Zoals in bovenstaande foto wel te zien is, ben ik vandaag even op stap geweest met de ICNG.
Zoals de vaste lezers in dit topic en wellicht nog andere fora en nieuwssites wel weten hebben de afgelopen jaren in het teken gestaan van het ontwerpen, het testen, testen en nog eens testen. Inmiddels zijn we bijna toe aan de volgende fase: het proefbedrijf.
Hierbij rijden reguliere machinisten gewoon volgens dienstregeling zoals zij alle treinen zouden rijden en wordt er gekeken hoe de trein daarin presteert, nog wel zonder reizigers.
Ook al is die stap formeel nog niet gezet, de afgelopen paar weken zijn we daar eigenlijk zachtjes aan al mee begonnen. Een combinatie van testmachinisten, normale machinisten zoals ik en opleiders/SMEs rijden nu een aantal dagen per week vanaf de Watergraafsmeer over de HSL naar Breda en weer terug in een normale dienstregeling, waarbij we geen specifieke dingen meer testen, maar gewoon rijden zoals we dat in de normale dienst zouden doen.
Voor mij was vandaag een mooie mijlpaal omdat het voor mij de eerste rit op deze manier was. Ik ben wel eerder de HSL op geweest met het materieel, maar nog niet eerder zo zonder specifieke testopdracht. Heel erg leuk om te doen en te zien hoe ver we zijn gekomen in die jaren!
Nu nog het werkelijke proefbedrijf en op naar een succesvolle introductie volgend jaar bij de reizgers!
Ik denk dat de reizigers er een hele mooie trein mee gaan krijgen. De trein ligt zeer stabiel op de baan, ook bij hoge snelheden en rijdt erg soepel. Op lagere snelheden merk je zelfs eigenlijk niet dat je al aan het rijden bent.
Voor de machinisten is het heel erg prettig, omdat het omschakelen bij de spanningssluizen op de HSL volautomatisch gaat.
Vandaag konden we bij toeval even proberen om bij de beruchte spanningssluis bij Breda/Zevenbergsche Hoek bij gladheid op te trekken, wat met de huidige ICD weliswaar mogelijk is, maar behoorlijk krap is. Eén verkeerde handeling kan daar al een stranding tot gevolg hebben.
Bij de ICNG is dat veel gemakkelijker. Zelfs met de gladde sporen vandaag haalden we nog de 60 km/u voordat de stroomafnemer automatisch omlaag ging en we rolden dus met een comfortabele snelheid door de spanningssluis. Dat zal ongetwijfeld wel een paar strandingen gaan schelen, dus dat is heel erg mooi om te zien!
Kortom, nog meer goed nieuws voor de reizigers en ik kan niet wachten op de werkelijke introductie!