Met enige verbazing stuit ik op dit topic. Iedereen 'voor' en 'tegen'- standers discussiëren met elkaar. Echter ontbreekt tot mijn verbazing de bredere, sociologisch-psychologische blik.
Humor - ja ook cynisme, sarcasme, ironie - zijn wanneer correct toegepast juist bij uitstek hét middel om zaken bespreekbaar te houden. Verschillen in cultuur, spraak, leeftijd, klasse, ras, nationaliteit etc. In landen waar je géén grappen mag maken over elkaar is er over het algemeen véél minder vrijheid van meningsuiting en zijn er méér gemarginaliseerde groepen die onderdrukt of ontkend worden.
In samenlevingen waar het via grappen bespreekbaar houden van onderwerpen normaal is - Nederland bijvoorbeeld, in ieder geval tot voor kort - zijn over het algemeen vrijer, opener en veiliger voor mensen van allerlei achtergronden.
Cynisme, ironie, sarcasme zijn soms uitlaatkleppen voor frustraties, boosheid. onbegrip. En gebleken dat wanneer mensen zich - ook via harde humor - kunnen uiten dat dit veelal verdere, gewelddadigere escalatie voorkomt.
De piramide gaat hier volledig aanvoorbij en lijkt niet gebaseerd op daadwerkelijke psychologie of sociologie en is slechts een "droom" van de mens of mensen die hem hebben opgesteld. Een typische post 2k rubberen stoeptegel generatie redenatie. Als we zorgen dat niemand grapjes maakt over elkaar dan wordt de wereld veel beter!
Nee, zo heeft het niet gewerkt. Zo werkt het niet. Zo gaat het niet werken. Ik zag een aantal mensen een voorbeeld geven hoe grappen escaleerden tot geweld. Tuurlijk. Dat kan, dat gebeurd. Maar doen alsof het verbieden van grappen in die situaties _niet_ tot geweld had geleid via andere manieren is naïef. Verder kan je grappen op een geciviliseerde manier (ja, ook ironie, sarcasme, enz) en je kunt grappen uitvoeren als een vorm van pesten.
Pesten kan de kop indrukken. Het is onnodig, schadelijk en zielig. Maar pesten en humor over één kam scheren is een hele simplistische denkfout. Alle koeien zijn dieren, niet alle dieren zijn koeien.
Ik ben zelf vroeger veelvuldig het doelwit geweest van pesten en humor had daar relatief weinig mee te maken. Tuurlijk, grapjes begint het soms mee - en pesten kan het mee eindigen (incl. fysiek geweld). Maar er is geen duidelijke relatie tussen grappen en geweld. Mensen die niks zeggen tegen je kunnen van de één op de andere dag ook gewoon een beuk geven. En mensen die al jaren grapjes maken over kunnen gewoon je vrienden worden op een gegeven moment - zeker als je de juiste humor weet terug te kaatsen naar ze.
Humor is een manier om geweld te voorkomen in de maatschappij. Dat is gebleken uit veel onderzoeken en statistieken. Ook uit persoonlijke ervaring weet ik dat humor, ook in zijn donkere vormen, mij heeft geholpen om onbespreekbare zaken bespreekbaar te maken. En om conflicten op te lossen.
Waar de piramide over gaat is _PESTEN_. Niet grapjes. Grappen kunnen onderdeel zijn van pesten, maar dat maakt grappen nog niet de reden dat er gepest wordt.
Verder hebben we zoals ik eerder aangaf te maken me de rubberen stoeptegel generatie. Ik ben hard geworden van gepest worden. Ik heb geleerd het niet met anderen te doen (deed ik voorheen wel). Ik heb geleerd om een mij niet zoveel aan te trekken van wat mensen zeggen over je. Ik heb geleerd om mijzelf te verdedigen - met humor. Ironie, sarcasme, cynisme veelal.
