Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 16:03
FNV Spoor laat net weten dat de 2e stakingsgolf bij NS op de volgende dagen gaat plaatsvinden:

https://www.fnv.nl/nieuws...takingsgolf-bij-ns-bekend
2e stakingsgolf:
Vrijdag 9 september Regio’s Noordwest & West
Dinsdag 13 september Regio’s Oost, Zuid en Noord
Donderdag 15 september Regio Midden

[ Voor 13% gewijzigd door Dolan op 05-09-2022 19:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:49

Fiber

Beaches are for storming.

Vrijdag 9 september Regio’s Noordwest & West is het halve land
Dinsdag 13 september Regio’s Oost, Zuid en Noord is de ander helft van het land
Donderdag 15 september Regio Midden is weer het hele land...?

O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 15-09 16:03
Reken er maar op dat op 9 en 13 september er in het hele land weinig zal rijden. Enkele treinen die niet besmet zijn wel...

15 September zal wel weer het hele land zijn ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even wat leukers.

Iemand al eens mee geweest met het Varkensstaart treintje?

Sausschwanzle bahn https://sauschwaenzlebahn.de/

Alsof je eerst een modelbouw trein maakt en hem dan in het echt gaat bouwen.

Dit is dus de (niet functionerende) model. In de echte versie Zelf dus ermee heen en weer gereden. Boemelt in een uurtje heen en een uurtje terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xi1K0zM_omfIM97jNlDoIfMRcYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKU5j95nGWp3oUHVHcTaeSjp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCWKLz_IgT7JAVz1SqKaLoEoC1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgpjaDVQQ5XFwjUmot1y628D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNWPMynnrcEA6QtAV5pLtictF_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuEBUY0b94S3ynV85deP494h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Laatst online: 12:24
Van de FP: nieuws: ProRail haalt Chinese camera's weg, terwijl NS juist nieuwe bestelt

Een beetje een storm in een glas water wat mij betreft. De camera's in de treinen zitten op een intern systeem aangesloten en de beelden worden door dat systeem verwerkt (opgeslagen en live gestreamd naar de meldkamer). De individuele camera's hebben verder geen verbinding met het internet, enkel met het interne netwerk. Je kan hooguit afvragen of het ethisch gezien juist is, maar technisch zie ik er geen problemen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:19
Dolan schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:21:
FNV Spoor laat net weten dat de 2e stakingsgolf bij NS op de volgende dagen gaat plaatsvinden:

https://www.fnv.nl/nieuws...takingsgolf-bij-ns-bekend

[...]
Zouden ze mogelijk nog afgeblazen gaan worden???
NS diep door het stof, doet genereus bod aan werknemers: ‘We hebben laat gereageerd’

De Nederlandse Spoorwegen hebben vanmorgen een cao-bod naar de spoorvakbonden gestuurd dat aan veel van hun eisen voldoet. Sterker nog, de vervoerder trekt in een brief, die in handen is van deze redactie, het boetekleed aan.
Bron: AD.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

EDIT schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:57:
Van de FP: nieuws: ProRail haalt Chinese camera's weg, terwijl NS juist nieuwe bestelt

Een beetje een storm in een glas water wat mij betreft. De camera's in de treinen zitten op een intern systeem aangesloten en de beelden worden door dat systeem verwerkt (opgeslagen en live gestreamd naar de meldkamer). De individuele camera's hebben verder geen verbinding met het internet, enkel met het interne netwerk. Je kan hooguit afvragen of het ethisch gezien juist is, maar technisch zie ik er geen problemen in.
Ach en ondertussen in die vervangende camers`s zitten alsnog chips uit China, maar dan met niet-chinese merken erop. :) (Siemens ofzo :+)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 16:54
Ontwikkeld in Amerika zeker, daar waar ze niet ook proberen mee te kijken?

Als je t niet vertrouwd moet je het gewoon offline houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

EDIT schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:44:
Dat is zelfs maar een voorlopige datum zodat mensen weten dat het niet zomaar even opgelost is. De werkelijke prognose volgt komende week.
Volgens mij mogen ze technisch gezien zo ongeveer de volledige baanbeveiliging en de elektriciteitsvoorziening opnieuw opbouwen.

[Twitter]

(Foto's in de tweet geven wat van de schade aan)

[...]

Via https://www.prorail.nl/ni...en-treinverkeer-flevoland
Inmiddels meldt de NOS dat de nieuwe datum 3 oktober is. Wederom, in het beste geval.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Migrator schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:53:
[...]

Inmiddels meldt de NOS dat de nieuwe datum 3 oktober is. Wederom, in het beste geval.
Nu.nl meldt het ook: https://www.nu.nl/binnenl...uren-schade-ongekend.html

Gelukkig hebben sommige reageerders de oplossing: Ze moeten gewoon met diesellocs gaan rijden, dan kan er meteen weer volle bak volgens dienstregeling gereden worden...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oei.... 2022 begint toch wel het "rijdt niet" jaar te worden. Da's nog een maand dus. Niet om het een of ander, maar "openbaar vervoer" heeft onze samenleving in korte tijd toch wel een forse schadepost opgeleverd. Dit vereist ingrijpen, in mijn ogen. Niet om ieder individueel incident, maar gewoon op prestatie (alle context buiten beschouwing latend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:27:
[...]

Nu.nl meldt het ook: https://www.nu.nl/binnenl...uren-schade-ongekend.html

Gelukkig hebben sommige reageerders de oplossing: Ze moeten gewoon met diesellocs gaan rijden, dan kan er meteen weer volle bak volgens dienstregeling gereden worden...
Diesellocs, onbeveiligd gebied, 2x extra overstappen en ondertussen ook nog werkzaamheden op en naast de baan. Gaat ook werken ja. :') Sommige mensen hebben geen oog voor realiteit.

Ik denk dat we blij mogen zijn dat dit de Hanzelijn is die er 10 jaar geleden niet was. Doorgaande IC's via de veluwe laten rijden, half uur extra reistijd.
Als dit op Zwolle - Meppel was gebeurd... brr. Of bij Baambrugge op de lijn Amsterdam - Utrecht.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:21
Maasluip schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:06:
[...]

Diesellocs, onbeveiligd gebied, 2x extra overstappen en ondertussen ook nog werkzaamheden op en naast de baan. Gaat ook werken ja. :') Sommige mensen hebben geen oog voor realiteit.

Ik denk dat we blij mogen zijn dat dit de Hanzelijn is die er 10 jaar geleden niet was. Doorgaande IC's via de veluwe laten rijden, half uur extra reistijd.
Als dit op Zwolle - Meppel was gebeurd... brr. Of bij Baambrugge op de lijn Amsterdam - Utrecht.
Ik zit eens te kijken hoe het nu zit:
- Zwolle - Den Haag Centraal: Dat was 1:39, nu 1:46, prima! Wel met een kwartier wachten in Amersfoort•
- Zwolle - Amsterdam Zuid: Dat was 1:00 uur, nu 1:25. ook met kwartiertje wachten in Amersfoort

Ik weet alleen niet hoe gezellig druk die treinen Zwolle - Amersfoort nu zijn...

• Ik ben op zich wel verbaasd dat Zwolle - Den Haag, inclusief een kwartier wachten, dus niet zo heel veel langer is dan via Amsterdam Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Den Haag - Zwolle was nooit sneller via de Hanzelijn. Als je een doorgaande trein uit Den Haag via Amersfoort zou rijden is dat gewoon sneller.
Alleen vanuit Amsterdam is de Hanzelijn een versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:06:
[...]

Inderdaad. Sommigen gaan zover met voorstellen om stoomlocomotieven te gaan inzetten....

Hoe mensen zodanig elk contact met de realiteit kunnen kwijtraken, ik weet het niet hoor.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Op 9 september zullen er landelijk geen NS treinen rijden vanwege de stakingen:
https://nieuws.ns.nl/land...-treinen-tijdens-staking/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, dat is iets uitgebreider dan de stakingsaankondigingen waar alleen de regio noordwest en west zou staken.

Dus treinen laten keren in bijvoorbeeld Utrecht of Breda is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Voor mijn studie moet ik bijna dagelijks tussen Arnhem - Utrecht reizen. Ik had toch de goede hoop dat het zou lukken iets van een IC Nijmegen - Utrecht te behouden. Eventueel een pendelsprinterdienst. Ik vind het erg vervelend dat door stakingen in het westen ik vrijdag niet naar de uni kan komen.

Ik snap best dat het lastig is omdat personeel van diverse plekken op de normale trajecten rijdt, maar met wat creativiteit moet iets van een pendeldienst toch op te zetten kunnen zijn?
Of heeft het ermee te maken dat bijvoorbeeld 1x per uur te trein zodanig weinig capaciteit heeft dat het onveilig is om die te rijden en het beter is om dan maar niets te rijden?

Overigens ben ik niet tegen de (regio)stakingen zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 07-09-2022 14:38 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Ik denk dat het meer te maken heeft met de voorbereiding. Wellicht is het te kort dag om alles om te gooien bij de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 21:37
Ik ben benieuwd of de internationale treinen wel rijden. Ik moet met de Eurostar naar Londen vrijdag maar dat zal wel weer niet doorgaan. En de Eurostar is kwa bereikbaarheid en duidelijkheid een echte ramp. Een keer en nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:54
Ik zou volgende week dinsdagavond naar Tilburg gaan. Alle mogelijkheden al onderzocht, rekening houdend met mijn (fysieke) mogelijkheden.

Alternatief OV = ruim 4u onderweg èn niet meer thuis kunnen komen. Flixbus rijdt niet op het traject en dan blijft een MyWheels-auto pakken (mits beschikbaar) de enige optie.

Da's wel een meerprijs van €50,- t.o.v. de trein. En uiteraard wordt dat niet betaalt door de lui die deze stakingen hebben bedacht of eraan meewerken :r Voor die lui heb ik alleen nog maar deze... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Over die spoorlijn Lelystad-Dronten die tot 3 oktober eruit ligt, zie ik op nu.nl nu zelfs claims rondgaan dat in andere landen dit makkelijk in één week, of zelfs in één dag, opgelost wordt.

Weet iemand dan waarom het hier zolang moet duren?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@wildhagen Gokje, vergunningsaanvragen e.d. voor de werkzaamheden?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
wildhagen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:13:
Over die spoorlijn Lelystad-Dronten die tot 3 oktober eruit ligt, zie ik op nu.nl nu zelfs claims rondgaan dat in andere landen dit makkelijk in één week, of zelfs in één dag, opgelost wordt.

Ik zou eerst eens die claims valideren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cazzer22

Er heeft 150.000V op de bovenleiding gestaan, waar normaal 1800V op staat. Dat heeft wat dingen doen smelten. Isolatoren zijn ook niet berekend op zo'n stroomsterkte dus die is ook verder op het portaal kunnen komen, en de grond bereikt waar die ook weer kabels heeft kunnen beschadigen.

Wellicht heeft ProRail nog wat leveringsissues momenteel, en als alles vervangen is mag het denk ik ook opnieuw ingeregeld en getest worden lijkt mij. ERTMS en ATB zullen met het seinwezen ook wel heraangesloten moeten worden. Vergeet niet dat het stuk spoor een baanvaksnelheid heeft van 200km/h.

Als het elders in 1 dag kan zal ik daar liever niet de trein pakken :+ :X

[ Voor 9% gewijzigd door cazzer22 op 07-09-2022 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Rijden ze in die landen nog op diesel met niets anders dan mechanische beveiliging? Alleen dan snap ik dat die claims waar kunnen zijn :p
Josefien schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:06:
En uiteraard wordt dat niet betaalt door de lui die deze stakingen hebben bedacht of eraan meewerken :r Voor die lui heb ik alleen nog maar deze... :r
Joh, zij staken ook niet voor hun plezier, dit soort reacties helpen je echt niet.

Overigens lees ik gematigd positieve berichten vanuit NS, met erkenning van een groot deel van de klachten en schuld. Laten we - voor iedereen - hopen dat nieuwe gesprekken wél een nieuwe cao opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT

De comments op nu.nl serieus nemen :X

Er wordt nog steeds geïnventariseerd en er is nog altijd geen definitieve prognose. Elke draad moet doorgemeten worden om te zien wat er allemaal stuk is, elke stukje bekabeling mag nagekeken worden en men vindt constant weer nieuwe beschadigingen.
De datum van 3 oktober is alleen maar om duidelijkheid te verschaffen dat het nog wel even gaat duren, maar er is zodanig veel stuk dat het echt wel een paar maanden gaat duren voordat het allemaal vervangen is.
Correct me if I'm wrong, maar zoals ik het begrijp mag zo ongeveer de hele baan over een lengte van meer dan 7 kilometer technisch opnieuw aangelegd gaan worden. Als je dat in een week kan, zelfs als je alles op voorraad hebt, ben je heel erg knap. Als je dat in één dag kan, dan ben je een wereldwonder. Ik denk dat ProRail en de aannemers maar al te graag die mensen aan zouden nemen als ze dat kunnen waarmaken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:35

Treinen laten rijden of volledig hersteld?

Terwijl de relaiszaal van Herentals nog aan het branden was, waren technici al aan het bedenken hoe ze treinen konden laten rijden. De dag nadien reden er treinen tussen Herentals en Lier. Was wel personeel nodig om handmatig wissels te draaien en de nodige veiligheidstelegrammen te wisselen. Goederentreinen werden enkel 's nachts toegelaten naar de fabriekslijn langs het kanaal. Begeleiding was nodig.
Het duurde een week eer dat de treinen ook tussen Herentals en Mol konden rijden. Zolang was er nodig om de stroomvoorziening naar de overwegen tussen Olen en Herentals te herstellen. Alle wissels lagen rechtdoor geklauwd, dus wisselen van spoor was niet mogelijk. Dus in principe "volle baan" tussen Mol en Lier.
Ik denk dat het een maand duurde vooraleer we terug treinen hadden tussen Herentals en Turnhout. Toen was er terug voldoende van de relaiszaal opgebouwd in noodcontainers om het wisselrooster kant Turnhout en Mol te bedienen.
Ik denk dat de totale reparatie een jaar heeft geduurd. Dus dat alle mogelijkheden qua wissels terug bestonden en dat de noodcontainers ook terug weg waren. Ook werd toen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om het seinhuis vanuit Antwerpen te bedienen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
EDIT schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:40:
[...]

De comments op nu.nl serieus nemen :X

Er wordt nog steeds geïnventariseerd en er is nog altijd geen definitieve prognose. Elke draad moet doorgemeten worden om te zien wat er allemaal stuk is, elke stukje bekabeling mag nagekeken worden en men vindt constant weer nieuwe beschadigingen.
De datum van 3 oktober is alleen maar om duidelijkheid te verschaffen dat het nog wel even gaat duren, maar er is zodanig veel stuk dat het echt wel een paar maanden gaat duren voordat het allemaal vervangen is.
Correct me if I'm wrong, maar zoals ik het begrijp mag zo ongeveer de hele baan over een lengte van meer dan 7 kilometer technisch opnieuw aangelegd gaan worden. Als je dat in een week kan, zelfs als je alles op voorraad hebt, ben je heel erg knap. Als je dat in één dag kan, dan ben je een wereldwonder. Ik denk dat ProRail en de aannemers maar al te graag die mensen aan zouden nemen als ze dat kunnen waarmaken :P
Oh 7km, dat is best een stuk.

Mijn lekenbrein dacht nog... misschien als de baan zelf weer goed is, en er moet gewacht worden op onderdelen, zouden de treinen dan evt een metertje of 1000 stroomloos kunnen rollen totdat er weer prik is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Het gaat niet alleen om de bovenleiding en onderstation(s?), maar ook om de complete interlocking/beveiliging van het spoor. In hoeverre het klopt weet ik niet, maar ik hoorde in het geruchtencircuit dat ook stukken rails vervangen moeten worden omdat het zodanig heet is geworden dat men niet meer kan vertrouwen op de structurele integriteit van de rails. Kortom, al met al een enorme klus.
Ik denk dat we blij mogen zijn als het voor eind dit jaar volledig gerepareerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
En er zal ook een leger aan onderhouds mensen nodig zijn om dit snel te kunnen fixen, waar haal je die vandaan in deze tijd? Het is niet zo dat je de 'normale' storingsdienst 100% hierop kan inzetten, want dan klagen mensen weer over andere storingen ergens anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Mensen, het was toch wel duidelijk dat mijn reactie sarcastisch was? Of is jullie Sarcasm-o-Meter defect? >:)

Ik zit het commentaar op nu.nl een beetje te volgen (reageren doe ik daar sowieso niet, slecht voor mijn bloeddruk), maar het slaat nergens op wat daar langs komt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Sorry, mijn sarcasmemeter was inderdaad defect :$
Het was te vroeg vandaag, zullen we maar zeggen :X

[ Voor 34% gewijzigd door EDIT op 07-09-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

wildhagen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:24:
Mensen, het was toch wel duidelijk dat mijn reactie sarcastisch was? Of is jullie Sarcasm-o-Meter defect? >:)
Shit, ja die van mij heeft een schokje van 150kV gekregen laatst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
150k volt door dit topic gegaan :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door TripleQ op 07-09-2022 16:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
wildhagen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:24:

Ik zit het commentaar op nu.nl een beetje te volgen (reageren doe ik daar sowieso niet, slecht voor mijn bloeddruk), maar het slaat nergens op wat daar langs komt.
Het is moeilijk als Belg om die Nederlandse omfloerste zaken waar te nemen. Geef mij maar het directe van een Vlaming. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:24

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Kalentum schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:35:
[...]

