Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 168 Laatste
Acties:

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:12:
Schagen. Benieuwd wat we nu gaan horen. Conductrice wist niet meer dan "dat er bussen zijn besteld". Tot zover geen nieuws. Ik wacht even af en dan maar een taxi en morgen het bonnetje opsturen.
Ben weer eens laat. Nu sta ik stil bij Uitgeest. Defecte trein, vervolg nog onduidelijk.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-12 19:11

Luke!

#Treinbaas
Nu.nl vragen om alvast een liveblog voor je te openen?
coyote1980 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:30:
[...]

Dan kunnen we het in elk geval eens zijn dat de gastheer dus niet in staat is om een fatsoenlijk nivo van dienstverlening aan te bieden.

En nu weer naar de oplossingen. Minder reclame, meer kwaliteit.
Enige oplossing is prijzen omhoog, dat probeert @EDIT je al een hele tijd te vertellen.

Er is geen capaciteit en geen geld. Je kan ook niet constant ploegen van de ene naar de andere opstel locaties sturen, dan doe je misschien 3 treinen per dienst. Dan kun je eerlijk gezegd nog beter je geld op de bbq gooien. Treinen worden nu naar locaties gestuurd waar ze niet geserviced kunnen worden.

Bij ProRail krijgen we ook geen geld om de locaties die we hebben te verbeteren of uit te breiden. Het opstelterrein bij Heerhugowaard ligt al tot frustraties bij ons aan toe stil omdat de indexaties sinds covid ervoor hebben gezorgd dat er opeens geen geld meer is. NS boos, ProRail boos, reizigers boos...
Het nieuwe Westhaven kan wel een deel van de A2 corridor opvangen, maar Heerhugowaard was ideaal daarvoor.

We zitten met z'n allen in een vicieuze cirkel en impasse, er is geen ambitie bij de overheid en ook niet bij de bevolking en daarom ook geen geld. Ook met betrekking tot het verlenen van vergunningen bv. de inwoners zijn tegenwoordig bijna altijd tegen... Dat kost tijd en geld, de wil en tolerantie tot verbetering wordt steeds minder en minder.

Het alternatief is met de auto gaan, maar dat alternatief wordt ook steeds minder interessant. De enige oplossing lijkt mij een wijziging/verbetering in de wil/mindset van de bevolking.

[ Voor 23% gewijzigd door ArcticWolf op 26-05-2025 18:26 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:57:
[...]

Enige oplossing is prijzen omhoog, dat probeert @EDIT je al een hele tijd te vertellen.
Ik vraag mij af waar het kantelpunt ligt bij een flinke groep reizigers die het straks niet meer kunnen betalen.
Het alternatief is met de auto gaan, maar dat alternatief wordt ook steeds minder interessant. De enige oplossing lijkt mij een wijziging/verbetering in de wil/mindset van de bevolking.
Laten we maar eens beginnen met onnodige reizen te ontmoedigen. Zijn al die reizen nu echt nodig? Nu wil ik ook niet degene zijn die iets moet vinden of dat kan of niet. Want de prijzen verhogen om dit allemaal voor elkaar te krijgen klinkt heel erg leuk, maar waar stopt het dan? Krijgen we dan Engelse toestanden dat het bijna onbetaalbaar dreigt te worden? Dat zou je toch echt niet moeten willen. Bij de volgende keer dat er extra infra en personeel nodig is weer de prijzen omhoog? Dat trek je als vervoerder op den duur ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 14-10-2023 12:36 ]

Network Rail is wel een interessant voorbeeld, maar gelukkig (nog) niet waar wij zitten. Overigens kijken wij meer naar Japan (gelukkig) en qua non-highspeed netwerk zitten wij qua pricing gelijkwaardig (zie paar posts terug van mij).

De vragen die je stelt zijn terecht. Ik denk dat de eerste vraag die gesteld en beantwoord moet worden, naar welk niveau willen wij als Nederland? En dan kan je bepalen wat de effecten zijn voor het geld.

Op dit moment willen we alles, maar ook niks. Als voorbeeld, we hebben uit 1001 eisen een plan opgesteld voor een emplacement in Nederland, na een studie periode van ca. 2 jaar is het resultaat dat wij het voor 400 miljoen euro investeringskosten kunnen uitvoeren. Toen kreeg ik letterlijk de vraag van het ministerie of het wat goedkoper kon.
Dan krijg ik de volgende vragen in mij op: in welk opzicht goedkoper? Zelfde functies/opties en dan goedkoper, of gewoon in het algeheel goedkoper? Je kan namelijk verder in detail treden en kijken of je ergens iets teveel geld voor hebt opgenomen... maar: Je kan ontwerpen/plannen tot je een ons weegt en misschien krijgen we er dan een 75 miljoen euro af (ik roep maar wat), maar krijgen we dan wel het geld om het plan uit te voeren? > waarschijnlijk nee ;)

Men vraagt 1001 dingen en als ze dan de rekening gepresenteerd krijgen is het ook niet goed. Wat heeft op dit moment de hoogste prioriteit om opgelost te worden in Nederland? Ik weet het niet.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:23

Onbekend

...

ed1703 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

Ik vraag mij af waar het kantelpunt ligt bij een flinke groep reizigers die het straks niet meer kunnen betalen.

[...]

Laten we maar eens beginnen met onnodige reizen te ontmoedigen. Zijn al die reizen nu echt nodig? Nu wil ik ook niet degene zijn die iets moet vinden of dat kan of niet. Want de prijzen verhogen om dit allemaal voor elkaar te krijgen klinkt heel erg leuk, maar waar stopt het dan? Krijgen we dan Engelse toestanden dat het bijna onbetaalbaar dreigt te worden? Dat zou je toch echt niet moeten willen. Bij de volgende keer dat er extra infra en personeel nodig is weer de prijzen omhoog? Dat trek je als vervoerder op den duur ook niet.
Onnodige reizen ontmoedigen? Dat betekent dat er minder mensen gaan reizen en de kaartjes nog duurder worden.

Aangezien er elke ochtend files staan, ziet het er naar uit dat die mensen weinig keuze hebben om buiten de spits de auto in te stappen. Dat zie je ook terug in de spitstreinen. Ze zitten hartstikke vol en die reizigers klagen regelmatig dat ze moeten staan. Blijkbaar hebben ze vaak ook geen andere keuze.

De mensen die buiten de spits om kunnen reizen (met ov of auto) doen dat al vaak. De mensen die je nu nog uit de spitstreinen kunt jagen, zijn de mensen met een rijbewijs. Met duurdere treinkaartjes wordt de kans steeds groter dat de auto goedkoper is. (Voor de dagelijkse reiziger bedoel ik dan. Als je maar 1x per week reist duurt het langer om de kosten van de auto eruit te halen. Heb je al een auto staan, dan hoeft je eigenlijk alleen maar de kilometerprijs te vergelijken.)
Alleen mensen zonder rijbewijs en auto (hoofdzakelijk jongere studenten en ouderen) hebben vaak geen alternatief voor het ov.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• ed1703
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

Onnodige reizen ontmoedigen? Dat betekent dat er minder mensen gaan reizen en de kaartjes nog duurder worden.
Hoezo? Dan heb je uiteindelijk ook minder materieel nodig en is na natuurlijk verloop je personeelstekort ook opgelost.
Blijven doorgaan op deze weg is net als het maar blijven bijleggen van rijstroken een heilloze weg en zal uiteindelijk leiden tot een onbetaalbaar OV. Oplossingen moeten veel meer gezocht worden in hybride werken.
Blijkbaar hebben ze vaak ook geen andere keuze.
Vaak blijkt dat de werkgever niet wil. Juist vanwege deze mentaliteit onstaat er dus een vervoersprobleem die helemaal niet hoeft te bestaan. Tijdens de coronaperiode kon er 'opeens' van alles en dat zou nu niet meer kunnen?? Right.. 8)7 Waar het vaak mis gaat met op afstand werken en op kantoor is dat het hele kantoor op dinsdag en donderdag compleet vol zit en vaak op overige dagen zo goed als leeg. Daar zit nu ook het probleem waar NS mee moet dealen. Daar zou vooral vanuit voorlichting en de politiek anders mee omgegaan moeten worden. Of je doet niks, waarschijnlijk gaat het daar ook de komende jaren wel op neerkomen.

Dat je wilt blijven investeren in verbetering van je dienstverlening en ook garanties voor de toekomst wilt blijven bieden vind ik nog tot daar aan toe, maar dat we er vervolgens vele miljarden tegenaan gooien omdat de sectoren die kunnen meebewegen dat niet doen of willen vind ik werkelijk te gek voor woorden (en of dat nu spoor of asfalt is boeit eigenlijk niet zo).. en voor wat? Voor hyperspitsen die anders kunnen, want dat hebben we tijdens corona ook bewezen en daarbij is het ook een onzinverhaal dat iedereen maar op di-do naar kantoor wil.. want iedereen heeft blijkbaar geen actieve herinnering meer over het naar kantoor gaan in 2019 en de vele jaren daarvoor.

[ Voor 38% gewijzigd door ed1703 op 14-10-2023 21:25 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:37
ArcticWolf schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:57:
De trein is al duur genoeg, de prijs-kwaliteit verhouding inmiddels behoorlijk scheef.

Niet vervelend bedoeld, maar is een schone trein en een zitplaats teveel gevraagd?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• hoevenpe
ed1703 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:27:
Oplossingen moeten veel meer gezocht worden in hybride werken.
Hoe hard het ook klinkt de NS is een semi-private partij, ze levert een commerciële dienst die moet concurreren met de auto.

Het probleem is juist dat de auto aan populariteit wint, dat los je niet op door de prijs te verhogen en/of mensen gedwongen hybride te laten werken.

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:36:
[...]

Het probleem is juist dat de auto aan populariteit wint, dat los je niet op door de prijs te verhogen en/of mensen gedwongen hybride te laten werken.
De auto is altijd al het favoriete vervoersmiddel geweest.. dus wat daar nu anders aan is kan ik niet helemaal pinpointen tov jouw opmerking. Daarbij is het probleem van NS nu de hyperspitsen op iig de dinsdag en donderdag, om dat te blijven faciliteren zijn er vele miljarden nodig. Er is dus een mismatch op zowel asfalt en spoor om die capaciteit te kunnen bieden, want het is blijkbaar op die dagen te druk. Daar moet dus iets gaan gebeuren.

Ah, nu begrijp ik je opmerking:
hoevenpe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

Tijdens corona hebben veel treinreizigers de overstap naar de auto gemaakt, dat zijn mensen die je imo weer terug zou willen krijgen.

Die mensen ga je niet overtuigen door treinkaartjes op dinsdag en donderdag duurder te maken, dat zijn precies de dagen waarop deze mensen nu met de auto reizen.
Ervaring leert dat als die eenmaal in een auto zitten je deze met geen mogelijkheid er meer uit krijgt.
Autorijden duurder maken kan natuurlijk, maar het is NS er op dit moment juist om te doen dat die treinen in de spitsen leger worden. Komen we dan niet in een oneindige cirkel terecht, waar we met geen mogelijkheid meer uit kunnen breken?

[ Voor 36% gewijzigd door ed1703 op 14-10-2023 22:03 ]

• hoevenpe
ed1703 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:50:
De auto is altijd al het favoriete vervoersmiddel geweest.. dus wat daar nu anders aan is kan ik niet helemaal pinpointen tov jouw opmerking.
Tijdens corona hebben veel treinreizigers de overstap naar de auto gemaakt, dat zijn mensen die je imo weer terug zou willen krijgen.

Die mensen ga je niet overtuigen door treinkaartjes op dinsdag en donderdag duurder te maken, dat zijn precies de dagen waarop deze mensen met de auto reizen.

hoevenpe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:17:
[...]

De trein is al duur genoeg, de prijs-kwaliteit verhouding inmiddels behoorlijk scheef.

Niet vervelend bedoeld, maar is een schone trein en een zitplaats teveel gevraagd?
Jij vindt de prijs/kwaliteit verhouding scheef, maar er is geen standaard voor dus N=1 (even hard gezegd). Er reizen ca. 1,5 miljoen mensen met de trein per dag, als het echt zo slecht was dan reden er waarschijnlijk al geen treinen meer.

Moet eerlijk zeggen dat ik mij niet kan herinneren wanneer ik voor het laatst echt in een vieze trein heb gezeten. Deze week nog ook nog naar de WC in een SNG geweest en kreeg nou de neiging om het op te houden tot m'n halte :P

Zitplaatsen... ik reis standaard 1e klas, maar heb ook niet altijd een zitplaats. Lig ik er wakker van? Nee, shit happens, er zijn ergere dingen in het leven.

Wat ik laatst al uitlegde in deze post:
ArcticWolf in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"
Hier wordt gelukkig tijdens de drukste spits (7:40 en 8:10) 11 of 12 bakken SNG ingezet, maar het piekmoment is eigenlijk alleen tussen Nijkerk en Amersfoort, dan zit de trein even helemaal vol (alle gangpaden etc. ook) tot Amersfoort, dan zit die nog redelijk vol tot Utrecht maar iedereen kan wel zitten en in Utrecht gaat die als 7 of 8 bakken SNG terug naar Zwolle en in Zwolle wordt er weer 1 afgetrapt, deze rijdt dan door als enkele 3 of 4 bak tot de avondspits eraan komt.

Het blijft gewoon lastig plannen en de helft van de dag rijden ze met een enkel treinstel, het kost geld om dat extra treinstel voor een mogelijk bovengemiddelde (zoals jij het noemt) bezetting mee te laten rijden terwijl die 3 a 4u van de dienst nagenoeg leeg is.
De provincie Friesland (op aanvraag van Arriva) heeft er 125 miljoen euro voor over om 1 compositie uit te sparen tussen Leeuwarden en Harlingen. Dus van de 3 treincomposities die er rijden is het goedkoper en sneller om er 2 te laten rijden als ze kunnen inhalen thv. Franeker. En dat is afgeschreven over 50 jaar.

Het kost dus meer dan 2 miljoen euro om 1 compositie te laten rijden (bij Arriva), reken uit je winst...

Andersom kost het de reiziger dus 2 miljoen euro per jaar extra om die stellen te laten rijden, terwijl het met 1 stel (bv) ook kan... ook al moeten er een paar reizigers staan.

• hoevenpe
ArcticWolf schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:45:
Het kost dus meer dan 2 miljoen euro om 1 compositie te laten rijden (bij Arriva), reken uit je winst...

Andersom kost het de reiziger dus 2 miljoen euro per jaar extra om die stellen te laten rijden, terwijl het met 1 stel (bv) ook kan... ook al moeten er een paar reizigers staan.
Ik lees vooral dat 125 miljoen gemeenschapsgeld uitgeven wordt om over 50 jaar goedkoper uit te zijn. In de 50(!) jaar hebben forenzen betaald voor een zitplaats die er op drukke momenten niet meer is, wat een vooruitgang...

hoevenpe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:51:
[...]

Ik lees vooral dat 125 miljoen gemeenschapsgeld uitgeven wordt om over 50 jaar goedkoper uit te zijn. In de 50(!) jaar hebben forenzen betaald voor een zitplaats die er op drukke momenten niet meer is, wat een vooruitgang...
En dan hebben we het enkel over 3 treincomposities.... NS heeft er meer dan 250 ;)

• redjex
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-03-2024
In Duitsland gaat het ook niet zo goed
https://www.theguardian.c...ation-built-on-efficiency

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:43
hoevenpe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:51:
[...]
In de 50(!) jaar hebben forenzen betaald voor een zitplaats die er op drukke momenten niet meer is, wat een vooruitgang...
Stom vraagje. Als de controle langs komt op de trein, naar wat vraagt die in Nederland? In België (Nmbs) vraagt die naar het "vervoersbewijs", en die term is niet lukraak gekozen.
Je koopt dus een ticket om vervoerd te worden, niet voor een zitplaats. Bij Thalys/Eurostar is dat anders, daar betaal je voor een reservering van je stoel, en krijg je een welbepaalde stoel aangewezen op je ticket. Denemarken doet een mix van de 2. Daar kan je een vervoersbewijs kopen, en je kan extra betalen voor een stoelreservering. Op de Duitse ICE is het ook een dergelijk systeem, dacht ik.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12 08:05
Arator schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 04:47:
[...]

Stom vraagje. Als de controle langs komt op de trein, naar wat vraagt die in Nederland? In België (Nmbs) vraagt die naar het "vervoersbewijs", en die term is niet lukraak gekozen.
In Nederland wordt ook gevraagd naar het vervoersbewijs. Dat is ook de term die wordt gebruikt in de algemene voorwaarden van de NS. Daarin staat o.a.:
2.6 Geeft een Vervoerbewijs u recht op een zitplaats?
Een Vervoerbewijs geeft u recht op vervoer door NS, maar geeft u niet het recht op een zitplaats. NS spant zich ervoor in alle reizigers een zitplaats te bieden, maar een zitplaats is niet in alle omstandigheden beschikbaar.

Be yourself, no matter what they say ...

• hoevenpe
Kan je bij het schrappen van capaciteit omwille van bezuinigingen nog wel spreken van "NS spant zich ervoor in alle reizigers een zitplaats te bieden"?

Iedereen snapt dat je soms even moet staan, anders wordt het als bewust het randje opgezocht wordt en er structureel zitplaatsen te weinig zijn. Ook hier geldt: klopt de prijs-kwaliteit verhouding nog als je regelmatig op lange trajecten moet staan, net als bij vertraging geld-terug voor overvolle treinen bijvoorbeeld.

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:17:
Kan je bij het schrappen van capaciteit omwille van bezuinigingen nog wel spreken van "NS spant zich ervoor in alle reizigers een zitplaats te bieden"?

Iedereen snapt dat je soms even moet staan, anders wordt het als bewust het randje opgezocht wordt en er structureel zitplaatsen te weinig zijn. Ook hier geldt: klopt de prijs-kwaliteit verhouding nog als je regelmatig op lange trajecten moet staan, net als bij vertraging geld-terug voor overvolle treinen bijvoorbeeld.
Zitplaatsentekort is met soms enige positieve periodes al tientallen jaren de rode draad door de vele vervoersbedrijven die actief zijn op het spoor.. keolis, arriva en ns hebben hier overduidelijk het meeste last van. Als men wil dat een vervoersbedrijf meer zitplaatsen inzet, dan zal de reiziger moeten aankloppen bij de politiek, want die laat vaak na vooruit te kijken om de bedrijven de kans te geven de hoeveelheid materieel te schalen naar de reizigersgroei. Overigens ben je er met "meer zitplaatsen" niet, want het kost je vaak ook meer personeel (RET mcn, extra HC), opstelruimte en vergoedingen aan prorail: het kost echt klauwen met geld.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:01
ed1703 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Zitplaatsentekort is met soms enige positieve periodes al tientallen jaren de rode draad door de vele vervoersbedrijven die actief zijn op het spoor.. keolis, arriva en ns hebben hier overduidelijk het meeste last van. Als men wil dat een vervoersbedrijf meer zitplaatsen inzet, dan zal de reiziger moeten aankloppen bij de politiek, want die laat vaak na vooruit te kijken om de bedrijven de kans te geven de hoeveelheid materieel te schalen naar de reizigersgroei. Overigens ben je er met "meer zitplaatsen" niet, want het kost je vaak ook meer personeel (RET mcn, extra HC), opstelruimte en vergoedingen aan prorail: het kost echt klauwen met geld.
En dat alleen maar voor een paar uur per dag, de rest van de dag staat dat materiaal al helemaal klauwen met geld te kosten. Een trein kost per rijtuig al snel 1,5+ miljoen in de aanschaf en gaat dan een 20 jaar mee (met revisies is dat op te rekken maar revisies kosten ook geld), dus die extra zitplaatsen kosten 75k per jaar per rijtuig of 200 euro per dag en dan heeft dat rijtuig nog geen meter gereden. Daar komt dan inderdaad nog extra personeelskosten bij, maar ook extra onderhoud en dergelijke. Maar wat levert dat vervolgens op? Eigenlijk geen ene cent, want er gaan niet opeens meer mensen met de trein, dus de uitgaven zijn veel hoger maar de inkomsten niet, en als de NS continu lege treinen rond laat rijden kan ik de kritiek ook wel raden. En komen die mensen opeens massaal wel de trein in, is het cirkeltje weer rond en moet je alsnog staan.

En dan is nog maar de vraag, kunnen die extra treinstellen daadwerkelijk ingezet worden? Perrons van station zijn dan nog niet opeens langer, er is niet opeens extra capaciteit op het spoor om extra treinen te rijden, is er wel personeel voor om al het werk te doen die bij het rijden van treinen hoort?

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ed1703 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Zitplaatsentekort is met soms enige positieve periodes al tientallen jaren de rode draad door de vele vervoersbedrijven die actief zijn op het spoor..
Niet alleen op het spoor. In de bus heb je ook lang niet altijd een zitplaats.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Transportman schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

En dat alleen maar voor een paar uur per dag, de rest van de dag staat dat materiaal al helemaal klauwen met geld te kosten. Een trein kost per rijtuig al snel 1,5+ miljoen in de aanschaf en gaat dan een 20 jaar mee (met revisies is dat op te rekken maar revisies kosten ook geld), dus die extra zitplaatsen kosten 75k per jaar per rijtuig of 200 euro per dag en dan heeft dat rijtuig nog geen meter gereden. Daar komt dan inderdaad nog extra personeelskosten bij, maar ook extra onderhoud en dergelijke. Maar wat levert dat vervolgens op? Eigenlijk geen ene cent, want er gaan niet opeens meer mensen met de trein, dus de uitgaven zijn veel hoger maar de inkomsten niet, en als de NS continu lege treinen rond laat rijden kan ik de kritiek ook wel raden. En komen die mensen opeens massaal wel de trein in, is het cirkeltje weer rond en moet je alsnog staan.

En dan is nog maar de vraag, kunnen die extra treinstellen daadwerkelijk ingezet worden? Perrons van station zijn dan nog niet opeens langer, er is niet opeens extra capaciteit op het spoor om extra treinen te rijden, is er wel personeel voor om al het werk te doen die bij het rijden van treinen hoort?
Langere treinen is ook niet altijd een optie, 340 meter voor IC's het theoretisch maximum in Europa en 400 meter voor internationaal vervoer. Langere treinen veroorzaken meerdere nieuwe problemen, de transfer mogelijkheden op stations wordt minder, de verspreiding van passagiers wordt lastiger. Tractie en energie wordt een punt en opvolgtijden ook. Het duurt namelijk langer voor een trein kan of mag aanzetten naar baanvak snelheid. Die vertraging werkt ook niet in het voordeel van de opvolgtijden op het net.

• Arator
ArcticWolf schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:17:
[...]

Langere treinen is ook niet altijd een optie, 340 meter voor IC's het theoretisch maximum in Europa en 400 meter voor internationaal vervoer.
in België gaan we nationaal normaal niet langer als 12 delen. Rekeninghoudend met dat elk deel korter moet zijn dan 27 meter (komt nog uit de tijd van de afstand van de lassen tussen de rails), kom je op maximaal 324 meter uit. En dan nog zijn de perrons van sommige haltes te kort. Onze dieselstellen (MW41) mogen maximaal uit 10 delen bestaan (5 stellen dus), opgelegd door de fabrikant.
Internationaal maximaal 2 thalysstellen BPA/BPKA (en ik vermoed ICE) of 1 Eurostarstel. De perrons voor internationale stellen zijn wel 400 meter.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:25

Fiber

Beaches are for storming.

evilution schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Niet alleen op het spoor. In de bus heb je ook lang niet altijd een zitplaats.
En buiten de spits rijden veel bussen vrijwel leeg hun verplichte rondjes... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:25

Fiber

Beaches are for storming.

ArcticWolf schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:17:
[...]

Langere treinen is ook niet altijd een optie, 340 meter voor IC's het theoretisch maximum in Europa en 400 meter voor internationaal vervoer. Langere treinen veroorzaken meerdere nieuwe problemen, de transfer mogelijkheden op stations wordt minder, de verspreiding van passagiers wordt lastiger. Tractie en energie wordt een punt en opvolgtijden ook. Het duurt namelijk langer voor een trein kan of mag aanzetten naar baanvak snelheid. Die vertraging werkt ook niet in het voordeel van de opvolgtijden op het net.
Meer dubbeldekkers dan maar op drukke lijnen... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:19
En vanwege toegankelijkheidseisen is de capaciteit van de nieuwe dubbeldekkers minder dan met (vrijwel) volledige dubbeldekkers die NS nu heeft.
Dus als je dan in ieder geval dezelfde capaciteit wil bieden als met de huidige dubbeldekkers over dezelfde lengte, dan zullen er aanpassingen in de stoelopstellingen moeten plaatsvinden en/of meer staanplaatsen.
Fiber schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Meer dubbeldekkers dan maar op drukke lijnen... :7
Dubbeldekkers (en dan voornamelijk de V-IRM) zijn een drama voor je in/uitstap proces en ook nog eens voor de opvolging en rijtijd.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12 08:27
Als het om snel in en uitstappen gaat is een balkon dat niet aan het einde van een rijtuig zit het beste. Zoals wat de sprinters hebben. Daarmee kan men vanaf 2 kanten komen en ritsen. Daarmee is een dubbeldekker al direct niet handig in een sprinterdienst.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-12 17:26
cazzer22 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:25:
Als het om snel in en uitstappen gaat is een balkon dat niet aan het einde van een rijtuig zit het beste. Zoals wat de sprinters hebben. Daarmee kan men vanaf 2 kanten komen en ritsen. Daarmee is een dubbeldekker al direct niet handig in een sprinterdienst.
Bij een dubbeldekker komen er toch ook al twee stromen samen bij 1 deur? Van boven en van beneden.
En ik dacht juist dat door de smalle deur en het "dubbele" aantal mensen per rijtuig het in- & uitstappen niet zo vlot gaat.

Maar meer intercity materieel heeft smalle deuren, de Koploper heeft ook maar smalle deurtjes, ooit was dat bedacht omdat een intercity niet zo vaak stopt. Tegenwoordig stoppen die ook veel vaker.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:54
cazzer22 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:25:
In en om Parijs rijden ze op RER lijn C en D wel met dubbeldekkers. Ging prima, ondanks hogere frequenties (soms 3 minuten opvolgtijd langs 1 perrorn)

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-12 09:41
Nou die claustrofobische paupertreintjes hoef ik hier absoluut niet terug te zien hoor :X

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:15

Bleh!

:)

https://www.nhnieuws.nl/n...ijn-komt-er-wellicht-toch
Die optie via Alkmaar klinkt toch een beetje van: "als we deze erbij doen dan klinken die andere opties zo slecht nog niet". Hoe serieus moet je dat nemen?

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand hoe je erachter kan komen waarom er noodremmingen plaats hebben gevonden? Afgelopen weken paar keer gehad op dezelfde plek tussen Enschede Kennispark en Hengelo, waarbij een paar sec na stilstand de trein weer verder ging.

Vanmorgen vroeg (07:31) met de Keolis/Blauwnet IC naar Zwolle bijv., de andere weet ik zo even niet meer.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Raven schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:30:
Weet iemand hoe je erachter kan komen waarom er noodremmingen plaats hebben gevonden? Afgelopen weken paar keer gehad op dezelfde plek tussen Enschede Kennispark en Hengelo, waarbij een paar sec na stilstand de trein weer verder ging.

Vanmorgen vroeg (07:31) met de Keolis/Blauwnet IC naar Zwolle bijv., de andere weet ik zo even niet meer.
Mogelijk op die plek een probleem met de ATB, ben zelf geen deskundige maar wat ik van cabineritten op Youtube herinner zal de trein bij bv een storing in het ATB-signaal automatisch een remming inzetten.

• Arator
Het maandelijkse uitje van de europarlementariërs had een onverwachte tussenstop in disneyland Parijs.

https://www.vrt.be/vrtnws...s-op-weg-naar-disneyland/

Bleh! schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:26:
https://www.nhnieuws.nl/n...ijn-komt-er-wellicht-toch
Die optie via Alkmaar klinkt toch een beetje van: "als we deze erbij doen dan klinken die andere opties zo slecht nog niet". Hoe serieus moet je dat nemen?
Niet.

IenW heeft het projectteam gevraagd om alle sprookjes vraagstukken ook mee te nemen in het onderzoek en niet naar het budget te kijken.
Leuk al die luchtkastelen maar die gaan er echt nooit komen.

• cazzer22
Arator schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:28:
Het maandelijkse uitje van de europarlementariërs had een onverwachte tussenstop in disneyland Parijs.

https://www.vrt.be/vrtnws...s-op-weg-naar-disneyland/
En dat op de dag precies dat Disney 100 jaar bestaat!

• cazzer22
Kalentum schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

In en om Parijs rijden ze op RER lijn C en D wel met dubbeldekkers. Ging prima, ondanks hogere frequenties (soms 3 minuten opvolgtijd langs 1 perrorn)
Bij die treinen moet ik altijd aan een ander oud type dubbeldekker denken van de RER (dacht ik), met ook een extra balkon halverwege de bak. Ik kan die alleen niet meer vinden, maar hij was allesbehalve uitnodigend om mee te reizen. :'(

@LordSinclair klopt, er zijn 2 stromen maar het valt mij altijd zo op hoe je toch altijd mensen hebt die gaan kruizen bij het instappen. Uitstappen gaat idd wel sneller ja.

[ Voor 13% gewijzigd door cazzer22 op 17-10-2023 08:52 ]

• LordSinclair
cazzer22 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:51:
@LordSinclair klopt, er zijn 2 stromen maar het valt mij altijd zo op hoe je toch altijd mensen hebt die gaan kruizen bij het instappen. Uitstappen gaat idd wel sneller ja.
Lijkt mij logisch, mensen hebben vaak een voorkeur voor boven of beneden zitten. Ook zal men kijken bij het binnenrijden waar men zitplekken ziet en daar op af gaan.

Maar dat soort chaos bij het in en uitstappen hoort er gewoon bij. En omdat een IC hele afstanden rijdt zonder stoppen (toch NS?) valt een beetje extra halte tijd in het niks. Ze houden er toch al van de haltetijden op te rekken, want zo loop je makkelijker vertragingen in.

LordSinclair schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Lijkt mij logisch, mensen hebben vaak een voorkeur voor boven of beneden zitten. Ook zal men kijken bij het binnenrijden waar men zitplekken ziet en daar op af gaan.

Maar dat soort chaos bij het in en uitstappen hoort er gewoon bij. En omdat een IC hele afstanden rijdt zonder stoppen (toch NS?) valt een beetje extra halte tijd in het niks. Ze houden er toch al van de haltetijden op te rekken, want zo loop je makkelijker vertragingen in.
De norm voor IC's is 3 minuten in/uitstap tijd bij doorgaande IC's. Bij kerende IC's heb je eigenlijk altijd 5 minuten vanwege de minimum keertijd.

Bij sprinters is het 50 seconden.

• Wally2002
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

De norm voor IC's is 3 minuten in/uitstap tijd bij doorgaande IC's. Bij kerende IC's heb je eigenlijk altijd 5 minuten vanwege de minimum keertijd.
Voor ICs die een deel als stoptrein rijden ook? Denk aan Zeeuwse lijn.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:54
Ik kwam toevallig een berichtje tegen over het inzetten van lasertechnologie tegen de blaadjes. Blijkbaar al in. gebruik bij Staten Island Railway en ook bij Metro North. Als ik kijk hoe het daarmee staat in Nederland zie ik alleen oude berichten uit 2014. Is dat dan helemaal mislukt ofzo? Of zijn de blaadjes niet meer zo'n issue?

De technologie die de Amerikanen gebruiken komt overigens uit Amsterdam (https://www.laserprecisionsolutions.com/news)

• EDIT
Ik weet niet waarom het niet doorgegaan is. Wellicht viel het resultaat tegen. Er wordt momenteel Sandite gebruikt op diverse trajecten en dat functioneert volgens mij prima. Het helpt ook dat de installaties daarvoor gewoon in reguliere treinen ingebouwd kunnen worden en er dus geen speciale ritten gereden hoeven te worden.
Wally2002 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Voor ICs die een deel als stoptrein rijden ook? Denk aan Zeeuwse lijn.
Yep, al zijn er wel wat haltes die 2 minuten hebben gekregen. Veel korter wil je ook niet, als er hulp voor minder valide nodig is dan is 2 minuten toch echt het minimum voor IC's.

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-12 15:37
ArcticWolf schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

Bij sprinters is het 50 seconden.
Wat betekent "de norm"?

Is dat de geplande tijd tussen aankomst en vertrek, of de tijd dat de trein, als het nodig is, kan stilstaan, zonder in de dienstregeling vertraging te krijgen? Of is het de tijd die het kost om een volle VIRM leeg, en weer vol te krijgen?

Ik stap zeer regelmatig in en uit op Ede-Wageningen (ik neem aan in een doorgaande IC) en de trein rijdt eigenlijk altijd binnen 1 a 2 minuten weer verder. En die tijden zie ik ook in de reisplanner.
(A 12:42, V 12:42)
noppus schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Wat betekent "de norm"?

Is dat de geplande tijd tussen aankomst en vertrek, of de tijd dat de trein, als het nodig is, kan stilstaan, zonder in de dienstregeling vertraging te krijgen? Of is het de tijd die het kost om een volle VIRM leeg, en weer vol te krijgen?

Ik stap zeer regelmatig in en uit op Ede-Wageningen (ik neem aan in een doorgaande IC) en de trein rijdt eigenlijk altijd binnen 1 a 2 minuten weer verder. En die tijden zie ik ook in de reisplanner.
(A 12:42, V 12:42)
Utrecht heeft plannormen van 3 minuten en "haltes" 2 minuten. Dit wordt in Donna gebruikt om de dienstregeling mee te ontwerpen. Waarom er dan A / V dezelfde tijd staat, geen idee.

• Wally2002
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Utrecht heeft plannormen van 3 minuten en "haltes" 2 minuten. Dit wordt in Donna gebruikt om de dienstregeling mee te ontwerpen. Waarom er dan A / V dezelfde tijd staat, geen idee.
Afronding wellicht op hele minuten, achter de schermen wordt er toch op 10 of 6 seconden nauwkeurig gewerkt?

Of wellicht ook voor de 'op tijd'statistieken, door die normtijd bij de rijtijd te rekenen?

• Dolan
  • Laatst online: 25-12 12:24
Raven schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:30:
Er zit daar een ATB storing in de baan. Het materieel detecteert een niet bestaand ATB-vv baken en 'denkt' een stoptonend sein voorbij te rijden en zet derhalve onmiddellijk de trein stil met een snelremming.

• EDIT
ArcticWolf schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Specifiek voor Utrecht is dat misschien het geval, maar een IC heeft een minimale stoptijd van 42 seconden en een SPR 36 seconden. Enkele materieeltypes wijken daarvan af (ICR/ICD, met 54 seconden).
Het is dus prima mogelijk dat de A/V in dezelfde minuut zit, bijvoorbeeld aankomst om 18:05:12 met vertrek om 18:05:54.

• Arator
Wally2002 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:31:
[...]
achter de schermen wordt er toch op 10 of 6 seconden nauwkeurig gewerkt?
Veel nauwkeuriger. :P
Ik heb toegang tot een logboek om snel door beelden te scrollen, dat logt per minuut. Maar daar kunnen zaken op weg vallen, dus heb ik nog een logboek per seconde.

[ Voor 27% gewijzigd door Arator op 17-10-2023 16:19 ]

• hoevenpe
ArcticWolf schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:48:
Dubbeldekkers (en dan voornamelijk de V-IRM) zijn een drama voor je in/uitstap proces en ook nog eens voor de opvolging en rijtijd.
Is dat waarom de nieuwe HSL-IC geen dubbeldekker is? Lijkt me qua capaciteit de makkelijkste winst.

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-12 21:30

Cbr

hoevenpe schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Is dat waarom de nieuwe HSL-IC geen dubbeldekker is? Lijkt me qua capaciteit de makkelijkste winst.
“Omdat we op de HSL-Zuid niet met dubbeldekkers willen rijden. Nederland heeft op veel plaatsen een slappe bodem. We willen de combinatie van het hoge gewicht van een dubbeldekker en hoge snelheden vermijden.”

Bron: treinreiziger.nl 27 februari 2020

[ Voor 39% gewijzigd door Cbr op 17-10-2023 17:15 ]

• EDIT
Daarnaast was toegankelijkheid een probleem. Ten tijde van de aanbesteding waren er nog geen bestaande oplossingen voor de zelfstandige toegankelijkheid voor dubbeldekkers met de Nederlandse perronhoogte. Inmiddels is daar de oplossing voor de enkeldeksbakken gecombineerd met dubbeldeksbakken, maar dat was op dat moment nog niet het geval.
EDIT schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:15:
[...]

Specifiek voor Utrecht is dat misschien het geval, maar een IC heeft een minimale stoptijd van 42 seconden en een SPR 36 seconden. Enkele materieeltypes wijken daarvan af (ICR/ICD, met 54 seconden).
Het is dus prima mogelijk dat de A/V in dezelfde minuut zit, bijvoorbeeld aankomst om 18:05:12 met vertrek om 18:05:54.
Ja maar dat is technisch, daar mogen wij niet mee rekenen voor dienstregeling ontwerp.

• EDIT
De genoemde tijden zijn voor zover ik weet zoals deze in Donna worden aangehouden en waarop de dienstregeling gebaseerd is.
Ben je niet in de war met de opvolgtijden? Die zijn inderdaad wel 2 of 3 minuten, afhankelijk van de situatie/locatie.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 17-10-2023 17:46 ]

EDIT schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:32:
De genoemde tijden zijn zoals deze in Donna worden aangehouden en waarop de dienstregeling gebaseerd is.
Ben je niet in de war met de opvolgtijden? Die zijn inderdaad wel 2 of 3 minuten, afhankelijk van de situatie/locatie.
Ik zal het morgen eens aan CV vragen, ik praat ook ergens over waar ik geen verstand van heb :P

• Extraxyz
De stationnementstijd van sprintermaterieel is, zowel in ontwerp als planning, 42 seconden. Voor IC's is het 54 seconden, met uitzondering van de IC Direct, daarvoor is het 60 seconden. En voor materieel met eenmansbediening, zoals de FLIRT tussen Alphen - Gouda en straks de AirportSprinter, is het slechts 30 seconden.

• EDIT
Dan kloppen zo ongeveer al mijn dienstkaartjes niet :P

Edit: of waren de tijden die ik noemde de oude normen? Ben momenteel op vakantie, dus kan het niet eenvoudig nakijken, maar ik weet zeker dat ik (in ieder geval in het verleden) de tijden die ik noemde gebruikt werden.
Ik heb toen zelfs nog op de ICD tijden van 54 seconden contact gehad met de planningsafdeling omdat het gewoon onmogelijk was om die te halen (je hebt alleen al 40-45 seconden voor het vertrekproces nodig). Ik kreeg toen uiteindelijk te horen dat het ging om minimale tijden en dat ze probeerden om er tenminste een minuut van te maken, maar helaas is ook dat zelfs nog veel te krap met het trage in- en uitstapproces.

[ Voor 97% gewijzigd door EDIT op 17-10-2023 19:40 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12 17:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cbr schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

“Omdat we op de HSL-Zuid niet met dubbeldekkers willen rijden. Nederland heeft op veel plaatsen een slappe bodem. We willen de combinatie van het hoge gewicht van een dubbeldekker en hoge snelheden vermijden.”

Bron: treinreiziger.nl 27 februari 2020
*ku*bullshit*ch*.

Ok, er staat "vermijden", niet dat het niet toegestaan is. Het is een door de NS aan zichzelf opgelegde beperking.
In de netverklaring staat nog altijd dat de aslast op de HSL-Zuid 22,5 ton tot 220 km/h is. En daarmee is voldoende dubbeldeksmaterieel te krijgen.
De aslast van ICNG is 14,2 ton. Het gewicht van een TGV motorwagen is 68 ton en heeft daarmee een aslast van 17 ton. Een TGV Duplex is 380 ton, de rijtuigen zijn dus 244 ton en staan op 18 assen en hebben dus een aslast van 13,6 ton.
Een Thalys is zelfs 3 ton zwaarder dan een TGV Duplex.

Welk probleem met welk hoog gewicht of welke hoge aslast?

Signatures zijn voor boomers.

• EDIT
Aslast van de ICNG 14,5 ton? Waar haal je dat vandaan? De ICNG is eigenlijk al te zwaar op een aantal assen en het was nog een heel gedoe om deze binnen de marges te krijgen.

• LordSinclair
EDIT schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:38:
Aslast van de ICNG 14,5 ton? Waar haal je dat vandaan? De ICNG is eigenlijk al te zwaar op een aantal assen en het was nog een heel gedoe om deze binnen de marges te krijgen.
Hoe wordt zo'n trein dan besteld? Oh die kleur is wel mooi, doe die maar?

Lijkt mij dat er een hard pakket eisen en wensen ligt vanuit de NS waarin dit soort eisen staan. Waardoor het geen probleem zou moeten zijn.

