Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
D3nnisd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:52:
[...]

First things first:

Welke Zigbee stick?

Dat Neo ding, dat is Zwave las ik? Hoe is dat verbonden? Heb je daar een stick van?

Ikea: Heb je de Tradfri bridge? Zo ja, weg ermee, schijnt vaker voor gezeur te zorgen met trage HA.
Het is een CC2531.

De coolcam is aangesloten op een Zwave.me stick en moet (voor nu) één lamp schakelen en dat is een WLED strip. Alleen weigert die Zwave stick af en toe een update te ontvangen of HA ontvangt die update niet altijd.

Het werkend krijgen van een Zigbee stick is weinig prioriteit aan de ene kant maar aan de andere kant zijn er nu twee Zigbee bewegingsmelders onderweg die bedoeld zijn voor die WLED module.

Maar wellicht moet ik toch meer kijken naar die Zigbee stick, alleen moet je hiervoor extra software installeren (zoals ik het begrijp) maar dat is weer een uitdaging met Docker. Pfff nu snap ik hoe mensen zich soms voelen in het Domoticz topic :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 10:08
Yarisken schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:55:
Boys juist gelezen dat alles wat niet op home assistant os staat niet meer ondersteund wordt.

https://www.home-assistan...ervised-on-generic-linux/

Hoe kijken jullie hier tegenaan ? Ik draai ubuntu server met hassio in docker.
Ik ben niet van plan om puur home assistant os te draaien.
Naast dat al genoemd is dat ze de beslissing voorlopig teruggedraaid hebben lees je ook selectief en klopt het niet wat je zegt.

Home Assistant Supervised (het vroegere hassio) willen ze niet meer gaan ondersteunen op algemene Linux en/of Docker omgevingen.

Home Assistant Core (dus de basis, zonder de supervisor en zonder de add ons) blijft altijd bestaan. Kun je prima blijven gebruiken.

Bovendien, al die addons bestaan gewoon als losse onderdelen, het ‘add on’ idee is niets meer dan een voor geconfigureerde Docker container met een beheer-interface erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:46
Hmm hassio met die ingebouwde dockers ... ik heb 2 collega's op het werk kunnen overtuigen om van domoticz te kiezen voor hassio omdat het zo fantasctisch is. Zou echt zonde zonde zonde zijn ...

Edit: Idd je kan al die onderdelen als aparte dockers draaien maar dat is toch een pak meer werk.
Visual studio gebruik ik enkel om de configuration.yaml aan te passen.

Portainer en adguard draai ik buiten home assistant bv.

[ Voor 37% gewijzigd door Yarisken op 12-05-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:48

Mimiix

Professioneel Prutser

Toppe schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:02:
[...]

Het is een CC2531.

De coolcam is aangesloten op een Zwave.me stick en moet (voor nu) één lamp schakelen en dat is een WLED strip. Alleen weigert die Zwave stick af en toe een update te ontvangen of HA ontvangt die update niet altijd.

Het werkend krijgen van een Zigbee stick is weinig prioriteit aan de ene kant maar aan de andere kant zijn er nu twee Zigbee bewegingsmelders onderweg die bedoeld zijn voor die WLED module.

Maar wellicht moet ik toch meer kijken naar die Zigbee stick, alleen moet je hiervoor extra software installeren (zoals ik het begrijp) maar dat is weer een uitdaging met Docker. Pfff nu snap ik hoe mensen zich soms voelen in het Domoticz topic :+
Ah okay Duidelijk.

Die zwave Stick: wat is de afstand tot de lamp? kan dat zijn dat de afstand te kort is?

Wat betreft die zigbee heb ik geen idee. Ik gebruik deCONZ

Heb je geen HA supervised? Dan is het veel makkelijker want er is een addon voor. Volgens mij heb je MQTT nodig.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
D3nnisd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:05:
[...]

Ah okay Duidelijk.

Die zwave Stick: wat is de afstand tot de lamp? kan dat zijn dat de afstand te kort is?

Wat betreft die zigbee heb ik geen idee. Ik gebruik deCONZ

Heb je geen HA supervised? Dan is het veel makkelijker want er is een addon voor. Volgens mij heb je MQTT nodig.
Een meter of 5. Als ik op de bank zit (waar hij prima lijkt te werken) dan is het zelfs 3 meter.

En ik gebruik de ‘standaard’ versie van docker hub. Nu deze aan het deployen: homeassistant/amd64-hassio-supervisor

Edit: die werkt helemaal niet

Ik weet nu even niet wat te doen, ik wil hem best als losse installatie installeren maar in hoeverre gaat dit goed? Docker is ideaal en dat is wat ik het liefst gebruik...

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 12-05-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Krilo_89 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:58:

Voor wat ik nu kan zien is Home Assistant draaien binnen docker op een NAS niet heel handig, omdat ik veel lees over mensen die niet bij bestanden kunnen komen en dat bestanden delen lastig is etc. Nu werk ik zelf wel meer met docker, dus ik weet niet of dat bij mij ook een probleem is, maar hij schijnt ook niet supervised te zijn.
Ik draai hem ook gewoon in docker op mijn 216 II+. Zonder één enkel probleem.
Ik vind het juist veel eenvoudiger om alles te benaderen dan dat gepruts op een PI4 met kapotte SD kaartjes of er via kabeltjes en extra speciale installatiesystemen om hem op een externe SSD te draaien. Mijn Conbee stick wordt spontaan herkend zonder allerlei CLI commando's SSH verbindingen en het speciaal installeren van samba addons om er bij te kunnen.

Ik heb gewoon een shared folder die gewoon op benaderbaar is op mijn Nas en daar staat alle configuratie op.
Veel eenvoudiger kan het niet.

Ik heb het geïnstalleerd via: https://community.home-as...dsm-native-package/125559

Dat draai je eenmalig en daarna kijk je nooit meer naar de package. Alle updates gaan gewoon vanuit HAC zelf

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 10:44
Iemand deze 'hack' al uitgeprobeerd voor de Shelly dimmer? Gebruikt een traditionele dimmer knop doormiddel van custom software en een rotary encoder.

Ik ben hier erg geintresseerd na maar heb er nog wat wat vraagtekens hoe aan te sluiten. Heb al een issue aangemaakt op zijn github pagina.

https://www.instructables...With-Rotary-Knob-and-Hom/

[ Voor 11% gewijzigd door Genestealer op 12-05-2020 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djinky
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-10-2021
DennusB schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:05:
[...]

Misschien handig als je ook even post hoe je je DSMR setup hebt geconfigureerd?
volgens de volgende handleiding:

https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

(configuration.yaml)

sensor:
- platform: dsmr
port: /dev/ttyUSB1
dsmr_version: 5

group:
meter_readings:
name: Meter readings
entities:
- sensor.energy_consumption_tarif_1
- sensor.energy_consumption_tarif_2
- sensor.energy_production_tarif_1
- sensor.energy_production_tarif_2
- sensor.gas_consumption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

djinky schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:52:
[...]

(configuration.yaml)

sensor:

group:
meter_readings:
entities:
- sensor.gas_consumption
Zet USB1 is op USB0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
Genestealer schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:30:
Iemand deze 'hack' al uitgeprobeerd voor de Shelly dimmer? Gebruikt een traditionele dimmer knop doormiddel van custom software en een rotary encoder.

Ik ben hier erg geintresseerd na maar heb er nog wat wat vraagtekens hoe aan te sluiten. Heb al een issue aangemaakt op zijn github pagina.

https://www.instructables...With-Rotary-Knob-and-Hom/
Heb je het filmpje wat er bij staat ook bekeken? Daar zie je een lamp aangesloten op de dimmer en welke kabel waar aangesloten moet worden. In deze setup gaat hij ervan uit zo te zien dat je geen knop hebt er tussen. maar die zit op de roterary encoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 10:44
zoeperman schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 05:36:
[...]

Heb je het filmpje wat er bij staat ook bekeken? Daar zie je een lamp aangesloten op de dimmer en welke kabel waar aangesloten moet worden. In deze setup gaat hij ervan uit zo te zien dat je geen knop hebt er tussen. maar die zit op de roterary encoder.
Ja gezien, vraag mij eerder af of stroom verbruik nog gemeten wordt. Of die functionaliteit is hierdoor weg. Er gaat immers geen L meer via de schakelaar ingang van de Shelly wat normaal wel.het geval is. (in zijn geval zit nu de Rotary Encoder tussen switch 1 én switch 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-09 10:46
Ortep schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:29:
[...]

Ik draai hem ook gewoon in docker op mijn 216 II+. Zonder één enkel probleem.
Ik vind het juist veel eenvoudiger om alles te benaderen dan dat gepruts op een PI4 met kapotte SD kaartjes of er via kabeltjes en extra speciale installatiesystemen om hem op een externe SSD te draaien. Mijn Conbee stick wordt spontaan herkend zonder allerlei CLI commando's SSH verbindingen en het speciaal installeren van samba addons om er bij te kunnen.

Ik heb gewoon een shared folder die gewoon op benaderbaar is op mijn Nas en daar staat alle configuratie op.
Veel eenvoudiger kan het niet.

Ik heb het geïnstalleerd via: https://community.home-as...dsm-native-package/125559

Dat draai je eenmalig en daarna kijk je nooit meer naar de package. Alle updates gaan gewoon vanuit HAC zelf
Ah die package van Frederike inderdaad, die zag ik al voorbij komen. Ben je niet bang dat ze uiteindelijk docker en supervised de nek omdraaien en dat je dan nog met je installatie zit?
Jij hebt het al ingericht natuurlijk, maar ik zou nu de start kunnen maken op een VM. Alhoewel, het overzetten van config en opstarten van virtuele (containers of vm's), dat is ook behoorlijk flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Toppe schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:08:
[...]

Een meter of 5. Als ik op de bank zit (waar hij prima lijkt te werken) dan is het zelfs 3 meter.

En ik gebruik de ‘standaard’ versie van docker hub. Nu deze aan het deployen: homeassistant/amd64-hassio-supervisor

Edit: die werkt helemaal niet

Ik weet nu even niet wat te doen, ik wil hem best als losse installatie installeren maar in hoeverre gaat dit goed? Docker is ideaal en dat is wat ik het liefst gebruik...
Kan het zijn dat die stick last van ruis heeft of iets? Anders heb ik geen idee.

Nee die supervisor kan volgens mij alleen als geheel pakket. Ik heb de ballen verstand van docker en draai mijn HA in een VM met een generic linux install.

Ik zou het dus niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:45
Genestealer schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:45:
[...]

Ook gelezen, maar niet op Aliexpress te vinden? Op webshops bijna 50 euro tegenover nog geen 10 euro voor de simpele variant. En ik ben nog in test fase dus, begin wel eerst met de goedkopere variant.
Ik zou wel de variant met antenne kiezen. Die werkt voor mij een stuk beter dan die zonder (die laatste heb ik nu ingezet als willekeurige router).
marcel19 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Dit werkt nu, super :)

Hoe zit het met het feit als ik muziek afspeel via de Google home, en er wordt aangebeld.
Kan ik er dan ook voor zorgen dat de Google home ook weer doorgaat waar die gebleven was?

Is dat iets met pauze -> actie uitvoeren -> resume?
Danielson schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:44:
[...]

Mocht je daar een oplossing voor hebben gevonden, dan hoor ik het graag! :)
https://github.com/Apipa169/Assistant-Relay-for-Hassio

Persoonlijk word ik er niet vrolijk van, want eerst krijg je een geluid te horen, dan "omroepbericht van xxx" en dan pas het bericht. Ik ben al bij de deur, voordat Google iets heeft gezegd.
lolgast schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:00:
Waar rook is... Deze wijziging gaat er komen, daar twijfel ik niet aan. En ik snap het ook wel.

Home Assistant voor gemak, dan 'moet' je je ook schikken naar de keuzes van de ontwikkelaar
HA Core: DIY voor flexibiliteit, waarbij je de perks én nadelen van flexibiliteit hebt. Zoek het zelf maar uit.

HA is inmiddels dusdanig uitgebreid dat ik me kan voorstellen dat ze moeten kiezen wat ze wel en niet willen supporten om hun product betrouwbaar én eenvoudig te onderhouden willen laten. Vergeet niet dat het freeware is, geen Microsoft.
Ik heb er ook geen problemen mee. Ik wil dat gemak. Maar ik wil wel van een SSD of USB stick draaien bij mijn RPi. Als ze dat out-of-the-box ondersteunen, dan ben ik dit weekend weer terug over. Moet toch niet moeilijk te implementeren zijn voor die knappe koppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Als je in de Huiskamer mag en je komt wel eens in Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 124, dan heb je vast wel de Duux ventilator voorbij zien komen. Een overgewaardeerde, veel te dure, statiefventilator.
Uiteraard heb ik die als Tweaker ook gekocht en dan natuurlijk de smart variant die via een app te bedienen is. Nu heb ik de Nederlandse fabrikant gevraagd of er ook een API beschikbaar is, maar die is er momenteel (nog) niet.

Waar kan ik beginnen met onderzoeken of er toch een integratie voor Home Assistant mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 09:08

Erik80

Sinds 1980

barrymossel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:38:

[...]

[...]

https://github.com/Apipa169/Assistant-Relay-for-Hassio

Persoonlijk word ik er niet vrolijk van, want eerst krijg je een geluid te horen, dan "omroepbericht van xxx" en dan pas het bericht. Ik ben al bij de deur, voordat Google iets heeft gezegd.
Ik heb het volgende script en dit werkt perfect:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
deurbel_aan:
  sequence:
  - service: media_player.media_pause
    entity_id: media_player.eetkamer_speakers
  - data:
      entity_id: media_player.home_mini_woonkamer
      volume_level: 0.7
    service: media_player.volume_set
  - data_template:
      cache: false
      language: nl
    entity_id:
      - media_player.home_mini_woonkamer
      - media_player.keuken_hub
      - media_player.eetkamer_speakers
    service: tts.google_translate_say
  - service: notify.mobile_app_1
    data:
      title: 'TRING!!!'
      data:
        sticky: 'true'   
        clickAction: 'https://xxxxx/deurbel.jpg'
  - delay: '00:00:03'
  - service: media_player.media_play

Ps. Ik speel nooit muziek over mijn Google home mini of keuken_hub, eetkamer_speakers zijn aan een Bluesound PowerNode 2i gekoppeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Erik80 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:53:
[...]

Ik heb het volgende script en dit werkt perfect:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
deurbel_aan:
  sequence:
  - service: media_player.media_pause
  - data:
      entity_id: media_player.home_mini_woonkamer
      volume_level: 0.7
    service: media_player.volume_set
  - data_template:
      cache: false
      language: nl
    entity_id:
      - media_player.home_mini_woonkamer
      - media_player.keuken_hub
      - media_player.eetkamer_speakers
    service: tts.google_translate_say
  - service: notify.mobile_app_1
    data:
      title: 'TRING!!!'
      data:
        sticky: 'true'   
        clickAction: 'https://xxxxx/deurbel.jpg'
  - delay: '00:00:03'
  - service: media_player.media_play

Ps. Ik speel nooit muziek over mijn Google home mini of keuken_hub, eetkamer_speakers zijn aan een Bluesound PowerNode 2i gekoppeld ;)
En wat gebeurt er dan als er geen muziek speelde toen de bel ging? En volgens mij ligt het probleem bij Google Home. Bluesound zal hier anders mee omgaan. Google Home doet het volgens: muziek spelen (deurbel), speel wav van TTS, eeeeehm geen idee waar ik mee bezig was, dus ik doe niks meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:26
Kenny73 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:28:
[...]
Wil je hier straks je ervaringen over posten?
Ik heb ook een deconz stick en gebruik de addon van hun maar na een reboot heb ik een hoop gezeik, dan ben ik heel wat devices kwijt. :(
Ik ben nog niet echt overtuigd van de kwaliteit van ZHA. De eerste dagen werkte het prima. Heb overigens geen ervaring met Deconz.

Mijn Osram stopcontact schoot vannacht op 'unavailable'. Vanuit HA heb ik zojuist gekozen voor 'reconfigure device' (heal device) en direct wordt hij weer gevonden. Had HA dat dan ook niet zelf kunnen fixen zonder dat dat mij weer tijd moet kosten... 8)7

Vervolgens kan ik het stopcontact vanuit de HA GUI ook inschakelen. Echter in HA blijft hij op off staan, terwijl hij toch echt aan staat. Ik begin het zo langzamerhand goed zat te worden, dat dit soort basale dingen niet stabiel werken.

[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 13-05-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Laatst online: 27-09 04:44
Na het bericht van Homeassistant: https://www.home-assistan...ervised-on-generic-linux/

Ben ik heel erg aan het twijfelen.

Ik had een test opstelling gemaakt omdat ik vanuit domoticz kwam en ik wilde weten hoe Homeassistant beviel. ik was erg verrast hoe het werkte en wil dus nu een vaste opstelling gaan maken.

Maar omdat het niet meer ondersteund wordt vanuit Homeassitant om het draaien op een generic linux OS weet ik niet meer of ik daar wel zo vrolijk van ga worden.

Ik wil namelijk naast home assistant ook andere software kunnen draaien, denk bijvoorbeeld aan DSMR reader: https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/v3/installation.html welke volledig op de OS draait om de data te kunnen ontvangen.

Ik vind het zeker geen probleem om Homeassistant native te draaien op een pi3/pi4 maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om extra software te instaleren.

Iemand tips wat ik nu het beste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
marcel19 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:13:
Na het bericht van Homeassistant: https://www.home-assistan...ervised-on-generic-linux/

Ben ik heel erg aan het twijfelen.

Ik had een test opstelling gemaakt omdat ik vanuit domoticz kwam en ik wilde weten hoe Homeassistant beviel. ik was erg verrast hoe het werkte en wil dus nu een vaste opstelling gaan maken.

Maar omdat het niet meer ondersteund wordt vanuit Homeassitant om het draaien op een generic linux OS weet ik niet meer of ik daar wel zo vrolijk van ga worden.

Ik wil namelijk naast home assistant ook andere software kunnen draaien, denk bijvoorbeeld aan DSMR reader: https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/v3/installation.html welke volledig op de OS draait om de data te kunnen ontvangen.

Ik vind het zeker geen probleem om Homeassistant native te draaien op een pi3/pi4 maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om extra software te instaleren.

Iemand tips wat ik nu het beste kan doen?
Gewoon even alles goed lezen. Dit topic, maar ook die link die je zelf aanhaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

@Hmmbob @teacher @ThinkPad
Is er een mogelijkheid (en is het een idee ) om de topic warning aan te passen om het generic linux verhaal , wat achteraf niet doorgaat, kort toe te lichten? Deze vraag komt steeds terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:26
marcel19 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:13:
Ik gebruik zelf de Portainer addon zodat je vanuit daar ook extra docker containers kan starten voor software waar geen HA-addon voor bestaat. In mijn geval voor Jellyfin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
DeadMetal schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:17:
[...]

Ik gebruik zelf de Portainer addon zodat je vanuit daar ook extra docker containers kan starten voor software waar geen HA-addon voor bestaat. In mijn geval voor Jellyfin.
heb ik naar zitten kijken, en ook gelezen op het forum van Homeassistant.
Maar daar lees ik wel weer dit:

To do this we recommend running Home Assistant Core in Docker. You will lose out on the easy updates, system management and pre-configured apps (add-ons) from the UI. However, you are still able to run the full beating heart of the Home Assistant home automation platform.

All applications that are available as Home Assistant add-ons are also available as third-party Docker containers. You will be responsible to configure them to work with Home Assistant Core yourself.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:16:
@Hmmbob @teacher @ThinkPad
Is er een mogelijkheid (en is het een idee ) om de topic warning aan te passen om het generic linux verhaal , wat achteraf niet doorgaat, kort toe te lichten? Deze vraag komt steeds terug.
Je kan het feit dat mensen een nieuwsbericht niet goed lezen, niet fixen met een topic warning lijkt me. Ik heb altijd een hekel gehad aan "naar de fout toe corrigeren".

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het lijkt mij meer iets om in de topicstart naar te verwijzen. Ik kan wel dingen blijven toevoegen in de topicwarning, maar die wordt vaak ook niet (meer) gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:37:
Het lijkt mij meer iets om in de topicstart naar te verwijzen.
Will do, later vandaag.

edit: of ga je gang - t schijnt dat je dat kan met die rode kleur ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 13-05-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djinky
Geprobeerd.. geen succes..
ook heb ik /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ4N1495-if00-port0 geprobeerd.

mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djinky schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:52:
[...]

(configuration.yaml)

sensor:

group:
meter_readings:
entities:
- sensor.gas_consumption
1) Zie topicwarning over het gebruik van [code=yaml]...[/code]
2) Hoe start je je docker? Als in: wordt de USB stick wel doorgegeven aan je Home Assistant docker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:53:
[...]

Kan het zijn dat die stick last van ruis heeft of iets? Anders heb ik geen idee.

Nee die supervisor kan volgens mij alleen als geheel pakket. Ik heb de ballen verstand van docker en draai mijn HA in een VM met een generic linux install.

Ik zou het dus niet weten.
Korte versie onderin :)

Ik zou niet weten welke ruis dan. Helemaal omdat de configuratie binnen Domoticz op een Pi prima werkt. Af en toe wel eens een misser bij de Ikea lampen maar bij die WLED nog nooit gehad.

Ergens las ik ook nog dat het zou kunnen komen omdat de apparaten te snel achter elkaar "rapporteren", dat zou hier ook kunnen zijn omdat de bewegingsmelder ook nog eens de burglar sensor triggert. Alleen nog niet goed kunnen vinden hoe ik deze daadwerkelijk kan uitschakelen ipv verwijderen.

Ik twijfel dan ook nu wat te gaan doen. Debian draait op een DeskMini A300 van ASRock die ik heb aangeschaft met het idee de Pi te gaan vervangen en een Docker configuratie te gaan gebruiken zodat ik de boel eenvoudig kan beheren.

Domoticz gebruik ik nu vooral als doorgeefluik naar InfluxDB en om mijn 2 Zwave bewegingsmelders te gebruiken.

Het installeren van de Zigbee stick in deze versie van HA is ook nog een uitdaging en dan moet je toch kijken naar de supervisor versie alleen kan je die weer niet opstarten binnen Docker... Waarom geen idee, maar van de logs wordt ik niet veel wijzer.

Ik zit straks met 2 Zwave en 2 Zigbee bewegingsmelders, inclusief ontvangers en een mooi servertje waar het op kan draaien maar geen ondersteuning om de boel werkend te krijgen.

Het enigste wat ik wil is graag een bewegingsmelders aan de LED strips van de trap koppelen, geavanceerde schakelingen zoals de helderheid bij een tijd etc hoeft allemaal (nog) niet.

Wellicht vanmiddag eens proberen om mijn Zigbee stick in een Domoticz container werkend te krijgen, dan maar weer 'domme' ikea bewegingsmelders aanschaffen.

Dus, concreet voor iedereen die het hele verhaal niet wil lezen:

Bewegingsmelders rapporteren niet altijd terug aan HA, zelfde configuratie werkt perfect in Domoticz (draait op een Pi)
  • Docker container met home-assisant:latest
  • Zwave.me USB stick gereset
  • Beide bewegingsmelders gereset en voorzien van nieuwe batterijen
  • USB Stick als device in Docker opgegeven
Andere aanvlieg route via Zigbee kan ook, alleen wil hij niet werken met mijn Zigbee stick... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Ik zou niet weten welke ruis dan. Helemaal omdat de configuratie binnen Domoticz op een Pi prima werkt. Af en toe wel eens een misser bij de Ikea lampen maar bij die WLED nog nooit gehad.

Ergens las ik ook nog dat het zou kunnen komen omdat de apparaten te snel achter elkaar "rapporteren", dat zou hier ook kunnen zijn omdat de bewegingsmelder ook nog eens de burglar sensor triggert. Alleen nog niet goed kunnen vinden hoe ik deze daadwerkelijk kan uitschakelen ipv verwijderen.

Ik twijfel dan ook nu wat te gaan doen. Debian draait op een DeskMini A300 van ASRock die ik heb aangeschaft met het idee de Pi te gaan vervangen en een Docker configuratie te gaan gebruiken zodat ik de boel eenvoudig kan beheren.

Domoticz gebruik ik nu vooral als doorgeefluik naar InfluxDB en om mijn 2 Zwave bewegingsmelders te gebruiken.

Het installeren van de Zigbee stick in deze versie van HA is ook nog een uitdaging en dan moet je toch kijken naar de supervisor versie alleen kan je die weer niet opstarten binnen Docker... Waarom geen idee, maar van de logs wordt ik niet veel wijzer.

Ik zit straks met 2 Zwave en 2 Zigbee bewegingsmelders, inclusief ontvangers en een mooi servertje waar het op kan draaien maar geen ondersteuning om de boel werkend te krijgen.

Het enigste wat ik wil is graag een bewegingsmelders aan de LED strips van de trap koppelen, geavanceerde schakelingen zoals de helderheid bij een tijd etc hoeft allemaal (nog) niet.

Wellicht vanmiddag eens proberen om mijn Zigbee stick in een Domoticz container werkend te krijgen, dan maar weer 'domme' ikea bewegingsmelders aanschaffen.

Bewegingsmelders rapporteren niet altijd terug aan HA, zelfde configuratie werkt perfect in Domoticz (draait op een Pi)
Andere aanvlieg route via Zigbee kan ook, alleen wil hij niet werken met mijn Zigbee stick... :(
Misschien niet wat je wil horen, maar het zal tóch ergens in je config zitten aangezien ZWave en Zigbee hier heerlijk naast elkaar draaien (zelfs met zonder extra antennes) en de bewegingsmelders (Zwave) en deursensoren (zigbee) instant reageren/ lampen schakelen dmv Home Assistant automations.

Misschien helemaal van voor af aan beginnen met installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djinky
Hmmbob schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:04:
[...]

1) Zie topicwarning over het gebruik van [code=yaml]...[/code]
2) Hoe start je je docker? Als in: wordt de USB stick wel doorgegeven aan je Home Assistant docker?
excuus.

in HA zie ik de meter wel (onder hardware)

Supervisor/Hardware:
serial:
/dev/ttyS0
/dev/ttyS3
/dev/ttyUSB0
/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ4N1495-if00-port0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Hmmbob schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:11:
[...]

Misschien niet wat je wil horen, maar het zal tóch ergens in je config zitten aangezien ZWave en Zigbee hier heerlijk naast elkaar draaien (zelfs met zonder extra antennes) en de bewegingsmelders (Zwave) en deursensoren (zigbee) instant reageren/ lampen schakelen dmv Home Assistant automations.

Misschien helemaal van voor af aan beginnen met installeren?
Ik heb de Docker container al 500x opnieuw geinstalleerd, steeds met het zelfde resultaat. Ongetwijfeld zal het ergens in een bestand zitten of een handeling die ik niet goed doe, maar ik kan niet ontdekken wat.

Heb jij de boel ook in Docker draaien? En welke Zigbee stick gebruik je dan als ik vragen mag? Want mijn stick (CCxx) wordt niet herkend en/of ondersteund. Dan moet je de supervisor versie hebben maar die kan je niet installeren in Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

[...]

Ik dacht dat ik de enige was met dit probleem, ik heb dat ook dat soms de bewegingsmelder op een status blijft hangen, zij het on of off. Ik heb ook een zwave.me dongle, en heb meerdere bewegingsmelders (zelfde type wel, Neo Coolcam V2) geprobeerd op zwave.

[ Voor 13% gewijzigd door Sp33dFr34k op 13-05-2020 10:24 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 12:41
Toppe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:21:
Dan moet je de supervisor versie hebben maar die kan je niet installeren in Docker.
Hmm? Supervisor is de manier waarop docker georchestreerd wordt dus die gaan in dit geval juist niet zonder elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
ascent schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:31:
[...]

Hmm? Supervisor is de manier waarop docker georchestreerd wordt dus die gaan in dit geval juist niet zonder elkaar
Deze doet het, alleen dus problemen met Zwave: https://hub.docker.com/r/homeassistant/home-assistant

Deze kan ik wel installeren maar niet starten: https://hub.docker.com/r/...t/amd64-hassio-supervisor

Gezien @Sp33dFr34k zijn opmerking zit ik te denken om deze te bestellen: https://www.robbshop.nl/a...-batterijen-en-zwave-plus

Nu werkt die wel direct met Zwave, maar om het meteen goed te doen zit ik ook te kijken naar een Zigbee stick. Dan kom ik uit op deze stick: https://www.robbshop.nl/c...-dongle?sqr=zigbee%20USB&

Maar weet iemand of die Zigbee stick in die Docker container gaat werken zonder het installeren van extra software etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@Toppe Die had ik in eerste instantie gekocht, maar die werkt niet fatsoenlijk op een rPi4 blijkbaar dus heb toen de zwave.me dongle gekocht. Maar mijn broertje heeft ook een zwave.me dongle en die heeft deze problemen dan weer niet. Kan er geen pijl op trekken...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Sp33dFr34k schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:36:
@Toppe Die had ik in eerste instantie gekocht, maar die werkt niet fatsoenlijk op een rPi4 blijkbaar dus heb toen de zwave.me dongle gekocht. Maar mijn broertje heeft ook een zwave.me dongle en die heeft deze problemen dan weer niet. Kan er geen pijl op trekken...
In een Pi4 heb je een USB hub nodig ivm USB problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:21:
Heb jij de boel ook in Docker draaien? En welke Zigbee stick gebruik je dan als ik vragen mag? Want mijn stick (CCxx) wordt niet herkend en/of ondersteund. Dan moet je de supervisor versie hebben maar die kan je niet installeren in Docker.
Ik draai een zigbee2mqtt container in Docker. Die zigbee USB stick is dus niet gekoppeld aan Home Assistant, maar aan die container.

Ik gebruik:
Hardware
  • Raspberry Pi3B+
  • Z-Wave.Me ZME_UZB1 USB Stick
  • CC2531 Zigbee stick with zigbee2mqtt

[ Voor 28% gewijzigd door Hmmbob op 13-05-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Hmmbob schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:41:
[...]

Ik draai een zigbee2mqtt container in Docker. Die zigbee USB stick is dus niet gekoppeld aan Home Assistant, maar aan die container.
Heb je daar een handleiding voor? :9 want dat is ook een idee :) en welke stick gebruik jij?

