Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:33
ericding schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:45:
[...]

Als je ze spaart, ik heb er nog een: 20009 op Ht. Dat is zo'n promoscherm met filmpjes van ProRail. Ook 'Low disk space on "var"'.
Gemeld :) dank

Acties:
  • +9Henk 'm!
Voor de liefhebbers van Duitsland: De Deutsche Bahn heeft (naast de al eerder gedane bestellingen) een vervolgorder geplaatst voor 17 nieuwe Siemens ICE3neo-treinstellen en 56 Talgo ICE-L-treinstammen.
Vanaf eind 2024 zouden beide treintypes al van/naar Nederland moeten gaan rijden (door de eerdere bestellingen).

Milliardeninvestition: Deutsche Bahn kauft 73 neue ICE

In einem der größten Beschaffungsvorhaben der Unternehmensgeschichte kauft die Deutsche Bahn (DB) 73 neue ICE. Das Investitionsvolumen von insgesamt rund zwei Milliarden Euro entfällt auf 56 ICE L des spanischen Herstellers Talgo und auf 17 ICE 3neo von Siemens Mobility. Die bestellten Züge sollen ab 2026 auf die Schiene kommen und bis 2030 ausgeliefert werden.
Hele nieuwsbericht: https://www.deutschebahn....auft-73-neue-ICE-10637928

Met nog een paar plaatjes (afbeeldingen via DB zelf):

Dit is de ICE-L (bij de fabriek op 'skates' omdat ze in Spanje breedspoor breedspoor, dus moeten de treinen zo richting het normaalspoor vervoerd worden):

De ICE3neo:

En het uiteindelijke inzetgebied van de treinen:

----

En nog in ander nieuws: Een waarschuwing voor reizigers van/naar/via Rotterdam Centraal: vanaf aankomend weekend tot eind juni zijn er grootschalige werkzaamheden rondom Rotterdam Centraal. In deze periode zullen er diverse periodes zijn dat er veel minder tot één weekend zelfs helemaal geen treinen rijden, en in de overige tijd kan het zijn dat er kleinere wijzigingen in de dienstregeling zijn, zoals treinen die van andere sporen dan normaal vertrekken, op iets andere tijden rijden of op bepaalde tijden niet kunnen rijden door conflicten.
Let dus de komende periode heel erg goed op als je van/naar/via Rotterdam Centraal reist, want de situatie kan per dag (en zelfs per dagdeel!) anders zijn. Plan dus kort voor vertrek je reis nog eens extra, om niet voor verrassingen te komen te staan.

De werkzaamheden zijn in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor, waarvoor momenteel ook de spoorverdubbeling plaatsvind tussen Rijswijk en Delft Campus en er dus ook veranderingen zijn rondom Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum, zodat treinen sneller kunnen binnenkomen en vertrekken en meer sporen gemakkelijk gebruikt kunnen worden voor het treinverkeer.

Hele nieuwsbericht bij NS: https://nieuws.ns.nl/flin...-en-dat-merken-reizigers/
En bij ProRail: https://www.prorail.nl/ni...erk-op-rotterdam-centraal

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:10
EDIT schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Dit is de ICE-L (bij de fabriek op 'skates' omdat ze in Spanje breedspoor breedspoor, dus moeten de treinen zo richting het normaalspoor vervoerd worden):
[Afbeelding]

[...]
Wat is er met de zijkant van die cabine gebeurd? Het lijkt wel helemaal gedeukt te zijn?
Dat lijkt mij vooral te komen door de manier waarop het licht erop schijnt. Een bakwand is nooit helemaal perfect recht en even. Voorbeeldje uit ons eigen land via RailMagazine:
https://i0.wp.com/railmag.../uploads/VIRM1-scaled.jpg
(via https://railmagazine.nl/v...-in-nieuwe-kleurstelling/)
Daar zie je rondom het licht in het midden dat de bakwand ook diverse 'deuken' vertoont.

[Voor 18% gewijzigd door EDIT op 17-05-2023 11:37]

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:57
EDIT schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:22:
Voor de liefhebbers van Duitsland: De Deutsche Bahn heeft (naast de al eerder gedane bestellingen) een vervolgorder geplaatst voor 17 nieuwe Siemens ICE3neo-treinstellen en 56 Talgo ICE-L-treinstammen.
Vanaf eind 2024 zouden beide treintypes al van/naar Nederland moeten gaan rijden (door de eerdere bestellingen).

[...]
Ik ben benieuwd of de hele vloot ICE3neo en ICE L treinen geschikt zijn om naar Nederland te rijden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:28
Vorige week nog even met CM gesproken en toen kwam de Lelylijn ook ter discussie en zij verwachten ook niet dat die lijn ooit gebouwd gaat worden. Friesland eist namelijk ook verbindingen naar de Lelylijn rondom Heerenveen maar die dienstregeling past in geen enkel model en de capaciteit op de 2-sporige Flevolijn is te krap om die te faciliteren. Dus een voorwaarde voor de Lelylijn is dat de Flevolijn 4-sporig wordt }:O

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het zal niet lang duren of de Flevolijn zal sowieso tot en met Almere 4-sporig moeten worden.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• ArcticWolf
Maasluip schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:13:
Het zal niet lang duren of de Flevolijn zal sowieso tot en met Almere 4-sporig moeten worden.
Dat zal best maar dat is echt een non-discussie. Er is destijds van de bouw van Zandhazenbrug wel over gesproken, er "lijkt" nog ruimte te zijn voor een 2e brug binnen de GPP's alleen de milieu grenzen zitten wel tegen het limiet aan en er moeten nog vele nieuwe bruggen worden gebouwd.