Ik weet alleen niet hoe gezellig druk die treinen Zwolle - Amersfoort nu zijn...
De extra tijd valt wel mee, maar het is inderdaad enorm druk op die lijn. Vandaag en gisteren beide keren gewoon een ICM-4 gehad op dat stuk buiten de spits die al volledig vol was - want vervangt eigenlijk 2x die capaciteit in een normale situatie. Snap niet goed waarom er niet verlengd wordt; ik zou denken dat er nu een treinstel "over" zou zijn die normaal richting Lelystad zou gaan (én het is buiten de spits).

Zou de NS nu het zo lang gaat duren ook de dienstregeling meer "permanent" aanpassen? Nu staat in de reisplanner overal nog een "storing" die het overzicht wat cluttert en het ook heel verwarrend maakt welke trein je nu naar kijkt.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
F.West98 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:58:
[...]

De extra tijd valt wel mee, maar het is inderdaad enorm druk op die lijn. Vandaag en gisteren beide keren gewoon een ICM-4 gehad op dat stuk buiten de spits die al volledig vol was - want vervangt eigenlijk 2x die capaciteit in een normale situatie. Snap niet goed waarom er niet verlengd wordt; ik zou denken dat er nu een treinstel "over" zou zijn die normaal richting Lelystad zou gaan (én het is buiten de spits).

Zou de NS nu het zo lang gaat duren ook de dienstregeling meer "permanent" aanpassen? Nu staat in de reisplanner overal nog een "storing" die het overzicht wat cluttert en het ook heel verwarrend maakt welke trein je nu naar kijkt.
Ik was er al bang voor, ik hoop dat er nog iets bedacht wordt. Ik zou morgen dat traject reizen maar heb geen zin in 4 of 7 bakken ICM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

sus

is druk :+

Niks tegen stakingen, maar waarom zou Vlissingen-Roosendaal niet kunnen rijden? Daarvoor staan hier treinen in Vlissingen en zijn we niet afhankelijk van treinen die van of naar de Randstad gaan.

Idem met andere “lokale” trajecten, dat moet toch lukken, ondanks dat de Randstad niet rijdt? Ik vind het maar een makkelijke uitweg van NS - maar dat is puur op gevoel en niet op kennis gebasseerd; vandaar ook mijn vraag :)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

sus schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:43:
Niks tegen stakingen, maar waarom zou Vlissingen-Roosendaal niet kunnen rijden? Daarvoor staan hier treinen in Vlissingen en zijn we niet afhankelijk van treinen die van of naar de Randstad gaan.
Omdat de personeelsplanning van NS zo complex is dat ze die niet 2 dagen van te voren kunnen aanpassen.
Idem met andere “lokale” trajecten, dat moet toch lukken, ondanks dat de Randstad niet rijdt? Ik vind het maar een makkelijke uitweg van NS - maar dat is puur op gevoel en niet op kennis gebasseerd; vandaar ook mijn vraag :)
Zie hier het voordeel van opknippen van diensten. Arriva, Connexxion, Keolis rijdt gewoon.

• EDIT
Misschien had het wel gekund, maar de afdeling planning is net zo zwaar onderbezet als andere afdelingen. Met alle geplande en ongeplande afschalingen zitten ook zij al over de max heen van wat ze eigenlijk aankunnen. Als er dan ook nog een geheel nieuwe planning gemaakt moet worden voor deze dag, dan is dat voor hen helemaal niet meer te behapstukken.

Overigens staakt zo te zien Arriva Limburg vandaag. Er lijkt geen enkele trein te rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 08-09-2022 07:57 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:43:
Misschien had het wel gekund, maar de afdeling planning is net zo zwaar onderbezet als andere afdelingen.
Ze gingen er een tijdje geleden toch prat op dat ze automatisch een dienstrooster konden maken voor een winterdienstregeling?
Of is daar een apart programma voor gemaakt. Als ik zoiets zou moeten programmeren dan waren de inputs: standplaatsen, personeel, materieel, lijnen. En de output was dan een dienstrooster.
Het is een uitdaging om zoiets te maken, maar echt niet onmogelijk.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:09

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:59:
Het gaat niet alleen om de bovenleiding en onderstation(s?), maar ook om de complete interlocking/beveiliging van het spoor. In hoeverre het klopt weet ik niet, maar ik hoorde in het geruchtencircuit dat ook stukken rails vervangen moeten worden omdat het zodanig heet is geworden dat men niet meer kan vertrouwen op de structurele integriteit van de rails. Kortom, al met al een enorme klus.
Ik denk dat we blij mogen zijn als het voor eind dit jaar volledig gerepareerd is.
Ik heb foto's gezien van wit/grijs uitgeslagen spoorstaven; het lijkt erop dat het spoor zelf dus ook een flinke temperatuur te verduren heeft gekregen,

Of dat over de heel 7km is, weet ik niet.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Maasluip schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:20:
[...]

Ze gingen er een tijdje geleden toch prat op dat ze automatisch een dienstrooster konden maken voor een winterdienstregeling?
Of is daar een apart programma voor gemaakt. Als ik zoiets zou moeten programmeren dan waren de inputs: standplaatsen, personeel, materieel, lijnen. En de output was dan een dienstrooster.
Het is een uitdaging om zoiets te maken, maar echt niet onmogelijk.
Als je dat kan programmeren, dan denk ik dat heel veel spoorwegondernemingen daarom staan te springen, dus sla je slag zou ik zeggen :)

Er zijn standaard plannen voor een landelijke uitdunning van de dienstregeling, maar niet voor dit soort dingen. Natuurlijk is er specialistische software die dat soort dingen kan, die gebruikt NS ook (zowel ad-hoc als enkele dagen van tevoren, met diverse parameters), maar daar komt geen kant-en-klaar plan uit voor alles. Je zit namelijk niet alleen met personeel, maar ook met treinstellen, onderhoudswerkplaatsen, lokale rangeerplannen en nog veel meer, wat allemaal aangepast zou moeten worden. Ook is in de CAO een voorwaarde over 'besmet werk' van toepassing, waardoor elke trein die gereden had moeten worden met personeel van de stakende standplaatsen kan worden aangemerkt als besmet werk en geweigerd mag worden om gereden te worden. Die zul je er dan ook al vooraf uit moeten filteren om te voorkomen dat op het laatste moment nog een heleboel treinen uit gaan vallen, wat met stakingen van de grote standplaatsen als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam al een enorme uitdaging zal zijn om dan nog überhaupt tot enige vorm van dienstregeling te komen, laat staan alle personeel- en materieelplannen daarvoor aan te gaan passen.
En had ik het al gehad over onderbezetting op de planningsafdeling? :P

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 08-09-2022 09:37 ]

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:02
EDIT schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:35:
[...]

Als je dat kan programmeren, dan denk ik dat heel veel spoorwegondernemingen daarom staan te springen, dus sla je slag zou ik zeggen :)

Er zijn standaard plannen voor een landelijke uitdunning van de dienstregeling, maar niet voor dit soort dingen. Natuurlijk is er specialistische software die dat soort dingen kan, die gebruikt NS ook (zowel ad-hoc als enkele dagen van tevoren, met diverse parameters), maar daar komt geen kant-en-klaar plan uit voor alles. Je zit namelijk niet alleen met personeel, maar ook met treinstellen, onderhoudswerkplaatsen, lokale rangeerplannen en nog veel meer, wat allemaal aangepast zou moeten worden. Ook is in de CAO een voorwaarde over 'besmet werk' van toepassing, waardoor elke trein die gereden had moeten worden met personeel van de stakende standplaatsen kan worden aangemerkt als besmet werk en geweigerd mag worden om gereden te worden. Die zul je er dan ook al vooraf uit moeten filteren om te voorkomen dat op het laatste moment nog een heleboel treinen uit gaan vallen, wat met stakingen van de grote standplaatsen als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam al een enorme uitdaging zal zijn om dan nog überhaupt tot enige vorm van dienstregeling te komen, laat staan alle personeel- en materieelplannen daarvoor aan te gaan passen.
En had ik het al gehad over onderbezetting op de planningsafdeling? :P
Dat de capaciteit er nu niet is is wel duidelijk. Maar toch zou het interressant zijn om te zien of er in de basis een wat algemener plan getrokken kan worden om makkelijk te kunnen terugvallen op een (regionale) basisdienstregeling waar je met minder afhankelijkheden uit kan. Want hoe verschrikkelijk moeilijk de situatie met de huidige bezetting misschien is, zouden we m.i. nooit in een situatie terecht moeten komen dat er helemaal geen treinen rijden als er in Amsterdam/Schiphol niets mogelijk is.

Moeten alle treinseries die tussen Den Bosch en Maastricht rijden uit Zwolle komen? En is er ook helemaal geen personeel in dat deel van het land? Al rijdt er maar 1 trein per uur en je maakt duidelijk dat dat het is dan blijven mensen echt wel thuis maar kunnen de mensen die echt afhankelijk zijn van het OV en hun reis echt niet uit kunnen stellen toch nog iets.
Begin die basisdienstregeling een paar uur later en stop een paar uur eerder zodat je met het personeel dat er wel is de treinen gewoon weer op dezelfde plek neerzet als waar je ze vandaan hebt gehaald. Dan is er ook geen impact voor de volgende dag. Die dienstregeling moet alleen zo uitgekleed zijn dat er 5-10 man per trein beschikbaar zouden zijn zodat je alles ter plekke kan oplossen met de lokale mensen.

• EDIT
@Yankovic Zie https://nieuws.ns.nl/onde...-alle-aanbevelingen-over/
Pendelen: verdere uitwerking nodig
Railistics bevestigt dat een pendelplan een mogelijk reisalternatief is voor een deel van de reizigers tijdens een storing zoals die van 3 april. De onderzoekers geven aan dat hiervoor wel nadere uitwerking nodig is, onder andere samen met ProRail. Gezien de complexiteit verwacht Railistics dat de uitwerking hiervan circa één tot twee jaar kan duren.
Maar zelfs met zo'n pendelplan blijf je met het gedoe rondom 'besmet werk' zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 08-09-2022 12:53 ]

• wildhagen
  • Niet online
Staking van morgen is nu definitief, overleg heeft niets opgeleverd:
De gesprekken en tussen de NS en de vakbonden zijn klaar, zonder resultaat. Daarmee gaat de staking die voor morgen was aangekondigd door. In het hele land zullen geen treinen rijden.

De bonden hadden aangekondigd opnieuw te gaan staken in de regio's West en Noord-West. Een veel groter gebied wordt echter getroffen door de werkonderbreking. De NS had al laten weten dat er in het hele land geen treinen zullen rijden bij een staking, omdat de regio's waarin het werk wordt neergelegd volgens de spoorvervoerder groter zijn dan vorige keer.

"Kijkend naar alle opties en de ervaring van de vorige stakingsdagen zien we geen mogelijkheid om op een verantwoorde, betrouwbare en veilige manier een dienstregeling te rijden", schreef de NS.
Zie https://nos.nl/artikel/24...n-bonden-zonder-resultaat

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

EDIT schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:18:
@Yankovic Zie https://nieuws.ns.nl/onde...-alle-aanbevelingen-over/

[...]

Maar zelfs met zo'n pendelplan blijf je met het gedoe rondom 'besmet werk' zitten.
Je mag niemand van buiten halen om besmet werk te doen. Maar je mag gewoon draaien met beperkte bezetting. Het is dus niet, dat je Jan niet op de stoel van Piet mag zetten. Jan moet alleen wel gewoon in dienst zijn of al langer aan het werk zijn op uitzendbasis ofzo.

Ze zullen om te beginnen een plan voor beperkte mogelijkheden in Utrecht bij een staking van Midden moeten bedenken. Vervolgens regionale plannen daarop aansluiten. Dan nog voor iedere relevante regio een plan om de regio te kunnen doorkruisen zonder stoppen op stations in geval van staking in die regio.

Een juweeltje zal het niet worden, maar iets is beter dan niets.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2022 19:11 ]

• EDIT
Lees even wat ik eerder typte over besmet werk. Dat is een afspraak uit de CAO, niet uit de wet.

Verwijderd

EDIT schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:22:
Lees even wat ik eerder typte over besmet werk. Dat is een afspraak uit de CAO, niet uit de wet.
In dat geval denk ik dat we toch zullen moeten wachten tot men het in Den Haag zat is. Dit gaat gewoon te ver en mogen we in mijn ogen als maatschappij gewoon niet accepteren. Dan moet het maar anders. Dit is gewoon een gefaalde sector momenteel en daar hebben we als maatschappij teveel last van. Het mechanisme is nu stuk, moet gerepareerd worden.

Laat desnoods gewoon de hele normale planning met ritten integraal vervallen en plan allemaal "nieuwe treinen" in met andere nummers en een andere bezetting. Dan voldoe je natuurlijk ook gewoon nog aan zo'n afspraak. Al die treinen die door stakers gereden zouden worden, rijden niet. Er rijden wel andere treinen. Maar dat is niet mijn probleem verder. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2022 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Er is een overeenkomst bereikt tussen de bonden en NS. Verdere stakingen zijn opgeschort.
Het resultaat op de hoofdlijnen staat op twitter:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
9.25 procent gemiddeld extra salaris over 18 maanden, en eenmalig 2000 euro. Klinkt helemaal niet verkeerd, hoewel je er met deze inflatie (12+ procent) dan netto natuurlijk nog altijd flink op achteruit gaat.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:15
wildhagen schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:28:
9.25 procent gemiddeld extra salaris over 18 maanden, en eenmalig 2000 euro. Klinkt helemaal niet verkeerd, hoewel je er met deze inflatie (12+ procent) dan netto natuurlijk nog altijd flink op achteruit gaat.
Zeker niet verkeerd, en dat komt nog bovenop wat de overheid nog gaat doen voor alle huishoudens. Ik kreeg slechts 2% erbij dit voorjaar in mijn sector (zorg) en dat gaat voorlopig ook niet veranderen want geen geld voor. En staken in mijn sector is not done dus kijk altijd een beetje dubbel naar sectoren als het OV die om de paar jaar staken en het nog voor elkaar krijgen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Deezers schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:31:
[...]

Zeker niet verkeerd, en dat komt nog bovenop wat de overheid nog gaat doen voor alle huishoudens.
Die zijn vooral voor de minima, zoals het naar uit ziet en bekend is geworden (officieel dan wel 'gelekt'). Niet voor modale/midden-inkomens of hoger. Gezien de salarissen bij de NS, die op zich helemaal niet verkeerd zijn, denk ik dat NS-medewerkers niet tot de minima-groep behoren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:10
Bepaald niet de minima groep. Nu al krijgt het rijdend personeel ca 50k pj.https://nos.nl/artikel/24...rsoneel-staakt-in-cijfers

Als je kijkt naar zaken als opleidingsniveau dat nodig is gewoon een uitstekend betaalde betrekking.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
NS heeft inmiddels ook zelf een nieuwsbericht de deur uit gedaan, samen met het volledige onderhandelingsresultaat (15 pagina's voor de liefhebbers :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:06
Ik zag het pushbericht deze ochtend ook - fijn dat ze een goed resultaat weten hebben te bereiken.
Ik werk zelf bij het Rijk (en val dus onder cao rijk) waar het uiteindelijke onderhandelingsresultaat voor dezelfde periode ook ongeveer dezelfde strekking heeft.
Ik denk dat -en als ik kijk naar "mijn" cao en hier dus de vergelijking mee doe - dat vooral de lagere schalen het meeste op vooruitgaan (20% in schaal 1 tot 7.7 in schaal 9). Het zal vast ook wel gelden voor de schalen bij de NS, en dan niet alleen voor het rijdend personeel maar ook degene die "kantoorbanen" hebben.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:50

DDX

https://www.nhnieuws.nl/n...n-wormerveer-en-castricum
Er rijden tot zeker morgenmiddag geen treinen tussen Wormerveer en Uitgeest. Dat komt door problemen bij werkzaamheden aan het spoorbeveiligingssysteem, zo meldt ProRail.

Bij de werkzaamheden werd ontdekt dat bepaalde onderdelen onverwacht kapot bleken. Het werk gaat daardoor langer duren dan gepland.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:19
EDIT schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:20:
Er is een overeenkomst bereikt tussen de bonden en NS. Verdere stakingen zijn opgeschort.
Het resultaat op de hoofdlijnen staat op twitter:

[Twitter]
Uit nieuwsgierigheid: wanneer wordt dit voorgelegd aan de leden en wanneer zou er op z’n vroegst een akkoord zijn namens de leden van de bonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Dat duurt nog wel een aantal weken. De bonden gaan meestal ook nog door het land heen om vragen te beantwoorden van het personeel over het resultaat. Ik verwacht de uitslag van de ledenraadpleging op z'n vroegst het eind van deze maand.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 12-09-2022 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dat wordt gezellig in de spits. En de helft van het gewoknlijk aantal intercities tussen Alkmaar en Amsterdam, en 25 minuten langer reistijd op een normale reistijd van 35 min.

Zal wel druk worden op de A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:09

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

https://nos.nl/r/305400

De spanningssluis bij Zevenbergsehoek wordt niet aangepakt omdat NS “nieuwe locomotieven krijgt”, aldus ProRail.

Men zal wel ICNG bedoelen, maar kom op zeg… alsof het probleem daarmee de wereld uit is. Ook een ICNG kan precies in die 650 meter stilvallen natuurlijk.

Wie bouwt er nou een spanningssluis bovenop een fly-over (en dat ook nog eens op meer dan een plek).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

Heroic_Nonsense schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:17:
https://nos.nl/r/305400

De spanningssluis bij Zevenbergsehoek wordt niet aangepakt omdat NS “nieuwe locomotieven krijgt”, aldus ProRail.

Men zal wel ICNG bedoelen, maar kom op zeg… alsof het probleem daarmee de wereld uit is. Ook een ICNG kan precies in die 650 meter stilvallen natuurlijk.

Wie bouwt er nou een spanningssluis bovenop een fly-over (en dat ook nog eens op meer dan een plek).
Correct, de locatie is nog steeds niet handig, maar de ICNG kan automatisch schakelen, waar de Traxx dat niet kan.

Het is natuuurlijk wel een beetje onzinnig miljoenen weg te gooien, als de trein die meeste problemen veroorzaakt straks niet meer rijdt.

ICNG had al moeten rijden, maar denk dat we allemaal wel weten waarom dit vertraagd is.

somewhere there was silence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Voor wie het wilt weten heb ik een klein lijstje met welke stellen er al zijn in het land:

Momenteel zijn dit de:
Vijfjes: 3110, 3112, 3116, 3119, 3121, 3122,
Achtjes: 3204 (onbestickerd), 3207 en 3208
Achtjes in/voor in België: 3301 en 3302

De vijfjes 3103, 3106, 3108, 3113, 3117 en het achtje 3203 zijn weer teruggekeerd naar Alstom voor ombouw.

Naar verwachting zou eind van deze zomer de transporten van nieuwe ICNG weer moeten opstarten. Geen idee wanneer precies. Ik weet wel dat er 15 tot 20 nieuwe al klaar staan.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
peacelord schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:09:
Bepaald niet de minima groep. Nu al krijgt het rijdend personeel ca 50k pj.https://nos.nl/artikel/24...rsoneel-staakt-in-cijfers

Als je kijkt naar zaken als opleidingsniveau dat nodig is gewoon een uitstekend betaalde betrekking.
Als je kijkt naar zaken als onregelmatigheid werktijden, oproepdiensten en structureel overwerken vind ik het wel meevallen hoor, die 50k. Niet de onderkant, maar ook geen sirene waar de horden werklozen op af komen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
AW_Bos schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:25:
Naar verwachting zou eind van deze zomer de transporten van nieuwe ICNG weer moeten opstarten. Geen idee wanneer precies. Ik weet wel dat er 15 tot 20 nieuwe al klaar staan.
Niet echt. Als het zo'n feest was, dan had NS nu staan juichen. Alle treinen (inclusief die nu in Nederland zijn en de treinen die her en der verspreid opgesteld in o.a. Duitsland en Polen staan) mogen voor zover ik weet allemaal nog terug naar de fabriek.
De treinen die in Nederland zijn, zijn hier enkel voor de opleidingen, het proefbedrijf zonder reizigers en voor het testen van constructiewijzigingen/software-updates etc. Die zullen in principe ook niet met reizigers gaan rijden.
De eerste treinen die echt klaar moeten zijn en ook voor de reizigersdienst geschikt zijn, worden op dit moment geproduceerd en komen hopelijk eind dit jaar richting Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
In ander nieuws: het zal geen echte verrassing zijn, maar de IC Berlijn gaat vanaf december 2023 met meerspanningenlocs rijden, die de treinen dus de gehele rit door gaan trekken. NS International zal de locs gaan huren.
De Vectrons zijn helaas zwaarder dan toegestaan, waardoor er in principe snelheidsbeperkingen gelden (max 100 km/u), maar tussen Deventer en de grens gaat ProRail de baanstabiliteit actief monitoren en mag er daardoor gewoon 130 gereden worden. Tussen Amsterdam en Deventer kan de 100 km/u opgevangen worden in de dienstregeling.
Ook gaat ProRail een extra perron bouwen bij Oldenzaal, zodat de intercity de kerende regiotrein op baanvaksnelheid voorbij kan rijden, wat ook weer wat tijdswinst oplevert.
In totaal kan er dankzij verbeteringen, waaronder ook in de dienstregeling en het ontbreken van de locwissel daardoor 30 minuten tijdswinst geboekt worden.
Lees het hele nieuwsbericht bij ProRail: https://www.prorail.nl/ni...c-berlijn-stap-dichterbij

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 12-09-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Goede oplossing lijkt me, nu de ICE-L (stomme naam) tot minstens 2025 vertraagd is.

Over Deventer gesproken, over minder dan een maand beginnen de grote werkzaamheden waarbij veel spoor wordt vernieuwd en de toeristische route van spoor 1 over het goederenemplacement verleden tijd wordt. Kan ik ergens iets meer details vinden over de nieuwe lay-out en wat er dus precies gaat veranderen? Gewoon uit interesse, want het is mijn thuisstation :)

Het project staat bijvoorbeeld (opvallend genoeg) nog niet in de projectenlijst van ProRail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ik zie bij ProRail alleen dit nieuwsbericht over het project: https://www.prorail.nl/ni...orvernieuwing-in-deventer
Het lijkt niet als een grote verbetering gezien te worden, maar als een reguliere spoorvernieuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Het wordt dan niet genoemd, maar dan nemen we dus afscheid van de 1700-en die bij NS rijden.
Om hoeveel extra MS-Vectrons gaat het die NS zal huren? Bij ELL weer?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
EDIT schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:28:
De Vectrons zijn helaas zwaarder dan toegestaan, waardoor er in principe snelheidsbeperkingen gelden (max 100 km/u),
Wat voor bakbeesten zijn dat dan?
Normaal toch maar 90 ton? En in Co'Co' zijn ze niet krijgen.
Naast een fatsoenlijke bovenleiding, moogde ook nog beter rails steken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

EDIT schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:51:
Ik zie bij ProRail alleen dit nieuwsbericht over het project: https://www.prorail.nl/ni...orvernieuwing-in-deventer
Het lijkt niet als een grote verbetering gezien te worden, maar als een reguliere spoorvernieuwing.
Dan had ik de verkeerde indruk dat de meeste projecten in dat overzicht zouden komen. Zeker omdat er ook suffe dingen in staan zoals een nieuw transformatorhuis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Arator schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:17:
[...]

Wat voor bakbeesten zijn dat dan?
Normaal toch maar 90 ton? En in Co'Co' zijn ze niet krijgen.
Naast een fatsoenlijke bovenleiding, moogde ook nog beter rails steken >:)
De Vectron MS heeft een aslast van 22,5 ton, en daar zijn onze slappe bodem en oude spoordijken niet op berekend (althans, niet op hoge snelheden). Tot 20(,5) ton mag er wel met baanvaksnelheid gereden worden, daarboven niet meer.
Dit is echter pas een recentere limiet, waardoor er voor oudere locs als de NS 1700 en de Traxx MS (beiden met een aslast van 21,5 ton) een uitzonderingspositie geldt op een aantal trajecten.

Treinreiziger had een tijdje terug een uitgebreider artikel over dit probleem: https://www.treinreiziger...r-nieuwe-treinen-dreigen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Migrator schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:44:
Goede oplossing lijkt me, nu de ICE-L (stomme naam) tot minstens 2025 vertraagd is.

Over Deventer gesproken, over minder dan een maand beginnen de grote werkzaamheden waarbij veel spoor wordt vernieuwd en de toeristische route van spoor 1 over het goederenemplacement verleden tijd wordt. Kan ik ergens iets meer details vinden over de nieuwe lay-out en wat er dus precies gaat veranderen? Gewoon uit interesse, want het is mijn thuisstation :)

Het project staat bijvoorbeeld (opvallend genoeg) nog niet in de projectenlijst van ProRail.
Als ik het goed heb onthouden gaat spoor 2 weg, bij spoor 3/4 de A/B delen weg en worden wat wissels aangepast zodat inderdaad vanaf en naar spoor 1 weer direct 60 gereden kan worden ipv 40 door het weiland.

In 2024 dacht ik komt er nog een nieuw perron bij het huidige parkeerspoor aan de noordkant.

Kan zo alleen niet meer vinden waar dat stond. Zal vanavond eens kijken. Misschien hier eerder in het topic maar dat weet ik niet meer.

