Galois schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:43:
[...]
Nee, het gaat niet om de heen- en terugweg.
Op de heenweg was de accu vol. Bij aankomst was deze leeg. Er ging 10,87 kWh in. Dus tijdens deze rit heb ik 10,87 kWh verbruikt.
De boardcomputer geeft aan: 3,7 kWh/100 km. Dus 8,51 kWh over de volledige rit. Maarrrr... ik heb 10,87 kWh geladen.
Begrijp je wat ik bedoel?
Ik begrijp het nog niet helemaal.....

maar ben ook geen deskundige in deze materie.
Bij mijn Tiguan eHybride is 20 % de minimum lading die hij houdt. Volgens mij zou je moeten rijden met een volle accu en dan kijken na hoeveel km hij "leeg" is. Gewoon op de teller. E.e.a. is dan ook nog afhankelijk van je rijstijl, temperatuur, en hoeveel er ondertussen met afremmen wordt bij geladen, enz....
Ook het laden van een accu kost energie, dus hoe heb je die 10,87 kWh gemeten?
Er is bij de koop van mijn Tiguan een accucertificaat gemaakt, en als ik daar in kijk staat er dat er 9.9 kWh bruikbaar is en ik daar een typisch bereik van 36 km mee heb. Dat komt op 3,56 kWh/100 km.
Als ik de auto oplaad duurt dat ongeveer 4,5 uur laden en het wattage is dan ongeveer 2,5 kW en dat komt neer op ongeveer 11 kWh. Dus ergens gaat er wat verloren aan andere zaken.
Ik hoop dat er een echte deskundige meeleest en de juiste verklaring en uitleg heeft....