Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 142 Laatste
Acties:

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:05

mb1

Iemand en waarschijnlijk @Rainesh bekend mee de laatste software versie voor de Discover Media 1 en bluetooth in mijn Golf 7 variant (modeljaar 2015).
Hij gaat woensdag naar de dealer voor longlifeservice en de bluetoothkoppeling met m'n iPhone 8 is nog steeds vaak brak en hapert. Misschien is er inmiddels een fix voor vanuit VW?

Ik weet niet of de Bluetooth module evt eigen software heeft die te updaten is dan wel hardware matig te upgraden is als de software geen oplossing bied?

De Bluetooth module uit de golf 7,5 past niet heb ik me laten vertellen.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:24
mb1 schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:07:
Iemand en waarschijnlijk @Rainesh bekend mee de laatste software versie voor de Discover Media 1 en bluetooth in mijn Golf 7 variant (modeljaar 2015).
Hij gaat woensdag naar de dealer voor longlifeservice en de bluetoothkoppeling met m'n iPhone 8 is nog steeds vaak brak en hapert. Misschien is er inmiddels een fix voor vanuit VW?

Ik weet niet of de Bluetooth module evt eigen software heeft die te updaten is dan wel hardware matig te upgraden is als de software geen oplossing bied?

De Bluetooth module uit de golf 7,5 past niet heb ik me laten vertellen.
Gewoon lekker upgraden naar mib2 met appconnect:)

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-01 14:45

GerCor

Zonder dallen geen pieken

giovanni2903 schreef op zondag 20 december 2020 @ 01:25:
[...]

Nee, die duitsers vinden het gewoon niet zo belangrijk dat we in NL maar 100 mogen overdag :p
Kaarten worden geleverd door HERE. Maar troost je. Mijn zwager heeft net een bijna nieuwe (5.000 km) Audi TT Roadster gekocht. Met een camera achter de voorruit. In de auto is Verkeersbordenherkenning actief. Nog waardelozer dan de Kaarten van HERE m.b.t. het weergeven van verkeersborden. In Nederland dan hè.

Maar goed. Het zijn hulpmiddelen.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

GerCor schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:01:
[...]

Kaarten worden geleverd door HERE. Maar troost je. Mijn zwager heeft net een bijna nieuwe (5.000 km) Audi TT Roadster gekocht. Met een camera achter de voorruit. In de auto is Verkeersbordenherkenning actief. Nog waardelozer dan de Kaarten van HERE m.b.t. het weergeven van verkeersborden. In Nederland dan hè.

Dat vind ik wel een beetje krom, ben je nu aan het goedpraten dat VW het niet op orde heeft of maakt het jou niet uit dat je dit soort dure 'opties', want dat is het in feite, eigenlijk niet goed kan gebruiken?
Ik vind het heel krom... Die hulpmiddelen zijn ook veelal veiligheidssystemen en aangezien veel auto's al kunnen corrigeren of gedeeltelijk zelfstandig kunnen rijden (zie bv tesla die dat wel een stuk beter op orde heeft) dan vind ik het gewoon echt heel slecht, triest zelfs...

Maar goed, interessante middag gisteren, 99% van de filmpjes op Youtube en de verhalen die je hoort stelt het vervangen van een dynamo poelie geen reet voor, kun je relatief makkelijk bij. In mijn geval omdat het een diesel is zit er nog iets van een turboslang in de weg, prima, alleen ja:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/07/WhatsApp-Image-2020-06-24-at-23.46.03-Medium.jpeg
Ik heb natuurlijk weer de mazzel met koplampsproeiers dat er een 10 liter reservoir in zit... :+

Die 10 liter over de vloer (bak was te klein) en de kleine jongen verwijderd:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-19-17.04.44-Custom-rotated.jpg
Gaf mij ruimte om erbij te komen...
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-19-17.04.49-Custom-rotated.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-19-17.04.53-1-Medium.jpg
Don't ask...

Foto voor is niet zo bijster interessant, en ik had inmiddels bagger vette handen, maar na een wringijzer en een kapotte knokkel (hence de schone handen en een foto kunnen maken) zat de nieuwe poelie er relatief snel op.
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-19-17.19.38-Medium.jpg
Na een uur alles weer op zijn plek aan slangen, vaatjes, pomp, etc etc. Alles controleren voordat de turboslang weer terug kan, lamp weer erin, bumper erop, etc.
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-19-18.33.19-Custom-rotated.jpg
En toen het grote moment, starten!

En stil 8)

Mooie reden om gisteravond even een rondje te maken, en dat was interessant om het zo maar te zeggen. Nadat ie rustig warm was gereden op mijn vaste rondje even de snelweg opdraaien, even goed door de versnellingen door toen klapte er ineens een turboslang vanaf... Ook mijn eerste keer!
Bak roet, grootlicht van een Audi waar ik eigenlijk voor wilde invoegen, en invoegen als een SDI, geen succes...

Tankstation eraf, onder de vreemde blik van mensen (gaf wat geluid natuurlijk) even de slang terug erop geklikt, klem weer netjes eroverheen (is die aan de intercooler kant) en weer testen uiteraard:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-19-22.39.22-Custom.png
Netjes 20psi (1,37 bar) bij de eerste 4 versnellingen en 19psi (1,31 bar) bij de 5e versnelling.
Heerlijk. O+ 8)

Dus die alu intercooler staat op de wensenlijst... Inlaattemperatuur liep gisteren al weer op tot over de 30 graden en in de zomer merk je dat die dan vermogen terug neemt. Plus dan de slangen die toch minder beginnen te worden. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:49
@Joopieboy je volgt de Tesla topics niet denk ik? Die kunnen pas sinds 2 maanden überhaupt de verkeersborden lezen en dat gaat nog slechter dan bij de Duitsers :).
Op mijn E-tron werkt het eigenlijk best goed, ook sinds een maand of 3 de snelweg snelheden goed met een tijd indicatie erbij.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

GeeMoney schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:18:
@Joopieboy je volgt de Tesla topics biet denk ik? Die kunnen pas sinds 2 maanden überhaupt de verkeersborden lezen en dat gaat nog slechter dan bij de Duitsers :).
Op mijn E-tron werkt het eigenlijk best goed, ook sinds een maand of 3 de snelweg snelheden goed met een tijd indicatie erbij.
In dat geval, I stand corrected. :P Die Tesla's interesseren mij niet zo heel veel alleen hoor ik daar nog wel eens de verhalen van voorbij komen. Een collega heeft ook zo een ding, lijkt wel een ziekte. _O-

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Die 'verkeersborden' herkenning werkt best wel héél goed zolang je maar in Duitsland rijdt. Hier in Nederland is 't gewoon één grote chaos qua verkeersborden die te pas en te on-pas, ooit op verkeerde plekken, geplaatst zijn/worden of soms gewoon zelfs helemaal ontbreken. Waar 't vaak mis mee gaat is het bord 'Einde Alle door borden opgelegde geboden' wat volledig ontbreekt. Als er dan een snelheidslimiet opgelegd is vanwege bijvoorbeeld wegwerkzaamheden dan blijft dat 'gebod' gewoon aanwezig in de auto terwijl je al 'tig' kilometers voorbij die werkzaamheden bent.

De regel dat géle wegbelijning bóven de witte belijning staat snapt een VW hier in Nederland ook niet altijd even goed doordat er meerdere (en vooral verkeerde) kleuren geel gebruikt worden door de diverse wegwerk-bedrijven. In Duitsland én België werkt dat principe gewoon feilloos samen met Lane-Assist (= zelfde camera).

Spitsstroken en Lane-Assist gaan overigens ook niet altijd lekker samen. M'n Tiguan heeft me al een aantal keer onaangenaam verrast door ineens 'hard' naar de baan links van de spitsstrook te sturen op het moment dat er een óprit naar de snelweg bij komt (waarbij er een schuine lijn dwars door de spitsstrook loopt).... :X

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 20-12-2020 11:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, als NL bestuurder zelf negeer je toch ook ongeveer alle borden en doe je een beetje wat de rest doet?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

The Eagle schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:38:
Mja, als NL bestuurder zelf negeer je toch ook ongeveer alle borden en doe je een beetje wat de rest doet?
Dat wordt vrij snel kostbaar als je dat doet, iets meer dan een jaar terug op de ring van Amsterdam gehad, 1 bord gemist van 100 en reed netjes 120 met het verkeer mee, echt precies volgens meting. Dat was toch even 20 te hard, best een dure. :P

Ze zijn nu ook al weer bezig met belijning, kleuren, strepen, onderbroken strepen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/9086ee4d5b7b7fb2419d6124cbcfca3cf26dab8c/?url=https%3A%2F%2Fauto-en-vervoer.infonu.nl%2Fartikel-fotos%2Fjvd%2F40314085112-thumb1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/511842713c8f46b5410a4087a65d5e3480e0cfec/?url=https%3A%2F%2Fauto-en-vervoer.infonu.nl%2Fartikel-fotos%2Fjvd%2F48314085112-thumb1.jpg
En 80 borden, uitzonderingen, en tijden, echt niet grappig nee. :P

Dus ja ik snap het ergens ook wel, wij komen er al niet uit, laat staan de systemen...

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@Joopieboy Autonoom rijdende auto's in NL.... Tegen de tijd dat wij al een aantal jaar uit de tijd zijn zal 't er misschien wel eens van kunnen gaan komen. Op de huidige Borden en Strepen Jungle hier in Nederland is middels / dóór A.I. niet foolproof te anticiperen.

Iets met 'Overdaad Schaadt' ... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 20-12-2020 12:00 ]

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:25
Will_M schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:28:
Die 'verkeersborden' herkenning werkt best wel héél goed zolang je maar in Duitsland rijdt. Hier in Nederland is 't gewoon één grote chaos qua verkeersborden die te pas en te on-pas, ooit op verkeerde plekken, geplaatst zijn/worden of soms gewoon zelfs helemaal ontbreken. Waar 't vaak mis mee gaat is het bord 'Einde Alle door borden opgelegde geboden' wat volledig ontbreekt. Als er dan een snelheidslimiet opgelegd is vanwege bijvoorbeeld wegwerkzaamheden dan blijft dat 'gebod' gewoon aanwezig in de auto terwijl je al 'tig' kilometers voorbij die werkzaamheden bent.

De regel dat géle wegbelijning bóven de witte belijning staat snapt een VW hier in Nederland ook niet altijd even goed doordat er meerdere (en vooral verkeerde) kleuren geel gebruikt worden door de diverse wegwerk-bedrijven. In Duitsland én België werkt dat principe gewoon feilloos samen met Lane-Assist (= zelfde camera).

Spitsstroken en Lane-Assist gaan overigens ook niet altijd lekker samen. M'n Tiguan heeft me al een aantal keer onaangenaam verrast door ineens 'hard' naar de baan links van de spitsstrook te sturen op het moment dat er een óprit naar de snelweg bij komt (waarbij er een schuine lijn dwars door de spitsstrook loopt).... :X
In Frankrijk werkt de camera ook niet omdat ze daar heel veel niet aangeven maar wat je moet weten. Bijvoorbeeld op een 100 weg staat er wel een bordje voor een stuk waar je maar 80 mag, maar waar je weer 100 mag moet ik altijd maar zien aan de Fransen zelf die weer optrekken.

En spitsstroken zijn bij mij ook berucht. Vooral die tussen Arnhem en Apeldoorn heeft hele gekke belijningen. Als je niet oplet en vasthoudt stuurt ie hem daar bij verwevingen het gras in....

Maar denk niet dat we dit VW kwalijk kunnen nemen. Nederland is bizar met al haar snelheidsregels en spitsstroken.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@Dennisdn ACC is ook zo'n leuke en intelligente optie als je op een knooppunt van autowegen komt én daarbij de banen welke afsplitsen gaat gebruiken terwijl er op de doorgaande banen een file staat... Rechts inhalen: 'DAS IST VERBOTEN!!!

Stampt je auto met ingeschakelde ACC zichzelf even vól in de remmen met snelrijdend achteropkomend verkeer... |:( :X

Die 'oplettendheid' van de auto aangaande de regel dat je niet rechts mag inhalen is er bij mijn Tiguan inmiddels keurig UIT geprogrammeerd middels VCDS. Levensgevaarlijk gedrag van de auto....

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 20-12-2020 12:11 ]

• Dennisdn
Will_M schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:07:
@Dennisdn ACC is ook zo'n leuke optie als je op een knooppunt van autowegen komt én de banen welke afsplitsen gaat gebruiken terwijl er op de doorgaande banen een file staat... Rechts inhalen: 'DAS IST VERBOTEN!!!

Stampt je auto met ingeschakelde ACC zichzelf even vól in de remmen met snelrijdend achteropkomend verkeer... |:( :X

Die 'oplettendheid' van de auto aangaande de regel dat je niet rechts mag inhalen is er bij mijn Tiguan inmiddels keurig UIT geprogrammeerd middels VCDS. Levensgevaarlijk gedrag van de auto....
De eerste keer is dat wel even schrikken ja 🤣
Maar dat kan je wel overbruggen door het gas een beetje in te trappen zodat ie weet dat je het bewust wilt doen.

• GerCor

GerCor

Joopieboy schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:04:
[...]

Dat vind ik wel een beetje krom, ben je nu aan het goedpraten dat VW het niet op orde heeft of maakt het jou niet uit dat je dit soort dure 'opties', want dat is het in feite, eigenlijk niet goed kan gebruiken?
Ik schreef in gewoon duidelijk leesbaar Nederlands dat HERE de Kaarten levert. Met het systeem, of eigenlijk, de systemen, die VW levert, is niks mis.

Kijk, de Nederlandse overheid heeft besloten dat er een vuurwerkverbod geldt. Dan ga je toch ook niet de winkels die normaal gesproken vuurwerk verkopen verwijten dat ze geen vuurwerk verkopen?

HERE moet dus de software aanpassen aan de nieuwe regelgeving. En dan kunnen de systemen van VW dat uitstekend weergeven.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• Dennisdn
GerCor schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:17:
[...]

Ik schreef in gewoon duidelijk leesbaar Nederlands dat HERE de Kaarten levert. Met het systeem, of eigenlijk, de systemen, die VW levert, is niks mis.

Kijk, de Nederlandse overheid heeft besloten dat er een vuurwerkverbod geldt. Dan ga je toch ook niet de winkels die normaal gesproken vuurwerk verkopen verwijten dat ze geen vuurwerk verkopen?

HERE moet dus de software aanpassen aan de nieuwe regelgeving. En dan kunnen de systemen van VW dat uitstekend weergeven.
HERE is van VW-groep, BMW en Mercedes samen. Ooit was het van Nokia, maar nu al een poos van de 3 autobouwers.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 20-12-2020 12:21 ]

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8HFNBwA_H-k2AjaYihsCNsEmcQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DoUhWS9HeliXBFFcS1dkolbz.jpg?f=user_large

Kan het mij ook wel voorstellen, dat de systemen van de auto in de war raken.......

• Freakin77
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-01-2025
Dennisdn schreef op zondag 20 december 2020 @ 06:25:
[...]

Op de wegen waar je ‘avonds 130 mag, geeft ie ook overdag 130 aan, maar dan zie je op het scherm een bord er half achter staan, wat betekend wisselende snelheden, zelf opletten.

Dus eigenlijk is het verkeersbordsysteem gewoon onbruikbaar geworden. Want ook de verkeersbordherkennings-camera weet er niks meer van te maken met al die verschillende borden boven elkaar.
Moet ik er dan ook van uit gaan dat een reis van bijv Maastricht naar Groningen eigenlijk een stuk langer duurt dan dat de navi uitrekent?(omdat die een berekening doet op 130km/u ipv 100km/u)?

• GerCor

GerCor

Freakin77 schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:20:
[...]

Moet ik er dan ook van uit gaan dat een reis van bijv Maastricht naar Groningen eigenlijk een stuk langer duurt dan dat de navi uitrekent?(omdat die een berekening doet op 130km/u ipv 100km/u)?
Jep.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@Freakin77 Heeft je auto toevallig de mogelijkheid om met een hotspot / WiFi te verbinden? Als dat zo is dan gaat je on-board VW navigatie de reistijden berekenen op basis van de actuele verkeersinformatie én regels op het moment dat die functie in 'CAR-NET' geactiveerd is. Je krijgt hoofdwegen dan 'groen' te zien als er geen vertragingen aanwezig zijn op dát stuk weg.

TMC kán technisch gezien eigenijk al sinds de jaren '90 exact dát wat er dan gebeurd ook allemaal maar die spullen worden hier in NL zéér slecht onderhouden / bijgewerkt. Waarom zouden we een GRATIS te gebruiken systeem (op basis van RDS) van de zelfde service voorzien als er ook een, 'licentie gevoelig' én dus door de eindgebruiker (duur), betaald systeem aanwezig is :+

[ Voor 49% gewijzigd door Will_M op 20-12-2020 15:01 ]

• Freakin77
Will_M schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:51:
@Freakin77 Heeft je auto toevallig de mogelijkheid om met een hotspot / WiFi te verbinden? Als dat zo is dan gaat je on-board VW navigatie de reistijden berekenen op basis van de actuele verkeersinformatie én regels op het moment dat die functie in 'CAR-NET' geactiveerd is. Je krijgt hoofdwegen dan 'groen' te zien als er geen vertragingen aanwezig zijn op dát stuk weg.

TMC kán technisch gezien eigenijk al sinds de jaren '90 exact dát wat er dan gebeurd ook allemaal maar die spullen worden hier in NL zéér slecht onderhouden / bijgewerkt. Waarom zouden we een GRATIS te gebruiken systeem (op basis van RDS) van de zelfde service voorzien als er ook een, 'licentie gevoelig' én dus door de eindgebruiker (duur), betaald systeem aanwezig is :+
Goeie tip, ja dat heb ik. Thanks!

• The Eagle

The Eagle

Joopieboy schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:41:
[...]

Dat wordt vrij snel kostbaar als je dat doet, iets meer dan een jaar terug op de ring van Amsterdam gehad, 1 bord gemist van 100 en reed netjes 120 met het verkeer mee, echt precies volgens meting. Dat was toch even 20 te hard, best een dure. :P

Ze zijn nu ook al weer bezig met belijning, kleuren, strepen, onderbroken strepen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En 80 borden, uitzonderingen, en tijden, echt niet grappig nee. :P

Dus ja ik snap het ergens ook wel, wij komen er al niet uit, laat staan de systemen...
Het helpt idd als je weet waar de pakkans op overtredingen hoger is ja :+
* The Eagle maakt (normaal gesproken) ook wat meer km's dan jij per jaar en jaren in de randstad vertoeft.
Scheelt wel ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mb1

mb1

Rainesh schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:12:
[...]

Gewoon lekker upgraden naar mib2 met appconnect:)
En wat kost dat?
En kun jij dat uitvoeren?

[ Voor 6% gewijzigd door mb1 op 20-12-2020 17:41 ]

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:22
GerCor schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:01:
[...]

enige wanneer ik naar het bordje kijk hoe hard ik mag is als ik buiten de bebouwde kom rijdt en het me niet duidelijk is of ik 70 of 80 mag en buiten geen borden zie. verder is binnen de bebouwde kom en snelweg vrijwel altijd het zelfde

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• GerCor

GerCor

giovanni2903 schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:04:
[...]

enige wanneer ik naar het bordje kijk hoe hard ik mag is als ik buiten de bebouwde kom rijdt en het me niet duidelijk is of ik 70 of 80 mag en buiten geen borden zie. verder is binnen de bebouwde kom en snelweg vrijwel altijd het zelfde
Daarom zeg ik altijd: het zijn hulpsystemen. Tijdje terug zo'n loser in een Skoda bij Wegmisbruikers. Zei tegen de politieagent: 'mijn systeem gaf aan dat ik 130 mag. Dan klopt dat systeem niet.'

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:57
Dat verkeersbord-herkenning niet altijd goed werkt kun je niet altijd de autofabrikant kwalijk nemen, maar als de maximum snelheid in de navigatiesystemen nu nog steeds geen 100 km/h overdag aangeven dan is dat wel kwalijk hoor. Dat behoort gewoon te kloppen, al is het maar vanwege de te berekenen reistijd.

Wel interessant om te lezen: als iets (gewoon) werkt dan is dat dankzij ze ‘briljante ingenieurs’ uit Duitsland en als iets wat behoort te werken niet goed werkt, dan is het een ‘hulpmiddel’ wat we niet als hulpmiddel kunnen gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Naafkap op 21-12-2020 06:52 ]

• The Eagle

The Eagle

Naafkap schreef op maandag 21 december 2020 @ 06:51:
Dat verkeersbord-herkenning niet altijd goed werkt kun je niet altijd de autofabrikant kwalijk nemen, maar als de maximum snelheid in de navigatiesystemen nu nog steeds geen 100 km/h overdag aangeven dan is dat wel kwalijk hoor. Dat behoort gewoon te kloppen, al is het maar vanwege de te berekenen reistijd.

Wel interessant om te lezen: als iets (gewoon) werkt dan is dat dankzij ze ‘briljante ingenieurs’ uit Duitsland en als iets wat behoort te werken niet goed werkt, dan is het een ‘hulpmiddel’ wat we niet als hulpmiddel kunnen gebruiken.
Sure, want als een wegwerker van Rijkswaterstaat een bord ergens neerzet, geeft men dat ook overal direct door, weet men dat dus ook direct bij de kaartenmaker en bij de autoproducent, die vervolgens op stel en sprong een update maken, mensen verwittigen dat ze moeten updaten, en misschien zelfs wel een terugroepactie op touw zetten omdat de software niet meer klopt :z

Snap je wat je verlangt? Een lead time van minder dan een half jaar (permanent 100 is er sinds april ofzo, en met uitzondering naar 130 in de nacht her en der) voor een complexe wijziging en het doorvoeren daarvan op alle auto's. Voor de berekening van een stukje reistijd. Scheelt hooguit een paar minuten voor die paar gebruikes die er waarde aanhechten om het te weten, en ook die kunnen onderweg tegen vanalles aanlopen. Kortom: totaal geen valide reden.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:57
The Eagle schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:10:
[...]

Sure, want als een wegwerker van Rijkswaterstaat een bord ergens neerzet, geeft men dat ook overal direct door, weet men dat dus ook direct bij de kaartenmaker en bij de autoproducent, die vervolgens op stel en sprong een update maken, mensen verwittigen dat ze moeten updaten, en misschien zelfs wel een terugroepactie op touw zetten omdat de software niet meer klopt :z

Snap je wat je verlangt? Een lead time van minder dan een half jaar (permanent 100 is er sinds april ofzo, en met uitzondering naar 130 in de nacht her en der) voor een complexe wijziging en het doorvoeren daarvan op alle auto's. Voor de berekening van een stukje reistijd. Scheelt hooguit een paar minuten voor die paar gebruikes die er waarde aanhechten om het te weten, en ook die kunnen onderweg tegen vanalles aanlopen. Kortom: totaal geen valide reden.
Dat Volkswagen het nog steeds niet op orde heeft wil niet zeggen dat het een complexe wijziging is hè. Andere fabrikanten hebben dat inmiddels allang voor elkaar. Het is ook heel simpel: alle rijkswegen 100 km/h overdag. In de nacht geldt de oude snelheid. Ingewikkeld zeg. 8)7

• GerCor

GerCor

Naafkap schreef op maandag 21 december 2020 @ 06:51:

In Nederland....... Ik heb begrepen dat Verkeersbordenherkenning in o.a. Duitsland en België prima werkt.

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:49

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Tot op heden kent alleen de Golf 8 zover mij bekend wel de maximale snelheden met de tijden die gelden. De oudere software kan helaas niet overweg met tijdsblokken waardoor jouw camera en jouw systeem geen onderscheid kan maken helaas.

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl

• GeeMoney
E-tron (50/55) is ook in orde sinds update van oktober.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 22-12-2020 11:08 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

The Eagle schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:10:
[...]

Een simpele "Als tussen 06.00 en 19.00, dan overal waar 130 staat -> 100" is te moeilijk voor VAG? Daar hoeven ze toch geen locaties voor te weten? Je mag overdag gewoon nergens harder dan 100. Het is juist veel simpeler geworden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• The Eagle

The Eagle

Jeroenneman schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:14:
[...]

Een simpele "Als tussen 06.00 en 19.00, dan overal waar 130 staat -> 100" is te moeilijk voor VAG? Daar hoeven ze toch geen locaties voor te weten? Je mag overdag gewoon nergens harder dan 100. Het is juist veel simpeler geworden.
Het probleem is niet zozeer de afwijking of uitzondering, het zijn de uitzondering op de afwijkingen die met onderborden geregeld worden. Je mag standaard 130, tenzij er een bord staat wat 100 zegt, maar dat geldt dan alleen weer tussen 1900 en 0700.
Bovendien ben je GPS afhankelijk en daar klopt door al die parallelbanen geen reet meer van. Zelfs Waze lukt dat niet. Gisteren nog gezien: parallel A2 Eindhoven, mag je 80. Geeft vrolijk 130 aan. Rondom Utrecht idem.

Maar we raken wat offtopic geloof ik, dus ik ga het hierbij laten :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@The Eagle De N2 rond Eindhoven is inderdaad ooit 'Tricky'. Ik heb 't daar ook al een aantal keer gezien dat er, dankzij de afwijking van 't GPS signaal, ineens 130Km/h als max. geldende snelheid kwam te staan nadat ik even op de linker baan van de N2 had gereden. Die snelheid gaat vervolgens niet meer naar beneden bijgesteld worden.

Heerlijke 'Speed-Trap' voor de NIET Locals :P

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Senui schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:32:
Er zit naar mijn weten geen aansluiting op voor geschakelde voeding. Hier een foto van het pin diagram van de RCD330. Continue 12V zit op de VBAT+ aansluiting

[Afbeelding]

Zou ik hier een geschakelde voeding op aan kunnen sluiten denk je?

Edit: als het goed is ontvangt de RCD330 het "uit-signaal" van de canbus als de sleutel uit het contact wordt gehaald.
Is niet gecodeerd met VCDS dan. Waarschijnlijk staat in de 19-Gateway Installation List.
37-Navigation nog aangevinkt, deze moet uitgevinkt worden
56-Radio moet aangevinkt zijn
Als het dat niet is, is uw canbus niet of verkeerd aangesloten.

Een Q is de goede Gateway als deze ook 1K0 xxx xxx Q is, 3C0 is Passat.
In ieder geval hoger als H (FW 0172 of hoger moet er op staan)

[ Voor 3% gewijzigd door 571Pro op 27-12-2020 11:37 ]

• GerCor

GerCor

Ik weet niet hoe het bij jullie deel in Nederland is maar ik zie meer ID.3 op de weg dan de Golf 8.

• giovanni2903
GerCor schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:42:
Ik weet niet hoe het bij jullie deel in Nederland is maar ik zie meer ID.3 op de weg dan de Golf 8.
ik woon in noord-holland en daar zie ik inderdaad de afgelopen maand/2 maanden steeds meer id3 rijden ja. gister op de a9 zag ik wel al voor t eerst een golf 8 gti in het nardogrijs op NL kenteken. Exterieur begin ik steeds meer aan te wennen, maar het interieur is echt saai en té modern van de golf 8

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Kentekenregistraties ID.3
September: 609
Oktober: 2789
November: 1499
December (t/m gisteren): 5089
Totaal: 9986

Kentekenregistraties Golf
September: 463 (waarvan 33 Mk7 e-Golf)
Oktober: 432 (waarvan 61 Mk7 e-Golf)
November: 396 (waarvan 75 Mk7 e-Golf)
December (t/m gisteren): 129 (waarvan 60 Mk7 e-Golf)
Totaal: 1420 (waarvan 298 Mk7 e-Golf)

Oftewel in de periode september tot en met nu 9986 ID.3's geregistreerd, en 1420 Golfjes. Van die 1420 zijn al 298 e-Golf's, dus dan blijven er 1122 "mogelijk" nieuwe Golfjes over, en ook daar zitten nog genoeg Mk7's tussen (o.a Variant, voorraadmodellen etc).

Dus ja, het is goed mogelijk dat je meer ID.3's op de weg ziet dan Golf Mk8. Ik moet zeggen dat ik nog geen een Golf Mk8 op Nederlands kenteken heb gezien (wel Duits en Belgisch), maar meer dan genoeg ID.3's (Zuid-Limburg).

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Senui
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-01 17:19
571Pro schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:37:
[...]

Is niet gecodeerd met VCDS dan. Waarschijnlijk staat in de 19-Gateway Installation List.
37-Navigation nog aangevinkt, deze moet uitgevinkt worden
56-Radio moet aangevinkt zijn
Als het dat niet is, is uw canbus niet of verkeerd aangesloten.

Een Q is de goede Gateway als deze ook 1K0 xxx xxx Q is, 3C0 is Passat.
In ieder geval hoger als H (FW 0172 of hoger moet er op staan)
Bedankt voor de reactie. Heb even met OBDeleven gechecked, en ik zag dat Radio niet aangevinkt was in de gateway lijst.. Heb dit nu gedaan, en meet na ongeveer een half uur wachten nadat ik de uitgezet heb 3mA op de radiozekering. Ik denk dat het nu goed is.

Kinkt dat een beetje plausibel? Ik vermoed dat de battery drain veroorzaakt werd doordat de Radio niet in de lijst stond en dus de canbus nooit het "uit-signaal" naar de radio stuurde waardoor de radio aan (of standby) bleef zelfs na het uitzetten van de auto.

M'n oude radio was een goedkoop aftermarket dingetje die door een geschakelde voedingskabel werd uitgezet (en niet door de canbus). Vandaar dat het ding waarschijnlijk niet in de gateway list stond.

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Senui schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:51:
[...]

Bedankt voor de reactie. Heb even met OBDeleven gechecked, en ik zag dat Radio niet aangevinkt was in de gateway lijst.. Heb dit nu gedaan, en meet na ongeveer een half uur wachten nadat ik de uitgezet heb 3mA op de radiozekering. Ik denk dat het nu goed is.

Kinkt dat een beetje plausibel? Ik vermoed dat de battery drain veroorzaakt werd doordat de Radio niet in de lijst stond en dus de canbus nooit het "uit-signaal" naar de radio stuurde waardoor de radio aan (of standby) bleef zelfs na het uitzetten van de auto.

M'n oude radio was een goedkoop aftermarket dingetje die door een geschakelde voedingskabel werd uitgezet (en niet door de canbus). Vandaar dat het ding waarschijnlijk niet in de gateway list stond.
Klopt, als deze niet aangevinkt is stuurt deze het commando niet uit.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:32
Idem hier. Toevallig staat er sinds een week een nieuwe Golf 8 GTE hier in de wijk. Maar verder zie je ze nog niet veel.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:37
Ook wel logisch denk ik, de id3 is de bijtellingsknaller van 2020, wel pas vanaf Q4 omdat ie eerder nog niet leverbaar was maar die gaan we heel veel zien rijden dit jaar nog.

Per 5 januari maak ik er een klein beetje verschil mee want dan mag ik mijn golf 8 GTE ophalen!

@giovanni2903 Ik ben ook erg benieuwd naar het interieur van de 8, maar laat me verrassen. Exterieur ben ik ook al aan gewend inmiddels :)

• GerCor

GerCor

Scrtz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:32:
[...]

Ook wel logisch denk ik, de id3 is de bijtellingsknaller van 2020, wel pas vanaf Q4 omdat ie eerder nog niet leverbaar was maar die gaan we heel veel zien rijden dit jaar nog.

Per 5 januari maak ik er een klein beetje verschil mee want dan mag ik mijn golf 8 GTE ophalen!

@giovanni2903 Ik ben ook erg benieuwd naar het interieur van de 8, maar laat me verrassen. Exterieur ben ik ook al aan gewend inmiddels :)
De ID.3 is 50% duurder (vanaf prijzen).

• Dennisdn
GerCor schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:46:
[...]

De ID.3 is 50% duurder (vanaf prijzen).
De catalogusprijs is duurder. Maar ik denk dat er maar heel weinig particulier een electrische auto kopen, of uit milieuoogpunt een lease bestellen. Alle ID3's die je ziet betalen maar 8% bijtelling, de rest moeten jij en ik bijleggen via onze belastingaangifte. Ik zie ze dan ook allemaal als belastingontwijkers en moet mij inhouden om er niet op te spugen >:)

• !kk3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:41
!kk3 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:54:
Scherm wat uitvalt en hiccups met wireless CarPlay werden wel erkend als probleem. De fabriek geeft aan dat ze werken aan een sw update. Zodra die er is ben ik de eerste (?!) die ze bellen. Ik ben ook blij als ik de 2e ben ;) geen planning bekend nog.
[...]
inmiddels valt de radio/navigatie meerdere keren per uur (!) uit - totaal onwerkbaar

Nog steeds geen SW-update vanuit de fabriek (na ~1 jaar) - hij gaat volgende week naar de dealer die aangeeft dat het mogelijk een koelingsprobleem kan zijn in de dashboard-unit

• Antera

Antera

Golf 8 gaat nu iets meer komen nu er een R-line is. Daarnaast wachten ze nu met de kentekens en denk ik dat die na 1 januari meer op de weg gezien gaan worden. De ID3 is natuurlijk wel erg aantrekkelijk gemaakt en daarom veel mensen nog voor gekozen ook mede vanwege de bijtellingsregels

• Scrtz
Antera schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:32:
Golf 8 gaat nu iets meer komen nu er een R-line is. Daarnaast wachten ze nu met de kentekens en denk ik dat die na 1 januari meer op de weg gezien gaan worden. De ID3 is natuurlijk wel erg aantrekkelijk gemaakt en daarom veel mensen nog voor gekozen ook mede vanwege de bijtellingsregels
Ja precies. Sowieso hebben de leasemaatschappijen vanaf 15-30 nov allemaal een leverstop dus dan gebeurt er ook niet veel meer.

• giovanni2903
CTS air intake is vandaag gemonteerd op mijn Golf 7, wat een heerlijk geluid zeg :9~

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xBVhKeS.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door giovanni2903 op 29-12-2020 21:06 ]

• GerCor

GerCor

giovanni2903 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:03:
CTS air intake is vandaag gemonteerd op mijn Golf 7, wat een heerlijk geluid zeg :9~
[YouTube: CTS air intake Golf 7]

[Afbeelding]
Vind je? Lijkt wel versleten remblok. 😂

• HenkEisDS
  • Laatst online: 00:15
Golf Variant 1.5 eTSI 96kW DSG R-Line besteld! Gitzwart met bijna alle opties. Bergamo 18” velgen,
LED Matrix ('IQ.Light'), panoramadak en de meeste elektrische snufjes en veiligheidsdingen.

Gaat helaas nog wel even duren voor ik hem heb... Hoop dat ik hem voor de lente heb.

Dat dak lijkt me echt fijn rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-9pOY7_h7tSBX_5L4SZ2GTIEY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ai1rLEJwbSOP3JAWFIC3rKFx.png?f=fotoalbum_large
Denk die lelijke Duitser even weg. :)

[ Voor 43% gewijzigd door HenkEisDS op 30-12-2020 01:23 ]

• The Eagle

The Eagle

Ik heb een panodak in de Passat variant en das idd fijn rijden. Veel plezier er mee :)

• Freakin77
hmm, ik heb vocht in beide koplampen. Herkenbaar? Erg? Normaal? Gaat om een Golf 7.5 met led+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIa18oMzPP2GxQjWa3OMMijHVFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61fRublFblC2taJSktJHKYbD.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: op internet lees ik dat het een normaal verschijnsel is. Wat is jullie ervaring?

[ Voor 8% gewijzigd door Freakin77 op 30-12-2020 16:09 ]

• Antera

Antera

Ik lees alleen maar klachten met koplampen de afgelopen dagen bij alle VAG merken. Ze krijgen dit niet onder controle en roepen dat het een product eigenschap is helaas.

• Dennisdn
Volgens mij is dat omdat we kwakkelen rond de 0 graden. Als de lucht dan binnenin nog iets warmer is krijg je condens. Soms is het er ineens, en dan weer heel lang niet. Heb er inderdaad maar mee leren leven als producteigenschap. In de auto zelf heb ik het ook wat vaker nu dat de ramen wat beslaan op korte ritjes.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennisdn op 30-12-2020 16:44 ]

• giovanni2903
GerCor schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:46:
[...]

Vind je? Lijkt wel versleten remblok. 😂
Als ik jouw leeftijd had zou ik dit misschien ook kut vinden klinken, maar nu vind ik het m een sportief geluid geven. Versleten remblokken heb ik nooit, dus geen idee hoe dat klinkt ;)

• giovanni2903
Freakin77 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:04:
hmm, ik heb vocht in beide koplampen. Herkenbaar? Erg? Normaal? Gaat om een Golf 7.5 met led+

[Afbeelding]

Edit: op internet lees ik dat het een normaal verschijnsel is. Wat is jullie ervaring?
Is normaal. In mn ibiza uit 2005 heb ik toen nieuwe koplampen (de oide waren namelijk van binnen helemaal dof) gemonteerd en ook die hadden het een paar maanden na het monteren. Als de lampen niet al te oud zijn dan trekt het gewoon weer weg. Heb t in mijn golf 7 ook elke keer, maar trekt gewoon weg. Niet druk om maken bij nieuwe auto's dus

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:30

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

HenkEisDS schreef op woensdag 30 december 2020 @ 01:01:
Golf Variant 1.5 eTSI 96kW DSG R-Line besteld! Gitzwart met bijna alle opties. Bergamo 18” velgen,
LED Matrix ('IQ.Light'), panoramadak en de meeste elektrische snufjes en veiligheidsdingen.

Gaat helaas nog wel even duren voor ik hem heb... Hoop dat ik hem voor de lente heb.

Dat dak lijkt me echt fijn rijden.
[Afbeelding]
Denk die lelijke Duitser even weg. :)
Nooit. Meer. Zonder.

Ik rij vrijwel altijd met het dak in de ventilatiestand, alleen als de boel nog niet op temperatuur is of als de schoonmoeder last krijgt van haar oren gaat ie dicht :+

Jammer dat VW op de ID-lijn enkel van die glazen plafonds aanbiedt, ik wil juist een dak wat open kan.

[Afbeelding]

Ik zie het heeeel soms weleens op mijn Passat met Led Plus koplampen maar verdwijnt ook weer snel is mijn ervaring.

www.google.nl

• The Eagle

The Eagle

Dennisdn schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:43:
Volgens mij is dat omdat we kwakkelen rond de 0 graden. Als de lucht dan binnenin nog iets warmer is krijg je condens. Soms is het er ineens, en dan weer heel lang niet. Heb er inderdaad maar mee leren leven als producteigenschap. In de auto zelf heb ik het ook wat vaker nu dat de ramen wat beslaan op korte ritjes.
Verschil met LED tov halogeen en Xenon is dat Led niet of nauwelijks warm wordt, en dus het vocht niet verdampt wat er evt in zit.

• Antera

Antera

De LED zelf word niet warm de electronica die in de koplampen zit wel. Maar toch blijkt dit niet voldoende en met alleen warme lucht verdwijnt het ook niet het moet ventileren om te drogen.

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:29
Vocht in/onder de Ledlamoen gebeurd ook in mijn 7.5. Aangekaart bij de garage maar was een producteigenschap en werd er dus niks aan gedaan.

4800Wp - 225° ZW - 12°

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

[Afbeelding]

yup, mij viel het van de week ook al op, ook golf 7.5 met led+
The Eagle schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:33:
[...]

Verschil met LED tov halogeen en Xenon is dat Led niet of nauwelijks warm wordt, en dus het vocht niet verdampt wat er evt in zit.
dit probleem speelt ook bij koplampen met halogeen pitjes.
een koplamp is nou eenmaal geen volledig luchtdichte unit, en dus vatbaar voor wat condens met temperatuurschommelingen. droogt vanzelf wel weer.

pas als er een plas water in staat moet je je zorgen gaan maken. :+

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:42
Ik heb gezocht naar de radio logo's voor een Discover Pro, maar kan het niet vinden.
Als ik op deze pagina kijk: https://www.volkswagen.nl...ent/infotainment-en-audio, dan linkt deze (onderaan) naar deze link: https://webspecial.volksw...6da569ee/NED_20171123.zip.

Maar dan kom ik op een plek waar ik alleen maar de laatsten kaarten kan downloaden.
Ik ben de logo's kwijt geraakt na een dealer update..

Weet iemand waar ik de logo's kan vinden?

• GerCor

GerCor

yamahabest schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:46:
Ik heb gezocht naar de radio logo's voor een Discover Pro, maar kan het niet vinden.
Als ik op deze pagina kijk: https://www.volkswagen.nl...ent/infotainment-en-audio, dan linkt deze (onderaan) naar deze link: https://webspecial.volksw...6da569ee/NED_20171123.zip.

Maar dan kom ik op een plek waar ik alleen maar de laatsten kaarten kan downloaden.

Inderdaad, verdwenen. :-(

• yamahabest
Ik ben erachter gekomen dat als ik de "tile" lang indrukt hield, dat dan het logo uit zichzelf weer terug kwam. Blijkbaar stonden ze nog wel ergens in de Discover Pro...?

Na ja, weer opgelost.

• GerCor

GerCor

yamahabest schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:07:
Ik ben erachter gekomen dat als ik de "tile" lang indrukt hield, dat dan het logo uit zichzelf weer terug kwam. Blijkbaar stonden ze nog wel ergens in de Discover Pro...?

Na ja, weer opgelost.
Dat werkt, volgens mij, vanaf MIB2. (y)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kwam deze nog tegen, Golf 8 R

Netjes hoor

torque vectoring

[ Voor 30% gewijzigd door Viper® op 04-01-2021 11:44 ]

• GerCor

GerCor

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-01 13:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dennisdn schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:03:
De catalogusprijs is duurder. Maar ik denk dat er maar heel weinig particulier een electrische auto kopen, of uit milieuoogpunt een lease bestellen. Alle ID3's die je ziet betalen maar 8% bijtelling, de rest moeten jij en ik bijleggen via onze belastingaangifte. Ik zie ze dan ook allemaal als belastingontwijkers en moet mij inhouden om er niet op te spugen >:)
Pas je wel op dat je degenen die niet puur voor de kosten een ID.x rijden ontziet ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
GerCor schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Onderste filmpje. Vanaf 17:10 minuten speciaal voor @Famous gemaakt. 😉
Moest serieus even goed nadenken wat je bedoelde maar ik snap hem :+

Als we dan toch weer posten hier..
De Polo gaat naar beneden!

Was even leverproblemen met de DPD maar als het goed is ligt het pakket met de veren bij de buurvrouw te wachten.
Nu hopen dat ze werken is en niet op vakantie :D

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• Rainesh
yamahabest schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:46:

Je radio zenders (favorieten) opnieuw opslaan. Wat voor update hebben ze gedaan?

• yamahabest
Regelmatig problemen dat de muziek vanaf mijn iPhone via A2DP niet automatisch begint af te spelen. Bellen (carkit functionaliteit) werkt overigens wel gewoon.

Dus ik had ze gevraagd om te checken of er een update beschikbaar was voor de Discover Pro. Blijkbaar was die er...

Heeft overigens niets geholpen. Verwacht nu dat het aan de iPhone (6S) ligt, misschien zou die een keer gereset moeten worden. In de meeste gevallen moet ik of alleen de iPhone even ontgrendelen, of even zelf een nummer starten.

Maar soms heb ik ook dat het nummer afspeelt, maar dat er helemaal niets te horen is. Soms helpt reconnecten (bluetooth op telefoon uit/aan). Soms helpt een reboot van de Discover Pro.
Rainesh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:45:
[...]

Je radio zenders (favorieten) opnieuw opslaan.
Was ondertussen al gelukt. Op die zender zetten, en dan de tile lang vast houden. Dan komt het logo weer terug.

[ Voor 20% gewijzigd door yamahabest op 04-01-2021 18:17 ]

• Rainesh
yamahabest schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:15:
Regelmatig problemen dat de muziek vanaf mijn iPhone via A2DP niet automatisch begint af te spelen. Bellen (carkit functionaliteit) werkt overigens wel gewoon.

Dus ik had ze gevraagd om te checken of er een update beschikbaar was voor de Discover Pro. Blijkbaar was die er...

Heeft overigens niets geholpen. Verwacht nu dat het aan de iPhone (6S) ligt, misschien zou die een keer gereset moeten worden. In de meeste gevallen moet ik of alleen de iPhone even ontgrendelen, of even zelf een nummer starten.

Maar soms heb ik ook dat het nummer afspeelt, maar dat er helemaal niets te horen is. Soms helpt reconnecten (bluetooth op telefoon uit/aan). Soms helpt een reboot van de Discover Pro.

[...]

Was ondertussen al gelukt. Op die zender zetten, en dan de tile lang vast houden. Dan komt het logo weer terug.
Wat is je nieuwe softwareversie?

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44
Hoe kom ik erachter of er voor mijn MIB3 een nieuwe software-update is? Ik hoop dat ik ooit nog eens gebruik kan maken van draadloze apple carplay... Ik heb nu 0156 erop staan.

[ Voor 8% gewijzigd door JTB81 op 04-01-2021 18:45 ]

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• GeeMoney
JTB81 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:44:
Hoe kom ik erachter of er voor mijn MIB3 een nieuwe software-update is? Ik hoop dat ik ooit nog eens gebruik kan maken van draadloze apple carplay... Ik heb nu 0156 erop staan.
Als je Carplay al via de kabel hebt dan even het VCDS topic raadplegen gok ik, of @Rainesh kan hem voor je beantwoorden. :)

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:17
JTB81 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:44:
Welke MIB3? Ik heb een MIB3 Discover Pro met 0156 en wireless carplay werkt gewoon? (iPhone XR)

• JTB81
Ik ben niet volledig merk ik, het werkt wel, maar met het afspelen van muziek via spotify dan heb ik iedere 30 seconden een hickup. Ik heb een MIB3 Discover Pro met een iphone 11 pro.

• !kk3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:41
JTB81 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:02:
Ik ben niet volledig merk ik, het werkt wel, maar met het afspelen van muziek via spotify dan heb ik iedere 30 seconden een hickup. Ik heb een MIB3 Discover Pro met een iphone 11 pro.
Heb hetzelfde probleem. MIB3 valt daarbij momenteel een paar keer per uur uit en woensdag haalt de dealer hem op om dat te proberen op te lossen.
Volgens de dealer is er nog steeds geen SW-update. De huidige is al een jaar oud dus ik vraag me af of dat nog wel komt. Alle SW-developers zullen wel met de ID3 enzo bezig zijn.

• yamahabest
Rainesh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:20:
[...]

Wat is je nieuwe softwareversie?
Staat die hier bij tussen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaLYpsORO0LM5qMHaIFyxAx0WiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NeYFmzMQQzDd1GNePWgnEdwT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGdxsVvgAd8F-uKdGAMSeit9LbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NT6mPqfehu5U7ZCP84BW2SUC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7y0bJN6WDuHdTktm0srjNS-iy0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fvo6Mon1t94ucuKe0uYICaHX.png?f=fotoalbum_large

• Rainesh
Dit is de laatste versie. Hiermee zouden je bugs opgelost moeten zijn.

• JTB81
!kk3 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:45:
[...]

Heb hetzelfde probleem. MIB3 valt daarbij momenteel een paar keer per uur uit en woensdag haalt de dealer hem op om dat te proberen op te lossen.
Volgens de dealer is er nog steeds geen SW-update. De huidige is al een jaar oud dus ik vraag me af of dat nog wel komt. Alle SW-developers zullen wel met de ID3 enzo bezig zijn.
Ik hoor graag of ze het bij jou op kunnen lossen. Dan ga ik hier bij de dealer ook wat harder duwen.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

Illusion

(the art of)

Ik denk dat ik aan een nieuwe koppeling (passat 1.6 tdi dsg dq200) toe ben. Maakt het nog uit waar je dat laat doen? op zich heb ik een prima bosch garage (omgeving amsterdam), maar als specialisten het beter/goedkoper kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 05-01-2021 01:25 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• yamahabest
Rainesh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:37:
[...]

Dit is de laatste versie. Hiermee zouden je bugs opgelost moeten zijn.
Bedankt. Zoals ik al zei, ik verwacht nu dat het aan de telefoon ligt.

• The Eagle

The Eagle

Illusion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 00:51:
Ik denk dat ik aan een nieuwe koppeling (passat 1.6 tdi dsg dq200) toe ben. Maakt het nog uit waar je dat laat doen? op zich heb ik een prima bosch garage (omgeving amsterdam), maar als specialisten het beter/goedkoper kunnen.
Je moet iig wel iemand hebben die weet hoe een DSG hoort te reageren en die kan gaan zoeken. Dat zou ik bij een Bosch garage niet meteen verwachten. Bij een specialist uiteraard wel, maar omgeving Amsterdam weet ik die niet te zitten.
Laatst mijn DSG bij de dealer laten doen. Nieuw vliegwiel, 1 nieuwe koppeling (van de twee), onderzoek en arbeid. 2300 euro ex btw, gelukkig lease.

Als ik jou was zou ik een specialist zoeken die echt kan zeggen wat er aan de hand is voordat je gaat sleutelen. Heb je bijvoorbeeld al de laatste software op de bak zitten?

• Dennisdn
The Eagle schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Je moet iig wel iemand hebben die weet hoe een DSG hoort te reageren en die kan gaan zoeken. Dat zou ik bij een Bosch garage niet meteen verwachten. Bij een specialist uiteraard wel, maar omgeving Amsterdam weet ik die niet te zitten.
Laatst mijn DSG bij de dealer laten doen. Nieuw vliegwiel, 1 nieuwe koppeling (van de twee), onderzoek en arbeid. 2300 euro ex btw, gelukkig lease.

Als ik jou was zou ik een specialist zoeken die echt kan zeggen wat er aan de hand is voordat je gaat sleutelen. Heb je bijvoorbeeld al de laatste software op de bak zitten?
Ik kan dit beamen. Ik moest van de leasemaatschappij voortaan naar Profile voor onderhoud. Toen ik achteraf vroeg of ze ook onderhoud van de DSG meenemen keken ze mij glazig aan "euh nee, DSG?" -even zoeken wat DSG is- en dan terugkomen met "moet dat dan?".

• mb1

mb1

The Eagle schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Volgens mij is dat onzin en is de koppeling alleen als complete set te vervangen.

@Illusion betreffende adresjes ik hoor hele goede verhalen over Hong Paul in Duiven bij Arnhem.
Ik zou daar eens informeren, anders bij DSG dokter, zit in Ulft volgens mij, is nog verder.
Universele garage zou ik ver uit de buurt blijven voor DSG.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

Illusion

(the art of)

@The Eagle @Dennisdn @mb1
Dank.
Ik had natuurlijk al wat vooronderzoek gedaan en daar kwamen in ieder geval de volgende partijen uit:
  • DSG-dokter= TVS engineering in Varsseveld 1:45 uur rijden
  • vagtechniek.nl in Nuenen 1:35 uur rijden.
  • https://automaatrevisieamsterdam.nl/ lekker dichtbij, maar hoor er niemand over qua kwaliteit
  • En nu dus ook
  • Hong Paul 1:20 uur rijden.
Bij de meesten ben je dus al snel 3 halve dagen kwijt. 1 keer op-en-neer voor diagnose, 1 keer wegbrengen (leenauto terug), 1 keer ophalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Illusion op 05-01-2021 15:28 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• mb1

mb1

Bij Hong Paul kun je vast en afspraak maken voor diagnose en hem bij een positieve diagnose gelijk achterlaten met aansluitend vervanging.
Als je dan een leen auto afspreekt hoef je maar 2x naar Duiven

• The Eagle

The Eagle

mb1 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:27:
[...]

Volgens mij is dat onzin en is de koppeling alleen als complete set te vervangen.

@Illusion betreffende adresjes ik hoor hele goede verhalen over Hong Paul in Duiven bij Arnhem.
Ik zou daar eens informeren, anders bij DSG dokter, zit in Ulft volgens mij, is nog verder.
Universele garage zou ik ver uit de buurt blijven voor DSG.
Zal het ze binnenkort eens vragen, ding moet toch weer een beurt hebben dus dan kom ik bij de dealer. Bij mijn weten is maar een van de twee koppelingen vervangen.

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-01 16:52
Zelf even naar de garage gegaan om ouders van volkswagen te overtuigen ;). Iemand trouwens weet van kortingen die je krijgt als je iemand anders een auto laat kopen bij VW?
De nieuwe id3 is inderdaad wel een zeer leuke wagen.

Enige nadeel vind ik de prijs. Als je er een paar opties bij wil, betaal je al gemakkelijk 40k. Saloncondities zijn maar een magere 500 euro. Voor mij is dat toch jammer en weerhoudt me ervan om voor zo'n auto te gaan. Als je kijkt naar de T-roc kom je met tal van opties nog niet eens aan de 30k, maar op die auto's worden dan ook salonprijzen van -7500 euro aangeboden, niet niks.

Waarom zouden jullie wél voor een elektrische auto gaan en niet bijvoorbeeld een goedkopere volkswagen met benzinemotor? Hoe zit het trouwens met het onderhoud van zo elektrische wagens? Ik heb er echt geen idee van (buiten remblokjes, batterij om de zoveel jaar?), dus vandaar de vraag :).

[ Voor 5% gewijzigd door Flipking94 op 05-01-2021 19:27 ]

• roland kroes
Als je kijkt naar de T-roc kom je met tal van opties nog niet eens aan de 30k,
Nou, ik heb de T-roc gekocht,en ik kan beamen, dat dat zeker niet zo is 8)7

Uiteindelijk een demomodel gekozen, omdat nieuw met enkele opties, een fatsoenlijk torretje en een DSG 40 k was.

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
roland kroes schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Uiteindelijk een demomodel gekozen, omdat nieuw met enkele opties, een fatsoenlijk torretje en een DSG 40 k was.
Zal wel naar de T-Cross hebben gekeken ;)

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

roland kroes schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Flipking94 is gezien de "saloncondities" Belg, daar kan je voor €30290 zelfs de 1.5 TSI 150pk Elegance krijgen. Doe daar nu nog eens "Bonus 'Salonactie 2021' particulier" van af dan €3000, en je hebt voor €27k een T-Roc waarvoor je in NL minstens €35k voor kwijt bent :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• roland kroes
Ah so d:)b

• Scrtz
Gisteren mijn golf 8 GTE opgehaald, wat een superbak. Het rijdt echt een heel stuk beter dan de vorige generatie golf 7(.5) deed. Dashboard is in het echt ook toch echt een stukje sjieker allemaal, leek op de foto's goedkoop maar is echt niet het geval. Enige grote nadeel is temperatuur aanpassen wat via een touchschuif achtig systeem gaat en s'avonds niet verlicht wordt? Ik zie dus niet waar ik ongeveer moet zijn met mijn vinger? Meer mensen hier moeite mee?

Vandaag zijn de 18" originele set binnengekomen en worden morgen erop gelegd, dan zal ik wat foto's posten :)

• Flipking94
Famous schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:22:
[...]

Zal wel naar de T-Cross hebben gekeken ;)
Nee hoor, ik spreek wel degelijk over de T-roc, kijk zelf maar :). Kaal kost deze net geen 24k op dit moment. Dat wil dus zeggen dat je voor 6000 euro aan opties kan kiezen voor je de 30k bereikt, dat lijken me behoorlijk veel opties!
https://www.volkswagen.be...A%22%2F%2B%2F0%22%7D#MOFA

Ben inderdaad Belg en door saloncondities op de T-roc kan je 7500 euro korting krijgen, dat zei ik dan ook in mijn post. Maar stel dan nog dat de ID3 gelijkgeprijsd zou zijn met een T-roc, zou je dan eerder voor elektrisch gaan? Waarom?
In BE is trouwens de korting die je krijgt van de overheid bij de aanschaf van een elektrische wagen weggevallen, dat was een mooie 3000 euro. Het aantal laadpalen blijven nog steeds mager vind ik persoonlijk. Al zeker als je op tweakers in de week kon lezen dat Noorwegen meer elektrische wagens in 2020 heeft gekocht dan hybride en brandstof samen.

Maargoed, vraag blijft: Hoe zit het met het onderhoud van een elektrische wagen? Of kan ik dit beter in een algemener topic vragen? :D

• Scrtz
Flipking94 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:51:
[...]

Nee hoor, ik spreek wel degelijk over de T-roc, kijk zelf maar :). Kaal kost deze net geen 24k op dit moment. Dat wil dus zeggen dat je voor 6000 euro aan opties kan kiezen voor je de 30k bereikt, dat lijken me behoorlijk veel opties!

Ben inderdaad Belg en door saloncondities op de T-roc kan je 7500 euro korting krijgen, dat zei ik dan ook in mijn post. Maar stel dan nog dat de ID3 gelijkgeprijsd zou zijn met een T-roc, zou je dan eerder voor elektrisch gaan? Waarom?
In BE is trouwens de korting die je krijgt van de overheid bij de aanschaf van een elektrische wagen weggevallen, dat was een mooie 3000 euro. Het aantal laadpalen blijven nog steeds mager vind ik persoonlijk. Al zeker als je op tweakers in de week kon lezen dat Noorwegen meer elektrische wagens in 2020 heeft gekocht dan hybride en brandstof samen.

Maargoed, vraag blijft: Hoe zit het met het onderhoud van een elektrische wagen? Of kan ik dit beter in een algemener topic vragen? :D
Het is nog lichtelijk een grijs gebied. In principe heeft de gehele elektromotor geen onderhoud nodig, sterker nog, er kan geeneens onderhoud aan gepleegd worden. Blijft dus vooral het onderstel/banden/remmen over maar slijtage van schijven/blokken is ook stuk minder omdat je veel meer op de motor afremt.

• GeeMoney
Flipking94 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:51:
[...]

Mijn E-tron heeft zijn eerste beurt gehad (30k kilometers in december) en de rekening was €0,-
Ik moet alleen over een 5k kilometers nieuwe banden maar dat heb je met elke auto.
Onderhoud is minimaal bij een EV.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:17
Flipking94 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:26:
Zelf even naar de garage gegaan om ouders van volkswagen te overtuigen ;). Iemand trouwens weet van kortingen die je krijgt als je iemand anders een auto laat kopen bij VW?
De nieuwe id3 is inderdaad wel een zeer leuke wagen.

Enige nadeel vind ik de prijs. Als je er een paar opties bij wil, betaal je al gemakkelijk 40k. Saloncondities zijn maar een magere 500 euro. Voor mij is dat toch jammer en weerhoudt me ervan om voor zo'n auto te gaan. Als je kijkt naar de T-roc kom je met tal van opties nog niet eens aan de 30k, maar op die auto's worden dan ook salonprijzen van -7500 euro aangeboden, niet niks.

Waarom zouden jullie wél voor een elektrische auto gaan en niet bijvoorbeeld een goedkopere volkswagen met benzinemotor? Hoe zit het trouwens met het onderhoud van zo elektrische wagens? Ik heb er echt geen idee van (buiten remblokjes, batterij om de zoveel jaar?), dus vandaar de vraag :).
Op iets van een T-roc zou ik denken aan rond de 1500 euro "korting" boven op de website/configurator "incentives".

Met de huidige benzineprijzen (veel lager dan NL) en elektriciteitsprijzen (veel hoger dan NL) gecombineerd met maar een heel klein verschil in wegenbelasting tussen EV en kleine benzine (~100 a 200 euro per jaar verschil) en het wegvallen van de EV subsidie moet je niet lang nadenken.

Golf 1.0TSI met wat leuke uitrusting: ~25k
ID3 vergelijkbaar uitgerust: ~40k

Kost per 100km in brandstof:
Golf 1.0TSI: 8 euro/100km (ik zelf doe sub 7 :9 )
ID3: ~5.5 euro/100km (20kWh/100km bruto* uit de laadpaal, 100% thuis opladen aan 0.27euro/kWh)

Voor 20000km per jaar dus 500 euro meer aan benzine, 120 euro meer aan wegenbelasting en 150 euro meer aan onderhoud (schatting) om de hogere verzekeringskosten en de 15k extra van de ID3 te compenseren over de jaren heen.

*is zeker niet overdreven als je de laadverliezen en andere verliezen meeneemt: https://www.adac.de/rund-...computer-verbrauchswerte/

• Flipking94
Bedankt heren voor jullie uitleg, heel duidelijk zo.

Qua elektrische wagens stelde ik de vraag omdat er nu toch al een 10j elektrische wagens op de markt zijn en het onderhoud daarmee dus wellicht al beter in kaart is gebracht.

Als ze tegen 2030 1/3 van alle auto's in de EU hybride of elektrisch willen maken (klimaatdoelstelling), wacht ik wel weer even totdat Belgenland weer 180° draait. Daar zijn wij fantastisch in... ;)

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:02
Help, plotseling een probleem bij onze 2016 e-Golf.

De bestuurders deur wilt niet meer op slot. Het lijkt op een mechanisch probleem want ik kan de auto ook niet met de sleutel op slot doen (geen beweging in te krijgen).

Gek genoeg registreerd de MFD wel correct of de deur open is. De andere 3 deuren gaan ook op slot.

Iemand dit eerder meegemaakt?

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

Pagina: 1 ... 45 ... 142 Laatste