Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

coyote1980 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:01:
[...]

[...]

Volgens pagina 18 van dit artikel is de baanvakbelasting Groningen - Zwolle in 2019 29.000 reizigers per dag.

Er zouden dus 8.000 van de 29.000 reizigers tussen Groningen en Zwolle afgesnoept worden.

[...]

Het lijkt wel alsof voorstander van een snelle lijn Randstad - Scandinavië over Groningen, Bremen en Hamburg zijn helemaal niet mag hier...
Deze aantallen zeggen mij dus al genoeg dat je de Lelylijn helemaal niet moet willen. En voorstander zijn is prima hoor. Ik ben blij dat men er in Den Haag iets realistischer in steekt vooralsnog.

Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:41
ed1703 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Deze aantallen zeggen mij dus al genoeg dat je de Lelylijn helemaal niet moet willen.
Ik kan niet zo veel met het autoriteitsargument.
En voorstander zijn is prima hoor. Ik ben blij dat men er in Den Haag iets realistischer in steekt vooralsnog.
Hoe staat Den Haag er in volgens jou? Het Ministerie van I&W heeft het namelijk nét voor elkaar gekregen om de Lelylijn dit kalenderjaar in het TEN-T extended core network te laten opnemen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

coyote1980 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Hoe staat Den Haag er in volgens jou?
Dat men vooral bezig is met opnieuw weer een haalbaarheidsstudie. De zoveelste. Die cijfers worden echt niet in een paar jaar rigoureus anders.
Vooral weer een zoethoudertje.

Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coyote1980
ed1703 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:25:
[...]

Dat men vooral bezig is met opnieuw weer een haalbaarheidsstudie. De zoveelste. Die cijfers worden echt niet in een paar jaar rigoureus anders.
Vooral weer een zoethoudertje.
Klopt, de ZZL had destijds al niet afgeschoten moeten worden, tijd dat men onderzoekt in wat voor vorm de lijn er moet komen te liggen (200km/u, 250km/u of 320km/u). Bij het eerdere potentieonderzoek is de rijksoverheid uitgegaan van een lijn tot Groningen met 250km/u, ben benieuwd waar men op uitkomt nu er meer focus op het internationale aspect van de lijn is.

We gaan het zien, misschien kan de overheid jou blij maken met weer een afgeschoten project (althans, ik proef dat dat je voorkeur heeft), en misschien kan de overheid mij blij maken met een flinke nationale en internationale spoorader erbij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

coyote1980 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Klopt, de ZZL had destijds al niet afgeschoten moeten worden, tijd dat men onderzoekt in wat voor vorm de lijn er moet komen te liggen (200km/u, 250km/u of 320km/u). Bij het eerdere potentieonderzoek is de rijksoverheid uitgegaan van een lijn tot Groningen met 250km/u, ben benieuwd waar men op uitkomt nu er meer focus op het internationale aspect van de lijn is.
Een 300 km/h lijn kost bakken met geld in dit land.
We gaan het zien, misschien kan de overheid jou blij maken met weer een afgeschoten project (althans, ik proef dat dat je voorkeur heeft), en misschien kan de overheid mij blij maken met een flinke nationale en internationale spoorader erbij.
Ik ben op zich niet tegen dit project, laat dat duidelijk zijn. Maar ik ben wel tegen een project die qua rendabele cijfers mogelijk z’n doelen niet haalt. Ik wil ook wel graag met sponsoring van de overheid over een weg rijden waar ik alle ruimte heb, maar niet als de verkeersintensiteiten niet in verhouding staan waar de belastingbetaler voor moet opdraaien. Als we dat zoals regelmatig in dit topic voorbij komt laten varen is het hek van de dam.

[Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 03-05-2023 12:43]

Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:28
coyote1980 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:33:
[...]

De verkenning is uitgezet op 200km/u.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coyote1980
ArcticWolf schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:54:
[...]

De verkenning is uitgezet op 200km/u.
Dank. Dat is ook waar de Lelylijn lobby voor ging. Vind ik zelf te voorzichtig, zo zonde om een ICE op 200 km/u afgeknepen te zien rijden, als een tijger in een kooitje. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
coyote1980 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:08:
[...]

Dank. Dat is ook waar de Lelylijn lobby voor ging. Vind ik zelf te voorzichtig, zo zonde om een ICE op 200 km/u afgeknepen te zien rijden, als een tijger in een kooitje. :D
Ik heb laatst uitgelegd waarom 200+ geen optie is, ga ik niet weer doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:26
ArcticWolf schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Misschien leuk dat soort uitwerkingen in de TS bij te houden?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coyote1980
ArcticWolf schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Ja die uitleg ken ik:
ArcticWolf schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:58:

Tot en met 200km/u kan (en mag) in Nederland gewoon met zand, ballast en dwarsliggers.
Boven de 200km/u moet onderheid worden en op beton gebouwd worden.
Kortom: onderheide pilaartjes met een betonbak op maaiveld plaatsen.

Heb nog in het topic gezocht of ik iets gemist had wat je kon bedoelen, maar niet kunnen vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 16:26
200km/u met de nodige bypasses zou al een heel eind komen. Uiteindelijk is AMS<>GRO ook weer niet heel ver van elkaar, ong 200km over bestaand traject, een uur a vijf kwartier als hij lekker kan doorrijden. Met 300 km/u zou je er maar 20 minuten afschaven in het beste geval.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +7Henk 'm!

• ArcticWolf
Hmm, ik kan de post ook niet 123 terugvinden :P

Maar nogmaals dan in Nederland is afgesproken is de maximum snelheid op standaard aardebaan vastgelegd op 200km/u.
Boven de 200km/u is een onderheide betonconstructie vereist.

Uit de ervaringen vanuit de HSL is het in Nederland niet de moeite waard om ooit weer een baan voor 200km/u+ te bouwen (gekeken naar kosten, reistijd en milieu > geluid en bouw).

De afstand waar effectief 300km/u gereden kan worden is relatief klein, terwijl de gehele constructie van begin tot einde geschikt moet zijn voor 300. Het toepassen van overgangsconstructies naar "lagere" constructie types is ook niet echt een optie aangezien dat andere problemen veroorzaakt. Onderhoud op de HSL is ook een groot probleem enerzijds vanwege de hoge slijtage en anderzijds vanwege de constructieproblemen (vandaar de TSB's de laatste tijd...).

Het verschil qua aanleg kosten tussen een standaard aardebaan met voorbelasting (zoals ze de Hanzelijn hebben gebouwd) en een volledig onderheide baan is absurd te noemen. Die investeringen komen alleen maar uit als je naar Osaka - Tokyo-achtige reizigersaantallen kijkt.

Hanzelijn: 24 miljoen euro per kilometer dubbelspoor
HSL: 70 miljoen euro per kilometer dubbelspoor

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coyote1980
ArcticWolf schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:04:
Hanzelijn: 24 miljoen euro per kilometer dubbelspoor
HSL: 70 miljoen euro per kilometer dubbelspoor
Als dit het uitgangspunt is dan snap ik de conclusie.

Maar is die HSL niet gewoon te duur gebouwd?

De 250km/u Deense Odense - Kauslunde verbinding is 25 kilometer voor 4,9mld kroon, ofwel 658mln euro, ofwel 26 miljoen euro per kilometer dubbelspoor. (bron)

Ik zou langer moeten zoeken om meer referenties te pakken, maar mijn indruk is dat het niet meteen 70 miljoen per kilometer dubbelspoor hoeft te kosten als je harder wilt dan 200km/u.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf
coyote1980 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Als dit het uitgangspunt is dan snap ik de conclusie.

De 250km/u Deense Odense - Kauslunde verbinding is 25 kilometer voor 4,9mld kroon, ofwel 658mln euro, ofwel 26 miljoen euro per kilometer dubbelspoor. (bron)

Ik zou langer moeten zoeken om meer referenties te pakken, maar mijn indruk is dat het niet meteen 70 miljoen per kilometer dubbelspoor hoeft te kosten als je harder wilt dan 200km/u.
Het plaatje in je link laat meteen het verschil tussen NL en Denemarken zien 8)7 Die lijn ligt gewoon op de aardebaan.

Omgerekend naar huidige indexatie zal de HSL om en nabij het dubbele kosten als je er nu 1 wilt bouwen. Eens dat de HSL effectief slimmer gebouwd kon worden, maar dan zal je nog niet in de buurt komen van die 25 miljoen euro per kilometer.

[Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 03-05-2023 14:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:14
coyote1980 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:19:
[...]
Misschien moet je je 'ns verdiepen in grondsoorten. De Nederlandse bodem is op een hoop plekken bijna vloeibaar te noemen. Daar zijn per definitie complere constructies voor nodig om daar dit soort krachten veilig op te krijgen.

https://www.socialcooling.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coyote1980
anboni schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Misschien moet je je 'ns verdiepen in grondsoorten. De Nederlandse bodem is op een hoop plekken bijna vloeibaar te noemen. Daar zijn per definitie complere constructies voor nodig om daar dit soort krachten veilig op te krijgen.
Ik weet dat we slappe bodem hebben in Nederland.

Ik weet niet wat HSL op slappe bodem in het buitenland kost. Dat we hier 70mln/kilometer dubbelspoor betalen is duidelijk, maar als dat in het buitenland 35mln/kilometer dubbelspoor zou kosten dan is de conclusie niet dat HSL op slappe bodem te duur is, maar dat we in Nederland iets verkeerd doen.

En misschien moeten we naar andere technieken kijken als we snelheid op slappe bodem willen realiseren, en was de Transrapid Maglev ZZL helemaal niet zo'n gek idee destijds.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf
coyote1980 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Ik weet niet wat HSL op slappe bodem in het buitenland kost. Dat we hier 70mln/kilometer dubbelspoor betalen is duidelijk, maar als dat in het buitenland 35mln/kilometer dubbelspoor zou kosten dan is de conclusie niet dat HSL op slappe bodem te duur is, maar dat we in Nederland iets verkeerd doen.

En misschien moeten we naar andere technieken kijken als we snelheid op slappe bodem willen realiseren, en was de Transrapid Maglev ZZL helemaal niet zo'n gek idee destijds.
Je maakt in mijn ogen een verkeerde vergelijking.

In het buitenland, zoals in je voorbeeld hierboven geeft aan dat het acceptabel is om een spoorlijn in ballast te maken voor 250km/u en in Frankrijk is dat zelfs mogelijk tot 350km/u (met standaard onderbouw). In Nederland is dat vastgesteld op 200km/u.

Spoor in ballast is qua bouwkosten de helft goedkoper dan spoor op beton/heipalen. Dus je gaat linksom of rechtsom in Nederland altijd van 25 miljoen euro per kilometer naar 50 miljoen euro per kilometer.

Dat er tijdens de bouw van de HSL fouten zijn gemaakt zegt niks over de ruwe bouwkosten van een bepaalde constructie.
Als je een eerlijkere vergelijking wilt maken tussen spoorconstructie kosten, is Japan nog de beste waarmee je Nederland kan vergelijken (qua lonen en materiaalkosten).
Zij bouwen veel HSL spoor op doorlopende betonconstructies (voornamelijk vanwege aardbevingen), maar de bouwkosten zouden volgens jouw theorie lager moeten zijn dan hier. Ik heb werkelijk geen idee wat een kilometer spoor daar kost...

[Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 03-05-2023 16:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:36
Sowieso zou de Lelylijn ook wel heel fijn zijn voor wat meer robuustheid in het spoorwegnet in Noord-Nederland. Afgelopen zaterdagmiddag wilde mijn broer van Utrecht naar Leeuwarden met de trein, maar ontdekte hij kort voor vertrek dat er werkzaamheden waren tussen Zwolle en Meppel, waardoor daar geen treinen reden.

Het beste alternatief bleek met de trein naar Alkmaar en dan met de Q-liner bus over de Afsluitdijk naar Leeuwarden, met alleen al negen stops in Noord-Holland (waarvan vier in Heerhugowaard ?!). Hij was blij dat hij op de terugweg 's avonds met mij mee kon rijden.

Zo'n single point of failure bij werkzaamheden en incidenten waarbij de noordelijke provincies niet meer bereikbaar zijn per trein is niet meer van deze tijd. En zeker niet als vervangend busvervoer door de NS in de praktijk de laatste jaren één groot drama was.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
Wesco schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:02:
Sowieso zou de Lelylijn ook wel heel fijn zijn voor wat meer robuustheid in het spoorwegnet in Noord-Nederland. Afgelopen zaterdagmiddag wilde mijn broer van Utrecht naar Leeuwarden met de trein, maar ontdekte hij kort voor vertrek dat er werkzaamheden waren tussen Zwolle en Meppel, waardoor daar geen treinen reden.

Het beste alternatief bleek met de trein naar Alkmaar en dan met de Q-liner bus over de Afsluitdijk naar Leeuwarden, met alleen al negen stops in Noord-Holland (waarvan vier in Heerhugowaard ?!). Hij was blij dat hij op de terugweg 's avonds met mij mee kon rijden.

Zo'n single point of failure bij werkzaamheden en incidenten waarbij de noordelijke provincies niet meer bereikbaar zijn per trein is niet meer van deze tijd. En zeker niet als vervangend busvervoer door de NS in de praktijk de laatste jaren één groot drama was.
Hoe waar dit punt misschien ook is voor de reiziger, het bied letterlijk 0,0 meerwaarde in de bestuursbeslissing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
Brent schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:12:
[...]

En dat is natuurlijk bi-zar en kortzichtigheid ten top (van de overheid, dat ze de invulling van het behalen van doelen ons zo in een hoek laten spelen). We moeten tegen Haagse oppervlakkigheid blijven strijden.
Toevallig gisteren:
https://www.spoorpro.nl/s...poorprojecten-onder-druk/
Voppen, die met zijn uitspraken nadrukkelijk met een schuin oog naar het kabinetsbeleid en de strenge regelgeving kijkt, noemt de trein de meest duurzame vorm van gemotoriseerd transport. “Zo leveren wij onze bijdrage aan de beperking van CO2-uitstoot en dragen we bij aan het behalen van de doelen uit het klimaatakkoord van Parijs”.

[Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 03-05-2023 16:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

coyote1980 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:45:
[...]

De HSL-Zuid heeft per kilometer 6x zoveel gekost als de LGV-Est.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Get!em
  • Laatst online: 16:37

Get!em

Oh die ja!

Vergeet ook niet dat de HSL op verschillende plekken tunnels heeft door bebouwd gebied, en oa vanwege slappe grond en -6nap op verschillende plekken op 7m boven maaiveld op palen gebouwd is. En ook half verdiept. En dan ook nog de voorbereiding voor de complexe overgang met metro en groeneboogA16 op een slappe ondergrond.
En nog het aquaduct bij de ringvaart. En enkele fly overs bij integratie met HRN.

Bovendien zijn de normen voor geluid niet goed toegepast door verkeerd materiaal en zijn hele stukken geluidswal vergeten of achteraf gedaan.

En als je dan ziet hoe die heipalen kruislings in de grond staan in de gekante bochten. En dan nog kan de trein er met snelheidsverlaging pas doorheen.

[Voor 12% gewijzigd door Get!em op 03-05-2023 22:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:56
Infrabel heeft in 2009 een naslagwerk over de HSL in België uitgebracht. Echt van die tafelleggers, met veel en mooie foto's. Maar er staan ook de investeringen in
• HSL1 : 1,42 miljard euro
• HSL2 + opwaardering van lijn 36 : 680 miljoen euro
• HSL3 : 830 miljoen euro
• HSL4 + opwaardering van lijn 25 : 1,57 miljard euro
• Totaal = 4,5 miljard euro
en dit voor 314km HSL. Ik vermoed dat de vernieuwing van de stations van Brussel-Zuid, Antwerpen en Luik ook is opgenomen in dit bedrag, maar dat het voor Luik verdeeld is over de HSL2 en 3.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:57
Ik neem aan dat de hogesnelheidslijnen in België niet zijn gebouwd op slappe ondergrond.

• Arator
handoff schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:28:
Ik neem aan dat de hogesnelheidslijnen in België niet zijn gebouwd op slappe ondergrond.
Het meeste is aangelegd op een ballastbed. Wel meerdere geboorde tunnels, ondermeer onder het stadscentrum van Antwerpen, en de tunnel van Soumagne. Bij die laatste moest er, buiten de boorkoppen, ook dynamiet gebruikt worden.
Wel kwam men kalksteen tegen, met ondergrondse holtes. Hiervoor werden betonnen palen van 25 cm diameter 30 meter diep in de ondergrond gegoten. Sommige brugpijlers staan bijvoorbeeld op 88 van die palen.
Tussen Leuven en Luik zaten er dan weer oude fosfaatmijnen in de grond. En verder ook weer kalksteen. Hier werd een betonplaat gegoten van 5,4 kilometer als fundering.
Ik kan me ook herinneren dat ergens gebruik werd gemaakt van gerecycleerd plastic als fundering, maar dat kan ik in de boeken niet meer terugvinden.

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:48
De HSL is ingeschreven op aanleg en onderhoud toch?
M.a.w. die 70 miljoen zijn de kosten voor aanleg en 25 jaar onderhoud, een contract wat BAM samen met Siemens heeft.

• ArcticWolf
Henkhuppelschot schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:24:
De HSL is ingeschreven op aanleg en onderhoud toch?
M.a.w. die 70 miljoen zijn de kosten voor aanleg en 25 jaar onderhoud, een contract wat BAM samen met Siemens heeft.
Het is onduidelijk welke kosten met het onderhoud zijn gemoeid, maar in die 70 miljoen zit echt geen onderhoud. Vooral op het punt slijtage heeft de overheid flink moeten bloeden. Estimate is dat er al 4 miljard euro extra is gemuteerd sinds de nacalculatie van 7,3 miljard.

Er is 100km "dedicated" HSL in NL (de rest is gedeeld), die heb ik gedeeld door 7 miljard en daar kwam 70 miljoen per km uit aangezien een deel ook betaald is door ProRail (wat niet in die 7,3 miljard zit).

Dit contract was net als de Noordzuidlijn een hybride van "bestek" en "UAV-GC" met financiering geweest, wat zeer nadelig heeft uitgepakt. Daarna zijn er wel revisies geweest op de contracteringsmethode om beter grip te krijgen op de financiën en de afbakening van de verantwoordelijkheid...

Maar blijkbaar willen wij dit soort drama in Nederland, ik dacht na het contractdrama van de A9 en later Zuidasdok dat we wel iets geleerd hadden van dergelijke contracten... maar niet dus :+

Zuidasdok is van 1,6 miljard naar 5,5 miljard gegaan }:O en onze oorspronkelijke wijziging van internationaal treinverkeer (CS > Zuid) is verschoven van 2028 naar 2037.

edit:
Even een korte toelichting over de problemen met dit soort contract vormen, laat ik even het ESGL project als voorbeeld nemen aangezien ik daar zelf bij een aanbestedende partij heb gezeten. Hierin probeerde ProRail de volledige verantwoordelijkheid van de grondstabiliteit af te schuiven op de aannemer en er was een plafondbedrag ingesteld. Je moest dus als aannemer een risico opslag in je aanbieding opnemen.

Hoeveel procent is dat? Dat ligt dus helemaal aan de kans van optreden (en Groningen staat niet echt bekend om z'n geweldige stabiliteit). Stel dat de kans hoog is, dan bereken je het gevolg... wat is de schade die kan ontstaan bij afschuiven en die kosten tel je bij je aanbieding op. Tijdens de calculatie fase kwamen wij met ieder scenario boven het plafondbedrag uit. Vanuit EMVI criteria (milieu, snelheid in bouwen, slim bouwen, beheersing etc...) kan je een virtuele korting krijgen op je inschrijving. Maar zelfs als je die zou winnen dan was het niet zeker of je onder het plafond bedrag kon komen. Wij hebben toen niet ingeschreven.

Er is bij Zuidasdok iets vergelijkbaars gebeurd, ik weet niet de ins en outs van de gebeurtenissen maar ze hadden voornamelijk ruzie over de gevolgschade bij mogelijk uitvoeringsfalen. De gevolgschade was zo groot dat de aannemende partij die kosten nooit zou kunnen dragen als ze optraden (en die kans is best groot rondom de Zuidas). De aannemende partij zou bij de minste fout per direct failliet zijn verklaard (dit was ook bij het A9 project).

Het lastige is de afbakening van dergelijke situaties in contracten en de "eerlijkheid" van het afschuiven dergelijke problemen. Kan je als overheid verwachten dat een aannemende partij een dergelijk risico op zich kan nemen? Anderzijds snap ik de overheid dat zij de kosten willen drukken... dit soort contract issues leiden constant naar budgetoverschrijdingen en "ruzies".

Bij de HSL gebeurt hetzelfde, daarin wordt langzamer gereden dan contractueel was vastgelegd en daarom kunnen ze extra onderhoudsgeld krijgen van de overheid. Ook bij de kunstwerk problemen die nu optreden, in hoeverre is dit een probleem van de onderhoudsaannemer (sowieso een andere BV dan de BV die het gebouwd heeft), welkom in de bouwwereld ;)

[Voor 44% gewijzigd door ArcticWolf op 04-05-2023 08:22]

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:28

Trein rijdt groep mensen aan in Duitsland: twee doden en meerdere gewonden

Zeker twee mensen zijn om het leven gekomen door een treinongeval in de buurt van Keulen. De autoriteiten zeggen volgens Duitse media dat een trein een groep mensen heeft aangereden. Daardoor raakte ook een onbekend aantal personen gewond.

De betrokken trein is waarschijnlijk een intercity die passagiers vervoerde. De personen die zijn aangereden waren vermoedelijk bezig met werkzaamheden aan het spoor. De hulpdiensten zijn met groot materieel uitgerukt om hulp te verlenen.

Het ongeval vond volgens de eerste berichten plaats bij een spoorwegovergang. Die bevindt zich bij de plaatsen Hürth en Fischenich in de aan Nederland grenzende deelstaat Noordrijn-Westfalen. Volgens de regionale krant Kölner Stadt-Anzeiger staken de slachtoffers het spoor over toen ze geraakt werden door de hogesnelheidstrein.
Bron

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IC 2005, een dubbeldekker ("waarschijnlijk een intercity", "de hogesnelheidstrein" :F )
Tot dusver 2 doden en 5 gewonden, waarbij het blijkbaar geen fysieke verwondingen zijn en één gewonde in de trein.

[Voor 26% gewijzigd door Maasluip op 04-05-2023 14:39]

Open Source landkaart

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:05
ArcticWolf schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:58:
[...]
Als je een eerlijkere vergelijking wilt maken tussen spoorconstructie kosten, is Japan nog de beste waarmee je Nederland kan vergelijken (qua lonen en materiaalkosten).
Zij bouwen veel HSL spoor op doorlopende betonconstructies (voornamelijk vanwege aardbevingen), maar de bouwkosten zouden volgens jouw theorie lager moeten zijn dan hier. Ik heb werkelijk geen idee wat een kilometer spoor daar kost...
Het meest recente stukje van het Shinkansen netwerk is de Nishi-Kyushu Shinkansen (afgelopen maandag nog gebruik van gemaakt met de JR Pass).

Stukje van 66 kilometer heeft ¥620 miljard gekost. Omgerekend naar Euro’s kom je dan op een dikke €60 miljoen per kilometer uit.

Al gaat deze lijn wel voor meer dan de helft onder geboorde tunnels in de bergen door.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:25

Snow_King

Konijn is stoer!

Deze week met de trein Venlo<>Londen gedaan voor het bezoek aan een conferentie.

Voorheen heb ik het deels met de auto gedaan door naar Brussel te rijden, daar in de Q-Park onder Midi/Zuid te parkeren en daar de Eurostar te pakken. Door Corona al even niet in Londen geweest, maar nu hebben we de Eurostar vanaf Rotterdam.

Allereerst: Ik irriteer mij toch wel mateloos aan die security en passport check. Kost allemaal zo veel tijd. Lijkt wel bijna vliegen. 45 min voor mijn trein aanwezig zijn voelt echt als verloren tijd. Maar goed.

Dit keer dus met de NS naar Rotterdam en daarna de Eurostar in Rotterdam gepakt. Ging prima! 1e klas de gehele reis en gewoon een prima reis.

Ik was nu 45 min langer onderweg dan met de auto via Brussel, maar de gevaarlijke factor 'file' nam ik wel weg. Want dat is richting Brussel een groot risico.

Nu rustig in de trein mijn presentatie kunnen maken die ik in Londen zou geven :-)

Wel valt het mij op dat de trein tussen Antwerpen en Brussel maar erg langzaam rijd, is dat wel echt een HSL spoor?
ed1703 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Deze aantallen zeggen mij dus al genoeg dat je de Lelylijn helemaal niet moet willen. En voorstander zijn is prima hoor. Ik ben blij dat men er in Den Haag iets realistischer in steekt vooralsnog.
Maar is dat wel eerlijk? 100 jaar geleden 'deed men gewoon' en kwamen er spoorlijnen waar we nu nog steeds profijt van hebben.

Infrastructuur leg je voor een hele lange tijd aan. Voor een moment na de horizon die we nu kunnen zien.

Ik vind juist dat we ons minder 'druk' moeten maken over projecties in aantallen, maar vooral moeten kijken naar logische verbindingen. Daar is dit er 1 van.

Evenals dat Breda<>Utrecht er echt eens moet komen en dat de Maaslijn in Limburg gewoon heel snel moet worden af gemaakt. Er hoort gewoon een Intercity van Nijmegen naar Maastricht te rijden via Venlo en Roermond.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Snow_King schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:26:

Maar is dat wel eerlijk? 100 jaar geleden 'deed men gewoon' en kwamen er spoorlijnen waar we nu nog steeds profijt van hebben.
Infrastructuur leg je voor een hele lange tijd aan. Voor een moment na de horizon die we nu kunnen zien.
Ik vind juist dat we ons minder 'druk' moeten maken over projecties in aantallen, maar vooral moeten kijken naar logische verbindingen. Daar is dit er 1 van.
Als iedereen dit bij elk project doet (niet alleen spoor) zal dit land behangen worden met schulden. Ook al ben ik het verder wel met je eens, zolang de kosten niet te hoog worden (geen 12 miljard ramingen voor een lelylijn bijvoorbeeld) en daarbij wil ik ook niet zaken als een toeslag zoals op Shl - Rtd. Maar afgezien daarvan vind ik een spoorlijn aangelegd in als voorbeeld 1876 nou niet echt vergelijkbaar met nu. Het punt is ook niet dat ik die kant ook niet op zou willen, maar het probleem is dat er dan nog eens tientallen projecten op die basis aangelegd willen worden. Dat is financieel niet haalbaar. Opdringen door andere asfaltprojecten niet uit te voeren is binnen deze politiek een no-go. Nog afgezien dat we al die autorijders niet eens kunnen vervoeren, al is het alleen al omdat het aantal inwoners van dit land groeit als kool. NS kan het straks zelfs met PHS waarschijnlijk ook niet meer rondbreiden in de randstad. Iedereen die rond Amsterdam/Almere/Schiphol, Utrecht/Gouda/Den Haag en Rotterdam eo reist kan dit beamen.
Zelfs als we een wat linkser kabinet zouden hebben en we grotendeels de transitie hebben gemaakt naar meer Co2 neutraal, dan ontslaat dat de politiek nog steeds niet om te investeren in asfalt. De beweging van politieke voorkeur is ook niet zodanig dat zoiets mogelijk zou zijn.
Evenals dat Breda<>Utrecht er echt eens moet komen en dat de Maaslijn in Limburg gewoon heel snel moet worden af gemaakt. Er hoort gewoon een Intercity van Nijmegen naar Maastricht te rijden via Venlo en Roermond.
Ook dat loopt deels stuk op het kostenplaatje. (maaslijn was inmiddels al opgelopen tot 300 miljoen vanwege iets met inflatie) Ben benieuwd of er nu iemand gaat instappen op dat project.
Ik vraag mij overigens af of die IC er wel komt, want dat zal wel deels weer bijten met het HRN.
Niet dat ik wil denken in problemen, maar ik probeer mij vooral voor te stellen hoe de landelijke politiek met zoiets omgaat icm NS.

[Voor 25% gewijzigd door ed1703 op 06-05-2023 08:21]

Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
Snow_King schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:26:
Wel valt het mij op dat de trein tussen Antwerpen en Brussel maar erg langzaam rijd, is dat wel echt een HSL spoor?
Voor het korte antwoord : neen
Voor het langere antwoord :
Die HSL is er toen niet gekomen, het compromis was enkel HSL naar de grenzen.
https://gathering.tweaker...message/75227936#75227936

En wat is langzaam? Lijnsnelheid is er normaal 160km/u.
Het station van Mortsel-Oude-God, gelegen op die lijn, ligt daar in een tunnel. Als er een trein aankomt, klinkt er eerst een sirene en dan sluiten automatische deuren de traphallen af. De luchtverplaatsing wanneer een trein aan 160km/u die tunnel induikt is zo groot, dat mensen van de trappen werden geblazen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 22:00
Arator schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:48:
[...]
En wat is langzaam? Lijnsnelheid is er normaal 160km/u.
Het station van Mortsel-Oude-God, gelegen op die lijn, ligt daar in een tunnel. Als er een trein aankomt, klinkt er eerst een sirene en dan sluiten automatische deuren de traphallen af. De luchtverplaatsing wanneer een trein aan 160km/u die tunnel induikt is zo groot, dat mensen van de trappen werden geblazen.
En daar zijn ook beelden van

Acties:
  • +6Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 16:31
En ik maar denken dat ik wegblazende mensen te zien krijg >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arator
St00mwals schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:04:
[...]

En ik maar denken dat ik wegblazende mensen te zien krijg >:)
Nog steeds geen wegvliegende mensen :N , maar toch een voorbeeld van de kracht van de luchtverplaatsing. Hou het struikje rechts in het oog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:47
Doet me denken aan Station Delft, waar ook dit probleem speelde.

let the past be the past.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:47
Zomaar een vraagje tussendoor; wanneer zijn jullie voor het laatst gecontroleerd in de trein op het hebben van een ticket?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:19

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Maarten_E schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:28:
Zomaar een vraagje tussendoor; wanneer zijn jullie voor het laatst gecontroleerd in de trein op het hebben van een ticket?
Vanochtend vrijwel direct na vertrek.

En van de week geloof ik ook wel een paar keer.

Los daarvan mag het wel vaker denk ik. En ik zie wekelijks, bijna dagelijks zwartrijders poortjes proberen te passeren, is zelf bij mij gebeurd. Dan lopen ze gewoon achter je aan voordat het poortje dicht is. Daar mag best meer toezicht op zijn.

[Voor 27% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 06-05-2023 19:41]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Evest
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Donderdag nog. In een ICE nabij München :P

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zojuist nog. En tegenwoordig bijna dagelijks werk 1-2 keer per 4 treinen waar ik in zit.

Zonet ook nog een handige... Ga je zwartrijden, al niet slim maar dan ook nog in de 1e klas. Krijg je dan nog een bonus op de factuur?

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:47
Ik vraag het omdat ik mij oprecht niet kan herinneren wanneer ik voor het laatst ben gecontroleerd. Misschien 2x na Corona (2022} maar dat is het ook. Dacht dat omdat veel stations tegenwoordig poortjes hebben men minder controleert maar blijkbaar niet. En ik reis toch meerdere keren per maand, alleen wel vaak in de avond en het weekeinde.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

In het weekend reis ik geregeld met 5-8 treinen, hangt een beetje af waar ik naartoe ga en lopende de dag reis ik weer met andere treinen. Het gebeurt geregeld dat ik na een uur in een bepaalde trein nog geen HC heb gezien. Op Amsterdam Centraal staat personeel V&S meelopers af te vangen. Van mij mag de controle in de trein wel wat omhoog.

Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
Dagelijks idd, soms wel 2x per dag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Bastien schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:39:
[...]

Zojuist nog. En tegenwoordig bijna dagelijks werk 1-2 keer per 4 treinen waar ik in zit.

Zonet ook nog een handige... Ga je zwartrijden, al niet slim maar dan ook nog in de 1e klas. Krijg je dan nog een bonus op de factuur?
Vd andere kant, als je het dan doet, doe het dan iig goed :+

Maar je krijgt de prijs van de rit + 50 euro wettelijke verhoging als “boete”. Word je in de 1e klas gepakt lijkt het me dat je dan dus een eerste klas kaartje krijgt + boete.

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:44

franssie

Save the albatross

Ik reis niet vaak, omgeving Amsterdam. Misschien twee reizen per maand. Nooit conrole, heel soms zit ik in de buurt van een conducteur die de deuren opendoet, maar die loopt dan ook weer terug naar de eerste klas stoelen van de sprinter.
Ze zijn onderbezet en willen de confrontatie niet aangaan lijkt me, zie ook de aanrandingen in de treinen naar de kop vaan Noord Holland. Het komt op mij over als een niemandsland.
Er is nu zo weinig personeel aan bord dat ik het helaas ook wel snap, maar het doet het product schade.

[Voor 7% gewijzigd door franssie op 06-05-2023 21:27]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 06:37
JRR schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:20:
[...]

Het meest recente stukje van het Shinkansen netwerk is de Nishi-Kyushu Shinkansen (afgelopen maandag nog gebruik van gemaakt met de JR Pass).
Hoop dat je hem gecombineerd hebt met de '2 star 4047'.

Maar die lijn laat ook weer zien dat zelfs in Japan het niet eenvoudig is om een nieuwe lijn te bouwen. Er ontbreekt nog een stukje om deze lijn te doen aansluiten op de lijn tussen Hakata en Kagoshima, maar Saga prefectuur ligt dwars omdat voor die prefectuur de kosten niet opwegen tegen de baten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Ze blijven nog lekker staken bij Connexxion. Nog steeds staat op deze borden in Enschede onderstaande. Inmiddels al ruim een maand.

Beetje rare foto. :+

Op dit ding staat nu trouwens ook dat /var bijna vol is.

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:05
Blokker_1999 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:42:
[...]

Hoop dat je hem gecombineerd hebt met de '2 star 4047'.

Maar die lijn laat ook weer zien dat zelfs in Japan het niet eenvoudig is om een nieuwe lijn te bouwen. Er ontbreekt nog een stukje om deze lijn te doen aansluiten op de lijn tussen Hakata en Kagoshima, maar Saga prefectuur ligt dwars omdat voor die prefectuur de kosten niet opwegen tegen de baten.
Paste helaas niet in het schema de '2 star 4047'. Ik zat in Fukuoka en ben een dag naar Nagaski geweest. Eerst vanaf Hakata de oranje gekleurde 'Huis ten Bosch' intercity genomen en daarna op Takeo Onsen de Komome Shinkansen gepakt voor het laatste stuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 17:44

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Bastien schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:02:
Ze blijven nog lekker staken bij Connexxion. Nog steeds staat op deze borden in Enschede onderstaande. Inmiddels al ruim een maand.

[Afbeelding]
Waar staat dat dan vermeld? :P

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dolan
Bastien schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:02:

[Afbeelding]
Mocht je er langs komen, zou je het nummer van het scherm willen sturen? Staat op de onderzijde van het scherm :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:26:
[...]

Waar staat dat dan vermeld? :P
Bij zowel de fietsenstalling als in de stationshal.
Dolan schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:08:
[...]

Mocht je er langs komen, zou je het nummer van het scherm willen sturen? Staat op de onderzijde van het scherm :-)
Als ik het niet vergeet zal ik dat doen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 17:44

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Bastien schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:12:
[...]
Bij zowel de fietsenstalling als in de stationshal.
[...]
Ik doelde op die error :P
Hoe ziet de error eruit?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:58:
[...]

Ik doelde op die error :P
Hoe ziet de error eruit?
Ow. :D

Gewoon een popup op het scherm, heb ook al wel eens iets over een kernel zien staan geloof ik. Als die er nog is morgen zal ik daar ook wel een foto van maken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
[...]

11288 en 11948. Waarbij de laatste ook dit toont:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:57
Volgens mij mag de software van de schermen ook geüpdatet worden. Het blokje linksboven het spoornummer is al een tijdje blauw gekleurd. Stoorde er al aan sinds de introductie van de schermen :o .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dolan
Bastien schreef op maandag 8 mei 2023 @ 05:42:
[...]

Dank. Ik meld ze intern even ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Dolan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:04:
[...]

Dank daarvoor! De var melding was weg vanmiddag, de staking gaat nog steeds door. :+

En ineens werkt de in- en uitcheck melding van de app ook weer, na een half jaar afwezigheid. Nu nog even wachten op vertraging of die meldingen/seintjes ook weer functioneren... Dat die vertraging nog maar even mag duren! Al kan dat telefoonafhankelijk zijn geweest dat dat stuk was (Pixel 6A). Heb het ooit wel eens doorgegeven maar daar krijg je geen feedback op behalve dank voor je melding.

Onlangs ook al het openen van de fietsenstalling poortjes een heel stuk versneld. Straks heb ik niets meer te mekkeren over. :X :D

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

Bastien schreef op maandag 8 mei 2023 @ 05:42:
[...]

[Afbeelding]
Zit daar een hele GTK+ Linux DE ala GNOME Shell achter? :+

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:57

Creesch

bla bla!

silverball schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:00:
[...]

Zit daar een hele GTK+ Linux DE ala GNOME Shell achter? :+
Wel zoiets ja, de GUI van die schermen moet ergens op draaien. Als ik het me goed herinner was het tot een paar jaar terug zelfs Flash gebaseerd. Maar dat was toen het hele infoplus systeem nog bij ProRail stond en in onderhoud was. Ondertussen is het volgens mij helemaal overgenomen door NS en ook grotendeels herschreven als ik e.a. goed heb begrepen.

• ArcticWolf
Arator schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Nog steeds geen wegvliegende mensen :N , maar toch een voorbeeld van de kracht van de luchtverplaatsing. Hou het struikje rechts in het oog.
[YouTube: Trains at Mortsel - Oude God Station compilation]
Grappig dat waarschuwingsgeluid. Zouden ze hier ook moeten doen, maar goed we zijn wel aan het testen om weer 160km/u (en misschien zelfs 200) toe te staan langs perrons. Zijn laatst wat tests geweest 's nachts op de Hanzelijn met vrijwilligers.

• ExiZTeNcE
  • Nu online
ArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:53:
[...]

Grappig dat waarschuwingsgeluid. Zouden ze hier ook moeten doen,
[…]
Denk dat de mensen die daar in die flat wonen er heel anders over denken :+
Maar voor de attentie idd wel perfect

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• Get!em
  • Laatst online: 16:37

Get!em

Oh die ja!

ExiZTeNcE schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:59:
[...]

Denk dat de mensen die daar in die flat wonen er heel anders over denken :+
Maar voor de attentie idd wel perfect
Naja, bij zo'n alarm denk ik in eerste instantie niet aan een voorbijrazende trein. De attente machinist die ook nog even toetert, dan weer wel :P

Overigens qua luchtverplaatsing: deze wordt voornamelijk veroorzaakt doordat hij door een tunnel heen rijdt en de lucht dus niet bovenlangs weg kan. Tevens zie je dat de stroomlijn van de thalys al minder verplaatsing veroorzaakt.

• ArcticWolf
Get!em schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:07:
[...]

Naja, bij zo'n alarm denk ik in eerste instantie niet aan een voorbijrazende trein. De attente machinist die ook nog even toetert, dan weer wel :P

Overigens qua luchtverplaatsing: deze wordt voornamelijk veroorzaakt doordat hij door een tunnel heen rijdt en de lucht dus niet bovenlangs weg kan. Tevens zie je dat de stroomlijn van de thalys al minder verplaatsing veroorzaakt.
De Thalys rijdt niet zo hard als de IC Brussel ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arator
ArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:53:
[...]

Grappig dat waarschuwingsgeluid. Zouden ze hier ook moeten doen, maar goed we zijn wel aan het testen om weer 160km/u (en misschien zelfs 200) toe te staan langs perrons. Zijn laatst wat tests geweest 's nachts op de Hanzelijn met vrijwilligers.
Die waarschuwing is dus wel enkel daar. Op andere (openlucht)perrons waar ze aan 160km/u voorbij razen, heb je dat niet.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54

BazzH

Kei-goed...

[...]

echo > /var/log/messages.... en weer door.

Think smart........ Act stupid........

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zag die melding gisteren ook op één van de reclameschermen op Eindhoven Centraal.

[Voor 9% gewijzigd door Commendatore op 11-05-2023 11:51]

• thof1
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:16

thof1

FP ProMod
Weet iemand hier of er iets veranderd is aan de voorwaarden van de NS Businesscard i.c.m. P+R?
Sinds deze week krijg je niet meer het reizigerskortingtarief als je parkeert zonder te reizen met een businesscard lijkt het (Amersfoort). Was afgelopen jaren wel het geval :-)

Tijd voor glasvezel in Apeldoorn? Praat en denk mee in een speciaal topic.

• Bastien
  • Niet online
thof1 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:44:
Weet iemand hier of er iets veranderd is aan de voorwaarden van de NS Businesscard i.c.m. P+R?
Sinds deze week krijg je niet meer het reizigerskortingtarief als je parkeert zonder te reizen met een businesscard lijkt het (Amersfoort). Was afgelopen jaren wel het geval :-)
Volgens https://www.ns.nl/zakelijk/deur-tot-deur/parkeer-en-reis moet je wel reizen voor de korting. Dus mogelijk hebben ze een update gedaan van de automaat of zo?

Verder geen idee... ik parkeer de fiets geheel gratis :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 19:14

RoyK

Illustrator

Beste OV rijders, het lijkt erop dat ik binnenkort 2 tot 3 dagen per week naar Utrecht zal moeten gaan reizen vanuit Schiedam. Als ik voor OV zou kiezen, zou het gaan om een rit via bus, trein, trein, bus. De totale rit zal tussen de 1,5 en 2 uur duren. Dat is best pittig al zeg ik het zelf :P

Ik ben al heel lang niet meer in het OV te vinden en ben nieuwsgierig naar ervaringen op deze lijn. Ik kan me goed voorstellen dat het een druk traject is. Misschien kan je niet altijd zitten. Misschien zijn er om de haverklap vertragingen. Is het een beetje te doen om te lezen of misschien zelfs wat te werken in de trein? Of is dit een te romantisch beeld? Ook lees ik in dit topic toch wel wat over onprettige momenten in de trein door onderbezetting en asociaal gedrag. Zit je nog wel veilig met je laptopje?

Met de auto is het een klein uurtje zonder files. Uiteraard zullen er files zijn. Daar kan ik misschien creatief mee omgaan. Lekker vroeg weggaan bijvoorbeeld, en op tijd naar huis om de spitsen te vermijden.

Ik been heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen.

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RoyK schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:20:
Beste OV rijders, het lijkt erop dat ik binnenkort 2 tot 3 dagen per week naar Utrecht zal moeten gaan reizen vanuit Schiedam. Als ik voor OV zou kiezen, zou het gaan om een rit via bus, trein, trein, bus. De totale rit zal tussen de 1,5 en 2 uur duren. Dat is best pittig al zeg ik het zelf :P

Ik ben al heel lang niet meer in het OV te vinden en ben nieuwsgierig naar ervaringen op deze lijn. Ik kan me goed voorstellen dat het een druk traject is. Misschien kan je niet altijd zitten. Misschien zijn er om de haverklap vertragingen. Is het een beetje te doen om te lezen of misschien zelfs wat te werken in de trein? Of is dit een te romantisch beeld? Ook lees ik in dit topic toch wel wat over onprettige momenten in de trein door onderbezetting en asociaal gedrag. Zit je nog wel veilig met je laptopje?

Met de auto is het een klein uurtje zonder files. Uiteraard zullen er files zijn. Daar kan ik misschien creatief mee omgaan. Lekker vroeg weggaan bijvoorbeeld, en op tijd naar huis om de spitsen te vermijden.

Als je met de auto gaat, zorg, dat je voor 15:00 weer onder de Gouwe door bent.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Nu online

Heb het een tijd gedaan vanaf Voorne Putten.. Vertragingen trein vielen mij mee, om op Rotterdam Centraal te komen was voor mij het grootste drama (meer reistijd vanuit huis naar Rtd dan van Rtd naar kantoor via Utrecht Centraal). Dus ik zette meestal mijn auto op Rotterdam Alexander neer op het P+R terrein. Gratis parkeren als je met het OV verder reist. Daarvandaan directe verbinding naar Utrecht, en geen drama op de a20/a12 met de auto.

Qua zitten/werken in de trein vind ik lastig inschatten, scheelt heel erg hoe laat je reist. Als je de trein om 8 uur/half9 pakt kun je denk ik gaan staan. 1e klas is de kans een stuk groter om rustig te kunnen werken. Onveilig gevoel zelf nooit gehad, zeker niet in/rond de spits. Laatste trein zal dat anders zijn wellicht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:15
https://www.vrt.be/vrtnws...uto-op-overweg-in-bilzen/

In België was het gisteren weer eens prijs ...

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
De beelden gingen al een ganse ochtend rond op social media. Dan is het populaire HLN die beelden ook gaan delen, dus de persdienst van Infrabel moest wel reageren. Zonder die beelden was het een faits divers geweest in de lokale kranten, en een dossiernummer bij ons.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:25

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik kwam hem al op Dumpert tegen, toen moest ik ineens aan deze post denken: https://www.dumpert.nl/item/100061056_fd5fcb10

Dit bewijst maar weer eens dat we echt nog heel veel maatregelen moeten treffen bij overwegen. Afzettingen als deze moeten nog veel stricter en moeilijker wat mensen gaan er nog steeds omheen.

Gelukkig zorgen we er in Nederland voor dat zo veel mogelijk overwegen (alle nieuwe?) een ongelijkvloerse kruising zijn.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Snow_King schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:29:
[...]

Ik kwam hem al op Dumpert tegen, toen moest ik ineens aan deze post denken: https://www.dumpert.nl/item/100061056_fd5fcb10

Dit bewijst maar weer eens dat we echt nog heel veel maatregelen moeten treffen bij overwegen. Afzettingen als deze moeten nog veel stricter en moeilijker wat mensen gaan er nog steeds omheen.
Dit bewijst vooral dat we veel strenger moeten zijn op wie er nog op latere leeftijd gebruik mogen maken van een rijbewijs. Vroeg of laat komen dit soort personen in nog veel ergere situaties terecht.

Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:32
Raar, dat die bestuurder ook in de auto blijft zitten. Is gevaarherkenning in België niet een onderdeel van je rijopleiding of zo?

Sowieso een slagboom, hekje of wat dan ook brengt minder schade toe aan een auto dan een trein, waarom rijdt men daar niet tegen aan? Vragen vragen vragen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Blijft zitten? Stapt uit, zet een hekje aan de kant en stapt dan weer in. En kan om een of andere reden de auto dan niet meer in beweging krijgen.

En zo te zien een wat oudere bestuurder. Die kregen hun rijbewijs al helemaal bij een pakje boter. Nee, letterlijk. Rijopleiding in België was zelfs 20 jaar geleden nog "L plaat achterop en je leert het van je pa". Die het dus ook niet geleerd had.
Dus hoezo gevaarherkenning?

Maar filmer maakt het ook niet beter. Nog even zeuren over die boete terwijl de overweg al aan het bellen is. Ja, dat is belangrijk op dat moment. Vooral die bestuurder even op haar nummer zetten.
Kom je weer op dat stukje gevaarherkenning.

[Voor 22% gewijzigd door Maasluip op 12-05-2023 15:25]

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:13
Man man man. De rol van de filmer wordt onderzocht.
"Het gedrag van de man zou de bestuurder mogelijk nog meer onzeker maken, waardoor ze foute beslissingen nam."
Ja en dan? Als je niet kan autorijden moet je het niet doen, welke omstandigheid dan ook. Makkelijk een ander de schuld geven. Wat had hij dan moeten doen? Die vrouw uit haar auto sleuren en er zelf mee weg rijden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

cazzer22 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:05:
Raar, dat die bestuurder ook in de auto blijft zitten. Is gevaarherkenning in België niet een onderdeel van je rijopleiding of zo?

Sowieso een slagboom, hekje of wat dan ook brengt minder schade toe aan een auto dan een trein, waarom rijdt men daar niet tegen aan? Vragen vragen vragen...
Vooral raar dat half België nu lijkt te vallen over de man die filmend en roepend op een overweg met een auto erop geparkeerd afloopt nog voordat de bellen ook nog maar gingen. "Zo sneu voor die arme mevrouw...." En dan nog van hem verwachten dat hij de vrouw uit de auto trekt, in de auto springt en hem zelf wel even weghaalt, Hollywood-style. Want, dat zou iedereen toch even doen???!!!11 Die vent loopt daar met een adrenaline-level van 200% richting die auto. Dan weet je niet wat je gaat krijgen.

De volgend keer parkeert iemand een schoolbus daar en dan is het ook zijn schuld natuurlijk.

[Voor 5% gewijzigd door BazzH op 12-05-2023 15:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
BazzH schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:29:
[...]
De volgend keer parkeert iemand een schoolbus daar en dan is het ook zijn schuld natuurlijk.
Daar zijn ook al voorbeelden van (bus, geen schoolbus)
https://www.rail-investig...oek-fiche/?enquete_id=895

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matjan
  • Laatst online: 12:04

Waarom niet fiets - trein - trein - bus?

1) Gratis bewaakte fietsenstalling. Ik parkeer mijn scooter daar ook;
2) De treinen sluiten goed op elkaar aan, ik hoef op rdam centraal nooit langer te wachten dan een paar minuten; Ik doe vanaf huis naar Utrecht in een uur.
3) Ik zit eerste klas, nog niet meegemaakt dat ik moest staan. Ik kan altijd werken, maar de rit (40 minuten) vind ik te kort voor mij om echt wat te doen. Beetje e-mail beantwoorden en vlaggen in outlook, maar ik ben meer maar buiten aan het kijken of nieuws te lezen op mijn telefoon. Ik probeer nu ook body scan meditatie aan het einde van de dag in de trein, ff de dag afsluiten!
4) Ik moet er niet aan denken om slaperig en moe de auto in te stappen en na een hele drukke dag weer terug te moeten rijden. Het reizen kost met de trein geen extra energie;
5) Ik voel me niet zo snel onveilig en ik heb niets meegemaakt wat dat betreft.

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
BazzH schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:29:
[...]

Vooral raar dat half België nu lijkt te vallen over de man die filmend en roepend op een overweg met een auto erop geparkeerd afloopt nog voordat de bellen ook nog maar gingen. "Zo sneu voor die arme mevrouw...." En dan nog van hem verwachten dat hij de vrouw uit de auto trekt, in de auto springt en hem zelf wel even weghaalt, Hollywood-style. Want, dat zou iedereen toch even doen???!!!11 Die vent loopt daar met een adrenaline-level van 200% richting die auto. Dan weet je niet wat je gaat krijgen.

Die filmer is een beetje dubbel, doordat hij óok aan het filmen is ligt zijn focus ook bij het filmen en niet puur bij het redden dan wel helpen van de bestuurder. Er zijn nog levels tussen een hollywood-style redding en niks doen weet je. :*)
Neemt niet weg dat je als bestuurder van een voertuig je moet weten hoe het voertuig te besturen en ook op tijd moet zien wanneer je weg moet rennen. :9

@Maasluip was inderdaad vergeten dat men in België rijles van de ouders krijgt of kreeg. :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
[...]

Vanmorgen was de staking bij Connexxion ook over... vanmiddag nog steeds. Blijft grappig hoe lang dat dan onterecht zomaar zichtbaar blijft... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

[...]

Gelukkig zorgen we er in Nederland voor dat zo veel mogelijk overwegen (alle nieuwe?) een ongelijkvloerse kruising zijn.
Er omheen kunnen rijden is a feature, not a bug.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

Matjan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Waarom niet fiets - trein - trein - bus?

1) Gratis bewaakte fietsenstalling. Ik parkeer mijn scooter daar ook;
2) De treinen sluiten goed op elkaar aan, ik hoef op rdam centraal nooit langer te wachten dan een paar minuten; Ik doe vanaf huis naar Utrecht in een uur.
3) Ik zit eerste klas, nog niet meegemaakt dat ik moest staan. Ik kan altijd werken, maar de rit (40 minuten) vind ik te kort voor mij om echt wat te doen. Beetje e-mail beantwoorden en vlaggen in outlook, maar ik ben meer maar buiten aan het kijken of nieuws te lezen op mijn telefoon. Ik probeer nu ook body scan meditatie aan het einde van de dag in de trein, ff de dag afsluiten!
4) Ik moet er niet aan denken om slaperig en moe de auto in te stappen en na een hele drukke dag weer terug te moeten rijden. Het reizen kost met de trein geen extra energie;
5) Ik voel me niet zo snel onveilig en ik heb niets meegemaakt wat dat betreft.
Dank voor je reactie. Begrijp ik hieruit dat je ook vanuit Schiedam vertrekt? Fietsen naar het station is zeker een optie. En op een niet regenachtige dag ook natuurlijk geen probleem. Echter, stopt er een bus 1 minuut van mijn huis die bijna rechtstreeks naar het station rijdt. 8 minuten met de bus vs 15 minuten fietsen.

Vanaf het station Utrecht is het dan nog een busrit naar mijn eindbestemming. Dit kost ongeveer 15 minuten, met wat wachten erbij. Onder aan de streep, is het een enkele reis van 1,5 uur tot 2 uur. :'(

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:47
Mijn trip ging naar Amersfoort. Gelukkig hoef ik dat niet meer te doen. :*)
Wegens mobiliteitbudget heb ik dit op verschillende manieren gedaan in de afgelopen jaren:
  • bus naar Schiedam CS + trein + trein: Nooit gedaan, ondanks een halte voor mijn deur. Vooral vanwege de vaste tijden en een metro op 5minuten lopen.
  • fiets naar Schiedam CS + trein + trein: Beetje uitzoeken hoelang je erover doet om op het station te komen. Geen wachttijd op dat overstapgedeelte, dus lekker door. Voor mij was het maar 10 minuten (toen ik nog een fiets had).
  • metro naar Schiedam CS + trein + trein: Vooral op de terugreis was het vervelend om op de metro te moeten wachten. Wel 1,5uur onderweg. Maar verder een rustige reis.
  • auto naar Schiedam CS + trein + trein: Ging prima, lekker snel en dan met de trein. Ook niet zo duur parkeren.
  • auto naar Rotterdam Alexander + trein: Ligt aan de files bij Kleinpolderplein. Dat is echt een ramp. Voor de trein reken ik daar 15 minuten, terwijl je met de auto daar zeker in de file 30 minuten over doet. Verder moet je vanaf de snelweg tot het station ruim 10 minuten rekenen + lopen naar het station. Wat ik steeds vaker deed was kijken op de klok als ik bij die afslag was en bepalen of ik de trein nog zou halen en dan mijn keus maken. Pluspunt is dat het parkeren gratis is. Alleen om er te komen... ik zou nu liever vanuit Schiedam gaan. Maar als je die al net gemist hebt... ;)
  • auto: Verwacht files bij Kleinpolderplein, voor Gouda, Bodegraven, Utrecht Leidsche Rijn. Buiten de spits is het nog redelijk te doen. In de spits is een uur vertraging redelijk voorkomend. Ik reis na de spits, dus kon doorrijden. Alleen hoefde ik niet Utrecht in.
In de trein; zoals anderen al zeiden: in de spits is 2e klas druk en eerste klas is vaak nog een plekje te vinden. Buiten de spits is het druk, maar er is nog plek. Op de terugweg is het tot laat nog druk, maar ook nog wel een plekje te vinden. Als je kan zitten, kun je nog wel even op je laptop werken.
Vertragingen heb ik nauwelijks gehad.
Ook de overstap in Rotterdam is prima (op de heenweg is er ook een late overstap wat een rennen/net te laat kan zijn).

Over je laatste deel met de bus kan ik niets over zeggen. Maar dat lijkt mij een vervelende overstap.
Ik ben blij dat mijn bestemming nu Rotterdam Alexander is en dat dat niet maar 1/4 van de rit is.

let the past be the past.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

Bedankt voor je reactie @SPee

Bus 53 stopt voor mijn deur, en rijdt in 8 minuten direct over de s-gravelandsweg naar Schiedam CS. Je stapt op het station uit.

Ik heb wat stof om na te denken! Ik denk dat ik gaat overwegen om op de dagen naar Utrecht supervroeg in de auto te stappen zodat ik lekker vroeg op mijn werkplek aankom, en hetzelfde op de terugweg te doen. Het is allemaal wat aftasten. En ga ik ook het OV een paar weken proberen!

Leuke reacties, dank jullie wel!

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
ExiZTeNcE schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:09:
[...]
Qua zitten/werken in de trein vind ik lastig inschatten, scheelt heel erg hoe laat je reist. Als je de trein om 8 uur/half9 pakt kun je denk ik gaan staan. 1e klas is de kans een stuk groter om rustig te kunnen werken. Onveilig gevoel zelf nooit gehad, zeker niet in/rond de spits. Laatste trein zal dat anders zijn wellicht
Ik heb dit een ca. half jaar gedaan (Rtd - > Ut om 08.05) en altijd plek gehad in de 2e klas. Tip is wel om voorin in te stappen te Rotterdam.

Dit was trouwens wel in 2022 met het aantal reizigers nog niet helemaal op niveau pre-corona.

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:15
Maasluip schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:23:
Blijft zitten? Stapt uit, zet een hekje aan de kant en stapt dan weer in. En kan om een of andere reden de auto dan niet meer in beweging krijgen.

En zo te zien een wat oudere bestuurder. Die kregen hun rijbewijs al helemaal bij een pakje boter. Nee, letterlijk. Rijopleiding in België was zelfs 20 jaar geleden nog "L plaat achterop en je leert het van je pa". Die het dus ook niet geleerd had.
Dus hoezo gevaarherkenning?

Maar filmer maakt het ook niet beter. Nog even zeuren over die boete terwijl de overweg al aan het bellen is. Ja, dat is belangrijk op dat moment. Vooral die bestuurder even op haar nummer zetten.
Kom je weer op dat stukje gevaarherkenning.
Kans is inderdaad groot dat mevrouw een "eenvoudige" rijopleiding heeft gehad die misschien al erg lang geleden is. Reactie van filmer is niet heel handig, maar in welke omstandigheden is mevrouw hiervoor (misschien rakelings?) langs hem gereden, een afgeschermde werkplek aan een afgesloten overweg? Kan zijn adrenaline verklaren ... In ieder geval vind ik dat hij gelijk heeft, maar het misschien beter over een andere boeg gegooid had om tenminste die auto van de sporen af te krijgen, ik zie mevrouw eerst nog een stukje achteruit gaan omdat ze naast het hek wil sturen. Als de trein bijna daar is, lijkt het alsof ze wel gas geeft, maar haar mercedes niet goed in versnelling heeft gezet.
cordonbleu schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:27:
Man man man. De rol van de filmer wordt onderzocht.
"Het gedrag van de man zou de bestuurder mogelijk nog meer onzeker maken, waardoor ze foute beslissingen nam."
Ja en dan? Als je niet kan autorijden moet je het niet doen, welke omstandigheid dan ook. Makkelijk een ander de schuld geven. Wat had hij dan moeten doen? Die vrouw uit haar auto sleuren en er zelf mee weg rijden?
Als ik meneer de rechter was, reed mevrouw nooit geen auto meer. Je kan maar hopen dat haar omgeving haar autosleutels afneemt en haar rijbewijs versnippert. Ooit eens moeten doen met grootvader zaliger, die was ook niet meer bekwaam, niet leuk, maar gelukkig op tijd ingegrepen voor er ongelukken gebeurden.

[Voor 21% gewijzigd door morgoth924 op 13-05-2023 00:48]

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • +2Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 14:25
morgoth924 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:43:
[...]
Als de trein bijna daar is, lijkt het alsof ze wel gas geeft, maar haar mercedes niet goed in versnelling heeft gezet.
De vraag is of ze ‘m niet goed in de versnelling heeft gezet of niet bekend was met een beveiligingsfunctie van de auto. Mercedes heeft namelijk een functie waardoor door het openen van de deur terwijl de auto stilstaat of met lage snelheid rijdt de automatische versnelling van D naar P gaat (terwijl de pook nog in D staat). Daar kan je door overvallen worden als je dat niet weet (been there, done that).

[Voor 3% gewijzigd door voske op 13-05-2023 08:26]

Be yourself, no matter what they say ...

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:14
Ik vraag mij af waarom. Elk willekeurig stoplicht op de weg bevat minder slagbomen dan een overweg. Daar stoppen mensen wel. En ook daar kan het gruwelijk mis gaan als je het rode licht negeert.

Maar de filmer gaat rustig een een gesprek over boetes aan terwijl er een trein aankomt niet echt handig, die lijdt madam onnodig af met informatie dat op dat moment niet relevant is.

Ook staan de hekjes onhandig geplaatst waardoor je geforceerd moet stoppen op de overweg als je ze niet op tijd door hebt. Zet ze dan ook aan de andere kant van de overweg neer als de overweg en de weg verder geblokkeerd is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arator
LordSinclair schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:48:
[...]
Ook staan de hekjes onhandig geplaatst waardoor je geforceerd moet stoppen op de overweg als je ze niet op tijd door hebt. Zet ze dan ook aan de andere kant van de overweg neer als de overweg en de weg verder geblokkeerd is.
De hekjes staan goed. Mevrouw is al door de wegenwerken gereden. De filmer is ook van de aannemer. Blijkbaar reden al de ganse dag mensen door de wegenwerken, en was die wegenwerker het beu. De boete die vermeld wordt, gaat dan ook over om door die wegenwerken te rijden. Toen mevrouw door de overweg reed, was die nog open, maar ze moest stoppen voor die hekjes. Mevrouw wou de kleinkinderen van school gaan halen, en was blijkbaar al aan de late kant (school eindigt normaal rond 15u30), de omleiding die voorzien was, zou een kwartier omrijden zijn.

Ik denk zelfs niet dat wegenwerker het eerst doorhad dat er een trein aankwam, want hij gaat wél door een overweg in beweging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
ed1703 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:43:
[...]

Dit bewijst vooral dat we veel strenger moeten zijn op wie er nog op latere leeftijd gebruik mogen maken van een rijbewijs. Vroeg of laat komen dit soort personen in nog veel ergere situaties terecht.
Ik denk niet dat dit per se iets met leeftijd te maken heeft. Ook jongere mensen kunnen namelijk in paniek raken in zo’n situatie.

Ondanks dat ik die wegwerker ergens wel begrijp en dat die automobiliste daar gewoon niet had moeten zijn, was dit toch geen adequate reactie, juist vanwege de al stressvolle situatie die zo alleen maar erger werd. Hij had dit ook gewoon kunnen filmen en door kunnen sturen naar de politie, zodat mevrouw later een boete op de mat had gekregen. Of haar eerst naar een veiligere positie begeleiden en haar dan de wind van voren geven uiteraard.

[Voor 5% gewijzigd door Commendatore op 13-05-2023 13:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

voske schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:22:
[...]

De vraag is of ze ‘m niet goed in de versnelling heeft gezet of niet bekend was met een beveiligingsfunctie van de auto. Mercedes heeft namelijk een functie waardoor door het openen van de deur terwijl de auto stilstaat of met lage snelheid rijdt de automatische versnelling van D naar P gaat (terwijl de pook nog in D staat). Daar kan je door overvallen worden als je dat niet weet (been there, done that).
Zoiets lijkt het op ja. Ik praat het gedrag van mevrouw absoluut niet goed, je bent echt ongeschikt als je zo door afzettingen rijdt, maar die werkman heeft het geheel eerder erger gemaakt dan dat hij geholpen heeft.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Bastien schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:52:
[...]

Vanmorgen was de staking bij Connexxion ook over... vanmiddag nog steeds. Blijft grappig hoe lang dat dan onterecht zomaar zichtbaar blijft... :)
En de 'staking' is weer hervat. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:14

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Gewoon zo laten. Doet Darwin z'n werk tenminste nog.

blup

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
En bij ons was het ook weer een topdag.
Omstreeks 16u30 reageerde het systeem bij ons nergens meer op.
https://www.vrt.be/vrtnws...erkeer-onderbroken-belga/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002

ericding

Altijd de eerste.

[...]

Als je ze spaart, ik heb er nog een: 20009 op Ht. Dat is zo'n promoscherm met filmpjes van ProRail. Ook 'Low disk space on "var"'.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Commendatore schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Ik denk niet dat dit per se iets met leeftijd te maken heeft. Ook jongere mensen kunnen namelijk in paniek raken in zo’n situatie.

Ondanks dat ik die wegwerker ergens wel begrijp en dat die automobiliste daar gewoon niet had moeten zijn, was dit toch geen adequate reactie, juist vanwege de al stressvolle situatie die zo alleen maar erger werd. Hij had dit ook gewoon kunnen filmen en door kunnen sturen naar de politie, zodat mevrouw later een boete op de mat had gekregen. Of haar eerst naar een veiligere positie begeleiden en haar dan de wind van voren geven uiteraard.
Het is een stratenmaker. Als hij goed was in zulke gesprekken, was hij misschien wel politieagent of verkeersregelaar geworden. Maar hij was beter in bestraten blijkbaar.

Sommige mensen maken gewoon oerstomme keuzes in hun egocentrisme. "Ik heb haast en moet erlangs, dus die wegafzetting kan nu echt even niet. Dan parkeer ik aan de andere kant van de afzetting wel even op het spoor om de hekken daar even aan de kant te trekken. Ik moet er door, mijn kleinkinderen!"

Dat kun je een ander niet aanrekenen. Dat kun je maar 1 persoon aanrekenen en dat is de idioot die zoiets doet.

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee