Ik ben wel benieuwd of er nog een dikke 1 april grap komt.
Dat is heel het spel als je sommige Diablo 2 fora mag gelovenTheBrut3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:36:
Ik ben wel benieuwd of er nog een dikke 1 april grap komt.
Xbox Series X Diablo ivLouw Post schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:28:
[...]
Erg vet, ben benieuwd! Zou een reden kunnen zijn om m'n Series S te upgraden.
Helaas geen speciale looks maar gewoon een bundel..
[ Voor 7% gewijzigd door G_Dragon op 31-03-2023 00:09 ]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Eens. Een season pack was leuk geweest. Maar ja. Nu hebben we een emote extraVagax schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:26:
[...]
Ik heb dan wel de Ultimate editie maar helemaal in seizoen 1 is denk iedereen nog vers en goed gedreven om alles te krijgen. Aangezien er nog veel seizoenen gaan komen had ik liever gehoopt dat je bijvoorbeeld ipv season 1 battle pass je ook season 2 kreeg of iets met de ultimate edition. Maar goed..
Ben inmiddels een beetje aan het verdiepen in al de skill tree's die dieper gaan dan level 25 zeg maar. Ben geen theory crafter maar wil wel zelf meer begrijpen
Ben nu met de Druid bezig want dat word mijn eerste character vrijwel zeker.
Heb echt zin in de full release. Denk dat het een pittige 2 maanden word. Helemaal die laatste week word zwaar denk ik haha
Heb echt zin in de full release. Denk dat het een pittige 2 maanden word. Helemaal die laatste week word zwaar denk ik haha
Ik zou op YT is zoeken naar het channel van NerdForge. Daar hebben ze wel wat inspiratie voor als je zelf je Xbox PS5 Switch of PC een betere look wil gevenLeeghoofd21 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:07:
Het is dus gewoon de console met het spel, meer niet? Mmmm zonde
PSN: Brwmaster
Is die skill tree al ergens te vinden dan?Ricmaniac schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:04:
Ben inmiddels een beetje aan het verdiepen in al de skill tree's die dieper gaan dan level 25 zeg maar. Ben geen theory crafter maar wil wel zelf meer begrijpen![]()
Ja op internet zijn er lijsten met alle skills etc.
En bekijk ook deze github calculator.
Iemand heeft een full talent tree calculator gemaakt voor alle classes.
Ziet er niet heel denderend uit maar mooi begin.
https://lothrik.github.io/diablo4-build-calc/
Deze is ook wel geinig : https://play.google.com/s...?id=kr.co.yjbstudio.d4lab
Nog wel in ontwikkeling hoor.
Nog wel in ontwikkeling hoor.
[ Voor 18% gewijzigd door PepieNL op 31-03-2023 09:09 ]
Zei ik eerder in dit topic nog dat ik twijfel of deze er met release meteen komt, na het lezen van de laatste posts hier begin ik toch weer te neigen naar meteen kopen. Op de een of andere manier doen die calculators (hoe flimsy ook) de innerlijke geek in me naar boven komen 
Zou alleen wel jammer zijn als je weer OP build gaat krijgen zoals bij D3. Het zou leuk zijn als je per class diverse wegen en speelstijlen kan bewandelen. Maar goed, ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, en volgens mij moet veel nog duidelijk gaan worden de komende maanden....
Zou alleen wel jammer zijn als je weer OP build gaat krijgen zoals bij D3. Het zou leuk zijn als je per class diverse wegen en speelstijlen kan bewandelen. Maar goed, ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, en volgens mij moet veel nog duidelijk gaan worden de komende maanden....
Gezien de vele klachten over de barb en druid is het maar de vraag of de skills wel hetzelfde zullen zijn op launch en niet getweaked voor de balans tussen classes. Voor hetzelfde geld nerfen ze de necro en sorc. Ik ga pas theory craften als de game er is.Ricmaniac schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:30:
Ja op internet zijn er lijsten met alle skills etc.
Ja maar... wat moet je anders met die twee maanden aan vrije tijd doen? 🤣Kaasje123 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:56:
[...]
Gezien de vele klachten over de barb en druid is het maar de vraag of de skills wel hetzelfde zullen zijn op launch en niet getweaked voor de balans tussen classes. Voor hetzelfde geld nerfen ze de necro en sorc. Ik ga pas theory craften als de game er is.
Heel veel (if not all) items leaked / datamined
zitten wat mooie items tussen hoor .
zitten wat mooie items tussen hoor .
1mln wolf pup unlocks na het 1e weekend geeft toch al een idee van de spelers aantallenVerwijderd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:03:
Zijn niet mijn stats maar van iedereen in de beta.![]()
Helaas geen spelersaantallen.
[Afbeelding]
Stats tonen ook aan dat de game héél easy is. Bijna 1/3deaths komen door worldboss & butcher, dan is de rest mssn te eenvoudig niet? Altijd wel leuk als je een groot deel van de mobs kunt wegblazen en je je heel sterk voelt, maar iets meer uitdaging mag zeker!
Ik merk wel dat ik duidelijk een casual gamer ben aangezien ik alles lekker op af laat komen in Diablo 4, ik heb ook geen idee hoe ik mijn character ga indelen oid, ik speel en bouw mijn character als we gaan
Nu was het dan ook wel een beta waarin alleen de starting-area was opgenomen (de kans is reëel dat het na lvl 25 moeilijker wordt dan ervoor) en alleen de twee laagste moeilijkheidsniveaus.Inrage schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:05:
[...]
1mln wolf pup unlocks na het 1e weekend geeft toch al een idee van de spelers aantallen![]()
Stats tonen ook aan dat de game héél easy is. Bijna 1/3deaths komen door worldboss & butcher, dan is de rest mssn te eenvoudig niet? Altijd wel leuk als je een groot deel van de mobs kunt wegblazen en je je heel sterk voelt, maar iets meer uitdaging mag zeker!
Maar dat gezegd hebbende, ze zullen vast deze statistieken ook gebruiken om tweaks te doen aan de moeilijkheidsgraad van het spel als ze vinden dat ze niet in lijn zijn met wat ze willen voor de game.
Ik weet het bijna wel zeker, dit zag je ook in D2 terug (zonder het bot tijdperk en ja zolang ga ik al meeRobbaman schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:39:
[...]
Nu was het dan ook wel een beta waarin alleen de starting-area was opgenomen (de kans is reëel dat het na lvl 25 moeilijker wordt dan ervoor) en alleen de twee laagste moeilijkheidsniveaus.
Hoe dan ook ondanks dat ik behoorlijk sceptisch was na D3 ( die ik toch zeker wel plat gespeeld heb ) doet D4 mij toch een nostalgisch gevoel geven en ernaar uitkijken. Ik ben benieuwd of ze dat weten vast te houden.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Zijn het niet een beetje weinig skills eigenlijk? Bij level 25 had je eigenlijk al de laatste node qua skills te pakken. Tot level 100 komt er dan niets meer bij. Dat was bij D3 wat beter in mijn ogen. Je kreeg tenminste nog aangepaste skills dat ze ook echt veranderde, nu kan je het alleen eigenlijk sterker maken. Ben daar nog neit helemaal over uit of ik dat een top idee vind.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Volgens mij krijg je maar skills tot lvl50, de andere (tot 100) krijg je paragon points?OMD schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:56:
Zijn het niet een beetje weinig skills eigenlijk? Bij level 25 had je eigenlijk al de laatste node qua skills te pakken. Tot level 100 komt er dan niets meer bij. Dat was bij D3 wat beter in mijn ogen. Je kreeg tenminste nog aangepaste skills dat ze ook echt veranderde, nu kan je het alleen eigenlijk sterker maken. Ben daar nog neit helemaal over uit of ik dat een top idee vind.
en dan denk ik dat het best meevalt want ik had nog best wat skills die ik wouw maxen / de passives van zou willen hebben
[ Voor 9% gewijzigd door hellfighter87 op 31-03-2023 16:08 ]
Nope das niet waar. De laatste skillnodes waren niet te bereiken in de betaOMD schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:56:
Nu weet ik dat de mensen die iets te klagen hebben het hardst schreeuwen maar het lijkt wel extra erg op de Blizzard forums. Soms is het commentaar wel terecht maar het lijkt er op alsof iedereen de game haat.
Laatste node zijn geen skills maar buffs. Weet dus niet helemaal wat je bedoelt met niet waar. Je kon gewoon een ultimate skill in je action bar plaatsen. Dat is zo ver ik kan zien de laatste "skill" node. Je kon weliswaar niet ver upgraden maar je kon de skill wel gebruikenKaasje123 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:14:
[...]
Nope das niet waar. De laatste skillnodes waren niet te bereiken in de beta
[ Voor 23% gewijzigd door OMD op 31-03-2023 18:08 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Eigenlijk is dat bij elke Blizzard game. Met WoW is het elke expansion weer raak, maar die mensen blijven het gewoon spelen. Het lijkt er een beetje op dat fans altijd lopen te zeiken op Blizzard, wat ze ook doen. Nu is het de laatste jaren vaak terecht maar niet alles is slecht. Diablo 4 lijkt gewoon weer een spel van hoge kwaliteit maar het is iets anders dan het heilige Diablo 2, dus niet goed volgens die "puristen".Vagax schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:06:
Nu weet ik dat de mensen die iets te klagen hebben het hardst schreeuwen maar het lijkt wel extra erg op de Blizzard forums. Soms is het commentaar wel terecht maar het lijkt er op alsof iedereen de game haat.
De bèta heeft mij verrast en herstelt het vertrouwen weer een klein beetje in Blizzard. Ze hebben nog een lange weg te gaan maar de eerste stap lijkt nu gezet. Hopelijk houden ze dit vol en bouwen ze hier op door.
Kan mezelf niet echt vinden in de comments.
Het is niets vernieuwend, zelfs niet de wereld.
Voelt als een guild wars2 kloon.
Maar dat ik mezelf niet kan vinden in de comments , zal niemand het met me eens zijn.
Ik sla d4 over en speel wel d3 of d2r als ik diablo wil spelen.
Maar dat ik mezelf niet kan vinden in de comments , zal niemand het met me eens zijn.
Helemaal goed. Daar zijn ook topics voor, dus zien we je daar. Doei!sfx32 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:20:
Maar daar ik mezelf niet kan vinden in de comments , zal niemand het met me eens zijn.
Something under the bed is drooling
Guildwars 2 kloon ? hahaha dit is een troll of nietsfx32 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:20:
Maar daar ik mezelf niet kan vinden in de comments , zal niemand het met me eens zijn.
Huh wat, dat je het niks vindt dat is prima natuurlijk. Maar hoe is dit in godsnaam een Guild Wars 2 kloon? Dat is echt een vergelijking die nergens op slaat haha.sfx32 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:20:
Haha,Mauz1978 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:40:
[...]
Helemaal goed. Daar zijn ook topics voor, dus zien we je daar. Doei!
Ik ben helemaal fan geworden. Nu druk bezig met d3 uit te spelen, en in juni los met d4.
Nooit goed gespeeld en fan na het spelen van de beta
Verwijderd
Volgens mij was guild wars 2 de eerste game met public events waarbij je automatisch met random spelers taken volbracht.Daan0s schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:50:
[...]
Huh wat, dat je het niks vindt dat is prima natuurlijk. Maar hoe is dit in godsnaam een Guild Wars 2 kloon? Dat is echt een vergelijking die nergens op slaat haha.
Een GW2 kloon noemen gaat naar mijn mening wel wat ver.
Verder lees ik net zo graag andere meningen dan standaard enthousiasme.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2023 23:16 ]
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Tsja. Veel mensen die wel een leven hebben buiten de Blizzard franchise en niet hun hele leven hebben toegewijd aan bitchen, moanen en bashen van Blizzard en hun meest recente producten, zijn de Blizzard forums al lang verlaten omdat het continue gezeur van dit soort basement dwellers niet te harden is. Je hebt dan dus ook al snel een zeer aanzienlijke selection bias welk absoluut niet representatief is voor de gemiddelde gamer.Vagax schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:06:
Niet leuk om game developer te zijn tegenwoordig. Ik heb vooral bewondering dat ze na het "don't you guys have mobile phones" debacle zo terug zijn gekomen met een prima game. Dan zou je ook je waardering kunnen uitspreken voor Blizzard. Helaas is gal spuwen de norm voor online feedback tegenwoordig, met dank aan de youtube clickbait waardoor iedereen denkt dat zeiken de norm is geworden. Ik ben niet eens een grote diablo fan maar heb erg genoten van de beta en heb echt zin om met builds te gaan puzzelen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BTGNi7B1IotsJhqdw17bUY2Y.jpg?f=user_large)
Meme van 11 jaar geleden; nog steeds actueel maar dan voor D4

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games
Sidequests die plots oplichten ... gw2.
Worldbosses die spawnen om de x tijd , wow en gw2.
Met die verstaande dat meeste worldbosses sneller spawnden in gw2 net als in d4.
En voor mij persoonlijk lijkt de wereld grafix op die van gw2.
Ieder mag een mening hebben en als je 1 ieder die een andere mening heeft een troll noemt
Dan zit jouw wereld vast vol met trollen.
Ik heb verschillende dingen gezet waardoor ik het een gw2 aftreksel vind met nieuwe elementen.
Fijne zondag.
Met die verstaande dat meeste worldbosses sneller spawnden in gw2 net als in d4.
Ieder mag een mening hebben en als je 1 ieder die een andere mening heeft een troll noemt
Ik heb verschillende dingen gezet waardoor ik het een gw2 aftreksel vind met nieuwe elementen.
Fijne zondag.
[ Voor 20% gewijzigd door sfx32 op 01-04-2023 14:48 ]
Aanwezigheid van textures en models... cities skylines.sfx32 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:44:
Ieder mag een mening hebben en als je 1 ieder die een andere mening heeft troll
Besturing met de muis... cities skylines.
Muziek en sound effects... cities skylines.
Het moge duidelijk wezen. Diablo IV is slechts een slap aftreksel van cities skylines
Ik vind het persoonlijk eerder een kopie van Need for Speed Underground 2... Prove me i'm wrong!
Van wat ik gezien/gelezen heb vinden mensen het een D3 clone, een D2 clone met D3 visuals, Lost Ark ripoff en nog een paar die (nieuwe) namen... Dus D4 is 20 verschillende games of zo.
Ik vind de basis van de game gewoon goed en gezien ze van D3 ook wat gemaakt hebben lijkt het plafond met D4 nog hoger. En dat zonder sets (voor nu?) die de boel verpesten. En wat langzamere gameplay voor het gevoel. Hopelijk blijft dat ook in de lategame.
-
@blizzard forum: Het zijn ook geen (fijne) forums voor discussie over gameplay of andere aspecten. Het is puur feedback/complain daar heb ik het idee. Wat op zich prima is, zolang je dat maar op waarde schat.
Ik vind de basis van de game gewoon goed en gezien ze van D3 ook wat gemaakt hebben lijkt het plafond met D4 nog hoger. En dat zonder sets (voor nu?) die de boel verpesten. En wat langzamere gameplay voor het gevoel. Hopelijk blijft dat ook in de lategame.
-
@blizzard forum: Het zijn ook geen (fijne) forums voor discussie over gameplay of andere aspecten. Het is puur feedback/complain daar heb ik het idee. Wat op zich prima is, zolang je dat maar op waarde schat.
[ Voor 3% gewijzigd door The Chosen One op 01-04-2023 17:17 ]
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Dat geld voor elke job die de 'voorkant' is van een bedrijf waar de 'achterkant' de keuzes maakt.CopyCatz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:15:
Niet leuk om game developer te zijn tegenwoordig. Ik heb vooral bewondering dat ze na het "don't you guys have mobile phones" debacle zo terug zijn gekomen met een prima game. Dan zou je ook je waardering kunnen uitspreken voor Blizzard. Helaas is gal spuwen de norm voor online feedback tegenwoordig, met dank aan de youtube clickbait waardoor iedereen denkt dat zeiken de norm is geworden. Ik ben niet eens een grote diablo fan maar heb erg genoten van de beta en heb echt zin om met builds te gaan puzzelen.
Een serveerder/ster in een restaurant waar bedrijfsleider prijzen met 40% verhoogt, dan weet je wel die de shit over zich krijgt. Het is alleen jammer nooit die mensen te zien die de keuze maken, soms heb ik echt het idee dat zij geen enkele 'link' met de realiteit hebben, enkel gestuurd op principe 'geld maken'.
Ik ben mixed over D4, ik wacht het rustig af, maar heb zo m'n punten waar ik mijn twijfel over heb. Maar ik trek weinig directe conclusies vanuit een beta, behalve dat bepaalde core mechanics niet opeens 180 gaan doen in de laatste 3 maanden.
En nu met nieuws van Ark, geef ik opeens Blizzard weer veel credits om er tenminste nog iets van te maken
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Verwijderd
- Monsters verslaan en quests completen om een hoger level te worden: WoW en GW1;sfx32 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:44:
Fijne zondag.
- Fantasierijke wereld: WoW en GW1;
- Mogelijkheid om tegen computer-gestuurde vijanden te vechten maar ook andere spelers: WoW en GW2;
Ik heb verschillende dingen aangekaart waardoor ik GW2 een slap WoW en GW1 aftreksel vind.
Ik ben ook level 20 geweest in beta maar heb niet zo een e-mail gehad??
Beetje manke vergelijking. Ik ga geen ober verrot schelden omdat het biertje duur is. Het zou wel kloppen als ik 'm haarfijn uit ging leggen dat zijn pizza ruk is, en hoe die wel gemaakt had moeten wordenSinergyX schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:47:
[...]
Een serveerder/ster in een restaurant waar bedrijfsleider prijzen met 40% verhoogt, dan weet je wel die de shit over zich krijgt.
In veel kritiek op D4 kan ik mij best in vinden. Dat gezegd hebbende was de basis van D3 mijns inziens een stuk slechter. Pas vanaf RoS begon het een beetje ergens op te lijken.
En dan nog… heeft D3 mij nooit echt doen denken aan D2 wat speelervaring betreft.
Ik wil niet zeggen dat D4 een perfecte start lijkt te krijgen ofzo, maar ik had hier meer een D2 gevoel bij dan ik dit bij D3 had.
Wanneer ik kijk wat men van D3 nog geeft weten te maken dan ben ik positief wat betreft de toekomst. Wel verwacht ik dat ook D4, net zoals dit voor mijn idee voor zowel D2 als D3, pas écht af zal zijn nadat de (1e?) expansion uitkomt.
De tijd zal het leren!
En dan nog… heeft D3 mij nooit echt doen denken aan D2 wat speelervaring betreft.
Ik wil niet zeggen dat D4 een perfecte start lijkt te krijgen ofzo, maar ik had hier meer een D2 gevoel bij dan ik dit bij D3 had.
Wanneer ik kijk wat men van D3 nog geeft weten te maken dan ben ik positief wat betreft de toekomst. Wel verwacht ik dat ook D4, net zoals dit voor mijn idee voor zowel D2 als D3, pas écht af zal zijn nadat de (1e?) expansion uitkomt.
De tijd zal het leren!
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Principe blijft, hij volgt alleen orders, maar maakt niet te beslissingCopyCatz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:39:
[...]
Beetje manke vergelijking. Ik ga geen ober verrot schelden omdat het biertje duur is. Het zou wel kloppen als ik 'm haarfijn uit ging leggen dat zijn pizza ruk is, en hoe die wel gemaakt had moeten worden
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
D2 op launch was ook op een boel vlakken bagger eigenlijk. (maar nog steeds gigantisch goed uiteraard gezien de tijd) Geen synergies e.d. En de uitbreiding heeft D2 pas echt het legendarische spel gemaakt was het (en D2R dus ook) is.
[ Voor 20% gewijzigd door The Chosen One op 01-04-2023 19:20 ]
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Maar dan kan je ook zeggen dit alles is een aftreksel van d2 en ga zo maar verder...Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:13:
[...]
- Monsters verslaan en quests completen om een hoger level te worden: WoW en GW1;
- Fantasierijke wereld: WoW en GW1;
- Mogelijkheid om tegen computer-gestuurde vijanden te vechten maar ook andere spelers: WoW en GW2;
Ik heb verschillende dingen aangekaart waardoor ik GW2 een slap WoW en GW1 aftreksel vind.
Oeps had even niet door dat deze sarcastisch was op een eerdere post.
[ Voor 6% gewijzigd door stomley op 01-04-2023 20:31 ]
Het synergies systeem is wat mij betreft nou net een van de zwakste punten van (huidig) D2(r)... Het is funest voor build variatie en zorgt er voor dat hybride builds bijna per definitie zuigen.The Chosen One schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:19:
D2 op launch was ook op een boel vlakken bagger eigenlijk. (maar nog steeds gigantisch goed uiteraard gezien de tijd) Geen synergies e.d. En de uitbreiding heeft D2 pas echt het legendarische spel gemaakt was het (en D2R dus ook) is.
Gamertag: FinrazielNL
Synergies is ook niet perse voor hybride builds. Het maakt ook gewoon skills als Blizzard sterker door punten in synergies te stoppen. En geeft gewoon meer build diversity. Wisselt per class hoeveel. Het haalt niks weg, het voegt alleen opties toe.
[ Voor 10% gewijzigd door The Chosen One op 01-04-2023 22:44 ]
Als het in de orde van 'een leuk extraatje' was dan ok, maar Blizzard krijgt gewoon 300% extra damage door 60 punten in de sinergies te stoppen (nou ja, 285% voor 57 punten eigenlijk want 3 zijn prereqs). Dat niet of significant minder nemen hindert je build enorm en is niet echt op een andere manier op te vangen.The Chosen One schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:44:
Synergies is ook niet perse voor hybride builds. Het maakt ook gewoon skills als Blizzard sterker door punten in synergies te stoppen. En geeft gewoon meer build diversity. Wisselt per class hoeveel. Het haalt niks weg, het voegt alleen opties toe.
Oh jee…Atsiz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:31:
[...]

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Klopt. Maar de tijd was gewoon anders.The Chosen One schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:19:
Je kon sojs dupen, pindabots inschakelen als je naar school was etc etc.
Maar iedereen accepteerde het.
Different times en we verwachten nu eenmaal wat meer in het moderne game tijdperk.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
.
[ Voor 132% gewijzigd door siemenz op 02-04-2023 07:53 ]
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Let me correct that for you.siemenz schreef op zondag 2 april 2023 @ 07:52:
[...]
Klopt. Maar de tijd was gewoon anders.
Different times en we verwachten nu eenmaal wat meer in het moderne game tijdperk.
Mensen zeiken tegenwoordig veel meer en zijn nergens meer tevreden over. Ikke Ikke Ikke en meer meer meer is de ondertoon van de samenleving.
De verwachtingen zijn op veel vlakken echter tegelijkertijd ook gewoon niet langer realistisch te noemen. De lat wordt dusdanig hoog gelegd, dat het binnen veel genres simpelweg onmogelijk gemaakt wordt om een nieuwe titel met succes te introduceren indien men niet bereid is enige water bij de wijn te doen; want er wordt vergeleken met titels met vele jaren aan post launch content.siemenz schreef op zondag 2 april 2023 @ 07:52:
[...]
Klopt. Maar de tijd was gewoon anders.
Uiteindelijk staat dit vernieuwing binnen genres binnen de weg. We zien dit al langere tijd binnen het MMO genre. Maar ook binnen het ARPG genre is dit goed terug te herkennen.
Zo bijvoorbeeld in het geval van Diablo 4, de vergelijking met titels als Lost Ark en PoE. Beide al vele jaren live. Lost Ark sinds soft launch eind 2018, PoE al sinds 2013.
Het is niet realistisch om te verwachten dat een titel als Diablo 4 deze circa 4.5 - 10 jaar extra development time simpelweg binnen een meer standaard ontwikkeltraject kwijt kan.
