Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 168 Laatste
Acties:

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:09
Op het eerste zicht lijkt het dat het kleine maatschappijen zijn die een aanvraag doen voor een rijpad naar Brussel en Parijs. En kan je je afvragen waar gaan die een HST vandaan toveren. Tot je beter gaat kijken, Arriva is een onderdeel van DB, en Qbuzz is inderdaad een onderdeel van Trenitalia.

Die Frecciarossa rijdt blijkbaar al op Parijs vanuit Milaan. (edit : @Maasluip was me net voor). Dus qua TVM zou dat in orde zijn, ETCS zit er ook op. Kan rijden onder 25kV, 3kV en 1500V. En 15kV zou erop zitten, maar niet actief zijn. Dan zal het nog een homologatie worden voor België en Nederland.

Heeft blijkbaar ook een business class en executive class aan boord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFdM-PKTlDuRIugmsE48fbdwbvY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B6EtMXfyBh0PYs5pEKpB9lXv.jpg?f=user_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Verwijderd

Migrator schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:08:
[...]

Ik moet naar het zuiden, dus dat is het in dit geval niet :p

Zag daarstraks dat ze bezig zijn op Deventer-goederen, dus ik gok dat het daarmee te maken heeft. Maar dat dat niet terug te vinden is in de NS app of bij Prorail is waar ik me vooral over verbaas.
Maar.... die bus is tussen Nijmegen en Oss, volgens mijn reisplanner. En die vind je inderdaad terug op ns.nl onder geplande werkzaamheden. Volgend weekend gebeurt er heel veel, door heel het land. Wij moeten ook weg op zaterdag en tot mijn stomme verbazing hoeven wij vanwege de werkzaamheden nu NIET over te stappen. De eerste keer dat werkzaamheden zelfs gunstig uitpakken. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2023 11:02 ]

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Maar.... die bus is tussen Nijmegen en Oss, volgens mijn reisplanner. En die vind je inderdaad terug op ns.nl onder geplande werkzaamheden. Volgend weekend gebeurt er heel veel, door heel het land.
Ik krijg een bus (Olst) - Deventer - Zutphen voordat ik verder kan naar het zuiden (en daarmee bedoel ik Nijmegen :+). Net ook via Twitter contact gehad met NS, die denken dat het klopt dat er bussen (zouden moeten) rijden maar kunnen geen reden vinden. Gaat lekker met de voorziening van correcte info dus :/

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:02:
Vergeet ook niet dat de NS gerust stations overslaat met de internationale treinen, wat natuurlijk voor de mensen die een zitplaats reserveren geweldig is: ze kunnen niet instappen. Ze moeten wachten op een volgende trein (waar ze geen zitplaats meer hebben). Dit werkt dan ook nog door naar alle volgende treinen op je route.
NS heeft geen ambitie voor internationaal verkeer. Ze reden zelfs zo slecht dat ze de internationale verbinding Arnhem - Düsseldorf verloren.
Wanneer heeft NS een trein Arnhem - Düsseldorf gereden? Volgens mij nog nooit

Voor de ICE was er een trein Amsterdam - Keulen met stop in Arnhem en lokwissel in Emmerich. En Syntus heeft nog een tijdje een grensoverschrijdend experiment gehad.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-12 18:48
Kalentum schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Wanneer heeft NS een trein Arnhem - Düsseldorf gereden? Volgens mij nog nooit

Voor de ICE was er een trein Amsterdam - Keulen met stop in Arnhem en lokwissel in Emmerich. En Syntus heeft nog een tijdje een grensoverschrijdend experiment gehad.
De Abellio regionale trein en Abellio is onderdeel van de NS. Alleen is Abellio failliet gegaan.

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Ik ben benieuwd of Keolis ook nog een aanvraag gaat doen. Die kan gezien de link met de SNCF ook nog naar Parijs rijden :P

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• Arator
SideSwipe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:20:
Ik ben benieuwd of Keolis ook nog een aanvraag gaat doen. Die kan gezien de link met de SNCF ook nog naar Parijs rijden :P
Om te concureren tegen hun eigen treinen (Thalys)?

• SideSwipe

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Arator schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Om te concureren tegen hun eigen treinen (Thalys)?
Het is maar net hoe je het inzet? Goedkoper? andere branding? (Ouigo) Andere route(s)?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

SideSwipe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:30:
[...]
Het is maar net hoe je het inzet? Goedkoper? andere branding? (Ouigo) Andere route(s)?
NS zieken?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• SideSwipe

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

En dat... En de overheid hier :P

• Arator
Als we dan toch gaan speculeren, waarom die trein van Air France Brussel-Lille-Charles-de-Gaulle niet verlengen naar Nederland. Past perfect binnen het plan van Europa om korte vluchten te verbieden.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:29
Maasluip schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:45:
En trenitalia rijdt sinds een tijdje Parijs - Lyon - Milan met de Frecciarossa 1000. Dat schijnt ook een succesnummer te zijn. Meer treinen, lagere prijzen.
*O* *O* *O*

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12 13:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:31:
Als we dan toch gaan speculeren, waarom die trein van Air France Brussel-Lille-Charles-de-Gaulle niet verlengen naar Nederland. Past perfect binnen het plan van Europa om korte vluchten te verbieden.
Er zijn 6 treinen van Brussel naar Lyon en verder (Marseille, Montpellier, zelfs Perpignan) en dan ook nog drie naar Straatsburg, Nantes en Rennes. Behalve misschien de eerste die wat vroeg is lijkt me dat je die allemaal wel vanaf Amsterdam kunt rijden. En die naar Straatsburg is misschien wat vroeg, 5:20 uit Amsterdam, maar als je eurocommissaris bent moet je er wel wat voor over hebben he?

Probleem is dat er geen materieel voor is. Je hebt een TGV met ATB nodig en die worden allemaal door Thalys gebruikt. En alles wat met Euroduplex rijdt heeft sowieso geen toelating in Nederland.
Dank je wel Prorail, maak eens vaart met een goede implementatie van ERTMS op zo'n internationale hoofdas.

Signatures zijn voor boomers.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kijk, dit is een interessante ontwikkeling: Former SBB and NS fleet managers create a ‘Boeing 737 on rails’ with leasing startup
Leasing a passenger train that can be used in almost all of Europe, in a flexible way. Currently impossible, but Axel Kiese and Albert Koch, formerly fleet managers at SBB and NS, want to change that with the startup ace4rail.
Met een render van volgens mij een ICNG met andere kleurtjes:
Afbeeldingslocatie: https://www.railtech.com/wp-content/uploads/2023/06/Ace4Rail-Conceptrender-17052023A-1536x1028.jpeg
On the other hand, he certainly does not rule out the possibility that if the company is up and running smoothly, night trains could be added to the portfolio in the future.
Iets waar in Europa volgens mij nog te weinig aan gedacht wordt. In Japan heb je nachttreinen als treinstellen. Dus niet a la de nieuwe ÖBB Nightjet maar een echt treinstel. Je kunt overdag toch niks met je rijtuigen of je lok, dus waarom niet een treinstel gebruiken voor een nachttrein. Kun je nog veel flexibeler rijden.

Maasluip schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:48:
[...]

Er zijn 6 treinen van Brussel naar Lyon en verder (Marseille, Montpellier, zelfs Perpignan) en dan ook nog drie naar Straatsburg, Nantes en Rennes. Behalve misschien de eerste die wat vroeg is lijkt me dat je die allemaal wel vanaf Amsterdam kunt rijden. En die naar Straatsburg is misschien wat vroeg, 5:20 uit Amsterdam, maar als je eurocommissaris bent moet je er wel wat voor over hebben he?

Probleem is dat er geen materieel voor is. Je hebt een TGV met ATB nodig en die worden allemaal door Thalys gebruikt. En alles wat met Euroduplex rijdt heeft sowieso geen toelating in Nederland.
Dank je wel Prorail, maak eens vaart met een goede implementatie van ERTMS op zo'n internationale hoofdas.
ERTMS voor de SAAL Corridor staat nu gepland voor 2029, aangezien EKB (Kijfhoek - Belgische grens) de hoogste prio heeft samen met de Noordelijke Lijnen (ENL). Haarlem/Uitgeest - Amsterdam - Utrecht staat pas voor 2050 op de planning. Dit is samen met het ministerie besloten, dus ja... kan je wel gaan lopen zeiken op ons :+ (overigens deels terecht, maar niet om de redenen die jij noemt).

Maar zolang Zuidasdok stil ligt is er toch beperkt capaciteit beschikbaar voor internationaal op Zuid terwijl PHS Amsterdam enkel rekening houdt met een beperkt aantal internationale treinen op CS.
Dan zal een grootdeel van internationale "vloot" alsnog ATB aan boord moeten hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 13-06-2023 14:26 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:23:
[...]

ERTMS voor de SAAL Corridor staat nu gepland voor 2029, aangezien EKB (Kijfhoek - Belgische grens) de hoogste prio heeft samen met de Noordelijke Lijnen (ENL). Haarlem/Uitgeest - Amsterdam - Utrecht staat pas voor 2050 op de planning. Dit is samen met het ministerie besloten, dus ja... kan je wel gaan lopen zeiken op ons :+ (overigens deels terecht, maar niet om de redenen die jij noemt).
Man man man, half België ligt al ERTMS en in Nederland wordt nog over 2050 gepraat om iets te doen en als er iets gebeurt dan doen we dat met een maandelange buitendienststelling. Je kunt wel excuusjes verzinnen maar het is gewoon te triest voor woorden. Prorail en de overheid samen.
En nieuwbouw van ERTMS L2 op wat perifere lijntjes is natuurlijk ongelofelijk veel belangrijker dan infill op een paar km strategisch noodzakelijk spoor.
Wat dat betreft zit Prorail toch nog altijd bij NS in de schoot he?

Maasluip schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:42:
[...]

Man man man, half België ligt al ERTMS en in Nederland wordt nog over 2050 gepraat om iets te doen en als er iets gebeurt dan doen we dat met een maandelange buitendienststelling. Je kunt wel excuusjes verzinnen maar het is gewoon te triest voor woorden. Prorail en de overheid samen.
En nieuwbouw van ERTMS L2 op wat perifere lijntjes is natuurlijk ongelofelijk veel belangrijker dan infill op een paar km strategisch noodzakelijk spoor.
Wat dat betreft zit Prorail toch nog altijd bij NS in de schoot he?
Nope IenW en Financiën praten zelden met elkaar. EKB is gekozen vanwege de goederen corridors met België en Duitsland en ENL is een provincie project (er rijdt daar helemaal geen NS)... dus ik snap even niet wat NS hiermee te maken heeft.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-12 18:22
Maasluip schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:55:
Iets waar in Europa volgens mij nog te weinig aan gedacht wordt. In Japan heb je nachttreinen als treinstellen. Dus niet a la de nieuwe ÖBB Nightjet maar een echt treinstel. Je kunt overdag toch niks met je rijtuigen of je lok, dus waarom niet een treinstel gebruiken voor een nachttrein. Kun je nog veel flexibeler rijden.
Een treinstel is pas interessant als je hem helemaal kan vullen.
De meeste nachttreinen bestaan nu uit rijtuigen wat de bestemmingen juist flexibel maken. Een deel voor Innsbruck, een deel voor Wenen (zonder dat je via Innsbruck moet rijden).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LordSinclair schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Een treinstel is pas interessant als je hem helemaal kan vullen.
De meeste nachttreinen bestaan nu uit rijtuigen wat de bestemmingen juist flexibel maken. Een deel voor Innsbruck, een deel voor Wenen (zonder dat je via Innsbruck moet rijden).
Een treinstel hoeft geen 400 meter lang te zijn. Je kunt op de meeste plekken wel met 4 stellen ICNG langs het perron, dan kun je vanuit Amsterdam naar Kopenhagen, Berlijn, Wenen en Innsbruck. En onderweg splits en koppel je met treinen uit Hamburg, Brussel, Parijs en Basel.

• Brent
ArcticWolf schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Nope IenW en Financiën praten zelden met elkaar.
Hoe kan dit in vredesnaam?

Brent schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Hoe kan dit in vredesnaam?
Om belangenverstrengeling te voorkomen.

Beide ministeries hebben verschillende doelen, NS winst maken en weinig geld uitgeven. ProRail bouw en onderhoud van het spoor.
ProRail en NS praten vaak wel met elkaar en als we er niet uitkomen dan gaat het via de staatssecretaris naar de kamer. Maar in principe hoeven wij niet te doen wat de NS wil, tenzij ze met geld komen. De financiële lijnen zijn er wel.

• Brent
ArcticWolf schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:54:
[...]

Om belangenverstrengeling te voorkomen.

Beide ministeries hebben verschillende doelen, NS winst maken en weinig geld uitgeven. ProRail bouw en onderhoud van het spoor.
ProRail en NS praten vaak wel met elkaar en als we er niet uitkomen dan gaat het via de staatssecretaris naar de kamer. Maar in principe hoeven wij niet te doen wat de NS wil, tenzij ze met geld komen. De financiële lijnen zijn er wel.
Maar wacht even: een ministerie dat overlegt over hoe bepaalde infra onderhouden/aangelegd moet worden is toch juist de bedoeling? minfin is toch juist daarvoor? Stel je voor dat je niet met je penningmeester mag praten en je event maar een beetje zelf gaat lopen plannen?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Nope IenW en Financiën praten zelden met elkaar. EKB is gekozen vanwege de goederen corridors met België en Duitsland en ENL is een provincie project (er rijdt daar helemaal geen NS)... dus ik snap even niet wat NS hiermee te maken heeft.
Geen ERTMS dus ATB nodig, geen interoperabiliteit met internationaal materieel, bescherming van de positie van NS in het internationale verkeer (zie ook het plannetje om internationale verbindingen onder het HRN te scharen). Inmiddels kunnen TGVs met TVM en ERTMS tot Lombardijen en niet verder dan dat. Zie ook de eerdere discussie over rechtstreekse treinen naar Zuid-Frankrijk. Is nog een heel mooie monopolie van Thalys die in de zomer als het ze behaagt een trein per dag naar Marseille rijdt. Thalys zal je proberen wijs te maken dat er geen grotere markt bestaat (en als die er wel bestond hebben ze er ook het materieel niet voor).

Brent schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Maar wacht even: een ministerie dat overlegt over hoe bepaalde infra onderhouden/aangelegd moet worden is toch juist de bedoeling? minfin is toch juist daarvoor? Stel je voor dat je niet met je penningmeester mag praten en je event maar een beetje zelf gaat lopen plannen?
Ik denk dat we langs elkaar praten? Vanuit CV, CM en AM komt de budget vraag en die gaat via IenW naar het kabinet en daarna krijgen wij geld. Dat heeft verder niks met Financiën te maken (waar NS) onder valt.

Overigens mag NS wel gewoon legitieme planstudies initiëren bij ons waarbij IenW dan moet goedkeuren of dit doorgang mag vinden of niet.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12 08:27
Maasluip schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:55:
Ik denk dat dat nationaal goed kan werken, een slaaptreinstel, maar internationaal zet je jezelf er nogal mee klem met in welke landen het ingezet kan worden.

Door de powerunit los te kunnen koppelen van de 'trein' kan je wanneer er nieuwe vraag is extra landen met afwijkende voltages of beveiliging meepakken.

Wel is het zo dat een treinstel afkoppelen veel sneller gaat dan rijtuigen, dus met verschillende bestemmingen in 1 trein is het uitwisselen ervan veel sneller te doen snachts.

• Arator
Maasluip schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:48:
[...]

Zitten alle TGV-R bij Thalys? Ik heb ooit nog zilveren TGV's op Nederland weten rijden omdat de thalysstellen in onderhoud gingen.
En als de Italianen kansen zien om hun stellen op Amsterdam te laten rijden, na inbouw ATB en homologatie...

En ik zei het, als we gaan speculeren en dromen :P

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, er zijn nog 30 3-spannings TGV-R die niet van Thalys zijn en ook geen ATB hebben.

• handoff
Ook NS gaat meedoen met de competitie. Helaas geen nieuwe bestemmingen en laat daarmee zien dat het geen ambitie heeft.
Na FlixTrain, Arriva en Qbuzz heeft ook NS zich bij toezichthouder ACM gemeld voor een nieuwe vergunning voor internationale treinverbindingen. Dat bevestigt het vervoersbedrijf aan de NOS. Morgen sluit de deadline voor de aanvraag van internationale treinvergunningen.
https://nos.nl/artikel/24...om-internationale-treinen

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-12 08:28

mambo No5

Bad Apple?

De 1e ICE 3 neo is in ieder geval afgelopen avond in Nederland aangekomen, ik neem aan voor het toelatingscircus. :)

https://www.flickr.com/photos/arnold50/52971494807

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-12 19:36
handoff schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:21:
Ook NS gaat meedoen met de competitie. Helaas geen nieuwe bestemmingen en laat daarmee zien dat het geen ambitie heeft.

[...]

Eerder gewoon een stuk realiteitszin in plaats van die luchtkastelen die QBuzz en Arriva je verkopen.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:57
Extraxyz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 05:57:
[...]

Eerder gewoon een stuk realiteitszin in plaats van die luchtkastelen die QBuzz en Arriva je verkopen.
Realiteitszin? Gebrek aan ambitie. Liever een paar treintjes naar Parijs die een dag tevoren al de hele donderdag uitverkocht zijn dan wat extra / interessante reisopties bieden. Of überhaupt boekbare reisopties bieden dus.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Extraxyz
coyote1980 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:18:
[...]

Realiteitszin? Gebrek aan ambitie. Liever een paar treintjes naar Parijs die een dag tevoren al de hele donderdag uitverkocht zijn dan wat extra / interessante reisopties bieden. Of überhaupt boekbare reisopties bieden dus.
Extra treinen, hoe? Waar? Amsterdam Centraal, de westtak en Schiphol zitten stampvol. Tegen 2026 de Willemsspoortunnel evengoed. Daar past geen enkele trein meer tussen behalve in het Eurostar pad wanneer deze niet rijdt.

[...]

Zolang het kabinet geen ambitie heeft dan kan een vervoerder er ook weinig mee, dat de buitenlandse concurrenten opeens allerlei routes naar het ministerie gooien is ook maar "test".
Dit spelletje werd overigens 2 jaar geleden al verwacht, het is gewoon een poppenkast op dit moment.

Verder kan/mag ik hier geen uitspraak over doen.

• coyote1980
Extraxyz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:42:
[...]

Extra treinen, hoe? Waar? Amsterdam Centraal, de westtak en Schiphol zitten stampvol. Tegen 2026 de Willemsspoortunnel evengoed. Daar past geen enkele trein meer tussen behalve in het Eurostar pad wanneer deze niet rijdt.
Daar heb je een punt, maar goed, laat deze aanvragen maar als katalysator via de media dienen om zaken bij I&W in beweging te krijgen.

Eerst zien dan geloven, maar het is toch te belachelijk voor woorden waar we nu staan als ambitieloos kikkerlandje.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit is slechts NS die zijn risico probeert af te dekken. Namelijk het risico dat de bestaande internationale verbindingen NIET in de HRN worden opgenomen (waar NS nog altijd voorstander van is).
Mocht dat namelijk niet gebeuren, dan moet NS wel aangegeven hebben dat ze die verbindingen überhaupt willen rijden.

Dus, nothing to see here, move along.

Dat NS geen ambitie heeft weten we ook al lang. NS heeft ook geen materieel daarvoor. Vectrons en Traxxen zijn geleased, het enige internationale materieel dat ze hebben is ICR en 6 ICEs. ICR mag niet harder dan 160 (en is tegenwoordig ook niet meer overal toegelaten), de ICEs zijn al nodig en vallen uit elkaar.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Maasluip schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:26:
[...]

Dit is slechts NS die zijn risico probeert af te dekken. Namelijk het risico dat de bestaande internationale verbindingen NIET in de HRN worden opgenomen (waar NS nog altijd voorstander van is).
Mocht dat namelijk niet gebeuren, dan moet NS wel aangegeven hebben dat ze die verbindingen überhaupt willen rijden.

Dus, nothing to see here, move along.

Dat NS geen ambitie heeft weten we ook al lang. NS heeft ook geen materieel daarvoor. Vectrons en Traxxen zijn geleased, het enige internationale materieel dat ze hebben is ICR en 6 ICEs. ICR mag niet harder dan 160 (en is tegenwoordig ook niet meer overal toegelaten), de ICEs zijn al nodig en vallen uit elkaar.
Het zijn zelfs maar 3 ICE 3m's: 4651, 4652 en 4653. NS had ooit een vierde (4654), maar die is verkocht aan DBAG om daar een treinstel te vervangen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

coyote1980 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:25:
[...]

Daar heb je een punt, maar goed, laat deze aanvragen maar als katalysator via de media dienen om zaken bij I&W in beweging te krijgen.

Eerst zien dan geloven, maar het is toch te belachelijk voor woorden waar we nu staan als ambitieloos kikkerlandje.
Eens, echter zolang de kindertoeslagen affaire nog loopt, het gas dossier nog open staat en het stikstofbeleid nog niet rond is kan het nog wel even duren voor het kabinet weer ambitie krijgt... :X Naar mijn weten zitten er in de politiek (op Omtzigt en van der Plas na misschien) weinig mensen met ambitie in de kamer.

Mark Harbers is een VVD'er en die partij is ansich al anti OV en hoewel onze staatssecretaris Stientje een D66'er is, heerst daar ook weinig ambitie.
Van de 168 potentiele verbeterpunten uit TBOV2040 zijn er slechts 5 overgenomen in de politiek waarvan 2 lightrail projecten en 3 heavyrail projecten (Eindhoven, de Oude Lijn, de Lelylijn).

Enige opties die ik zie voor een grote beweging in Nederland is:
  • Europa eist (en financiert) een grootschalige herziening van het spoor netwerk.
  • of er wordt een BBB equivalent partij (voor OV) zo groot dat zij ook zo'n stap kunnen en willen maken, maar goed.. ik zie niet in dat "wij" Nederlanders massaal op zo'n partij gaan stemmen. Het is politieke zelfdoding als je roept dat je 150 miljard euro aan het OV wilt geven om het netwerk te herzien en verbeteren voor de toekomst (welke toekomst dat ook mag zijn).
Beide opties geef ik weinig kans.

• handoff
mambo No5 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 01:09:
De 1e ICE 3 neo is in ieder geval afgelopen avond in Nederland aangekomen, ik neem aan voor het toelatingscircus. :)

https://www.flickr.com/photos/arnold50/52971494807
Ik ben benieuwd of deze trein ook wordt toegelaten op de hsl.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik mag hopen dat ze dat wel gaan doen ja. Ook op de betuweroute want die is ook al vaker als omleidingsroute gebruikt.
Maar dat zal wel afhankelijk zijn van de nukken van de versies van ERTMS. Is er al een ERTMS versie die zowel voor HSL als Betuweroute toegelaten is? En dan ook nog eens spreekt wat ze in Duitsland gebruiken?

• cazzer22
De Koninklijke familie gaat voortaan met reguliere treinen rijden. De SR10 gaat het museum in.

https://nos.nl/l/2479070

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12 22:00
Dat wordt nog lachen als ze die reguliere trein op Koningsdag willen gaan gebruiken. Want dan is het al totaal niet druk op het spoor, en heb je een treinstel minder om in te zetten voor het gepeupel.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Arator
Je denkt toch niet dat dat treinstel pas die dag gereserveerd wordt. Ik denk dat dit al op voorhand aan de kant gaat voor het verwijderen van eventuele graffiti, het diepreinigen van de zitplaatsen, het plaatsen van nieuwe lampjes, testen van de deuren,... en het nakijken op bommen.

• handoff
cazzer22 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:53:
De Koninklijke familie gaat voortaan met reguliere treinen rijden. De SR10 gaat het museum in.

https://nos.nl/l/2479070
Mag deze trein de hsl op, het zijn toch gewoon dezelfde rijtuigen als de IC direct?

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:37
Niet dat ik weet. Een aantal veiligheidsdingetjes zijn later ingebouwd in de reguliere rijtuigen en die missen in de koninklijke rijtuigen bij mijn weten.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ProRail gaat "fors meer camerabewaking" inzetten op stations die last hebben van vandalisme. Dat bevestigt de spoorbeheerder aan het Algemeen Dagblad. Volgens de krant zijn liften en roltrappen vaak lang buiten gebruik vanwege vernielingen.

Het extra cameratoezicht komt in eerste instantie op vijftien stations. Het gaat om tientallen extra camera's per station. ProRail wil niet zeggen om welke stations het gaat, om potentiële vandalisten niet wijzer te maken. Het AD weet te melden dat Woerden één van de stations is. De camera's worden gericht op liften en roltrappen.

Wereldwijde tekorten aan essentiële onderdelen voor liften en roltrappen zorgen ervoor dat het defect vaak maanden duurt. Sinds de coronapandemie duurt de reparatie veel langer dan ProRail zou willen. Naast tekorten kampt het bedrijf met personeelsgebrek.

De lange reparatietijden zijn vooral vervelend voor reizigers die afhankelijk zijn van een roltrap of lift om te kunnen reizen, zoals mensen met een beperking. ProRail treft naast het extra toezicht maatregelen om goed om te gaan met de tekorten. De spoorbeheerder probeert bijvoorbeeld op tijd de benodigde onderdelen in te slaan en waar mogelijk onderdelen van oude liften te hergebruiken.

Verder werkt het bedrijf aan een systeem om eventuele defecten tijdig te signaleren. Dit systeem zit inmiddels al in veel stationsliften. Ook is het de bedoeling dat reizigers straks in de reisplanner kunnen zien wanneer liften en roltrappen kapot zijn.
Bron: ProRail rust stations die last hebben van vandalisme uit met extra camera's

Virussen? Scan ze hier!

• Maarten_E
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc-QXzOwnE4qEbyZxsmx2-kPvlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFRtA8eN5weCxmvBzeSHg9T1.jpg?f=fotoalbum_large

Ivm werkzaamheden is 's-Hertogenbosch het eindpunt voor de lijn Roosendaal-Zwolle. Ik dacht alleen dat in de communicatie van NS niet gesproken mocht worden over Den Bosch, maar altijd over 's-Hertogenbosch? Ik weet dat de gemeente dat sowieso liever heeft en zelf nooit Den Bosch gebruikt, maar dacht dat NS die lijn ook volgde. Is dit vanwege ruimtegebrek op de matrixborden van de ICM, kunnen die niet scrollen?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Extraxyz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:42:
[...]

Niet iedere internationale trein hoeft naar Amsterdam. Als je ieder uur een volle Thalys hebt vanuit Amsterdam/Rotterdam en je wil een aantal extra treinen per dag laten rijden, kunnen deze prima in Breda beginnen. Of nog verder vanuit Eindhoven of Den Bosch/Arnhem. Er zijn genoeg nationale verbindingen naar Breda.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:34
Wasrek schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:20:
[...]

Niet iedere internationale trein hoeft naar Amsterdam. Als je ieder uur een volle Thalys hebt vanuit Amsterdam/Rotterdam en je wil een aantal extra treinen per dag laten rijden, kunnen deze prima in Breda beginnen. Of nog verder vanuit Eindhoven of Den Bosch/Arnhem. Er zijn genoeg nationale verbindingen naar Breda.
Maar waar willen mensen die met de internationale trein reizen vooral heen? Dat is waarschijnlijk niet Breda of Eindhoven, het meeste zal toch naar Rotterdam en Amsterdam willen. Dan kan je wel zeggen, prima nationale verbindingen tussen die steden, maar dan krijg je wat de IC Berlijn overkwam toen die naar Amsterdam Zuid moest, stortte de reizigersaantallen ook compleet in.

• Arator
[...]

Dat klinkt in allemaal logisch voor ons, maar niet voor de internationale reiziger. Ooit gehoord van onze Belgische spookthalys? Dat waren thalys'en die ook een ander vertrekpunt hadden dan Antwerpen, Luik of Brussel-Zuid. Treinen reden zo goed als leeg.
https://www.vrt.be/vrtnws...arijsverdwijnt-1-2238623/
Er zal wel eens een occasionele reiziger die trein nemen omdat die in Breda, of Arnhem moet zijn, maar de reiziger die in Amsterdam wil zijn, zal toch gewoon proberen een trein te vinden die hem tot zijn eindbestemming brengt, en die ziet een overstap meer echt niet zitten.
Een voorbeeldje uit de praktijk van 15 jaar geleden (niet HSL gerelateerd). Vanuit Antwerpen vertrokken er treinen rechtstreeks naar De Panne. De trein was vooral in trek bij gezinnen, vanaf het station is het 500 meter wandelen tot aan de ingang van Plopsaland.
Die trein reed via een serieuze omweg naar De Panne, van Antwerpen naar Brussel, dan naar Gent, en van Gent naar De Panne.
Nu kwamen er wel eens mensen te laat, en de helft van de familie zat dus wel op de trein naar De Panne, en zij stonden nog op het perron. Raadde ik die mensen altijd de IC-trein naar Kortrijk aan, en uitstappen in Gent. Moesten ze daar even wachten en konden ze daar gewoon op de effectieve trein stappen die ze in Antwerpen gemist hadden. En toch bleef die rechtstreekse trein altijd volk trekken...