Mijn beste vriendschappen zijn met mensen die een sterk gevoel voor humor hebben en die elkaar makkelijk kunnen 'plagen' met milde en harde vormen van humor. Het voorkwam conflicten, het suste problemen en het schept een band met elkaar. Tuurlijk is dit anders dan tussen vreemden - maar uiteindelijk is de mogelijkheid en vrijheid om in een maatschappij humor te gebruiken om het over elkaar of zaken te hebben gewoon onderdeel van de vrijheid van meningsuiting. En soms is dat leuk, en soms is dat niet leuk. En soms is het gewoon ronduit vervelend. Maar doen alsof het verbieden van grappen ook maar een zier gaat verbeteren over zaken als racisme, geslachtsdiscriminatie enz is onwaarschijnlijk en wordt niet breed ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.
Het idee dat er maatschappijen bestaan, bestaan hebben of kunnen bestaan waarin iedereen die 'anders' is van het gemiddelde nooit gepest wordt, nooit geplaagd wordt, nooit het onderwerp is van aandacht, verbazing, verwondering of afschuw is erg Naïef en doet de realiteit geen eer aan. Het moment dat je humor gaat verbieden om zulke verschillen te constateren/bespreken/uiten zullen mensen zich op andere manieren gaan uiten.
Niet alleen dat, maar praktisch gezien als je pesten / discriminatie / geweld niet kunt stoppen hoe wil je dan het verbieden van GRAPJES gaan bekrachtigen en uitvoeren? Komt er een grapjespolitie? Het probleem zijn niet de grapjes. Het probleem is dat de mensen die grappen _verkeerd toepassen_ een betere opvoeding hadden moeten krijgen. En dat de mensen die té gevoelig zijn voor grappen misschien ook een betere opvoeding hadden moeten krijgen. De twee extremen.
Edit / PS. :
Even specifiek over sex-gerelateerde grappen: Ik ga met uitermate veel respect om met mijn vrouwelijke vriendinnen, partners, en modellen (ik werk als fotograaf vrijwel uitsluitend met vrouwen, zowel klanten als modellen). Ik hoor van mensen die mij kennen - partners o.a. - dat ik zeer vrouw-vriendelijk ben, dat ik mensen op hun gemak stel en dat ik zeker niet standaard 'macho' overkom. De meeste vriendinnen en partners die ik heb maken zélf ook grappen over de verschillen tussen man en vrouw. En ik doe dat - met mate - soms ook. Mijn humor is vrij sexueel van aard, maar nooit bedoeld als flirt of interesse. Ik maak sexueel getinte grapjes met mijn moeder, oude opatjes op straat, mijn mannelijke vrienden, vriendinnen, partners etc. En mensen weten meestal heel goed welke intentie er achter de de humor zit. De piramide geeft de suggestie dat met elke vorm van sexuele of sexistische humor er direct volgende stappen plaatsvinden en je dus indirect meewerkt aan het verkrachten van vrouwen. Dat is het zelfde als zeggen dat een jointje roken na 10 jaar resulteert in op straat liggen in je eigen uitwerpselen en zonder tanden je een spuit in je aders zet. [ik rook overigens niet] In mijn ervaring is juist het gebruik van humor om verschillen tussen man en vrouw te bespreken dé reden dat we - man en vrouw - goed met elkaar kunnen omgaan. Het erkennen van enorme verschillen tussen de gemiddelde man en vrouw en dat met humor bespreekbaar houden is een voorrecht, geen straf. Meer en meer wordt "gelijke rechten" verward met "gelijk zijn". Ik ben helemaal voor gelijke rechten tussen man en vrouw. Maar het idee dat er een gelijke uitkomst in de maatschappij uit zal voortvloeien is een utopie. [zie o.a. de afschaffing van geforceerde gelijke geslachtsverdeling in werk- en studie in Zweden] Man en vrouw verschillen te veel. En dat is prachtig - want miljoenen jaren van evolutie hebben er voor gezorgd dat we elkaar perfect aanvullen en dat onze verschillen elkaar complimenteren over het algemeen. En daar, net als over willekeurig welk onderwerp dan ook grappen over kunnen maken met elkaar is gemiddeld gezien een positieve bijdrage aan het leven. Je gaat keukenmessen niet verbieden omdat moordenaars er mensen mee dood steken.
[
Voor 19% gewijzigd door
majic op 11-11-2019 12:11
]