Zolang de politiek geen visie voor het spoor geeft gaat er voorlopig niks spannends meer gebeuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Maasluip schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:13:
Dat is juist in 2010 nog door Eurlings afgeschoten vanwege oa oplopende geluidswerende kosten en aanpassingen van kunstwerken (oplossing = meer treinen over bestaand spoor). De financiele situatie liet dat niet toe en min of meer zit dit land nu in dezelfde situatie.

Flickr

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:14
In plaats van ETCS 2 ineens L3 met moving blocks leggen. Krijg je meer capaciteit, moeten enkel je stations het nog aankunnen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:44

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

handoff schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Ik ben benieuwd of de hele vloot ICE3neo en ICE L treinen geschikt zijn om naar Nederland te rijden.
Tenzij er inmiddels iets veranderd is, zijn alle ICE 3neo's multisystem (1,5kV, 3kV, 15kV, 25kV met de Nederlandse, Belgische, Franse en Duitse beveiligingssystemen alsmede ETCS). De treinen uit de oorspronkelijke orders zijn dat in ieder geval wel.

In theorie zou je een ICE-L eenvoudig van een andere locomotief kunnen voorzien en er zo een "Duitsland-only" variant van te maken, maar het artikel waar EDIT naar linkt spreekt juist over de multisystem-lok als grote voordeel. Dus het zou zomaar kunnen dat ook de binnenlandse ICE-L-stammen altijd multisystem zijn.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:44

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:47:
In plaats van ETCS 2 ineens L3 met moving blocks leggen. Krijg je meer capaciteit, moeten enkel je stations het nog aankunnen.
Ze zien je al aankomen in Den Haag.

Nog geen 20 jaar geleden dacht men aan een magnetische zweeftrein voor (grofweg) deze route, en een soort superlijnbus die 250km/u kon rijden. Pas maar op, voor je het weet schalen ze je zo in dat rijtje met je progressieve plannen. :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

Ik meen dat er een aantal jaar terug gekeken is naar een hybride variant van Level 3, maar ik heb geen idee wat de status daarvan is.
Voordeel daarvan is dat treinen met een 'integriteitscheck' een soort van kleine virtuele blokken kunnen gebruiken, buiten de normale blokken om (en dus een soortgelijke capaciteit kunnen bewerkstelligen als een echt Level 3-systrem), maar dat treinen zonder die integriteitscheck (bijvoorbeeld goederentreinen) de fysieke blokken kunnen blijven gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf
Een hybride variant staat nog wel in de plannen hoor, maar laten wij eerst maar level 2 baseline 3 uit gaan rollen... daar zijn we nog jaren zoet mee.
Level 3 of Level 2 hybrid kan later alsnog uitgerold worden aangezien het meer software-matige updates zijn dan hardware-matige updates.

Je kan in principe gewoon je baandetectie laten liggen bij een Moving Block systeem. De grootste uitdaging bij een dergelijk systeem is dat de integriteit, lengte en remcapaciteit van goederentreinen niet gegarandeerd kunnen worden.
Remcapaciteit is nu al een probleem bij Level 2, maar wel te accepteren. Lengte en integriteit zijn bij level 3 dus wel een probleem. Daarom de hybride vorm waarbij de baandetectie grotendeels wel gehandhaafd blijft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arator
Nu heb ik pas nog een goederen aan het begeleiden geweest bij Z-beweging, waar ik op de laatste wagen stond. Toen we terug voorwaarts reden, had ik via radio gevraagd aan de bestuurder om mij aan het perron af te zetten ter hoogte van de trappen. Die trein stopte ter hoogte van de trappen. Ging blijkbaar ook via de treinlengte die ingegeven stond in de boordsystemen, en dan een knopje indrukken, zodat het systeem begon te tellen en aangaf waar die moest remmen. Om maar aan te geven dat de lengte bij (sommige) goederentreinen toch al in hun boordsystemen zit. Wel zullen ze het nog manueel moeten invoeren, dus als die er 2 wagens naastzit, zal het niet werken.

Ik geloof dat Amerikaanse goederenwagens al wel een datakabel hebben.

• ArcticWolf
Arator schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:09:
Nu heb ik pas nog een goederen aan het begeleiden geweest bij Z-beweging, waar ik op de laatste wagen stond. Toen we terug voorwaarts reden, had ik via radio gevraagd aan de bestuurder om mij aan het perron af te zetten ter hoogte van de trappen. Die trein stopte ter hoogte van de trappen. Ging blijkbaar ook via de treinlengte die ingegeven stond in de boordsystemen, en dan een knopje indrukken, zodat het systeem begon te tellen en aangaf waar die moest remmen. Om maar aan te geven dat de lengte bij (sommige) goederentreinen toch al in hun boordsystemen zit. Wel zullen ze het nog manueel moeten invoeren, dus als die er 2 wagens naastzit, zal het niet werken.

Ja dat is dus precies het probleem. Wat je zegt er zijn wel ontwikkelingen gaande betreffende datakabels of wagon upgrades (een kastje die de remcapaciteit bijhoudt en een id/locatie kan doorgeven aan de loc). Maar goederenvervoer is veelal dubbeltjes omdraaien, je kan niet zomaar van een goederenvervoerder verwachten dat zij iedere wagon die zij bezitten een upgrade geven met een systeem wat duizenden euro's kost.

Daarom is een Moving Block oplossing nog lang geen optie op een gemengde lijn.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is vooral treinintegriteit wat je moet kunnen bewaken. Dus dat er niet ergens een wagon op de baan blijft staan (en nee, je kunt niet garanderen dat dat samengaat met een treinbreuk met daaropvolgende snelremming).
Daar zijn natuurlijk ook oplossingen voor, maar wat ArcticWolf zegt: dubbeltjes omdraaien.
En je moet alle bestaande goederenwagons aanpassen. En dat zijn er heel erg veel.

Open Source landkaart

• Arator
Maar hoeveel wagens zijn effectief in eigendom van een spoorwegonderneming?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
ArcticWolf schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:40:
Vorige week nog even met CM gesproken en toen kwam de Lelylijn ook ter discussie en zij verwachten ook niet dat die lijn ooit gebouwd gaat worden. Friesland eist namelijk ook verbindingen naar de Lelylijn rondom Heerenveen maar die dienstregeling past in geen enkel model en de capaciteit op de 2-sporige Flevolijn is te krap om die te faciliteren. Dus een voorwaarde voor de Lelylijn is dat de Flevolijn 4-sporig wordt }:O
Lijkt me toch wel een gevalletje "beren op de weg zien". Als je bijvoorbeeld de 2400 doortrekt richting Groningen, kan dat toch gewoon? Vooral als de Lelylijn conflictvrij is met de bestaande lijn naar Leeuwarden.
Arator schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:09:
Dat hebben ze niet. Ze hebben wel standaard een "End of train device" aan de achterste wagen van de trein, maar de communicatie verloopt draadloos.

In mijn ogen zou zoiets best een goede oplossing kunnen zijn voor moving blocks bij goederentreinen. Als je een afstandsmeter inbouwt, bijvoorbeeld via radar, en de achterkant van de trein evenveel meters aflegt als de locomotief aan de voorkant, dan weet je dat je trein intact is. Zonder dat je ook maar een wagen hoeft om te bouwen. Je moet alleen nog een manier vinden om de treinlengte met zekerheid te bepalen.

Overigens: met de komst dan de "Digital automated coupler" zijn er sowieso plannen om elke goederenwagen van een datakabel te voorzien.

En: het mooie van L3 hybrid is dat niet élke trein voorzien hoeft te zijn van integriteitscontrole. Omdat je ook nog assentellers langs de baan hebt. Een trein zonder L3 neemt alleen meer capaciteit in beslag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:24
https://thenextweb.com/ne...-route-to-the-netherlands

Blijkbaar wil FlixBus nu ook een FlixTrain gaan beginnen. En tussen Rotterdam en Oberhausen gaan rijden.
Ze claimen met veel lage prijzen te kunnen rijden dan NS/DB.
Hun materieel zou uit oud materieel van DB bestaan.

Ik betwijfel of ze wel aan die lage prijs kunnen komen, zonder te veel consessies te doen aan bv personeel, onderhoud materieel, etc.

let the past be the past.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• handoff
SPee schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:42:
https://thenextweb.com/ne...-route-to-the-netherlands

Blijkbaar wil FlixBus nu ook een FlixTrain gaan beginnen. En tussen Rotterdam en Oberhausen gaan rijden.
Ze claimen met veel lage prijzen te kunnen rijden dan NS/DB.
Hun materieel zou uit oud materieel van DB bestaan.

Ik betwijfel of ze wel aan die lage prijs kunnen komen, zonder te veel consessies te doen aan bv personeel, onderhoud materieel, etc.
Flixtrain rijdt al een paar jaar in Duitsland.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Vanmiddag heb ik even een auto-toertje gemaakt vanuit Winschoten met mijn moeder. Ik was eventjes benieuwd hoe het met de werkzaamheden aan de Friesenbrücke bij Weener ging. Ik ben benieuwd of deze nog volgens verwachting eind 2024 opgeleverd wordt.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:41
De grootste draaibrug van Europa! Indrukwekkend staaltje techniek, maar een absurde keuze - op voorhand al, maar nu de kosten meermaals over de kop zijn gegaan was een 200km/u dubbelspoortunnel niet alleen beter bruikbaar maar ook goedkoper geweest.

Die dubbelspoortunnel onder de Eems zal straks toch alsnog moeten als de backbone Randstad - Hamburg via Groningen gaat lopen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die spoortunnel heeft één probleem: die ligt niet diep genoeg voor de cruiseschepen van Meyer.
Ik hoor je zeggen: dan leg je hem toch dieper.
Nee, ik verwijs naar mijn eerste opmerking.

Open Source landkaart

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ArcticWolf
coyote1980 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:55:
De grootste draaibrug van Europa! Indrukwekkend staaltje techniek, maar een absurde keuze - op voorhand al, maar nu de kosten meermaals over de kop zijn gegaan was een 200km/u dubbelspoortunnel niet alleen beter bruikbaar maar ook goedkoper geweest.

Die dubbelspoortunnel onder de Eems zal straks toch alsnog moeten als de backbone Randstad - Hamburg via Groningen gaat lopen.
Grapje mag ik hopen? Een tunnel kost tegenwoordig 250.000 euro per meter en dat is puur de ruwbouw. 16 meter omlaag met 1:40 + 100 meter voor de dalbogen (topboog ligt op MV) x 2 + 400 meter rechtstand = 1680 meter ruwbouw = 420 miljoen euro.

Dit project is van 29 naar 49 miljoen gegaan. Dat is grof gezegd 10% van wat een tunnel zou kosten.
marcop23 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:55:
[...]

Lijkt me toch wel een gevalletje "beren op de weg zien". Als je bijvoorbeeld de 2400 doortrekt richting Groningen, kan dat toch gewoon? Vooral als de Lelylijn conflictvrij is met de bestaande lijn naar Leeuwarden.
Geen idee wat ik hier op moet zeggen... als het zo simpel zou zijn dan zouden mijn collega's van CV en CM geen baan meer hebben en kan jij ze vervangen? ;)

[Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 20-05-2023 21:52]

• coyote1980
Van 29 miljoen is project Friesenbrücke naar 200 miljoen gegaan (stand november 2022).

En qua diepte: er ligt ook een Emstunnel in de A31 Autobahn. De diepte van de Eems is ter plekke 12 meter, dus met die 16 meter ben je er wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
Hellingen voor treinspoor worden wel uitgedrukt in promilles in plaats van procenten.
De steilste helling in België is die van Ans, 3%, deze dus wel in procenten, en daar is specifieke opleiding voor nodig, en zijn ook opduwlocs voorzien. De volgende steilste hellingen zijn die van Antwerpen-Centraal -2. Daar spreken we over een i>=18, dus 18 promille. Dus een kilometer nodig om 18 meter te zakken. Treinen met 50% tractie, op 3kV, hebben moeilijkheden om uit de tunnel te geraken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:45
Volgens mij is de doorgang in Weener ook niet zo breed en ligt het dorp ook redelijk dicht aan het water. Zal ook wel gevalletje ruimte zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coyote1980
En men wilde daar graag weer een bovengrondse voetgangers-/fietsoversteek over de Eems. Dus de Friesenbrücke moet maar gezien worden als hele dure oplossing voor een Regionalbahn, niet als een oplossing voor grensoverschrijdend IC(E) verkeer.

Sowieso tijd voor een nieuw en beter nageleefd spoorverdrag met Duitsland, dat ding van Warnemünde uit 1992 had al lang en breed geüpdated moeten worden door onze minister van I&W.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ArcticWolf
coyote1980 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:43:
Van 29 miljoen is project Friesenbrücke naar 200 miljoen gegaan (stand november 2022).

En qua diepte: er ligt ook een Emstunnel in de A31 Autobahn. De diepte van de Eems is ter plekke 12 meter, dus met die 16 meter ben je er wel.
Dan is het zelfs MV + 12 meter + 3 meter (buffer tussen dek en doorvaartdiepte) + 8 meter (hoogte van een spoor tunnel tot bovenkantspoor) dus dan zit je (minimaal) op 23 meter diep x 40 + 100 x 2 + 400 = 2440m x 250.000 = 610 miljoen euro :+
Arator schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:39:
Hellingen voor treinspoor worden wel uitgedrukt in promilles in plaats van procenten.
De steilste helling in België is die van Ans, 3%, deze dus wel in procenten, en daar is specifieke opleiding voor nodig, en zijn ook opduwlocs voorzien. De volgende steilste hellingen zijn die van Antwerpen-Centraal -2. Daar spreken we over een i>=18, dus 18 promille. Dus een kilometer nodig om 18 meter te zakken. Treinen met 50% tractie, op 3kV, hebben moeilijkheden om uit de tunnel te geraken.
Klopt, hier is het zelfs 2,5 procent, maar steiler wil je ook niet voor een hoge snelheidslijn a 200km/u.

We gaan nu voor het eerst 3,5 procent toepassen bij een mogelijk project (nog geen akkoord op). Maar dat is voor licht materieel.

@ iedereen hier... Ik vind het leuk om te sparren over zaken maar er worden soms echt onrealistische dingen geroepen die er toch nooit gaan komen.
Probeer er een businesscase erbij te bedenken want anders wordt het niks...
Onze overheid heeft op dit moment helemaal geen plannen en visie om projecten op te starten die meer geld kosten dan ze ooit zullen opbrengen.

[Voor 51% gewijzigd door ArcticWolf op 21-05-2023 13:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coyote1980
Drontermeertunnel is 780 meter lang dubbelspoor 200km/u op 12 meter diep, volgens de berekening van @ArcticWolf kom je dan op: ((12 x 40 + 100) x 2) + 780 = 1.940 meter. Bij tegenwoordige prijs van 250.000 / meter kom je dan op 485mln euro.

De Drontermeertunnel is in 2012 overigens aangelegd voor 50mln euro...

Edit: die 780 meter is tussen de ingang / uitgang gemeten, maar zal ook vast al wat klim / daling bij inzitten. Neem gemakshalve 200 meter vlak voor het diepste punt dan kom je nog steeds op 340mln euro.

[Voor 24% gewijzigd door coyote1980 op 21-05-2023 14:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
coyote1980 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:00:
Drontermeertunnel is 780 meter lang dubbelspoor 200km/u op 12 meter diep, volgens de berekening van @ArcticWolf kom je dan op: ((12 x 40 + 100) x 2) + 780 = 1.940 meter. Bij tegenwoordige prijs van 250.000 / meter kom je dan op 485mln euro.

De Drontermeertunnel is in 2012 overigens aangelegd voor 50mln euro...

Edit: die 780 meter is tussen de ingang / uitgang gemeten, maar zal ook vast al wat klim / daling bij inzitten. Neem gemakshalve 200 meter vlak voor het diepste punt dan kom je nog steeds op 340mln euro.
Okay helemaal prima. d:)b

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Niet vergeten dat Duitsland kampioen is met budget overschrijdingen iets met een vliegveld en treinstation.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Illegal_Alien schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:53:
Niet vergeten dat Duitsland kampioen is met budget overschrijdingen iets met een vliegveld en treinstation.
Behalve dat ook onrealistische planningen.. Duitsland doet rustig 10 jaar over het verdubbelen van een spoorlijn of het bouwen van een tunnel of een brug.

Flickr

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ArcticWolf
ed1703 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Behalve dat ook onrealistische planningen.. Duitsland doet rustig 10 jaar over het verdubbelen van een spoorlijn of het bouwen van een tunnel of een brug.
*kugh* Arnhem CS *kugh* ;)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Mwah bijna Duitsland dus slechte invloeden ;) >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Dat is om bouwbedrijven aan het werk te houden :X

Flickr

Acties:
  • +5Henk 'm!

• handoff
Deze week begint European Sleeper met het rijden van de nachttrein tussen Brussel en Berlijn. Ze waren al aan het testen.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/24...p-overgang-bergen-op-zoom
"De auto voor haar reed te langzaam weg, waardoor haar auto stilviel terwijl ze op de overgang stond", zegt een woordvoerder.
Nee! Ze reed de spoorwegovergang op terwijl ze niet zeker wist of ze die weer vrij kon maken. Niet de schuld neerleggen bij de auto die voor haar rijdt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf
Jeltel schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:20:
https://nos.nl/artikel/24...p-overgang-bergen-op-zoom

[...]

Nee! Ze reed de spoorwegovergang op terwijl ze niet zeker wist of ze die weer vrij kon maken. Niet de schuld neerleggen bij de auto die voor haar rijdt.
Te langzaam optrekken heeft als neveneffect: uitlokking, de achterligger kan niet zien waarom jij zo langzaam op trekt, als er geen ruimte is blijf dan staan, als er wel ruimte is moet je gewoon doorrijden, zeker bij een overweg.
Ik heb het ook weleens bij een flitspaal gehad en ik snap nog steeds niet dat ik geen boete heb gehad, maar degene voor mij trok zo langzaam op dat ik er links ook niet meer langs kon omdat ik mij klem had gereden en toen werd het al weer oranje.
Sowieso is het asociaal om zo langzaam op te trekken, je hebt dan echt maling aan je mede weggebruikers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Flixtrain wil graag vanaf 15 december 2024 met deze drgl gaan starten.

De 3200 rijdt op dit moment in hetzelfde pad, dus heel zeker is dit niet.

Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• handoff
Dienstregeling 2025 wordt er weer eentje met veel grote wijzigingen. Zoals de Airportsprinter en het doortrekken van de IC direct naar Leeuwarden/Groningen/Enschede. Dus waarschijnlijk zijn er ook weer andere treintijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:10
Ze hebben waarschijnlijk gewoon het bestaande goederenpad ervoor gepakt. Als straks Rijswijk t/m Delft Campus en Schiedam viersporig zijn, zijn er op andere tijden nog wel paden te vinden die de reguliere treindienst verder niet raken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marcel Br
  • Laatst online: 11:04
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Te langzaam optrekken heeft als neveneffect: uitlokking, de achterligger kan niet zien waarom jij zo langzaam op trekt, als er geen ruimte is blijf dan staan, als er wel ruimte is moet je gewoon doorrijden, zeker bij een overweg.
Ik heb het ook weleens bij een flitspaal gehad en ik snap nog steeds niet dat ik geen boete heb gehad, maar degene voor mij trok zo langzaam op dat ik er links ook niet meer langs kon omdat ik mij klem had gereden en toen werd het al weer oranje.
Sowieso is het asociaal om zo langzaam op te trekken, je hebt dan echt maling aan je mede weggebruikers.
Je bent zelf verantwoordelijk, niet afschuiven op de voorganger.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:26

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

handoff schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:11:
Deze week begint European Sleeper met het rijden van de nachttrein tussen Brussel en Berlijn. Ze waren al aan het testen.

[Twitter]
En een artikel in de Volkskrant: http://digitalekrant.volk....15.0&vl_platform=android

Ik hoop dat het een succes wordt, want dan is het een mooie aanvulling op de routes naar Zwitserland en Oostenrijk. Naar het zuiden zou ook mooi zijn, zoals ze later willen gaan doen.

In ieder geval iets waar ik volgend jaar mogelijk gebruik van ga maken.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:51
Lol dat artikel is zo ongeveer een twitter bericht.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
DDX schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:56:
Lol dat artikel is zo ongeveer een twitter bericht.
Het hele verhaal staat hier maar zit achter de paywall (ik heb geen abonnement):
https://www.volkskrant.nl...tenminste-weer~b95c9fa90/

Opel Ampera-e (2020)

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Ik hoop eigenlijk weer op wat nachttreinen met de mogelijkheid om je auto mee te nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:24
paywalls omzeilen is dus niet de bedoeling

[Voor 88% gewijzigd door Standeman op 24-05-2023 14:23]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Illegal_Alien schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:28:
Ik hoop eigenlijk weer op wat nachttreinen met de mogelijkheid om je auto mee te nemen.
* Raven ziet liever betere/snellere verbindingen met Scandinavië :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:22:
[...]

En een artikel in de Volkskrant: http://digitalekrant.volk....15.0&vl_platform=android

Ik hoop dat het een succes wordt, want dan is het een mooie aanvulling op de routes naar Zwitserland en Oostenrijk. Naar het zuiden zou ook mooi zijn, zoals ze later willen gaan doen.

In ieder geval iets waar ik volgend jaar mogelijk gebruik van ga maken.
Ik ben hier vaak kritisch.. maar als ik voor 2 personen een coupe wil boeken naar Berlijn betaal ik 738 euro..
Ik weet niet of dat heel lang goed gaat zo.. ;w
Niet iedereen wil met 6 personen een coupe delen..

[Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 24-05-2023 13:03]

Flickr

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:51
Wesco schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:45:
[...]

Het hele verhaal staat hier maar zit achter de paywall (ik heb geen abonnement):
https://www.volkskrant.nl...tenminste-weer~b95c9fa90/
Gewoon even escape knop drukken tijdens laden van pagina 8)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ed1703 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Ik ben hier vaak kritisch.. maar als ik voor 2 personen een coupe wil boeken naar Berlijn betaal ik 738 euro..
Ik weet niet of dat heel lang goed gaat zo.. ;w
Betaal je dan niet gewoon één coupe (6 plaatsen)?
Ik zag dat er ligrijtuigen in de testtrein waren maar die zijn blijkbaar al volgeboekt, voor een ligplaats betaal je al € 119.

Open Source landkaart

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Maasluip schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:06:
[...]

Betaal je dan niet gewoon één coupe (6 plaatsen)?
Ik zag dat er ligrijtuigen in de testtrein waren maar die zijn blijkbaar al volgeboekt, voor een ligplaats betaal je al € 119.
Juist ja.. omdat ES geen andere mogelijkheden heeft als je wat meer prive wilt hebben.

Flickr

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je privacy wil dan moet je met de auto ;) Maar mijn ervaring is dat één coupe zo ongeveer altijd dezelfde prijs is, ongeacht met hoeveel personen je er in ligt.

Open Source landkaart

Acties:
  • +4Henk 'm!
Echter bij bijvoorbeeld de NightJet kan je voor een paar honderd euro een deluxe coupé in je eentje afhuren, inclusief eigen douche, toilet en ontbijt. Dat is veel aantrekkelijker dan een couchette afhuren voor bijna 800 euro waarbij je echt alleen maar een paar bedden krijgt.

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

EDIT schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:25:
Echter bij bijvoorbeeld de NightJet kan je voor een paar honderd euro een deluxe coupé in je eentje afhuren, inclusief eigen douche, toilet en ontbijt. Dat is veel aantrekkelijker dan een couchette afhuren voor bijna 800 euro waarbij je echt alleen maar een paar bedden krijgt.
Ja, ik wilde dit voorbeeld net aanhalen :) :)

Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf
Marcel Br schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:13:
[...]

Je bent zelf verantwoordelijk, niet afschuiven op de voorganger.
Lekker simplistisch antwoord, we zijn met z'n allen verantwoordelijk voor een veilige verkeerssituatie en we hangen allemaal vast aan bepaalde verwachtingen. Als jij om wat voor reden dan ook langzaam gaat optrekken verbreek je die verwachtingen en kan er een gevaarlijke situatie ontstaan zoals hierboven.

Bij kettingbotsingen vervalt (vaak) ook de regel dat de achterliggende partij fout is.

• handoff
Raven schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:56:
[...]

* Raven ziet liever betere/snellere verbindingen met Scandinavië :)
Ja, ik verwacht een betere verbinding met Kopenhagen en verder als de Fehmarnbeltverbinding af is. Hopelijk gaan aan de Duitse zijde het aanleggen van de sporen naar die tunnel voorspoedig, het is nog maar 6 jaar voordat het af moet zijn volgens de planning.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

handoff schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Ja, ik verwacht een betere verbinding met Kopenhagen en verder als de Fehmarnbeltverbinding af is. Hopelijk gaan aan de Duitse zijde het aanleggen van de sporen naar die tunnel voorspoedig, het is nog maar 6 jaar voordat het af moet zijn volgens de planning.
Hmm, dat duurt nog even :/

De snelste route nu (Enschede-Oslo S) is zo'n 20u10m, waarvan bijna 5u overstaptijd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Marcel Br
  • Laatst online: 11:04
ArcticWolf schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Lekker simplistisch antwoord, we zijn met z'n allen verantwoordelijk voor een veilige verkeerssituatie en we hangen allemaal vast aan bepaalde verwachtingen. Als jij om wat voor reden dan ook langzaam gaat optrekken verbreek je die verwachtingen en kan er een gevaarlijke situatie ontstaan zoals hierboven.

Bij kettingbotsingen vervalt (vaak) ook de regel dat de achterliggende partij fout is.
Niet simplistisch, maar duidelijk.
Laatst nog een auto voor me die ging rijden toen de bomen omhoog gingen maar het rode licht nog knipperde. Dan ben ik niet zo simplistisch om te gaan rijden (ja er kwam nog een trein).
En die opmerking over kettingbotsing kan ik niet terugvinden.

• ArcticWolf
Marcel Br schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:58:
[...]

Niet simplistisch, maar duidelijk.
Laatst nog een auto voor me die ging rijden toen de bomen omhoog gingen maar het rode licht nog knipperde. Dan ben ik niet zo simplistisch om te gaan rijden (ja er kwam nog een trein).
En die opmerking over kettingbotsing kan ik niet terugvinden.
Je geeft nu zelf aan dat de lampen nog knipperde, je weet helemaal niet wat de situatie was aangezien dat niet in het artikel staat. Misschien knipperde de lampen helemaal niet toen ze gingen rijden, dus het blijft simplistisch jouw opmerking, of eerder gezegd zwart/wit met eigen aannames.. heeft niks met duidelijkheid te maken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je een overweg oprijdt zonder zeker te weten dat je er ook af kunt rijden ben je gewoon niet snugger bezig. Het is ook gewoon een verkeersregel.

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• handoff
https://www.npostart.nl/w.../17-05-2023/VPWON_1349023

Human over reizen met de trein in Europa inclusief een interview met Heike Luiten, CEO van NS International.

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:57
Als de directrice van ns international al niet kan zeggen waarom de internationale treinen er niet zijn zoals verwacht...

• ArcticWolf
Maasluip schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:11:
Als je een overweg oprijdt zonder zeker te weten dat je er ook af kunt rijden ben je gewoon niet snugger bezig. Het is ook gewoon een verkeersregel.
Eens, maar onder verkeerkunde valt langzaam optrekken onder 'uitlokking', bewust of onbewust. Punt blijft dat als je langzaam optrekt het kan leiden tot gevaarlijke situaties omdat je verwachtingspatronen doorbreekt.
Het gebeurd vaak genoeg dat er auto's op overwegen hierdoor aangereden worden, heb het zelf ook live zien gebeuren in Driebergen-Zeist (oude situatie).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arator
In de verkeerswet in België staat het volgende
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Dus zelfs als je voorganger traag optrekt, mag je in principe niet volgen, als je niet zeker bent dat je het kruispunt kan vrijmaken. Een overweg wordt gelijkgeschakeld met een kruispunt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ArcticWolf
Arator schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:20:

[...]

Dus zelfs als je voorganger traag optrekt, mag je in principe niet volgen, als je niet zeker bent dat je het kruispunt kan vrijmaken. Een overweg wordt gelijkgeschakeld met een kruispunt.
Het ging mij niet om de schuld vraag maar er wordt hier altijd zo fel gereageerd op dergelijke situaties, niet alles is zwart/wit. Als railverkeerskundige hou ik mij dagelijks bezig met verwachtingspatronen en doorbreken daarvan met machinisten.
In de auto is het niet anders.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arator
@ArcticWolf Ik reageerde ook meer algemeen. Het klopt wat je zegt, je ziet in de verte een licht op groen springen, de eerste auto's beginnen te rijden, je voorganger trekt ook op, dus jij zet ook aan.
Ik had het meer op het blindelings aanschuiven op een kruispunt, ook al zie je dat je voorganger het kruispunt al niet kan vrijmaken.
Koppelen we dit nu aan een overweg, in de eerste situatie zal je normaal nog genoeg tijd hebben om de overweg vrij te maken. In België duurt het 30 seconden vooraleer de trein er is, dan mag je voorganger nog traag optrekken. In de 2de situatie bestaat de kans dat je dus niet meer van de overweg kan, en is er dus een kans op aanrijding. En dan speelt de schuldvraag natuurlijk wel mee.

Ik moet wel zeggen dat ik me ook pas meer bewust ben geworden dan deze zaken, sinds ik voor de spoorwegen werk. Bijvoorbeeld de "grote" overwegen in België hebben zowel rode als witte lichten (maanwit in vaktermen). Rood is duidelijk, en als de overweg open is flikkeren de witte lichten. Maar soms zijn de witte lichten ook gedoofd, en dat maakt een wereld van verschil.
Als de witte lichten knipperen, verzekert de infrastructuurbeheerder de veilige overtocht over een overweg. Zijn de witte lichten gedoofd, dan wordt dat eigenlijk een onbewaakte overweg, en is de weggebruiker verantwoordelijk voor zijn oversteek. Ik kan me niet herinneren dat dit ooit werd aangehaald tijdens de Belgische rijopleidingen, en ik heb die toch 2 keer gevolgd (voor 2 verschillende rijbewijzen).

Dan een ander topic. De aankomst van de European Sleeper te Brussel gaf de nieuwsdienst van VRT om een artikel te schrijven over nachttreinen, en daarvoor hebben ze gesproken met iemand van Back on Track, de Belgische federale minister van mobiliteit, en iemand van TreinTramBus. De minister, afkomstig van de Franstalige Groenen, heeft al plannen die die wil aansnijden bij het volgend Europese voorzitterschap van België. Verder zijn de Belgische subsidies voor nachttreinen goedgekeurd.
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) stelt de nachttrein graag voor als valabel alternatief voor het vliegtuig en kondigde in 2021 aan 2 miljoen per jaar uit te trekken voor subsidies aan treinaanbieders die internationale nachttreinen willen inleggen.

De Kamer heeft het wetsontwerp van Gilkinet over die steun gisteren goedgekeurd. "België zal het eerste Europese land zijn dat financiële steun verleent aan de nachttreinuitbaters", zegt de minister. "We willen van Brussel dé hub voor nachttreinen maken. Het aanbod moet ook nog toegankelijker worden zodat het ook voor gezinnen aantrekkelijker is."

Andere pijnpunten zijn de ticketverkoop, die op Europees vlak eenvoudiger moet worden, en informatie voor de reiziger, die veel toegankelijker moet worden. Minister Gilkinet wil dit naar eigen zeggen aankaarten tijdens het Belgische voorzitterschap van de EU, volgend jaar.
https://www.vrt.be/vrtnws...ngekomen-in-brussel-zuid/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 16:49
handoff schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:11:
[Twitter]
Zonder door te hebben dat het een nieuw concept was, hebben wij eind juni een lang weekend Berlijn gepland. Inderdaad op de heenweg met deze trein. Ik ben benieuwd! :)
Prijs is prima trouwens: nog geen tweehonderd euro voor twee personen in een gedeelde zespersoons slaapcoupé.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:47
Net voor het Pinksterweekend het maandelijkse Deutschland-ticket bij Deutsche Bahn afgesloten, ook voor de verdere zomermaanden. Prijs is wel wat hoger dan die 9-Euro tickets waren, maar nog steeds is 49€ voor onbeperkt reizen in het regionale verkeer een koopje. In principe heb je het er al na 2 dagen uit, een ticket voor NRW alleen kost 29 euro. Wel opvallend: Wilde vorig weekeinde naar Bielefeld, dacht slim te zijn en het ticket te kopen via internet op mijn telefoon, maar de website wilde daar niet aan en gaf een foutmelding. Via de computer lukte het wel.

Het gekke daaraan is dat het bestellen van een NRW ticket geen problemen opleverde, ik vermoed dat er iets misging met het invullen van de bankgegevens, vziw hoefde ik op de telefoon geen BIC-code (internationale bankcode) in te vullen, ook al had ik wel de optie om Nederland in te vullen als adres. Wellicht een foutje dat inmiddels is hersteld.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Arator schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:20:

[...]

Bijna juist, het is artikel 20.4 dat hier telt, niet 14.2.
20.4. De bestuurder mag een overweg niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die overweg zou moeten stoppen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
Rafael schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:36:
[...]

Bijna juist, het is artikel 20.4 dat hier telt, niet 14.2.

[...]
:D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:47
Mooi detail net: Conducteur roept in het Engels om dat de trein station Eindhoven binnenrijdt, inclusief overstapmogelijkheden en als toevoeging waar de bussen naar Eindhoven Airport vertrekken. Nog niet eerder opgemerkt, leuk om te horen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:43

NMH

Moderator General Chat
Punten voor vlijt, maar wellicht niet het beste idee ooit: :)

In het noordoosten van Duitsland heeft een man op eigen initiatief een spoorwegovergang aangelegd. Hij deed dat bij een goederenspoorlijn achter zijn huis in Blankenberg, in de buurt van Rostock. De politie spreekt van een gevaarlijke situatie en heeft het treinverkeer stilgelegd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nascar28
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:45
Keurig aangelegd niets meer aan doen een pareltje 🤣

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:58

Mappy

Piramide van Austerlitz

NMH schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:04:
Punten voor vlijt, maar wellicht niet het beste idee ooit: :)
[...]
Overweg is hier gemaakt: https://goo.gl/maps/7BuGJ3uACsZjzeb97
Dat beige paadje links naast het voormalige stationsgebouw (zwart dak) is naar beneden doorgetrokken. Paar meter naar het oosten ligt gewoon een overweg, dus het echte nut ontgaat me :D

Oude foto van het stationsgebouw, inclusief het hekje dat nu zwart is geverfd:
https://commons.wikimedia...eb%C3%A4ude_Nebenbahn.jpg

Er lijkt daar dus wel al een mogelijkheid tot oversteken te hebben gezeten vroeger.

Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Arator
Doet me een beetje denken aan een geval wij hebben gehad in Herentals. Vlak voor het station, komen daar 2 lijnen samen. In de spie tussen deze lijnen, liggen wat tuintjes.
Op een gegeven dag meldt een bestuurder dat er daar iets vreemd in/onder de rails ligt. Technische ploegen gaan ter plaatse, en vinden een irrigatiesysteem voor het achterste tuintje, dat is aangelegd onder de rails door, in het ballastbed.
De gebruiker van het achterste tuintje had blijkbaar ruzie met de gebruiker van het voorste tuintje. Dus de achterste geraakte niet meer in zijn tuintje met zijn wagen. Om zijn tuin toch te kunnen besproeien, had die dus leidingen onder de sporen gelegd naar een plek waar die wel zijn wagen kon parkeren. Op zijn aanhangwagen had die een 1000-litervat staan, koppelde zijn leidingen aan, en met een pomp kon die zijn tuin bewateren. Treinverkeer heeft toen ook stilgelegen totdat zijn leidingen verwijderd waren.

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee