Nette prijs voor fijne handschoenen. Niet geheel waterdicht zoals vermeld, maar kunnen wel tegen een buitje
Bij Vanbon is de Perfetto in de aanbieding, voor een best prima prijs (145 euro). Maar nu twijfel ik of ik misschien niet toch eens ook een ander merk wil proberen... in dezelfde range/kwaliteit/gebruik/enz. als de Perfetto.
Iemand een goede tip als alternatief voor de Perfetto?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
*Ik* ben nog nooit een alternatief tegen gekomen. Je hebt wel goede goedkopere alternatieven, maar die zijn het vaak toch niet niet. En als je die Perfetto voor een goede prijs kan kopen.....Galois schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:53:
Voor in de winter zijn de Castelli Perfetto lange mouwen shirts perfect! Ik heb er 3 en ben er zeer tevreden mee... Ik doe mijn sportwas altijd apart en dus spaar ik mijn vieze sportkleding op tot er genoeg is voor een volle wasmachine. Daarom kom ik soms wel een schone lange mouwen shirt te kort...
Bij Vanbon is de Perfetto in de aanbieding, voor een best prima prijs (145 euro). Maar nu twijfel ik of ik misschien niet toch eens ook een ander merk wil proberen... in dezelfde range/kwaliteit/gebruik/enz. als de Perfetto.
Iemand een goede tip als alternatief voor de Perfetto?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
12go heeft hem ook in de aanbieding, voor 150, en nog redelijk wat maten
Vandaag vanwege deze tip toch maar weer eens een keer m'n merino ondershirt geprobeerd en dat beviel toch wel goed vergeleken met een non-merino ondershirt wat ik vaak wat klam ga vinden na anderhalf uur in de winter.Prulleman schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:25:
[...]
zie een paar keer non merino, maar probeer eens wel merino, blijft echt een stuk droger dan andere baselayers, ik heb nu een merino shirt van futurum.
*kip*
[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 16-01-2022 20:01 ]
https://www.12gobiking.nl...erino-ls-ondershirt-heren
https://www.12gobiking.nl/gripgrab-balaclava
https://www.12gobiking.nl/castelli-quindici-soft-sokken
Heb na de rit van gisteren dit besteld, beetje extra warmte is wel handig
Ik ken die Castelli niet maar ik ben wel zeer in mijn nopjes met m'n Rogelli Essential WinterJacket.mhr-zip schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:34:
[...]
*Ik* ben nog nooit een alternatief tegen gekomen. Je hebt wel goede goedkopere alternatieven, maar die zijn het vaak toch niet niet. En als je die Perfetto voor een goede prijs kan kopen.....
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Q36.5 is ook heel tof spulMistraller schreef op maandag 17 januari 2022 @ 00:25:
[...]
Ik ken die Castelli niet maar ik ben wel zeer in mijn nopjes met m'n Rogelli Essential WinterJacket.
Ik was op zoek naar zo'n soort tip idd. Niet omdat ik iets 'beters' zoek dan de Perfetto (want ik ben daar zeker tevreden over), maar omdat ik iets 'anders' ook wel leuk vind. Maar het is toch best lastig om iets 'goeds/moois' te vinden en dan voor een mooie prijs.
Kortom: @mhr-zip heeft mij overtuigd dat er niets perfecters is dan de Perfetto
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ben bang dat als ik die als fijn ga ervaren met fietsen dat ik dadelijk meer geld voor mijn bibs kwijt ben
PS4 PSN: Dazzler2120
Als je serieus fietst moet je ook gewoon goede kleding hebben, maakt het fijner en leuker.Dazzler2120 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:24:
Pfoe, vandag mijn LaPassione Presige broek binnen gekregen - die zit toch wel erg fijn.
Ben bang dat als ik die als fijn ga ervaren met fietsen dat ik dadelijk meer geld voor mijn bibs kwijt ben
Ik ben erg benieuwd. Als deze bevalt ga ik er ook meer halen denk ik. Zo onder de 8 graden wil ik toch net iets meer dan alleen lange mouwen en wat dikkere stof. En het concept van de convertible is voor mijn voorkeur (veel langere ritten met daardoor wisselende omstandigheden) wel ideaalGalois schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:02:
[...]
Ik was op zoek naar zo'n soort tip idd. Niet omdat ik iets 'beters' zoek dan de Perfetto (want ik ben daar zeker tevreden over), maar omdat ik iets 'anders' ook wel leuk vind. Maar het is toch best lastig om iets 'goeds/moois' te vinden en dan voor een mooie prijs.
Kortom: @mhr-zip heeft mij overtuigd dat er niets perfecters is dan de PerfettoDus gisteren de vierde besteld. Nu heb ik er wel genoeg denk ik...
In heb nog nooit gehoord dat iemand hem ook als convertible gebruikt.418O2 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:41:
[...]
Ik ben erg benieuwd. Als deze bevalt ga ik er ook meer halen denk ik. Zo onder de 8 graden wil ik toch net iets meer dan alleen lange mouwen en wat dikkere stof. En het concept van de convertible is voor mijn voorkeur (veel langere ritten met daardoor wisselende omstandigheden) wel ideaal
Kan je in mijn ogen voor het prijsverschil beter een zo’n windstopper halen.
Begrijp me niet verkeerd: iedereen moet zelf weten wat hij met zijn geld doet, maar het verveelt snel en ik zou graag wat meer lezen over producten voor mensen met een beperkt/normaal budget voor een fietshobby
Wat voor jou een normaal budget is, is voor anderen dat totaal niet. Je kunt beter 1x een goede passende broek kopen voor iets meer geld, dan 3 slecht passende broeken waaraan je je gaat irriteren. Zeker in de sale etc. kun je prima broeken scoren. Als we het hebben over een broek van 5 tientjes, ja dat word gewoon lastig. Materiaal is niet echt goedkoop.McLambo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:22:
Lees nu een tijdje mee voor wat tips over fietskleding, maar merk op dat er een hoog "kijk eens hoe ver ik hem uit mijn broek heb hangen" gehalte in dit topic zit.
Begrijp me niet verkeerd: iedereen moet zelf weten wat hij met zijn geld doet, maar het verveelt snel en ik zou graag wat meer lezen over producten voor mensen met een beperkt/normaal budget voor een fietshobby
In de 4 jaar dat ik ‘m heb, alleen voor het wassen weleens de mouwen afgeritst. Dus eens inderdaad. Het zit niet in de weg maar heeft ook geen meerwaarde voor mij.mhr-zip schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:09:
[...]
In heb nog nooit gehoord dat iemand hem ook als convertible gebruikt.
Kan je in mijn ogen voor het prijsverschil beter een zo’n windstopper halen.
Achteraf beter een normale gekocht en ene maatje kleiner, mouwen zijn wat te ruim eigenlijk voor het ultieme aero-effect
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ik geef geld uit aan mijn broekjes, maar minder geld uit aan mijn shirtjes (paar van Siroko).
Daarnaast in de aanbieding kopen scheelt behoorlijk.
Maar heb in het verleden wat kleding gehad van Rogelli, 21Virages en an sich was het redelijk - zeker voor de prijs.
In het kader van "een betere wereld begint bij jezelf", kop ik 'm graag terug: Deel jouw ervaringen eens. Nog niet gezien in dit topic.McLambo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:22:
Lees nu een tijdje mee voor wat tips over fietskleding, maar merk op dat er een hoog "kijk eens hoe ver ik hem uit mijn broek heb hangen" gehalte in dit topic zit.
@McLamboMcLambo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:22:
Dat zie ik anders, en wanneer het jou verveelt dan zou ik die posts niet lezen en/of zelf een mooie bijdrage/review plaatsen.
Ik lees posts van de duurdere/premium kleding met veel interesse. Als jij je stoort aan dergelijke berichten ("kijk eens hoe ver ik hem uit mijn broek heb hangen"

Toptip: mij niet PM'en...
Ik geef er graag geld aan uit, moet ik maar niet posten omdat jij het te duur vindt?McLambo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:22:
Als mensen nu veroordeeld werden omdat ze Decathlon kleding hebben, dan zou ik je snappen
Ook niet op een dag dat je vertrekt met 10c en het opwarmt?Stufferdt schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:43:
[...]
In de 4 jaar dat ik ‘m heb, alleen voor het wassen weleens de mouwen afgeritst. Dus eens inderdaad. Het zit niet in de weg maar heeft ook geen meerwaarde voor mij.
Achteraf beter een normale gekocht en ene maatje kleiner, mouwen zijn wat te ruim eigenlijk voor het ultieme aero-effect
Nope, eigenlijk niet. Maar ik ben een enorme koukleum en draag bij alles <15 sowieso m'n perfetto. Bij wisselend weer waarvan ik weet dat het gaat opwarmen heb ik weleens armstukken aan, of windjackje en die blijft aan. Gebruik eigenlijk zelden m'n perfetto als vervanging voor losse armstukken. En als ik eenmaal fiets vergeet ik ook vaak dingen uit te doen (en ben te lui). Gebruik bijvoorbeeld zelden beenstukken omdat ik dat zo'n gedoe vind. Dan eerder doorbijten met korte broek vanaf de start of juist accepteren dat ik lang aanheb. Verder dan handschoenen uit gaat mijn striptease vaak niet.418O2 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:09:
[...]
Ook niet op een dag dat je vertrekt met 10c en het opwarmt?
Wellicht toch maar eens minder lui worden
Weet overigens niet of dit mag, maar Marten van Cyclingreview verkoopt nog een mooi Q36.5 jasje voor een strakke prijs. Ik pas er niet in met mijn bolle lijf, maar wellicht voor anderen wel passend
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ik heb volgens mij al diverse keren mijn ervaringen over decathlon en AliExpress kleding beschreven hier, en volgens mij anderen ook wel.McLambo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:22:
Het is een kwestie van proberen en goed reviews lezen. Ik heb een Castelli Perfetto RoS, heel fijne bib, maar als ie in de was zit doe ik met evenveel plezier mij Decathlon broek aan, die toch ook alweer 3 jaar mee gaat.
De aanprijzingen over het topsegment komen volgens mij ook iets meer van mensen die fietsen niet meer als hobby maar als lifestyle zijn gaan zien.
---------------
Bedoel je nou te zeggen dat fietsen geen lifestyle aka onderdeel van je leven is? Heeft @Grin mij toch even goed te pakkenMistraller schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:55:
[...]
Ik heb volgens mij al diverse keren mijn ervaringen over decathlon en AliExpress kleding beschreven hier, en volgens mij anderen ook wel.
Het is een kwestie van proberen en goed reviews lezen. Ik heb een Castelli Perfetto RoS, heel fijne bib, maar als ie in de was zit doe ik met evenveel plezier mij Decathlon broek aan, die toch ook alweer 3 jaar mee gaat.
De aanprijzingen over het topsegment komen volgens mij ook iets meer van mensen die fietsen niet meer als hobby maar als lifestyle zijn gaan zien.

Ik heb vaak genoeg aangegeven waar ik vandaan kom m.b.t. fietskleding: ik ben op mijn 7de begonnen te fietsen in clubkleding en heb daar wedstrijden in gereden van mijn 8ste tot mijn 23ste. Nooit last gehad en prima in vermaakt. Allemaal Bioracer en andere bekende clubkledingmerken, en dan zeker niet het duurste(!). Is ook allemaal nergens voor nodig; simple as that.
Maar ik heb hier ook vaak genoeg reviews gegeven van duur(der) materiaal, als het niks is of onvoldoende waar biedt voor het geld dan zeg ik dat. Ik loop al even mee en heb inmiddels ervaring met (nagenoeg?) het complete prijsspectrum van wielerkleding/materiaal. Er is veel moois te koop en soms biedt het hogere segment daadwerkelijk iets t.o.v. instapsegment of (soms) zelfs het middensegment.
En ja, ik fiets er idd graag gesoigneerd bij. Sue me!
Een tegenpool voor alle behaarde-benen-racers en ATB helmen met SPD pedalen, toch? Wat ik uiteraard ook dikke prima vind; you do you!
Ik wilde net zeggen, komen genoeg andere prijsklassen voorbij hier.Mistraller schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:55:
[...]
Ik heb volgens mij al diverse keren mijn ervaringen over decathlon en AliExpress kleding beschreven hier, en volgens mij anderen ook wel.
Veel mensen die hier iets posten over kleding volg ik ook op Strava of "ken" ik uit de andere topics.De aanprijzingen over het topsegment komen volgens mij ook iets meer van mensen die fietsen niet meer als hobby maar als lifestyle zijn gaan zien.
Daarnaast als je veel (in slecht weer) fietst is het allemaal maar relatief.
Exact, daar gaat het mij hoofdzakelijk ook om. Warmte, vochtregulerend vermogen, comfort en tot slot de looks (laat ik eerlijk/volledig blijven).418O2 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:27:
@McLambo is ook een mtb'er, dat is toch anders dan wanneer je wielrent. Je hebt dan met name van de wind wat minder last. Ik koop geen duurdere kleding omdat het duur of mooi is, maar omdat ik me warm wil houden. En de kleding die dat beter doet is wat duurder vaak
Maar volgens mij hebben wij beiden wel kleding 'omdat het gewoon mooi/coel' is, toch? Ik kan mij een bepaalde zonnebril herinneren... (die ik stiekem ook nog steeds wil kopen *grmbl*)
Oke ja, die gouden Kato is wel erg overdreven. Ik heb twee stukken kleding die overdreven zijn, die Kato en mijn lake schoenen. Zijn dan ook twee dingen die ik grotendeels kado heb gekregen omdat ik dat ook iets te duur vindt.Grin schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:32:
[...]
Exact, daar gaat het mij hoofdzakelijk ook om. Warmte, vochtregulerend vermogen, comfort en tot slot de looks (laat ik eerlijk/volledig blijven).
Maar volgens mij hebben wij beiden wel kleding 'omdat het gewoon mooi/coel' is, toch? Ik kan mij een bepaalde zonnebril herinneren... (die ik stiekem ook nog steeds wil kopen *grmbl*)
Hoewel die Kato wel echt geweldig zit, fijn kijkt en heel breed inzetbaar is.
Ja, mensen die geld uitgeven aan hun hobby zijn echt verschrikkelijk. Hoe durven ze het te delen ook. Dat elitaire gedrag staat mij ook heel erg tegen. Net als posts zonder inhoud overigens.McLambo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:22:
[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 17-01-2022 18:37 ]
De goedkopere Triban kleding heb ik ook geprobeerd, maar die heeft toch een wat minder strakke fit en ook de zeem in de bibs is wat minder.
Maar in de Van Rysel kleding is de fit en de zeem m.i. vergelijkbaar met de dure merken voor de helft van de prijs. (als het niet minder is)
Heb hier al genoeg ritten van 100-200+ km, als ook ritten bij -5 graden mee gedaan. Zolang je een beetje combineert met verschillende kledingstukken en niet zulke modieuze prints wilt hebben, kan je met een beperkt budget vrijwel hetzelfde bereiken als met de dure merken.
Gaan jullie armoedzaaiers maar naar castelli, bioracer of Q36.5!
Pies out!
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Er is niks mis met kleding van Decathlon, ik heb er ook genoeg van.NewbieNeo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:32:
zou niet weten waarom ik duurdere kleding zou willen proberen.
Maar het is in mijn ogen ook wel kortzichtig om je wereld hier te laten ophouden (ik fiets nu 8 jaar).
En ja, ik heb ook wel eens leergeld betaald met een of ander Rapha winterjacket, wat zijn geld niet, maar dan ook echt niet waard is. Maar andersom heb ik ook andere superfijne merken ontdekt.
Over alles valt wel wat te zeggen, kwaliteit en prijs gaan zeker niet altijd hand in hand. Maar er is echt wel verschil te ontdekken naarmate de prijs stijgt, stoffen met DWR coating etc. kosten gewoon geld, dus als het materiaal duurder word, word ook de prijs duurder. Als iedereen het perfecte item had gevonden voor €25,-, dan was dat een no brainer maar zo werkt het helaas niet.
Ieder zijn ding, zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel verschillende budgetten. Zolang je het kan betalen, je er plezier van hebt. Zie ik het probleem niet. Sommigen mensen kopen broeken van de H&M, anderen van Levi's en anderen van de Italiaanse maatwerk kleermaker. Prima toch?
Ik kan er verder niet wakker van liggen wat iemand er van vindt. Ben niet iemand die er per se gesoigneerd bij wil lopen of iets koopt omwille van een ander design/kleurtje (al heb ik daar ook vrede mee), maar wil gewoon kwalitatief de beste spullen die goed passen. Daar hangt een prijskaartje aan, en soms valt het dan nog wel eens tegen. Meestal niet omdat er gelukkig voldoende mensen zijn die hun ervaringen delen en net zo kritisch zijn en dezelfde hoge eisen stellen aan een product.
Prijs/kwaliteit is maar één van de argumenten die door Nederlanders en in het bijzonder Tweakers wel eens onterecht boven alles verheven wordt. Als prijs belangrijk voor je is, moet je gewoon alles in China kopen. Dat doe ik ook voor de spullen die ik graag hebben wil maar niet dagelijks gebruik of me als hobby verder niet interesseren.
Je schijnt er wel vrij makkelijk ambassador van te kunnen worden.. Whats up Cycling fanatics!Dazzler2120 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:11:
Overigens, voor de shirtjes, wat ik ook wel een fijn merk vind is Siroko - niet te duur, best leuke patroontjes. Alleen een vervelende website die altijd 'korting' heeft
Bv een zomer setje in de fs260-pro serie
OF je nou perse met shirt met een roze unicorn erop rond wil rijden is de vraag..maar als vader/moederdag cadeau is het best geinig..
Sportful maakt ook wel goede kleding (= Castelli) voor midden-budget en is vaak in de aanbieding. Broeken van €175 gaan vaak voor €100 en met een Futurum bon dan €75.
Ook minder bekende merken als Vermarc, Lawi en Parenti (Cycloworld) waar ik wat clubkleding van heb zijn bovengemiddeld goed, maar dat is wel hit or miss en zou ik niet zo snel blind kopen (Rogelli en Bioracer vind ik bijvoorbeeld weer helemaal niks). In deze categorie geldt bijna altijd; blijf weg van de goedkoopste lijn. De duurste is vaak redelijk geprijsd en heeft features van duurdere merken. Ben dan zelf alleen sneller geneigd om voor een bekender merk als Sportful te kiezen.
En ook daar valt heel wat kaf van het koren te scheiden. Inmiddels weet ik wel een beetje waar ik op moet letten, er zijn ook bij Ali een divers aantal merken met mooie kleuren, goeie snit. Al blijft het natuurlijk een veel grotere gok dan de decathlon. Al kan je bij AE tegenwoordig ook gebruik maken van free return overigens. (Behalve bij de artikelen in het ultragoedkope AE segment; die kan je beter mijden)McMiGHtY schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:43:
En als hele goedkope shirts wil hebben met een geinig designtje...en je durft de gok te nemen heb je altijd ali nog..
OF je nou perse met shirt met een roze unicorn erop rond wil rijden is de vraag..maar als vader/moederdag cadeau is het best geinig..
---------------
Net als de ondershirts van Decathlon.
Vooral voor indoor trainen waarbij het spul meerdere keren in de week in de was gaat prima.
Voor buiten een cheap regenjack van de Decathlon, ook prima voor die paar keer dat het gebruikt wordt.
Castelli heb ik ook 2 broeken van, een lange waterafstotende en een korte, goed, maar vind ze eerlijk gezegd niet de twee keer hogere prijs waard.
Als je lange ritten maakt is de Castelli zeem overigens wel echt beter.
Ik denk dat dit het mooi samenvat. Wil je langer/verder fietsen, zorg dan voor een goede broek, en helaas voor de portomonee valen die vaker in een (iets) duurder segment. En persoonlijk betaal ik liever iets meer zodat ik fijner op m'n fiets zit en niet een beetje langere rit een type2 fun event word.RobbieT schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:28:
I
Mijn garderobe bestaat voornamelijk uit Castelli en DecathlonRobbieT schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:28:
Ik heb twee Decathlon Triban RC500 broeken, en die gaan al een tijd mee en bevallen prima.
Vooral voor indoor trainen waarbij het spul meerdere keren in de week in de was gaat prima.
Voor buiten een cheap regenjack van de Decathlon, ook prima voor die paar keer dat het gebruikt wordt.
Castelli heb ik ook 2 broeken van, een lange waterafstotende en een korte, goed, maar vind ze eerlijk gezegd niet de twee keer hogere prijs waard.
Ik heb 2 'Aerofit' ondershirts en die zijn echt heel prettig. Daarnaast ook een '900' winterjas ooit in de aanbieding gekocht voor €60~70 en dat ding is echt extreem fijn. Kan een klein buitje/wat gespetter hebben, ademt niet als de beste maar heeft wat tactisch geplaatste meshpanelen waardoor het goed te doen is, prettige fit en heul veel handigheidjes ingebouwd. Verwijderbaar kraagje, lusje in achterzak voor fietspompje, sleutelzakje met rits, zacht afsluitstuk bij de polsen.
Ook heb ik een shirt en MTB broekje uit de goedkoopste serie want het is voor af en toe gebruik en daarvoor is eht prima.
Aan de andere kant heb ik ook een ondershirt die compleet waardeloos is en een setje handschoenen die dramatisch slecht zijn. Snijd bij de vingers en schuift enorm in de handpalm waardoor de grip verschrikkelijk is.
Beetje hit and miss klijkt het af en toe en ze hebben heul vaak spullen gewoon niet op voorraad (zowel winkel als online) bij Decathlon en dat is dan wel weer jammer.
Overigens had ik mezelf een jaar of 2 geleden getrakteerd op een setje Roeckl handschoentjes maar die dingen vallen bijna uit elkaar na 2 korte seizoenen wielrennen
Zelfs mijn Belkin handschoentjes uit het jaar kruik van €10 houden het langer uit.
Het zou kunnen dat een Castelli zeem (zullen vast verschillende soorten zijn) beter is dan de zeem in een Triban RC500 broek, maar ik denk dat die in een Van Rysel broek minstens net zo goed is.RobbieT schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:28:
Ik heb twee Decathlon Triban RC500 broeken, en die gaan al een tijd mee en bevallen prima.
En dit verschilt ook wel per persoon denk ik. De een heeft sneller last van een goedkopere zeem/broek dan een ander. (placebo effect?)
Ik heb zelf al vele 100-200+ km ritten met van Rysel broeken gereden zonder noemenswaardige problemen, dus het kan wel.
Wat dat betreft is ieder lichaam anders. De één zal nooit last krijgen met goedkope broeken of goedkopere zemen, anderen krijgen met de duurste zeempjes, met babypoer en evt. chamoiscreme nog last ervan.NewbieNeo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:32:
[...]
Het zou kunnen dat een Castelli zeem (zullen vast verschillende soorten zijn) beter is dan de zeem in een Triban RC500 broek, maar ik denk dat die in een Van Rysel broek minstens net zo goed is.
En dit verschilt ook wel per persoon denk ik. De een heeft sneller last van een goedkopere zeem/broek dan een ander. (placebo effect?)
Ik heb zelf al vele 100-200+ km ritten met van Rysel broeken gereden zonder noemenswaardige problemen, dus het kan wel.
Val je in die laatste categorie, dan zal je helaas vaak wat meer moeten zoeken voor het juiste broekje / zadel / zeem en ben je dus ook wat meer geld kwijt...
Er zijn volgens mij maar 2 fabrieken ter wereld die zemen produceren. Elastic Interface en nog 1 of 2. Net als dat een auto vol zit met Bosch onderdelen, kopen alle (grote) merken hun zemen in bij deze fabrikant(en). Merken als Assos en Castelli geven er dan wat dure namen aan als Progetto X2 of S9 met een patent erop, maar ook merken als Van Rysel en dhb hebben daarmee toegang tot dezelfde technologie.NewbieNeo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:32:
Het zou kunnen dat een Castelli zeem (zullen vast verschillende soorten zijn) beter is dan de zeem in een Triban RC500 broek, maar ik denk dat die in een Van Rysel broek minstens net zo goed is.
De reden dat de grote merken iedere zoveel jaar weer met een nieuwe zeem komen is dat die patenten verlopen. Ik ben al verschillende keren oude Assos zemen van de door mij geliefde s5 broeken tegengekomen in verder onbekende merken zoals Lawi. Als ze er dan gewoon een redelijk broek omheen bouwen zonder al teveel naden en goede grippers, dan heb je gewoon een prima bib voor de helft van het geld.
Zoals gezegd is het dus alleen een beetje hit-or-miss wat je krijgt. Een prijsverschil van €50 of €70 zit vaak wel in de zeem die los zo'n twee tientjes kost. Het loont dus meestal wel om voor de duurdere variant te gaan bij goedkopere merken.
In de zomer fiets ik met een Ev road Prizm.
Op dit moment met een Sutro Lite met Prizm 24K glazenjasperz89 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:41:
Zo, maar even een setje fietskleding opgepikt om toch maar naar buiten te gaan deze winter, alleen nu vraag in me af met welke bril/lens jullie fietsen in deze tijd.
Ik zou gewoon proberen of het bevalt, zo niet dan kun je altijd nog een andere lens kopen.
Ik heb een 100% S3jasperz89 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:41:
Zo, maar even een setje fietskleding opgepikt om toch maar naar buiten te gaan deze winter, alleen nu vraag in me af met welke bril/lens jullie fietsen in deze tijd.
Als het zonnig is: donkere glazen
Als het grijs is: heldere glazen
If it aint fixed, it's broken.
Die lenzen heb ik ook in mijn Kato, die had ik gister op. Als ik "gewoon" overdag fiets (ik fiets eigenlijk nooit in het donker) en het niet heel bewolkt is, dan is die prima. En anders mijn ali-brilletje met transparante glazendjfrankel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:44:
[...]
Op dit moment met een Sutro Lite met Prizm 24K glazen. Die wordt op dit moment zo rond half 5 wel wat donker, maar ach.
Ik zou gewoon proberen of het bevalt, zo niet dan kun je altijd nog een andere lens kopen.
Ja... maar dat zegt nog steeds niet heel veel he?Ypuh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:58:
[...]
Er zijn volgens mij maar 2 fabrieken ter wereld die zemen produceren. Elastic Interface en nog 1 of 2. Net als dat een auto vol zit met Bosch onderdelen, kopen alle (grote) merken hun zemen in bij deze fabrikant(en). Merken als Assos en Castelli geven er dan wat dure namen aan als Progetto X2 of S9 met een patent erop, maar ook merken als Van Rysel en dhb hebben daarmee toegang tot dezelfde technologie.
De reden dat de grote merken iedere zoveel jaar weer met een nieuwe zeem komen is dat die patenten verlopen. Ik ben al verschillende keren oude Assos zemen van de door mij geliefde s5 broeken tegengekomen in verder onbekende merken zoals Lawi. Als ze er dan gewoon een redelijk broek omheen bouwen zonder al teveel naden en goede grippers, dan heb je gewoon een prima bib voor de helft van het geld.
Zoals gezegd is het dus alleen een beetje hit-or-miss wat je krijgt. Een prijsverschil van €50 of €70 zit vaak wel in de zeem die los zo'n twee tientjes kost. Het loont dus meestal wel om voor de duurdere variant te gaan bij goedkopere merken.
Als ik jou het beste zeem ter wereld geef en ook wat stof met de opdracht: "Maak een broek." vrees ik dat we niet het beste broekje zullen krijgen
Met bewolking etc. gebruik ik een Oakley Jawbreaker met photochromic lens. Fijne bril die dus mee kleurende glazen heeft.jasperz89 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:41:
Ik in de winter ookjasperz89 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:41:
@Ypuh Dat zegt niets, een Dacia komt ook uit de zelfde fabriek als een Renault maar het verschil is er wel degelijk.
