Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 140 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MLLL schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:25:
[...]

Eigenlijk is het best bizar dat dat kan....
Keyless entry zal vast de oorzaak zijn maar toch.
Is het zo moeilijk om een extra code van de originele zender mee te sturen zodat een cloon-zender nooit kan werken?!
Ze verlengen het signaal dat continu uit de sleutel komt, dus ze houden een ontvanger bij je voordeur waar de sleutel in de buurt netjes aan een haakje hangt, die ontvanger is verbonden met een zender die ze bij je auto houden.
een extra code zal in dit geval dus ook netjes meegezonden worden.
beter berg je de sleutel op in een metalen koektrommel, dat houdt het signaal tegen.

de nieuwe generatie sleutels heeft een bewegingssensor, als de sleutel een x periode stil ligt, dan stopt deze met het signaal uit te zenden.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:16
Freakin77 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:03:
[...]
Bovendien heeft mijn VW ook 'VW connected' dus gaat er denk ik ook iets af op mijn telefoon (nooit gechecked eigenlijk... hmm)
Ik zou dat maar even checken als ik jou was. Ding geeft namelijk totaal geen melding als je auto weggesleept wordt bijvoorbeeld en je ziet dan ook niet meer wat de locatie want de GPS springt alleen aan als hij aan is geweest. Dat liet mij i.i.g. vrij duidelijk zien dat je niet echt van die app uit kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:59
iedereen doet hier alsof je alleen de ramen van een VAG auto kan intikken. hou toch op zeg.

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:45
10 jaar geleden in de Golf6-tijd hadden ze al verschillende kunstjes om het alarm van Audi en VW uit te zetten. Op de juiste plek rechts onderin in de deur een gaatje boren/knippen was een beruchte. Maar op een gegeven moment hadden ze in de gaten dat als je met een grote zuignap het zijraam eruit tilde het alarm ook niet af ging. Als je toen de dealer belde dat de RNS weg was, was de eerste vraag: "zit het raam er nog in? Nee? Dan even rond de auto kijken, het raam ligt ergens in het gras". (Zelf meegemaakt).

Via WeConnect alarmering werkt bij mij trouwens wel. Maar dan moet je wel het security abonnement hebben. Ook als de auto verplaatst wordt krijg je dan meteen een melding.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennisdn op 04-09-2020 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 14:53
Ik zou dat alarm in ieder geval nooit bewust meebestellen, geloof er persoonlijk niet in. Leuk als het al standaard bij een bepaalde uitvoering zit (wat volgens mij ook meestal is vanaf de highline) en anders jammer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Er zijn zat trucjes om makkelijk binnen te komen, en de echte dieven hebben apparatuur om dan direct via de obd lezer de boel uit te kunnen schakelen en met een loper de auto te kunnen starten en de auto weg te halen.
Vaak zie je ook dat ze het signaal van de sleutels opvangen en daarmee de auto kunnen openen en leeghalen zonder braakschade.

Dus ergens gaat er iets mis in de beveiliging van de auto zelf, los of je nu wel of niet een alarm hebt.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:28

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Trucje wat mij vroeger altijd geholpen heeft (denk ik nog steeds): sticker van een totaal onbekend merk alarmsysteem op de ruiten.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-09 15:32
giovanni2903 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 01:02:
[...]

iedereen doet hier alsof je alleen de ramen van een VAG auto kan intikken. hou toch op zeg.
Eergisteren is die van mij ingetikt en daarbij navi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMS080
Joopieboy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:44:
Er zijn zat trucjes om makkelijk binnen te komen, en de echte dieven hebben apparatuur om dan direct via de obd lezer de boel uit te kunnen schakelen en met een loper de auto te kunnen starten en de auto weg te halen.
Vaak zie je ook dat ze het signaal van de sleutels opvangen en daarmee de auto kunnen openen en leeghalen zonder braakschade.

Dus ergens gaat er iets mis in de beveiliging van de auto zelf, los of je nu wel of niet een alarm hebt.
Klopt die dieven hebben tal van trucjes om het alarm te omzeilen/uit te schakelen. Die dieven komen speciaal op bestelling auto's leeghalen en weten precies welke auto welk systeem heeft, misschien door het te checken via kentekenrapport ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

GerCor schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:20:
Trucje wat mij vroeger altijd geholpen heeft (denk ik nog steeds): sticker van een totaal onbekend merk alarmsysteem op de ruiten.
OBD stekker verplaatsen, of een dummy plaatsen met spanning op de welbekende com poort pinnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
BMS080 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:38:
[...]

Eergisteren is die van mij ingetikt en daarbij navi meegenomen.
Wat ik dus bedoel, in die kassalink van je zitten al die mensen: ik ga iets anders kopen dan vag, bijv volvo. Alaof je daarvan een raam niet kunt intikken oid

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbr_22
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-09 15:07
Hoi,
Ik heb een golf 4 1.6 uit 2003. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de auto soms moeilijk in zijn 1 of achteruit kan. Verder gaat bij vlot optrekken ook het schakelen naar de 2e versnelling vrij zwaar? Weet iemand waar dit aan kan liggen? Op internet vind ik allerlei uit een lopende verhalen over de versnellingsbak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Het kan ook van alles zijn, maar ik zou eens beginnen met de versnellingsbakolie te verversen. :P

Schakelkabels kunnen problemen geven maar komt niet zo vaak voor.

De rest wordt al heel snel een stuk duurder maar zou je kunnen merken door een slippende koppeling en zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerOllie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:45

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

Tbr_22 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:09:
Hoi,
Ik heb een golf 4 1.6 uit 2003. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de auto soms moeilijk in zijn 1 of achteruit kan. Verder gaat bij vlot optrekken ook het schakelen naar de 2e versnelling vrij zwaar? Weet iemand waar dit aan kan liggen? Op internet vind ik allerlei uit een lopende verhalen over de versnellingsbak..
Ik heb een zelfde golf 4 1.6 gehad, ook uit 2003 die dat ook enigzins had. Ocean uitvoering was dat. Eigenlijk ook zelfde eigenschappen, naar 1 moest altijd rustig anders zat ie er niet goed in, achteruit net zo, en naar 2 soms ook moeilijk. Naar de andere versnellingen ging eigenlijk prima. Zelf nooit mee heen geweest, was op dat moment niet heel erg, je moest gewoon soepel schakelen, maar kan me voorstellen dat zoiets nu meer moeilijkheden geeft.

www.youtube.com/DerOllie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Joopieboy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:04:
[...]

OBD stekker verplaatsen, of een dummy plaatsen met spanning op de welbekende com poort pinnen. ;)
De garage zal je dankbaar zijn als je vergeet te vertellen dat je 12v op die pinnen gezet hebt, de volgende eigenaar van de auto trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
giovanni2903 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:30:
[...]

Wat ik dus bedoel, in die kassalink van je zitten al die mensen: ik ga iets anders kopen dan vag, bijv volvo. Alaof je daarvan een raam niet kunt intikken oid
Daar kan je ook het raam van intikken, maar die andere merken zijn veel minder populair qua onderdelen. Het gaat om de merken Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes, Skoda. Die zijn enorm populair!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbr_22
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-09 15:07
Joopieboy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:11:
Het kan ook van alles zijn, maar ik zou eens beginnen met de versnellingsbakolie te verversen. :P

Schakelkabels kunnen problemen geven maar komt niet zo vaak voor.

De rest wordt al heel snel een stuk duurder maar zou je kunnen merken door een slippende koppeling en zaken.
Goeie! Ga binnenkort even die olie verversen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

MLLL schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:46:
[...]

De garage zal je dankbaar zijn als je vergeet te vertellen dat je 12v op die pinnen gezet hebt, de volgende eigenaar van de auto trouwens ook.
Tsja je moet wel nadenken wat je doet, zorg dat je een lege zekering gebruikt in je zekeringenkast en daarmee het goed aansluit en wegwerkt. Moet je er wel aan denken op het moment dat je naar de garage gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
Ik moet helaas mijn lease auto de deur uit doen vanwege een andere werkgever. Nu zit ik te kijken naar een VW Scirocco vooral vanwege het model. Praktisch voldoet de Scirocco aan mijn eisen maar ik zie toch veel spookverhalen op internet. Vrij simpel ik wil een 1.4 / 2.0 TSI met DSG. Ik hoef geen R uitvoering of gechipt.
Zijn de problemen echt zo erg of valt het wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Alles voor 2012 wil je eigenlijk niet hebben is de stelregel. Zijn zoveel bedrijven die bestaan van alleen revisies van die motorblokken... Tot 2016 hoor en lees je ook nog wat dingen. Maar of dat een enkeling is of dat het echt structureel is weet ik zo even niet.

Geloof dat @Rainesh er al eens het een en ander over geschreven heeft. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Joopieboy op 05-09-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Termi schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:11:
Ik moet helaas mijn lease auto de deur uit doen vanwege een andere werkgever. Nu zit ik te kijken naar een VW Scirocco vooral vanwege het model. Praktisch voldoet de Scirocco aan mijn eisen maar ik zie toch veel spookverhalen op internet. Vrij simpel ik wil een 1.4 / 2.0 TSI met DSG. Ik hoef geen R uitvoering of gechipt.
Zou ik zelf heel goed overwegen, want over een paar jaar is het leuren met dat ding en krijg je er helemaal niks meer voor terug. Er is natuurlijk een reden voor dat je ze bijna niet ziet en ze in NL ook niet meer nieuw te bestellen zijn. Ik vind het een beetje zoals de TT. Erg mooi, maar omdat ze zo uitgesproken zijn, zijn ze ook erg snel gedateerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 06-09-2020 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Dennisdn schreef op zondag 6 september 2020 @ 07:43:
[...]

Zou ik zelf heel goed overwegen, want over een paar jaar is het leuren met dat ding en krijg je er helemaal niks meer voor terug. Er is natuurlijk een reden voor dat je ze bijna niet ziet en ze in NL ook niet meer nieuw te bestellen zijn. Ik vind het een beetje zoals de TT. Erg mooi, maar omdat ze zo uitgesproken zijn, zijn ze ook erg snel gedateerd.
Er zijn altijd kopers. Je koopt, tenminste ik, een auto die je zelf mooi vindt en waar je graag een paar jaar in wilt rijden en niet om wat de auto eventueel nog waard is als je de auto gaat verkopen.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:34
Termi schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:11:
Hangt er vanaf wat je definitie van "echt zo erg" is.
1.4TSI 122pk (CAXA):
- Ketting geeft vooral problemen. (maar een riem bij een nieuwere TSI moet dan weer vervangen worden elke 210k km en is niet zo heel veel goedkoper als een ketting vervangen)
1.4 TSI 160pk (CAVD/CTHD):
- Twincharged, heeft in zijn eerste versies en hogere vermogensvarianten wel wat problemen gekend. Tussen de twee best de laatste variant (CTHD) kiezen, is vanaf pakweg ~2010/2011 gebruikt.
2.0TSI 200/211pk (CCTA/CCZA/CBFA/CAWB)
- Ketting/kettingspanner problemen
- Olieverbruik (?)
2.0TSI 265pk "R" (CDL)
- Ouder basisontwerp (EA113, tijdperk Golf 5 GTI). Best betrouwbaar.
2.0TDI:
- EGR falen
- Tweemassavliegwiel

DSGs:
- DQ200 7 traps, droge koppelingen (1.4TSI). Minst goede DSG
- DQ250 6 traps, natte koppelingen (2.0TSi, 2.0TSI). "Betere" DSG. Heeft wel periodiek onderhoud nodig.

Ideale keuze is dus een 1.4TSI 122pk handbak, 2.0TDI handbak/DSG of de R.
1.4TSI 160pk (CTHD versie) zou ik zelf ook nog wel overwegen.

Uiteindelijk is er altijd wel iets dat je niet kan voorzien. Dus gewoon 1 a 2k bij de verkoopprijs bijtellen, dat opzij zetten voor (potentiele) reparaties en dan gewoon genieten. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door AndRo555 op 06-09-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En voor de diesel schrijf je natuurlijk als een malle af omdat vrijwel niemand nog een diesel wil. Dat is nu al niet, laat staan over een paar jaar.

Maar goed, dit is geen aankoopqdviestopic iirc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Kun je een versnellingsbak beschadigen van een automatische DSG bak als je hem in manueel rijdt met flippers? Of zijn die zo beveiligd, dat je geen fouten kan maken met schakelen (behalve dat je teveel toeren maakt in een versnelling).

[ Voor 36% gewijzigd door ion op 06-09-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

AndRo555 schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:40:
[...]

1.4TSI 122pk (CAXA):
- Ketting geeft vooral problemen. (maar een riem bij een nieuwere TSI moet dan weer vervangen worden elke 210k km en is niet zo heel veel goedkoper als een ketting vervangen)
- Twincharged, heeft in zijn eerste versies en hogere vermogensvarianten wel wat problemen gekend. Tussen de twee best de laatste variant (CTHD) kiezen, is vanaf pakweg ~2010/2011 gebruikt.
- Olieverbruik (?)
2.0TSI 265pk "R" (CDL)
2.0TDI:
- EGR falen
- Tweemassavliegwiel

DSGs:
- DQ250 6 traps, natte koppelingen (2.0TSi, 2.0TSI). "Betere" DSG. Heeft wel periodiek onderhoud nodig.

Uiteindelijk is er altijd wel iets dat je niet kan voorzien. Dus gewoon 1 a 2k bij de verkoopprijs bijtellen, dat opzij zetten voor (potentiele) reparaties en dan gewoon genieten. 8)
En vergeet niet de baksoftware aan te laten passen bij een DSG, schakeltijden en schakelmomenten zijn erg belangrijk. Met name om de slijtage van de bak te voorkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
ion schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:39:
Kun je een versnellingsbak beschadigen van een automatische DSG bak als je hem in manueel rijdt met flippers? Of zijn die zo beveiligd, dat je geen fouten kan maken met schakelen (behalve dat je teveel toeren maakt in een versnelling).
Wat voor soort fout denk je aan? Je kan alleen omhoog of omlaag en niet zoals met een handbak een versnelling overslaan ofzo. Hooguit vol in de toeren trappen, maar ook dat is allemaal wel begrenst.

[ Voor 23% gewijzigd door Dennisdn op 06-09-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

Dennisdn schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:01:
[...]

Wat voor soort fout denk je aan? Je kan alleen omhoog of omlaag en niet zoals met een handbak een versnelling overslaan ofzo. Hooguit vol in de toeren trappen, maar ook dat is allemaal wel begrenst.
Dat je doorschakelt naar een versnelling met te weinig toeren/snelheid. Het is dat ik het gisteren per ongeluk aanklikte door een peddel in te drukken, vandaar de vraag. Verder gebruik ik het eigenlijk niet :9

[ Voor 5% gewijzigd door ion op 06-09-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

Ik snap trouwens nog steeds niet of de GTE een ketting of riem heeft. Van mossel VW garage zei een ketting, maar andere eigenaren zeggen dat de GTE een riem heeft. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
GTE is EA211 en dus riem.

Zie ook:
YouTube: Audi A3 Sportback E-tron – 2015 – 283.550 km - Klokje Rond
Joopieboy schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:44:
[...]

En vergeet niet de baksoftware aan te laten passen bij een DSG, schakeltijden en schakelmomenten zijn erg belangrijk. Met name om de slijtage van de bak te voorkomen. :)
Ja, maar daar ben je beter om de creep functie uit te zetten ("auto-hold" aan) en ook te vermijden vooruit te kruipen aan lichten of in de file.
De DSG tune op zich zal niet heel veel impact hebben om slijtage.

De VW afstelling maakt in mijn ogen soms nog wel wat te gretig gebruik van de "1.x" versnelling door zowel 1e als 2e versnelling geactiveerd te hebben, maar beide koppelingen te laten slippen.

Oh en terugschakelen naar 1e (geforceerd in M, of door eigen logica als gevolg van gaspedaal input), maakt af en toe wel heel aardige geluiden. :/ (Droge 7 traps DQ200)

[ Voor 6% gewijzigd door AndRo555 op 06-09-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

AndRo555 schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:30:

[...]

Ja, maar daar ben je beter om de creep functie uit te zetten ("auto-hold" aan) en ook te vermijden vooruit te kruipen aan lichten of in de file.

De VW afstelling maakt in mijn ogen soms nog wel wat te gretig gebruik van de "1.x" versnelling door zowel 1e als 2e versnelling geactiveerd te hebben, maar beide koppelingen te laten slippen.

Oh en terugschakelen naar 1e (geforceerd in M, of door eigen logica als gevolg van gaspedaal input), maakt af en toe wel heel aardige geluiden. :/ (Droge 7 traps DQ200)
Ok, dus zelfs bij een officiele VW garage snappen ze er niks van :+ Twijfels of ik daar nog mijn onderhoud wil gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
ion schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:33:
[...]

Ok, dus zelfs bij een officiele VW garage snappen ze er niks van :+ Twijfels of ik daar nog mijn onderhoud wil gaan doen.
Geen vreemde ervaring, even mijzelf quoten ;)
AndRo555 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:07:
[...]

De dealer(s) zijn soms echt incompetent. Kwam ik op het einde van de zomer af met een probleempje dat de 2.0TDI in de Passat er soms lang over doet om koud te starten. Gaf ik een mooi overzicht van wanneer het probleem zich presenteert en onder welke condities.
Geef ik ook aan dat het hoogstwaarschijnlijk aan de VVT (variabele kleptiming) solenoide ligt.
(ik ken best wel wat van techniek, zoals sommigen hier misschien wel weten, en kwam in combinatie met het uitlezen van de wagen tot deze conclusie)

Kom ik de wagen ophalen: Was er niets te vinden volgens de receptiebediende. Even de monteur er bij halen, vraag ik hem of hij de VVT solenoide gecontroleerd heeft. Heeft die niet gedaan, de monteur beweerd bij hoog en laag dat er geen VVT op die motor zit (EA288 CRLB). Ik blijf bij mijn standpunt dat die VVT er zeer zeker op zit. Uiteindelijk gaat de monteur toch eens in zijn documentatie zien: uiteraard blijkt dat die VVT er wel in zit. 8)7

Dus wat expliciet op voorhand gevraagd was om te checken (VVT solenoid) is niet gecheckt. En het, weliswaar kleine, probleem is niet verholpen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

AndRo555 schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:39:
[...]

[...]
Dat is wel erg triest zeg, dat jij de monteur er op moet wijzen wat er in je auto zit. :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
ion schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:41:
[...]

Dat is wel erg triest zeg, dat jij de monteur er op moet wijzen wat er in je auto zit. :F
Is wel echt de meest trieste VW garage in de omgeving. Jammer genoeg ook diegene op nog geen 2km hier vandaan. De lease-auto gaat dus daar naartoe. De wagen(s) in eigen bezit naar een andere garage of zelf het onderhoud.

Ook leuk om even te delen, sinds een dikke maand nieuw speelgoed voor er bij: een A4 Cabrio 1.8T uit 2005, naast de dagelijkse Golf en Passat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_uVsyUR1sZyqMIXq33Tjbfm8qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9q4xzP2vOR5Yg2HH8HfkWrYz.jpg?f=fotoalbum_large

Weliswaar geen VW, maar eerder een "honourable mention" zoals @Rainesh zijn A3. ;)

Ondertussen al een aantal fixjes gedaan:
- Radio antenne verbinding naar de achterklep
- Rechter achtherveer was afgebroken (klein stukje), twee nieuwe er onder gestoken van achter.
- Algemeen onderhoud: 5W40 er in, filters, etc. + bougies.

[ Voor 51% gewijzigd door AndRo555 op 06-09-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

Ik voel me wel genaaid door van mossel nu. Ik vroeg destijds bij aankoop nadrukkelijk of de riem vervangen moest worden, want op de website van VW stond na 5 jaar dat dan moest plaatsvinden. Vervolgens zeiden ze dat het een ketting was en die gaat langer mee.

Kan ik nu met de bovag garantie, die ik nog heb, eisen dat er een nieuwe riem in wordt gezet? Of klopt het echt dat deze distributieriemen langer dan 5 jaar meegaan. De auto heeft pas 97000 gelopen ondertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
Dat 5 jaar interval is een tricky ding. In de UK (en blijkbaar dus ook NL?) wordt er om de xxx xxx km of om de 5 jaar voorgeschreven. In DE en hier (BE) niet.
Ik zou dus gewoon het boekje volgen en dat laten doen bij 210/240k km, misschien als je over de 10 jaar rolt en nog niet aan 210k zit het wel overwegen om te doen.

Bij echt oude distributieriemen zou ik het eerder doen. Bovenstaande A4 heeft nog de originele riem die dus 15 jaar oud is. Weliswaar nog net geen 100k km gelopen. Handleiding schrijft 180k km voor (wat meer is dan die waterpomp doet, maar dat terzijde). Er is helemaal geen leeftijd opgegeven.

Ik heb al ettelijke TDI's voorbij de 5 jaar gereden vooraleer de distributie gedaan werd, en toen enkel op km's vervangen.

De distributieriem van de A4 staat wel op de planning om van de winter eens aan te pakken, samen met de waterpomp.

[ Voor 8% gewijzigd door AndRo555 op 06-09-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

AndRo555 schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:01:
Dat 5 jaar interval is een tricky ding. In de UK (en blijkbaar dus ook NL?) wordt er om de xxx xxx km of om de 5 jaar voorgeschreven. In DE en hier (BE) niet.
Ik zou dus gewoon het boekje volgen en dat laten doen bij 210/240k km, misschien als je over de 10 jaar rolt en nog niet aan 210k zit het wel overwegen om te doen.

Bij echt oude distributieriemen zou ik het eerder doen. Bovenstaande A4 heeft nog de originele riem die dus 15 jaar oud is. Weliswaar nog net geen 100k km gelopen. Handleiding schrijft 180k km voor (wat meer is dan die waterpomp doet, maar dat terzijde). Er is helemaal geen leeftijd opgegeven.

Ik heb al ettelijke TDI's voorbij de 5 jaar gereden vooraleer de distributie gedaan werd, en toen enkel op km's vervangen.

De distributieriem van de A4 staat wel op de planning om van de winter eens aan te pakken, samen met de waterpomp.
Hmm, oke. Misschien dat we hem dan over een enkele paar jaar vervangen dan. Mijn vader hamerde er altijd op in dat een riem iedere 5 jaar vervangen moest worden, zo heeft hij dat bij zijn eigen auto's en de auto's van mijn moeder dus altijd gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
Mijn seat die ik met 190k kocht en toen 13 jaar oud was, had ook nog de originele riem. Heb die toen bij 2 ton laten vervangen. Als je in 5 jaar 50k-60k km hebt gereden ga je toch geen 600 euro neerleggen bij een garage voor een nieuwe riem? Ik zou er dan nog 5 jaar mee rijden tot 120k. Die riemen kunnen best wel wat hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

Bedankt voor jullie ervaringen en informatie :) Ik leer beetje bij beetje wat meer over auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

giovanni2903 schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:33:
Mijn seat die ik met 190k kocht en toen 13 jaar oud was, had ook nog de originele riem. Heb die toen bij 2 ton laten vervangen. Als je in 5 jaar 50k-60k km hebt gereden ga je toch geen 600 euro neerleggen bij een garage voor een nieuwe riem? Ik zou er dan nog 5 jaar mee rijden tot 120k. Die riemen kunnen best wel wat hebben
Een riem kan idd best wat hebben. Het is alleen niet zo heel tof voor de motor als ie knapt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
ion schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:26:
[...]

Dat je doorschakelt naar een versnelling met te weinig toeren/snelheid. Het is dat ik het gisteren per ongeluk aanklikte door een peddel in te drukken, vandaar de vraag. Verder gebruik ik het eigenlijk niet :9
Toen ik voor het eerst een DSG had, gooide ik hem per ongeluk eens in de manueel 3 terwijl ik 140 reed. Nu nog geen idee wat ik precies deed, maar bleef hangen denk ik. Ik had niet eens in de gaten dat ik het had gedaan en de motor kwam zo’n beetje door de voorkap. Ik was al in de nood-pech-paniek van uiterst links naar de vluchtstrook aan het manoeuvreren tot ik hem ineens in M3 zag staan :)

Volgens mij kan het geen kwaad als het eens gebeurd.

Verder gebruik ik de flippers nooit. Geloof dat het vooral handig is als je met een aanhanger de bergen in gaat ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisdn op 07-09-2020 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

AndRo555 schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:30:

Zie ook:
YouTube: Audi A3 Sportback E-tron – 2015 – 283.550 km - Klokje Rond

[...]

Precies dat, is veel winst in te halen ook qua comfort en rust in de auto. :) Ook het onnodig ver doorhalen in sport of te lang in de versnelling blijven halen heb je dan niet nodig als de schakelmomenten wat beter gekozen zijn in de gewone stand. Krijg je een veel fijnere auto van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ion schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:26:
[...]

Manueel mode is helemaal failsafe gemaakt. Je kan niet oplaag/omhoog als het niet uitkomt qua toeren.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

Illusion

(the art of)

Iemand ervaringen met OBD2 lezers icm Volkswagen?
Had vorige week een foutcode/storingslampje en de garage had geen tijd. Van een bekende een cheap kastje van Autel https://www.auteltech.com/c/www/mk1/3182.jhtml geleend en dat deed op zich wat het moest doen. (foutcode gloeispiraal, lekker belangrijk).
Hier zie ik iedereen met OBDeleven aan de slag, maar dat lijkt VAG-Only? Zoek eigenlijk liefst iets dat over 10 jaar ook nog werkt, en voor alle merken werkt. Uitlezen van de DSG is een pré.

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 07-09-2020 15:42 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
The Eagle schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:44:
[...]

Een riem kan idd best wat hebben. Het is alleen niet zo heel tof voor de motor als ie knapt ;)
nee klopt, maar je aan die intervallen houden kost soms onnodig veel geld.
Illusion schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:04:
Iemand ervaringen met OBD2 lezers icm Volkswagen?
Had vorige week een foutcode/storingslampje en de garage had geen tijd. Van een bekende een cheap kastje van Autel https://www.auteltech.com/c/www/mk1/3182.jhtml geleend en dat deed op zich wat het moest doen. (foutcode gloeispiraal, lekker belangrijk).
Hier zie ik iedereen met OBDeleven aan de slag, maar dat lijkt VAG-Only? Zoek eigenlijk liefst iets dat over 10 jaar ook nog werkt, en voor alle merken werkt. Uitlezen van de DSG is een pré.
zat keus, carly is bijv niet alleen voor vag

[ Voor 18% gewijzigd door giovanni2903 op 07-09-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Heeft iemand van jullie een iPhone in gebruik met een e-Sim én een normale Sim (met andere woorden dual-Sim)? Zo ja, hoe gaat de Discover er mee om? “Gewoon” alsof er 2 Bluetooth telefoons zijn gekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Dennisdn schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:35:
Heeft iemand van jullie een iPhone in gebruik met een e-Sim én een normale Sim (met andere woorden dual-Sim)? Zo ja, hoe gaat de Discover er mee om? “Gewoon” alsof er 2 Bluetooth telefoons zijn gekoppeld?
Misschien niet wat je bedoelt maar ik heb een Samsung 9+. Dual-Sim. Discover ziet dat als 1 telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Dennisdn schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:35:
Technisch gezien: Hoe zou jij 't veilig willen bereiken dat één (fysiek) stukje onbekende netwerk hardware zich middels twéé MAC adressen aan gaat melden op jouw Discover apparaat?

Technisch gezien is 't niet onmogelijk maar vanuit security binnen 't Bluetooth protocol kán 't gelukkig niet.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Will_M schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:15:
[...]

Technisch gezien: Hoe zou jij 't veilig willen bereiken dat één (fysiek) stukje onbekende netwerk hardware zich middels twéé MAC adressen aan gaat melden op jouw Discover apparaat?

Technisch gezien is 't niet onmogelijk maar vanuit security binnen 't Bluetooth protocol kán 't gelukkig niet.
Nou. Ik dacht eerder: je telefoon is gekoppeld aan de Discover. Niet een sim card. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
GerCor schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:16:
[...]

Nou. Ik dacht eerder: je telefoon is gekoppeld aan de Discover. Niet een sim card. 🤔
Wat wil je daar mee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

AndRo555 schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:39:
[...]

[...]
He.. Mijn 2014 1.6TDI Golf start koud ook niet echt vlot, zeker in corona tijd waardoor die veel meer stil staat wil ie nog wel eens meer slagen nodig hebben dan ik wil (normaal reed ik 700km/week maar nu nog 300km/maand). Hoe kom ik er nou het beste achter waar dat aan ligt? Heb ik ook een brakke vvt solenoid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Will_M schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:45:
[...]

Wat wil je daar mee zeggen?
Dat de Discover verbinding maakt met de telefoon en niet met simkaartjes.

-------------

Ook leuk/handig om te weten:
Op de telefoon kies je een simkaart waarmee de telefoon gesprekken kan (eigenlijk: moet gaan) voeren. Ik heb als providers T-Mobile (privé) en KPN (zakelijk).
Ik heb KPN ingesteld als de simkaart waarmee de telefoon standaard moet bellen. De Discover laat dan ook op het scherm KPN zien als provider. Nergens laat de Discover zien dat ik ook T-Mobile als provider heb. Maar de telefoon (ook een instelling op de telefoon) kan de vraag stellen: met welke provider wil je bellen? Dat doet de Discover niet. Kies ik op de telefoon T-Mobile dan gaat de telefoon via T-Mobile bellen.

Ik heb een MIB1 en kan maximaal 1 telefoon 'aansluiten'. Maar ik kan kiezen uit 2 providers (simkaartjes). Heb je nou een MIB2, dan kun je maximaal 2 telefoons op de Discover aansluiten. Die kun je, desgewenst, beide op je scherm van de Discover tonen. Hoeft niet. En dan kun je uit 4 providers (simkaartjes) kiezen.

Bovenstaande geheel ter informatie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
GerCor schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:16:
[...]

Daar heb je hem te pakken denk ik..... Had ik logisch zelf kunnen bedenken. Mijn vraag is helemaal niet relevant omdat de iphone zelf bepaalt welke lijn hij inzet omdat je iedereen in het adresboek kunt toewijzen aan het ene nummer of het andere nummer.

Ik heb nu slechts nog een X die maar één sim heeft zodat ik het niet zelf kon testen. Ik wacht met smart op de iphone 12 zodat ik eindelijk na 15 jaar af ben van 2 telefoons meeslepen. (Vanaf de Xs kan het geloof ik al, maar de X was toen nog niet aan vervanging toe).

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 09-09-2020 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Nou jongens het werd eens tijd, de nieuwe golf 8 variant heeft eindelijk eens led achterlichten gekregen. Oogt in mijn ogen direct als een volwaardige auto nu, vond dat bij de vorige modellen altijd wel een afknapper.

https://www.autoweek.nl/a...-volkswagen-golf-variant/

En zojuist kwam de id3 langsrijden, lijkt in het echt stuk groter dan op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Scrtz schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:56:
Nou jongens het werd eens tijd, de nieuwe golf 8 variant heeft eindelijk eens led achterlichten gekregen. Oogt in mijn ogen direct als een volwaardige auto nu, vond dat bij de vorige modellen altijd wel een afknapper.

https://www.autoweek.nl/a...-volkswagen-golf-variant/

En zojuist kwam de id3 langsrijden, lijkt in het echt stuk groter dan op de foto.
Volgens mij heeft mijn golf 7.5 variant ook al led achterlichten.

Ik heb deze zitten kijken: https://www.autoblog.nl/n...t-passat-overbodig-169832

Wat mij opviel is dat er bij de 8 een elektrische achterklep mogelijk is, en er handgreepverlichting op voor en achterdeuren zitten, ik hen nog de puddle lights in de zijspiegels.

Interieur vind ik wel een achteruitgang tov de 7.5, alleen het dsg pookje vind ik dan wel weer netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Shanquish schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:31:
[...]

Volgens mij heeft mijn golf 7.5 variant ook al led achterlichten.

Ik heb deze zitten kijken: https://www.autoblog.nl/n...t-passat-overbodig-169832

Wat mij opviel is dat er bij de 8 een elektrische achterklep mogelijk is, en er handgreepverlichting op voor en achterdeuren zitten, ik hen nog de puddle lights in de zijspiegels.

Interieur vind ik wel een achteruitgang tov de 7.5, alleen het dsg pookje vind ik dan wel weer netjes.
Volgens mij is dat nog halogeen toch? Het lijkt in ieder geval zo simpel imo, geen dynamische achterlichten ook bijv.

En ja vind het interieur persoonlijk ook een achteruitgang tov de 7.5. De indeling in de middenconsole vind ik ook zo raar, pookje is het enige positieve eraan. Ze hebben geprobeerd de 2 schermen te 'verbinden' maar het ziet er zo net niet uit. Had ze dan echt apart gehouden zoals in de 7.5 of had het a la Mercedes gedaan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Scrtz schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:52:
[...]

Volgens mij is dat nog halogeen toch? Het lijkt in ieder geval zo simpel imo, geen dynamische achterlichten ook bijv.
Net gecheckt, achterlicht units zijn volledig led.

Samen met de led plus koplampen heb ik volgens mij geen halogeen pitje meer erin, interieur verlichting is ook al led (was in oude 7 ook al )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Crap. Kreeg vanmiddag een WhatsApp van mijn dochter: ik breng de auto even naar de garage want het dak lekt. Op zich vreemd want 30 juli heeft de auto een inspectiebeurt gehad en op de factuur stond dat de goten van het dak zijn behandeld. Morgen gaan ze er naar kijken, nu staat de auto in ieder geval binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HQ2_hy4UDB4AVsfu4kOl-FDSLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZRSHpQhu0Kl68uYFvAEQ6Pl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zo die Golf 8 is netjes zeg.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31

link_mario

Ofwa?

Rainesh schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Vraag even aan de dealer om je software te updaten naar 254.
Dat was uiteindelijk niet de oplossing, maar: na wat troubleshooten bleek de USB port (of iig de unit waar de port in zit) niet geheel goed te functioneren.

Gisteren laten vervangen onder garantie en voila: werkt als een trein.

Bedankt voor de hulp! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Update op het lek in mijn panoramadak. Afvoer onder de 'hemelbekleding' was verstopt. Tijdens de inspectie worden de afvoeren aan de zijkant wel gedaan maar die onder de hemelbekleding' niet. Tsja. Wat arbeidsloon en we kunnen weer. Op de hemelbekleding geen sporen van regenwater te zien. Op de stoel wel. Nu op zoek naar een schoonmaakmiddel om ook dat weer te verwijderen.

• bord4kop
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Vraag voor de Passat (en Golf?) GTE bezitters;

Na lange ritten (> 45 minuten) hoor ik een constante bromtoon. Die zit net tegen de gehoorgrens aan. Ik hoor het als ik constant rijd. Dus lange ritten met de cruise contol op snelweg of N wegen.
Het irritante is dat ik de brom ook nog lang blijf horen nadat ik allang weer thuis en uitgestapt ben..

Hebben meer mensen dat gemerkt?

PS: ik weet dat er extra -namaak- geluid over de speakers komt in de GTE stand. Ik gebruik die knop/stand overigens bijna nooit. Maar dat bedoel ik niet.
Tenzij er ook in normale -hybrid- modus ook extra geluid uit de speakers komt? Dan zou het te verklaren zijn. En uit te schakelen! })

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 10-09-2020 15:55 ]

| Security Management |

• giovanni2903
geluid door de speakers zou ik meteen uitzetten als mn auto dat had. geniet liever van mn muziek ipv fake motor geluid :P

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:49

-Sander-

///M Powerrrrrr

GerCor schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:57:
Update op het lek in mijn panoramadak. Afvoer onder de 'hemelbekleding' was verstopt. Tijdens de inspectie worden de afvoeren aan de zijkant wel gedaan maar die onder de hemelbekleding' niet. Tsja. Wat arbeidsloon en we kunnen weer. Op de hemelbekleding geen sporen van regenwater te zien. Op de stoel wel. Nu op zoek naar een schoonmaakmiddel om ook dat weer te verwijderen.
Kun je ook een foto maken welke afvoer je bedoeld? Dan kan ik die van mij ook even controleren!

• giovanni2903
heb bij mn seat ibiza toen een verstopte afvoer gehad waardoor de hele bestuurderskant zeiknat was. dat bleek een tuutje achter de deur te zijn die verstopt zat waardoor het water naar binnen ipv buiten liep. ben wel benieuwd hoe die afvoer bij een golf 7 is inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:15
bord4kop schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:54:

Na lange ritten (> 45 minuten) hoor ik een constante bromtoon. Die zit net tegen de gehoorgrens aan. Ik hoor het als ik constant rijd. Dus lange ritten met de cruise contol op snelweg of N wegen.
Het irritante is dat ik de brom ook nog lang blijf horen nadat ik allang weer thuis en uitgestapt ben..

PS: ik weet dat er extra -namaak- geluid over de speakers komt in de GTE stand. Ik gebruik die knop/stand overigens bijna nooit. Maar dat bedoel ik niet.
Tenzij er ook in normale -hybrid- modus ook extra geluid uit de speakers komt? Dan zou het te verklaren zijn. En uit te schakelen! })
Misschien zit ik er totaal naast, maar heeft jouw auto cilinderuitschakeling? Mijn Fiesta heeft dat, als ik constant 80-100 rij dan hoor je een zware brom nadat hij van 3 naar 2 cilinders gaat. Wisselen naar de sportstand lost dat dan op.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
AndRo555 schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:40:
[...]

1.4TSI 122pk (CAXA):
- Olieverbruik (?)
2.0TSI 265pk "R" (CDL)
2.0TDI:
- EGR falen
- Tweemassavliegwiel

DSGs:

Dank allemaal voor de toelichting. Helaas heb ik besloten om verder te kijken, vind het iets te veel risico voor wat ik rij. Blijft een mooie auto!

• Scrtz
macmellow schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:05:
[...]

Misschien zit ik er totaal naast, maar heeft jouw auto cilinderuitschakeling? Mijn Fiesta heeft dat, als ik constant 80-100 rij dan hoor je een zware brom nadat hij van 3 naar 2 cilinders gaat. Wisselen naar de sportstand lost dat dan op.
Heeft GTE volgens mij niet. En normaal gesproken merk of hoor je daar helemaal niks van.
Termi schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:33:
[...]

Dank allemaal voor de toelichting. Helaas heb ik besloten om verder te kijken, vind het iets te veel risico voor wat ik rij. Blijft een mooie auto!
Ik vind die 'risico's' altijd maar erg zwart-wit en ook gewoon overdreven. Ja er zijn problemen geweest, ja er zijn ook al terugroepen voor geweest (dus bij aanschaf kun je altijd de dealer bellen om dit na te kijken) en ja er rijden wel tig meer VAG groep auto's rond dan menig ander merk dus hoor je ook veel sneller 'meer' over problemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Scrtz op 10-09-2020 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 10:48
GerCor schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:57:
All Purpose Cleaner van Poorboys kan wel helpen. Beetje verdunnen met water (1:10 of 1:4 bijv), insprayen en dan met een vochtige doek ff schoonmaken.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• The Eagle

The Eagle

Werkt dat ook voor het schoonmaken van beige stoffen bekleding?
Iets met dat plus twee kids die nergens naar kijken :X

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 10:48
The Eagle schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:14:
Werkt dat ook voor het schoonmaken van beige stoffen bekleding?
Iets met dat plus twee kids die nergens naar kijken :X
Ja hoor, zeker. www.carclean.nl daar bestel ik het altijd.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• GerCor

GerCor

-Sander- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:42:
[...]

Kun je ook een foto maken welke afvoer je bedoeld? Dan kan ik die van mij ook even controleren!
Ik vrees dat ik dan het panoramadak moet verwijderen om die foto te kunnen maken. Ze zijn er ruim 3 uur mee bezig geweest. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
MeltedForest schreef op woensdag 9 september 2020 @ 03:06:
[...]

He.. Mijn 2014 1.6TDI Golf start koud ook niet echt vlot, zeker in corona tijd waardoor die veel meer stil staat wil ie nog wel eens meer slagen nodig hebben dan ik wil (normaal reed ik 700km/week maar nu nog 300km/maand). Hoe kom ik er nou het beste achter waar dat aan ligt? Heb ik ook een brakke vvt solenoid?
Als die "koud" (minstens een paar uur stilgestaan, maar kan dus ook bij 35C buiten) af en toe slecht start dan is de kans reëel dat het de VVT solenoide/klep is die af en toe blijft steken of lekt. Echte diagnose is niet simpel.
Het VVT solenoide onderdeel heeft blijkbaar over de jaren heen in die motorserie (EA288, lees Golf 7 chassis diesels) wel een update gekregen naar een iets andere module onder hetzelfde nummer.

In dat lange starten spuit de auto nog geen diesel in omdat de nokkenaspositie niet is wat de auto verwacht/aanvraagd dmv de solenoide. Eens die dus wel exact op de juiste positie staat dan begint de inspuiting en dan start die.
Het zou kunnen dat je dat ook in VCDS kunt zien aan de signalen (inspuiting, nokkenaspositie, commanded VVT positie, etc.)

Echt problematisch is het niet, want ik heb er ruim 80k km zo mee gedaan. En nooit is die niet gestart na een aantal seconden startmotor actief. Mogelijks niet zo heel goed voor de startmotor en batterij, maar doordat er een start-stop systeem opzit zijn die gebouwd voor vele hoger aantal cycles.
[...]

Ja, het is niet zo betrouwbaar als een Corolla (de juiste versies daarvan toch :+) Maar over het algemeen is het niet echt zo extreem. Sommige items kosten je een pak geld, maar gaan dan ook gewoon weer zoveel jaar mee. Al de rest draait gewoon 300k+ km als je netjes het onderhoudsschema naleeft.
bord4kop schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:54:

Bij GTE en geluid dat na pakweg 45min begint en na de stop blijft doet mij direct richting de batterijkoeling denken. Afhankelijk van de temperaturen en rijstijl duurt het even totdat die op redelijke load gaat draaien.

Alternatief zou de elektrische waterpomp zijn voor de turbo water loop zorgt, die loopt nog een eind na om te vermijden dat de stilstaande olie in de turbo te warm wordt (150C+).
Scrtz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:33:
[...]

Heeft GTE volgens mij niet. En normaal gesproken merk of hoor je daar helemaal niks van.
Bwah, die cilinderuitschakelingen is bij momenten wel echt hoor en voelbaar. Typisch scenario is licht afhellend op de snelweg, dan komt die dreun wel redelijk binnen.

[ Voor 42% gewijzigd door AndRo555 op 10-09-2020 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
AndRo555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:45:
[...]

Als die "koud" (minstens een paar uur stilgestaan, maar kan dus ook bij 35C buiten) af en toe slecht start dan is de kans reëel dat het de VVT solenoide/klep is die af en toe blijft steken of lekt. Echte diagnose is niet simpel.
Het VVT solenoide onderdeel heeft blijkbaar over de jaren heen in die motorserie (EA288, lees Golf 7 chassis diesels) wel een update gekregen naar een iets andere module onder hetzelfde nummer.

In dat lange starten spuit de auto nog geen diesel in omdat de nokkenaspositie niet is wat de auto verwacht/aanvraagd dmv de solenoide. Eens die dus wel exact op de juiste positie staat dan begint de inspuiting en dan start die.
Het zou kunnen dat je dat ook in VCDS kunt zien aan de signalen (inspuiting, nokkenaspositie, commanded VVT positie, etc.)

Echt problematisch is het niet, want ik heb er ruim 80k km zo mee gedaan. En nooit is die niet gestart na een aantal seconden startmotor actief. Mogelijks niet zo heel goed voor de startmotor en batterij, maar doordat er een start-stop systeem opzit zijn die gebouwd voor vele hoger aantal cycles.

[...]

Ja, het is niet zo betrouwbaar als een Corolla (de juiste versies daarvan toch :+) Maar over het algemeen is het niet echt zo extreem. Sommige items kosten je een pak geld, maar gaan dan ook gewoon weer zoveel jaar mee. Al de rest draait gewoon 300k+ km als je netjes het onderhoudsschema naleeft.

[...]

Bij GTE en geluid dat na pakweg 45min begint en na de stop blijft doet mij direct richting de batterijkoeling denken. Afhankelijk van de temperaturen en rijstijl duurt het even totdat die op redelijke load gaat draaien.

Alternatief zou de elektrische waterpomp zijn voor de turbo water loop zorgt, die loopt nog een eind na om te vermijden dat de stilstaande olie in de turbo te warm wordt (150C+).

[...]

Bwah, die cilinderuitschakelingen is bij momenten wel echt hoor en voelbaar. Typisch scenario is licht afhellend op de snelweg, dan komt die dreun wel redelijk binnen.
Scheelt dat ik meestal op snelheden rij dat die clinderuitschakeling toch niet werkt :P

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
[...]

We hebben een Eos met CAXA. Zou je denken ketting slijtage... nou mooi niet, nokkenasversteller is een veer in gebroken. Toink-toink-toink :)

Effect was overigens hetzelfde, hele distributiekant laten vervangen bij 150K, dus van nokkenas tot oliepomp alles wat erop zit. 300€ onderdelen, 600€ werk, met 4 nieuwe bougies en een beurtje er bij in. Vond dat nogal meevallen.

Ketting had sowieso bij 180K vervangen moeten worden. Dat was nu 2 jaar eerder. Viel wel te overzien.

[ Voor 7% gewijzigd door SkiFan op 10-09-2020 22:50 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
GerCor schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:16:
[...]

Ik vrees dat ik dan het panoramadak moet verwijderen om die foto te kunnen maken. Ze zijn er ruim 3 uur mee bezig geweest. :)
Wat kostte dat grapje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

€ 176

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Rainesh schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:15:
[...]

Ja hoor, zeker. www.carclean.nl daar bestel ik het altijd.
Thanks, binnenkort even bestellen. Voor de vakantie viel het nog mee maar inmiddels zitten er verschillende vochtplekken op de bank, en zit er vet van de hoofdsteunen in de stoelen....ergens houdt het op :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:50

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Waar kopen jullie altijd de all seasons banden?
Mijn voorbanden waren af bij de APK, heb nu eerst de winterbanden eronder gegooit.
Weet iets te vroeg maar dan kan ik bij de wissel volgend jaar gelijk een nieuwe set halen en het nog even uitstellen :).

Betreft: Volkswagen Polo 1.2 | 2011 | 185/60R15

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:49

-Sander-

///M Powerrrrrr

GerCor schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:16:
[...]

Oh :P 7(8)7
Zal de garage er ook eens naar vragen, dat zou je toch zelf ook moeten kunnen schoonmaken?

Anders zou iedereen met een vol/lekkend dak rijden op een gegeven moment :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 16:17

derx666

mecker ende blaet

Ik ben nu al blij dat ik geen panoramadak besteld heb :)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

-Sander- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:58:
[...]

Oh :P 7(8)7
Zal de garage er ook eens naar vragen, dat zou je toch zelf ook moeten kunnen schoonmaken?

Anders zou iedereen met een vol/lekkend dak rijden op een gegeven moment :?
Ik zou het niet weten. Wellicht zijn de afvoeren aan de zijkant in principe ruim voldoende. Ik heb er geen verstand van. Dit is wat ik te horen heb gekregen.
derx666 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:50:
Tsja, dat is natuurlijk persoonlijk. Mijn droom was: een witte Golf 7 met panoramadak. En die heb ik nu. Ik zou geen auto zonder open dak willen. Dus ja, jij blij ik blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 11:27
G_Dragon schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:12:
Nou, gewoon bij de garage of bij een bandenboer, zoals Kwik-Fit ?!?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
Horrorverhalen zijn er vast over elk onder deeltje van een auto te vinden. Maar om daar nou een hele dikke mooie optie voor over te slaan is wel erg overdreven. Voor mij is het de aller belangrijkste optie, als het op een auto niet te krijgen is gaat ie gelijk van de shortlist.

In 20 jaar altijd Panodak nog nooit een probleem gehad. En m’n ouders ook niet. En niemand die ik ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
Dat is echt onzin natuurlijk. Je kofferbak afvoer kan ook verstopt raken/lekken. Suc6 met het zoeken van een hatchback zonder kofferbak :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
Mijn voorbanden waren af bij de APK, heb nu eerst de winterbanden eronder gegooit.
Weet iets te vroeg maar dan kan ik bij de wissel volgend jaar gelijk een nieuwe set halen en het nog even uitstellen :).

Gewoon online, en dan ergens laten monteren in de buurt. Veel voordeliger dan kwikfit, die zijn echt veel te duur met banden/balanceren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:36

mb1

Ik heb goede ervaringen met topbanden.com

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

RicoK schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:09:
[...]

Nou, gewoon bij de garage of bij een bandenboer, zoals Kwik-Fit ?!?
Garage en zeker een dealer is vaak erg duur met banden, beter kun je naar een goeie lokale bandenboer gaan. Vaak wel bekend bij mensen in je omgeving. :)

Goedkoop is vaak duurkoop, bij mijn auto zie je dat ook, wel nieuwe banden maar geen nieuwe ventielen geplaatst...

• Dennisdn
En waar de VW-dealer ruim 1,5 tot 2 uur doet over een winterbandenwissel doet de bandenboer dat in nog geen 20 minuten.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 12-09-2020 13:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 12:48
Waar en hoe stockeren jullie jullie winter/zomerbanden eigenlijk? Ik heb ze nu in de kelder staan. Bij volkswagen zelf vond ik het vrij duur (80 euro stockage, 40 euro wissel).

@Will_M Ikzelf ben sinds bijna een jaartje al(!) trotse eigenaar van een golf 7 Join, bouwjaar 2019. 1.0TSI 115PK/ 200Nm koppel. Heb deze gloednieuw gekocht voor een schappelijk prijsje van 22.000 euro wegens autosalon actie (9500 euro korting). En met de verkoop van mijn totall loss ford fiesta heb ik in het totaal maar 18.000 euro betaald! ;)
Volautomatisch, benzine, 5 deurs, airco, parkeersensoren, achteruitcamera en cruise controll, heerlijk autootje!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNtrAGLLxy1_7KTxwUcZXq2elRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iq34Q0WzXRzd68wdSimg0eWX.jpg?f=fotoalbum_large

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@Flipking94 Als je de winterbanden gewoon op 'velg' hebt staan dan klus je die wielen er zelf in een half uurtje onder. Da's €120,- welke je snel verdiend hebt (lees: minder uit gegeven hebt). Moet je banden laten wisselen doordat ze op de zelfde velgen moeten komen als de velgen waar ook je zomerbanden op gemonteerd zijn dan geef je dus 'maar' €80,- minder uit :)

Opslag is afhankelijk van het verschil: Een set banden zónder velgen nooit plat 'stapelen' (wangen zakken dan in waardoor je ze bijna niet meer opgepompt krijgt zónder gebruik te gaan maken van extra apparatuur), bewaar je ze op velg dan pomp je ze wat harder op dan normaal én zet je ze gewoon recht-op weg óf stapel je ze... Net wat je wilt en wat de ruimte toe staat.

Ik zal je auto komende week even opnemen in de OP, als je dat wilt d:)b

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 12:48
Moet je banden laten wisselen doordat ze op de zelfde velgen moeten komen als de velgen waar ook je zomerbanden op gemonteerd zijn dan geef je dus 'maar' €80,- minder uit
Staan inderdaad op velg. Als ik zo even lees hoe je banden moet vervangen, is het niet heel moeilijk, maar heb je toch wel wat materiaal nodig als je het goed wil doen (krik, kruissleutel en assteunen). Dan geef ik alsnog de 80 euro uit, wetende dat de uitlijning ook goed gebeurt :).

Heb ze nu inderdaad op elkaar gestapeld met telkens wat ruimte tussen elke band, maar wist dus niet of dat wel goed is voor de levensduur van de band. Eerst had ik de banden gestockeerd in de hal op kurk, maar dat kan je dus beter niet doen.. Blijkbaar brandt het 'vet' waarmee de banden zijn ingesmeerd in op de kurk, waardoor je je banden vereeuwigt in de kurk..
Ik zal je auto komende week even opnemen in de OP, als je dat wilt d:)b
Altijd leuk! :p

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Bij een bandenwissel wordt er niet gebalanceerd en zeker niet uitgelijnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online

ThisGuy

Get mad, then get over it.

NVM

[ Voor 100% gewijzigd door ThisGuy op 17-09-2020 16:20 ]

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Dennisdn schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:22:
En waar de VW-dealer ruim 1,5 tot 2 uur doet over een winterbandenwissel doet de bandenboer dat in nog geen 20 minuten.
Jij gaat maar lekker naar die bandenboer met zijn 20 min raggen. Of is het niet band van velg want dan is 1,5-2 uur natuurlijk belachelijk... Ik ken maar weinig bandenboeren die netjes werken en 4 banden van en op de velg leggen in 20 min. Of ze moeten met meer man tegelijk aan je auto werken.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
JB schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:10:
[...]

Jij gaat maar lekker naar die bandenboer met zijn 20 min raggen. Of is het niet band van velg want dan is 1,5-2 uur natuurlijk belachelijk... Ik ken maar weinig bandenboeren die netjes werken en 4 banden van en op de velg leggen in 20 min. Of ze moeten met meer man tegelijk aan je auto werken.
Ik doe al vanaf mijn aller eerste leaseauto, ruim 20 jaar, 2x per jaar bandenwissels. In die tijd bij alle grote banden-ketens ondergebracht geweest én van 2014-2018 nog bij VW zelf, dus ik denk te weten waarover ik het heb. En altijd wissels op dezelfde velg omdat je van een LM geen wintervelgen krijgt.

De VW-dealer heeft er tussen 2014 en 2018 alle 8 de wissels meer dan 1,5 uur over gedaan, met uitschieters naar 2 uur en een kwartier. Bij de Profiles (en vergelijkbaar) van deze wereld heb ik nooit langer hoeven wachten dan 30 minuten, op zijn hoogst misschien eens 45 minuten. Ik kan het wél verklaren: behalve dat de VW-dealer het super traag doet, beginnen ze ook nog eens een half uur later dan dat je de afspraak hebt, waar de echte bandenboeren de agenda tot op de minuut onder controle hebben.

En... ik heb nog nooit velgschade gehad bij VW óf een ander. Wel eens lelijke smeervlekken die moeilijk te verwijderen waren, maar nooit schade.

Nog een verschil: bij VW zit er altijd een brief in je auto dat je perse na 100 km moet terug komen om de bouten nog eens aan te laten draaien. Bij een bandenboer nog nooit gehad, die zijn een stuk zekerder van hun zaak.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennisdn op 15-09-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dennisdn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:36:
[...]

Ik doe al vanaf mijn aller eerste leaseauto, ruim 20 jaar, 2x per jaar bandenwissels. In die tijd bij alle grote banden-ketens ondergebracht geweest én van 2014-2018 nog bij VW zelf, dus ik denk te weten waarover ik het heb. En altijd wissels op dezelfde velg omdat je van een LM geen wintervelgen krijgt.

De VW-dealer heeft er tussen 2014 en 2018 alle 8 de wissels meer dan 1,5 uur over gedaan, met uitschieters naar 2 uur en een kwartier. Bij de Profiles (en vergelijkbaar) van deze wereld heb ik nooit langer hoeven wachten dan 30 minuten, op zijn hoogst misschien eens 45 minuten. Ik kan het wél verklaren: behalve dat de VW-dealer het super traag doet, beginnen ze ook nog eens een half uur later dan dat je de afspraak hebt, waar de echte bandenboeren de agenda tot op de minuut onder controle hebben.

En... ik heb nog nooit velgschade gehad bij VW óf een ander. Wel eens lelijke smeervlekken die moeilijk te verwijderen waren, maar nooit schade.

Nog een verschil: bij VW zit er altijd een brief in je auto dat je perse na 100 km moet terug komen om de bouten nog eens aan te laten draaien. Bij een bandenboer nog nooit gehad, die zijn een stuk zekerder van hun zaak.
Ik herken dit helemaal. Toch wil ik geen LM meer waar ik alles bij allerlei partijen moet doen. Ik kan prima werken bij de dealer en de ervaringen mbt velg/band schade heb ik dus wel icm uitlijn/balanceer gezeik bij de bandenboer. Veel te gehaast want geen ruimte voor die mannen om het met beleid te kunnen doen. Boordcomputers over de zeik omdat sensoren niet meer op dezelfde plek zitten. Inleren kunnen ze niet dus moet je alsnog naar de dealer. Klaar mee. Alles bij de dealer voor mij.

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 15-09-2020 10:57 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
JB schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:55:
[...]
Ik herken dit helemaal. Toch wil ik geen LM meer waar ik alles bij allerlei partijen moet doen. Ik kan prima werken bij de dealer en de ervaringen mbt velg/band schade heb ik dus wel icm uitlijn/balanceer gezeik bij de bandenboer. Veel te gehaast want geen ruimte voor die mannen om het met beleid te kunnen doen. Boordcomputers over de zeik omdat sensoren niet meer op dezelfde plek zitten. Inleren kunnen ze niet dus moet je alsnog naar de dealer. Klaar mee. Alles bij de dealer voor mij.
Ik mag altijd gewoon zelf kiezen waar ik de banden onderbreng. Na vele jaren bandenboeren leek het mij wel handig bij de dealer omdat ie er toch 1x per jaar heen moet voor onderhoud. Maarja, dan loop je er tegenaan dat ze niet 500 km eerder een onderhoudsbeurt willen doen dan dat de auto erom vraagt waardoor je 2x vlak achter elkaar op het strafbankje zit te wachten. En het nadeel van bandenopslag: je zit er een hele leasetermijn aan vast.

Oh de mooiste discussie met de dealer was nog dat ze er banden onder stopten met een duidelijke markering: “Max 180km/u”... op een GTD....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dennisdn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:02:
[...]

Ik mag altijd gewoon zelf kiezen waar ik de banden onderbreng. Na vele jaren bandenboeren leek het mij wel handig bij de dealer omdat ie er toch 1x per jaar heen moet voor onderhoud. Maarja, dan loop je er tegenaan dat ze niet 500 km eerder een onderhoudsbeurt willen doen dan dat de auto erom vraagt waardoor je 2x vlak achter elkaar op het strafbankje zit te wachten. En het nadeel van bandenopslag: je zit er een hele leasetermijn aan vast.

Oh de mooiste discussie met de dealer was nog dat ze er banden onder stopten met een duidelijke markering: “Max 180km/u”... op een GTD....
Wellicht moet je dan juist ook eens wisselen van dealer want ik herken dit totaal niet. Valt en staat ook allemaal met goedkeuring van de LM. Ik combineer zaken zonder gezeur, ik bepaal welk merk band want ik weiger Contisports bijv. en onderhoudsbeurten gaan hier ook probleemloos alvorens de max 30K er bij te rijden :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zucht123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-02-2024
Is het normaal tijdens koude start dat de A3 met 3.2 motor de ketting daarvan eventjes rattelt en daarna niet meer?
Pagina: 1 ... 35 ... 140 Laatste