Om dit Hedendaagse gender(neutraliteit) topic niet verder te vervuilen, en omdat het iets dat in veel discussies voorbij komt, wilde ik hier verder gaan.
De vraag is, in hoeverre leiden grapjes tot geweld?
Zie bijv.

De een vind een grapje onschuldig, de volgende bedoelt het juist om de ander een gevoel te geven van "erbij horen", en bij weer een derde komt het voort uit vooroordelen, racisme, seksisme, afkeer, angst, of andere negatieve emoties.
Albantar wist het mooi te omschrijven:
PS. als iemand mede TS wil worden, graag. Ik ben niet zo goed in het aanslingeren van de discussie hierover.
De vraag is, in hoeverre leiden grapjes tot geweld?
Zie bijv.

De een vind een grapje onschuldig, de volgende bedoelt het juist om de ander een gevoel te geven van "erbij horen", en bij weer een derde komt het voort uit vooroordelen, racisme, seksisme, afkeer, angst, of andere negatieve emoties.
Albantar wist het mooi te omschrijven:
Wellicht een goede reden om de discussie hier voort te zetten? Ook al omdat ik het wél een goed onderwerp vind.Mx. Alba schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:45:
Oké, het is duidelijk dat die abuse pyramid enige uitleg behoeft.
Het gebeurt in Nederland helaas vrij regelmatig dat transmensen worden mishandeld omdat ze trans zijn. Dat zit in het tweede stapje van boven in die pyramide. Dat niveau van geweld tegen transmensen kan alleen maar bestaan als de stap eronder meer voorkomt: lastig vallen, dreigementen, uitschelden. En dat komt inderdaad ook veel vaker voor dan fysiek geweld tegen transmensen. Die trap kan op zich weer alleen bestaan omdat de trap daaronder nog veel vaker voorkomt: traditionele genderrollen, glazen plafonds, rigide genderstereotypering, etc. En dat is inderdaad zeer breed te vinden in de Nederlandse samenleving, zoals je ook in de discussie hier kunt zien. En dat drijft weer op de laag daaronder: transfobe grapjes, problematisch taalgebruik, objectificatie, etc, en ook dat zie je zeer duidelijk in dit topic.
Het is dus geen glijdende schaal. Het is niet bedoeld om te zeggen dat als Pietje een seksistische grap maakt, dat hij dan een vrouw zou kunnen verkrachten. Waar het om gaat is dat als Pietje ongestraft dergelijke grappen maakt, en Klaasje ook en Abdel en Heinrich en Pierre etc etc etc, dan helpt dat om een cultuur van seksisme in stand te houden. En doordat er die cultuur van seksisme is, vindt er ook meer geweld jegens vrouwen plaats, etc.
PS. als iemand mede TS wil worden, graag. Ik ben niet zo goed in het aanslingeren van de discussie hierover.
[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 08-11-2019 19:10 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!