Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 20:32
Ik heb onlangs een piface toegevoegd en nu wil ik een tweede toevoegen .
Hoe zit dit met de instellingen van HA.
Ik kan verder geen adressen instellen in HA en nu heb ik doorgenummerd dus ingang 8...ingang 15 en met de uitgangen ook.
Ik zie deze verder nergens terug als ik ze wil toevoegen in een card maar ik krijg ook geen foutmeldingen.
Weet iemand hoe dit moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
skank schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:58:
Iemand ervaring met HA en aparte relay modules voor aansturing verlichten ipv telkens losse dure zigbee modules te kopen?

bv deze

http://denkovi.com/smartd...relay-module-din-rail-box

en de inputs

http://denkovi.com/smartd...nputs-module-din-rail-box

Integratie https://github.com/rdehuy...custom_components-denkovi

Lijkt me een betere, duurzamere oplossing?
Ik heb een pi met een relay board van ebay.
Als je echt 16 kanalen wilt kan je bijv. deze nemen:

https://www.ebay.nl/itm/5...5cb0e6:g:hvMAAOSwi8VZXK4T

Op de rpi heb ik een simpel python script draaien die via MQTT de uitgangen aanstuurt,
Als je niet met MQTT wil werken is er ook een home assistant integratie om direct je pins aan te sturen:

https://www.home-assistant.io/integrations/rpi_gpio/

Als je een oude pi koopt of hebt met een relay board ben je voor 50 euro klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mich schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:50:
[...]

Ik heb een pi met een relay board van ebay.
Als je echt 16 kanalen wilt kan je bijv. deze nemen:

https://www.ebay.nl/itm/5...5cb0e6:g:hvMAAOSwi8VZXK4T

Op de rpi heb ik een simpel python script draaien die via MQTT de uitgangen aanstuurt,
Als je niet met MQTT wil werken is er ook een home assistant integratie om direct je pins aan te sturen:

https://www.home-assistant.io/integrations/rpi_gpio/

Als je een oude pi koopt of hebt met een relay board ben je voor 50 euro klaar.
Das mooi maar daar heb ik toch enkele vragen bij..
1. Je hebt geen digitale ingangen, dus ik kan mijn huidige drukknoppen niet meer gebruiken, wat wel een must is.
2. Stel dat ik er nog een bord bijkoop voor de digital in's, dan nog zit ik met het probleem als mn home assistant uitvalt (de pi) , ik geen verlichting meer heb, dus enorm afhankelijk van HA en de pi...

Correct?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik stel voor dat je het artikel van Femme eens doorleest en de video bekijkt mocht je dat nog niet gedaan hebben.

reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

video: Het slimste huis van de Achterhoek: op bezoek bij Tweakers-oprichter F...

Verder zou je er voor kunnen kiezen om een fail safe switch toe te voegen die op alle relais spanning zet zodat in in iedergeval al je verlichting of een deel daarvan aan is. Of gebruik maken van relais die je ook handmatig aan kan zetten.

Mocht je nog tijd over hebben kun je ook deze bekijjken, die gebruikt relais borden en heeft ook heel veel foto`s en informatie

[ Voor 21% gewijzigd door raymonvdm op 27-02-2020 09:02 ]

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
Osiris schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:16:
[...]

Even los van het feit dat zo'n oude laptop wss qua stroom tig keer meer vreet dan een RPi..: waarom beperk je je tot docker? Er zijn nog wel meerdere manieren om home assistant te installeren. Zie o.a. https://www.home-assistan...nstallation/raspberry-pi/ Ja, er staat raspberry pi, maar lees de note bovenaan die pagina ff ;)
Helaas, dus niet gelukt..
je moet dus raspberry os draaien, helaas alleen geschikt voor arm dus.

• raymonvdm
dutchnltweaker schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:24:
[...]

Ik gebruik deze install methode op Ubuntu 16.04 AMD64 dus geen ARM _/-\o_

• dutchnltweaker
raymonvdm schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:28:
[...]

Ik gebruik deze install methode op Ubuntu 16.04 AMD64 dus geen ARM _/-\o_
doorloop je alleen dit: https://www.home-assistan...nstallation/raspberry-pi/
Of dit ook? https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/ssh/

Ik heb trouwens een 32 bit versie lubuntu 18.04 nu draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door dutchnltweaker op 27-02-2020 09:32 ]

• raymonvdm
Ik heb een standaard Ubuntu Server installatie gedaan en daarbij is SSH aangezet tijdens de installatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 15:26

Mimiix

Professioneel Prutser

Hoi , Ik ga me hier ook mengen:)

Sinds ik een Minor Domotica op de Hogeschool Utrecht heb gedaan ken ik Home-assistant. Daar het gehele KNX lab op Home-assistant draaiende. Nu zelfs de docent zo ver om Home-assistant in het les materiaal op te gaan nemen omdat het net zo breed is als Domovea of Homelynk(wat nu gebruikt wordt).

Prachtig systeem Home-Assistant :D

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• dutchnltweaker
raymonvdm schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:33:
Ik heb een standaard Ubuntu Server installatie gedaan en daarbij is SSH aangezet tijdens de installatie
Helaas kan ik niet via WPA2 verbinden, moet mijn netwerk (gast modus) zonder key instellen anders werkt het niet. Herken je dit probleem ook?

[ Voor 3% gewijzigd door dutchnltweaker op 27-02-2020 10:14 ]

• raymonvdm
Ik snap niet zo goed wat een server te maken heeft met wifi instellingen.

• dutchnltweaker
raymonvdm schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:52:
Ik snap niet zo goed wat een server te maken heeft met wifi instellingen.
Gaat over de installatie van ubuntu server in het algemeen, wordt lastig connecten aan een router zonder wifi (ethernet is in deze geen optie).

• raymonvdm
Ethernet is altijd een optie, een kabel kan 95 meter lang zijn, dus kan me niet voorstellen dat het dan niet lukt om ethernet te doen. Al is het alleen maar voor de netinstall. Daarna moet je gewoon je wifi kunnen configgen in /etc/network/interfaces of netplan

• dutchnltweaker
raymonvdm schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:58:
Ethernet is altijd een optie, een kabel kan 95 meter lang zijn, dus kan me niet voorstellen dat het dan niet lukt om ethernet te doen. Al is het alleen maar voor de netinstall. Daarna moet je gewoon je wifi kunnen configgen in /etc/network/interfaces of netplan
Helaas alleen maar problemen met installatie.

Heeft er iemand ervaring in het installeren van home assistant op een 32 bit laptop? dus niet de AMD64 versie.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

dutchnltweaker schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:58:
[...]

Helaas alleen maar problemen met installatie.

Heeft er iemand ervaring in het installeren van home assistant op een 32 bit laptop? dus niet de AMD64 versie.
Ik heb hem op windows gedraait, maar dat was 64. Opzich hoeft dat geen issue te zijn.

Wat je eventueel zou kunnen doen is kijken of je dit in een Virtuele machine kan oplossen. Dus via windows een VMware VM erop.

EDIT: Een navraag op de HA discord levert van 3 mensen hetzelfde advies op: Gooi hem weg en koop een nieuwe(of gebruik iets anders) 8)7 .

[ Voor 13% gewijzigd door Mimiix op 27-02-2020 12:42 ]

• raymonvdm
Ik zie veel mensen een NUC gebruiken, maar die zijn nogal prijzig voor een eerste test setup. Zelf gebruik ik een refurb Dell SFF desktop en een Mac Mini (2010) Heb je al een PI dan zou ik daarmee beginnen.

Heb je nog geen Pi dan zou ik een desktop / laptop kopen en geen Pi

• dutchnltweaker
@D3nnisd Ja zag jouw post net op discord haha, mhmm balen in eerste instantie zou het mogelijk moeten zijn.

Welk device gebruik jij voor home assistant? ik heb Ha al getest in virtualbox maar wil wel een standalone apparaat gebruiken.

@raymonvdm Waarom geen Pi4? wordt juist het meeste gebruikt toch?

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

dutchnltweaker schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:59:
@D3nnisd Ja zag jouw post net op discord haha, mhmm balen in eerste instantie zou het mogelijk moeten zijn.

Welk device gebruik jij voor home assistant? ik heb Ha al getest in virtualbox maar wil wel een standalone apparaat gebruiken.

@raymonvdm Waarom geen Pi4? wordt juist het meeste gebruikt toch?
Mimiix ja :) Ik heb hem op een RPI 3B+ draaien. Met een RFlink en Deconz. Doe me daar anders even een bericht:D

Die Pi4 is nog relatief nieuw en werkt (naar mijn weten ) op HA nog niet heel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D3nnisd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:03:
[...]

Mimiix ja :) Ik heb hem op een RPI 3B+ draaien. Met een RFlink en Deconz. Doe me daar anders even een bericht:D

Die Pi4 is nog relatief nieuw en werkt (naar mijn weten ) op HA nog niet heel lekker.
Ik had een pi 3b+ gekocht voor HA omdat het idd gezegd werd dat dit nog niet goed gaat met Pi4
Een maand later nu, en toch de pi3b+ verkocht en voor de 4gig ram pi4 gegaan

Geen second spijt van, draait in mijn ogen zelfs stabieler wegens meer ram

Wel spijt dat ik eerst de 3 gekocht heb

my 2 cents !!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:44:
[...]

my 2 cents !!
Wat draai je allemaal op de pi dan :P ? Ik heb Deconz ,RFLink en motioneye, maar ik zit op nog geen 50%: https://i.imgur.com/lVR36h6.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D3nnisd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:58:
[...]

Wat draai je allemaal op de pi dan :P ? Ik heb Deconz ,RFLink en motioneye, maar ik zit op nog geen 50%: https://i.imgur.com/lVR36h6.png
HA, pihole, unifi controller en nog enkele addons

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:03:
[...]

HA, pihole, unifi controller en nog enkele addons
ah ja duidelijk. Dan heb het allicht wat meer nodig ja.

Als ik meer camera's neem moet ik ook voor Motioneye meer hebben. Voor die ene gaat het nu goed :)

• Overlegne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 13:01

Overlegne

Calvé Pindabaas

Sinds de vorige HA update kan ik geen nieuwe updates meer binnenhalen, ook NODE-RED krijg ik niet geïnstalleerd. Andere integraties, plug-in en add-ons lijken wel te werken.
DNS heb ik naar gekeken, ik draai geen AdGuard of PiHole en hiervoor werkte alles zonder problemen, niets veranderd sinds de initiële installatie.

Handmatig dns-server aanpassen in /etc/resolv.conf werkt niet, deze reset naar 172.30.32.3 na een herstart.

code:
1
2
3
4
5
20-02-27 08:56:28 INFO (MainThread) [hassio.homeassistant] Update Home Assistant to version 0.106.0
20-02-27 08:56:28 INFO (SyncWorker_0) [hassio.docker.interface] Update image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.105.5 to homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.106.0
20-02-27 08:56:28 INFO (SyncWorker_0) [hassio.docker.interface] Pull image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant tag 0.106.0.
20-02-27 08:56:29 ERROR (SyncWorker_0) [hassio.docker.interface] Can't install homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.106.0 -> 500 Server Error: Internal Server Error ("Get https://registry-1.docker.io/v2/: dial tcp: lookup registry-1.docker.io on [::1]:53: read udp [::1]:44785->[::1]:53: read: connection refused").
20-02-27 08:56:29 WARNING (MainThread) [hassio.homeassistant] Update Home Assistant image fails

hassio su repair reeds gedaan, meerdere restarts gedaan, zonder resultaat.

Hiernaast merk ik dat mijn system date terkens verkeerd gaat lopen, 2 uur geleden heb ik de datum en tijd handmatig weer goedgezet, deze zijn ondertussen weer veranderd naar 19 februari 19:10:04.
Timezone staat goed, iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door Overlegne op 27-02-2020 14:42 ]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Overlegne schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:40:
Sinds de vorige HA update kan ik geen nieuwe updates meer binnenhalen, ook NODE-RED krijg ik niet geïnstalleerd. Andere integraties, plug-in en add-ons lijken wel te werken.
DNS heb ik naar gekeken, ik draai geen AdGuard of PiHole en hiervoor werkte alles zonder problemen, niets veranderd sinds de initiële installatie.

Handmatig dns-server aanpassen in /etc/resolv.conf werkt niet, deze reset naar 172.30.32.3 na een herstart.

code:
1
2
3
4
5
20-02-27 08:56:28 INFO (MainThread) [hassio.homeassistant] Update Home Assistant to version 0.106.0
20-02-27 08:56:28 INFO (SyncWorker_0) [hassio.docker.interface] Update image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.105.5 to homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.106.0
20-02-27 08:56:28 INFO (SyncWorker_0) [hassio.docker.interface] Pull image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant tag 0.106.0.
20-02-27 08:56:29 ERROR (SyncWorker_0) [hassio.docker.interface] Can't install homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.106.0 -> 500 Server Error: Internal Server Error ("Get https://registry-1.docker.io/v2/: dial tcp: lookup registry-1.docker.io on [::1]:53: read udp [::1]:44785->[::1]:53: read: connection refused").
20-02-27 08:56:29 WARNING (MainThread) [hassio.homeassistant] Update Home Assistant image fails

hassio su repair reeds gedaan, meerdere restarts gedaan, zonder resultaat.

Hiernaast merk ik dat mijn system date terkens verkeerd gaat lopen, 2 uur geleden heb ik de datum en tijd handmatig weer goedgezet, deze zijn ondertussen weer veranderd naar 19 februari 19:10:04.
Timezone staat goed, iemand een idee?
De tijd klopt bij mij wel. Alleen het viel mij weer op dat ik hetzelfde heb: Could not contact Home Assistant Update to check for updates

geen enkel idee :(

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:08
Wat zijn hier de favoriete motion detectors om te gebruiken? Ik heb er nu 1 van IKEA en wil er meer mee gaan doen.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 10:29
Ik heb aqara's. Lekker klein en inclusief lichtsensor, werkt prima.
Batterijduur is ook top.
RevellNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:06:
Wat zijn hier de favoriete motion detectors om te gebruiken? Ik heb er nu 1 van IKEA en wil er meer mee gaan doen.

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
skank schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:09:
[...]

Das mooi maar daar heb ik toch enkele vragen bij..
1. Je hebt geen digitale ingangen, dus ik kan mijn huidige drukknoppen niet meer gebruiken, wat wel een must is.
2. Stel dat ik er nog een bord bijkoop voor de digital in's, dan nog zit ik met het probleem als mn home assistant uitvalt (de pi) , ik geen verlichting meer heb, dus enorm afhankelijk van HA en de pi...

Correct?
1)Een rpi heeft gewoon digitale ingangen. Je kan een "pin" configureren als ingang of uitgang. Maar als je 16 uitgangen wil hebben voor 16 relays en 16 ingangen kom je wel te kort.

2) ja je bent altijd wel van iets afhankelijk. Ik heb een separate rpi die de verwarming regelt. Als die stuk gaat doet de kachel het ook niet. Maar ja als je normale thermostaat kapot gaat doet die het ook niet :)in het geval van mijn cv kan ik door middel van de relais handmatig aan te sturen de kachels nog aankrijgen.
edit, verwijder aub

[ Voor 97% gewijzigd door skank op 27-02-2020 18:23 ]

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 14:30
Even een vraagje ivm os. Ik ben er ondertussen uit dat ik hassio in docker ga draaien.
Ik run het nu onder centos 7, ben een redhat / centos guy maar bijna iedereen draait het in ubuntu of debian.
Om geen rariteiten tegen te komen ga ik dan geen centos draaien.
Welke flavor neem ik best ? Ubuntu of Debian ? Welke van beide is het stabielste ? Van debian 10 had ik al gelezen dat er wat issues waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:55

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Yarisken schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:17:
Welke flavor neem ik best ? Ubuntu of Debian ? Welke van beide is het stabielste ? Van debian 10 had ik al gelezen dat er wat issues waren.
Ik draaien beide varianten met de Home Assistant Supervisor, zonder problemen (Ubuntu Bionic & Debian Buster). IMHO maakt het niet zoveel uit. Het is meer voorkeur denk ik.

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 20:40
skank schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:44:
[...]

Ik had een pi 3b+ gekocht voor HA omdat het idd gezegd werd dat dit nog niet goed gaat met Pi4
Een maand later nu, en toch de pi3b+ verkocht en voor de 4gig ram pi4 gegaan

my 2 cents !!
Hier ook draaiende op een Pi4 4GB met ESPhome, Node-red, deCONZ en Zwave, werkt perfect en heerlijk stabiel.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:24:
[...]

Je moet helemaal niets. HA is Python-code wat platform-independent (CPU-wise iig) is. Gelukkig leg je kort uit wáár je precies tegenaan loopt i.p.v. meteen zelf conclusies te trekken ;)
Waarom link je naar een "guide" wat over SSH en juist wél specifiek Raspbian gaat en juist compleet niet over HA? :o Als je al iets met SSH wilt, dan moet je Googlen naar "SSH" en "Ubuntu". Maar dat valt dan weer compleet buiten de scope van dit topic, aangezien dit om Home Assistant gaat. Als je SSH en WiFi niet eens werkend hebt, dan heeft het weinig nut om met HA te beginnen. Eerst de basics maar eens.

[ Voor 43% gewijzigd door Osiris op 27-02-2020 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 14:30
Frenck schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:40:
[...]

Ik draaien beide varianten met de Home Assistant Supervisor, zonder problemen (Ubuntu Bionic & Debian Buster). IMHO maakt het niet zoveel uit. Het is meer voorkeur denk ik.
Idd ik heb ook die indruk. Dan zal het debian worden :-). Bedankt

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

D3nnisd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:43:
[...]

De tijd klopt bij mij wel. Alleen het viel mij weer op dat ik hetzelfde heb: Could not contact Home Assistant Update to check for updates

geen enkel idee :(
Ik heb de oplossing (tenminste voor mijn probleem), controleer op je host, via SSH even of je DNS settings goedstaan.

code:
1
ha dns info

Bij mij was "Locals: []" helemaal leeg, controleer of hier iets staat, en als er iets staat of dit zou moeten werken als dns server.

Hierna heb ik met
code:
1
nmcli con mod "*Connectie naam*" ipv4.dns "8.8.8.8 8.8.4.4"

en hierna
code:
1
nmcli con mod  "*Connectie naam*" ipv4.ignore-auto-dns yes

Reboot je volledige host systeem en probeer het nog eens.

Hopelijk kun je hier iets mee!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Overlegne schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:36:
[...]

Ik heb de oplossing (tenminste voor mijn probleem), controleer op je host, via SSH even of je DNS settings goedstaan.

code:
1
ha dns info

Bij mij was "Locals: []" helemaal leeg, controleer of hier iets staat, en als er iets staat of dit zou moeten werken als dns server.

Hierna heb ik met
code:
1
nmcli con mod "*Connectie naam*" ipv4.dns "8.8.8.8 8.8.4.4"

en hierna
code:
1
nmcli con mod  "*Connectie naam*" ipv4.ignore-auto-dns yes

Reboot je volledige host systeem en probeer het nog eens.

Hopelijk kun je hier iets mee!
Hey!

Hier geen last van. Hij heeft bij mij gewoon een DNS. Echter bleek er bij Github ook het een en ander aan de hand te zijn. Het lijkt op te lossen.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RevellNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:06:
Hangt ervanaf wat je wil. Die van Aqara zijn wel goed. Maar als je al camera's hebt kun je met Motioneye deze ook gebruiken om het een en ander te triggeren.

• raymonvdm
De RPi4 heeft volgens mij problemen met bepaald type Z-Wave stick, of de stick met de Pi naja in ieder geval iets om op te letten.

Verder ging het me meer om de prijs van een volledige pi inclusief benodigde accessoires, en de prijs van een refurbished desktop.
Mich schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:29:
[...]

1)Een rpi heeft gewoon digitale ingangen. Je kan een "pin" configureren als ingang of uitgang. Maar als je 16 uitgangen wil hebben voor 16 relays en 16 ingangen kom je wel te kort.

2) ja je bent altijd wel van iets afhankelijk. Ik heb een separate rpi die de verwarming regelt. Als die stuk gaat doet de kachel het ook niet. Maar ja als je normale thermostaat kapot gaat doet die het ook niet :)in het geval van mijn cv kan ik door middel van de relais handmatig aan te sturen de kachels nog aankrijgen.
Volgens mij werken de die 16 relais bordjes via de i2c pin/header en dan kun je volgens mij wel meer input/outputs hebben dan er GPIO`s op je pi zitten

https://shop.controlevery...i2c-terminating-over-hdmi
https://shop.controlevery...nnel-relay-controller-i2c

Zelf heb ik trouwens een keer deze units besteld omdat we een kant en klaar oplossing wilde voor een kantoor pand

http://www.webrelais.nl/products.php

[ Voor 91% gewijzigd door raymonvdm op 27-02-2020 23:15 ]

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:01
Ik ben vandaag begonnen met HomeAssistant op een Pi4 (met HA image), ik ben Domoticz gewend en heb ik op dit moment ook nog draaien.

Langzaam aan zaken aan het overzetten.

Ik merk dat Discovery niet al mijn apparaten ziet, de volgende missen:
- Harmony Hub
- Plex
- 2x Apple TV's
- Enigma2 mediabox

Deze kan ik wel met de hand toevoegen al lijkt dit niet lekker te gaan.
In Configuration.yaml heb ik voor de Harmony het volgende toegevoegd:
# Logitech Harmony Remote
remote:
- platform: harmony
name: Harmony
host: 192.168.192.11
activity: Apple TV # Default activity

Bestand /config/harmony_harmony.conf is wel aangemaakt en goed gevuld.
Ik zie alleen Activities van de Harmony niet terug onder "Entities" of "Devices" in HA, waar dit bij Domoticz wel het geval is.
Klopt dit? Kan ik de Activities van de Harmony wel weergeven in Lovelace zodat ik via he dashboard kan schakelen?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

raymonvdm schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:04:
De RPi4 heeft volgens mij problemen met bepaald type Z-Wave stick, of de stick met de Pi naja in ieder geval iets om op te letten.

Verder ging het me meer om de prijs van een volledige pi inclusief benodigde accessoires, en de prijs van een refurbished desktop.

[...]

Volgens mij werken de die 16 relais bordjes via de i2c pin/header en dan kun je volgens mij wel meer input/outputs hebben dan er GPIO`s op je pi zitten

https://shop.controlevery...i2c-terminating-over-hdmi
https://shop.controlevery...nnel-relay-controller-i2c

Zelf heb ik trouwens een keer deze units besteld omdat we een kant en klaar oplossing wilde voor een kantoor pand

http://www.webrelais.nl/products.php
ik heb wat van die 16poorts bordjes en daar zit inderdaad een i2c chipje op. Werkt overigens als een trein, ook als je er daar meerdere van in een bus zet :)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik ben bezig om mijn button cards voor scenes om te bouwen zodat ik een status mee kan geven (dmv input_booleans). Nu gaat dit aardig, maar ik heb al mijn lampen in Deconz zitten en merk dat als ik dan scenes maak in HA, dat dit niet goed gaat (vooral verschil tussen sfeer en wit licht worden door elkaar gehaald).

Hierdoor heb ik al mijn scenes aangemaakt in Deconz, maar daar kan ik dus geen input_booleans bij zetten.
Enig idee hoe ik dat kan oplossen? Of andere suggesties wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
Snelle vraag

Ik zie de intergratie van de roborock vacuum in HA en dioe van Roomba

Ik ben een beetje aan het kijken voor de RR S55 (zwarte versie van de S50) em zie echt veel mogelijkheden in HA.

Nu is vandaag de Roomba 896 in de aanbieding. Maar als ik dan naar HA kijk zie ik dat hij aan/uit is en daar stopt het zo ongeveer.

Klopt het dat de RR veel beter aanstuurbaar is via HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Hmz... ik kan niet heel veel zeggen over de Roomba, daar ik die simpelweg nooit gebruikt heb.

Maar ben erg tevreden over m'n Roborock's (S50 in mijn geval). Kan ze van harte aanbevelen icm Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Frenck schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:48:
Hmz... ik kan niet heel veel zeggen over de Roomba, daar ik die simpelweg nooit gebruikt heb.

Maar ben erg tevreden over m'n Roborock's (S50 in mijn geval). Kan ze van harte aanbevelen icm Home Assistant.
Daar had ik al veel over gezien/gelezen. Maar dus nu plots de Roomba 896 voor 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 20:33
crimby schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:54:
Ik ben bezig om mijn button cards voor scenes om te bouwen zodat ik een status mee kan geven (dmv input_booleans). Nu gaat dit aardig, maar ik heb al mijn lampen in Deconz zitten en merk dat als ik dan scenes maak in HA, dat dit niet goed gaat (vooral verschil tussen sfeer en wit licht worden door elkaar gehaald).

Hierdoor heb ik al mijn scenes aangemaakt in Deconz, maar daar kan ik dus geen input_booleans bij zetten.
Enig idee hoe ik dat kan oplossen? Of andere suggesties wellicht?
Wat is precies het probleem waar je tegenaan loopt? Kun je hier wat specifieker in zijn? Ik heb zelf ook (bijna) alle lampen in Deconz en ervaar geen problemen met scenes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

maartend schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:31:
Snelle vraag

Ik ben een beetje aan het kijken voor de RR S55 (zwarte versie van de S50) em zie echt veel mogelijkheden in HA.

Nu is vandaag de Roomba 896 in de aanbieding. Maar als ik dan naar HA kijk zie ik dat hij aan/uit is en daar stopt het zo ongeveer.

Naar mijn weten wel, Roomba is mijns inziens zwaar overpriced als je de functionaliteiten (ook buiten HA) en prestaties vergelijkt.
De Roborock is erg goed te integreren, inclusief een goed werkende card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Overlegne schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:51:
[...]

Naar mijn weten wel, Roomba is mijns inziens zwaar overpriced als je de functionaliteiten (ook buiten HA) en prestaties vergelijkt.
De Roborock is erg goed te integreren, inclusief een goed werkende card.
Is idd ook beetje idee dat ik al had. Zeker die goed werkende card, met die map die wordt gemaakt. Ik zie dat niet bij Roomba

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:31:
Snelle vraag

De integratie van de Roborock in HA is behoorlijk uitgebreid. Naast de mogelijkheid om de Roborock op pad te sturen, inclusief fan speed, komen de statistieken komen door.

Met de app FloleVac heb ik de coördinaten van verschillende zones uitgelezen zodat ik ook vanuit HA zones kan triggeren.

Zelf gebruik ik 'm niet, maar kijk ook eens naar https://community.home-as...teractive-map-card/123901

[ Voor 17% gewijzigd door JBS op 28-02-2020 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
JBS schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:04:
[...]
De integratie van de Roborock in HA is behoorlijk uitgebreid. Naast de mogelijkheid om de Roborock op pad te sturen, inclusief fan speed, komen de statistieken komen door.
Daarom juist mijn vraag. Van de RR weet ik dat. Roomba zie ik heel weinig terug in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Phontana schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:51:
[...]

Wat is precies het probleem waar je tegenaan loopt? Kun je hier wat specifieker in zijn? Ik heb zelf ook (bijna) alle lampen in Deconz en ervaar geen problemen met scenes.
Ik heb de lampen in deconz. Vervolgens maak ik een scene in Home Assistant aan bv [woonkamer sfeer]. Deze werkt goed, maar als ik dan vervolgens een nieuwe scene maak voor dezelfde lampen [woonkamer wit], dan wordt [woonkamer sfeer] overschreven door [woonkamer wit].
Maak ik deze scenes aan in Deconz dan gaat het goed.

Nu wil ik op basis van input_booleans aangeven of een scene aan staat of niet. Maar deze input booleans kan ik niet toevoegen in deconz en in HA werken de lampen dus niet goed.

Heb het nu opgelost door een automatisering die een scene aanroept wanneer de scene uit deconz geactiveerd wordt, maar heel ideaal is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:53

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Hebben jullie dan de RoboRock ook geflashed met de alternatieve firmware zodat-ie niet meer "naar huis" belt? Of gebruiken jullie hem gewoon met de stock firmware?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

Yukkie schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:08:
Hebben jullie dan de RoboRock ook geflashed met de alternatieve firmware zodat-ie niet meer "naar huis" belt? Of gebruiken jullie hem gewoon met de stock firmware?
Ik draai nu nog met de originele firmware, wel laatste update via FloleVac geinstalleerd.
De custom firmware geeft als extra mogelijkheid een "Live-map" binnen HA, in mijns inziens nog niet nodig geweest.

Enkel werkt mijn card nog niet optimaal, aangezien ik de coördinaten niet eruit kan halen, FloleVac geeft een lege map aan. :'(
Cache al geleegd, app opnieuw geïnstalleerd, map in de originele Mi Home app weggegooid en opnieuw op laten bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
crimby schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:07:
[...]

Ik heb de lampen in deconz. Vervolgens maak ik een scene in Home Assistant aan bv [woonkamer sfeer]. Deze werkt goed, maar als ik dan vervolgens een nieuwe scene maak voor dezelfde lampen [woonkamer wit], dan wordt [woonkamer sfeer] overschreven door [woonkamer wit].
Maak ik deze scenes aan in Deconz dan gaat het goed.

Nu wil ik op basis van input_booleans aangeven of een scene aan staat of niet. Maar deze input booleans kan ik niet toevoegen in deconz en in HA werken de lampen dus niet goed.

Heb het nu opgelost door een automatisering die een scene aanroept wanneer de scene uit deconz geactiveerd wordt, maar heel ideaal is het niet.
Wat bedoel je met overschreven?

Het zou niet uit moeten maken of je lampen in Deconz zitten, of Z-wave of waar dan ook. Als je scene A aanroept dan worden alle lampen die in die scene gedefinieerd staan naar de staat gezet die in die scene gedefinieerd staan. Als je daarna scene B aanroept, worden alle lampen die daarin staan naar de daarin gedefinieerde staat gezet.

Kun je je scenes hier anders eens posten? Dan kunnen we er naar kijken. Ook is er een tijdje geleden door iemand hier een voorbeeld gepost hoe je scenes met input booleans kunt combineren. Dat zou ook als voorbeeld kunnen dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Phontana schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:28:
[...]

Wat bedoel je met overschreven?

Het zou niet uit moeten maken of je lampen in Deconz zitten, of Z-wave of waar dan ook. Als je scene A aanroept dan worden alle lampen die in die scene gedefinieerd staan naar de staat gezet die in die scene gedefinieerd staan. Als je daarna scene B aanroept, worden alle lampen die daarin staan naar de daarin gedefinieerde staat gezet.

Kun je je scenes hier anders eens posten? Dan kunnen we er naar kijken. Ook is er een tijdje geleden door iemand hier een voorbeeld gepost hoe je scenes met input booleans kunt combineren. Dat zou ook als voorbeeld kunnen dienen.
Had de scenes in HA alweer verwijderd, maar nu even snel weer aangemaakt.
Deze heb ik dus in HA zelf aangemaakt (niet in de yaml). Ik zie echt 0 verschil behalve de brightness. Ik heb wel de color temp aangepast, maar die lijkt ie niet op te slaan.
Beide scenes doen hier nu dus hetzelfde behalve de helderheid.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
- id: '1582881355717'
  name: TEST wit
  entities:
    light.kantoorplafond_1_2:
      brightness: 254
      friendly_name: Kantoorplafond A
      is_deconz_group: false
      max_mireds: 500
      min_mireds: 153
      state: 'on'
      supported_features: 43
    light.kantoorplafond_2:
      friendly_name: Kantoorplafond B
- id: '1582881386993'
  name: TEST Sfeer
  entities:
      brightness: 33
    light.kantoorplafond_2:
      brightness: 26

De booleans heb ik nu werkend gekregen doormiddel van meerdere scenes/automatiseringen

Automatisering 1
Trigger --> Scene kantoor wit
Action --> Scene boolean kantoor wit

Automatisering 2
Trigger --> Scene kantoor sfeer
Action --> Scene boolean kantoor sfeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Osiris schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:00:
[...]

Je moet helemaal niets. HA is Python-code wat platform-independent (CPU-wise iig) is. Gelukkig leg je kort uit wáár je precies tegenaan loopt i.p.v. meteen zelf conclusies te trekken ;)

[...]

Waarom link je naar een "guide" wat over SSH en juist wél specifiek Raspbian gaat en juist compleet niet over HA? :o Als je al iets met SSH wilt, dan moet je Googlen naar "SSH" en "Ubuntu". Maar dat valt dan weer compleet buiten de scope van dit topic, aangezien dit om Home Assistant gaat. Als je SSH en WiFi niet eens werkend hebt, dan heeft het weinig nut om met HA te beginnen. Eerst de basics maar eens.
Het is uiteindelijk wel gelukt, maar meer dan de core editie gaat niet werken ivm dat docker niet op 32 bit werkt.

Heb me er bij neer gelegd en een Pi4 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 08:37
Heb wat zitten Googlen en de startpost doorgenomen maar nergens antwoord gevonden. Kan mij iemand vertellen waar ik een nieuw feature request voor een Add on kan indienen? Weet dat Frenck in de Podcast vroeg of iemand nieuwe ideeën voor een Add on had.

Wat ik namelijk fijn zou vinden is een browser (Chrome / Firefox whatever) als Addon beschikbaar te stellen. Ik heb namelijk dat ik nog wel eens op het werk snel thuis iets wil doen. Naar Hassio zelf kan ik toe, maar ik mag hier geen VPN installeren en zou dus via een Browser in Hassio wel overal bij kunnen. Nu gebruik ik namelijk ook de SSH Add on om thuis naar mijn lokale machines te verbinden zonder VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

Thoit schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:45:
Heb wat zitten Googlen en de startpost doorgenomen maar nergens antwoord gevonden. Kan mij iemand vertellen waar ik een nieuw feature request voor een Add on kan indienen? Weet dat Frenck in de Podcast vroeg of iemand nieuwe ideeën voor een Add on had.

Wat ik namelijk fijn zou vinden is een browser (Chrome / Firefox whatever) als Addon beschikbaar te stellen. Ik heb namelijk dat ik nog wel eens op het werk snel thuis iets wil doen. Naar Hassio zelf kan ik toe, maar ik mag hier geen VPN installeren en zou dus via een Browser in Hassio wel overal bij kunnen. Nu gebruik ik namelijk ook de SSH Add on om thuis naar mijn lokale machines te verbinden zonder VPN.
Je bedoeld externe toegang tot je volledige HA omgeving?
Dit kun je gewoon met DuckDNS etc oplossen, of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:30:
[...]

Het is uiteindelijk wel gelukt, maar meer dan de core editie gaat niet werken ivm dat docker niet op 32 bit werkt.
Ah, tja, ik draai gewoon Core blijkbaar, heb geen idee wat voor add-ons er bestaan, dus mis ze ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Is er toevallig iemand die successvol gebruik kan maken van Open-Zwave en Zwave2Mqtt binnen HomeAssistant. Het werkt soms wel, maar het is verre van Stabiel. En alles wat instabiel is werkt binnen HomeSeer prima.

Ik heb de vraag ook hier gesteld, maar nog geen oplossing of opmerking over wat ik verkeerd doe. Op dit monent ga ik kijken of ik de Z-wave functionaliteit van HomeSeer kan gebruiken i.c.m MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Overlegne schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Je bedoeld externe toegang tot je volledige HA omgeving?
Dit kun je gewoon met DuckDNS etc oplossen, of bedoel je iets anders?
Nee, ik bedoel een Chrome of Firefox Addon in Home Assistant (voorheen Hassio).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-05 09:01

Gewoon hier?

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Kun je niet gewoon firefox remote starten via een SSH verbinding (SSH -X) ? of wellicht Apache Guacamole

[ Voor 32% gewijzigd door raymonvdm op 28-02-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
raymonvdm schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:58:
Kun je niet gewoon firefox remote starten via een SSH verbinding (SSH -X) ? of wellicht Apache Guacamole
Hoe zie je dan vervolgens je browser? Om een voorbeeld te noemen, voor let's encrypt moet poort 80 geopend worden. Elke 3 maanden verloopt het certificaat. Elke 3 maanden start ik de Let's Encrypt Add on en wordt het nieuwe certificaat aangevraagd. Echter wil ik poort 80 alléén open hebben als ik de aanvraag doe. Als ik op het werk ben kan ik echter niet naar mijn router browsen omdat ik geen VPN naar thuis kan opzetten. Als ik een browser binnen Hassio heb, kan dit wel :)

Heb het request ingediend, dus ben benieuwd of het opgepakt wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
raymonvdm schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:55:
Is er toevallig iemand die successvol gebruik kan maken van Open-Zwave en Zwave2Mqtt binnen HomeAssistant. Het werkt soms wel, maar het is verre van Stabiel. En alles wat instabiel is werkt binnen HomeSeer prima.

Ik heb de vraag ook hier gesteld, maar nog geen oplossing of opmerking over wat ik verkeerd doe. Op dit monent ga ik kijken of ik de Z-wave functionaliteit van HomeSeer kan gebruiken i.c.m MQTT
https://discordapp.com/invite/c5DvZ4e Misschien in de Discord kanaal van Home Assistant je vraag stellen? of had je dat al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:52

lxz

Thoit schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:18:
[...]

Hoe zie je dan vervolgens je browser? Om een voorbeeld te noemen, voor let's encrypt moet poort 80 geopend worden. Elke 3 maanden verloopt het certificaat. Elke 3 maanden start ik de Let's Encrypt Add on en wordt het nieuwe certificaat aangevraagd. Echter wil ik poort 80 alléén open hebben als ik de aanvraag doe. Als ik op het werk ben kan ik echter niet naar mijn router browsen omdat ik geen VPN naar thuis kan opzetten. Als ik een browser binnen Hassio heb, kan dit wel :)

Misschien dat je dit kunt embedden in HASS:
https://hub.docker.com/r/jlesage/firefox
Dat is Firefox in een web vnc, in een container

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:05
raymonvdm schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:55:

Ja, heb ik draaien. Toen ik het aan het opzetten was werd ik er steeds minder happy van. Zo is auto-discovery voor HA nogal tricky, en dat gebruik ik nu dan ook niet (gaat ook maar om 3 devices in mijn geval). Maar nu het draait is het an zich stabiel. Enige ding: in mijn geval zijn na een herstart de battery powered devices "dead", en pas na een wakeup van het device (handmatig getriggerd of na elke zoveel uur automatisch) werkt het dan weer. Maar bv bij bewegingsmelder werkt die niet na een herstart van ZWave2MQTT en moet ik dus even de sensor een wakeup geven. Irritant, maar het gaat gelukkig maar om 2 sensoren en zo vaak herstart ik het nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Het gaat in mij geval om ongeveer 40 devices, en ik denk dat het meer OpenZwave is die er niet lekker mee omgaat. Gewoon een ON sturen en dan niet reageren en dat soort dingen. En op andere devices gewoon instant On.

Het lijkt er ook op dat hij de reactie van het device gebruikt om de knop status in HomeAssistant op aan te houden, maar die reactie komt niet of niet altijd, zeker niet van de oudere devices van Popp/Duwi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05 13:32
Voor de mensen die willen overstappen van Domoticz naar DSMRReader (Mooie combinatie voor HA).

Een collega van me was enige tijd geleden van Domoticz overgestapt naar Home Assistant alleen wilde hij graag zijn slimme meter historie behouden. Vandaag bezig geweest met een Powershell script hiervoor zodat de data geimporteert kan worden in DSMR Reader (https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader)

Ook bij mij gelukt oude data te importeren middels Powershell en API en de volgende stappen;
Domoticz to DSMRReader.zip
  1. Export database binnen Domoticz
  2. Open de database middels 'DB browser for SQLite' (https://sqlitebrowser.org/)
  3. Exporteer de tabellen 'Meter_Calendar' en 'Multimeter_Calendar' met als seperator ';'.
  4. Zet de API binnen DSMR Reader aan en kopieer de key.
  5. Open het powershell script middels de Powershell ISE.
  6. Pas het powershell de volgende zaken aan: 'LOCATIE CSV' , 'APIKEY' en 'URL-DSMR' met de gegevens zoals eerder geëxporteerd.
  7. Start vervolgens het Powershell script, waarna je flink een aantal API calls ziet gebeuren.
  8. Het powershell script importeert de CSV's en zorgt ervoor dat exact de juiste conventie gepusht word per API call. Dit gebeurd voor iedere meting om 00.00 en om 23.59 (Dit zodat de dagen gevuld worden).
Vervolgens kan het wel even duren voordat gegevens zichtbaar worden in DSMR Reader Archief.
Overigens zagen we pas de gegevens van het terugleveren nadat we middels de P1 kabel werkelijk een teruglevering hadden, echter dan ook wel netjes in de historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-05 09:01
Misschien niet helemaal jouw use case, maar ik gebruik de Zerotier Addon in combinatie met de IDE addon (zolang deze nog werkt) voor het benaderen van mijn bestanden. Voor IDE kun je elke addon die je lokaal gebruikt invullen.

Zowel mijn HA installatie en mijn telefoon voeg ik samen in een Zerotier-netwerk, hierdoor heb je een eigen (remote) LAN-netwerk.

Mijn probleem is dat op het werk ook sites als duckdns.org worden geblokkeerd op het (bedrade) netwerk. Een restrictie die nog niet op het wifinetwerk zit.

Addons en remote access is een uitdaging op zich. Wat goed werkt lokaal betekent niet dat het automatisch via remote access ook werkt.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
[...]

Thanks! Zag het net voorbij komen. Ik heb hiervoor al een POC, echter niet van gekomen nog om dit af te maken. Misschien toch maar eens doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Sinds 106 doen mijn custom bar-cards raar.

Dit heb ik staan in Lovelace:

code:
1
2
3
4
5
6
7
- id: 10021
        type: custom:bar-card
        entity: sensor.octoprint_job_percentage
        min: 0
        Max: 100
        title: Job progress
        title_position: inside

Maar alles wat ik te zien krijg, is een rode error "Cannot add property height, object is not extensible" waar ik met Google totaal niet wijzer van wordt.
Ik heb de entry al eens gereduceerd tot alleen de type, entity en title, maar dat lost niets op. Overigens ligt het ook niet aan de entity, ook als in andere entities gebruik krijg ik deze foutmelding.
Ik heb deze custom card via HACS geïnstallerd, en die is helemaal up to date. Ook de her-installatie van de plugin (icm herinstallatie van de card-tools) lost niets op. Het lijkt dus echt aan de custom card te liggen lijkt mij? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Heeft dat niet te maken met het feit dat er geen custom dingen meer gekopieerd mogen worden sinds 106

https://developers.home-a.../106-custom-card-changes/

[ Voor 28% gewijzigd door raymonvdm op 28-02-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@raymonvdm Zeer waarschijnlijk wel ja. Inmiddels opgelost trouwens, na nog een keer beide plugins (bar-card en card-tools) opnieuw te hebben geïnstalleerd. Blijkbaar rapporteerd HACS niet altijd goed dat er een update is en/of werkt de update/reinstall functie niet altijd even goed. Na gut, carry on :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.106.1:
Release 0.106.1 - February 27
  • Add missing translations for light actions (@emontnemery - #32216) (light docs)
  • Mark clients away if they have never been seen. (@lociii - #32222) (unifi docs)
  • Fix DSMR 5 (@dupondje - #32233) (dsmr docs)
  • Bump simplisafe-python to 9.0.0 (@bachya - #32215) (simplisafe docs)
  • Bump simplisafe-python to 9.0.2 (@bachya - #32273) (simplisafe docs)
  • deCONZ - Race condition on slower systems (@Kane610 - #32274) (deconz docs)
  • Catch more Hue errors (@balloob - #32275) (hue docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:36
[...]

Je zou dit ook kunnen scripten. Shell script met expect, kan je ssh/telnet opzetten naar je router, poort openzetten, Let's Encrypt renewen, poort dichtzetten. Zo doe ik het ook, muv dat ik poort 80 wel open heb (dus het expect gedeelte heb ik niet voor je)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de lovelace google calendar card geinstalleerd en dan de stappen van:
https://www.home-assistant.io/integrations/calendar.google/ 1

Alles is goed gelinked.
Ik zie de entiteiten, maar als ik naar de view kijk dan zie ik een response error 400???

kijk ik naar de dev tools dan is de entiteit off?

[ Voor 36% gewijzigd door skank op 28-02-2020 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr.inno schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:27:
Misschien dat dit de beste plek is om het te vragen. Vooral omdat er zoveel goede setups voorbei komen.
De WAF is dramatische aan het dalen bij mij thuis.
Ik draai al 3 jaar Home assistant. ben begonnen met een RPI met een raspbee shield. maar 2 tot 4 keer per jaar klapt hij er uit doordat de SD kaart het begeeft.
Afgelopen jaar heb ik homeassistant zelf verplaatst naar een Macmini die ik nog had. Maar ook daar heeft HomeAssistant de neiging om eens in de zoveeltijd de machine om laag te halen.

Dat is allemaal best vervelend, maar het feit dat de lampen het dan niet meer doen is een ware hell.
en keer op keer denk ik, ben ik nou de enige?
Momenteel zit ik er zelfs aan te denken om alles te laten vallen en over te stappen naar Philips HUE. mogelijk achteraf nog gekoppeld aan Home Assistant.

Iemand aanbevelingen over hoe ik het klein maar betrouwbaar kan opzetten?
Een Raspberry Pi, eventueel met een SSD in plaats van SD en een goede voeding (minimaal 2.5A) is een prima basis. Heb je onderzocht waarom je Mac Mini onderuit gingen? Bijvoorbeeld door in de HA log te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05 09:52
JBS schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:47:
[...]
Een Raspberry Pi, eventueel met een SSD in plaats van SD en een goede voeding (minimaal 2.5A) is een prima basis. Heb je onderzocht waarom je Mac Mini onderuit gingen? Bijvoorbeeld door in de HA log te kijken?
de SSD is inderdaad een optie. Maar voor die invenstering wilde ik eerst eens goed rond vragen.
De voeding van de pi is 2.5A.

In de mac mini logs stond niks vreemds. ik moet zeggen dat toen ik het op de pi had draaien ik nooit geheugen problemen had.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb nu ook een tijdje een Mac Mini draaien met Ubuntu 18.04.4 LTS en deze is tot nu toe stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
raymonvdm schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:13:
Ik heb nu ook een tijdje een Mac Mini draaien met Ubuntu 18.04.4 LTS en deze is tot nu toe stabiel.
Heb je OSx er helemaal vanaf gegooid of via draai je het via parallels?

inno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
Nee, er staat alleen nog maar Ubuntu op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 24-05 15:13
Schijnbaar doet iets met docker alle schijfruimte op mijn sd kaartje opeten, zit wel en 16gb in ipv de aanbevolen 32gb, maar de images los bij elkaar zijn dat bij lange na niet.
Ook worden de db en log files weggeschreven naar een 32gb usb stick. Gaat vooral om "containers" en "overlay2" in /var/lib/docker/

Is dit gewoon eigen schuld omdat ik een 16gb sd kaartje gebruik en kan ik hier beter wat groters in proppen, of is er wat anders mis?

Daarnaast ook een P1 kabel binnen, hopelijk een goede voor mijn meter, eens kijken hoe ik die aan de gang kan krijgen, tot nu toe krijg ik iig geen data door.

Meeste tijd die ik nu in Home Assistant heb zitten is het systeem proberen te laten werken, nieteens aan de gang om leuke automations en handige dashboards te maken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:41:
Schijnbaar doet iets met docker alle schijfruimte op mijn sd kaartje opeten, zit wel en 16gb in ipv de aanbevolen 32gb, maar de images los bij elkaar zijn dat bij lange na niet.
Ook worden de db en log files weggeschreven naar een 32gb usb stick. Gaat vooral om "containers" en "overlay2" in /var/lib/docker/

Is dit gewoon eigen schuld omdat ik een 16gb sd kaartje gebruik en kan ik hier beter wat groters in proppen, of is er wat anders mis?

Daarnaast ook een P1 kabel binnen, hopelijk een goede voor mijn meter, eens kijken hoe ik die aan de gang kan krijgen, tot nu toe krijg ik iig geen data door.

Meeste tijd die ik nu in Home Assistant heb zitten is het systeem proberen te laten werken, nieteens aan de gang om leuke automations en handige dashboards te maken :p
Heb je niet allerlei oude images staan die niet opgeruimd zijn? Heb je Portainer draaien? Daar kun je het zo ie zo in zien. Met docker commando kan het ook (weet het commando ff niet zo snel)

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 24-05 15:13
martinvdm schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:42:
[...]

Heb je niet allerlei oude images staan die niet opgeruimd zijn? Heb je Portainer draaien? Daar kun je het zo ie zo in zien. Met docker commando kan het ook (weet het commando ff niet zo snel)
Portainer er op gezet, volgens mij kan je met "docker containers ls" oid het ook zien, maar er zijn geen oude images zover ik kan zien, ook al met allerlei prune commando's aan de gang gegaan, dat was slechts enkele mb's wat opgeruimd ging worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:05
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:41:

Heb je alleen een installatie op gezet of draait die al langer? Als die al langer draait, en je meerdere updates hebt gedaan: docker doet niet de oude / unused images verwijderen. Dit kun je in een keer doen met docker system prune. Alles wat niet wordt gebruikt (gestopte containers, images die niet worden gebruikt, netwerken die niet worden gebruikt, ...) worden dan verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
raymonvdm schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:13:
Ik heb deze setup (Mac mini met alleen Ubuntu er op) ondertussen al meer dan een jaar draaien en het draait echt zeer stabiel, ik ben er erg tevreden over. :)
crimby schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:19:
[...]

Had de scenes in HA alweer verwijderd, maar nu even snel weer aangemaakt.
Deze heb ik dus in HA zelf aangemaakt (niet in de yaml). Ik zie echt 0 verschil behalve de brightness. Ik heb wel de color temp aangepast, maar die lijkt ie niet op te slaan.
Beide scenes doen hier nu dus hetzelfde behalve de helderheid.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
- id: '1582881355717'
  name: TEST wit
  entities:
    light.kantoorplafond_2:
- id: '1582881386993'
  name: TEST Sfeer
  entities:
      brightness: 33
    light.kantoorplafond_2:
      brightness: 26

De booleans heb ik nu werkend gekregen doormiddel van meerdere scenes/automatiseringen

Automatisering 1
Trigger --> Scene kantoor wit
Action --> Scene boolean kantoor wit

Automatisering 2
Trigger --> Scene kantoor sfeer
Action --> Scene boolean kantoor sfeer
Ik heb mijn scenes zelf allemaal in yaml gedefinieerd, dus ik weet niet precies hoe dat werkt als je het vanuit Home Assistant zelf doet. De scenes die aangemaakt zijn vind ik er wel wat vreemd uitzien, er staan nogal wat overbodige dingen tussen naar mijn mening.

Wat wel nog belangrijk is om op te letten is dat je alleen attributen in je scene kunt opnemen die ook als attribuut genoemd staan in developer tools -> states, zoals ook hier in de documentatie benoemd is:
Define a complex state with its attributes. You can see all attributes available for a particular entity under developer-tools -> state.
Een voorbeeld van een scene die ik zelf heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- name: living_room_lights_on
  entities:
    light.living_room_dinner_table:
      state: on
      brightness: 152
      transition: 1
    switch.living_room_rear_light:
    light.living_room_tv:
      brightness: 179
      xy_color: [0.49569,0.41520]
    light.living_room_couch:
      brightness: 179
    light.living_room_cupboard:
      brightness: 204

[ Voor 16% gewijzigd door Phontana op 28-02-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*Knip* kicken binnen 24 uur is niet de bedoeling. Daarnaast zie ik je een serie van vragen posten in dit topic. Echter zie ik niet wat je zelf hebt gedaan of waar je op vast loopt. Ook in deze topics is eigen inzet nodig.

[ Voor 74% gewijzigd door Zeehond op 28-02-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
Phontana schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:54:
[...]

Ik heb deze setup (Mac mini met alleen Ubuntu er op) ondertussen al meer dan een jaar draaien en het draait echt zeer stabiel, ik ben er erg tevreden over. :)
Kijk dat is zeer fijn om te horen, dat scheelt weer nieuwe hardware op dat vlak.

Dan zit ik alleen nog met zigbee, nu via raspbee pi2.
Ik kan hem upgraden naar pi3 met ssd of naar iets anders. wat is hier het verstandigst?

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
mr.inno schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:08:
[...]

Kijk dat is zeer fijn om te horen, dat scheelt weer nieuwe hardware op dat vlak.

Dan zit ik alleen nog met zigbee, nu via raspbee pi2.
Ik kan hem upgraden naar pi3 met ssd of naar iets anders. wat is hier het verstandigst?
Ik heb zelf de Mac mini met Ubuntu als server in gebruik, waarop de meeste applicaties in Docker draaien (waaronder Home Assistant Core). Op een aparte Raspberry Pi 3B+ heb ik Raspbian draaien met Docker (met Deconz en Zwave2Mqtt) en daarop zitten de USB-sticks voor Zigbee en Zwave aangesloten. Als ik met Home Assistant bezig ben en ik meerdere keren een herstart uitvoer, heeft dat onder andere als voordeel dat de Zigbee en Z-wave netwerken actief blijven en na de herstart niet opnieuw opgebouwd hoeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
Phontana schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:27:
[...]

.. Op een aparte Raspberry Pi 3B+ heb ik Raspbian draaien met Docker (met Deconz en Zwave2Mqtt) ...
Dat is eigenlijk wel een fijne oplossing ten opzichte van wat ik nu heb. op mijn pi draaid nog eens has om te zorgen dat ik deconz kan draaien.

het proberen waard

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:01
Hoe werkt de "homekit.reset_accessory" voor Homekit zoals hier aangegeven: https://www.home-assistan...kit#resetting-accessories

Ik ben met de filters van homekit bezig maar krijg bijvoorbeeld de updater in Homekit te zien terwijl ik dit heb:

# Homekit
homekit:
exclude_entities:
- binary_sensor.updater

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12
martinvdm schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:42:
[...]

code:
1
docker image prune -all

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.106.2
  • Updated frontend to 20200220.5 (@bramkragten - #32312) (frontend docs)
  • revent saving/deleting Lovelace config in safe mode (@balloob - #32319) (lovelace docs)
  • UniFi - Temporary workaround to get device tracker to mark cli… (@Kane610 - #32321) (unifi docs)
  • Ensure rest sensors are marked unavailable when http requests… (@bdraco - #32309) (rest docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:39
Ik mag Home Assistant niet meer herstarten en krijg de volgende melding:

[code]
Platform error remote.mqtt - No module named 'homeassistant.components.mqtt.remote'
Platform error remote.mqtt - No module named 'homeassistant.components.mqtt.remote'
[/code]

Ik heb de MQTT add-on al opnieuw geïnstalleerd. Ik heb mqtt: uit de configuration.yaml gehaald. Alles qua MQTT nagelopen en daar zie ik niks vreemds.

Iemand een idee?

---edit---

En de gehele foutmelding (die mij niks zegt):

[code]
ModuleNotFoundError: No module named 'homeassistant.components.mqtt.remote'
2020-02-29 16:07:40 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Platform error: remote
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config.py", line 752, in async_process_component_config
platform = p_integration.get_platform(domain)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py", line 277, in get_platform
f"{self.pkg_path}.{platform_name}"
File "/usr/local/lib/python3.7/importlib/__init__.py", line 127, in import_module
return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level)
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1006, in _gcd_import
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 983, in _find_and_load
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 965, in _find_and_load_unlocked
[/code]

---edit---
Ik had per ongeluk

code:
1
switch:

verwijderd. En daarboven stond remote die er dus niks meer van begreep...

[ Voor 44% gewijzigd door barrymossel op 29-02-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw1light
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 17:18

tw1light

I'm alive

Zijn er hier mensen die de combinatie Opentherm Gateway en Homeassistant betrouwbaar hebben werken? Ik maak nu gebruik van de ingebouwde component voor de opentherm gateway, maar die lukt het lang niet altijd de gewenste temperatuur aan te passen.

Logs laten dan dit zien: Timed out waiting for command: TT, value: 18.0.

Werkt het bij jullie wel? Of gebruiken jullie een andere integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tw1light schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:34:
Zijn er hier mensen die de combinatie Opentherm Gateway en Homeassistant betrouwbaar hebben werken? Ik maak nu gebruik van de ingebouwde component voor de opentherm gateway, maar die lukt het lang niet altijd de gewenste temperatuur aan te passen.

Logs laten dan dit zien: Timed out waiting for command: TT, value: 18.0.

Werkt het bij jullie wel? Of gebruiken jullie een andere integratie?
Ik heb het een tijdje gebruikt maar kreeg het niet stabiel. Ben overstapt naar mqtt thermostaat met docker otmonitor. Dat werkt wel stabiel.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb plots problemen met de state van mn unifi trackers..

Dit werkte tot op de heden altijd super, en was altijd correct,
nu sinds twee dagen (nog voor de laatste update) gaan bepaalde trackers gewoon off qua state

Als ik heropstart werkt alles goed, zeg maar voor een tiental minuten, daarna heeft alles een offstate

Ik weet helemaal niet waar zoeken, iemand enig idee?

De onofficiele unifi addon werkt wel nog, die zegt dat alles online is (en dat is ook zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 14:05
skank schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:49:
Ik heb plots problemen met de state van mn unifi trackers..

Dit werkte tot op de heden altijd super, en was altijd correct,
nu sinds twee dagen (nog voor de laatste update) gaan bepaalde trackers gewoon off qua state

Als ik heropstart werkt alles goed, zeg maar voor een tiental minuten, daarna heeft alles een offstate

Ik weet helemaal niet waar zoeken, iemand enig idee?

De onofficiele unifi addon werkt wel nog, die zegt dat alles online is (en dat is ook zo)
Voor mij is het ook stuk, zie ook hier https://github.com/home-a...me-assistant/issues/32170, moet nog even testen of 0.106.2 het oplost

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reinder83 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:55:
[...]

Voor mij is het ook stuk, zie ook hier https://github.com/home-a...me-assistant/issues/32170, moet nog even testen of 0.106.2 het oplost
Nee, ik zit reeds op 106.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw1light
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 17:18

tw1light

I'm alive

martinvdm schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:42:
[...]

Ik heb het een tijdje gebruikt maar kreeg het niet stabiel. Ben overstapt naar mqtt thermostaat met docker otmonitor. Dat werkt wel stabiel.
Klinkt veelbelovend! Kan je me op weg helpen hoe ik otmonitor in docker laat draaien en configureer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tw1light schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:32:
[...]

Klinkt veelbelovend! Kan je me op weg helpen hoe ik otmonitor in docker laat draaien en configureer?
Ik gebruik de image van basschipper met deze compose:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  otmonitor:
    image: basschipper/docker-otmonitor:latest
    container_name: otmonitor
    restart: always
    ports: 
      - '8084:8080'
    volumes: 
      - /home/docker/otmonitor/otmonitor.conf:/data/otmonitor.conf

Middels de web interface / conf file kun je zaken als mqtt inrichten en dus naar ha sturen.

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.