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 13-05-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:42:
[...]

Heb je daar een handleiding voor? :9 want dat is ook een idee :) en welke stick gebruik jij?
Zie boven, en https://www.zigbee2mqtt.io/. Goede installatiehandleiding :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 13-05-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Ik sluit met bij @Hmmbob aan.

Sowieso ben ik zelf geen fan van die CC zigbee dingen. Conbee II blijft een van de meest stabielere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Ik heb zo'n vet oud raspberry pi 2 zwave (razberry1) bordje, dus dat zal allemaal net anders werken gok ik zo :)
In diezelfde rpi2 heb ik ook een cc2531 stick en dat werkt tot nu toe allemaal prima.

HA draait op een NUC en zwave + zigbee geef ik door via ser2net naar de NUC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:49:
[...]

Ik sluit met bij @Hmmbob aan.

Sowieso ben ik zelf geen fan van die CC zigbee dingen. Conbee II blijft een van de meest stabielere.
Duidelijk. En voor zover ik kan zien heeft die directe ondersteuning in HA... Ik ga denk ik beide maar bestellen en kijken of en hoe het werkt. Retour kan altijd nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
Wat is eigenlijk 't verschil tussen die sticks (cc2531 vs conbee), is "zigbee" niet gewoon "zigbee" ? Ik snap dat 't ene platform een andere chip heeft dan de ander maar daarmee is 't protocol toch nog wel 't zelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Toppe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:51:
[...]

Duidelijk. En voor zover ik kan zien heeft die directe ondersteuning in HA... Ik ga denk ik beide maar bestellen en kijken of en hoe het werkt. Retour kan altijd nog...
Niet nodig. De Conbee II werkt met ZHA en met Phoscon/Deconz zelf. Daarnaast binnekort met Z2M.

Met Conbee kan ik je 100% helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:20
Mehh, dat hele Supervisor verhaal is niet best. Snapshots en Add-ons is PRECIES wat HA nu zo makkelijk maakt |:( Maar goed, ik was dan ook prima tevreden om HA OS te draaien, geen behoefte iets anders ernaast te draaien. Alleen kan dat nog steeds niet op een Pi4 vanaf USB/SSD! :( En begrijp me niet verkeerd, daarvoor kijk ik vooral boos naar de Pi Foundation die al vanaf dag 1 roept dit (native) mogelijk te gaan maken maar nog niet gedaan hebben.) Pi4 met SSD is snel en capabel genoeg (hele verademing in vergelijking met de Pi2 waar ik vandaan kwam) voor een gunstig energieverbruik (mijn grootste nono als het gaat om andere oplossingen).

Maar aan de andere kant, wat maakt die Supervisor zo moeilijk? Ik ben absoluut geen Linux guru :+ Kan mijn weg vinden maar dan houdt het op. Denk de belangrijkste functie die mensen willen behouden is de "dagelijkse" functies van Snapshots en Add-ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Yep, die functies zou ik liever ook niet missen. Dan evt maar HA OS in een VM zodat 't niet meteen de hele host opslokt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ascent schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:52:
Wat is eigenlijk 't verschil tussen die sticks (cc2531 vs conbee), is "zigbee" niet gewoon "zigbee" ? Ik snap dat 't ene platform een andere chip heeft dan de ander maar daarmee is 't protocol toch nog wel 't zelfde?
In principe heb je gelijk. Je kunt het vergelijken met een PC. Je kan een lege PC kopen en dan zelf iets erop zetten, of in de winkel een model kopen met een OS erop.

In dit geval is dat hetzefde. De Conbee II is een product wat consument geschikt is en heel gemakkelijk op te zetten. Goede UI en werkt eigenlijk altijd.

Die CC dingen (ik heb geen idee verder) zijn de losse PC. Doen het ook, maar je moet zelf van alles nog regelen ervoor. Iets technischer en iets meer werk dan de Conbee.

Het is in dit geval de software die erbij zit. Conbee II heeft straks wel het totale pakket qua toepassingen als Z2M toegevoegd word.

CC sticks werken met ZHA en Z2M, maar natuurlijk niet met deCONZ / Phoscon.

TLDR: Conbee II is meer een consumenten product en CC wat meer DIY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Ah, check, helder, thanks. Voor zover ik weet heeft m'n cc stick idd geen webinterface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ascent schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:01:
Ah, check, helder, thanks. Voor zover ik weet heeft m'n cc stick idd geen webinterface
Precies en dat is dus het hele ding.

Ik ben wel biased natuurlijk omdat ik me veel bezighoud met Conbee II, maar het is wel een van de meest complete apparaten.

Ik heb alleen geen idee hoe het met bouwkwaliteit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Ik ook niet, maar voor net meer dan een tientje kun je je niet echt een buil vallen leek me :)
In elk geval interessant om eens te bekijken en wellicht dat 't tzt m'n IKEA hub kan vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ascent schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:03:
Ik ook niet, maar voor net meer dan een tientje kun je je niet echt een buil vallen leek me :)
In elk geval interessant om eens te bekijken en wellicht dat 't tzt m'n IKEA hub kan vervangen
Vooral doen!

Oh trouwens, nog een voordeel voor de Conbee. Je kan firmware updaten ermee van je apparaten. Sterker nog, van ikea download ie ze zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Hehe ja, dat stukje moet ik nog eens even uitzoeken hoe dat met zo'n cc-stick gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Niet nodig. De Conbee II werkt met ZHA en met Phoscon/Deconz zelf. Daarnaast binnekort met Z2M.

Met Conbee kan ik je 100% helpen ;)
Zojuist de Aeonlabs Zwave stick besteld en de Conbee II. Worden vanavond nog geleverd als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Heeft iemand enig idee of je bij Hacs notificaties kan krijgen van nieuw toegevoegde items?

Ik scroll er soms doorheen of er wat leuks bij zit, maar heb niet het idee dat er veel nieuws is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Toppe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:37:
[...]

In een Pi4 heb je een USB hub nodig ivm USB problemen
Klopt, en daar had ik geen zin in :9

Ben benieuwd of jij het opgelost krijgt met een andere stick, ik lees het t.z.t. wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:49:
[...]

Je bent wel biased ja ;) ;) ;) Serieus nog geen enkel issue gehad met m'n CC Zigbee ding. Behalve in het begin van range problemen, wat opgelost is met routers en met name een antenne.

Ik weet niet hoe je stabiliteit meet, maar alle lampen gaan hier instant aan en sensoren reageren ook direct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Sp33dFr34k schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:17:
[...]

Klopt, en daar had ik geen zin in :9

Ben benieuwd of jij het opgelost krijgt met een andere stick, ik lees het t.z.t. wel :)
Ik ben ook benieuwd. Als dit niet werkt krijgt vrouwlief een doosje lucifers en mag ze elke avond de kaarsen aansteken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

barrymossel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:33:
[...]

Je bent wel biased ja ;) ;) ;) Serieus nog geen enkel issue gehad met m'n CC Zigbee ding. Behalve in het begin van range problemen, wat opgelost is met routers en met name een antenne.

Ik weet niet hoe je stabiliteit meet, maar alle lampen gaan hier instant aan en sensoren reageren ook direct.
Dat krijg je als je de officiele deCONZ discord runt :+

Anyway, geen idee want ik heb nooit met de CC gewerkt. Ik heb overigens geen antenne, dus dat scheelt wel.

Hoeveel apparaten kunnen op de CC? Op de Conbee ken ik iemand die er 102 apparaten aan heeft hangen :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 09:08

Erik80

Sinds 1980

D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:12:
Heeft iemand enig idee of je bij Hacs notificaties kan krijgen van nieuw toegevoegde items?

