Idealiter begint de viersporigheid bij Duivendrecht en gaan de twee extra sporen langs de A1 onder Vecht door om dan voor knooppunt Muiderberg weer aan te sluiten bij de sporen richting Almere. Dan hebben de IC's geen last meer van de spoorbrug. Viersporigheid moet tot Almere Oostvaarders. Sprinters kunnen hoogfrequent gaan rijden en intercity's uit Amersfoort kunnen nog naar Centraal rijden.coyote1980 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:09:
[...]
Tijd om historische missers als SAAL niet geheel viersporig uitvoeren te herzien, en te kijken hoeveel schade we als samenleving voor de voeten geworpen krijgen doordat het straks alsnog zal moeten.
Mee eens, ik bedoel met viersporig niet per se dat het huidige tracé vier sporen breed moet zijn.handoff schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:19:
[...]
Idealiter begint de viersporigheid bij Duivendrecht en gaan de twee extra sporen langs de A1 onder Vecht door om dan voor knooppunt Muiderberg weer aan te sluiten bij de sporen richting Almere. Dan hebben de IC's geen last meer van de spoorbrug. Viersporigheid moet tot Almere Oostvaarders. Sprinters kunnen hoogfrequent gaan rijden en intercity's uit Amersfoort kunnen nog naar Centraal rijden.
Mijn ideaalbeeld is:
- Schiphol - Diemen vier parallelsporen
- Diemen - Hollandse Brug 2 nieuwe sporen langs A1
- Hollandse Brug - Almere Oostvaarders vier parallelsporen (langs A6 leggen zou betekenen dat je met de extra sporen station Almere Centrum niet meer kunt bedienen)
- Almere Oostvaarders - Lelystad kan al als begin Lelylijn langs de A6 liggend worden aangelegd (dan heb je alleen voor de sprinters van / naar de Lelylijn een aftakking van de Lelylijn bij Lelystad naar het bestaande spoor nodig.)
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Blijf vooral dromen zou ik zeggen
de Flevolijn gaat nooit 4-sporig worden.
De begroting voor de TEN-T aanvraag is vorige week naar Brussel gegaan (ca. 35 miljard euro), Brussel heeft nog nooit meer dan 1,1 miljard gegeven voor een TEN-T aanvraag. De TEN-T aanvraag is alleen geldig voor het deel Lelystad - Groningen en evt. verder (maar de rest mag Duitsland lekker doen).
De ombouw van Weesp kost al om en nabij een 1 miljard euro, de verdubbeling van de Flevolijn zal uiteindelijk (ook al ga je via Gaasperdammerweg aansluiting) om en nabij 10 miljard kosten en destijds dat Muiderberg aansluiting is omgebouwd zat het GPP al helemaal vol.
Het kan zeer zeker gerealiseerd worden als Groningen/Friesland al dat geld uitgeeft aan de spoorlijnen, maar als er geen ruimte in de GPP komt en omgevingswet dan wordt er echt helemaal niks gebouwd. Zeker niet met de huidige stikstofproblematiek.
De begroting voor de TEN-T aanvraag is vorige week naar Brussel gegaan (ca. 35 miljard euro), Brussel heeft nog nooit meer dan 1,1 miljard gegeven voor een TEN-T aanvraag. De TEN-T aanvraag is alleen geldig voor het deel Lelystad - Groningen en evt. verder (maar de rest mag Duitsland lekker doen).
De ombouw van Weesp kost al om en nabij een 1 miljard euro, de verdubbeling van de Flevolijn zal uiteindelijk (ook al ga je via Gaasperdammerweg aansluiting) om en nabij 10 miljard kosten en destijds dat Muiderberg aansluiting is omgebouwd zat het GPP al helemaal vol.
Het kan zeer zeker gerealiseerd worden als Groningen/Friesland al dat geld uitgeeft aan de spoorlijnen, maar als er geen ruimte in de GPP komt en omgevingswet dan wordt er echt helemaal niks gebouwd. Zeker niet met de huidige stikstofproblematiek.
[ Voor 84% gewijzigd door ArcticWolf op 07-06-2023 13:41 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Ik wens Prorail dan succes met het inpassen van alle diensten, ik lees dat de aftakking van de Lelylijn bij Heerenveen naar Leeuwarden al een heikel punt is met de huidige capaciteit, wordt wat met de ICE Brussel - Stockholm er straks ook nog langs.ArcticWolf schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:33:
Blijf vooral dromen zou ik zeggende Flevolijn gaat nooit 4-sporig worden.
Ik lees al tijden "Lelylijn gaat nooit komen", maar seinen staan steeds meer op groen.
Nu weer "Flevolijn gaat nooit viersporig worden", maar met twee spoortjes ga je het niet redden, dus ik geloof niet zo in zo'n stellingname.
Edit: ik snap pessimisme vanuit historisch politieke context, maar er zijn momenteel allerlei factoren die meespelen, zoals de gasmijnbouwcrisis en het feit dat er nu internationaal onder TEN-T vlag opgetrokken wordt. Kortom: ik ben minder pessimistisch.
[ Voor 15% gewijzigd door coyote1980 op 07-06-2023 13:44 ]
Wij hoeven alleen maar te zeggen het past niet of het past wel voor X miljard en dan valt het weer afcoyote1980 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:41:
[...]
Ik wens Prorail dan succes met het inpassen van alle diensten, ik lees dat de aftakking van de Lelylijn bij Heerenveen naar Leeuwarden al een heikel punt is met de huidige capaciteit, wordt wat met de ICE Brussel - Stockholm er straks ook nog langs.
Ik lees al tijden "Lelylijn gaat nooit komen", maar seinen staan steeds meer op groen.
Nu weer "Flevolijn gaat nooit viersporig worden", maar met twee spoortjes ga je het niet redden, dus ik geloof niet zo in zo'n stellingname.
edit:
ik ben overigens zeer zeker niet tegen de aanleg van nieuwe spoorlijnen, maar iedereen praat er zo simpel over en het is ieders belastinggeld en we hebben het over 20 miljard euro+, plus stikstof + geluid + omgevingswet etc..
Je loopt al voor op de feiten, de TEN-T aanvraag is ingediend, maar nog niet officieel getekend. Die begroting wordt nu bekeken.Edit: ik snap pessimisme vanuit historisch politieke context, maar er zijn momenteel allerlei factoren die meespelen, zoals de gasmijnbouwcrisis en het feit dat er nu internationaal onder TEN-T vlag opgetrokken wordt. Kortom: ik ben minder pessimistisch.
[ Voor 25% gewijzigd door ArcticWolf op 07-06-2023 13:51 ]
Beperkt Prorail zich tot "het past niet of het past wel voor X miljard"? Of dringt Prorail de rijksoverheid ook standpunten op?
Nee dat mogen wij niet, wij mogen enkel adviseren op technisch gebied en wat de investeringskosten zijn + onderbouwing daarvoor. IenW of een andere overheid neemt die rapportage dan over en zij calculeren dan zelf of ze dat geld er voor over hebben of niet (meestal niet).coyote1980 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:51:
Beperkt Prorail zich tot "het past niet of het past wel voor X miljard"? Of dringt Prorail de rijksoverheid ook standpunten op?
Het is ook geen hobbylijntje maar een lijn die de potentie heeft om een uur van de reis Noord-Nederland - Randstad af te schaven, dat is nogal wat en heeft forse gevolgen voor heel veel mensen die belasting betalen. Ja, daar moet je zorgvuldig mee omgaan als rijksoverheid, en dat is waar die keuze uiteindelijk ook hoort te liggen m.i. Maar laten we ons als samenleving geen houding aannemen dat we alleen nog dingen doen die wel simpel zijn, dan ben ik ook groot voorstander van een soort spoor-deltaplan.ArcticWolf schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:45:
edit:
ik ben overigens zeer zeker niet tegen de aanleg van nieuwe spoorlijnen, maar iedereen praat er zo simpel over en het is ieders belastinggeld en we hebben het over 20 miljard euro+, plus stikstof + geluid + omgevingswet etc..
En als geld geen issue was zou mijn ideaalbeeld zijn: een Europees intercity maglev netwerk o.b.v. Transrapid aanleggen en kappen met het klassieke spoor op zwakke bodem / dijklichamen naar hogere snelheden te brengen. Kan het bestaande spoor gewoon met meer sprinters meer stations bedienen en ook meer ruimte aan goederenvervoer bieden en is er geen HSL meer nodig. En goed, daarbij mogen mensen mij beschuldigen van dromerij.
Het lastige vaak is, dat de overheden vaak eerst zelf een begroting calculeren en daarna pas bij ons komen en er 100% van overtuigd zijn dat iets past binnen hun begroting, maar minstens de helft zijn vergeten zeg maar. Dat zie je nu bij de Lelylijn ook weer naar voren komen, eerst wordt er 3 miljard euro gezegd en nu is het al bijna 10 miljard. Maar er wordt nog steeds gekeken naar die 3 miljard.coyote1980 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:59:
[...]
Het is ook geen hobbylijntje maar een lijn die de potentie heeft om een uur van de reis Noord-Nederland - Randstad af te schaven, dat is nogal wat en heeft forse gevolgen voor heel veel mensen die belasting betalen. Ja, daar moet je zorgvuldig mee omgaan als rijksoverheid, en dat is waar die keuze uiteindelijk ook hoort te liggen m.i. Maar laten we ons als samenleving geen houding aannemen dat we alleen nog dingen doen die wel simpel zijn, dan ben ik ook groot voorstander van een soort spoor-deltaplan.
En als geld geen issue was zou mijn ideaalbeeld zijn: een Europees intercity maglev netwerk o.b.v. Transrapid aanleggen en kappen met het klassieke spoor op zwakke bodem / dijklichamen naar hogere snelheden te brengen. Kan het bestaande spoor gewoon met meer sprinters meer stations bedienen en ook meer ruimte aan goederenvervoer bieden en is er geen HSL meer nodig. En goed, daarbij mogen mensen mij beschuldigen van dromerij.
Ik ben zelf bij de MIRT Oude Lijn betrokken, ook daar weer... ja moet wel voor 50 miljoen euro kunnen en dan moet ik het negatieve advies geven dat het 200 miljoen euro duurder wordt omdat de uitgangspunten zijn gewijzigd tov. een andere studie. Wij zijn met z'n allen blijkbaar heel erg goed geworden in het vergelijken van appels en peren.
Venlo ook, er was een super mooie oplossing waarbij alle 1001 problemen (met een paar concessies) werden opgelost voor 430 miljoen euro. Plan werd binnen 1 dag de prullenbak geworpen omdat de bestuurders (lees: kabinet, IenW) er niet eens naar willen kijken omdat TEN-T maar 12 miljoen voor Venlo over heeft en ons kabinet helemaal niks.
Ik vind luchtkastelen ook prachtig, ik heb nog een ontwerp voor Amsterdam CS 1-fase perron; integraal 100km/u ontwerp zonder dat daarbij het station zelf aangepast hoefde te worden. Die is het helaas niet geworden... terwijl het financieel wel goedkoper was
Geld is natuurlijk altijd een issue, en kennelijk hebben overheden heulemaal geen expertise in huis, of een te dun lijntje met ProRail. Het kan ook nog zijn dat ProRail teveel is dichtgetimmerd oa door regelgeving van diezelfde overheden, en daardoor alles veel meer kost dan je denkt. Toch, ik stel me zo voor dat een SNCF Réseau wel even een tijdelijk peron voor de Eurostar in elkaar zou klussen van wat spaanplaat ergens rondom Sloterdijk. Desnoods naast de Isolatorweg? Het dichttimmeren van een org betekent ook dat zulke creativiteit verdwijnt.coyote1980 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:59:
[...]
Het is ook geen hobbylijntje maar een lijn die de potentie heeft om een uur van de reis Noord-Nederland - Randstad af te schaven, dat is nogal wat en heeft forse gevolgen voor heel veel mensen die belasting betalen. Ja, daar moet je zorgvuldig mee omgaan als rijksoverheid, en dat is waar die keuze uiteindelijk ook hoort te liggen m.i. Maar laten we ons als samenleving geen houding aannemen dat we alleen nog dingen doen die wel simpel zijn, dan ben ik ook groot voorstander van een soort spoor-deltaplan.
Uiteraard is het een goed idee, vier sporen daar en uiteindelijk een (semi) HST richting Bremen/Kopenhagen, maar dan moet uiteraard die visie wel met een zak geld gepaard gaan. En wetgeving om kosten te drukken indien nodig.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Mijn beeld uit de media is dat die 3 miljard een reservering was voor een toekomstige Lelylijn, niet dat daarmee het budget voor de Lelylijn rond was. De overheid wilde namelijk dat Brussel meebetaalt en daarvoor moeten eerst nog andere stappen gezet worden.ArcticWolf schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:03:
[...]
Het lastige vaak is, dat de overheden vaak eerst zelf een begroting calculeren en daarna pas bij ons komen en er 100% van overtuigd zijn dat iets past binnen hun begroting, maar minstens de helft zijn vergeten zeg maar. Dat zie je nu bij de Lelylijn ook weer naar voren komen, eerst wordt er 3 miljard euro gezegd en nu is het al bijna 10 miljard. Maar er wordt nog steeds gekeken naar die 3 miljard.
Nog even op mijn dromerij onderwerp doorgaand: ik zou oprecht nieuwsgierig zijn wat op onze slappe bodem de bouwkosten zouden zijn van een magneetzweeftrein à la Transrapid tegenover een HSL verbinding. Ook meenemend dat je met zo'n magneetzweeftrein kleinere boogradialen op hoge snelheid kunt passeren (makkelijker inpasbaar in de bestaande ruimte) en veel meer helling aankunt (waardoor je minder / kortere kunstwerken nodig hebt). Jammer dat er geen commerciële projecten in Europa zijn doorgegaan die nu als referentie hadden kunnen dienen.
Ze willen dat niet omdat je dan alsnog een losse infrastructuur hebt waar je naar moet kunnen overstappen en waar leg je de knopen dan neer?coyote1980 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:13:
[...]
Mijn beeld uit de media is dat die 3 miljard een reservering was voor een toekomstige Lelylijn, niet dat daarmee het budget voor de Lelylijn rond was. De overheid wilde namelijk dat Brussel meebetaalt en daarvoor moeten eerst nog andere stappen gezet worden.
Nog even op mijn dromerij onderwerp doorgaand: ik zou oprecht nieuwsgierig zijn wat op onze slappe bodem de bouwkosten zouden zijn van een magneetzweeftrein à la Transrapid tegenover een HSL verbinding. Ook meenemend dat je met zo'n magneetzweeftrein kleinere boogradialen op hoge snelheid kunt passeren (makkelijker inpasbaar in de bestaande ruimte) en veel meer helling aankunt (waardoor je minder / kortere kunstwerken nodig hebt). Jammer dat er geen commerciële projecten in Europa zijn doorgegaan die nu als referentie hadden kunnen dienen.
In principe kunnen we gewoon bij de Japanners een complete Maglev bestellen als we willen. Wikipedia: Chūō Shinkansen
Maglev obv supergeleiders heeft wel extra beperkingen die een oplossing als Transrapid niet heeft: boarden moet met een slurf (zoals in een vliegveld) om de reiziger te beschermen tegen het magnetisch veld rond de trein. Ook is die oplossing (ik heb er helaas geen cijfers van gezien) veel minder flexibel inpasbaar qua boogstralen. De prijs van die lijn is gigantisch omdat men door zo ontzettend veel tunnel moet (en dat is volgens mij versterkt door die inflexibiliteit) waardoor de aanlegkosten astronomisch zijn. Kan in het vlakke Nederland wellicht een minder groot probleem zijn, maar ik zie SC Maglev persoonlijk niet als de meest praktische maglev-oplossing.ArcticWolf schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:16:
[...]
Ze willen dat niet omdat je dan alsnog een losse infrastructuur hebt waar je naar moet kunnen overstappen en waar leg je de knopen dan neer?
In principe kunnen we gewoon bij de Japanners een complete Maglev bestellen als we willen. Wikipedia: Chūō Shinkansen
Dat kan je dan weer afsteken tegen de kosten om hele binnensteden te slopen om met de magneetzweefbaan in de buurt van het centrum te komen en het feit dat je 100% nieuwe infra nodig hebt i.p.v. kan aanhaken op klassiek spoor en dan kom je waarschijnlijk nooit positief uit.coyote1980 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:13:
[...]
Ook ben je betreft verbindingen en omleidingen natuurlijk veel beperkter met een enkele magneetzweefbaan. Er kan nooit iets omgeleid worden bij problemen.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Dat verschil kende ik niet, maar goed 60 miljard euro valt toch wel mee? 285km dubbelspoor (incl. tunnels) + nieuwe stations, opstel/onderhoudsterreinen, beveiligingssysteem.coyote1980 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:20:
[...]
Maglev obv supergeleiders heeft wel extra beperkingen die een oplossing als Transrapid niet heeft: boarden moet met een slurf (zoals in een vliegveld) om de reiziger te beschermen tegen het magnetisch veld rond de trein. Ook is die oplossing (ik heb er helaas geen cijfers van gezien) veel minder flexibel inpasbaar qua boogstralen. De prijs van die lijn is gigantisch omdat men door zo ontzettend veel tunnel moet (en dat is volgens mij versterkt door die inflexibiliteit) waardoor de aanlegkosten astronomisch zijn. Kan in het vlakke Nederland wellicht een minder groot probleem zijn, maar ik zie SC Maglev persoonlijk niet als de meest praktische maglev-oplossing.
Die kosten krijg je er hier ook bij (okay tunnels niet), bij een maglev. Bij conventioneel spoor wordt het geïntegreerd in de huidige stations.