Alleen jammer dat het nu een week ipv 5 dagen gaat duren in oktober. Nog meer bus of vaker een collega vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 12-09-2022 16:57 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@Bastien al gevonden, idd in dit topic omdat @ArcticWolf op dat project zit(/zat): ArcticWolf in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"

Maar goed, dat was de planning, ik ben benieuwd wat nu echt de plannen zijn, het liefst met een tekening of twee, want dat is leuk om te zien :)

Waar heb je die week/5 dagen vandaan? Op de site van de gemeente én ProRail staat 8 t/m 24 oktober, 16 dagen op rij dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:58
EDIT schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:34:

Treinreiziger had een tijdje terug een uitgebreider artikel over dit probleem: https://www.treinreiziger...r-nieuwe-treinen-dreigen/
het lijkt nu net of iedereen verrast wordt, maar ik mag toch aannemen dat het bij de spooringenieurs wel bekend is dat Nederland voor een deel bestaat uit slappe ondergrond.
De HSL is niet voor niets op zettingsvrije platen e.d. gebouwd.
Zijn er nu opeens veel zwaardere treinen gaan rijden? Dan is dat toch ook mogelijk gemaakt door de infra beheerder die dat toelaat...

Als ik het volgende lees:
Pijnlijk is de situatie tussen Amsterdam en Utrecht. In 2007 is het aantal sporen tussen beide steden verdubbeld: twee van de vier sporen zijn ontworpen voor snelheden van 200 kilometer per uur. Intercity’s van NS hebben dergelijke snelheden op het traject nooit bereikt en rijden maximaal 140 kilometer per uur. NS wil dat graag verhogen, maar de staat van de spoorbodem is te slecht om treinen nu 200 kilometer per uur te laten rijden. Sterker nog: of de treinen versneld kunnen worden naar 160 kilometer per uur is onduidelijk.
Als het ontworpen zou zijn voor 200 km/h, heeft men dan nooit goed naar de bodem gekeken? Normaal gesproken probeer je wel te kijken naar (rest)zettingen.
Of ging men van heel andere (lees: lichtere) treinen uit dan wat er tegenwoordig rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:10
Brent schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:32:
[...]

Als je kijkt naar zaken als onregelmatigheid werktijden, oproepdiensten en structureel overwerken vind ik het wel meevallen hoor, die 50k. Niet de onderkant, maar ook geen sirene waar de horden werklozen op af komen.
Overwerk wordt keurig uitbetaald en is niet verwerkt in deze salarissen en ook voor oproepdiensten gelden extra vergoedingen. Dan worden de genoemde bedragen dus alleen nog maar hoger.

En als frequente treinreiziger durf ik de stelling wel aan dat we ook in NL prima af zijn zonder conducteur. De enige keer dat ik er 1 tref is bij het in-en uitstappen op het perron.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Migrator schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:01:
@Bastien al gevonden, idd in dit topic omdat @ArcticWolf op dat project zit(/zat): ArcticWolf in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"

Maar goed, dat was de planning, ik ben benieuwd wat nu echt de plannen zijn, het liefst met een tekening of twee, want dat is leuk om te zien :)

Waar heb je die week/5 dagen vandaan? Op de site van de gemeente én ProRail staat 8 t/m 24 oktober, 16 dagen op rij dus.
Dat heb ik hier vandaan: https://www.prorail.nl/ni...orvernieuwing-in-deventer

Was eerst vanaf 19 oktober en daar zijn nu 2 dagen bijgekomen. Maar inderdaad de weken ervoor ook kluswerk (nu al trouwens afgelopen weekend en over een kleine 2 weken) maar dan zou er nog (beperkt) treinen horen te rijden. Helaas staat er nog helemaal niets bij NS aangegeven over oktober dus vooralsnog blijft deze reiziger in het duister tasten... terwijl NS de belangrijkste is die het aan de reiziger zou moeten communiceren. Mja.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 12-09-2022 18:41 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wally2002 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:42:
[...]

het lijkt nu net of iedereen verrast wordt, maar ik mag toch aannemen dat het bij de spooringenieurs wel bekend is dat Nederland voor een deel bestaat uit slappe ondergrond.
De HSL is niet voor niets op zettingsvrije platen e.d. gebouwd.
Zijn er nu opeens veel zwaardere treinen gaan rijden? Dan is dat toch ook mogelijk gemaakt door de infra beheerder die dat toelaat...

Als ik het volgende lees:

[...]

Als het ontworpen zou zijn voor 200 km/h, heeft men dan nooit goed naar de bodem gekeken? Normaal gesproken probeer je wel te kijken naar (rest)zettingen.
Of ging men van heel andere (lees: lichtere) treinen uit dan wat er tegenwoordig rijdt?
Het probleem zit hem in dat NS en ProRail onenigheid hebben over de aslasten in Nederland. De aslasten zijn inderdaad omhoog gegaan maar NS zegt dat ze recht hebben om ermee te rijden, dit is echt een heel groot hoofdpijn dossier aan het worden omdat enkele treinen van NS nu een snelheidsbeperking opgelegd hebben gekregen waardoor ze niet meer de dienstregeling halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:04

Luke!

#Treinbaas
ArcticWolf schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:38:
[...]

Het probleem zit hem in dat NS en ProRail onenigheid hebben over de aslasten in Nederland. De aslasten zijn inderdaad omhoog gegaan maar NS zegt dat ze recht hebben om ermee te rijden, dit is echt een heel groot hoofdpijn dossier aan het worden omdat enkele treinen van NS nu een snelheidsbeperking opgelegd hebben gekregen waardoor ze niet meer de dienstregeling halen.
Que? Er is gewoon een lijst, de RINF, waar de beperkingen in staan waarbij NS vrijwel alle beschikbare ruimte voor uitzonderingen heeft opgesoupeerd ten nadele van alle andere vervoerders. Buiten die uitzonderingruimte worden treinen dus met een lagere snelheid ingelegd; er is dus geen sprake van "de dienstregeling niet kunnen halen" want restruimte op = pad niet verdeeld met baanvaksnelheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Luke! op 12-09-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Migrator schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:01:

Ja klopt dit jaar wordt Fase 1 uitgevoerd op Deventer. Snelheidsverhoging spoor 3, saneren spoor 2 en sneller intakken van spoor 1.
Of Fase 2 (nieuw perron) ooit uitgevoerd wordt is niet duidelijk omdat ProRail Stations heeft aangegeven dat de huidige tunnel een veiligheidsbottleneck veroorzaakt tijdens de spits. Het uitbreiden van de tunnel kost 50 miljoen euro vanwege de monumentale status en niemand wilt dat betalen. Er wordt nu wel gekeken of een extra tunnel aan de noordzijde goedkoper is, maar ik verwacht er weinig van de aankomende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luke! schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:52:
[...]
Que? Er is gewoon een lijst, de RINF, waar de beperkingen in staan waarbij NS vrijwel alle beschikbare ruimte voor uitzonderingen heeft opgesoupeerd ten nadele van alle andere vervoerders.
de RINF is outdated, vorige maand is er een nieuw onderzoek afgerond en nu is er helemaal heibel overal O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ArcticWolf schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:53:
[...]

Ja klopt dit jaar wordt Fase 1 uitgevoerd op Deventer. Snelheidsverhoging spoor 3, saneren spoor 2 en sneller intakken van spoor 1.
Of Fase 2 (nieuw perron) ooit uitgevoerd wordt is niet duidelijk omdat ProRail Stations heeft aangegeven dat de huidige tunnel een veiligheidsbottleneck veroorzaakt tijdens de spits. Het uitbreiden van de tunnel kost 50 miljoen euro vanwege de monumentale status en niemand wilt dat betalen. Er wordt nu wel gekeken of een extra tunnel aan de noordzijde goedkoper is, maar ik verwacht er weinig van de aankomende jaren.
Mbt de tunnel: qua drukte of wat anders? Anders maar bovenlangs een trap van 3/4 naar 5... kost je een stukje, ook ongetwijfeld monumentale, perronkap maar ach. Maar zit er geen oplossing in het optimaliseren van de reizigersstromen/corridor? Neem aan dat wel wat bekend is over welke reizigers er van het perron de tunnel inlopen om van 1 naar 3/4 te komen en omgekeerd en hoe zich dat gaat verhouden bij een extra perron. Maar goed, ik heb ergens anders voor doorgeleerd. :+

Nu kom ik bijna dagelijks in die tunnel, maar dat dat nu een monument moet zijn... mwah. Maar ook daarvoor... ik heb ergens anders voor doorgeleerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:58
ArcticWolf schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:38:
[...]

Dit is voor de niet-insider enigszins cryptisch, je kunt wellicht ook niet meer dan dit hierover zeggen, maar voor mij leest het als:
Blijkbaar heeft ProRail (onder druk van NS? bestuurlijke druk?) meer toegelaten dan voorheen. Wellicht door het nog eens door te rekenen en de marges net wat strakker te nemen, of het in het kader van 'uitzondering', 'pilot' oid te proberen? En nu zitten ze echt aan de max/ontstaan er in de baan problemen?
dat risico wist men natuurlijk al in het begin lijkt mij. Dat is dus ofwel bewust genomen, of weggewoven, of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:04

Luke!

#Treinbaas
ArcticWolf schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:53:
[...]

de RINF is outdated, vorige maand is er een nieuw onderzoek afgerond en nu is er helemaal heibel overal O-)
De RINF is, naast de netverklaring, nog steeds het enige document waar ik als spoorwegonderneming iets mee te schaften heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luke! schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:05:
[...]