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

Er is helemaal geen spoorcapaciteit in Breda, laat staan schoonmaakfaciliteiten.
De brabantroute zal straks ook een extra IC krijgen en daarmee zal het aantal paden tussen Ehv en Bd ook wel zeer beperkt zijn als daar ook nog wat cargo overheen moet.

• Dolan
  • Laatst online: 21-12 15:30
Maarten_E schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:36:
[Afbeelding]

Ivm werkzaamheden is 's-Hertogenbosch het eindpunt voor de lijn Roosendaal-Zwolle. Ik dacht alleen dat in de communicatie van NS niet gesproken mocht worden over Den Bosch, maar altijd over 's-Hertogenbosch? Ik weet dat de gemeente dat sowieso liever heeft en zelf nooit Den Bosch gebruikt, maar dacht dat NS die lijn ook volgde. Is dit vanwege ruimtegebrek op de matrixborden van de ICM, kunnen die niet scrollen?
Ik denk dat deze ICM nog niet de nieuwe stationsnamentabel heeft. Weet je toevallig het materieelnummer? Begint met 40xx of 42xx.

• ikhebeenvraag
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06-2023
Arator schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Dat klinkt in allemaal logisch voor ons, maar niet voor de internationale reiziger. Ooit gehoord van onze Belgische spookthalys? Dat waren thalys'en die ook een ander vertrekpunt hadden dan Antwerpen, Luik of Brussel-Zuid. Treinen reden zo goed als leeg.
Die valys/oostende express moest kopmaken in brussel-zuid of ging dat via de ring??
Transportman schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:45:
[...]

Maar waar willen mensen die met de internationale trein reizen vooral heen? Dat is waarschijnlijk niet Breda of Eindhoven, het meeste zal toch naar Rotterdam en Amsterdam willen. Dan kan je wel zeggen, prima nationale verbindingen tussen die steden, maar dan krijg je wat de IC Berlijn overkwam toen die naar Amsterdam Zuid moest, stortte de reizigersaantallen ook compleet in.
Straks met de City Sprinter en het doorkoppelen van Leiden naar Amersfoort (en verder, al is er ook een dienstregelingmodel waarbij Amsterdam CS - Diemen wordt opgeheven) is de Oude Lijn en de Willemsspoortunnel ook helemaal vol.

Er wordt gegokt dat GNOE en de capaciteit voor de HSL ervoor gaan zorgen dat er misschien toch een 3e Willemsspoortunnel komt, maar goed dan ben je ook weer een miljard of 1,5 kwijt.

De Thalys, Eurostar en IC Berlijn gaan volgens mij allemaal naar Zuid in 2037 (was eerst 2028). Alleen de ICE blijft dan op Amsterdam CS, omdat de A2 corridor nog wel capaciteit heeft en die kan keren op Westhaven.

[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 18-06-2023 11:09 ]

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-12 11:13
Dolan schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat deze ICM nog niet de nieuwe stationsnamentabel heeft. Weet je toevallig het materieelnummer? Begint met 40xx of 42xx.
Heb net even gekeken en volgens de nieuwe stationsnamentabel moet het inderdaad " 's-Hertogenbosch " zijn.
Waarschijnlijk is dit treinstel aan een update ontsnapt of er is per abuis een oude op gezet.

• Wasrek
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:45:
[...]

Als ik in de Thalys zit zie ik altijd erg veel zakelijke reizigers, veel meer dan in de IC Berlijn waar toch vooral toeristen zitten. Ik geloof dat de doelgroepen hier van elkaar afwijken. Bovendien rijdt er al 1x per uur een Thalys waaruit mijn beeld is dat de vraag ook een stuk hoger is.
Arator schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Er zal wel eens een occasionele reiziger die trein nemen omdat die in Breda, of Arnhem moet zijn, maar de reiziger die in Amsterdam wil zijn, zal toch gewoon proberen een trein te vinden die hem tot zijn eindbestemming brengt, en die ziet een overstap meer echt niet zitten.[..]
Ik geloof dat het veel meer is dan de "occasionele reiziger". Breda ligt in tegenstelling tot Oostende niet in een uithoek van het land, maar zelfs voor een aanzienlijke hoeveelheid reizigers een stuk beter op de route dan Rotterdam. Dit in ieder geval voor iedereen in Brabant, Noord-Limburg, Nijmegen (en Arnhem?) en misschien ook Zeeland.
ed1703 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Er is helemaal geen spoorcapaciteit in Breda, laat staan schoonmaakfaciliteiten.
De brabantroute zal straks ook een extra IC krijgen en daarmee zal het aantal paden tussen Ehv en Bd ook wel zeer beperkt zijn als daar ook nog wat cargo overheen moet.
Ja en in de Willemspoortunnel is geen capaciteit, op de Westtak is geen capaciteit, Schiphol is vol. Is dan de conclusie in dit topic dan dat er momenteel het beste wat mogelijk is op de bestaande infrastructuur wordt gerealiseerd en dat het internationale treinverkeer via België dus nu op zijn top zit?

In Breda ligt spoor 2, perfect bereikbaar en geschikt om kop te maken van en naar de Zuidelijke HSL. Enkel nog trappen en een lift toevoegen voor een fractie van het bedrag waarvoor je een extra Willemspoortunnel zult kunnen aanleggen. Als je maar wil.

Ik neem ook aan dat er weer extra capaciteit in Breda bij komt als de 3e en 4e IC naar Eindhoven zullen gaan rijden en de IC direct dus niet meer hoeft kop te maken in Breda.

• Arator
ikhebeenvraag schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:06:
[...]
Die valys/oostende express moest kopmaken in brussel-zuid of ging dat via de ring??
Ik zou het niet weten.
Wasrek schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:29:
Ik geloof dat het veel meer is dan de "occasionele reiziger". Breda ligt in tegenstelling tot Oostende niet in een uithoek van het land, maar zelfs voor een aanzienlijke hoeveelheid reizigers een stuk beter op de route dan Rotterdam. Dit in ieder geval voor iedereen in Brabant, Noord-Limburg, Nijmegen (en Arnhem?) en misschien ook Zeeland.
Momenteel rijden er een 14-tal thalys'en tussen Amsterdam en Parijs per dag. Vanaf 2024 zou een groot gedeelte van die treinen gekoppeld rijden. Dan spreken we over een goede 800 reizigers per trein, te verdelen over Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel.

Stel dat we een thalys vanuit Breda laten vertrekken. Elk uur lijkt me wat veel, elke 2 uur? Volgende stop zou dan Antwerpen zijn. Ik denk niet dat Antwerpen zoveel reizigers per dag kan aanleveren richting Parijs. Het Belgisch spoornetwerk is als een ster ontworpen, met Brussel in het midden. Dus elke uithoek heeft wel een verbinding richting Brussel. Dus Antwerpen moet het echt wel hebben de eigen stadsrand, en misschien het noorden van de provincie.
Brussel heeft al een halfuurdienst op Parijs, de thalys'en vanuit Duitsland passeren er.

Waarmee ik wil zeggen dat Breda die thalys eigenlijk op zijn eentje mag gaan vullen. En ik geloof direct dat er vraag naar zal zijn. Maar het is niet omdat Janneke en Mieke 1 keer per jaar naar Parijs gaan, dat er een bussinesscase is. We spreken dan over om en bij de 400 reizigers per trein, per 2 uur.

Ik heb trouwens eens een opzoeking gedaan. De website van NMBS internationaal geeft aan om vanuit Breda de Benelux te nemen tot Brussel-Zuid, en daar pas over te stappen op een Thalys, ipv eerst naar Rotterdam te reizen. Qua tijd scheelt het niets, qua prijs zou het €10 goedkoper zijn.

• Transportman
[...]

Als ik in de Thalys zit zie ik altijd erg veel zakelijke reizigers, veel meer dan in de IC Berlijn waar toch vooral toeristen zitten. Ik geloof dat de doelgroepen hier van elkaar afwijken. Bovendien rijdt er al 1x per uur een Thalys waaruit mijn beeld is dat de vraag ook een stuk hoger is.

[...]

[...]
Ja en in de Willemspoortunnel is geen capaciteit, op de Westtak is geen capaciteit, Schiphol is vol. Is dan de conclusie in dit topic dan dat er momenteel het beste wat mogelijk is op de bestaande infrastructuur wordt gerealiseerd en dat het internationale treinverkeer via België dus nu op zijn top zit?

In Breda ligt spoor 2, perfect bereikbaar en geschikt om kop te maken van en naar de Zuidelijke HSL. Enkel nog trappen en een lift toevoegen voor een fractie van het bedrag waarvoor je een extra Willemspoortunnel zult kunnen aanleggen. Als je maar wil.

Ik neem ook aan dat er weer extra capaciteit in Breda bij komt als de 3e en 4e IC naar Eindhoven zullen gaan rijden en de IC direct dus niet meer hoeft kop te maken in Breda.
De vraag voor meer internationaal treinvervoer is er wel, maar die vraag is niet richting Breda. Het is geen grote toeristische bestemming, het is geen grote zakelijke bestemming. Dan kan je wel aanbod gaan genereren van/naar Breda omdat er verder op de route geen capaciteit is, maar de vraag is of dat aanbod zal kunnen concurreren met de directe treinen en vluchten. Ik denk het niet.

• Extraxyz
[...]

Ik wens je veel succes, Prorail had spoor 2 al jaren geleden weg willen halen maar hebben ze godzijdank nog eventjes laten liggen omdat het essentieel is om met ICNG te kunnen testrijden. Het zou me niks verbazen als dat verwijderd wordt de dag dat ICNG volledig is ingestroomd.

[ Voor 33% gewijzigd door Extraxyz op 18-06-2023 20:57 ]

• Wasrek
  • Niet online
Arator schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:25:
[...]

Ik zou het niet weten.

[...]

Momenteel rijden er een 14-tal thalys'en tussen Amsterdam en Parijs per dag. Vanaf 2024 zou een groot gedeelte van die treinen gekoppeld rijden. Dan spreken we over een goede 800 reizigers per trein, te verdelen over Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel.

Stel dat we een thalys vanuit Breda laten vertrekken. Elk uur lijkt me wat veel, elke 2 uur? Volgende stop zou dan Antwerpen zijn. Ik denk niet dat Antwerpen zoveel reizigers per dag kan aanleveren richting Parijs. Het Belgisch spoornetwerk is als een ster ontworpen, met Brussel in het midden. Dus elke uithoek heeft wel een verbinding richting Brussel. Dus Antwerpen moet het echt wel hebben de eigen stadsrand, en misschien het noorden van de provincie.
Brussel heeft al een halfuurdienst op Parijs, de thalys'en vanuit Duitsland passeren er.

Waarmee ik wil zeggen dat Breda die thalys eigenlijk op zijn eentje mag gaan vullen. En ik geloof direct dat er vraag naar zal zijn. Maar het is niet omdat Janneke en Mieke 1 keer per jaar naar Parijs gaan, dat er een bussinesscase is. We spreken dan over om en bij de 400 reizigers per trein, per 2 uur.

Ik heb trouwens eens een opzoeking gedaan. De website van NMBS internationaal geeft aan om vanuit Breda de Benelux te nemen tot Brussel-Zuid, en daar pas over te stappen op een Thalys, ipv eerst naar Rotterdam te reizen. Qua tijd scheelt het niets, qua prijs zou het €10 goedkoper zijn.
Prima dat de Thalys'en vanaf 2024 gekoppeld gaan rijden om de capaciteit te vergroten. Lijkt me een goede eerste stap waarmee de capaciteitsproblemen misschien al worden opgelost. Mijn suggestie om naar Breda te gaan rijden was als reactie op twee posts waarin beweerd werd dat er geen extra ruimte voor internationale treinen meer was omdat de Willemspoortunnel, Schiphol en de Westtak helemaal vol zitten. Dan zijn er echter nog andere mogelijkheden, bijvoorbeeld naar Breda.

Ook ik geloof helemaal niet dat je 1x per uur of 1x per 2 uur een Thalys vanuit Breda (-Eindhoven/Den Bosch-Nijmegen) vol gaat krijgen op dit moment. Als langzame capaciteitsuitbreiding met een paar treinen per dag (zie Eurostar) zou het echter zomaar kunnen gaan werken.
Transportman schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:31:
[...]

De vraag voor meer internationaal treinvervoer is er wel, maar die vraag is niet richting Breda. Het is geen grote toeristische bestemming, het is geen grote zakelijke bestemming. Dan kan je wel aanbod gaan genereren van/naar Breda omdat er verder op de route geen capaciteit is, maar de vraag is of dat aanbod zal kunnen concurreren met de directe treinen en vluchten. Ik denk het niet.
Precies in dat laatste zit het hem: veel opstappers op de Thalys in Rotterdam komen ook niet uit Rotterdam zelf, maar hebben al een andere trein richting Rotterdam moeten nemen. Van "directe" treinen is voor hen dus geen sprake. Op een zelfde manier kun je starten in Breda waarbij veel mensen dus eerst een trein naar Breda moeten nemen. Ik schat dat voor zeker 4 miljoen Nederlanders Breda per trein dichterbij is dan Rotterdam.
Extraxyz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:57:
[...]
Ik wens je veel succes, Prorail had spoor 2 al jaren geleden weg willen halen maar hebben ze godzijdank nog eventjes laten liggen omdat het essentieel is om met ICNG te kunnen testrijden. Het zou me niks verbazen als dat verwijderd wordt de dag dat ICNG volledig is ingestroomd.
Eeuwig zonde als je ziet hoeveel moeite het kost om later perroncapaciteit uit te breiden als je tekort komt.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-12 06:08
ArcticWolf schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:33:
[...]

Eens, echter zolang de kindertoeslagen affaire nog loopt, het gas dossier nog open staat en het stikstofbeleid nog niet rond is kan het nog wel even duren voor het kabinet weer ambitie krijgt... :X Naar mijn weten zitten er in de politiek (op Omtzigt en van der Plas na misschien) weinig mensen met ambitie in de kamer.

Mark Harbers is een VVD'er en die partij is ansich al anti OV en hoewel onze staatssecretaris Stientje een D66'er is, heerst daar ook weinig ambitie.
Van de 168 potentiele verbeterpunten uit TBOV2040 zijn er slechts 5 overgenomen in de politiek waarvan 2 lightrail projecten en 3 heavyrail projecten (Eindhoven, de Oude Lijn, de Lelylijn).

Enige opties die ik zie voor een grote beweging in Nederland is:
  • Europa eist (en financiert) een grootschalige herziening van het spoor netwerk.
  • of er wordt een BBB equivalent partij (voor OV) zo groot dat zij ook zo'n stap kunnen en willen maken, maar goed.. ik zie niet in dat "wij" Nederlanders massaal op zo'n partij gaan stemmen. Het is politieke zelfdoding als je roept dat je 150 miljard euro aan het OV wilt geven om het netwerk te herzien en verbeteren voor de toekomst (welke toekomst dat ook mag zijn).
Beide opties geef ik weinig kans.
Ik weet niet hoe de onderhoudsstaat van het volledige spoornetwerk in NL is, maar ik weet wel dat de wegeninfra zeer hard toe is aan grootschalig onderhoud. Veel van de NL'se snelwegen zijn aangelegd in van de jaren 60 en 70, daarvan zijn veel viaducten hard hun einde levensduur aan het benaderen.

Het laatste wat je wil lezen is een herhaling van het brugincident in Italië.
Dat betekend dat er keuzes gemaakt moeten worden (en omdat de ambitie de afgelopen jaren vrij bescheiden is gehouden, hebben veel infrabedrijven hun personeel of ontslagen of een locatie in Europa gegeven -- Bijv Ierland).
Daardoor gaat elk groter infra project ook nog eens langer duren (ja, we zakken langzaam af naar Duitse toestanden -- een zeer ongewenste)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Transportman
Wasrek schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:17:
Precies in dat laatste zit het hem: veel opstappers op de Thalys in Rotterdam komen ook niet uit Rotterdam zelf, maar hebben al een andere trein richting Rotterdam moeten nemen. Van "directe" treinen is voor hen dus geen sprake. Op een zelfde manier kun je starten in Breda waarbij veel mensen dus eerst een trein naar Breda moeten nemen. Ik schat dat voor zeker 4 miljoen Nederlanders Breda per trein dichterbij is dan Rotterdam.
Zeker, genoeg mensen voor wie Breda per trein beter te bereiken is dan Rotterdam, maar die mensen kunnen vanaf Breda nu al de IC Benelux nemen naar Antwerpen en verder, of op een andere manier naar België steken.

En voor Rotterdam is het misschien geen "directe" trein, maar de hele as Den Haag/Leiden en Utrecht/Zwolle/Groningen&Leeuwarden hebben een directe trein naar Rotterdam (en heel Noord-Holland via Amsterdam), dat is ook al redelijk direct voor mensen vanuit Nederland. Maar voor reizigers vanuit het buitenland naar Nederland, die gaan toch grotendeels naar Rotterdam en Amsterdam, en daar moeten de internationale treinen het ook wel van hebben. Niet alleen van Nederlanders naar het buitenland en weer terug, maar ook buitenlanders naar Nederland en weer terug.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]
Mijn suggestie om naar Breda te gaan rijden was als reactie op twee posts waarin beweerd werd dat er geen extra ruimte voor internationale treinen meer was omdat de Willemspoortunnel, Schiphol en de Westtak helemaal vol zitten. Dan zijn er echter nog andere mogelijkheden, bijvoorbeeld naar Breda.
Die post moet je dan ook lezen als "geen extra ruimte op het bestaande traject". Op een internationale trein die eindigt in Breda zitten niet veel internationale reizigers te wachten. Breda heeft prima aansluitingen naar de rest van het land, maar het gros van de internationale reizigers wil helemaal niet naar de rest van het land. Die willen naar Amsterdam (of misschien Rotterdam, een enkeling naar Schiphol).
Je vergeet de grootste groep internationale reizigers: de niet-Nederlanders. De Thalys is voor een groot deel een manier om naar Nederland te reizen. Zakelijke reizigers naar de Zuidas bijvoorbeeld. Die moeten ook weer terug natuurlijk, maar ook dat willen ze vanaf het station dat het dichtst in de buurt is van hun hotel. En dat zal in de meeste gevallen niet Breda zijn.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

D_Jeff schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:47:
[...]

Ik weet niet hoe de onderhoudsstaat van het volledige spoornetwerk in NL is, maar ik weet wel dat de wegeninfra zeer hard toe is aan grootschalig onderhoud. Veel van de NL'se snelwegen zijn aangelegd in van de jaren 60 en 70, daarvan zijn veel viaducten hard hun einde levensduur aan het benaderen.

Het laatste wat je wil lezen is een herhaling van het brugincident in Italië.
Dat betekend dat er keuzes gemaakt moeten worden (en omdat de ambitie de afgelopen jaren vrij bescheiden is gehouden, hebben veel infrabedrijven hun personeel of ontslagen of een locatie in Europa gegeven -- Bijv Ierland).
Daardoor gaat elk groter infra project ook nog eens langer duren (ja, we zakken langzaam af naar Duitse toestanden -- een zeer ongewenste)
Het beste voorbeeld is de A27 brug bij Gorinchem, te lang gewacht en toen miljoenen in de reparatie gegooid. Uiteindelijk is er zoveel geld tegenaan gegooid dat het in principe goedkoper was om de brug te vervangen... maar dat gaan ze nu pas doen tijdens de verbreding van de A27.
Zo zijn er wel meer bruggen in Nederland die niet helemaal "ok" meer zijn maar wel acceptabel voorlopig.

De onderhoudsstaat van het spoor zelf is "ok", het zit hem meer in de randzaken zoals bovenleiding en beveiliging wat deels uit elkaar valt (JADE, AZA's, NG bakens etc...).
Er lopen wel issues mbt. onderhoudsconstracten van het spoor jammer genoeg, degene die PGO contracten heeft bedacht... naja laten we het zo zeggen, daar hebben ik en mijn AM collega's weinig goeds over te zeggen }:O

Maar als het zo doorgaat zakken we inderdaad af richting de kwaliteit van Amerika (qua spoor echt een 3e wereld land).

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-12 13:22
[...]

[...]

Eeuwig zonde als je ziet hoeveel moeite het kost om later perroncapaciteit uit te breiden als je tekort komt.
Tenzij je onder de rivieren woont is breda per trein niet zo goed bereikbaar als Rotterdam. Vanuit Utrecht ben je in 37 minuten in Rotterdam terwijl je er richting Breda een goed uur onderweg bent en altijd al een overstap hebt. De reisplanner geeft zelfs opties aan om via Rotterdam richting Breda te reizen.

Zakelijk of als tourist zou ik dan over het algemeen toch altijd in Rotterdam opstappen, ook als dat een duurdere optie is.

Alleen vanuit Den Bosch, Eindhoven, Nijmegen en Arnhem (op het randje) zou Breda een fatsoenlijk alternatief zijn. Ik vraag me toch wel af of je daar een hele Thalys mee gevuld krijgt

• Arator
Yankovic schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Tenzij je onder de rivieren woont is breda per trein niet zo goed bereikbaar als Rotterdam. Vanuit Utrecht ben je in 37 minuten in Rotterdam terwijl je er richting Breda een goed uur onderweg bent en altijd al een overstap hebt. De reisplanner geeft zelfs opties aan om via Rotterdam richting Breda te reizen.

Zakelijk of als tourist zou ik dan over het algemeen toch altijd in Rotterdam opstappen, ook als dat een duurdere optie is.

Alleen vanuit Den Bosch, Eindhoven, Nijmegen en Arnhem (op het randje) zou Breda een fatsoenlijk alternatief zijn. Ik vraag me toch wel af of je daar een hele Thalys mee gevuld krijgt
Vanuit Tilburg en Eindhoven is het misschien zelfs te overwegen om te vertrekken vanuit België. Als je een autorit kan krijgen tot aan het station van Turnhout, kan je daar een IC-trein pakken richting Antwerpen en Brussel.
Zuid-Limburg moet dan weer eerder kijken richting Luik.

Toen ik een paar jaar terug (zal al wel bijna 10 jaar zijn), in Zwolle moest zijn, was het voor mij sneller om de wagen te nemen naar Tilburg en daar op de trein te stappen, ipv met de trein van Turnhout naar Antwerpen, daar overstappen op de trein naar Roosendaal (of Breda), en dan de trein naar Zwolle te nemen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ook ik geloof helemaal niet dat je 1x per uur of 1x per 2 uur een Thalys vanuit Breda (-Eindhoven/Den Bosch-Nijmegen) vol gaat krijgen op dit moment. Als langzame capaciteitsuitbreiding met een paar treinen per dag (zie Eurostar) zou het echter zomaar kunnen gaan werken.
Het is ook erg inefficiënt gebruik van het materieel. HSL materieel is duur en dan ga je dat op klassieke lijnen gebruiken.
Dan zie ik meer in een Benelux met ICNG die vanuit Zwolle komt.

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-12 07:05
Arator schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Vanuit Tilburg en Eindhoven is het misschien zelfs te overwegen om te vertrekken vanuit België. Als je een autorit kan krijgen tot aan het station van Turnhout, kan je daar een IC-trein pakken richting Antwerpen en Brussel.
Zuid-Limburg moet dan weer eerder kijken richting Luik.

Toen ik een paar jaar terug (zal al wel bijna 10 jaar zijn), in Zwolle moest zijn, was het voor mij sneller om de wagen te nemen naar Tilburg en daar op de trein te stappen, ipv met de trein van Turnhout naar Antwerpen, daar overstappen op de trein naar Roosendaal (of Breda), en dan de trein naar Zwolle te nemen.
Zelfs vanuit Roosendaal ga ik niet via Breda. Op de fiets of met auto naar Essen, en dan gewoon lekker boemelen naar Antwerpen en daar op een IC.

prutsert

• Extraxyz
Als Eindhovenaar zou ik ook wel graag een internationale trein van/naar Antwerpen zien, maar dan graag met een nieuwe lijn langs de A67/E34 want met die enorme omweg langs Boxtel / Breda gaat de trein het op dit stuk nooit winnen van de auto..

• Croongetuige
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-06-2023
Extraxyz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:53:
Als Eindhovenaar zou ik ook wel graag een internationale trein van/naar Antwerpen zien, maar dan graag met een nieuwe lijn langs de A67/E34 want met die enorme omweg langs Boxtel / Breda gaat de trein het op dit stuk nooit winnen van de auto..
Gewoon dat ministukje (amper 10km) van Hamont naar Weert elektrificeren (vmg IJzeren Rijn) en de (reeds bestaande) Intercity naar Antwerpen verlengen.
Tadaa: nieuwe optie.

• Arator

Per toeval op deze video over de liberalisering van de Nederlandse sporen terecht gekomen. De laatste 3 minuten gaan over de vele plannen die de laatste weken naar buiten zijn gekomen om internationale verbindingen te rijden.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Croongetuige schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Gewoon dat ministukje (amper 10km) van Hamont naar Weert elektrificeren (vmg IJzeren Rijn) en de (reeds bestaande) Intercity naar Antwerpen verlengen.
Ja, maar wat heb je eraan als Eindhovenaar?
Nu ben je in 1:32 van Antwerpen via Breda in Eindhoven.
Nu ben je ook in 1:32 van Antwerpen in Hamont...

Niet dat ik het oneens ben met doorgaande treinen Weert - Antwerpen.

• Arator
Als we dan toch reizigerstreintjes over die lijn laten rijden, leg dan ook ineens een stopplaats ter hoogte van het vakantiepark.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:12

Snow_King

Konijn is stoer!

Croongetuige schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:55:
[...]

En een bocht toevoegen zodat je van Eindhoven direct naar Hamont kan, toch? Anders moet je naar Weert en vervolgens 'achteruit' rijden richting Belgie.

Dit ziet er als een hele logische optie uit. Laten we het vooral doen :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Snow_King op 20-06-2023 09:37 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gewoon de lijn Eindhoven - Neerpelt heraanleggen. Je zult wat moeten onteigenen, maar voor het grootste deel is de spoorbaan nog vrij. :*)
Hier bij Waalre.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nu.nl weet het wel te brengen, over het afscheid van het koninklijk rijtuig.
Dit staatsbezoek is de laatste reis die de trein, die zo'n 160 jaar dienst heeft gedaan, zal maken

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat was bij de NOS ook al.

• Arator
Als je het rijtuig ziet, zou je niet zeggen dat het al zo oud is :P

• cazzer22
Maasluip schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:51:
Gewoon de lijn Eindhoven - Neerpelt heraanleggen. Je zult wat moeten onteigenen, maar voor het grootste deel is de spoorbaan nog vrij. :*)
Hier bij Waalre.
Die trein Eindhoven - Neerpelt heeft daar al veel jaren niet meer gereden en ik geef het ook weinig kans om die route te vervolgen richting Eindhoven. Hij is na de oorlog verlegd vanuit Valkenswaard naar Geldrop, waar die lijn net onder de A67 aantakte op de spoorlijn Weert - Eindhoven

Maar het makkelijkst zou nog kunnen zijn om een ruime boog bij Weert richting Budel/Hamont aan te leggen, die spoorlijn is er nog steeds. Je zit alleen nog steeds in een stuk niemandsland in België...

[ Voor 5% gewijzigd door cazzer22 op 21-06-2023 08:01 ]

• Arator
cazzer22 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:56:
[...]
Je zit alleen nog steeds in een stuk niemandsland in België...
Bedoel je dat stuk niemandsland spoortechnisch, of bedoel je "Neerpelt, wie gaat daar nu heen?".

Ik denk dat je die verbinding ook eerder moet zien zoals een TGV laten vertrekken vanuit Breda. Heeft de gemiddelde gebruiker van de TGV nood aan Breda als eindhalte vs heeft de gemiddelde inwoner van Breda nood aan een stop te Breda?
Heeft de gemiddelde inwoner van Eindhoven baat bij een spoorlijn naar Neerpelt vs heeft de gemiddelde inwoner van Pelt baat bij een spoorlijn naar Eindhoven? De winkeliers in Eindhoven zouden er alleszins niet slechter van worden.

• cazzer22
Ik bedoelde dat laatste, de regio Neerpelt stelt naar mijn idee (ik kom uit de regio Eindhoven) weinig voor.

Wel zal je met de het heraanleggen van Lijn 18 naar in ieder geval Valkenswaard veel volk kunnen trekken. Er wonen veel Nederlanders net over de grens in Belgisch Limburg,waarmee er voldoende vervoersvraag zal zijn. Vraag is alleen hoe krijg je die trein Eindhoven in. Aan de zuidzijde is Eindhoven behoorlijk vol bebouwd, en Waalre zal ook niet op een trein zitten te wachten.

Eventueel een HOV lijn vanaf Valkenswaard met een overstap op een bus dus aldaar? Of weer richting Geldrop aftakken. De vroegere N69 is nu omgelegd naar Eersel om zo de plaatsen te ontlasten, ondanks die omweg is het toch sneller dus wellicht kan het voor de trein ook richting Geldrop.

Maar terugkomend op Neerpelt, ik weet niet zo goed wat de gemiddelde Brabander daar zal gaan doen. Hooguit doorreizen naar Antwerpen, Brussel of Hasselt.

• Arator
@cazzer22 @Maasluip
Kheb net die voormalige lijn 18 eens bekeken. No way dat je die terug kan aangelegd krijgen. Is nu een fietsroute, die in Achel langs een villawijk loopt. Ter hoogte van Valkenswaard loopt het dood op een industrieterrein en ter hoogte van de A2 op een woonwijk.
Of weer richting Geldrop aftakken. De vroegere N69 is nu omgelegd naar Eersel om zo de plaatsen te ontlasten, ondanks die omweg is het toch sneller dus wellicht kan het voor de trein ook richting Geldrop.
Ik ben even niet mee. Eersel ligt ten westen van Eindhoven, Geldrop ten oosten.
Als je richting Eersel gaat, zou je bochten langs natuurdomein Malpie, en dan combineren met die N69, maar dan zou je verder moeten gaan tot voorbij de luchthaven van Eindhoven, en pas ter hoogte van het verkeersknooppunt A58/A2/A50 kom je terug sporen tegen.

Richting Geldrop : als ik googlemaps bekijk, lijkt me er vroeger een dergelijke aansluiting gelegen te hebben. Te vertrekken in Varkenswaard aan de industriezone aan de Leenderweg, richting het noordoosten. Ter hoogte van Heezerenbosch meer afbuigen richting NNO, en ter hoogte van de A67 samenkomen met het spoor naar Weert.
Moet je ten oosten langs Valkenswaard, dus zit je eerste te kl*ten in de vallei van de Tongelreep, en natuurreservaat Leenderbos, en dan ge je later door het natuurreservaat Valkenhorst. Lijkt me ook moeilijk.

Als er een verbinding zou gelegd moeten worden tussen Neerpelt en Eindhoven, zal het over bestaande sporen moeten gebeuren, en dan is het over Weert. Een driehoek om Weert over te slaan, zou een mogelijkheid zijn
Maar terugkomend op Neerpelt, ik weet niet zo goed wat de gemiddelde Brabander daar zal gaan doen. Hooguit doorreizen naar Antwerpen, Brussel of Hasselt.
Doorreizen naar Hasselt, niet echt. Die kant van lijn 18 is ook opgebroken. Mag je eerst naar Mol, en daar overstappen op de boemel naar Hasselt via lijn 15.

Het is net daarvoor dat een treinverbinding naar Eindhoven zo lucratief zou zijn voor de Belgische inwoners in het grensgebied. Willen ze gaan shoppen, moeten ze nu de wagen in. De gemiddelde Brabander die maakt geen gebruik van die spoorlijn.
Die lijn tussen Weert en Eindhoven behoort die tot het hoofdnet? Is Arriva niet aan het rijden met treinen met een batterij? Kunnen ze misschien die 10 kilometer dieselsporen mee overbruggen :P

Allemaal luchtkastelen mensen :Y) ik lees altijd wel met boeiende interesse alle ideeën hier maar ben voorlopig nog echt niks interessants tegengekomen om in te investeren.

Ik heb wel een update dat er wel een "kansje" is dat de Lelylijn er wel echt gaat komen B) maar dat is meer omdat het kabinet met z'n rug tegen de muur is gezet vanwege het gas dossier.

• Kalentum
ArcticWolf schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:11:
Allemaal luchtkastelen mensen :Y) ik lees altijd wel met boeiende interesse alle ideeën hier maar ben voorlopig nog echt niks interessants tegengekomen om in te investeren.

Ik heb wel een update dat er wel een "kansje" is dat de Lelylijn er wel echt gaat komen B) maar dat is meer omdat het kabinet met z'n rug tegen de muur is gezet vanwege het gas dossier.
Kijk nog meer luchtkastelen https://infrastruct.wordpress.com/

• coyote1980
"Is gezet" of "zichzelf heeft gezet"? Daarnaast hoort die lijn 100% los van aardgascompensatie te worden aangelegd, als haalbare en een van de noodzakelijke snelle spoorverbindingen naar onze oosterburen (en verder).

Zorgt er wel voor dat ook SAAL herzien moet worden: Lelylijn in fase 1 laten aansluiten op Flevolijn thv Lelystad, en in fase 2 langs de A6 verder doorgetrokken via Hollande Brug en de A1 naar spoorknoop Diemen? En dan vanaf daar extra sporen naast het bestaande spoor naar (en zonder perron voorbij) Duivendrecht?

Sprintertreinen ontvlechten van IC / internationale treinen.

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:07

Met de huidige kruideniersmentaliteit kun je het spoor beter opdoeken. Het verdienmodel van NS is nu behoorlijk stuk dankzij de thuiswerkers. Wat staat er überhaupt op te planning wat betreft uitbreiding van het spoor? Volgens mij is het vooral nog meer treinen persen over het bestaande spoor. Leuk al die stations in het midden van het stadscentrum maar zou Prorail toch eens langzaam moeten denken aan spoorringen/bypass om steden heen zoals de Ringbahn in Berlin of Schiphollijn toch één van de nieuwste spoorlijnen van Nederland en nu één van de belangrijkste spoorlijnen van Nederland. En dan in het bijzondere Utrecht en Eindhoven met al zijn aanhangsels. Twee gebieden buiten regio Amsterdam waar de komende jaren de meeste groei wordt verwacht. Utrecht heeft wel plannen voor een tweede CS maar ook weer in het bestaande spoor geperst. Bouw je, om maar een luchtkasteel te noemen, een bypass langs de A12 en/of A27. Kun je centraal enorm ontlasten, meer stabiliteit, nieuwe snellere verbindingen en nieuwe haltes zodat Utrecht “duurzaam” kan groeien. Kost verschrikkelijk veel geld maar vroeg of laat kom je er niet onderuit.
Autonoesis schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:31:
[...]

Met de huidige kruideniersmentaliteit kun je het spoor beter opdoeken. Het verdienmodel van NS is nu behoorlijk stuk dankzij de thuiswerkers. Wat staat er überhaupt op te planning wat betreft uitbreiding van het spoor? Volgens mij is het vooral nog meer treinen persen over het bestaande spoor. Leuk al die stations in het midden van het stadscentrum maar zou Prorail toch eens langzaam moeten denken aan spoorringen/bypass om steden heen zoals de Ringbahn in Berlin of Schiphollijn toch één van de nieuwste spoorlijnen van Nederland en nu één van de belangrijkste spoorlijnen van Nederland. En dan in het bijzondere Utrecht en Eindhoven met al zijn aanhangsels. Twee gebieden buiten regio Amsterdam waar de komende jaren de meeste groei wordt verwacht. Utrecht heeft wel plannen voor een tweede CS maar ook weer in het bestaande spoor geperst. Bouw je, om maar een luchtkasteel te noemen, een bypass langs de A12 en/of A27. Kun je centraal enorm ontlasten, meer stabiliteit, nieuwe snellere verbindingen en nieuwe haltes zodat Utrecht “duurzaam” kan groeien. Kost verschrikkelijk veel geld maar vroeg of laat kom je er niet onderuit.
Wij hebben vanuit ProRail genoeg ideeën voor nieuwe lijnen maar we hebben sinds PHS geen geld meer gekregen om maar enigszins iets nieuws te bouwen. Sterker nog de laatste Toekomst rapportage (2019) werd in de onderste la van het bureau gegooid en dat was het dan. Het ministerie is al jaren stil en vanuit de politiek komt er ook helemaal niks.

Alle luchtkastelen en ideeën die hier worden genoemd staan al lang op papier, maar er is geen wil en geen geld. Naar ProRail wijzen of mij heeft dan ook weinig nut.

Over 30 jaar is er geen spoor meer gok ik als we zo door gaan. Maar dan ben ik met pensioen :+

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:35:
@cazzer22 @Maasluip

[...]

Als je richting Eersel gaat, zou je bochten langs natuurdomein Malpie, en dan combineren met die N69, maar dan zou je verder moeten gaan tot voorbij de luchthaven van Eindhoven, en pas ter hoogte van het verkeersknooppunt A58/A2/A50 kom je terug sporen tegen.

Richting Geldrop : als ik googlemaps bekijk, lijkt me er vroeger een dergelijke aansluiting gelegen te hebben. Te vertrekken in Varkenswaard aan de industriezone aan de Leenderweg, richting het noordoosten. Ter hoogte van Heezerenbosch meer afbuigen richting NNO, en ter hoogte van de A67 samenkomen met het spoor naar Weert.
De weg is naar het westen omgelegd en het argument is dat een dergelijke omweg ook voor het spoor niet zo erg is. Het oude traject naar Geldrop is nog goed te herkennen, vertrekt in Valkenswaard bij de Leenderweg 47 als fietspad (De Oude Baan), is dan even verharde weg bij het viaduct met de A2 en gaat dan weer als fietspad verder en buigt naar het noorden af om net onder de A67 weer bij het spoor uit te komen (Kreijl).
Die lijn tussen Weert en Eindhoven behoort die tot het hoofdnet? Is Arriva niet aan het rijden met treinen met een batterij? Kunnen ze misschien die 10 kilometer dieselsporen mee overbruggen :P
NMBS is al ook bezig met nieuw stoptreinmaterieel, MS30, en dat moet ook in accu (hybride accu-elektrisch) variant komen voor de diesellijnen in België en voor het grensoverschrijdend verkeer (ook voor Nederland, al denk ik dat het goedkoper is om 3 kV stellen ook op 1,5 kV te laten werken).

En uiteraard is reactivering van de lijn naar Neerpelt een luchtkasteel. 8)

• cazzer22
Arator schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:35:
@cazzer22 @Maasluip
Kheb net die voormalige lijn 18 eens bekeken. No way dat je die terug kan aangelegd krijgen. Is nu een fietsroute, die in Achel langs een villawijk loopt. Ter hoogte van Valkenswaard loopt het dood op een industrieterrein en ter hoogte van de A2 op een woonwijk.
Klopt. Dat fietspad zou eventueel verlegd kunnen worden maar dan nog zit je met hoe Eindhoven in te komen.

Moet je ten oosten langs Valkenswaard, dus zit je eerste te kl*ten in de vallei van de Tongelreep, en natuurreservaat Leenderbos, en dan ge je later door het natuurreservaat Valkenhorst. Lijkt me ook moeilijk.

Als er een verbinding zou gelegd moeten worden tussen Neerpelt en Eindhoven, zal het over bestaande sporen moeten gebeuren, en dan is het over Weert. Een driehoek om Weert over te slaan, zou een mogelijkheid zijn
Ik bedoelde ook die omlegging over Eersel als reden dat de spoorlijn ook om kan worden gelegd over Geldrop zonder veel extra reistijd. Maar je zit wel met allemaal natuurgebieden, heide, rivieren etc. Als hier een spoorlijn zou kunnen liggen dan blijft eigenlijk alleen een driehoek bij Weert over, de rest is gewoon onmogelijk dan wel veel te kostbaar.

Vroeger is de lijn ook inderdaad verlegd naar Geldrop, toen in de jareh 50 het station en het spoor in Eindhoven verhoogd werd. Daarvoor liep de lijn dwars door Gestel, in de Hoogstraat staat er nog een wachterswoning https://www.prorail.nl/se...ing/het-witte-spoorhuisje
Doorreizen naar Hasselt, niet echt. Die kant van lijn 18 is ook opgebroken. Mag je eerst naar Mol, en daar overstappen op de boemel naar Hasselt via lijn 15.

Het is net daarvoor dat een treinverbinding naar Eindhoven zo lucratief zou zijn voor de Belgische inwoners in het grensgebied. Willen ze gaan shoppen, moeten ze nu de wagen in. De gemiddelde Brabander die maakt geen gebruik van die spoorlijn.
Weert Eindhoven hoort tot het hoofdrailnet ja. hier rijden de IC's langs tussen Amsterdam en Maastricht/Heerlen, in een kwartiersdienst met een halfuursdienst Weert - Tilburg sprinter.

Maar trek de draad uit Hamont dan gewoon door naar Weert, 10 km zijn de kosten niet.

Ik blijf het erg zonde vinden dat er tussen Breda en Visé/Wezet gewoon geen grensovergang is tussen Nederland en België met reizigersvervoer, vooral als je het vergelijkt met hoeveel autoverkeer er is tussen de landen.

• Arator
Lijn 29 Aarschot-Turnhout-Tilburg is ook zo een lijn. Enige dat nog in dienst is, is Herentals-Turnhout. Al de rest is fietspad.

• cazzer22
Klopt ja, al zal die nog redelijk opnieuw aan te leggen moeten zijn. Na Tilburg Universiteit zie je de spoordijk nog door het bos afbuigen. Eventueel om Goirle heen maar Alphen is nog prima her aan te leggen. De Baarles zal wel een uitdaging zijn.

Maar goed, genoeg luchtfietserij, denk niet dat het ooit terug zal komen. Al is het al omdat Nederland gewoon te weinig ambitie heeft.

• Maarten_E
Heeft iemand enig idee waarom, als ik de IC Brussel wil pakken ik word geleid naar de website van NS Internationaal? Natuurlijk, het is een internationale trein, maar had het idee dat het hele punt van die trein was om makkelijk naar België te kunnen, zonder reservatie en dergelijke?

• Arator
Maarten_E schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:00:
Heeft iemand enig idee waarom, als ik de IC Brussel wil pakken ik word geleid naar de website van NS Internationaal? Natuurlijk, het is een internationale trein, maar had het idee dat het hele punt van die trein was om makkelijk naar België te kunnen, zonder reservatie en dergelijke?
Juist eens gecheckt bij NMBS, en daar ga je ook naar internationaal.
Maar waar je bij NS een ticket boekt voor een specifieke trein, krijg je bij NMBS volgende melding
Speciale info: Biljet geldig in om het even welke klassieke trein voor de vermelde reisweg en geldigheidsdag. Niet geldig in hogesnelheidstreinen.

• Maarten_E
Arator schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:08:
[...]

Juist eens gecheckt bij NMBS, en daar ga je ook naar internationaal.
Maar waar je bij NS een ticket boekt voor een specifieke trein, krijg je bij NMBS volgende melding
[...]
Dat is (vind ik) een stuk duidelijker en netter dan de NS oplossing, die rigide vraagt welk dagdeel je wil gaan reizen en je dan een bijpassende trein aanbiedt. Wilde eigenlijk nog toevoegen, heb net in de kaartautomaat "gewoon" een éénmalig kaartje gekocht, vind dat fijner dan via de app.

Edit: de schermen in DDZ hebben een update gehad, tijdens de reclames/NS-informatie blijven de huidige eindbestemming, tijd en het volgend station in balken zichtbaar. Net detail.

Edit 2: heel netjes dat de "volgende internationale trein" balk ook wordt vertaald naar het Engels, maar Brussel-Z./Midi wordt vervolgens niet vertaald. En ik weet zo net nog niet of iemand die geen Nederlands of Engels spreekt doorheeft dat daarmee Brussels South bedoeld wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door Maarten_E op 23-06-2023 22:46 ]

• EDIT
Niet heel vreemd toch dat je voor een internationale reis naar NS International moet? Sterker nog, de trein wordt ook gewoon door NS International (en NMBS uiteraard) gereden, niet door NS Reizigers.
Als je een tijdvak kiest, dan hangt het af van het tarief wat voor beperkingen erop zitten. De Early Bird-tickets zijn goedkoper, maar hebben wel treinbinding, de duurdere tickets kunnen de hele dag door gebruikt worden, net als de kaartjes uit de automaat.

• Arator
Maarten_E schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:20:
[...]
Edit 2: heel netjes dat de "volgende internationale trein" balk ook wordt vertaald naar het Engels, maar Brussel-Z./Midi wordt vervolgens niet vertaald. En ik weet zo net nog niet of iemand die geen Nederlands of Engels spreekt doorheeft dat daarmee Brussels South bedoeld wordt.
Brussels south is dan ook geen treinstation, maar een luchthaven, meer bepaald die van Charleroi. En waarom zou je plaatsnamen gaan vertalen?
Momenteel grote heibel rond nieuwe verkeersborden die gezet worden langs de Vlaamse wegen. Vanuit de wegbeheerder wil men alle aanduidingen van steden in de taal zetten van het landsdeel. Gent zou dus altijd Gent zijn, en niet Gant. Spreek dan van Liège, en niet Luik of Lüttich. De politiek is er niet over te spreken.

• Maarten_E
EDIT schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 02:21:
Niet heel vreemd toch dat je voor een internationale reis naar NS International moet? Sterker nog, de trein wordt ook gewoon door NS International (en NMBS uiteraard) gereden, niet door NS Reizigers.
Als je een tijdvak kiest, dan hangt het af van het tarief wat voor beperkingen erop zitten. De Early Bird-tickets zijn goedkoper, maar hebben wel treinbinding, de duurdere tickets kunnen de hele dag door gebruikt worden, net als de kaartjes uit de automaat.
Vreemd is het niet, maar meen mij te herinneren dat het plannen van een reis die begon in Nederland ook nog kon vanuit de normale NS app.

Nu zit je hannessen met die tijden en welke datum ipv dat de reisplanner zegt "Yo, dit zijn je opties."
Brussels south is dan ook geen treinstation, maar een luchthaven, meer bepaald die van Charleroi. En waarom zou je plaatsnamen gaan vertalen?
Het treinstation heet Brussel-Zuid/Midi, maar dat zegt een Engelstalig persoon niet meteen iets. In de trein werd vziw gewoon "Brussels-South" gezegd tegen Brussel-Zuid. Waarom dan niet dat op de borden als de rest ook wordt vertaald?

• Arator
@Maarten_E als er iets van taalwetgeving is dichtgetimmerd, dan is het de taal van de stations in Brussel, ook qua omroepinstallatie.
Bruxelles-midi eerst in het Frans, dan in het Nederlands. Brussel-Noord eerst in Nederlands, dan in het Frans. Brussel-Centraal, ik vermoed sommige borden eerst in het Frans, andere borden eerst in het Nederlands. Het omroepen hangt af of het het even of oneven jaar is. Als het even is, eerst in Nederlands. Als het een oneven jaar is, eerst in het Frans (kan ook andersom zijn, ik let er eigenlijk niet op).

Qua omroepen worden internationale treinen normaal in de 3 landstalen en het Engels omgeroepen. Stationsnamen worden niet vertaald. Jij bent op zoek naar Brussels-South, en dat kan je niet vinden, want overal staat er Midi.

• Kalentum
Maarten_E schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:00:

[...]

Het treinstation heet Brussel-Zuid/Midi, maar dat zegt een Engelstalig persoon niet meteen iets. In de trein werd vziw gewoon "Brussels-South" gezegd tegen Brussel-Zuid. Waarom dan niet dat op de borden als de rest ook wordt vertaald?
Ik dacht dat stationsnamen in principe in de officiële taal van de plek van het station worden getoond. Iets als Köln Hbf, København H of Paris Nord wordt ook niet vertaald.

Bij NS Internationaal kun je wel zoeken op 'Cologne' en 'Keulen' en dan krijg je de Duitstalige stationsnaam met de Engelse vertaling erbij. En met zoeken op South duikt Brussel Zuid/Midi ook op (maar niet als 'Brussel Zuid / Bruxelles Midi')

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:43
Sowieso vind ik de benaming Midi nogal vreemd: je zou dan eerder aan een station in het midden, Centraal dus.

• EDIT
Zoals ik het ooit heb begrepen (maar de mensen uit België weten het ongetwijfeld beter :P) is de naam een verwijzing naar de regio in Zuid Frankrijk (Le Midi), waar de treinen vanaf dat station oorspronkelijk naar toe gingen.
Het woord Midi zelf komt geloof ik ergens uit een of andere oude taal (of is een afgeleide ervan) en betekent 'zuid' of de zuidelijke richting als ik het goed heb onthouden.
Dus letterlijk is het werkelijk Brussel Zuid, ook al is het een oud woord ervoor, vandaar dat het ook zo in het Nederlands heet.
Pagina: 1 ... 84 ... 168 Laatste