Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:01
Deprecating Home Assistant Supervised on generic Linux:

https://www.home-assistan...6YSWnnR51HwnCXowqNePWDEd8

Lekker dan, klopt het dat ik dus nu een niet meer supported Supervised installatie aan het bouwen ben? Ik heb een Nuc waar ik supervised op ubuntu 20 draai. Ik ben dus verplicht om hem native op mijn nuc te draaien?

Oplossing zou dan de virtuele versie zijn:

Frequently Asked Questions
HOW DO I RUN HOME ASSISTANT WHILE STILL KEEPING CONTROL OVER THE OPERATING SYSTEM?
We offer a virtual machine image of Home Assistant. These images can be used on e.g., VMWare, VirtualBox and Proxmox, and also on NAS systems that support running a VM as most modern NAS systems do. Using these provided images will give you the full supported Home Assistant experience.

Ik draai nu op een i7 nuc (pricewatch: Intel NUC 10 Performance kit NUC10i7FNK) met 1tb ssd plus 32 gb ram.

Ubuntu is dan mss niet het beste om een vm server setup te draaien.

Kan ik dan beter kijken naar Hyper-V of ESX-i en daar binnen de vm draaien?
Frenck schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:24:
Je bent niks verplicht.

Draai wat je wilt, er zijn meerdere opties.

- Blijven draaien wat je al doet
- Home Assistant Core op Docker
- Proxmox installeren op je NUC en genieten van de abilities van een hypervisor (kan het aanraden).
- De Python applicatie zelf rechtstreek op de NUC draaien.

De huidige installatie die je draait is niet langer supported. Dat wil niet zeggen dat het morgen stop met werken. Er zijn vele installatie methodes die door de community gemaakt zijn en gebruikt worden, die ook niet supported zijn.
Hypervisor vind ik ideaal en zeker met mijn nuc kan ik ook parallel andere setups draaien.

Ik heb enige ESXi ervaring. Hyper-V lijkt me erg vet.

Wil het liefste een van deze 2. Ik neem aan dat alles gewoon blijft werken met passthrough? (ZWave usb) of loop ik tegen zaken aan? (ben nu aan het inlezen)

[ Voor 85% gewijzigd door TweakerVincent op 10-05-2020 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:10

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Je bent niks verplicht.

- Proxmox installeren op je NUC en genieten van de abilities van een hypervisor (kan het aanraden).

De huidige installatie die je draait is niet langer supported. Dat wil niet zeggen dat het morgen stop met werken. Er zijn vele installatie methodes die door de community gemaakt zijn en gebruikt worden, die ook niet supported zijn.

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Je bent niks verplicht.

Hypervisor vind ik ideaal en zeker met mijn nuc kan ik ook parallel andere setups draaien.

Ik heb enige ESXi ervaring. Hyper-V lijkt me erg vet.

Wil het liefste een van deze 2. Ik neem aan dat alles gewoon blijft werken met passthrough? (ZWave usb) of loop ik tegen zaken aan? (ben nu aan het inlezen)

Het is heel simpel. Ik ben .NET developer en heb geen ervaring met Hyper-V. Super simpele keus dus aangezien ik er kennis mee leer voor van mijn vakgbied.

Grote vraag. Kan ik 100% alles met Hyper-V en Homeassisant en Hass.IO (ja ik weet dat die tegenwoordig samen zo heten). Ik hoef geen CORE alleen.

Lees nu wel dat USB passthrough niet zomaar gaat en duur is wbt licentiekosten. Is dit echt zo?

Volgens mij kan alleen Proxmox echt 100% home assistant draaien :( ESX-i en Hyper-V zouden problemen hebben met usb passthrought dus zwave/zigbee gaat niet lukken voor zover ik het zo snel kan vinden op google. Dat kan toch eigenlijk niet kloppen?

Ik zou het liefste een Homeassistant VM draaien met de addon's (dus niet alleen core) en dan natuurlijk gewoon 100% draaien, usb add etc.

Proxmox ken ik niet maar als dat moet ga ik daar voor.

[ Voor 80% gewijzigd door TweakerVincent op 10-05-2020 00:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:10

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
TweakerVincent schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:27:

Lees nu wel dat USB passthrough niet zomaar gaat en duur is wbt licentiekosten. Is dit echt zo?
Ik heb geen idee van de prijstelling van Hyper-V.

Zelf gebruik ik Proxmox, open source en gratis te gebruiken, naar volle tevredenheid.
Ik heb 2 Z-Wave sticks and 3 Zigbee sticks momenteel (voor development van HA), op pass through naar verschillende VM's.

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Frenck schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:56:
[...]

Ik heb geen idee van de prijstelling van Hyper-V.

Zelf gebruik ik Proxmox, open source en gratis te gebruiken, naar volle tevredenheid.
Ik heb 2 Z-Wave sticks and 3 Zigbee sticks momenteel (voor development van HA), op pass through naar verschillende VM's.
Ok top. Hyper-V gaat hem niet worden, lees allemaal problemen met USB passhrough.

Dan blijft ESX-i vs Proxmox over. Mooi dat jij 100% HA kan gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 13:33
TweakerVincent schreef op zondag 10 mei 2020 @ 01:02:
[...]

Ok top. Hyper-V gaat hem niet worden, lees allemaal problemen met USB passhrough.

Je kan ook nog kijken naar unraid ipv proxmox, kost wel 1x een licentie, maar je kan 'm een maand gratis uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:38
Vraagje: er bestaat (nog) geen test modus voor Home Assistant toch? Via Google kan ik niks vinden.

Wat ik er mee bedoel: om bv automations te testen zou het handig zijn als je de waarde van sensoren (tijdelijk) kan aanpassen. Bijvoorbeeld mijn rolluik automations hebben best wat condities (temperaturen, zonnekracht, open/dicht van raam).
Natuurlijk kom je met logisch denken een heel eind, maar vaak genoeg kom ik op het moment dat condities er in het echt zijn dat de automation toch niet werkt als bedacht :D

Of is dit een heel raar (misschien bijna onmogelijk) idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 06:07
Dacuuu schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:19:
[...]

Ik zou die Bluetooth versie mooi aan de kant leggen. Je hebt ze namelijk precies de zelfde ook in zigbee versie. Tuya en blitzwolf verkopen ze op ali.
Ik ga ze zeker aan de kant leggen.
Nu is het zo dat ik niet perse de temperatuur wil aflezen op een display hoor.
Dus ik denk dat ik voor deze ga: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Of zijn er andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 13:33
marcel19 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 07:50:
[...]

Ik ga ze zeker aan de kant leggen.
Nu is het zo dat ik niet perse de temperatuur wil aflezen op een display hoor.
Dus ik denk dat ik voor deze ga: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Of zijn er andere suggesties?
Die, of de vierkante aqara versies. Die meten de luchtdruk ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:23
Je bent niks verplicht.

Hoe gaat dit dan met updates (van unsupported installs): die stoppen helemaal? Want ik ben even kwijt wat/hoe ik geïnstalleerd heb, maar heb nu op een Ubuntu server de supervised ha in docker.. dus addons in verschillende containers..

'Moet' k nu naar wat anders om te blijven gebruiken/updaten? :?

[ Voor 1% gewijzigd door Koepert op 10-05-2020 08:50 . Reden: Auto correct ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:45
[...]

Ik gebruik esxi met een virtual ubuntu en daarop allerlei dockers waaronder ha. Usb passthrough werkt goed naar z wave usb stick. Werkt allemaal prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Je bent niks verplicht.

Ik draai momenteel HA supervised in docker op een RPi4, omdat ik vanaf een USB device wil draaien. Je had het er laatst over dat zoiets ook naar Home Assistant (benamingen zijn niet verbeterd met dat Core en Supervisor) zou komen? Wat houdt dat in? Alleen data naar USB, of ook het OS? Want qua snelheid lijkt dat laatste een enorme verbetering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

1 docker commando..... klaar. En je hebt Home Assistant Core draaien. Wat mij betreft nog steeds de meest ideale methode.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:03:
[...]

Ik draai momenteel HA supervised in docker op een RPi4, omdat ik vanaf een USB device wil draaien. Je had het er laatst over dat zoiets ook naar Home Assistant (benamingen zijn niet verbeterd met dat Core en Supervisor) zou komen? Wat houdt dat in? Alleen data naar USB, of ook het OS? Want qua snelheid lijkt dat laatste een enorme verbetering...
Dat komt naar Home Assistant (de all-in-one) en bestaat uit een combi van wijzigingen in het Home Assistant OS en de supervisor, als ik het goed begrepen heb.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:03:
[...]

1 docker commando..... klaar. En je hebt Home Assistant Core draaien. Wat mij betreft nog steeds de meest ideale methode.
Ironisch genoeg had ik pas besloten naar een supervised installatie over te gaan - maar dat plan laten we maar zoals het is. Docker werkt prima voor mijn doeleinden (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:17:
Beetje onorthodox, maar kun jij hier mss iets mee @Frenck ? Staat al een dik jaar open, maar probleem is er nog steeds.

https://github.com/home-assistant/core/issues/19002

Kunnen we deze wellicht beter onder de aandacht brengen op een andere plek?
Thanks!
Als ik dat issue goed begrijp, heeft het er mee te maken dat sommige firmwares op de routers simpelweg niet de juiste data aanleveren. Sowieso is het een issue met de aioasuswrt package, en niet Home Assistant zelf (HA laat de data zien zoals ontvangen van het package). Probeer het eens onder de aandacht te brengen op hun page?

https://github.com/kennedyshead/aioasuswrt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Hmmbob schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:47:
[...]

Dat komt naar Home Assistant (de all-in-one) en bestaat uit een combi van wijzigingen in het Home Assistant OS en de supervisor, als ik het goed begrepen heb.
Ik laat het voorlopig wel zo. Ik vermoed dat er de komende tijd niet veel issues zullen optreden met mijn setup...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Aangezien ik homebridge naast Ha wil draaien ben ik gaan experimenteren met docker.
ik heb deze handleiding gevonden, echter krijg ik na een tijdje de melding dat ie "unable" is "to pull the images" dus moet ik nog iets speciaals instellen in de portainer addon? voordat ie images kan binnen trekken?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
martinvdm schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:03:
[...]

Maar dan mis je de addons?

Als ik in de virtuele machine ga draaien in bv esxi heb je daarbinnen de mogeijkheid om dockers te draaisn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie kan mij helpen?
Het lukt me niet om de custom attributes card te gebruiken.

Dit lukt voorheen wel, maar nu dus niet meer.
Ik dacht eerst dat het aan de entity lag.. maar ik betwijfel dit.
Mede omdat het de binary sensor zichtbaar is met de attributes

Ik had in de card zelf al gekeken en daaruit bleek dat type "module" is geworden ipv "js", en die dan ook gewijzigd, maar het blijft niet werken.

In de console krijg ik volgende melding:
create-element-base.ts:64 entity-attributes-card TypeError: Cannot add property heading_name, object is not extensible
at HTMLElement.setConfig (entity-attributes-card.js:50)
at s (create-element-base.ts:61)
at c (create-element-base.ts:81)
at u (create-element-base.ts:132)
at Rt (create-card-element.ts:55)
at HTMLElement.value (hui-view.ts:62)
at hui-view.ts:295
at Array.forEach (<anonymous>)
at HTMLElement.value (hui-view.ts:294)
at HTMLElement.value (hui-view.ts:222)

Al gegoogled op Cannot add property heading_name, object is not extensible
Maar daar geraak ik niet wijzer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, want je draait niet Home Assistant maar Home Assistant Core.
Als ik in de virtuele machine ga draaien in bv esxi heb je daarbinnen de mogeijkheid om dockers te draaisn?
Je kan dan een VM van Home Assistant (dus incl add-ons) draaien, en eventueel een VM met {{ een OS }} en daar docker op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hmmbob schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:24:
[...]
Ja, want je draait niet Home Assistant maar Home Assistant Core.

[...]

Je kan dan een VM van Home Assistant (dus incl add-ons) draaien, en eventueel een VM met {{ een OS }} en daar docker op draaien.
Die laatste optie wil ik. Dus home assistant inc de addons. Netjes in een vm met proximus.

Ik hoopte dat alles in 1 containter bij elkaar kan blijven (HA addons EN Dockers) maar ik moet dus nog een VM
voor waar de dockers draaien gaan gebruiken? Dit ivm een Dev/test versie van de HA VM. Om mee te ontwikkelen?

Dan kan je natuurlijk de dockers koppelen aan de test versie bv of een dedicated test docker VM maken naast een PROD docker VM voor HA Productie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:29:
[...]

Die laatste optie wil ik. Dus home assistant inc de addons. Netjes in een vm met proximus.

Ik hoopte dat alles in 1 containter bij elkaar kan blijven (HA addons EN Dockers) maar ik moet dus nog een VM
voor waar de dockers draaien gaan gebruiken? Dit ivm een Dev/test versie van de HA VM. Om mee te ontwikkelen?

Dan kan je natuurlijk de dockers koppelen aan de test versie bv of een dedicated test docker VM maken naast een PROD docker VM voor HA Productie?
De termen lopen nogal door elkaar heen in je verhaal: container is in deze context gelijk aan "een docker" (wat eigenlijk "een docker container" moet heten), en een VM is precies dat (een virtuele machine, geen container).

Om Home Assistant incl de add-ons te draaien heb je een "dedicated" machine nodig (dit kan niet met een docker/container). Opties zijn dan een echte machine (RasPi bijv) of een virtuele machine (bijv op basis van esxi of proxmox, zoals je zelf al noemt). Die virtuele machine draait dan enkel het Home Assistant OS + Supervisor + HA Core, dus daar kan je inderdaad geen "dockers bij draaien" - wél add-ons.

Als je nog andere dockers wil draaien, zal je dus een andere VM in je esxi/proxmox moeten creeren (bijvoorbeeld op basis van Ubunto), daar docker op installeren en daarin je docker containers draaien. Dan heb je dus in praktijk 2 VM's: 1 Home Assistant VM (draaiend op Home Assistant OS, de supervisor en core) en 1 Ubuntu VM waarin je docker draait.

Does this make sense?

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 10-05-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Hmmbob schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:41:
[...]

De termen lopen nogal door elkaar heen in je verhaal: container is in deze context gelijk aan "een docker" (wat eigenlijk "een docker container" moet heten), en een VM is precies dat (een virtuele machine, geen container).

Om Home Assistant incl de add-ons te draaien heb je een "dedicated" machine nodig (dit kan niet met een docker/container). Opties zijn dan een echte machine (RasPi bijv) of een virtuele machine (bijv op basis van esxi of proxmox, zoals je zelf al noemt). Die virtuele machine draait dan enkel het Home Assistant OS + Supervisor + HA Core, dus daar kan je inderdaad geen "dockers bij draaien" - wél add-ons.

Als je nog andere dockers wil draaien, zal je dus een andere VM in je esxi/proxmox moeten creeren (bijvoorbeeld op basis van Ubunto), daar docker op installeren en daarin je docker containers draaien. Dan heb je dus in praktijk 2 VM's: 1 Home Assistant VM (draaiend op Home Assistant OS, de supervisor en core) en 1 Ubuntu VM waarin je docker draait.

Does this make sense?
Maar de add-ons maken toch wel gebruik van aparte containers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Thanks @Hmmbob voor je bijdrage.. Speciaal voor de Home Assistant app apart dashboard gemaakt, op basis van jou eerdere berichten.

Work in process, dat dan nog wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJ61LjybvvPTtHA8-KdrN3_I-dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHiXc3VJUndCanD9tvZhlRQb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barrymossel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:43:
[...]

Maar de add-ons maken toch wel gebruik van aparte containers?
Ja, binnen/op het Home Assistant OS. Dus binnen die dedicated (evt virtuele) machine waar Home Assistant op draait.

Topicstart aangepast aan de hand van de vervallen / nieuw populaire installatiemethodes

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 10-05-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:11:
[...]

Maar dan mis je de addons?

Waarom zou je die ‘Add-ons’ binnen HA nodig hebben als je die zelf in een container al kan starten ?

[ Voor 7% gewijzigd door martinvdm op 10-05-2020 14:07 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
martinvdm schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:05:
[...]

Waarom zou je die ‘Add-ons’ binnen HA nodig hebben als je die zelf in een container al kan starten ?
Een stuk meer plug&play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Je bent niks verplicht.

Ik heb nu Proxmox op mijn Nuc draaien en wil optie 3 gebruiken. Ik heb met dit script (https://github.com/whiskerz007/proxmox_hassos_install) eea gedraait.

Ik heb nu een VM met Homeassistant. Maar volgens mij heb ik nu gewoon supervices in een virtuele machine waar Proxmox als hypervisor op draait.

Ik wil Home Assisitant met addon's in een VM op Hypervisor Proxmox draaien. Nu heb ik volgens mij alleen mijn maar setup die via supervices op ubuntu draaide verplaatst naar een VM via proxmox.

https://www.home-assistan.../installation-options.png

Kennelijk bestaat er bij een normale setup nog wel een hypervised.. onduidelijk allemaal dit zeg

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerVincent op 10-05-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:13:
Wie kan mij helpen?
Het lukt me niet om de custom attributes card te gebruiken.

Dit lukt voorheen wel, maar nu dus niet meer.
Ik dacht eerst dat het aan de entity lag.. maar ik betwijfel dit.
Mede omdat het de binary sensor zichtbaar is met de attributes

Ik had in de card zelf al gekeken en daaruit bleek dat type "module" is geworden ipv "js", en die dan ook gewijzigd, maar het blijft niet werken.

In de console krijg ik volgende melding:
create-element-base.ts:64 entity-attributes-card TypeError: Cannot add property heading_name, object is not extensible
at HTMLElement.setConfig (entity-attributes-card.js:50)
at s (create-element-base.ts:61)
at c (create-element-base.ts:81)
at u (create-element-base.ts:132)
at Rt (create-card-element.ts:55)
at HTMLElement.value (hui-view.ts:62)
at hui-view.ts:295
at Array.forEach (<anonymous>)
at HTMLElement.value (hui-view.ts:294)
at HTMLElement.value (hui-view.ts:222)

Al gegoogled op Cannot add property heading_name, object is not extensible
Maar daar geraak ik niet wijzer uit
edit: bovenstaande met attributes card is opgelost
Nog even aan toevoegen..
Ik wil een picture entity card.
Deze moet de foto tonen van de film die afspeelt op emby
Linksonder moet hij tonen: now playing, pause of idle
Rechtsonder: de titel van de film

Ik vermoed dat ik een camera nodig heb..camera_image gebaseerd op een still_image_url?
Dit heb ik nu, maar het werk niet ;p

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- platform: template
  sensors:
    emby_playing_label:
      friendly_name: Now Streaming
      entity_id: media_player.emby_kodi_cinema
      value_template: >-
        {% if is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'playing') %}
          {{states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.media_title}}
        {% elif is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'paused') %}
          Gepauzeerd
        {% elif is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'idle') %}
          Idle
        {% endif %}  
    emby_playing_image:
      friendly_name: Now Streaming
      entity_id: media_player.emby_kodi_cinema  
      value_template: >-
        {% if is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'idle') %}
          https://kodi.tv/sites/default/files/styles/hero/public/article/field_image/kodi_blog_k-18l_c_900x336.jpg?itok=sX0buXPY
        {% else %}
          http://192.168.9.3:8123{{states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.entity_picture}}
        {% endif %}

camera:
  - platform: generic
    name: Emby
    still_image_url: http://192.168.9.3:8123{{ states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.entity_picture }}

En mn lovelace view
code:
1
2
3
- type: picture-entity
  entity: sensor.emby_playing_label
  camera_image: camera.emby

Er klopt iets niet; dat weet ik ook :) maar wat?
Ik krijg de foto niet, (desondanks er niks speelt zou ik die kodi foto moeten zien)
Ook not sure, ivm ipadres.. kan ik !secret in de plaats zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens. Maar ook minder flexibel denk ik. Ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
martinvdm schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:05:
[...]

Eens. Maar ook minder flexibel denk ik. Ieder zijn ding.
Ik dacht juist dat iedereen tegenwoordig die Addon's wilde hebben als ze opnieuw zouden starten.

Jij zegt dus dat ik veel beter Core in een Docker zet en de rest ook zelf in dockers ipv de addon gebruiken?

Proxmox als hypervisor lijkt mij hand om ook te kunnen testen/snapshots etc. Twijfel nog over addons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:11:
[...]

Ik dacht juist dat iedereen tegenwoordig die Addon's wilde hebben als ze opnieuw zouden starten.

Jij zegt dus dat ik veel beter Core in een Docker zet en de rest ook zelf in dockers ipv de addon gebruiken?
Hier is niets zinnigs over te zeggen, omdat er veel variabelen zijn. Denk vooral aan je eigen ervaringsniveau op allerlei gebieden (Linux, virtualisatie, etc etc etc), de beschikbare hardware, je wensen over de eindoplossing, etc etc etc.

IMHO is dat het fijne aan Home Assistant: voor elk wat wils.
IMHO is dat ook het nadeel aan Home Assistant: zoveel keuzes (al is er sinds gisteren één minder).

Mijn inschatting (op basis van wat ik lees en zie online) is dat grofweg 50% van de gebruikers prima af is met de Home Assistant "all in one"op een dedicated raspberry pi ofzo. Dan heb je nog 35% docker gebruikers, en 15% specials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:23
Koepert schreef op zondag 10 mei 2020 @ 08:31:
[...]

Hoe gaat dit dan met updates (van unsupported installs): die stoppen helemaal? Want ik ben even kwijt wat/hoe ik geïnstalleerd heb, maar heb nu op een Ubuntu server de supervised ha in docker.. dus addons in verschillende containers..

'Moet' k nu naar wat anders om te blijven gebruiken/updaten? :?
Heb even nagezocht. Deze installer heb ik gebruikt.

https://www.smarthomebegi...-hass-io-on-docker-linux/

Dus volgens mij draai ik Ha OS + Supervisor + HA. Dat klopt toch? Maar ga ik dan WEL of NIET last van de luxe wijziging krijgen? Ik krijg de vinger nog niet achter de consequenties qua updates Ed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind het ook vooral onduidelijk. Wat is de beste manier nu als je het volgende wil:

- Home Assistant Core
- Home Assistant addons
- aangevuld met eigen dockers

Die tweede is gewoon erg handig. Zonder gedoe een applicatie draaien gelijk geïntegreerd in Home Assistant.
De derde is noodzakelijk om zaken te draaien waar geen addon voor is (of de integratie met HA niet nodig is).

Het lijkt erop dat Virtual Machines daar het idee voor zijn. Maar dat is dus iets nieuws voor mij. En een docker container is al een virtueel iets op zichzelf, toch?

En inderdaad, zijn er nog wel updates voor mijn Install beschikbaar straks? Of ben ik nu ineens losgekoppeld? (Ik weet dat het blijft werken wat er nu is, maar ga graag mee met alle ontwikkelingen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Jelte schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:54:
Ik vind het ook vooral onduidelijk. Wat is de beste manier nu als je het volgende wil:

- Home Assistant Core
- Home Assistant addons
- aangevuld met eigen dockers

Die tweede is gewoon erg handig. Zonder gedoe een applicatie draaien gelijk geïntegreerd in Home Assistant.
De derde is noodzakelijk om zaken te draaien waar geen addon voor is (of de integratie met HA niet nodig is).

Het lijkt erop dat Virtual Machines daar het idee voor zijn. Maar dat is dus iets nieuws voor mij. En een docker container is al een virtueel iets op zichzelf, toch?

En inderdaad, zijn er nog wel updates voor mijn Install beschikbaar straks? Of ben ik nu ineens losgekoppeld? (Ik weet dat het blijft werken wat er nu is, maar ga graag mee met alle ontwikkelingen...)
Ik heb nu een vm draaien via proxmox. Alleen weet ik niet zeker of ik nu niet gewoon een supervised versie heb?? Ik zie namelijk gewoon dockers draaien en supervised. Maar nu wordt het helemaal onduidelijk want de 'correcte' versie heeft dit ook...

Super onhandig, ik wil checken of ik een verkeerde heb nu.

Dmv dit script gedraaid: https://github.com/whiskerz007/proxmox_hassos_install

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:11:
[...]

Proxmox als hypervisor lijkt mij hand om ook te kunnen testen/snapshots etc. Twijfel nog over addons.
Zoals @Hmmbob al aangeeft. Het is niet een kwestie van beter of minder goed. Het is een kwestie van wat je eisen zijn en je skills. Er zijn meerdere keuzes en dat maakt home assistant juist flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik begrijp er ook niet veel van, had eerst hass.io in Docker draaien, iemand heeft er zo'n Synology package voor gemaakt die dan de gekoppelde containers zelf aanmaakte. Werkte opzich prima, maar vond het teveel gedoe om dan weer bijv. de file configurator werkend te krijgen in de zijbalk, en vervolgens ook nog een toegankelijk van buiten mijn netwerk maken. En dat voor alles wat ik wilde toevoegen. Toen ik problemen kreeg met mijn NAS heb ik HA op een Pi4 gezet, dat werkt voor mij veel eenvoudiger, echt p&p en geen config gezeur. Maar ik zal er vast gewoon te onhandig in zijn... :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Breaking news:
We’ve been overwhelmed with the many reactions. We realize our communication has been poor on this subject, for which I want to apologize. We do not collect data and so can’t always judge the impact of our decisions.

We’re going to put the deprecation plan on hold for now. Anyone running this installation method today can continue running this. We will offer more clear information in the future.

We’re going to investigate how we can maintain the supervised installation on generic Linux.

Furthermore, we are going to make sure that supported installation guides are properly documented.

– Paulus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Je bent niks verplicht.

Volgens mij het beste commentaar op deze beslissing:
The way these decisions are being communicated is troublesome. I have maintained and contributed to a number of open source projects over the years and absolutely understand the entitled attitude of some users. Of course I do not expect someone to sacrifice their health for work or a hobby, and I suspect MOST people do not. Implying that the people who are upset by this decision are only those sorts of people is disingenuous.

I am upset at the poorly coordinated and poorly communicated decisions being made lately with no input from the community.

Why did it get so bad that the maintainers felt they had choose between their health and work? That should have been communicated earlier to the community, along with a call for assistance or for someone to take over the maintenance, not removing documentation and pulling features without an announcement.

In an open source project, the first step should always be communication. Open source is hard work. I think the maintainers need to re-evaluate if they indeed do want to be open source, and to communicate that as soon as possible, and I think users need to reevaluate their options.
Ben sinds kort pas een gebruiker van HA, maar dit soort acties geven mij nu niet het gevoel dat hier aan een professioneel software pakket wordt ontwiikeld...

Just my 2 cents

<edit>
We’re going to investigate how we can maintain the supervised installation on generic Linux.
Zucht.... het lijkt de politiek wel...

[ Voor 3% gewijzigd door bhartman op 10-05-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:59

jjust

Het leven is een strijd

Ik heb een OTGW die via mqtt communiceert met een Mosquitto broker. Hass luistert naar een aantal topics om informatie binnen te halen. Dat werkt allemaal prima. Echter af en toe stopt de OTGW er mee. Door het versturen van een "Connect" commando in de webinterface start hij weer op. Dit wil ik automatiseren maar dat lukt mij niet.

Ik zat te denken om een trigger te maken als het laatste verstuurde bericht van de OTGW ouder is dan X minuten er een "Connect" commando wordt gegeven. Echter kan ik niet vinden hoe ik een timestamp o.i.d. kan krijgen van de laatst ontvangen waarde. Voor zover ik kan zien wordt er geen timestamp via mqtt meegestuurd. Iemand een idee hoe ik dan toch aan een timestamp kom van de laatst ontvangen waarde? Bijvoorbeeld van de laatst ontvangen "roomtemperature". De code voor de sensor is als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: mqtt
    state_topic: "events/central_heating/otmonitor/roomtemperature"
    name: "Temperatuur woonkamer"
    qos: 1
    unit_of_measurement: '°C'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFY29zex-IMjdl49bdBmL8oubG0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDdOpWs6CoBDcK6HZzt0f6PY.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tw1light
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 21:11

tw1light

I'm alive

jjust schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:58:
Ik heb een OTGW die via mqtt communiceert met een Mosquitto broker. Hass luistert naar een aantal topics om informatie binnen te halen. Dat werkt allemaal prima. Echter af en toe stopt de OTGW er mee. Door het versturen van een "Connect" commando in de webinterface start hij weer op. Dit wil ik automatiseren maar dat lukt mij niet.

Ik zat te denken om een trigger te maken als het laatste verstuurde bericht van de OTGW ouder is dan X minuten er een "Connect" commando wordt gegeven. Echter kan ik niet vinden hoe ik een timestamp o.i.d. kan krijgen van de laatst ontvangen waarde. Voor zover ik kan zien wordt er geen timestamp via mqtt meegestuurd. Iemand een idee hoe ik dan toch aan een timestamp kom van de laatst ontvangen waarde? Bijvoorbeeld van de laatst ontvangen "roomtemperature". De code voor de sensor is als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: mqtt
    state_topic: "events/central_heating/otmonitor/roomtemperature"
    name: "Temperatuur woonkamer"
    qos: 1
    unit_of_measurement: '°C'

[Afbeelding]
Heb je "Automatically update the gateway clock" aangezet in OTGW? Dat helpt bij mij om de connectie in stand te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Dank, nee die stond niet aan. Dat heb ik nu wel gedaan even afwachten of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw1light
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 21:11

tw1light

I'm alive

jjust schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:04:
Dank, nee die stond niet aan. Dat heb ik nu wel gedaan even afwachten of het helpt.
Heeft hier ook de nodige moeite gekost het stabiel te krijgen. Uiteindelijk met het draaien van de laatste otmonitor van github, en deze automatische clock updates is het nu wel stabiel (op wifi via nodeMCU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Bij mij is het ook een stuk verbeterd door de laatste versie van github te gebruiken maar ongeveer 1 of 2 keer per week gaat het nog mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 21:42
Ik heb mijn homeassistant configuratie momenteel in mijn gitlab account zitten. Daar heb ik 2 branches aangemaakt: staging & master.

Hieraan heb ik 2 CI/CD pipelines gekoppeld die de deploys van mijn staging en productie(master) omgeving doen.

Dit werkt allemaal zonder problemen, ECHTER:

Ik steek mijn automations ook mee in mijn GIT repository. Deze worden dus ook gedeployed. Nu lijkt het mij niet ideaal dat mijn staging & mijn productie omgeving alletwee dezelfde automations gaan uitvoeren.
Ik kan natuurlijk mijn automations.yaml file leeg maken op het moment dat ik een deploy doe. Maar is er geen manier om mijn automations te disablen? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinquin87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:53
Yoki1985 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:16:
Ik heb mijn homeassistant configuratie momenteel in mijn gitlab account zitten. Daar heb ik 2 branches aangemaakt: staging & master.

Hieraan heb ik 2 CI/CD pipelines gekoppeld die de deploys van mijn staging en productie(master) omgeving doen.

Dit werkt allemaal zonder problemen, ECHTER:

Ik steek mijn automations ook mee in mijn GIT repository. Deze worden dus ook gedeployed. Nu lijkt het mij niet ideaal dat mijn staging & mijn productie omgeving alletwee dezelfde automations gaan uitvoeren.
Ik kan natuurlijk mijn automations.yaml file leeg maken op het moment dat ik een deploy doe. Maar is er geen manier om mijn automations te disablen? Iemand een idee?
Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, maar je kan je automations binnen HA uitzetten, dit zou je met een script kunnen doen met de service call automation.turn_off.

Volgens mij moet je dan wel eerst alle entity names van je automations weten. Maar die zou je dan weer uit je automations.yaml kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Pinquin87 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:27:
[...]

Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, maar je kan je automations binnen HA uitzetten, dit zou je met een script kunnen doen met de service call automation.turn_off.

Volgens mij moet je dan wel eerst alle entity names van je automations weten. Maar die zou je dan weer uit je automations.yaml kunnen halen.
Ja binnen HASS zelf weet ik dat het kan maar ik wil eigenlijk in mijn CI/CD process ergens alle automations kunnen uitschakelen. nog voor ik HASS opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinquin87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:53
Yoki1985 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Ja binnen HASS zelf weet ik dat het kan maar ik wil eigenlijk in mijn CI/CD process ergens alle automations kunnen uitschakelen. nog voor ik HASS opstart.
Enige manier die ik dan kan bedenken is om in je automations.yaml het volgende toe te voegen bij elke automation:

code:
1
initial_state: 'false'

Maar dat had je dan denk ik ook al gevonden.

Uit de docs:
You can also use initial_state: 'false' so that the automation is not automatically turned on after a Home Assistant reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Pinquin87 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:38:
[...]

Enige manier die ik dan kan bedenken is om in je automations.yaml het volgende toe te voegen bij elke automation:

code:
1
initial_state: 'false'

Maar dat had je dan denk ik ook al gevonden.

Uit de docs:
You can also use initial_state: 'false' so that the automation is not automatically turned on after a Home Assistant reboot.
Inderdaad maar dan staan deze ook standaard uit op mijn productie omgeving. Wat ik ook kan doen is mss het volgende:

2 automations.yaml aanmaken in mn GIT nl (automations.yaml & automations.production.yaml).
automations.yaml laat ik leeg en in automations.production.yaml zet ik wel mijn automations.

In mijn CI/CD pipeline van staging verwijder ik automations.production.yaml
In mijn CI/CD pipeline van production verwijder ik automations.yaml en hernoem ik automations.production.yaml naar automations.yaml

Lijkt me dan nog de eenvoudigste manier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:32
vraagje, ik heb een intex zwembad gekocht, en wil er zo"n elektrische verwarming op aan sluiten

https://www.zwembadstore....e-zwembad-verwarming.html
= 3KW verbruik

nu heb ik nog zo'n tuya switch liggen, deze is 2200watt
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.61414c4ddgf8y6
deze kan ik HA configureren, zodat ik dit kan automatiseren...
maar gaat de verwarming mijn stopcontacten overbelasten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:58:
vraagje, ik heb een intex zwembad gekocht, en wil er zo"n elektrische verwarming op aan sluiten

= 3KW verbruik

Really?

3kw = 3000W.
3000W > 2200W.
Dus: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hmmbob schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:06:
[...]

Really?

3kw = 3000W.
3000W > 2200W.
Dus: ja.
bestaan er wifi smart switchen die meer aan kunnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
NoFate schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:07:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hmmbob schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:08:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden?
nog niks , daarom dat ik het hier vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
idd, die kan precies 3500 aan, zou moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Nav van gisteren gedoe supervised op Ubuntu nu compleet opnieuw begonnen. Gaat prima, hij draait nu in een vm op proxmox. Wat ook aanbevolen is, dus niet supervised.

Ik wil meerdere instances maken voor test dev etc. Als ik nieuwe dockers aanmaak voor HA ( bv node red, msqt etc ) zouden jullie die dan in de oorspronkelijk vm erbij zetten? Of juist een nieuwe Linux server vm met Ubuntue oid draaien waar de dockers weer in draaien? Architecture vraag dus. Kan beide.

Nuc heeft genoeg power, i7 1tb ssd plus 32 gb ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingJ87
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-09 16:13
Yoki1985 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:43:
[...]

Inderdaad maar dan staan deze ook standaard uit op mijn productie omgeving. Wat ik ook kan doen is mss het volgende:

2 automations.yaml aanmaken in mn GIT nl (automations.yaml & automations.production.yaml).
automations.yaml laat ik leeg en in automations.production.yaml zet ik wel mijn automations.

In mijn CI/CD pipeline van staging verwijder ik automations.production.yaml
In mijn CI/CD pipeline van production verwijder ik automations.yaml en hernoem ik automations.production.yaml naar automations.yaml

Lijkt me dan nog de eenvoudigste manier....
je kan in je config de include toch veranderen.
Of met andere mappen configuratie.
TweakerVincent schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:43:
Nav van gisteren gedoe supervised op Ubuntu nu compleet opnieuw begonnen. Gaat prima, hij draait nu in een vm op proxmox. Wat ook aanbevolen is, dus niet supervised.

Ik wil meerdere instances maken voor test dev etc. Als ik nieuwe dockers aanmaak voor HA ( bv node red, msqt etc ) zouden jullie die dan in de oorspronkelijk vm erbij zetten? Of juist een nieuwe Linux server vm met Ubuntue oid draaien waar de dockers weer in draaien? Architecture vraag dus. Kan beide.

Nuc heeft genoeg power, i7 1tb ssd plus 32 gb ram.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik heb nu een Ubuntu VM in Windows, maar daar ben ik ook niet helemaal tevreden mee. Ik wilde maar Ubuntu op de nuc zetten en homeassistant VM draaien met Virtualbox en de rest met docker compose.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@TweakerVincent @KingJ87 Ze zijn er voorlopig op teruggekomen. Ze gaan proberen de Supervised op Linux toch te blijven ondersteunen:

https://www.home-assistan...ervised-on-generic-linux/
[Update May 10]

We’ve been overwhelmed with the many reactions. We realize our communication has been poor on this subject, for which I want to apologize. We do not collect data and so can’t always judge the impact of our decisions.

We’re going to put the deprecation plan on hold for now. Anyone running this installation method today can continue running this. We will offer more clear information in the future.

Furthermore, we are going to make sure that supported installation guides are properly documented.

Paulus

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jelte schreef op maandag 11 mei 2020 @ 06:56:
@TweakerVincent @KingJ87 Ze zijn er voorlopig op teruggekomen. Ze gaan proberen de Supervised op Linux toch te blijven ondersteunen:

https://www.home-assistan...ervised-on-generic-linux/

[...]
Ssst straks moet ie alles weer opnieuw doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik gebruik hier de laatste versie van Home-Assistant (in Docker) met de Unifi integratie om devices te detecten op WiFi, maar op de 1 of andere manier marked hij devices niet als "Away". Ook niet als we al ruim een uur weg zijn en de devices in de Unifi controller niet meer te zien zijn. Al 2x de integratie opnieuw ingesteld, maar krijg het niet consistent werkend. Herkent iemand dit?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 13:16
Puck schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:07:
[...]

Ik gebruik hiervoor de custom slider entity row addon. Die is zo handig, was al vergeten dat dit geen standaard card is.

[Afbeelding]
Thanks, heb deze nu toegepast :9

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:46

Mimiix

Professioneel Prutser

Ja, niet de enige wtf die ik had toen ik van afgelopen weekend terug las :9

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Communication is key, dat blijkt maar weer. En ik denk dat onderschat is hoeveel de supervised optie gebruikt wordt en dus hoeveel poep de ventilator ging raken.

We zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-09 22:36
Oke, dit was een interessant weekend zie ik. Ook maar eens overpeinzen wat handig is. Misschien eens zien of ik 't home assistant OS aan de praat krijg in een kvm VM met de geleverde images.
TweakerVincent schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:14:
Lekker dan, klopt het dat ik dus nu een niet meer supported Supervised installatie aan het bouwen ben? Ik heb een Nuc waar ik supervised op ubuntu 20 draai. Ik ben dus verplicht om hem native op mijn nuc te draaien?
Hm, misschien flauw maar de supervised install gebruikt vziw docker-ce en die is nog niet uit voor ubuntu focal / 20.04, dus was je uberhaupt wel supported? ;-) Of zijn de snaps van Ubuntu dan ook weer formeel "oke"? Nou ja, maakt nu ook allemaal niet zoveel meer uit :)
marcel19 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:40:
Is het dan ook bijvoorbeeld mogelijk om HA op mijn ESXI te installeren als HOOFD.

En dan in het huis verschillende raspberry pi te installeren welke de data doorsturen naar de HA op mijn ESXI server welke daar weer uit te lezen is?

Ik heb nogal wat sensoren welke het bereik van de server in de garage gewoon niet halen.
Met een raspberry pi 3 in de woonkamer kan ik wel alle temperatuur sensoren uitlezen.
Yep, kan. Je kunt idd de MQTT route doen, of op de raspberry pi via ser2net of usbip je device sharen via het netwerk (dus, gewoon tcp) en die dan weer elders oppikken. Zo heb ik ook zwave en zigbee stick in de meterkast aan de nuc op zolder gehangen.

[ Voor 6% gewijzigd door ascent op 11-05-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

[quote]ascent schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:05:
Oke, dit was een interessant weekend zie ik. Ook maar eens overpeinzen wat handig is. Misschien eens zien of ik 't home assistant OS aan de praat krijg in een kvm VM met de geleverde images.
/quote]

Ik zit met hetzelfde. Ik heb juist een Synology nas met VM gekocht hiervoor ;)

Echter vraag ik me dus af of ik niet een HA Iso voor die synology nas kan gebruiken.

Die package is in iedergeval ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
D3nnisd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:07:
[quote]ascent schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:05:
/quote]

Echter vraag ik me dus af of ik niet een HA Iso voor die synology nas kan gebruiken.

Draai zelf HA in docker op de Synology en dat werkt tot dusver prima.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
D3nnisd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:07:

Aii, ja, dat is wel een dingetje. Als je zonder de addons wil/kunt, dan is 'r niet echt een issue; home assistant core is prima te dockeren.

Ik had 't eerst ook op m'n NAS, maar daar staan ook al mn andere files op en toen ik bedacht dat ik HA aan 't internet wilde hebben (voor google assistant integratie) leek 't me een minder slim idee om dat op 't zelfde device te doen :) Also, ik heb een oude syno, ds412+, dus 't snelheidsverschil met de NUC was aanzienlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Puck schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:07:
[...]

Ik gebruik hiervoor de custom slider entity row addon. Die is zo handig, was al vergeten dat dit geen standaard card is.

[Afbeelding]
Toevallig een idee hoe ik de Engelse teksten (off/unavailable) naar het Nederlands kan krijgen?
Zag dat er al een github-issue aangemaakt was voor taalondersteuning, maar wellicht dat het ook ergens manueel kan?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

JayOne schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:09:
[...]

Draai zelf HA in docker op de Synology en dat werkt tot dusver prima.
Docker is niet mijn ding, maar ik heb daarom dus een VM erin met debian Buster.
ascent schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:09:
[...]

Aii, ja, dat is wel een dingetje. Als je zonder de addons wil/kunt, dan is 'r niet echt een issue; home assistant core is prima te dockeren.

Ik had 't eerst ook op m'n NAS, maar daar staan ook al mn andere files op en toen ik bedacht dat ik HA aan 't internet wilde hebben (voor google assistant integratie) leek 't me een minder slim idee om dat op 't zelfde device te doen :) Also, ik heb een oude syno, ds412+, dus 't snelheidsverschil met de NUC was aanzienlijk :)
Daarom heb ik dus een VM (geen docker). Dan is die exposed en de host dus niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
D3nnisd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:22:

Daarom heb ik dus een VM (geen docker). Dan is die exposed en de host dus niet ;)
Op zich kun je een dockercontainer ook wel goed afschermen maar niet als je --priviledged gebruikt en --network host :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ascent schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:05:
Of gewoon "continue as is", want het ziet er nu naar uit dat Supervised (op een manier) gewoon gaat blijven bestaan.

(lekker handig, pas ik de startpost een keer supersnel aan, is het weer achterhaald :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Hmmbob schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:09:
[...]

Of gewoon "continue as is", want het ziet er nu naar uit dat Supervised (op een manier) gewoon gaat blijven bestaan.

(lekker handig, pas ik de startpost een keer supersnel aan, is het weer achterhaald :+ )
Altijd de .1 versie van een blogpost afwachten ;-)

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingJ87
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-09 16:13
ascent schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:05:
[...]

Hm, misschien flauw maar de supervised install gebruikt vziw docker-ce en die is nog niet uit voor ubuntu focal / 20.04, dus was je uberhaupt wel supported? ;-) Of zijn de snaps van Ubuntu dan ook weer formeel "oke"? Nou ja, maakt nu ook allemaal niet zoveel meer uit :)

[...]
Dat kan, je moet alleen de oude versie gebruiken.
martinvdm schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:03:
[...]

Ssst straks moet ie alles weer opnieuw doen ;)
Ik denk liever nog één keer goed over na en laat het dan zo. Mn pi gebruik ik nu nog met openhab.
ascent schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:26:
[...]

Op zich kun je een dockercontainer ook wel goed afschermen maar niet als je --priviledged gebruikt en --network host :-)
Dat supervisor script gebruikt die dus allebei, kan je net zo goed core gebruiken.
Behalve de VS Code add-on en de snapshots gebruik ik eigenlijk toch niks. Bij andere dingen gebruik ik Portainer of docker compose, :+ dan weet ik nog een beetje wat ik aan het doen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
ik zat n.a.v. de blogpost eens te denken hoe ik hassio had geinstalleerd, maar dat is volgens mij op deze manier
https://gist.github.com/f...919ca6b95b30c66f85976ec58
nu weet ik niet meer waarom ik voor deze manier gekozen heb, maar waarschijnlijk omdat ik hassio had draaien en zelfde ervaring wilde op een ubuntu server. Als ik het goed begrijp zou de support hiervoor dus weg vallen maar nu gelukkig niet. De dockers die er nu draaien van Hassio zie ik wel in portainer maar omdat ik hem op deze manier geinstalleerd heb verwacht ik dat ik dus minder controle hierover heb. Iemand die mij misschien kan verhelderen wat nadeel van deze manier is? (of voordeel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mega geïnteresseerd in hoe je dit opgezet hebt. Zou je daar eens een writeup van willen maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yoki1985
Hmmbob schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:01:
[...]

Mega geïnteresseerd in hoe je dit opgezet hebt. Zou je daar eens een writeup van willen maken?
Jazeker zal deze week eens zien om dit in een tekstje te gieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent

Gaaf, hopelijk blijft dit allemaal zoveel mogelijk werken nu de trend naar minder-yaml-meer-ui ingezet is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ascent schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Gaaf, hopelijk blijft dit allemaal zoveel mogelijk werken nu de trend naar minder-yaml-meer-ui ingezet is
The future of YAML

Recently, comments and questions in the community have been posted, about the announcement of integrations becoming available via the frontend and the removal of YAML support from some of them.

This raises questions and opinions that need addressing. It mainly comes down to this single question:

“Is YAML going away?”

The answer to this question is: “No!, but…”

Realizing you may not like that loose answer and, in that case, you are possibly looking for a hard and simple “NO” answer to this question. However, things are a bit more complicated.

(....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Begrijp ik, maar 't wordt wel voor minder dingen ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:25
raymonvdm schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:57:
[...]

Ik zie dat je twee keer dezelfde alias gebruikt dat lijkt me niet te kloppen. Verder heb ik met de RFXcom en Kaku ook best lopen rommelen voordat ik het snapte (eigenlijk nog steeds niet, maar het werkt _/-\o_ )

Als het met automatic_add wel werkt dan heb je ze niet op de juiste manier toegevoegd. Je kan ze prima toevoegen als switch, maar als HomeAssistant vind dat het een light is dan gaat het niet werken. Dat is iets wat mij is bijgebleven. Verder is het een goed idee om de debug even aan te zetten mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Bedankt voor je reactie. Hierbij mijn late reactie als terugkoppeling.
Ik had idd een switch of wat ook als light toegevoegd maar dit was om te testen en was dus bewust.

Door je opmerkingen ben ik weer verder gekomen en kwam ik uiteindelijk ook tot de oplossing. Wat het probleem bleek te zijn was dat de hexadecimalecode (net als alles in yaml) hoofdletter gevoelig was.

Toen ik hier eenmaal achter was kon ik alle switches ook met eigen naam in mijn switch.yaml toevoegen. Dit stukje is dus opgelost.

Nu mag ik aan het prutsen met Scenes en/of scripts. Het verschil tussen de 2 is me namelijk nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 21:21
NoFate schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:07:
[...]

De AliExpress link die je zelf stuurde had ook al een 16A versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik ben al tijden op zoek naar een oplossing voor de verschillende snoerschakelaars welke wij aan lampen hebben zitten. Ik weet dat Shelly iets heeft om deze mee te vervangen, maar ik heb liever een Zigbee / ZWave oplossing hiervoor. Deze lijken echter gewoon niet te bestaan?

Iemand die hier iets op gevonden heeft?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
hostname schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:12:
[...]

De AliExpress link die je zelf stuurde had ook al een 16A versie...
ja, 16 A, maar alleen maar 2200 watt, te weining

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

NoFate schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:16:
[...]

ja, 16 A, maar alleen maar 2200 watt, te weining
16A op 220 volt is nog steeds 3520 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
D3nnisd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:19:
[...]

16A op 220 volt is nog steeds 3520 watt.
ja, dan zijn de specificaties verkeerd op de ALI site
ofwel de A verkeerd ofwel de WATT verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

NoFate schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:20:
[...]

ja, dan zijn de specificaties verkeerd op de ALI site
ofwel de A verkeerd ofwel de WATT verkeerd :)
Kan ook zijn dat ze het voltage anders hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
D3nnisd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:24:
[...]

Kan ook zijn dat ze het voltage anders hebben staan.
ik heb hem hier in gebruik... wat denk je , zal het effectief 16A zijn? anders annuleer ik mijn bestelling bij coolblue, had namelijk al 2 adere TP links besteld :)

kan ik dat ergens testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

NoFate schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:25:
[...]

ik heb hem hier in gebruik... wat denk je , zal het effectief 16A zijn? anders annuleer ik mijn bestelling bij coolblue, had namelijk al 2 adere TP links besteld :)

kan ik dat ergens testen?
Geen idee, openmaken?

Doormeten?

Ik ben ITer , geen electrotechneut :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
ascent schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:31:
[...]

Hoe draai jij HA? Supervised? Want ik heb dezelfde setup maar bij supervised is 't wat onhandig om die socat regel reboot(restart)proof te maken. Als je homeassistant herstart vanuit de UI, restart de container en is je socat weg. Je wil die socat 't liefst weer terughebben voordat HA is geboot (zodat ie in mijn geval de ermote zwave razberry op tijd vindt).

Hoe vlieg jij dit aan?
code:
1
2
3
4
apt-get install screen
screen

commando regel

Ik moet hier nog een keer een init script voor toepassen, maar kan het voorbeeld niet meer vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
raymonvdm schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:40:
[...]

code:
1
2
3
4
apt-get install screen
screen

commando regel

Ik moet hier nog een keer een init script voor toepassen, maar kan het voorbeeld niet meer vinden
Hmm, da's niet helemaal wat ik bedoel maar met die hele supervised setup op losse schroeven moet ik misschien sowieso eens wat anders gaan verzinnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackPoint schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:59:
[...]

Je kunt een template sensor maken waarbij je het atribuut remain_time kan gebruiken als waarde voor je nieuwe sensor. Daarna kun je automations op basis van die sensor maken.
Nog bedankt hiervoor, het is inmiddels gelukt.

Ik heb nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: '1588861374574'
  alias: Notificatie als wasmachine klaar is
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: sensor.remain_wash
    from: 0:01
    platform: state
    to: 0:00
  condition: []
  action:
  - data:
      message: Haal snel de was er uit voordat het allemaal kreukt.
      title: Wasmachine is klaar
    service: notify.mobile_app_telefoon_martijn

Dit werkt, alleen mocht de timer door een rekenfoutje in de wasmachine direct van 0:02 naar 0:00 gaan, zal hij niet triggeren. Kan ik ook iets als > 0:01 gebruiken bij from?

Verder heb ik ook een notificatie gemaakt voor wanneer de wasmachine in error gaat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '1589198003164'
  alias: Notificatie wasmachine error
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.wasmachine_error_state
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
  - data:
      message: Er is een probleem met de wasmachine, de melding is {{ state_attr('sensor.wasmachine',
        'error_message') }}
      title: Probleem met wasmachine

Als output zou ik het liefste het volgende hebben:
code:
1
Er is een probleem met de wasmachine, de melding is: "[error code]"

Maar hoe krijg ik die dubbele punt en aanhalingstekens er in zonder dat mijn YAML code compleet de mist in gaat?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:42
TheFes schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:17:
[...]

Nog bedankt hiervoor, het is inmiddels gelukt.

Ik heb nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: '1588861374574'
  alias: Notificatie als wasmachine klaar is
  trigger:
  - entity_id: sensor.remain_wash
    from: 0:01
    to: 0:00
  action:
  - data:
      message: Haal snel de was er uit voordat het allemaal kreukt.
      title: Wasmachine is klaar

Dit werkt, alleen mocht de timer door een rekenfoutje in de wasmachine direct van 0:02 naar 0:00 gaan, zal hij niet triggeren. Kan ik ook iets als > 0:01 gebruiken bij from?
from kan je ook weg laten volgens mij en dus alleen to laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:47
NoFate schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:58:

= 3KW verbruik

Met zulk vermogen zou ik een flinke contactor overwegen die je aanstuurt met een Sonoff of aanverwanten.

Als je gaat opwarmen staat er een behoorlijke tijd flink vermogen over een klein relay heen. Zodra hij opgewarmd is gaat de verwarming pendelen, aan, uit, aan, uit. Met 3 KW kan het wel eens zijn dat het relais gaat vast plakken. Of erger, te heet word en gaat branden..

Heb hier praktijk ervaring dat zodra je een paar flinke voedingen voor 3d printers en led strips over een Sonoff heen schakelt het snel is gebeurt met het relais. De verlichting en printer gaat dan nog wel aan, maar niet meer uit. Een flinke tik op de Sonoff en het relais komt weer los. Maar ondertussen worden de contacten wel slechter, meer overgang weerstand met als gevolg warmte!

Hier een voorbeeld: https://www.indi.nl/nl-nl...akelaar-32A-15kW-LC1D32BL

Ik snap heel goed dat deze prijs niet realistisch is voor zo'n projectje maar als je marktplaats afstruint weet ik zeker dat je ze voor een prikkie kan vinden. Het zou mij niet lekker zitten in elk geval om zoveel stroom over een chinees schakelaartje heen te sturen voor langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
XyRuS schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:28:
[...]

Met zulk vermogen zou ik een flinke contactor overwegen die je aanstuurt met een Sonoff of aanverwanten.

Als je gaat opwarmen staat er een behoorlijke tijd flink vermogen over een klein relay heen. Zodra hij opgewarmd is gaat de verwarming pendelen, aan, uit, aan, uit. Met 3 KW kan het wel eens zijn dat het relais gaat vast plakken. Of erger, te heet word en gaat branden..

Heb hier praktijk ervaring dat zodra je een paar flinke voedingen voor 3d printers en led strips over een Sonoff heen schakelt het snel is gebeurt met het relais. De verlichting en printer gaat dan nog wel aan, maar niet meer uit. Een flinke tik op de Sonoff en het relais komt weer los, maar ondertussen worden de contacten wel slechter. Dus meer overgang weerstand met als gevolg warmte!

Hier een voorbeeld: https://www.indi.nl/nl-nl...akelaar-32A-15kW-LC1D32BL

Ik snap heel goed dat deze prijs niet realistisch is voor zo'n projectje maar als je marktplaats afstruint weet ik zeker dat je ze voor een prikkie kan vinden. Het zou mij niet lekker zitten in elk geval om zoveel stroom over een chinees schakelaartje heen te sturen voor langere periode.
Thx voor uitleg... Ik kan het proberen, ergste wat kan gebeuren is dat die chinese plug doorbrand? Dan is het maar zo... Of wat zijn de risico's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
NoFate schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:30:
[...]

Thx voor uitleg... Ik kan het proberen, ergste wat kan gebeuren is dat die chinese plug doorbrand? Dan is het maar zo... Of wat zijn de risico's?
Of kortsluiting, warmte, fik. Allemaal ellende. Ik zit in 'tzelfde bootje, wil de wasmachine monitoren qua stroomverbruik en veel plugs zijn 10A specced.. Klinkt aantrekkelijk, ga ik toch niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
NoFate schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:30:
[...]

Van niet uitschakelen van het relais tot het in de brand vliegen van het stopcontact. Afhankelijk van de plaats lijkt me dat niet fijn :+

Ik zal ongetwijfeld ook wat paranoïde zijn, de schuur van de buren is afgefikt door vermoedelijk een haspel die niet was uitgerold met daarop een kachel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
ascent schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:32:
[...]

Of kortsluiting, warmte, fik. Allemaal ellende. Ik zit in 'tzelfde bootje, wil de wasmachine monitoren qua stroomverbruik en veel plugs zijn 10A specced.. Klinkt aantrekkelijk, ga ik toch niet doen :)
Kijk, en dat probleem heb ik ook! Heb de onderdelen binnen om dit te tackelen. Ik heb een current clamp waarmee ik het stroom verbruik van de wasmachine uit ga lezen en een contactor + sonoff om de spanning te schakelen.

https://esphome.io/components/sensor/ct_clamp.html
Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.