Maar eens melden hier in het topic. (Hoi @
The Eagle 
) En weer eens heel wat anders dan de meesten hier rijden of doen. Tot begin dit jaar heb ik met een 2012 Swift Sport gereden, gekocht toen die 3 jaar oud was maar ik mistte een stuk plezier en een stuk hobby. Daarnaast heb ik de afgelopen 2 jaar dichtbij huis gewerkt zodat ik met de fiets naar het werk kon. Dat is nu veranderd naar 32km enkele reis.
Tot nu toe de dagelijkse kilometers gemaakt met dit bakbeest:

Alleen voor de winter en met slecht weer voel ik mij daar niet prettig/veilig genoeg op.
Met mazzel ben ik via een kennis tegen deze aangelopen:

2003 Golf Pacific (ABT Sportsline) met een 1.9 TDI ARL 135pk/320Nm
Die kennis van mij is een bekende van de TDI club voor sommigen met dit apparaat:
300pk Golf 4
Maar goed, terug naar mijn Golf, gekocht van een liefhebber die hem goed en netjes heeft onderhouden. Wat er de laatste tijd al vervangen is geweest:
- Verstuiver afdichtingen
- Verstuiver kabelboom
- Complete draagarmen
- Stuurkogels
- Onderste motorsteun
- Dynamo pully
- Michelin Primacy HP banden
Je ziet aan alles ook dat ie er voor de leeftijd en kilometers echt netjes bij staat. Vandaar ook de keuze voor deze, aangezien ik de Golf 5 met de 2.0TDI (naast het hogere gewicht) qua betrouwbaarheid echt geen keuze vind. Plus wij hebben hier best veel onderdelen voor liggen.
Waarom die te koop stond is omdat de motorsteun gebroken was, dermate dat die niet meer rijdbaar was. Dus ophalen dat ding:

Distributieriem moest vervangen worden, dus multiriem samen met de waterpomp vervangen we. Daarnaast zijn de draagarmbussen ook ver versleten, dus daar een setje TT rubbers voor besteld. Daar stuurt ie gelijk een heel stuk beter mee. Zeker samen met de 'oude' Koni schokbrekers met Eibach veren set van mijn kameraad.
Optisch een V6 onderlip geregeld, interieur had de bestuurdersstoel wat instapschade op de wang. Die is vorige week even naar Lukkien gebracht voor reparatie.
Dan gaan we hem stage 2 tunen (160pk-340Nm). Voor het opspoelen van de turbo wordt de middendemper/kat vervangen voor een buis. Kap van de wielkast wordt aangepast zodat er meer lucht bij/door de IC kan, etc. De einddemper wordt binnenkort ook nog vervangen voor een custom versie met 2 sierstukjes en dan een V6 achterlip, beetje ala GTI.
De Sachs Race Engineering koppeling zit er al onder gelukkig dus daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken.
Vanwege de gelockte ABT Ecu hebben we een andere ecu geregeld die we gaan programmeren binnenkort en daarnaast krijgt de tellerbak de nodige softwarematige aanpassingen zoals needlesweep, cruise control lampje, temperatuurmeter op een echte waarde ipv vast 90 graden tussen 80 en 100 graden, etc etc.
En toen begon het werk naast ideeën en plannen.
Allereerst eind vorige week de koplampen eruit gehaald en de lelijke standaard kentekenplaten eraf gehaald:

Koplampen zijn van die originele xenon projector units, kei leuk maar kei duur, en 1 was al niet goed en de ander stelde al niet best. Gezien ik nog een trauma had van die units van de Volvo V40 die ik gehad heb deze maar gewisseld met die van mijn kameraad die ze maar al te graag wilde hebben.
Nog een mazzeltje met een best wel zeer goede en vrijwel nagelnieuwe radio:

Audio is nog van andere zorg voor later.
En een officieel ABT document horende bij de auto en ecu:
Dan de reden dat de stoel naar Lukkien is gegaan:

Een gerafelde wang van de kuipstoelen.
En toen begonnen aan de motorsteun:

Motor ondersteund vanwege de gebroken motorsteun, tapbout in het blok gebroken waar een helicoil in moest (2 van de 3 boutgaten waren wel goed) en de plaat die daarop zat was gebroken... Daarop komt dan de motorsteun.
Auto tussendoor ook nog even gewassen:

En nog een foto van het echt super nette interieur:

De Golf in goed gezelschap met die van mijn kameraad:
Foto van de bovenkant van de motorruimte, alle turboslangen eraf, reservoir opzij:

2 van de 3 waren goed:

Zo was ook duidelijk dat de distributieriem en de hele bende direct maar meegenomen moest worden.
De voorbereiden voor de stage 2 tuning, wielkuip losgehaald en aangepast (ingekort) zodat er meer lucht door de intercooler heen kan:

Alle turbo slangen en leidingen gecontroleerd, of alles nog heel is, nokjes er nog opzitten en klemmen goed zijn:
Zoals je de foto hierboven zag waren de wielkasten van binnen erg vies nadat de wielkuipen eruit waren, geen roest of ellende maar iets wat je vaker ziet gebeuren.

Bovenrand van de wielranden hetzelfde verhaal. Dit kwam er uit 1 wielkast:

Later buiten alles nog even schoongespoten met de hoge druk, en binnenkort even coating in de kasten om daarna alles weer terug te monteren.
Als afsluiter een foto samen met zijn snellere broer:
Dus tot zover, als jullie dit leuk vinden houd ik jullie op de hoogte van alle voortgang.