Ik rij nu al een paar jaar tevreden rond in mijn T-Roc uit 2021 maar waar Volkswagen gewoon echt slecht in is zijn hun software updates. Ik snap gewoon niet echt hoe ze werken.
Net zoals ongetwijfeld vele anderen heb ik via email gehoord dat er een update aankomt:
voor je Volkswagen is er een software-update beschikbaar.
Deze update is noodzakelijk vanwege de volgende redenen: Sommige mobiele providers schakelen hun 2G- en 3G-netwerken geleidelijk uit. Dit zijn beslissingen waar Volkswagen AG geen invloed op kan uitoefenen. Zonder de update kunnen er beperkingen m.b.t. mobiele onlinediensten en de noodoproepservice1 optreden. Na de nieuwe software-update kunt u ook na de betreffende netwerkwijzigingen nog gebruikmaken van deze functies, zoals je gewend bent. Je kunt de updates ‘over the air’ of vanuit je auto installeren.
Na de installatie moet je je in de auto opnieuw aanmelden met je e-mailadres en je wachtwoord om gebruik te kunnen blijven maken van de mobiele onlinediensten en de noodoproepservice.
En aangezien de updates ‘bovenop elkaar’ worden ontwikkeld, is het installeren van deze update ook een voorwaarde om in de toekomst andere verbeteringen en nieuwe functies voor je Volkswagen te kunnen ontvangen. Houd er rekening mee dat het niet mogelijk is om softwareversies te resetten.
Zo installeer je de update:
Je netwerkverbinding controleren
Activeer de onlinemodus in het infotainmentsysteem van je Volkswagen.
De software-update downloaden
Als je de onlinemodus hebt geactiveerd, ontvang je een melding om de software-update te downloaden. Bevestig deze pop-up. De software wordt vervolgens tijdens de rit op de achtergrond gedownload, op momenten dat je auto online is. Het downloaden van het datapakket kan enkele uren in beslag nemen.
De software-update installeren
Je ontvangt een melding via het infotainmentsysteem als de update geïnstalleerd kan worden. Vervolgens word je door het installatieproces geleid. Het tijdstip van de installatie kun je zelf bepalen. De auto moet geparkeerd zijn om de update te kunnen installeren.
Opnieuw aanmelden in de auto
Als je voorafgaand aan de update met je Volkswagen-gebruikersaccount in de auto was aangemeld, moet je je na de installatie opnieuw aanmelden. Hiervoor heb je je e-mailadres en wachtwoord nodig.
Maar ik het is voor mij echt een ondoorzichtig process hoe die update nu gedaan moet worden. Ik heb op het scherm (Discover Media, zonder SD kaartje voor navigatie) de melding gekregen om de update te starten, daar op start gedrukt maar dan zie ik vervolgens alleen maar dit
Een minuut of 20 in de auto gezeten, maar er gebeurde in mijn beleving niets, en moest echt weg.
Ik blijf met een aantal vragen zitten zoals hoe lang duurt het? Moet ik de auto op contact laten staan? (wat niet heel handig is, gezien ik op straat parkeer, kan toch niet de auto met de sleutel erin op de stoep achterlaten) Krijg ik iets te zien van terugkoppeling hoe de installatie ervoor staat etc? Kortom hoe pakken jullie dit aan?
Aan de ene kant snap ik het wel, een concept van "maak je er niet druk om het werkt op de achtergrond" maar in de praktijk is het meer een zwart gat zonder enige vorm van terugkoppeling en meer een basis van frustratie dan anders. Ook bijv. hoe die installatie van navigatie updates uitgelegd wordt. Prop de USB stick erin en
ooit zal de update gedaan worden, maar wanneer het gelukt is etc dat gaan we je niet vertellen.
Niet dat het bij bijv. de ID generatie beter gaat, wat voor horror verhalen van collega's dat ik daarover gehoord heb mbt software updates is ook next level. Zomaar even de auto dagen kwijt bij de dealer. Hoe dan? Zo moeilijk kan het toch niet zijn
[
Voor 9% gewijzigd door
MenN op 19-02-2026 18:14
]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark