AbrahamKuyper schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:23:
Hey,
Vorige keer kwam ik hier met een vraag over een Golf 7.5 1.0 TSI en ondertussen 1 aangeschaft.
Proefrijden ging goed en de 1.0 is goed genoeg voor NL en relatief zuinig.
Nu hadden we tijdens het proefrijden gewoon gebruik kunnen maken van het start-/stopsysteem maar nu na een tijdje gebruikt te hebben lijkt het alsof deze het niet doet. Nu weet ik dat vlak na het starten het systeem het soms niet doet vanwege op temperatuur brengen en alles maar zelfs na een rit van 180km doet het nog steeds niks. Nu weet ik niet of ik ergens iets verkeerds doe, ik heb al geprobeerd zonder airco, de knop op de middentunnel aan/uit etc. maar ik kom er niet achter waardoor het systeem niet aanslaat.
Bij doormeten van de accu kom ik wel op 12,25V bij stiltstand en 14,5V met motor stationair dus hij moet wel bijladen en in de borgcomputer komt ook geen melding naar boven van accu spanning of iets dergelijks.
Nu heb ik nog 4 maanden BOVAG garantie van de handelaar maar die zegt dat hij niks doet omdat er geen melding verschijnt. Enige echt vreemde vindt ik dat de accu houder zo veel groter is en de accu er met een "spacer" in vast zit maar misschien is dit een standaard deel dat ook een grotere accu voor de GTE kan gebruiken. Zie foto voor de situatie, weet hier iemand misschien wat het kan zijn?
[Afbeelding]
Die spacer lijkt er iig af fabriek te zitten.
Nou ben ik geen autotechnicus, maar toevallig zag ik gisteren iets in mijn OBD11 toen ik daar mee aan het spelen was. Voor mijn Passat wordt het volgende aangegeven bij Battery voltage:
ENGINE NOT RUNNING:
< 12v: battery needs to be charged (duh

)
12v-13v battery ok
ENGINE RUNNING IDEL FOR 5:
<13v alternator must be tested in workshop
13-15v alternator
<15v: alternator must be tested in workshop.
Dus je zou eens kunnen kijken wat die waarden voor jouw golf zijn, ik vewacht vergelijkbaar.
Moet zeggen dat ik met zowel de voorloop Golf als de Passat het wel eens gehad heb dat start/stop besloot er mee te nokken. SOms deed ie het na een herstart dan weer wel, soms ook niet en de volgende dag weer wel. Nou vond ik het maar een irritant systeem dus ik heb het er uit geprogrammeerd.
Vanuit dat programmeren: de drempelwaarde voor S/S is 5v, dwz dat ie gaat starten resp stoppen als ie een signaaltje van 5v krijgt. Dat signaaltje bij jou lijkt dus niet helemaal door te komen, of wellicht te laag te zijn. Ter indicatie: ik heb bij mij die drempelwaarde naar 7v verhoogd. S/S verwacht bij mij dus een 7v signaaltje, wat ie nooit gaat krijgen omdat er af fabriek 5v wordt gestuurd. Dus doet is het permanent niet
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)