Beste mede-Tweakers,
Na een lange sluimertijd heb ik mijn account weer afgestoft om jullie hulp in te roepen bij mijn renovatieproject

Het betreft een jaren-30 huis waar veel aan geprutst is, maar afijn ik zoek jullie hulp voor de aanleg van vloerverwarming, specifiek in mijn keuken. Afgelopen weken heb ik al veel gelezen, maar onderhand zie ik door de bomen het bos niet meer.
De keuken heeft een 4m lange glazen pui op het zuiden, en twee grote openslaande deuren op het westen. Deze zijn voorzien van HR+ glas (of ++, moet ik nazoeken). Er lag tot deze week 2 centimeter dik eiken parket, gelijmd op 1cm spaanplaat, geniet op 1cm multiplex, geschroefd op de plankenvloer. Het parket en spaanplaat is verwijderd, het multiplex is nog in goede staat en ligt vlak. Hieronder een ruwe schets voor de keuken; de breedte is ongeveer 4.5m. De strook links naast het kookeiland is ongeveer 8m2.
De verwarming van de ruimte werd tot nu toe gedaan door een convectorput en een handdoekenradiator. Wij zouden deze ruimte graag voorzien van vloerverwarming, en de huidige systemen verwijderen. Bovenop de vloerverwarming willen wij keramische tegels (10mm) leggen. Het liefst is het hoogteverschil met de aangrenzende woonkamer nihil: de dikte van het verwarmingspakket moet dus niet veel meer dan 2cm zijn.
De houten vloer gaan we onderaf isoleren tegelijk met het plaatsen van de vloerverwarming. Het plaatsen van voorgefreesde platen heeft de voorkeur qua tijdsinvestering. Onder de keuken komt geen verwarming. Voorlopig blijven wij het huis nog op gas verwarmen met de CV ketel, in de toekomst willen we wel een hybride warmtepomp. Ik heb nog niet kunnen testen of de woning ook warm wordt met een relatief lage aanvoertemperatuur.
Tot zover de situatieschets, nu mijn vragen:
1. Ik lees bij de diverse leveranciers weinig over de geschiktheid voor betegelen, noch over wat ik hiervoor moet doen. Voor een systeem op basis van gipsvezelplaten kan ik mij voorstellen dat er behalve dichtsmeren, niets onder de tegels hoeft (behalve tegellijm

). Mij lijkt dat EPS een extra laag vereist voordat ik kan tegelen. Klopt dit?
2. Is de multiplex 'vloer', na dichtstoppen van gaten en sleuven, geschikt als ondervloer? Bijv. Fermacell raadt aan onder hun Therm25 platen een plaat gewone gipsvezelplaat te leggen als stabilisatie.
3. Qua oppervlakte/buislengte (10-15m2) zou ik met 1 groep uitkunnen, dus geen verdeler. Ik heb dan wel een temperatuuregelaar nodig. Klopt dat?
4. Wat zou het meest geschikte systeem zijn voor mijn situatie: EPS of gipsvezelplaten?
Hartelijk dank allemaal dat ik van jullie kennis gebruik mag maken!