Producten welk dit proberen te doen verkeren al snel in een soort status van development hell, waarbij het nog maar absoluut de vraag is of dit überhaupt meer succesvol gaat blijken.
Voorbeelden hierin zijn Star Citizen, in development sinds 2011, Kickstarter campaign 2012. Of Ashes of Creation, in development sinds 2016, Kickstarter campaign 2017. Beide games nog maar zonder überhaupt ook maar enigszins een concrete launch window in het vizier. Is dit uiteindelijk iets dat we als gaming community wenselijk vinden om te zien? Voorlopig blijft het allemaal tenslotte nog gewoon mensenwerk, en behoud je time constraints. Als ik voor mijzelf mag spreken zit ik echter helemaal niet te wachten op dit soort eindeloze development tijden. En accepteer ik dus gewoon dat bij launch games binnen bijvoorbeeld het MMO genre en ARPG genre nog niet perfect zijn, maar doorontwikkeling nodig zal zijn om de game verder te vormen.
Je slaat de spijker echt precies op zijn kop. Zo denk ik er ook steeds over.psychodude schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:55:
[...]
De verwachtingen zijn op veel vlakken echter tegelijkertijd ook gewoon niet langer realistisch te noemen. De lat wordt dusdanig hoog gelegd, dat het binnen veel genres simpelweg onmogelijk gemaakt wordt om een nieuwe titel met succes te introduceren indien men niet bereid is enige water bij de wijn te doen; want er wordt vergeleken met titels met vele jaren aan post launch content.
Uiteindelijk staat dit vernieuwing binnen genres binnen de weg. We zien dit al langere tijd binnen het MMO genre. Maar ook binnen het ARPG genre is dit goed terug te herkennen.
Zo bijvoorbeeld in het geval van Diablo 4, de vergelijking met titels als Lost Ark en PoE. Beide al vele jaren live. Lost Ark sinds soft launch eind 2018, PoE al sinds 2013.
Het is niet realistisch om te verwachten dat een titel als Diablo 4 deze circa 4.5 - 10 jaar extra development time simpelweg binnen een meer standaard ontwikkeltraject kwijt kan.
Producten welk dit proberen te doen verkeren al snel in een soort status van development hell, waarbij het nog maar absoluut de vraag is of dit überhaupt meer succesvol gaat blijken.
Voorbeelden hierin zijn Star Citizen, in development sinds 2011, Kickstarter campaign 2012. Of Ashes of Creation, in development sinds 2016, Kickstarter campaign 2017. Beide games nog maar zonder überhaupt ook maar enigszins een concrete launch window in het vizier. Is dit uiteindelijk iets dat we als gaming community wenselijk vinden om te zien? Voorlopig blijft het allemaal tenslotte nog gewoon mensenwerk, en behoud je time constraints. Als ik voor mijzelf mag spreken zit ik echter helemaal niet te wachten op dit soort eindeloze development tijden. En accepteer ik dus gewoon dat bij launch games binnen bijvoorbeeld het MMO genre en ARPG genre nog niet perfect zijn, maar doorontwikkeling nodig zal zijn om de game verder te vormen.
Ik ook niet, maar had de pre-order al staanAtsiz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:31:
[...]
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
In mijn opinie belicht je het probleem wel erg eenzijdig, bedrijven en hun marketing zijn ook niet vies van om hogere verwachtingen te genereren om daarmee hun product aan de man te brengen. Neem bijvoorbeeld Satisfactory van Coffee Stain Studios die in hun kickstarter een gevecht met een enorm crab-achtig wezen toonde, inmiddels zijn we een paar jaar verder en dat wezen zit nog altijd niet in Satisfactory.psychodude schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:55:
[...]
De verwachtingen zijn op veel vlakken echter tegelijkertijd ook gewoon niet langer realistisch te noemen. De lat wordt dusdanig hoog gelegd, dat het binnen veel genres simpelweg onmogelijk gemaakt wordt om een nieuwe titel met succes te introduceren indien men niet bereid is enige water bij de wijn te doen; want er wordt vergeleken met titels met vele jaren aan post launch content.
Marketing is lastig, je wilt je product promoten en dat het gaat leven zonder onrealistische verwachtingen te creeeren. Zeker bij spellen is het lastig, de marketing gaat vaak al draaien voordat het spel klaar en dan moet je als marketing hopen dat de ontwikkelaars de verwachtingen die marketing heeft gecreeerd waar kunnen maken. Kijk naar Cyberpunk 2077 dat zou op een hele rits platformen uitkomen en toen het uitkwam bleek het op diverse platformen serieuze problemen te kennen, soms zo ernstig dat het spel niet langer verkocht werd en mensen hun geld terug konden krijgen. CD Project had om hun marketing naar aanloop niet te veel schade te laten oplopen bewust de review exemplaren van het spel op basis van Windows de wereld ingestuurd, het platform dat de minste problemen kende.
En zo zijn er nog honderden voorbeelden te noemen waar de bedrijven zelf ervoor zorgen dat de lat onrealisch hoog komt te liggen. Blizzard creeerde in 2018 ook een hype rond Diablo en liepen de verwachtingen uit een van een Diablo 3 uitbreiding tot de aankondiging van Diablo 4. Waar ze mee kwamen op Blizzcon was mobile Diablo, het was zo overduidelijk dat Blizzard hun marketing totaal verkeerd had ingezet en te weinig contact met de diablo community om te realiseren dat het gros niet zit te wachten op mobile gaming.
Wat betreft Diablo 4 ben tot op heden positief gestemd en ik zit ook niet te wachten op simpelweg Diablo 2 in een nieuw jasje, maar vraag me sterk af of het introduceren van mmo elementen in Diablo 4 als vooruitgang gezien kan worden. Het is mij een paar maal tijdens de beta overkomen dat ik een random event vond en in een uitdagend gevecht zat dat een random erbij komt en weg is de uitdaging. Alleen in de dungeon instances heb echt je voor zelf alleen. Niets mis met multiplayer, soms gezellig met een paar man door Diablo heen te gaan, maar soms wil ik solo de uitdaging aan gaan.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Zijn er inmiddels al cijfers vanuit blizzard bekend die bevestigen dat niemand op Diablo Immortal zat te wachten?squaddie schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:34:
[...]
En zo zijn er nog honderden voorbeelden te noemen waar de bedrijven zelf ervoor zorgen dat de lat onrealisch hoog komt te liggen. Blizzard creeerde in 2018 ook een hype rond Diablo en liepen de verwachtingen uit een van een Diablo 3 uitbreiding tot de aankondiging van Diablo 4. Waar ze mee kwamen op Blizzcon was mobile Diablo, het was zo overduidelijk dat Blizzard hun marketing totaal verkeerd had ingezet en te weinig contact met de diablo community om te realiseren dat het gros niet zit te wachten op mobile gaming.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Denk eerder dat de cijfers zullen bevestigen dat het een geweldige goede financiële zet geweest is.
Dat denk ik ook, ze hebben de marketing wel compleet verkeerd aangepakt.The Chosen One schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:04:
Denk eerder dat de cijfers zullen bevestigen dat het een geweldige goede financiële zet geweest is.
Ik vraag mij alleen af hoeveel procent van de Diablo Immortal spelers ook volk is dat Diablo 2/3 en straks 4 gaan spelen betreft. Ik vermoed weinig om eerlijk te zijn.
Het zal best een succes zijn, maar wel bij een totaal andere doelgroep (denk ik).
Het zal best een succes zijn, maar wel bij een totaal andere doelgroep (denk ik).
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Dat inderdaad. @squaddie zegt volgens mij helemaal niet dat er niemand op Immortal zat te wachten, alleen dat de Diablo Community, die wat gek genoeg zijn om naar blizzcon te komen of er zelfs naar te kijken online, er op zaten te wachten. Dat de game vervolgens het wel goed doet heeft er weinig mee te maken, het is gewoon een compleet andere doelgroep.Thalaron schreef op maandag 3 april 2023 @ 06:41:
Ik vraag mij alleen af hoeveel procent van de Diablo Immortal spelers ook volk is dat Diablo 2/3 en straks 4 gaan spelen betreft. Ik vermoed weinig om eerlijk te zijn.
Is er een guild/disc waar ik me bij kan voegen? Was een waardevolle toevoeging voor mij (Lamasta) in Lost ark. Wellicht handig om dit bij de intro toe te voegen.
https://discord.gg/sjCcxjEAmsMarvin. schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:29:
Is er een guild/disc waar ik me bij kan voegen? Was een waardevolle toevoeging voor mij (Lamasta) in Lost ark. Wellicht handig om dit bij de intro toe te voegen.
Link naar Diablo IV NL. Clan naam moet nog besproken worden, IV-NL lijkt mij wel wat
[ Voor 9% gewijzigd door Vagax op 03-04-2023 15:46 ]
Ik ben geen level 20 geweest (max lvl 17) en heb deze mail wel gehad. Ga d'r overigens niks mee doen. Beetje onzin cosmetics toch? Koop de game wel los tegen die tijd.
If you can't take the heat, don't tickle the dragon.
Ik denk dat je eerder moet afvragen of die 'paar' diehards die op Blizzcon staan wel 'de community' zijn of daar voor spreken. Ik denk eerder dat het een extreem kleine, maar wel zeer mondige niche is die op Blizzcon hun ongenoegen uitten, en daarnaast een wat groter deel van de community online.Finraziel schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:13:
[...]
Dat inderdaad. @squaddie zegt volgens mij helemaal niet dat er niemand op Immortal zat te wachten, alleen dat de Diablo Community, die wat gek genoeg zijn om naar blizzcon te komen of er zelfs naar te kijken online, er op zaten te wachten. Dat de game vervolgens het wel goed doet heeft er weinig mee te maken, het is gewoon een compleet andere doelgroep.
Ik verwacht echter niet dat het gros van de Immortal spelers nieuwe spelers zijn die nog nooit een game uit de Diablo franschise hebben aangeraakt, nee, ik vermoed dat minimaal een heel aanzienlijk deel 'gewoon' spelers zijn uit de bestaande Diablo community.
Natuurlijk, dat is je harde kern... Maar dat is ook precies tegen wie ze het hebben. Als je op blizzcon het publiek in de ogen kijkt moet je niet denken dat daar ook maar één casual bij zit, die komen niet naar zoiets.Dennism schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:28:
[...]
Ik denk dat je eerder moet afvragen of die 'paar' diehards die op Blizzcon staan wel 'de community' zijn of daar voor spreken. Ik denk eerder dat het een extreem kleine, maar wel zeer mondige niche is die op Blizzcon hun ongenoegen uitten, en daarnaast een wat groter deel van de community online.
Ik verwacht echter niet dat het gros van de Immortal spelers nieuwe spelers zijn die nog nooit een game uit de Diablo franschise hebben aangeraakt, nee, ik vermoed dat minimaal een heel aanzienlijk deel 'gewoon' spelers zijn uit de bestaande Diablo community.
Dus het gaat ook niet om dat het ontwikkelen van de game een fout zou zijn geweest, het is de marketing geweest met het hypen dat er iets van Diablo komt (wat ook al vooral bij de fanatiekelingen terecht komt) en dan op blizzcon die hardcore spelers aankijken en verwachten dat je hun enthousiast gaat krijgen over een mobile game...
Hadden ze eerst een sneakpeel van Diablo 4 laten zien en dan pas mobile dan was de bom al veel minder erg geweest maar nu speelden ze ook nog vol in op de angst van de pc gamer dat alles alleen nog maar naar mobile gaat (vooral toen, ondertussen is de realisatie wat meer geland dat mobile niet alleen maar gouden bergen is).
Nice, rond release even bekijken of ik behoefte heb aan de clan te joinenVagax schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:45:
[...]
https://discord.gg/sjCcxjEAms
Link naar Diablo IV NL. Clan naam moet nog besproken worden, IV-NL lijkt mij wel wat
Wat is het limiet van een clan eigenlijk ? zullen er vast wel een limiet aan hebben gedaan
150 spelers dacht ik ergens te lezen maar weet het niet zekerRicmaniac schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:54:
[...]
Nice, rond release even bekijken of ik behoefte heb aan de clan te joinen![]()
Wat is het limiet van een clan eigenlijk ? zullen er vast wel een limiet aan hebben gedaan

In ander nieuws!
2 juni om 1 uur 's nachts kunnen de Deluxe en Ultimate Edition spelers Diablo 4 gaan spelen
De reguliere launch van de game is ook om 1 uur 's nachts maar dan 6 juni
Bron
[ Voor 22% gewijzigd door Vagax op 05-04-2023 20:03 ]
Oh heeeel nice! kunnen we toch de vrijdag dus al de hele dag spelenVagax schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:02:
[...]
150 spelers dacht ik ergens te lezen maar weet het niet zeker![]()
In ander nieuws!
2 juni om 1 uur 's nachts kunnen de Deluxe en Ultimate Edition spelers Diablo 4 gaan spelen
De reguliere launch van de game is ook om 1 uur 's nachts maar dan 6 juni
Bron

Verwijderd
Meer informatie deze maand:
“ Our next Inside the Game developer video will focus on Class Customization and will be released in later April.”
“ In mid-April, we will publish a blog on our news site that details how we’ll translate player feedback into improvements for Diablo IV. On April 20, 11 a.m. PDT, members of the Diablo IV development team, accompanied by a special guest host Rhykker, will return for the next Diablo IV Developer Update Livestream, where they’ll further elaborate on our planned improvements! They’ll also delve into the flames and share additional details about endgame systems.”
“ Our next Inside the Game developer video will focus on Class Customization and will be released in later April.”
“ In mid-April, we will publish a blog on our news site that details how we’ll translate player feedback into improvements for Diablo IV. On April 20, 11 a.m. PDT, members of the Diablo IV development team, accompanied by a special guest host Rhykker, will return for the next Diablo IV Developer Update Livestream, where they’ll further elaborate on our planned improvements! They’ll also delve into the flames and share additional details about endgame systems.”
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2023 21:06 ]
En nog eens in ander nieuws, voor wie een fix aan Diablo nodig heeft, Diablo Prime Evil Collection (Diablo 3 + Diablo 3 Reaper of Souls + Diablo 3 Necromancer + Diablo 2 Resurrected) is nu maar 20 euro.
Als je ze los wilt, Diablo 2 Resurrected is 13 euro en Diablo 3 is 10 euro los
Technisch gezien bevat Diablo 3 ook Diablo 1 omdat ze de hele map inclusief dungeons in Diablo 3 hebben gestopt. Maar alleen tijdens halloween kan je dit spelen tijdens de The Darkening of Tristram.
Als je ze los wilt, Diablo 2 Resurrected is 13 euro en Diablo 3 is 10 euro los
Technisch gezien bevat Diablo 3 ook Diablo 1 omdat ze de hele map inclusief dungeons in Diablo 3 hebben gestopt. Maar alleen tijdens halloween kan je dit spelen tijdens de The Darkening of Tristram.
[ Voor 20% gewijzigd door Vagax op 05-04-2023 21:19 ]
Verwijderd
Interview met Game Director Joe Shely en Diablo General Manager Rod Fergusson:
- Leaderboards connected to competitive activities will be added post-launch.
- Additional clan features are planned post-launch.
- More predictable Season cadence is a goal for Diablo IV.
- Season Journey includes "power-based rewards" and "is not monetized".
- More cosmetic types are coming after launch.
- Diablo III Seasons will be repeated starting with Season 30.
- Blizzard wants to "reduce the overall scaling multipliers and damage numbers in combat" in Diablo IV.
- Uses beyond salvaging for Normal and Magic items are being explored.
- Server infrastructure being ready for launch has top priority.
- Diablo IV's UI "will not dramatically change [between Beta and release]".
- Combat in Diablo IV is intentionally paced in between Diablo II and Diablo III.
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2023 22:57 ]
Deze ben ik wel heeel benieuwd naar...Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:53:
Interview met Game Director Joe Shely en Diablo General Manager Rod Fergusson:
- Season Journey includes "power-based rewards" and "is not monetized".