Grote kans dat een Castelli/Assos, ect gewoon duurdere zemen of zemen inkopen of met 'eigen' specs laten maken. Dat die zemen na een aantal jaar ook beschikbaar komen voor andere fabrikanten kan inderdaad prima zijn, maakt die zemen gelukkig niet minder
Kan overigens ook andersom, ik heb wel eens een Assos gepast en op een Progetto X2 gereden maar dat zat voor geen meter
Had ook een enorm lekkere Pearl Izumi broek, paar jaar later dezelfde gekocht maar toen zat er een goedkope zeem in
@scraemus Heb je die Rockbros bril al eens geprobeerd? Ben erg naar dat merk in het algemeen, ze maken ook voordelige pedalen en aangezien ik betere ervaring heb met mijn goedkope Decathlon pedalen dan met de meegeleverde van mijn woon-werk fiets....:+
[ Voor 12% gewijzigd door sapphire op 18-01-2022 14:22 ]
Ik fiets op het moment voor woon/werk verkeer (voornamelijk in het donker) met een POC knock-off met gele glazen. Als het straks weer wat lichter wordt gaat er een photochrome bril op (Rockbros van Ali) en als de zon weer gaat schijnen de POC knock-off met donkere glazen.jasperz89 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:41:
Ja meerdere maanden al opgehad, voldoet prima. Ik rijd rond met deze, destijds wel goedkoper (en snel leverbaar, vandaar besteld bij amazon). Enige nadeel ten opzichte van een dure bril is dat de lenzen wat sneller krassen, maar als je wat netjes omgaat met de bril is dat niet een probleem (ik heb er nog geen last van in ieder geval).sapphire schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:14:
[...]
@scraemus Heb je die Rockbros bril al eens geprobeerd? Ben erg naar dat merk in het algemeen, ze maken ook voordelige pedalen en aangezien ik betere ervaring heb met mijn goedkope Decathlon pedalen dan met de meegeleverde van mijn woon-werk fiets....:+
[ Voor 13% gewijzigd door scraemus op 18-01-2022 14:39 ]
If it aint fixed, it's broken.
Sommige van die merken (o.a. Assos en Castelli) zullen inderdaad hun eigen zemen ontwerpen en door de betreffende fabrikant laten produceren. Neemt niet weg dat zo'n fabrikant daar wel van leert of weet wanneer een patent verloopt.
Elastic Interface verkoopt nu doodleuk de oude Assos zemen onder hun eigen naam; dat is wel een wezenlijk verschil met Dacia vs. Renault waar het niet een ouder model betreft maar vooral lagere specs. Het is nu de vraag of een nieuwer model zeem de meerprijs waard is t.o.v. een ouder model zeem. Volgens mij hebben zemen niet echt een revolutionaire ontwikkeling doorgemaakt de laatste 10 jaar.
Ideale bril, die zowel in het donker als in de volle zon het goed doet.
En wilde ook per se een bril zonder bovenrand, zodat je optimaal zicht hebt in de aero positie.
Ideaal, er komt een dag dat je niet meer kan ontkennen en wat hulp nodig hebt met lezen van de fietscomputer.
En zelfkleurende glazen is ideaal.
[ Voor 10% gewijzigd door RobbieT op 18-01-2022 15:06 ]
Ik zeg ongeveer de helft van wat je nu zegt ook.Ypuh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:50:
@sapphire bij de iets duurdere versies van broeken is de kans groot dat ze een paar euro meer betalen en ook een betere zeem inkopen. Duurder is niet per se beter, maar ik val in de herhaling zo.
Sommige van die merken (o.a. Assos en Castelli) zullen inderdaad hun eigen zemen ontwerpen en door de betreffende fabrikant laten produceren. Neemt niet weg dat zo'n fabrikant daar wel van leert of weet wanneer een patent verloopt.
Elastic Interface verkoopt nu doodleuk de oude Assos zemen onder hun eigen naam; dat is wel een wezenlijk verschil met Dacia vs. Renault waar het niet een ouder model betreft maar vooral lagere specs. Het is nu de vraag of een nieuwer model zeem de meerprijs waard is t.o.v. een ouder model zeem. Volgens mij hebben zemen niet echt een revolutionaire ontwikkeling doorgemaakt de laatste 10 jaar.
Dat duurder niet beter is, dat ouder niet slechter is dus volgens mij zijn we het gewoon aardig met elkaar eens hoor
Overigens kan het nóg erger hoor, fiets shirtjes. daar zie ik soms prijzen voorbij komen dat ik denk

Laat ik dan een inhoudelijke bijdrage doen in dit topic.
Tot nu toe rij ik in de winter met een Pearl Izumi BIB short van zo'n 50 euro, met een overbroek van hetzelfde merk van zo'n 80 euro. Eigenlijk heb ik nooit echt last van koude benen, zelfs niet onder het vriespunt (ja, op de MTB).
Echter door wat ongemakken rond het zitvlak wil ik van 2 lagen af, dat gaat niet goed bij mij.
Tevens is het zo dat ik veel in NL rijdt, en dikwijls wordt je dan nat in de winter (in het bos ook flink smering).
Mijn oog viel daarom op de Craft Ideal Pro Wind Pad M. Betaalbare broek met eigenschappen die in slecht weer van pas komen. LINK
Nu heb ik de broek in 2 maten besteld; XL en XXL.
Ik heb ze gepast, en het viel me allerleerst op dat de stof wat vreemd is, zal door de waterafstotende eigenschappen zijn, ook vanaf de knie naar beneden sluit de broek niet helemaal goed aan, zit wat ruim.
Als ik de XXL pak zitten de bretels lekker, maar de hele broek verder wat 'los'.
Ik heb eigenlijk geen idee of deze broek als een 2e velletje moet zitten, of dat hij wat los mag zitten.
Iemand ervaring met deze broek?
Nu he
Inderdaad toevallig! Alhoewel; ik begreep dat jij een riante garderobe hebt? 😛418O2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:30:
@McLambo ik heb die broek toevallig (was toen nog iets goedkoper zelfs). Het is wat dikkere stof, dat valt nu eenmaal wat anders. Hij zit mij gewoon wel comfortabel (maar ik ben volgens mij ook wat langer dan jij).
Als ik de kleinere maat pas, dan zit ie rond mijn kont goed, sluit goed aan, maar knellen de bretels. De stof 'stretcht' niet echt zoals mijn eigen broeken, maar dat heeft te maken met het materiaal denk ik...
Ik ben 1.93 met een lang torso.
Welke toepassing heb jij voor deze broek?
Ik heb ze bij mantel gekocht. Iemand ervaring met retourneren naar een proefrit?(op asfalt)
Als ik kijk wat een veelzijdigheid er bij de chinese fabrikanten is, dan durf ik dat toch wel te betwijfelen. Heel veel écht goedkoop spul heeft die gel bubbels, je herkent ze aan die felle kleurtjes; duidelijk minder prettig spul. (Een bib van een 10tje waar je niet veel van mag verwachten.) Chinese merken als Darevie, Specxel, etc hebben broeken van 30/40 euro, met behoorlijk prettige zemen erin, maar wel allemaal anders.Ypuh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:58:
[...]
Er zijn volgens mij maar 2 fabrieken ter wereld die zemen produceren. Elastic Interface en nog 1 of 2. Net als dat een auto vol zit met Bosch onderdelen, kopen alle (grote) merken hun zemen in bij deze fabrikant(en). Merken als Assos en Castelli geven er dan wat dure namen aan als Progetto X2 of S9 met een patent erop, maar ook merken als Van Rysel en dhb hebben daarmee toegang tot dezelfde technologie.
