| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een VW Golf 7 Bouwjaar: 2013, deze heeft een MIB1 Discovery Pro. De Infotainment Regelapparaat 5F is volledig functioneel, echter hoor ik soms bij het vergrendelen en ontrgendelen van de auto een doffe knal.
Ik heb mijn Infotainment opgestuurd naar KMS te Apeldoorn (vorige week), die hebben aangegeven dat zij de versterker eindtrappen hebben vervangen, en dat het probleem verholpen is.
Helaas heb ik hem terug en is het probleem nog steeds aanwezig.
Wie o wie zou mij hiermee kunnen helpen? Ik ben inmiddels ten einde raad..

Zie hier een filmpje, het gebeurt bij 0:09 seconden:
Groetjes,
Engin
[ Voor 12% gewijzigd door Juicy76 op 01-03-2021 14:08 ]
Bedankt voor je reactie.GerCor schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:18:
Mooie vraag voor @Will_M
Dat is onze vonkentrekker. 😉
PS. Komt mij over als het geluid van kortsluiting.
Zou dit met mijn accu te maken kunnen hebben of je weet? Deze is een jaar geleden uitgelezen door Kwikfit en destijds 'OK' bevonden.
Alleen de definitie van 'Ok' bij Kwikfit is nogal.. hoe zeg ik dat netjes.. 'Ruim'..Juicy76 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:36:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Zou dit met mijn accu te maken kunnen hebben of je weet? Deze is een jaar geleden uitgelezen door Kwikfit en destijds 'OK' bevonden.
*sowieso
Nee, dat schreef ik. Daar hebben we @Will_M voor. Die is expert verdachte geluiden elektronica.Juicy76 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:36:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Komt vanzelf.... misschien ligt hij even een middagslaapje te doen. 😉
@DonJunior kijk, bij dit soort vragen kijk je even in de webshop van Volkswagen. Dan had je kunnen zien dat de spiegelkappen van de Golf 8 ook geschikt zijn voor de ID.3.
Dus....
[ Voor 17% gewijzigd door GerCor op 01-03-2021 15:20 ]
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Ah.. de immer vriendelijke GerCor.. bedankt man!GerCor schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:14:
[...]
[..]
@DonJunior kijk, bij dit soort vragen kijk je even in de webshop van Volkswagen. Dan had je kunnen zien dat de spiegelkappen van de Golf 8 ook geschikt zijn voor de ID.3.
Dus....

*sowieso
😂😂😂😂DonJunior schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:31:
[...]
Ah.. de immer vriendelijke GerCor.. bedankt man!
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Anders even iemand met VCDS een keer de logging en instellingen na laten kijken?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
[ Voor 10% gewijzigd door giovanni2903 op 01-03-2021 17:40 ]
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
Bijna 4000 minder dan de nieuwprijs is fors voor een nieuwe auto met 0 km, en dan ga ik vanuit dat er geen extra opties zijn aangevinkt en dat je de vraagprijs hebt betaald.Gladiator666 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:02:
Dank voor jullie reactie!
Ik heb uiteraard een foto, zie hieronder. Betreft wel degelijk een Golf 8.
https://www.autoscout24.b...Page&searchId=-1209839963
De Golf 8 loopt blijkbaar echt niet lekker.
Het verschil is dus al een kleine € 6.000 en er zit een aantal opties op zoals een reservewiel en camera. Maar goed, er staat ook vermeld dat de koplampen volledig LED zijn en de auto beschikt over Xenonverlichting. Dus ja, wat moet je met zo'n lijst?
De auto is dus hoogstwaarschijnlijk geimporteerd. In andere landen zijn ook weer andere pakketten. De 'Life' uitrusting in NL wordt namelijk weer anders samengesteld dan een 'Life' uit Duitsland.GerCor schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:39:
Hij gaf aan dat het 1.5 motor is. De Golf 8 Life kost vanaf 30.340 en dan heb je een 1.0 motor. 1.5 is niet te bestellen via de configurator.
Het verschil is dus al een kleine € 6.000 en er zit een aantal opties op zoals een reservewiel en camera. Maar goed, er staat ook vermeld dat de koplampen volledig LED zijn en de auto beschikt over Xenonverlichting. Dus ja, wat moet je met zo'n lijst?
Dat ie geimporteerd is hoeft trouwens ook niet erg te zijn, voor het BPM/schade voordeel zou de auto minimaal 6.000km gereden moeten hebben dus dat kan het iig niet zijn.
https://www.volkswagen.be...1C1&interiorId=F56+++++BD
[ Voor 50% gewijzigd door Dennisdn op 02-03-2021 08:17 ]
Is tegenwoordig wel anders trouwens.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Dat is gewoon in lijn met de realistische prijszetting van C-segmenters in België. Als je kijkt naar een Focus, Golf, etc. Dan heb je voor 19 a 20.000 (nettoprijs) een kale instapper (bv. 1.0 handbak), wil je er een met en de "standaard" dingetjes (camera, parkeersensoren, navi, dual climate control, ACC, etc.) dan zit je rond de 22. 24k is dus vrij normaal voor een 1.5 130pk met wat extraatjes (specialere velg, etc.).MLLL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:58:
[...]
Bijna 4000 minder dan de nieuwprijs is fors voor een nieuwe auto met 0 km, en dan ga ik vanuit dat er geen extra opties zijn aangevinkt en dat je de vraagprijs hebt betaald.
De Golf 8 loopt blijkbaar echt niet lekker.
19500 Voor een nieuwe Golf 8 1.0 90pk, zo kaal als ze uit de fabriek rollen:
https://www.autoscout24.b...tPage&searchId=1726012208
21500 Voor een nieuwe Golf 8, 1.0 110pk. Met de default "business pack"/"lease spec"
https://www.autoscout24.b...Page&searchId=-1977247401
23500 Voor een nieuwe Golf 8 1.5 130pk bij een VW dealer deze keer:
https://www.autoscout24.b...tPage&searchId=2065792653
Schrik me iedere keer de ...
Iemand idee wat dit is, gevoelsmatig doet hij het als er te veel verkeersborden zijn.
Kan zomaar weer een software issue zijn. Ze zijn helaas nog niet feilloosjosvane schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:36:
Sinds 15 februari heb ik een Golf 8 met allerlei toeters en bellen. Heel mooi allemaal, echter iedere rit na een paar minuten een harde piep en melding gegevenswaarschuwing momenteel niet beschikbaar.
Iemand idee wat dit is, gevoelsmatig doet hij het als er te veel verkeersborden zijn.
Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
Tsja, dat doen toeters en bellen he, die toeteren en bellenjosvane schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:36:
Sinds 15 februari heb ik een Golf 8 met allerlei toeters en bellen. Heel mooi allemaal, echter iedere rit na een paar minuten een harde piep en melding gegevenswaarschuwing momenteel niet beschikbaar.
j/k
Da's simpel te testen: verkeersbordherkenning uitzetten en kijken of ie het dan nog doet
Klinkt iig als een softwareissue, danwel een verbindingsissue. Weet je zeker dat je internetverbinding hebt op dat moment?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb zelf nog nooit internet ingesteld o.i.d. ik zal eens op onderzoek uit gaan.The Eagle schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:22:
[...]
Tsja, dat doen toeters en bellen he, die toeteren en bellen
j/k
Da's simpel te testen: verkeersbordherkenning uitzetten en kijken of ie het dan nog doet
Klinkt iig als een softwareissue, danwel een verbindingsissue. Weet je zeker dat je internetverbinding hebt op dat moment?
Oh? Ik heb dit nooit op mijn 7.5Dennisdn schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:31:
Ik krijg op de 7.5 ook wel eens harde meldingen dat er geen contact meer is met de alarmservice of dat de hulpsystemen zijn uitgeschakeld. Met luide toon en groot een rood of oranje icoon op de AID. En een seconde later is de melding weg en doet alles het weer. Omdat het zo weinig gebeurd heb ik er nooit een patroon in kunnen herkennen.
Ja als het sneeuwt.. dan wil de ACC radar niet meer en mag je alles zelf gaan doen.
*sowieso
Acc die kapt wegens sneeuw is best kut ja. Vooral als je met 140 op de snelweg zit. Niet handig en je schrikt je echt het leplazarusDonJunior schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:24:
[...]
Oh? Ik heb dit nooit op mijn 7.5
Ja als het sneeuwt.. dan wil de ACC radar niet meer en mag je alles zelf gaan doen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat vind ik nog niet zo erg en ook de meldingen uit mijn post schrik ik niet meer zo van. Maar ergens blijf ik die front-, side, of weet-ik-veel- welke assist niet vertrouwen die ingrijpt als hij denkt dat er een ongeluk gaat gebeuren. Helemaal in het begin toen ik hem net had trapte hij eens vol op de rem voor niks en dat ben ik nooit vergeten. En laatst met al die hoge sneeuwhopen vlak langs de weg liet ie af en toe met waarschuwingen wel merken dat ie het spannend vond.DonJunior schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:24:
[...]
Oh? Ik heb dit nooit op mijn 7.5
1 vraagje: hoe zet ik de grensmelding uit? Woon tegen de grens met NL en telkens ik de grens oversteek krijg ik een melding over de snelheidswetgeving en dien ik deze handmatig weg te tikken.
Groetjes
Goede vraag, maar volgens mij kan dit niet uit.Gladiator666 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:37:
Zo, al 2 dagen kunnen genieten van mijn Golf! Wat rijdt die lekker zeg, en zuinig!!!
1 vraagje: hoe zet ik de grensmelding uit? Woon tegen de grens met NL en telkens ik de grens oversteek krijg ik een melding over de snelheidswetgeving en dien ik deze handmatig weg te tikken.
Groetjes
www.tweakers.net/gallery/107938/sys
In de navigatiekaart kan je aangeven of de grens wel of niet zichtbaar moet zijn. Is de waarschuwing daar misschien aan gekoppeld?Gladiator666 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:37:
Zo, al 2 dagen kunnen genieten van mijn Golf! Wat rijdt die lekker zeg, en zuinig!!!
straks even proberenDennisdn schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:07:
[...]
In de navigatiekaart kan je aangeven of de grens wel of niet zichtbaar moet zijn. Is de waarschuwing daar misschien aan gekoppeld?
[ Voor 7% gewijzigd door Gladiator666 op 04-03-2021 07:21 ]
2 weken geleden stond mijn hele dashboard vol lampjes door die sneeuwThe Eagle schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:25:
[...]
Acc die kapt wegens sneeuw is best kut ja. Vooral als je met 140 op de snelweg zit. Niet handig en je schrikt je echt het leplazarus
Ik heb mijn eGolf sinds september vorig jaar maar toevallig heb ik laatst ook zo'n SOS melding gezien op het AID. Het was ook maar zo kort dat ik niet heb kunnen registreren wat er stond. Maar even in de gaten houden ookDennisdn schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:31:
Ik krijg op de 7.5 ook wel eens harde meldingen dat er geen contact meer is met de alarmservice of dat de hulpsystemen zijn uitgeschakeld. Met luide toon en groot een rood of oranje icoon op de AID. En een seconde later is de melding weg en doet alles het weer. Omdat het zo weinig gebeurd heb ik er nooit een patroon in kunnen herkennen.
Voorruit krabben? Voorruitverwarming of voorverwarmen ftwBeQuietAndDrive schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:36:
Yep, bij ruiten krabben is het good practise om altijd even de radar in je bumper sneeuwvrij te maken, en dat driehoekje achter je binnenspiegel schoonkrabben ook
Dat, en vergeet je lampunits voor en achter niet. Niks zo vervelend voor anderen en jezelf als halfbakken strooilicht. Met halogeen lampen ben je vrij snel van een bevroren aanslag af, maar met xenon of LED is dat al stukken minder.BeQuietAndDrive schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:36:
Yep, bij ruiten krabben is het good practise om altijd even de radar in je bumper sneeuwvrij te maken, en dat driehoekje achter je binnenspiegel schoonkrabben ook
Dat is het beste! Maar helaas, de auto zit redelijk tjokvol met opties, maar dat zit er niet op. Is uit 2015 ook, dus misschien was het er nog niet.J0YR1D3R schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:32:
[...]
Voorruit krabben? Voorruitverwarming of voorverwarmen ftw
Uiteraard, we rijden veilig, of niet. Maar daar zit meestal weinig op. De auto staat op een vrij beschutte plek.The Eagle schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:02:
[...]
Dat, en vergeet je lampunits voor en achter niet. Niks zo vervelend voor anderen en jezelf als halfbakken strooilicht. Met halogeen lampen ben je vrij snel van een bevroren aanslag af, maar met xenon of LED is dat al stukken minder.
[ Voor 8% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 04-03-2021 13:18 ]
Kan nergens ook echt fix of howto vinden voor Passat B8 / golf mk7 met dit probleem.
Geen foutcodes bij uitlezen. Alles werkt. Alleen irritant
Je zou bijna denken, althans ik wel, dat er een parkeerbonnetje wordt aangestuurd.Soullancer schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:16:
Iemand bekend of dit een climatronic motor is of een klep die geluid maakt? Gebeurd voornamelijk als de voorraam ontwaseming aangezet wordt of als je de auto net gestart hebt.
Kan nergens ook echt fix of howto vinden voor Passat B8 / golf mk7 met dit probleem.
[YouTube: geluid clima]
`Waar komt het geluid vandaan? De motor zit namelijk rechts in de buurt van het dashboardkastje, iig bij de golf 6. Denk dat dit hetzelfde is bij de B8 of mk7. Aanzienlijke kans dat daar een papiertje of blad tussen zit. Heb ik ook een keer gehad.Soullancer schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:16:
Iemand bekend of dit een climatronic motor is of een klep die geluid maakt? Gebeurd voornamelijk als de voorraam ontwaseming aangezet wordt of als je de auto net gestart hebt.
[YouTube: geluid clima]
GerCor schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:48:
[...]
Je zou bijna denken, althans ik wel, dat er een parkeerbonnetje wordt aangestuurd.
Dat zou toch de grap zelf zijn..Scrtz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:04:
[...]
`Waar komt het geluid vandaan? De motor zit namelijk rechts in de buurt van het dashboardkastje, iig bij de golf 6. Denk dat dit hetzelfde is bij de B8 of mk7. Aanzienlijke kans dat daar een papiertje of blad tussen zit. Heb ik ook een keer gehad.
Het gebeurd als ik de blaas richting op het raam instel.
Het geluid komt dan ook voor in het raam vandaan, ik zal moeten even kijken of ik het kan ook fotograveren
Ik vond het meer als een klepje of deurtje klinken wat stroef of klem loopt. Klepje omdat het juist gebeurd bij het veranderen naar de blaas richting van het raam
[ Voor 9% gewijzigd door Soullancer op 04-03-2021 22:48 ]
het heeft geen effect als je je blaasstand op max zet? soms gaat hetgene wat erin vast zit er dan uitSoullancer schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:28:
[...]
[...]
Dat zou toch de grap zelf zijn..
Het gebeurd als ik de blaas richting op het raam instel.
Het geluid komt dan ook voor in het raam vandaan, ik zal moeten even kijken of ik het kan ook fotograveren
Ik vond het meer als een klepje of deurtje klinken wat stroef of klem loopt. Klepje omdat het juist gebeurd bij het veranderen naar de blaas richting van het raam
Met endoscoop gekeken, zit niks vast. Alleen de klep zie je draaien bij gebruik van de knop, die lijkt te knarsen het laatste stukje als ik in de roosters kijk die op het voorraam blazengiovanni2903 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:26:
[...]
het heeft geen effect als je je blaasstand op max zet? soms gaat hetgene wat erin vast zit er dan uit
Verbruikt een GTI bijv net zo veel benzine als een 125/150pk wagen als ze allebei 100km per uur op de snelweg rijden?
Lijkt logisch maar dacht misschien dat de motor ook minder kracht nodig heeft omdat het sterker is?
Minder toeren nodig om zelfde te behalen maar wel groter blok, weet ook niet precies wat het kantelpunt is. De 150pk heeft iig cilinderuitschakeling dus die is sowieso het zuinigst. Daar haal je ruim 1 op 20 mee bij 100kmh, ik haalde al 1 op 25 op rijksweg met 80kmh.ThaddeusX schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:22:
Ik heb een hele stomme vraag...
Verbruikt een GTI bijv net zo veel benzine als een 125/150pk wagen als ze allebei 100km per uur op de snelweg rijden?
Lijkt logisch maar dacht misschien dat de motor ook minder kracht nodig heeft omdat het sterker is?
De reden waarom ik dit wil weten is omdat ik ff zat te zoeken naar een Golf 7.5 met opties maar die komen neer op 25k...kan je net zo goed een GTI nemen die rond de 28/30k is.Scrtz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:33:
[...]
Minder toeren nodig om zelfde te behalen maar wel groter blok, weet ook niet precies wat het kantelpunt is. De 150pk heeft iig cilinderuitschakeling dus die is sowieso het zuinigst. Daar haal je ruim 1 op 20 mee bij 100kmh, ik haalde al 1 op 25 op rijksweg met 80kmh.
Ik ben iemand die altijd netjes 100km per uur rijdt op de rechterstrook dus een GTI zou overkill zijn...mja als het niet meer verbruikt zou je ook zoiets kunnen overwegen.
Als je zo zuinig mogelijk wilt rijden 100% de 1.5 150pk nemen, die is echt top. GTI is leuk maar moet het je waard zijn. Ik wist het welThaddeusX schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:36:
[...]
De reden waarom ik dit wil weten is omdat ik ff zat te zoeken naar een Golf 7.5 met opties maar die komen neer op 25k...kan je net zo goed een GTI nemen die rond de 28/30k is.
Ik ben iemand die altijd netjes 100km per uur rijdt op de rechterstrook dus een GTI zou overkill zijn...mja als het niet meer verbruikt zou je ook zoiets kunnen overwegen.
Ik betaal zelf graag iets meer voor rijplezier, maar dat geldt niet voor iedereen natuurlijk.
Misschien is een E-Golf wel wat, lage verbruikskosten en toch ietwat snelThaddeusX schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:22:
Ik rijd momenteel ook in een e-Golf. Heb zelfs een topic over gemaakt hoe het niet geschikt is voor mij.MLLL schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 00:28:
[...]
Misschien is een E-Golf wel wat, lage verbruikskosten en toch ietwat snel
Enige wat ik jammer vind is dat het heerlijk rijdt...dat zal ik uiteindelijk toch wel missen
Rij zelf in de 150pk golf7. Door de cilinder uitschakeling en stage1 chip is ie echt zuinig. Ik rij zo goed als alleen maar snelweg, in mn eentje zonder ook maar iets van bagage en haal op een volle tank euro 98 650-700km en dat is ook nog is met snelheden boven de 100km/u. Geen idee wat een GTI zou doen met bovenstaand gebruik, maar denk niet dat ie 650km haalt.ThaddeusX schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:08:
[...]
Ik rijd momenteel ook in een e-Golf. Heb zelfs een topic over gemaakt hoe het niet geschikt is voor mij.
Enige wat ik jammer vind is dat het heerlijk rijdt...dat zal ik uiteindelijk toch wel missen
Deze is ook echt zuinig.
Als ik veel lange snelweg ritten heb waar ik me netjes aan de snelheid hou (103 op GPS)
Dan haal ik soms meer dan 950 km op de 55 liter die ik in de tank geperst krijg.
Zelfs laatst nog een flink stuk voorbij Bonn geweest en echt doorgereden met hele stukken ruim boven de 200 op de cc.
Gemiddeld kwam ik op de heen en terug weg op >1:12,5 wat ik uitstekend vind.
Alleen met de caravan van 1500 kg aan de haak is het wel een hele opgave om beter dan 1:9 te scoren.
Ik haalde met m'n Golf 2.0TDi Stage 1 (ABT!) de maandelijkse ritjes naar Stuttgart nog vice-versa met 50L. Met m'n huidige 1.5TSi Tiguan zit dat er helaas niet meer in, ook niet met de 60L benzine welke er in de tank gekieperd kan worden.
Locatie hier = Regio E'hoven/ 's-Hertogenbosch
dat is wel heel veel zeg. 700 is voor mij echt wel het maximum hoormb1 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:35:
Ik heb de 1.4 zonder cilinder uitschakeling en met stage 1 JD tuning.
Deze is ook echt zuinig.
Als ik veel lange snelweg ritten heb waar ik me netjes aan de snelheid hou (103 op GPS)
Dan haal ik soms meer dan 950 km op de 55 liter die ik in de tank geperst krijg.
Zelfs laatst nog een flink stuk voorbij Bonn geweest en echt doorgereden met hele stukken ruim boven de 200 op de cc.
Gemiddeld kwam ik op de heen en terug weg op >1:12,5 wat ik uitstekend vind.
Alleen met de caravan van 1500 kg aan de haak is het wel een hele opgave om beter dan 1:9 te scoren.
Ik doe het met gemiddeld 750 km voor een volle tank en dan tank ik meestal altijd binnen de 10 km zodra mijn lampje gaat branden. Maar mijn verbruik ligt dan ook gemiddeld op een 5.8-5.9 met een golf tsi 1.0.giovanni2903 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:07:
[...]
dat is wel heel veel zeg. 700 is voor mij echt wel het maximum hoor
Ik heb trouwens gehoord dat het heel slecht voor de motor is om laattijdig te tanken. Hierdoor kan je vuil in de leidingen mee aanzuigen. Klopt dit, of eerder mythe?
Als je logisch nadenkt dan moet het wel een mythe zijn. Je zou eerst moeten weten wanneer vuil zich vormt. Maar eenmaal vuil in de tank, wat maakt het dan uit of de tank vol is of bijna leeg? Daar wordt de hoeveelheid niet minder van.Flipking94 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:15:
[...]
Ik doe het met gemiddeld 750 km voor een volle tank en dan tank ik meestal altijd binnen de 10 km zodra mijn lampje gaat branden. Maar mijn verbruik ligt dan ook gemiddeld op een 5.8-5.9 met een golf tsi 1.0.
Ik heb trouwens gehoord dat het heel slecht voor de motor is om laattijdig te tanken. Hierdoor kan je vuil in de leidingen mee aanzuigen. Klopt dit, of eerder mythe?
De tijd dat we een brandstof kraantje van PRI naar RES moesten draaien is zelfs op motorfietsen al een "iets" uit de vorige eeuwGerCor schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:25:
[...]
Als je logisch nadenkt dan moet het wel een mythe zijn. Je zou eerst moeten weten wanneer vuil zich vormt. Maar eenmaal vuil in de tank, wat maakt het dan uit of de tank vol is of bijna leeg? Daar wordt de hoeveelheid niet minder van.
GTI zal dan een pak onzuiniger zijn. Het heeft voornamelijk te maken met hoe efficiënt de motor benzine omzet in rondraaiende beweging. Bij benzines is dat afhankelijk van de belasting (zeg maar gaspedaal stand). Bij hoge belasting is die omzetting meestal efficiënter. Een GTI heeft een grotere motor die relatief minder belast is op de snelweg en die omzetting minder efficient doet op dat werkingspunt. Gevolg is een hoger verbruikThaddeusX schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:22:
Als je in detail het verbruik wil weten op de snelweg kijk je best in de specs naar het WLTP verbruik en dan specifiek WLTP "Extra high" (snelwegcyclus 120 a 130km/u):
Golf 8 1.0TSI 110pk handbak: 5.4l/100km
Golf 8 1.5TSI 130pk hanbak: 5.4l/100km
Golf 8 1.5TSI 150pk handbak: 5.5l/100km
Golf 8 GTI 245pk handbak: 7.2l/100km
Als je dan kijkt naar de "High" cyclus (B weg, ~80 a 90km/u)
Golf 8 1.0TSI 110pk handbak:4.6l/100km
Golf 8 1.5TSI 130pk hanbak: 4.6l/100km
Golf 8 1.5TSI 150pk handbak: 4.8l/100km
Golf 8 GTI 245pk handbak: 6.4l/100km
Hier zie je duidelijk dat de 1.0TSI eigenlijk iets te klein is om bij 120/130km/u nog efficiënter te kunnen werken dan de 1.5TSI. (de 130pk versie is eigenlijk ene randgeval omdat dat de 150pk versie is met wat zuinigheidstweaks) De GTI zit er duidelijk boven. (ook deels door de grotere velgen van de GTI)
1.5TSI 150pk DSG hier en 1000km is dan toch het minimum om uit de tank te halen.BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:05:
1.4 150 pk DSG, 750 is toch wel het minimale wat we uit een tank persen. Vooral laten uitrollen en die cilinderuitschakeling helpen goed. Tanken wel meestal Duitse 98.
Tank waar 70l in past. "66l" volgens het boekje.
[ Voor 12% gewijzigd door AndRo555 op 06-03-2021 21:43 ]
Dat is onzin. De brandstofleiding zit onderin de tank dus als er al vuil in zit wordt dat als eerste je motor in gespoten.Flipking94 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:15:
[...]
Ah zodoendeAndRo555 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:38:
1.5TSI 150pk DSG hier en 1000km is dan toch het minimum om uit de tank te halen.![]()
Tank waar 70l in past. "66l" volgens het boekje.
Meestal kan je nog 5-6 optellen bij het aantal wat in het boekje staan. Mn seat had 45l, maar kon 50 in. Mn golf is idd 50, maar past 55 inBeQuietAndDrive schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:19:
[...]
Ah zodoendevoor onze golf geven ze 50 liter op, maar ik heb er wel eens 52 ingeperst, dus het zal in de praktijk 55 liter zijn verwacht ik.
Interessant om te zien wat die verschillende motoren kunnen afleggen op een volle tank. Ben blij met mn 1.4tje hoor. 1.0 zou echt te weinig vermogen voor me zijn
[ Voor 27% gewijzigd door Dennisdn op 07-03-2021 07:40 ]
Nee volgens mij niet meer tegenwoordig.Dennisdn schreef op zondag 7 maart 2021 @ 07:37:
Zit het bekende bluemotion-palletje niet meer in de tank tegenwoordig? Die wegdrukken kon je nog 5 liter extra in een Golfje krijgen en 10 in een Passat. Dat waren net de laatste kilo’s gewicht om binnen een bepaalde categorie te vallen..
Gisteren 150km heen gereden trouwens in hybride stand 130km/h op de ACC, 6,9l/100kmh verbruikt. Op de terugweg s'avonds 150-160km/h op ACC net voor de avondklok volledig op benzinemotor + opladen van de batterij 9,6l/100km ^^
Nu zie ik op de optielijst "Telefoonvoorbereiding Plus (9IJ)", wat de volgende zaken bevat:
- Draadloos laden via Qi
- Bediening en weergave over infotainmentsysteem
- Koppeling aan auto-antenne
Betekent dit dat je zonder deze optie effectief niet kan bellen via de auto? Of kost een geïntegreerde draadloze laadplaat 426 euro extra? Draadloos laden interesseert mij niet zoveel, en in de standaarduitrusting zie ik wel al "Telefoonvoorbereiding Bluetooth" staan.
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Ja via Bluetooth kan je altijd bellen en bediening via de Discover. De telefoon-plus zijn alleen extra features, naast draadloos laden dus ook een betere antenne. Voorheen gaf die optie ook een simslot zodat je niet met een hotspot hoeft te werken, maar dan had dat wel in dat rijtje gestaan denk ik.spone schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:23:
Ik ben momenteel aan het kijken voor een nieuwe Golf. Wordt waarschijnlijk i.c.m. Discover Media infotainment system.
Nu zie ik op de optielijst "Telefoonvoorbereiding Plus (9IJ)", wat de volgende zaken bevat:
- Draadloos laden via Qi
Betekent dit dat je zonder deze optie effectief niet kan bellen via de auto? Of kost een geïntegreerde draadloze laadplaat 426 euro extra? Draadloos laden interesseert mij niet zoveel, en in de standaarduitrusting zie ik wel al "Telefoonvoorbereiding Bluetooth" staan.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennisdn op 07-03-2021 15:51 ]
Nope. Was goud vroeger voor je gevoelDennisdn schreef op zondag 7 maart 2021 @ 07:37:
Zit het bekende bluemotion-palletje niet meer in de tank tegenwoordig? Die wegdrukken kon je nog 5 liter extra in een Golfje krijgen en 10 in een Passat. Dat waren net de laatste kilo’s gewicht om binnen een bepaalde categorie te vallen..
Moet zeggen dat als ik ga tanken met nog 15km 'range' ik er vaak al wel 64 liter in krijg (60 liter tank).
www.google.nl
Bij meerdere uitrusting kun je standaard al draadloos laden, iig bij mijn GTE was dat zo.spone schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:23:
Ik ben momenteel aan het kijken voor een nieuwe Golf. Wordt waarschijnlijk i.c.m. Discover Media infotainment system.
- Draadloos laden via Qi
Bluetooth bellen zit er standaard op, het is puur de koppeling aan auto antenne/versterking eigenlijk. Ik zou het niet nemen iig.
Als je veelt belt zou ik het juist wel nemen.Scrtz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:16:
[...]
Bij meerdere uitrusting kun je standaard al draadloos laden, iig bij mijn GTE was dat zo.
Bluetooth bellen zit er standaard op, het is puur de koppeling aan auto antenne/versterking eigenlijk. Ik zou het niet nemen iig.
De isolatie is namelijk steeds beter bij elke generatie en het zwerft op internet ook van mensen die slecht ontvangst hebben in Audi A1's zelfs.
Plus draadloos laden is ook top en geïntegreerd is altijd mooier dan achteraf
Voor dat geld gewoon erbij nemen, als het op 400,- hangt dan zou ik een auto een klasse lager uitzoeken.
[ Voor 5% gewijzigd door spone op 08-03-2021 14:16 ]
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Dus hier zit een droge koppeling in?
Weet alleen niet hoeveel daar evt mist en hoe het zit irt bouwjaren.
Thanks, dan zou het kunnen gaan om de DQ500.The Eagle schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:44:
Durf het niet met zekerheid te zeggen. Hier een lijstje waar @Famous mee kwam. Famous in "Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5"
Geen idee of die betrouwbaar zijn.
Zo dan, was dit zoeken of geheugen?The Eagle schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:44:
Durf het niet met zekerheid te zeggen. Hier een lijstje waar @Famous mee kwam. Famous in "Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5"
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Zie even het bericht van @Rainesh onder mijn bericht.Untouchablezz20 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:48:
[...]
Thanks, dan zou het kunnen gaan om de DQ500.
Geen idee of die betrouwbaar zijn.
Ik denk (aanname) niet dat alle Tiguans de DQ500 hebben. Best een dikke “bak” voor een simpel blokje namelijk.
Of een DQ500 betrouwbaar is kan je misschien vragen aan de mensen die met 750+ pk rijden en 950nm
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
In ieder geval zal het niet de DQ200 zijn. Hoe kom ik erachter welke dsg in de auto zit?Famous schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:56:
[...]
Zie even het bericht van @Rainesh onder mijn bericht.
Ik denk (aanname) niet dat alle Tiguans de DQ500 hebben. Best een dikke “bak” voor een simpel blokje namelijk.
Of een DQ500 betrouwbaar is kan je misschien vragen aan de mensen die met 750+ pk rijden en 950nm
Ik beschik helaas niet over VCDS.
Toevallig kijk ik weer eens sinds een paar weken en er zijn voor de Golf 7.5 een boel nieuwe apps toegevoegd. O.a. degene waar ik in teleurgesteld was dat ie er eerst niet tussenzat: het openen van dak op afstandsbediening. (Dus niet klap, maar echt schuiven). Ik moet hem alleen nog testen....
Draadloze integratie is idd top, heb ik ook. Bel vrij veel maar geen problemen verder.GeeMoney schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:48:
[...]
Als je veelt belt zou ik het juist wel nemen.
De isolatie is namelijk steeds beter bij elke generatie en het zwerft op internet ook van mensen die slecht ontvangst hebben in Audi A1's zelfs.
Plus draadloos laden is ook top en geïntegreerd is altijd mooier dan achteraf![]()
Voor dat geld gewoon erbij nemen, als het op 400,- hangt dan zou ik een auto een klasse lager uitzoeken.
Ik wist dat het er was, zelf een keer nodig gehad. Zoekterm DQ200 deed wonderen
Inmiddels is er bij mij voor ca 6k aan de DQ200 verspijkerd. Koppelingsrevisieset, nieuw vliegwiel, nieuwe mechatronic, en vast mog wel wat dingetjes. Alleen de hele bakk vervangen is niet gebeurd:+ Rijdt weer lekker
Als je kenteken of VIN nummer hebt kan een dealer het denk ik wel voor je opzoekenUntouchablezz20 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 04:47:
[...]
In ieder geval zal het niet de DQ200 zijn. Hoe kom ik erachter welke dsg in de auto zit?
Ik beschik helaas niet over VCDS.
Ik had die al zelf ingesteld via de coding zelf. Maar ik ben aan het twijfelen om hem eraf te halen. Reden: het rolgordijn gaat bij het via de afstandsbediening sluiten van de ramen ook dicht, maar die duurt een stuk langer dan het panoramadak, en daardoor blijft hij altijd half open/dicht staan, en dan kan ik de volgende keer dat ik instap dat gordijn weer openzetten.Dennisdn schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 06:44:
Voor de OBD11-bezitters.....
Toevallig kijk ik weer eens sinds een paar weken en er zijn voor de Golf 7.5 een boel nieuwe apps toegevoegd. O.a. degene waar ik in teleurgesteld was dat ie er eerst niet tussenzat: het openen van dak op afstandsbediening. (Dus niet klap, maar echt schuiven). Ik moet hem alleen nog testen....
Vraag het nog even na aan de verkoper of hij niet abuis is met het aantal versnellingen. Volgens mij moet het de natte 6 bak zijn (DQ250)Untouchablezz20 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:02:
Ik heb een Tiguan uit (01-2017) op het oog, maar ik dacht dat de Tiguan 1.4 tsi altijd met een natte koppeling DQ250 werd geleverd. In de advertentie staat dat de dsg 7 versnelling heeft.
Dus hier zit een droge koppeling in?
M3P 24'
Ik heb in 2017 met beide bakken in een tiguan gereden. Dat jaar werd de switch van 6 naar 7 versnellingen gemaakt. Beiden zijn dus mogelijkVissa66 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:47:
[...]
Vraag het nog even na aan de verkoper of hij niet abuis is met het aantal versnellingen. Volgens mij moet het de natte 6 bak zijn (DQ250)
Bij de Golf geen last van, daar schuift het gordijn niet mee.TranceSetter schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:39:
[...]
Ik had die al zelf ingesteld via de coding zelf. Maar ik ben aan het twijfelen om hem eraf te halen. Reden: het rolgordijn gaat bij het via de afstandsbediening sluiten van de ramen ook dicht, maar die duurt een stuk langer dan het panoramadak, en daardoor blijft hij altijd half open/dicht staan, en dan kan ik de volgende keer dat ik instap dat gordijn weer openzetten.
Het lijkt me vooral handig als het bloedheet is en de auto ergens voor de deur staat. Even de grootste hitte eruit zonder dat er gelijk 4 ramen open gaan en alles voor het grijpen ligt.
Ramen en panoramadak is dezelfde knop op de afstandsbediening.Dennisdn schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:57:
[...]
Bij de Golf geen last van, daar schuift het gordijn niet mee.
Het lijkt me vooral handig als het bloedheet is en de auto ergens voor de deur staat. Even de grootste hitte eruit zonder dat er gelijk 4 ramen open gaan en alles voor het grijpen ligt.
Ja maar daar kan je nu* dus meer variatie in aanbrengen. Comfort-raam uit zodat ze dicht blijven en hele dak open.GerCor schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:25:
[...]
Ramen en panoramadak is dezelfde knop op de afstandsbediening.
De handigheid om op afstand het raam te sluiten tijdens het weglopen heb je dan helaas niet meer.
Nu*…. Het kon natuurlijk altijd al. Maar het echte tweaken durfde ik nooit aan te beginnen. Die OBD-apps voelen redelijk veilig.
[ Voor 32% gewijzigd door Dennisdn op 09-03-2021 15:33 ]
The Eagle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:13:
[...]
Ik heb in 2017 met beide bakken in een tiguan gereden. Dat jaar werd de switch van 6 naar 7 versnellingen gemaakt. Beiden zijn dus mogelijk
Dealer gaat het VIN opsturen.Vissa66 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:47:
[...]
Vraag het nog even na aan de verkoper of hij niet abuis is met het aantal versnellingen. Volgens mij moet het de natte 6 bak zijn (DQ250)
Edit: VIN ontvangen. Welke database moet ik raadplegen? Of kan iemand van hier het opzoeken?
[ Voor 7% gewijzigd door Untouchablezz20 op 09-03-2021 15:57 ]
Ik heb ook een Golf, Variant dan wel, wellicht dat het dan anders werkt?Dennisdn schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:57:
[...]
Bij de Golf geen last van, daar schuift het gordijn niet mee.
Ja. De variant heeft een veel mooier dak dan de HB-Golf. Breder, groter, gaat verder open etc. In de HB-Golf 7 is het dak eigenlijk een beetje jammer hoe klein stukje die maar open kan.TranceSetter schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:04:
[...]
Ik heb ook een Golf, Variant dan wel, wellicht dat het dan anders werkt?
[ Voor 16% gewijzigd door Dennisdn op 09-03-2021 16:07 ]
H11. Alleen als je er led in wilt dan moeten ze gecodeerd worden.giovanni2903 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:37:
ik wil voor mijn golf 7 led lampjes kopen voor de mistlichten, maar nu zie ik op internet dat deze h11 fitting zijn, maar ik zie ze ook met h8 fitting. iemand toevallig ooit deze lampjes verwisseld en weet welke het is? heb een golf 7 r-line uit 2015 (geen facelift dus)
Ik stel de vraag even hier, kan geen topic vinden ervoor mijn excuses.
Ik heb een Golf 7, Bouwjaar: 2013
140 PK
1.4
Ik tank al een tijdje E5, (Euro 98), zal ik dit blijven doen? Of kan ik gewoon E10 tanken, Euro 95.
Ik stel deze vraag door de kosten, nog even en E5 kost per liter 2 euro.
Ik hoor het graag..!
@Rainesh
Sorry voor het vervuilen van je topic haha
[ Voor 8% gewijzigd door Juicy76 op 12-03-2021 12:25 ]
Hoezo geen topic kunnen vinden?!? Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5Juicy76 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:22:
Jongens,
140 PK
1.4
Ik tank al een tijdje E5, (Euro 98), zal ik dit blijven doen? Of kan ik gewoon E10 tanken, Euro 95.
Ik hoor het graag..!
@Rainesh
Zie de binnenkant van de tankdop, het boekje of https://www.e10check.nl/.Juicy76 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:22:
Jongens,
140 PK
1.4
Ik hoor het graag..!
@Rainesh
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Ik zie even de bomen niet meer door het bos. Ik heb hier en daar wat research gedaan maar mij is het helaas niet helemaal duidelijk.
Ik heb dus recentelijk een nieuwe koplamp aangeschaft voor mijn VW Polo 6R (2011). Prachtige LED lamp. Helaas is hier geen mistlamp aanwezig.
Aan de onderkant heb ik alleen DRL. Geen mistlamp dus. Kortom: ik wil graag mistlamp aan de onderkant toevoegen, zodat ik dat verlichting wel heb.
Ik heb Volkswagen dealer even gecontracteerd en mijn VIN doorgestuurd. Uit hun gegevens blijkt dat ik de volgende onderdelen nodig heb:
- "halogeen mistlamp met statische bochten verlichting en dagrijverlichting" 6R0941061B/6R0941062B
- "multi schakelaar voor automatische rijverlichting, stads- en dimlicht, mistlicht, mistachterlicht" - 6R0941531G APV
Mijn vraag:
De verlichting, moet dat per se origineel? Of kan ik gewoon een third party merk aanschaffen (de originele kosten zo'n €113,31 per kant terwijl een third party in de richting van 3-5 tientjes per kant zijn)
Is een nieuwe multi schakelaar echt nodig? Momenteel heb ik er eentje *zonder* automatische verlichting. Echter kost dit €90 bij de dealer.
Als ik de onderdeel nummer hiervan op zoek vind ik toch exact hetzelfde switch als dat ik heb: zonder "AUTO" (automatisch stand).
Verder: ik heb (assumption) natuurlijk geen bedrading liggen voor de mistlamp, aangezien ik alleen DRL heb. Is dit iets wat de garage voor mij moet maken of is dit iets wat ik eventueel kan kopen en zelf plaatsen? Of moet ik alsnog langs de garage vanwege eventueel/mogelijk programmeren? Over het programmeren heeft de dealer mij niet duidelijk kunnen vertellen of het nodig is of niet.
Ik ben nog behoorlijk onervaren met auto's maar in ieder geval niet bang om YouTube en internet af te struinen naar instructies om het zelf te doen, mits het iets is wat echt door een garage gedaan moet worden.
Een ander vraagje: wanneer ik simpelweg mistlicht en DRL heb aan onderkant, kan ik gewoon dus de bochtverlichting laten inschakelen?
Vriendelijk dank voor de antwoorden!
Edit: link toegevoegd naar de koplampen dat ik heb aangeschaft. Bouwjaar toegevoegd.
[ Voor 6% gewijzigd door karimmm op 12-03-2021 14:35 ]
Ik vraag me ernstig af of dit zomaar mag. Volgens mij moet je de nieuwe verlichting laten keuren door de RDW. Misschien dat @Rainesh over jouw vragen iets kan toelichten. Zou natuurlijk jammer zijn dat je bij een APK alles weer moet verwijderen.karimmm schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:08:
Hi!
Ik zie even de bomen niet meer door het bos. Ik heb hier en daar wat research gedaan maar mij is het helaas niet helemaal duidelijk.
Ik heb dus recentelijk een nieuwe koplamp aangeschaft voor mijn VW Polo 6R (2011). Prachtige LED lamp. Helaas is hier geen mistlamp aanwezig.
Aan de onderkant heb ik alleen DRL. Geen mistlamp dus. Kortom: ik wil graag mistlamp aan de onderkant toevoegen, zodat ik dat verlichting wel heb.
Ik heb Volkswagen dealer even gecontracteerd en mijn VIN doorgestuurd. Uit hun gegevens blijkt dat ik de volgende onderdelen nodig heb:
- "halogeen mistlamp met statische bochten verlichting en dagrijverlichting" 6R0941061B/6R0941062B
- "multi schakelaar voor automatische rijverlichting, stads- en dimlicht, mistlicht, mistachterlicht" - 6R0941531G APV
Mijn vraag:
De verlichting, moet dat per se origineel? Of kan ik gewoon een third party merk aanschaffen (de originele kosten zo'n €113,31 per kant terwijl een third party in de richting van 3-5 tientjes per kant zijn)
Is een nieuwe multi schakelaar echt nodig? Momenteel heb ik er eentje *zonder* automatische verlichting. Echter kost dit €90 bij de dealer.
Als ik de onderdeel nummer hiervan op zoek vind ik toch exact hetzelfde switch als dat ik heb: zonder "AUTO" (automatisch stand).
Verder: ik heb (assumption) natuurlijk geen bedrading liggen voor de mistlamp, aangezien ik alleen DRL heb. Is dit iets wat de garage voor mij moet maken of is dit iets wat ik eventueel kan kopen en zelf plaatsen? Of moet ik alsnog langs de garage vanwege eventueel/mogelijk programmeren? Over het programmeren heeft de dealer mij niet duidelijk kunnen vertellen of het nodig is of niet.
Ik ben nog behoorlijk onervaren met auto's maar in ieder geval niet bang om YouTube en internet af te struinen naar instructies om het zelf te doen, mits het iets is wat echt door een garage gedaan moet worden.
Een ander vraagje: wanneer ik simpelweg mistlicht en DRL heb aan onderkant, kan ik gewoon dus de bochtverlichting laten inschakelen?
Vriendelijk dank voor de antwoorden!
Edit: link toegevoegd naar de koplampen dat ik heb aangeschaft. Bouwjaar toegevoegd.
Voorbeeld:
Afgegeven kentekens van de Volkswagen ID.3
11-202 - 1.485 stuks
12-2020 - 6.062 stuks
1-2021 - 2 stuks
Er staan er nog genoeg op voorraad waarschijnlijk met een 2020 kenteken, maar voor de beeldvorming.
Klopt, dat kan je ook hier zien. Daling in verkoop door COVID heeft er wel behoorlijk mee te maken, maar toch. Voor het eerst in jaren daalt de volkswagen golf in de top 3...Freakin77 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:03:
kunnen we concluderen dat de golf 8 niet echt aanslaat offe.. Ouch!
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/UmwklNfmeeEUmwzRTaJd9tqN.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.best-selling-...ales-and-market-analysis/
Kan een TS nog even de startpost aanpassen?Scrtz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:27:
[...]
Hierbij de foto's!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou iemand TS nog even willen aanpassen? Alvast dank
[Afbeelding]
[Afbeelding]