lijkt het wel op.

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:39
Daar ben ik niet zo heel gerust op, vanwege bijvoorbeeld deze quote:
T-Mobile is gestart met de aanleg van een glasvezelnetwerk in Den Haag en recentelijk ook in Eindhoven. Verdere uitbreidingsplannen voor andere regio’s zijn in de maak. Zodra T-Mobile een nieuw gebied ontsluit voor andere partijen, kan Freedom in dat gebied glasvezelverbindingen van 1 GB aanbieden voor € 49,- per maand.
Dat kun je ook lezen alsof die € 49 alleen geldt voor de gebieden waar T-Mobile "zelf" het netwerk legt. Is dat hetzelfde als overal waar T-Mobile 1Gbit levert? Er zijn toch al heel wat gebieden waar T-Mobile wel 1Gbit levert, maar niet het netwerk zelf aangelegd heeft?

• odo966
Maar wat kunnen ze anders bedoelen met "switchen tussen netwerkleveranciers" en "bestaande klanten"?

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:39
Ik hoor graag van iemand die er meer over weet, maar voor zover ik weet heeft T-Mobile in Den Haag al mensen aangesloten op hun eigen netwerk, zie bijvb.:
https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/glasvezel/denhaag
Ik vraag me af of er verschil is (bijvb. voor Freedom) tussen dat door T-Mobile aangelegde netwerk en alle andere plekken waar T-Mobile 1Gbit levert. Ik dacht dat ze dat namelijk ook deden door eigen apparatuur in de wijkkasten te plaatsen, maar het glasnetwerk is daar niet door hun aangelegd. Ik kan me voorstellen dat daar een (subtiel) verschil zit, maar ik hoop het natuurlijk niet!

• odo966
Dat laatste is zeker zo inderdaad, T-Mobile apparatuur in wijkkasten van KPN netwerken, en daar levert T-Mobile 1 Gbit op, maar juist op die situatie lijkt me die zin van toepassing over "bestaande Freedom klanten" die mogen "switchen van netwerkleverancier". Switchen van KPN naar T-Mobile als operator dus, als bestaande Freedom-klant. Dat lijkt me in zo'n nieuw, zelf aangelegd T-Mobile gebied niet van toepassing (of ze moeten hoogstens bedoelen switchen van koper naar glas). Maar ik ben het met je eens, het lijkt bijna te mooi om waar te zijn dat het voor alle T-Mobile 1Gbit gaat gelden, en de berichtgeving lijkt van de ene kant juist weer op die nieuwe, zelf aangelegde T-Mobile gebieden te focussen, dus zou het graag bevestigd zien, maar kan die zinnen over switchen toch moeilijk anders lezen.

• digiben
jgelauff schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:49:
[...]

in fritzos 7.20 komt freedom internet als provider wel, je kan evt een interne avm beta 7.19 installeren.
Ja ik hoorde het van hem.
Ik heb natuurlijk zelf de 7590.
Maar het werkt bij hem 👍
Alleen waar kan hij die beta op halen.
Ik kan hem nergens vinden... 🥳

• Jelte
  • Niet online
odo966 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:08:
De zin "Freedom klanten kunnen straks kosteloos switchen tussen netwerkleveranciers" wekt toch de indruk dat het hier gaat om alle gebieden waar T-Mobile 1 Gbit levert (dus niet alleen waar T-Mobile zelf glasvezel aanlegt)? Dus overal waar T-Mobile 1Gbit levert straks ook Freedom 1 Gbit voor €49 ?
Hier wil ik ook graag een antwoord op hebben. Want als dit zo is, wordt het een nobrainer voor mij.

• Jelte
  • Niet online
Ik denk het wel. Als ik 1gbit via T-Mobile zou willen betaal ik €40/maand. Als dat via KPN zou gaan, vermoed ik dat dat veel meer zou kosten (net als bij freedom).

• jgelauff
digiben schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:08:
[...]

Ja ik hoorde het van hem.
Ik heb natuurlijk zelf de 7590.
Maar het werkt bij hem 👍
Alleen waar kan hij die beta op halen.
Ik kan hem nergens vinden... 🥳
zie hier https://xs4all.gebruikers...1083&pid=11884#post_11884

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Euh zijn de scriptkiddies weer aan het spelen?
Krijg mijn mail niet de deur uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jg7luvGFoFiHJ3dlOmaIPfNSY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q5zOd5Koi2mVOs3LXgXDIJzu.png?f=user_large

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• digiben
Bedankt, maar die had ik ook gezien en alleen druk ik op een link is er geen één die werkt 😅
En of kan zijn dat ik eerst moet registreren.
Maar zo bij fritz zie ik nog niks staan... dus denk geduldig wachten 👍

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:07
odo966 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:37:
Dat laatste is zeker zo inderdaad, T-Mobile apparatuur in wijkkasten van KPN netwerken, en daar levert T-Mobile 1 Gbit op, maar juist op die situatie lijkt me die zin van toepassing over "bestaande Freedom klanten" die mogen "switchen van netwerkleverancier". Switchen van KPN naar T-Mobile als operator dus, als bestaande Freedom-klant. Dat lijkt me in zo'n nieuw, zelf aangelegd T-Mobile gebied niet van toepassing (of ze moeten hoogstens bedoelen switchen van koper naar glas). Maar ik ben het met je eens, het lijkt bijna te mooi om waar te zijn dat het voor alle T-Mobile 1Gbit gaat gelden, en de berichtgeving lijkt van de ene kant juist weer op die nieuwe, zelf aangelegde T-Mobile gebieden te focussen, dus zou het graag bevestigd zien, maar kan die zinnen over switchen toch moeilijk anders lezen.
Ik denk niet dat Freedom gaat leveren over de apparatuur van Glasoperator (waar T-Mobile via ODF 1 Gbps levert). Het zal alleen betrekking hebben op de glasvezelnetwerk die in opdracht van T-Mobile zelf gelegd zijn.
En ook al zou Freedom in de toekomst over Glasoperator gaan leveren op de KPN Netwerk NL glasvezel netwerken/POP's dan is de kans groot dat je er niet meer op komt. De Glasoperator switches raken steedds meer vol en ze plaatsen geen appartuur meer bij, dus vol=vol... :|

• voorstad
voorstad schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:35:

Verkeerd gelezen. T-Mobile levert inderdaad alleen Adsl.

De enige aanbieders zijn momenteel KPN,,XS4ALL en Tweak. Dik kans dat het dus GPON is, ☹️

Tjonge, wat is het toch beroerd en ondoorzichtig geregeld. Ik hoop dat de ACM KPN flink aanpakt.

Heb de GPON vraag bij de helpdesk van Freedom neergelegd.

---
(update 11-9-2020) Tweak legt het GPON probleem goed uit:
https://gathering.tweaker...message/63728228#63728228

[ Voor 9% gewijzigd door voorstad op 11-09-2020 10:19 ]

• Soundwork
voorstad schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:11:
[...]

De enige aanbieders zijn momenteel KPN,,XS4ALL en Tweak. Dik kans dat het dus GPON is, ☹️

Tjonge, wat is het toch beroerd en ondoorzichtig geregeld. Ik hoop dat de ACM KPN flink aanpakt.

Ja, GPON wordt door KPN Wholesale op de nieuw aangelegde glasvezelnetwerken toegepast. De bestaande netwerken gaan op den duur ook om naar GPON maar de netwerk architectuur blijft wel point to point, dus iedereen kijkt straks tegen zo'n zwarte ONT van Nokia aan.... eigen routers met Gbic/SFP zijn dan exit :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Soundwork op 10-09-2020 22:14 ]

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
ollie1965 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:48:
Euh zijn de scriptkiddies weer aan het spelen?
Krijg mijn mail niet de deur uit.

[Afbeelding]
Zelfde probleem hier. Kreeg net wel een telefoontje dat iemand al 12 keer dezelfde mail van mij gekregen had :) , maar bij mij stond die nog steeds in de out-box.

Directeur van KPN bezig misschien :o

[ Voor 3% gewijzigd door Sakura_nl op 10-09-2020 22:16 ]

• odo966
Soundwork schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:10:
[...]

Ik denk niet dat Freedom gaat leveren over de apparatuur van Glasoperator (waar T-Mobile via ODF 1 Gbps levert). Het zal alleen betrekking hebben op de glasvezelnetwerk die in opdracht van T-Mobile zelf gelegd zijn.
En ook al zou Freedom in de toekomst over Glasoperator gaan leveren op de KPN Netwerk NL glasvezel netwerken/POP's dan is de kans groot dat je er niet meer op komt. De Glasoperator switches raken steedds meer vol en ze plaatsen geen appartuur meer bij, dus vol=vol... :|
Jammer, als je gelijk hebt, het voelde ergens al te mooi. Maar hoe lees je dan de zin over "switchen van netwerkleverancier" voor bestaande Freedom klanten? In wat voor gebied kan dat überhaupt van toepassing zijn? Volgens jouw redenering ben je toch óf gedoemd tot KPN Netwerk, óf je hebt het geluk in een nieuw, of nieuw aan te leggen, T-Mobile gebied te wonen?

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik zit bijvoorbeeld in het KPN netwerkNL gebied (ze gaan hier ooit galsvezel leggen als ik het mag geloven), maar e-fiber komt eerst glasvezel leggen. Ik denk dat ik makkelijk kan overstappen van een KPN netwerkNL gebaseerde verbinding (nu zou dat DSL zijn) naar bijvoorbeeld glasvezel via e-fiber als dat er ligt.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Jelte
  • Niet online
Freedom gaat in een toekomstige nieuwsbrief aangeven waar het precies gaat gelden. Ben benieuwd.

https://twitter.com/Freed.../1304121417001205760?s=20

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-10 09:02
Momenteel 9.15 uur gaat mail verzenden niet of zeer traag.

Thunderbird meldt:
Verzenden van het bericht is mislukt.
Het bericht kon niet worden verzonden, omdat de verbinding met uitgaande (SMTP-)server smtp.freedom.nl in het midden van de transactie werd verbroken. Probeer het opnieuw.
Via webmail lukt het met minuten vertraging wel. Ik zie nog geen storingsmelding.
[edit] Om 9.30 uur verscheen een melding dat ze ermee bezig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Cumulus-1 op 11-09-2020 09:45 ]

• HSL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-11 13:03

HSL

Kleine UDM-Pro update, sinds ik de laatste beta heb geïnstalleerd werkt het vlekkeloos om een verbinding te krijgen via de SFP+ WAN.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-11 06:54
[...]

---
(update 11-9-2020) Tweak legt het GPON probleem goed uit:
https://gathering.tweaker...message/63728228#63728228
Hier kan de ACM niet zoveel mee. Dat jij andere aanbieders (nog niet ziet) heeft te maken met de aanpassingen die zij moeten doen in hun leverstraat als het gaat over GPON via KPN WBA.
T-Mobile wil dat wel en is er ook mee bezig (want ze willen die klanten op WBA ook weer niet missen) maar ze zijn gewoon nogal traag.
Waarom Freedom nog niet zichtbaar is weet ik niet. Ik ben er nog altijd niet achter of zij een direct WBA contract hebben (en dus zelf hun leverstraat moeten bijwerken) of via het WBA contract van Cambrium.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• voorstad
[...]

En het antwoord is "Ik zie dat de glasvezel die bij jou is aangelegd van het techniek type GPON is. Op dit moment kunnen wij nog niet over GPON leveren. Vandaar ook dat dit niet als optie uit onze postcode check komt. We zijn wel bezig met het kunnen gaan leveren over deze techniek, maar wanneer we dit kunnen kan ik je nu niet vertellen."

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:10

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Soundwork schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:13:
[...]

Ja, GPON wordt door KPN Wholesale op de nieuw aangelegde glasvezelnetwerken toegepast.
Hoe moet ik dat zien? Mijn nieuwbouwhuis in een geheel nieuwe buurt (in KPN gebied) wordt in april opgeleverd. Betekent dit dat dit vrijwel gegarandeerd GPON gaat zijn?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Als het netzo als bij mij gaat ... niet ... als het goed is :)

Onze straat en een andere met nieuwbouwhuizen is het enige wat hier glasvezel heeft gekregen in het dorp.
Maar in de komende maanden wordt het als het goed is opgeleverd voor alle inwoners hier.

Ze zijn hier in volledige gemeente glas aan het aanleggen (https://glasvezelzuidenveld.nl/)
Nu is ons huis later opgeleverd dan de buren van ons, op hun postcode krijgen ze daar 1Gbit, maar op de onze niet.
Nou zal dat wel een database dingetje zijn, gewoon niet up-to-date gebracht, maar zover ik te horen heb gekregen, zou ik ook gewoon gebruik kunnen gaan maken van 1Gbit via een Tweak en dus ook Freedom.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 10:33
[...]

Hmm, maar een andere optie zou toch ook nog kunnen:

Ik weet niet of Freedom straks in de door T-mobile zelf aangelegde gebieden ODF gaat doen (dus eigen apparatuur plaatsen), of via een soort T-mobile Wholesale aanbod voor de last mile?

Want als dat zo is, dan zou T-mobile ook op KPN Netwerk NL netwerken waar ze ODF doen toch de Wholesale Lastmile leverancier voor Freedom kunnen zijn?.....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Zr40 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:05:
Kan KPN NetwerkNL dat GPON kastje niet in een NT-vorm gieten die rechtstreeks vastgeklikt wordt, net zoals ze met die media converter van ZTE hebben gedaan? Ze hoeven in GPON-gebied immers geen rekening te houden met die oudere form factors. Wordt het toch iets netter in de toch al overvolle meterkast (zeker als je in een gebied zit met stadsverwarming...)
Met een AVM Fritz!Box 5491 of 5550 heb je geen Nokia kastje meer nodig. Dan kan de glaskabel direct het Fritz!Box modem in. KPN moet alleen even het ONT ID geven en die kan je in de AVM Fritz!Box webinterface invoeren.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Theetjuh schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:48:
Als het netzo als bij mij gaat ... niet ... als het goed is :)
Dat is geen KPN. Mijn vraag gaat specifiek over wat KPN doet :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
.oisyn schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:48:
[...]

Dat is geen KPN. Mijn vraag gaat specifiek over wat KPN doet :)
KPN heeft hier het glas aangelegd voor de nieuwbouw.
Het glasvezel project gaat het alleen overal aanbieden.

• Barre73
.oisyn schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:24:
[...]

Hoe moet ik dat zien? Mijn nieuwbouwhuis in een geheel nieuwe buurt (in KPN gebied) wordt in april opgeleverd. Betekent dit dat dit vrijwel gegarandeerd GPON gaat zijn?
Nee. Nog niet in nieuwbouw gebieden.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik werd net geïnformeerd dat het momenteel nog niet mogelijk is om STB's bij te bestellen }:|

• Soundwork
.oisyn schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:24:
[...]

Wat @Barre73 zegt, niet voor nieuwbouw woningen, maar alleen de nu / nieuw aangelegde glasvezelnetwerken. Dat je een nieuwbouw woning hebt gekocht (of huurt) wil niet zeggen dat je ook op een compleet nieuw core-fiber network wordt aangesloten.

Zie jij de toepassing van GPON als een nadeel?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik wel. Het vereist een extra kastje in de meterkast, en dus een extra stekker (en stroomverbruik). Het kastje verhindert het gebruik van SFP in de router, wat je een ethernetpoort kost.

[ Voor 56% gewijzigd door Zr40 op 13-09-2020 23:02 ]

• Soundwork
Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:59:
Ik wel. Het vereist een extra kastje in de meterkast, en dus een extra stekker (en stroomverbruik). Het kastje verhindert het gebruik van SFP in de router, wat je een ethernetpoort kost.
Ja, dat is bij mij inderdaad ook een nadeel.
Maar de provider KPN "verschuilt" zich nu achter het juridische feit dat je eigenlijk helemaal de NT niet mag vervangen. Of dat dus nu een ONT (GPON) of NT (AON) is.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Soundwork schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:54:
[...]

Wat @Barre73 zegt, niet voor nieuwbouw woningen, maar alleen de nu / nieuw aangelegde glasvezelnetwerken. Dat je een nieuwbouw woning hebt gekocht (of huurt) wil niet zeggen dat je ook op een compleet nieuw core-fiber network wordt aangesloten.
Hoe groot is zo'n netwerk? Het gaat in dit geval om een hele nieuwe wijk die wordt gebouwd.
Naast een principieel nadeel (extra kastje dat stroom verbruikt), ook een praktische: ik begrijp dat Freedom momenteel nog niet levert over GPON.

• Soundwork
.oisyn schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:14:
Hoe groot is zo'n netwerk? Het gaat in dit geval om een hele nieuwe wijk die wordt gebouwd.
Over het algemeen 1 area PoP (wijkcentrale) per wijk, max 2500 aasluitingen.
Naast een principieel nadeel (extra kastje dat stroom verbruikt), ook een praktische: ik begrijp dat Freedom momenteel nog niet levert over GPON.
Klopt, alleen KPN zelf levert momenteel over GPON via KPN WBA (wholesale)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Soundwork schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:08:
[...]

Ja, dat is bij mij inderdaad ook een nadeel.
Maar de provider KPN "verschuilt" zich nu achter het juridische feit dat je eigenlijk helemaal de NT niet mag vervangen. Of dat dus nu een ONT (GPON) of NT (AON) is.
Ik heb helemaal niets vervangen. Ik heb nog steeds dezelfde patch cover die de xs4all monteur zelf heeft geplaatst. Ik heb er alleen een SC naar LC verloopje op gezet zodat ik het in een SFP module kon stoppen ;)

• odo966
Is dat echt zo ja? Dus in "KPN-gebieden" waar T-Mobile niet hoger dan 100 Mbit levert (want geen eigen apparatuur) gaan ze dat ook nooit meer doen?

• Barre73
[...]

Dat is heel moeilijk te zeggen. De meeste nieuwbouwwijken worden verglaasd vanuit een nieuw geplaatste PoP. Die is niet langer voor 2500 (tegenwoordig trouwens 3500) woningen,maar het is bijna altijd een straatkast PoP voor ruim 500 woningen. Als het er meer zijn is het wel een grote PoP. Maar de kans dat je een nieuwbouwwoning in een groter project betrekt en daar GPON in krijgt is zeeeeer klein. Het hele proces is dusdanig anders dat dit pas een tweede of derde stap is.

Betrek je een nieuwbouwwoning die toevallig net als kleiner projectie in een gebied ligt waar nu wel nieuwe FttH wordt uitgerold, dan krijgt die woning wel GPON.

Welke wijk betreft het hier, dan kan ik het snel nazoeken voor je.

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:41
Ik zag nooit echt veel nadeel in GPON totdat ik de podcast van met nerds om tafel luisterde(link). Vooral de opmerking dat KPN met GPON de snelheid van innovatie wil bepalen (lees vertragen) vind ik een naar idee.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Barre73 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:45:
[...]

Welke wijk betreft het hier, dan kan ik het snel nazoeken voor je.
Rijnvliet, Utrecht.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

esky schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:46:
[...]

Ik zag nooit echt veel nadeel in GPON totdat ik de podcast van met nerds om tafel luisterde(link).
Het kan aan mij liggen maar ik zie de afspeelknop nergens 8)7
.edit: grappig de audio opent op elke aflevering behalve bij die.

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 14-09-2020 12:56 ]

• YWatchman
.oisyn schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:54:
[...]

Het kan aan mij liggen maar ik zie de afspeelknop nergens 8)7
https://art19.com/shows/m...e6-4c10-bd01-c9436d18872c voor als je niet sarcastisch was :-)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

• YWatchman

• eymey

Ik zie toepassing van GPON zéker als een nadeel.

Of je zelf de ONT of NT kan vervangen is vers 1, maar het grootste probleem is wat mij betreft gewoon het buiten spel zetten van serieuze concurrentie (wat door het hele gedoe rondom ACM en regulering sowieso al niet meer zo makkelijk is).

In de AON opzet heeft iedere huisaansluiting een eigen 1:1 verbinding met de PoP. Wat voor andere partijen de mogelijkheid geeft (mits KPN Netwerk NL dit toestaat danwel door ACM gereguleerd) om eigen apparatuur in de PoP's te plaatsen en zelf ook de verbindingslaag richting de consument te verzorgen. Hier in Almere, een AON gebied, zijn er zo al 4 operators die onafhankelijk van elkaar licht op de vezels zetten.

Bij GPON is dit technisch een heel stuk lastiger (tot onmogelijk) en blijft iedere partij die op zulke netwerken diensten wil leveren dus afhankelijk van Wholesale Broadband Access via de partij die niet alleen eigenaar is van het fysieke netwerk, maar dus ook de enige is die actieve diensten op het netwerk kan zetten.
[...]

Waaruit maak je dat laatste op? Als Freedom een WBA overgeenkomst sluit met KPN, dan kunnen ze in principe (commerciele / marketingtechnische bepalingen daargelaten) over ieder netwerk aanbieden waar KPN licht op de vezels zet. Tegen torenhoge tarieven, dat wel.......

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Uit het antwoord van de Freedom helpdesk:
voorstad schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:11:
[...]

En het antwoord is "Ik zie dat de glasvezel die bij jou is aangelegd van het techniek type GPON is. Op dit moment kunnen wij nog niet over GPON leveren. Vandaar ook dat dit niet als optie uit onze postcode check komt. We zijn wel bezig met het kunnen gaan leveren over deze techniek, maar wanneer we dit kunnen kan ik je nu niet vertellen."

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

.

[ Voor 99% gewijzigd door Zr40 op 14-09-2020 13:11 . Reden: dubbel met .oisyn ]

• eymey
Oh ja, dat heb ik voorbij zien komen inderdaad (maar ik vind óók de opmerking van de medewerker erg vreemd).

Voor zo ver ik het begrijp lift Freedom nu, afhankelijk van de regio, mee op WBA overeenkomsten van andere partijen. En in sommige plaatsen zelfs op de eigen apparatuur die partijen, zoals Cambrium (Tweak), in glasvezelcentrales hebben, door wholesale breedbandtoegang (last mile toegang) direct van zo'n operator af te nemen.

Dat zou dus betekenen dat in GPON gebieden van KPN er eigenlijk sowieso dus nog 0 andere partijen zijn die via WBA diensten kunnen aanbieden (wat me overigens ook weer niet zou verbazen).

[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 14-09-2020 13:15 ]

• voorstad
eymey schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:14:
Oh ja, dat heb ik voorbij zien komen inderdaad (maar ik vind óók de opmerking van de medewerker erg vreemd).

Voor zo ver ik het begrijp lift Freedom nu, afhankelijk van de regio, mee op WBA overeenkomsten van andere partijen. En in sommige plaatsen zelfs op de eigen apparatuur die partijen, zoals Cambrium (Tweak), in glasvezelcentrales hebben, door wholesale breedbandtoegang (last mile toegang) direct van zo'n operator af te nemen.

Dat zou dus betekenen dat in GPON gebieden van KPN er eigenlijk sowieso dus nog 0 andere partijen zijn die via WBA diensten kunnen aanbieden (wat me overigens ook weer niet zou verbazen).
Ik probeer het ook te begrijpen, maar het lukt me nog niet helemaal:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1998276

• Barre73
voorstad schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:19:
[...]

Ik probeer het ook te begrijpen, maar het lukt me nog niet helemaal:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1998276
In dat topic heb ik het al eens uitgelegd. Is gewoon een kwestie van teveel en te snel. Naast KPN en XS4All is inmiddels Tweak al wel in staat om via GPON te leveren. Andere providers zullen ook wel volgen als ze hun systemen op orde hebben.

• Barre73
Rijnvliet zit op een PoP die al in 2017 is geplaatst en medio 2018 is geactiveerd door KPN WBA. Dus een bestaande PoP en dus zeker geen GPON aansluiting nu.

Leuk detail: Die PoP is geen van de twee genoemde opties. Het is geen kleinere straatkast en het is geen grote betonnen PoP. Het zit er tussen in. Wel een betonnen PoP gebouwtje (waarschijnlijk met bakstenen uiterlijk) maar dan ongeveer de helft zo groot en goed voor een kleine 1500 aansluitingen.

• AgamemnonZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 12:30
Doet DNSSEC het bij anderen? Als ik de 'test your connection' scan van https://internet.nl/ draai dan staat er bij mij dat DNSSEC niet werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMxz01Gv62qfbDsJ4SDJ2gyl1gY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f2y4Fbv6SdFJuCPkfhNd8JRj.png?f=user_large

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:30
AgamemnonZ schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:06:
Doet DNSSEC het bij anderen? Als ik de 'test your connection' scan van https://internet.nl/ draai dan staat er bij mij dat DNSSEC niet werkt.

[Afbeelding]
Heb hier geen last van aangezien ik Cloudflare DNS gebruik.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[Afbeelding]
Dat zegt ie bij mij ook, maar doe deze 'ns: https://dnssec-tools.org/test/

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Doet DNSSEC het bij anderen? Als ik de 'test your connection' scan van https://internet.nl/ draai dan staat er bij mij dat DNSSEC niet werkt.]]
Bij mij werkt DNSSEC prima, maar het werkt eigenlijk altijd goed omdat ik een Pi-hole met Unbound gebruik (beetje flauw natuurlijk, maar ik doe dit juist om o.a. dit soort problemen te vermijden).

Overigens gebruik ik meestal deze test: klik

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ok, dus twee tests die zeggen van niet, en twee tests die zeggen van wel (www.dnssec-failed.org zou niet moeten resolven met DNSSEC aan)

Wie kan ik nou vertrouwen? :)

• AgamemnonZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 12:30
Apart dat verschillende DNSSEC tests verschillende resultaten tonen. De reden dat ik specifiek de test van internet.nl aanhaalde was omdat Freedom in dit nieuwsbericht van 9 augustus aangaf 100% te scoren op alle drie de tests van internet.nl. Dus ook 100% op de 'Test your connection', waar ik nu maar 50% scoor omdat DNSSEC het volgens die test niet doet.

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Als ik de link open die @YWatchman postte ( https://art19.com/shows/m...e6-4c10-bd01-c9436d18872c ), dan zie ik bovenaan als een soort van menu de afspeelcontrols staan voor die podcast.

There's no place like 127.0.0.1

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

MatHack schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:37:
[...]

Als ik de link open die @YWatchman postte ( https://art19.com/shows/m...e6-4c10-bd01-c9436d18872c ), dan zie ik bovenaan als een soort van menu de afspeelcontrols staan voor die podcast.
Ja die kan ik afspelen. Maar het ging om de pagina van de site van de podcast zelf. Die laat bij die aflevering (en alleen bij die aflevering) geen afspeelknop zien om onverklaarbare redenen 8)7

• YWatchman
AgamemnonZ schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:08:
Apart dat verschillende DNSSEC tests verschillende resultaten tonen. De reden dat ik specifiek de test van internet.nl aanhaalde was omdat Freedom in dit nieuwsbericht van 9 augustus aangaf 100% te scoren op alle drie de tests van internet.nl. Dus ook 100% op de 'Test your connection', waar ik nu maar 50% scoor omdat DNSSEC het volgens die test niet doet.
DDoS'es en TCP filtering heb ik zomaar het idee...

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:41

Thasaidon

If nothing goes right, go left

.oisyn schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:50:
Ok, dus twee tests die zeggen van niet, en twee tests die zeggen van wel (www.dnssec-failed.org zou niet moeten resolven met DNSSEC aan)

Wie kan ik nou vertrouwen? :)
Heb je wellicht een primaire en secundaire DNS in je settings staan?
Zou kunnen dat de een het wel goed doet, de ander niet.
Probeer het eens met de OpenDNS server 208.67.220.220 en 208.67.222.222 of die van een andere dienst...

Maar ook wat YWatchman zegt, DDOS op de DNS zou kunnen. Maar ik ga er even van uit dat dit wel bekend zou moeten zijn.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• YWatchman
Thasaidon schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:49:
[...]

Heb je wellicht een primaire en secundaire DNS in je settings staan?
Zou kunnen dat de een het wel goed doet, de ander niet.
Probeer het eens met de OpenDNS server 208.67.220.220 en 208.67.222.222 of die van een andere dienst...

Maar ook wat YWatchman zegt, DDOS op de DNS zou kunnen. Maar ik ga er even van uit dat dit wel bekend zou moeten zijn.
De DNS resolvers reageren op requests die de tags 'DO' of 'AD' bevatten.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Soundwork schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:13:
[...]

Ja, GPON wordt door KPN Wholesale op de nieuw aangelegde glasvezelnetwerken toegepast. De bestaande netwerken gaan op den duur ook om naar GPON maar de netwerk architectuur blijft wel point to point, dus iedereen kijkt straks tegen zo'n zwarte ONT van Nokia aan.... eigen routers met Gbic/SFP zijn dan exit :'(
Dan kun je toch gewoon een eigen router gebruiken met een ethernet poort of eventueel een Ethernet SFP om poorten te sparen. De GPON netwerken die ik tot nu toe gezien heb gaan allemaal met een ONT die hoort bij de OLT qua vendor. Dus Nokia ONT betekend ook Nokia OLT. Volgens mij zijn ze qua software nog niet zo ver dat een vendor mix and match ook kan.

GPON is eigenlijk niks anders dan glasvezelsplitters in een wijkast waar anders actieve apparatuur moet worden geplaatst. Het voordeel is dat deze kasten nu kleiner kunnen omdat er geen koeling meer nodig is. Het nadeel is dat het niet meer 1op1 vezels zijn naar een switchpoort maar 1 op x afhankelijk van het aantal poorten op de splitter. Wanneer er genoeg ruimte is in de wijkkast kunnen meerdere providers daar splitters plaatsen en diensten aanbieden. Ze hebben dan alleen wel de kosten van de darkfiber vanuit de wijkkast naar hun OLT locatie. De eigenaar van het glasvezel netwerk moet dit wel toestaan. Ik denk niet dat dit het geval is bij KPN, maar ander glasvezel initiatieven doen dit wel.

[ Voor 31% gewijzigd door raymonvdm op 16-09-2020 23:13 ]

• Soundwork
raymonvdm schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:04:
[...]

Dan kun je toch gewoon een eigen router gebruiken met een ethernet poort of eventueel een Ethernet SFP om poorten te sparen. De GPON netwerken die ik tot nu toe gezien heb gaan allemaal met een ONT die hoort bij de OLT qua vendor. Dus Nokia ONT betekend ook Nokia OLT. Volgens mij zijn ze qua software nog niet zo ver dat een vendor mix and match ook kan.
Ik snap deze post niet.... met point to point (AON) kan je de NT vervangen omdat het een mediaconverter is.
Bij GPON is de ONT geen mediaconverter, maar een de-multiplexer. Je zit samen met 47 andere klanten op dezelfde "feed" (dus 1 passive port). Dat zit een versleuteling op, en KPN wil dat niet vrijgeven. Vendors zoals Ubiquiti hebben ONT's op basis van SFP maar die zullen nooit toepasbaar worden op KPN netwerken.

• raymonvdm
Soundwork schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:10:
[...]

Ik snap deze post niet.... met point to point (AON) kan je de NT vervangen omdat het een mediaconverter is.
Bij GPON is de ONT geen mediaconverter, maar een de-multiplexer. Je zit samen met 47 andere klanten op dezelfde "feed" (dus 1 passive port). Dat zit een versleuteling op, en KPN wil dat niet vrijgeven. Vendors zoals Ubiquiti hebben ONT's op basis van SFP maar die zullen nooit toepasbaar worden op KPN netwerken.
Volgens mij is er nog geen mix and match tussen GPON vendors mogelijk, dus ik vraag me af of KPN dit bewust tegenhoud. Ze zullen er wellicht niet actief aan trekken om dit wel mogelijk te maken 8) maar de tijd zal het leren. Vandaar ook mijn opmerking om eigen apparatuur op de ONT aan te sluiten, dan ben je in iedergeval niet gebonden aan het provider modem.

En wellicht kan dit nog iets worden

Een NT en Mediaconvert zijn overigens twee verschillende type devices. De vroegere NT`s waren meerpoorts switches die ook VLAN tagging en eventueel VOIP en DVB-C ondersteunde ze waren onder beheer van de netwerk operator. Inmiddels worden deze vervangen door MediaConverters met minder intelligentie en minder functies. De ONT`s lijken wat dat betreft meer op NT`s alleen hadden die laatste een 1op1 vezel naar de switch en werkt de ONT met time sloten op een shared medium ( de glasvezel tot de splitter in de straatkast) Ik weet niet of KPN 48 poorts splitters gebruikt. Ik weet wel dat andere netwerken 16 of 32 poorts splitters gebruiken afhankelijk van de daadwerkelijke vezel lengtes van OLT naar splitter en van splitter naar ONT

Het voordeel van GPON is dat er alleen een vezel gegraven hoeft te worden tot de wijkkast en niet meer tot een area pop. En dat er in de wijkkast geen actieve apparatuur meer hoeft. (deze kunnen dus kleiner worden)

Hier staat een stukje over een glasvezel netwerk met NT`s (1 op 1 fiber)

En dit is dan een de GPON versie

Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/max/1628/1*ceosxCh48yGro90WoBBi1g.jpeg

[ Voor 15% gewijzigd door raymonvdm op 16-09-2020 23:29 ]

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:10:
[...]

Als er straks netwerken uitgerold zijn met passieve splitter kasten zit je met 16 aansluitingen op 1 passieve poort. En dan is nog maar de vraag hoeveel daarvan ook diensten afnemen.

En ik denk dat de bedoeling van de post was dat een eigen router met SFP ook niet heilig is. Een eigen router blijft prima mogelijk maar dan vanuit de ONT met ethernet.

• raymonvdm
Er komen ook meer fibers in de wijkkast uit dan dat er splitters hangen / splitter poorten zijn. Neem je geen diensten af dan heb je ook geen patch naar een splitter, zoals je ook geen patch hebt naar een DSLAM poort als je geen ADSL afneemt.

• Soundwork
raymonvdm schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:24:

Volgens mij is er nog geen mix and match tussen GPON vendors mogelijk, dus ik vraag me af of KPN dit bewust tegenhoud. Ze zullen er wellicht niet actief aan trekken om dit wel mogelijk te maken 8) maar de tijd zal het leren. Vandaar ook mijn opmerking om eigen apparatuur op de ONT aan te sluiten, dan ben je in iedergeval niet gebonden aan het provider modem.

En wellicht kan dit nog iets worden
Eigen router achter de ONT kan inderdaad zeker via de Ethernet poort.
Maar het kost je dan wel een extra stopcontact, niet iets wat alle klanten royaal in hun meterkast hebben.
Dan je link naar de ACM.... verwacht hier niet teveel van. Waar het abonneeovername punt daar is nogal discussie over. Velen zeggen pas NA de NTU en houdt in dat provider de ONT (of de NT) in beheer heeft en houdt. Pas daarachter mag je met Ethernet de boel overnemen op basis van koper/UTP kabel. Dus niet VOOR de NT/NTU. Wat jij hoopt is dat het abonnee overname punt op de FTU (de grondplaat) begint... (ik ook overigens)

[ Voor 4% gewijzigd door Soundwork op 16-09-2020 23:44 ]

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:20
Soundwork schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:40:
[...]
. . . Waar het abonneeovername punt daar is nogal discussie over. Velen zeggen pas NA de NTU en houdt in dat provider de ONT (of de NT) in beheer heeft en houdt. Pas daarachter mag je met Ethernet de boel overnemen op basis van koper/UTP kabel. Dus niet VOOR de NT/NTU. Wat jij hoopt is dat het abonnee overname punt op de FTU (de grondplaat) begint... (ik ook overigens)
Ik zou nog eens moeten zoeken waar maar ik heb daar een keer een mooi en strakke definitie voor gezien (volgens mij uit Duitsland).
  • Levert de provider de stroom voor het device dan hoort het bij het provider-netwerk.
  • Levert de eindgebruiker de stroom voor het device dan hoort het bij het abonnee netwerk
Ik zou heel graag zien dat deze definitie ook in NL gebruikt gaat worden.

• Barre73
Dronium schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:40:
[...]

Ik zou nog eens moeten zoeken waar maar ik heb daar een keer een mooi en strakke definitie voor gezien (volgens mij uit Duitsland).
  • Levert de provider de stroom voor het device dan hoort het bij het provider-netwerk.
  • Levert de eindgebruiker de stroom voor het device dan hoort het bij het abonnee netwerk
Op die manier is dus de grondplaat het eindpunt. Dat ga je hier bij glasvezel nooit voor elkaar krijgen. Bij GPON hoort de ONT bij het netwerk van KPN en is (vooralsnog) niet te vervangen. Dus die vormt het overnamepunt. Kan je niet leuk vinden maar als dat praktisch zou betekenen dat KPN de boel zo moet omgooien dat je elke ONT kan gebruiken dan is dat een onevenredige investering.
En ook met die ONT van KPN wordt voldaan aan het beginsel van de europese richtlijn dat een ieder zijn eigen modem of router moet kunnen gebruiken. Dat kan ook aangezien elke router voorzien is van een ethernetpoort.

• voorstad
Dronium schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:40:
[...]

Dat is inderdaad een heel goed uitgangspunt.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Barre73 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:25:
[...]
als dat praktisch zou betekenen dat KPN de boel zo moet omgooien dat je elke ONT kan gebruiken dan is dat een onevenredige investering.
Misschien mis ik iets, maar waarom zou KPN de boel moeten omgooien als je je router in principe gewoon zou kunnen instellen met de juiste sleutels?

Of anders gezegd: wat doet dat Nokia kastje wat geen enkel ander apparaat zou kunnen?

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 17-09-2020 23:08 ]

• jgelauff
Zullen we het weer over freedom als provider gaan hebben?

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-10 09:02
jgelauff schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:09:
Zullen we het weer over freedom als provider gaan hebben?
Oké. :)

In de afgelopen 10 dagen heb ik geen problemen meer ervaren met Freedom DNS. De FB 7590 meldt in het log dat DoT ook werkt.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:38

GerkeP

Vragen mag altijd........

Cumulus-1 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:04:
[...]
Oké. :)

In de afgelopen 10 dagen heb ik geen problemen meer ervaren met Freedom DNS. De FB 7590 meldt in het log dat DoT ook werkt.
Dan zet ik de DNS ook maar weer terug naar Freedom

GerkeP

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Zr40 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:07:
[...]

Misschien mis ik iets, maar waarom zou KPN de boel moeten omgooien als je je router in principe gewoon zou kunnen instellen met de juiste sleutels?

Of anders gezegd: wat doet dat Nokia kastje wat geen enkel ander apparaat zou kunnen?
Het Nokia kastje doet:
  • KPN in "full control" maken van de vezel tussen wijkcentrale en meterkast
  • Concurentie frustreren
  • Vrijheid op internet tegenwerken

• voorstad
localhost schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:55:
[...]

Het Nokia kastje doet:
  • KPN in "full control" maken van de vezel tussen wijkcentrale en meterkast
  • Concurentie frustreren
  • Vrijheid op internet tegenwerken
En het zorgt ervoor dat ik nog even op Ziggo blijf....

• Sakura_nl
De tv ontvanger MZ102 bevalt me nog steeds niet, vooral omdat die zo ontzettend traag is.
Ben echt benieuwd hoe de nieuwe tv ontvanger die ze nu leveren werkt.

Weet iemand of de tv gids ook anders is ingedeeld?\

De tv gids indeling bij xs4all beviel mij in ieder geval beter (hoewel het natuurlijk ook gewoon wennen is)

• KoenWa
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-11-2023
Sakura_nl schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:32:
De tv ontvanger MZ102 bevalt me nog steeds niet, vooral omdat die zo ontzettend traag is.
Ben echt benieuwd hoe de nieuwe tv ontvanger die ze nu leveren werkt.

Weet iemand of de tv gids ook anders is ingedeeld?\

De tv gids indeling bij xs4all beviel mij in ieder geval beter (hoewel het natuurlijk ook gewoon wennen is)
De nieuwe ontvanger werkt vlot, soepel en zonder problemen. De tv gids is inderdaad anders ingedeeld .
Functioneel ongeveer hetzelfde als de oude en dat was al goed. zeker vergeleken met de ontvanger van Delta (ook een Amino maar ander type).

[ Voor 0% gewijzigd door MisteRMeesteR op 29-09-2020 19:40 . Reden: Bold tags verwijdert. ]

• jgelauff
de nieuwe ontvangen heeft nog steeds geen netflix app?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sakura_nl schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:32:
Meh, ik vind 'm niet traag. Maar then again, ik ben de Mediabox XL gewend :r

Ik heb wel dat Begin Gemist altijd hapert, om de minuut ofzo. En de TV gids heeft vaak geen informatie.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verdorie, probeer de persconferentie terug te kijken op NPO1, krijg ik de melding "ongeldige media-URL (K528)" :Z

• HoleinOne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 17:27
In de app kan het wel.

• Sakura_nl
KoenWa schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:57:
[...]

De nieuwe ontvanger werkt vlot, soepel en zonder problemen. De tv gids is inderdaad anders ingedeeld .
Functioneel ongeveer hetzelfde als de oude en dat was al goed. zeker vergeleken met de ontvanger van Delta (ook een Amino maar ander type).
Klinkt goed. Zou je voor de aardigheid een fototje van het menu kunnen plaatsen, ben razend benieuwd.

Het is in ieder geval wachten tot de omruilaktie van Freedom in gang gezet gaat worden.
Pagina: 1 ... 22 ... 80 Laatste