Niemand?Patrick V. schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:12:
Ik heb sinds kort een Golf 7 en nou viel me op dat het geluid via bluetooth lichtelijk 'kraakt'. Vaak aan het begin of eind van een nummer als de geluiden opkomen met een filter/cutoff. In het midden van de nummers hoor ik het niet. Het zit in de hoge frequencies waardoor ik het uit de tweeters hoor.
Het is overigens geen kraken als in opgeblazen speakers maar echt digitaal zo lijkt het. Ik heb dezelfde nummers op een SD kaart gezet en dan hoor ik dit niet (ook niet bij de radio functie). Ik heb mijn bluetooth volume op de telefoon al op 75% gezeten en het bluetooth volume op de radio op laag maar dit haalt verder niets uit. Ik heb een Discover Pro (gen1) radio.
Is iemand hier bekend mee?
Blijkbaar.
Daarnaast. Waar heb je het over? Welke telefoon, welke software enz.....
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Thanks, heb toch maar even een afspraak bij de dealer ingepland. Zit niet voor niets garantie op en dan kunnen ze ook meteen kijken naar een rammel in het voorportier.Rainesh schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:32:
[...]
Wat is je huidige softwareversie?
@ik222 even een kalibratie vragen aan de dealer. Tikje bij overschakelen van P naar D/R etc hoort niet.
Ik denk dat je deze bedoeld:Rainesh schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:32:
[...]
Wat is je huidige softwareversie?
@ik222 even een kalibratie vragen aan de dealer. Tikje bij overschakelen van P naar D/R etc hoort niet.
H15.17.1519_HIGH_EU
H15.17.1519_HIGH_EU en gebruik een Samsung Galaxy S9 (voorzien van de laatste Juni update)GerCor schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:38:
[...]
Blijkbaar.
Daarnaast. Waar heb je het over? Welke telefoon, welke software enz.....
Nee kijk in je systeem menu en dan versie informatiePatrick V. schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:24:
[...]
Ik denk dat je deze bedoeld:
H15.17.1519_HIGH_EU
[...]
H15.17.1519_HIGH_EU en gebruik een Samsung Galaxy S9 (voorzien van de laatste Juni update)
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
MHIG_EU_VW_S1538_1 hoop dat dit dan de juiste is!Rainesh schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:34:
[...]
Nee kijk in je systeem menu en dan versie informatie
Gezien de opties en vergelijkbare modellen ben ik tevreden over de prijs maar waarschijnlijk alsnog teveelThe Eagle schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:29:
@Fustje wat heb je nou nog voor die bak betaald als ik vragen mag?
Verder meen ik een kleine kentekenplaat te zien, heb je die ook op je kentekenbewijs staan?
Ja kleine plaat staat ook op kentekenbewijs, is import, vandaar.
Na openen beperkt houdbaar
Beste Tweakers,
Meerdere malen heb ik de kaarten van mijn navigatiesysteem al bijgewerkt. Aanvankelijk deed ik dat handmatig, later met DiscoverCare. Ging altijd zonder problemen. Tot ik de meest recente update wilde installeren....Van alles geprobeerd, maar telkens krijg ik de melding van het systeem dat de navigatiegegevens niet gevonden kunnen worden. Heb het via Windows en MacBook geïnstalleerd, andere SD-kaart geprobeerd, andere versies geprobeerd, etc. niets werkt, telkens dezelfde melding.
Het gaat om een Discover Media gen 1 (MIB1, VW Golf mk7 uit dec. 2014). Zie overige systeeminfo hieronder op foto.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
:strip_exif()/f/image/GOTKaOvh73DoKB5dV7yKbm0u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KE8fg45tEQD0oRt43NYqTlMI.jpg?f=fotoalbum_large)
Meerdere malen heb ik de kaarten van mijn navigatiesysteem al bijgewerkt. Aanvankelijk deed ik dat handmatig, later met DiscoverCare. Ging altijd zonder problemen. Tot ik de meest recente update wilde installeren....Van alles geprobeerd, maar telkens krijg ik de melding van het systeem dat de navigatiegegevens niet gevonden kunnen worden. Heb het via Windows en MacBook geïnstalleerd, andere SD-kaart geprobeerd, andere versies geprobeerd, etc. niets werkt, telkens dezelfde melding.
Het gaat om een Discover Media gen 1 (MIB1, VW Golf mk7 uit dec. 2014). Zie overige systeeminfo hieronder op foto.
:strip_exif()/f/image/GOTKaOvh73DoKB5dV7yKbm0u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KE8fg45tEQD0oRt43NYqTlMI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yaBc3MBqMoZUu1B7qyDZLS0u.jpg?f=fotoalbum_large)
De BMW mag uit de OP gehaald worden. Ben weer lid van de VAG familie sinds 08:00 vanmorgen 😍😍😍
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xxRwxnt1OMDwjx2rWBowVX7Z.jpg?f=user_large)
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Nee, geen idee. Dus, maandag even naar de dealer en daar even kijken of ze iets met een Discover Media hebben staan met SD card. Vraag je of je die even in jouw systeem mag doen. Werkt het, dan is jouw SD card kapot of je het niet goed gedaan. Maar goed, die foto's voegen niks toe.ThijsWa schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:26:
Beste Tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
mijn polo heeft climate control, als ik hem op lo zet en de volgende dag of later dezelfde dag weer start geeft hij 21 graden aan en staat de airco aan, iemand enig idee hoe dit kan?
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Omdat het climate control is en geen airco. Die kijkt naar de buitentemperatuur vs de temperatuur in de auto en neemt nog wat andere dingen mee ook. It's not a bug, it's a feature
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het idee van climate control is eigenlijk dat je er in normale omstandigheden niet aan komt. Ook de airco nooit uitzetten wat veel mensen standaard doen, want daarmee zit je het systeem dwars.racoon schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:38:
mijn polo heeft climate control, als ik hem op lo zet en de volgende dag of later dezelfde dag weer start geeft hij 21 graden aan en staat de airco aan, iemand enig idee hoe dit kan?
Die onthoud standaard maar een bepaalde periode je ingestelde temp etc na uitschakelen. Daarna gaat hij weer op een standaard waarde zo ver ik weet. Met VCDS kun je dat wel (laten) aanpassen zodat hij altijd je ingestelde temp onthoud.racoon schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:38:
Zijn de stoelen van de nieuwe Volkswagen Polo Highline significant beter dan die van de Comfortline?
In de prijslijst hebben ze het over de Sport- / Comfortstoelen, maar ik kan er verder maar weinig over terug vinden. Ik kan ook niet terugvinden of deze stoelen dan bijvoorbeeld ook een lendensteun instelling hebben.
In de prijslijst hebben ze het over de Sport- / Comfortstoelen, maar ik kan er verder maar weinig over terug vinden. Ik kan ook niet terugvinden of deze stoelen dan bijvoorbeeld ook een lendensteun instelling hebben.
BlaBlaBla
Als ik kijk naar mijn Golf, dan heb je echt duidelijk verschil.Strider schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:42:
Zijn de stoelen van de nieuwe Volkswagen Polo Highline significant beter dan die van de Comfortline?
Standaard is plat, heb je ook maar 1 vlak en helemaal geen zijwangen/steun. Bij de Comfort zie je vaak 3 of 4 vlakken in de zitting en iets meer bolling in de wangen en dus iets meer steun. Dan heb je zoals een Passat nog de 'ergonomische' versie daarvan die ik overigens persoonlijk echt een ramp vind.
De Sportstoelen hebben een hogere wang, beetje vergelijkbaar met de GTI kuipen maar dan met 'gewone'/simpelere bekleding. Lendensteun zit er bij de polo niet in zover ik weet.
Gisteravond maar weer verder gegaan met de Golf, wat kleine klusjes afgerond en wat zaken afgewerkt, koppelingsvloeistof vervangen:

Beetje nodig.
Voor het vervangen van de distributieriem nog even de timing gecontroleerd, en maar goed ook:
Die stond dus 3 graden verkeerd, 3,5 graad is de grens voordat de beveiliging erin klapt.
Daarna begonnen aan het proberen om de ABT ECU te herschrijven, lezen gaat prima, maar herschrijven lukte niet:

Met dit als effect als je daarna probeert uit te lezen:

Wat voor soort lock dat het was kwamen we niet echt achter, we vermoeden een software lock.
Even zitten brainstormen meteen kennis, zelf al gedacht aan een vaste massa en dan uitlezen, maar hij begon over het aftakken op de communicatielijn. Dus hop ECU eruit:

En ja, het is een echte:

Tsja:

VS een originele 100pk (spare) ECU die we al gekocht hadden:

Daar zit ons probleem:

Anyway, software eruit ging goed, omgerekend en eigenlijk schrokken we een beetje van de uitkomst:

Blauw is de gewenste inspuiting, 64 dus max vanaf 1300 toeren en dan iets aflopend. Oranje lijn is de koppelbegrenzing en grijs is de roetbeveiliging die vrij stevig/lomp opkomt. Die roetbeveiliging zou eigenlijk het te vele inspuiten moeten beperken tijdens het opspoelen van de turbo en zou boven de koppelbegrenzing horen te staan. Dat is dus niet en zeker met 160pk wil je dat die wat meer en rustiger oploopt en wat beter en netter beveiligd is.
Zo zitten er nog wel meer beveiligingen in de ECU maar zo krijg je een idee.
De inspuiting staat nog gewoon op standaard 50... Terwijl met 130-135pk je eigenlijk op 55 zou moeten komen. Nu met de 160pk software is het maar zelfs 57.
Maar goed, ecu leek dus gebricked na het proberen te herschrijven, gelukkig na even spanningsloos te zijn deed die het weer:

Tijd dus voor de reserve ECU. Die erin, proberen:

Tijd om de sleutelcodes en alles over te zetten, eeprom data uitlezen:

Data van de ABT ECU:

En lopen!
Software uit de 100pk ECU halen, kijken of daar nog een verassing in zat:

Niks bijzonders. Tijd voor een heel traag testje met 100pk:
En resumé de 130pk software:
Al een stuk leuker
Maar goed, ECU werkte, basismap erin laden voor de 160pk software en gaan:

En het voorlopige resultaat:
Vanavond gaat mijn kameraad verder met de software finetunen, roetkat gaat eronderuit voor het sneller opspoelen van de turbo ook, en laatste dingen afwerken.

[ Voor 71% gewijzigd door Joopieboy op 01-07-2020 07:59 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Een usb-poort kost rond de €30 tweedehands en is plug en play. Binnen 15 minuten zit ie erin. Heb ik zelf ook gedaan en ben niet eens een amateur 🤣pwillemske schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:00:
Vandaag met mijn Scirocco R bij @Rainesh geweest voor activering van Android Auto (geen Apple Carplay omdat ik niet de juiste usb poort heb, dit is voor mij niet erg want heb Android). Daarnaast nog wat leuke extra simpele opties aangezet om de auto compleet te maken. Binnenkort eens kijken of we met een Tiguan langs kunnen gaan
Bedankt Rainesh!
Voor rond de €700-€800 heb je een tweedehands discover pro facelift scherm + unit met carplay/navi etc. Die kleine schermpjes word je echt zat en een upgrade naar de nieuwe facelift infotainment maakt het geheel wat moderner.Smobbo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:42:
[...]
Ah, vandaar dat ik er weinig over kan vinden.
Dat zou toch niet zo duur hoeven zijn denk ik dan. Achja, ik zoek even verder!
@Joopieboy det is leuk spelen zo. Vooral handig dat je twee ecu’s hebt. 👍🏻👍🏻
Ja maakt het wel makkelijker, gelukkig koop je het spul allemaal voor een paar knaken en dat maakt het leuk.Tylen schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:04:
@Joopieboy det is leuk spelen zo. Vooral handig dat je twee ecu’s hebt. 👍🏻👍🏻
[ Voor 52% gewijzigd door DerOllie op 01-07-2020 13:03 ]
www.youtube.com/DerOllie
Configurator is helaas nog niet online, meer info volgt, net als de prijzen, maar leuke update in ieder geval.ThisGuy schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:21:
En als grote Tiguan liefhebber..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat een bak zeg.![]()
![]()
Moet wel wennen aan de "wimpers" op de koplampen, maar ik heb ook nog geen Golf 8 in het echt gezien, dus weet niet hoe het het er in het echt uit ziet.
www.youtube.com/DerOllie
Nice, gefeliciteerd!Tylen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:45:
De BMW mag uit de OP gehaald worden. Ben weer lid van de VAG familie sinds 08:00 vanmorgen 😍😍😍
[Afbeelding]
Met dat blok mag er zeker een chipje in, lekker voor de koppel
Me like!ThisGuy schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:21:
En als grote Tiguan liefhebber..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat een bak zeg.![]()
![]()
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Ben benieuwd of de nieuwe climate control (9:52) in de Tiguan en Arteon plug & play (met een ander inleg uiteraard) zal zijn in de Golf 7/7.5 e.d. Maakt het interieur in combinatie met de nieuwe navigatiesysteem een stuk moderner.
[ Voor 3% gewijzigd door Tolga07 op 01-07-2020 15:24 ]
Ik zou even een oogje houden op het kanaal van MTL Garage.Tolga07 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:21:
[...]
Ben benieuwd of de nieuwe climate control (9:52) in de Tiguan en Arteon plug & play (met een ander inleg uiteraard) zal zijn in de Golf 7/7.5 e.d. Maakt het interieur in combinatie met de nieuwe navigatiesysteem een stuk moderner.
YouTube: YouTube
Zijn naar mijn mening altijd redelijk vlot met dit soort vraagstukken.
Persoonlijk denk ik dat e.e.a compatible/uitwisselbaar is met elkaar gezien alle VW’s zo modulair als wat zijn.
www.google.nl
Ik zie ze al dagelijks. VW dealer zit paar honderd meter van mijn werk en die hebben 2 demo’s. Verder nog een met Duits kenteken die vaker langs komt. Je denkt toch meteen weer ‘ohja een golf’, went erg snel.
Heeft iemand info wanneer de r-line uitrusting nou eens naar de Golf 8 komt? Nvm live op de configurator zie ik nu
[ Voor 3% gewijzigd door Scrtz op 01-07-2020 23:50 ]
“VW is lichtkermis” reacties incomingScrtz schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:49:
[...]
Ik zie ze al dagelijks. VW dealer zit paar honderd meter van mijn werk en die hebben 2 demo’s. Verder nog een met Duits kenteken die vaker langs komt. Je denkt toch meteen weer ‘ohja een golf’, went erg snel.
Heeft iemand info wanneer de r-line uitrusting nou eens naar de Golf 8 komt? Nvm live op de configurator zie ik nu
:strip_exif()/f/image/S5a9libpPJdP0IwrpW8I6Ctg.jpg?f=fotoalbum_medium)
www.google.nl
Bedoel je dit?Tolga07 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:21:
[...]
Ben benieuwd hoeveel we dat gaan zien. Maakt wel meteen duidelijk dat je de 8 rijdtMisteRMeesteR schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 00:04:
[...]
“VW is lichtkermis” reacties incoming![]()
[Afbeelding]
ik zie overigens ook dat ze een nieuw design hebben voor het R-line logo.
overigens, en het kan aan mij liggen maar ik vind touch bediening van climatronic en dat soort zaken echt niets, zo vervelend tijdens het rijden.
ik moet er al heel erg aan wennen dat m'n discover pro geen fysieke knoppen meer heeft.
nieuw design snap ik, en is sinds 2012 ook wel nodig, maar fysieke knoppen ftw.
overigens, en het kan aan mij liggen maar ik vind touch bediening van climatronic en dat soort zaken echt niets, zo vervelend tijdens het rijden.
ik moet er al heel erg aan wennen dat m'n discover pro geen fysieke knoppen meer heeft.
nieuw design snap ik, en is sinds 2012 ook wel nodig, maar fysieke knoppen ftw.
Dat is 'overigens' al maanden bekend.Shanquish schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:49:
ik zie overigens ook dat ze een nieuw design hebben voor het R-line logo.
overigens, en het kan aan mij liggen maar ik vind........
Even een Golf 8 vraag! Ik wil graag de nieuwe R-line uitvoering kopen. Daarover twee vragen, wellicht weet iemand het antwoord;
1) De auto heeft standaard Led achter en voor, alleen knipperlichten zijn halogeen. Wat voegt de optie “Koplampverlichting LED 'Plus' (o.a all weather en snelwegverlichtingsfunctie)” precies toe? Ik kan nergens vinden wat all weather of snelwegverlichting inhoudt. En is dit naar jullie idee de meerprijs van € 895 waard?
2) Draadloos laden van de telefoon is standaard als ook telefoonvoorbereiding Bluetooth. Wat voegt de optie “Telefoonvoorbereiding Plus” met als omschrijving:
- Draadloos opladen van de telefoon (gebaseerd op Qi standaard) indien het toestel hiervoor geschikt is
- Bediening en weergave over het infotainmentsysteem
- Koppeling aan de auto-antenne voor optimale ontvangst
dan toe? Neem aan dat hij standaard ook te bedienen is in het infotainment systeem? Dan zou je koppeling aan de auto antenne overhouden voor € 424.... Ideeën?
1) De auto heeft standaard Led achter en voor, alleen knipperlichten zijn halogeen. Wat voegt de optie “Koplampverlichting LED 'Plus' (o.a all weather en snelwegverlichtingsfunctie)” precies toe? Ik kan nergens vinden wat all weather of snelwegverlichting inhoudt. En is dit naar jullie idee de meerprijs van € 895 waard?
2) Draadloos laden van de telefoon is standaard als ook telefoonvoorbereiding Bluetooth. Wat voegt de optie “Telefoonvoorbereiding Plus” met als omschrijving:
- Draadloos opladen van de telefoon (gebaseerd op Qi standaard) indien het toestel hiervoor geschikt is
dan toe? Neem aan dat hij standaard ook te bedienen is in het infotainment systeem? Dan zou je koppeling aan de auto antenne overhouden voor € 424.... Ideeën?
Een demo van de snelweg verlichting (incl knipperlicht):JohnDoe77 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 06:13:
Even een Golf 8 vraag! Ik wil graag de nieuwe R-line uitvoering kopen. Daarover twee vragen, wellicht weet iemand het antwoord;
Dat Telefoon Plus is altijd een bijzonder dingetje geweest wat niet heel veel toevoegd. Ooit ontstaan met een Nokia-protocol om smsjes enzo op het scherm te kunnen lezen. In de voorgaande modellen had het als extra toevoeging dat je een sim-slot kreeg zodat je niet met losse hotspots of dongles hoeft te werken. Of dat in de 8 nog steeds zo is durf ik niet te zeggen.
Maar weer eens verder met de Golf, beginnend met een standaard uitlaatfilmpje van de Golf:
Lekker beschaafd, maar vanwege de tuning en daarmee meer uitlaatgassnelheid (2,3 bar absolute druk vs 2,05 bar stock) is de kat een behoorlijke restrictie, daardoor bouw je dus veel meer uitlaatgasdruk op dan goed is voor de turbo. Omdat dit een Euro 3 diesel is van 2003 hoeft die er niet onder te zitten voor de APK. Dus eronderuit met dat ding!

Iets meer info: teveel uitlaatgasdruk is niet goed voor je turbo, zoals een ARL GTB1756VK turbo die daarnaast eigenlijk ook nog een te klein turbinehuis heeft voor alle lucht maar dat even terzijde, en zorgt dan ervoor dat de uitlaatgassen niet langs de turbine kunnen, de drukt zakt en schiet dan enorm omhoog. Boost spikes, en daar breken de turbine asjes mee.
Doordat de druk dan oploopt grijpt de ecu ook nog eens in door de VNT verder open te zetten waardoor de uitlaatgassen bijna op het hart van het turbinewiel staan waardoor die flink wordt afgeremd en er nog eens minder uitlaatgassen doorheen kunnen. Als je dit niet goed regelt of begrensd dan sloop je een turbo geheid. Vandaar dat wij nu al een aantal avonden bezig zijn met de software strak te krijgen en daarom dus ook de kat eronder uit. Daarnaast zie je ook bij VCDS dat de spool up tijd een stukje verkort wordt.
Daarnaast heb je nog een stuk qua uitlaatgassnelheid met warme en koude lucht, die snelheid wil je zo constant mogelijk hebben en bij warme lucht is de snelheid logisch hoger dan bij koude lucht. Omdat de kat een restrictie is ga je ook een flink verschil qua temperaturen zien en dus druk. Iets wat je ook niet wilt. Allermooiste is het direct afvoeren na de turbo maar dat is voort een straatauto wel een beetje heel erg overdreven.
Geluid na de decat, daar kun je het verschil heel goed horen:
[YouTube: Golf 4 AXR decat]
Die 2,3 bar hoor je best wel
En na de nodige aanpassingen en verbetering aan de software:
Bewust de auto laten rollen en dan pas gas geven, anders trap je hem geheid in de wielspin of laat je de koppeling slippen, beiden is niet heel erg goed zeg maar.
Ik moet echt wel met iets meer beleid leren rijden en niet te voorzichtig en rustig met schakelen en doen.
Zoals je ziet amper roet of rook, komt ook dat de injectoren niet een te lange inspuitduur hebben en gewoon nog over hebben. Daardoor kun je alles mooi en strak afstellen en de turbo ook begrenzen qua turbodruk, spikes voorkomen, maar ook helpen met opspoelen en dat ook geleidelijk laten doen. En ja dat onderstel gaan we binnenkort nog verder aanpakken.
De respons is nu echt bizar snel, net een katapult zoals die af gaat.
Edit: en hier even de logs uitgewerkt in een Excel sheetje:

Hierin kun je zien wat die met kat (bovenin) en zonder kat (onderin) doet. Sowieso zie je dat de turbodruk veel sneller en veel eerder oploopt, minder heftig oploopt en loopt te rommelen dan met kat. Stukje oversheet (boost creep) op het eind is omdat de uitlaatgassnelheid een stuk hoger omdat er geen drukverschil meer is in de uitlaat en met dezelfde inspuiting de turbodruk op loopt. Dat moeten we dus iets terug regelen maar is wel wat we wilde.
Lekker beschaafd, maar vanwege de tuning en daarmee meer uitlaatgassnelheid (2,3 bar absolute druk vs 2,05 bar stock) is de kat een behoorlijke restrictie, daardoor bouw je dus veel meer uitlaatgasdruk op dan goed is voor de turbo. Omdat dit een Euro 3 diesel is van 2003 hoeft die er niet onder te zitten voor de APK. Dus eronderuit met dat ding!

Iets meer info: teveel uitlaatgasdruk is niet goed voor je turbo, zoals een ARL GTB1756VK turbo die daarnaast eigenlijk ook nog een te klein turbinehuis heeft voor alle lucht maar dat even terzijde, en zorgt dan ervoor dat de uitlaatgassen niet langs de turbine kunnen, de drukt zakt en schiet dan enorm omhoog. Boost spikes, en daar breken de turbine asjes mee.
Doordat de druk dan oploopt grijpt de ecu ook nog eens in door de VNT verder open te zetten waardoor de uitlaatgassen bijna op het hart van het turbinewiel staan waardoor die flink wordt afgeremd en er nog eens minder uitlaatgassen doorheen kunnen. Als je dit niet goed regelt of begrensd dan sloop je een turbo geheid. Vandaar dat wij nu al een aantal avonden bezig zijn met de software strak te krijgen en daarom dus ook de kat eronder uit. Daarnaast zie je ook bij VCDS dat de spool up tijd een stukje verkort wordt.
Daarnaast heb je nog een stuk qua uitlaatgassnelheid met warme en koude lucht, die snelheid wil je zo constant mogelijk hebben en bij warme lucht is de snelheid logisch hoger dan bij koude lucht. Omdat de kat een restrictie is ga je ook een flink verschil qua temperaturen zien en dus druk. Iets wat je ook niet wilt. Allermooiste is het direct afvoeren na de turbo maar dat is voort een straatauto wel een beetje heel erg overdreven.
Geluid na de decat, daar kun je het verschil heel goed horen:
[YouTube: Golf 4 AXR decat]
Die 2,3 bar hoor je best wel
En na de nodige aanpassingen en verbetering aan de software:
Bewust de auto laten rollen en dan pas gas geven, anders trap je hem geheid in de wielspin of laat je de koppeling slippen, beiden is niet heel erg goed zeg maar.
Zoals je ziet amper roet of rook, komt ook dat de injectoren niet een te lange inspuitduur hebben en gewoon nog over hebben. Daardoor kun je alles mooi en strak afstellen en de turbo ook begrenzen qua turbodruk, spikes voorkomen, maar ook helpen met opspoelen en dat ook geleidelijk laten doen. En ja dat onderstel gaan we binnenkort nog verder aanpakken.
De respons is nu echt bizar snel, net een katapult zoals die af gaat.

Edit: en hier even de logs uitgewerkt in een Excel sheetje:

Hierin kun je zien wat die met kat (bovenin) en zonder kat (onderin) doet. Sowieso zie je dat de turbodruk veel sneller en veel eerder oploopt, minder heftig oploopt en loopt te rommelen dan met kat. Stukje oversheet (boost creep) op het eind is omdat de uitlaatgassnelheid een stuk hoger omdat er geen drukverschil meer is in de uitlaat en met dezelfde inspuiting de turbodruk op loopt. Dat moeten we dus iets terug regelen maar is wel wat we wilde.
[ Voor 9% gewijzigd door Joopieboy op 03-07-2020 15:33 ]
Ik sta op het punt om een 2e hands Tiguan uit 10-2017 te kopen. Zijn er zaken waar ik op moet letten?
Rond gekeken voor aankoopadvies, maar kom voornamelijk dingen voor de MK1 tegen.
Overigens proefrit gemaakt in een comfortline dsg6 uit 2017 en een geïmporteerde handgeschakelde trendline uit 2018.
Waar ik het gevoel had dat de comfortline dsg6 uit 2017 stugger afgeveerd was. Ze stonden beide op dezelfde velden, dus dat zou geen verschil moeten maken.
Mijn eerste eigen auto weer na 10+ jaar een leaseauto te hebben gehad. Dus weer de spanning of je een miskoop doet of niet.
Rond gekeken voor aankoopadvies, maar kom voornamelijk dingen voor de MK1 tegen.
Overigens proefrit gemaakt in een comfortline dsg6 uit 2017 en een geïmporteerde handgeschakelde trendline uit 2018.
Waar ik het gevoel had dat de comfortline dsg6 uit 2017 stugger afgeveerd was. Ze stonden beide op dezelfde velden, dus dat zou geen verschil moeten maken.
Mijn eerste eigen auto weer na 10+ jaar een leaseauto te hebben gehad. Dus weer de spanning of je een miskoop doet of niet.
[ Voor 11% gewijzigd door AndereKoekoek op 03-07-2020 16:33 ]
Dank je, laat ik die eruit!Dennisdn schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 06:48:
[...]
Een demo van de snelweg verlichting (incl knipperlicht):
Dat Telefoon Plus is altijd een bijzonder dingetje geweest wat niet heel veel toevoegd. Ooit ontstaan met een Nokia-protocol om smsjes enzo op het scherm te kunnen lezen. In de voorgaande modellen had het als extra toevoeging dat je een sim-slot kreeg zodat je niet met losse hotspots of dongles hoeft te werken. Of dat in de 8 nog steeds zo is durf ik niet te zeggen.
dsg6 is een veel betere bak dan de DQ200 (dsg7 droog) die met bepaalde motoriseringen gekoppeld is.AndereKoekoek schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:32:
Ik sta op het punt om een 2e hands Tiguan uit 10-2017 te kopen. Zijn er zaken waar ik op moet letten?
De VW Golf 8 R-line kan pas half november geleverd worden. Vroeger kochten mijn ouders geen nieuwe auto meer na november omdat dit dan een “2020” auto is en een goede maand later is hij een “2021” auto. Wordt hier tegenwoordig door dealers nog op gelet bij latere inruil? Ik weet dat leasemaatschappijen de laatste weken van het jaar vaak ook niets meer doen.
De RNS had tenminste nog 4 schroeven erin zitten.. maar ook die was er binnen een minuut uit.Shanquish schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:34:
en zo snel is dus je discover pro eruit![]()
https://www.dumpert.nl/item/7943595_17bc878a
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Ok.
Vandaag erachter gekomen dat mijn R-line logo welke in de grill hoort is gejat
Heeft iemand een adresje waar ik deze kan bestellen? Vind ze bij de partsshops voor 30€ wat ik een beetje te gek vind voor een stukje plastic. Op Ali vind ik ze voor 8€ maar twijfel ik weer aan de kwaliteit (en juiste maat/lettertype etc.). Het gaat om dit logo:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aC49lcROja0QyzKb0g8vMieP.jpg?f=user_large)
Edit: ik zoek dus OEM!
Heeft iemand een adresje waar ik deze kan bestellen? Vind ze bij de partsshops voor 30€ wat ik een beetje te gek vind voor een stukje plastic. Op Ali vind ik ze voor 8€ maar twijfel ik weer aan de kwaliteit (en juiste maat/lettertype etc.). Het gaat om dit logo:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aC49lcROja0QyzKb0g8vMieP.jpg?f=user_large)
www.google.nl
Ja, ik denk het wel. Het beste bewijs geef je eigenlijk zelf al. Leasemaatschappijen stoppen soms zelfs half november al met uitleveren. (Eigen ervaring). En zij hebben echt elke cent van een auto vijf keer uitgerekend. Dus ondanks dat bij hun het grootste deel naar "de handel" gaat, maakt het blijkbaar toch nog veel uit.JohnDoe77 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:05:
De VW Golf 8 R-line kan pas half november geleverd worden. Vroeger kochten mijn ouders geen nieuwe auto meer na november omdat dit dan een “2020” auto is en een goede maand later is hij een “2021” auto. Wordt hier tegenwoordig door dealers nog op gelet bij latere inruil? Ik weet dat leasemaatschappijen de laatste weken van het jaar vaak ook niets meer doen.
Bijzonder. Dat lijkt net zo vlot te gaan als bij de RNS'en. En toch hoor je het niet zo vaak dat ze worden gejat. In ieder geval niet zo vaak als de RNS'en waarbij destijds hele straten tegelijk werden ontdaan....Shanquish schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:34:
Maar.... wie hangt er nou een camera op die plek? Wat is dat voor camera?
[ Voor 22% gewijzigd door Dennisdn op 05-07-2020 06:38 ]
Volgens mij ben je er zelf al uit; wil je een “echte” kost hij € 30, anders kun je er eentje van Ali kopen. Ik zou voor de € 30 gaan op zo’n mooie wagen!MisteRMeesteR schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:06:
Ok.
[Afbeelding]
Anoniem: 1420638
Tegenwoordig niet te stoppen dit soort praktijken en niks aan te doen.Shanquish schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:34:
Lijkt mij een demofilm.Shanquish schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:34:

ik vraag me vooral af hoe hij in die auto komt..Shanquish schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:34:
sinds gister staat ie op mijn naam, erg blij mee
Golf 7 2015 R-line Highline. 1.4 tsi 150pk met 90k kilometers met 18 inch velgen.

[ Voor 6% gewijzigd door giovanni2903 op 20-07-2020 23:01 ]
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
Volgens mij hoor je in het begin een achterruit sneuvelen en iemand het glas( de blokjes) eruit halen.giovanni2903 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:21:
[...]
ik vraag me vooral af hoe hij in die auto komt..
Helaas geen eigenaar geworden van die Tiguan. Stond bij alphabet te koop. 30k voor een comfortline uit 2017.
Voor het eind van het jaar de 60k beurt, dsg6 olie verversen en de banden waren zo goed als afgeschreven. 0 onderhandelingsruimte.. ga geen 30k uitgeven en over 5 maanden nog eens 2k... Baal er wel van..
Vandaag mijn 1 maand oude Passat GTE terug naar de dealer gedaan voor een defecte tweater.
Kraakte bij bepaalde tonen. Vooral tijdens het bellen.
Vreemde eraan was dat het niet bij alle nummers voor komt.
Dealer bevestigde dat er iets niet klopte, hopelijk doet volkswagen duitsland niet moeilijk.
Dealer bevestigde dat er iets niet klopte, hopelijk doet volkswagen duitsland niet moeilijk.
Ik zal je uit de droom helpen, dit gaat allemaal via PON want die koopt/neemt de garantie over.blubbers schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:57:
Vandaag mijn 1 maand oude Passat GTE terug naar de dealer gedaan voor een defecte tweater.
Ook als het om een dealer in BE gaat?Joopieboy schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:05:
[...]
Ik zal je uit de droom helpen, dit gaat allemaal via PON want die koopt/neemt de garantie over.
Edit: net telefoon gehad dat de nieuwe speaker besteld is.
[ Voor 11% gewijzigd door blubbers op 06-07-2020 09:44 ]
ah ik hoor het inderdaad. geluid in het filmpje was heel zacht. stelletje aso'sAndereKoekoek schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:45:
[...]
Volgens mij hoor je in het begin een achterruit sneuvelen en iemand het glas( de blokjes) eruit halen.
Helaas geen eigenaar geworden van die Tiguan. Stond bij alphabet te koop. 30k voor een comfortline uit 2017.
Voor het eind van het jaar de 60k beurt, dsg6 olie verversen en de banden waren zo goed als afgeschreven. 0 onderhandelingsruimte.. ga geen 30k uitgeven en over 5 maanden nog eens 2k... Baal er wel van..
Hopelijk vind je een andere mooi tiguan voor 30k
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
@AndereKoekoek Dr staan er bij van den Udenhout nog wat in jouw range: https://udenhout.nl/auto?..._min=500&price_max=100001
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb een passat 2016 met Discover Pro, maar elke keer als ik de kaart update download zit er een fout in het 7zip-archief. Al meerdere malen op meerdere pc's geprobeerd, maar archief blijft corrupt. Hebben jullie wel een goede versie (P187) kunnen downloaden?
MW_Passat_2016
Bij mij blijft hij vaak rond de 85% uitpakken hangen. Waarom heb ik niet kunnen achterhalen. Maar blijven proberen op verschillende Windows10-systemen is het mij alsnog gelukt. Ook geen idee waarom het op het ene systeem wel lukt en de ander niet.marco.witkamp schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:39:
Ik heb een passat 2016 met Discover Pro, maar elke keer als ik de kaart update download zit er een fout in het 7zip-archief. Al meerdere malen op meerdere pc's geprobeerd, maar archief blijft corrupt. Hebben jullie wel een goede versie (P187) kunnen downloaden?
Inmiddels staan de nieuwe kaarten ook op de site van VW zelf:
https://webspecial.volksw...a5-431f-80ed-a2f8456f19f4
[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 07-07-2020 06:24 ]
Probleem bij mij is dat het uitpakken al niet start, omdat het bestand niet als archief wordt gezien (kan bestand "xxx.7z" niet openen als archief). Er lijkt dus echt een fout in het bestand bij Volkswagen te zitten. Maar ja, welk support mailadres benader je dan? Ik had gehoopt dat iemand hier een goede versie misschien ter beschikking kon stellen :-).
MW_Passat_2016
Rainesh heeft (een paar weken geleden) een downloadlink gedeeld in dit forum die buiten de VW-site om gaat. Dat bestand heeft iedereen hier kunnen installerenmarco.witkamp schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:00:
Probleem bij mij is dat het uitpakken al niet start, omdat het bestand niet als archief wordt gezien (kan bestand "xxx.7z" niet openen als archief). Er lijkt dus echt een fout in het bestand bij Volkswagen te zitten. Maar ja, welk support mailadres benader je dan? Ik had gehoopt dat iemand hier een goede versie misschien ter beschikking kon stellen :-).
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62764970
Degene die nu op de VW-site staat is wat mee.... ik wilde even testen of ze niet alsnog de 100 in de kaarten hebben doorgevoerd, maar het pakket wat nu te downloaden is op de VW-site vraagt bij het uitpakken een wachtwoord

[ Voor 32% gewijzigd door Dennisdn op 07-07-2020 10:31 ]
Ik kan je anders een linkje sturen vanaf mn eigen Nas. Stuur me een PBmarco.witkamp schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:39:
ik heb precies hetzelfde systeem + versies (zie foto)ThijsWa schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:26:
Beste Tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
is dit niet de nieuwste versie dan? zo nee, moet ik dan deze hebben of een andere? dan kan ik het ff testen.
https://webspecial.volksw...5e-4843-99a9-2f5bee0c4bb5 (golf tot 2015 > Discover Media)
:strip_exif()/f/image/bbaCqdeny5g9zJFH3Qdd4Eof.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is de nieuwste versie ja.giovanni2903 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:24:
[...]
ik heb precies hetzelfde systeem + versies (zie foto)
is dit niet de nieuwste versie dan? zo nee, moet ik dan deze hebben of een andere? dan kan ik het ff testen.
https://webspecial.volksw...5e-4843-99a9-2f5bee0c4bb5 (golf tot 2015 > Discover Media)
[Afbeelding]
ah toch wel, bedankt. jammer dat er alsnog overdag 120 op veel wegen staat etc etc. het idee is leuk
Als ik niks gemist heb dan is er nog geen update voor de Discover Media. De link die @Rainesh geplaatst heeft is voor de Discover Pro. Maar ook daar zijn de verkeersborden niet aangepast.giovanni2903 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:46:
[...]
ah toch wel, bedankt. jammer dat er alsnog overdag 120 op veel wegen staat etc etc. het idee is leuk
ja potver, mijn zoon heeft zo'n zonneschermpje op zijn raam (rechts achter). Nu vroeg ie me vandaag het raam even open te doen, en voor dat ik het wist drukte ik op de knop om hem te openen. Conclusie: zonnescherm vloog door de lucht maar de zuignap waarmee ie op het raam zat is het binnenwerk van het raam in gegaan. Elke keer als ik nu het raam open en sluit hoor ik een fijne harde slepende pieptoon.
Ik ga over enkele dagen op vakantie dus ik wil er nu niet te veel aan doen (dicht is dicht) maar hebben jullie wellicht nog tips om de rubberen dop eruit te krijgen (zonder de deur uit elkaar te halen?).
Merci
Ik ga over enkele dagen op vakantie dus ik wil er nu niet te veel aan doen (dicht is dicht) maar hebben jullie wellicht nog tips om de rubberen dop eruit te krijgen (zonder de deur uit elkaar te halen?).
Merci
Ook die staat inmiddels online op de vw site.GerCor schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:43:
[...]
Als ik niks gemist heb dan is er nog geen update voor de Discover Media. De link die @Rainesh geplaatst heeft is voor de Discover Pro. Maar ook daar zijn de verkeersborden niet aangepast.
De binnendeur eraf halen is niet veel werk hoor. Meestal een paar schroefjes. Op forums voor caraudio/Youtube kun je vaak wel handleidingen of filmpjes vinden omdat zij graag extra geluidsisolatie erin stoppen. Bijvoorbeeld voor de Golf 7: YouTube: How to remove front and rear door panels on 2015 VW GolfFreakin77 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:23:
ja potver, mijn zoon heeft zo'n zonneschermpje op zijn raam (rechts achter). Nu vroeg ie me vandaag het raam even open te doen, en voor dat ik het wist drukte ik op de knop om hem te openen. Conclusie: zonnescherm vloog door de lucht maar de zuignap waarmee ie op het raam zat is het binnenwerk van het raam in gegaan. Elke keer als ik nu het raam open en sluit hoor ik een fijne harde slepende pieptoon.
Merci
[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 08-07-2020 06:23 ]
Linkje?Shanquish schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:13:
[...]
Ook die staat inmiddels online op de vw site.
Als ik via passat variant 2014-discover media zoek kom ik nog op de 2019 versie uit.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
toch maar een afspraak gemaakt bij vagtechniek in mn vakantie (27 juli) om de golf te chippen. 150 > 180 pk / 250nm > 320nm koppel. Ben benieuwd hoe dat gaat rijden
[ Voor 3% gewijzigd door giovanni2903 op 08-07-2020 16:34 ]
Lijkt me sterk. @Rainesh post altijd als eerste hier op het forum en dan duurt het nog weken voordat het op de site van VW staat.Shanquish schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:13:
[...]
Ook die staat inmiddels online op de vw site.
Ja dat weet ik, @Rainesh is altijd supersnel, misschien heeft VW er van geleerd?GerCor schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:39:
[...]
Lijkt me sterk. @Rainesh post altijd als eerste hier op het forum en dan duurt het nog weken voordat het op de site van VW staat.
in elk geval, als ik via https://www.volkswagen.nl...tainment/navigatie-update zoek naar m'n oude model golf variant van tot 2015, die is voorzien van een MIB1 discover media, dan vind ik 'm met als datum 15-6-20
edit1: als ik op model passat 2014 zoek, dan komt die inderdaad op de versie van 2019 uit, geen idee waarom want is toch ook gewoon mib1
edit2: het wordt nog sterker, ik kijk net voor een update voor m'n discover pro mib2.5, staat die erop met als datum 7-11-2020

[ Voor 22% gewijzigd door Shanquish op 08-07-2020 19:14 ]
Waar ik mij ook heel erg aan erger: dat ze het hardnekkig "kaarten & SOFTWARE-opties" noemen terwijl ze helemaal geen software/firmware-updates beschikbaar stellen.
Paar weken geleden een grote beurt. Vooraf dankzij Rainesh vastgesteld dat er wat updates open staan op mijn systeem. Aangegeven bij de beurt: graag updaten..... Zoals verwacht was er niets geupdated.
Dan krijg je een paar dagen een klanttevredenheidsmailtje: daar netjes aangegeven dat ik niet tevreden was omdat er geen updates waren doorgevoerd. Nog geen dag later hing de dealer aan de telefoon over hoe en wat. Volgens hun mogen ze van Pon alleen softwareupdates doen als er problemen zijn. Toen in een hevige discussie beland dat volgens mij het principe van softwareupdates betekent dat er iets beters is of de vorige versie niet goed was. Maargoed, zoals gebruikelijk, die discussie win je niet met dat volk.
Paar weken geleden een grote beurt. Vooraf dankzij Rainesh vastgesteld dat er wat updates open staan op mijn systeem. Aangegeven bij de beurt: graag updaten..... Zoals verwacht was er niets geupdated.
Dan krijg je een paar dagen een klanttevredenheidsmailtje: daar netjes aangegeven dat ik niet tevreden was omdat er geen updates waren doorgevoerd. Nog geen dag later hing de dealer aan de telefoon over hoe en wat. Volgens hun mogen ze van Pon alleen softwareupdates doen als er problemen zijn. Toen in een hevige discussie beland dat volgens mij het principe van softwareupdates betekent dat er iets beters is of de vorige versie niet goed was. Maargoed, zoals gebruikelijk, die discussie win je niet met dat volk.
haha, herkenbaar, ik had jaren geleden het probleem dat de MIB1 wel eens vast stond, of dat de navi ineens in Wolfsburg stond, en alleen na een harde reset van gedachte veranderde.Dennisdn schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:14:
Waar ik mij ook heel erg aan erger: dat ze het hardnekkig "kaarten & SOFTWARE-opties" noemen terwijl ze helemaal geen software/firmware-updates beschikbaar stellen.
terug bij de dealer hadden ze uiteraard nog nooit van problemen met de mib1 gehoord, maar kwamen wel meteen met een mooi vooropgesteld formulier waarin alle problemen die ik ook ervaarde stonden ingevuld met een afvinkhokje ervoor
De opmerking bij het filmpje op Dumpert zet je dan toch wel aan het denken..Shanquish schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:34:
Dat zou al een hoop gedoe schelen natuurlijk. Als je net als vroeger je frontje eraf kan halen. Als je in de video kijkt zie je dat het schermpje niet veel voorsteld. Als je dat nou los kan klikken en mee kan nemen dan lopen ze langs en zien ze geen scherm.. hebben ze ook niks om mee te nemen. Of denk ik nu te makkelijk ..[..] en die schermen zijn niet afklikbaar zoals je radio, slimmerik.
NoobishPro
04-07-2020 - 17:11
Ik word er overigens wel pisnijdig van als ik zulke filmpjes zie.. (maar dat terzijde)
*sowieso
Denk niet dat dat werkt. Vroeger gooiden we allemaal het frontje onder de stoel. (Mijn eerste radio schoof er zelfs helemaal uit.) dat wisten zij ook.DonJunior schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:01:
[...]
De opmerking bij het filmpje op Dumpert zet je dan toch wel aan het denken..
[...]
Dat zou al een hoop gedoe schelen natuurlijk. Als je net als vroeger je frontje eraf kan halen. Als je in de video kijkt zie je dat het schermpje niet veel voorsteld. Als je dat nou los kan klikken en mee kan nemen dan lopen ze langs en zien ze geen scherm.. hebben ze ook niks om mee te nemen. Of denk ik nu te makkelijk ..
Ik word er overigens wel pisnijdig van als ik zulke filmpjes zie.. (maar dat terzijde)
Het ligt echt aan VW want van Mercedes hoor je ook maar weinig dat die tablet eraf gesloopt wordt. Sterker nog, vorige week de C-Klasse van een collega half gestript. Stuur, airbags, stoelen, alles weg. Maar het mediasysteem zijn ze volledig afgebleven.
Ik weet bij Opel dat ze gekoppeld waren vroeger al aan de ECU. Om die te ontgrendelen moest je hem ontkoppelen met de originele VIN. Had je die niet? Dan kun je hem ook niet ontgrendelen en had je een stuk hardware die niet ging werken. Opnieuw koppelen aan je VIN kan ook niet overal mee dus je moest meer moeite doenDennisdn schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:23:
[...]
Denk niet dat dat werkt. Vroeger gooiden we allemaal het frontje onder de stoel. (Mijn eerste radio schoof er zelfs helemaal uit.) dat wisten zij ook.
Het ligt echt aan VW want van Mercedes hoor je ook maar weinig dat die tablet eraf gesloopt wordt. Sterker nog, vorige week de C-Klasse van een collega half gestript. Stuur, airbags, stoelen, alles weg. Maar het mediasysteem zijn ze volledig afgebleven.
Dit zal vermoedelijk bij de Mercedes ook op een vergelijkbare manier zijn opgelost. Koppelen aan de ECU.
De mods en het vervangen van het systeem zal niet zo makkelijk zijn als bij volkswagen maar het jatten is ook minder aantrekkelijk.
Het is ook altijd ze kunnen het wel maar je moet het zo onaantrekkelijk mogelijk maken. Dan gaan ze naar de auto die makkelijker is.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Goed. Laat ik het zo zeggen: Dat Kaarten van HERE en verkeersborden tonen op het scherm is geen goed huwelijk.
Rij ik eergisteren over de N48. Daar geldt voornamelijk een inhaalverbod maar dat toont het scherm niet. Er is een klein stukje weggedeelte waar je wel mag inhalen en nu verschijnt het verkeersbord inhaalverbod (F01) op het scherm. Zodra het inhaalverbod weer geldt verdwijnt het van het scherm. Dat had ik trouwens ook al in Friesland tussen Emmeloord en Lemmer en verderop bij Drachten. Maar dat was de vorige versie Discover Media die nog in de bedrijfsCaddy's zit. Nou liggen die wegen daar al een aantal jaren dus ik denk niet dat HERE er iets mee gaat doen.
Rij ik eergisteren over de N48. Daar geldt voornamelijk een inhaalverbod maar dat toont het scherm niet. Er is een klein stukje weggedeelte waar je wel mag inhalen en nu verschijnt het verkeersbord inhaalverbod (F01) op het scherm. Zodra het inhaalverbod weer geldt verdwijnt het van het scherm. Dat had ik trouwens ook al in Friesland tussen Emmeloord en Lemmer en verderop bij Drachten. Maar dat was de vorige versie Discover Media die nog in de bedrijfsCaddy's zit. Nou liggen die wegen daar al een aantal jaren dus ik denk niet dat HERE er iets mee gaat doen.
Op de nieuwe A4 tussen leiden en rotterdam doet HERE ook iets geks, de weg staat netjes zichtbaar, maar wat je ook probeert.. er overheen navigeren lukt gewoon niet, altijd er omheen. En als je er op rijdt en dan een nieuw reisdoel ingeeft dan wordt je gelijk getrakteerd op een foutmelding. En dat was met m'n oude golf zo, maar ook met de nieuwe...
wat zijn eigenlijk een beetje leuke "mods" op een golf 7 met obd/vcds? Needle sweep wil ik denk ik wel, maar wat raden jullie nog aan?
Met de OBD11 ingesteld:giovanni2903 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:16:
wat zijn eigenlijk een beetje leuke "mods" op een golf 7 met obd/vcds? Needle sweep wil ik denk ik wel, maar wat raden jullie nog aan?
Increased Engine Responsiveness en Throttle pedal response. Beide subtiele verschillen maar merkbaar beter.
Verder nog ingesteld: Scandinavian DRL's, Ambient Colors, Heated seats memory en start-stop uit. (Alleen die laatste 2 zijn het geld van een OBD11 al waard).
De vele andere apps die erin zitten vind ik of niks, of ze zijn standaard al ingesteld.
Increased Engine Responsiveness en Throttle pedal response klinken interessant, wat houd het in?Dennisdn schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:24:
[...]
Met de OBD11 ingesteld:
Increased Engine Responsiveness en Throttle pedal response. Beide subtiele verschillen maar merkbaar beter.
Verder nog ingesteld: Scandinavian DRL's, Ambient Colors, Heated seats memory en start-stop uit. (Alleen die laatste 2 zijn het geld van een OBD11 al waard).
De vele andere apps die erin zitten vind ik of niks, of ze zijn standaard al ingesteld.
Scandinavian DRL's is gewoon dat met dagrijverlichting je achterlichten aan staan toch? ziet er vet uit, maar wel meer kans op doorbrandende leds.
het start stop systeem wil ik idd ook uit hebben.
Met de eerste 2 reageert het allemaal net wat vlotter. Volgens de beschrijving krijgt het blok daarmee de Audi-instellingen.giovanni2903 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:37:
[...]
Increased Engine Responsiveness en Throttle pedal response klinken interessant, wat houd het in?
Scandinavian DRL's is gewoon dat met dagrijverlichting je achterlichten aan staan toch? ziet er vet uit, maar wel meer kans op doorbrandende leds.
het start stop systeem wil ik idd ook uit hebben.
Bij Scandinavian staan de achterlampen altijd aan. Ik erger mij zelf te vaak aan auto’s die in spray-regen ofzo geen verlichting hebben omdat ie op de automaat staat. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een kapot ledje heb gezien op een VW.
ik heb wel is een golf7 gezien met echt f*cked up achterlichten en dan bedoel ik dus de "luxe" achterlichten. Maargoed, is wel een goede inderdaad. verder dus die responses, needle sweep en start-stop systeem uit. Ff rainesh een pb'tje sturenDennisdn schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:41:
[...]
Met de eerste 2 reageert het allemaal net wat vlotter. Volgens de beschrijving krijgt het blok daarmee de Audi-instellingen.
Bij Scandinavian staan de achterlampen altijd aan. Ik erger mij zelf te vaak aan auto’s die in spray-regen ofzo geen verlichting hebben omdat ie op de automaat staat. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een kapot ledje heb gezien op een VW.
hoe werkt dat trouwens met die credits bij obd eleven? anders koop ik er gewoon zelf een. heb ik aan 100 credits genoeg en wanneer verbruik je ze?
[ Voor 7% gewijzigd door giovanni2903 op 11-07-2020 17:06 ]
Vandaag ook eens verder gegaan met mijn Golf, na al het technisch geweld ook even de rest aanpakken. Over een paar weken met een kennis de aandrijfassen reviseren en ook nog even een frisse thermostaat regelen (deze komt niet op de 90 graden zoals zou moeten, wel met een stuk flink doorrijden), en een nieuwe N75 regelaar (turbodruk regelaar).
De auto rook niet echt fris van binnen toen ik hem kocht, gelukkig nooit in gerookt, en ik heb er een hekel aan om in het vuil van een ander te zitten. Dus deze stinkdingen eruit gehaald:

Allereerst de Audi TT pedalen die ik binnen had even gemonteerd, de Passat W8 verlichting had ik ook binnen maar mag nog even wachten.

Het schroefje die hem bovenin vasthield had wat vliegroest en zag er niet uit, dus netjes even snel gepolijst:

Resultaat:

Vanochtend eerst begonnen met pure azijn over de bekleding en matten te vernevelen en o.a de hemel goed in te spuiten:

Trucje die ik geleerd heb bij de Volvo waar ik gewerkt heb om van rare geurtjes af te komen.
Spullen die ik vanmiddag heb gebruikt om schoon te maken:

Simpel sopje met allesreiniger met drupje Dreft (APC), alles met een microvezeldoek schoonmaken en een borstel voor over de bekleding. Toen alles schoon was alles behandelen, kunststof en dashboard tot 2x behandelen met Poorboy's trim restorer daarna als dat ingetrokken om alles nog een keer na te behandelen met Autoglym Vinyl en Rubber care. Deze werkt ook top om een auto op te frissen van binnen, de bekende 'nieuwe auto lucht'. Zodoende alles van stoelen tot hemel ingespoten. Ruiten van binnen ook even allemaal goed schoongemaakt, ruitenreiniger met ook een drupje azijn om het echt schoon te trekken.
En als laatste de voorruit en achterruit even gecoat met RainX, met name de achterruit vanwege het gemis aan een ruitenwisser achterop.
Een van de dingen waar ik over een 2 weken met een kameraad even voor de slopen langs ga, naast nog wat missende schroefjes her en der.
Resultaat:

Let niet op het standaard en ook kale Golf stuur
Mijn stuur ligt binnen te wachten op een nieuwe hoes die ik eromheen ga zetten/naaien binnenkort. 
Was ook echt niet nodig ofzo:

Alles was goed vochtig van binnen dus dat is dan weer het voordeel van een parkeergarage, ramen op een klein kiertje en zo even laten staan.
Maar damn, wat knapte die daar van op zeg!
De W8 verlichting ga ik dus binnenkort even inbouwen, wil sowieso nog de microfoon van de radio even goed en netjes wegwerken, zit nog te kijken of iets van voetenverlichting te maken. Alleen helaas kan ik de Golf 5 en nieuwere verlichting niet retrofitten.
En dan eens kijken waarom de verlichting in de kofferbak en bij de zonnekleppen niet werkt.
En nog even zien hoe ik de polijstspetters uit de kofferbak eraf ga krijgen.
De auto rook niet echt fris van binnen toen ik hem kocht, gelukkig nooit in gerookt, en ik heb er een hekel aan om in het vuil van een ander te zitten. Dus deze stinkdingen eruit gehaald:

Allereerst de Audi TT pedalen die ik binnen had even gemonteerd, de Passat W8 verlichting had ik ook binnen maar mag nog even wachten.

Het schroefje die hem bovenin vasthield had wat vliegroest en zag er niet uit, dus netjes even snel gepolijst:

Resultaat:

Vanochtend eerst begonnen met pure azijn over de bekleding en matten te vernevelen en o.a de hemel goed in te spuiten:

Trucje die ik geleerd heb bij de Volvo waar ik gewerkt heb om van rare geurtjes af te komen.
Spullen die ik vanmiddag heb gebruikt om schoon te maken:

Simpel sopje met allesreiniger met drupje Dreft (APC), alles met een microvezeldoek schoonmaken en een borstel voor over de bekleding. Toen alles schoon was alles behandelen, kunststof en dashboard tot 2x behandelen met Poorboy's trim restorer daarna als dat ingetrokken om alles nog een keer na te behandelen met Autoglym Vinyl en Rubber care. Deze werkt ook top om een auto op te frissen van binnen, de bekende 'nieuwe auto lucht'. Zodoende alles van stoelen tot hemel ingespoten. Ruiten van binnen ook even allemaal goed schoongemaakt, ruitenreiniger met ook een drupje azijn om het echt schoon te trekken.
En als laatste de voorruit en achterruit even gecoat met RainX, met name de achterruit vanwege het gemis aan een ruitenwisser achterop.
Een van de dingen waar ik over een 2 weken met een kameraad even voor de slopen langs ga, naast nog wat missende schroefjes her en der.
Resultaat:

Let niet op het standaard en ook kale Golf stuur
Was ook echt niet nodig ofzo:

Alles was goed vochtig van binnen dus dat is dan weer het voordeel van een parkeergarage, ramen op een klein kiertje en zo even laten staan.
De W8 verlichting ga ik dus binnenkort even inbouwen, wil sowieso nog de microfoon van de radio even goed en netjes wegwerken, zit nog te kijken of iets van voetenverlichting te maken. Alleen helaas kan ik de Golf 5 en nieuwere verlichting niet retrofitten.

En nog even zien hoe ik de polijstspetters uit de kofferbak eraf ga krijgen.
Kijk hier maar even: https://gerritspeek.nl/vag-com_aanpassingen_vw-golf7-5g.htmlgiovanni2903 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:16:
Ik heb een VW 7 2015 met een discover media of pro. Weet even niet zeker.Rainesh schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:13:
Mensen hier interesse in een firmware update voor Discover Pro Gen 1 (mib1)? Heb zo de meest recente versie binnen, versie 407 (april 2017)
Bij software staat er 0624
De auto bevalt me wel maar de software is wel bizar slecht. Vastlopers op navigatie. Soms doet achteruit camera het niet (komt er wel uit maar geen beeld) andere keer start ik auto op blijft het op zwart beeld.
Alles is verholpen na het ingedrukt houden van de restart knop maar blijft zo vaak terug komen.
Kan ik dmv een firmware update oplossen ? Want volgens mij is die nooit ge-update.
Klinkt als een Discover Media mib2. Uit mijn hoofd is 631 de laatste versie voor jouw systeem.kitkat007 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:31:
[...]
Ik heb een VW 7 2015 met een discover media of pro. Weet even niet zeker.
Bij software staat er 0624
De auto bevalt me wel maar de software is wel bizar slecht. Vastlopers op navigatie. Soms doet achteruit camera het niet (komt er wel uit maar geen beeld) andere keer start ik auto op blijft het op zwart beeld.
Alles is verholpen na het ingedrukt houden van de restart knop maar blijft zo vaak terug komen.
Kan ik dmv een firmware update oplossen ? Want volgens mij is die nooit ge-update.
Kun je mij een Pb doen met je exacte softwareversie? Menuknop ingedrukt houden tot je service menu ziet en dan softwareversie en dan foto van eerste twee regels met Mu versie en Train versie zijn belangrijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 11-07-2020 20:51 ]
Zijn er mensen die nu of in de toekomst een Golf 8 overwegen?
De exterieur vind ik best mooi. Was wel ff wennen.
De interieur vind ik best lelijk. Ze hebben hun best gedaan om een Tesla na te doen in ieder geval qua design.
Golf 7.5 ziet er net zo modern uit dus.
Qua prijs zit je bijna net zo duur als een Audi A3 of Mercedes A klasse dat vind ik wel nogal vaagjes. Misschien dat de volgende generatie goedkoper zal worden.
De interieur vind ik best lelijk. Ze hebben hun best gedaan om een Tesla na te doen in ieder geval qua design.
Qua prijs zit je bijna net zo duur als een Audi A3 of Mercedes A klasse dat vind ik wel nogal vaagjes. Misschien dat de volgende generatie goedkoper zal worden.
Bij elke auto-wissel kijk ik weer naar de 3-serie, A-klasse, C-klasse, A3 en A4 maar val uiteindelijk om diverse redenen altijd toch weer in een Golf.ThaddeusX schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:36:
Zijn er mensen die nu of in de toekomst een Golf 8 overwegen?
Tot nu toe lijkt hij juist goedkoper geworden. Als ik nu begin te configureren met een R-line als basis en ga opbouwen met alle opties die ik nu in de 7.5 heb, kom ik op 44k uit, terwijl de 7.5 dan al op 48k zit.
Moet wel zeggen.... normaal als er een nieuwe Golf was voelde de mijne gelijk als oud en had ik lichte jaloezie voor het nieuwe model als ie langs kwam. Maar dat gevoel heb ik nu totaal niet als ik een 8 zie. Als ik echt NU moest kiezen, kon het wel eens de BMW 2-Grand coupe worden.... Want inderdaad valt mij het interieur van de 8 ook echt tegen. En het interieur kijk ik 4 uur per dag tegenaan terwijl je het uiterlijk alleen even ziet bij het aan-komen-lopen.....
[ Voor 19% gewijzigd door Dennisdn op 12-07-2020 07:05 ]
Ik kom ook uit op 42k maar voor dat bedrag hebje dus een A klasse met AMG pakket wat geheel compleet is. Of een Audi A3 S line pakket met alles erop en eraan.Dennisdn schreef op zondag 12 juli 2020 @ 06:59:
[...]
Bij elke auto-wissel kijk ik weer naar de 3-serie, A-klasse, C-klasse, A3 en A4 maar val uiteindelijk om diverse redenen altijd toch weer in een Golf.
Tot nu toe lijkt hij juist goedkoper geworden. Als ik nu begin te configureren met een R-line als basis en ga opbouwen met alle opties die ik nu in de 7.5 heb, kom ik op 44k uit, terwijl de 7.5 dan al op 48k zit.
Moet wel zeggen.... normaal als er een nieuwe Golf was voelde de mijne gelijk als oud en had ik lichte jaloezie voor het nieuwe model als ie langs kwam. Maar dat gevoel heb ik nu totaal niet als ik een 8 zie. Als ik echt NU moest kiezen, kon het wel eens de BMW 2-Grand coupe worden.... Want inderdaad valt mij het interieur van de 8 ook echt tegen. En het interieur kijk ik 4 uur per dag tegenaan terwijl je het uiterlijk alleen even ziet bij het aan-komen-lopen.....
Misschien gaat hierdoor juist de Golf 8 bijtelling nog harder een klap krijgen. Ik ben super nieuwsgierig alvast naar de occasion prijzen van een 1 of 2 jaar oude Golf 8.
Qua waarde moet het niet als een A klasse blijven, zou je zeggen.
Een A3 Sline met alles erop en eraan heb je niet voor 42K hoorThaddeusX schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:47:
[...]
Ik kom ook uit op 42k maar voor dat bedrag hebje dus een A klasse met AMG pakket wat geheel compleet is. Of een Audi A3 S line pakket met alles erop en eraan.
Misschien gaat hierdoor juist de Golf 8 bijtelling nog harder een klap krijgen. Ik ben super nieuwsgierig alvast naar de occasion prijzen van een 1 of 2 jaar oude Golf 8.
Maar dat zijn dan ook de 2 directe concurrenten. Ik vind een A-klasse of A3 niet beter of “meer premium” dan een (gelijkwaardig uitgeruste) Golf.ThaddeusX schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:47:
[...]
Ik kom ook uit op 42k maar voor dat bedrag hebje dus een A klasse met AMG pakket wat geheel compleet is. Of een Audi A3 S line pakket met alles erop en eraan.
[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 12-07-2020 10:19 ]
Een "S edition" wou ik zeggenTylen schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:58:
[...]
Een A3 Sline met alles erop en eraan heb je niet voor 42K hoor.
Ik heb zojuist de nieuwe A3 interieur bekeken en je merkt inderdaad dat het niet veel verschilt met de Golf 8. Met de oog dan.Dennisdn schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:18:
[...]
Maar dat zijn dan ook de 2 directe concurrenten. Ik vind een A-klasse of A3 niet beter of “meer premium” dan een (gelijkwaardig uitgeruste) Golf.
Maar als je op Youtube de A klasse interieur bekijkt levert dat toch wel een "wow" effect op. Niet dat het meer premium is of aanvoelt maar meer qua design denk ik dan? Vooral met sfeerverlichting.
En om eerlijk te zijn boeit het mensen nou uiteindelijk echt of bepaalde plekken van goedkoop plastic is? Ik merk dat ieder reviewer op Youtube daar op let.
Ik koop een auto die is qua exterieur & interieur. Enja Mercedes heeft nogal een luxe naam net als een iPhone.
Alleen om te kunnen zeggen "ik heb een Mercedes"
Consumenten als ik zijn gewoon gek. We geven zelfs meer geld uit voor minder + we zijn er tevreden over ook nog
Ik weet het ook niet goed met dat Golf 8 interieur. Moet het denk ik in het echt ervaren maar zo op het oog heeft het dashboard van de 7.5 toch nog mijn voorkeur. Exterieur begin ik langzaam aan al aan te wennen. Ik heb verder niks met MB maar ik vind het dubbele scherm van MB toch een stuk geslaagder en hoogwaardiger uitzien dan dat van de Golf 8.ThaddeusX schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:49:
[...]
Een "S edition" wou ik zeggenpff al die benamingen ook
Nieuwe A3 ook gewoon weer erg mooi, maar met S-edition, 150pk DSG en nog wat opties vliegt die prijs de lucht in..
Hmmm.... Ik houd even m'n mond dicht. Heb in m'n Tiguan bewust de 'analoge' klokken (welke alsnog digitaal aangestuurd worden) laten monteren terwijl 't ding eigenlijk met een AID geleverd zou moeten worden vanuit de fabriek
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Oh die AID vind ik prachtig en fantastisch werken. Maar ik bedoel vooral de integratie van de 2 schermen in het dashboard bij de Golf 8. Dat ziet er imo op de foto's iig wat klungelig uit. Is bij Audi en MB toch stuk beter uitgewerkt.Will_M schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:06:
Hmmm.... Ik houd even m'n mond dicht. Heb in m'n Tiguan bewust de 'analoge' klokken (welke alsnog digitaal aangestuurd worden) laten monteren terwijl 't ding eigenlijk met een AID geleverd zou moeten worden vanuit de fabriek