Angeloonie schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:52:
Nou na 10 dagen en paragon 240 kan ik wel een oordeel geven over dit seizoen.
Dit is met (grote) afstand het _slechtste_ seizoen in Diablo IV (tot nu toe iig). Wat een aanfluiting en ik mag hopen dat de geruchten over een patch volgende week waar zijn.
Waarom is dit seizoen slecht?
- Nauwelijks balance changes, meta is nagenoeg gelijk gebleven. Paladin nog steeds zwaar underpowered, net als veel andere build bij andere classes.
- Seasonal Rupture mechanic die nagenoeg niets toevoegd. De enige plek waar het nuttig is is tijdens helltides om sneller cinders te krijgen. Daarbuiten is het vooral irritant en ook de Deathtoll Chamber mechanic is lachwekkend nutteloos qua tijd/loot. Realmwalkers zijn gewoon gerecycled uit season 6 en de event is 9/10 keer bugged en werkt niet. Ohja en dan voeg je een nieuwe boss toe, maar zet je hem niet in de party finder...
- Itemization veranderingen. Op zich is de "unique kan ook mythic zijn" een aardig idee, Maar er zijn diverse problemen mee:
> Cube recipe is te random, je hebt geen idee wat je krijgt (en dit is ook niet duidelijk genoeg voor velen). Je zou hiermee gewoon je huidige item moeten kunnen upgraden naar mythic, ipv reset qua stats en random kans.
> De limit op "Crafted" gear is echt te dom voor woorden. Wie dat bedacht heeft speelt duidelijk geen D4.
> De droprate van de klassieke mythics is... onbestaand? Er zijn streamers die duizenden keys gebruikt hebben en nog steeds 0 van die mythics hebben.
> De droprate van de unique mythics is ook veel te laag om interessant te zijn, want veel te random wat je krijgt, en dan ook nog eens random stats er op. Heb je er een dan is de kans dat hij nuttig is ook nog eens klein.
> Mythic Undercity Tribute is compelet nutteloos geworden. Ook daar zijn mythics niet terug te vinden.
> Gems/fragments droppen te weinig
- Tower werkt nog steeds voor geen meter. Leaderboards worden niet goed geupdate en de rewards zijn nog steeds niet goed te unlocken voor iedereen.
- Echoing hatred keys lijken nu nóg zeldzamer geworden te zijn, heb er nog niet 1 gevonden.
- War plans nagenoeg ongewijzigd, ze hadden best iets nieuws kunnen bedenken om progression sneller te kunnen maken (bijv. moeilijker maar meer activity XP)
Ik ben echt hard aan het denken naar ook maar één verbetering.. Ik kom niet verder dan dat je nu op uniques/mythics ook een stat mag rerollen. Dat is fijn. Ook de Escalation Dungeon en grote Helltide in de War Plans zijn OK. Maar verder... Geen idee?