begintmeta schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:14:
[...]
Ik denk dat dat situationeel wel een antwoord zal bieden, maar ik ken gewoon niet alle grapjes, en niet alle situaties, laat staan alle mogelijke permutaties ervan, dus vind ik het gewoon heel lastig te zeggen dat voor het vertellen van elke grap een juiste situatie bestaat.
Maar goed, dit is eigenlijk ook niet echt ontopic natuurlijk.
Ontopic
vind ik het op zich dus wel plausibel dat grapjes kunnen bijdragen aan geweld.
Wellicht is het omkeren dan ook het beschouwen waard ...
Is er *iets*, waarvan je volledig kunt uitsluiten dat het zou kunnen bijdragen aan geweld ?
Ik denk niet dat je dat kunt uitsluiten, zie je eigen redenatie daarboven.
Kortom ik vind het net zo plausibel dat *alles* *kan* *bijdragen* aan geweld.
De vraag is of je daar veel mee opschiet zonder de directheid en de mate waarin mee te nemen.
Dat grapjes direct leiden tot geweld dat komt wel voor. Doorgaans door directe belegiging van mensen die in hun eer gekrenkt zijn, maar ook daarbij is het. En herhaaldelijk achtervolgen en opjagen met "grapjes" in de vorm van systematisch pesten.
Maar ook in die gevallen is het geen wet van meden en perzen dat die aanleiding tot geweld *zal* leiden.
Kortom bij de meeste geweldplegingen zijn er wel wat meer directere oorzaken van geweld te benoemen dan grapjes.
Ardana schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:11:
[...]
Goed punt, oftewel, de vraag is hier: is er sprake van (verborden) discriminatoir gedrag? Ik wil niet voor Incaz spreken, maar die lijkt aan te geven 'nee' (niet op de handigste manier, toegegeven). En dan is het aan jou: weerleg je dat of accepteer je dat? Nu gebeurt beide niet en blijft het een herhaling van zetten: 'je discrimineert', 'nee'.
Aan de andere kant is het dan misschien wel frapant, dat er in het kader van de grapjes op gehamerd wordt dat men zich absoluut geen zorgen hoeft te maken over verboden, dat is een stro-pop en hoe kan het in je opkomen dat het überhaupt noodzakelijk is.
Je kunt immers ook geheel vrijwillig grapjes laten en niet kwetsen, zelf-restrictie het is zo simpel.
Wellicht zou je dan verwachten dat zo iemand dat dan ook op eventuele discriminatoire opmerkingen zou toepassen, als het werkelijk zo simpel is, hoe was het ook alweer, verbeter de wereld begin bij jezelf ?
Ik denk dat ook dat het Killer daar om gaat, ... "practice what you preach" ... of "do as i say don't do as i do". En dat dit in zijn ogen wel eens zou kunnen aantonen dat het nog niet zo eenvoudig is, zeker niet als de andere zijde op dat moment graag aan dingen aanstoot wil nemen (wat hij hier voor het argument lijkt te doen, maar wat niet afdoet aan het punt).
Het laat wellicht tevens ook zien, hoe vervelend dergelijke aantijgingen kunnen zijn.
[
Voor 32% gewijzigd door
gekkie op 14-11-2019 12:47
]