• EDIT
Natuurlijk liggen er eisen, maar aslast is een heel bewerkelijk iets.
Je kan als fabrikant een ontwerp hebben dat volgens jou voldoet aan de eisen, maar als er bijvoorbeeld dan wijzigingen in dat ontwerp moeten komen, dan heeft dat ook invloed op dit soort dingen, nog los van de onderdelen die sowieso pas na de aanbesteding tot in detail doorgesproken gaan worden, zoals het interieur.
Of blijkt tijdens testen dat bijvoorbeeld bepaalde componenten niet functioneren als verwacht en is de vervanging zwaarder.
Dat zijn allemaal dingen die van invloed kunnen zijn.
In principe is alleen de Vectron te zwaar op dit moment.

Vanuit ProRail en in de netverklaring staan er maximum aslasten beschreven, die eisen worden ook meegenomen in de aanbesteding. En dan ben je ook nog afhankelijk van de snelheidsrelatie tot aslast. De aslast kan te zwaar zijn, maar omdat er niet harder gereden mag/kan worden dan 80km/u (bijv.) is het weer minder belasting.

Voor goederen bv:
D4V80 = 22,5 ton per as bij 80km/u
D4V100 = 22,5 ton per as bij 100km/u
E5V100 = 25 ton per as bij 100km/u (bij lagere belading is dit meen ik zelfs 120km/u).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:38:
Gemiddelde aslast ;)
ICNG-5 198,7 ton met 14 assen.
ICNG-8 285,7 ton met 20 assen.

Maar je hebt gelijk, de aslast zal zeker niet hetzelfde zijn per as. Sommige bakken hebben een jacobsdraaistel en sommige bakken zullen zwaarder zijn dan anderen.

• Arator
Ik vond een adviesantwoord van ProRail op een vraag van ACM over de vele aanvragen voor internationaal verkeer over de HSL.
Uit het antwoord blijkt dat ProRail geen problemen ziet voor de HSL, maar wanneer deze treinen op het gewone Nederlandse net komen. Bijvoorbeeld de aangekondigde Oberhausen-Rotterdam van Flixbustrain, aslast van 22,5 ton. Zou dus resulteren in een maximum snelheid van 100 km/u, waardoor het nationale verkeer hinder zou kunnen ondervinden. Puntje 4.1 in gelinkt document. De Amsterdam-Berlijn van Qbuzz zou dan weer geen problemen geven wegens een aslast van 17 ton.

https://www.google.com/ur...Vaw1GL7Fdv2RNJeQI28ErEawp

Dus als je een dubbeldekker zoekt voor de HSL, moet je eigenlijk een dubbeldekker zoeken die voldoet aan de normen van het klassieke net, maar die sneller zou mogen rijden. De Belgische M7's, dubbeldek, 200km/u, zijn het al niet. De motorrijtuigen wegen net geen 90 ton op 4 assen

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:26:
In principe is alleen de Vectron te zwaar op dit moment.

Vanuit ProRail en in de netverklaring staan er maximum aslasten beschreven,
Zoals gezegd, HSL-Zuid 22,5 ton tot 220 km/h.
Vectron is 90 ton. Past.

Of Prorail moet hun netverklaring eens een keer nakijken.
Oh, ik zie dat ze dat gedaan hebben. In de netverklaring 2022 staat nog altijd voor reizigersvervoer (bijlage 13.2 pagina 195) aslast max 22,5 ton max snelheid 220 km/h, in de netverklaring 2023 en 2024 is de bijlage voor reizigersvervoer verwijderd en zijn alleen nog maar aslasten voor het goederenvervoer beschreven en is alleen nog maar in paragraaf 2.3.5 beschreven dat het beladingsklasse C2 is (20 ton) en dat je voor uitzonderingen maar in het Register van Infrastructuur (RINF) moet kijken waar je een login voor nodig hebt.

Obscure spelletjes.

Als je het zo noemt, dan laten we het daar bij.

• ed1703
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Gemiddelde aslast ;)
ICNG-5 198,7 ton met 14 assen.
ICNG-8 285,7 ton met 20 assen.

Maar je hebt gelijk, de aslast zal zeker niet hetzelfde zijn per as. Sommige bakken hebben een jacobsdraaistel en sommige bakken zullen zwaarder zijn dan anderen.
Alle bakken zijn voorzien van jacobsdraaistellen, alleen de Bk's (A/B1) op de kop en een bakovergang dus niet.
Dacht dat alleen de kopbakken zijn voorzien van tractiemotoren op die draaistellen wat de zaak ook al zwaarder maakt. De middenbakovergang kan ook nog voorzien worden van tractiemotoren. Niet helemaal zeker of die ze ook heeft.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ed1703 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Alle bakken zijn voorzien van jacobsdraaistellen, alleen de Bk's (A/B1) op de kop en een bakovergang dus niet.
Dacht dat alleen de kopbakken zijn voorzien van tractiemotoren op die draaistellen wat de zaak ook al zwaarder maakt. De middenbakovergang kan ook nog voorzien worden van tractiemotoren. Niet helemaal zeker of die ze ook heeft.
Allebei hebben ze in het midden nog een gewoon draaistel.
ICNG-5 heeft twee bakken met drie draaistellen plus 3 bakken met 4 draaistellen en drie motordraaistellen
ICNG-8 heeft twee keer vier bakken met vijf draaistellen en 4 motordraaistellen.

Het is dus lastig om een exacte aslast per as te berekenen, zeker als je geen gewicht per bak hebt (dat heb ik niet), dus mijn uitgerekende aslast is gemiddeld, en zal voor sommige assen waarschijnlijk hoger zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Maasluip op 18-10-2023 10:13 ]

• ed1703
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Allebei hebben ze in het midden nog een gewoon draaistel. De ICNG-5 heeft twee bakken met drie draaistellen plus 3 bakken met 4 draaistellen, ICNG-8 heeft twee keer vier bakken met vijf draaistellen.
Ehhh volgens mij schreef ik dat ook? "bakovergang" :P
Hoe dan ook is aslasten in dit land altijd al een flinke uitdaging geweest omdat de mainstream treinbouwers daar standaard niet op bouwen en weet ik niet anders dan dat het lang duurt voordat er een acceptabele trein uit de fabriek komt rollen. Zo mochten 1700's ooit niet op alle spoorlijnen komen. Weet niet of dat nog zo is.

[ Voor 30% gewijzigd door ed1703 op 18-10-2023 10:18 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:54:
Als je het zo noemt, dan laten we het daar bij.
Laat ik het zo zeggen: zelfs ik als leek (hobbyist, en dat is nog erger dan iemand die er geen verstand van heeft) zag fouten in de netverklaring die jaar na jaar terug kwamen. Toegegeven, het kan best zijn dat die er nu allemaal al uit zijn.
En dat publiceer je dan als zijnde gospel. Sorry hoor, maar dat kan gewoon niet.

Kijken of deze Vectron ook door de dwarsliggers zakt :+

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/HxXJHVX.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3hD8dMv.jpg

Remde te laat }:O en geen doorschietlengte op de wissels... ongeschikt als machinist.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:08
Vervoersbedrijf Arriva verkocht aan Amerikaanse investeerder
Vervoersbedrijf Arriva krijgt een nieuwe eigenaar. De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, dat het bedrijf sinds 2010 in handen heeft, heeft een overeenkomst gesloten met I Squared Capital. Dat Amerikaanse bedrijf houdt zich bezig met investeringen in infrastructuur wereldwijd.
Ben benieuwd hoe dit op de lange termijn uit gaat pakken. Mijn ervaring met investeringsmaatschappijen is niet altijd even goed en de toestand van de Amerikaanse spoorwegen helpen daar niet heel erg bij.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Veel goedkoper / verder uitkleden lijkt me toch niet echt mogelijk voor ze? :+

Maar inderdaad, een opvallende ontwikkeling. Het kan alle kanten op wat dat betreft met investeerders.
Een link tussen een Amerikaanse investeerder en de staat van Amerikaanse spoorwegen is er natuurlijk niet.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Is Amerika niet juist nu bezig om het beter op de rails te krijgen daar?

Investeringen Amtrak en Brightline bijvoorbeeld. Stadler is er lekker bezig.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Wally2002
  • Nu online
Investeringen in de infrastructuur en beslissingen daarover worden hier in NL/EU toch sowieso niet door vervoerders gedaan?

In de USA is dat misschien wel anders, doordat infrastructuur daar grotendeels in handen van (goederen)vervoerders is, maar hier zal men zal toch gewoon moeten inschrijven op concessies en voldoen aan de voorwaarden.
Wally2002 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:20:
Investeringen in de infrastructuur en beslissingen daarover worden hier in NL/EU toch sowieso niet door vervoerders gedaan?

In de USA is dat misschien wel anders, doordat infrastructuur daar grotendeels in handen van (goederen)vervoerders is, maar hier zal men zal toch gewoon moeten inschrijven op concessies en voldoen aan de voorwaarden.
Vervoerders hebben weldegelijk inspraak bij investeringen in het spoor in Nederland. Het geld komt dan wel vanuit het ministerie of vanuit de provincies.
Zonder toestemming van de vervoerder mag er in principe ook niks gebouwd of verbouwd worden. Andersom mogen zij ook verbeter suggesties indienen.

• Arator
Ik kwam een kort artikeltje tegen dat in de tunnel van Schiphol een "balkenspoor" ipv "blokkenspoor" wordt gelegd. Spijtig genoeg gaf het artikel geen verdere uitleg, en via Google kwam ik op de site van ProRail op een 504 bad gateway.

https://www.spoorpro.nl/s...d-in-oude-schipholtunnel/

Bloksecties ken ik, maar dat is seintechnisch, en ik vermoed dat het hier meer spoortechnisch is.
Dan zou ik kunnen denken dat "balkenspoor" een spoor is op volledige dwarsliggers, en bij "blokkenspoor" het spoor ligt op kleine betonnen blokjes, met al dan niet een ijzeren frame tussen de blokjes. Zit ik goed met mijn veronderstelling?

[ Voor 17% gewijzigd door Arator op 20-10-2023 09:50 ]

Arator schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:49:
Ik kwam een kort artikeltje tegen dat in de tunnel van Schiphol een "balkenspoor" ipv "blokkenspoor" wordt gelegd. Spijtig genoeg gaf het artikel geen verdere uitleg, en via Google kwam ik op de site van ProRail op een 504 bad gateway.

https://www.spoorpro.nl/s...d-in-oude-schipholtunnel/

Bloksecties ken ik, maar dat is seintechnisch, en ik vermoed dat het hier meer spoortechnisch is.
Dan zou ik kunnen denken dat "balkenspoor" een spoor is op volledige dwarsliggers, en bij "blokkenspoor" het spoor ligt op kleine betonnen blokjes, met al dan niet een ijzeren frame tussen de blokjes. Zit ik goed met mijn veronderstelling?
Blokkenspoor waren inderdaad blokjes beton met spoorstaaf bevestiging erin zonder ijzeren frame, die worden gesteld met wat tools en daarna ingegoten in een lange groef.

Je hebt 2 langsgroeven in de Schiphol tunnel, dus een dwarsligger constructie gaat nooit passen, maar ik heb net foto's gezien en het zijn langere blokken beton met meerdere rughellingplaten per blok erop met 4 ankers. Die stellen ze en daarna gieten de blokken vast, nastellen kan waarschijnlijk dmv. ex-centrische ringen (al heb ik dat nog even nagevraagd). Tegenwoordig willen ze liever geen ex-centers meer gebruiken vanwege het teruglopen van de ringen.

edit:
De rughellingplaten worden met centrische ringen vastgezet en de blokken kunnen dmv. stelbouten afgesteld worden en daarna worden ze ingegoten. Voorheen was dat veel bewerkelijker vanwege al die losse blokjes.

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 20-10-2023 10:38 ]

EDIT schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:32:
De genoemde tijden zijn voor zover ik weet zoals deze in Donna worden aangehouden en waarop de dienstregeling gebaseerd is.
Gisteren nagevraagd (en ik ben toch niet helemaal gek gelukkig :+ ) maar bij Ede-Wageningen zit een "K" gepland in Donna. Dit betekent dat er enkel een Vertrek tijd is meegeven in de dienstregeling.
De plantijd is dus de bruto rijtijd van Arnhem - Ede-Wageningen + 7%. De "A" mag NS zelf bepalen en weergeven in de reisapp.

Intercities hebben een minimum halteertijd van 0,9 minuut (54s) en bij drukkere stations (daar wordt wel een A/V meegegeven in Donna) 2 minuten en dan zit er dus nog 7% rijtijd op. Dus het kan zijn dat de A/V is gepland op 52/54 maar dat door de marge deze al om 50 of 51 aankomt, maar planning technisch is het een 2 minuten stop.

Daarom was ik de war met 3 minuten...

• Extraxyz
ArcticWolf schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Gisteren nagevraagd (en ik ben toch niet helemaal gek gelukkig :+ ) maar bij Ede-Wageningen zit een "K" gepland in Donna. Dit betekent dat er enkel een Vertrek tijd is meegeven in de dienstregeling.
De plantijd is dus de bruto rijtijd van Arnhem - Ede-Wageningen + 7%. De "A" mag NS zelf bepalen en weergeven in de reisapp.
Dit klopt nog niet helemaal; De Aankomsttijd (A) die wordt weergeven, is de plantijd van de Korte Stop (K) minus de materieelgebonden stationnementstijd.

Als bijv. een Korte Stop met een VIRM gepland is om 17:12:48, dan is de aankomsttijd 54 seconden eerder om 17:11:54. Voor de reiziger wordt dat naar beneden afgerond, aankomst om 17:11 en vertrek om 17:12, maar de machinist ziet die seconden wel terug op het dienstkaartje.

Zou ik diezelfde plantijd hebben, maar met een SNG, dan is de aankomt slechts 42 seconden eerder om 17:12:06 en ziet de reiziger een A/V beide op minuut 17:12.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Extraxyz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:21:
[...]

Dit klopt nog niet helemaal; De Aankomsttijd (A) die wordt weergeven, is de plantijd van de Korte Stop (K) minus de materieelgebonden stationnementstijd.

Als bijv. een Korte Stop met een VIRM gepland is om 17:12:48, dan is de aankomsttijd 54 seconden eerder om 17:11:54. Voor de reiziger wordt dat naar beneden afgerond, aankomst om 17:11 en vertrek om 17:12, maar de machinist ziet die seconden wel terug op het dienstkaartje.

Zou ik diezelfde plantijd hebben, maar met een SNG, dan is de aankomt slechts 42 seconden eerder om 17:12:06 en ziet de reiziger een A/V beide op minuut 17:12.
Hoe vaak komt het voor dat die seconden in de dienstregeling er zijn? Want er is vaker commotie over het vertrekproces wat steeds langer duurt en dat begint voordat de vertrektijd er is. Want vertrektijd=vertrektijd (terwijl rezigiersorganisaties vooral na het steeds langer worden van het vertrekproces zeggen "trein is vertrokken als de deuren dicht zijn").
Ik reis dan niet gek veel met de trein, maar ik zag toch wel vaak dat de trein klokslag vertrektijd wegrijdt. Dus niet 17:12:48 maar 17:12:00.

• EDIT
Op de grote stations is de A/V meestal op de hele minuten gepland. Daar kan het vertrekproces dus maximaal 40-45 seconden voor de vertrektijd die op de borden staat gestart worden. Uiteraard wordt daar ook rekening mee gehouden in de overstaptijden.
Op de kleinere haltes is de V meestal na de tijd die op de borden staat.
Uitzonderingen voor beiden zijn echter uiteraard ook aanwezig. In mijn ervaring soms als toeval, maar meestal omdat het dienstregelingtechnisch anders niet uitkomt (bijvoorbeeld vanwege een overkruising van een andere trein).

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 20-10-2023 14:59 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
EDIT schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:59:
Op de kleinere haltes is de V meestal na de tijd die op de borden staat.
Uitzonderingen voor beiden zijn echter uiteraard ook aanwezig. In mijn ervaring soms als toeval, maar meestal omdat het dienstregelingtechnisch anders niet uitkomt (bijvoorbeeld vanwege een overkruising van een andere trein).
De vervolgvraag is dan – aangezien de brondata waarschijnlijk open data is: Welke site geeft deze echte tijden het beste weer?

