Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hé, me messenger. Don't shoot! ;)

Op www.ns.nl staat iig dat het opgelost zou moeten zijn, meer weet ik ook niet.
Landelijke reisinformatie storing

Laatst gewijzigd: 04 december 2019, 09.02 uur

De storing in de software van de reisinformatie is inmiddels opgelost. Verwerken van actuele wijzigingen gaat steeds beter. Houd nog wel rekening met incidenteel onjuiste informatie.

[ Voor 54% gewijzigd door wildhagen op 04-12-2019 10:09 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Op Deventer leek vanmorgen (tegen achten) wel alles te werken op de borden ondanks de omroep dat het mogelijk niet klopte. Wel werd er om 7:50 omgeroepen dat de trein van 7:30 niet zou rijden, dus hoewel technisch correct was de omroep wel laat :p

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:23
Ik geloof dat er een roll-back is gedaan, maar dat nu het reisinfosysteem nog een volledige herstart moet krijgen, en dat duurt even. Dus daarom duurt het nog even voor de reisinfo weer helemaal correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

wildhagen schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:09:
Hé, me messenger. Don't shoot! ;)

Op www.ns.nl staat iig dat het opgelost zou moeten zijn, meer weet ik ook niet.

[...]
Me passenger, dont mess with me.... :X :+

:9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 09:01

jefjef

learning by doing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

kort filmpje gemaakt tijdens het overzetten van een nieuwe motor naar een loc
nb mijn tweede poging om een film te editten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jefjef schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:27:
[...]

Mooi, des te meer werk voor de aannemer! >:)
Moet er eerst wel een oplossing zijn, maar voor de PGO contracten is het wel gunstig ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
jefjef schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:27:
[...]

Mooi, des te meer werk voor de aannemer! >:)
Precies!
In dat kader vind ik dat we alles moeten vervangen door ballastloos spoor. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

ArcticWolf schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:25:
[...]

Moet er eerst wel een oplossing zijn, maar voor de PGO contracten is het wel gunstig ja :P
Worden de investeringen eindelijk terug verdiend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

even shinen: na 1 jaar met de andere werkmaatschappijen binnen Strukton gezamenlijk hard werken is er een nieuwe corporate site, strukton rail site en werken bij site! Mooi he: https://strukton.com/nl/rail

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier meer mensen die de afgelopen weken ook extreem veel vertraging hebben? Ik heb nu in 15 dagen 15 keer minimaal een kwartier vertraging opgelopen op een reistijd van nog geen 30 minuten. Heb ik gewoon zoveel pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ja, je hebt zoveel pech op jouw traject. 🙃

Maar nee, ik heb inderdaad ook gezien dat er veel meer verstoringen zijn laatste weken. Ik heb in afgelopen 4 woon-werk retourtjes ook 4 goedgekeurde geld terug verzoeken. (Dus helft van mijn reizen). En dat hadden er meer geweest als ik niet mijn reistijden had aangepast.

Je kunt in de reisplanner app jouw reis aanklikken en dan je specifieke trein en daar onderaan het stiptheid cijfer. Dat geeft de gemiddelde stiptheid van de afgelopen 3 maanden weer op de 5 minuten KPI. Als je die af en toe bekijkt kun je je beleving mogelijk terug zien in het cijfer.
Of zoek je traject even op in dit overzicht http://kpi.prorail.nl/rei...3&date_range=current_year

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb in november 42 treinreizen gemaakt op een traject met 2x overstappen. Tbr->Ht->Ut->Db en terug. Vanaf 10 minuten vertraging mis ik de aansluiting en wordt het dus minimaal 30 minuten. Die maand heb ik 5 GTBV claims ingediend; in een gemiddelde maand heb ik er maar 2 of 3. Wel bovengemiddeld, maar jouw 15 keer vertraging herken ik niet op mijn traject :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Get!em schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:18:
Ja, je hebt zoveel pech op jouw traject. 🙃

Maar nee, ik heb inderdaad ook gezien dat er veel meer verstoringen zijn laatste weken. Ik heb in afgelopen 4 woon-werk retourtjes ook 4 goedgekeurde geld terug verzoeken. (Dus helft van mijn reizen). En dat hadden er meer geweest als ik niet mijn reistijden had aangepast.

Je kunt in de reisplanner app jouw reis aanklikken en dan je specifieke trein en daar onderaan het stiptheid cijfer. Dat geeft de gemiddelde stiptheid van de afgelopen 3 maanden weer op de 5 minuten KPI. Als je die af en toe bekijkt kun je je beleving mogelijk terug zien in het cijfer.
Of zoek je traject even op in dit overzicht http://kpi.prorail.nl/rei...3&date_range=current_year
Het probleem is dat ik een overstap heb van 5 minuten naar een andere vervoerder. Volgens mij ziet de NS het dan als geen vertraging, want slechts 5 minuten te laat. Normaal gebeurd dat niet heel vaak, maar nu een stuk vaker met daar bovenop nog wat extra gedoe.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2019 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat zien ze wel als vertraging, je komt namelijk 5 minuten later aan op dat station en dat kan je terugzien in de statistieken van Prorail.

Als je het hebt over geld terug bij vertraging, helaas kijkt NS (net als iedere andere vervoerder trouwens) alleen naar het eigen deel van je reis. Dat deel stopt wanneer je overstapt naar een andere vervoerder. NS ziet maar 5 minuten vertraging op het NS-deel van je reis en dat is niet voldoende voor een GTBV claim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sowieso geldt gtbv pas bij 30 minuten of meer. Alleen bij Rotterdam Schiphol via HSL telt ook vanaf 15min (via formulier buiten mijnNS om, irritatiepuntje, ze weigeren het formulier binnen mijnNS aan te passen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De Nederlandse Spoorwegen verwachten dat dit jaar 92,6 procent van reizigers zonder vertraging aankomt. Daarmee evenaart de spoorvervoerder het punctualiteitsrecord van vorig jaar. Wel moeten meer reizigers staan in de trein.

De punctualiteit was vijf jaar geleden nog ruim 90 procent. Sindsdien rijden dus meer treinen op tijd. In dezelfde periode steeg het aantal reizigers met ongeveer 14 procent naar 1,3 miljoen passagiers per dag.

De NS zegt hiermee aan alle eisen te voldoen die de overheid had gesteld bij het verlenen van de concessie, ook op de hogesnelheidslijn (hsl). Ondanks de softwareproblemen van begin dit jaar komt over heel 2019 naar verwachting 83,4 procent van de hsl-reizigers op tijd aan. Vorig jaar was dat nog 82,5 procent; de overheid eist minimaal 82,1 procent.

De NS baseert de eindejaarsprognose op de cijfers over de eerste elf maanden van dit jaar, plus historische data over de maand december.

Treinreizigers hebben dus wel meer risico om onderweg te moeten staan. De kans op een zitplaats daalde van 95,1 naar 94,8 procent. Daarmee voldoet de NS nog net aan de overheidseis van 94,3 procent. Volgens het spoorbedrijf is op een aantal drukke trajecten het plafond bereikt qua zitplaatsen, omdat daar geen extra of langere treinen kunnen worden ingezet.

NS-topman Roger van Boxtel is tevreden met de resultaten: "NS heeft de prestaties afgelopen jaren fors verbeterd. Dat is in de eerste plaats goed nieuws voor onze reizigers, maar ook een compliment waard aan iedereen bij NS."
Bron: NS: evenveel reizigers op tijd aangekomen, wel vaker staan

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Let op dat in dat artikel veel van die cijfers vergeleken zijn tegen de bodemwaarde van de KPI. In een aantal gevallen zitten ze onder de streefwaarde van de KPI.
De bodem en streefwaardes zitten in de bijlage van de halfjaarrapportage https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-900424.pdf
Op de prorail site hanteren ze de streefwaardes https://prestaties.prorai...174_Reizigersvervoer.aspx

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:37
Kwam net een leuk filmpje tegen van omstreeks 1980.
YouTube: Spoorlijn Schiphol 1980

[ Voor 24% gewijzigd door Haruhi op 06-12-2019 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Haha, lekker old-skool met dat oude stationsgebouw van Schiphol (gesloopt in 1995) :P

En dan max 80 rijden in een Plan-V tje......