Ik scroll er soms doorheen of er wat leuks bij zit, maar heb niet het idee dat er veel nieuws is.
Sure. https://hacs.xyz/docs/basic/automation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:44
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:39:
[...]

Hoeveel apparaten kunnen op de CC? Op de Conbee ken ik iemand die er 102 apparaten aan heeft hangen :9.
https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html

CC2531: may not be powerfull enough for larger networks (30/40+ devices).
CC26X2R1: will easily handle networks of 100+ devices.
CC1352P: will easily handle networks of 100+ devices.

Easily ook nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:39:
[...]

Dat krijg je als je de officiele deCONZ discord runt :+

Anyway, geen idee want ik heb nooit met de CC gewerkt. Ik heb overigens geen antenne, dus dat scheelt wel.

Is dat alleen op de Conbee, of met meerdere routers? Maar ik heb geen idee. Ik wed op meerdere paarden: wifi (15-20 stuks denk ik) en zigbee (10 stuks ofzo) en haal zulke aantallen niet.

Ik ben dus heel erg tevreden met de CC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

barrymossel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:44:
[...]

Is dat alleen op de Conbee, of met meerdere routers? Maar ik heb geen idee. Ik wed op meerdere paarden: wifi (15-20 stuks denk ik) en zigbee (10 stuks ofzo) en haal zulke aantallen niet.

Ik ben dus heel erg tevreden met de CC.
Meerdere routers ofcourse, maar enkel met de Conbee II verder. Zie:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/494922323988578306/709309184914620476/unknown.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Meerdere routers ofcourse, maar enkel met de Conbee II verder. Zie:
[Afbeelding]
Is hier niet te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 21:32
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:06:
[...]

Oh trouwens, nog een voordeel voor de Conbee. Je kan firmware updaten ermee van je apparaten. Sterker nog, van ikea download ie ze zelf :)
Dat kan met de CC* sticks van TI ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Hoe lossen jullie het onderstaande probleem op?

Ik heb hier in huis Hue lampen die vanzelf aan/uit schakelen op een bepaald tijdstip.
Echter, soms wil ik handmatig met de schakelaar aan de muur de lamp aan of uit doen. Helaas kan dit niet omdat dan de spanning van de lamp gaat en dan HA er niet meer op reageert, logisch.
Hoe is dit makkelijk op te lossen zonder van die "slimme lichtschakelaars" die nog weer extra aan de muur geplakt moeten worden. Graag blijf ik gebruik maken van de huidige schakelaars die aan de muur hangen.

Hoe is dit gemakkelijk op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
larsiey schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:51:
Hoe lossen jullie het onderstaande probleem op?

Ik heb hier in huis Hue lampen die vanzelf aan/uit schakelen op een bepaald tijdstip.
Echter, soms wil ik handmatig met de schakelaar aan de muur de lamp aan of uit doen. Helaas kan dit niet omdat dan de spanning van de lamp gaat en dan HA er niet meer op reageert, logisch.
Hoe is dit makkelijk op te lossen zonder van die "slimme lichtschakelaars" die nog weer extra aan de muur geplakt moeten worden. Graag blijf ik gebruik maken van de huidige schakelaars die aan de muur hangen.

Hoe is dit gemakkelijk op te lossen?
Shelly (met Tasmota) erachter waarvan je het relais niet aansluit en welke via MQTT bijvoorbeeld de lamp een toggle geeft. Heb hier meerdere lampen/schakelaars op die manier aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:06:
Da's geen voordeel van de Conbee (meer), Zigbee2mqtt kan dat ook sinds een paar releases terug.

Daarnaast ben je gedeeltelijk appels met peren aan het vergelijken, en dat weet je zelf ook ;) De Conbee kan niks meer of minder dan wat de software hem zegt te doen. Als ZHA bv geen firmware updates ondersteund dan zal de Conbee als die met ZHA wordt gebruikt ook geen firmware updates ondersteunen, bv.

Volgens mij is het in alle gevallen (Conbee en de sticks van TI) gewoon zo dat de stick alleen maar een doorgeefluik is. Het Zigbee verkeer wordt door de software / PC "gegenereerd" en het enige wat de stick doet is dat daadwerkelijk over de 2,4GHz band verzenden. En draadloze signalen die ontvangen worden worden weer gewoon als ruwe data naar de software doorgegeven, en die ziet dan "eey, de knop is ingedrukt". De stick is in wezen dus een vrij dom apparaat dat alleen maar ruwe data verzend en ontvangt tussen software en de nodes. Daargelaten dat die waarschijnlijk ook wat netwerk administratie doet, welke routers en routes zijn er etc.

Overigens acht ik de kans zeer groot dat in de Conbee ook gewoon een Zigbee chip van Texas Instruments zit, hetzelfde als allemaal die "CC sticks" dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Ik heb nu al een paar systemen geprobeerd.

Raspberry pi 4 met de officiele image alleen loop ik dan tegen het probleem aan dat ik bijvoorbeeld geen DSMR reader kan installeren omdat er geen onderliggende OS is waar ik dat op kan installeren.

ik heb het geprobeerd met een docker image: https://hub.docker.com/r/homeassistant/home-assistant
Deze image werkt perfect alleen ik mis de supervisor knop in Homeassistant voor de addons en andere handige functies.

Na die wijziging van Homeassistant om generic install niet meer mogelijk te maken op linux host zie ik niet meer in wat ik nu het beste kan doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
barrymossel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Shelly (met Tasmota) erachter waarvan je het relais niet aansluit en welke via MQTT bijvoorbeeld de lamp een toggle geeft. Heb hier meerdere lampen/schakelaars op die manier aangesloten.
Ah, thanks!
Zoiets met zigbee is neem ik aan ook mogelijk, in plaats van Shelly dat via wifi werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
DeadMetal schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:06:
Ik ben nog niet echt overtuigd van de kwaliteit van ZHA. De eerste dagen werkte het prima. Heb overigens geen ervaring met Deconz.
Frenck heeft mooie video gemaakt voor Deconz vs ZHA: YouTube: ZHA vs deCONZ

Wel lange zit maar erg hands-on en erg leerzaam om te zien hoe e.e.a. werkt zonder dat je het zelf moet installeren.

Ik blijf even bij Deconz addon voor nu omdat die mooi blijft draaien als coordinator als HA Core herstart wordt en dat is zeker bij testen iets wat veel gebeurt omdat niet alles via the UI kan zoals influx config, REST switches etc. Geen idee hoe erg het is als coordinator wegvalt in een Zigbee netwerk als gevolg van een restart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ascent schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:07:
Hehe ja, dat stukje moet ik nog eens even uitzoeken hoe dat met zo'n cc-stick gaat :)
Dat werkt ook prima. Kijk even op zigbee2mqtt.io of in het specifieke topic: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:12:

Notificaties niet, maar ieder tabblad heeft wel altijd een overzicht van nieuwe items? Staan er in het lichtblauw en "boven de streep", zodra ze toegevoegd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
larsiey schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:15:
[...]

Ah, thanks!
Zoiets met zigbee is neem ik aan ook mogelijk, in plaats van Shelly dat via wifi werkt?
Dat weet ik niet. Het mooie van die Shellies is dat je er Tasmota op kunt zetten en zo regels kun maken op de Shelly zelf. Ik weet niet wat die inbouwschakelaar precies naar HA stuurt. Je wilt namelijk dat op basis van de button press iets gebeurt. Als die Zigbee inbouwschakelaar alleen de status van het relais meldt (en reageert op een zigbee "commando" om te schakelen) dan gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
marcel19 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:13:

Na die wijziging van Homeassistant om generic install niet meer mogelijk te maken op linux host zie ik niet meer in wat ik nu het beste kan doen.....
Serieus? Lees je wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
ja SERIEUS ik lees mee, geeft nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn vraag.
Je kan me er ook eventuele op wijzen indien ik ergens overheen gelezen heb? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
marcel19 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:46:
[...]

ja SERIEUS ik lees mee, geeft nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn vraag.
Je kan me er ook eventuele op wijzen indien ik ergens overheen gelezen heb? |:(
Volgens mij spreken de reacties na de eerste keer dat je al zei dat install van supervised niet meer mogelijk gaat zijn op generic linux al voor zich, maar ok, nog een keer:

Het artikel dat je zelf aanhaalt geeft al duidelijk aan dat dit on hold staat. En daarnaast is het sowieso wel mogelijk, alleen wordt het niet door HA zelf ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:48:
[...]

Volgens mij spreken de reacties na de eerste keer dat je al zei dat install van supervised niet meer mogelijk gaat zijn op generic linux al voor zich, maar ok, nog een keer:

Het artikel dat je zelf aanhaalt geeft al duidelijk aan dat dit on hold staat. En daarnaast is het sowieso wel mogelijk, alleen wordt het niet door HA zelf ondersteund. wordt nu naar een oplossing gezocht om dit te blijven ondersteunen volgens die tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:20
Mm, ik probeerde iets te doen met de remaining tijd van een timer. Naast dat dit attribute in een format is en niet in sec blijkt deze ook niet geüpdatet te worden tijdens het runnen van de timer |:( Kom ik natuurlijk pas achter na een half uur klooien met templates :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:13:
Ik heb nu al een paar systemen geprobeerd.

Raspberry pi 4 met de officiele image alleen loop ik dan tegen het probleem aan dat ik bijvoorbeeld geen DSMR reader kan installeren omdat er geen onderliggende OS is waar ik dat op kan installeren.

ik heb het geprobeerd met een docker image: https://hub.docker.com/r/homeassistant/home-assistant
Deze image werkt perfect alleen ik mis de supervisor knop in Homeassistant voor de addons en andere handige functies.

Wat jij wil is inderdaad een use case voor de supervised oplossing. Gelukkig worden ook alle wijzigingen op de documentatie in Github bijgehouden, dus je kan prima terug vinden wat "vroeger" de installatiestappen waren. Wellicht kom je er daar mee uit.

https://github.com/home-a...6c0687371de6e155e484beccf
Archived repository: https://github.com/home-assistant/supervised-installer

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 13-05-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik bedoelde dat in eerste instantie (voor de on hold) het nog gewoon mogelijk zou zijn maar niet ondersteund. Dus het was sowieso niet 1-2-3 de stekker eruit. En nu is er een grote kans dat het gewoon soort van behouden blijft to

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:57:
[...]

Ik bedoelde dat in eerste instantie (voor de on hold) het nog gewoon mogelijk zou zijn maar niet ondersteund. Dus het was sowieso niet 1-2-3 de stekker eruit. En nu is er een grote kans dat het gewoon soort van behouden blijft to
We’re going to put the deprecation plan on hold for now. Anyone running this installation method today can continue running this. We will offer more clear information in the future.

We’re going to investigate how we can maintain the supervised installation on generic Linux.
Ik zie een hele grote kier bij die deur. En gezien het gezeik het opgeleverd heeft, denk ik dat er een oplossing in de trant van "op deze linuxdistro ondersteunen we het, voor de andere ben je op jezelf aangewezen". Maar dat is glazen bol werk op dit moment.

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 13-05-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:59:
[...]

[...]
Ik zie een hele grote kier bij die deur. En gezien het gezeik het opgeleverd heeft, denk ik dat er een oplossing in de trant van "op deze linuxdistro ondersteunen we het, voor de andere ben je op jezelf aangewezen". Maar dat is glazen bol werk op dit moment.
Wat ik al eerder zei: ik wil met alle liefde over naar "HassOS", maar dan wel alles vanaf SSD/USB draaien. Het is gewoon een flinke stap achteruit als dat niet meer kan. Tot die tijd blijf ik supervised in Docker op Raspbian draai. Ook als ze het niet meer zouden ondersteunen. Ik merk wel wanneer het stuk zou gaan...

Maar inderdaad, ik vermoed dat het gewoon blijft bestaan op deze manier en dat het (deels) ondersteund blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb een Asus router, maar de asuswrt integratie werkt niet naar behoren (speeds kloppen niet en komt ook heel vaak unavailable te staan bij de sensors, buiten de foutmeldingen die de integratie blijft genereren)... ik ben op zoek geweest naar een alternatief maar niet echt iets kunnen vinden. Iemand een idee? Ik wil graag netwerkstats kunnen displayen (simpel up & down is genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:12:
[...]

Da's geen voordeel van de Conbee (meer), Zigbee2mqtt kan dat ook sinds een paar releases terug.

Daarnaast ben je gedeeltelijk appels met peren aan het vergelijken, en dat weet je zelf ook ;) De Conbee kan niks meer of minder dan wat de software hem zegt te doen. Als ZHA bv geen firmware updates ondersteund dan zal de Conbee als die met ZHA wordt gebruikt ook geen firmware updates ondersteunen, bv.

Volgens mij is het in alle gevallen (Conbee en de sticks van TI) gewoon zo dat de stick alleen maar een doorgeefluik is. Het Zigbee verkeer wordt door de software / PC "gegenereerd" en het enige wat de stick doet is dat daadwerkelijk over de 2,4GHz band verzenden. En draadloze signalen die ontvangen worden worden weer gewoon als ruwe data naar de software doorgegeven, en die ziet dan "eey, de knop is ingedrukt". De stick is in wezen dus een vrij dom apparaat dat alleen maar ruwe data verzend en ontvangt tussen software en de nodes. Daargelaten dat die waarschijnlijk ook wat netwerk administratie doet, welke routers en routes zijn er etc.

Overigens acht ik de kans zeer groot dat in de Conbee ook gewoon een Zigbee chip van Texas Instruments zit, hetzelfde als allemaal die "CC sticks" dus.
Klopt ook, Ik zeg alleen dat de Conbee stick met alle systemen kan werken. Doet Z2M ook alle firmware zelf
ophalen elke dag om te checken of er een update is?

Over het algemeen is de Conbee stick gewoon erg gebruiksvriendelijk voor de beginnende gebruiker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 13:40

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Sp33dFr34k schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:39:
Ik heb een Asus router, maar de asuswrt integratie werkt niet naar behoren (speeds kloppen niet en komt ook heel vaak unavailable te staan bij de sensors, buiten de foutmeldingen die de integratie blijft genereren)... ik ben op zoek geweest naar een alternatief maar niet echt iets kunnen vinden. Iemand een idee? Ik wil graag netwerkstats kunnen displayen (simpel up & down is genoeg).
Ik heb weliswaar geen Asus router maar ik lees mijn WAN stats (Internet VLAN en IPTV VLAN) uit middels SNMP:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- platform: snmp
  name: 'IPTV WAN In'
  host: xxx.xxx.xxx.xxx
  baseoid: 1.3.6.1.2.1.31.1.1.1.6.25
  community: 'gaatjenietaannie'
  version: '2c'
  scan_interval: 3

name: 'IPTV WAN Out'
  baseoid: 1.3.6.1.2.1.31.1.1.1.10.25

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/4OmbAu9dEnlcSRfDbQBcwUjc.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door MisteRMeesteR op 13-05-2020 13:55 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

MisteRMeesteR schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:53:
[...]

