Hoi allemaal,
Hier bezig met een vloerverwarming setup voor ons koophuis. En momenteel ben ik nog in dubio over droogbouw vs natbouw. Daarom ook in dit topic een berichtje.
Ik ben benieuwd naar jullie input en tips om de setup te verbeteren. Wees gerust kritisch. Het is voor mij de eerste keer vloerverwarming plaatsen en deze setup is volledige gebaseerd op online info inwinnen (zowel op tweakers als via bekende youtube kanalen.
Situatie- Woning met 3 verdiepingen uit de jaren 90 (wordt nog deels nageisoleerd)
- Er wordt veel thuisgewerkt en we hopen op gezinsuitbreiding in de toekomst, dus boven een comfortabele warmte is gewenst.
- Vloerverwarming op elke verdieping
- Warmtepomp van 6 kW nominaal (4 kW bij -10°C)
- Temperatuurverschil aanvoer/retour (ΔT): 5°C
- HoH van 10 cm
- Voor zowel verwarmen als koelen
Debietberekeningen
Totaaldebiet voor 6 kW:
(6 × 860) / 5 = 1032 liter per uur
Debiet per verdieping (bij gelijke verdeling over 3 verdiepingen):
Vermogen per verdieping = 6 / 3 = 2 kW
Debiet per verdieping = (2 × 860) / 5 = 344 liter per uur
Leidingdiameters- Warmtepompleidingen en verticale aanvoer/retourleidingen: 1032 l/h → DN25
- Aftakkingen naar elke verdeler per verdieping: 344 l/h → DN20
- Vloerverwarmingsbuizen per groep: 100-300 l/h → DN16
Ik ga ervanuit dat de diameters voldoende capaciteit en marge bieden. DN25 voor de hoofdleidingen kan het totale debiet makkelijk aan. DN20 naar de verdelers is max telkens 1 meter leiding lengte en DN16 dus voor de individuele vvw groepen.
Momenteel zitten we nog tussen 2 manieren van de VVW plaatsen te tobben:
optie 1 - infrezen (vanwege diepte elektra):
- infrezen in begane grond dekvloer
- 1 verdieping dekvloer 10mm verhogen met egaline, daarna infrezen
- zolder dekvloer 15mm verhogen met egaline, daarna infrezen
optie 2 - nieuwe dekvloer:
- Begane grond infrezen of zandcementdekvloer eruit halen
- 1e verdieping dekvloer eruit, opnieuw leggen met draadmatten
- Zolder dekvloer eruit, opnieuw leggen met draadmatten
Het probleem met infrezen lijkt dat de meeste bedrijven max buizen leggen met een DN van 12, en de buizen vaak niet zo diep liggen (minder thermische batterij werking).
Terwijl ik juist voor de warmtepomp mik op minimaal DN16 en graag de buizen wat dieper heb liggen om een constante stooklijn vast te kunnen houden. Is
- Is DN16 mogelijk met infrezen? Of ligt dit nooit diep genoeg met infrezen
- Hebben jullie nog suggesties voor de gemiddelde lengte per groep? 80 meter lijkt een richtlijn te zijn.
- Is het nog een ideen om de HoH afstand in de slaapkamers op 15 cm te zetten ipv 10 cm?
- Overige suggesties en feedback zijn altijd welkom

Schets van de BG. Overige verdiepingen hebben de verdeler binnen 100cm van de aanvoer/retourleiding zitten: