Nouja, ik reflecteer hier ook al jaren op he. Het begon eigenlijk al iets van tien jaar terug toen ik D3 speelde en iemand met wie ik speelde aan het klagen was dat zijn voet steeds sliep. Dus ik vroeg of hij wist waardoor het kwam en toen zei hij dat hij al iets van 27 uur zat te gamen.
Twee jaar terug had ik een VR headset te leen en zat ik wat online te gamen, en was er zo'n jongetje van misschien 12 ofzo en die was een beetje aan het huilen, dus ik vroeg wat er was en toen zei hij dat zijn ouders zeiden dat hij offline moest maar hij kon niet stoppen met gamen want hij was op weg om de beste score te halen van die dag. Dus ik een beetje op hem inpraten dat het allemaal niet zo belangrijk is en dat hij beter even de deur uit kan gaan enzo, maar ik vond het wel echt sneu.
Nouja, en ik kom wel vaker mensen tegen die echt veel teveel aan het gamen zijn. Achteraf was ik zelf ook gewoon hard game en computerverslaafd, dat zag ik destijds zelf ook niet. Maar ik zie het eigenlijk steeds meer. Van die mensen die gewoon 24/7 online lijken te zijn, ongeacht het moment dat je inlogt. Ze hebben alle chars op max level, volledige maxed equip voor elke char, en dan beginnen ze maar een tweede monk omdat ze niet weten wat ze anders moeten doen.
Het is waarschijnlijk iets waar ik zelf veel mee bezig ben omdat ik ook kwetsbaar ben in die zin, en ik vind ook dat de EU nog strengere regels mag verbinden aan wat gamedevs voor incentives in games stoppen. Het is alleen lastig om te definieren wat verslavende mechanics zijn, en het is niet altijd even makkelijk te bewijzen of het expres is ontworpen om mensen verslaafd te maken.
Gelukkig wordt er wel steeds meer aan gedaan zoals het verbieden van die lootboxes of hoe dat ook heet met Diablo Immortal, en natuurlijk hoe het online gokken wordt aangepakt. Vooral onbereikbaar maken voor kinderen vind ik belangrijk. Ik zie hoe een kind dat ik ken nu al helemaal lijp wordt als 'ie niet even een half uurtje mag gamen, dat kind is gewoon verslaafd. Als je buiten gamen of computeren om geen dopamine meer krijgt van andere dingen, dan is het echt mis.