Hoop niet dat we ons nu verplicht gaan voelen elk seizoen er weer per se bij te moeten zijn.
Verwijderd
Laten we inderdaad hopen dat het niet té season focused gaat worden. Al zit die kans er wel in aangezien er een battlepass aan vast zit. Ik hoorde ook al over een shop met cosmetics, dat staat dus ook al vast.Ricmaniac schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:28:
[...]
Deze ben ik wel heeel benieuwd naar...
Hoop niet dat we ons nu verplicht gaan voelen elk seizoen er weer per se bij te moeten zijn.
Deze maand meer info dus we gaan het nog horen allemaal.
Ik hou het in de gaten en laat mij sowieso niet verleiden tot onnodig pre-orderen.
Ja die shop was inderdaad allang bekend.
Betas waren oprecht leuk en erg zin in de game en ga het sowieso spelen dus pre-order gedaan.
Als seasons focussed word vind ik echt niet erg. Denk dat ik zelf ook als ik dat moment speel bijna alleen maar season zal spelen. Maar het moet geen verplichting voelen als jij eigenlijk zin hebt om een seizoen te skippen en wat anders te doen maar daardoor dus misschien iets aan power mist. Maargoed dat zien we wel als S1 uit komt.
Ik kijk er wel erg naar uit. Levelen zal leuk zijn. Benieuwd of de endgame leuk gaat zijn en me vast kan houden. Ben over de endgame nog erg sceptisch.
Betas waren oprecht leuk en erg zin in de game en ga het sowieso spelen dus pre-order gedaan.
Als seasons focussed word vind ik echt niet erg. Denk dat ik zelf ook als ik dat moment speel bijna alleen maar season zal spelen. Maar het moet geen verplichting voelen als jij eigenlijk zin hebt om een seizoen te skippen en wat anders te doen maar daardoor dus misschien iets aan power mist. Maargoed dat zien we wel als S1 uit komt.
Ik kijk er wel erg naar uit. Levelen zal leuk zijn. Benieuwd of de endgame leuk gaat zijn en me vast kan houden. Ben over de endgame nog erg sceptisch.
Verwijderd
Zolang er genoeg te doen is buiten seasons om (denk het wel) dan is het prima. Ik zie mij niet iedere season rerollen maar het is wel ideaal wanneer je toch al een ander character wil aan maken.Ricmaniac schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:29:
Ja die shop was inderdaad allang bekend.
Aan het begin lijkt me het vooral leuk om veel tijd in 1 character te stoppen en bij verveling, een andere classe met een nieuw season beginnen.
Al gaat het tegen vallen uiteindelijk ik twijfel er niet aan dat ik er dan al zoveel uur in heb zitten dat de game het al waard is.
Heb je 'm fysiek gepre-ordered?
99% kans dat ik de game haal en alsnog pre order ik nu niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2023 12:43 ]
Ik snap dat die hele seasons een leuke afwisseling kunnen vormen, maar ik snap niet helemaal waarom ze dit (zo lijkt het) als een soort primaire bezigheid maken. Is het hele idee van een role playing game niet dat je een character maakt en die probeert te verbeteren?
Zeker voor mensen zoals ik, die helemaal niet zoveel tijd hebben, wat is dan het voordeel om elke keer een hele nieuwe character te rollen die weer bij lvl 1 begint? Wordt m'n "main" character daar op een of andere manier ook nog beter van?
Zeker voor mensen zoals ik, die helemaal niet zoveel tijd hebben, wat is dan het voordeel om elke keer een hele nieuwe character te rollen die weer bij lvl 1 begint? Wordt m'n "main" character daar op een of andere manier ook nog beter van?
Seasons verlengt de longevity van een game. Als we iets hebben geleerd van Seasons in ARPG's (diablo 3, Path of exile) dan is seasons het geen waarvoor mensen terug komen.Robbaman schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:46:
Ik snap dat die hele seasons een leuke afwisseling kunnen vormen, maar ik snap niet helemaal waarom ze dit (zo lijkt het) als een soort primaire bezigheid maken. Is het hele idee van een role playing game niet dat je een character maakt en die probeert te verbeteren?
Zoals je je zelfs noemt als iemand met weinig tijd dan kan je er inderdaad weinig mee. Maar de gemiddelde gamer heeft toch al wat meer tijd en is meestal al klaar met alles voordat een nieuwe season komt. Dan is zo'n nieuwe season weer motivatie om opnieuw te beginnen omdat iedereen weer gereset is en dan heb je dus weer die kans je te meten aan andere spelers. In de core is het eigenlijk heel stom maar toch werkt het gewoon.
Je krijgt dan weer een season journal met nieuwe challenges en zulke dingen zorgen bij veel mensen weer voor een klein aangewakkerd vlammetje in het brein om dat te willen behalen enzo.
Dus nee jij zal er geen vordeel uit halen maarja dat betekend toch niet dat de rest ook niks hoeft te krijgen ?
Het is verwacht ik wel zo dat de season behaalde zaken worden toegevoegd aan de main game als de season voorbij is. Zo ging het ook in Diablo 3
[ Voor 36% gewijzigd door Ricmaniac op 06-04-2023 14:26 ]
Verwijderd
Je kunt het ook een gebrek aan innovatie in end game noemen. Met gebrek aan beter is het een ‘oplossing’ te noemen.
Ik zou dan ook liever zien dat men endgame interessanter maakt in dit soort games. Hoe weet ik niet maar het is ook niet mijn werk.
Voelt best cheap als verlenging van een game: begin maar lekker opnieuw iedere keer. Het is geen game van 10 uur speeltijd..
Ik begrijp dat het gevoel van samen allemaal op 0 beginnen leuk is maar dat lijkt mij belangrijker in een game zoals world of warcraft, waar je afhankelijker bent van andere spelers.
Maar toch is het prima en het heeft z’n charme zolang endgame er maar niet onder leidt. Keuze is het belangrijkst.
Whatever makes you happy.
Ik zou dan ook liever zien dat men endgame interessanter maakt in dit soort games. Hoe weet ik niet maar het is ook niet mijn werk.
Voelt best cheap als verlenging van een game: begin maar lekker opnieuw iedere keer. Het is geen game van 10 uur speeltijd..
Ik begrijp dat het gevoel van samen allemaal op 0 beginnen leuk is maar dat lijkt mij belangrijker in een game zoals world of warcraft, waar je afhankelijker bent van andere spelers.
Maar toch is het prima en het heeft z’n charme zolang endgame er maar niet onder leidt. Keuze is het belangrijkst.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2023 14:40 ]
Maar dat is toch op zich vreemd te noemen. Bij World of Warcraft zeggen ze toch ook niet elke 3 maanden: "We weten niets beters, dus maken we geen nieuwe content voor je bestaande characters, maar je moet het maar gewoon doen met een nieuwe character en kleine aanpassingen van alle bestaande content"Ricmaniac schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:22:
[...]
Seasons verlengt de longevity van een game. Als we iets hebben geleerd van Seasons in ARPG's (diablo 3, Path of exile) dan is seasons het geen waarvoor mensen terug komen.
Zoals je je zelfs noemt als iemand met weinig tijd dan kan je er inderdaad weinig mee. Maar de gemiddelde gamer heeft toch al wat meer tijd en is meestal al klaar met alles voordat een nieuwe season komt. Dan is zo'n nieuwe season weer motivatie om opnieuw te beginnen omdat iedereen weer gereset is en dan heb je dus weer die kans je te meten aan andere spelers. In de core is het eigenlijk heel stom maar toch werkt het gewoon.
Je krijgt dan weer een season journal met nieuwe challenges en zulke dingen zorgen bij veel mensen weer voor een klein aangewakkerd vlammetje in het brein om dat te willen behalen enzo.
Dus nee jij zal er geen vordeel uit halen maarja dat betekend toch niet dat de rest ook niks hoeft te krijgen ?![]()
Het is verwacht ik wel zo dat de season behaalde zaken worden toegevoegd aan de main game als de season voorbij is. Zo ging het ook in Diablo 3
Dan hadden ze na 2 jaar geen speler over gehad.
Nu klinkt dat alsof ik tegen seasons ben en dat is ook echt niet zo, als alle games alles op dezelfde manier oplosten was het ook saai, maar het is vooral dat ik mij afvraag of de aandacht voor seasons niet als gevolg heeft dat men niet meer op zoek gaat naar het verbeteren van een 'main character'.
Uiteindelijk steek je uren aan tijd in een character, dan vind ik het vreemd dat de standaard speelwijze feitelijk zegt dat je die uren bij het aanbreken van het volgende seizoen gewoon weggegooid hebt. Althans, dat was dus een beetje mijn vraag. Of deelnemen aan seasons nog iets van toegevoegde waarde heeft/kan hebben voor je 'main'.
Of is er gewoon door seasons voor de meeste mensen geen sprake meer van een main?
Ik denk dat het ook vooral aan het type spel ligt, bij ARGP's zijn seasons / ladders / league's (geef het een naam) heel gewoon waarbij je van 0 begint heel gewoon. Bij MMO's komen seasons ook steeds meer in zwang, maar dan meer als content push met daaraan gekoppeld rankings of evenementen met een beperkte tijdsduur, echter je begint niet op 0.Robbaman schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:47:
[...]
Maar dat is toch op zich vreemd te noemen. Bij World of Warcraft zeggen ze toch ook niet elke 3 maanden: "We weten niets beters, dus maken we geen nieuwe content voor je bestaande characters, maar je moet het maar gewoon doen met een nieuwe character en kleine aanpassingen van alle bestaande content"
Nu klinkt dat alsof ik tegen seasons ben en dat is ook echt niet zo, als alle games alles op dezelfde manier oplosten was het ook saai, maar het is vooral dat ik mij afvraag of de aandacht voor seasons niet als gevolg heeft dat men niet meer op zoek gaat naar het verbeteren van een 'main character'.
Uiteindelijk steek je uren aan tijd in een character, dan vind ik het vreemd dat de standaard speelwijze feitelijk zegt dat je die uren bij het aanbreken van het volgende seizoen gewoon weggegooid hebt. Althans, dat was dus een beetje mijn vraag. Of deelnemen aan seasons nog iets van toegevoegde waarde heeft/kan hebben voor je 'main'.
Of is er gewoon door seasons voor de meeste mensen geen sprake meer van een main?
Al zie je wel dat daar ook bij MMO's veel vraag naar is vanuit een bepaalde niche van spelers, hoev aak zie je mensen niet vragen om een 'Fresh' bij WoW (al dan niet in het grijze pserver circuit). Waarbij een 'Fresh' een server is waarbij iedereen op 0 begint.
Ik zou dus zeker niet willen zeggen dat mocht WoW ooit zoiets doen dat ze dan geen speler meer overhouden, zeker in WoW Classic zie ik eerder kansen mochten ze weer eens een nieuwe server lanceren dan gevaren voor de game.
Ik zou ook niet zeggen dat de tijd weggegooid is, het gaat immers om het plezier dat je eruit haalt tijdens het spelen, i.e. de reis is belangrijker dan het einddoel. Daarnaast zie je dat bijv. bij Diablo 3 na het season alles dat je behaald hebt naar non-season gaat, waardoor mocht je het willen, je gewoon verder kan gaan met dat character, zoiets zal ook vast in D4 komen.
Verder zie je in ARPG's vaak dat mensen een class mainen, en niet een character en die spelers hebben dus ieder seizoen een main en daarnaast zullen ze ook een off season main hebben.
Heb zelf wel dat ik nog alleen maar seasons speel in D3. En de eerste paar seasons nog wel mijn loot op main wilde doen via dat mailsysteem. Maar na een paar seasons kon me dat ook niet meer boeien.
Maakt het uit? Voor mij niet echt want speel het spel. Zou het leuk zijn om toch eens 1 char te proberen alles bis te krijgen...ja dat wel en met seasons haal je dat (voor mij dan) toch wel weg.
Ben erg benieuwd hoe dit met D4 gaat zijn. Vooral op de lange termijn.
Oh en ben toch wel elke beetje hype met de kleine beetjes 'nieuws' die naar buiten druppelen.
Maakt het uit? Voor mij niet echt want speel het spel. Zou het leuk zijn om toch eens 1 char te proberen alles bis te krijgen...ja dat wel en met seasons haal je dat (voor mij dan) toch wel weg.
Ben erg benieuwd hoe dit met D4 gaat zijn. Vooral op de lange termijn.
Oh en ben toch wel elke beetje hype met de kleine beetjes 'nieuws' die naar buiten druppelen.
Klopt natuurlijk helemaal wat je zegt. Ik denk dat ik het ergens gewoon jammer vind (voor zover daar natuurlijk nu al wat over te zeggen is) dat je binding daarmee met een character gewoon minder wordt. Als ze de energie die ze in seasons steken (deels) in nieuwe endgame content voor bestaande characters zouden steken, dan blijf je binding houden met die ene character die je al lange tijd probeert te vormen naar jou wil.Dennism schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:58:
[...]
Ik denk dat het ook vooral aan het type spel ligt, bij ARGP's zijn seasons / ladders / league's (geef het een naam) heel gewoon waarbij je van 0 begint heel gewoon. Bij MMO's komen seasons ook steeds meer in zwang, maar dan meer als content push met daaraan gekoppeld rankings of evenementen met een beperkte tijdsduur, echter je begint niet op 0.
Al zie je wel dat daar ook bij MMO's veel vraag naar is vanuit een bepaalde niche van spelers, hoev aak zie je mensen niet vragen om een 'Fresh' bij WoW (al dan niet in het grijze pserver circuit). Waarbij een 'Fresh' een server is waarbij iedereen op 0 begint.
Ik zou dus zeker niet willen zeggen dat mocht WoW ooit zoiets doen dat ze dan geen speler meer overhouden, zeker in WoW Classic zie ik eerder kansen mochten ze weer eens een nieuwe server lanceren dan gevaren voor de game.
Ik zou ook niet zeggen dat de tijd weggegooid is, het gaat immers om het plezier dat je eruit haalt tijdens het spelen, i.e. de reis is belangrijker dan het einddoel. Daarnaast zie je dat bijv. bij Diablo 3 na het season alles dat je behaald hebt naar non-season gaat, waardoor mocht je het willen, je gewoon verder kan gaan met dat character, zoiets zal ook vast in D4 komen.
Verder zie je in ARPG's vaak dat mensen een class mainen, en niet een character en die spelers hebben dus ieder seizoen een main en daarnaast zullen ze ook een off season main hebben.
Mijn ervaring met Seasons is dat ik bij een nieuw seizoen opnieuw een wizard aanmaak omdat ik dat nu eenmaal de leukste class vind om te spelen. Dus na verloop van tijd heb ik 10 wizards...
Bij Path of Exile hebben de seasons juist voor meer diversiteit in de end game gezorgd. Elke season introduceert een nieuwe mechanic die het spel radicaal anders maakt. Als deze aanslaat wordt deze later overgezet naar core (meestal met modificaties). Elke season is zeg maar een soort van play-test van een nieuwe mechanic. Dit heeft nu geleid dat er in de end game van PoE veel keuze is in de soort activiteiten die je kan doen.Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:33:
Je kunt het ook een gebrek aan innovatie in end game noemen. Met gebrek aan beter is het een ‘oplossing’ te noemen.
Ik zou dan ook liever zien dat men endgame interessanter maakt in dit soort games. Hoe weet ik niet maar het is ook niet mijn werk.![]()
Dit is overigens ook hoe Blizzard de seasons van Diablo 4 omschrijft, met het idee dat ze dan grote veranderingen kunnen inbrengen ook aan de early en mid game wat je anders niet met je maxed-out character zou kunnen spelen.PjotrX schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:01:
[...]
Bij Path of Exile hebben de seasons juist voor meer diversiteit in de end game gezorgd. Elke season introduceert een nieuwe mechanic die het spel radicaal anders maakt. Als deze aanslaat wordt deze later overgezet naar core (meestal met modificaties). Elke season is zeg maar een soort van play-test van een nieuwe mechanic. Dit heeft nu geleid dat er in de end game van PoE veel keuze is in de soort activiteiten die je kan doen.
https://news.blizzard.com...pdate-august-2022#Journey
We agree one of the most fun ways to play Diablo is through Seasons, so we're making the first one available soon after launch and building a dedicated team to bring you up to four Seasons a year, each with major new features, questlines, enemies, legendary items, and more.
When a new season begins, all the characters from the prior season are moved to the Eternal Realm, where you can keep playing, leveling up, and collecting loot. To play in the new season, you’ll create a fresh character and experience the new seasonal features and content while leveling up alongside other players.
[ Voor 3% gewijzigd door Vagax op 06-04-2023 17:25 ]
Ik zou alleen graag bevestiging willen zien dat seasons geen dingen (weer) brengt als extra stash unlock e.d. dat je theoretisch misschien niet maar praktisch gezien wel verplicht om seasons te moeten spelen.
Ik kan je bijna garanderen dat seasons juist wel exclusieve unlocks gaan geven. Dan kun je denken aan dingen als stash space. Maar ook cosmetics of nieuwe content die pas na afloop van dat seizoen naar de ethernal realm komt.The Chosen One schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:32:
Ik zou alleen graag bevestiging willen zien dat seasons geen dingen (weer) brengt als extra stash unlock e.d. dat je theoretisch misschien niet maar praktisch gezien wel verplicht om seasons te moeten spelen.
Iets dat tijdelijk is of later komt prima, dat is niet permanent exclusief.
Iedere keer "verplicht" voelen om seasons te spelen is niet fun. Vooral niet als je hardcore speelt...
Iedere keer "verplicht" voelen om seasons te spelen is niet fun. Vooral niet als je hardcore speelt...
Verwijderd
Ik vind het jammer als zaken zoals meer stash ruimte eerst in een season komt maar wanneer het daarna ook voor iedereen te verdienen is dan vind ik dat oké. Al weet je nu al dat Blizzard heel slim te werk zal gaan in de toekomst om die seasons steeds 'aantrekkelijker' te maken.The Chosen One schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:33:
elke keer een leuke reward krijgen voor season is voor mij prima...... zo heb ik bij Diablo 3 redelijk veel seasons gespeeld.... maar heb er ook veel overgeslagen.The Chosen One schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:33:
nothing stops this train
Digital deluxe edition besteld.
Nu nog wat verlof regelen rond 2 Juni.
Nu nog wat verlof regelen rond 2 Juni.
Ben nu weer bezig met Path of Exile omdat de nieuwe league is begonnen en het een leuke vervanger is tot D4 uit komt. maar terwijl ik dit speel denk ik eigenlijk de hele tijd van: ik wil gewoon D4 spelen
niet dit haha
Ik heb dit met al mijn games die ik nu speel, tis het net ff niet nu lijkt hetRicmaniac schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:27:
Ben nu weer bezig met Path of Exile omdat de nieuwe league is begonnen en het een leuke vervanger is tot D4 uit komt. maar terwijl ik dit speel denk ik eigenlijk de hele tijd van: ik wil gewoon D4 spelenniet dit haha
Ik had precies hetzelfde na de Beta was het ff zo van “PoE” tot June, nieuwe league en de timing loopt lekker. Dus ook maar weer begonnenRicmaniac schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:27:
Ben nu weer bezig met Path of Exile omdat de nieuwe league is begonnen en het een leuke vervanger is tot D4 uit komt. maar terwijl ik dit speel denk ik eigenlijk de hele tijd van: ik wil gewoon D4 spelenniet dit haha
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Verwijderd
Haha geef het nou maar op tot D4.Ricmaniac schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:27:
Ik kan mijn aanpak aanraden: speel games die er niet op lijken.
God of War Ragnarok is inmiddels uit en nu heb ik Sniper Elite 3 weer herontdekt bijvoorbeeld.
Misschien zijn we D4 wel zat na een maand, je weet het niet. Op dat moment begin ik pas aan Last Epoch, ook een isometric ARPG. Vind het zonde om aan zo een game te beginnen nu en 1 oog op D4 gericht te hebben, of ARPG moe te zijn tegen de tijd dat D4 uitkomt.
Ik denk persoonlijk dat het erg lastig gaat zijn voor een ARPG om zonder seasons content interessant te houden. Eigenlijk is het enige dat binnen een MMO endgame content voor lange tijd interessant weet te houden op PvE vlak, time-gating. Indien jij zonder enige limitatie dungeons en raids kunt clearen, geen beperkingen hebt op wanneer je de gear drops krijgt. Dan ben je ook binnen no-time eigenlijk wel klaar.Robbaman schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:47:
[...]
Maar dat is toch op zich vreemd te noemen. Bij World of Warcraft zeggen ze toch ook niet elke 3 maanden: "We weten niets beters, dus maken we geen nieuwe content voor je bestaande characters, maar je moet het maar gewoon doen met een nieuwe character en kleine aanpassingen van alle bestaande content"
Vraag is dan vervolgens, indien geen seasons, wat dan? Time-gating? Bijvoorbeeld 5 unique drops per week max? Of resource gating? Een dusdanig exorbitant hoog aantal resources dat je voor bepaalde endgame stappen honderden uren moet investeren?
Zonder enige vorm van gating of fresh resets loop je simpelweg tegen het "probleem" aan dat mensen op een gegeven moment klaar zijn met je spel.
En ergens is het natuurlijk ook geen probleem om een spel te hebben dat je uit kan spelen, dat je als speler opzij kan leggen en zeggen, "ik heb het afgerond". Maar voor het ARPG genre en het MMO genre bijvoorbeeld is dit eigenlijk vanuit de community de wens niet. Sterker nog, indien je het binnen een behapbare tijd uit kan spelen en klaar bent, is dat veelal juist iets waar mensen zelfs negatief op afgeven.
Verwijderd
Een vorm van seasons is ook prima. Wat ik minder vind is dat je iedere keer een nieuw character moet beginnen. Een keus daarin met beide een andere lijst met season taken om af te vinken lijkt mij leuker.psychodude schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:02:
[...]
Ik denk persoonlijk dat het erg lastig gaat zijn voor een ARPG om zonder seasons content interessant te houden. Eigenlijk is het enige dat binnen een MMO endgame content voor lange tijd interessant weet te houden op PvE vlak, time-gating. Indien jij zonder enige limitatie dungeons en raids kunt clearen, geen beperkingen hebt op wanneer je de gear drops krijgt. Dan ben je ook binnen no-time eigenlijk wel klaar.
Vraag is dan vervolgens, indien geen seasons, wat dan? Time-gating? Bijvoorbeeld 5 unique drops per week max? Of resource gating? Een dusdanig exorbitant hoog aantal resources dat je voor bepaalde endgame stappen honderden uren moet investeren?
Zonder enige vorm van gating of fresh resets loop je simpelweg tegen het "probleem" aan dat mensen op een gegeven moment klaar zijn met je spel.
En ergens is het natuurlijk ook geen probleem om een spel te hebben dat je uit kan spelen, dat je als speler opzij kan leggen en zeggen, "ik heb het afgerond". Maar voor het ARPG genre en het MMO genre bijvoorbeeld is dit eigenlijk vanuit de community de wens niet. Sterker nog, indien je het binnen een behapbare tijd uit kan spelen en klaar bent, is dat veelal juist iets waar mensen zelfs negatief op afgeven.
In een ‘echte’ mmorpg zou ik seasons logischer vinden omdat je andere mensen nodig hebt tijdens het levelen dmv dungeons etc. In een game zoals Diablo kan alles alleen of als je wilt met een ander dus is een gebrek aan mede levelaars geen probleem. Al helemaal niet omdat er geen trinity is.
Ik krijg steeds meer het idee dat de huidige season vorm in dit soort games vooral is voor een community gevoel inclusief het prikkelen van fomo(inclusief mtx en betaalde BP’s) maar ik kan het mis hebben.