De RINF is, naast de netverklaring, nog steeds het enige document waar ik als spoorwegonderneming iets mee te schaften heb.
Ja klopt, maar NS kan naar het ministerie stappen (hun aandeelhouder) en druk zetten op ons ministerie (onze aandeelhouder).

@Wally2002
Er is in het verleden nooit echt naar gekeken, maar door de verhoging van de intensiteit op het spoor en de verandering van de asverdeling (en dus de aslasten) over de jaren heen, is het beheer/onderhoud op het spoor steeds meer onder de loep gekomen. Afgelopen 2,5 jaar is er een diepgaand grondsimulatie programma uitgevoerd en de resultaten uit dat programma zijn niet echt positief... waardoor NS nu brand en moord roept en ProRail niet weet wat ze er precies mee moeten. Dit is juridisch echt een hoofdpijn dossier, enerzijds is het zo gegroeid uit het verleden en je kan er niet zomaar enkele miljarden tegenaan smijten om het probleem op te lossen. Dus de eerste die het voelt is de vervoerder (die dat niet pikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bastien schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:10:
[...]
Mbt de tunnel: qua drukte of wat anders? Anders maar bovenlangs een trap van 3/4 naar 5... kost je een stukje, ook ongetwijfeld monumentale, perronkap maar ach. Maar zit er geen oplossing in het optimaliseren van de reizigersstromen/corridor? Neem aan dat wel wat bekend is over welke reizigers er van het perron de tunnel inlopen om van 1 naar 3/4 te komen en omgekeerd en hoe zich dat gaat verhouden bij een extra perron. Maar goed, ik heb ergens anders voor doorgeleerd. :+

Nu kom ik bijna dagelijks in die tunnel, maar dat dat nu een monument moet zijn... mwah. Maar ook daarvoor... ik heb ergens anders voor doorgeleerd. :+
Qua drukte inderdaad, er is onderzoek gedaan en tijdens de spits wordt de mens massa op de perrons gebuffert omdat de trappen niet breed genoeg zijn maar dit voorkomt dat mensen klem komen te zitten in de tunnel (omdat perron 3/4 breed genoeg is). Als perron 5 wordt gebouwd dan zal de kans op verdrukking in de tunnel toenemen omdat de hoofd stromen elkaar in de tunnel tegenkomen en er is berekend dat deze kans boven het kritieke punt ligt en erg groot is dat het zal optreden.

De perronwanden zijn vreemd genoeg monumentaal, de kosten zitten hem puur in het verbreden in de tunnel en het handhaven van de wanden (het verschuiven er van), daarom dat absurde bedrag van 50 miljoen euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

De tegels in de tunnel in Deventer zijn wel monumentaal lelijk ja :X

Serieus, nooit geweten dat die wanden ook monumentaal zijn, in tegenstelling tot de rest van het gebouw aan de voorzijde.

Dat de tunnel niet wijd genoeg is kan ik me dan wel weer voorstellen, de effectieve breedte is 4 poortjes (3 smalle, 1 brede) en ondanks dat ik aan het begin en eind van de spits op het station ben voelt het nu al niet alsof het lekker doorloopt altijd. En dan scheelt het al dat er niet twee treinen tegelijk op perron 3/4 aankomen en vertrekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Wally2002 schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:23:
[...]

Dit is voor de niet-insider enigszins cryptisch, je kunt wellicht ook niet meer dan dit hierover zeggen, maar voor mij leest het als:
Blijkbaar heeft ProRail (onder druk van NS? bestuurlijke druk?) meer toegelaten dan voorheen. Wellicht door het nog eens door te rekenen en de marges net wat strakker te nemen, of het in het kader van 'uitzondering', 'pilot' oid te proberen? En nu zitten ze echt aan de max/ontstaan er in de baan problemen?
dat risico wist men natuurlijk al in het begin lijkt mij. Dat is dus ofwel bewust genomen, of weggewoven, of...?
De focus op baanstabiluteit is voornamelijk gekomen na "Kampen", waarbij een spoorlijn geüpgrade is naar 140 km/h maar de bodem te instabiel bleek. Daarna is o.a. een limiet van aslast C in de netverklaring gekomen, hiervoor was zo'n limiet er voor reizigersmaterieel niet. Enkel op bijvoorbeeld Wierden - Leiden, een baanvak op berucht slechte grond, mocht bijvoorbeeld geen 1700-locomotief komen.

Blijkbaar (volgens ArticWolf) heeft het onderzoek "Programma Baanstabiliteit" dus geen positieve resultaten opgeleverd waardoor er "gewoon" met Vectrons 140 gereden kan worden, in tegendeel. Dat is ook "gevaarlijk" voor VIRM die beladen ook over aslast C heen kan gaan. Dat betekent dus dat er flinke consequenties aan kunnen hangen.

• cazzer22
Als ik het weer de laatste jaren zie denk ik dat die droogtes ook een probleem gaan worden voor de ondergrond. Het laat veengronden nog meer inklinken.

Voorheen hadden alle treinstellen van de NS ook haar eigen draaistellen (op een paar series van voor de oorlog) maar de laatste nieuwe treinen hebben allemaal jacobsdraaistellen, waar dan 2 bakken op rusten. Bij de FLIRT en SLT is dat qua gewicht geen issue maar wat is de aslast bij de ICNG?

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 13:38
cazzer22 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:11:
Als ik het weer de laatste jaren zie denk ik dat die droogtes ook een probleem gaan worden voor de ondergrond. Het laat veengronden nog meer inklinken.

Voorheen hadden alle treinstellen van de NS ook haar eigen draaistellen (op een paar series van voor de oorlog) maar de laatste nieuwe treinen hebben allemaal jacobsdraaistellen, waar dan 2 bakken op rusten. Bij de FLIRT en SLT is dat qua gewicht geen issue maar wat is de aslast bij de ICNG?
Vziw max 15 ton op de jacobsdraaistellen en 17 op de reguliere.
Meeste baanvakken in Nederland zijn c2 (Max 20 ton aslast) met als afwijking dat een aantal mat is toegestaan met Max 22,5 aslast met baanvak snelheid 140, mits de route compatibiliteit is gecontroleerd.

Zie paragraaf 2.3.5 en bijlage 13 onderdeel 2 van de netverklaring https://www.prorail.nl/si...d.d.-11-december-2020.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door ExiZTeNcE op 14-09-2022 09:58 ]

• Arator
En wij in Berchem maar afvragen waarom Antwerpen-Noord al die zware gusten voor Duitsland via Berchem stuurt en niet naar Roosendaal. :F

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 23:50
Hoe zit het straks met de Talgo ICE-L voor de IC Berlijn eigenlijk? Die heeft natuurlijk grotendeels maar enkele assen, totaal 20 stuks op een trein van 236 meter. Kan me zo voorstellen dat dit ook een beste aslast zal veroorzaken als de trein vol staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Als een goederentrein er zo uit, is dat dan OK?

Afbeeldingslocatie: https://api.omroepbrabant.nl/img/f/1024/576/0.8/0.78/bWVkaWEvcHJvZC80MTQ4MzI3LmpwZz9zdj0yMDE5LTA3LTA3JnN0PTIwMjAtMDEtMDFUMDAlM0EwMCUzQTAwWiZzZT0yMDQwLTAxLTAxVDAwJTNBMDAlM0EwMFomc3I9YiZzcD1yJnNpZz1ZVXRnbGcwclk0MFlYT2NCVlg3bkZsOVVORVVjOG1ja3V5ejFSOXpTcFJjJTNE

Afbeeldingslocatie: https://api.omroepbrabant.nl/img/f/1024/576/0.38/0.64/bWVkaWEvcHJvZC80MTQ4MzI4LmpwZz9zdj0yMDE5LTA3LTA3JnN0PTIwMjAtMDEtMDFUMDAlM0EwMCUzQTAwWiZzZT0yMDQwLTAxLTAxVDAwJTNBMDAlM0EwMFomc3I9YiZzcD1yJnNpZz1vRzlBcnIlMkZjTHNCeE5FTURWWjFWOEVxeWphMUpOMXBjSm95eDZZQ29sYTQlM0Q=

Afbeeldingslocatie: https://api.omroepbrabant.nl/img/f/1024/576/0.53/0.51/bWVkaWEvcHJvZC80MTQ4MzMxLmpwZz9zdj0yMDE5LTA3LTA3JnN0PTIwMjAtMDEtMDFUMDAlM0EwMCUzQTAwWiZzZT0yMDQwLTAxLTAxVDAwJTNBMDAlM0EwMFomc3I9YiZzcD1yJnNpZz05UGlSaTRjSEViQlJqSU4lMkZxT2VHS2JNdHU0d0s2aFdyRzJVN2pPYmg0VXMlM0Q=

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/3hLV82ftFl4o76A0_12V_csKd24/diocontent/221413742/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp
Op een goederentrein in Etten-Leur die personenauto's vervoert, is woensdagmiddag brand uitgebroken. Inmiddels is de brand onder controle. Wel is er nog veel schade aan het spoor en aan de leiding boven het spoor. Daarom rijden er de rest van de dag geen treinen meer op het traject tussen Breda en Roosendaal.

Diverse auto's op de trein stonden in brand. Het gaat volgens ProRail om hybride auto's. De trein staat stil bij de Vossendaal. Daar heeft de trein de bovenleiding kapotgereden, meldt de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.

"De auto's staan op twee lagen van de trein", laat een 112-correspondent weten. "Er klinken heel veel knallen. Dat zullen vast de autobanden zijn. Er werden veel brandweerwagens opgeroepen en een politieheli cirkelde boven de plaats van de brand."

ProRail heeft snel de stroom van de bovenleiding gehaald en heeft medewerkers met spoed deze kant op gestuurd. Door het snel afschakelen van de stroom zou ergere schade - zoals op het traject Lelystad-Dronten, waar het 2 september misging - voorkomen zijn.

ProRail meldt dat er de rest van de woensdag geen treinen meer zullen rijden op dit traject. De NS meldde eerder nog dat het treinverkeer tussen Breda en Roosendaal tot zeker woensdagavond zes uur gestremd zou zijn. Er zijn geen reizigers betrokken bij dit incident.

De trein zou onderweg zijn geweest naar Vlissingen Sloehaven. De brand beperkte zich tot enkele auto's op de goederentrein en breidt zich sinds twee uur 's middags niet verder uit. "Gebouwen in de buurt worden niet bedreigd", laat een woordvoerder van de Veiligheidsregio weten.

De Vossendaal is vanwege de brand op de trein afgesloten voor het verkeer. Bij de brand komt veel rook vrij. Mensen in de buurt wordt gewaarschuwd uit die rook te blijven.
Bron: Grote brand in goederentrein onder controle, maar rest van dag geen treinen

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 14-09-2022 15:49 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:33

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Als die trein de olympische vlam vervoerd dan is het wel een beetje overdone, maar op zich wel ok :P

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• EDIT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRBV6T75e9YUVpc_pYZgJ0kkl98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kll7lM824Zldr75E01fGxSV5.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals in bovenstaande foto wel te zien is, ben ik vandaag even op stap geweest met de ICNG.
Zoals de vaste lezers in dit topic en wellicht nog andere fora en nieuwssites wel weten hebben de afgelopen jaren in het teken gestaan van het ontwerpen, het testen, testen en nog eens testen. Inmiddels zijn we bijna toe aan de volgende fase: het proefbedrijf.
Hierbij rijden reguliere machinisten gewoon volgens dienstregeling zoals zij alle treinen zouden rijden en wordt er gekeken hoe de trein daarin presteert, nog wel zonder reizigers.
Ook al is die stap formeel nog niet gezet, de afgelopen paar weken zijn we daar eigenlijk zachtjes aan al mee begonnen. Een combinatie van testmachinisten, normale machinisten zoals ik en opleiders/SMEs rijden nu een aantal dagen per week vanaf de Watergraafsmeer over de HSL naar Breda en weer terug in een normale dienstregeling, waarbij we geen specifieke dingen meer testen, maar gewoon rijden zoals we dat in de normale dienst zouden doen.

Voor mij was vandaag een mooie mijlpaal omdat het voor mij de eerste rit op deze manier was. Ik ben wel eerder de HSL op geweest met het materieel, maar nog niet eerder zo zonder specifieke testopdracht. Heel erg leuk om te doen en te zien hoe ver we zijn gekomen in die jaren!
Nu nog het werkelijke proefbedrijf en op naar een succesvolle introductie volgend jaar bij de reizgers!
Ik denk dat de reizigers er een hele mooie trein mee gaan krijgen. De trein ligt zeer stabiel op de baan, ook bij hoge snelheden en rijdt erg soepel. Op lagere snelheden merk je zelfs eigenlijk niet dat je al aan het rijden bent.
Voor de machinisten is het heel erg prettig, omdat het omschakelen bij de spanningssluizen op de HSL volautomatisch gaat.
Vandaag konden we bij toeval even proberen om bij de beruchte spanningssluis bij Breda/Zevenbergsche Hoek bij gladheid op te trekken, wat met de huidige ICD weliswaar mogelijk is, maar behoorlijk krap is. Eén verkeerde handeling kan daar al een stranding tot gevolg hebben.
Bij de ICNG is dat veel gemakkelijker. Zelfs met de gladde sporen vandaag haalden we nog de 60 km/u voordat de stroomafnemer automatisch omlaag ging en we rolden dus met een comfortabele snelheid door de spanningssluis. Dat zal ongetwijfeld wel een paar strandingen gaan schelen, dus dat is heel erg mooi om te zien!
Kortom, nog meer goed nieuws voor de reizigers en ik kan niet wachten op de werkelijke introductie!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

EDIT schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:49:
[Afbeelding]

Zoals in bovenstaande foto wel te zien is, ben ik vandaag even op stap geweest met de ICNG.
Zoals de vaste lezers in dit topic en wellicht nog andere fora en nieuwssites wel weten hebben de afgelopen jaren in het teken gestaan van het ontwerpen, het testen, testen en nog eens testen. Inmiddels zijn we bijna toe aan de volgende fase: het proefbedrijf.
Hierbij rijden reguliere machinisten gewoon volgens dienstregeling zoals zij alle treinen zouden rijden en wordt er gekeken hoe de trein daarin presteert, nog wel zonder reizigers.
Ook al is die stap formeel nog niet gezet, de afgelopen paar weken zijn we daar eigenlijk zachtjes aan al mee begonnen. Een combinatie van testmachinisten, normale machinisten zoals ik en opleiders/SMEs rijden nu een aantal dagen per week vanaf de Watergraafsmeer over de HSL naar Breda en weer terug in een normale dienstregeling, waarbij we geen specifieke dingen meer testen, maar gewoon rijden zoals we dat in de normale dienst zouden doen.

Voor mij was vandaag een mooie mijlpaal omdat het voor mij de eerste rit op deze manier was. Ik ben wel eerder de HSL op geweest met het materieel, maar nog niet eerder zo zonder specifieke testopdracht. Heel erg leuk om te doen en te zien hoe ver we zijn gekomen in die jaren!
Nu nog het werkelijke proefbedrijf en op naar een succesvolle introductie volgend jaar bij de reizgers!
Ik denk dat de reizigers er een hele mooie trein mee gaan krijgen. De trein ligt zeer stabiel op de baan, ook bij hoge snelheden en rijdt erg soepel. Op lagere snelheden merk je zelfs eigenlijk niet dat je al aan het rijden bent.
Voor de machinisten is het heel erg prettig, omdat het omschakelen bij de spanningssluizen op de HSL volautomatisch gaat.
Vandaag konden we bij toeval even proberen om bij de beruchte spanningssluis bij Breda/Zevenbergsche Hoek bij gladheid op te trekken, wat met de huidige ICD weliswaar mogelijk is, maar behoorlijk krap is. Eén verkeerde handeling kan daar al een stranding tot gevolg hebben.
Bij de ICNG is dat veel gemakkelijker. Zelfs met de gladde sporen vandaag haalden we nog de 60 km/u voordat de stroomafnemer automatisch omlaag gaat en we rolden dus met een comfortabele snelheid door de spanningssluis. Dat zal ongetwijfeld wel een paar strandingen gaan schelen, dus dat is heel erg mooi om te zien!
Kortom, nog meer goed nieuws voor de reizigers en ik kan niet wachten op de werkelijke introductie!
Ik zag er toevallig 1 vanochtend op/bij Utrecht Centraal staan. Had dat ook hiermee te maken of stond/reed die daar met een andere reden?

Ik ben we benieuwd hoe hij rijdt, maar in mijn dagelijkse reizen, zal ik hem volgens mij niet snel tegenkomen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Nee, we zijn verder niet in Utrecht geweest. Echter staan in Utrecht inderdaad ook een aantal treinen opgesteld. Dat is naast de Watergraafsmeer en Amersfoort de andere locatie van waaruit de treinen getest worden.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Word de versie die naar Belgie gaat nog in een nieuw jasje gestoken. (Fyra 2.0 ofzo?)

Zag deze (neppe) foto voorbij komen. :p

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/ns-nl/attachment/90f5da01-9d94-429b-b798-c746128d949a.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Illegal_Alien op 14-09-2022 16:11 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• EDIT
Nee, wel in de nieuwe NS Flow kleurstelling (waar ook de VIRM nu mee uitgerust wordt).
Pagina: 1 ... 62 ... 161 Laatste