Ik heb weliswaar geen Asus router maar ik lees mijn WAN stats (Internet VLAN en IPTV VLAN) uit middels SNMP:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

[Afbeelding]
Interesting, thanks! Mijn router heeft een SNMP optie zie ik waar je van alles in moet stellen, weer iets voor op mijn to-do lijstje.. :+ Die v3 met encryptie lijkt me niet nodig, want ik wil hem niet openzetten voor WAN, alleen LAN, dat scheelt iig al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

[Afbeelding]
Ik heb hierover gelezen. Heb jij een eenvoudige manier om dit te regelen? Of is er een database waar ik dit kan vinden?

Ik heb een Experiabox die niet heel stabiel via UPNP werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
[...]

Ik wist nog niet dat ik dit wilde, dank voor de mooie generieke oplossing :-) Zet 'm op m'n todo-lijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Klopt ook, Ik zeg alleen dat de Conbee stick met alle systemen kan werken. Doet Z2M ook alle firmware zelf
ophalen elke dag om te checken of er een update is?
Ik weet de precieze details niet (heb zelf alleen Xiaomi devices eraan hangen, Hue nog via de officiële Bridge). Maar volgens mij staat in de repo (of losse repo) een JSON file met firmwares. Dus device waarvoor die bedoelt is + download URL (normaliter dan "de bron"/fabrikant). Wanneer Zigbee2mqtt de check doet weet ik niet. Of die dat automatisch doet, of dat je die perse via MQTT moet aftrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:13:
[...]

Ik weet de precieze details niet (heb zelf alleen Xiaomi devices eraan hangen, Hue nog via de officiële Bridge). Maar volgens mij staat in de repo (of losse repo) een JSON file met firmwares. Dus device waarvoor die bedoelt is + download URL (normaliter dan "de bron"/fabrikant). Wanneer Zigbee2mqtt de check doet weet ik niet. Of die dat automatisch doet, of dat je die perse via MQTT moet aftrappen.
Hmm okay.

Ik vind het in Phosco/Deconz ook nog niet vriendelijk hoor, daar niet van maar ik weet dat het er zit.

Van de Z2M site: https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html
Zigbee2mqtt automatically checks if updates are available for your devices. In case an update is available it will publish zigbee2mqtt/[DEVICE_FRIENLDY_NAME] payload {"update_available": true}.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 21:25
Ik heb wat hulp nodig :)

Tot gisteren had ik HA icm Zigbee2mqtt goed draaien. Opeens kwam er een melding. 'invalid config: recorder, history, we hook etc' check your configuration.
Zowel op dit forum als bij bijv reddit wordt advies gegeven om databasev2.db te verwijderen. Ik heb dit via samba share gedaan en meermaals opnieuw opgestart.
Er zou een nieuwe database opgebouwd moeten worden, maar ik krijg nog steeds de meldingen. Ook werkt Zigbee2mqtt niet meer zo soepel als voorheen. Iemand tips, wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ziconl schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:24:

Tot gisteren had ik HA icm Zigbee2mqtt goed draaien. Opeens kwam er een melding. 'invalid config: recorder, history, we hook etc' check your configuration.
Zowel op dit forum als bij bijv reddit wordt advies gegeven om databasev2.db te verwijderen. Ik heb dit via samba share gedaan en meermaals opnieuw opgestart.
Er zou een nieuwe database opgebouwd moeten worden, maar ik krijg nog steeds de meldingen. Ook werkt Zigbee2mqtt niet meer zo soepel als voorheen. Iemand tips, wat doe ik verkeerd?
Heb je toevallig iets in je config.yaml staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 13:40

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Sp33dFr34k schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:02:
[...]

Interesting, thanks! Mijn router heeft een SNMP optie zie ik waar je van alles in moet stellen, weer iets voor op mijn to-do lijstje.. :+ Die v3 met encryptie lijkt me niet nodig, want ik wil hem niet openzetten voor WAN, alleen LAN, dat scheelt iig al.
Zoals je ziet gebruik ik ook SNMPv2, SNMPv3 vind ik overbodig voor thuis en heb de boel toch dichtgetimmerd op mijn Cisco router :)
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:03:
[...]

Ik heb hierover gelezen. Heb jij een eenvoudige manier om dit te regelen? Of is er een database waar ik dit kan vinden?

Ik heb een Experiabox die niet heel stabiel via UPNP werkt.
Volgens mij doet een Experiabox geen SNMP maar pin mij hier niet op vast, ik heb zo'n ding nog nooit aangesloten gehad dus doe maar een wilde gok :+

Een database heb je middels een SNMP-MIB van je vendor of je kunt een snmpwalk doen naar je apparaat als deze SNMP ondersteunt.
ascent schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:05:
[...]

Ik wist nog niet dat ik dit wilde, dank voor de mooie generieke oplossing :-) Zet 'm op m'n todo-lijstje
Haha, dat is het mooie van topics als deze, ideeën delen én opdoen!

* MisteRMeesteR gaat opteren voor een pinterest.tweakers.net gedeelte :+

De SNMP sensor zoals hierboven staat is trouwens maar een deel hoor ;)
Heb ook een template welke de ruwe data omzet in Mbit/s:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: template
  sensors:
    iptv_in_mbps:
      value_template: "{{ (state_attr('sensor.iptv_in_stats','change_rate')|float*8*(state_attr('sensor.iptv_in_stats', 'sampling_size')-1)/1000000)|round(2) }}"
      unit_of_measurement: 'Mbit/s'
      entity_id: sensor.iptv_in_stats
    iptv_out_mbps:
      value_template: "{{ (state_attr('sensor.iptv_out_stats','change_rate')|float*8*(state_attr('sensor.iptv_out_stats', 'sampling_size')-1)/1000000)|round(2) }}"
      unit_of_measurement: 'Mbit/s'
      entity_id: sensor.iptv_out_stats

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
D3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:19:
[...]

Hmm okay.

Ik vind het in Phosco/Deconz ook nog niet vriendelijk hoor, daar niet van maar ik weet dat het er zit.

Van de Z2M site: https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html

[...]
Naast de technische details van dat het via MQTT gecommuniceerd en afgetrapt wordt zal het vast ook wel in Zigbee2MqttAssistant zitten (en volgens mij is er nog een vergelijkbare tool). Daarnaast zal er ook vast wel iemand zijn die custom MQTT sensors ervoor gemaakt heeft voor HA :+ Qua gebruikersvriendelijkheid hoeft het dus niet perse slecht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Naast de technische details van dat het via MQTT gecommuniceerd en afgetrapt wordt zal het vast ook wel in Zigbee2MqttAssistant zitten (en volgens mij is er nog een vergelijkbare tool). Daarnaast zal er ook vast wel iemand zijn die custom MQTT sensors ervoor gemaakt heeft voor HA :+ Qua gebruikersvriendelijkheid hoeft het dus niet perse slecht te zijn.
Klopt, maar je hebt er wel een systeem als HA voor nodig. Het is niet out of the box , zoals dat bij de Conbee icm Phoscon wel is. Stick in de pc en software installeren en klaar.

Ik moet er ooit nog wat mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ziconl schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:24:

Check je configuration.yaml, daarin zal 99% zeker de fout zitten. Dit zijn allemaal core components die standaard geladen worden, vandaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 13-05-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Andere vraag: Ik zie iedereen hier praten over addons en HACS, maar ik kan dat mij bij nergens terug vinden. Wat doe ik fout?

Ik draad Home Assistant 0.109.6 met Frontend-versie: 20200427.2 - latest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Toppe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:17:
Andere vraag: Ik zie iedereen hier praten over addons en HACS, maar ik kan dat mij bij nergens terug vinden. Wat doe ik fout?

Ik draad Home Assistant 0.109.6 met Frontend-versie: 20200427.2 - latest
Moet je los installeren.

https://hacs.xyz/docs/installation/manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Ah. Dank. Zojuist geinstalleerd. Thuis even goed naar kijken welke plugins echt handig zijn :+

Pagina: 1 ... 62 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.