Wat een k.. reclame is dat, ik heb het een tijdje geleden uit nieuwsgierigheid aan gezet en tot op heden alleen McDonald's reclame gehad waar ik liever niet kom, terwijl ik meestal bij de Esso tank...Timo002 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:37:
Heb ik nu vandaag reclame ontvangen in mijn Golf 8.5 GTE? De tank is helemaal vol en dit tankstation is niet het tankstation dat het dichtstbij is. De melding kwam tijdens het rijden.
[Afbeelding]
Sta je voor een stoplicht vlakbij de MC en krijg je zo'n pop up. Als je er op drukt duurt vervolgens het laden zo lang (PassatB9) dat het stoplicht allang weer groen is en de melding komt dat het niet wordt weergegeven mag worden tijdens het rijden of zo iets.
Ik heb niets aangezet en in een jaar tijd ook de eerste keer dat ik dit zie. Hoe gaat dit uit?mb1 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:08:
[...]
Wat een k.. reclame is dat, ik heb het een tijdje geleden uit nieuwsgierigheid aan gezet en tot op heden alleen McDonald's reclame gehad waar ik liever niet kom, terwijl ik meestal bij de Esso tank...
Sta je voor een stoplicht vlakbij de MC en krijg je zo'n pop up. Als je er op drukt duurt vervolgens het laden zo lang (PassatB9) dat het stoplicht allang weer groen is en de melding komt dat het niet wordt weergegeven mag worden tijdens het rijden of zo iets.
Lokale aanbevelingen heb ik overigens niet aan staan!
[ Voor 4% gewijzigd door Timo002 op 30-05-2026 18:55 ]
Deze zooi komt waarschijnlijk door een “shop” update van een paar dagen geleden.Timo002 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:49:
[...]
Ik heb niets aangezet en in een jaar tijd ook de eerste keer dat ik dit zie. Hoe gaat dit uit?
Lokale aanbevelingen heb ik overigens niet aan staan!
Mijn vrouw stuurde mij foto’s van de update:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Zou mooi zijn als er ook een knop "pleurt op met je spam" bij de update mee kwam, maar helaas
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dit kan je in de instellingen uitzetten. Dan krijg je geen reclame meer.Timo002 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:37:
Heb ik nu vandaag reclame ontvangen in mijn Golf 8.5 GTE? De tank is helemaal vol en dit tankstation is niet het tankstation dat het dichtstbij is. De melding kwam tijdens het rijden.
[Afbeelding]
Kreeg deze gisteren ook aangeboden en begreep er niet veel van. Ik zie nu dat ik dat snel uit moet zetten, want ik zit niet te wachten op al dat soort meldingen.Krus schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:25:
[...]
Deze zooi komt waarschijnlijk door een “shop” update van een paar dagen geleden.
Mijn vrouw stuurde mij foto’s van de update:Leest heel erg als een update speciaal voor ads…
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Kan iemand mij helpen bij het maken van de juiste keuze?
Sinds kort hebben we een Beetle Cabrio (Type A5, bouwjaar 2014) met een RNS315. Het is een vrij luxe uitvoering (Highline-achtig), met o.a. MFD-display, multifunctioneel stuur, PDC voor en achter en het Fender soundsysteem.
De RNS315 voldoet helaas niet meer. De GPS lijkt defect (ongeveer 5 km afwijking), het scherm is klein en CarPlay ontbreekt — en dat missen we eigenlijk best wel.
Wat ik al geprobeerd/uitgezocht heb:
- Een AliExpress-kloon getest (ook een duurdere variant), maar die viel tegen: goedkope uitstraling, matige werking en slechte radio-ontvangst. Kortom: geen succes.
- Ook gekeken naar Dynavin, maar ik neig toch meer naar een zo origineel mogelijk VW-systeem. Dan kom je al snel uit bij de RCD330.
- Behoud van bestaande functies (PDC-weergave, Fender/Dynaudio, VW-integratie)
- Alles moet stabiel en soepel werken
- Zo origineel (VW) als mogelijk
- Geen problemen zoals battery drain of storingen
- CarPlay ondersteuning
- Installatie zonder ingrijpende aanpassingen (geen kabelbomen aanpassen)
- Budget: max. €450
- Is de RCD330 nog steeds de beste keuze, of zijn er inmiddels betere alternatieven (bijv. Dynavin)?
- Er wordt veel aangeboden, maar waar koop je een goede/echte? Hoe herken ik een origineel exemplaar?
| Security Management |
ja, dat leek een heel goede oplossing, maar die heeft geen Apple carplay (toch?)
| Security Management |
De afgelopen dagen is er regelmatig een flinke stevige bui over gekomen en ze voorspellen de komende dagen weer hagel. Helaas hebben we geen garage/carport/overkapping. En die mogen we in onze gemeente ook niet bouwen. Daarom wil ik graag een hagelbeschermhoes kopen. Heeft hier iemand ervaringen mee? Ik zie er heel veel op internet. In de prijs van €60 tot veelvouden daarvan. Ik snap dat kwaliteit iets zal kosten maar €400 vind ik veel geld. Ik denk dan iets in de prijsklasse tot €150,- Iemand een goeie aanbeveling?
Maar als jij CarPlay wilt gaat calibratie geen waarde toevoegen, want andere navi en via de gps van je telefoon.
Conclusie: als je CarPlay geactiveerd krijgt op een unit met groter scherm zijn je problemen opgelost. Zou even @Antera or @Rainesh porren waar dat op kan, die weten dat wel
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Behalve dat je een VW rijder bent heeft dat niks met VW te maken.Sparkiee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:11:
Sinds 3 weken zijn we trotse bezitters van een VW T-roc.
De afgelopen dagen is er regelmatig een flinke stevige bui over gekomen en ze voorspellen de komende dagen weer hagel. Helaas hebben we geen garage/carport/overkapping. En die mogen we in onze gemeente ook niet bouwen. Daarom wil ik graag een hagelbeschermhoes kopen. Heeft hier iemand ervaringen mee? Ik zie er heel veel op internet. In de prijs van €60 tot veelvouden daarvan. Ik snap dat kwaliteit iets zal kosten maar €400 vind ik veel geld. Ik denk dan iets in de prijsklasse tot €150,- Iemand een goeie aanbeveling?
In Italië ook wel eens gezien, daar spannen ze gewoon luchtbedden over de auto. Werkt ook
Verder wat tips: https://www.autoweek.nl/a...auto-tegen-extreme-hagel/
Zou zeggen: als het los gaat gaat het los. Auto kan best veel hebben en de rest is als het goed is verzekerd. En een rijdende poffertjespan brengt je nog steeds van A naar B
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
Wel het Gardameer vermijden. Daar gingen de hagelstenen door de matten heen. En die mensen moesten met de bus naar huis, omdat de voor/achterruit vernield warenThe Eagle schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:19:
[...]
Behalve dat je een VW rijder bent heeft dat niks met VW te maken.
In Italië ook wel eens gezien, daar spannen ze gewoon luchtbedden over de auto. Werkt ook
Verder wat tips: https://www.autoweek.nl/a...auto-tegen-extreme-hagel/
Zou zeggen: als het los gaat gaat het los. Auto kan best veel hebben en de rest is als het goed is verzekerd. En een rijdende poffertjespan brengt je nog steeds van A naar B
Thanks!The Eagle schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:15:
@bord4kop GPS defect is meestal een owtvan veel gebruiken en daardoor opnieuw calibreren. Werkt met telefoons ook zo
Maar als jij CarPlay wilt gaat calibratie geen waarde toevoegen, want andere navi en via de gps van je telefoon.
Conclusie: als je CarPlay geactiveerd krijgt op een unit met groter scherm zijn je problemen opgelost. Zou even @Antera or @Rainesh porren waar dat op kan, die weten dat wel
PB sentAntera schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:27:
Afhankelijk van bouwjaar en welk syateeem zijn wr mogelijkheden maar soms ook beperkingen. Meer info via pb
| Security Management |
Herkent iemand dit? Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Plaatje ter illustratie van waar dit gebeurd:
We've got that ring of confidence
Herkenbaar gedrag, met de overeenkomst dat mijn ACC op de ringweg in Eindhoven (kruising Piuslaan met Leenderweg vanuit oost naar west), ook steeds daar in de buurt even niet beschikbaar was. In mijn geval was het een Arteon van 2017. Wellicht dat ze hetzelfde hardware hebben gebruikt die gevoelig is voor electromagnetische stralen.Yukkie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:33:
Ik heb een opvallende bevinding met de adaptive cruise control op mijn 2017 T6 California. Als ik in Leidschendam op de N14 komende vanaf de A4 rechts af sla de Noordsingel op, dan krijg ik het bericht dat de sensor niet werkt en dus de ACC niet gebruikt kan worden. Niet dat het heel erg is, ik gebruik het daar niet, maar toch opvallend. Bij het volgende kruispunt (net voorbij de Mall), verdwijnt het waarschuwingslampje weer. Ik heb dit echt alleen op dit punt, verder helemaal nooit geen problemen met de ACC.
Herkent iemand dit? Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Plaatje ter illustratie van waar dit gebeurd:
[Afbeelding]
Zet de navi assisted acc optie eens uit, kijken of het dan weg is.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dealer gaf mij destijds (2023) bij aflevering aan dat het beter uit kon en kon blijven. En check na updates.
Ik weet alleen niet of die optie er bij jullie er al op zit.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik denk dat dit hem dan is:EVdriver schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:28:
Hallo, ik heb 2015 Beetle cabrio, ik de kofferbak hoort een opberglade/rek voor het windscherm te zitten, helaas ontbreekt deze. Het windscherm heb ik, de opberg/ophang system in de kofferbak dus niet. Is er iemand die toevallig een foto kan maken hoe dit in elkaar zit of nog beter iemand die een onderdeel nummer heeft?
https://www.ebay.de/itm/318033498369
https://www.ebay.de/itm/318033499642
https://www.google.com/search?q=vw+5C3862953
(het onderdeelnummer hoort een f aan het eind te hebben, maar deze handelaar op ebay heeft die er niet bij staan. Met deze link laat Google zowel met als zonder f zien (die zonder f is een opbergvak))
EDIT:
Of is bedoel je nr. 6 of iets anders uit deze tekening?
https://parts.vw.com/a/Vo...-compartment/9212830.html
In dat geval, met VW [onderdeelnummer] in Google zou je een heel eind moeten komen.
[ Voor 14% gewijzigd door Wild Chocolate op 07-06-2026 20:08 ]
Dank je wel! 5C3 862 953 F Gevonden!Wild Chocolate schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:59:
[...]
Ik denk dat dit hem dan is:
https://www.ebay.de/itm/318033498369
https://www.ebay.de/itm/318033499642
https://www.google.com/search?q=vw+5C3862953
(het onderdeelnummer hoort een f aan het eind te hebben, maar deze handelaar op ebay heeft die er niet bij staan. Met deze link laat Google zowel met als zonder f zien (die zonder f is een opbergvak))
EDIT:spoiler: The Magic Word:EDIT2:Windschott Ablagefach
Of is bedoel je nr. 6 of iets anders uit deze tekening?
https://parts.vw.com/a/Vo...-compartment/9212830.html
In dat geval, met VW [onderdeelnummer] in Google zou je een heel eind moeten komen.
Een 13 polige trekhaak aansluiting heeft een permanente en geschakelde plus. De vraag is waar je koelkast van de caravan op aangesloten is. Standaard is dat pin 10 en die is geschakeld met het contact. Maar ligt aan de bekabeling van je caravan, niet aan de auto.Marnixvdl schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:17:
Ik krijg binnenkort een Tayron met trekhaak af fabriek. Nu vraag ik me af of die tijdens het rijden stroom geeft aan de caravan voor de koelkast. Weet iemand dit?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik zou willen dat ik gps assisted acc zou hebben, ik heb nog het ouderwetse werk hoor, zo modern is mijn bus nietThe Eagle schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:22:
Sowieso, gps assisted acc is link. Lang niet altijd up to date qua maps, met alle potentiële gevolgen van dien.
Dealer gaf mij destijds (2023) bij aflevering aan dat het beter uit kon en kon blijven. En check na updates.
Ik weet alleen niet of die optie er bij jullie er al op zit.
We've got that ring of confidence
Weet iemand waar deze stekker voor dient in mijn Volkswagen Touran uit 2011? Hij zit links achterin bij de kofferbak achter een paneeltje wat ik kon loshalen. Rechtsachter zit een aansteker aansluiting, dus misschien is het een ongebruikte voorbereiding voor nog een aansteker aansluiting aan de linkerkant?
Bedankt vast.
:strip_exif()/f/image/3XYc8qeqi4UKBgfTaPjRfjvY.png?f=user_large)
Even aan een guru gevraagd, maar bevestigd mijn vermoeden:nagent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:20:
Hallo first post sinds een lange tijd weer op tweakers forum.
Weet iemand waar deze stekker voor dient in mijn Volkswagen Touran uit 2011? Hij zit links achterin bij de kofferbak achter een paneeltje wat ik kon loshalen. Rechtsachter zit een aansteker aansluiting, dus misschien is het een ongebruikte voorbereiding voor nog een aansteker aansluiting aan de linkerkant?
Bedankt vast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus vermoedelijk subwoofer aansluiting of een additionele 12v voor een sigaretten aansteker plug.In a [Volkswagen Touran](https://www.google.com/se...vbS8wMzg0Y3IoABhFILrk2ZQK), the white 2-pin T-shaped connector with the loop of yellow wires is standard factory staging for a 12V auxiliary power outlet (cigarette lighter socket) or a factory subwoofer / rear speaker option. [1]
## Why the Yellow Wires Loop Back
* Factory Provisioning: Volkswagen bundles these pre-wired harnesses into the main loom during manufacturing even if your specific trim level wasn't optioned with that rear equipment. [2]
* The "Loop" Structure: The wire circles back into the main harness to cleanly tuck the unused circuit away without leaving an exposed, uninsulated wire tip that could short against the metal chassis. [3]
## How to Confirm Its Exact Purpose
If you want to utilize this connector or figure out exactly which circuit it controls, you can verify it using a basic 12V test light or a digital multimeter:
1. Check for Constant 12V Power: Test the pins with the ignition completely off. If it registers constant power, it is provisioned for a rear 12V trunk socket.
2. Check for Audio Signal: Turn on your car radio and test the pins for a fluctuating AC voltage. If a signal is present, it is pre-wiring meant for a rear speaker or factory bass module. [1]
Are you planning to wire up a new accessory to this plug, or are you trying to troubleshoot an electrical issue in the trunk?
[1] [https://f10.m5post.com](https://f10.m5post.com/forums/showthread.php?t=1741561)
[2] [https://automotivetechinfo.com](https://automotivetechinf...ss-inspection-and-repair/)
[3] [https://www.facebook.com](https://www.facebook.com/.../posts/10161513829509928/)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Als ik jouw vermoeden aan Gemini voer, dan komt hij met een waarschuwing:The Eagle schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:16:
[...]
Even aan een guru gevraagd, maar bevestigd mijn vermoeden:
[...]
Dus vermoedelijk subwoofer aansluiting of een additionele 12v voor een sigaretten aansteker plug.
Dus maar niet aan rommelen denk ik zo?In de officiële fabrieksschema's van Volkswagen bevestigen deze kleuren exact dat dit een airbag-circuit is.
In het VAG-kleurensysteem staat de combinatie van een pure gele draad en een geel/bruine draad (geel met een bruine streep) voor:Waarom hangt deze stekker los?
- Geel (GE): De actieve signaal/ontstekingslijn van de airbag component.
- Geel/Bruin (GE/BR): De specifieke massa/retourdraad (ground) die gekoppeld is aan de centrale airbagmodule (SRS).
Dit is een af fabriek klaargelegde voorbereiding (staging) voor een optie die niet op jouw Touran zit. Afhankelijk van de exacte locatie in de auto, is dit de voorbereiding voor:Omdat jouw auto deze optie niet heeft, heeft de fabriek de stekker 'open' gelaten. De computer zoekt er niet naar, waardoor je geen storingslampje krijgt. Dit moet je absoluut zo laten; als je hier 12V op zet om een accessoire te voeden, frituurt dit de dure airbagmodule of activeer je een ontstekingscircuit.
- De optionele uitschakelbare passagiersairbag (met sleutelschakelaar).
- De gordeldetectie-sensoren of zij-airbags van de achterstoelen.
The Eagle schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:16:
[...]
Even aan een guru gevraagd, maar bevestigd mijn vermoeden:
[...]
Dus vermoedelijk subwoofer aansluiting of een additionele 12v voor een sigaretten aansteker plug.
Maar anders rij je even langs de dealer, weten ze vast wel.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dus deze is zeker niet daarvan
[ Voor 12% gewijzigd door Antera op 16-06-2026 16:33 ]
Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
Er loopt een treinspoor langs zie ik. Waarschijnlijk interferentie van de bovenleidingen. Heb exact hetzelfde met stroomleidingen in bepaalde gebieden. Kan er de klok op gelijk zetten waar ie een storing aan gaat geven.Yukkie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:33:
Ik heb een opvallende bevinding met de adaptive cruise control op mijn 2017 T6 California. Als ik in Leidschendam op de N14 komende vanaf de A4 rechts af sla de Noordsingel op, dan krijg ik het bericht dat de sensor niet werkt en dus de ACC niet gebruikt kan worden. Niet dat het heel erg is, ik gebruik het daar niet, maar toch opvallend. Bij het volgende kruispunt (net voorbij de Mall), verdwijnt het waarschuwingslampje weer. Ik heb dit echt alleen op dit punt, verder helemaal nooit geen problemen met de ACC.
Herkent iemand dit? Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Plaatje ter illustratie van waar dit gebeurd:
[Afbeelding]
2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb
Oh, en je gaat er in ruimte op alle fronten op inleveren.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik rij zo'n ding, 2018 Stage 1, Flash red, 18", je levert wel flink wat comfort/rust in... Krijg je daar geen spijt van?giovanni2903 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:11:
na 4 jaar de golf 7 gti te hebben gereden is het tijd voor wat anders. ik wil naar een polo gti (2018-2020 model). wat zijn de dingen waar ik op moet letten?
2018 is nog zonder OPF, daardoor wat meer motorgeluid/beleving en de motor heeft wat meer lucht/puf
Koelvloeistoflekkage schijnt vaker voor te komen bij de thermostaat/waterpomp, vervanging is niet goedkoop. Verder uiteraard net als bij de Golf iedere 60dkm verse DSG olie
Op de 18" heb ik 225/40 bandjes liggen ipv 215/40, meer keuze voor betere prijzen en oogt ook lekker breed
Voor de juiste prijs mag hij weg hoor
[ Voor 45% gewijzigd door nooberke op 16-06-2026 21:46 ]
Ze zijn rond de 25k, dus dat is het probleem niet. Onderhoud etc moet goedkomen. De ruimte is idd een dingetje en ga natuurlijk eerst proefrijden. Ik ben wel ooit begonnen in een seat ibiza 6l en die vond ik best prima. De achterbank zit vrijwel nooit iemand en als we ermee op vakantie gaan naar spanje moeten 2 kleine koffers wel passen, dus dat ga ik ook gelijk testenThe Eagle schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:12:
Voldoende budget. Afgelopen jaren zijn de prijzen behoorlijk gestegen. Geldt ook voor brandstof en onderhoud ;
Oh, en je gaat er in ruimte op alle fronten op inleveren.
2018 vond ik ook aantrekkelijk vanwege ontbreken van opf, maar een 2020 model is toch net ff nieuwer en net zo duur. Ook de kleur zijn we nog niet over uit. Eisen zijn: pano, keyless, stoelverwarming en natuurlijk automaat. Dat van de waterpomp weet ik, heb ik bij de golf ook gehad 1,5 jr geleden. Die had het wel 155k im volgehouden terwijl ze vaak max de 100k halennooberke schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:39:
[...]
Ik rij zo'n ding, 2018 Stage 1, Flash red, 18", je levert wel flink wat comfort/rust in... Krijg je daar geen spijt van?
2018 is nog zonder OPF, daardoor wat meer motorgeluid/beleving en de motor heeft wat meer lucht/puf
Koelvloeistoflekkage schijnt vaker voor te komen bij de thermostaat/waterpomp, vervanging is niet goedkoop. Verder uiteraard net als bij de Golf iedere 60dkm verse DSG olie
Op de 18" heb ik 225/40 bandjes liggen ipv 215/40, meer keuze voor betere prijzen en oogt ook lekker breed
Voor de juiste prijs mag hij weg hoor
Keyless hebben er niet zo veel, die mis ik helaas. ACC en Active Info Display zou voor mij ook een must zijn. Met het AID en Climate Control oogt het binnen wat modernergiovanni2903 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:00:
[...]
2018 vond ik ook aantrekkelijk vanwege ontbreken van opf, maar een 2020 model is toch net ff nieuwer en net zo duur. Ook de kleur zijn we nog niet over uit. Eisen zijn: pano, keyless, stoelverwarming en natuurlijk automaat. Dat van de waterpomp weet ik, heb ik bij de golf ook gehad 1,5 jr geleden. Die had het wel 155k im volgehouden terwijl ze vaak max de 100k halen
Mijn waterpomp gaat er over een paar weken uit, staat nu op 95dkm maar denk dat hij al lange tijd een klein beetje lekt
Twee koffers gaan prima achterin, vanwege treinellende bij Schiphol ooit vier man met twee grote koffers en rugzakken erin gekregen... Voor een B-segmenter is hij relatief ruim.
:strip_exif()/f/image/KsO9QpuGE6QtEA6S05AvjVkJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JebUovso3H8Uo9GGfQ6WpVIx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IhtFtL5JCktcoZ3QS5MGgvNB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/se3FZkTXUi69XqDeaqaX8Sm0.jpg?f=fotoalbum_tile)