Ik zie wel dat de treinen daar links reden ipv rechts (iig in het begin van het filmpje, later rijdt de V-844 weer wel rechts....), zoals in Nederland gebruikelijk. Was daar een reden voor ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wildhagen schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:26:
Haha, lekker old-skool met dat oude stationsgebouw van Schiphol (gesloopt in 1995) :P

Ik zie wel dat de treinen daar links reden ipv rechts (iig in het begin van het filmpje, later rijdt de V-844 weer wel rechts....), zoals in Nederland gebruikelijk. Was daar een reden voor ofzo?
Waarschijnlijk toeval, dat die eerste over het linkerspoor reed. Twee treinen, twee sporen en twee eindpunten. De twee treinen ieder een eigen spoor voor de veiligheid (geen problemen met wissels, geen kans op botsingen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Uit de tijd dat je nog, als kind, bij de machinist mocht kijken terwijl de trein reed :D

Mijn eerste ervaring met station Schiphol was een aantal jaren later, ergens in de tijd van de verbouwing, weet nog dat we toen door een bouwput liepen voordat we vliegtuigen gingen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:38

sus

is druk :+

Gisteren een vreemdeling gezien. Een SGM die door station Vlissingen-Souburg reed, richting Vlissingen. Stopte ook niet en qua tijdstip ook niet volgens dienstregeling - was rond 14:15

Op de "borden" stond dat het de sprinter richting Zandvoort was.

[ Voor 3% gewijzigd door sus op 06-12-2019 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wegleer-rit misschien, voor een machinist? Of een testrit na een reparatie/onderhoud aan het treinstel?

SGMm's zijn afaik iig niet het standaard materieel op de Zeeuwse Lijn tegenwoordig (vroeger wel, voor de stoptreinen).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Dat zijn lege Sandite-ritten tbv gladheidsbestrijding. Die rijden enkele keren per dag op en neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ah ja, ik was alweer vergeten dat het alweer die tijd van het jaar is.

Welke stellen worden daarvoor tegenwoordig eigenlijk gebruikt? Zijn dat nog steds de 2975-2980?

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 06-12-2019 10:49 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:07
Verwijderd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:28:
[...]

Het probleem is dat ik een overstap heb van 5 minuten naar een andere vervoerder. Volgens mij ziet de NS het dan als geen vertraging, want slechts 5 minuten te laat. Normaal gebeurd dat niet heel vaak, maar nu een stuk vaker met daar bovenop nog wat extra gedoe.
Bij Arriva gisteren 14 minuten vertraging opgelopen daardoor niet mijn aansluiting kunnen halen de volgende trein die ik van de NS kon pakken had uiteindelijk officieel 24 minuten vertraging. Maar ja 2 vervoerders en dus niet meer dan 30 minuten bij NS 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:42
Heb het filmpje ook gezien (algoritmes he). Werd vermeld dat Amsterdam Zuid-Schiphol toen nog niet aangesloten was op de rest van het spoorwegnet. Tsja, dan maakt het niet uit als je links rijdt ipv rechts.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
mk1992 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:20:
[...]

Heb het filmpje ook gezien (algoritmes he). Werd vermeld dat Amsterdam Zuid-Schiphol toen nog niet aangesloten was op de rest van het spoorwegnet. Tsja, dan maakt het niet uit als je links rijdt ipv rechts.
Technisch maakt het niet uit nee, maar ik vroeg me gewoon af waarom ze het deden, terwijl rechts rijden normaal is. De verklaring van @Freee!! lijkt me een plausibele.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023

Ja, hij pendelde heen en weer. En anders omdat de spoorlijn toch nog niet aangesloten was moest ie 2x onnodig over wissels ;)

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:00

NMH

Moderator General Chat
Hoe hebben ze die treinen eigenlijk op dat trace gekregen zonder aansluiting op de rest van het spoor? In stukken op diepladers en ter plekke in elkaar zetten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
NMH schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:34:
Hoe hebben ze die treinen eigenlijk op dat trace gekregen zonder aansluiting op de rest van het spoor? In stukken op diepladers en ter plekke in elkaar zetten?
Als ik dit lees:
Station Amsterdam Zuid werd reeds op de huidige plaats geprojecteerd in het Plan Zuid van 1915, onder de naam Zuiderstation aan de Minervalaan.

Pas 63 jaar later werd het in de oorspronkelijke plannen voor de Schiphollijn genoemde Amsterdam Minervalaan geopend als Amsterdam Zuid op 20 december 1978, toen een pendeldienst tussen dit station en Schiphol ging rijden. Omdat dit een van de rest van het spoorwegnet geïsoleerd bedrijf was (eilandbedrijf), was uitwisseling van materieel tot 1981 alleen mogelijk via de Haarlemmermeerspoorlijn naar Nieuwersluis.
van Wikipedia: Station Amsterdam Zuid

Denk ik dus dat die Plan-V-tjes door een dieseltje (de Haarlemmermeerlijn was immers niet geelectrificeerd) daarnaartoe gesleept werd.

Die liep met een spoorweg ook over de A2:

Afbeeldingslocatie: https://wimwegman.files.wordpress.com/2010/06/a2-bert-gortemaker-29230572.jpg

En er werd wel vaker electrische materieel over vervoerd:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1573/26617664286_40ae4090ff_b.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 06-12-2019 13:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
wildhagen schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:42:
Denk ik dus dat die Plan-V-tjes door een dieseltje (de Haarlemmermeerlijn was immers niet geelectrificeerd) daarnaartoe gesleept werd.
Ahh, makes sense, dus het traject was wel verbonden met de rest van het spoor in Nederland. Ik interpreteerde de tekst in de video ("dit trace was nog niet verbonden met het spoorwegnet") dat het daadwerkelijk een geisoleerd stuk spoor was in plaats van alleen een geisoleerde treindienst. Ik vond het al raar en erg onpraktisch dat er een los stuk spoor aangelegd zou zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
NMH schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:35:
[...]

Ahh, makes sense, dus het traject was wel verbonden met de rest van het spoor in Nederland. Ik interpreteerde de tekst in de video ("dit trace was nog niet verbonden met het spoorwegnet") dat het daadwerkelijk een geisoleerd stuk spoor was in plaats van alleen een geisoleerde treindienst. Ik vond het al raar en erg onpraktisch dat er een los stuk spoor aangelegd zou zijn. :)
Geisoleerd stuk spoor had ook gekund.

We hebben immers in Zeeuws-Vlaanderen ook een eilandbedrijf. Dat spoor is alleen te bereiken via België, en is de laatste jaren goederen-only.

In een ver verleden heeft Zeeuws-Vlaanderen overigens ook passagierstreinen gehad, Terneuzen had immers een station: Wikipedia: Station Terneuzen (samen met enkele andere plekken in Zeeuws-Vlaanderen, zoals Hulst en Axel).

Het lag ook aan twee lijnen van de NMBS:

- Wikipedia: Spoorlijn 54 Mechelen - Terneuzen
- Wikipedia: Spoorlijn 55 Gent - Terneuzen

Ook was er een tramlijn van de ZVTM (Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.

In 1951 ging dat station over van de NMBS naar de NS en op 7 oktober van datzelde jaar werd het gesloten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Er is een website van de Haarlemmermeerspoorlijnen die ook een stuk vertelt over de vier Plan V's die gebruikt werden op de Schiphollijn en hoe ze daar heen (en terug) werden vervoerd: https://www.haarlemmermeerspoor.nl/schiphol.htm

Afbeeldingslocatie: https://www.haarlemmermeerspoor.nl/999-061.jpg

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ah top @Migrator, dat bevestigt mijn vermoeden dus.

Blijven toch mooie plaatjes.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

wildhagen schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:47:
[...]
In een ver verleden heeft Zeeuws-Vlaanderen overigens ook passagierstreinen gehad, Terneuzen had immers een station: Wikipedia: Station Terneuzen (samen met enkele andere plekken in Zeeuws-Vlaanderen, zoals Hulst en Axel).

Het lag ook aan twee lijnen van de NMBS:

- Wikipedia: Spoorlijn 54 Mechelen - Terneuzen
- Wikipedia: Spoorlijn 55 Gent - Terneuzen
"ze" zijn daar nu serieus terug naar aan het kijken. Sowieso willen ze een nieuwe spoorverbinding tussen Gent en Terneuzen voor goederenvervoer, vanuit de overheden is positief gereageerd om te kijken om dit ook voor personenvervoer geschikt te maken. Voorstel is van de week door de Tweede Kamer gegaan en - ik dacht unaniem - aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
sus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:15:
[...]

"ze" zijn daar nu serieus terug naar aan het kijken. Sowieso willen ze een nieuwe spoorverbinding tussen Gent en Terneuzen voor goederenvervoer, vanuit de overheden is positief gereageerd om te kijken om dit ook voor personenvervoer geschikt te maken. Voorstel is van de week door de Tweede Kamer gegaan en - ik dacht unaniem - aangenomen.
Ja, maar dit soort verhalen horen we serieus al sinds eind jaren 90 dat ze een verbinding naar Terneuzen willen.... maar echt gebeuren doet er nooit wat.

Hoe serieus is dit nou onderhand nog?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

Juist vrij actueel de laatste tijd.

https://www.pzc.nl/zeeuws...ag-voor-zeeland~ab703bb6/

https://railghentterneuzen.eu/nl

Positief in het verhaal is dat nu de havens van Gent en Terneuzen/Vlissingen gefuseerd zijn tot 1 bedrijf. Die hebben een groot belang in die spoorverbinding en zijn dus een serieuze aanjager geworden.

[ Voor 34% gewijzigd door sus op 06-12-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Gisteren die SGM wederom gespot hier :). Blijft toch een raar zicht om er na jaaaaaren eens een te zien hier. Reden ooit als stoptrein hier, volgens mij voordat VIRM kwam als IC en DD-AR als stoptrein.

Net zo vreemd is af en toe een koploper hier te zien of - vaker te zien overigens - een DDZ. Valt altijd wel op als er ineens geen VIRM voor je neus oversteekt :)

[ Voor 29% gewijzigd door sus op 08-12-2019 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vroeger reed er ook heel veel Plan-V (en soms een Plan-T tijdens spitsuren) als stoptrein. Dan heb ik het over medio jaren 90 (1993-1998) toen ik elke dag over die lijn reed, omdat ik in Vlissingen studeerde.

Was vaak afwisselend SGM/Plan-V door elkaar heen.

Mat'54 werd eerst gebruikt voor de Intercities (Vlissingen<>Amsterdam) op die lijn, later vervangen door (toen nog) DD-IRM (voor de verlenging, dus nog 3-tjes en 4-tjes).

Een trein van 3 Mat'54 2-tjes en een Mat'54 4-tje, als IC van Amsterdam naar Vlissingen, bij vertrek uit Dordrecht, op 27 juni 1990 (dus iets van voor mijnt ijd, maar in 1993 reden de Mat'54 er ook nog):

Ook ICM kwam wel eens voor op die lijn, maar iirc niet heel vaak. De allereerste trein van de dag (die ik heel vaak had) was overigens vaak wél een ICM, omdat die dan vanaf Vlissingen de 1e Intercity van de dag naar Amsterdam uitvoerde. Dit was richting Vlissingen een stoptrein die dus overal stopte.

DDM en DD-AR heb ik in die jaren eigenlijk nooit gezien op die lijn. Dat kwam pas veel later volgens mij?

[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 08-12-2019 11:11 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Station Oldenzaal bij minst punctuele stations van Nederland'
* Raven denkt aan de opstartproblemen van de verbinding met Bielefeld.
En inderdaad:
Dat treinen op station Oldenzaal meer vertraagd zijn dan op andere stations in Overijssel, heeft vooral te maken met de verbinding met het Duitse spoornet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

sus schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:53:
Gisteren die SGM wederom gespot hier :). Blijft toch een raar zicht om er na jaaaaaren eens een te zien hier. Reden ooit als stoptrein hier, volgens mij voordat VIRM kwam als IC en DD-AR als stoptrein.
Ik zit zelf best vaak in een SGM (Utrecht -> Driebergen-Zeist), vooral wanneer ik de VIRM van 3 minuten eerder net heb gemist :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
EDIT schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:54:
[..]
Voor de Traxx lijkt het (voor zover mijn eigen ervaringen daarin een indicatie kunnen zijn) sinds de laatste update eigenlijk gewoon goed te gaan en is er geen extreme uitval meer zoals eerst. Ik heb nog maar één keer daarna (toevallig ook vorige week) gehad dat bij het van de HSL af rijden de ATB module even net niet snel genoeg reageerde en mij daarom stil zette, maar dat was met een reset en +7 minuten weer opgelost. Dat probleem komt een enkele keer voor. Gelukkig is daar ook al een update voor in de maak (of is al af, maar moet nu weer toegelaten worden, etc.), dus ondanks dat het gelukkig een stuk minder voor komt dan dat eerdere probleem, is er gelukkig wel aandacht voor.
[..]
Om nog even terug te komen op dit verhaal... stomtoevallig is er afgelopen week gestart met de uitrol van de update die dit probleem moet verhelpen. Er zijn momenteel nog maar een beperkt aantal locs uitgerust met de update om ook echt in de praktijk (los van de tests die uiteraard zijn uitgevoerd) te kijken of er geen 'regressie' is op andere gebieden. Als de praktijktest succesvol is, zal de update ook uitgerold worden over de rest van de vloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

wildhagen schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:58:
Vroeger reed er ook heel veel Plan-V (en soms een Plan-T tijdens spitsuren) als stoptrein. Dan heb ik het over medio jaren 90 (1993-1998) toen ik elke dag over die lijn reed, omdat ik in Vlissingen studeerde.

Was vaak afwisselend SGM/Plan-V door elkaar heen.

Mat'54 werd eerst gebruikt voor de Intercities (Vlissingen<>Amsterdam) op die lijn, later vervangen door (toen nog) DD-IRM (voor de verlenging, dus nog 3-tjes en 4-tjes).

Een trein van 3 Mat'54 2-tjes en een Mat'54 4-tje, als IC van Amsterdam naar Vlissingen, bij vertrek uit Dordrecht, op 27 juni 1990 (dus iets van voor mijnt ijd, maar in 1993 reden de Mat'54 er ook nog):

[YouTube: Mat'54 als IC ri Vls]

Ook ICM kwam wel eens voor op die lijn, maar iirc niet heel vaak. De allereerste trein van de dag (die ik heel vaak had) was overigens vaak wél een ICM, omdat die dan vanaf Vlissingen de 1e Intercity van de dag naar Amsterdam uitvoerde. Dit was richting Vlissingen een stoptrein die dus overal stopte.

DDM en DD-AR heb ik in die jaren eigenlijk nooit gezien op die lijn. Dat kwam pas veel later volgens mij?
Plan V vergeet ik inderdaad gewoon... Mat’54 is van voor mijn tijd, zal dat als klein kind vast gezien hebben (ben van ‘81) maar niet bewust.

Heb hier ook al eens een ICE gezien, maar dat moet een testrit zijn geweest, dat is ook al heel wat jaren geleden.

[edit]
Ha, daar is zelfs een foto van!
https://www.flickr.com/photos/remygvb813/7671286044/

[ Voor 3% gewijzigd door sus op 08-12-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
sus schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:21:
[...]

Heb hier ook al eens een ICE gezien, maar dat moet een testrit zijn geweest, dat is ook al heel wat jaren geleden.

[edit]
Ha, daar is zelfs een foto van!
https://www.flickr.com/photos/remygvb813/7671286044/
In november 1999 reed er in Zeeland een bijzondere trein: de ICE-3! De supersnelle InterCittyExpress maakte tussen Kruiningen en Vlissingen testritten om toelating in Nederland te krijgen. De ICE bestond uit acht delen die samen goed zijn voor 136 reizigers in de eerste klas, en 380 mensen in de tweede klas. Het zgn. testexemplaar was één van de vier ICE’s die de NS in Duitsland hebben gekocht. De uitslag van de test pakte positief uit, zodat de ICE-3 in het najaar van 2000 werd ingezet op het traject Amsterdam-Arnhem-Keulen.
Zie http://zeeuwse-spoorlijn.50webs.com/materieel4.htm

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Dan krijg je als het goed is vanaf de zomer nog wat leuks te zien op de Zeeuwse lijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
EDIT schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:33:
Dan krijg je als het goed is vanaf de zomer nog wat leuks te zien op de Zeeuwse lijn :)
Laat me raden, testritten van ICNG? :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Ik zeg niks ;)

Edit: oh en zomer moet je ook vrij ruim nemen. Kan eerder zijn, kan later zijn. Even afhankelijk van hoe alles gaat lopen :)

[ Voor 81% gewijzigd door EDIT op 08-12-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Wauw, een autosnelweg die gewoon doorkruist wordt met het spoor. Past niet echt bij de definitie Stroomweg.

Daarnaast steelt die Politie Porsche best wel de show :p

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:08:
Wauw, een autosnelweg die gewoon doorkruist wordt met het spoor. Past niet echt bij de definitie Stroomweg.

Daarnaast steelt die Politie Porsche best wel de show :p
Wikipedia: Spoorwegovergang van de A2

Maakte dus onderdeel uit van de Haarlemmermeerspoorlijn. In 1987 is alles verwijderd.

Overigens heb je ook enkele vliegvelden waar een spoor over de startbaan loopt, in Nieuw-Zeeland zie je er 1 en 1 in Madagascar.

Wikipedia: Manakara Airport (Madagascar):

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/Rail-run-way-crossing.jpg

Wikipedia: Gisborne Airport (Nieuw-Zeeland)

Afbeeldingslocatie: https://lh4.ggpht.com/-e0vQ79iWuWs/Uge0p6AdujI/AAAAAAAArME/heXQDZ7Ru9w/gisborne-airport-7%25255B6%25255D.jpg?imgmax=800

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-seX_zcu4zS8/UguKJnNhbEI/AAAAAAAAMkc/XWXDdfZncvg/s1600/freakiest-airports-in-the-world01.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/32679816_1277584045709245_4896550969875103744_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_ohc=YAOhTb2gGRoAQkDStht1zxbp4wsjleiLLs5RYZ5HoS1yIu4W-Pg5F43JA&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=5f0515837bc506ad8f85741a066b5d5f&oe=5E8ACAD7

Afbeeldingslocatie: https://www.carendt.com/wp-content/uploads/zk-bbj-1.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-09 06:49
EDIT schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:33:
[...]

Om nog even terug te komen op dit verhaal... stomtoevallig is er afgelopen week gestart met de uitrol van de update die dit probleem moet verhelpen. Er zijn momenteel nog maar een beperkt aantal locs uitgerust met de update om ook echt in de praktijk (los van de tests die uiteraard zijn uitgevoerd) te kijken of er geen 'regressie' is op andere gebieden. Als de praktijktest succesvol is, zal de update ook uitgerold worden over de rest van de vloot.
Hoe werkt dat uitrollen van updates? Gaat dat middels een data verbinding of wordt dat handmatig een voor een uitgevoerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Dat is heel erg verschillend per materieelsoort en dan ook nog eens per onderdeel. Bijvoorbeeld een recente update van het reisinformatiesysteem van de SNG sprinters ging OTA en werd vanaf 'de wal' gepushed, maar bijvoorbeeld bij een grote update zoals met de Traxx locs vorig jaar, waren er ook nog eens hardwarematige wijzigingen en moesten de onderdelen dus fysiek ook vernieuwd worden. Vaak is het dan gewoon een kwestie van het oude systeem eruit halen en een nieuw systeem met de goede software er in zetten (hoewel dat uiteraard complexer is dan dat ik het hier voorstel).
Bij moderne treinen waarbij enkel de software aangepast hoeft te worden gaat het meestal met een laptop en een kabeltje in de werkplaats of op een opstelterrein. Je wilt namelijk niet het risico lopen dat een trein opeens tijdens een rit een reboot krijgt omdat de software geüpdatet is.
Voor een reisinformatiesysteem (lees: niet veiligheidsgerelateerd systeem) maakt dat dan weer niet uit, dus dat kan eenvoudig gepushed worden en daarna een reboot zonder dat een trein stil komt te staan.

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 09-12-2019 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

EDIT schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:33:
De nieuwe intercity? Ga m’n fotocamera alvast opzoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:27
Lees al een tijdje dit topic mee en leuk/grappig om hier altijd wat interessant nieuws te vinden. Vooral met betrekking tot de Traxx en de ICNG, ben namelijk zelf onderhoudsmonteur en betrokken bij beide materieelsoorten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
In een passagierstrein is maandagochtend brand ontstaan. De trein is ter hoogte van station Voerendaal tot stilstand gekomen.

De brand brak rond 6:45 uur uit in de trein op het traject tussen Heerlen en Maastricht.

Alle passagiers zijn uit de trein gehaald en in veiligheid gebracht. De brandweer was met meerdere voertuigen ter plaatse en had de brand in het treinstel snel geblust. Brandweerlieden zullen het treinstel nog helemaal controleren.

Door de brand ligt het treinverkeer op het traject tussen Heerlen en Maastricht voorlopig stil.
Bron: Brand in passagierstrein: reizigers geëvacueerd]

Even nog onbekend welk treinstel dit is.

Edit: volgens Somda zou het gaan om trein 19810, uitgevoerd door treinstel 552., een Stadtler FLIRT3.

[ Voor 29% gewijzigd door wildhagen op 09-12-2019 07:40 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De Flirt3 die ik vanochtend heb genomen (6614) had ook problemen. Bij het station waar ik instapte leek deze wel een noodstop te maken. Vervolgens konden de deuren niet geopend worden. Machinist besloot uiteindelijk de trein opnieuw te starten. (Wist je dat de displays aan de buitenkant een IP adres tonen tijdens het opstarten? :P) Dat was nog niet voldoende; hij moest nog even 30 meter vooruit (om de aandrijving of de remmen te controleren?) voordat de deuren geopend konden worden.

Er werd verder na instappen niet veel zinnigs omgeroepen; alleen dat de trein een technisch probleem had wat nu is opgelost, excuses voor het ongemak.

11 minuten vertraging bij vertrek; in Den Bosch de overstap nog net gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Laatst online: 06-01-2021
En weer een nieuwe miljoenen strop bij de NS op komst ik vraag me werkelijk af wanneer er nu eens iemand orde op zake stelt en eens een halt brengt aan deze nodeloze geldverspillingen bij de NS

https://www.ad.nl/binnenl...iljoenen-dreigt~a739fb96/

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:42
Zr40 schreef op maandag 9 december 2019 @ 08:06:
(Wist je dat de displays aan de buitenkant een IP adres tonen tijdens het opstarten? :P)
Staat er bijna standaard op. De displays doen het al tijden niet meer en de WC's zijn haast standaard buiten gebruik.

Onderhoud hebben ze bij Arriva helaas niet op orde.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
mk1992 schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:20:
[...]

Staat er bijna standaard op. De displays doen het al tijden niet meer en de WC's zijn haast standaard buiten gebruik.

Onderhoud hebben ze bij Arriva helaas niet op orde.
Ging bij hem om een Flirt3 van de NS, niet van Arriva ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Deze man heeft toen maar voorzorgsmaatregelen getroffen:
Op het treinstation in Venlo is een onderkoelde reiziger uit een trein gehaald. De persoon had natte kleren nadat hij in Eindhoven vermoedelijk in het water was beland. Hoe dat kon gebeuren, is niet duidelijk. Hij is door de twee mensen met wie hij samen was uit het water gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
NMH schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:57:
[...]

Deze man heeft toen maar voorzorgsmaatregelen getroffen:

[...]
Ging zelfs om 3 onderkoelde personen volgens https://www.nu.nl/binnenl...lo-uit-trein-gehaald.html

Wazig verhaal.

Treindienst bij Venlo heeft overigens ook even stil gelegen daarom.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:03
Zondag met Lubach had gisteren een item over Europese treinen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 13:01
Goede samenvatting van de situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Lubach geeft goed aan waarom er veel niet slaagt op Europees spoor: iedereen komt te veel voor zijn eigen belangen op en vergeet het grote plaatje.

Als de Berlijntrein niet meer zou stoppen tussen Amersfoort CS en de grens, dan moet NS een extra IC inleggen om de binnenlandse reizigers te vervoeren. Omgekeerd zouden veel stoelen in de Berlijntrein leeg blijven (die nu door binnenlandse reizigers worden bezet). Dit kost NS geld (want de binnenlandse reizigers moeten vervoerd worden en de opbrengst van die groep gaat ook nu al naar NS).

Daarnaast zien die steden, waar de Berlijntrein dan niet meer stopt, een internationale verbinding verdwijnen (wat voor weerstand in de lokale politiek zorgt).

En ondertussen zit je 6 uur in de trein naar Berlijn.

Hopelijk is het straks met de Talgo ECx wat sneller (en rijden ze via Arnhem in plaats van bij ieder paaltje te piesen... twee vliegen in één klap).

[ Voor 0% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 10-12-2019 07:55 . Reden: typo ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 07:54:
Lubach geeft goed aan waarom er veel niet slaagt op Europees spoor: iedereen komt te veel voor zijn eigen belangen op en vergeet het grote plaatje.

Als de Berlijntrein niet meer zou stoppen tussen Amersfoort CS en de grens, dan moet NS een extra IC inleggen om de binnenlandse reizigers te vervoeren. Omgekeerd zouden veel stoelen in de Berlijntrein leeg blijven (die nu door binnenlandse reizigers worden bezet). Dit kost NS geld (want de binnenlandse reizigers moeten vervoerd worden en de opbrengst van die groep gaat ook nu al naar NS).

Daarnaast zien die steden, waar de Berlijntrein dan niet meer stopt, een internationale verbinding verdwijnen (wat voor weerstand in de lokale politiek zorgt).

En ondertussen zit je 6 uur in de trein naar Berlijn.

Hopelijk is het straks met de Talgo ECx wat sneller (en rijden ze via Arnhem in plaats van bij ieder paaltje te piesen... twee vliegen in één klap).
Grootste probleem bij de IC Berlijn is het pad in Hengelo, daar is gewoon geen ruimte en niemand heeft echt een (realistische) oplossing om daar ruimte te creëren. Die extra IC is niet eens het probleem (volgens mij wordt dat juist de voorkeur straks).
Via Arnhem is ook al bekeken en daar is Düsseldorf weer de bottleneck ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
Naar mijn idee is het ook niet slim om die trein ook via Arnhem te laten rijden. Dan zijn er in Nederland nog maar 2 routes voor internationale treinen (Breda - Amsterdam en Arnhem - Amsterdam), waar potentiele passagiers die niet in de buurt van die 2 lijnen wonen dus niet mee bediend worden.

Met de route over Hengelo is er nog een 3e reisroute.

Nog mooier zou zijn als er ook weer een reisoptie komt van Venlo naar Rotterdam/Den Haag, en Amsterdam - Groningen - Hamburg. Daarmee zouden de meeste delen van Nederland relatief makkelijk op een snelle verbinding naar het buitenland kunnen reizen.

In het filmpje van Zondag met Lubach, was de reactie van Van Boxtel ook exemplarisch. Die internationale trein doet er niet toe, het gaat erom dat de nationale dienstregeling niet duurder wordt om een binnenlandse trein in te moeten zetten. Dat hij de grens overgaat is alleen een bijkomstigheid.

Dus naar mijn idee gaat het nog wel even duren voordat we vanuit Nederland eenvoudig ver kunnen reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Primeur: NS test met succes zelfrijdende trein op Hanzelijn tussen Swifterbant en Kampen-Zuid.

https://www.destentor.nl/...-en-kampen-zuid~a35a732c/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 20:36
cazzer22 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:29:
Nog mooier zou zijn als er ook weer een reisoptie komt van Venlo naar Rotterdam/Den Haag, en Amsterdam - Groningen - Hamburg. Daarmee zouden de meeste delen van Nederland relatief makkelijk op een snelle verbinding naar het buitenland kunnen reizen.
Er is extra EU geld gekomen voor de lijn Groningen - Bremen (wel in het Duits). De eerste fase zou dan rond 2024 af moeten zijn. De tweede fase met een snelle IC verbinding voor 2030.

Het zou al helpen als die brug gewoon weer gemaakt is en er weer treinen over het hele traject kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Zeara schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:24:
[...]

Er is extra EU geld gekomen voor de lijn Groningen - Bremen (wel in het Duits). De eerste fase zou dan rond 2024 af moeten zijn. De tweede fase met een snelle IC verbinding voor 2030.

Het zou al helpen als die brug gewoon weer gemaakt is en er weer treinen over het hele traject kunnen rijden.
En dubbelspoor + bovenleiding zodat we er ook nog met fatsoenlijk materieel over kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:20

Onbekend

...

Jammer dat nergens iets op dieper wordt ingegaan dan de basistekst dat optrekken en remmen automatisch kan. Als je geen verdere achtergrondinformatie hebt lijkt het alsof dit het zelfde als bij een elektrische auto automatisch het gaspedaal wordt bedient wat al vele jaren geleden kon.

Ik ga er vanuit dat ERTMS nog steeds alleen de spoorsituatie door geeft, en via een aparte (nieuwe) communicatieweg de trein door krijgt op welk punt langs het perron hij moet stoppen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nu de HSL afgelopen week zo vaak weer geblokkeerd is, merk ik dat de oplossing ook nu veranderd is. We rijden vandaag weer het traditionele spoor over leiden denhaag met de icdirect. Dit is al de zoveelste keer dat we dit spoor volgen in de afgelopen twee weken.

Blijkbaar past dat planningstechnisch overigens wel tussen alle bestaande treinen op dat spoor.

• SRich
Get!em schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:36:
Nu de HSL afgelopen week zo vaak weer geblokkeerd is, merk ik dat de oplossing ook nu veranderd is. We rijden vandaag weer het traditionele spoor over leiden denhaag met de icdirect. Dit is al de zoveelste keer dat we dit spoor volgen in de afgelopen twee weken.

Blijkbaar past dat planningstechnisch overigens wel tussen alle bestaande treinen op dat spoor.
Wel opmerkelijk wat toen ik een tijdje geleden aan NS voeg waarom alles over woerden werd gestuurd was het vanwege capaciteitsgebrek op de oude lijn...

• Spangen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-12-2021
Las nieuwsbericht dat nachttrein Rotterdam Groningen blijft en uitkan, wat is nu wat maakt dat deze trein richting dunbewoond Groningen financieel kan en de Brabanttrein (dichter bevolkt) niet uitkon?

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:03
Get!em schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:36:

Dit past zeker niet, de IC direct en Thalys worden er altijd gewoon tussen gepropt daar om ze maar te laten rijden. Gaat meestal om maar een paar treinen bij relatief korte verstoringen op de HSL. Tussen Holland Spoor en Schiedam is die ruimte er helemaal niet. Levert altijd flink wat vertraging op.

• leekers
Spangen schreef op donderdag 12 december 2019 @ 05:17:
Las nieuwsbericht dat nachttrein Rotterdam Groningen blijft en uitkan, wat is nu wat maakt dat deze trein richting dunbewoond Groningen financieel kan en de Brabanttrein (dichter bevolkt) niet uitkon?
Dit soort denken is precies waarom de nederlandse regering , ns en prorail zo jammerlijk achter de feiten aanlopen en geldverspillend zijn .

Vooral verder gaan met denken dat nederland uit hokjes bestaat en alleen een bepaald deel van nederland belangrijk is

"Beautiful Clean Coal"

• wildhagen
  • Niet online
Spangen schreef op donderdag 12 december 2019 @ 05:17:
Hierom:
Het nachtnet keert niet terug in Brabant. Uit onderzoek van Royal Haskoning DHV blijkt dat nachttreinen tussen de Brabantse steden en naar de Randstad niet rendabel te krijgen zijn, ondanks nieuwe woningbouw en de vluchten vanaf Eindhoven Airport.

Tussen 2007 en 2017 zijn er verschillende varianten geëxploiteerd en geëvalueerd, zowel met nachttreinen (drie pilots tussen 2007-2015) als met nachtbussen (vanaf 2015). Dat was echter nooit winstgevend. In totaal werden de treindiensten bijvoorbeeld voor 4,9 miljoen euro gesubsidieerd door de provincie Noord-Brabant en de steden Eindhoven, Tilburg, Breda en Den Bosch.

Vooral na twee uur 's nachts waren er toen veel te weinig treinreizigers. Zo reden op de lijn van Eindhoven naar Utrecht voor twee uur gemiddeld 124 personen per trein mee, na twee uur waren dat er gemiddeld 41. De treinen op de lijn van Eindhoven naar Rotterdam vervoerden voor twee uur gemiddeld 101 personen per trein, na twee uur daalde dit naar gemiddeld 33 personen per trein. De pendel tussen Tilburg en Den Bosch werd bereden door 32 reizigers per trein, waar er 80 nodig zouden zijn voor een rendabele exploitatie.
Bron, en meer info: Nachttrein keert definitief niet terug in Brabant, ook nachtbussen ‘niet rendabel’

In other news:
De Noord-Zuidlijn in Amsterdam zal binnen het komende decennium doorgetrokken worden naar Schiphol en Hoofddorp. Dat schrijft de Volkskrant donderdag. Nu eindigt de metrolijn nog op station Amsterdam-Zuid. De totale kosten voor dit project worden geschat op minstens 3 miljard euro.

De krant baseert zich op bronnen binnen de zeven partijen die bij dit project betrokken zijn, waaronder de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, de NS, spoorbeheerder ProRail, luchthaven Schiphol en de KLM.

Het doortrekken van de metrolijn moet een oplossing bieden voor dichtslibbende wegen en overvolle treinen en perrons op het traject Schiphol-Amsterdam.

De metrolijn gaat vrijwel overal bovengronds rijden, parallel aan de A4. Op de luchthaven krijgt de lijn een eigen station. Dat de metro doorrijdt naar Hoofddorp is op speciaal verzoek van de gemeente Haarlemmermeer.

De zeven partijen willen zelf investeren in de nieuwe verbinding, maar hopen op een forse financiële bijdrage van het Rijk. NS-bestuursvoorzitter Roger van Boxtel zegt in de krant: "Het Rijk wil plannen zien om Nederland toekomstbestendig te maken, zoals op het gebied van infrastructuur en mobiliteit. We hebben twee jaar aan dit plan gewerkt en bij het ministerie is de deur voor ons opengegaan."

Van Boxtel vindt het een project van nationaal belang. "Ik hoor de kritiek al, over dat Amsterdam en regio altijd voorgaan. Dat is onzin. Als het tussen Schiphol en Amsterdam vastloopt, en dat doet het nu, dan heeft heel Nederland daar last van."

De Amsterdamse Noord-Zuidlijn is in juli 2018 geopend en rijdt voor het grootste gedeelte onder de historische binnenstad. De bouw ervan heeft jaren langer geduurd dan gedacht en kostte met 3 miljard euro drie keer zoveel als begroot.
Bron: 'Amsterdamse metrolijn binnen tien jaar doorgetrokken naar Schiphol'

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Interessant. Ze zijn ook al bezig met de verlenging naar Uithoorn. Op die manier zal de noord-zuidlijn superrendabel worden en kun je echt gaan denken aan uitbreiding naar Purmerend, Monnickendan en Volendam.

Zo veel mogelijk parallel aan de A4, betekent dat dan langs de Loevense Randweg en de Zuidtangent? Langs P3 en P4?

Signatures zijn voor boomers.

• wildhagen
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:34:
Interessant. Ze zijn ook al bezig met de verlenging naar Uithoorn. Op die manier zal de noord-zuidlijn superrendabel worden en kun je echt gaan denken aan uitbreiding naar Purmerend, Monnickendan en Volendam.
De provncie wil ook uitbreiden naar Zaanstad en Purmerend: Provincie wil Noord/Zuidlijn verlengen naar Zaanstad en Purmerend

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
NS zal vanaf 15 december, met de start van de nieuwe dienstregeling, niet langer in de omroepberichten spreken over een ‘aanrijding met een persoon'.

Voortaan wordt louter gemeld dat het om een ‘aanrijding’ gaat, zonder te specificeren wat voor soort aanrijding het betreft. Het gaat om de informatie die te vinden is in de Reisplanner, op de website van de vervoerder en op de stations.

Ervaren treinreizigers weten dat met de term ‘aanrijding met een persoon’ vaak een zelfdoding op het spoor wordt bedoeld. De laatste weken was deze mededeling helaas weer meermaals te horen op verschillende stations in Nederland.

Op zoek naar alternatieven voor de term heeft de NS gekeken naar de wijze waarop hier in andere landen mee wordt omgegaan. Dit blijkt per land te verschillen. Variërend van ‘aanrijding met een persoon’, ‘aanrijding’ en ‘inzet van hulpdiensten’.

Engeland heeft onlangs de keuze voor de omroeptekst ‘inzet van hulpdiensten’ weer veranderd, omdat dit reizigers te veel deed denken aan de grootschalige inzet na aanslagen. NS heeft na overleg met deskundigen daarom gekozen voor de omroeptekst ‘Aanrijding’.

De vervoerder blijft in de gaten houden hoe de nieuwe omroeptekst wordt ontvangen.
Bron: NS roept niet langer ‘aanrijding met persoon’ om

Virussen? Scan ze hier!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
"you say tomato we say tomato"

Wat is er mis met de daadwerkelijke reden omroepen van een vertraging? De NS is hiermee begonnen toen ze niet meer ProRail mochten gebruiken als excuus (sein en/of wisselstoring).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• EDIT
LordSinclair schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:05:
[...]

"you say tomato we say tomato"

Wat is er mis met de daadwerkelijke reden omroepen van een vertraging? De NS is hiermee begonnen toen ze niet meer ProRail mochten gebruiken als excuus (sein en/of wisselstoring).
Bij zorgverleners, professionals op het gebied van suïcide-preventie en mensen die betrokken zijn bij dit onderwerp, bestaat volgens de NS al langer de wens dat de omroeptekst wordt aangepast. Recent heeft Trimbos Instituut hier onderzoek naar gedaan.

De omroeptekst ‘aanrijding met een persoon’, kan bij reizigers emoties losmaken, aldus de onderzoekers. ,,Trimbos adviseert daarom, in een onderzoek dat binnenkort gepubliceerd wordt, de omroeptekst aan te passen.”

• SRich
Pfff, hoeveel geld kan je weggooien... Gewoon 2 wissels bij zuid richting spoor maken, transitie van ZUB/CBTC naar ATB-EG/ETCS en onder 1.8kV = verder rijden naar schiphol en dan door naar hoofddorp en dan terug... gewoon i.sm. de NS en ProRail

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:35
SRich schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:29:
[...]

Pfff, hoeveel geld kan je weggooien... Gewoon 2 wissels bij zuid richting spoor maken, transitie van ZUB/CBTC naar ATB-EG/ETCS en onder 1.8kV = verder rijden naar schiphol en dan door naar hoofddorp en dan terug... gewoon i.sm. de NS en ProRail
Alleen is het doel juist om de spoorcapaciteit flink te verhogen op Schiphol, dat gaat niet als metro's tussen het gewone treinverkeer door moeten gaan rijden. Dan zijn juist die 2 wissels+aanpassingen aan metro-stellen weggegooid geld, omdat daarmee het doel niet eens bereikt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 15-09 16:03
SRich schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:29:
[...]

'Gewoon'... die horen we vaak van stuurlui aan wal.

De metro heeft een ander "Profiel van Vrije Ruimte" dan een trein. De perrons sluiten waarschijnlijk niet aan. Verder ga je dan GVB metrobestuurders op conventioneel treinspoor krijgen. Dat betekent dat alle metrobestuurders opgeleid moeten gaan worden tot Machinist Volledig Bevoegd, want ze gaan rijden op treinspoor met alle regelgeving van dien. Prijzig....

Nee ik zie dat niet gebeuren.

• Spangen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-12-2021
Dat laatste hoeft niet perse, maar kent strenge voorwaarden zie de lijn Schiedam Hoek van Holland. Eist geen extra opleiding op de metro.

• SRich
Transportman schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:59:
[...]

Alleen is het doel juist om de spoorcapaciteit flink te verhogen op Schiphol, dat gaat niet als metro's tussen het gewone treinverkeer door moeten gaan rijden. Dan zijn juist die 2 wissels+aanpassingen aan metro-stellen weggegooid geld, omdat daarmee het doel niet eens bereikt wordt.
Volgens mij was het bedoeling om capaciteit tussen schiphol en amsterdam centraal te verhogen. Als je dat kan doen door airportsprinters van NS en metro van de GVB i.s.m. de NS via 2 verschillende lijnen heb je betrouwbare en robuuste dienstregeling...
trolleystad schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:27:
[...]

Goede inhoud |:(
De metro heeft een ander "Profiel van Vrije Ruimte" dan een trein. De perrons sluiten waarschijnlijk niet aan. Verder ga je dan GVB metrobestuurders op conventioneel treinspoor krijgen. Dat betekent dat alle metrobestuurders opgeleid moeten gaan worden tot Machinist Volledig Bevoegd, want ze gaan rijden op treinspoor met alle regelgeving van dien. Prijzig....

Nee ik zie dat niet gebeuren.
De metro's zijn smaller dan treinstellen. Dus bij de metro kan je dan eventueel een uitstekende trede maken die te voorschijn komt bij NS stations...

Ja, maar dan kunnen we wel overal rijden. Als GVB besluit om naar hoofddorp(of misschien wel leiden) en terug te rijden ben je er met een opleiding.
Spangen schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:40:
Dat laatste hoeft niet perse, maar kent strenge voorwaarden zie de lijn Schiedam Hoek van Holland. Eist geen extra opleiding op de metro.
Zit wel een verschil in. Juridisch en Technisch gezien is de hoekselijn een lokaal spoorweg en valt onder die wet. De schiphollijn is valt daar in tegen onder de wet hoofdspoorwegen.

[ Voor 70% gewijzigd door SRich op 13-12-2019 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
trolleystad schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:27:
[...]

Misschien moeten de NS en Prorail eens gaan luisteren naar die "stuurlui" ipv op hun gewone routine het geld met bakken in de sloot te gooien .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolan
Ik ben het met je eens dat er veel dingen beter kunnen. Arjen Lubach sloeg de spijker op de kop met zijn item over internationaal treinverkeer. Maar doe niet alsof alles heel makkelijk is. "Gewoon" dit of dat doen is er niet bij.

Het spoor is behoorlijk complex. Je kunt niet zomaar even een ATB in een metro hangen. Er komen zoveel technische aspecten bij kijken die de boel kunnen verzieken. Een paar voorbeelden:

- Metrostellen zijn heel licht. Wat doet dit met de detectie? DM'90 treinstellen werden vaak al slecht gedetecteerd, een stukje zwaarder dan een metro. (Nu is een metro elektrisch aangedreven, dan komt het al minder snel voor)
- De nieuwe metro's van Amsterdam hebben draaistroommotoren. Genereren deze geen stoorstromen die het ATB signaal vernielen? Alle NS treinen zijn voorzien van stoorstroomdetectie en allerlei filters en aangepaste tractieinstallaties om maar geen 75 Hz signaal het spoor in te gooien.

Etc etc etc...

De ombouw van de Hoekse Lijn is al een prachtig voorbeeld hoe lastig het kan zijn. Dit duurde ook veel langer dan gepland (nog los van de extra kosten)

[ Voor 7% gewijzigd door Dolan op 13-12-2019 07:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
leekers schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 06:37:
[...]

Misschien moeten de NS en Prorail eens gaan luisteren naar die "stuurlui" ipv op hun gewone routine het geld met bakken in de sloot te gooien .
Het grappige is alleen dat deze 'beste stuurlui aan wal' nooit daadwerkelijk contact opnemen met de NS en ProRail om hun ideeën te delen en zich als specialistisch consultant te laten inhuren.

Ook zie ik zelden goed uitgewerkte plannen van ze, vaak komt het niet verder dan wat aan de wal blijven staan, en de onderbuik laten spreken.

Het zijn kennelijk specialisten op dit vlak, waarom stel je je expertise dan niet beschikbaar aan de relevante partijen zodat jouw goede ideeën ook in de praktijk gebracht kunnen worden? Laat je inhuren als consultant oid.

Tuurlijk kunnen er een heleboel dingen beter, dat zal niemand ontkennen. Maar bied dan als specialist zijnde ook je expertise aan, en roep niet alleen iets terwijl je veilig als stuurlui vanaf de wal blijft staan toekijken. Dat is namelijk populisme, niet meer, niet minder.

(dit is in zijn algemeenheid bedoeld, niet voor deze specifieke situatie)

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 13-12-2019 07:56 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

trolleystad schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 07:44:

De ombouw van de Hoekse Lijn is al een prachtig voorbeeld hoe lastig het kan zijn. Dit duurde ook veel langer dan gepland (nog los van de extra kosten)
Dan moet je die opdracht ook niet aan Bombardier gunnen. :F
wildhagen schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 07:54:
[...]

Het grappige is alleen dat deze 'beste stuurlui aan wal' nooit daadwerkelijk contact opnemen met de NS en ProRail om hun ideeën te delen en zich als specialistisch consultant te laten inhuren.
Ik ken er eentje. En die is vrij systematisch weggepest door Prorail en NS (ook weggepest door die bedrijven bij overheden) omdat hij te veel te goede ideeën had die Prorail en NS gewoon niet wilden.
Of zijn ideeën worden eerst weggezet als onrealistisch/onwenselijk/niet haalbaar om ze een paar jaar later dan als eigen idee toch naar voren te schuiven.

De spoorwereld is een heel gesloten wereldje met veel "not invented here" syndromen en vaak te weinig kennis van moderne systemen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
trolleystad schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 07:44:
- De nieuwe metro's van Amsterdam hebben draaistroommotoren. Genereren deze geen stoorstromen die het ATB signaal vernielen? Alle NS treinen zijn voorzien van stoorstroomdetectie en allerlei filters en aangepaste tractieinstallaties om maar geen 75 Hz signaal het spoor in te gooien.
Nieuwe treinen ook. Virm heeft ook al draaistroommotoren (vandaar de mooie doedelzak). Lijkt allemaal prima te werken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
LordSinclair schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:26:
[...]

Nieuwe treinen ook. Virm heeft ook al draaistroommotoren (vandaar de mooie doedelzak). Lijkt allemaal prima te werken.
Joh, lees het stukje dat je quote even goed ;-) Alle moderne treinen hebben draaistroommotoren. Uitgebreid met allerlei filters en stoorstroomdetectie. En zelfs dan moet dat in de testfase (voor de toelating) nog afgeregeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
Als het gaat over internationale treinen, deel ik wel de mening die in de aflevering van Lubach wordt aangehaald. Leuk voor de mensen die in een kleine(re) halte wonen dat ze een internationale verbinding hebben, maar eigenlijk is dat toch niet de bedoeling van een internationale trein.

Probleem is natuurlijk dat de ICE in Duitsland een gewone intercity is, en dat DB deze trein (even) tot over de grens brengt. Als NS die gedachtegang volgt van DB dat het eigenlijk een intercity is, die per toeval 2 hoofdsteden verbindt, dan is het dus wel te begrijpen dat een dergelijke reis zolang duurt.
En eigenlijk is de TGV in Frankrijk ook niets meer dan een intercity. Het is dat je in Frankrijk, bij wijze van spreken, alleen maar grote steden en boerendorpjes hebt. Dus als je de trein tussen Parijs en Bordeaux vanuit Lubach zijn voorbeeld, dan is het normaal dat dit snel gaat. Die trein stopt amper, omdat er gewoon niets is om te stoppen. Het wordt een grotere ramp als je in Frankrijk treinen boekt via Parijs, wegens hun kopstations. Tot 24 minuten ben je met een metro of RER onderweg naar andere stations (volgens NMBS Europe). Dus wederom, heet TGV-net in Frankrijk is goed geschikt voor het binnenlands verkeer, maar voor internationaal verkeer is dit weer minder geschikt.

Als je het internationaal verkeer kan regelen zoals Thalys, die net reclame maken (of toch in België) op zoveel minuten van hartje stad naar hartje stad, dan kan je spreken over snelle internationale treinen. Thalys is dan ook een aparte private SO die puur rijdt voor internationale verbindingen en zich totaal niet moet bezig houden met binnenlands reizigersverkeer (in principe kan je een treinkaartje kopen Brussel-Antwerpen, maar geen kat die dat wil betalen).
Thalys legt bijvoorbeeld ook treinen in naar de ski-gebieden in de winter en naar de Côte d'Azur in de zomer. Deze treinen laten om bovengenoemde reden Parijs dan ook links liggen (eigenlijk rechts :P)
Zolang er dan geen politicus mee gaat moeien, komt dat wel goed (Spookthalys)

De Benelux vind ik een trein die redelijk die kant opgaat. Stopt in de grote steden, doet er hier en daar nog een provinciestad bij. Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld de stops in Noorderkempen en Antwerpen-Berchem afschaffen, die bieden weinig meerwaarde voor het internationale verkeer, dat is puur voor het Belgische binnenlandse verkeer.

Conclusie.
  1. De klassieke SO moeten wegblijven van snelle internationale verbindingen, aangezien ze toch ook hun eigen binnenlandse markt willen bedienen (en eventueel die politicus die in dat provinciestadje woont). DB en SNCF zijn buitenbeentjes. Zij profiteren van hun binnenlandse HSL's om internationaal verkeer te lokken naar hun steden.
  2. Als private SO's een markt zien, zullen ze die wel bedienen.
  3. ÖBB is helemaal een geval apart. Zij rijden met nachttreinen tussen grote Europese steden, daar waar de andere klassieke SO's dit hebben opgegeven. Ik vermoed dat ÖBB dit kan doen wegens hun geografische ligging en de brug vormen naar Oost-Europa.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:45
Arator schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:59:
[...]Als private SO's een markt zien, zullen ze die wel bedienen.[..]
Oneens, of misschien wel maar dan is het tempo veel te laag. De Thalys is ook niet echt privaat, het is van de NMBS, SNCF en DB.

Private spooraanbieders die ik ken die planmatig treinen inleggen, zijn Flixtrain (binnenlands en met oude matige treinen), Westbahn (binnenlands), LEO (Tsjechisch) en RegioJet (ook Tsjechisch) bijvoorbeeld in Italië rijden ze op de HSL.

Op zich leuk, maar op de Tsjechische na bedienen nu nog allemaal hun binnenlandse markt. Terwijl is echt wel potentie is in West-Europa, maar de belemmeringen om de internationale markt in de springen zijn nu nog te hoog. Dus als traditionele staatsspoorbedrijven daar in springen, vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
marcop23 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:29:
[...]

Oneens, of misschien wel maar dan is het tempo veel te laag. De Thalys is ook niet echt privaat, het is van de NMBS, SNCF en DB.
De aandeelhouders van Thalys zijn misschien wel klassieke SO's, maar op zich is het een private maatschappij. Zij rijden onder eigen licentie, en niet meer onder de licentie van de klassieke SO's. Daar waar vroeger (het personeel van) NMBS nog tussenkwam bij incidenten, is dit ook gedaan.
Ik ben van mening dat een private internationale maatschappij net de snelheid hoog wil houden en weinig stops invoeren. Enerzijds kunnen ze zo het verschil maken met de tradionele maatschappijen. Anderzijds, elke stop kost geld, al is het maar omdat de remblokjes sneller slijten.
Private spooraanbieders die ik ken die planmatig treinen inleggen, zijn Flixtrain (binnenlands en met oude matige treinen), Westbahn (binnenlands), LEO (Tsjechisch) en RegioJet (ook Tsjechisch) bijvoorbeeld in Italië rijden ze op de HSL.

Op zich leuk, maar op de Tsjechische na bedienen nu nog allemaal hun binnenlandse markt. Terwijl is echt wel potentie is in West-Europa, maar de belemmeringen om de internationale markt in de springen zijn nu nog te hoog. Dus als traditionele staatsspoorbedrijven daar in springen, vind ik het prima.
Voor mij ook geen probleem dat er tradionele SO's de internationale markt bedienen, maar van hun moet je geen snelle internationale reizen verwachten.
Een private maatschappij die momenteel een binnenlandse markt bedient, zie ik ook niet op 1 2 3 internationaal gaan toeren.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:45
Arator schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:43:
[...]
Een private maatschappij die momenteel een binnenlandse markt bedient, zie ik ook niet op 1 2 3 internationaal gaan toeren.
Wie zie je het dan wel doen? Het spoor is helaas een markt waar je niet zomaar instapt.
Pagina: 1 ... 8 ... 161 Laatste