Als het gaat over internationale treinen, deel ik wel de mening die in de aflevering van Lubach wordt aangehaald. Leuk voor de mensen die in een kleine(re) halte wonen dat ze een internationale verbinding hebben, maar eigenlijk is dat toch niet de bedoeling van een internationale trein.
Probleem is natuurlijk dat de ICE in Duitsland een gewone intercity is, en dat DB deze trein (even) tot over de grens brengt. Als NS die gedachtegang volgt van DB dat het eigenlijk een intercity is, die per toeval 2 hoofdsteden verbindt, dan is het dus wel te begrijpen dat een dergelijke reis zolang duurt.
En eigenlijk is de TGV in Frankrijk ook niets meer dan een intercity. Het is dat je in Frankrijk, bij wijze van spreken, alleen maar grote steden en boerendorpjes hebt. Dus als je de trein tussen Parijs en Bordeaux vanuit Lubach zijn voorbeeld, dan is het normaal dat dit snel gaat. Die trein stopt amper, omdat er gewoon niets is om te stoppen. Het wordt een grotere ramp als je in Frankrijk treinen boekt via Parijs, wegens hun kopstations. Tot 24 minuten ben je met een metro of RER onderweg naar andere stations (
volgens NMBS Europe). Dus wederom, heet TGV-net in Frankrijk is goed geschikt voor het binnenlands verkeer, maar voor internationaal verkeer is dit weer minder geschikt.
Als je het internationaal verkeer kan regelen zoals Thalys, die net reclame maken (of toch in België) op zoveel minuten van hartje stad naar hartje stad, dan kan je spreken over snelle internationale treinen. Thalys is dan ook een aparte private SO die puur rijdt voor internationale verbindingen en zich totaal niet moet bezig houden met binnenlands reizigersverkeer (in principe kan je een treinkaartje kopen Brussel-Antwerpen, maar geen kat die dat wil betalen).
Thalys legt bijvoorbeeld ook treinen in naar de ski-gebieden in de winter en naar de Côte d'Azur in de zomer. Deze treinen laten om bovengenoemde reden Parijs dan ook links liggen (eigenlijk rechts

)
Zolang er dan geen politicus mee gaat moeien, komt dat wel goed
(Spookthalys)
De Benelux vind ik een trein die redelijk die kant opgaat. Stopt in de grote steden, doet er hier en daar nog een provinciestad bij. Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld de stops in Noorderkempen en Antwerpen-Berchem afschaffen, die bieden weinig meerwaarde voor het internationale verkeer, dat is puur voor het Belgische binnenlandse verkeer.
Conclusie.
- De klassieke SO moeten wegblijven van snelle internationale verbindingen, aangezien ze toch ook hun eigen binnenlandse markt willen bedienen (en eventueel die politicus die in dat provinciestadje woont). DB en SNCF zijn buitenbeentjes. Zij profiteren van hun binnenlandse HSL's om internationaal verkeer te lokken naar hun steden.
- Als private SO's een markt zien, zullen ze die wel bedienen.
- ÖBB is helemaal een geval apart. Zij rijden met nachttreinen tussen grote Europese steden, daar waar de andere klassieke SO's dit hebben opgegeven. Ik vermoed dat ÖBB dit kan doen wegens hun geografische ligging en de brug vormen naar Oost-Europa.