• EDIT
De tijden in seconden zijn voor zover ik weet niet beschikbaar als openbare data.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-12 14:05

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

In april vlieg ik vanaf Frankfurt. Nu woon ik in Arnhem, dus ik was van plan om met de ICE naar Frankfurt te gaan, dat kost dan in principe ongeveer 3 uur, en geen overstap. Het alternatief was vliegen vanaf Schiphol en dan een overstap in Frankfurt, kost uiteindelijk veel meer tijd.

Nu komt het alleen, welke trein moet ik boeken? Ik vertrek om 21:55 met Condor voor een intercontinentale vlucht. Dus drie uur van tevoren aanwezig lijkt me prima. Dan kom ik op ongeveer 19 uur. ICE127 zou dan perfect zijn, maar is dat in de praktijk ook genoeg of is de kans op vertraging/problemen te groot? Als ik vandaag in de app kijk, zie ik wel wat vertraging, maar niet meer dan 30/45 minuten en dat is dus prima op te vangen. De specifieke ICE127 van vandaag had bijvoorbeeld geen vertraging.

Klopt het inderdaad dat ICE125 niet meer verder dan Düsseldorf gaat? Ik dacht dat die eerst ook gewoon door ging naar Frankfurt, want die trein zou eigenlijk perfect zijn. Nu is een overstap in Düsseldorf ook niet zo'n groot probleem, maar hoe zit het dan met mijn ticket ((Super) Sparpreis Europa met vaste trein) als ik een andere trein heb door vertraging of problemen? Hetzelfde trouwens voor een directe trein die onderweg opgeheven wordt. Zit er nog verschil tussen een kaartje via NS int of DB?

Jammer dat Rail & Fly voor 30 euro vanaf ieder DB station met vrije keuze (inclusief IC(E)) niet vanaf Nederland geldt.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk altijd een risico, maar om nou al om 09:07 de trein te pakken omdat er mogelijk vertraging komt is natuurlijk ook wat...

[ Voor 7% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 23-10-2023 21:15 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Voor dit soort dingen vind ik persoonlijk de ICE echt te onbetrouwbaar. Ik zou altijd plannen rekening houdend met uitval van minimaal 1 trein.

• EDIT
^^ Dat inderdaad.
Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar de kaartjes zou ik bij DB kopen. In geval van vertraging krijg je dan veel sneller je geld terug. NS heeft een behoorlijke achterstand in het afhandelen van vertragingsclaims.
Nadeel is wel dat zitplaatsreserveringen meer geld kosten dan bij NS, maar je kan (in tegenstelling tot bij NS) wel zelf je zitplaats uitkiezen op de plattegrond. En maak vooral die reserveringen! Anders heb je grote kans dat je mag staan.
Als je treinbinding hebt en je loopt vertraging op waarbij je een overstap mist, dan mag je elke andere trein nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door EDIT op 24-10-2023 06:02 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-12 14:05

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@EDIT @Wasrek genoeg tijd nemen, zeker mee eens. Waarschijnlijk ga ik de ICE125 boeken, is wel de duurste van de dag voor 39,90 ipv 32,90 of 27,90, maar dan heb ik geen overstap en genoeg tijd voor vertraging en als alles soepel gaat, kan ik rustig avond eten.

En ik had inderdaad gelezen dat bij meer dan 20 minuten vertraging ook andere treinen mogelijk maken. Is het ook mogelijk om om te reizen via Venlo mocht er iets zijn op het traject met datzelfde ticket?

Stoelreservering is wel een goede (was ik oorspronkelijk niet van plan, maar doe ik misschien toch wel), kost bij DB en NS allebei 4,90 geloof ik. Ik ging er een beetje vanuit dat 9 april niet super druk zou zijn, maar misschien is het tegenwoordig altijd druk?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• EDIT
Je kan elke trein nemen waarmee je het snelste op je bestemming komt als de 'Zugbindung' is opgeheven.
Stoelreservering zou ik echt altijd doen. Het komt zovaak voor dat trein vol zitten (al dan niet door uitval van de voorgaande trein), en zeker op deze afstanden is staan geen pretje.

• cazzer22
Staan grensovergangen niet wel vast op zulke kaartjes?

• EDIT
Ja, maar op het moment dat de verbinding via Emmerich eruit ligt (en dus de volgende treinen ook niet gaan en er ook geen vervangend vervoer geregeld is), dan denk ik niet dat daar een conducteur moeilijk over gaat doen.
Nog sterker: het gebeurt vaak genoeg dat de ICE zelf in zo'n geval via Venlo wordt gestuurd.

• cazzer22
Dat klopt, ik bedoelde meer op als de ICE vertraagd is (maar wel rijdt) dat je dan niet eigenhandig een andere grensovergang moet gaan pakken.

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-12 11:00
Wat DB betreft mag het al vanaf 20min vertraging(niet dat je dan al sneller bent opeens via Venlo)
Het is meer de vraag hoe de NS controleurs hiermee omgaan

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Blijft toch weer een verhaal apart.. stap je in Rotterdam in de Intercity direct met dus de toeslag aangetikt. Deuren gaan dicht, we rijden nog geen 10 seconden:
Sorry dames en heren, we gaan een rondje randstad doen, langs Schiedam Delft, etc….

Fijn dan…
Genieten van het uitzicht dan maar.

Uiteraard hebben de normale intercity’s voorrang en zijn we op de geplande aankomsttijd op Schiphol, nu Den Haag NOI nog niet voorbij en kun je zelf geen andere keuzes maken…

En na jaren klachten zitten ze de (meest zakelijke of andere frequente) reiziger nog steeds dwars met het Geld terug bij vertraging formulier. Als je met de HSL reist kan dat na al die jaren alleen via de optie “zonder NS account” waardoor je al je gegevens elke keer weer opnieuw moet invullen. Er is uiteraard een formulier “met NS account” die de meeste frequente reizigers gewoon hebben, maar die kan ik dus nooit gebruiken……. Pas dat formulier toch gewoon aan! 8)7 8)7

[ Voor 56% gewijzigd door Get!em op 24-10-2023 13:25 ]

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-12 22:44
Reizen met Deutsche Bahn je moet wel sadomasochistisch zijn aangelegd om dit jezelf aan te doen. Pak de bingokaart er maar vast bij! Als eerst moet je geluk hebben als je trein überhaupt komt opdagen. Vanuit Nederland is de kans aanzienlijk dat de trein in Emmerich stil komt te staan omdat de trein besloot allergisch te zijn voor 15kV . Dan volgt een kleine urbex trip door het verpauperde Ruhrgebiet met misschien wel een Signalsteuerung of Verspätung eines vorausfahrenden Zuges. In Köln Deutz moet zonodig half Köln met de trein naar Frankfurt incl. oneindig veel bagage dat ook weer een vertraging veroorzaakt van meerdere minuten. HSL tussen Bonn en Frankfurt Flughafen gaat meestal probleemloos alleen valt de trein langzaam uit elkaar zodat de trein in Frankfurt Flughafen uit dienst wordt genomen omdat alle plees kapot zijn of dat de Klimaanlage is uitgevallen (wel heerlijk leedvermaak als een zwaar obese Duitser aan het andere kant van het gangpad zit). En met een beetje pech gebeurt het allemaal in één reis. Dat klinkt als de wet van Murphy maar dit is "senk ju vor träwelling with Deutsche Bahn".

• Arator
Ik heb 2 reizen gedaan met een vertrek vanop een, voor mij, buitenlandse luchthaven waarbij ik zelf het vervoer naar die luchthaven moest regelen. Beide keren gekozen voor de trein, en beide keren gekozen om een dagje vroeger met de trein te vertrekken. Dat gaf mij heel wat gemoedsrust.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gaat deze standaard worden? Sinds wanneer is dit? Of is dit vanwege de werkzaamheden Den Haag / Rotterdam Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp4oBBZbJrL-O3m-rj-wBuGnfe0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wmM7HuLAOXLtjvyoWr3vnzFg.png?f=fotoalbum_large

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:01:
Gaat deze standaard worden? Sinds wanneer is dit? Of is dit vanwege de werkzaamheden Den Haag / Rotterdam [Afbeelding]
Wat heb je zelf al gevonden?
Get!em schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:01:
Gaat deze standaard worden? Sinds wanneer is dit? Of is dit vanwege de werkzaamheden Den Haag / Rotterdam [Afbeelding]
Alle Trax combinaties gaan eruit en worden vervangen door ICNG.

En daarna stapsgewijs de ICM ( ;( )

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 24-10-2023 17:43 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 168 Laatste