Je bent dus tegen humor die mensen generaliseert, maar vervolgens zeg je dat ik typisch iemand ben die <insert generalisatie> ?Philip Ross schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:13:
[...]
het begon leuk maar vervolgens ga je corelatie en causale verbanden door elkaar halen. Begin je met aanvallen en bewoordingen zoals "rubberen stoeptegel generatie" en stromannen en je eindigd met een hoop n=1 verhalen en drogredenen.
Niemand claimt hier dat grappen of humor verboden zou moeten zijn, toch hang je daar 90% van je verhaal aan op.
Maar wel zogenaamd een objectieve blik claimen te hebben.
Klinkt typisch als iemand die nooit gediscrimineerd is en verder geen enkel zicht heeft op wat er hier besproken word.
Niemand schrijft dat het verboden moet zijn, maar de topcistart laaat een afbeelding zien die effectief zegt dat "sexuele grappen leiden tot verkrachting en moord". De enige conclusie is dus dat we grapjes niet meer kunnen maken, want elk grapje is in de dop een verkrachting uiteindelijk. Elke gerookte joint een potentiële drugsverslaafde zonder tanden. En er is geen enkel bewijs dat humor in de breedste zin schadelijk is voor de maatschappij. Integendeel, het omgekeerde. Dat er er psychopaten en pestkoppen zijn die humor gebruiken als onderdeel van hun terreur, ja, absoluut. Maar nogmaals, een keukenmes is geen wapen tot je iemand er mee dood steekt. En humor is dat ook niet.
"He vuile hoer" of "nou buurvrouw, dat is een gewaagde outfit" zijn twee totáál andere dingen. Beide kunnen door dezelfde tokkie uitgesproken worden. Denken dat de grap even schadelijk is als de belediging, of dat de grappen op de één of andere manier gaan leiden tot zo'n belediging is gewoon absurd. Kijk eens naar bepaalde subroepen die vaak "kankerhoer" roepen naar meisjes die iets te schaars gekleed zijn - laten we zeggen, mensen met een islamitische achtergrond waar de normen en waarden van vrouwen anders zijn dan de gemiddelde west-Europese. Zijn die (sub) culturen bij uitstek gebruikmakers van humor om hun gebrek aan respect voor vrouwen te tonen? Nee. Ze beledigen. Er is geen wetenschappelijke correlatie tussen humor en verkrachting, hoe hard bepaalde groeperingen dat ook roepen. En de piramide suggereert het omgekeerde, wat mij tegen de borst stuit.
Verder claim ik geen objectieve blik te hebben - ik bemerkte alleen dat de discussie in details treed waar het verder uitzoomen op het grotere plaatje naar mijn idee zinvoller is. Dat jou grotere plaatje anders is dan die van mij, dat kan natuurlijk. En dat kan je óók zonder beledigingen aan mij laten weten