Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 145 146 Laatste
Acties:

  • Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
@MartNL dat was niet bewust. Die staat normaal altijd aan.

  • mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:54

mb1

Timo002 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:37:
Heb ik nu vandaag reclame ontvangen in mijn Golf 8.5 GTE? De tank is helemaal vol en dit tankstation is niet het tankstation dat het dichtstbij is. De melding kwam tijdens het rijden.

[Afbeelding]
Wat een k.. reclame is dat, ik heb het een tijdje geleden uit nieuwsgierigheid aan gezet en tot op heden alleen McDonald's reclame gehad waar ik liever niet kom, terwijl ik meestal bij de Esso tank...

Sta je voor een stoplicht vlakbij de MC en krijg je zo'n pop up. Als je er op drukt duurt vervolgens het laden zo lang (PassatB9) dat het stoplicht allang weer groen is en de melding komt dat het niet wordt weergegeven mag worden tijdens het rijden of zo iets.

  • Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
mb1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:08:
[...]

Wat een k.. reclame is dat, ik heb het een tijdje geleden uit nieuwsgierigheid aan gezet en tot op heden alleen McDonald's reclame gehad waar ik liever niet kom, terwijl ik meestal bij de Esso tank...

Sta je voor een stoplicht vlakbij de MC en krijg je zo'n pop up. Als je er op drukt duurt vervolgens het laden zo lang (PassatB9) dat het stoplicht allang weer groen is en de melding komt dat het niet wordt weergegeven mag worden tijdens het rijden of zo iets.
Ik heb niets aangezet en in een jaar tijd ook de eerste keer dat ik dit zie. Hoe gaat dit uit?

Lokale aanbevelingen heb ik overigens niet aan staan!

[ Voor 4% gewijzigd door Timo002 op 30-05-2026 18:55 ]


  • Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:51
Timo002 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:49:
[...]

Ik heb niets aangezet en in een jaar tijd ook de eerste keer dat ik dit zie. Hoe gaat dit uit?

Lokale aanbevelingen heb ik overigens niet aan staan!
Deze zooi komt waarschijnlijk door een “shop” update van een paar dagen geleden.

Mijn vrouw stuurde mij foto’s van de update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx6cg84gF7wy3tHRWCPnGlW6fgo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsO9QpuGE6QtEA6S05AvjVkJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXAbM622hi0VaseJRXcwasfnCH4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JebUovso3H8Uo9GGfQ6WpVIx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95jW3z-F1UrAVWj9UTsr05IxEbo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhtFtL5JCktcoZ3QS5MGgvNB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkSetJEnHKrS8T4wPPfo8XFFQ4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/se3FZkTXUi69XqDeaqaX8Sm0.jpg?f=fotoalbum_tile
Leest heel erg als een update speciaal voor ads…

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Dat klinkt wel als de oorzaak idd.

Zou mooi zijn als er ook een knop "pleurt op met je spam" bij de update mee kwam, maar helaas :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • hrvatinl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-06 20:11
Timo002 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:37:
Heb ik nu vandaag reclame ontvangen in mijn Golf 8.5 GTE? De tank is helemaal vol en dit tankstation is niet het tankstation dat het dichtstbij is. De melding kwam tijdens het rijden.

[Afbeelding]
Dit kan je in de instellingen uitzetten. Dan krijg je geen reclame meer.

  • Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:29
Krus schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:25:
[...]


Deze zooi komt waarschijnlijk door een “shop” update van een paar dagen geleden.

Mijn vrouw stuurde mij foto’s van de update:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Leest heel erg als een update speciaal voor ads…
Kreeg deze gisteren ook aangeboden en begreep er niet veel van. Ik zie nu dat ik dat snel uit moet zetten, want ik zit niet te wachten op al dat soort meldingen. :-( :(

  • bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:55

bord4kop

maximaal 100KB!

Goedemorgen,

Kan iemand mij helpen bij het maken van de juiste keuze?

Sinds kort hebben we een Beetle Cabrio (Type A5, bouwjaar 2014) met een RNS315. Het is een vrij luxe uitvoering (Highline-achtig), met o.a. MFD-display, multifunctioneel stuur, PDC voor en achter en het Fender soundsysteem.

De RNS315 voldoet helaas niet meer. De GPS lijkt defect (ongeveer 5 km afwijking), het scherm is klein en CarPlay ontbreekt — en dat missen we eigenlijk best wel.

Wat ik al geprobeerd/uitgezocht heb:
  • Een AliExpress-kloon getest (ook een duurdere variant), maar die viel tegen: goedkope uitstraling, matige werking en slechte radio-ontvangst. Kortom: geen succes.
  • Ook gekeken naar Dynavin, maar ik neig toch meer naar een zo origineel mogelijk VW-systeem. Dan kom je al snel uit bij de RCD330.
Mijn eisen:
  • Behoud van bestaande functies (PDC-weergave, Fender/Dynaudio, VW-integratie)
  • Alles moet stabiel en soepel werken
  • Zo origineel (VW) als mogelijk
  • Geen problemen zoals battery drain of storingen
  • CarPlay ondersteuning
  • Installatie zonder ingrijpende aanpassingen (geen kabelbomen aanpassen)
  • Budget: max. €450
Mijn vragen:
  1. Is de RCD330 nog steeds de beste keuze, of zijn er inmiddels betere alternatieven (bijv. Dynavin)?
  2. Er wordt veel aangeboden, maar waar koop je een goede/echte? Hoe herken ik een origineel exemplaar?
Alvast bedankt!

| Security Management |


  • procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:21
@bord4kop heb je ook al gekeken naar een RNS510?

  • bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:55

bord4kop

maximaal 100KB!

procaliber schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:35:
@bord4kop heb je ook al gekeken naar een RNS510?
ja, dat leek een heel goede oplossing, maar die heeft geen Apple carplay (toch?)

| Security Management |


  • procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:21
Die kan je daarvoor wel krijgen, maar kost ook zo 400 euro zie ik 8)7

  • Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:59
Sinds 3 weken zijn we trotse bezitters van een VW T-roc.

De afgelopen dagen is er regelmatig een flinke stevige bui over gekomen en ze voorspellen de komende dagen weer hagel. Helaas hebben we geen garage/carport/overkapping. En die mogen we in onze gemeente ook niet bouwen. Daarom wil ik graag een hagelbeschermhoes kopen. Heeft hier iemand ervaringen mee? Ik zie er heel veel op internet. In de prijs van €60 tot veelvouden daarvan. Ik snap dat kwaliteit iets zal kosten maar €400 vind ik veel geld. Ik denk dan iets in de prijsklasse tot €150,- Iemand een goeie aanbeveling?

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
@bord4kop GPS defect is meestal een owtvan veel gebruiken en daardoor opnieuw calibreren. Werkt met telefoons ook zo :)
Maar als jij CarPlay wilt gaat calibratie geen waarde toevoegen, want andere navi en via de gps van je telefoon.

Conclusie: als je CarPlay geactiveerd krijgt op een unit met groter scherm zijn je problemen opgelost. Zou even @Antera or @Rainesh porren waar dat op kan, die weten dat wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Sparkiee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:11:
Sinds 3 weken zijn we trotse bezitters van een VW T-roc.

De afgelopen dagen is er regelmatig een flinke stevige bui over gekomen en ze voorspellen de komende dagen weer hagel. Helaas hebben we geen garage/carport/overkapping. En die mogen we in onze gemeente ook niet bouwen. Daarom wil ik graag een hagelbeschermhoes kopen. Heeft hier iemand ervaringen mee? Ik zie er heel veel op internet. In de prijs van €60 tot veelvouden daarvan. Ik snap dat kwaliteit iets zal kosten maar €400 vind ik veel geld. Ik denk dan iets in de prijsklasse tot €150,- Iemand een goeie aanbeveling?
Behalve dat je een VW rijder bent heeft dat niks met VW te maken.
In Italië ook wel eens gezien, daar spannen ze gewoon luchtbedden over de auto. Werkt ook :)
Verder wat tips: https://www.autoweek.nl/a...auto-tegen-extreme-hagel/

Zou zeggen: als het los gaat gaat het los. Auto kan best veel hebben en de rest is als het goed is verzekerd. En een rijdende poffertjespan brengt je nog steeds van A naar B :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-06 21:46

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Afhankelijk van bouwjaar en welk syateeem zijn wr mogelijkheden maar soms ook beperkingen. Meer info via pb

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl


  • Bartje1983
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:08
The Eagle schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Behalve dat je een VW rijder bent heeft dat niks met VW te maken.
In Italië ook wel eens gezien, daar spannen ze gewoon luchtbedden over de auto. Werkt ook :)
Verder wat tips: https://www.autoweek.nl/a...auto-tegen-extreme-hagel/

Zou zeggen: als het los gaat gaat het los. Auto kan best veel hebben en de rest is als het goed is verzekerd. En een rijdende poffertjespan brengt je nog steeds van A naar B :P
Wel het Gardameer vermijden. Daar gingen de hagelstenen door de matten heen. En die mensen moesten met de bus naar huis, omdat de voor/achterruit vernield waren :(

  • bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:55

bord4kop

maximaal 100KB!

The Eagle schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:15:
@bord4kop GPS defect is meestal een owtvan veel gebruiken en daardoor opnieuw calibreren. Werkt met telefoons ook zo :)
Maar als jij CarPlay wilt gaat calibratie geen waarde toevoegen, want andere navi en via de gps van je telefoon.

Conclusie: als je CarPlay geactiveerd krijgt op een unit met groter scherm zijn je problemen opgelost. Zou even @Antera or @Rainesh porren waar dat op kan, die weten dat wel :)
Thanks!
Antera schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:27:
Afhankelijk van bouwjaar en welk syateeem zijn wr mogelijkheden maar soms ook beperkingen. Meer info via pb
PB sent ;)

| Security Management |


  • Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb een opvallende bevinding met de adaptive cruise control op mijn 2017 T6 California. Als ik in Leidschendam op de N14 komende vanaf de A4 rechts af sla de Noordsingel op, dan krijg ik het bericht dat de sensor niet werkt en dus de ACC niet gebruikt kan worden. Niet dat het heel erg is, ik gebruik het daar niet, maar toch opvallend. Bij het volgende kruispunt (net voorbij de Mall), verdwijnt het waarschuwingslampje weer. Ik heb dit echt alleen op dit punt, verder helemaal nooit geen problemen met de ACC.

Herkent iemand dit? Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Plaatje ter illustratie van waar dit gebeurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpu_sddeZSO9aCbR1AnVA3wVkGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vV51mNTqw5TTOVUJyS1ui5IF.png?f=fotoalbum_large

We've got that ring of confidence


  • AE69
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-06 15:00
Yukkie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:33:
Ik heb een opvallende bevinding met de adaptive cruise control op mijn 2017 T6 California. Als ik in Leidschendam op de N14 komende vanaf de A4 rechts af sla de Noordsingel op, dan krijg ik het bericht dat de sensor niet werkt en dus de ACC niet gebruikt kan worden. Niet dat het heel erg is, ik gebruik het daar niet, maar toch opvallend. Bij het volgende kruispunt (net voorbij de Mall), verdwijnt het waarschuwingslampje weer. Ik heb dit echt alleen op dit punt, verder helemaal nooit geen problemen met de ACC.

Herkent iemand dit? Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Plaatje ter illustratie van waar dit gebeurd:

[Afbeelding]
Herkenbaar gedrag, met de overeenkomst dat mijn ACC op de ringweg in Eindhoven (kruising Piuslaan met Leenderweg vanuit oost naar west), ook steeds daar in de buurt even niet beschikbaar was. In mijn geval was het een Arteon van 2017. Wellicht dat ze hetzelfde hardware hebben gebruikt die gevoelig is voor electromagnetische stralen.

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ik denk dat "sensor" in dit geval een rekbaar begrip is. Gok de gps die even niet weet waar ie is.
Zet de navi assisted acc optie eens uit, kijken of het dan weg is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Sowieso, gps assisted acc is link. Lang niet altijd up to date qua maps, met alle potentiële gevolgen van dien.
Dealer gaf mij destijds (2023) bij aflevering aan dat het beter uit kon en kon blijven. En check na updates.
Ik weet alleen niet of die optie er bij jullie er al op zit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:48
Hallo, ik heb 2015 Beetle cabrio, ik de kofferbak hoort een opberglade/rek voor het windscherm te zitten, helaas ontbreekt deze. Het windscherm heb ik, de opberg/ophang system in de kofferbak dus niet. Is er iemand die toevallig een foto kan maken hoe dit in elkaar zit of nog beter iemand die een onderdeel nummer heeft?

  • Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:48
EVdriver schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:28:
Hallo, ik heb 2015 Beetle cabrio, ik de kofferbak hoort een opberglade/rek voor het windscherm te zitten, helaas ontbreekt deze. Het windscherm heb ik, de opberg/ophang system in de kofferbak dus niet. Is er iemand die toevallig een foto kan maken hoe dit in elkaar zit of nog beter iemand die een onderdeel nummer heeft?
Ik denk dat dit hem dan is:

https://www.ebay.de/itm/318033498369
https://www.ebay.de/itm/318033499642

https://www.google.com/search?q=vw+5C3862953
(het onderdeelnummer hoort een f aan het eind te hebben, maar deze handelaar op ebay heeft die er niet bij staan. Met deze link laat Google zowel met als zonder f zien (die zonder f is een opbergvak))

EDIT:
spoiler: The Magic Word:
Windschott Ablagefach
EDIT2:
Of is bedoel je nr. 6 of iets anders uit deze tekening?
https://parts.vw.com/a/Vo...-compartment/9212830.html
In dat geval, met VW [onderdeelnummer] in Google zou je een heel eind moeten komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Wild Chocolate op 07-06-2026 20:08 ]

iRacing Profiel


  • EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:48
Wild Chocolate schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:59:
[...]

Ik denk dat dit hem dan is:

https://www.ebay.de/itm/318033498369
https://www.ebay.de/itm/318033499642

https://www.google.com/search?q=vw+5C3862953
(het onderdeelnummer hoort een f aan het eind te hebben, maar deze handelaar op ebay heeft die er niet bij staan. Met deze link laat Google zowel met als zonder f zien (die zonder f is een opbergvak))

EDIT:
spoiler: The Magic Word:
Windschott Ablagefach
EDIT2:
Of is bedoel je nr. 6 of iets anders uit deze tekening?
https://parts.vw.com/a/Vo...-compartment/9212830.html
In dat geval, met VW [onderdeelnummer] in Google zou je een heel eind moeten komen.
Dank je wel! 5C3 862 953 F Gevonden!

  • Marnixvdl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-06 19:17
Ik krijg binnenkort een Tayron met trekhaak af fabriek. Nu vraag ik me af of die tijdens het rijden stroom geeft aan de caravan voor de koelkast. Weet iemand dit?

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Marnixvdl schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:17:
Ik krijg binnenkort een Tayron met trekhaak af fabriek. Nu vraag ik me af of die tijdens het rijden stroom geeft aan de caravan voor de koelkast. Weet iemand dit?
Een 13 polige trekhaak aansluiting heeft een permanente en geschakelde plus. De vraag is waar je koelkast van de caravan op aangesloten is. Standaard is dat pin 10 en die is geschakeld met het contact. Maar ligt aan de bekabeling van je caravan, niet aan de auto.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Marnixvdl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-06 19:17
Thx!

  • Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

The Eagle schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:22:
Sowieso, gps assisted acc is link. Lang niet altijd up to date qua maps, met alle potentiële gevolgen van dien.
Dealer gaf mij destijds (2023) bij aflevering aan dat het beter uit kon en kon blijven. En check na updates.
Ik weet alleen niet of die optie er bij jullie er al op zit.
Ik zou willen dat ik gps assisted acc zou hebben, ik heb nog het ouderwetse werk hoor, zo modern is mijn bus niet :) Wellicht had ik er bij moeten vermelden dat ik op dat punt de acc sowieso niet ingeschakeld heb staan. òf ik sta stil bij het stoplicht, òf ik ga daar de bocht door. Het is dan ook niet zo heel erg dat ACC het daar dan niet doet, maar wel opvallend. Ik heb het nog niet op andere plekken ervaren.

We've got that ring of confidence


  • nagent
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 12-06 17:45
Hallo first post sinds een lange tijd weer op tweakers forum.

Weet iemand waar deze stekker voor dient in mijn Volkswagen Touran uit 2011? Hij zit links achterin bij de kofferbak achter een paneeltje wat ik kon loshalen. Rechtsachter zit een aansteker aansluiting, dus misschien is het een ongebruikte voorbereiding voor nog een aansteker aansluiting aan de linkerkant?

Bedankt vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVGLKApJEaW1-x0NxqXSWEVTiLY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3XYc8qeqi4UKBgfTaPjRfjvY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZAbeoTebyRUXjrxp7AtAHJt464=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQEQRTvfb2642KW5sZgyvdDm.jpg?f=fotoalbum_large

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
nagent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:20:
Hallo first post sinds een lange tijd weer op tweakers forum.

Weet iemand waar deze stekker voor dient in mijn Volkswagen Touran uit 2011? Hij zit links achterin bij de kofferbak achter een paneeltje wat ik kon loshalen. Rechtsachter zit een aansteker aansluiting, dus misschien is het een ongebruikte voorbereiding voor nog een aansteker aansluiting aan de linkerkant?

Bedankt vast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even aan een guru gevraagd, maar bevestigd mijn vermoeden:
In a [Volkswagen Touran](https://www.google.com/se...vbS8wMzg0Y3IoABhFILrk2ZQK), the white 2-pin T-shaped connector with the loop of yellow wires is standard factory staging for a 12V auxiliary power outlet (cigarette lighter socket) or a factory subwoofer / rear speaker option. [1]
## Why the Yellow Wires Loop Back

* Factory Provisioning: Volkswagen bundles these pre-wired harnesses into the main loom during manufacturing even if your specific trim level wasn't optioned with that rear equipment. [2]
* The "Loop" Structure: The wire circles back into the main harness to cleanly tuck the unused circuit away without leaving an exposed, uninsulated wire tip that could short against the metal chassis. [3]

## How to Confirm Its Exact Purpose
If you want to utilize this connector or figure out exactly which circuit it controls, you can verify it using a basic 12V test light or a digital multimeter:

1. Check for Constant 12V Power: Test the pins with the ignition completely off. If it registers constant power, it is provisioned for a rear 12V trunk socket.
2. Check for Audio Signal: Turn on your car radio and test the pins for a fluctuating AC voltage. If a signal is present, it is pre-wiring meant for a rear speaker or factory bass module. [1]

Are you planning to wire up a new accessory to this plug, or are you trying to troubleshoot an electrical issue in the trunk?

[1] [https://f10.m5post.com](https://f10.m5post.com/forums/showthread.php?t=1741561)
[2] [https://automotivetechinfo.com](https://automotivetechinf...ss-inspection-and-repair/)
[3] [https://www.facebook.com](https://www.facebook.com/.../posts/10161513829509928/)
Dus vermoedelijk subwoofer aansluiting of een additionele 12v voor een sigaretten aansteker plug.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • nagent
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 12-06 17:45
The Eagle schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:16:
[...]

Even aan een guru gevraagd, maar bevestigd mijn vermoeden:

[...]


Dus vermoedelijk subwoofer aansluiting of een additionele 12v voor een sigaretten aansteker plug.
Als ik jouw vermoeden aan Gemini voer, dan komt hij met een waarschuwing:
In de officiële fabrieksschema's van Volkswagen bevestigen deze kleuren exact dat dit een airbag-circuit is.

In het VAG-kleurensysteem staat de combinatie van een pure gele draad en een geel/bruine draad (geel met een bruine streep) voor:
  • Geel (GE): De actieve signaal/ontstekingslijn van de airbag component.
  • Geel/Bruin (GE/BR): De specifieke massa/retourdraad (ground) die gekoppeld is aan de centrale airbagmodule (SRS).
Waarom hangt deze stekker los?

Dit is een af fabriek klaargelegde voorbereiding (staging) voor een optie die niet op jouw Touran zit. Afhankelijk van de exacte locatie in de auto, is dit de voorbereiding voor:
  1. De optionele uitschakelbare passagiersairbag (met sleutelschakelaar).
  2. De gordeldetectie-sensoren of zij-airbags van de achterstoelen.
Omdat jouw auto deze optie niet heeft, heeft de fabriek de stekker 'open' gelaten. De computer zoekt er niet naar, waardoor je geen storingslampje krijgt. Dit moet je absoluut zo laten; als je hier 12V op zet om een accessoire te voeden, frituurt dit de dure airbagmodule of activeer je een ontstekingscircuit.
Dus maar niet aan rommelen denk ik zo?
The Eagle schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:16:
[...]

Even aan een guru gevraagd, maar bevestigd mijn vermoeden:

[...]


Dus vermoedelijk subwoofer aansluiting of een additionele 12v voor een sigaretten aansteker plug.

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Als een Touran van dat jaar met derde zitrij geleverd werd, dan is airbag een mogelijkheid. Maar verder ben ik nog nooit een airbag in een kofferbak tegengekomen.

Maar anders rij je even langs de dealer, weten ze vast wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-06 21:46

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Airbag stekkers zijn altijd geel bij VAG en andere merken

Dus deze is zeker niet daarvan

[ Voor 12% gewijzigd door Antera op 16-06-2026 16:33 ]

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl


  • EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-06 12:19
Yukkie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:33:
Ik heb een opvallende bevinding met de adaptive cruise control op mijn 2017 T6 California. Als ik in Leidschendam op de N14 komende vanaf de A4 rechts af sla de Noordsingel op, dan krijg ik het bericht dat de sensor niet werkt en dus de ACC niet gebruikt kan worden. Niet dat het heel erg is, ik gebruik het daar niet, maar toch opvallend. Bij het volgende kruispunt (net voorbij de Mall), verdwijnt het waarschuwingslampje weer. Ik heb dit echt alleen op dit punt, verder helemaal nooit geen problemen met de ACC.

Herkent iemand dit? Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Plaatje ter illustratie van waar dit gebeurd:

[Afbeelding]
Er loopt een treinspoor langs zie ik. Waarschijnlijk interferentie van de bovenleidingen. Heb exact hetzelfde met stroomleidingen in bepaalde gebieden. Kan er de klok op gelijk zetten waar ie een storing aan gaat geven.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb


  • Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:48
@Yukkie misschien stoort de radar van de schuifdeuren (van de Mall) op de radar van je ACC? Kan ook dat het er spookt, maar dat zou ik dan eerder in de richting van de Bernhardlaan verwachten O-) :+

iRacing Profiel


  • giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:15
na 4 jaar de golf 7 gti te hebben gereden is het tijd voor wat anders. ik wil naar een polo gti (2018-2020 model). wat zijn de dingen waar ik op moet letten?

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Voldoende budget. Afgelopen jaren zijn de prijzen behoorlijk gestegen. Geldt ook voor brandstof en onderhoud ;
Oh, en je gaat er in ruimte op alle fronten op inleveren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:33
giovanni2903 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:11:
na 4 jaar de golf 7 gti te hebben gereden is het tijd voor wat anders. ik wil naar een polo gti (2018-2020 model). wat zijn de dingen waar ik op moet letten?
Ik rij zo'n ding, 2018 Stage 1, Flash red, 18", je levert wel flink wat comfort/rust in... Krijg je daar geen spijt van?

2018 is nog zonder OPF, daardoor wat meer motorgeluid/beleving en de motor heeft wat meer lucht/puf

Koelvloeistoflekkage schijnt vaker voor te komen bij de thermostaat/waterpomp, vervanging is niet goedkoop. Verder uiteraard net als bij de Golf iedere 60dkm verse DSG olie

Op de 18" heb ik 225/40 bandjes liggen ipv 215/40, meer keuze voor betere prijzen en oogt ook lekker breed

Voor de juiste prijs mag hij weg hoor

[ Voor 45% gewijzigd door nooberke op 16-06-2026 21:46 ]


  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:52

ViezeVis

Sample Text

Iemand toevallig ervaring met de aanschaf van een hybride Volkswagen zoals bijvoorbeeld een Passat of Arteon? Ik zie een Arteon te koop staan met 60k kilometers en een SOH van 89%. Dat is gevoelsmatig een behoorlijke degradatie voor de kilometerstand. Met welke SOH waarde kan je een auto beter laten staan?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic


  • giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:15
The Eagle schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:12:
Voldoende budget. Afgelopen jaren zijn de prijzen behoorlijk gestegen. Geldt ook voor brandstof en onderhoud ;
Oh, en je gaat er in ruimte op alle fronten op inleveren.
Ze zijn rond de 25k, dus dat is het probleem niet. Onderhoud etc moet goedkomen. De ruimte is idd een dingetje en ga natuurlijk eerst proefrijden. Ik ben wel ooit begonnen in een seat ibiza 6l en die vond ik best prima. De achterbank zit vrijwel nooit iemand en als we ermee op vakantie gaan naar spanje moeten 2 kleine koffers wel passen, dus dat ga ik ook gelijk testen

  • giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:15
nooberke schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:39:
[...]

Ik rij zo'n ding, 2018 Stage 1, Flash red, 18", je levert wel flink wat comfort/rust in... Krijg je daar geen spijt van?

2018 is nog zonder OPF, daardoor wat meer motorgeluid/beleving en de motor heeft wat meer lucht/puf

Koelvloeistoflekkage schijnt vaker voor te komen bij de thermostaat/waterpomp, vervanging is niet goedkoop. Verder uiteraard net als bij de Golf iedere 60dkm verse DSG olie

Op de 18" heb ik 225/40 bandjes liggen ipv 215/40, meer keuze voor betere prijzen en oogt ook lekker breed

Voor de juiste prijs mag hij weg hoor
2018 vond ik ook aantrekkelijk vanwege ontbreken van opf, maar een 2020 model is toch net ff nieuwer en net zo duur. Ook de kleur zijn we nog niet over uit. Eisen zijn: pano, keyless, stoelverwarming en natuurlijk automaat. Dat van de waterpomp weet ik, heb ik bij de golf ook gehad 1,5 jr geleden. Die had het wel 155k im volgehouden terwijl ze vaak max de 100k halen

  • nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:33
giovanni2903 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:00:
[...]

2018 vond ik ook aantrekkelijk vanwege ontbreken van opf, maar een 2020 model is toch net ff nieuwer en net zo duur. Ook de kleur zijn we nog niet over uit. Eisen zijn: pano, keyless, stoelverwarming en natuurlijk automaat. Dat van de waterpomp weet ik, heb ik bij de golf ook gehad 1,5 jr geleden. Die had het wel 155k im volgehouden terwijl ze vaak max de 100k halen
Keyless hebben er niet zo veel, die mis ik helaas. ACC en Active Info Display zou voor mij ook een must zijn. Met het AID en Climate Control oogt het binnen wat moderner

Mijn waterpomp gaat er over een paar weken uit, staat nu op 95dkm maar denk dat hij al lange tijd een klein beetje lekt

Twee koffers gaan prima achterin, vanwege treinellende bij Schiphol ooit vier man met twee grote koffers en rugzakken erin gekregen... Voor een B-segmenter is hij relatief ruim.
Pagina: 1 ... 145 146 Laatste