Kijk op de Youtube film ook even bij minuut 38.44. Als je een trein wilt zien welke spontaan tijdens het rijden zijn wagon met passagiers verliest 🙈🙈🙈
https://youtu.be/k1pZ68NDBh0
Omdat je een vervoersovereenkomst met NS hebt.Illegal_Alien schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:17:
Snap alleen dan even niet waarom de NS dan moet gaan betalen; of declareren ze dat weer bij ProRail?
Ach hoort gewoon zo: Wikipedia: SliptreinTrein2680 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:06:
Kijk op de Youtube film ook even bij minuut 38.44. Als je een trein wilt zien welke spontaan tijdens het rijden zijn wagon met passagiers verliest 🙈🙈🙈
Sliptreinen werden ingezet om treinen te kunnen splitsen in een deel dat doorreed en een deel dat stopte op een tussenliggend station. Dit treindeel werd vervolgens voorzien van een nieuwe locomotief en vervolgde de reis naar een andere bestemming.
In Nederland maakte de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij onder meer gebruik van sliptreinen op de trajecten Utrecht-Rotterdam en Utrecht-Den Haag. De trein werd gesplitst in Gouda. Voor het station Gouda 'verloor' de trein, die voorzien was van een slipkoppeling, de achterste wagons, die tot stilstand gebracht werden op het station van Gouda. De trein met locomotief reed door naar Rotterdam en het deel dat in Gouda was gestopt werd voorzien van een nieuwe locomotief en vervolgde de reis naar Den Haag.
[ Voor 27% gewijzigd door Illegal_Alien op 17-08-2022 12:28 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Was iets met de Post21 / EBS systemen die per direct vervangen moesten worden. De planning was al dat deze vervangen moest worden, alleen die hebben de eind datum dus niet gehaald... het gebeurd maar is wel uniek inderdaad.Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:37:
Het gaat ook niet om vertraging natuurlijk. Er is gewoon een vervoersplicht en daar kan NS niet aan voldoen, omdat er 0 vervangend vervoer geregeld kan worden in 2 dagen. Als NS gewoon vervoert op een dag met aangekondigde werkzaamheden en je loopt op dat moment bijvoorbeeld door een vervangende bus 45 minuten vertraging op, dan krijg je geen restitutie inderdaad.
Persoonlijk vind ik dit echt te ver gaan. Je kunt niet op een zondagavond even aankondigen dat je 48 uur later een hele stad lam legt qua treinen. Ik snap werkelijk niet welke ramp zich bij ProRail heeft voltrokken om dit zo op deze manier nodig te maken. Moet echt wel heel erg zijn.
Dit is wel een hele knudde opmerking van onze woordvoerder in ieder geval"Kort geleden kwamen we erachter dat het hele systeem einde levensduur is. Dan kun je er wel weer nieuwe onderdelen inzetten, maar is het binnen de kortste keren weer kapot."
[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 17-08-2022 15:05 ]
Heb ik letterlijk net m'n reis geboekt; vertrek vanaf Schiphol op 30 augustus... en dan geen treinen. Handig weerPolderviking schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:45:
Volgende week wordt er weer gestaakt:
AD - https://www.ad.nl/binnenl...-aan-laat-komen~ad590e41/
Ik ben benieuwd of de NS nog een kort geding gaat aanspannen. Vrijdag hadden ze het er nog over, maar nu blijft het stil daarover. De vraag blijft of de staking gerechtvaardigd is. Daar mag de rechter zich dan over uitspreken.ArcticWolf schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:20:
[...]
Heb ik letterlijk net m'n reis geboekt; vertrek vanaf Schiphol op 30 augustus... en dan geen treinen. Handig weer
[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 17-08-2022 17:00 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Verwijderd
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2022 17:21 ]
Vraag me ook af of hier niet op een goed moment overheid bij moet komen kijken met iets van een regeling wat de frequentie van die stakingen gaat terugdringen.AW_Bos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:59:
[...]
Ik ben benieuwd of de NS nog een kort geding gaat aanspannen. Vrijdag hadden ze het er nog over, maar nu blijft het stil daarover. De vraag blijft of de staking gerechtvaardigd is. Daar mag de rechter zich dan over uitspreken.
Bij ons in België heeft de overheid Infrabel en NMBS verplicht een minimumdienstverlening te verschaffen. Op zich werkt het zo, vakbond kondigt x dagen op voorhand (ik dacht 10 dagen) een staking aan. Dan is er eerst nog een bemiddelingspoging. Faalt die bemiddelingspoging, dan gaan we naar een staking. De personeelsleden die de dag van staking moeten werken, moeten 3 dagen voor de staking hun stakingsintentie kenbaar maken. Er mag geen extra personeel worden opgeroepen, personeel dat die dag vrij was, blijft vrij, misschien uitgezonderd om zieken op te vangen. Als iedereen zijn stakingsintentie kenbaar heeft gemaakt, kan het management gaan bekijken welke treinen er kunnen rijden. Dit wordt de dag voor de staking bekend gemaakt.Polderviking schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:39:
[...]
Vraag me ook af of hier niet op een goed moment overheid bij moet komen kijken met iets van een regeling wat de frequentie van die stakingen gaat terugdringen.
Al dan niet door gewoon NS te dwingen te voorzien in beperkingen.
[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 17-08-2022 21:49 . Reden: typo ]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Dat is meestal zo, geeft de meeste media-aandacht, en forensen komen over het algemeen gewoon terug wanneer de trein weer rijdt. Dagjesmensen daarentegen, zullen eerder voor vele jaren een alternatief gebruiken want: slechte ervaring.Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:17:
Laat ze het weekend van 2,3 en 4 september dan maar lekker staken in Noord Holland. Maar waarschijnlijk zullen ze de dagjesmensen voor de F1 in Zandvoort niet lastig willen vallen. Ze moeten de forens hebben.
[ Voor 29% gewijzigd door MuisM4t op 18-08-2022 11:11 ]
[ Voor 14% gewijzigd door EDIT op 18-08-2022 11:20 ]
If you choose not to decide, you still have made a choice.
[ Voor 11% gewijzigd door Migrator op 18-08-2022 16:09 ]
Is dat niet ook omdat in veel van de HSL-tunnels geen 4G lag (ligt?)?EDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:16:
Omdat het altijd een tijdelijke oplossing is geweest, is er niet geïnvesteerd in OBIS/Wifi in de rijtuigen.
In de helft van de rijtuigen doet de airco het ook niet. En bovendien zijn van de 2 units per tuig er bewust altijd 1 uitgeschakeld de laatste weken.Migrator schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:53:
Op een andere noot, ik reis voor het eerst met de IC direct (je moet wat als treinenfan die zich verveelt op een vakantiedag en nog nooit met de ICD heeft gereisd). Ik verbaas me wel enigszins over het interieur (2e klas) wat allemaal niet zo 'premium' aanvoelt als verwacht. Met name de vloer is nog even smerig als ik me herinner toen de ICR nog getrokken/geduwd werden door een 1700'je tussen Zwolle en Roosendaal
Ook het gebrek aan reisinformatie/OBIS is opvallend.
Edit: ben even doorgelopen, andere rijtuigen hebben wel een fatsoenlijke vloer en zijn algemeen schoner.
Ik ga dit nog eens doen wanneer de ICNG in dienst is, dat lijkt me een nodige upgrade. Is die indiensttreding eigenlijk al definitief dit jaar?
Er is niets zo permanent als een tijdelijke oplossingEDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:16:
[...]
Omdat het altijd een tijdelijke oplossing is geweest
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 18-08-2022 19:01 ]
Ik weet dat ze de airco in onze diesel MW41 ook uitschakelen bij buitentemperaturen boven de 29°C. Die bakken konden dat niet trekken, met brandgevaar tot gevolg.Get!em schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:51:
[...]
In de helft van de rijtuigen doet de airco het ook niet. En bovendien zijn van de 2 units per tuig er bewust altijd 1 uitgeschakeld de laatste weken.
Bron: machinist van de ICD die ik er naar vroeg.
[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 18-08-2022 20:52 ]
Zegt hij in een topic over zijn werkEDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:02:
Nee hoor, wat ik hierboven ook al zei, ik ben momenteel heerlijk met vakantie, dus ik heb mij de afgelopen weken even niet bemoeid met treinen en ga dat ook de komende weken nog niet doen 😅
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Over de staking morgen:
- In de regio Noord (Zwolle, Lelystad, Groningen en Leeuwarden) wordt het werk neergelegd
- De treinen van regiovervoerders Arriva en Keolis rijden wel in die regio
- In andere delen van het land kunnen ook treinen uitvallen
- De NS komt later vanmiddag met meer duidelijkheid over de impact van de staking
Zie https://www.werkenbijns.nl/. Staan nog 400 vacatures open waarvan 44 op de trein. 44 personen x 36 uur = 1584 uur aan rijdend personeel per week wat ze te kort komen.handoff schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:21:
Gaat het zo slecht met de instroom van nieuw personeel?
[ Voor 85% gewijzigd door EDIT op 23-08-2022 16:34 ]
Ja, dat is ook nog eens zo. De functie van machinist en conducteur zijn zijn genaamde bulk vacatures.EDIT schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:31:
Die vacatures zijn voor meerdere fte per vacature.
Als gevolg hiervan kunnen morgen de hele dag vrijwel geen NS-treinen rijden in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en delen van Flevoland en Overijssel. We adviseren onze reizigers van, naar en binnen deze regio alternatief vervoer te kiezen of hun reis uit te stellen. Er kan geen alternatief busvervoer worden ingezet. In de rest van het land verwachten we zo veel als mogelijk de gebruikelijke dienstregeling te kunnen rijden. Dat is mogelijk door treinen te laten stoppen en vertrekken bij stations Almere Oostvaarders, ’t Harde en Olst. We kunnen onverwachte hinder morgen voor reizigers in de rest van het land niet uitsluiten.
Passengers were left stranded in the Eurotunnel after a train broke down inside.
— Sky News (@SkyNews) 23 augustus 2022
Video shared on social media appeared to show travellers walking along the central service tunnel after their train broke down en route to France on Tuesday evening.https://t.co/Jo9nzHSzHq pic.twitter.com/GCgC8ADJoo
In een notedop:NS heeft middels een Europese aanbesteding treinfabrikant CAF S.A. aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van 60 nieuwe treinen.
[ Voor 26% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-08-2022 10:32 ]
Mooi artikel van de NOS ookEDIT schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:41:
NS heeft een paar nieuwsberichten online gedumpt, waaronder ook een over de gevolgen van de staking morgen:
[...]
Was van plan om naar kantoor te gaan maar met dit overzicht wellicht technisch mogelijk maar weinig vertrouwenHet treinverkeer in de rest van Nederland heeft volgens NS geen hinder van de staking. Treinen die normaal gesproken het noorden van het land in zouden gaan, keren nu op de stations Almere Oostvaarders, 't Harde en Olst.
Hoop dat ze in ieder geval betere onderstellen maken voor deze dan ze voor de SNG hebben gedaan... wat een drama "weg" ligging heeft dat ding zeg.Illegal_Alien schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:26:
CAF heeft wel deze schoonheden ooit gebouwd:
https://www.caf.net/en/so...royecto-detalle.php?p=175
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ze werken ook vaak samen met Alstom, dus dunno...
[ Voor 12% gewijzigd door Arator op 24-08-2022 10:59 ]
Dat is vooral de afvering, niet eens de ligging van de draaistellen zelf. Aan de afvering/comfort kan natuurlijk de klant ook gewoon eisen stellen, net als aan dingen als stoelen of andere interieur-gerelateerde zaken.ArcticWolf schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:56:
[...]
Hoop dat ze in ieder geval betere onderstellen maken voor deze dan ze voor de SNG hebben gedaan... wat een drama "weg" ligging heeft dat ding zeg.
Napo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:49:
[...]
Mooi artikel van de NOS ook
[...]
Was van plan om naar kantoor te gaan maar met dit overzicht wellicht technisch mogelijk maar weinig vertrouwen
[Afbeelding]
Den Haag NoI richting Amsterdam Zuid
Misshien een uitzondering, misschien niet. Maar van geen hinder is niet te spreken
[ Voor 31% gewijzigd door Get!em op 24-08-2022 11:00 ]
Ding kraakt en piept aan alle kanten als het door een boog/wissel gaat. En het wielgeluid is echt duidelijk te horen in de cabines.EDIT schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:59:
[...]
Dat is vooral de afvering, niet eens de ligging van de draaistellen zelf. Aan de afvering/comfort kan natuurlijk de klant ook gewoon eisen stellen, net als aan dingen als stoelen of andere interieur-gerelateerde zaken.
Als er niet voldoende personeel is, zal ergens geschrapt moeten worden. En het alternatief is dat de NS zegt dat ze het wel rijden, maar vervolgens ze constant moeten schrappen door personeelsproblemen, dat kost denk ik nog meer klanten.cazzer22 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:14:
NS heeft een adviesaanvraag voor de dienstregeling van 2023 online gezet: https://locov.nl/publicaties/2289378.aspx
Veel diensten gaan maar 2x per uur rijden, maar valt me vooral op dat in Brabant de sprinters maar 1x per uur gaan rijden in het weekend. Lijkt mij dat de NS daarmee nog meer klanten kwijt raakt.
Zwolle is dus blijkbaar al het noorden van het land, want dat is het eindpunt van de 3600 die nu tot Olst rijdt. Ze hadden beter "tot of via Zwolle" kunnen schrijven.
Dit is dus nog altijd met het oog op het aanhoudende personeelstekort. Het lijkt me dat NS wel meer treinen wil* rijden, maar een betrouwbare dienstregeling met minder treinen is nog beter dan een dienstregeling waarvan constant een deel wegvalt.cazzer22 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:14:
NS heeft een adviesaanvraag voor de dienstregeling van 2023 online gezet: https://locov.nl/publicaties/2289378.aspx
Veel diensten gaan maar 2x per uur rijden, maar valt me vooral op dat in Brabant de sprinters maar 1x per uur gaan rijden in het weekend. Lijkt mij dat de NS daarmee nog meer klanten kwijt raakt.
Maar hebben die stations wel genoeg reizigers voor 2 treinen per uur? Meer treinen maakt het voor reizigers wel aantrekkelijker om met het OV te reizen, maar nu er niet genoeg personeel is en er geschrapt moet worden, zullen de treinen die daarbij het minst pijn doen als eerste geschrapt worden.cazzer22 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:56:
@Migrator Dat snap ik ook, dat het door het personeelsgebrek komt. Vind het alleen wel zuur om te lezen dat Eindhoven - Utrecht nog elke 15 minuten een trein heeft, maar dat veel stations er tussenin maar 1 keer per uur een trein hebben.
Als het zo problematisch aan het worden is, moeten ze dan niet naar een nooddienstregeling toe met op zijn minst elk station elke 30 minuten een trein? Dacht dat dat ook een eis was in de concessie.
Serieus? Ik zou juist zeggen dat het loopgedrag heel goed is. Heeft amper last van slingeren, deinen etc. Dat kan je niet van VIRM of ICM zeggenArcticWolf schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:56:
[...]
Hoop dat ze in ieder geval betere onderstellen maken voor deze dan ze voor de SNG hebben gedaan... wat een drama "weg" ligging heeft dat ding zeg.
[ Voor 17% gewijzigd door marcop23 op 24-08-2022 18:16 ]
Als alles en iedereen de prijzen met de inflatiecijfers verhoogd dan is de inflatie nog hoger en moet je nog meer verhogen etc etc. Dan kom je in een hele nare cirkel terecht (als we dat al niet zitten).Rogier de Groot schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:37:
Verder treinkaartjes met inflatie verhogen (minimaal 10% - 15%) en een spitstarief invoeren.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Wat je zo creëert is dat nog minder mensen bereid zijn met de trein te gaan en dus nog meer verlies voor de NS.Rogier de Groot schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:37:
Het aantal passagiers is met bijna 20% gedaald en de NS maakt zwaar verlies. Om die reden hoogtijd voor keihard ingrijpen.
20% van de dienstregeling schrappen, zodat die vacatures maar gedeeltelijk hoeft in te vullen om kosten te besparen. Verder treinkaartjes met inflatie verhogen (minimaal 10% - 15%) en een spitstarief invoeren.
Het doel is om meer passagiers buiten de spits te krijgen en de marge per passagier flink te verhogen en de groei flink te vertragen. Anders ontstaat er een groot capaciteitsprobleem in de treinen.
Verder ook ICM 1 en ICM 2 buiten dienst stellen o.b.v. inrol ICNG en tegelijkertijd de optie van ICNG in werking stellen, zodat ICM 3 en ICM 4 ook eruit gegooid kunnen worden, zodra deze extra ICNG treinenstellen geleverd zijn.
Doel is om de groei in de komende jaren te vertragen en eerst het personeelstekort weg te werken en een goede basis te leggen.
Verder ook proces uitwerken om bij grote verstoringen veel sneller een nooddienstregeling te kunnen opzetten. Bij grote verstoringen is het niet mogelijk om de reguliere dienstregerling op te starten en het gevolg is dat het veel langer duurt, voordat het treinverkeer weer op gang komt. Vandaar het voorstel voor de nooddienstregeling.
[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 25-08-2022 09:14 ]
Allereerst zal een kort geding in het algemeen weinig succes hebben. Enkel als de kans groot is dat de veiligheid in het geding komt, denk aan een toestroom van reizigers bij grote evenementen, dan kan de rechter een staking verbieden. Dus mochten ze volgende week vrijdag, bij de aftrap van de Grand Prix in Zandvoort willen staken, dan acht ik het het aannemelijk dat de de rechter dit kan verbieden. Maar dan denk ik ook dat juridische acties niet alleen vanuit NS komen, maar ook vanuit de gemeente Zandvoort & Co.ArcticWolf schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:13:
Het feit dat de NS geen kortgeding heeft aangespannen vind ik ook wel wat zeggen.
Vanuit mijn omgeving hoor ik echt veel verbazing over dat de NS geen kortgeding heeft aangespannen en dat ze het niet vinden kunnen dat Schiphol bv. er morgen en volgende week ook uit ligt.AW_Bos schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:19:
[...]
Allereerst zal een kort geding in het algemeen weinig succes hebben. Enkel als de kans groot is dat de veiligheid in het geding komt, denk aan een toestroom van reizigers bij grote evenementen, dan kan de rechter een staking verbieden. Dus mochten ze volgende week vrijdag, bij de aftrap van de Grand Prix in Zandvoort willen staken, dan acht ik het het aannemelijk dat de de rechter dit kan verbieden. Maar dan denk ik ook dat juridische acties niet alleen vanuit NS komen, maar ook vanuit de gemeente Zandvoort & Co.
Zelfs als de kans op succes nihil is, zullen ze dit als organisatie toch proberen, al was het maar om voor politiek en bevolking te laten zien dat de organisatie er alles aan heeft gedaan om de overlast te voorkomen. Daarom vind ik @ArcticWolf 's speculaas niet onaannemelijk klinken.AW_Bos schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:19:
[...]
Allereerst zal een kort geding in het algemeen weinig succes hebben.
Verwijderd
De NS heeft besloten om op 3 september tussen 14.15 uur en 20.30 uur geen treinen te laten stoppen op de stations Bijlmer ArenA, Holendrecht en een deel van Duivendrecht. Het vervoersbedrijf verwacht "topdrukte" vanwege onder meer de Nederlandse Grand Prix in Zandvoort. De NS zegt daardoor de veiligheid van reizigers niet te kunnen garanderen.
Op 3 september speelt Ajax tegen Cambuur in de Johan Cruijff ArenA, waar 55.865 supporters in passen. Daarnaast zijn er uitverkochte concerten in de Ziggo Dome en AFAS Live, zegt de NS in een verklaring.
Het vervoersbedrijf stelt dat het einde van de voetbalwedstrijd om 18.15 uur samenvalt met de reizigersstromen van de Grand Prix. De treinen rondom het ArenA-gebied zouden dan vol zitten met Formule 1-fans. "Met als gevolg zeer onveilige situaties, zowel in de treinen als op de stations in het ArenA-gebied."
Volgens de NS was het onmogelijk om de voetbalwedstrijd te verplaatsen naar een andere dag, een andere plek of een ander tijdstip.
Voetbalsupporters en andere reizigers moeten alternatief zoeken
Extra treinen laten rijden ziet de NS ook niet gebeuren vanwege "de sterk aangepaste dienstregeling". Er zijn in dat weekend werkzaamheden aan het spoor en bovendien kampt de NS nog steeds met personeelstekort. Tot slot zijn dan de Wereldhavendagen in Rotterdam, voert de NS aan.
Bezoekers aan het ArenA-gebied krijgen het advies om ander vervoer te zoeken. De metro's blijven wel rijden.
"Een negatief reisadvies is het ergste wat wij onze reizigers aan kunnen doen. Dit doen we dan ook met pijn in ons hart, maar de veiligheid van reizigers en collega's staat altijd voorop", zegt Alex van der Plas, hoofd regionale sociale veiligheid bij de NS.
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2022 14:12 ]
In deze sta ik toch wel 100% achter NS. Dit is gewoon een zeer slechte planning qua evenementen in de regio Noord-Holland en Amsterdam in het bijzonder.PolarBear schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:04:
Vrij bizar van de NS. En dan is de wedstrijd ook nog eens 's middags terwijl de concerten 's avonds zijn. Dat Bijlmer Arena een evenementen station is, is al jaren bekend lijkt mij. Wat een wanprestatie.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Als je een noodzakelijke reis moet maken (bijv. ziekenhuisbezoek) en kan aantonen dat het noodzakelijk is, dan kan je bijv. de kosten voor de taxi, of de bus vergoed krijgen tot op een zeker bedrag.boyette schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:19:
Weet iemand hoe die stakingsvergoedingsregeling precies in elkaar steekt?
en dan met name:
Je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
Hier staat ook het een en ander toegelicht:boyette schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:19:
Weet iemand hoe die stakingsvergoedingsregeling precies in elkaar steekt?
en dan met name:
Je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
Je zou dan wel denken dat het duidelijk terug te vinden moet zijn. Die voorwaarden met eerder genoemde website geven dat beeld niet naar mijn idee. Geen duidelijke opbouw van dat bedrag, of zou die 25 eur altijd uitgekeerd worden?6.4. Welke vergoeding mag u van NS verwachten bij
een staking?
Als er een georganiseerde staking is van NS-personeel en uw vervoer per trein door NS is daardoor in het geheel niet mogelijk, dan kunt u aanspraak maken op een vergoeding voor vertraging zoals bepaald in artikel 6.2 van deze Voorwaarden. Als u hiervan geen gebruik maakt, kunt u bij NS een tegemoetkoming vragen voor de redelijke kosten die u heeft gemaakt voor vervangend vervoer als gevolg van de staking op uw Reisroute door NS-personeel. Aan deze tegemoetkoming kunnen door NS nadere voorwaarden worden gesteld. De hoogte van deze tegemoetkoming is beperkt tot een bedrag van maximaal € 25,00 per dag.De nadere voorwaarden hebben betrekking op het aantal dagen waarover vergoeding wordt uitgekeerd en op de mate waarin u moet aantonen dat u (bij afwezigheid van de staking) met NS gereisd zou hebben. NS maakt deze nadere Voorwaarden uiterlijk bekend op de eerste stakingsdag en het aantal dagen waarover vergoeding wordt uitgekeerd zal, beoordeeld aan de hand van de omstandigheden van de staking, niet onredelijk laag zijn.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Ja want de Ajax/Concert-meute gaat niet naar Amsterdam CS/Zuid met de metro om daar verder met de trein te gaan?Migrator schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:35:
@Raven ja, maar zo hou je de F1-meute en de Ajax/concert-meute wel gescheiden. Dat kan (blijkbaar) vrij lastig op een andere manier, zoals treinen die niet helemaal doorrijden tot Utrecht en dus alleen nuttig zijn voor de tweede groep.
Vakbonden FNV Spoor, VVMC en CNV voeren dinsdag 30 augustus actie: de vierde dag van de aangekondigde estafettestaking. Door de impact van de acties van dinsdag kunnen er de hele dag geen NS-treinen rijden in Nederland met uitzondering van het traject Amsterdam Centraal – Schiphol. De Eurostar en Thalys rijden wel, overige internationale treinen rijden niet in Nederland. Ook de treinen van de regionale vervoerders blijven rijden, met uitzondering van de treindienst Alphen-Gouda. We adviseren reizigers hun reis uit te stellen of zelf vervangend vervoer te regelen. Er kan geen alternatief busvervoer worden ingezet. We vinden het buitengewoon vervelend dat reizigers zoveel last hebben van de impact van de acties.
(meer)
[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 19:02 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
noodzakelijkAW_Bos schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
Als je een noodzakelijke reis moet maken (bijv. ziekenhuisbezoek) en kan aantonen dat het noodzakelijk is, dan kan je bijv. de kosten voor de taxi, of de bus vergoed krijgen tot op een zeker bedrag.
Heeft het niet gewoon te maken dat de planning in de rest van het land onuitvoerbaar wordt als men in NHN staakt ?EDIT schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:12:
De reden dat het hele land plat gaat is omdat het operationeel controlecentrum en het bijsturingscentrum in Utrecht zitten. Als zij meestaken, is het eenvoudigweg gedaan met de treindienst.
Er zal waarschijnlijk een minimale bezetting zijn zodat de Thalys en Eurostar samen met de Amsterdam - Schiphol-pendel nog kunnen blijven rijden, maar daar blijft het dan bij.
Verwijderd
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 23:18 ]
Eigen bewoording.boyette schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:48:
[...]
noodzakelijk
waar staat dat ergens?
Ben die term nergens tegen gekomen
Als je kan aantonen dat je de reis gemaakt zou moeten hebben met NS, dan lijkt het mij noodzakelijk.en op de mate waarin u moet aantonen dat u (bij afwezigheid van de staking) met NS gereisd zou hebben
niet naar het eerst volgende stationexelletor schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 01:06:
Ik vind €25 best een karige vergoeding, een voltarief retour kost al vrij snel meer.
Daarom kan je er ook voor kiezen om GTBV aan te vragen, dan krijg je de kosten van het retour gewoon terug.exelletor schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 01:06:
Ik vind €25 best een karige vergoeding, een voltarief retour kost al vrij snel meer.
Is dat dan puur omdat de bijsturing personeel tegenwoordig landelijk zit? want qua materieel lijkt het me geen probleem tochEDIT schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:56:
Nee. Als de bijsturing e.a. niet meestaakt kunnen er prima treinen buiten het getroffen gebied rijden.
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Verwijderd
Denk dat ze daar met o.a. de stakingsfrequentie (bizar hoog) in het OV gewoon vanaf moeten. Niets centraliseren, juist naar een "grid" systeem waar poppetjes heel simpel vervangen kunnen worden door een andere uit de homogene pool. Geen "eigen plek" meer, je wordt ingeroosterd op een plek waar nog iemand nodig is. Staken de poppetjes die toevallig rond Utrecht wonen, dan kan ander vast personeel het gewoon overnemen zonder de staking te breken. Dan moeten de bonden in ieder geval flink in de knip voor een staking, want dan zullen ze dus landelijk moeten staken en alle stakers moeten betalen (want die krijgen natuurlijk niets van NS). Nu is het allemaal wel wat makkelijk om over de rug van je landgenoten je gram te halen. En dat is ook precies waarom een vakbond hierin springt. Dit is makkelijk scoren. Mijn ervaring uit andere branches met bonden, is dat ze helemaal niets voor je kunnen betekenen als ze niet even een stakinkje kunnen organiseren. Heel eerlijk: ik heb in mijn leven alleen nog maar last gehad van de vakbonden. Ze hebben me nog nooit laten zien iets voor me te kunnen betekenen. Sterker nog, toen het erop aan kwam hebben ze "ons" gewoon laten stikken en zijn aan de kant van de reorganiserende werkgever gaan zitten, braaf pootjes gevend. Ik ga dus ook zeker geen lid worden van een bond. Van mijn contributie betalen ze dan de mensen in het OV een stakingsvergoeding uit, zodat ik niet naar mijn werk zou kunnen als het nodig zou zijn. Ben gekke Henkie niet, zo'n bond krijgt van mij geen cent.Maardiweb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:22:
[...]
Is dat dan puur omdat de bijsturing personeel tegenwoordig landelijk zit? want qua materieel lijkt het me geen probleem toch
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2022 09:37 ]
Ik weet natuurlijk niet de volledige afweging die gemaakt is, maar deels lijkt mij het inderdaad een gevolg van de centralisatie van de bijsturing, waardoor alle flexibiliteit in dat opzicht volledig verloren gaat. Ik weet echter niet in hoeverre andere afdelingen op bijvoorbeeld het OCCR ook meestaken, zoals reisinfo, MBN, etc. Die zijn toch ook wel behoorlijk essentieel voor het overeind houden van de treindienst, dus dat zal ook nog wel meespelen schat ik zo.Maardiweb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:22:
[...]
Is dat dan puur omdat de bijsturing personeel tegenwoordig landelijk zit? want qua materieel lijkt het me geen probleem toch
[ Voor 5% gewijzigd door Josefien op 30-08-2022 10:49 ]
Ik zou zondagavond met mijn dochter van Utrecht naar Zürich met de Nightjet. Die viel vanwege de stakingen uit. Het personeel op het station was absoluut onbehulpzaam. Hun 'alternatief' was een rit met 5 overstappen middenin de nacht (en vaak uren wachten op de aansluitende trein). De balie voor Internationaal was gesloten wegens persooneelgebrek. Ze zouden telefonisch bereikbaar zijn, maar niemand nam op. Ook de ÖBB was telefonisch niet bereikbaar. En na 21 uur neemt sowieso niemand op, omdat ze dan sluiten.Varienaja schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:11:
Afgelopen maandag viel de slaaptrein Zürich-Amsterdam uit.
...
Ik hoop maar, dat ik het niet hoef te beleven... :-)
Siditamentis astuentis pactum.
Er rijden nu eenmaal niet zo veel treinen op dat traject. Als je toch al op het station staat (of als zo snel mogelijk aankomen belangrijk is), kan ik me voorstellen dat ze dat als alternatief noemen. Op die manier kun je om 10 uur aankomen.Varienaja schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:54:
[...]
Ik zou zondagavond met mijn dochter van Utrecht naar Zürich met de Nightjet. Die viel vanwege de stakingen uit. Het personeel op het station was absoluut onbehulpzaam. Hun 'alternatief' was een rit met 5 overstappen middenin de nacht (en vaak uren wachten op de aansluitende trein). De balie voor Internationaal was gesloten wegens persooneelgebrek. Ze zouden telefonisch bereikbaar zijn, maar niemand nam op. Ook de ÖBB was telefonisch niet bereikbaar. En na 21 uur neemt sowieso niemand op, omdat ze dan sluiten.
De meeste gestrande reizigers zijn naar huis/vrienden gegaan om te overnachten. Hier en daar is iemand naar een hotel gegaan (waarvan het maar de vraag is, of het vergoed wordt). Ikzelf ben ook naar familie aan de andere kant van het land gereisd om te kunnen slapen. De conducteur in Zwolle was nogal verbaasd dat hij een kaartje Utrecht-Zürich knippen moest, maar vond niet dat we zwartreden.
's Morgens zijn we naar Meppen (D) gebracht, en zijn zo naar huis gereden. De Duitse conducteurs namen geen enkele notie van onze exotische route. De Zwitserse conducteurs waren de enigen die verbazing toonden, en ons ondanks de problematische thuisreis een prettige avond wensten.
We waren uiteindelijk om 19 's avonds uur thuis in plaats van 8 uur 's morgens. Ik ben geschokt door de absolute onkundigheid en onbehulpzaamheid van al het personeel, zowel op het station als in de trein. Conducteurs kunnen blijkbaar alleen nog digitaal OV-Chipkaarten bliepen. Papieren internationale vervoersbewijzen worden veelal ongezien teruggegeven met 'is goed'.
Dus zwartrijders: wees creatief en print zelf een buitenlands uitziend vervoersbewijs en reis gratis door heel Europa. Godallemachtig, was ben ik pissig hiervan.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:30:
[...]
Heel eerlijk: ik heb in mijn leven alleen nog maar last gehad van de vakbonden. Ze hebben me nog nooit laten zien iets voor me te kunnen betekenen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Misschien is een deelauto een optie voor je? Natuurlijk niet ideaal, maar wel goedkoper dan taxi.Josefien schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:47:
Net als ik een maandje met het OV moet omdat de auto wacht op een grote reparatie [...] Want ik heb geen alternatief. De taxi kost meer dan het tienvoudige van de stakingsvergoeding en daarom geen alternatief. De afspraak verzetten betekent weken wachten.
Men wil toch zo graag dat mensen de auto weg doen (door 'm duurder te maken) en met het OV gaan?
Yep, dat gaat werken. Vandaag ben ik nodig in Antwerpen, morgen in Charleroi, en gisteren zat ik in Brugge. Eens benieuwd hoeveel personeel je nog zal overhouden. Een dergelijk systeem heeft bestaan bij de Belgische spoorwegen, maar toen had elk wisselcomplex nog een seinhuis. Of je nu hier stond of een kilometer verder, ... Maar je had wel een opleiding gehad voor die post.Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:30:
[...]
Niets centraliseren, juist naar een "grid" systeem waar poppetjes heel simpel vervangen kunnen worden door een andere uit de homogene pool. Geen "eigen plek" meer, je wordt ingeroosterd op een plek waar nog iemand nodig is.
Wat is de procedure dan? Mag hij dan in zijn achteruit?dennistd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:47:
Ach, en ook al ken je de lokale situatie wel....
https://twitter.com/Prisc...tatus/1564577991816101889
(een kolentrein die vandaag vanaf de grens naar zakspoortje 11 in Hengelo gestuurd werd)
Wegsleep locje en een eindje naar het juiste spoortje trekken. Dit is overigens niet de eerste keerhandoff schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:05:
[...]
Wat is de procedure dan? Mag hij dan in zijn achteruit?
Ik weet niet wat jij onder een "wegsleep locje" verstaat, maar is dat wel voldoende als er voor die trein 2x een 189 nodig is?AW_Bos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:09:
[...]
Wegsleep locje en een eindje naar het juiste spoortje trekken. Dit is overigens niet de eerste keer
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq