MeltedForest schreef op woensdag 9 september 2020 @ 03:06:
[...]
He.. Mijn 2014 1.6TDI Golf start koud ook niet echt vlot, zeker in corona tijd waardoor die veel meer stil staat wil ie nog wel eens meer slagen nodig hebben dan ik wil (normaal reed ik 700km/week maar nu nog 300km/maand). Hoe kom ik er nou het beste achter waar dat aan ligt? Heb ik ook een brakke vvt solenoid?
Als die "koud" (minstens een paar uur stilgestaan, maar kan dus ook bij 35C buiten) af en toe slecht start dan is de kans reëel dat het de VVT solenoide/klep is die af en toe blijft steken of lekt. Echte diagnose is niet simpel.
Het VVT solenoide onderdeel heeft blijkbaar over de jaren heen in die motorserie (EA288, lees Golf 7 chassis diesels) wel een update gekregen naar een iets andere module onder hetzelfde nummer.
In dat lange starten spuit de auto nog geen diesel in omdat de nokkenaspositie niet is wat de auto verwacht/aanvraagd dmv de solenoide. Eens die dus wel exact op de juiste positie staat dan begint de inspuiting en dan start die.
Het zou kunnen dat je dat ook in VCDS kunt zien aan de signalen (inspuiting, nokkenaspositie, commanded VVT positie, etc.)
Echt problematisch is het niet, want ik heb er ruim 80k km zo mee gedaan. En nooit is die niet gestart na een aantal seconden startmotor actief. Mogelijks niet zo heel goed voor de startmotor en batterij, maar doordat er een start-stop systeem opzit zijn die gebouwd voor vele hoger aantal cycles.
Ja, het is niet zo betrouwbaar als een Corolla (de juiste versies daarvan toch

) Maar over het algemeen is het niet echt zo extreem. Sommige items kosten je een pak geld, maar gaan dan ook gewoon weer zoveel jaar mee. Al de rest draait gewoon 300k+ km als je netjes het onderhoudsschema naleeft.
bord4kop schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:54:
Vraag voor de Passat (en Golf?)
GTE bezitters;
Na lange ritten (> 45 minuten) hoor ik een constante bromtoon. Die zit net tegen de gehoorgrens aan. Ik hoor het als ik constant rijd. Dus lange ritten met de cruise contol op snelweg of N wegen.
Het irritante is dat ik de brom ook nog lang blijf horen nadat ik allang weer thuis en uitgestapt ben..
Hebben meer mensen dat gemerkt?
PS: ik weet dat er extra -namaak- geluid over de speakers komt in de GTE stand. Ik gebruik die knop/stand overigens bijna nooit. Maar dat bedoel ik niet.
Tenzij er ook in normale -hybrid- modus ook extra geluid uit de speakers komt? Dan zou het te verklaren zijn. En uit te schakelen!

Bij GTE en geluid dat na pakweg 45min begint en na de stop blijft doet mij direct richting de batterijkoeling denken. Afhankelijk van de temperaturen en rijstijl duurt het even totdat die op redelijke load gaat draaien.
Alternatief zou de elektrische waterpomp zijn voor de turbo water loop zorgt, die loopt nog een eind na om te vermijden dat de stilstaande olie in de turbo te warm wordt (150C+).
Bwah, die cilinderuitschakelingen is bij momenten wel echt hoor en voelbaar. Typisch scenario is licht afhellend op de snelweg, dan komt die dreun wel redelijk binnen.
[
Voor 42% gewijzigd door
AndRo555 op 10-09-2020 21:55
]