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 07-06-2023 14:25 ]
We zien in Duitsland hoe fantastisch het werkt om je snelle treinen (ICE) te mengen met langzame treinen. Er is één systeem dat last heeft van elkaar.silverball schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:21:
[...]
Dat kan je dan weer afsteken tegen de kosten om hele binnensteden te slopen om met de magneetzweefbaan in de buurt van het centrum te komen en het feit dat je 100% nieuwe infra nodig hebt i.p.v. kan aanhaken op klassiek spoor en dan kom je waarschijnlijk nooit positief uit.
Ook ben je betreft verbindingen en omleidingen natuurlijk veel beperkter met een enkele magneetzweefbaan. Er kan nooit iets omgeleid worden bij problemen.
Ja, er zijn (flinke) kosten verbonden aan het naar binnensteden voeren van zo'n verbinding. Maar i.t.t. klassiek spoor (waar je wel heel wanhopig moet zijn om aan luchtspoor te gaan denken) is dat bij iets als Transrapid relatief eenvoudig te realiseren (afhankelijk van opstakels als viadukten e.d. die je onderweg tegenkomt).
Mee eens hoor dat dat best lastig is om het positief te zeggen, maar het staat dan wel los van het klassieke spoor (bij stremming op spoortraject of bij uitval treinaansturing) ettert het effect niet door in die nieuwe modaliteit.
En zoals ik al zei: het zou een droombeeld zijn, ik snap ook wel dat we in Nederland niet de kennis en kunde hebben om hier inhoudelijk goede uitspraken over te doen.
Een techniek die nog bijna nergens in praktijk is gebracht lijkt me verre van eenvoudig, al was het maar om die expertise die je moet hebben voor het onderhoud, toch? HSL is een stuk makkelijker wat dat betreft. En nieuwe vrijliggende tracés kan met spoor natuurlijk ook, waarom zou dat makkelijker zijn met een Transrapid? En de hamvraag, aansluiting op de rest van het OV, sla je dat dan niet teveel over? Dat is het voordeel van een HST een gewoon station laten aandoen, toch?coyote1980 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:26:
[...]
We zien in Duitsland hoe fantastisch het werkt om je snelle treinen (ICE) te mengen met langzame treinen. Er is één systeem dat last heeft van elkaar.
Ja, er zijn (flinke) kosten verbonden aan het naar binnensteden voeren van zo'n verbinding. Maar i.t.t. klassiek spoor (waar je wel heel wanhopig moet zijn om aan luchtspoor te gaan denken) is dat bij iets als Transrapid relatief eenvoudig te realiseren (afhankelijk van opstakels als viadukten e.d. die je onderweg tegenkomt).
Mee eens hoor dat dat best lastig is om het positief te zeggen, maar het staat dan wel los van het klassieke spoor (bij stremming op spoortraject of bij uitval treinaansturing) ettert het effect niet door in die nieuwe modaliteit.
En zoals ik al zei: het zou een droombeeld zijn, ik snap ook wel dat we in Nederland niet de kennis en kunde hebben om hier inhoudelijk goede uitspraken over te doen.
Er is in Emsland natuurlijk wel het nodige doorontwikkeld op dat vlak en het heeft in Duitsland goedkeuring voor reizigersvervoer gekregen. De kennis die daar opgedaan is is door het uitblijven van een afzetmarkt helaas inmiddels papieren kennis geworden (door pensioen / verloop), dus als(!) Nederland / Europa er iets mee zou willen moet het echt weer uit de mottenballen in de ruimste zin des woords.Brent schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:12:
[...]
Een techniek die nog bijna nergens in praktijk is gebracht lijkt me verre van eenvoudig, al was het maar om die expertise die je moet hebben voor het onderhoud, toch? HSL is een stuk makkelijker wat dat betreft. En nieuwe vrijliggende tracés kan met spoor natuurlijk ook, waarom zou dat makkelijker zijn met een Transrapid? En de hamvraag, aansluiting op de rest van het OV, sla je dat dan niet teveel over? Dat is het voordeel van een HST een gewoon station laten aandoen, toch?
Het is overigens niet alleen kijken naar bouwkosten, maar de TCO moet helder zijn bij zoiets. De Transrapid rijbaan zou voor 80 jaar levensduur gebouwd worden, HSL spoor gaat volgens mij 30 jaar mee. Energieverbruik Transrapid zou bij gelijke snelheid ICE zo'n 30%-40% lager zijn,
Waarom het makkelijker zou zijn? Ik ben benieuwd of de inherente eigenschappen van zo'n Transrapid (aandrijving uitgesmeerd over lengte treinstel, daardoor niet de puntbelasting van wielen / assen kennend) minder scholgolfeffect op slappe bodem hebben dan een HSL, en dat er daardoor met minder beton / prefab elementen goedkoper en sneller tracé's opgebouwd kunnen worden. Maar eerlijk: ik ben geen civiel technicus maar een "armchair" equivalent
Maar een spoorbaan is makkelijk na 30 jaar op te lappen. Er zijn speciale treinen die van voor de rails opheffen en opzij houden, dwarsliggers eruit halen, nieuwe leggen, en achter aan de trein komen de rails er weer op.
Dan heb je treinen die het ballastbed onder de rails uitgraven, ziften, en de nodige ballast terug storten. Onderstopper erover, ballastploeg erna, en je spoor is vernieuwd. Bij een transrapid moet je wel na die 80 jaar al je betonelementen (palen en ik vermoed ook het treinbed) vervangen. Die zaken kan je wel prefab maken, maar zullen toch ook verankerd moeten worden in de grond.
Dan heb je treinen die het ballastbed onder de rails uitgraven, ziften, en de nodige ballast terug storten. Onderstopper erover, ballastploeg erna, en je spoor is vernieuwd. Bij een transrapid moet je wel na die 80 jaar al je betonelementen (palen en ik vermoed ook het treinbed) vervangen. Die zaken kan je wel prefab maken, maar zullen toch ook verankerd moeten worden in de grond.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Klopt, bij Transrapid moet je dan:
- De stator losklikken van de baanelementen
- De betonelementen vervangen, inclusief pilaren vermoedelijk
- De stator op de nieuwe baanelementen vastklikken
:strip_exif()/f/image/JncyP3pyTmozDYC2Q7DIPLjW.jpg?f=fotoalbum_large)
Zat op de vertrekborden te kijken van station Eindhoven, deze specifieke rit is als illustratie. Ik vraag mij af waarom de Nachtnettrein op zaterdag van een ander spoor vertrekt dan op vrijdag? Het is geen tijdelijke aanpassing, deze vertrekstaat stamt uit 2020. Zo zie je op de borden ook regelmatig één trein om een bepaald uur 2 minuten eerder of later vertrekken tov alle andere treinen. Ik ben benieuwd wat daar de reden van is? Een goederentrein die iedere zaterdag langskomt en daardoor de trein van een ander spoor vertekt? Vind het intrigerend.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Wat kost een meter 200-250km/u spoor en een meter Transrapid spoor?coyote1980 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:43:
[...]
Waarom het makkelijker zou zijn? Ik ben benieuwd of de inherente eigenschappen van zo'n Transrapid (aandrijving uitgesmeerd over lengte treinstel, daardoor niet de puntbelasting van wielen / assen kennend) minder scholgolfeffect op slappe bodem hebben dan een HSL, en dat er daardoor met minder beton / prefab elementen goedkoper en sneller tracé's opgebouwd kunnen worden. Maar eerlijk: ik ben geen civiel technicus maar een "armchair" equivalentHet zouden wel leuke onderwerpen zijn voor een TU als onderzoeksonderwerp.
Dat is precies onderdeel van mijn vraag.Brent schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:12:
[...]
Wat kost een meter 200-250km/u spoor en een meter Transrapid spoor?
:strip_exif()/f/image/j8eocPsUXzHlXAWaiLCmTKp3.jpg?f=fotoalbum_medium)
Deze illustratie komt uit een Siemens document uit 2001, maar zegt lang niet alles.
[ Voor 51% gewijzigd door coyote1980 op 07-06-2023 19:33 ]
Dat soort afwijkingen aan het begin en eind hebben eigenlijk altijd met het rangeerplan te maken. In principe hoort deze van spoor 5 te vertrekken, waar de nachttrein vanaf het opstelterrein wordt voorgebracht nadat de IC uit Maastricht die er vlak voor zit is afgerangeerd. Maar in de nacht van za/zo is de RET-machinist die de nachttrein moet voorbrengen, dezelfde machinist die de IC uit Maastricht moet afrangeren, dus blijft die laatste IC op spoor 5 staan en moet het voorbrengen van de nachttrein uitwijken naar spoor 6.Maarten_E schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:00:
[Afbeelding]
Zat op de vertrekborden te kijken van station Eindhoven, deze specifieke rit is als illustratie. Ik vraag mij af waarom de Nachtnettrein op zaterdag van een ander spoor vertrekt dan op vrijdag? Het is geen tijdelijke aanpassing, deze vertrekstaat stamt uit 2020. Zo zie je op de borden ook regelmatig één trein om een bepaald uur 2 minuten eerder of later vertrekken tov alle andere treinen. Ik ben benieuwd wat daar de reden van is? Een goederentrein die iedere zaterdag langskomt en daardoor de trein van een ander spoor vertekt? Vind het intrigerend.
Overdag heeft het meestal te maken met korte buitendienststellingen voor papierprikken wat 1x per week gebeurt, of goederenpaden die slechts enkele keren per dag, een paar dagen per week zijn ingelegd.
[ Voor 0% gewijzigd door Extraxyz op 07-06-2023 21:47 . Reden: dt ]
Wanneer komt de icng in volle dienstverlening?
Begint ondertussen erg gênant te worden, tussen 1 mei en vandaag 16x een gestrande trein op de HSL…. Incl vandaag. Zelfs de dienstregeling Amsterdam Leiden had er last van.
Hoop dat die slechte prestatie boetes versneld omgezet worden in icng inzet. Misschien dat het dan beter wordt.
Was weer ouderwets sardientjes werk, zelfs op deze rustige woensdag.
https://www.rijdendetrein...en?lines%5B0%5D=24&page=1
Begint ondertussen erg gênant te worden, tussen 1 mei en vandaag 16x een gestrande trein op de HSL…. Incl vandaag. Zelfs de dienstregeling Amsterdam Leiden had er last van.
Hoop dat die slechte prestatie boetes versneld omgezet worden in icng inzet. Misschien dat het dan beter wordt.
Was weer ouderwets sardientjes werk, zelfs op deze rustige woensdag.
https://www.rijdendetrein...en?lines%5B0%5D=24&page=1
ICNG moet eind dit jaar volledig ingestroomd zijn op de binnenlandse ICD diensten, maar daar heb je uiteraard weinig aan als de IC van/naar Brussel weer eens stil staat, zoals vandaag.
Sinds gisteren rijdt er een tweede omloop met ICNG, is nu onderweg in de 914. 2x ICNG-5. Er zijn nog 3 ICNG-5 stellen in Nederland die binnenkort inzetbaar moeten zijn.Get!em schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:32:
Wanneer komt de icng in volle dienstverlening?
Signatures zijn voor boomers.
https://nos.nl/artikel/24...nd-in-oostenrijkse-tunnel
Dat is flink vervelend.De Oostenrijkse hulpdiensten hebben gisteravond laat 151 passagiers uit een internationale nachttrein geëvacueerd vanwege een brand in een tunnel. Een aantal wagons van de trein, een Nightjet, had de bestemming Amsterdam, andere delen hadden naar Hamburg moeten rijden.
Het is de trein uit Innsbruck, en in een van de eerste tunnels na vertrek al gestrand. De mensen zullen wel nog niet op bed gelegen hebben. Maar inderdaad vervelend, mogelijk ook eng in een tunnel met vuur zitten. Afhankelijk van hoe ver weg het was.
[ Voor 28% gewijzigd door cazzer22 op 08-06-2023 08:46 ]
Ah, natuurlijk, de brusseltrein is uiteraard weer de bottleneck.EDIT schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:00:
ICNG moet eind dit jaar volledig ingestroomd zijn op de binnenlandse ICD diensten, maar daar heb je uiteraard weinig aan als de IC van/naar Brussel weer eens stil staat, zoals vandaag.
Die wordt dus niet vervangen door ICNG? Of door ander materieel?
Jawel, maar dat duurt nog iets langer. De eerste introductie in reizigersdienst voor de ICNG op de IC Brussel staat gepland voor begin 2024.
Jawel maar die waren ook vertraagd meen ikGet!em schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:26:
[...]
Ah, natuurlijk, de brusseltrein is uiteraard weer de bottleneck.
Die wordt dus niet vervangen door ICNG? Of door ander materieel?
Dagelijkse Arriva trein Groningen - Parijs
Vervoerder Arriva wil over drie jaar dagelijks een trein tussen Groningen en Parijs laten rijden die daarbij ook een tussenstop maakt in Almere. Arriva heeft bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aanvraag ingediend om deze treinen vanaf juni 2026 te laten rijden.
https://www.omroepflevola...rijs-met-opstap-in-almere
Vervoerder Arriva wil over drie jaar dagelijks een trein tussen Groningen en Parijs laten rijden die daarbij ook een tussenstop maakt in Almere. Arriva heeft bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aanvraag ingediend om deze treinen vanaf juni 2026 te laten rijden.
Mooie ambitie van Arriva maar voor de genoemde reistijd van ruim 5 uur zal er dan wel over de HSL gereden moeten worden tussen Schiphol en Parijs. Dat gaat nog heel wat voeten in aarde hebben (materieel, rijpaden etc.).
Maar het lijkt er op dat dit vooral bedoeld is om NS een spaak in het wiel te steken, door te voorkomen dat de internationale lijnen in het hoofdrailnet belanden, en daarmee in de geplande langdurige concessie voor NS:
Maar het lijkt er op dat dit vooral bedoeld is om NS een spaak in het wiel te steken, door te voorkomen dat de internationale lijnen in het hoofdrailnet belanden, en daarmee in de geplande langdurige concessie voor NS:
Iets meer info staat hier trouwens, o.a. dat ze overdag dan nog een extra slag Parijs-Amsterdam willen maken: https://over.arriva.nl/on...ngen-amsterdam-en-parijs/Arriva maakt de plannen donderdag bekend. "Ruim voor de startdatum." Dat heeft volgens het bedrijf te maken "met het voornemen van de Nederlandse overheid om het internationale spoor voor de komende jaren onderdeel te maken van het Nederlandse hoofdrailnet, als andere bedrijven niet voor 10 juni met plannen komen"
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
De tijden die ze geven zijn een IC naar Schiphol (2:05) en de Thalys naar Parijs (3:01 op zijn best). Dus zolang Arriva niet ergens een TGV vandaan tovert is dit luchtfietserij.
Via de klassieke lijn zal het eerder 7,5 uur duren.
Daar lijkt het wel op ja, alvast jezelf zo positioneren dat je de mogelijkheid open houdt. Mogelijk kunnen ze een ICE-M van de DB hiervoor lenen, aangezien het de HSL nodig lijkt te hebben.
Inmiddels is de oorzaak van de storing rondom Amsterdam gevonden. Het bleek een hardwaredefect te zijn.
In de nacht van vrijdag op zaterdag wordt er weer teruggegaan van de uitwijkpost in Utrecht naar Amsterdam, dus dan is er even geen treinverkeer mogelijk.
In de nacht van vrijdag op zaterdag wordt er weer teruggegaan van de uitwijkpost in Utrecht naar Amsterdam, dus dan is er even geen treinverkeer mogelijk.
De overname van de backup systemen in Rotterdam werkt dan blijkbaar toch niet zo goed als gedachtEDIT schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:07:
Inmiddels is de oorzaak van de storing rondom Amsterdam gevonden. Het bleek een hardwaredefect te zijn.
Zoals ik het begrijp werkte de backup wel, maar werd de backup niet getriggered omdat niet gedetecteerd werd dat het betreffende onderdeel defecten vertoonde.
Tweedehands TGV treinstellen zijn zo duur niet (Flextrain, Ouigo). En ook is er wel een middensegment (200-250km/u). Tussen Groningen en Parijs is het stuk waar je 250+ km/u bijna niets.Maasluip schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:49:
De tijden die ze geven zijn een IC naar Schiphol (2:05) en de Thalys naar Parijs (3:01 op zijn best). Dus zolang Arriva niet ergens een TGV vandaan tovert is dit luchtfietserij.
Dat lijkt me zo verouderd en gekleurd (van de fabrikant) dat het eigenlijk niets zegt.coyote1980 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:25:
[...]
Dat is precies onderdeel van mijn vraag.
[Afbeelding]
Deze illustratie komt uit een Siemens document uit 2001, maar zegt lang niet alles.
Er staat nu idd het volgende:EDIT schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:17:
Zoals ik het begrijp werkte de backup wel, maar werd de backup niet getriggered omdat niet gedetecteerd werd dat het betreffende onderdeel defecten vertoonde.
Het systeem voor de bediening van seinen en wissels op de verkeersleidingspost in Amsterdam is volledig redundant uitgevoerd. Dat betekent dat een defect onderdeel in principe een back-up heeft, die het overneemt in het geval van storing of defect. Tijdens de storing gaf het betreffende hardware-onderdeel echter geen signaal af dat er iets mis was. Hierdoor functioneerde de redundantie ook niet correct.
Ik wacht op de eerste klachten uit Drenthe... Assen overslaan, kan echt niet!cazzer22 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:56:
Dagelijkse Arriva trein Groningen - Parijs
En dan denkt deze ITer: een systeem hoort geen signaal af te geven bij storing, het hoort een signaal af te geven als het goed werkt, en het wegvallen van dat signaal is de trigger voor escalatie.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
...en de illustratie klopt ook niet.coyote1980 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:25:
[...]
Dat is precies onderdeel van mijn vraag.
[Afbeelding]
De lijn in China is 30,5 km lang en kostte 1,2 miljard euro. Dat komt op een km prijs van zo'n 40 miljoen. Meer dan het dubbele dus van wat er op die illustratie staat.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik denk dat ze dat ook zo bedoelen maar anders hebben verwoord, deze teksten zijn ook niet IT mensen bedoeldBlokker_1999 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:07:
En dan denkt deze ITer: een systeem hoort geen signaal af te geven bij storing, het hoort een signaal af te geven als het goed werkt, en het wegvallen van dat signaal is de trigger voor escalatie.
Had laatst ook een auto, die gaf een melding op de luchtmassameter, maar liep op 2 cilinders... de computer gaf geen motorstoring
Nee joh. Gewoon een GTW met bedden erin.Maasluip schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:49:
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik zie dan in eerste instantie ook dat er ergens een monitoring niet goed gaat.ArcticWolf schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:42:
[...]
Ik denk dat ze dat ook zo bedoelen maar anders hebben verwoord, deze teksten zijn ook niet IT mensen bedoeld
Had laatst ook een auto, die gaf een melding op de luchtmassameter, maar liep op 2 cilinders... de computer gaf geen motorstoringga dan maar zoeken waar het probleem zit. Dus dan is er waarschijnlijk een stuk hardware die kapot is, maar zelf niet weet dat het kapot is.
Is er eigenlijk ook wat bekend over hoe vaak het hier wél is goed gegaan? Gewoon, voor de beeldvorming. Aangezien ik niet verwacht dat het in het nieuws komt als de back-up het foutloos heeft overgenomen en niemand buiten verkeersleiding er iets van heeft gemerkt. Dat plaatst het dan weer in perspectief.
Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!
Wat ik mij laatst afvroeg, wat is de klassieke lijn... waar reden de treinen Parijs - Brussel - Amsterdam in het pre-HSL-tijdperk langs? Weet iemand dat?Maasluip schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:49:
https://www.lowtechmagazi...ord-parijs-amsterdam.htmlKalentum schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:11:
[...]
Wat ik mij laatst afvroeg, wat is de klassieke lijn... waar reden de treinen Parijs - Brussel - Amsterdam in het pre-HSL-tijdperk langs? Weet iemand dat?
Je had de Trans Europe Express van Amsterdam naar Parijs, met echt machtige locs BTW. De grensovergang naar België was Roosendaal-Essen. Dan de lijn 12, een stop in Antwerpen-Oost, dan lijn 25, of 27, naar Brussel. Dan lijn 96 naar Mons en Quévy, in Quévy de grens over met Frankrijk. En verder naar Parijs.Kalentum schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:11:
[...]
Wat ik mij laatst afvroeg, wat is de klassieke lijn... waar reden de treinen Parijs - Brussel - Amsterdam in het pre-HSL-tijdperk langs? Weet iemand dat?
Ik zat al te kijken naar de route via Bergen - Valenciennes maar dat ziet er niet uit alsof daar nog een trein kan rijdenArator schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:29:
[...]
Je had de Trans Europe Express van Amsterdam naar Parijs, met echt machtige locs BTW. De grensovergang naar België was Roosendaal-Essen. Dan de lijn 12, een stop in Antwerpen-Oost, dan lijn 25, of 27, naar Brussel. Dan lijn 96 naar Mons en Quévy, in Quévy de grens over met Frankrijk. En verder naar Parijs.[Afbeelding]
Er rijden geen reizigerstreinen meer via Quévy naar Frankrijk? Alleen goederen?
[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 08-06-2023 16:45 ]
Voor het plan van Arriva zouden ze denk ik eerder gebruik maken van de multicourante ICE 3MF-treinen van hun moederbedrijf Deutsche Bahn. Die heeft een serie van 16 treinstellen (Bauhreihe 407) die nu tussen Parijs en Frankrijk rijden.Brent schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:32:
[...]
Tweedehands TGV treinstellen zijn zo duur niet (Flextrain, Ouigo). En ook is er wel een middensegment (200-250km/u). Tussen Groningen en Parijs is het stuk waar je 250+ km/u bijna niets.
[...]
Ook was er nog een oudere serie (Bauhreihe 406) van de ICE 3MF geschikt gemaakt om in Frankrijk te rijden, maar daar waren dacht ik zoveel problemen mee dat deze nu alleen nog in het binnenlandse verkeer in Duitsland rijden, en misschien naar Nederland en België.
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Geen idee en weet ook niet of dat überhaupt bij wordt gehouden. In principe is hardware falen op dat niveau al zeldzaam.L-project schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:52:
[...]
Ik zie dan in eerste instantie ook dat er ergens een monitoring niet goed gaat.
Is er eigenlijk ook wat bekend over hoe vaak het hier wél is goed gegaan? Gewoon, voor de beeldvorming. Aangezien ik niet verwacht dat het in het nieuws komt als de back-up het foutloos heeft overgenomen en niemand buiten verkeersleiding er iets van heeft gemerkt. Dat plaatst het dan weer in perspectief.
Sinds december 2022 niet meer. Te weinig reizigers.Kalentum schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:42:
[...]
Ik zat al te kijken naar de route via Bergen - Valenciennes maar dat ziet er niet uit alsof daar nog een trein kan rijdenBedankt!
Er rijden geen reizigerstreinen meer via Quévy naar Frankrijk? Alleen goederen?
Wel is toen lijn 130A weer in dagelijks gebruik genomen met een stoptrein Charleroi - Erquelinnes - grens - Maubeuge. Er reed daar ook een IC, maar ik weet niet of die nog bolt. Vanuit Maubeuge heb je ook nog een verbinding naar Parijs.
Nog een alternatief, via L75 Kortrijk naar Rijsel (Lille). Kom je aan in Lille Flandres, van daaruit heb je denk ik wel een trein naar Parijs, en anders het station uit, het plein af, 500 meter wandelen en je gaat Lille Europe binnen.
Je hebt wel iets met TVM nodig en dan ben je nogal beperkt (tot TGV en ICE).Brent schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:32:
[...]
Tweedehands TGV treinstellen zijn zo duur niet (Flextrain, Ouigo). En ook is er wel een middensegment (200-250km/u). Tussen Groningen en Parijs is het stuk waar je 250+ km/u bijna niets.
Wat gebeurt er als er een dodeman tijdens het rijden defect raakt?
Dan krijg je een snelremming/noodremming...
OMG... moet je zien hoe snel dat ding stilstaat joh... niet normaal.
Ik hoop dat er niemand in het gangpad stond, want die liggen dan nu op de grond. En op de remschijven van de trein kan je volgens mij een BBQ houden.
Wat ik begreep was van de vooroplopende 4094 de dodeman defect geraakt.
Dan krijg je een snelremming/noodremming...
Ik hoop dat er niemand in het gangpad stond, want die liggen dan nu op de grond. En op de remschijven van de trein kan je volgens mij een BBQ houden.
Wat ik begreep was van de vooroplopende 4094 de dodeman defect geraakt.
Virussen? Scan ze hier!
Als ik gok, 2 rijtuigen tussen de bovenleidingspalen, lengte van een rijtuig een 26m. Dus 50 meter tussen de palen. 8 palen. 400 meter om en bij?wildhagen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:05:
Ik denk dat iets vinden met TVM op de Franse markt normaal geen probleem gaat geven. Doe er nog ETCS, TBL en de Nederlandse systemen bij, en je bent beperkt tot Thalys en TGV-Réseau. Van die laatste zijn er die in 2007-2008 PBA hebben gereden.Maasluip schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:44:
Je hebt wel iets met TVM nodig en dan ben je nogal beperkt (tot TGV en ICE).
Of de ICE die met TVM zijn uitgerust ook geschikt zijn voor België en Nederland kan ik niet zeggen.
[ Voor 45% gewijzigd door Arator op 08-06-2023 18:43 ]
Volgens mij inderdaad iets in die orde van grootte ja.
Virussen? Scan ze hier!
Klopt wel ongeveer, 130-0 in 500m is wat aangenomen wordt met een maximum snelremming. Reizigersmaterieel heeft vaak om en nabij rond de 200 rem%. Maar dat is niet gegarandeerd, wij rekenen met 54rem% wat het wettelijk minimum is om in Nederland te rijden (maar het meeste heeft gegarandeerd veel meer tegenwoordig).wildhagen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:36:
Volgens mij inderdaad iets in die orde van grootte ja.
Onder ERTMS wordt het materieel afhankelijk en je ziet nu al dat bij het nieuwe materieel de rem curves veel realistischer aanvoelen.
[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 08-06-2023 20:07 ]
Weet iemand toevallig over wat voor (categorie) hardware het gaat? Denk je dan aan bijvoorbeeld een B-relais in een seinhuisje, een 4g antenne langs de baan, een server ergens?EDIT schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:07:
Ik zie dat bedrag als totaalkosten van het project, inclusief voertuigen. Heb je toevallig een bron dat dat bedrag alleen voor de baan zou zijn?Heroic_Nonsense schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:38:
[...]
...en de illustratie klopt ook niet.
De lijn in China is 30,5 km lang en kostte 1,2 miljard euro. Dat komt op een km prijs van zo'n 40 miljoen. Meer dan het dubbele dus van wat er op die illustratie staat.
Dat is alleen de bouw van het traject, exclusief de voertuigen.coyote1980 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:32:
[...]
Ik zie dat bedrag als totaalkosten van het project, inclusief voertuigen. Heb je toevallig een bron dat dat bedrag alleen voor de baan zou zijn?
Ik heb het bedrag hier vandaan:
https://web.archive.org/w...0-%20November%2020O04.htm
Apart, eerst staat er letterlijk dat de 1,2mld US$ inclusief 15 maglev voertuigen is en daarna een bedrag van 40mln US$ waar je op uit zou komen als je 1,2mld US$ door 30 kilometer deelt. Gaat iets niet helemaal goed in die berekening:
Die 40mln US$ is wanneer je ook de reizigerstations, servicestations en wissels daaromheen plus de voertuigen meeneemt in die kosten. Kortom, ik denk dat die 25,7mln euro voor puur een kilometer dubbelspoor Transrapid maglevbaan op hoge pijlers wel zal kloppen. Dat was overigens op extreem slappe bodem waardoor het een extra duur tracé was om te bouwen.According to Wu, this figure includes the costs incurred in designing and constructing the guideway; purchasing the 15 vehicles; constructing the substations, the maintenance spur, the maintenance facility, and the bendable steel switches; purchasing auxiliary equipment; and meeting interest payments during the construction phase.
[ Voor 22% gewijzigd door coyote1980 op 09-06-2023 07:33 ]
Als het een B-relais was dan maakt het niet uit van waar je het aanstuurt, want dat zit in het seinhuis. Ik denk nog altijd iets in het LAN netwerk. Een router stuk of zo.spnw schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:16:
[...]
Weet iemand toevallig over wat voor (categorie) hardware het gaat? Denk je dan aan bijvoorbeeld een B-relais in een seinhuisje, een 4g antenne langs de baan, een server ergens?
Een B-relais storing (weet niet eens of dat mogelijk is??) zal altijd een bezetmelding creëren omdat ze juist in ruststand op staan (stroom erop > op, stroom eraf > af). Verder staat er niks gedetailleerds nog... waarschijnlijk komt dat nog.
Het lijkt inderdaad daarmee te maken, een SFP module bleek het probleem te zijn.Maasluip schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:49:
[...]
Als het een B-relais was dan maakt het niet uit van waar je het aanstuurt, want dat zit in het seinhuis. Ik denk nog altijd iets in het LAN netwerk. Een router stuk of zo.
https://www.volkskrant.nl...le-treinen-stil~b3a471c9/
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Die serie 406 (MF, multicourant etc) is de huidige ICE international die tussen Frankfurt en Amsterdam/Brussel rijdt. Ik lees ook op wiki dat er een aantal ook in Frankrijk mogen rijden. Ze gaan volgend jaar vervangen worden door de ICE-neo, (ook 407 dacht ik), dus wellicht dar Arriva daarmee aan de slag denkt te kunnen gaan. Hopelijk wordt het wel een betrouwbare trein. Maar het is ook mogelijk dat deze trein nooit gaat rijden, en het een voet tussen de deur krijgen-actie is van Arriva.Wesco schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:50:
[...]
Voor het plan van Arriva zouden ze denk ik eerder gebruik maken van de multicourante ICE 3MF-treinen van hun moederbedrijf Deutsche Bahn. Die heeft een serie van 16 treinstellen (Bauhreihe 407) die nu tussen Parijs en Frankrijk rijden.
Ook was er nog een oudere serie (Bauhreihe 406) van de ICE 3MF geschikt gemaakt om in Frankrijk te rijden, maar daar waren dacht ik zoveel problemen mee dat deze nu alleen nog in het binnenlandse verkeer in Duitsland rijden, en misschien naar Nederland en België.
Ik neem aan dat Arriva gewoon een Wink gaat inzetten hiervoor. Het zit kut, je kan er niet in slapen, maar hey; wel goedkope trein naar Parijs.
5:30 vertrek Groningen en 10:40 Parijs aankomst, hoe ga je dat met een Wink redden?Haribo112 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:37:
Ik neem aan dat Arriva gewoon een Wink gaat inzetten hiervoor. Het zit kut, je kan er niet in slapen, maar hey; wel goedkope trein naar Parijs.
Kan je beter een SMILE nemen... maar dan nog....
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
406 heeft geen TVM dus die kun je niet inzetten op de LGV Nord. 407 heeft nooit toelating gekregen in Nederland maar ik denk niet dat dat erg lastig moet zijn. De 408 is optioneel voor Frankrijk (in hoofdzaak als aflossing van de 406) en zal daarom denk ik ook geen TVM krijgen. Als je van Duitsland naar Frankrijk (Parijs) gaat heb je dat ook niet nodig, LGV Est heeft ETCS.cazzer22 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:54:
[...]
Die serie 406 (MF, multicourant etc) is de huidige ICE international die tussen Frankfurt en Amsterdam/Brussel rijdt. Ik lees ook op wiki dat er een aantal ook in Frankrijk mogen rijden. Ze gaan volgend jaar vervangen worden door de ICE-neo, (ook 407 dacht ik), dus wellicht dar Arriva daarmee aan de slag denkt te kunnen gaan. Hopelijk wordt het wel een betrouwbare trein. Maar het is ook mogelijk dat deze trein nooit gaat rijden, en het een voet tussen de deur krijgen-actie is van Arriva.
Dus ik zet mijn geld op je laatste zin.
Momenteel en in de nabije toekomst is het enige geschikte materieel om de voorgestelde tijden te rijden Thalys (TGV) en E320.
Haribo112 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:37:
Als ik de wiki opendoe van die Wink, gaat die in België wel dubbel zo snelcoyote1980 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:16:
[...]
5:30 vertrek Groningen en 10:40 Parijs aankomst, hoe ga je dat met een Wink redden?
Aandrijfsysteem is maar geschikt voor 1500V
Ik lees net dat de ICE3-neo die volgend jaar naar Nederland moet gaan rijden serie 408 is. Niet 407.Maasluip schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:32:
[...]
406 heeft geen TVM dus die kun je niet inzetten op de LGV Nord. 407 heeft nooit toelating gekregen in Nederland maar ik denk niet dat dat erg lastig moet zijn. De 408 is optioneel voor Frankrijk (in hoofdzaak als aflossing van de 406) en zal daarom denk ik ook geen TVM krijgen. Als je van Duitsland naar Frankrijk (Parijs) gaat heb je dat ook niet nodig, LGV Est heeft ETCS.
Dus ik zet mijn geld op je laatste zin.
Momenteel en in de nabije toekomst is het enige geschikte materieel om de voorgestelde tijden te rijden Thalys (TGV) en E320.
Maar als alleen de Thalys en E320 nu inzetbaar zijn op het hele traject, dan gaat het hem zeker niet worden. De NS zal best wel gaan piepen als Arriva er 1 mag gebruiken. Wist niet dat op de LGV naar Brussel nog TVM zat.
@cazzer22 en niet alleen in Frankrijk. Ook de Belgische HSL1 is nog uitgerust met TVM430. En als ik me niet vergis, is/was de kanaaltunnel ook uitgerust met TVM.
Materieel is van NS en SNCF. Die gaan Arriva geen stel in bruikleen geven (sowieso, als ze materieel over hadden dan zouden ze dat zelf wel inzetten).cazzer22 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:47:
[...]
De NS zal best wel gaan piepen als Arriva er 1 mag gebruiken.
Heel prettig is ook dat SNCF Réseau wel de LGV Sud-Est naar ETCS aan het ombouwen is, maar de veel kortere LGV-Nord, waar je veel meer kans op internationaal materieel hebt, niet. Goed, zal ook wel met de leeftijd te maken hebben, maar erg Européenne is het niet.
Ik ben het even gaan opzoeken. TVM wordt gebruikt op HSL1, LGV-Nord, de kanaaltunnel én HS1 (Engeland). In 2018 is er een akkoord gesloten tussen de 4 infrastructuurbeheerders om op deze lijnen ETCS uit te rollen. Vooral de Kanaaltunnel is een moeilijk beestje om aan te pakken.Maasluip schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:06:
[...]
Heel prettig is ook dat SNCF Réseau wel de LGV Sud-Est naar ETCS aan het ombouwen is, maar de veel kortere LGV-Nord, waar je veel meer kans op internationaal materieel hebt, niet. Goed, zal ook wel met de leeftijd te maken hebben, maar erg Européenne is het niet.
Omdat HS1 de laatste is, volgt men de technologie op de voet, ook met HS2 in het achterhoofd.A provisional development programme is expected to be in place by the end of 2018. Service introduction in France and the Tunnel is anticipated by 2025, in Belgium by 2030 and on HS1 by 2032. A rough estimate for the HS1 section is £70 million, including the necessary research and development. This excludes the cost of any train fitting.
bron : https://www.railengineer....e-continental-connection/GSM-R, as has been reported in previous articles, uses an obsolete technology based on the 2G mobile phone standard, and replacing it with either a 4G or 5G network is likely to take place anyway during the timescale of the high-speed lines upgrade. HS1 is well aware of this and will be watching developments closely.
Another parallel development could well be the emergence of ERTMS Level 3, especially the Hybrid version which would retain existing train detection equipment (track circuits or axle counters) in the short term but allow Level 3-fitted trains to operate with the potential capacity advantages of moving block that this would yield. Again, HS1 is keeping a close eye on progress.
[ Voor 3% gewijzigd door Arator op 09-06-2023 11:28 ]
Het grootste probleem is het gebrek aan vertrouwen in de uitwijk (uitvoeren).T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:40:
[...]
Het lijkt inderdaad daarmee te maken, een SFP module bleek het probleem te zijn.
https://www.volkskrant.nl...le-treinen-stil~b3a471c9/
Iets werkt niet, je hebt een uitwijk(locatie), maar gaat daar pas na lange tijd gebruik van maken en ondertussen de problemen groter laten worden. Dat was vorig jaar bij de NS ook zo.
Hierdoor heb je de reizigers voor een hele dag in de problemen gebracht, terwijl dat niet nodig was.
Als die uitwijk niet had geholpen en de problemen erger hadden gemaakt; prima, dan weet je dat de huidige testen niet voldoende waren en je dus meer werkt hebt om dat te herstellen. Eis een beetje meer van je risicomijdende IT-ers.
let the past be the past.
Blijkbaar is dat overschakelen naar de uitwijk niet zo triviaal:
De term "uitwijklocatie" is dus ook niet zo to the point, het is meer een noodbunker: niet gebouwd om een storing van een paar uur terug te brengen naar een paar minuten, maar om een storing die weken/maanden duurt (een afgebrande verkeerspost) terug te brengen naar een paar uur.Bovendien: als je de post verplaatst, dan ben je vier uur lang offline. In die tijd zijn verkeersleiders praktisch blind en kunnen ze geen enkele trein meer telefonisch naar een ander station begeleiden.
@Arator geheel offtopic maar vanaf 1 oktober kom ik bij area NO in Berchem de gelederen versterken als TCr (en zo snel als mogelijk als SCr) in Berchem
Momenteel nog in Gent op blok 2, 13 en 19
Klopt, de backups draaiden gewoon vrolijk door terwijl de hoofd locatie ook geen storing gaf maar wel op zwart sprong. De HW van de posts zijn 2-voudig redundant, dus ik snap wel dat ze niet meteen naar de uitwijklocatie wilde gaan zonder te weten waar de kritieke fout zich bevindt.SPee schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:10:
[...]
Het grootste probleem is het gebrek aan vertrouwen in de uitwijk (uitvoeren).
Iets werkt niet, je hebt een uitwijk(locatie), maar gaat daar pas na lange tijd gebruik van maken en ondertussen de problemen groter laten worden. Dat was vorig jaar bij de NS ook zo.
Hierdoor heb je de reizigers voor een hele dag in de problemen gebracht, terwijl dat niet nodig was.
Als die uitwijk niet had geholpen en de problemen erger hadden gemaakt; prima, dan weet je dat de huidige testen niet voldoende waren en je dus meer werkt hebt om dat te herstellen. Eis een beetje meer van je risicomijdende IT-ers.
De problemen bij NS waren software-matig. Je kan beide problemen niet met elkaar vergelijken, en ja ook dit keer is het een leerpunt, erg vervelend voor sommige reizigers maar beter dan met een foutief systeem online proberen te blijven met alle gevolgen van dien.
Ik heb vorig zomer 6 uur vertraging gehad op Schiphol, eerst vanwege een storing in het vliegtuig... toen 3u later eindelijk in het vliegtuig, toen weer een nieuwe storing, 2u later opgelost en toen mochten wij nog niet vertrekken omdat de aanwezige crew over z'n uren zat. Dus uiteindelijk 6u vertraging gehad... enige voordeel is dat je dan 400 euro terug krijgt en ik bijna gratis op vakantie ben geweest.
Even een aanvulling:
De interlocking systemen in NL zijn nog steeds onafhankelijk analoog of digitaal en kunnen tijdens een storing niet voor gevaarlijke situaties zorgen. Ook is het zonder fysieke toegang niet mogelijk de systemen te hacken.
Bij een dergelijke storing is het treinverkeer nooit in gevaar.
[ Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 11-06-2023 20:01 ]
Ge zijt welgekomen. Tzal wel wat aanpassen worden qua mentaliteit. Naar het schijnt moet ge in Gent nog juist niet in marstempo lopen en salueren naar de bazenwjmeijer1986 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:03:
@Arator geheel offtopic maar vanaf 1 oktober kom ik bij area NO in Berchem de gelederen versterken als TCr (en zo snel als mogelijk als SCr) in Berchem
Das Gent-Zeehaven? Moogt ge u nog gaan aanpassen aan HKV ook. Of doet blok 13 nog een stuk van de 59?Momenteel nog in Gent op blok 2, 13 en 19
Eerst mijn vervanger die van Hasselt naar Gent gaat per 1 september nog opleiden op B.2 

De ene dag is het HKM en de andere dag HKV, dat houdt het interessant. En vandaag met de TLO op de L50a en L.89 in combinatie met veel toeristentreinen van en naar de kust is het zweten op station Denderleeuw
B.2 is Denderleeuw en Aalst L.50, B.19 is de L.59 en B13 Gent-Zeehaven is een aparte sportArator schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:04:
[...]
Das Gent-Zeehaven? Moogt ge u nog gaan aanpassen aan HKV ook. Of doet blok 13 nog een stuk van de 59?
De ene dag is het HKM en de andere dag HKV, dat houdt het interessant. En vandaag met de TLO op de L50a en L.89 in combinatie met veel toeristentreinen van en naar de kust is het zweten op station Denderleeuw
[ Voor 10% gewijzigd door wjmeijer1986 op 11-06-2023 20:18 ]
Ik plan net een reis vanaf Deventer voor a.s. zondag, en zie een Snelbus i.p.v. trein in zowel de NS app als op rijdendetreinen.nl - ik zie echter in het lijstje van werkzaamheden in de app en op de site van ProRail geen geplande werkzaamheden rond Deventer. Hoe zit dat? Ik vind het erg vreemd dat er geen reden terug te vinden is zo kort van tevoren.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Misschien dat dit erg uitloopt?Migrator schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:25:
Ik plan net een reis vanaf Deventer voor a.s. zondag, en zie een Snelbus i.p.v. trein in zowel de NS app als op rijdendetreinen.nl - ik zie echter in het lijstje van werkzaamheden in de app en op de site van ProRail geen geplande werkzaamheden rond Deventer. Hoe zit dat? Ik vind het erg vreemd dat er geen reden terug te vinden is zo kort van tevoren.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
"Op de perrons van station Deventer en bij de bussen stonden in de avondspits honderden reizigers in de brandende zon te wachten op alternatief vervoer. Dat busvervoer was toegezegd door NS-medewerkers, maar bussen kwamen er niet."
Nou dan staan ze er weer lekker op.
Tot 1 oktober dan zeker geen polonaise op de bundel in FDD alvast, waarvoor dank en mercikes. 😁wjmeijer1986 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:03:
@Arator geheel offtopic maar vanaf 1 oktober kom ik bij area NO in Berchem de gelederen versterken als TCr (en zo snel als mogelijk als SCr) in BerchemMomenteel nog in Gent op blok 2, 13 en 19
Doordat FGZH mijn 1e werkpost was (en nog altijd de leukste vind ik) probeer ik binnen wat de bazen toelaten HKM's niet altijd op te offeren en HKV's waar mogelijk aan perron te laten staan als ze moeten wijken om een uur later toch weer aan perron te moeten komenLuke! schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:49:
[...]
Tot 1 oktober dan zeker geen polonaise op de bundel in FDD alvast, waarvoor dank en mercikes. 😁
Al is het de laatste maanden wel heeeeeel vaak dat ze van Brussel komen met tussen de +10' en + 30' in een toch al overvol station dus heel simpel is het niet...
Het gaat druk worden op de lijn tussen Amsterdam - Brussel - Parijs. Eerst Eurostar die plannen vrijgeven op om (langere) termijn meer treinen te plannen van Amsterdam naar Londen. Dan Arriva, die vanaf 2026 naar Parijs willen bollen. En nu heeft Qbuzz bekend gemaakt dat zij vanaf 2027 met treintjes willen bollen naar Parijs.
Edit : ik lees net dat die Frecciarossa 1000 uit de fabrieken van AnsaldoBreda bollen. Vliegen de onderdelen ons weer rond de oren.
https://www.hln.be/reizen...stops-in-belgie~a235dda4/Nog een vervoersmaatschappij heeft zich aangemeld om met treinen te gaan rijden tussen Amsterdam en Parijs. Na Arriva vorige week is het vandaag de beurt aan Qbuzz om dergelijke plannen aan te kondigen. Bij beide maatschappijen zouden de treinen onderweg halt houden in Antwerpen en Brussel.
Qbuzz mikt op januari 2027 voor de start van de verbinding Amsterdam-Parijs, zo staat in de aanvraag die werd ingediend bij de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). In de aanvraag is er sprake van zeven ritten in beide richtingen per dag, met onderweg stops in Schiphol Airport, Rotterdam en in België in Antwerpen en Brussel. Qbuzz zou op de verbinding de hogesnelheidstrein Frecciarossa 1000 inzetten.
Qbuzz heeft bovendien plannen voor verbindingen Amsterdam-Berlijn en Amsterdam-Eindhoven. De vervoersmaatschappij is een dochterbedrijf van de Italiaanse spoorwegen Ferrovie dello Stato Italiane. Voor de plannen heeft Qbuzz naar eigen zeggen 200 miljoen euro gereserveerd
Edit : ik lees net dat die Frecciarossa 1000 uit de fabrieken van AnsaldoBreda bollen. Vliegen de onderdelen ons weer rond de oren.
[ Voor 4% gewijzigd door Arator op 13-06-2023 00:43 ]
Och, kan de procedure "verloren onderdelen" ook weer eens praktisch toegepast worden.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Ik lees elders ook dat de ingediende plannen vooral bedoeld zijn als ‘proefproces’ om te voorkomen dat een en ander terecht komt (of juist onmogelijk wordt gemaakt) in de hoofdconsessie.
Het idee van de overheid (ongetwijfeld aangestuurd door NS) is om bij de nieuwe HRN concessie alle internationale verbindingen die bestaan en door NS worden gereden onder de HRN concessie te laten vallen.
Argumenten van NS zijn natuurlijk van protectionistische aard, "anders is er geen zekerheid dat de verbinding blijft bestaan".
Dat NS al jaar en dag die verbindingen zeer minimaal uitbaat (Benelux, succesverhaal, altijd vol, toen Fyra-debacle, reizigers weggepest, en nu weer altijd vol, Thalys, duur en kan veel vaker rijden, Berlijntrein, komt ook niet verder dan 1x per 2 uur terwijl de vraag er wel is, ICE Frankfurt met materieel dat uit elkaar valt en ook maar 1x per 2 uur) wordt er even niet bijverteld.
En dat de overheid daar zijn oren naar laat hangen is onbegrijpelijk. IMHO zijn alle acties van de overige vervoerders om dit plannetje te dwarsbomen gerechtvaardigd. Concurrentie is positief voor de reiziger.
Argumenten van NS zijn natuurlijk van protectionistische aard, "anders is er geen zekerheid dat de verbinding blijft bestaan".
Dat NS al jaar en dag die verbindingen zeer minimaal uitbaat (Benelux, succesverhaal, altijd vol, toen Fyra-debacle, reizigers weggepest, en nu weer altijd vol, Thalys, duur en kan veel vaker rijden, Berlijntrein, komt ook niet verder dan 1x per 2 uur terwijl de vraag er wel is, ICE Frankfurt met materieel dat uit elkaar valt en ook maar 1x per 2 uur) wordt er even niet bijverteld.
En dat de overheid daar zijn oren naar laat hangen is onbegrijpelijk. IMHO zijn alle acties van de overige vervoerders om dit plannetje te dwarsbomen gerechtvaardigd. Concurrentie is positief voor de reiziger.
Als de prijzen omlaag gaan, en de frequentie en kwaliteit omhoog ben ik helemaal voor. De verbindingen naar België en Duitsland hebben te maken met te weinig capaciteit terwijl de vraag er wel voor is. Ook zie ik NS geen concrete ambitie uitspreken over de verhoging van de frequentie en is het Nederlandse spoornetwerk meer gefocust op nationaal hoogfrequent vervoer, dan ook faciliteren van internationale treinen. Zie Amsterdam Centraal (met de problemen rondom Eurostar-terminal, te weinig capaciteit, geen plek tijdens de verbouwing), verhuizing van de treinen van Amsterdam Centraal naar Zuid en nog steeds geen concrete plannen voor een snellere verbinding naar Duitsland door uitbreiding van infrastructuur.
Vergeet ook niet dat de NS gerust stations overslaat met de internationale treinen, wat natuurlijk voor de mensen die een zitplaats reserveren geweldig is: ze kunnen niet instappen. Ze moeten wachten op een volgende trein (waar ze geen zitplaats meer hebben). Dit werkt dan ook nog door naar alle volgende treinen op je route.
NS heeft geen ambitie voor internationaal verkeer. Ze reden zelfs zo slecht dat ze de internationale verbinding Arnhem - Düsseldorf verloren.
NS heeft geen ambitie voor internationaal verkeer. Ze reden zelfs zo slecht dat ze de internationale verbinding Arnhem - Düsseldorf verloren.
Verwijderd
Komend weekend is het weer feest. Weet niet precies wat ze gaan doen, maar "onze" trein van Amsterdam CS naar Utrecht CS wordt omgeleid via Hilversum en rijdt niet eens verder dan Utrecht CS. Kan me voorstellen dat er hierdoor mogelijk geen ruimte meer is voor Amsterdam <-> Deventer.Migrator schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:25:
Ondertussen in Zeeland:
Er wordt gewerkt aan de Zeeuwse Lijn en er rijden dus bussen. Soms. Niet altijd.
https://www.pzc.nl/zeeuws...gend-ns-vervoer~a472230c/
Er wordt gewerkt aan de Zeeuwse Lijn en er rijden dus bussen. Soms. Niet altijd.
https://www.pzc.nl/zeeuws...gend-ns-vervoer~a472230c/
Ik moet naar het zuiden, dus dat is het in dit geval nietVerwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:04:
[...]
Komend weekend is het weer feest. Weet niet precies wat ze gaan doen, maar "onze" trein van Amsterdam CS naar Utrecht CS wordt omgeleid via Hilversum en rijdt niet eens verder dan Utrecht CS. Kan me voorstellen dat er hierdoor mogelijk geen ruimte meer is voor Amsterdam <-> Deventer.
Zag daarstraks dat ze bezig zijn op Deventer-goederen, dus ik gok dat het daarmee te maken heeft. Maar dat dat niet terug te vinden is in de NS app of bij Prorail is waar ik me vooral over verbaas.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Verwijderd
Normale werkwijze. Bussen "kan al een poosje bijna nooit meer". De NS medewerker die busvervoer beloofde, is waarschijnlijk nog niet heel lang terug van langdurig ziekteverlof.cordonbleu schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:40:
"Op de perrons van station Deventer en bij de bussen stonden in de avondspits honderden reizigers in de brandende zon te wachten op alternatief vervoer. Dat busvervoer was toegezegd door NS-medewerkers, maar bussen kwamen er niet."
Ik ben de afgelopen jaren alleen NS-bussen tegengekomen bij gepland werk. Bij verstoringen mag je het toch echt fijn zelf uitzoeken. TIP: wacht niet tot men met reissuggesties komt, want dan pis je naast de pot. Mocht de bus een optie zijn, doe dat direct. Zodra de menigte door begint te krijgen dat ze voorlopig van NS niets hoeven te verwachten, staat er een rij van hier tot Tokio bij de bus.
Het scheelt wel dat deze al onder het nieuwe management (Hitachi) is ontworpen en gebouwd én dat Bombardier (en later Alstom) erbij betrokken is (het is een joint-venture).Arator schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:40:
[...]
Daarentegen is het design deels gebaseerd op de V250, aldus Wikipedia...
Maar ik moet het nog zien hoor ... op zich zijn het geen verkeerde treinen - ze rijden comfortabel en kunnen snel optrekken, wat op deze route best interessant is. De top van 360km/u lijkt me wat overdreven, maar ook in Italië en Spanje rijden ze max 300 km/u.
EDIT: ah... ik snap de keuze voor de Frecciarossa 1000 ineens. Qbuzz is een tijdje geleden overgenomen door Trenitalia, die in Italië natuurlijk Frecciarossa 1000 als vlaggenschip inzet. In Spanje rijdt de Frecciarossa 1000 ook (als S109), bij vervoerder Iryo die... je raadt het al... eigendom is van Trenitalia.
[ Voor 17% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 13-06-2023 09:31 ]
En trenitalia rijdt sinds een tijdje Parijs - Lyon - Milan met de Frecciarossa 1000. Dat schijnt ook een succesnummer te zijn. Meer treinen, lagere prijzen.