[NetwerkNL/GPON] Alternatieve providers mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:18

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Een paar weken terug is er bij een stichting waar ik help een glasvezel geplaatst van KPN NetwerkNL.
Dit is Arnhem klarendal, en wat mij door de monteur verteld is is dit een GPON aansluiting.

Nu ben ik aan het kijken wat er voor abbonementen op te krijgen zijn, en er staat een leuk lijstje providers:
https://www.kpnnetwerk.nl/providers/
Nu heb ik ze allemaal afgelopen, maar alleen KPN en XS4ALL zeggen dat er glasvezel beschikbaar is.

Is na meerdere weken nog steeds bij andere providers niet bekend dat er glasvezel beschikbaar is / moeten ze nog eigen apparatuur plaatsen of blijft dit complete netwerk permanent KPN only?

Met de recente uitspraak van ACM mbt openstellen en het karakter van GPON zou het nog wel 's kunnen zijn het het KPN only blijft, maar kan nergens iets definitiefs vinden.

Beste antwoord (via SA007 op 05-06-2020 00:11)

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:18
Ik ben het ook nog aan het uitzoeken... Het heeft zeker niks te maken met die uitspraak want KPN gaf meteen al aan dat ze doorgaan met het openstellen van het netwerk op Wholesale niveau.
Maar inderdaad lijkt het erop dat er iets raars is met de GPON leverstraat waardoor providers buiten KPN deze adressen niet zien. Of wel zien maar bewust blokkeren omdat ze eerst iets moeten aanpassen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-06 21:15
Op zich kunnen alle WBA providers leveren over het xPON netwerk van KPN NetwerkNL.
Echter moeten ze hier ergens iets voor aanpassen/regelen.
Dit is iets dat nog "in-the-works" is, zeker omdat het nog vrij nieuw is (voor KPN NetwerkNL dan)
Hier kan @Barre73 mogelijk nog wel iets dieper op ingaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik ben het ook nog aan het uitzoeken... Het heeft zeker niks te maken met die uitspraak want KPN gaf meteen al aan dat ze doorgaan met het openstellen van het netwerk op Wholesale niveau.
Maar inderdaad lijkt het erop dat er iets raars is met de GPON leverstraat waardoor providers buiten KPN deze adressen niet zien. Of wel zien maar bewust blokkeren omdat ze eerst iets moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:10:
Intressant, dan wacht ik af tot wanneer het wel aangeboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:52

heuveltje

KoelkastFilosoof

Waarom geen KPN ?
Ik heb een glasvezel van KPN, was toen de goedkoopste ivm overstap van oude provider.
Ik zou nu kunenn wisselen, maar het scheelt nog geen 5E per maand.

En ik ben er zeer tevreden over, strakke ping en 100mbs, en kan me geen storing herinderen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb KPN niet heel erg hoog zitten, het is een schim van de partij die vroeger goede diensten leverde.
Ik heb een hele lijst redenen maar wil hier geen rant van maken.

Daarom stem ik graag met mijn portemonnee om hun niet te belonen, dat ze bij een andere provider kostendekkend een signaal leveren over die glaslijn is ongeveer wat ik ze gun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 17:56
Tweak legt het GPON probleem heel goed uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.tweak.nl/wp-content/uploads/2015/07/afb-9-tweak-netwerk2.png Afbeeldingslocatie: https://www.tweak.nl/wp-content/uploads/2015/07/afb-10-kpn-netwerk2.png

Links 1 Gbit voor 41 euro, rechts 100 Mbit voor 47 euro, sneller is niet af te nemen (Freedom.nl: 84 euro). KPN reguliert zo de vrije markt.

Wat mij betreft zou de ACM & overheid hierin moeten optreden.

[ Voor 23% gewijzigd door voorstad op 11-09-2020 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
voorstad schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:13:
Tweak legt het GPON probleem heel goed uit:

[Afbeelding] [Afbeelding]

Links 1 Gbit voor 41 euro, rechts 100 Mbit voor 47 euro, sneller is niet af te nemen (Freedom.nl: 84 euro). KPN reguliert zo de vrije markt.

Wat mij betreft zou de ACM & overheid hierin moeten optreden.
Dat plaatje heeft echt niets met GPON te maken.
Dat is gewoon een tekening hoe Tweak op Cambrium werkt en hoe Tweak op WBA werkt.
De linkerkant heeft Cambrium (Tweak) eigen apparatuur in de A en C PoPs.
De rechterkant niet en levert Tweak dus via de WBA apparatuur in de A en C PoPs.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis-L op 11-09-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Dennis-L schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:22:
[...]

Kan Tweak dan in een GPON gebied het rechterplaatje realiseren (serieuze vraag!)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
voorstad schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:27:
[...]

Kan Tweak dan in een GPON gebied het rechterplaatje realiseren (serieuze vraag!)?
Als KPN straks echte volledige GPON netwerken bouwt (dus inclusief de splitters in de wijk) dan zou het alleen nog kunnen op het niveau van die splitters. Daar is het netwerk niet voor bedoeld en KPN heeft sinds een aantal maanden geleden ook geen verplichting meer om haar netwerk op die manier open te stellen (ODF niveau).

Wat jij nu als GPON gebieden ziet is echter nog wel een point to point netwerk met normale Area PoP's. Een operator kan besluiten om op PoP niveau naar GPON te gaan en dat heeft KPN bij die nieuwe GPON gebieden gedaan.
Jonaz doet dat al jaren in Amersfoort en Almere in de PoP's van Reggefiber. Cambrium zou gewoon apparatuur in die nieuwe PoPs kunnen hangen en op de normale manier gaan leveren. Of dat contractueel allemaal kan en wat hun afspraken zijn met Reggefiber/KPN weten we natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
*cynisme aan*
Tsjonge, wat een doorzichtige vrije markt.
*cynisme uit*

De nietsvermoedende consument neemt dus KPN af. In mijn geval blijft de huidige aanbieder Ziggo maar de winnaar. Pffff, wat een deceptie na jaaaaaaaren (13 jaar....) wachten op glasvezel.

[ Voor 8% gewijzigd door voorstad op 11-09-2020 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
Dennis-L schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:22:
[...]

Dat is gewoon een tekening hoe Tweak op Cambrium werkt en hoe Tweak op WBA werkt.
De linkerkant heeft Cambrium (Tweak) eigen apparatuur in de A en C PoPs.
De rechterkant niet en levert Tweak dus via de WBA apparatuur in de A en C PoPs.
Deze beter?
Afbeeldingslocatie: https://en.avm.de/fileadmin/user_upload/Global/Ratgeber/Fiber/glasfaser_anschluss_aktiv_aon_600x400.jpgAfbeeldingslocatie: https://en.avm.de/fileadmin/user_upload/Global/Ratgeber/Fiber/glasfaser_anschluss_passiv_gpon_600x400.jpg

https://en.avm.de/guide/f...-fiber-optic-connections/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Korte update van mijn kant.

Heb net nog eens 20 providers langsgekeken, tweak vind nu ook dat er glasvezel is maar bied max 100/100 aan.
Lijkt dus of er nu 1 provider naast kpn/xs4all glasvezel aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 21:55
Nee ;)

Zoals ik het begrijp lopen de kabels nog steeds naar de wijkcentrale zoals bij AON het geval is. In de centrale staat die splitter zoals die op het onderste afbeelding zichtbaar is. In theorie kan Tweak kan dus eventueel nog steeds een switch neerzetten en die splitter omzeilen en de vezel zelf van licht voorzien.

Of dit mag/kan/mogelijk is kan ik niet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:32:
[...]

Nee ;)

Zoals ik het begrijp lopen de kabels nog steeds naar de wijkcentrale zoals bij AON het geval is. In de centrale staat die splitter zoals die op het onderste afbeelding zichtbaar is. In theorie kan Tweak kan dus eventueel nog steeds een switch neerzetten en die splitter omzeilen en de vezel zelf van licht voorzien.

Of dit mag/kan/mogelijk is kan ik niet zeggen.
Dit plaatje klopt prima. Je haalt het actieve en passieve netwerk door elkaar. Bijna alle netwerken in NL momenteel zijn AON (point to point). Er zit geen splitter tussen de ODF lades waar jouw huisaansluiting op uitkomt en jouw huisaansluiting. Er kunnen splitters zitten op de actieve apparatuur maar dat verschilt per operator zoals ik hierboven al aangaf. KPN WBA doet dat nu al wel een tijdje waardoor het actief gezien een GPON netwerk is maar andere operators nog prima eigen apparatuur kunnen plaatsen (zoals Cambrium) en voor hen is het dan AON.

Volgende stap is een GPON passief netwerk. Vanuit de PoP 1 glasvezelkabel naar een splitter in de wijk en vanaf daar honderden woningen aansluiten. Dan kan je geen eigen apparatuur meer in de PoP plaatsen. Dat is het onderste deel van dat plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Barre73 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:01:
[...]

Dit plaatje klopt prima. Je haalt het actieve en passieve netwerk door elkaar. Bijna alle netwerken in NL momenteel zijn AON (point to point). Er zit geen splitter tussen de ODF lades waar jouw huisaansluiting op uitkomt en jouw huisaansluiting. Er kunnen splitters zitten op de actieve apparatuur maar dat verschilt per operator zoals ik hierboven al aangaf. KPN WBA doet dat nu al wel een tijdje waardoor het actief gezien een GPON netwerk is maar andere operators nog prima eigen apparatuur kunnen plaatsen (zoals Cambrium) en voor hen is het dan AON.

Volgende stap is een GPON passief netwerk. Vanuit de PoP 1 glasvezelkabel naar een splitter in de wijk en vanaf daar honderden woningen aansluiten. Dan kan je geen eigen apparatuur meer in de PoP plaatsen. Dat is het onderste deel van dat plaatje.
Zoals je het nu vertelt probeerde ik het ook neer te zetten, alleen dat het onderste plaatje dus (zoals ik het lees) momenteel weinig of nog niet door KPN in NL wordt toegepast. Dat had ik er bij moeten zetten.

Mijn verhaal was te kort ervoor.

Even heel plat gezegd: In theorie kan een Cambrium / T-Mobile dus een eigen aanvoerkabeltje graven naar de PoP, apparatuur aansluiten en dus gewoon AON leveren? In dat geval snap ik het vingertje wijzen / zwart maken van KPN niet. De concurrentie trekt zelf geen kabel naar de PoP. Lekker goedkoop om dan KPN af te zeiken. Tenzij NetwerkNL / Reggefiber de boel bewust tegenhoudt. Maar dat lees ik nog niet.

Ik probeer het ook allemaal maar te begrijpen, maar omdat elke implementatie weer anders is, is het natuurlijk leuker als men weet hoe het precies zit. En het wordt duidelijk door je uitgelegd in dit geval.

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 11-09-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Neemt niet weg dat KPNNetwerk mij mailt dat ik nu uit tientallen aanbieders kan kiezen. Maar dat blijkt dus alleen KPN, XS4ALL en Tweak (max 100 Mbit) te zijn.

Ook Freedom.nl, die wel over KPN wba levert, geeft aan (nog) niet over GPON te kunnen leveren. Het lijkt er dus wel op dat er een extra drempel ligt met KPNNetwerk GPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
voorstad schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:14:
Neemt niet weg dat KPNNetwerk mij mailt dat ik nu uit tientallen aanbieders kan kiezen. Maar dat blijkt dus alleen KPN, XS4ALL en Tweak (max 100 Mbit) te zijn.

Ook Freedom.nl, die wel over KPN wba levert, geeft aan (nog) niet over GPON te kunnen leveren. Het lijkt er dus wel op dat er een extra drempel ligt met KPNNetwerk GPON.
Nog 1 keer dan: het netwerk staat open voor alle providers. Bij KPN WBA zijn dat er inderdaad heel wat (alhoewel tientallen niet echt klopt..). En in principe is WBA gewoon WBA, of het nou wel of niet via GPON gaat. Het lijkt er echter op dat de gebruikelijke aankondigingstijd door KPN Wholesale (paar maanden vooraf) te kort is geweest voor een aantal providers om zich aan te passen. Zo komt er een ander soort NT bij klanten thuis. Niet alle providers routers blijken daarmee overweg te kunnen.
Ander puntje: T-Mobile gebruikt normaliter zelf een losse mediaconverter en dan een kabeltje naar de router. Die mediaconverter kunnen ze niet gebruiken bij WBA GPON. Dus iets anders bedenken. En zo waren er nog wel een paar issues. Het wordt wel opgelost maar het duurt helaas even. De bekende andere providers die je normaal wel ziet in KPN WBA netwerken komen hier ook wel weer beschikbaar.

• voorstad
Barre73 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:10:
[...]

Nog 1 keer dan: het netwerk staat open voor alle providers. Bij KPN WBA zijn dat er inderdaad heel wat (alhoewel tientallen niet echt klopt..). En in principe is WBA gewoon .
https://www.kpnnetwerk.nl/providers/alle-providers/

Van dit lijstje (tientallen....) kunnen er welgeteld 2 providers 1 Gbit leveren: KPN en XS4ALL. Tweak levert 100 Mbit. De rest (nog??) niet.

Kan wel zijn dat KPN WBA vrij en open toegankelijk is, maar in de praktijk is daar nog weinig van te merken.

En dan hebben we het nog niet eens over de vraag waarom 1Gbit Internet via KPN WBA bijna 2x zo duur is voor de consument dan niet-KPN WBA netwerken als Cambrium, E-Fiber, etc (zie de prijslijst van Freedom.nl).

• krakendmodem
voorstad schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 00:12:
[...]

https://www.kpnnetwerk.nl/providers/alle-providers/

Van dit lijstje (tientallen....) kunnen er welgeteld 2 providers 1 Gbit leveren: KPN en XS4ALL. Tweak levert 100 Mbit. De rest (nog??) niet.

Kan wel zijn dat KPN WBA vrij en open toegankelijk is, maar in de praktijk is daar nog weinig van te merken.

En dan hebben we het nog niet eens over de vraag waarom 1Gbit Internet via KPN WBA bijna 2x zo duur is voor de consument dan niet-KPN WBA netwerken als Cambrium, E-Fiber, etc (zie de prijslijst van Freedom.nl).
De reden is al uitgelegd hierboven. Die providers moeten hun systemen nog inrichten om via GPON te kunnen leveren. Tweak kon dat voorheen ook niet. Dat is echt nog maar sinds kort zo dat Tweak dit nu wel kan.

Pak een ander adres met glasvezel waar geen GPON ligt en je zult zien dat er veel meer mogelijk is. Bijvoorbeeld 8103CK 3. (Is een winkel)

Freedom rekent zelf ook een extra toeslag voor KPN. Als KPN zelf 1Gbit kan leveren voor 65 euro per maand, dan is freedom gewoon weg te duur met 85 euro per maand voor 1Gbit. KPN koopt namelijk ook gewoon bij WBA in.

KPN WBA is overigens landelijk beschikbaar, E-Fiber en Cambrium niet. KPN levert inmiddels op miljoenen adressen glasvezel, terwijl E-Fiber waarschijnlijk de 50.000 nog niet eens haalt. Plus, ze zijn bezig in tientallen plaatsen om glas aan te leggen en dat is ook niet gratis. En als providers zoals Cambrium of T-Mobile zelf geen verbinding trekken naar de lokale wijkcentrale/PoP, dan kunnen ze alleen via WBA leveren.

• voorstad
krakendmodem schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 08:16:
[...]

De reden is al uitgelegd hierboven. Die providers moeten hun systemen nog inrichten om via GPON te kunnen leveren. Tweak kon dat voorheen ook niet. Dat is echt nog maar sinds kort zo dat Tweak dit nu wel kan.
Enig idee waarom Tweak over WBA alleen 100Mbit levert?
Freedom rekent zelf ook een extra toeslag voor KPN. Als KPN zelf 1Gbit kan leveren voor 65 euro per maand, dan is freedom gewoon weg te duur met 85 euro per maand voor 1Gbit. KPN koopt namelijk ook gewoon bij WBA in.
Enig idee waarom Freedom dit wel bij KPN WBA, en niet bij Cambrium (49 euro voor 1Gbit) doet?
KPN WBA is overigens landelijk beschikbaar, E-Fiber en Cambrium niet. KPN levert inmiddels op miljoenen adressen glasvezel, terwijl E-Fiber waarschijnlijk de 50.000 nog niet eens haalt. Plus, ze zijn bezig in tientallen plaatsen om glas aan te leggen en dat is ook niet gratis. En als providers zoals Cambrium of T-Mobile zelf geen verbinding trekken naar de lokale wijkcentrale/PoP, dan kunnen ze alleen via WBA leveren.
We laten deze discussie maar even voor wat het is...
https://tweakers.net/nieu...-glasvezel-aanbieden.html
https://tweakers.net/nieu...ncurrentie-glasvezel.html
https://tweakers.net/nieu...lijkbare-plannen-kpn.html
https://tweakers.net/nieu...ing-uitrol-glasvezel.html

• krakendmodem
voorstad schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:35:
[...]

Enig idee waarom Tweak over WBA alleen 100Mbit levert?

[...]

Enig idee waarom Freedom dit wel bij KPN WBA, en niet bij Cambrium (49 euro voor 1Gbit) doet?

[...]

We laten deze discussie maar even voor wat het is...
https://tweakers.net/nieu...-glasvezel-aanbieden.html
https://tweakers.net/nieu...ncurrentie-glasvezel.html
https://tweakers.net/nieu...lijkbare-plannen-kpn.html
https://tweakers.net/nieu...ing-uitrol-glasvezel.html
toon volledige bericht
Deze discussie kan inderdaad zo door blijven gaan. Dat gedrag van KPN is niet goed te praten voor de gebieden waar efiber ook bezig was. Toch blijven er ook gewoon gebieden waar zelfs kpn tot 5 jaar terug geen brood in zag, en hier ligt nu ook gewoon glasvezel. En ik ben er nu erg blij mee.

En ja, ik weet waarom tweak maar 100Mb levert en Tmobile dit ook doet. En Freedom. En we weten ook hoe ze dat kunnen oplossen door niet via WBA te leveren. Maar dan gaan de prijzen van Tmobile en tweak alsnog omhoog, want de aanleg van die verbindingen kost meer dan wat het oplevert.

Sterker nog, het hele buitengebied van Friesland krijgt glasvezel, niet van kpn of efiber. Ook open netwerk, maar 1 aanbieder die er op levert. Andere partijen zien er geen heil in. Zat mensen die dus op dsl blijven omdat hun provider niet op glas levert. En prijzen die hoger liggen dan dsl, dan hoeft het voor velen al niet meer.

De ACM ligt al jaren te slapen. Talloze overnames worden goedgekeurd, maar vervolgens vingertje wijzen als KPN de tarieven verhoogd. Dat hadden ze zelf ook prima kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
krakendmodem schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:18:
[...]
En ja, ik weet waarom tweak maar 100Mb levert en Tmobile dit ook doet. En Freedom.
Vertel......!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
In het kort:
Geld geld geld.
T-Mobile en Tweak vinden de WBA prijzen voor 200, 500 en 1000Mit te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Dennis-L schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:04:
[...]

In het kort:
Geld geld geld.
T-Mobile en Tweak vinden de WBA prijzen voor 200, 500 en 1000Mit te hoog.
Twrwijl eerder gezegd werd dat KPN dezelfde tarieven bij KPN Wholesale moest betalen? Dat snap ik dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
voorstad schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:18:
[...]

Twrwijl eerder gezegd werd dat KPN dezelfde tarieven bij KPN Wholesale moest betalen? Dat snap ik dan niet.
Ja, KPN is T-Mobile of Tweak toch niet?
Blijkbaar vindt de provider KPN die prijzen geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Inkooptarieven zijn te duur. Ik weet het. 100Mbit is iets van 12/13 euro qua inkoop? Met nog wat kosten voor het afhandelen van verkeer via KPN.

En dat terwijl T-Mobile voorheen gewoon bij WBA 200 en 500Mb afnam. Er was toen nog "niks" aan de hand. T-Mobile ging toen stunten met de "hoogste snelheid voor 25 euro icm unlimited Mobiel" en toevallig op dat moment was het niet meer mogelijk om vervolgens meer dan 100Mb af te nemen via WBA. Logisch, anders moeten ze bijleggen op elke verbinding. Tweak ging daar toen in mee.

In de gebieden waar glasoperator (voorheen Vodafone thuis) actief is, doet T-Mobile 1Gbit voor 25 euro. Het probleem daarmee is dat die gebieden massaal nu T-Mobile afnemen en er te weinig aansluitingen zijn om de boel aan te sluiten. Gevolg: ze moeten alsnog via WBA de verbindingen leveren en geven KPN de schuld (terwijl T-Mobile zelf apparatuur in de wijkcentrale kan plaatsen, wat ze dus niet doen).

Oftewel: de pot verwijt de ketel. T-Mobile investeert zelf verder niets in zijn netwerk. Er zijn zat gebieden waar T-Mobile helemaal niks doet en ze altijd al moesten leveren via WBA. En nu de aanleg van glasvezel eindelijk op gang komt gaan ze de concurrentie zwart maken, omdat die wel investeert in de aanleg ervan.

Bekijk het verhaal van beide kanten zou ik zeggen. KPN is geen lieverdje, dat zal best. Daar had T-Mobile jaren geleden al wat aan kunnen doen, en dat deden ze toen ook niet.
voorstad schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:18:
[...]

De internetprovider KPN neemt diensten af bij KPN WBA (Wholesale Broadband Access). Het zijn eigenlijk twee aparte organisaties binnen 1 bedrijf. De ISP KPN betaald dus voor elke aansluiting evenveel als een concurrent ook moet betalen. Het is vervolgens aan de provider om te bepalen voor hoeveel geld het product op de markt komt.

KPN en T-Mobile, Tweak, freedom, etc betalen dus hetzelfde tarief voor bijvoorbeeld 100Mbit internet, dit met goedkeuring van diezelfde ACM.

Freedom rekent als startende ISP meer geld omdat ze nog moeten groeien en ze uiteraard meer kosten aan KPN kwijt zijn. Het zou best kunnen dat E-Fiber bij wijze van een tientje vraagt voor toegang tot zijn netwerk, alleen zijn die inkooptarieven nergens te vinden.

• voorstad
Tweak levert ook niet meer over GPON. Ik heb iig geen glasvezel meer volgens de postcode check bij ze.

[ Voor 46% gewijzigd door voorstad op 19-11-2020 10:12 ]

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:23
krakendmodem schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:28:
[...]

Inkooptarieven zijn te duur. Ik weet het. 100Mbit is iets van 12/13 euro qua inkoop? Met nog wat kosten voor het afhandelen van verkeer via KPN.

Freedom rekent als startende ISP meer geld omdat ze nog moeten groeien en ze uiteraard meer kosten aan KPN kwijt zijn. Het zou best kunnen dat E-Fiber bij wijze van een tientje vraagt voor toegang tot zijn netwerk, alleen zijn die inkooptarieven nergens te vinden.
Een KPN WBA FTTH 100Mbps verbinding kost € 32,59 excl. (tarief per 2-1-2021, € 20,88 voor de lijn + € 11,71 voor de snelheid) inkoop voor de provider. Daar komen nog kosten voor transport bij. Voor WBA FTTH 1Gbps is dit zelfs € 50,54 excl. BTW (€ 20,88 voor de lijn + € 29,66 voor de snelheid).

Tarieven staan op https://www.kpn-wholesale...iensten/breedband/wba.htm.

Bij E-Fiber is het component voor de lijn ongeveer hetzelfde, alleen door het plaatsen van eigen apparatuur bespaar je op het component voor de snelheid :)

• krakendmodem
JohDB schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:27:
[...]

Een KPN WBA FTTH 100Mbps verbinding kost € 32,59 excl. (tarief per 2-1-2021, € 20,88 voor de lijn + € 11,71 voor de snelheid) inkoop voor de provider. Daar komen nog kosten voor transport bij. Voor WBA FTTH 1Gbps is dit zelfs € 50,54 excl. BTW (€ 20,88 voor de lijn + € 29,66 voor de snelheid).

Bij E-Fiber is het component voor de lijn ongeveer hetzelfde, alleen door het plaatsen van eigen apparatuur bespaar je op het component voor de snelheid :)
Dus T-Mobile maakt op elke 100Mbit verbinding van 25 euro nu al gewoon keihard verlies? Ervan uitgaande dat veel klanten die korting krijgen met een mobiel abonnement?

Ik ken die lijst, ik kan mij amper voorstellen dat het zo duur gaat worden.

• Barre73
JohDB schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:27:
[...]

Dat zijn de NWAP prijzen. Dus ontkoppeling op nationaal niveau. T-Mobile heeft een uitgebreid eigen netwerk vanuit MC locaties dus zij betalen waarschijnlijk LWAP (lokale ontkoppeling). Scheelt niet heel veel maar komt totaal op 30,94 exl. BTW.(pagina 4 van die tarievenlijst)

@krakendmodem Ja, dat zou impliceren dat men al verlies maakt op dit moment op een unlimited abonnement met een 100 Mbits KPN WBA lijn. Maar dat is hun eigen keuze.
Ze hadden er ook gewoon voor kunnen kiezen om een "KPN lijntoeslag" toe te voegen aan hun abonnement. Zo maak je geen verlies en je maakt de klanten duidelijk dat een lijn via KPN duurder is dan via T-Mobile zelf.

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:23
Barre73 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:44:
[...]

Dat zijn de NWAP prijzen. Dus ontkoppeling op nationaal niveau. T-Mobile heeft een uitgebreid eigen netwerk vanuit MC locaties dus zij betalen waarschijnlijk LWAP (lokale ontkoppeling). Scheelt niet heel veel maar komt totaal op 30,94 exl. BTW.(pagina 4 van die tarievenlijst)
Je hebt helemaal gelijk, maar het blijft nog steeds duur ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
FRITZ!Box 5530 Fiber – Der Glasfaser steht nichts im Wege | FRITZ! Talk 35

Interessante video over Frtizbox 5530 met AON en GPON aansluitmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Ik zit ook in Arnhem waar KPN flink bezig is. Inmiddels lijkt T-Mobile hier (recent aangesloten GPON voor zover ik weet) 1000/1000 te leveren voor 40 euro/maand via die KPN vezel (zonder TV en andere diensten). Vervelende is dat T-Mobile nog steeds geen IPv6 doet dus geen heel interessante optie.

Volgens https://www.breedbandwinkel.nl/ zijn alleen KPN, xs4all en T-Mobile beschikbaar. https://www.prijsvergelijken.nl/ geeft meer opties: KPN, xs4all, T-Mobile, online.nl, Oxxio en Solcon. Geen flauw idee hoe volledig die lijst is, niet heel volledig als ik kijk naar het verschil tussen die twee vergelijkers...

Tips voor een volledig overzicht van de opties zijn erg welkom. KPNnetwerk zegt geen overzicht te hebben van providers die daadwerkelijk leveren op een adres.

Als ik het goed begrijp werkt de vezel dus via GPON maar hangt de splitter in de POP en niet ergens in een put in de straat? Een provider kan er dus voor kiezen om in de POP mijn glasvezel in de eigen apparatuur te steken. Dat lijkt dan ook te gebeuren als ik voor T-Mobile 1000/1000 zou gaan?

@voorstad Voor zover ik het heb begrepen is een eigen GPON modem geen optie omdat de data op de lijn encrypted is. Anders zou je met zo'n modem ook het signaal van de buren op kunnen pikken. Enige opties die je hebt zijn gebruik maken van de NT van KPN en daarachter je eigen apparatuur of kiezen voor een provider die eigen apparatuur heeft en jouw vezel 1 op 1 aansluit op die apparatuur. In dat geval heb je een AON verbinding en kan je b.v. die Fritzbox wel gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door bartvb op 07-04-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
bartvb schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:22:

@voorstad Voor zover ik het heb begrepen is een eigen GPON modem geen optie omdat de data op de lijn encrypted is. Anders zou je met zo'n modem ook het signaal van de buren op kunnen pikken. Enige opties die je hebt zijn gebruik maken van de NT van KPN en daarachter je eigen apparatuur of kiezen voor een provider die eigen apparatuur heeft en jouw vezel 1 op 1 aansluit op die apparatuur. In dat geval heb je een AON verbinding en kan je b.v. die Fritzbox wel gebruiken.
Dat is hele idee van GPON: dat je samen op een lijntje zit. Hoe werkt GPON met een FB5530 dan wel in bijvoorbeeld Duitsland? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
voorstad schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:29:
[...]

Dat is hele idee van GPON: dat je samen op een lijntje zit. Hoe werkt GPON met een FB5530 dan wel in bijvoorbeeld Duitsland? :?
Die is dan uitgeleverd door of met medewerking van de netwerkbeheerder / belichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Bigs schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:35:
[...]

Die is dan uitgeleverd door of met medewerking van de netwerkbeheerder / belichter.
Precies. KPN-WBA kan hier gewoon aan meewerken als ze zouden willen (of hiertoe gedwongen worden). In Duitsland wordt modemvrijheid toch net iets beter gehandhaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-06 21:57

vr6-only

Blub Blub

Wie beweert hier dat het niet zo is dan?

De andere providers vinden het toeslag te hoog en zien zeer waarschijnlijk dat hun klanten grotendeels <100Mbit abonnementen nemen. Zodoende loont het kennelijk niet om de overige pakketten aan te bieden.

Het staat een ieder vrij, zoals T-mobile nu begint te doen, om zelf de kar te trekken bij het uitrollen van een nieuw netwerk.

Draai het andersom. In het buitenland en zelfs in bepaalde plaatsen in Nederland, is het kabelnetwerk open en kun je kiezen uit diverse aanbieders. Waarom mag Ziggo alles op slot gooien en dient KPN en hagelnieuw netwerk alsnog voor kortprijs open te stellen? Niet echt eerlijk.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
@vr6-only @voorstad bedoelt mogelijk maken dat je je eigen 'modem' gebruikt in een (G)PON situatie.
Daarvoor zal je KPN de AES key met je moeten delen. Ben ik niet ingedoken maar lijkt me niet onmogelijk.

Op zich is de huidige situatie ook niet heel slecht, de NT functioneert, voor zover ik weet, bijna als mediaconverter. Er gaat glas in, jouw signaal wordt eruit gehaald en dat wordt 1 op 1 op de ethernetpoort gezet. Geen routers, geen filters of andere fratsen in de NT, dat doet de router die je zelf in de NT kan prikken.

Helemaal eigen apparatuur is nog wat prettiger, maar zolang die NT snel/probleemloos z'n werk doet is daar niet zoveel aan de hand. De situatie is vervelender bij de vrij gare/langzame/beperkte Docsis modems van Ziggo b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
bartvb schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:32:
@vr6-only @voorstad bedoelt mogelijk maken dat je je eigen 'modem' gebruikt in een (G)PON situatie.
Daarvoor zal je KPN de AES key met je moeten delen. Ben ik niet ingedoken maar lijkt me niet onmogelijk.

Op zich is de huidige situatie ook niet heel slecht, de NT functioneert, voor zover ik weet, bijna als mediaconverter. Er gaat glas in, jouw signaal wordt eruit gehaald en dat wordt 1 op 1 op de ethernetpoort gezet. Geen routers, geen filters of andere fratsen in de NT, dat doet de router die je zelf in de NT kan prikken.

Helemaal eigen apparatuur is nog wat prettiger, maar zolang die NT snel/probleemloos z'n werk doet is daar niet zoveel aan de hand. De situatie is vervelender bij de vrij gare/langzame/beperkte Docsis modems van Ziggo b.v.
Een NT wordt toegepast bij AON er is dus geen sprake van "jouw vekeer er uit halen". Er komt alleen jouw verkeer binnen.
Een NT is een "domme" mediaconverter. Glas <-> Ehternet.
Niet meer en niet meer.

Bij GPON zit er een ONT tussen, die filtert wel jouw verkeer uit alle downstream data.

Met alleen een aes key ben je er niet.
Je moet je ONT ook aanmelden bij de OLT.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis-L op 08-04-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
bartvb schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:32:

Inderdaad.

Ik blijf het vervreemdend vinden dat je bij "modemvrijheid" toch gedwongen bent om zowel bij Ziggo (Experiabox in bridge) en KPN WBA GPON (NT module) een apparaat van een "derde partij" als eindgebruiker van stroom te moeten voorzien. Voor mij ligt daar eigenlijk de grens.

Die AES key zou KPN dan toch met Freedom kunnen delen en inregelen in mijn Friztbox 5530 GPON router?

[ Voor 4% gewijzigd door voorstad op 08-04-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 01:14
Barre73 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:48:
[...]

Als KPN straks echte volledige GPON netwerken bouwt (dus inclusief de splitters in de wijk) dan zou het alleen nog kunnen op het niveau van die splitters. Daar is het netwerk niet voor bedoeld en KPN heeft sinds een aantal maanden geleden ook geen verplichting meer om haar netwerk op die manier open te stellen (ODF niveau).

Wat jij nu als GPON gebieden ziet is echter nog wel een point to point netwerk met normale Area PoP's. Een operator kan besluiten om op PoP niveau naar GPON te gaan en dat heeft KPN bij die nieuwe GPON gebieden gedaan.
Jonaz doet dat al jaren in Amersfoort en Almere in de PoP's van Reggefiber. Cambrium zou gewoon apparatuur in die nieuwe PoPs kunnen hangen en op de normale manier gaan leveren. Of dat contractueel allemaal kan en wat hun afspraken zijn met Reggefiber/KPN weten we natuurlijk niet.
Als het netwerk eigenlijk point-to-point is en er wordt in de PoP dus GPON geïnstalleerd, moeten alle huisaansluitingen dan een andere patchcover krijgen, of kan een mediaconverter (ONT) ook op een FTU worden aangesloten?

Wat is eigenlijk het verschil tussen een FTU zoals https://www.kpnwebshop.co...patchcover-kit-ftu-tk01/2 en een patchcover zoals https://www.kpnwebshop.co...patchcover-kit-ftu-ty01/2? KPN noemt die trouwens allebei "patchcover", en de TY01 bedoeld voor PON heeft ook FTU in de titel... Ik snap het niet meer. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
@TimoDimo

Je reageert in een oud vraagtopic dat al beantwoord is.
Check dit topic eens. Voor al je vragen over het passieve netwerk en deels ook over GPON, point to point en point to multipoint.

Maar check dan eerst even dit overzicht van FTU's, NTs en patchcovers:
Barre73 in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud"

PS: in die webshop staan twee patchcovers. Eentje voor het FTU type TK01 en eentje voor het FTU type TY01. Eigenlijk staat er dus: Patchcover kit voor een FTU TK01
En de plaatjes zijn allebei geen patchcoverkit maar een plaatje van de nieuwste FTU (De TK01). Stom maar ja..

[ Voor 25% gewijzigd door Barre73 op 25-05-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 01:14
Barre73 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:01:
@TimoDimo

Je reageert in een oud vraagtopic dat al beantwoord is.
Check dit topic eens. Voor al je vragen over het passieve netwerk en deels ook over GPON, point to point en point to multipoint.

Maar check dan eerst even dit overzicht van FTU's, NTs en patchcovers:
Barre73 in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud"

PS: in die webshop staan twee patchcovers. Eentje voor het FTU type TK01 en eentje voor het FTU type TY01. Eigenlijk staat er dus: Patchcover kit voor een FTU TK01
En de plaatjes zijn allebei geen patchcoverkit maar een plaatje van de nieuwste FTU (De TK01). Stom maar ja..
Ja dat topic houd ik al een tijd in de gaten. Ik heb je verhelderende post gemist met de plaatjes. Bedankt voor de verwijzing. De startpost van dat topic zal ik wat uitbreiden met meer informatie. Ben daar al mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Aardig artikel bij HW info:

"Vanaf 28 januari: vrije modemkeuze in Nederland, dit is de stand van zaken"

https://nl.hardware.info/...dit-is-de-stand-van-zaken

Ben benieuwd of Tweakers er ook nog aandacht aan gaat geven.

[ Voor 17% gewijzigd door voorstad op 12-01-2022 10:26 ]

Pagina: 1