Ricmaniac schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:06:
[...]
Exact dit ja. Dat is juist de fun van een blinde eerste run. Maargoed ieder zijn ding natuurlijk maar ik benader het JUIST met het idee van: ik hoef het niet snel uit te spelen. gewoon lekker genieten en zelf uitvogelen. dan leer je ook het snelst de game goed kennen
In vanilla diablo 3 kon je experimenteren. Gewoon een beperkte keuze uit skills en uitproberen maar, bevalt het niet dan probeer je wat anders. En als je qua content tegen een muur aanloopt kun je altijd nog een build opzoeken.
Dit soort complexere systemen, en dan is diablo 4 nog redelijk eenvoudig, vind ik eigenlijk gewoon waardeloos. De gemiddelde gamer gaat dit nooit beheersen. Je doet het altijd fout, je zult praktisch nooit de juiste build vinden tenzij je de game fulltime speelt. Zelfs als iets theoretisch "klopt", dan kun je er nog tegen aanlopen dat wat jij bedacht had in de meta gewoon niet werkt, of het wordt de grond in generft na een patch en dan kun je opnieuw beginnen. En vanuit de ervaring van de beta is gaat is het niet zo dat meta builds 10-20 procent sterker zijn, die zijn 3-4-5 maal sterker, het is net of je een andere game speelt.
Diablo 3 vanilla was voor mij ideaal: je kiest alleen skills die per level beschikbaar komen. Kun je alles rustig uitproberen en kiezen wat lekker speelt en dan is het natuurlijk zo dat de ene build beter is dan de andere. Minder opties is ook makkelijker om te balanceren voor de devs. Gear geeft dan de diepgang.
Maar content makers gaan dan zeuren dat "het geen diepgang heeft", terwijl nu denk ik 95% van de gamers gewoon zijn builds opzoekt (vind ik persoonlijk ook altijd een irritant klusje, vooral na release).