☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Wegsleep locje er tegenaan is genoeg hoor of alleen een rangeerder achterop. Die 189’s kunnen gewoon in z’n achteruit, er moeten alleen een paar ogen met communicatie naar de machinist achterop zitten ;-)AW_Bos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:33:
[...]
Oke, een paar hele grote 'wegsleep-lokjes' dan.
Alleen één MyWheels in de wijk, die is ook al €80 excl. de brandstof. En je zult zien dat als er een staking bekend gemaakt wordt, dat ding al snel gereserveerd is.I_IBlackI_I schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:45:
[...]
Misschien is een deelauto een optie voor je? Natuurlijk niet ideaal, maar wel goedkoper dan taxi.
De woensdag erna is de enige dag per maand dat ik naar Groningen ga. Met die stakingsdreigingen levert dat nu al onzekerheid op.
Met stakingen zitten ze in feite hun onenigheid met hun werkgever uit te vechten over de rug van de reizigers. Nul begrip ervoor. Waar je als consument bij andere diensten doorgaans keuze hebt tussen verschillende aanbieders, heb je dat voor vervoer over langere afstand amper als die het laat afweten.
[ Voor 11% gewijzigd door Josefien op 31-08-2022 10:35 ]
Is men hier nog mee bezig of is dit project nu al weer kapotgerekend net als 25kv AC?
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Inderdaad. Als je de pech hebt een publieke functie uit te oefenen dan heb je minder rechten dan werknemers bij een werkgever met een minder publieke functie...Josefien schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:32:
[...]
Met stakingen zitten ze in feite hun onenigheid met hun werkgever uit te vechten over de rug van de reizigers. Nul begrip ervoor.
Ja het is enorm vervelend, maar geen wereldramp. Maar bedankt voor je 'nul begrip'. Als de arbeidsvoorwaarden zo blijven zoals ze nu zijn verdwijnen er steeds meer rijdend personeel richting andere werkgevers voor een totaal andere functie en dan rijden er geen/minder treinen voor een veel langere periode dan deze paar dagen.
Trein rijdt niet. Opties:Josefien schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:32:
[...]Waar je als consument bij andere diensten doorgaans keuze hebt tussen verschillende aanbieders, heb je dat voor vervoer over langere afstand amper als die het laat afweten.
- Auto
- Carpoolen
- Bus / overig OV
- Deelauto of andere deelmodaliteiten
Zo slecht hebben we het niet in NL hoor.
Heb je daar evenveel begrip voor als bijv. alle verplegend personeel dat morgen gaat doen?Dolan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:07:
[...]
Inderdaad. Als je de pech hebt een publieke functie uit te oefenen dan heb je minder rechten dan werknemers bij een werkgever met een minder publieke functie...
Wat ik eerder al geschreven heb: er zijn wel meer sectoren die matige arbeidsvoorwaarden hebben zoals de zorg, detailhandel, bezorging, horeca. Die staken ook niet. En als ze wel zullen staken zullen ze waarschijnlijk uitgelachen worden met "dan gaan we wel naar de ander" of "had je maar wat anders moeten doen".
Volledig staken lijkt heel typisch iets voor het openbaar vervoer en bepaalde transport.
Die auto wacht nu toevallig op een grote reparatie. En over een paar jaar zou die wel onbetaalbaar en geen alternatief meer zijn, omdat we in NL zo graag van autobezit af willen.Dolan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:07:
[...]
Trein rijdt niet. Opties:
- Auto
- Carpoolen
- Bus / overig OV
Zo slecht hebben we het niet in NL hoor.
Die deelauto is zodra er een staking is aangekondigd zeer waarschijnlijk al weg. Ik kan 'm natuurlijk niet nu gaan reserveren zolang onduidelijk is of er dinsdag of de woensdag erna stakingen zullen zijn. Hebben we het nog niet over de extra kosten.
Carpoolen? Met wie?
Met de bus naar Amsterdam en Groningen. Die eerste is als het echt moet nog te doen, onder voorbehoud dat niet iedereen dat gaat doen. Die laatste is ruim 7 uur enkele reis hè...
Daar komen levens in gevaar. Bij OV niet.Josefien schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:30:
[...]
Heb je daar evenveel begrip voor als bijv. alle verplegend personeel dat morgen gaat doen?
Dat kan. En het OV personeel heeft recht om dit te doen.Josefien schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:30:
[...]
Wat ik eerder al geschreven heb: er zijn wel meer sectoren die matige arbeidsvoorwaarden hebben zoals de zorg, detailhandel, bezorging, horeca. Die staken ook niet. En als ze wel zullen staken zullen ze waarschijnlijk uitgelachen worden met "dan gaan we wel naar de ander" of "had je maar wat anders moeten doen".
Volledig staken lijkt heel typisch iets voor het openbaar vervoer en bepaalde transport.
Er zijn opties, maar die wil je niet gebruiken. Dat is eigen keuze.Josefien schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:30:
[...]
[...]
Die auto wacht nu toevallig op een grote reparatie. En over een paar jaar zou die wel onbetaalbaar en geen alternatief meer zijn, omdat we in NL zo graag van autobezit af willen.
Die deelauto is zodra er een staking is aangekondigd zeer waarschijnlijk al weg. Ik kan 'm natuurlijk niet nu gaan reserveren zolang onduidelijk is of er dinsdag of de woensdag erna stakingen zullen zijn. Hebben we het nog niet over de extra kosten.
Carpoolen? Met wie?Net als auto'tje lenen... van wie?
Met de bus naar Amsterdam en Groningen. Die eerste is als het echt moet nog te doen, onder voorbehoud dat niet iedereen dat gaat doen. Die laatste is ruim 7 uur enkele reis hè...
En dan nog, het is (erg) vervelend, maar niet levensbedreigend en geen wereldramp. Morgen rijdt alles weer.
Kapotgerekend vooral vanwege het kostenaspect. Het scenario is daar: "binnen 5 jaar ombouwen naar 3 kV en oh shit dan moeten we nieuwe treinen kopen en de huidge slopen en dat kost VEEL geld".silverball schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:07:
Vraagje voor de kenners hier; in +- 2019 waren er meerdere nieuwsberichten over de wens van ProRail om van 1,5kV bovenleidingspanning naar 3kV te gaan, alsmede een kosten/batenanalyse uit Den Haag die niet positief uitviel; maar echter alleen om verduurzaming ging en niet inging op eventuele verhoogde capaciteit.
Is men hier nog mee bezig of is dit project nu al weer kapotgerekend net als 25kv AC?
Als ze niet een ander ombouwscenario maken (en ik heb hier al eens een ander scenario beschreven) dan zal dat niet veranderen.
Signatures zijn voor boomers.
Dit is wel een interessant punt:silverball schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:07:
Vraagje voor de kenners hier; in +- 2019 waren er meerdere nieuwsberichten over de wens van ProRail om van 1,5kV bovenleidingspanning naar 3kV te gaan, alsmede een kosten/batenanalyse uit Den Haag die niet positief uitviel; maar echter alleen om verduurzaming ging en niet inging op eventuele verhoogde capaciteit.
Het zou met de huidige electriciteitsprijzen wel eens tot een veel gunstiger MKBA kunnen leiden. Het lastige is natuurlijk dat zo'n ombouw een zaak van lange adem wordt, en de electriciteitsprijzen in de tussentijd zullen blijven veranderen.Ook blijkt uit onderzoek dat 3kV tot een energiebesparing van circa 20% kan leiden en van alle onderzochte spoormaatregelen verreweg het grootste CO2- en energiebesparingspotentieel heeft.
Maar vanwege de CO2- en energiebesparing zeg ik: Gewoon doen! Levert ook nog meer capaciteit op het spoor op, vooral in combinatie met ERTMS.
Opel Ampera-e (2020)
Stakingsrecht is een groot goed; we doen het in Nederland niet genoeg. Kijk eens naar Frankrijk: daar staakt men veel vaker (en ook dat is irritant) maar: de overheid luistert daar wél naar het volk (en de bonden). Hier zijn Den Haag/sectoren/de collectieve werkgevers* toch echt een ivoren torentje met grote afstand tot de werknemers, en men komt er mee weg doordat we met ons allen als makke lammetjes voortkabbelen en veel te veel slikken.
Hierdoor konden de lonen de afgelopen 15 jaar te laag blijven. Hierdoor is de werkdruk in veel sectoren al jaren te hoog. Hierdoor zit de woningmarkt meer dan op slot. Hierdoor kon men het stikstofdebat voor zich uitschuiven tot het te laat was.
De meeste stakingen merk je niet (hoogstens dat er een keer wat minder ketchup in de schappen van de supermarkt staat), maar met een sector als het OV is het natuurlijk heel publiek.
Oh, en zorgpersoneel en detailhandel staken ook wel eens hoor. Nog niet zo heel erg lang geleden zelfs.
*ik generaliseer graag: uiteraard zijn er ook werkgevers die beter in contact staan met hun personeel. Om over de hypocriete sectoren als de horeca ("Niemand wil nog bij ons werken! Hoe kan dat nou?") en de detailhandel ("Dit contract is voor 23 maanden ja. Want anders moeten we je een transitievergoeding betalen als we je eruit schoppen. Oh ja, je moet dan een half jaar thuis uitkering trekken en dan nemen we je weer voor 23 maanden aan, want we zijn heel tevreden over je. Wat? Nee, je loon gaat niet omhoog daardoor nee.") nog maar te zwijgen.
[ Voor 24% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 31-08-2022 12:13 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Een maandje geleden is er in dit topic nog wat over gezegd, en volgens mij loopt het allemaal nog, maar is er nog geen definitief besluit over genomen. Ik meende dat het ergens dit jaar nog moest komen, maar ik heb geen idee van de actuele status.silverball schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:07:
De Flixbus doet dat in 2h20.Josefien schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:30:
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Was 25kV~ niet onmogelijk omdat veel bruggen dan te laag zouden zijn? Iets met een grotere vrije ruimte voor de draden dacht ik me te herinneren.EDIT schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
Een maandje geleden is er in dit topic nog wat over gezegd, en volgens mij loopt het allemaal nog, maar is er nog geen definitief besluit over genomen. Ik meende dat het ergens dit jaar nog moest komen, maar ik heb geen idee van de actuele status.
Maar vraag me ook af of men in België langzaam bezig is om naar 25kV~ over te stappen nu veel lijnen in de Ardennen al aangepast zijn. Zal zonde zijn als wij in Nederland omgaan naar 3kV en de Belgen net daarvan af stappen.
Dat moet 4h00 zijn. 3 verbindingen op een dag. Die had ik namelijk al gecheckt. Dan ben ik 5 uur te vroeg en kan ik voor de terugreis wachten tot 1u 's nachts om terug te komen.
[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 31-08-2022 12:41 ]
Dan het groot onderhoud aan je auto maar uitstellen of daar een leenwagen vragen. Of een huurauto zoveel mogelijkheden in Amsterdam..Josefien schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:40:
[...]
Dat moet 4h00 zijn. 3 verbindingen op een dag. Die had ik namelijk al gecheckt. Dan ben ik 5 uur te vroeg en kan ik voor de terugreis wachten tot 1u 's nachts om terug te komen.
Waar een wil is is een weg, maar de wil lijkt weg.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
- FietsDolan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:07:
Trein rijdt niet. Opties:
- Auto
- Carpoolen
- Bus / overig OV
De bovenleiding van de lijnen in de Ardennen was einde levensduur, dus dat kwam goed uit. Er is verder geen algeheel plan om op 25 kV over te schakelen.cazzer22 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:29:
[...]
Maar vraag me ook af of men in België langzaam bezig is om naar 25kV~ over te stappen nu veel lijnen in de Ardennen al aangepast zijn. Zal zonde zijn als wij in Nederland omgaan naar 3kV en de Belgen net daarvan af stappen.
Als NS de meerkosten had willen vergoeden, had ik best bij een duurder verhuurbedrijf of zelfs taxibedrijf willen aankloppen hoor...LordSinclair schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:00:
[...]
Dan het groot onderhoud aan je auto maar uitstellen of daar een leenwagen vragen. Of een huurauto zoveel mogelijkheden in Amsterdam..
Waar een wil is is een weg, maar de wil lijkt weg.
Van de auto is de koppakking lek, dusdanig dat er geen 10km+ mee gereden kan worden. Niet uitstellen is dus geen kwestie van willen.
Vergeet niet dat met die stakingsdreiging het niet slechts bij 1 dag blijft.
De enige andere optie die ik voor me zie is liften. Hoe groot de kans is dat ik daarmee op tijd aankom is wel een raadsel.
Los van dat ik niet kan fietsen (of een andere tweewieler berijden)... heel veel succes met resp. 2x70km en 2x230km fietsen
[ Voor 11% gewijzigd door Josefien op 31-08-2022 16:32 ]
Die kans is in Nederland tegenwoordig echt geen raadsel meer hoor, die is gewoon nul. Daar heeft de OV-studentenkaart voor gezorgd.Josefien schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:30:
[...]
De enige andere optie die ik voor me zie is liften. Hoe groot de kans is dat ik daarmee op tijd aankom is wel een raadsel.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Iemand achterop om te kijken en terugzetten achter het sein om vervolgens de goede kant op te gaan.handoff schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:05:
[...]
Wat is de procedure dan? Mag hij dan in zijn achteruit?
Alleen die persoon die je achterop zet moet wel rangeer bevoegdheid hebben. Het is niet zomaar even achteruit zetten zonder te kijken en klaar.
Als machinist als eens voor handen gehad, de oplossing is soms simpeler dan gedacht.
Verder ook niks te leen. Buren... 2 hebben een wagen die ze zelf doordeweeks gebruiken. De rest waar ik matig contact mee heb heeft er geen.
Ah ja, ik hoop maar gewoon dat ze niet gaan staken op de dagen dat ik onderweg moet zijn...
Treinen rijden morgen gewoon. Er zijn geen stakingen.CrazyOne schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:03:
Zit in een ver buitenland via een brakke 3g verbinding (dit forum is licht genoeg om in een minuut te laden blinkt) maar kan echt helemaal niks openen qua reisapp. Rijden er morgen nu wel of niet treinen? Traject is schiphol-groningen rond de middag.
Je hebt veel trekkracht nodig als je trein op een helling staat, en veel vermogen als je snel wil. Gezien geen van beiden het geval is hier, is een zitmaaier waarschijnlijk genoeg om de trein te verplaatsenbvk schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:15:
[...]
Ik weet niet wat jij onder een "wegsleep locje" verstaat, maar is dat wel voldoende als er voor die trein 2x een 189 nodig is?
Oké, dat laatste is wat overdreven, vooral omdat je trein in de wissels staat en dat ook weerstand toevoegt. Een VIRM op een vlak recht spoor zou ie wel met een zitmaaier kunnen verplaatsen.
Boek een hotel voor de nacht en maak er een dagje uit van, eventueel samen met een vriend(in). Klagen en hopen brengt je nergens, denk in mogelijkheden om er het beste van te maken.Josefien schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:40:
[...]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
*Rangeerder meldt zich ✋🏻ExiZTeNcE schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 06:55:
[...]
Wegsleep locje er tegenaan is genoeg hoor of alleen een rangeerder achterop.
Maar inderdaad. Dat ding weegt 2.500 ton ofzo? Zo spectaculair is dat niet.
In Duitsland krijgen kolentreinen en treinen die olie vervoeren tegenwoordig op heel veel trajecten voorrang op zelfs ICE’s, zodat energieverzorging op gang blijft.
Hello. Is it me you're looking for?
Verwijderd
Ik denk dat je dit niet moet gaan vergelijken met een staking in de zorg. Daar blijft een bepaald niveau van dienstverlening overeind. Onderwijs staakt weleens, maar dat heeft een minder absolute impact als geen vervoer hebben om iets belangrijks te kunnen gaan doen. Een thuiszittend kind kun je meestal nog wel even ergens onderbrengen als het echt nodig is. Die staken ook niet in OV-frequentie. Nu dus al 4 bij NS, volgende week weer 1 bij de streekvervoerders. Sector wordt aardig om zeep gestaakt. Mensen begonnen net de weg naar de trein en bus weer te vinden na COVID.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:40:
Hoewel het bloody irritant is dat er geen treinen rijden, kan ik niets anders dan respect hebben voor stakend personeel (in alle sectoren, inclusive het OV).
Stakingsrecht is een groot goed; we doen het in Nederland niet genoeg. Kijk eens naar Frankrijk: daar staakt men veel vaker (en ook dat is irritant) maar: de overheid luistert daar wél naar het volk (en de bonden). Hier zijn Den Haag/sectoren/de collectieve werkgevers* toch echt een ivoren torentje met grote afstand tot de werknemers, en men komt er mee weg doordat we met ons allen als makke lammetjes voortkabbelen en veel te veel slikken.
Hierdoor konden de lonen de afgelopen 15 jaar te laag blijven. Hierdoor is de werkdruk in veel sectoren al jaren te hoog. Hierdoor zit de woningmarkt meer dan op slot. Hierdoor kon men het stikstofdebat voor zich uitschuiven tot het te laat was.
De meeste stakingen merk je niet (hoogstens dat er een keer wat minder ketchup in de schappen van de supermarkt staat), maar met een sector als het OV is het natuurlijk heel publiek.
Oh, en zorgpersoneel en detailhandel staken ook wel eens hoor. Nog niet zo heel erg lang geleden zelfs.
*ik generaliseer graag: uiteraard zijn er ook werkgevers die beter in contact staan met hun personeel. Om over de hypocriete sectoren als de horeca ("Niemand wil nog bij ons werken! Hoe kan dat nou?") en de detailhandel ("Dit contract is voor 23 maanden ja. Want anders moeten we je een transitievergoeding betalen als we je eruit schoppen. Oh ja, je moet dan een half jaar thuis uitkering trekken en dan nemen we je weer voor 23 maanden aan, want we zijn heel tevreden over je. Wat? Nee, je loon gaat niet omhoog daardoor nee.") nog maar te zwijgen.
En dan moeten we het vervolg van de afgelopen week dus nog afwachten. Dat zal - heel verrassend - waarschijnlijk een staking zijn.
Ik denk dat NS maar moet zorgen voor mogelijkheden om met een minimale dienstverlening te rijden als maar een deel van het land staakt. Dat maakt het in ieder geval ook weer een stuk zuiverder. Nu wordt gewoon gestuurd op een maximale impact van de acties door heel vaak een deel van het land plat te leggen. Daar moet gewoon iets op bedacht worden. Er moet gewoon 1 regio (2 is waarschijnlijk wat te hoog gegrepen voor wat kortere termijn) lekker kunnen gaan staken terwijl NS gewoon doordraait op een nooddienstregeling. Dan kunnen mensen zelf kiezen of ze de extra reistijd accepteren, of hun reis niet gaan maken.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2022 20:07 ]
Alle alternatieven kosten flink extra geld. Als ik er een dagje uit met hotel van ga maken kan ik net zo goed een autoverhuurbedrijf benaderenevilution schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:30:
[...]
Boek een hotel voor de nacht en maak er een dagje uit van, eventueel samen met een vriend(in). Klagen en hopen brengt je nergens, denk in mogelijkheden om er het beste van te maken.

Overigens, nu kondigt het streekvervoer ook stakingen aan. Juist volgende week dinsdag als ik naar een ziekenhuisafspraak in A'dam moet. Echt hopen dat die dag de NS wèl rijdt, anders kan ik niet eens met de bus/ander OV.
Dat Groningen woensdag erop ga ik nu even niet eens aan denken...
Het voelt echt alsof ik geziekt wordt. Ik rij al jaren auto en dan voor het eerst een paar weken dat 'ie het niet doet en dan staking op staking in het OV. Ik was altijd al van mening dat je niet zonder eigen auto kan, die wordt nu alleen maar sterker.
Dit gaat offtopic. Ik ga er vandoor.
[ Voor 18% gewijzigd door Josefien op 31-08-2022 22:49 ]
M'n google-fu laat me in de steek, maar was er een tijd geleden niet ergens een filmpje van een trein die door een paar potige kerels in beweging was gebracht?marcop23 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:13:
Een VIRM op een vlak recht spoor zou ie wel met een zitmaaier kunnen verplaatsen.
Dat kan inderdaad. Zelfs de wind kan ongeremde wagens in beweging brengen.anboni schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:29:
[...]
M'n google-fu laat me in de steek, maar was er een tijd geleden niet ergens een filmpje van een trein die door een paar potige kerels in beweging was gebracht?
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Dat filmpje herinner ik me ook inderdaad en kan ik tevens niet meer terugvinden.... Maar een kolentrein is wel 10x zwaarder dan een VIRM lijkt me, wat heb je dan minimaal nodig om dat in beweging te krijgen op vlakke grond? Toch zoiets als een 6400 of zou zelfs zo'n oud SIK'je al voldoende zijn?anboni schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:29:
[...]
M'n google-fu laat me in de steek, maar was er een tijd geleden niet ergens een filmpje van een trein die door een paar potige kerels in beweging was gebracht?
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze video vanaf 1:20, dat lijken mij kolentreinen (toch?) waar dus een Class 66 even flink gas voor moet geven om dat in beweging te krijgen. Al gaat dat even verderop inderdaad wel een heuvel op:
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat een "grasmaaier" dat wel even de andere kant optrekt....
Verwijderd
Nee, dat is normaal. Je hebt nu alleen de "extra pech" van stakingen. Normaal heb je dit met werkzaamheden en storingen. Vroeger reden ze dan met bussen, maar dat schijnt tegenwoordig ook niet altijd meer te kunnen.Josefien schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:25:
[...]
Alle alternatieven kosten flink extra geld. Als ik er een dagje uit met hotel van ga maken kan ik net zo goed een autoverhuurbedrijf benaderenKostenbesparing is met de inflatie en een dure autoreparatie wel zo handig
Overigens, nu kondigt het streekvervoer ook stakingen aan. Juist volgende week dinsdag als ik naar een ziekenhuisafspraak in A'dam moet. Echt hopen dat die dag de NS wèl rijdt, anders kan ik niet eens met de bus/ander OV.
Dat Groningen woensdag erop ga ik nu even niet eens aan denken...
Het voelt echt alsof ik geziekt wordt. Ik rij al jaren auto en dan voor het eerst een paar weken dat 'ie het niet doet en dan staking op staking in het OV. Ik was altijd al van mening dat je niet zonder eigen auto kan, die wordt nu alleen maar sterker.
Dit gaat offtopic. Ik ga er vandoor.
Ik heb de trein voor woon-werk al lang met 90% teruggebracht qua gebruik. Ik was het echt helemaal zat om 's ochtends op een station te staan wachten op een trein die mogelijk wel of niet komt en dat dan pas te horen als de trein al lang weer vertrokken had moeten zijn. Ik ga nog maar 1x per 14 dagen naar kantoor (flinke reis) en begin er gewoon niet meer aan als er ook maar iets van storingen of werkzaamheden vermeld staan die dag. Dan kijk ik wel naar een andere dag. Het station is over het algemeen toch 1 van de laatste plekken waar je graag rondhangt (en dat heb ik al veel te veel gedwongen moeten doen).
We reizen nu dus vooral privé en dan is het vaak in of rond het weekend en vakanties. Dat is werkzaamheden-tijd, dus je krijgt heel snel het beeld "dat er bijna altijd wel gezeik is". En bij de trein heb je er direct last van, want inhalen of uitwijken is er niet bij. Van een kapotte auto heb je doorgaans geen last natuurlijk, want daar rij je zwaaiend langs.
Vanwege mijn ogen ben ik veroordeeld tot OV. Ik kan je nu al garanderen: als ik gewoon een rijbewijs had kunnen halen, dan had geen haar op mijn hoofd eraan gedacht om in de trein te stappen. Dat is ook de reden dat je mensen niet "uit de auto" lijkt te krijgen. Je krijgt ze er wel uit, maar ze hollen na een poosje gillend terug. En betrouwbaarheid is 1 van de redenen, prijs een andere...... Mogelijk dat ik dan juist alleen nog die ene dag per 2 weken met de trein naar kantoor zou gaan. Dat is ver en dan zit ik lang in dezelfde trein. Dan werk ik meestal alvast wat.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2022 08:06 ]
Sinds wanneer mag een fiets maar twee wielen hebben? De meest efficiënte praktische fietsen hebben er meer.Josefien schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:30:
[...]
Los van dat ik niet kan fietsen (of een andere tweewieler berijden)... heel veel succes met resp. 2x70km en 2x230km fietsen
De afstanden had je niet eerder genoemd* maar 2x70 km op een dag is best te doen. Ik deed dinsdag 2x60km op de (wel tweewielige) fiets. Geen probleem, kost alleen veel tijd. (en een paar boterhammen). Je krijgt er een trip van serotonine-/dopamine voor terug. Aanrader.
*) Of ten minste, de 230 km niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Bacchus op 01-09-2022 11:52 ]
Er zit vooral een groot verschil tussen 'snel in beweging krijgen' en 'in beweging krijgen'. En zoals ik al zei: op hellingen en in wissels / bogen neemt de weerstand ook flink toe. Maar daar buiten is de weerstand tussen het spoor en een trein gewoon heel laag. Daarom zijn er filmpjes te maken van mensen die met spierkracht een VIRM over een bovenleidingsloze brug duwen, een locomotief de werkplaats op de Maasvlakte in trekken, en volgens mij ook mensen die een GTW de werkplaats in duwen. Dat gaat allemaal niet snel, maar het lukt wel.bvk schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:16:
[...]
Dat filmpje herinner ik me ook inderdaad en kan ik tevens niet meer terugvinden.... Maar een kolentrein is wel 10x zwaarder dan een VIRM lijkt me, wat heb je dan minimaal nodig om dat in beweging te krijgen op vlakke grond? Toch zoiets als een 6400 of zou zelfs zo'n oud SIK'je al voldoende zijn?
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze video vanaf 1:20, dat lijken mij kolentreinen (toch?) waar dus een Class 66 even flink gas voor moet geven om dat in beweging te krijgen. Al gaat dat even verderop inderdaad wel een heuvel op:
[YouTube: Compilatie locomotief Class 66 Deel 1]
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat een "grasmaaier" dat wel even de andere kant optrekt....
Het helpt trouwens ook dat een trein die in Hengelo het zakspoortje op komt, uit Duitsland komt, en dus onbeladen is
Ik ben zeer blij met de mensen die mij iedere keer weer van A naar B brengen in het OV en hoop dan ook dat zij hun werk kunnen doen, zonder dat zij zich zorgen maken of de kachel aan het einde van de maand nog wel brandt. Geldzorgen leiden tot allemaal zaken die het werk van deze mensen er niet beter op maakt en ik wil dat zij hun werk goed kunnen doen.

bron
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Wel leuk dat ze er een raceautotje erbij hebben gezetMigrator schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:31:
Iemand bij de informatievoorziening bij NS heeft wel oog voor detail: er staat "Zandvoort aan Zee 🏎" op de vertrekstaten
[Afbeelding]
bron
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Lijkt me best kunnen, er zal nu geen hond in de trein naar Zandvoort zitten, idem morgen en zondag zodra de middag goed en wel aangebroken is. Je moet alleen laat genoeg terug gaan.
Oh, ik dacht dat het een liggende naakte vrouw wasIllegal_Alien schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:12:
[...]
Wel leuk dat ze er een raceautotje erbij hebben gezet

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Die heb je naar de bushalte Oudezijds Voorburgwal.Sebazzz schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:34:
[...]
Oh, ik dacht dat het een liggende naakte vrouw was
Ook het treinverkeer in de regio is verstoord. Tussen Lelystad en Dronten rijden geen treinen. Op verschillende plaatsen langs het spoor is rook te zien. De oorzaak daarvan is onduidelijk.
Gaat finaal fout in #Dronten. Krijg foto van broer die in file staat op A6, rook komt bij het spoor uit de grond. pic.twitter.com/xIkph20BqI
— Enrico Kolk (@EnricoK95) 2 september 2022
Yikes

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Altijd wat met die spoorwegen, als er al niet gestaakt wordt, vinden ze wel wat anders om niet te hoeven rijden
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
— Pascal (@DatDenkIkNiet) 2 september 2022
Lijkt weinig met de hoogspanningsleidingen an sich te maken te hebben
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Die 80,- is wel erg overdreven. De duurste MyWheels die ik ken is 4,- per uur, en je betaalt per dag nooit meer dan 10 uur. Dus max. 40,- per dag excl. brandstof/laden km vergoeding.Josefien schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:32:
[...]
Alleen één MyWheels in de wijk, die is ook al €80 excl. de brandstof. En je zult zien dat als er een staking bekend gemaakt wordt, dat ding al snel gereserveerd is.
Dat zit in/is de brandstof/laadprijs.
Voor mij altijd nog veel goedkoper dan het hebben van een auto.
[ Voor 22% gewijzigd door Postman81 op 02-09-2022 18:56 ]
En dan nog 30 cent per km.Postman81 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:47:
[...]
Die 80,- is wel erg overdreven. De duurste MyWheels die ik ken is 4,- per uur, en je betaalt per dag nooit meer dan 10 uur. Dus max. 40,- per dag excl. brandstof/laden.
De rookvorming -op de foto- komt door een bermbrand die veroorzaakt is door het breken van de bovenleiding, waarbij ook een vlamboog is ontstaan.
De 150kV door de overige bekabeling heeft ook voor branden gezorgd.
[ Voor 10% gewijzigd door Postman81 op 08-09-2022 10:25 ]
Sinds wanneer zijn die borden in het Engels?Migrator schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:31:
Iemand bij de informatievoorziening bij NS heeft wel oog voor detail: er staat "Zandvoort aan Zee 🏎" op de vertrekstaten
[Afbeelding]
bron

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
En als we dan toch bezig zijn...Migrator schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:31:
[Afbeelding]
bron
Het is óf Brussel-Zuid óf Bruxelles-Midi, maar niet Brussel-Zuid Midi
Als ik die foto zie die @mambo No5 van twitter deelde, lijken me die vlammen te zitten op een plek waar je de bovenleiding kan voeden. Op het linkerspoor zie je op die plek ook kabels vanuit de grond naar boven gaan. Zou het in België zijn, en enkel die "schakelaar" kan het wel meevallen. Normaal zou je langs 2 kanten kunnen voeden. Als de tractieonderstations ook beschadigd zijn, dan vrees ik het ergste.TripleQ schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:38:
Iemand met inside info of ervaringen met het soort schade zoals die nu in Dronten/leystad is? Morgen wil ik om 7.30 de trein nemen vanuit Dronten naar de F1, volgens de NS rijdt er niks tot 5.00 #vreesmetgrotsvrezen gezien de schade zo op het eerste gezicht
[ Voor 42% gewijzigd door Arator op 02-09-2022 19:50 ]
Is inmiddels tot zeker maandagmorgen gestremd. Gezien de foto's denk ik dat er minimaal eea aan kabels opgerookt zijn.TripleQ schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:38:
Iemand met inside info of ervaringen met het soort schade zoals die nu in Dronten/leystad is? Morgen wil ik om 7.30 de trein nemen vanuit Dronten naar de F1, volgens de NS rijdt er niks tot 5.00 #vreesmetgrotsvrezen gezien de schade zo op het eerste gezicht
Je kunt wel via Zwolle vanuit Dronten.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ah, had al een noodplannetje.Bastien schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:36:
[...]
Is inmiddels tot zeker maandagmorgen gestremd. Gezien de foto's denk ik dat er minimaal eea aan kabels opgerookt zijn.
Je kunt wel via Zwolle vanuit Dronten.
Met de auto naar Lelystad, en daar de trein richting Amsterdam. Vanaf Lelystad lijkt inmiddels alles gewoon te rijden die kant op.
Door kortsluiting is er grote schade aan de spoorinfra in Flevoland. Een hoogspanningskabel is op de bovenleiding beland. Kabels en schakelaars zijn doorgebrand en er is schade in een onderstation. Het herstel gaat naar verwachting lang duren. https://t.co/iZdEBUeszX
— ProRail (@ProRail) 2 september 2022
https://www.prorail.nl/nieuws/schade-kortsluiting-flevoland
Oei! Voorlopig dus even geen Hanzelijn, en terug naar de tijd dat Lelystad het eindpunt was.
[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 02-09-2022 22:47 ]
Toch wel erge schade zo te zien
:strip_exif()/f/image/FEBY9efnXXMfKMqDLH3G5u5k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KFHwvjgBlz0Bv2OQU46HZa2Y.jpg?f=fotoalbum_large)
[Edit]
Je was me net voor
Komt er op neer dat dit weekend duidelijk is wat de prognose is. Ik denk dat dit wel lang kan duren.
In 2018 was er een brandje in een onderstation van Hilversum. Toen heeft het 5 dagen geduurd voordat al het treinverkeer weer volledig rijden. Dit is wel wat meer dan dat...
Ik kijk er niet eens gek van op als het een week gaat duren als er ondergrondse kabels vervangen moeten worden.
Er was toch ook een (foto)blog website op internet met interessante verhalen en uitleg over spanning en de bovenleidingen? Welke was dat ook alweer?
[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 02-09-2022 22:53 ]
Wat een gevalletje kortsluiting teweeg kan brengen. Ben benieuwd hoe Tennet dit voor elkaar gekregen heeft.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Ik lees wel * dat ProRail twee gelijkrichterwagens heeft die ze als tijdelijke reserve bij een onderstation kunnen plaatsen. Misschien is dat een oplossing als de grondkabels gerepareerd zijn. We zullen zien....
* Ik heb de site weer gevonden
[ Voor 76% gewijzigd door AW_Bos op 02-09-2022 23:16 ]
En hopelijk iets bedenken voor Zwolle - Amsterdam... Ik zit even te kijken maar de overstap in Amersfoort maar die is bepaald niet haalbaar: bv aankomst uit Zwolle om .54 op spoor 6, vertrek IC naar Amsterdam Centraal om .56 van spoor 5. Dat gaat dus niet, ander perron. Hopelijk kan daar nog iets op gevonden worden. Cross platform.. zou dat lukken? En dan zijn we gewoon weer terug in 2011.AW_Bos schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:45:
En ProRail heeft wat informatie:
https://www.prorail.nl/nieuws/schade-kortsluiting-flevoland
Oei! Voorlopig dus even geen Hanzelijn, en terug naar de tijd dat Lelystad het eindpunt was.
[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 02-09-2022 23:43 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fa6P1MAgRXg3Gs7azzoOYMX8.jpg?f=user_large)
Virussen? Scan ze hier!
Kortsluiting in onderstationBastien schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:02:
Wat een gevalletje kortsluiting teweeg kan brengen. Ben benieuwd hoe Tennet dit voor elkaar gekregen heeft.
https://www.dumpert.nl/toppers?selectedId=100040206_f50c7ae1
Er loopt zoveel stroom door de kabels dat ze heet worden, daardoor uitzetten en gaan hangen
Sinds kort (dit jaar?) is het afwisselend Nederlands en Engels. Wende vrij snel eigenlijk.Fiber schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:31:
[...]
Sinds wanneer zijn die borden in het Engels?
Ja die is wel interessant. Hoe doen jullie dat in internationale reisplanners en internationale communicatie?Arator schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:39:
[...]
En als we dan toch bezig zijn...
Dit is uiteraard met opzet gedaan. We kunnen maar één stationsnaam tonen (stations kunnen niet tweetalig worden weergegeven) en in principe worden stations in de lokale taal weergegeven (bijv. Berlin Hbf ipv Berlijn Centraal). En dan heb je opeens zo'n idiote uitzondering als Brussel, die formeel ook werkelijk tweetalig isArator schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:39:
[...]
En als we dan toch bezig zijn...
[...]
Dat Brussel en Bruxelles hetzelfde zijn weten de meeste mensen wel, maar dat Zuid en Midi ook echt hetzelfde station zijn, is wat minder logisch in de benaming voor mensen die er niet vaak komen/mee bekend zijn.
Omdat er maar een beperkt aantal tekens als stationsnaam gebruikt kan worden is er gekozen om er deze samenvoeging Brussel-Zuid/Midi op te zetten, zodat reizigers met de Franstalige benaming op het kaartje of reisadvies ook weten dan ook dat ze in de juiste trein stappen.
Migrator schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:22:
[...]
Ja die is wel interessant. Hoe doen jullie dat in internationale reisplanners en internationale communicatie?
Het aankondigen van treinen is een verantwoordelijkheid van de spoorwegonderneming (infoverstrekking aan de reiziger), maar als ik het goed herinner, doen wij net het tegenovergestelde. Is het station of stad onder meerdere namen gekend, dus in meerdere talen, dan zal men de naam plaatsen zoals lokaal in het station van aankondiging wordt gesproken. Dus in Antwerpen is het Brussel-Zuid, Luik-Guillemins, en Gent-Sint-Pieters.EDIT schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:20:
[...]
Dit is uiteraard met opzet gedaan. We kunnen maar één stationsnaam tonen (stations kunnen niet tweetalig worden weergegeven) en in principe worden stations in de lokale taal weergegeven (bijv. Berlin Hbf ipv Berlijn Centraal). En dan heb je opeens zo'n idiote uitzondering als Brussel, die formeel ook werkelijk tweetalig is
In Luik zal men het hebben over Anvers-Central, Bruxelles-Midi en Gand-Saint-Pierre.
Ik denk wel dat internationale stations in de landstaal van het internationale station worden aangegeven.
Brussel is een geval apart. Brussel-Noord is per regel Nederlandstalig, Brussel-Zuid is Franstalig, en Brussel-Centraal wisselt elk jaar van taalrol. Dat wil zeggen dat het omroepen in Brussel-Noord "altijd" in het Nederlands begint en gevolgd door andere talen, in Brussel-Zuid begint het in het Frans, Brussel-Centraal wisselt dus af. En daar komen effectief klachten over binnen.
Aankondigingsbord te Antwerpen-Centraal.
:strip_exif()/f/image/hvRnTWGyTvr0nKCFOoPpVX7x.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dat een taalstrijd compromis dingetje of gewoon puur toeristen pesten?Arator schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:22:
[...]
Brussel-Centraal wisselt elk jaar van taalrol.
No shit.En daar komen effectief klachten over binnen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Maar dat is wel drie tekens langer dan ‘Brussel-Zuid/Midi’ en er is maar beperkt ruimte.Het Poezenbeest schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:06:
Dan is ‘Brussel-Zuid (Midi)’ de meest correcte oplossing, je zet dan Midi als toelichting er bij.
Maar net zo lang als Zandvoort aan Zee (met een raceauto erachter)Freee!! schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:49:
[...]
Maar dat is wel drie tekens langer dan ‘Brussel-Zuid/Midi’ en er is maar beperkt ruimte.
Het is ook gewoon bezigheidstherapie voor sommigen, denk ik. En langs de andere kant worden er ambtenaren ingezet om het te controleren.evilution schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:47:
[...]
Is dat een taalstrijd compromis dingetje of gewoon puur toeristen pesten?
[...]
No shit.
Uit de jaarverslagen van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht.
Naar aanleiding van een klacht ivm de taal van het vervoersbewijs
Naar aanleiding van een klacht dat in het station van Jette er geen Nederlandstalige affiches hingenBijgevolg dient het station Brussel-Centraal, bij wijze van een bemand loket dan wel van automatische ticketmachines, alle vervoersbewijzen in ofwel het Nederlands ofwel het Frans af te leveren, naargelang van de wens van de belanghebbende. Het is aldus niet toegestaan om Duitstalige vervoersbewijzen af te leveren in het station Brussel-Centraal.
Naar aanleiding van een klacht van het omroepen in het station van Luchthaven-Brussel NationaalVolgens de vaste adviespraktijk van de VCT moet elk bericht gelijktijdig en met gelijke inhoud in het Nederlands en in het Frans worden weergegeven. De Nederlandstalige en de Franstalige versie van de affiches in het station van Jette waren te ver van elkaar verwijderd om gelijktijdig door de bezoekers van het station te worden waargenomen. De klacht is op dit punt ontvankelijk en gegrond.(Advies 51.263 van 23 oktober 2019)
Naar aanleiding van een klacht over de taal van een snelheidsmeter met leddisplay (zo iets met "duimpje omhoog" en "u rijdt te snel"In de plaatselijke diensten van het homogeen Nederlandse taalgebied dienen de berichten en mededelingen bestemd voor het publiek enkel te gebeuren in het Nederlands (art. 11, § 1 SWT). Wanneer berichten en mededelingen bestemd zijn voor een internationaal publiek, kunnen deze berichten en mededelingen volgens de vaste rechtspraak van de VCT ook worden gesteld in andere talen dan de taal van het gebied.
De VCT heeft al eerder geoordeeld dat dit mogelijk is voor mondelinge of schriftelijke mededelingen aan het publiekin het treinstation van de luchthaven Brussel-Nationaal (VCT-advies nr. 40.234 van 12 juni 2009) of voor aankondigingen in de grootste stations van België voor de internationale treinen en voor de treinen naar de nationale luchthaven (VCT-advies nr. 45.048 van 18 oktober 2013). Deze berichten en mededelingen mogen naast de in België gesproken talen ook in andere talen worden gesteld, steeds met voorrang voor de taal van het gebied (VCT-adviezen nr. 50.036 van 23 februari 2018 en nr. 50.315 van 5 oktober 2018).Bijgevolg mogen de mondelinge of schriftelijke mededelingen in het station van de luchthaven Brussel-Nationaal in de drie landstalen en het Engels zijn gesteld.
Aangezien de luchthaven in het homogeen Nederlandse taalgebied is gevestigd, dient evenwel voorrang te worden verleend aan het Nederlands.
Wat de benamingen van de stations gelegen in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad betreft, herinnert de VCT aan haar vaste rechtspraak die stelt dat de diensten van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest in hun berichten en mededelingen die in een andere taal dan het Nederlands of het Frans zijn gesteld, hun namen en adressen in beide talen (Nederlands en Frans) dienen te stellen, dit om aan te geven dat het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest een tweetalig gebied is.
Bijgevolg dienen de Brusselse stations in de Duitstalige en Engelstalige aankondigingen ten behoeve van de internationale reizigers die zich in het station van de luchthaven Brussel-Nationaal bevinden zowel met hun Nederlandstalige benaming als met hun Franstalige benaming te worden vermeld. Aangezien het station van de luchthaven in het homogeen Nederlandse taalgebied is gevestigd, dient de Nederlandstalige benaming van het Brusselse station in deze Duitstalige en Engelstalige mededelingen voorrang te krijgen (VCT-advies nr. 45.048 van 18 oktober 2013).
De gemeente Elsene is een plaatselijke dienst in de zin van de SWT.Verkeersborden zijn berichten en mededelingen aan het publiek in de zin van de SWT.Artikel 18, eerste lid, SWT bepaalt dat de plaatselijke diensten die in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad gevestigd zijn, berichten en mededelingen aan het publiek in het Nederlands en in het Frans opstellen.De boodschap op de radarsnelheidsmeter waarvan sprake had in het Nederlands en in het Frans moeten worden opgesteld.De klacht is ontvankelijk en gegrond
De gevolgen van de stroomstoring zijn nog steeds groot. Zo rijden er de komende weken geen treinen tussen Lelystad en Dronten.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Volgens mij mogen ze technisch gezien zo ongeveer de volledige baanbeveiliging en de elektriciteitsvoorziening opnieuw opbouwen.
Langdurig geen treinverkeer mogelijk tussen Dronten en Lelystad⚠️De schade aan de spoorinfra in Flevoland is groot. Het herstel gaat lang duren. De prognose staat nu op 15 september, maar de kans is groot dat het nog veel langer gaat duren: https://t.co/E9t1emQuwo #kortsluiting pic.twitter.com/zrCt87gnOU
— ProRail (@ProRail) 3 september 2022
(Foto's in de tweet geven wat van de schade aan)
Via https://www.prorail.nl/ni...en-treinverkeer-flevolandDe schade aan de infrastructuur van het spoor tussen Dronten en Lelystad is enorm. Hierdoor is er tot tenminste 15 september 2022 geen treinverkeer mogelijk. Binnen enkele dagen volgt een nieuwe prognose. De verwachting is dat deze prognose vanwege de omvang van de schade verder verschuift. Inspecteurs van ProRail onderzoeken momenteel samen met onderhoudsaannemer Strukton de exacte schade.
[ Voor 58% gewijzigd door EDIT op 03-09-2022 14:46 ]
Ik dacht dat er klachten kwamen over het jaarlijks wisselenArator schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:49:
[...]
Het is ook gewoon bezigheidstherapie voor sommigen, denk ik. En langs de andere kant worden er ambtenaren ingezet om het te controleren.
Uit de jaarverslagen van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht.
Naar aanleiding van een klacht ivm de taal van het vervoersbewijs
[...]
Naar aanleiding van een klacht dat in het station van Jette er geen Nederlandstalige affiches hingen
[...]
Naar aanleiding van een klacht van het omroepen in het station van Luchthaven-Brussel Nationaal
[...]
Naar aanleiding van een klacht over de taal van een snelheidsmeter met leddisplay (zo iets met "duimpje omhoog" en "u rijdt te snel"
[...]

Was het niet handiger geweest om een systeem te maken waarop je de stations in twee talen kan weergeven, zeker langs de taalgrens? Had ook mooi wat ambtenaren gescheeld
* “opstandige provincie”Het Poezenbeest schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:08:
Ik wilde vragen hoe dat land* in vredesnaam functioneert, maar bedacht me op tijd dat het dat niet doet.
Ik denk dat dit de enige manier is waarop tweetaligheid kan functioneren. Zou me niets verbazen dat er in Zwitserland ook een soort "Vaste Commissie voor Taaltoezicht" isHet Poezenbeest schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:08:
Ik wilde vragen hoe dat land in vredesnaam functioneert, maar bedacht me op tijd dat het dat niet doet.
https://nos.nl/artikel/24...eren-met-goedkope-treinen
Wat ik niet begrijp, is dat men zicht afvraagt of er wel extra mensen in de trein stappen (of dat bestaande treinreizigers meer kilometers per spoor gaan afleggen). Uit de proeven in de landen om ons heen blijkt wel een grote toename van reizigers; waarom hier dan niet?
[ Voor 3% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 03-09-2022 17:18 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Het idee van goedkoop ov kwam uit de koker van de Groenen in Duitsland nadat de liberalen (volgens mij) opperden voor lagere belasting voor benzine. In Nederland hebben wij geen groenen in het kabinet. Bovendien heb ik het idee dat binnen het ministerie van Infrastructuur de focus meer ligt op de weg dan op het spoor.Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:18:
Gratis treinen in NL?
Wat ik niet begrijp, is dat men zicht afvraagt of er wel extra mensen in de trein stappen (of dat bestaande treinreizigers meer kilometers per spoor gaan afleggen). Uit de proeven in de landen om ons heen blijkt wel een grote toename van reizigers; waarom hier dan niet?
Er komt dan sowieso een toename van reizigers per spoor, daarover is geen twijfel. Maar de vraag is of het veel reizen per auto weghaalt. Dat effect lijkt beperkt (maar wel aanwezig) in Duitsland.Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:18:
Gratis treinen in NL?
Het effect zal maar beperkt zijn, omdat het over een korte periode gaat. Reizigers die een auto hebben zullen maar beperkt van het goedkopere ticket gebruik maken, en zodra de ticketprijs weer terug gaat naar het oude niveau, ook weer de auto in stappen. Zouden de prijzen permanent laag zijn, wordt het veel aantrekkelijker om geen auto te hebben en zoveel mogelijk met het OV te gaan reizen.marcop23 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:10:
[...]
Er komt dan sowieso een toename van reizigers per spoor, daarover is geen twijfel. Maar de vraag is of het veel reizen per auto weghaalt. Dat effect lijkt beperkt (maar wel aanwezig) in Duitsland.
Je wilt een afweging maken in kosten/baten. Indien enkel huidige treinreizigers meer gaan reizen, is het de vraag wat de baten hierin zijn. Betekend overigens nog steeds niet dat de baten nul zijn, het doel van de reis kan namelijk simpelweg het uitgeven van geld in andere sectoren zijn waardoor via BTW afdracht dit weer niet nadelig hoeft te zijn voor de Nederlandse overheid. Maar gezien de bedragen die ermee gepaard gaan is het wel de moeite waard hier een weloverwogen besluit in te nemen.Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:18:
Gratis treinen in NL?
Luxemburg is hierin een interessant voorbeeld. Zij hebben inmiddels al meer dan een jaar gratis OV. Waar in plaats van dat het mensen de auto uit lijkt te trekken, het voornamelijk fietsers en voetgangers het OV in lijkt te trekken. De autobelasting op de wegen lijkt niet te doen dalen. Uit meer kleinschalige initiatieven van gratis OV weten we ook dat de verplaatsing grotendeels soortgelijk van aard is. Wel bevordert het mogelijk gelijkheid door de armste lagen van de bevolking in staat te stellen tot meer mobiliteit, binnen Luxemburg is er weinig sprake van een groep als deze maar zie je bijvoorbeeld wel terug in Tallinn, Estland. Nederland ligt qua mate van welvaart hier ergens tussen in.
De vraag is dan ook, is dit het effect dat je gaat willen bereiken? Hoofdzakelijk vermoedelijk fietsers/voetgangers het OV in lokken? Ik denk het uiteindelijk niet. En dit ga je ook niet kunnen oplossen door puur en alleen OV gratis te maken. Dit heeft gewoonweg veel meer te maken met de culturele identiteit van de auto binnen de westerse samenleving. Iets dat je binnen bijvoorbeeld de VS nog veel sterker ziet dan hier in Nederland, maar ook onder zeker een ruimte groep van Nederlanders zeer sterk aanwezig is.
Op wat grotere schaal denk ik dat je al een heel eind kan komen als je langeafstandsverbindingen per trein qua prijs betrouwbaar maakt. Een spontaan weekendje Londen met twee personen volgende week (9-9) kost mij met de eurostar minimaal € 750, vliegen kost minimaal € 300. Pas als ik echt drie maanden vooruit boek, komt de prijs van de trein een beetje in de buurt van het vliegtuig. Maar ik wil helemaal niet zo ver vooruit plannen. En wil ik wat wijzigen, dan ben ik helemaal de klos.
Bron, en meer info: NS past dienstregeling vandaag al aan door personeelstekortNS rijdt vanaf vandaag met minder treinen. Dit is nodig omdat de vervoerder kampt met een groot tekort aan medewerkers. Zo rijden er minder intercity's en start de avonddienstregeling al om 20.00 uur in plaats van 22.00 uur.
Bij NS komen ze zo'n 1.400 mensen tekort, zegt vakbond FNV. Ook de vervoerder zelf geeft aan dat het niet langer mogelijk is om door te gaan met het huidige aantal treinen door een gebrek aan medewerkers. Het aantal treinen per dag moet omlaag, stelt het bedrijf.
Concreet betekent het dat er op werkdagen nog maar vier intercity's per uur rijden in plaats van zes. Verder rijdt er 's avonds en in het weekend elk half uur een intercity en een sprinter. Dat was tot vandaag elk kwartier. Verder start de avonddienstregeling dus twee uur eerder dan gebruikelijk.
Virussen? Scan ze hier!
Ach, ooit kon je daar over grappen maar inmiddels zijn zowel de noorder- als westerburen minstens zo disfunctioneel.Het Poezenbeest schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:08:
Ik wilde vragen hoe dat land in vredesnaam functioneert, maar bedacht me op tijd dat het dat niet doet.
Ondertussen rijden er in Zandvoort 2 machinisten per trein zodat ze niet naar de achterkant/voorkant hoeven te lopen en daardoor ietsje sneller weer weg kunnenwildhagen schreef op maandag 5 september 2022 @ 05:53:
[...]
Bron, en meer info: NS past dienstregeling vandaag al aan door personeelstekort
Oscar Wilde
Was ook nergens voor nodig. De perrons daar stonden nooit vol.
Je had wel door dat er iets speciaals aan de hand was in Zandvoort dit weekend?
Oscar Wilde
Kijk maar eens naar de foto's bij deze vacatures: ik tel een handjevol mensen dat ál deze functies vervult:
https://www.werkenbijns.n...10&f=507#vacancy-overview
Dezelfde meneer is cyber security expert, IT integratie engineer, business analyst Reiziger Services, enterprise architect, functioneel applicatiebeheerder Maximo, functioneel beheerder Recruitment, functioneel beheerder SAP retail, Digital Product designer UX/UI, software tester, functioneel beheerder Staven-applicaties, senior Product owner, security architect, solution architect (2x!) en Digital Product Designer voor Digital Strategy & Execution.
Oh ja, en SCRUM-master voor de teams Centrale Platform Organisatie, Materieelinzet, Bijsturing, en Treindigitalisering.
Alle andere functies worden vervuld door ongeveer 6 mensen.
Zouden ze ooit vrij hebben?
NS heeft door drie partijen onafhankelijk onderzoek laten doen. De conclusies zijn stevig, maar ook helder. Zo was NS onvoldoende voorbereid op een IT-storing van deze duur en omvang. Ook was NS te optimistisch, er werd te lang vanuit gegaan dat de geraakte IT-systemen snel weer zouden werken zoals bij eerdere storingen. Hierdoor werd de crisisorganisatie van NS niet snel genoeg opgeschaald.
Ook mooi dat er gedacht wordt om in elk geval regionaal en waar mogelijk een soort pendeldienst op te zetten. Misschien dat dat voor de Randstad niet gaat werken maar regionaal, waar het reizgersaanbod wat lager is, misschien wel.EDIT schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:12:
Het onderzoek naar de grote storing bij NS op 3 april is afgerond. Het nieuwsbericht en de onderzoeken zijn na te lezen via https://nieuws.ns.nl/onde...-alle-aanbevelingen-over/
[...]