Eens. Gelukkig doet lang niet iedereen dat.ph4ge schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:19:
[...]
Ik vind het maar een zwaktebod om telkens te wijzen naar blessures. Volgens mij is dit nog altijd niet meer dan bij de concurrentie. Die Anthony heeft niemand hier ooit zien spelen, dus om dat gemis nu de schuld te geven vind ik ook vergezocht.
Klopt, soms zit het mee soms zit het tegen. Heb verder geen cijfers om te vergelijken, maar denk dat niemand die heeft? Is veelal een gevoel.ph4ge schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:19:
[...]
Ik vind het maar een zwaktebod om telkens te wijzen naar blessures. Volgens mij is dit nog altijd niet meer dan bij de concurrentie. Die Anthony heeft niemand hier ooit zien spelen, dus om dat gemis nu de schuld te geven vind ik ook vergezocht.
[ Voor 10% gewijzigd door Vos op 23-02-2020 19:25 ]
https://www.transfermarkt.../ausfallzeiten/verein/610Vos schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:24:
[...]
Klopt, soms zit het mee soms zit het tegen. Heb verder geen cijfers om te vergelijken, maar denk dat niemand die heeft? Is veelal een gevoel.
Hier moet iets mee te doen zijn voor meerdere clubs tegelijk.
Er wordt hier nogal eens wat gemakkelijk gedaan over het proces achter een transfer en dat een club wel eventjes een speler binnen kan halen.ph4ge schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:19:
[...]
Die Anthony heeft niemand hier ooit zien spelen, dus om dat gemis nu de schuld te geven vind ik ook vergezocht.
Transfers zijn daarnaast inderdaad geen zekerheid, ze kunnen slecht uitpakken of zelfs in zijn geheel niet doorgaan.
Feit is wel dat de spelling bij Ajax dun is geworden door de blessures, iets wat lastig te beperken is en wellicht niet in zijn geheel te voorkomen. Iedere club heeft daar op zijn tijd in meer of mindere mate last van en dat kan gevolgen hebben zoals je dit seizoen bij meerdere clubs hebt kunnen zien. Automatismen raak je als team kwijt, vertrouwen kan beschadigd raken en dat zijn zaken die niet direct terugkomen, dat kost gewoon tijd. Zeker als je idealiter altijd met de zelfde basis speelt.
Hoe is het mogelijk dat EtH deze selectie niet aan het voetballen krijgt ? Zelfs met de blessures zijn er genoeg kwaliteiten. Jong Ajax laat bijvoorbeeld nog mooiere dingen zien. Zet de A selectie een keer op de bank (thuis) en probeer het met Jong. Slechter dan dit kan het niet worden toch? Donderdag niks te verliezen. Verder denk ik dat Ziyech afgelopen donderdag nog niet fit was, speelde als een natte krant en was er vandaag ook niet bij.
Het is geen dipje dit, maar gewoon vette crisis die al 4 maanden duurt.
Het is geen dipje dit, maar gewoon vette crisis die al 4 maanden duurt.
Oneens.Vos schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:05:
[...]Dat zeker, maar daar kan ETH niets aan doen.
Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat Ten Hag tegen Promes niets kwalijks gezegd heeft naderhand, waar een trainer als Dick Advocaat of Frank de Boer hem terecht de lucht uit zijn longen had gescholden.
Ten Hag is een type trainer zoals Cocu: Te zacht.
Totaal geen killersmentaliteit, zelfs je aanvoerder zou niet heilig mogen zijn. Tadic mag best wel eens banken omdat hij al maanden heel erg slordig speelt.
"Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght
Dat *knip*op ETH, Bayern wil hem toch....hoe slecht ben je dan? Alsof Mourinho zo goed is, het gaat om de spelers. Michels kon het ook niet zonder Cruyff.
Rustig aan met je taalgebruik aub
Rustig aan met je taalgebruik aub
[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 23-02-2020 20:22 ]
Vorig seizoen wilde elke club ETH wel, maar hoe groot zou de vraag nu nog zijn? Ik lees nergens dat er nu nog interesse zou zijn van grotere clubs.Sjah schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:47:
Dat ******** op ETH, Bayern wil hem toch....hoe slecht ben je dan? Alsof Mourinho zo goed is, het gaat om de spelers. Michels kon het ook niet zonder Cruyff.
Als je Ajax zijnde nu nog de titel kwijt raakt aan AZ of Feyenoord, dan maak je jezelf toch compleet belachelijk. Zoveel geld om te investeren, meer kwaliteit dan de rest, zou een schande zijn.
gaat ook niet gebeuren. zelfs als je nog van az, utrecht en fey verliest. de rest verspeelt ook nog wel punten, binnenkort komt de temperatuur weer boven de 15 en het zonnetje er weer bij, dan komen nog wat geblesseerden terug en swingt het weerExocet schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:53:
Als je Ajax zijnde nu nog de titel kwijt raakt aan AZ of Feyenoord, dan maak je jezelf toch compleet belachelijk. Zoveel geld om te investeren, meer kwaliteit dan de rest, zou een schande zijn.
En dan wat? Was het onder Frank de Boer wel allemaal hosanna? En Dick, leuk als interim die op resultaat kan spelen, maar ook geen continuïteit brengt. Eke trainer heeft zijn eigen aanpak en op elke aanpak is wel iets op aan te merken, helemaal wanneer het minder gaat.OPSLAGHOND schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:39:[...]waar een trainer als Dick Advocaat of Frank de Boer hem terecht de lucht uit zijn longen had gescholden.
Wanneer een Frank de Boer of Dick Advocaat in deze situatie zou zitten zouden we wellicht roepen dat hij te veel wisselt, zijn spelers geen vertrouwen geeft of de spelers te hard aanpakt.
Het draait op dit moment voor geen meter bij Ajax. Misschien wel omdat veel spelers al met hun hoofd bij een transfer zitten of alleen maar hosanna mee hebben gemaakt de afgelopen jaren en niet met een vormdip om weten te gaan. Wie zal het zeggen. Voor het zelfde geld spelen ze donderdag tegen Getafe de sterren van de hemel is alles weer omgeslagen. Het is en blijft voetbal. Vandaag is alles top, morgen alles knudde en bij het minste geringste kan het weer top gaan.
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Hadden ze m maar gehaald... :’(Sjah schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:47:
Dat knip op ETH, Bayern wil hem toch....hoe slecht ben je dan? Alsof Mourinho zo goed is, het gaat om de spelers. Michels kon het ook niet zonder Cruyff.
[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 23-02-2020 20:53 . Reden: Quote aangepast ]
XXXVI
Ik was net aan het typen zie ik de tussenstand van Getafe vs Sevilla 0 - 3 (90e minuut) ...
Zou de trainer van Sevilla hetzelfde gedaan hebben tegen Getafe als ETH of zou hij iets heel anders hebben bedacht? Ik denk het laatste, zeker gezien de volgende statistieken;
12 overtredingen en 6 gele kaarten voor Getafe en 14 overtredingen en slechts 2 gele kaarten voor Sevilla.
Sevilla/Lopetegui Argote heeft het slim gespeeld!
@Martinusz Het was Sevilla, niet Valencia.
Zou de trainer van Sevilla hetzelfde gedaan hebben tegen Getafe als ETH of zou hij iets heel anders hebben bedacht? Ik denk het laatste, zeker gezien de volgende statistieken;
12 overtredingen en 6 gele kaarten voor Getafe en 14 overtredingen en slechts 2 gele kaarten voor Sevilla.
Sevilla/Lopetegui Argote heeft het slim gespeeld!
@Martinusz Het was Sevilla, niet Valencia.
[ Voor 13% gewijzigd door OPSLAGHOND op 23-02-2020 20:30 . Reden: Sevilla i.p.v. Valencia ]
2 weken geleden verloor Valencia nog met 3-0 van ze, misschien moeten ze ff deze wedstrijd goed bekijken en kopiëren voor donderdagOPSLAGHOND schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:17:
Ik was net aan het typen zie ik de tussenstand van Getafe vs Valencia 0 - 3 (90e minuut) ...
Zou de trainer van Valencia hetzelfde gedaan hebben tegen Getafe als ETH of zou hij iets heel anders hebben bedacht? Ik denk het laatste, zeker gezien de volgende statistieken;
12 overtredingen en 6 gele kaarten voor Getafe en 14 overtredingen en slechts 2 gele kaarten voor Valencia.
Valencia/Lopetegui Argote heeft het slim gespeeld!
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik snap dit nooit. Tenzij je het over een langere termijn hebt dan alleen één seizoen is het opportunisme ten top. De club met het meeste geld wordt nou eenmaal niet elk jaar kampioen. Alleen als je kijkt naar de langere termijn, dán kun je op basis van geld iets zeggen over wie er gemiddeld op welke plek eindigt. Als Ajax tien jaar lang veruit meer dan andere clubs besteedt, en dan niet minstens zes, zeven keer kampioen wordt, dan heb je een punt, al vind ik woordkeuzes als 'compleet belachelijk' en 'schande' nog wel wat zwaar aangezet.Exocet schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:53:
Bovendien denk ik, ondanks dat de komende weken wel zwaar en zuur zullen worden, dat Ajax toch nog 'gewoon' kampioen wordt dit jaar. Dan pakken ze ook de rechtstreekse CL plek die ze vrijwel eigenhandig verdiend hebben de afgelopen jaren.Als die nu naar een andere club gaat, dan zou dat wel héél zuur zijn wmb...
Tsja ik heb er even geen woorden meer voor. Hopelijk worden we nog kampioen maar als we zo blijven spelen, onze heilige aanvoerder voorop.. Dan wordt het helemaal niets in Amsterdam. Nouja, een gevulde portemonnee.
Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?
Als je bij zo'n actie een flinke blessure oploopt, is dat een teken dat hij fysiek al tegen de limiet aanzat. Als hij die knullige hakbal niet had geprobeerd, was het er waarschijnlijk bij de eerstvolgende sprint of andere zware belasting wel ingeschoten.OPSLAGHOND schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:53:
[...]
De blessure van Promes is nog steeds onnodig en ontzettend dom. Hakballetjes zijn leuk als je 5 doelpunten voorstaat.
Dat is een mogelijkheid inderdaad, dat hij daarvoor helemaal niets had is ook een mogelijkheid. Ik noem het dan ook meer dom dan pech, maar domme pech mag ook.Sempy schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:50:
[...]Als je bij zo'n actie een flinke blessure oploopt, is dat een teken dat hij fysiek al tegen de limiet aanzat.
Waarschijnlijk of mogelijk?Als hij die knullige hakbal niet had geprobeerd, was het er waarschijnlijk bij de eerstvolgende sprint of andere zware belasting wel ingeschoten.
Ik denk eerder mogelijk dan waarschijnlijk, je kunt ook dit niet zeker zeggen op basis van wat wij als outsiders weten, toch?
Als speler moet je vrij kunnen spelen en volledig kunnen vertrouwen op je lichaam. In beginsel wil je niet dat spelers constant nadenken over acties die ze wel of niet kunnen uitvoeren omdat ze dan potentieel geblesseerd kunnen raken. Je ziet sommige spelers daar nog wel eens moeite mee hebben bij het terugkeren van een blessure zoals bijvoorbeeld duels uit de weg gaan, is meestal geen succes voor de lange termijn.
Als je acties niet gaat uitvoeren omdat je bang bent dat je een blessure op gaat lopen kan je beter stoppen met sporten, met de meest lullige actie kan je een zware blessure oplopen.
Niet zeggende dat hakballen effectief zijn, dat zijn ze vaker niet dan wel.
Als je acties niet gaat uitvoeren omdat je bang bent dat je een blessure op gaat lopen kan je beter stoppen met sporten, met de meest lullige actie kan je een zware blessure oplopen.
Niet zeggende dat hakballen effectief zijn, dat zijn ze vaker niet dan wel.
Eens. Niet zeuren om die blessures. Gisteren - voor de zoveelste keer op rij - met een schuin oog maar kunnen kijken helaas en daar zag ik in de eerste helft genoeg kansen voor Ajax. Het grote nadeel is echter dat er totaal geen enkele lijn zit in de verdediging, middenveld en aanval van Ajax.ph4ge schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:19:
[...]
En die lijn is al 3 maanden volledig zoek en het husselt en het wisselt maar. Als je Alvarez niet gaat gebruiken moet je een vervanger halen of de jeugd gewoon eens laten staan. Niet één wedstrijd maar gewoon eens een reeks van 5-6 wedstrijden geven. Dat eeuwige gehussel en die vage Ryan Babel die maar mag blijven staan snap ik geen reet meer van in elk geval. Zo komt er nooit lijn in het spel. Ik maak me ernstig zorgen want voetballend is het de laatste tijd wel heel erg droevig gesteld. Kun je geld als water hebben maar daar ziet het voetbaltechnisch op dit moment niet naar uit.
Afwezigheid van Veltman, Ziyech, Neres en Promes is simpelweg niet op te vangen.
Neem daar nog bij dat Blind ver van in vorm is en dat ook Mazraoui niet beschikbaar is. Ik vind het zo gek allemaal niet.
Wat nu wel blijkt is dat de selectie te smal is, mede omdat aankopen van 10+ miljoen geen enkele meerwaarde blijken te hebben.
Laat Ajax nu juist in de komende maand alle belangrijke wedstrijden spelen. AZ (t), Utrecht (u), Heerenveen (u), Twente (t), Feyenoord (u). Dit programma zie ik toch wel wat zwaar in.
Mochten ze daar goed doorheen komen dan zullen ze vervolgens wel freewheelend richting de titel gaan.
Neem daar nog bij dat Blind ver van in vorm is en dat ook Mazraoui niet beschikbaar is. Ik vind het zo gek allemaal niet.
Wat nu wel blijkt is dat de selectie te smal is, mede omdat aankopen van 10+ miljoen geen enkele meerwaarde blijken te hebben.
Laat Ajax nu juist in de komende maand alle belangrijke wedstrijden spelen. AZ (t), Utrecht (u), Heerenveen (u), Twente (t), Feyenoord (u). Dit programma zie ik toch wel wat zwaar in.
Mochten ze daar goed doorheen komen dan zullen ze vervolgens wel freewheelend richting de titel gaan.
Beetje wat PSV dus een paar maanden eerder had? Liep prima zolang de belangrijke mensen niet geblesseerd waren, maar toen dat eenmaal gebeurde was het einde zoek. Voor PSV waren/zijn dat Malen en Bergwijn voorin bijvoorbeeld.Yogibeer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:01:
Afwezigheid van Veltman, Ziyech, Neres en Promes is simpelweg niet op te vangen.
Combineer dat met 100% van de aankopen die absoluut niet renderen en je hebt je dip te pakken.
Nou ging de dip van PSV wel eg lang en hard door, maar in feite is hetzelfde nu aan het gebeuren bij Ajax.
Gauw een andere coach voor de groep gooien die begrijpt dat je niet elke keer maar moet blijven husselen zou ik zeggen en je komt er zonder problemen door. Heerenveen, Twente en Feyenoord mogen van dit rijtje geen enkel probleem vormen. Feyenoord zit in de winning mood en die leven elk jaar zo extreem naar de wedstrijd met Ajax toe dat het choken de avond van tevoren al begint en pas stopt nadat de wedstrijd 3 uur voorbij is. Meestal stapt Ajax als overwinnaar van het veld. Dat is écht geen vuile opmerking naar de heren Feyenoorders toe hier maar zo komt het heel vaak wel op mij over. Die háát die Ajax daar over zich heen krijgt elk jaar is zo ongekend dat het zijn weerslag op het hele elftal lijkt te hebben.Yogibeer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:01:
Kijk maar eens wat Feyenoord-PSV wedstrijden terug hoe sterk ze daar vaak zijn.
De periode is veel te lang om het toe te schrijven aan die afwezigheid. Ze spelen al minder sinds eind oktober, dat is nu al 4 maanden. Als je het dan hebt over pech dat ze komende maand belangrijke wedstrijden spelen, dan is dat 5. Dat is een half seizoen! Zelfs met blessures moet je als Ajax een oplossing kunnen vinden. In de winter hebben ze niks gedaan, alleen Babel gehaald. Die viel in Oranje al vreselijk tegen, en bij Ajax is het ook niks.Yogibeer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:01:
Ook wordt er niet van systeem gewisseld. Kijk wat teams als Willem II, AZ, Heracles en Groningen doen met een mindere selectie. Ze passen het systeem erop aan zodat ze toch nog rendement halen. Het is echt onvergevelijk dat het al zo lang ellende is.
Waarom hebben ze Dolberg en Lang laten gaan? Ze hebben geen goede spits (daarom spelen ze dat systeem niet) en geen vleugelspelers. Waarom duren de blessures zo lang? Het programma was rond de winterstop echt niet zo druk. Alleen Spakenburg en Telstar door de week, en die kun je winnen met Jong Ajax.
Waarom blesseert Promes zich met dat rare hakje? Wat is er met Tadic aan de hand? Hij was op weg om een record te breken door elke wedstrijd te scoren, sinds dat niet meer kan heeft hij nog maar 2 doelpunten gemaakt, waarvan 1 een penalty.
[ Voor 15% gewijzigd door Erapaz op 24-02-2020 09:10 ]
Probleem met Ajax is vooral dat ze telkens maar 1-2 potjes met elkaar spelen. De as is telkens anders en dat werkt niet.
Ja ergens wel ja. En ik denk dat dit bij ieder team het geval zou zijn.ElPaco schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:04:
[...]
Beetje wat PSV dus een paar maanden eerder had? Liep prima zolang de belangrijke mensen niet geblesseerd waren, maar toen dat eenmaal gebeurde was het einde zoek. Voor PSV waren/zijn dat Malen en Bergwijn voorin bijvoorbeeld.
Combineer dat met 100% van de aankopen die absoluut niet renderen en je hebt je dip te pakken.
Nou ging de dip van PSV wel eg lang en hard door, maar in feite is hetzelfde nu aan het gebeuren bij Ajax.
Barcelona heeft ook moeite om de afwezigheid van Suarez en Dembele op te vangen.
Met name het niet functioneren van aankopen vind ik toch wel zorgelijk. Marin is in de pikorde voorbij gestreefd door 2 tieners.
Bij AZ is het nu ook niet best nou Boadu en Stengs wat minder renderen.Yogibeer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:08:
[...]
Ja ergens wel ja. En ik denk dat dit bij ieder team het geval zou zijn.
Barcelona heeft ook moeite om de afwezigheid van Suarez en Dembele op te vangen.
Met name het niet functioneren van aankopen vind ik toch wel zorgelijk. Marin is in de pikorde voorbij gestreefd door 2 tieners.
Makkelie geeft zelf ook aan dat het hands was (Vitesse-PSV) en een 100% penalty. Hij had gewild dat de VAR hem had geholpen
Dat staat het dus 2-0 in plaats van 1-1.
Misschien word het eens tijd dat we gewoon alle momenten te zien krijgen vanuit de VAR, in plaats van 1 per week. Ik ben wel erg benieuwd naar wat ze zeggen op deze momenten.

Misschien word het eens tijd dat we gewoon alle momenten te zien krijgen vanuit de VAR, in plaats van 1 per week. Ik ben wel erg benieuwd naar wat ze zeggen op deze momenten.
Klopt, bijna elke ploeg heeft hier wel een periode last van in een seizoen. PSV was aan het begin seizoen goed bezig en had ik verwacht dat ze met de Amsterdammers de competitie zouden domineren. Totdat daar de ziekenboeg vol zat en het PSV bestuur blunderde door Van Bommel eruit te sturen wat nog meer onzekerheid bracht. Die situatie verschilt eigenlijk niets met die van Ajax.ElPaco schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:04:
[...]
Beetje wat PSV dus een paar maanden eerder had? Liep prima zolang de belangrijke mensen niet geblesseerd waren, maar toen dat eenmaal gebeurde was het einde zoek. Voor PSV waren/zijn dat Malen en Bergwijn voorin bijvoorbeeld.
Ajax heeft gewoon een te kleine (kwalitatieve) bank om het verlies van enkele belangrijke basis spelers op te vangen maar dat probleem heeft volgens mij elke ploeg uit Nederland om de simpele reden dat het te duur is en je de spelers niet tevreden houdt als ze te lang op de bank zitten. Dus leuk die spelers uit Jong Ajax maar die hebben simpelweg niet de kwaliteiten voor wat een club als Ajax verwacht van een speler in het eerste (en dat merk je dus nu in het veld).
Feyenoord mistte gisteren ook weer 5 spelers, waarvan 3 gegarandeerd basis. AZ 4 spelers waarvan denk ik 3 basis. Daar hoor je niemand over, sterker nog, dat beschouwen wij als dat alles mee zit en de ziekenboeg aan het leeglopen is. PSV had in december een nog vollere ziekenboeg. Een brede selectie en om kunnen gaan met blessures hoort er gewoon bij. Ik heb de indruk dat Ajax misschien een beetje verwend is geraakt vorig seizoen omdat er toen nauwelijks blessures waren. Het is echter volkomen normaal dat je bijna elke wedstrijd een of meerdere basisspelers mist door blessures.Yogibeer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:01:
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Het is echter niet normaal dat een 'topcoach' daar niet mee kan omgaan...
@CryptoNL Als EtH niet wisselt roept men dat hij meer moet wisselen, als hij verschillende spelers op verschillende posities probeert roept men dat het niet constant genoeg is.
Het maakt mij niet uit, als ze maar weer gaan voetballen, ze creëren veel en veel te weinig kansen. Tegen Willem II en Valencia was dit al zo, tegen Getafe 4 maanden later was het alleen maar erger.
Het maakt mij niet uit, als ze maar weer gaan voetballen, ze creëren veel en veel te weinig kansen. Tegen Willem II en Valencia was dit al zo, tegen Getafe 4 maanden later was het alleen maar erger.
Gisteren toch wel vier à vijf 100% kansen gezien in de eerste helft. Als je er daar 0 van maakt (de handelingssnelheid van Babel is 2,5 keer langzamer dan de tijd die de Exxon Valdez nodig heeft om 9x om haar as te draaien) weet je dat het moeilijk gaat worden.Erapaz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:25:
@CryptoNL Als EtH niet wisselt roept men dat hij meer moet wisselen, als hij verschillende spelers op verschillende posities probeert roept men dat het niet constant genoeg is.
Dat is idd wel erg bijzonder. Alle teams hebben bij vlagen de pech dat een aantal spelbepalende spelers tegelijk geblesseerd en/of geschorst zijn.ph4ge schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:23:
[...]
Feyenoord mistte gisteren ook weer 5 spelers, waarvan 3 gegarandeerd basis. AZ 4 spelers waarvan denk ik 3 basis. Daar hoor je niemand over, sterker nog, dat beschouwen wij als dat alles mee zit en de ziekenboeg aan het leeglopen is. PSV had in december een nog vollere ziekenboeg. Een brede selectie en om kunnen gaan met blessures hoort er gewoon bij. Ik heb de indruk dat Ajax misschien een beetje verwend is geraakt vorig seizoen omdat er toen nauwelijks blessures waren. Het is echter volkomen normaal dat je bijna elke wedstrijd een of meerdere basisspelers mist door blessures.
En dan uitgerekend bij Ajax, de club met de middelen om op elke positie een dubbele of driedubbele bezetting te hebben en een team in de eerste divisie om volledig in dienst van het eerste de reserves vlieguren te geven, dat team zakt als geen ander door de ondergrens als er een paar blessures zijn.
Wat mij eigenlijk gisteren ook opviel was dat Ajax best wel defensief speelde. Niet hun eigen handelsmerk met een dominant offensief middenveld maar gewoon inzakken en op de counter loeren. (En dan is Heracles gewoon een hele vervelende tegenstander. Die maken het spel ook niet maar hebben genoeg kwaliteit om toch af en toe gevaarlijk te zijn)
alles kan off-topic
En dan moet je realiseren dat ik niet kan herinneren dat Ajax met zo'n oude aanvalslinie heeft gespeeld. Met spelers die het ook niet per definitie van hun snelheid moeten hebben. Dan maak je het jezelf ook wel redelijk lastig.Ankona schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:30:
[...]
Wat mij eigenlijk gisteren ook opviel was dat Ajax best wel defensief speelde. Niet hun eigen handelsmerk met een dominant offensief middenveld maar gewoon inzakken en op de counter loeren.
Die trend valt mij ook op. Jonge, min of meer zelf opgeleide of jong opgepikte talenten worden verkocht en oudere spelers worden gehaald. Daarmee wordt ook een bom onder het sportieve en financiële succesmodel van de afgelopen jaren gelegd.Napo schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:34:
[...]
En dan moet je realiseren dat ik niet kan herinneren dat Ajax met zo'n oude aanvalslinie heeft gespeeld. Met spelers die het ook niet per definitie van hun snelheid moeten hebben. Dan maak je het jezelf ook wel redelijk lastig.
alles kan off-topic
Wanneer neem je plaats op de bank?Napo schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:34:
[...]
En dan moet je realiseren dat ik niet kan herinneren dat Ajax met zo'n oude aanvalslinie heeft gespeeld. Met spelers die het ook niet per definitie van hun snelheid moeten hebben. Dan maak je het jezelf ook wel redelijk lastig.
Man, die Babel, in de paar wedstrijden die hij nu voor Ajax gespeeld heeft heeft hij zo ontzettend veel kansen voor open doel gemist al. Maar tegen Heracles 5 kansjes (zo groot vond ik ze niet) is toch veel te weinig. Ze hadden bij rust op 0-2 moeten staan en de blik op Getafe moeten kunnen zetten. Valencia heeft daar nu ook gewonnen met 0-3 na een eerder verlies van 3-0, dus het is nog mogelijk. Als ze maar een keer gaan voetballen!Typhone schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:27:
[...]
Gisteren toch wel vier à vijf 100% kansen gezien in de eerste helft. Als je er daar 0 van maakt (de handelingssnelheid van Babel is 2,5 keer langzamer dan de tijd die de Exxon Valdez nodig heeft om 9x om haar as te draaien) weet je dat het moeilijk gaat worden.
Alleen Eiting liep de longen uit zijn lijf gisteren. Hij baalde ook enorm van het verlies. De rest lijkt het weinig te kunnen schelen. Ze haalden een pass-accuracy van 77%, het laagste van het seizoen.
Getafe speelde gisteren tegen Sevilla.
@OPSLAGHOND Blijkbaar had ik een brainfart, ik meende gelezen te hebben dat het Valencia was. Maakt verder niet uit voor de strekking van het verhaal natuurlijk.
Dat was ook @OPSLAGHOND die het eerst verkeerd postteErapaz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:09:
@OPSLAGHOND Blijkbaar had ik een brainfart, ik meende gelezen te hebben dat het Valencia was. Maakt verder niet uit voor de strekking van het verhaal natuurlijk.
Float like a butterfly, sting like a bee.
In al onze emotie over het wanpresteren van de club worden er weleens fouten gemaakt. Kan de beste overkomen.
Zo ver zou ik dan nog niet gaan omdat het (groten)deels komt door het aantal blessures. Het blijft wel iets waar je als club rekening mee moet houden of moet besluiten om het met gevestigde spelers te doen echter is daar de vraag of dat gaat lukken in de Nederlandse competitie.Ankona schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:37:
[...]
Die trend valt mij ook op. Jonge, min of meer zelf opgeleide of jong opgepikte talenten worden verkocht en oudere spelers worden gehaald. Daarmee wordt ook een bom onder het sportieve en financiële succesmodel van de afgelopen jaren gelegd.
Ajax is/was er in geslaagd met Tadic, Blind en Huntelaar om wat meer balans te vinden tussen jongere en oudere spelers. Die balans moet je pogen te houden waarbij je jeugdige spelers tijdig de kans geeft om zich te ontwikkelen.
Hetzelfde heb je trouwens in een iets andere vorm gezien bij Feyenoord. Waar middels financiële onmogelijkheden je redelijk wat jeugd zag doorstromen naar het eerste en ze het niet onverdienstelijk deden zag je daarna de stroom aan oudere spelers die weinig toevoegde bij Feyenoord komen. De jeugd leed daar onder (één factor, er waren/zijn er meerdere) waarna je als club eigenlijk stil komt te staan op dat vlak.
Ik haal die twee elke keer door elkaar, Spaans voetbal interesseert me dan ook totaal niet. Meer drama dan voetbal, dan kijk ik liever een Scandinavische B-film zonder ondertiteling.Martinusz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:16:
[...]Dat was ook @OPSLAGHOND die het eerst verkeerd postte![]()
Du kanske borde stödja en riktig klubb en gångOPSLAGHOND schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:26:
[...]
Ik haal die twee elke keer door elkaar, Spaans voetbal interesseert me dan ook totaal niet. Meer drama dan voetbal, dan kijk ik liever een Scandinavische B-film zonder ondertiteling.
Elke club heeft wel eens een dipje doordat er een belangrijke speler wegvalt.
Het is bij Ajax alleen nogal een schande omdat die zoveel middelen hebben om de vervanger al klaar te hebben. Ze weten dat Ziyech weggaat, hebben in de winter niks gehaald, en hebben niets om hem te vervangen. En dan zullen er echt nog wel een paar extra vertrekken in de zomer.
Ik voorzie een flink aantal aankopen, want de jeugdspelers die nu bij het eerste zitten zijn er overduidelijk nog niet klaar voor, en het is bij sommigen ook de vraag of ze er ooit klaar voor gaan zijn.
Daar hebben we het wel over hoor, dat AZ met steeds andere defensie moet spelen sinds de winterstop, dat PSV in het midden van de eerste seizoenshelft slecht draaide door de afwezigheid van sterkhouders (achteraf bleek dat niet het enige issue). Het is echt onzin dat het daar niet over gaat.ph4ge schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:23:
[...]
Feyenoord mistte gisteren ook weer 5 spelers, waarvan 3 gegarandeerd basis. AZ 4 spelers waarvan denk ik 3 basis. Daar hoor je niemand over, sterker nog, dat beschouwen wij als dat alles mee zit en de ziekenboeg aan het leeglopen is. PSV had in december een nog vollere ziekenboeg. Een brede selectie en om kunnen gaan met blessures hoort er gewoon bij. Ik heb de indruk dat Ajax misschien een beetje verwend is geraakt vorig seizoen omdat er toen nauwelijks blessures waren. Het is echter volkomen normaal dat je bijna elke wedstrijd een of meerdere basisspelers mist door blessures.
Klopt, alleen het probleem bij Ajax is dat de hele aanvalslinie zowat geblesseerd is/was, en de vervaning daarvan ook. Promes, Neres, Babel, Ziyech, Huntelaar, Labyad, allemaal geblesseerd of geblesseerd geweest. Dan heb je nog een Noa Lang die is verhuurd in de winterstop, Dolberg die begin van het seizoen is verkocht en dan heb je bij elkaar wel een dubbel bezette aanvalslinie die eigenlijk nooit dubbel waren bezet.Ik heb de indruk dat Ajax misschien een beetje verwend is geraakt vorig seizoen omdat er toen nauwelijks blessures waren. Het is echter volkomen normaal dat je bijna elke wedstrijd een of meerdere basisspelers mist door blessures.
Het pijnlijke in de Ajax discussie vind ik vooral dat er jaren geroepen wordt over het ajax systeem, de ajax school etc.
Kortom, de manier van spelen is heilig en de spelers moeten vooral gevormd worden om in dat systeem mee te draaien. Dat zou spelers relatief makkelijk uitwisselbaar moeten maken. Maar een poosje geleden zag je het team instorten toen Sanchez en Klaassen verkocht werden, nu zie je het systeem instorten als er een paar spelers geblesseerd zijn.
Ook (of misschien wel juist) bij Ajax is het systeem opgehangen aan specifieke spelers en zijn de spelers dus niet zozeer gevormd naar een hoger liggende spel opvatting.
Kortom, de manier van spelen is heilig en de spelers moeten vooral gevormd worden om in dat systeem mee te draaien. Dat zou spelers relatief makkelijk uitwisselbaar moeten maken. Maar een poosje geleden zag je het team instorten toen Sanchez en Klaassen verkocht werden, nu zie je het systeem instorten als er een paar spelers geblesseerd zijn.
Ook (of misschien wel juist) bij Ajax is het systeem opgehangen aan specifieke spelers en zijn de spelers dus niet zozeer gevormd naar een hoger liggende spel opvatting.
alles kan off-topic
Ik vind het toch wel ironisch, dat de club met een eigen vermogen van 250+ miljoen, in Nederland problemen heeft met de breedte van de selectie.
Bij Feyenoord was het vorig jaar en het jaar ervoor ook zo, maar wij hebben -250 miljoen
Bij Feyenoord was het vorig jaar en het jaar ervoor ook zo, maar wij hebben -250 miljoen
Een erg vervelend moment inderdaad met zo'n dipje en vervolgens de halve finale CL.Ankona schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:29:
Maar een poosje geleden zag je het team instorten toen Sanchez en Klaassen verkocht werden,
Het systeem deugde al eerder niet, alleen waren er geen blessures dus wisselingen leken 'onnodig'.nu zie je het systeem instorten als er een paar spelers geblesseerd zijn.
Nu de wisselingen wel nodig zijn o.a. door blessures blijkt er (wederom) geen plan B te zijn en vinden er teveel wisselingen plaats. En niets of niemand is meer veilig behalve de vaste krachten uit de goede periode, die zijn klaarblijkelijk onschendbaar.
Volgens mij is Babel ook een soort heilige met zijn schattige haartjes. Voetballend is hij een zege voor iedereen die wat minder Ajax minnend is.
alles kan off-topic
Het is ook ironisch maar zoals ik in mijn post zojuist aangaf zijn er gewoon veel aanvallende spelers weg of geblesseerd. Qua aantallen klopt de breedte wel (en zelfs qua kwaliteit). Kijk naar het wegvallen van Veldman, meer dan genoeg opties om het op te vangen.PWM schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:29:
Ik vind het toch wel ironisch, dat de club met een eigen vermogen van 250+ miljoen, in Nederland problemen heeft met de breedte van de selectie.
Het is, imho, ook niet alleen een probleem van spelers die er niet zijn, het loopt ook gewoon voor geen meter. Slordig, plichtmatig en naïef voetbal heb ik gezien. Als je kijkt naar de wedstrijd tegen Getafe, ik kan mij niet voorstellen dat dit hét plan was van ten Hag. Binnen 2 minuten was Ziyech al geïrriteerd, zo'n actie van Babel is natuurlijk eigenlijk belachelijk, hoe terecht ook.
"Ajax koopt zoveel"Leon Zwiers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:03:
[...]
Du kanske borde stödja en riktig klubb en gång![]()
Elke club heeft wel eens een dipje doordat er een belangrijke speler wegvalt.
Het is bij Ajax alleen nogal een schande omdat die zoveel middelen hebben om de vervanger al klaar te hebben. Ze weten dat Ziyech weggaat, hebben in de winter niks gehaald, en hebben niets om hem te vervangen. En dan zullen er echt nog wel een paar extra vertrekken in de zomer.
Ik voorzie een flink aantal aankopen, want de jeugdspelers die nu bij het eerste zitten zijn er overduidelijk nog niet klaar voor, en het is bij sommigen ook de vraag of ze er ooit klaar voor gaan zijn.
"Ajax koopt om het kopen"
"Ajax koopt alle talenten weg en laat ze dan in Jong Ajax spelen"
"Ajax moet meer kopen"
Wat willen jullie nou?
Dat Ajax ook nog een 3e en 4e speler voor rechtsbuiten gaat halen voor het geval Neres en Ziyech er niet bij zijn? En die op de een of andere manier dan ook nog van ongeveer hetzelfde niveau zijn, maar het niet erg vinden om op de tribune te gaan zitten als Neres, Promes en Ziyech weer fit zijn?
Tjah, Ten Hag past er perfect bij want predict ook de Ajax school van spelopvatting en weigert daar altijd vanaf te stappen, ook al heeft hij (momenteel) niet de beschikking over een groep (fitte) spelers die dat gewenste spelletje kunnen spelen.Ankona schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:29:
Het pijnlijke in de Ajax discussie vind ik vooral dat er jaren geroepen wordt over het ajax systeem, de ajax school etc.
Uitgaan van eigen kracht en kunnen is op zich prima, maar je moet ook rekening houden met de kracht van een tegenstander. Zoals tegen Getaffe: Hoe kan je zo in het mes lopen door te proberen te doen wat je altijd doet, terwijl de tegenstander daar volledig op in is gesteld? Je zou verwachten dat je dan juist iets verrassends doet (of iig iets anders) om juist niet in het mes te lopen.
Het grootste gevaar van de Ajax opvatting is wel dat het 1 systeem, 1 speelwijze predict en opleidt, maar daardoor ook niet in staat is om op een andere manier te gaan spelen wanneer dat gevraag wordt. Tegenstanders kunnen zich eigenlijk perfect instellen op Ajax, omdat ze toch niet afwijken van het spelletje. Momenteel zijn ze daar niet eens toe in staat, en daarin schuilt wel een enorm risico. Zie bijvoorbeeld de finale tegen ManUtd in de Europa league (maar eigenlijk ook de uitschakeling tegen de Spurs in de CL afgelopen seizoen):
- ManUtd ontregelde het spelletje van Ajax perfect, waardoor Ajax niet aan het geliefde eigen spelletje toe kwam en eigenlijk ook niets creëerde. Ze waren niet in staat iets anders te doen om wel gevaar te stichten.
- Spurs kwam in de tweede wedstijd sterk voor de dag en Ajax had alle moeite, maar we blijven maar doorvoetballen op het standaard idee, er is geen plan B. Met een plan B ben ik er van overtuigd dat Ajax de finale wel had kunnen halen, al waren ze dan wellicht weer 'te vroeg' (tegen Real vanwege ontzag) overgestapt op het plan B om überhaupt zo ver te geraken. (Dit zullen we helaas nooit weten)
- Recenter tegen Groningen, maar ook nu weer tegen Heracles. Als het niet loopt/ wil, gooi dan bijvoorbeeld Tadic weer in de spits zodat anderen daar omheen kunnen voetballen. Dit met name gisteren tegen Heracles in de tweede helft, waarin er geen kans gecreëerd werd.
Ik denk dat mensen minder zouden klagen als (meer) gekochte / jeugd spelers ook zo nu en dan kansen krijgen, in plaats van de 'heilige 11' (vooruit, misschien 12 ivm een standaard wissel), met name wanneer de stand het toe laat. Maar zelfs dan voetballen diezelfde 11 (mits fit) om maar in de flow te blijven. Ergens wat voor te zeggen, maar het levert ook enorme risico's op.toolkist schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:45:
[...]
"Ajax koopt zoveel"
"Ajax koopt om het kopen"
"Ajax koopt alle talenten weg en laat ze dan in Jong Ajax spelen"
"Ajax moet meer kopen"
Wat willen jullie nou?
Dat Ajax ook nog een 3e en 4e speler voor rechtsbuiten gaat halen voor het geval Neres en Ziyech er niet bij zijn? En die op de een of andere manier dan ook nog van ongeveer hetzelfde niveau zijn, maar het niet erg vinden om op de tribune te gaan zitten als Neres, Promes en Ziyech weer fit zijn?
[ Voor 14% gewijzigd door jbdeiman op 24-02-2020 12:24 ]
Het gebruiken van maar 11 spelers is een klacht van de Ajax supporters. Het wel/niet kopen van spelers wat ik hierboven noem is juist een samenvatting van de reacties van de niet Ajax supporters.jbdeiman schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:19:
Ik denk dat mensen minder zouden klagen als (meer) gekochte / jeugd spelers ook zo nu en dan kansen krijgen, in plaats van de 'heilige 11' (vooruit, misschien 12 ivm een standaard wissel), met name wanneer de stand het toe laat. Maar zelfs dan voetballen diezelfde 11 (mits fit) om maar in de flow te blijven. Ergens wat voor te zeggen, maar het levert ook enorme risico's op.
Want Feyenoord staat er om bekend dat ze veel geblesseerden hebben? Valt wel mee toch? En Jorgenson bijv. werd veelvuldig genoemd toen hij geblesseerd was. Iedere supporter moppert wel als er (veel) geblesseerden zijn.ph4ge schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:23:
[...]
Dat weet ik, maar het 1 sluit het ander toch niet uit? De niet Ajax supporters zouden minder klagen denk ik als duidelijk was waarvoor ze worden gekocht (dan heb ik het niet alleen over jeugd-spelers). Ik ben géén Ajacied, maar ben het wel met al die Ajacieden eens die vinden dat er te weinig wordt gewisseld en te weinig spelers kansen krijgen als de stand dit toelaat.toolkist schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:29:
[...]
Het gebruiken van maar 11 spelers is een klacht van de Ajax supporters. Het wel/niet kopen van spelers wat ik hierboven noem is juist een samenvatting van de reacties van de niet Ajax supporters.
Daarmee komt ook terug dat de noodzaak voor het kopen van al die spelers niet echt zichtbaar wordt, want ze krijgen de kans toch niet. Het voelt dan (zo zal de gedachte overigens niet zijn, dat begrijp ik ook wel) een beetje als met name je concurrenten verzwakken ipv jezelf versterken. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat maar een heel klein deel het echt waar maakt, maar zouden ze echt zoveel slechter zijn als ze op 18-jaar van hun opleidingsclub worden weggehaald ipv op hun 17e?
Door concurrenten te verzwakken of voor te zijn versterk je toch ook indirect je eigen positie?
Ik wil er geen Feyenoord-Ajax discussie van maken, maar volgens mij vind je de afgelopen jaren maar een paar wedstrijd rondes waar Feyenoord minder blessures had dan Ajax nu. Feyenoord begon het seizoen met 9-10 blessures. Zoals je Ten Hag naar blessures ziet wijzen heb ik Gio en Stam nooit zien doen (en Advocaat ook niet, maar die haalt ondanks de blessures natuurlijk wel resultaat).Vos schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:36:
[...]
Want Feyenoord staat er om bekend dat ze veel geblesseerden hebben? Valt wel mee toch? En Jorgenson bijv. werd veelvuldig genoemd toen hij geblesseerd was. Iedere supporter moppert wel als er (veel) geblesseerden zijn.
Om over de media nog maar te zwijgen, daar kunnen jullie niks aan doen maar daar vallen zogenaamde analytici ook over elkaar om naar de blessures van Ajax te wijzen.
Volgens mij zijn de posts in dit topic over de vele blessures van Feyenoord ook op 1 hand te tellen (hooguit geklaagd dat Feyenoord maar geen vervanger voor de vaak geblesseerde Jorgenson haalde), en ik kon zo snel geen enkele post vinden waar de slechte resultaten aan de blessures geweten werden.
offtopic:
Type daarentegen eens in "Feyenoord scheidsrechter" en ik kan niet ontkennen dat wij wat af klagen in dit topic
Type daarentegen eens in "Feyenoord scheidsrechter" en ik kan niet ontkennen dat wij wat af klagen in dit topic
[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 24-02-2020 13:03 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
9 of 10?ph4ge schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:02:
[...]
Ik wil er geen Feyenoord-Ajax discussie van maken, maar volgens mij vind je de afgelopen jaren maar een paar wedstrijd rondes waar Feyenoord minder blessures had dan Ajax nu. Feyenoord begon het seizoen met 9-10 blessures. Zoals je Ten Hag naar blessures ziet wijzen heb ik Gio en Stam nooit zien doen (en Advocaat ook niet, maar die haalt ondanks de blessures natuurlijk wel resultaat).
Om over de media nog maar te zwijgen, daar kunnen jullie niks aan doen maar daar vallen zogenaamde analytici ook over elkaar om naar de blessures van Ajax te wijzen.
Volgens mij zijn de posts in dit topic over de vele blessures van Feyenoord ook op 1 hand te tellen (hooguit geklaagd dat Feyenoord maar geen vervanger voor de vaak geblesseerde Jorgenson haalde), en ik kon zo snel geen enkele post vinden waar de slechte resultaten aan de blessures geweten werden.offtopic:
https://www.transfermarkt.../ausfallzeiten/verein/234
Hebben ze het daar dan zo fout? Meer dan 4-5 tegelijk (incl jeugd) zie ik niet begin dit seizoen. Rond speelweek 14 wel een stuk of 7 maar dat is geen begin seizoen meer
Ajax met Promes, Neres en Ziyech kon het zich anders wel permitteren om in mijn ogen zwak tot matige spelers zoals Veltman en Mazraoui vrijwel wekelijks op te stellen en daar keer op keer mee weg te komen.
Dit duo piekte zelfs nog wel eens met de nodige wind in de rug.
Nu moeten (te) veel vervangers/reservespelers tegelijk aan de bak en dat werkt totaal niet met de spelopvatting van Ten Hag.
Standaard: plan A.
Wissel(s): plan A.
Tactische omzettingen: N.v.t. (maar denk aan plan A!).
Eén man minder op het veld: plan A.
Blessure(s): plan A.
Getafe speelt anti-voetbal, dat is ongeschikt voor plan A.
Iedereen wist dat je niet met plan A zou moeten beginnen.
Wat doet Ten Hag? Hij gaat ten strijde met plan A ...
Sevilla liet gisteren zien hoe ze wel aangepakt moeten worden.
Zal Ten Hag donderdag eindelijk een aanpassing doen of blijft hij bij plan A?
Als ik er geld op zou moeten zetten zou ik voor optie twee (plan A) gaan.
Deze kritiek was er overigens al toen het allemaal wel goed ging (Door @Typhone de Erich-periode genoemd), maar daarop kreeg je meteen weer kritiek van anderen (zowel Ajacieden als niet-Ajacieden) dat je alleen maar positief en/of tevreden mocht zijn.
Ook toen was het duidelijk dat er geen plan B was.
En daar had al lang ingegrepen moeten worden.
Vooruit kunnen denken (b.v. meerdere plannen maken) en (snel) leren zouden wel vereiste eigenschappen moeten zijn voor een trainer van Ajax, PSV en/of Feyenoord.
Dit duo piekte zelfs nog wel eens met de nodige wind in de rug.
Nu moeten (te) veel vervangers/reservespelers tegelijk aan de bak en dat werkt totaal niet met de spelopvatting van Ten Hag.
Standaard: plan A.
Wissel(s): plan A.
Tactische omzettingen: N.v.t. (maar denk aan plan A!).
Eén man minder op het veld: plan A.
Blessure(s): plan A.
Getafe speelt anti-voetbal, dat is ongeschikt voor plan A.
Iedereen wist dat je niet met plan A zou moeten beginnen.
Wat doet Ten Hag? Hij gaat ten strijde met plan A ...
Sevilla liet gisteren zien hoe ze wel aangepakt moeten worden.
Zal Ten Hag donderdag eindelijk een aanpassing doen of blijft hij bij plan A?
Als ik er geld op zou moeten zetten zou ik voor optie twee (plan A) gaan.
Deze kritiek was er overigens al toen het allemaal wel goed ging (Door @Typhone de Erich-periode genoemd), maar daarop kreeg je meteen weer kritiek van anderen (zowel Ajacieden als niet-Ajacieden) dat je alleen maar positief en/of tevreden mocht zijn.
Vooruit kunnen denken (b.v. meerdere plannen maken) en (snel) leren zouden wel vereiste eigenschappen moeten zijn voor een trainer van Ajax, PSV en/of Feyenoord.
@ph4ge De afgelopen 10 speelrondes (nou ja, 9 ivm niet doorgaan ronde 22) is het 39 geblesseerden (Ajax) om 40 (Feyenoord). Het is wat arbitrair, wie tel je wel mee en wie niet is altijd voer voor discussie, maar ik heb daarbij zoveel mogelijk echt de 1e selectie spelers geteld (dus bv niet Danilo die nu toevallig een keer bij de selectie zat, maar Kelly bv ook niet bij Feyenoord).
Naar vorig seizoen heb ik niet uitgebreid gekeken, maar op het oog verschilt het ook helemaal niet zoveel tussen Ajax en Feyenoord. Bij Feyenoord lijkt het veel, maar de blessures wisselden zich meer af. Was Haps net terug, viel Bijlow uit. Dat idee.
Ajax had toen niet veel minder blessures dan nu, maar de blessures die er waren waren met name bij de niet dragende spelers. Veltman, Sinkgraven en Eiting (Bandé zou je nog mee kunnen nemen) waren toen de langdurig geblesseerden, nu zijn dat Neres, Promes en in iets mindere mate (qua langdurigheid) Blind en Ziyech.
En zie daar dus meteen het probleem bij Ajax. Vorig seizoen waren de dragende spelers er altijd. Nu zijn er 2 van verkocht (vervangen door mindere kwaliteit) en zeg maar 3 geblesseerd.
[edit]
t is even goed kijken, beter vergelijkbaar maken lukt me niet, maar hier afgelopen seizoen en dit seizoen naast elkaar:

Naar vorig seizoen heb ik niet uitgebreid gekeken, maar op het oog verschilt het ook helemaal niet zoveel tussen Ajax en Feyenoord. Bij Feyenoord lijkt het veel, maar de blessures wisselden zich meer af. Was Haps net terug, viel Bijlow uit. Dat idee.
Ajax had toen niet veel minder blessures dan nu, maar de blessures die er waren waren met name bij de niet dragende spelers. Veltman, Sinkgraven en Eiting (Bandé zou je nog mee kunnen nemen) waren toen de langdurig geblesseerden, nu zijn dat Neres, Promes en in iets mindere mate (qua langdurigheid) Blind en Ziyech.
En zie daar dus meteen het probleem bij Ajax. Vorig seizoen waren de dragende spelers er altijd. Nu zijn er 2 van verkocht (vervangen door mindere kwaliteit) en zeg maar 3 geblesseerd.
[edit]
t is even goed kijken, beter vergelijkbaar maken lukt me niet, maar hier afgelopen seizoen en dit seizoen naast elkaar:

[ Voor 11% gewijzigd door toolkist op 24-02-2020 14:49 ]
Kijk, wat ik wel snap is dat je een tegenstander als Real kan overrompelen door je Plan A gewoon aan te houden, iets wat niemand echt durft te verwachten tegen de ploeg die een paar keer achter elkaar de CL had gewonnen, ondanks dat die absoluut niet in goede doen waren. Die zijn dat absoluut niet gewend en als je dan de energie met elkaar kan opbrengen (gecombineerd met snel combinatievoetbal) kun je dergelijke tegenstanders het dan moeilijk maken. Zijn ze er echter op ingesteld (tactisch) zul je wellicht iets anders moeten doen ipv blijven aanmodderen met de gekozen tactiek.OPSLAGHOND schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:01:
Ik heb wel verschllende speelwijzes gezien (Tadic in de punt, of niet zijn die 2 methodes) in de afgelopen seizoenen, maar in een wedstrijd omschakelen van de ene speelwijze naar de andere kan ik me niet erg heugen, ook al zou dat in sommige wedstrijden helemaal zo gek niet zijn geweest.
Klopt inderdaad niet, spelers als Fer en Karsdorp staan als fit terwijl ze nog lang niet wedstrijd fit waren (ze mistte wedstrijden omdat ze maar 1 keer in de week konden spelen), en ook Bijlow zou fit zijn. Spelers als Nieuwkoop staan niet op de lijst en die waren begin van het seizoen ook selectie en weleens geblesseerd (Nieuwkoop staat bij EL wel bij de lijst, als geblesseerd). Daarnaast kijkt het alleen naar officiële Eredivisie wedstrijden, Feyenoord had in de voorbereiding al heel veel blessures en moest ook in Europa puzzelen (tegen Tblisi mistte er bijv. 9 man volgens deze site, met daarnaast nog basisspelers als Senesi die er nog niet bij waren. Dat is begin van het seizoen of niet?). En zoals je al aangeeft, als je na een korte blessure noodgedwongen al weer bij de selectie zit sta je op die lijst als fit, maar ben je dat dan wel? En hoe tel je een Senesi die een paar maanden met een gebroken pols loopt te ballen?toolkist schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:01:
[...]
9 of 10?
https://www.transfermarkt.../ausfallzeiten/verein/234
Hebben ze het daar dan zo fout? Meer dan 4-5 tegelijk (incl jeugd) zie ik niet begin dit seizoen. Rond speelweek 14 wel een stuk of 7 maar dat is geen begin seizoen meer
Hoe dan ook zie je dat de blessures van Ajax niet zo uitzonderlijk zijn, vergelijkbaar met de concurrentie. Het hoort erbij en juist van Ajax werd altijd geroepen dat ze een brede selectie hadden, en met dat geld mag je dat ook verwachten.
[ Voor 15% gewijzigd door ph4ge op 24-02-2020 15:51 ]
Ajax heeft het best lang zonder noemenswaardige blessures van dragende spelers gedaan. Nu halen ze dat weer inph4ge schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:47:
[...]
Hoe dan ook zie je dat de blessures van Ajax niet zo uitzonderlijk zijn, vergelijkbaar met de concurrentie. Het hoort erbij en juist van Ajax werd altijd geroepen dat ze een brede selectie hadden, en met dat geld mag je dat ook verwachten.
Vroeger draaide Ajax ook best wel goed als er 1 of 2 niet bij waren. Inmiddels is dat helemaal ingekakt tot een samengeraapt zooitje. Te belachelijk voor woorden getuige de laatste reeks wedstrijden.Leon Zwiers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:57:
[...]
Ajax heeft het best lang zonder noemenswaardige blessures van dragende spelers gedaan. Nu halen ze dat weer in
En degene die het ergst is, heet Ryan Babel......Typhone schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:11:
[...]
Vroeger draaide Ajax ook best wel goed als er 1 of 2 niet bij waren. Inmiddels is dat helemaal ingekakt tot een samengeraapt zooitje. Te belachelijk voor woorden getuige de laatste reeks wedstrijden.
Onderstaande plaatjes zijn wel illustrerend voor hem:
Een overzicht van alle passes van Ryan Babel naar de spitsen Klaas Jan Huntelaar (ruim 2 uur samen op het veld) en Lassina Traoré (3 uur) in de Eredivisie en Europa League. pic.twitter.com/aySfA0FvtE
— Bart Frouws (@bartf) 24 februari 2020
Laat die man alsjeblieft op de tribune neerzetten! Hij zal vast heel belangrijk zijn in de kleedkamer, op het veld is hij niet toegevoegde waarde.
[ Voor 19% gewijzigd door Qu3st op 24-02-2020 16:19 ]
Je kon bovenin kiezen tussen eredivisie of bv Europa, heb ik niet bewust niet gedaan ofzo. Fer en Karsdorp die geen twee wedstrijden 'konden' voetballen waren niet geblesseerd dus die tel ik mee als fit, net als Senesi (want hij kon spelen) maar zoals ik al zei, dan kom je in de buurt van de "wie tel je wel mee en wie niet" discussie en dat waar niet het doel van mijn post. Het ging me bv ook niet om te bewijzen dat Ajax even veel blessures had o.i.d., want dat gevoel had ik ook helemaal niet. Je hebt met bv Nieuwkoop wel de betrouwbaarheid van het overzicht onderuit gehaald, hoef ik daar niet meer naar te linken dus.ph4ge schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:47:
[...]
Klopt inderdaad niet, spelers als Fer en Karsdorp staan als fit terwijl ze nog lang niet wedstrijd fit waren (ze mistte wedstrijden omdat ze maar 1 keer in de week konden spelen), en ook Bijlow zou fit zijn. Spelers als Nieuwkoop staan niet op de lijst en die waren begin van het seizoen ook selectie en weleens geblesseerd (Nieuwkoop staat bij EL wel bij de lijst, als geblesseerd). Daarnaast kijkt het alleen naar officiële Eredivisie wedstrijden, Feyenoord had in de voorbereiding al heel veel blessures en moest ook in Europa puzzelen (tegen Tblisi mistte er bijv. 9 man volgens deze site, met daarnaast nog basisspelers als Senesi die er nog niet bij waren. Dat is begin van het seizoen of niet?). En zoals je al aangeeft, als je na een korte blessure noodgedwongen al weer bij de selectie zit sta je op die lijst als fit, maar ben je dat dan wel? En hoe tel je een Senesi die een paar maanden met een gebroken pols loopt te ballen?
Dat dus. We hadden dit seizoen best wat voorzichtiger ook mogen gaan met Promes en Neres, zoals we al langer roepen.Leon Zwiers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:57:
[...]
Ajax heeft het best lang zonder noemenswaardige blessures van dragende spelers gedaan. Nu halen ze dat weer in
Zou Ten Hag die plaatjes ook zien? Ik vrees van niet. A.s. donderdag rent Babel weer rond.Qu3st schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:18:
[...]
En degene die het ergst is, heet Ryan Babel......
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Laat die man alsjeblieft op de tribune neerzetten! Hij zal vast heel belangrijk zijn in de kleedkamer, op het veld is hij niet toegevoegde waarde.
Hij heeft net een nieuw nummer helaasTyphone schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:20:
[...]
Zou Ten Hag die plaatjes ook zien? Ik vrees van niet. A.s. donderdag rent Babel weer rond.
Maar ik ben er ook bang voor....
Al stelt Erik zijn schoonmoeder op, ik wil Babel niet meer in de basis zien!
[ Voor 12% gewijzigd door Qu3st op 24-02-2020 16:24 ]
Ik zie Babel ook op de bank komen als Promes weer fit is. Ryan heeft nog niet veel gebracht deze periode (lees; niets) en het was op papier een goede wissel voor als Promes geblesseerd was/is maar pot heel slecht uit. Traag, past niet in het spel etc. Zonde voor Babel en voor Ajax.
Voor donderdag, geen blessures toch? Alleen Nico is er niet bij, Ziyech weer heel, misschien Promes weer beter.. hoop doet leven maar verwacht er zelf niet zo veel van
Voor donderdag, geen blessures toch? Alleen Nico is er niet bij, Ziyech weer heel, misschien Promes weer beter.. hoop doet leven maar verwacht er zelf niet zo veel van
Als een nieuwe oorwassing zorgt dat ETH ontslagen wordt dan ben ik niet rouwig. Dan 1 maart met interim thuis van AZ winnen en het hele beeld is weer anders.Holkers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:39:
Ik zie Babel ook op de bank komen als Promes weer fit is. Ryan heeft nog niet veel gebracht deze periode (lees; niets) en het was op papier een goede wissel voor als Promes geblesseerd was/is maar pot heel slecht uit. Traag, past niet in het spel etc. Zonde voor Babel en voor Ajax.
XXXVI
Waarom zou je een van de meest succesvolle ajaxcoaches van de afgelopen 15 jaar willen ontslaan. Omdat zijn selectie niet breed genoeg blijkt te zijn? Wil je graag terug naar de Boer, Jol of die kale die voor ten Hag kwam?ephymerous schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:59:
[...]
Als een nieuwe oorwassing zorgt dat ETH ontslagen wordt dan ben ik niet rouwig. Dan 1 maart met interim thuis van AZ winnen en het hele beeld is weer anders.
ephymerous schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:59:
[...]
Als een nieuwe oorwassing zorgt dat ETH ontslagen wordt dan ben ik niet rouwig. Dan 1 maart met interim thuis van AZ winnen en het hele beeld is weer anders.

Ajax staat nog altijd bovenaan.
Blessures zijn een bitch - zie de voltallige concurrentie - maar wat is dat toch met opmerkingen over ‘ontslaan’ bij enige vorm van tegenslag?
Ajax is is niet onoverwinnelijk.
Maar dat wisten we toch al? What else is new?
@Leon Zwiers GMTA!
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ja, de bekende haters willen natuurlijk dat Ten Hag lekker blijft aankloten.

Haters? Wat jij wilt. Ik zou ten Hag graag bij Feyenoord zien als opvolger van Advocaat. Blijft een prima coach.
Nou is van Bommel een verhaal apart, maar Stam had van jou toch ook nog jaren mogen blijven zitten? Ik snap die reactie van @Ramzzz en de andere niet Ajax supporters prima.OPSLAGHOND schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:16:
Ja, de bekende haters willen natuurlijk dat Ten Hag lekker blijft aankloten.![]()
[Afbeelding]
Als het hun eigen club zou zijn zou de reactie vast anders zijn.
Sinds 1 december:
Gespeeld: 14
Gewonnen: 8 (incl Telstar en Spakenburg voor de beker)
Gelijk: 0
Verloren: 6
Dat is wel iets meer dan "een beetje tegenslag"
Van Bommel had net zo goed kunnen blijven zitten, zo anders speelt PSV nu toch niet? Het is dat dynamische duo bij PSV dat weg had moeten gaan.toolkist schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:30:
[...]Nou is van Bommel een verhaal apart, maar Stam had van jou toch ook nog jaren mogen blijven zitten? Ik snap die reactie van @Ramzzz en de andere niet Ajax supporters prima.
En Faber vond ik na zijn avontuur en haastige aftocht bij NEC al een vrucht van een eik.
Wat dat betreft geen verschil voor mij.
Stam had nooit naar Feyenoord mogen gaan, dat heeft niets positiefs voor Feyenoord opgeleverd.
Ik ook, gewoon een paar maanden voor de gein.Leon Zwiers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:28:
Ik zou ten Hag graag bij Feyenoord zien als opvolger van Advocaat.
Ik vraag me af of er überhaupt meer pijltjes hadden gestaan als er had gestaan "Babel naar willekeurige Ajax-speler".Qu3st schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:18:
[...]
En degene die het ergst is, heet Ryan Babel......
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of "looplijnen Babel". 3 kwart cirkel na weer een slechte aanname, en dan nog een paar meter verder naar het midden en dan bal kwijt.P.O. Box schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:57:
[...]
Ik vraag me af of er überhaupt meer pijltjes hadden gestaan als er had gestaan "Babel naar willekeurige Ajax-speler".
Ajax heeft slechts 7 wedstrijden met de volledige fitte en sterkste elftal gespeeld dus wat zegt het.
De verloren wedstrijden.
Willem 2 thuis zonder Neres en Promes
Az uit zonder blind tagliafico Neres Promes
Groningen uit zonder blind Ziyech Neres Promes onana
Tegen Heracles zonder Neres Promes Ziyech veltman.
Promes en Ziyech lijken optijd fit voor zondag.
Afgelopen zondag Onana Dest Schuurs blind tagliafico Gravenberch Martinez vd beek Tadic huntelaar babel.
Tegen AZ wss onana Dest Schuurs blind tagliafico Vd Beek Martinez Ziyech babel Tadic Promes.
Zie de verschillen dat is immens indien Ziyech en Promes het halen verwacht ik dat Ajax thuis van AZ wint.
De verloren wedstrijden.
Afgelopen zondag Onana Dest Schuurs blind tagliafico Gravenberch Martinez vd beek Tadic huntelaar babel.
Tegen AZ wss onana Dest Schuurs blind tagliafico Vd Beek Martinez Ziyech babel Tadic Promes.
Zie de verschillen dat is immens indien Ziyech en Promes het halen verwacht ik dat Ajax thuis van AZ wint.
Babel wordt gefileerd door Veronica Inside, benieuwd of Koeman hem selecteert.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Dan nog hoef je niet met Siem de Jong te spelen of allerlei spelers van hun positie halen. Om vervolgens een kulverhaal op te hangen over kansen geven en twee weken later verkopen. Laat staan een lange ballen tactiek hanteren.Mark31 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:06:
Ajax heeft slechts 7 wedstrijden met de volledige fitte en sterkste elftal gespeeld dus wat zegt het.
De verloren wedstrijden.
Met een fit elftal heeft ETH alleen thuis tegen Feyenoord en Utrecht goed gespeeld. Ook vorig seizoen was het vaak drama, met als dieptepunt de wedstrijd in de Kuip. Om over de kansloze pot in Eindhoven maar niet te spreken, waar hij Frenkie CV plaatste. Met een gelukje won Ajax thuis wel en was het kampioenschap daar.
[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 24-02-2020 21:16 ]
XXXVI
Pffff... Kunnen we ophouden de voetbal praat programma's te vullen met de VAR of de arbitrage ?
Praat gewoon over de voetballers en het spel..
Praat gewoon over de voetballers en het spel..
Ik schat in dat het corona virus ook in Nederland om maatregelen gaat vragen. Hoe zal de knvb er mee omgaan wanneer er de komende weken speelrondes niet gespeeld kunnen worden?
Er komt voor Ajax en AZ genoeg ruimte vrij als ze niet doorgaan in de EL, en de rest heeft al voldoende ruimte in het schema om doordeweeks in te halen. Pas als er veel speelrondes wegvallen wordt het problematisch.groggy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:02:
Ik schat in dat het corona virus ook in Nederland om maatregelen gaat vragen. Hoe zal de knvb er mee omgaan wanneer er de komende weken speelrondes niet gespeeld kunnen worden?
Jawel.Ramzzz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:10:
Wij spelen nu even het manke paard om van die "Ajax is het Bayern van Nederland" commentaren af te zijn. Het is allemaal geregisseerd om de neutrale kijker en de fans van de concurrenten het gevoel te geven dat onze competitie weer spannend is.
*Kiwi droomt rustig verder
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Dan spelen we volgend jaar de hele competitie en CL over als Neres en Promes weer fit zijn.groggy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:02:
Edit: en dan komt het nieuws dat Promes vandaag weer met de groep meetraint. Kansje dus dat die er donderdag bij is. Ziyech schijnt nog wel last te hebben van zijn kuiten, maar speelt waarschijnlijk wel.
Neres nog geen nieuws, vraag me af of we die nog zien dit seizoen.
[ Voor 26% gewijzigd door Erapaz op 25-02-2020 08:52 ]
Sorry maar je hebt als Koeman zijnde toch geen Veronica Inside (waar voetbal bijzaak is) nodig om te zien dat Babel sinds de winterstop als een natte dweil speelt en geen enkele vorm van toegevoegde waarde in Ajax brengt. Met als dieptepunt het nadoen van de schwalbe in Getafe.dvdkiwi schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:59:
Babel wordt gefileerd door Veronica Inside, benieuwd of Koeman hem selecteert.
Dieptepunt? Dat is zijn enige actie geweest waarover ik heb kunnen lachenPolarBear schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:51:
[...]
Sorry maar je hebt als Koeman zijnde toch geen Veronica Inside (waar voetbal bijzaak is) nodig om te zien dat Babel sinds de winterstop als een natte dweil speelt en geen enkele vorm van toegevoegde waarde in Ajax brengt. Met als dieptepunt het nadoen van de schwalbe in Getafe.

Als van Gaal het doet in de CL finale is het briljant, als Babel het doet in een dramatische slechte EL wedstrijd is het een dieptepunt. Ik geef toe dat het er wat kinderachtig uitziet, maar het kan maar net de trigger zijn die de arbitrage nodig heeft.
Jammer dat Ajax voor de rest zo dramatisch stond te voetballen, anders was het op z'n plaats geweest.
Jammer dat Ajax voor de rest zo dramatisch stond te voetballen, anders was het op z'n plaats geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door Erapaz op 25-02-2020 09:20 ]
Ik snap Overmars gewoon niet dat hij Babel heeft binnen gehaald. Het is geen dragende speler dus puur voor de ervaring/balans in het elftal heeft het geen nut. Zijn eerste terugkeer leverde ook niks op, hoezo dacht men dat een tweede terugkomst wel iets zou opleveren? Een Babel kan niet renderen in het Ajax systeem, als hij al rendeert. Ik had liever gezien dat Ajax Danilo Pereira had overgeheveld naar het eerste om de blessures op te vangen. Die filosofie begin ik te missen bij Ajax; een sterk eerste elftal met een mix tussen gekochte ervaring en doorgestroomde jeugd, waarbij blessures in het eerste worden opgevangen met spelers uit jong Ajax. Het is niet dat in jong Ajax koekenbakkers spelen op dit moment, deze zijn prima in staat om blessures in het eerste op te vangen, al dan niet als reserve. Dat daar dan spelers als Babel en tot voor kort een Siem de Jong spelen doet mij gewoon zeer en strookt compleet tegen in tegen hoe ik tegen 'mijn' club aan kijk.
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Lees je hier eigenlijk ook wel eens inhoudelijk de posts of doe je gewoon leuk mee? Dat we blessures hebben prima, dat we wel eens verliezen ook prima. Maar opstellingen, wissels en tactisch plan van Ten Hag zijn om te huilen. Nog steeds. Ik ga niet zeggen dat hij niets goed doet (de prestaties spreken dat tegen) - bij een volledig fit elftal weet hij ook leuk voetbal op de mat te leggen maar met de huidige blessuregolf weet hij het hoofd niet koel te houden en schuift hij dat het een lieve lust is. Dat je gedwongen bent te schuiven is in zekere mate waar maar ik zou zo blij zijn als hij het aantal positiewisselingen zo beperkt mogelijk houdt.Ramzzz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:10:
[...]
Blessures zijn een bitch - zie de voltallige concurrentie - maar wat is dat toch met opmerkingen over ‘ontslaan’ bij enige vorm van tegenslag?
Maar dat wisten we toch al? What else is new?
Het grootste verwijt de afgelopen periode is wat mij betreft dat hij ze gewoon niet aan het voetballen krijgt en evengoed weigert ze te laten banken. Ik kijk met name naar een Tadic. Ik ga me langzamerhand toch afvragen of Ajax speeltijdgaranties in contracten zet want de voorgangers van ETH hadden ook zulke lieverdjes die mochten blijven staan ondanks wanprestaties over een langere periode.
Ja, een dieptepunt. Wanneer Babel z'n ballen uit z'n broek zou voetballen en minimaal een voldoende zou behalen dan had ik er nog enigszins om kunnen lachen, maar het clowneske gedrag was het enige opvallende wat hij op de mat bracht afgelopen donderdag. Dan besef je je meteen hoe hij in de wedstrijd staat wanneer hij zich laat meeslepen in dit soort zaken. En dat moet dan je ervaren speler zijn, een international. Lekker voorbeeld geef je dan. Ga verdomme voetballen en laat zien dat je er boven staat. Spreek met je voeten in plaats met clownesk gedrag, helemaal wanneer je ook nog eens een kapsel hebt als een clown.toolkist schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:16:
Dieptepunt? Dat is zijn enige actie geweest waarover ik heb kunnen lachen
Dit vind ik dus ook opvallend, het past niet bij de filosofie die ze zeggen uit te willen dragen, waarvoor een goede mix nodig is, maar spreekt (voor mij) ook boekdelen over volgend seizoen, welke jeugd gaat nu volgend seizoen echt kansen krijgen? Ze krijgen die nu al nauwelijks wanneer er zoveel geblesseerden zijn, laat staan wanneer iedereen fit is. Ik zie eerder (een) speler(s) gekocht worden om de vacante positie(s) in te vullen straks, dan dat er jeugd wordt doorgeschoven. En dat terwijl dat regelrecht indruist tegen de filosofie.Han schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:20:
Ik snap Overmars gewoon niet dat hij Babel heeft binnen gehaald. Het is geen dragende speler dus puur voor de ervaring/balans in het elftal heeft het geen nut. Zijn eerste terugkeer leverde ook niks op, hoezo dacht men dat een tweede terugkomst wel iets zou opleveren? Een Babel kan niet renderen in het Ajax systeem, als hij al rendeert. Ik had liever gezien dat Ajax Danilo Pereira had overgeheveld naar het eerste om de blessures op te vangen. Die filosofie begin ik te missen bij Ajax; een sterk eerste elftal met een mix tussen gekochte ervaring en doorgestroomde jeugd, waarbij blessures in het eerste worden opgevangen met spelers uit jong Ajax. Het is niet dat in jong Ajax koekenbakkers spelen op dit moment, deze zijn prima in staat om blessures in het eerste op te vangen, al dan niet als reserve. Dat daar dan spelers als Babel en tot voor kort een Siem de Jong spelen doet mij gewoon zeer en strookt compleet tegen in tegen hoe ik tegen 'mijn' club aan kijk.
Het komt op mij over alsof n.a.v. de recente successen er nu gauw geoogst moet worden en het lange termijn plan waar het mee begon al min of meer overboord is/ wordt gegooid. Dus dat er nu toch alweer een korte termijn visie (nu successen boeken) is ontstaan. Ik had liever gezien dat Ajax langzaam (maar gestaag) door zou gaan in het plan en vanuit daar hun successen op langere termijn behaalt, maar ik snap ook wel dat het smaakt naar meer, maar om dan een compleet langetermijn plan half overboord te gooien vind ik wel ver gaan.
En dan zijn er ook altijd nog mensen die zeggen 'dat zegt ook wat over de jeugdspeler, als Siem wordt opgesteld', ik heb liever dat een jeugdspeler nu die fouten kan / mag maken die Siem ook maakt en daardoor beter/ sterker wordt in het spelletje, dan dat straks de jeugdspeler er (door blessures enzo) in 1 keer moet staan en dan die fouten maakt. Begin dan met de jeugdspeler, laat hem zijn foutjes maken en wissel hem dan evt voor de Jong (liever niet) als je dat nodig vindt en bespreek de fouten die zijn gemaakt met de jeugdspeler, wordt die alleen maar beter van.
Ben ik volledig met je eens, door een paar blessuregevallen voorin kan het toch niet zo zijn dat spelers allemaal niet meer kunnen voetballen? Als het niet wil, of als de speler niet wil (zit niet goed in t koppie) dan moet je ze gewoon eens wisselen en op die manier een spiegel voorhouden. De meeste spelers die té zeker zijn van hun plekje willen nog wel eens verzaken als het even wat minder gaat. In de spelopvatting zoals Ajax eigenlijk wil voetballen (snel vooruit, vooruit druk zetten) moet iedereen keihard werken combineren met slim positie en combinatiespel.snmght schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:22:
[...]
Het grootste verwijt de afgelopen periode is wat mij betreft dat hij ze gewoon niet aan het voetballen krijgt en evengoed weigert ze te laten banken. Ik kijk met name naar een Tadic. Ik ga me langzamerhand toch afvragen of Ajax speeltijdgaranties in contracten zet want de voorgangers van ETH hadden ook zulke lieverdjes die mochten blijven staan ondanks wanprestaties over een langere periode.
Valt 1 van de dingen weg (keihard werken) kan je in balbezit wel eens wat leuks laten zien, maar wordt je in omschakeling wel eens verrast. Momenteel is het keiharde werken bij sommige spelers minder dan vorig seizoen, maar het positie- en combinatiespel is ook ver onder de maat. Het is mij een raadsel hoe dat komt, want iedere speler traint er continue mett elkaar op snel positie- en combinatiespel te spelen.
Bij vlagen zie ik dat meer mis gaan dan bij mijn amateurteam uit ong. de laagste klasse die er bestaat (wij moeten ook gewoon betalen om te mogen voetballen) , en dat wil wel wat zeggen. De kwaliteit is er bij veel spelers wel, maar komt er al lang niet uit, tijd voor (zelf)reflectie bij spelers en dat doe je niet door ze de hand boven het hoofd te houden.
Nico zal ook wel erg gemist worden, dat is vind ik een van de weinigen die zich nog een beetje aan de malaise onttrekt, maar sowieso alijd voorop gaat in de strijd.Holkers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:39:
Eens met al wat je zegt hoor. Ten aanzien van het plan; volgens mij is het (ook uitgesproken) doel Europese overwintering en kampioen worden. Daar zal de begroting vermoedelijk ook op ingericht zijn. Dus ten minste 6 CL wedstrijden en daarna verder in Europa. Ajax kiest er inmiddels inderdaad voor om voor korte termijn succes te gaan. Tadic en Blind werden toen duidelijk gehaald om de CL-deelname veilig te stellen.jbdeiman schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:38:
[...]
Het komt op mij over alsof n.a.v. de recente successen er nu gauw geoogst moet worden en het lange termijn plan waar het mee begon al min of meer overboord is/ wordt gegooid. Dus dat er nu toch alweer een korte termijn visie (nu successen boeken) is ontstaan. Ik had liever gezien dat Ajax langzaam (maar gestaag) door zou gaan in het plan en vanuit daar hun successen op langere termijn behaalt, maar ik snap ook wel dat het smaakt naar meer, maar om dan een compleet langetermijn plan half overboord te gooien vind ik wel ver gaan.
Ik zie ook weinig jeugd die het volgend seizoen mag gaan laten zien. Ik vermoed dat Schuurs, Gravenberch, Traore en Eiting wel meer aan spelen toe gaan komen volgend seizoen en wellicht Lang als die terugkeert bij Ajax. Maar ik kan dan ook weer niet zeggen dat ik van een van hen overtuigd ben dat hij een succesvolle basispeler zal zijn in een elftal dat genoemde doelstellingen behaald. In Schuurs zie ik nog de meeste potentie. Slippertjes had De Ligt in den beginne natuurlijk ook.
Hoe moeten we tegen Getafe spelen? Ik ben uitgesproken voorstander van spelers op hun positie laten staan maar zou dat tegenstrijdig genoeg tegen Getafe juist even overboord gooien nu Nico ook geschorst is en Babel zo ongelofelijk tegenvalt. Op de vleugels is de spoeling te dun, Tadic kan dat niet en schijnt te moeten spelen. Dan maar Dest op de vleugel. Het sterkste middenveld blijft zo in ieder geval overeind en Blind kan natuurlijk linksback spelen. Met deze opstelling reken ik op fitheid van Promes. Is hij dat toch niet dan misschien toch maar Babel op die plek zetten of overwegen om met 10 man te starten. (Gekkigheid: maar zou dat eigenlijk mogen qua spelregels?) - Ziyech in elk geval graag op het middenveld houden.
Onana
Mazraoui / Schuurs / Alvarez / Blind
Martinez
Ziyech / Van de Beek
Dest / Tadic / Promes
Bij gebrek aan alternatieven Promes maar inwisselen voor Babel als die eerste toch niet kan starten. Kan Ziyech ook niet starten dan zou je daar Eiting neer kunnen zetten.
[ Voor 13% gewijzigd door snmght op 25-02-2020 10:14 ]
Volgens mij begreep je me verkeerd, mijn post was nogal sarcastisch ingestokenHan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:24:
[...]
Ja, een dieptepunt. Wanneer Babel z'n ballen uit z'n broek zou voetballen en minimaal een voldoende zou behalen dan had ik er nog enigszins om kunnen lachen, maar het clowneske gedrag was het enige opvallende wat hij op de mat bracht afgelopen donderdag. Dan besef je je meteen hoe hij in de wedstrijd staat wanneer hij zich laat meeslepen in dit soort zaken. En dat moet dan je ervaren speler zijn, een international. Lekker voorbeeld geef je dan. Ga verdomme voetballen en laat zien dat je er boven staat. Spreek met je voeten in plaats met clownesk gedrag, helemaal wanneer je ook nog eens een kapsel hebt als een clown.
Die actie sloeg uberhaupt nergens op en het is dat de scheids niet geweldig is, maar hij had daarvoor gewoon direct rood verdiend (of op z'n minst 2e geel) wegens het spel in diskrediet brengen.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat het het plan van Overmars was om Babel te halen en Lang dan maar te verhuren. Ik verwacht eerder dat Ten Hag aangegeven heeft dat Lang geen speeltijd zou gaan krijgen en dat men toen maar is gaan kijken 'ok, welke opties hebben we dan'.
Gravenberch en Traore krijgen nu al speeltijd dus zullen volgend seizoen zeker bij de selectie blijven.jbdeiman schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:38:
[...]
Dit vind ik dus ook opvallend, het past niet bij de filosofie die ze zeggen uit te willen dragen, waarvoor een goede mix nodig is, maar spreekt (voor mij) ook boekdelen over volgend seizoen, welke jeugd gaat nu volgend seizoen echt kansen krijgen?
Botman hebben ze onlangs verlengd maar zie ik nog dermate veel fouten maken bij Heerenveen dat ie daar beter nog een jaar kan blijven.
Van Unuvar, Hansen en Taylor kun je niet verwachten dat die Neres, Ziyech, Vd Beek etc even gaan vervangen. Dan zou je met Gravenberch erbij 4 broekies van 18 of jonger hebben dat lijkt me niet reeel. Er zal dus ongetwijfeld nog wel wat gekocht gaan worden deze zomer (afhankelijk van de verkopen) maar hopelijk niet zoveel dat de eerder genoemde spelers niet eens een plekje op de bank krijgen.
@snmght Maakt het volgens jou veel uit of Ziyech rechtsbuiten of op het middenveld staat? Als (als!) hij topfit is duikt hij overal op. Hij zal toch naar binnen draaien en met links voorzetten vanaf puntje strafschopgebied, of hij nou van de vleugel komt of van verder naar achteren.
Het liefst zie ik namelijk Donny weer op de plek van vorig jaar. Met Promes en Donny heb je dan 2 spelers die achter de verdedigers kunnen opduiken (waar bij Getafe veel ruimte ligt). Je kunt dan Tadic in de spits zetten, waar hij het best tot zijn recht komt. Verder Eiting en Martinez op het middenveld. Eiting is misschien geen absolute top, maar hij werkte keihard tegen Heracles en kan ook met lepe passjes over de verdediging heen strooien. Zo heb je maximale creativiteit voorin.
Achterin dan Blind op de plek van Nico, met daarnaast Schuurs/Alvarez/Dest. Dan spelen de meeste spelers ook op hun eigen positie.
Het liefst zie ik namelijk Donny weer op de plek van vorig jaar. Met Promes en Donny heb je dan 2 spelers die achter de verdedigers kunnen opduiken (waar bij Getafe veel ruimte ligt). Je kunt dan Tadic in de spits zetten, waar hij het best tot zijn recht komt. Verder Eiting en Martinez op het middenveld. Eiting is misschien geen absolute top, maar hij werkte keihard tegen Heracles en kan ook met lepe passjes over de verdediging heen strooien. Zo heb je maximale creativiteit voorin.
Achterin dan Blind op de plek van Nico, met daarnaast Schuurs/Alvarez/Dest. Dan spelen de meeste spelers ook op hun eigen positie.
Dus we geven kritiek op Ten Hag dat ie het team te veel omgooit bij blessures, en nu stel je voor om een rechtsback als aanvaller op te stellen en het centrum achterin op te splitsen?snmght schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:50:
Onana
Mazraoui / Schuurs / Alvarez / Blind
Martinez
Ziyech / Van de Beek
Dest / Tadic / Promes

Onana
Dest Alvarez Blind Martinez
Gravenberch vd Beek Marin
Ziyech Traore Tadic
Promes gaat nooit fit genoeg zijn om te starten en bij Ziyech is dat ook nog maar afwachten.
Ja, ideaal is het niet - maar vooral bij gebrek aan betere opties. Het verschil is dat ik zo een noodgreep nu pas toe zou passen: we hebben als Promes niet kan starten NUL geschikte aanvallers voorin. Tadic heeft het niet, Babel is het niet, Traore nog niet en Ziyech is een middenvelder. Ja dan mag je wel eens creatief gaan doen en een getructe, aanvallend ingestelde back op de vleugel zetten. Daarbij probeer ik zo goed en kwaad als het gaat wel ander spelers op hun beste plek te houden (Martinez op 6 bijvoorbeeld). Door de schorsing van Nico zie ik me ook genoodzaakt Blind naar de back te verhuizen maar dat is voor Blind geen vreemde positie dus op zich niet zo een ramp.toolkist schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:08:
[...]
Dus we geven kritiek op Ten Hag dat ie het team te veel omgooit bij blessures, en nu stel je voor om een rechtsback als aanvaller op te stellen en het centrum achterin op te splitsen?![]()
Onana
Dest Alvarez Blind Martinez
Gravenberch vd Beek Marin
Ziyech Traore Tadic
Promes gaat nooit fit genoeg zijn om te starten en bij Ziyech is dat ook nog maar afwachten.
Jij wil serieus het sterke middenveld uit elkaar trekken, Martinez neerzetten op een plek waar hij nauwelijks speelt en Tadic weer neerzetten waar hij minder dan niets bijdraagt? Ook een goed plan.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Outerspace in "Sport Feedback"
Dit topic is er voor de nationale clubs van Nederland en België.
CL/ EL alleen van de Nederlandse clubs en hun directe tegenstander of poulegenoten.
De overige wedstrijden mogen in [Voetbal] Buitenlandse clubs seizoen 2019/2020 besproken worden.
Politiek en overige randzaken omtrent het voetbal [Voetbal] Politiek en andere randzaken
Outerspace in "Sport Feedback"
Dit topic is er voor de nationale clubs van Nederland en België.
CL/ EL alleen van de Nederlandse clubs en hun directe tegenstander of poulegenoten.
De overige wedstrijden mogen in [Voetbal] Buitenlandse clubs seizoen 2019/2020 besproken worden.
Politiek en overige randzaken omtrent het voetbal [Voetbal] Politiek en andere randzaken