Decathon, lidl (Crivit Pro) zijn ook sterk gericht op goedkope productie, dus het zou me verbazen als die geen eigen kanalen aanboren of eigen productie regelen in het middenoosten.
Zo'n spannend ding is een zeem ook weer niet, een goeie lap foam.
---------------
Ik heb paar jaar terug alle Craft winterbroeken gepast die ze hadden, mijn conclusie: rare pasvorm (in ieder geval voor mij).McLambo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:16:
Mijn vorige reactie heeft wat stof doen opwaaienAchteraf gezien misschien wel wat kort door de bocht, sorry.
![]()
Laat ik dan een inhoudelijke bijdrage doen in dit topic.
Tot nu toe rij ik in de winter met een Pearl Izumi BIB short van zo'n 50 euro, met een overbroek van hetzelfde merk van zo'n 80 euro. Eigenlijk heb ik nooit echt last van koude benen, zelfs niet onder het vriespunt (ja, op de MTB).
Echter door wat ongemakken rond het zitvlak wil ik van 2 lagen af, dat gaat niet goed bij mij.
Tevens is het zo dat ik veel in NL rijdt, en dikwijls wordt je dan nat in de winter (in het bos ook flink smering).
Mijn oog viel daarom op de Craft Ideal Pro Wind Pad M. Betaalbare broek met eigenschappen die in slecht weer van pas komen. LINK
Nu heb ik de broek in 2 maten besteld; XL en XXL.
Ik heb ze gepast, en het viel me allerleerst op dat de stof wat vreemd is, zal door de waterafstotende eigenschappen zijn, ook vanaf de knie naar beneden sluit de broek niet helemaal goed aan, zit wat ruim.
Als ik de XXL pak zitten de bretels lekker, maar de hele broek verder wat 'los'.
Ik heb eigenlijk geen idee of deze broek als een 2e velletje moet zitten, of dat hij wat los mag zitten.
Iemand ervaring met deze broek?
Ik ben toen bij Gore uitgekomen, die waren toen voor dezelfde prijs (let wel, koop niet de C3 line).
Maar bijna ieder merk heeft winterboeken, dus gewoon passen, passen, passen.
En los zitten is in mijn ogen nooit goed.
[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 18-01-2022 17:31 ]
Bedankt voor de tip. Hmmz, Gore verkopen ze niet bij Mantel.mhr-zip schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:26:
[...]
Ik heb paar jaar terug alle Craft winterbroeken gepast die ze hadden, mijn conclusie: rare pasvorm (in ieder geval voor mij).
Ik ben toen bij Gore uitgekomen, die waren toen voor dezelfde prijs (let wel, koop niet de C3 line).
Ik heb daar echter wel een andere broek besteld: Assos Mille GT winter in XXL, deze zit als een tweede velletje, met een klein beetje compressie. Zeem is ook superieur aan de Craft, lekker breed, net als mijn achterste
Maar dat is een warme broek voor droog weer en mist b.v. waterdichtheid... Met name enige bescherming voor opspattend water is wel gewenst.
Keuzes keuzes... Ik ga eens bij Gore kijken
Gore C3 is niks mee. Ik heb zowel de gore c5 thermo bib tights+ als de gore C3 thermo bib tights+. De zeem van de C5 is nagenoeg gelijk, alleen de stof heeft een betere DWR coating. Ik heb hier ook nog een oude Gore zomerbroek liggen en die zeem is van beduidend mindere kwaliteit.mhr-zip schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:26:
[...]
Cyclewear heeft de C5 in de aanbieding voor 105
Hey tiptop!418O2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:13:
https://cyclewear.eu/gore...s-black-00016617-kl1.html
Cyclewear heeft de C5 in de aanbieding voor 105
Wat is essentieel het verschil tussen C3 en C5? Prijs is nagenoeg gelijk voor de winterbroek
Nou moet ik in ieder geval een keuze kunnen maken denk ik, maar de Assos heeft wel al een pluspuntje
Daarna als de sodemieter de niet passende broeken retourneren, anders haal ik het eind van de maand niet.

Ik lees bij Futurum ook dat de reacties bij deze broek opmerkingen maken over met name de bretels (die te kort zijn, zoals ik ook ervaarde -> cameltoe) of dat de broek anders te los zit.mhr-zip schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:26:
[...]
Ik heb paar jaar terug alle Craft winterbroeken gepast die ze hadden, mijn conclusie: rare pasvorm (in ieder geval voor mij).
ben benieuwd naar de Gore Wear broeken
Futurumshop heeft niet alle maten meer op voorraad.McLambo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:06:
Ik heb ook 2x de C5 besteld bij Cyclewear. (zag daarna pas dat hij bij Futurum ook in de sale is).
Nou moet ik in ieder geval een keuze kunnen maken denk ik, maar de Assos heeft wel al een pluspuntje
Daarna als de sodemieter de niet passende broeken retourneren, anders haal ik het eind van de maand niet.
Redenen om "altijd" bij Futurum te bestellen:
- Gratis retour
- Vaak extra korting codes (20 euro bij 100 euro of 25 euro bij 125 euro)
- Ongeëvenaarde garantie/retour mogelijkheden
Graag zou ik naar een 2-laags systeem gaan, dat beviel mij vroeger wel goed. Een wind-(maar niet water-) dichte gevoerde toplaag met een warme onderlaag.
Ik had vroeger altijd een vrij dik gevoerd jasje. Was wel echt 1 laag, maar voor fietskledingtermen erg dik en gevoerd. Ik kon hier tot rond het vriespunt mee fietsen, was redelijk winddicht. Waterdichtheid is bij mij van ondergeschikt belang. Als het regent ga ik niet fietsen
Weet iemand wat ik moet zoeken als ik een dikke fietsjas wil? Beetje een softshell-idee had die jas, ik heb hem niet meer (had een pauze van een jaar of 7, met de nodige kilo's erbij helaas
Nu heb ik een baselayer (merino) en deze tussenlaag:
https://www.futurumshop.n...-mouwen-grijs-heren.phtml
En daar bovenop: https://agu.com/storm-bre...ck-essential-heren-hi-vis
Note dat er bij AGU een 'thermo' bij staat maar deze is niet gevoerd, het was een beetje een fuckup want futurum leverde deze voor 140 euro met een prijskaartje eraan van 100 en zonder 'thermo' in de productnaam, artikelnummer (heb er nog foto van) laat deze zien op de website. Netjes verschil terug gekregen hoor.
Ik heb de tijd om te experimenteren om goedkoper en langer te wachten op een geschikte jas dus bij decathlon of goedkopere winkel shoppen is prima. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik op moet zoeken... ALs je iets zoekt en in de omschrijving staat superwarm dan ziet het er op de foto uit alsof je bij 10 graden boven nul al staat te blauwbekken.
[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 18-01-2022 23:36 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
- Onderkleding: Kort, lang en dun, lang en dik
- Jacks: herft/lente jack, technisch jack met paar windstop panelen, volledig gevoerd windstopper jack
- Shell: Gore regenjack
Verder ook alles wel eens geprobeerd van windvestjes, windjacks tot no-rain jerseys etc., maar die allemaal weer verkocht of weggeven. Met bovenstaande 3 lagen kun je alle denkbare combi's maken in de range -5 tot +15. Een dik jack met een dun ondershirt komt op ongeveer hetzelfde neer als een dik ondershirt met een dunner jack.
Wat ik als tip mee probeer te geven; koop niet te dikke warme kleding want daar heb je alleen op de echt koudere koude dagen iets aan. Het Assos Habu.s5 jack is stand-alone niet echt warm, maar is met een korte mouw ondershirt bij 15-17 graden al te gebruiken en met een dikker (of 2) ondershirt(s) tot rond het vriespunt. 5 jaar geleden €135 voor betaald en ik denk al wel meer dan 300 dagen/1.000 uren in gefietst en ziet er nog steeds goed uit. Het dikke gevoerde winterjack daarentegen draag ik bijna nooit. Het dunne herfst/lente jack (Assos Habu.4, ook voor €50 z.g.a.n. gekocht via Marktplaats) draag ik wat minder vaak maar nog steeds regelmatig tijdens de nazomer avonden, maar ook met een dik ondershirt nog te doen voor weer zoals deze week.
Bovenstaande zijn allemaal niet waterafstotend meer na 5 jaar. Mijn inziens doet dat er ook niet toe, zo lang je maar niet koud wordt. Voor als het echt regent heb ik gewoon een regenjack bij me. Tips voor specifieke jacks heb ik niet voor je. Ik heb er de laatste keer gewoon een stuk of 8-10 besteld en gepast en de rest weer geretourneerd.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 19-01-2022 00:14 ]
Probleem is dat ik met 3 lagen zoals ik nu heb net te veel aan heb helaas. Prima voor de koude dagen tot onder vriespunt maar met 5-8 graden zoals nu toch net ff te veel van het goede en te weinig voor mijn baselayer en tussenlagje. Die combi heb ik vaak aan rond de 12-14 graden.
Ik kan dan net wat meer combineren en heb minder last van matige vochtafvoer. Ik wil ook niet naar 1-laag gaan maar naar 2 lagen.
Oh, als iemand merken weet welke qua maatvoering op AGU lijken... graag, dit past mij perfect.
[ Voor 35% gewijzigd door Nox op 19-01-2022 01:25 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Is de afparelende functionaliteit niet terug te krijgen met https://www.nikwaxwebshop...sh-in-1liter/#description. Of het jack dan weer goed gaat ademen weet ik niet. Maar volgens mij is een nat jack wel funest voor de ademende functionaliteit, dus misschien is het eens een poging waard.Nox schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:35:
Ik ben op zoek naar een winterjas. Ik rij mtb, en heb nu een 'fancy' jasje met technische stof. Hoewel ik hem netjes was met technisch wasmiddel is na een tijdje de afparelende werking weg. Het claimt waterdicht te zijn, dat is dus ook voor zweet. Ademend vermogen van een vuilniszak ongeveer.
Graag zou ik naar een 2-laags systeem gaan, dat beviel mij vroeger wel goed. Een wind-(maar niet water-) dichte gevoerde toplaag met een warme onderlaag.
Ik had vroeger altijd een vrij dik gevoerd jasje. Was wel echt 1 laag, maar voor fietskledingtermen erg dik en gevoerd. Ik kon hier tot rond het vriespunt mee fietsen, was redelijk winddicht. Waterdichtheid is bij mij van ondergeschikt belang. Als het regent ga ik niet fietsenen voor als het gaat regenen tijdens de rit fiets ik wel door. Evt. kan ik echt een vuilniszak-niveau regenjasje meenemen in de tas om mezelf tegen echt hevige regenval te beschermen zodat ik niet doorweekt raak. Ik heb een merino baselayer en die houd mij toch wel warm in een simpel buitje.
Weet iemand wat ik moet zoeken als ik een dikke fietsjas wil? Beetje een softshell-idee had die jas, ik heb hem niet meer (had een pauze van een jaar of 7, met de nodige kilo's erbij helaas) maar was een redelijk budgetmerk en erg fijn. Nieuwe jas mag van budgetmerk zijn, ik ga er geen 200 euro voor betalen, eurootje of 100-120 is wel een beetje de max, anders wacht ik lekker tot de uitverkoop, mijn grote maat blijft toch vaak wel over.
Note dat er bij AGU een 'thermo' bij staat maar deze is niet gevoerd, het was een beetje een fuckup want futurum leverde deze voor 140 euro met een prijskaartje eraan van 100 en zonder 'thermo' in de productnaam, artikelnummer (heb er nog foto van) laat deze zien op de website. Netjes verschil terug gekregen hoor.
Ik heb de tijd om te experimenteren om goedkoper en langer te wachten op een geschikte jas dus bij decathlon of goedkopere winkel shoppen is prima. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik op moet zoeken... ALs je iets zoekt en in de omschrijving staat superwarm dan ziet het er op de foto uit alsof je bij 10 graden boven nul al staat te blauwbekken.
Kleed je je niet gewoon iets te dik aan? Heb je het al wel eens zonder de tussenlaag geprobeerd?Nox schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:35:
Ik ben op zoek naar een winterjas. Ik rij mtb, en heb nu een 'fancy' jasje met technische stof. Hoewel ik hem netjes was met technisch wasmiddel is na een tijdje de afparelende werking weg. Het claimt waterdicht te zijn, dat is dus ook voor zweet. Ademend vermogen van een vuilniszak ongeveer.
Ik had vroeger altijd een vrij dik gevoerd jasje. Was wel echt 1 laag, maar voor fietskledingtermen erg dik en gevoerd. Ik kon hier tot rond het vriespunt mee fietsen, was redelijk winddicht. Waterdichtheid is bij mij van ondergeschikt belang. Als het regent ga ik niet fietsenen voor als het gaat regenen tijdens de rit fiets ik wel door. Evt. kan ik echt een vuilniszak-niveau regenjasje meenemen in de tas om mezelf tegen echt hevige regenval te beschermen zodat ik niet doorweekt raak. Ik heb een merino baselayer en die houd mij toch wel warm in een simpel buitje.
Weet iemand wat ik moet zoeken als ik een dikke fietsjas wil? Beetje een softshell-idee had die jas, ik heb hem niet meer (had een pauze van een jaar of 7, met de nodige kilo's erbij helaas) maar was een redelijk budgetmerk en erg fijn. Nieuwe jas mag van budgetmerk zijn, ik ga er geen 200 euro voor betalen, eurootje of 100-120 is wel een beetje de max, anders wacht ik lekker tot de uitverkoop, mijn grote maat blijft toch vaak wel over.
Ik heb zelf deze: https://agu.com/winter-ja...l-men?color_variant=Black
Daarbij draag ik alleen een ondershirt. Als ik meer (een tussenlaag) aantrek krijg ik het te warm en daar ademt het systeem inderdaad niet tegenop.
Nee ik denk het niet, het jasje zelf is niet gevoerd. Dan ga ik het vrij vlot te koud krijgen vermoed ik. Dan is het een baselayer met een slecht werkend regenjasje ongeveer.Jesse schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:18:
[...]
Kleed je je niet gewoon iets te dik aan? Heb je het al wel eens zonder de tussenlaag geprobeerd?
Ik heb zelf deze: https://agu.com/winter-ja...l-men?color_variant=Black
Daarbij draag ik alleen een ondershirt. Als ik meer (een tussenlaag) aantrek krijg ik het te warm en daar ademt het systeem inderdaad niet tegenop.
Ik kan het proberen, maar als ik wekelijks fiets, soms 2x, dan wordt dit een dure grap als ik hem zo vaak daarmee moet wassen. Dan bewaar ik hem liever voor de momenten dat 'ie echt nodig is met veel wind en kou.hoi1234 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 05:07:
[...]
Is de afparelende functionaliteit niet terug te krijgen met https://www.nikwaxwebshop...sh-in-1liter/#description. Of het jack dan weer goed gaat ademen weet ik niet. Maar volgens mij is een nat jack wel funest voor de ademende functionaliteit, dus misschien is het eens een poging waard.
Volgens mij gebruik je dat spul alleen als het nodig is. Dus als je merkt dat de afparelende functionaliteit verdwenen is, spuit je dat jack even in of was je dat spul even in. Zo ver ik weet moet je dat eens in de zoveel tijd doen, maar dan heb je wel weer een flinke tijd een perfect jack.Nox schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:31:
[...]
Nee ik denk het niet, het jasje zelf is niet gevoerd. Dan ga ik het vrij vlot te koud krijgen vermoed ik. Dan is het een baselayer met een slecht werkend regenjasje ongeveer.
[...]
Ik kan het proberen, maar als ik wekelijks fiets, soms 2x, dan wordt dit een dure grap als ik hem zo vaak daarmee moet wassen. Dan bewaar ik hem liever voor de momenten dat 'ie echt nodig is met veel wind en kou.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Ik deed dit wel eens met mijn outdoor jacks maar effect bleef maar kort.hoi1234 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 05:07:
[...]
Is de afparelende functionaliteit niet terug te krijgen met https://www.nikwaxwebshop...sh-in-1liter/#description. Of het jack dan weer goed gaat ademen weet ik niet. Maar volgens mij is een nat jack wel funest voor de ademende functionaliteit, dus misschien is het eens een poging waard.
---------------
Biehler Defender Reflective
Ik ben benieuwd..
Nou zag ik bij futurum een Oakley radar EV advancer in de Outlet, 25 euro korting er af, dat is wel een mooie upgrade.
Met photochromic lenzen
[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 20-01-2022 20:31 ]
Klopt het deze ik niet meer terugzie op Futurum?418O2 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:30:
Ik gebruikte nog een Ali express bril met vier verwisselbare lenzen. Op zich weinig mis mee, maar beslaat snel en pastte niet bij de prijs van de rest van mijn outfit (dat is een grap). Gebruikte alleen nog maar de heldere lenzen ivm de Kato.
Nou zag ik bij futurum een Oakley radar EV advancer in de Outlet, 25 euro korting er af, dat is wel een mooie upgrade. [Afbeelding]
Met photochromic lenzen
daag
Ja, waren nog 4 (2 van beide radar ev's), die zijn nu weg.The_Thijs© schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Klopt het deze ik niet meer terugzie op Futurum?
Komt net binnen toevallig, leuk dingetje
[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 21-01-2022 15:19 ]
hoi1234 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 05:07:
[...]
Je moet eigenlijk eerst de kleding wassen met de groene variant om dan pas de paarse fles te gebruiken als impregneer. Met alleen de paarse variant kom je niet zo heel ver als de basis "vuil" is.Mistraller schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:40:
[...]
Ik deed dit wel eens met mijn outdoor jacks maar effect bleef maar kort.
Ik gebruik het regelmatig voor mijn outdoor- en hardloopjassen, meestal is een ritje met de groene fles al genoeg om het "pareleffect" te krijgen (tot de jas verzadigd is door de regen, het houdt een keer op). Uiteindelijk is de fabriekslaag ook weg en kan je de paarse fles gebruiken.
Duur? Ik fiets al een tijdje met Tifosi fototec bril, bevalt erg goed zonder 150-200 euro voor een bril te betalen.418O2 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:30:
Ik gebruikte nog een Ali express bril met vier verwisselbare lenzen. Op zich weinig mis mee, maar beslaat snel en pastte niet bij de prijs van de rest van mijn outfit (dat is een grap). Gebruikte alleen nog maar de heldere lenzen ivm de Kato.
Nou zag ik bij futurum een Oakley radar EV advancer in de Outlet, 25 euro korting er af, dat is wel een mooie upgrade. [Afbeelding]
Met photochromic lenzen
Ik heb wel technisch wasmiddel (weet even niet welk merk, maar voor 15 euro 10-20 wasbeurten oid), ooit gekeken naar die flesjes nikwax maar voor 5 euro per wasbeurt te duur. In de regen fiets ik amper, en dan een tientje per week voor wasmiddel... Nee dat gaat me net wat te ver. Voor een jas die je eens per jaar wast prima batuurlijk.vhal schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:51:
[...]
[...]
Je moet eigenlijk eerst de kleding wassen met de groene variant om dan pas de paarse fles te gebruiken als impregneer. Met alleen de paarse variant kom je niet zo heel ver als de basis "vuil" is.
Ik gebruik het regelmatig voor mijn outdoor- en hardloopjassen, meestal is een ritje met de groene fles al genoeg om het "pareleffect" te krijgen (tot de jas verzadigd is door de regen, het houdt een keer op). Uiteindelijk is de fabriekslaag ook weg en kan je de paarse fles gebruiken.
Ondertussen een Rogelli jack gehaald (essential), voor weinig toch een mooi jasje.
Prima alternatief is tifosi fototecThe_Thijs© schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Klopt het deze ik niet meer terugzie op Futurum?
[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 22-01-2022 14:56 ]
106 euro. Of dat duur is moet je zelf bepalen. Ik vind van niet, voor een Oakley tenminste.Nox schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:47:
[...]
Duur? Ik fiets al een tijdje met Tifosi fototec bril, bevalt erg goed zonder 150-200 euro voor een bril te betalen.
Vandaag in de regen getest en het is een fijne bril. Zit een soort ventilatie stand op waarmee je glas iets kantelt, moet ff uitvinden wanneer dat handig is. Leek het beslaan iig tegen te gaan
Voor een oakley... Valt het mee. Maar ik vind het te veel voor op de mtb. Voornaamste reden dat ie zooi uit mn ogen moet houden. Als dat takken zijn is 'ie soms snel bekrast. Op de weg hoort ie meer thuis wmb. Daar boeit uiterlijk meer418O2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:37:
[...]
106 euro. Of dat duur is moet je zelf bepalen. Ik vind van niet, voor een Oakley tenminste.
Vandaag in de regen getest en het is een fijne bril. Zit een soort ventilatie stand op waarmee je glas iets kantelt, moet ff uitvinden wanneer dat handig is. Leek het beslaan iig tegen te gaan