biggydeen2 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:36:
[...]
D4 heeft veel zaken van LA overgenomen alleen snel even geimplementeerd voor mijn gevoel. Renown is een slap aftreksel van de completion books per zone uit LA. De viewpoints komen daar ook vandaan en voegen in D4 niks toe. Het klimmen en klauteren komt er ook vandaan, dat hebben ze dan wel weer goed overgenomen. Dan heb je nog world bosses en de extra dash met spatie. LA is wel de ultieme grindgame maar qua combat, skills en cinematics ongeevenaard. Ik had gehoopt dat D4 wat meer skills zou toevoegen ipv 6 magere opties. Daar kun je gewoon weinig mee qua variatie en zie het weer uitdraaien in de endgame op focus op 1 skill tot max en de rest doet er niet toe. B.v. een barb die permanent loopt te whirlwinden of max thorns build zodat je uberhaupt geen skills hoeft te gebruiken. In LA heb je minstens 8 skillls + ultimate en sommige classes zelfs nog meer skills. Dan heb je in ieder geval nog wat keuze. Ik vond het in de D4 beta erg jammer dat ik bepaalde skills moest opgeven omdat ik anders geen ultimate skill kon gebruiken. Gezien D4 uiteindelijk gewoon een single player game is met wat MP elementen hadden er prima twee skills of extra knop voor ultimate bijgekunt.
Ook loopt LA mijlenver voor als het gaat om boss fights en combat in het algemeen. Dat je met 4 man een dungeon inloopt en een moeilijke boss moet verslaan past wat mij betreft ook prima in D4 als endgame content. Hopelijk zien we nog wat meer uitdaging in de full release wat boss mechanics betreft en niet die eindeloze dungeons met "boss" op het einde.
Overigens ziet D4 er wel lekker duister uit, combat heeft gewicht en loopt lekker soepel. Kijk dan ook zeker uit naar de release maar op basis van de beta is er nog veel werk aan de winkel. Ik kijk daarnaast ook heel erg uit naar het PVP gedeelte maar vraag me af hoe ze dat gaan implementeren als je op den duur niet meer kunt respeccen ivm de kosten. Ik begrijp uberhaupt niet wie het verzonnen heeft dat je uiteindelijk niet meer kunt respeccen omdat het te duur is. Slap in the face voor cacuals. Maar goed, hopelijk gaan ze dat aanpassen want ik ga echt niet helemaal opnieuw beginnen als de respec te duur wordt.
Het is mij niet helemaal duidelijk welke kant D4 nu precies op wil. Er zitten MMO aspecten in maar weet daarin nog niet te overtuigen. Je ziet af en toe iemand rondrennen en bij worldbosses heb je andere spelers nodig. Hoewel de worldboss ook al solo te verslaan was in de beta.. Ik mis een beetje de gezamelijke dingen waarbij je minstens 4 man nodig hebt omdat het anders gewoon niet lukt. Een dungeon met meerdere bossfights zou bv een leuke toevoeging zijn. Events zijn leuk maar mag wel wat grootser allemaal.Of ik verwacht te veel...
Als het goed is komen ze binnenkort met een endgame deepdive. Zoals genoemd ook zeer benieuwd naar PVP. Hoop dat hier veel tijd in is gestoken maar ben een beetje bang dat de balance compleet zoek zal zijn en erin geplakt is om wat meer mensen aan te spreken. Ook kan in 2023 een ARPG zonder wsad movement of auto mouse follow natuurlijk niet meer.
Persoonlijk denk ik ook niet zozeer dat D4 zich als MMO probeert te profileren. Sure, er zitten enkele elementen in. Maar dit soort live service, always connected, shared gaming world experiences wordt steeds meer de norm in een diversiteit aan genres zonder dat het daarmee de intentie is om een game als MMO te bestempelen.
Ten aanzien van skill aantal en keuzes, ben ik zelf niet zo overtuigd van de meerwaarde voor een systeem als Lost Ark. Net als in iedere MMO, geeft dit eigenlijk alleen maar de illusie van keuze. Onder de streep blijft er uiteindelijk toch alsnog maar een zeer klein aantal presets over welk gewoonweg het meest optimaal zijn en als huidig flavor of the month fungeert.
Persoonlijk vind ik ook niet zozeer dat het de gameplay nu echt heel veel interessanter maakt, of ik qua skills nu werk met een handjevol skills zoals in een game als Diablo 4 of binnen het MMO genre bijvoorbeeld New World. Of dat ik ouderwets skills onder 1 t/m 6, ctrl+1 t/m 6 en alt 1 t/m6 keybound heb en binnen de rotation heb zitten met nog wat extra skills op de overige keys zoals in meer oldschool MMO's. Uiteindelijk komt het dan toch gewoon neer op een zekere rotation welk je komt te gebruiken.
Meerdere bosses zou prima zijn in een dungeon. Multiplayer noodzaak zie ik persoonlijk weinig in. D4 blijft first and foremost toch een single player ARPG. Sure, er zijn multiplayer elementen. Maar de zwaarte ligt hier natuurlijk niet op. En de drama welk gepaard gaat met PUG experiences is het wat mij betreft niet waard, ik denk dat Blizzard dit zich ook maar al te goed realiseert. Het forceren van spelers tot blootstelling aan dit soort gedrag van anderen stoot toch altijd weer veel gamers af die hier helemaal geen zin in hebben, en gewoon lekker hun eigen ding willen doen zonder afhankelijk te zijn van randoms online.