And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.
Helaas direct feest waarbij op vakantie stationair toerental schommelde en auto bij starten op 3 cilinders leek te lopen inc start-stop storing.
Auto rijdend naar VW dealer in Italie kunnen brengen. Daar onder handen genomen. Hoge inspuit brandstofpomp vervangen. Vervolgens ook een revisieset toegepast waarbij allerlei zaken rondom oliepomp en distributieketting en die ellende zijn vervangen.
Auto rijdt inmiddels weer een aantal maanden en doet het prima, maar merk zo nu en dan dat wanneer ik een koude start maak, de auto in zijn 1 zet en wegrijd en zelf wat rommelig opschakel naar z'n 2 dat deze zijn vermogen 'kwijt' is (hoewel die 122pk nou ook niet echt spectaculair zijn
Dit is echt maar een seconde of 5-10 en heb ik 2x meegemaakt in die paar maanden. Is dat weer een ander kwaaltje van deze fijne. probleemloze TSI serie
[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-01-2026 14:34 ]
Ik heb zitten zoeken en zoeken maar het lijkt er niet uit te gaan, iemand een idee?
iemand met dezelfde vraag: https://www.vwvortex.com/...harging-stations.9577816/
[ Voor 19% gewijzigd door Slasher op 10-01-2026 11:44 ]
Elect a clown, expect a circus.
[ Voor 153% gewijzigd door Antera op 10-01-2026 11:40 ]
Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
Er valt bijzonder weinig in te stellen helaas.Antera schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:39:
Niet in je menu?
Gelukt toen ik dit YouTube filmpje tegen kwam. Misschien eens zoeken in die richting....
YouTube: VW Tutorial - How to Delete Navigation Histories / Searches / Favour...
Succes.
...nog een link gevonden waar je eens zou kunnen kijken. Filmpje b.v.
https://www.poibase.com/en/compatible-systems/vw/
[ Voor 12% gewijzigd door Hendrik55 op 10-01-2026 19:44 ]
Is er iemand in de regio Nijmegen/Groesbeek die een VCDS heeft liggen en dit trucje voor vriendenprijsje wil doen? De accu vervangen kan ik zelf.
https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/29706/
In mijn Volkswagen Golf Variant (7.5) zijn door de vorige eigenaar wat aanpassingen gemaakt (Scandinavian DRLs, volgens mij ook start stop aanpassingen etc.). Hoe kan ik deze allemaal het beste ongedaan maken? Mij lijkt het opnieuw installeren van het infotainment systeem, maar kan dat zelf of is het via de dealer het slimste? Achteraf wil ik de DRL instelling wel weer activeren.
EDIT: Wil schoon opnieuw beginnen, zodat ik weet wat er allemaal aangepast is ipv dat ik nu moet "raden"
[ Voor 12% gewijzigd door Vanitas1996 op 13-01-2026 11:48 ]
Dat zijn aanpassingen die via Vagcom of door een tuner gedaan zijn, de dealer zal er weinig mee kunnen.
Check, dan ga ik eens naar Vagcom kijken, thx!procaliber schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:58:
@Vanitas1996
Dat zijn aanpassingen die via Vagcom of door een tuner gedaan zijn, de dealer zal er weinig mee kunnen.
Dat is inderdaad het enige wat je hoeft te doen, dit kan ook met een OBD11 of vergelijkbare tool. Ik woon niet bij jou in de buurt, maar anders had ik dit zo voor je kunnen doen.Aegir2002 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:24:
Ik lees hier dat je het serienummer met 1 kunt verhogen in de software, dan snapt je auto dat er een nieuwe accu met dezelfde Ah in ligt.
https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/29706/
LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004
Met een obd11 waarschijnlijk ook. Een vriend van me had een cupra waar van alles aan veranderd was. Ik deed mijn obd11 erin en kon precies de historie zien van aanpassingen aan de auto.Vanitas1996 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:47:
Goedemorgen!
In mijn Volkswagen Golf Variant (7.5) zijn door de vorige eigenaar wat aanpassingen gemaakt (Scandinavian DRLs, volgens mij ook start stop aanpassingen etc.). Hoe kan ik deze allemaal het beste ongedaan maken? Mij lijkt het opnieuw installeren van het infotainment systeem, maar kan dat zelf of is het via de dealer het slimste? Achteraf wil ik de DRL instelling wel weer activeren.
EDIT: Wil schoon opnieuw beginnen, zodat ik weet wat er allemaal aangepast is ipv dat ik nu moet "raden"
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
Een Duitse garage in de buurt vraag €29,95 voor de initialisatie, denk dat ik dat maar doe, mocht iemand zich ondertussen nog melden, dan hoor ik het graag.ZesBarkiePK schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:01:
[...]
Dat is inderdaad het enige wat je hoeft te doen, dit kan ook met een OBD11 of vergelijkbare tool. Ik woon niet bij jou in de buurt, maar anders had ik dit zo voor je kunnen doen.
Kunnen alles terug zetten met software. Dit kan je niet doen met een updateVanitas1996 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:47:
Goedemorgen!
Maar een 1.4TSI uit 2015 zou een EA211 moeten zijn? En dus een riem en geen ketting?STIMPPYYY schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:30:
Even jullie advies. Recent een Tiguan (2015) 1.4TSI BlueMotion overgenomen. Ken de kwalen wel van de 1.4TSI, maar goed hij is dealeronderhouden en distributieketting was recent 'nagekeken door de dealert'.
Helaas direct feest waarbij op vakantie stationair toerental schommelde en auto bij starten op 3 cilinders leek te lopen inc start-stop storing.
Auto rijdend naar VW dealer in Italie kunnen brengen. Daar onder handen genomen. Hoge inspuit brandstofpomp vervangen. Vervolgens ook een revisieset toegepast waarbij allerlei zaken rondom oliepomp en distributieketting en die ellende zijn vervangen.
Auto rijdt inmiddels weer een aantal maanden en doet het prima, maar merk zo nu en dan dat wanneer ik een koude start maak, de auto in zijn 1 zet en wegrijd en zelf wat rommelig opschakel naar z'n 2 dat deze zijn vermogen 'kwijt' is (hoewel die 122pk nou ook niet echt spectaculair zijn). Lijkt inspuiting oid te missen, is niet dat hij op 3 cilinders loopt (in z'n vrij loopt hij dus op 4 cilinders).
Dit is echt maar een seconde of 5-10 en heb ik 2x meegemaakt in die paar maanden. Is dat weer een ander kwaaltje van deze fijne. probleemloze TSI serie. Auto heeft rond de 220k gereden nu.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Excuus, zie feb. 2014 eerste toelating. Er was een specifieke error code voor timing chain offset of iets in die richting.ThunderNet schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:11:
[...]
Maar een 1.4TSI uit 2015 zou een EA211 moeten zijn? En dus een riem en geen ketting?
Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade
Wordt in principe op de archtergrond gedownload en geinstalleerd. SOms is een reboot (lees: auto aan en uit) noodzakelijk, maar in de pratijk merk je daar weinig van.Wokschotel schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:57:
Op mijn Arteon uit 2021 krijg ik af en toe de melding dat er een 'softwareupdate' is. Ik kan dan kiezen voor OK of later. Ik kies dan maar OK maar geen idee wat er dan verder gebeurt. Dus misschien een domme vraag, maar waar kan ik zien wat voor update het is? Gaat het om de kaart, firmware voor de navigatie of een andere update? Kan ik, behalve versienummers vergelijken, ergens zien welke updates zijn geïnstalleerd en wat die inhielden?
Wat er precies wel OTA komt voor een auto van jouw bouwjaar is een beetje afhankelijk van de softwareversie van je headunit.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Afgelopen periode kreeg ik ook die melding in mijn Arteon PHEV en heb steeds OK geklikt tot gisteravondWokschotel schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:57:
Op mijn Arteon uit 2021 krijg ik af en toe de melding dat er een 'softwareupdate' is. Ik kan dan kiezen voor OK of later.
“Systeemupdate (MOI3_EU_VWMQB_P3340OP) beschikbaar.
De update volgt in drie stappen: autorisatie, download op de achtergrond en installatie na afzetten van de wagen.
Deze update (versie 0334, campagne OUGC) biedt verbeteringen voor de volgende functies van het infotainmentsysteem (voor zover aanwezig):]”
toen er iets meer uitleg er bij stond en een voortgangbalk (10% voltooid)en tekst in verschillende talen. Ik heb de auto uitgezet, volgende keer kijk ik hoe ver het is gekomen.
Ik heb een Transporter T6.1 2.0 TDI 150 pk met DSG7 automaat uit april 2024. Heeft ongeveer 56.000 kilometer gelopen en is vorige week donderdag bij de dealer geweest voor de oliebeurt waar die aan toe was. Dat was onder andere motorolie wissel en DSG olie wisselen. Verder nog iets van een terugroepactie, kan mij even niet herinneren wat dat precies was.
Welnu, ik heb de auto weer terug, maar sinds deze beurt heb ik het idee dat de auto slecht(er) schakelt in de zin van: hij lijkt wat hakkelig/stoterig te zijn tijdens/net na het schakelen, een soort van inhouden lijkt het ook wel. Soms hoor ik ook een wat “schurend geluid” tijdens het schakelen. Het treedt voornamelijk op als de motor nog koud is en het is vooral goed merkbaar bij het opschakelen.
Ik heb de dealer al gebeld, zij zeggen het niet te herkennen. Uiteraard staat er wel een afspraak over twee weken om er naar te kijken. Maar wellicht herkend iemand hier?
Twee weken mee doorrijden lijkt me onhandig, ik zou de dealer even bellen of je even langs kunt komen voor een proefrit met monteur en reproduceren. En dan verder kijken.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Inderdaad 2 weken doorrijden is eigenlijk geen optie. Zeker niet met schurende geluiden uit je dsg bak.The Eagle schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:00:
Schurend geluid bij opschakelen kan een probleem met de bak zijn. Had het zelf een jaar geleden , kostte een nieuwe koppeling.
Twee weken mee doorrijden lijkt me onhandig, ik zou de dealer even bellen of je even langs kunt komen voor een proefrit met monteur en reproduceren. En dan verder kijken.
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
@Will_M kan denk ik zo in de TS
Je zit er niet ver naast…..ze hebben er te weinig ingedaangiovanni2903 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:35:
Ze hebben de olie eruit gehaald, maar geen nieuwe erin gedaan? 😜
ik had met de 1e beurt (onderhoud+olie) van de caddy dat ze teveel motorolie erin hadden gedaan. na een week ging het lampje branden dat het oliepijl te hoog was, kon ik terug zodat ze er ff een liter uit konden halen. je zou toch zeggen dat een dealer weet wat ie doet...JRBonenberg schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:04:
[...]
Je zit er niet ver naast…..ze hebben er te weinig ingedaan. Heb de bus einde van de middag weer op kunnen halen. Nu alleen morgen nog weer de huurauto bij de dealer en wegbrengen naar het depot van berger. Het kost allemaal weer vies veel tijd zo’n vergissing
Het kan nog gekker. Bij de up van mijn vrouw hadden ze om een of andere reden een verkeerde carterplug erin gedraaid bij een beurt. Zag gelukkig de olie al liggen op de oprit daarna... daar is dus uiteindelijk een nieuwe carterpan onder gegaan. Wat een miskleun....giovanni2903 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:53:
[...]
ik had met de 1e beurt (onderhoud+olie) van de caddy dat ze teveel motorolie erin hadden gedaan. na een week ging het lampje branden dat het oliepijl te hoog was, kon ik terug zodat ze er ff een liter uit konden halen. je zou toch zeggen dat een dealer weet wat ie doet...
Ja inderdaad, dealer onderhouden is ook al geen meerwaarde meer vandaag de daggiovanni2903 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:53:
[...]
ik had met de 1e beurt (onderhoud+olie) van de caddy dat ze teveel motorolie erin hadden gedaan. na een week ging het lampje branden dat het oliepijl te hoog was, kon ik terug zodat ze er ff een liter uit konden halen. je zou toch zeggen dat een dealer weet wat ie doet...
Nou ja, het is opgelost in ieder geval, hij schakelt nu weer zoals het hoort te zijn.
Nu maar hopen dat er geen vervolgschade is.JRBonenberg schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:19:
[...]
Ja inderdaad, dealer onderhouden is ook al geen meerwaarde meer vandaag de dag.
Nou ja, het is opgelost in ieder geval, hij schakelt nu weer zoals het hoort te zijn.
Tekort aan olie is nooit goed voor een versnellingsbak.
Dat is zeker te hopen!MLLL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:13:
[...]
Nu maar hopen dat er geen vervolgschade is.
Tekort aan olie is nooit goed voor een versnellingsbak.
Als je je bus tot na de garantieperiode blijft rijden zou ik wel willen dat het vastgelegd wordt dat er een tekort aan olie in de versnellingsbak is gedaan tijdens een beurt door de dealer.
Scheelt een hoop touwtrekkerij als de bak het opgeeft
Je hebt gelijk, daar ga ik maandag nog even achteraan. Had ik gister bij het ophalen niet direct tijd meer voor, maar ga de dealer zeker nog even bellen hierover.MLLL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:29:
[...]
Als je je bus tot na de garantieperiode blijft rijden zou ik wel willen dat het vastgelegd wordt dat er een tekort aan olie in de versnellingsbak is gedaan tijdens een beurt door de dealer.
Scheelt een hoop touwtrekkerij als de bak het opgeeft
Ik heb je post alvast even van een 'Pin' voorzien zodat 'ie ten alle tijden snel én gemakkelijk terug te vinden is door iedereen.The Eagle schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:51:
Ik kwam deze tegen. Decoder van de opties die je hebt aan de hand van de code in je kofferbak: https://igorweb.org/equidec.aspx
@Will_M kan denk ik zo in de TS
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Privacy instellingen staan uit, maar bij het invullen van de VON code, zegt ie: Activatie niet mogelijk.
Heb het op verschillende tijden geprobeerd en de auto aan en uit gezet, maar ik krijg de auto maar niet geregistreerd!
Heeft iemand hier ook last van gehad?
Privacy instellingen staan uit, bedoel je mee dat je juist alles open en vrij hebt gezet?PhoneTech schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:42:
Ik heb sinds vrijdag een nieuwe Tayron, maar het is een drama om die App te installeren.
Privacy instellingen staan uit, maar bij het invullen van de VON code, zegt ie: Activatie niet mogelijk.
Heb het op verschillende tijden geprobeerd en de auto aan en uit gezet, maar ik krijg de auto maar niet geregistreerd!
Heeft iemand hier ook last van gehad?
Is het wereldbolletje wit of grijs?
Ik heb ergens een link gezien voor kaart-updates voor de navigatie van mijn Tiguan eHybride uit 2022, maar ik weet niet meer waar...
Is dat in dit forum geweest? Of weet iemand waar ik die kan vinden? Ik heb nu 23.1 maar er was een nieuwer kaart... En er was ook een handleiding om die nieuwe kaart vanaf een USB stick er op te zetten.
Bij Volkswagen zelf?Hendrik55 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:22:
Hallo,
Ik heb ergens een link gezien voor kaart-updates voor de navigatie van mijn Tiguan eHybride uit 2022, maar ik weet niet meer waar...![]()
Is dat in dit forum geweest? Of weet iemand waar ik die kan vinden? Ik heb nu 23.1 maar er was een nieuwer kaart... En er was ook een handleiding om die nieuwe kaart vanaf een USB stick er op te zetten.
https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/nl/car/
DankWild Chocolate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:28:
[...]
Bij Volkswagen zelf?
Logisch!
Bij Tiguan gaat het tot 2021, maar dat zal wel niet uitmaken en in een Tiguan van 2022 ook wel werken.
Nogmaals bedankt. Ik ga er de komende dagen mee aan de slag.
Het is ook volledig tegen je gevoel in, dat VW die gewoon gratis te downloaden aanbiedtHendrik55 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:48:
[...]
Dank![]()
Overal gezocht, alleen daar niet
![]()
Logisch!
Bij Tiguan gaat het tot 2021, maar dat zal wel niet uitmaken en in een Tiguan van 2022 ook wel werken.
Nogmaals bedankt. Ik ga er de komende dagen mee aan de slag.
[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 21-01-2026 23:08 ]
Welke mogelijkheden zitten er achter de menu opties Vehicle, resp horn & turn signals? Ik rij lease dus nooit mijn identiteit gevalideerd, maar geen idee of het iets toevoegt als ik dat wel zou doen.
Helaas geen screenshot, als ik dat probeer krijg ik een zwarte foto
@deepbass909 heb jij die opties wel?
[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 25-01-2026 12:02 ]
Claxonneren en richting aangeven
Richting aangeven
Volgens mij heb ik dat menu niet eens in mijn GTE...The Eagle schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:02:
Vraag aan mijn mede Passat rijders mbt de app:
Welke mogelijkheden zitten er achter de menu opties Vehicle, resp horn & turn signals? Ik rij lease dus nooit mijn identiteit gevalideerd, maar geen idee of het iets toevoegt als ik dat wel zou doen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dat zal horn en turn signals zijn.sander121 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:37:
2 knoppen,
Claxonneren en richting aangeven
Richting aangeven
En vehicle dan?
Daarmee kun je op afstand vergrendelen en ontgrendelen. Bij mij staat er ook standaard achter of de auto vergrendeld is of niet.The Eagle schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:58:
[...]
Dat zal horn en turn signals zijn.
En vehicle dan?
:strip_exif()/f/image/h5f1WBIB5bka5DBDIboPHctw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door hjder op 25-01-2026 15:18 . Reden: typo ]
[ Voor 10% gewijzigd door sander121 op 25-01-2026 16:00 ]
Zag wel dat in april mijn drie jaar connect verloopt, en de auto moet nog twee jaar. Verwacht zelf voor lappen. Hoop wel dat ik dan nog in het display kan zien weer de files staan enzo, das nl wel handig. Gebruik standaard Waze maar die gaat niet naar de klokken winkel. Gaan we even zien
Ik gebruik bij de Arteon deze app juist heel vaak. Vooral voor navigatie even het adres opzoeken en alvast naar de auto sturen vind ik erg handig. Ook het voertuig statusrapport is wel handig. Meldingen over batterij van sleutel vervangen, of bandenspanning vind ik wel handig.The Eagle schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:18:
Helder, dan kan ik dus lekker zonder. Dank mannen
Zag wel dat in april mijn drie jaar connect verloopt, en de auto moet nog twee jaar. Verwacht zelf voor lappen. Hoop wel dat ik dan nog in het display kan zien weer de files staan enzo, das nl wel handig. Gebruik standaard Waze maar die gaat niet naar de klokken winkel. Gaan we even zien
En in het abonnement zit ook filemeldingen en verkeersinformatie (ok, geen meerwaarde als je ook Google maps hebt).
Dat gaat met Waze of Google Maps ook, kwestie van doen en aansluiten.MrSweety66 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:38:
[...]
Ik gebruik bij de Arteon deze app juist heel vaak. Vooral voor navigatie even het adres opzoeken en alvast naar de auto sturen vind ik erg handig.
Dat is wat, eens per driekwart jaar ofzo, max? Bandenspanning heb ik zelf nog nooit gehad, batterij sleutel nu voor het eerst in 3 jaar.Ook het voertuig statusrapport is wel handig. Meldingen over batterij van sleutel vervangen, of bandenspanning vind ik wel handig.
Dat, plus filemelding is toch al achteraf en verkeersinformatie zit ook al in de radio als je dat echt wilt. Maar meestal zit je er dan of al in, of heeft Google / Waze al lang vooraf aangegeven dat een andere route sneller is.En in het abonnement zit ook filemeldingen en verkeersinformatie (ok, geen meerwaarde als je ook Google maps hebt).
Zie alles bij elkaar geen meerwaarde in jouw werkwijze voor mij..maar dank voor het delen
The Eagle schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:02:
Vraag aan mijn mede Passat rijders mbt de app:
Het enigste wat in mijn geval dan wel echt handig is. Dat is de kachel die je op afstand aan kunt zetten.The Eagle schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:18:
Verder gebruik ik ook de app om te kijken als ik moet laden of niet.
[ Voor 6% gewijzigd door MartNL op 26-01-2026 00:55 ]
Ik had even gemist dat je het over de mobiele app had. Functie is als je de auto kwijt bent op een grote parkeerplaats/garage en je even een signaaltje wilt hebben over waar de auto staat.The Eagle schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:18:
Ik heb nu tijdelijk de volledige app (actie, 3 maanden gratis) en eerlijk gezegd, het is niet de €150 per jaar waard. Nu is het even makkelijk, omdat de auto kan voorverwarmen en ik dus niet hoef te krabben, maar dat is ook echt het enige wat ik gebruik.
Navigatie laat ik via Waze lopen.
De grootste tegenvaller merkte ik dit weekend. Hij geeft namelijk ook door wanneer het alarm van de auto afgaat. Via het standaard notificatie systeem van de telefoon, waar ook andere pushberichten over binnen komen. In mijn geval dus niks meer dan een zachte ping... Dat gaat mij dus echt niet opvallen.
Ander puntje, ik kreeg vandaag melding dat er een nieuwe update geïnstalleerd wordt, versie MOI3_EU_VWMQB_P33400P.
Brengt deze update iets nieuws/bijzonders (zoals een eerdere update draadloze Android Auto bracht)?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Signaal op druk parkeerterrein: ik heb met obd11 een setting gemaakt dat de auto piept als ie afsluit. Handig
Alarm doorgeven: kun je behalve via de app notificatie ook tegelijkertijd via mail doen. Dan heb je hem dubbel maar geeft je wellicht ook wat mee flexibiliteit qua notificatie met specifiek geluid
Over 2 maanden vervalt het weer, want het is onderdeel van het betaalde pakket. Ik ga daar geen moeite in stoppen. Ik was vooral benieuwd of hij gebruik zou maken van het alarm kanaal of niet, en dat is duidelijk niet het geval.The Eagle schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:24:
@deepbass909 update kan ik je niks over zeggen.
Signaal op druk parkeerterrein: ik heb met obd11 een setting gemaakt dat de auto piept als ie afsluit. Handig
Alarm doorgeven: kun je behalve via de app notificatie ook tegelijkertijd via mail doen. Dan heb je hem dubbel maar geeft je wellicht ook wat mee flexibiliteit qua notificatie met specifiek geluid
En ik wil niet dat mijn auto piept als ie afsluit. Het is geen Amerikaan
@Rainesh
Weet jij wat de nieuwe update exact inhoud? Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, was allemaal erg algemeen beschreven (verbeteringen in bla bla, optimalisatie in bla bla...)
ja iets met achteruit rijcamera dat niet goed werkt. Dat is gefixt met deze update.deepbass909 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:35:
[...]
Over 2 maanden vervalt het weer, want het is onderdeel van het betaalde pakket. Ik ga daar geen moeite in stoppen. Ik was vooral benieuwd of hij gebruik zou maken van het alarm kanaal of niet, en dat is duidelijk niet het geval.
En ik wil niet dat mijn auto piept als ie afsluit. Het is geen AmerikaanBovendien vind ik het zelf heel irritant als een auto dat in de woonwijk zou doen, dus doe ik het al helemaal niet bij mijn eigen auto.
@Rainesh
Weet jij wat de nieuwe update exact inhoud? Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, was allemaal erg algemeen beschreven (verbeteringen in bla bla, optimalisatie in bla bla...)
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Ok, ik heb daar zelf nooit problemen mee ervaren. Ik kom ook opmerkingen tegen dat het wat sneller zou zijn en de stabiliteit van Android Auto en Apple carplay zou verbeteren.Rainesh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:37:
[...]
ja iets met achteruit rijcamera dat niet goed werkt. Dat is gefixt met deze update.
Ik zou het heel prettig vinden als de keuze erin zou komen om in het digitale dashboard de ingebouwde navigatie te overrulen met een 3rd party, zoals waze, maar dat zal wel niet.
Ik heb weinig aan te merken op het Discover Pro systeem, maar dat is wel een irritatie van mij. Dat zodra je Google Maps of Waze op het centrale scherm start, in het dashboard de kaart van de ingebouwde navigatie verschijnt, of je dat nou wil of niet. Dat is niet uit te zetten, terwijl ik de ingebouwde navigatie helemaal niet wil gebruiken (te veel fouten, werkt niet prettig).
De kaart via deze link is uit 2025, maar is de helft kleiner (namelijk 14,4 Gb) als het bestand dat ik via de link in de handleiding kan downloaden als ik inlog. Dat is namelijk uit 2024 en is 30 Gb groot.Wild Chocolate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:28:
[...]
Bij Volkswagen zelf?
Heeft iemand daar een verklaring voor?
De vraag is nu dus welke kan ik het beste gebruiken.
Piepje is op zich redelijk bescheiden hoor. Mijn probleem is dat ik anders niet kan zien of horen of ie echt dicht is. Vorige Passat klapten de spiegels op bij afssluiten, dat was in 1 oogopslag zichtbaar. De huidige heeft die optie helaas niet (corona model). Knipperlichten knipperen wel, maar dat zegt ook niet 100% ietsdeepbass909 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:35:
[...]
Over 2 maanden vervalt het weer, want het is onderdeel van het betaalde pakket. Ik ga daar geen moeite in stoppen. Ik was vooral benieuwd of hij gebruik zou maken van het alarm kanaal of niet, en dat is duidelijk niet het geval.
En ik wil niet dat mijn auto piept als ie afsluit. Het is geen AmerikaanBovendien vind ik het zelf heel irritant als een auto dat in de woonwijk zou doen, dus doe ik het al helemaal niet bij mijn eigen auto.
...
Inklapbare spiegels zijn inderdaad een verdomd handige functie daarvoor, ik gebruik die ook als verklikker. En anders heb ik een rood knipperend lampje achter het kleine ruitje van het bestuurdersportier. Maar daarvoor moet je een alarm in de auto hebben.The Eagle schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Piepje is op zich redelijk bescheiden hoor. Mijn probleem is dat ik anders niet kan zien of horen of ie echt dicht is. Vorige Passat klapten de spiegels op bij afssluiten, dat was in 1 oogopslag zichtbaar. De huidige heeft die optie helaas niet (corona model). Knipperlichten knipperen wel, maar dat zegt ook niet 100% iets
Die 14.4Gb download is voor de MIB 'Discover Media' serie (welke z'n navigatiedatabase op een SD kaartje heeft staan), dat 30+ Gb bestand is voor de Discover Pro serie welke die bestanden vanop een interne HDD leest.Hendrik55 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:38:
[...]
De kaart via deze link is uit 2025, maar is de helft kleiner (namelijk 14,4 Gb) als het bestand dat ik via de link in de handleiding kan downloaden als ik inlog. Dat is namelijk uit 2024 en is 30 Gb groot.
Heeft iemand daar een verklaring voor?
De vraag is nu dus welke kan ik het beste gebruiken.
Dank voor de uitleg. Ik ga er nog eens goed naar kijken. Ik heb geen SD kaartje, teminste nog niet ontdekt.Will_M schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:35:
[...]
Die 14.4Gb download is voor de MIB 'Discover Media' serie (welke z'n navigatiedatabase op een SD kaartje heeft staan), dat 30+ Gb bestand is voor de Discover Pro serie welke die bestanden vanop een interne HDD leest.
heeft je scherm draaiknoppen:Hendrik55 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:42:
[...]
Dank voor de uitleg. Ik ga er nog eens goed naar kijken. Ik heb geen SD kaartje, teminste nog niet ontdekt.
:strip_exif()/f/image/6V6lnyYh9xLfXxylwZnm3q1Q.png?f=user_large)
of is het een glasplaat:
:strip_exif()/f/image/Ix2GBVftZwed47sUrs3xmKW4.png?f=user_large)
draaiknoppen is discover media, glasplaat is discover pro
Dank.giovanni2903 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:19:
[...]
heeft je scherm draaiknoppen:
[Afbeelding]
of is het een glasplaat:
[Afbeelding]
draaiknoppen is discover media, glasplaat is discover pro
Maar in beide gevallen zie ik een handleiding die beschrijft hoe je de bestanden op een USB-stick zet. Dus ik blijf het verwarrend vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door Hendrik55 op 28-01-2026 09:59 ]
Vziw heeft iedere Passat alarm standaard. Die van mij iig wel. Doet het goed. Kom je alleen soms midden in de nacht achterdeepbass909 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:29:
[...]
Inklapbare spiegels zijn inderdaad een verdomd handige functie daarvoor, ik gebruik die ook als verklikker. En anders heb ik een rood knipperend lampje achter het kleine ruitje van het bestuurdersportier. Maar daarvoor moet je een alarm in de auto hebben.
Maar dat lampje zie ik op 10m afstand echt niet knipperen, dus dat helpt ook niet.
Anyway: soit
Dan moet je ook je zonnebril afzettenThe Eagle schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:41:
[...]
Vziw heeft iedere Passat alarm standaard. Die van mij iig wel. Doet het goed. Kom je alleen soms midden in de nacht achter
Maar dat lampje zie ik op 10m afstand echt niet knipperen, dus dat helpt ook niet.
Anyway: soit
En wat betreft het alarm, het was alleen wel een heel gedoe om mijn Duitse Passat in Nederland gekeurd te krijgen... VW wou het in ieder geval niet doen en wou me een aftermarket alarm aansmeren... how about no... Een onafhankelijke garage kon het wel door alleen een instelling in de sleutel te veranderen (wat exact konden/wouden ze niet vertellen). Boeit mij verder ook niet, het ging mij om het papiertje dat voor de verzekering nodig is.
Maar ik kan niet echt zeggen dat het alarm mij ook echt waarschuwt. De keren dat het afging, niet door inbraak, maar omdat ik bijv. vergat dat als ik de auto bij een benzinepomp afsloot met kinderen erin, het alarm getriggerd wordt, had ik niet zoiets van "ow, dat is mijn auto". Eerder "van welke loser gaat het alarrm nou weer af" om het vervolgens domweg te negeren
Het verschil is dat de discover media in je handschoenkastje een sd kaart nodig heeft met de kaarten erop. De discover pro installeert ze vanaf het kaartje op zijn interne harde schijf. Je download dus de discover pro kaarten, zet die op een sd kaart, schuift m in je handschoenkastje erin en op je scherm komt vaak vanzelf de melding dat er een update is en anders kan je m zelf stsrten in instellingen. Hou er rekening mee dat installeren vaak minimaal 1,5-2u duurt. Ik lees hier altijd dat als je de auto uit en weer aan zet hij vanzelf verder gaat, maar ik doe updates graag in 1x om schade te voorkomenHendrik55 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:56:
[...]
Dank.Dan heb ik discover media.
Maar in beide gevallen zie ik een handleiding die beschrijft hoe je de bestanden op een USB-stick zet. Dus ik blijf het verwarrend vinden.
Dit klopt niet wat je zegt. De laatste download voor de Discover Pro is 13,8 GB, niet 30+. Het maakt bij de laatste update ook niet uit welke versie van het navigatie systeem je hebt, als je een Tiguan van 2021 of nieuwe kiest, krijg je bij beide versies exact dezelfde download.Will_M schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:35:
[...]
Die 14.4Gb download is voor de MIB 'Discover Media' serie (welke z'n navigatiedatabase op een SD kaartje heeft staan), dat 30+ Gb bestand is voor de Discover Pro serie welke die bestanden vanop een interne HDD leest.
@Hendrik55 Kan je de link uit de handleiding eens delen?
Systemen vanaf 2020/2021 gebruiken een USB stick, geen SD-kaart voor de updates.giovanni2903 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Het verschil is dat de discover media in je handschoenkastje een sd kaart nodig heeft met de kaarten erop. De discover pro installeert ze vanaf het kaartje op zijn interne harde schijf. Je download dus de discover pro kaarten, zet die op een sd kaart, schuift m in je handschoenkastje erin en op je scherm komt vaak vanzelf de melding dat er een update is en anders kan je m zelf stsrten in instellingen. Hou er rekening mee dat installeren vaak minimaal 1,5-2u duurt. Ik lees hier altijd dat als je de auto uit en weer aan zet hij vanzelf verder gaat, maar ik doe updates graag in 1x om schade te voorkomen
Volg gewoon de handleiding
Ik stop bij een update overigens gewoon een USB-stick in de auto. Aangezien je 0,0 feedback krijgt over de voortgang, zie ik na een week ofzo wel of de update uitgevoerd is. De ingebouwde navigatie is voor mij puur backup van navigatie via Android Auto, aangezien ik normaal gesproken geen verkeersinfo in de onboard navigatie heb.
Aangezien er in het najaar een nieuwe update is geweest die ik volgens mij nog niet heb geïnstalleerd, zal ik dit weekend maar weer een USB-stickje in orde maken.
Bij de 'oude' MIB-1 en MIB-2 Discover apparaten maakte dat wel degelijk uitdeepbass909 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:38:
[...]
Dit klopt niet wat je zegt. De laatste download voor de Discover Pro is 13,8 GB, niet 30+. Het maakt bij de laatste update ook niet uit welke versie van het navigatie systeem je hebt, als je een Tiguan van 2021 of nieuwe kiest, krijg je bij beide versies exact dezelfde download.
[...]
Systemen vanaf 2020/2021 gebruiken een USB stick, geen SD-kaart voor de updates.
Volg gewoon de handleiding
Ik stop bij een update overigens gewoon een USB-stick in de auto. Aangezien je 0,0 feedback krijgt over de voortgang, zie ik na een week ofzo wel of de update uitgevoerd is. De ingebouwde navigatie is voor mij puur backup van navigatie via Android Auto, aangezien ik normaal gesproken geen verkeersinfo in de onboard navigatie heb.
Aangezien er in het najaar een nieuwe update is geweest die ik volgens mij nog niet heb geïnstalleerd, zal ik dit weekend maar weer een USB-stickje in orde maken.
En die laatst genoemde heeft volgens mij tot in het MY20 model van de Tiguan z'n diensten mogen bewijzen, al kan dat ook al wel MIB-3 geweest zijn.
Klopt, maar we hebben het over een 2021+ modelWill_M schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:08:
[...]
Bij de 'oude' MIB-1 en MIB-2 Discover apparaten maakte dat wel degelijk uit![]()
En die laatst genoemde heeft volgens mij tot in het MY20 model van de Tiguan z'n diensten mogen bewijzen, al kan dat ook al wel MIB-3 geweest zijn.
Ik heb dus discover media, maar absoluut geen SD-kaart in het handschoenkastje. Dat was in de T-Cross die ik hiervoor had wel het geval.giovanni2903 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Het verschil is dat de discover media in je handschoenkastje een sd kaart nodig heeft met de kaarten erop. De discover pro installeert ze vanaf het kaartje op zijn interne harde schijf. Je download dus de discover pro kaarten, zet die op een sd kaart, schuift m in je handschoenkastje erin en op je scherm komt vaak vanzelf de melding dat er een update is en anders kan je m zelf stsrten in instellingen. Hou er rekening mee dat installeren vaak minimaal 1,5-2u duurt. Ik lees hier altijd dat als je de auto uit en weer aan zet hij vanzelf verder gaat, maar ik doe updates graag in 1x om schade te voorkomen
http://webspecial.volkswagen.de/maps/de/de/index.html.deepbass909 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:38:
[...]
Ik kan die 30GB download alleen niet vinden op de pagina die je linkt. Zodra ik Nederland kies, kom ik uiteindelijk op dezelfde pagina uit waar alleen de 13,8GB versie staat. Ik krijg wel die 30GB grote versie als ik de 2019 Tiguan kies, maar die heeft een ander systeem en wel de SD nodig. Die zijn ook ouder.
Aangezien je hebt aangegeven een 2021-model te hebben, moet je die 13 GB versie hebben.
Dat hij de ingebouwde kaart blijft gebruiken op het centrale scherm is idd irritant. Ik hoop dat ze dat met een update gaan fixen.deepbass909 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:46:
[...]
Ok, ik heb daar zelf nooit problemen mee ervaren. Ik kom ook opmerkingen tegen dat het wat sneller zou zijn en de stabiliteit van Android Auto en Apple carplay zou verbeteren.
Ik zou het heel prettig vinden als de keuze erin zou komen om in het digitale dashboard de ingebouwde navigatie te overrulen met een 3rd party, zoals waze, maar dat zal wel niet.
Ik heb weinig aan te merken op het Discover Pro systeem, maar dat is wel een irritatie van mij. Dat zodra je Google Maps of Waze op het centrale scherm start, in het dashboard de kaart van de ingebouwde navigatie verschijnt, of je dat nou wil of niet. Dat is niet uit te zetten, terwijl ik de ingebouwde navigatie helemaal niet wil gebruiken (te veel fouten, werkt niet prettig).
Helaas niet met deze update. Eerlijk gezegd kan ik niet ontdekken dat er iets gewijzigd is.MartNL schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:31:
[...]
Dat hij de ingebouwde kaart blijft gebruiken op het centrale scherm is idd irritant. Ik hoop dat ze dat met een update gaan fixen.
Het stuur is leder met fysieke drukknopen (dus niet die aanraakgevoelige).
Iemand een idee waar ik terecht kan en wat de kosten zijn?
Misschien toch verkeerd link gepost. Krijg je als je iets snelsnel doet...deepbass909 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:06:
@Hendrik55 Klopt, je moet een USB-stickje gebruiken.
Ik kan die 30GB download alleen niet vinden op de pagina die je linkt. Zodra ik Nederland kies, kom ik uiteindelijk op dezelfde pagina uit waar alleen de 13,8GB versie staat. Ik krijg wel die 30GB grote versie als ik de 2019 Tiguan kies, maar die heeft een ander systeem en wel de SD nodig. Die zijn ook ouder.
Aangezien je hebt aangegeven een 2021-model te hebben, moet je die 13 GB versie hebben.
Ik meen dat @Antera of @Rainesh hier ooit eens wat ervaring mee opgedaan hadden. Je hebt van wat ik in de gauwigheid lees een nieuw stuurwiel met verwarming, speciale sleepring, kabelboom en coderingssoftware nodig - en je moet wel een beetje weten wat je doetmb1 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:47:
Ik zou in de T Roc van m'n moeder graag stuurverwarming willen inbouwen het is een 2024 (facelift) R-line business.
Het stuur is leder met fysieke drukknopen (dus niet die aanraakgevoelige).
Iemand een idee waar ik terecht kan en wat de kosten zijn?
Reken op 200-300 voor het stuur, 100 voor sleepring / kabelboom en dan nog de sofwtare en evt manuren.
het is niet een kwestie van even verwisselen
Voor meer info stuur me gerust een PB
Een aantal links, o.a. die van @Wild Chocolate brengt je uiteindelijk op https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/nl/car/ en dat is een website van de Volkswagen fabriek zoals ik begrepen heb. Die website is verouderd en dat kun je eigenlijk ook wel zien, want je kunt nergens een model nieuwer dan 2021 kiezen. Als je dat dan doet, voor b.v. mijn Tiguan modeljaar 2022 met Discover Media, dan kun je een kaart van Europa met datum 10 november 2025 ter grootte van 14,4 Gb downloaden. Je kunt daar ook een handleiding (uit 2020) downloaden en daar staat dan deze link: http://webspecial.volkswagen.de/maps/de/de/index.html in die je na zoeken op kaartupdates ook weer op de eerst genoemde site brengt.
De enige juiste manier is om in te loggen op myVolkswagen, https://www.volkswagen.nl/nl/myvolkswagen.html en de gegevens van de auto in te vullen. Daar krijg je een kaartupdate voor jouw auto aangeboden (tenminste in mijn geval) van Europa met datum 25 november 2024 van 29,3 Gb groot. Die is dus ouder dat de hierboven genoemde. Maar dit is de juiste methode. En om de verwarring compleet te maken, staat ook hier weer de handleiding (uit 2020) met daarin de eerst genoemde foute link.
Blijven de volgende vragen over:
- Waarom is die verouderde website nog steeds bereikbaar en niet up-to-date?
- Waarom lijkt er wel een nieuwere kaart te bestaan, maar is die niet beschikbaar voor mijn Tiguan uit 2022?
- Welke kaart staat er op nieuwere Tiguans (of andere modellen) met Discover Media, of is beschikbaar.
- Waarom is dit allemaal zo verwarrend?
- Waarom is de handleiding niet bijgewerkt en bevat dus de foute link.
Als er meer nieuws is laat ik het weten…
P.s. mijn Tiguan modeljaar 2022 heeft geen SD-kaart in het handschoenenvak. Ik moet hem dus updaten met een USB-C stick.
is dat gelukt? die updates worden vaak een beetje silent op de achtergrond uitgevoerd toch? heeft de kaart ook een versienummer?Hendrik55 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:24:
[...]
P.s. mijn Tiguan modeljaar 2022 heeft geen SD-kaart in het handschoenenvak. Ik moet hem dus updaten met een USB-C stick.
d:)b :henk d:)b
Moet ik nog gaan doen. Eerst nog een usb-c stick regelen. Ik heb nu 23.1 dacht ik, en dat zal dan wel 24.... worden denk ikJJ Le Funk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:10:
[...]
is dat gelukt? die updates worden vaak een beetje silent op de achtergrond uitgevoerd toch? heeft de kaart ook een versienummer?
- Regelmatig gaat de airconditioning automatisch aan, heeft dit met de buitentemperatuur te maken of iets dergelijks?
- Vervelender is dat de auto-hold soms uit gaat, deze staat automatisch aan (uiteraard) maar ik heb al een aantal keer gehad dat hij uit stond en als ik de rem loslaat hij naar voren rijdt.
- Andersom gebeurt het ook, bij het wegrijden dat de auto net na het gasgeven in de remmen gaat en blokkeert.
- Verder een vraag over DCC, ik ben met verschillende standen aan het spelen geweest en ook op “Individual een aantal dingen veranderd ook de slider naar de laagste stand maar ik heb niet het idee dat dit allemaal verschil maakt. Uitleg kan ik nergens vinden hierover wat de verschillende standen doen.
Ah, gevonden denk ik. Ik weet niet of je hem daar kunt downloaden... En anders verder zoeken. Ik heb hem ergens in het Nederlands gedownload. https://www.volkswagen.nl...section%22%3A%22%2F%22%7D
Wat is trouwens DCC?
..en nog één https://nl.car-manual.net/volkswagen/volkswagen-tiguan-2024
[ Voor 60% gewijzigd door Hendrik55 op 30-01-2026 18:47 ]
Je hebt geen airco maar climate control. Die gaat idd automatisch aan en uit.Slasher schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:29:
Ik heb een aantal aparte dingen in mijn net aangeschafte Tiguan uit 2024 en ik was benieuwd of er berijders zijn die dit herkennen
- Regelmatig gaat de airconditioning automatisch aan, heeft dit met de buitentemperatuur te maken of iets dergelijks?
Auto hold gaat er af als je een tikje op het gaspedaal geeft. Maar kan ook dat ie er net niet op gaat als je de rem bij het tot stilstand komen niet ver genoeg in trapt. Wellicht zit daar iets in.- Vervelender is dat de auto-hold soms uit gaat, deze staat automatisch aan (uiteraard) maar ik heb al een aantal keer gehad dat hij uit stond en als ik de rem loslaat hij naar voren rijdt.
Enig idee of iemand met bijvoorbeeld OBD11 iets aan de gasrespons getweakt heeft? Ik heb een dergelijk effect met mijn vorige Passat gehad. Gasrespons aangepast, maar snelheid van de het er af halen van de auto hold niet aangepast. Dan rij je even met piepende bandjes.- Andersom gebeurt het ook, bij het wegrijden dat de auto net na het gasgeven in de remmen gaat en blokkeert.
Of bedoel je dat jij optrekt en de auto ineens in de remmen gaat?
Dat zou in je (online) boekje moeten staan.- Verder een vraag over DCC, ik ben met verschillende standen aan het spelen geweest en ook op “Individual een aantal dingen veranderd ook de slider naar de laagste stand maar ik heb niet het idee dat dit allemaal verschil maakt. Uitleg kan ik nergens vinden hierover wat de verschillende standen doen.
De climate control had ik ook in mijn vorige tiguan en die die deed altijd wat ik deed, maar het schiet me net te binnen dat er in die nieuwe Tiguan een "Smart" functie zit bij de ventilatie, ik ga daar eens mee spelen.The Eagle schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:53:
[...]
Je hebt geen airco maar climate control. Die gaat idd automatisch aan en uit.
[...]
Auto hold gaat er af als je een tikje op het gaspedaal geeft. Maar kan ook dat ie er net niet op gaat als je de rem bij het tot stilstand komen niet ver genoeg in trapt. Wellicht zit daar iets in.
[...]
Enig idee of iemand met bijvoorbeeld OBD11 iets aan de gasrespons getweakt heeft? Ik heb een dergelijk effect met mijn vorige Passat gehad. Gasrespons aangepast, maar snelheid van de het er af halen van de auto hold niet aangepast. Dan rij je even met piepende bandjes.
Of bedoel je dat jij optrekt en de auto ineens in de remmen gaat?
[...]
Dat zou in je (online) boekje moeten staan.
Met betrekking tot de auto hold, ik lees in dit topic iemand die precies omschrijft wat ik bedoel.
Met betrekking tot de DCC zal ik nog eens in het online boekje kijken maar de eerste keer dat ik het boekje bekeek leek het over het algemeen erg summier.
Ik had inderdaad een tijdje geleden het online boekje al gevonden.Hendrik55 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:38:
Er staan ergens instructieboeken, ook in het Nederlands in pdf vorm. Ik dacht dat ik al eens een link in dit forum voorbij heb zien komen....
Ah, gevonden denk ik. Ik weet niet of je hem daar kunt downloaden... En anders verder zoeken. Ik heb hem ergens in het Nederlands gedownload. https://www.volkswagen.nl...section%22%3A%22%2F%22%7D
Wat is trouwens DCC?
..en nog één https://nl.car-manual.net/volkswagen/volkswagen-tiguan-2024
DCC = Dynamic Chassis Control (adaptief onderstel)
Hoe kan je trouwens zelf een software update doen, ik heb in 2 maanden tijd nog geen melding gehad dat er iets beschikbaar is.
[ Voor 7% gewijzigd door Slasher op 30-01-2026 19:04 ]
Zelf rij ik in een 2025 passat. En zie soms app updates staan. Deze doe ik netjes. Maar grotere updates gaan niet OTA, en moet de dealer doen. Mocht er wel iets OTA aankomen, raad ik het je af om het even voor de rit te installeren. Je kan vast komen te zittenSlasher schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Ik had inderdaad een tijdje geleden het online boekje al gevonden.
DCC = Dynamic Chassis Control (adaptief onderstel)
Hoe kan je trouwens zelf een software update doen, ik heb in 2 maanden tijd nog geen melding gehad dat er iets beschikbaar is.
Domme vraag maar krijg je daar zelf een melding van of moet je ergens in een menu kijken?The Eagle schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:41:
Je hebt een 2024 auto, die dingen krijg je als het goed is vanzelf OTA
Beiden kan. Je kunt via het menu naar software updates laten zoeken, en je kunt ze ook gepusht krijgen. In dat laatste geval krijg je vanzelf de vraag of je ze wilt installeren, gaat dan op de achtergrond.Slasher schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:42:
[...]
Domme vraag maar krijg je daar zelf een melding van of moet je ergens in een menu kijken?
Vanzelf melding mits online connect abbonementSlasher schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:42:
[...]
Domme vraag maar krijg je daar zelf een melding van of moet je ergens in een menu kijken?
Welke versie heeft je auto nu?Slasher schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:42:
[...]
Mijn T-Roc uit 2024 kreeg geen software updates totdat de dealer er zelf versie 330 op had gezet. Pas daarna kwamen de OTA's binnen.
Ik had precies hetzelfde met mijn GTE uit 2021. Sinds ik enige tijd geleden naar 330 ben gegaan, kreeg ik deze week voor het eerst een OTA naar 334 versie naar wat kleine updates.Dorest0rm schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Welke versie heeft je auto nu?
Mijn T-Roc uit 2024 kreeg geen software updates totdat de dealer er zelf versie 330 op had gezet. Pas daarna kwamen de OTA's binnen.
Iets zegt me dat ik een oude versie heb, klopt dat?Dorest0rm schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Welke versie heeft je auto nu?
[ Voor 21% gewijzigd door Slasher op 03-02-2026 19:33 ]