jerrot schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:35:
Beste mede Tweakers,
Ik heb een vraag over de VW golf variant 2012 stationmodel met de 1.6 TDI motor.
Wij overwegen om deze auto te kopen, echter is de KM stand van de auto al 206.000 km. Deze auto kunnen wij overnemen voor 3500 euro.
Is het interessant om zo een auto nog te kopen gezien de hoge KM stand, of kunnen we grote problemen verwachten in de eerstvolgende 100.000 km?
Het gepleegde onderhoud aan de auto is:
Onderhoud volgens onderhoudsinterval
Distributieriem recent vervangen
Waterpomp vervangen
Stuurhuis en accu vervangen
Verstuivers allen vervangen
Ik heb gelezen dat vanaf 200.000 km je rekening moet houden met de EGR klep en het roetfilter.
Heeft iemand ervaring met deze auto's met hoge km stand ? Hoor graag jullie ervaringen.
Alvast bedankt
Twee jaar geleden heb ik mijn 2010 Golf Variant 1.6 TDI DSG verkocht met ong. 200.000 km. Overgelaten bij aankoop nieuwe Golf Variant voor ong. €6500.
Ik keek toen aan tegen distributieriem+waterpomp, remschijven voor + DSG koppelingenset. Batterij was al vervangen. Ik had net 6 maand tevoren de sjoemelupdate laten uitvoeren, vrijwel meteen gevolgd door defecte EGR+koeler (was al vervangen bij 100.000 km). Nooit last gehad van injectoren.
Interieur, elektro, GPS, ... waren allemaal nog tiptop, maar een aantal kleine zaken (silent blocks motor en ophanging, rubbers deuren, scharnieren, ...) hebben dan al zowat hun nuttige leven gehad. Uitlaat en kat zijn uit RVS en leken nog als nieuw.
Kleine lakputjes (steenslag), waas onder clearcoat van de velgen, ... vind ik normaal na die leeftijd. Lak van de Golf 2010 lijkt mij zelfs sterker dan de Golf 2017.
Rij nu met CNG/benzine en in vergelijking is de TDI, zelfs de CR, redelijk agrarisch

. Al bij al een fijne wagen, uitgezonderd de EGR kan ik er geen kwaad woord over kwijt.