Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 60 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Trein2680
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-07-2024
Kijk op de Youtube film ook even bij minuut 38.44. Als je een trein wilt zien welke spontaan tijdens het rijden zijn wagon met passagiers verliest 🙈🙈🙈

https://youtu.be/k1pZ68NDBh0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:00

NMH

Moderator General Chat
Illegal_Alien schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:17:
Snap alleen dan even niet waarom de NS dan moet gaan betalen; of declareren ze dat weer bij ProRail?
Omdat je een vervoersovereenkomst met NS hebt. :) Bot gezegd is het het probleem van NS hoe zij daar aan gaan voldoen; als dat niet lukt zijn zij verantwoordelijk naar de reiziger toe. Eventuele schade die zij daardoor lijden kan de NS (afhankelijk van contracten, SLAs, etc.) eventueel weer declareren bij hun leverancier (in dit geval ProRail).

Als dat niet zo zou zijn, zou je als consument nooit een schadevergoeding zien. NS zou je doorsturen naar ProRail, ProRail stuurt je door naar het bedrijf dat het systeem geleverd heeft, dat stuurt je weer door naar het bedrijf dat ondeugdelijke PCBs heeft geleverd, dat stuurt je door naar het bedrijf wat slechte condensatoren heeft geleverd, die je vervolgens doorstuurt naar het chemiebedrijf wat het electrolyt heeft geleverd en uiteindelijk sta je je taxirekening te declareren bij een ZZP'er in de binnenlanden van China die een fout heeft gemaakt bij het mengen van het electrolyt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Trein2680 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:06:
Kijk op de Youtube film ook even bij minuut 38.44. Als je een trein wilt zien welke spontaan tijdens het rijden zijn wagon met passagiers verliest 🙈🙈🙈

https://youtu.be/k1pZ68NDBh0
Ach hoort gewoon zo: Wikipedia: Sliptrein :+
Sliptreinen werden ingezet om treinen te kunnen splitsen in een deel dat doorreed en een deel dat stopte op een tussenliggend station. Dit treindeel werd vervolgens voorzien van een nieuwe locomotief en vervolgde de reis naar een andere bestemming.
In Nederland maakte de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij onder meer gebruik van sliptreinen op de trajecten Utrecht-Rotterdam en Utrecht-Den Haag. De trein werd gesplitst in Gouda. Voor het station Gouda 'verloor' de trein, die voorzien was van een slipkoppeling, de achterste wagons, die tot stilstand gebracht werden op het station van Gouda. De trein met locomotief reed door naar Rotterdam en het deel dat in Gouda was gestopt werd voorzien van een nieuwe locomotief en vervolgde de reis naar Den Haag.

[ Voor 27% gewijzigd door Illegal_Alien op 17-08-2022 12:28 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:37:
Het gaat ook niet om vertraging natuurlijk. Er is gewoon een vervoersplicht en daar kan NS niet aan voldoen, omdat er 0 vervangend vervoer geregeld kan worden in 2 dagen. Als NS gewoon vervoert op een dag met aangekondigde werkzaamheden en je loopt op dat moment bijvoorbeeld door een vervangende bus 45 minuten vertraging op, dan krijg je geen restitutie inderdaad.

Persoonlijk vind ik dit echt te ver gaan. Je kunt niet op een zondagavond even aankondigen dat je 48 uur later een hele stad lam legt qua treinen. Ik snap werkelijk niet welke ramp zich bij ProRail heeft voltrokken om dit zo op deze manier nodig te maken. Moet echt wel heel erg zijn.
Was iets met de Post21 / EBS systemen die per direct vervangen moesten worden. De planning was al dat deze vervangen moest worden, alleen die hebben de eind datum dus niet gehaald... het gebeurd maar is wel uniek inderdaad.
"Kort geleden kwamen we erachter dat het hele systeem einde levensduur is. Dan kun je er wel weer nieuwe onderdelen inzetten, maar is het binnen de kortste keren weer kapot."
Dit is wel een hele knudde opmerking van onze woordvoerder in ieder geval }:O

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 17-08-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:10
Volgende week wordt er weer gestaakt:

AD - https://www.ad.nl/binnenl...-aan-laat-komen~ad590e41/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb ik letterlijk net m'n reis geboekt; vertrek vanaf Schiphol op 30 augustus... en dan geen treinen. Handig weer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:22

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
ArcticWolf schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:20:
[...]

Heb ik letterlijk net m'n reis geboekt; vertrek vanaf Schiphol op 30 augustus... en dan geen treinen. Handig weer :/
Ik ben benieuwd of de NS nog een kort geding gaat aanspannen. Vrijdag hadden ze het er nog over, maar nu blijft het stil daarover. De vraag blijft of de staking gerechtvaardigd is. Daar mag de rechter zich dan over uitspreken.

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 17-08-2022 17:00 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ze het weekend van 2,3 en 4 september dan maar lekker staken in Noord Holland. Maar waarschijnlijk zullen ze de dagjesmensen voor de F1 in Zandvoort niet lastig willen vallen. Ze moeten de forens hebben. :)

Edit: bovenstaande mag genegeerd worden. Zie net in mijn mail dat ik zelf een vrijkaart heb voor de training op vrijdag.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2022 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polderviking
AW_Bos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Ik ben benieuwd of de NS nog een kort geding gaat aanspannen. Vrijdag hadden ze het er nog over, maar nu blijft het stil daarover. De vraag blijft of de staking gerechtvaardigd is. Daar mag de rechter zich dan over uitspreken.
Vraag me ook af of hier niet op een goed moment overheid bij moet komen kijken met iets van een regeling wat de frequentie van die stakingen gaat terugdringen.
Al dan niet door gewoon NS te dwingen te voorzien in beperkingen.

Corona heeft OV al wat rake klappen toegediend op diverse vlakken, nu gaan ze weer staken. Mensen raken dat toch een keer zat dat gedoe.

Ik ben inmiddels 36 geworden zonder, maar het begint nu (sinds corona eigenlijk) toch wel te jeuken om toch maar aan een rijbewijs te beginnen en gewoon een auto te kopen.
Voor het geld hoef ik mezelf er niet afhankelijk van OV te houden.

In het begin van corona was heel het OV off limits voor alles wat strict noodzakelijk was, toen ellende met personeel, aangepaste dienstregelingen omdat passagiers teruglopen, ligt het er weer landelijk uit omdat een of andere server is gaan slapen, straks weer stakingen. En dan heb je het alleen nog over wat er specifiek bij de NS speelt.
Je hebt ook nog een heel ov netwerk op lokaal niveau waar het ook nog wel eens slecht weer is. Bij de HTM is het bijvoorbeeld ook alweer aan het borrelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
Polderviking schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:39:
[...]
Vraag me ook af of hier niet op een goed moment overheid bij moet komen kijken met iets van een regeling wat de frequentie van die stakingen gaat terugdringen.
Al dan niet door gewoon NS te dwingen te voorzien in beperkingen.
Bij ons in België heeft de overheid Infrabel en NMBS verplicht een minimumdienstverlening te verschaffen. Op zich werkt het zo, vakbond kondigt x dagen op voorhand (ik dacht 10 dagen) een staking aan. Dan is er eerst nog een bemiddelingspoging. Faalt die bemiddelingspoging, dan gaan we naar een staking. De personeelsleden die de dag van staking moeten werken, moeten 3 dagen voor de staking hun stakingsintentie kenbaar maken. Er mag geen extra personeel worden opgeroepen, personeel dat die dag vrij was, blijft vrij, misschien uitgezonderd om zieken op te vangen. Als iedereen zijn stakingsintentie kenbaar heeft gemaakt, kan het management gaan bekijken welke treinen er kunnen rijden. Dit wordt de dag voor de staking bekend gemaakt.
Het bezetten van de sporen en het saboteren van treinstellen is ten stelligste verboden. Werkwillig personeel moet de werkplaats vlot kunnen bereiken. Infrabel zet deurwaarders en politie in om dergelijke zaken vast te stellen.
Op zich marcheert dit wel. Aan het stakingsrecht wordt niet geraakt, want je kan en mag staken. Je moet het enkel 3 dagen op voorhand bekend maken. Het effect van een staking is wel minder. Het hele land plat leggen, is niet zo gemakkelijk meer, dan moet de vakbond al echt goede redenen hebben waar al het personeel achter kan staan. (Dus een loonsverhoging voor enkel het loketpersoneel gaat niet werken. Je moet én de seinhuizen én het treinpersoneel kunnen overhalen, en die 2 groepen zijn soms water en vuur)

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 17-08-2022 21:49 . Reden: typo ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:17:
Laat ze het weekend van 2,3 en 4 september dan maar lekker staken in Noord Holland. Maar waarschijnlijk zullen ze de dagjesmensen voor de F1 in Zandvoort niet lastig willen vallen. Ze moeten de forens hebben. :)
Dat is meestal zo, geeft de meeste media-aandacht, en forensen komen over het algemeen gewoon terug wanneer de trein weer rijdt. Dagjesmensen daarentegen, zullen eerder voor vele jaren een alternatief gebruiken want: slechte ervaring.

Afgelopen maand was ik in Groot-Brittannië, waar ook gestaakt werd door spoorwegpersoneel.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Stakingen bij de NS:

Nos artikel

Dit zijn de geplande stakingen:
  • 24 augustus in regio noord
  • 26 augustus in regio west
  • 29 augustus in regio noordwest
  • 30 augustus in regio midden
  • 31 augustus in regio's oost en zuid
Laat ik nu net 26 augustus met de IC direct van Amsterdam naar Brussel willen (door regio West). Denken jullie dat die rijdt ?

[ Voor 29% gewijzigd door MuisM4t op 18-08-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

^^ Is de IC Direct niet altijd al een gokkast? :p

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:23
In z'n algemeenheid:
Ga er maar vanuit dat door het hele land het treinverkeer ontregeld zal zijn. Het personeel mag dan misschien uit verschillende regio's komen, maar er wordt door het hele land gereden door hen.
Regio West zijn de standplaatsen Dordrecht, Rotterdam en Den Haag en alledrie de standplaatsen rijden ook op de IC Direct.
Naar Brussel wordt gereden door NS Internationaal, waaronder ook standplaats Rotterdam.

[ Voor 14% gewijzigd door EDIT op 18-08-2022 11:20 ]

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Nu heb ik een gecombineerd trein en vlucht ticket met Brussels airlines / accesrail dus de komende dagen gaan we zien of die me proactief omboeken of niet...

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik ben blij dat ik de optie tot thuiswerken heb; zal op mijn normale kantoordagen checken of er nog wat rijdt en dan beslissen de gok wel/niet te nemen.

Alle begrip voor de acties overigens, ik hoop dat er snel een oplossing is.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Op een andere noot, ik reis voor het eerst met de IC direct (je moet wat als treinenfan die zich verveelt op een vakantiedag en nog nooit met de ICD heeft gereisd). Ik verbaas me wel enigszins over het interieur (2e klas) wat allemaal niet zo 'premium' aanvoelt als verwacht. Met name de vloer is nog even smerig als ik me herinner toen de ICR nog getrokken/geduwd werden door een 1700'je tussen Zwolle en Roosendaal :X

Ook het gebrek aan reisinformatie/OBIS is opvallend.

Edit: ben even doorgelopen, andere rijtuigen hebben wel een fatsoenlijke vloer en zijn algemeen schoner.

Ik ga dit nog eens doen wanneer de ICNG in dienst is, dat lijkt me een nodige upgrade. Is die indiensttreding eigenlijk al definitief dit jaar?

[ Voor 11% gewijzigd door Migrator op 18-08-2022 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
De oorspronkelijke tijdelijke ICD-rijtuigen hebben destijds een grotere opknapbeurt gehad, daarvan zijn toen ook de vloeren aangepakt. De andere rijtuigen zijn rechtstreeks vanuit de binnenlandse dienst naar de ICD overgegaan toen de Fyra faalde, en hebben qua interieur dus geen aanpassingen gekregen, hoewel later de stoelbekleding alsnog vernieuwd is in de 2e klas (van de stoffen 'gouden' bekleding naar de huidige nepleren blauwe bekleding).
Omdat het altijd een tijdelijke oplossing is geweest, is er niet geïnvesteerd in OBIS/Wifi in de rijtuigen. Helaas duurt dat 'tijdelijke' nu al wat jaartjes langer dan gehoopt, en met het intensieve gebruik zijn de rijtuigen er niet mooier op geworden.

ICNG moet nog steeds dit jaar met de eerste passagiers rijden, ja. Maar werkelijke instroom gaat pas in 2023 beginnen. Eind dit jaar moet er begonnen worden met de eerste proefritten met reizigers.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Check, dat verklaart het een en ander, hoewel het wel jammer is. De instroom van ICNG is dan geleidelijk volgend jaar, als de test met passagiers goed verloopt?

Nu toch wat stoms met de ICD overigens. Zonder enige uitleg is de eindbestemming ineens Amsterdam Zuid i.p.v. Centraal, lekker is dat. Blijkbaar vanwege een defecte trein, dus ruimtegebruik op Centraal?

• EDIT
Ik ben momenteel heerlijk op vakantie, dus geen idee wat er precies aan de hand is, maar de ICD wordt in mijn ervaring alleen naar Amsterdam Zuid gestuurd als er ergens een trein de boel staat te blokkeren tussen Schiphol en Amsterdam Centraal. Dan gaan de treinen naar Zuid en kunnen dan leeg naar het keerspoor bij Diemen Zuid.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Check, vooral het gebrek aan communicatie is jammer. De volgende ICD naar Centraal komt binnen en wordt ook naar Zuid gestuurd volgens de mensen op het perron, maar nog niet volgens de borden. De sprinters rijden wel, maar dan ineens vanaf spoor 3. Ik kan wel van de chaos genieten, maar voor de meesten is dit niet fijn natuurlijk.

Geniet van je vakantie overigens!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:53
EDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:16:
Omdat het altijd een tijdelijke oplossing is geweest, is er niet geïnvesteerd in OBIS/Wifi in de rijtuigen.
Is dat niet ook omdat in veel van de HSL-tunnels geen 4G lag (ligt?)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Volgens mij vooral een kosten/baten issue. De kosten liggen volgens mij enorm hoog voor zoiets omdat de rijtuigen uitgewisseld kunnen worden tussen de stammen. Je zal dus elk rijtuig een eigen installatie moeten geven of ervoor moeten zorgen dat er een dataoverdracht tussen de rijtuigen plaatsvindt zodat alle schermen aangestuurd worden. Ik weet niet in hoeverre dat over bestaande bekabeling zou kunnen of dat daarvoor volledig nieuwe bekabeling nodig zou zijn.
Voor treinen met een levensduur van nog twintig jaar zijn dat soort kosten misschien te overzien, maar voor rijtuigen die nog (destijds) vijf à 6 jaar mee zouden gaan is dat gewoon de moeite niet meer.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Migrator schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:53:
Op een andere noot, ik reis voor het eerst met de IC direct (je moet wat als treinenfan die zich verveelt op een vakantiedag en nog nooit met de ICD heeft gereisd). Ik verbaas me wel enigszins over het interieur (2e klas) wat allemaal niet zo 'premium' aanvoelt als verwacht. Met name de vloer is nog even smerig als ik me herinner toen de ICR nog getrokken/geduwd werden door een 1700'je tussen Zwolle en Roosendaal :X

Ook het gebrek aan reisinformatie/OBIS is opvallend.

Edit: ben even doorgelopen, andere rijtuigen hebben wel een fatsoenlijke vloer en zijn algemeen schoner.

Ik ga dit nog eens doen wanneer de ICNG in dienst is, dat lijkt me een nodige upgrade. Is die indiensttreding eigenlijk al definitief dit jaar?
In de helft van de rijtuigen doet de airco het ook niet. En bovendien zijn van de 2 units per tuig er bewust altijd 1 uitgeschakeld de laatste weken.
Bron: machinist van de ICD die ik er naar vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

EDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:16:
[...]
Omdat het altijd een tijdelijke oplossing is geweest
Er is niets zo permanent als een tijdelijke oplossing
spoiler:
Behalve een tijdelijke belastingverhoging ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
@Get!em De airco moet het gewoon doen natuurlijk. Dat 1 van de 2 koelcompressors tijdelijk uitgeschakeld is om overbelasting van de omzetters te voorkomen klopt inderdaad, maar ook 1 koelcompressor is genoeg om het rijtuig van koelte te voorzien. De 2e is dus eigenlijk een soort van backup.
Normaal draaien beiden dus tegelijkertijd en bij uitval van één zou de andere koelcompressor het over moeten nemen zonder dat de reizigers er wat van zouden merken.
Nu dient tijdelijk die omschakeling handmatig te gebeuren door het treinpersoneel. Als je in een trein zit waarvan de helft van de rijtuigen geen koeling heeft, dan is daarin helaas behoorlijk verzaakt, of moeten van de helft van de rijtuigen beide koelcompressors over de zeik zijn, maar dat lijkt mij behoorlijk uitzonderlijk.
Zelf loop ik tijdens de hete dagen zoveel mogelijk ook even door de hele trein heen om dit soort problemen te voorkomen. Als ik merk dat het in een rijtuig warmer is dan wenselijk, dan schakel ik meteen over naar de andere koelcompressor en meldt het even bij onze technische dienst zodat ze er 's avonds een monteur op af kunnen sturen om te kijken wat er mis ging.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt, maar bij die betreffende trein was het dus om en om stuk.
Dank voor goede uitleg, was idd ook toen ik vroeg, idd dubbele als backup. )of was jij dat toevallig ook ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 18-08-2022 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Nee hoor, wat ik hierboven ook al zei, ik ben momenteel heerlijk met vakantie, dus ik heb mij de afgelopen weken even niet bemoeid met treinen en ga dat ook de komende weken nog niet doen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Get!em schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:51:
[...]

In de helft van de rijtuigen doet de airco het ook niet. En bovendien zijn van de 2 units per tuig er bewust altijd 1 uitgeschakeld de laatste weken.
Bron: machinist van de ICD die ik er naar vroeg.
Ik weet dat ze de airco in onze diesel MW41 ook uitschakelen bij buitentemperaturen boven de 29°C. Die bakken konden dat niet trekken, met brandgevaar tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Gelukkig valt dat allemaal hier wel mee, er is gelukkig geen brandgevaar hier. Alleen de aircoinstallaties vreten bij extreme hitte op volle kracht zodanig veel stroom dat de omzetter overbelast kan raken en daardoor zichzelf uitschakelt om schade te voorkomen. Dan is de reiziger verder van huis.
Daarom wordt ervoor gekozen om dus de tweede installatie even tijdelijk uit te zetten, zodat de eerste installatie zonder mogelijke stroomproblemen het rijtuig kan koelen.
Toen we deze maatregel nog niet hadden een aantal jaar geleden, toen was het behoorlijk duidelijk als de omzetter op z'n max liep, omdat ook de verlichting begon te knipperen. Nadat dat dus een aantal keer fout ging en als gevolg daarvan de rijtuigen dus uitvielen is deze maatregel genomen en het lijkt voor zover ik weet goed te werken (zolang natuurlijk het treinpersoneel handmatig even de airco omschakelt indien nodig).

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 18-08-2022 20:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:02:
Nee hoor, wat ik hierboven ook al zei, ik ben momenteel heerlijk met vakantie, dus ik heb mij de afgelopen weken even niet bemoeid met treinen en ga dat ook de komende weken nog niet doen 😅
Zegt hij in een topic over zijn werk ;)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
'Staking NS-personeel kan morgen groot deel Nederland platleggen'
Over de staking morgen:
- In de regio Noord (Zwolle, Lelystad, Groningen en Leeuwarden) wordt het werk neergelegd

- De treinen van regiovervoerders Arriva en Keolis rijden wel in die regio

- In andere delen van het land kunnen ook treinen uitvallen

- De NS komt later vanmiddag met meer duidelijkheid over de impact van de staking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
https://www.ad.nl/binnenl...erdere-ingrepen~a2cbb680/

Minder treinen vanaf september en ook minder treinen vanaf dienstregeling 2023. Heeft iemand al een overzicht concreet overzicht van welke trajecten er ingeperkt gaan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:16
Dit lijstje kwam op somda voorbij:

1000 Rijdt tot 20:15 ipv 22:15
1900 Opgeheven
2000 Rijdt tot 19:30 ipv 21:00
2100 Rijdt tot 20:00 ipv 22:30
2800 Rijdt tot 19:30 ipv 21:00
3100 Rijdt tot 19:45 ipv 22:15
3200 Opgeheven
3700 Ddr-Shl opgeheven na 20:00
3900 Opgeheven Asd-Std
4300 Alm-Almo opgeheven na 20:15
4500 Opgeheven
5000 Laatste rit opgeheven Rtd-Ddr v.v.
5200 Rijdt tot 18:15 ipv 19:15
5400 Asd-Hlm opgeheven na 20:15
5700 Laatste rit opgeheven
6800 Rijdt tot 18:45 ipv 20:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:03
Gaat het zo slecht met de instroom van nieuw personeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
handoff schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:21:
Gaat het zo slecht met de instroom van nieuw personeel?
Zie https://www.werkenbijns.nl/. Staan nog 400 vacatures open waarvan 44 op de trein. 44 personen x 36 uur = 1584 uur aan rijdend personeel per week wat ze te kort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Die vacatures zijn voor meerdere fte per vacature. Ook is een conducteur of een machinist niet ineens opgeleid.
Opleiding voor een machinist, voordat deze werkelijk inzetbaar is duurt bijvoorbeeld 1 tot anderhalf jaar, opleiding voor een conducteur ongeveer een half jaar geloof ik.

Ook zijn er behoorlijke tekorten bij planning en andere logistieke taken, net als bij onderhoud, dus in de gehele keten zijn er gewoon tekorten. Zelfs als je dus de machinisten en conducteurs aan weet te vullen, dan is het probleem nog niet opgelost als er onvoldoende materieel, of gewoon de planning niet goed gemaakt kan worden door tekort aan personeel daar.

[ Voor 85% gewijzigd door EDIT op 23-08-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
EDIT schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:31:
Die vacatures zijn voor meerdere fte per vacature.
Ja, dat is ook nog eens zo. De functie van machinist en conducteur zijn zijn genaamde bulk vacatures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
NS heeft een paar nieuwsberichten online gedumpt, waaronder ook een over de gevolgen van de staking morgen:
Als gevolg hiervan kunnen morgen de hele dag vrijwel geen NS-treinen rijden in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en delen van Flevoland en Overijssel. We adviseren onze reizigers van, naar en binnen deze regio alternatief vervoer te kiezen of hun reis uit te stellen. Er kan geen alternatief busvervoer worden ingezet. In de rest van het land verwachten we zo veel als mogelijk de gebruikelijke dienstregeling te kunnen rijden. Dat is mogelijk door treinen te laten stoppen en vertrekken bij stations Almere Oostvaarders, ’t Harde en Olst. We kunnen onverwachte hinder morgen voor reizigers in de rest van het land niet uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

En in de kanaaltunnel moesten mensen een stukje lopen in de servicetunnel:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Inmiddels heeft NS meer bekend gemaakt over de DD-NG:
https://nieuws.ns.nl/volg...haf-nieuwe-dubbeldekkers/
NS heeft middels een Europese aanbesteding treinfabrikant CAF S.A. aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van 60 nieuwe treinen.
In een notedop:

* Vier treinbouwers (overige niet genoemd) deden mee in de race
* Andere partijen kunnen nog in beroep gaan, dus er is nog weinig over bekend
* Geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur
* Basisorder van 30 dubbeldekkers van vier rijtuigen lang en 30 dubbeldekkers van zes rijtuigen lang.
* Eind dit jaar meer bekend als het contract getekend wordt.
* Treinen rijden in 2028

Kortom een verrassing. Want ik geloof dat de verwachtingen naar de Siemens Desiro HC, Alstom Coradia HC en Stadler (FLISS of KIRT, je snapt me wel) gingen. En CAF heeft voor zover ik kan zien nog geen dubbeldekstrein in zijn portfolio. Dus het wordt iets nieuws.... :)

Heeft iemand een idee op welk platform van CAF dit gebouwd zou kunnen worden? In ieder geval moet het een nieuw ontwerp zijn, gebaseerd zijn op een beproefde basis. (om Fyra flops te voorkomen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

CAF heeft wel deze schoonheden ooit gebouwd:

https://www.caf.net/en/so...royecto-detalle.php?p=175

Afbeeldingslocatie: https://www.caf.net/upload/productos/4.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.caf.net/upload/productos/1%5B83%5D.JPG

Maar ze werken ook vaak samen met Alstom, dus dunno...

[ Voor 26% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-08-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:41:
NS heeft een paar nieuwsberichten online gedumpt, waaronder ook een over de gevolgen van de staking morgen:

[...]
Mooi artikel van de NOS ook
Het treinverkeer in de rest van Nederland heeft volgens NS geen hinder van de staking. Treinen die normaal gesproken het noorden van het land in zouden gaan, keren nu op de stations Almere Oostvaarders, 't Harde en Olst.
Was van plan om naar kantoor te gaan maar met dit overzicht wellicht technisch mogelijk maar weinig vertrouwen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x2axgy0.png
Den Haag NoI richting Amsterdam Zuid

Misshien een uitzondering, misschien niet. Maar van geen hinder is niet te spreken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Illegal_Alien schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:26:
CAF heeft wel deze schoonheden ooit gebouwd:

https://www.caf.net/en/so...royecto-detalle.php?p=175

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar ze werken ook vaak samen met Alstom, dus dunno...
Hoop dat ze in ieder geval betere onderstellen maken voor deze dan ze voor de SNG hebben gedaan... wat een drama "weg" ligging heeft dat ding zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
De nieuwe trams in Antwerpen zijn ook van CAF, type Urbos100.
En volgens Wikipedia zijn jullie sprinterstellen SNG ook van CAF. Dus even verzinnen hoe tevreden jullie met die treinen zijn, en dan weet je wat je kan verwachten.

Edit : ik zie dat @ArcticWolf reeds een mening heeft _O-

[ Voor 12% gewijzigd door Arator op 24-08-2022 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
ArcticWolf schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Hoop dat ze in ieder geval betere onderstellen maken voor deze dan ze voor de SNG hebben gedaan... wat een drama "weg" ligging heeft dat ding zeg.
Dat is vooral de afvering, niet eens de ligging van de draaistellen zelf. Aan de afvering/comfort kan natuurlijk de klant ook gewoon eisen stellen, net als aan dingen als stoelen of andere interieur-gerelateerde zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dit is inderdaad weer knudde communicatie. Voor de ervaren treinreiziger gesneden koek, dat als Zwolle - Leeuwarden/Groningen problemen heeft, dat de gevolgen voor de rest van de trajecten die daarop aansluiten (Den Haag, Rotterdam, Roosendaal). Maar ze gaan keren, als dat lukt.

Maar goed, dit lijkt dus wat anders, nu rijdt dus de (vrij belangrijke) intercity op Dordrecht - Lelystad dus niet vanwege personeelstekort.

Maar ook ik had al van te voren bedacht dat naar kantoor gaan deze week geen zin heeft.
Napo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

[...]

Was van plan om naar kantoor te gaan maar met dit overzicht wellicht technisch mogelijk maar weinig vertrouwen

[Afbeelding]
Den Haag NoI richting Amsterdam Zuid

Misshien een uitzondering, misschien niet. Maar van geen hinder is niet te spreken :+

[ Voor 31% gewijzigd door Get!em op 24-08-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EDIT schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Dat is vooral de afvering, niet eens de ligging van de draaistellen zelf. Aan de afvering/comfort kan natuurlijk de klant ook gewoon eisen stellen, net als aan dingen als stoelen of andere interieur-gerelateerde zaken.
Ding kraakt en piept aan alle kanten als het door een boog/wissel gaat. En het wielgeluid is echt duidelijk te horen in de cabines.
Dan zijn de NS FLIRT of SLT toch een stuk fijner daarin.

Maar niks kan tippen aan de ICM :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
NS heeft een adviesaanvraag voor de dienstregeling van 2023 online gezet: https://locov.nl/publicaties/2289378.aspx

Veel diensten gaan maar 2x per uur rijden, maar valt me vooral op dat in Brabant de sprinters maar 1x per uur gaan rijden in het weekend. Lijkt mij dat de NS daarmee nog meer klanten kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
cazzer22 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:14:
NS heeft een adviesaanvraag voor de dienstregeling van 2023 online gezet: https://locov.nl/publicaties/2289378.aspx

Veel diensten gaan maar 2x per uur rijden, maar valt me vooral op dat in Brabant de sprinters maar 1x per uur gaan rijden in het weekend. Lijkt mij dat de NS daarmee nog meer klanten kwijt raakt.
Als er niet voldoende personeel is, zal ergens geschrapt moeten worden. En het alternatief is dat de NS zegt dat ze het wel rijden, maar vervolgens ze constant moeten schrappen door personeelsproblemen, dat kost denk ik nog meer klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Napo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

[...]
Zwolle is dus blijkbaar al het noorden van het land, want dat is het eindpunt van de 3600 die nu tot Olst rijdt. Ze hadden beter "tot of via Zwolle" kunnen schrijven.
cazzer22 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:14:

Dit is dus nog altijd met het oog op het aanhoudende personeelstekort. Het lijkt me dat NS wel meer treinen wil* rijden, maar een betrouwbare dienstregeling met minder treinen is nog beter dan een dienstregeling waarvan constant een deel wegvalt.

* voor zover het personeelstekort niet ook de eigen schuld van NS is, hadden ze maar meer moeten willen investeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cazzer22
@Migrator Dat snap ik ook, dat het door het personeelsgebrek komt. Vind het alleen wel zuur om te lezen dat Eindhoven - Utrecht nog elke 15 minuten een trein heeft, maar dat veel stations er tussenin maar 1 keer per uur een trein hebben.

Als het zo problematisch aan het worden is, moeten ze dan niet naar een nooddienstregeling toe met op zijn minst elk station elke 30 minuten een trein? Dacht dat dat ook een eis was in de concessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
cazzer22 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:56:
@Migrator Dat snap ik ook, dat het door het personeelsgebrek komt. Vind het alleen wel zuur om te lezen dat Eindhoven - Utrecht nog elke 15 minuten een trein heeft, maar dat veel stations er tussenin maar 1 keer per uur een trein hebben.

Als het zo problematisch aan het worden is, moeten ze dan niet naar een nooddienstregeling toe met op zijn minst elk station elke 30 minuten een trein? Dacht dat dat ook een eis was in de concessie.
Maar hebben die stations wel genoeg reizigers voor 2 treinen per uur? Meer treinen maakt het voor reizigers wel aantrekkelijker om met het OV te reizen, maar nu er niet genoeg personeel is en er geschrapt moet worden, zullen de treinen die daarbij het minst pijn doen als eerste geschrapt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier de Groot
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-06-2024
Het aantal passagiers is met bijna 20% gedaald en de NS maakt zwaar verlies. Om die reden hoogtijd voor keihard ingrijpen.
20% van de dienstregeling schrappen, zodat die vacatures maar gedeeltelijk hoeft in te vullen om kosten te besparen. Verder treinkaartjes met inflatie verhogen (minimaal 10% - 15%) en een spitstarief invoeren.

Het doel is om meer passagiers buiten de spits te krijgen en de marge per passagier flink te verhogen en de groei flink te vertragen. Anders ontstaat er een groot capaciteitsprobleem in de treinen.
Verder ook ICM 1 en ICM 2 buiten dienst stellen o.b.v. inrol ICNG en tegelijkertijd de optie van ICNG in werking stellen, zodat ICM 3 en ICM 4 ook eruit gegooid kunnen worden, zodra deze extra ICNG treinenstellen geleverd zijn.
Doel is om de groei in de komende jaren te vertragen en eerst het personeelstekort weg te werken en een goede basis te leggen.

Verder ook proces uitwerken om bij grote verstoringen veel sneller een nooddienstregeling te kunnen opzetten. Bij grote verstoringen is het niet mogelijk om de reguliere dienstregerling op te starten en het gevolg is dat het veel langer duurt, voordat het treinverkeer weer op gang komt. Vandaar het voorstel voor de nooddienstregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@Transportman Ik weet niet wat de aantallen zijn voor de meeste stations sinds covid, maar wel weet ik dat ik als reiziger van een van deze sprinterstations er toch voor elke trein (ook in de weekenden) genoeg volk staat (zeker 20-40 personen). Ik denk dat ze gewoon overal in het land proberen af te romen, maar dat ze helaas niet direct rekening houden met stations met al lagere bediening.

Wellicht sommige IC's ook op enkele sprinterstations laten stoppen, kan de NS mogelijk nog meer sprinters mee opheffen.

@Rogier de Groot Volgens mijn zit de NS momenteel nogal krap qua geld omdat ook de vroegere melkkoe Abellio in Duitsland zelfs weggestuurd is, en ook in Groot-Brittannië voortijdig stopt met verliezen. Uiteindelijk moet dat door de reiziger in Nederland goed gemaakt worden vrees ik.

Wat wel gebeurt met het erg uitdunnen van de dienstregeling naar eens per uur, is dat het de reiziger doet kijken naar alternatieven. Het is gewoon niet meer mogelijk om flexibel te zijn met maar eens per uur een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier de Groot
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-06-2024
De NS moet zich richten op Nederland en haar buitenlandse bedrijven afstoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:45
ArcticWolf schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Serieus? Ik zou juist zeggen dat het loopgedrag heel goed is. Heeft amper last van slingeren, deinen etc. Dat kan je niet van VIRM of ICM zeggen :+

Al is de SNG wel wat stug. De ICM niet, denk dat die daarom juist ook deint.

De ideale test is natuurlijk om met 40 km/h door zo veel mogelijk afbuigende wissels bij Amsterdam (Oostzijde) te rijden. Daar klapt ICM zo lekker met de flenzen tegen de wissels.

Edit: in de aanbesteding is gevraagd voor treinen van ca 105 en 160 m lang. Gezien ze nu vier- en zesdelig worden, hebben de bakken een "traditionele" lengte van 26,5 meter. Ze zullen dus niet op Jacobsdraaistellen staan. En je kan ook "hippe" nieuwe concepten als de Regio2N wel uitsluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door marcop23 op 24-08-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik weet wel dat SLT vroeger last had van gesnerp bij wisselstraten. Maar tegenwoordig valt dat mee, maar dat kan ook komen door de wisselsanering... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
Rogier de Groot schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:37:
Verder treinkaartjes met inflatie verhogen (minimaal 10% - 15%) en een spitstarief invoeren.
Als alles en iedereen de prijzen met de inflatiecijfers verhoogd dan is de inflatie nog hoger en moet je nog meer verhogen etc etc. Dan kom je in een hele nare cirkel terecht (als we dat al niet zitten).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:16
Rogier de Groot schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:37:
Het aantal passagiers is met bijna 20% gedaald en de NS maakt zwaar verlies. Om die reden hoogtijd voor keihard ingrijpen.
20% van de dienstregeling schrappen, zodat die vacatures maar gedeeltelijk hoeft in te vullen om kosten te besparen. Verder treinkaartjes met inflatie verhogen (minimaal 10% - 15%) en een spitstarief invoeren.

Het doel is om meer passagiers buiten de spits te krijgen en de marge per passagier flink te verhogen en de groei flink te vertragen. Anders ontstaat er een groot capaciteitsprobleem in de treinen.
Verder ook ICM 1 en ICM 2 buiten dienst stellen o.b.v. inrol ICNG en tegelijkertijd de optie van ICNG in werking stellen, zodat ICM 3 en ICM 4 ook eruit gegooid kunnen worden, zodra deze extra ICNG treinenstellen geleverd zijn.
Doel is om de groei in de komende jaren te vertragen en eerst het personeelstekort weg te werken en een goede basis te leggen.

Verder ook proces uitwerken om bij grote verstoringen veel sneller een nooddienstregeling te kunnen opzetten. Bij grote verstoringen is het niet mogelijk om de reguliere dienstregerling op te starten en het gevolg is dat het veel langer duurt, voordat het treinverkeer weer op gang komt. Vandaar het voorstel voor de nooddienstregeling.
Wat je zo creëert is dat nog minder mensen bereid zijn met de trein te gaan en dus nog meer verlies voor de NS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het feit dat de NS geen kortgeding heeft aangespannen vind ik ook wel wat zeggen. Ik kan alleen maar speculeren maar misschien staat HR van NS wel achter het personeel en loopt het ergens anders spaak (de politiek bv...).
Het ministerie van Financiën (de aandeelhouder) moet namelijk ook akkoord geven op een eventuele loonsverhoging.
Bij het ministerie van IenW waar ProRail onder valt, loopt er op dit moment ook van alles spaak omdat er geen (lange termijn) besluiten worden genomen.
Door de stakingen door te laten gaan en een passieve houding te nemen kan je de politiek ook dwingen tot actie.

maar goed het blijft speculaas :+

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 25-08-2022 09:14 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
ArcticWolf schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:13:
Het feit dat de NS geen kortgeding heeft aangespannen vind ik ook wel wat zeggen.
Allereerst zal een kort geding in het algemeen weinig succes hebben. Enkel als de kans groot is dat de veiligheid in het geding komt, denk aan een toestroom van reizigers bij grote evenementen, dan kan de rechter een staking verbieden. Dus mochten ze volgende week vrijdag, bij de aftrap van de Grand Prix in Zandvoort willen staken, dan acht ik het het aannemelijk dat de de rechter dit kan verbieden. Maar dan denk ik ook dat juridische acties niet alleen vanuit NS komen, maar ook vanuit de gemeente Zandvoort & Co. ;)

AW_Bos schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

Allereerst zal een kort geding in het algemeen weinig succes hebben. Enkel als de kans groot is dat de veiligheid in het geding komt, denk aan een toestroom van reizigers bij grote evenementen, dan kan de rechter een staking verbieden. Dus mochten ze volgende week vrijdag, bij de aftrap van de Grand Prix in Zandvoort willen staken, dan acht ik het het aannemelijk dat de de rechter dit kan verbieden. Maar dan denk ik ook dat juridische acties niet alleen vanuit NS komen, maar ook vanuit de gemeente Zandvoort & Co. ;)
Vanuit mijn omgeving hoor ik echt veel verbazing over dat de NS geen kortgeding heeft aangespannen en dat ze het niet vinden kunnen dat Schiphol bv. er morgen en volgende week ook uit ligt.
Er zit dus ook een ander sentiment achter de beslissing ook al hadden ze weinig kans bij de rechter. Ik sta 100% achter het stakende personeel, ook al heb ik persoonlijk ook last van.

Maar goed, ik heb alleen valse hoop dat Kaag weer een trap krijgt en eindelijk opzout ;)

• anboni
  • Laatst online: 15:30
AW_Bos schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

Allereerst zal een kort geding in het algemeen weinig succes hebben.
Zelfs als de kans op succes nihil is, zullen ze dit als organisatie toch proberen, al was het maar om voor politiek en bevolking te laten zien dat de organisatie er alles aan heeft gedaan om de overlast te voorkomen. Daarom vind ik @ArcticWolf 's speculaas niet onaannemelijk klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig geen stakingen rond de F1 in Zandvoort, maar....

https://www.nu.nl/binnenl...-deel-amsterdam-over.html

toch gaat het niet helemaal volgens plan. "Een negatief reisadvies"
De NS heeft besloten om op 3 september tussen 14.15 uur en 20.30 uur geen treinen te laten stoppen op de stations Bijlmer ArenA, Holendrecht en een deel van Duivendrecht. Het vervoersbedrijf verwacht "topdrukte" vanwege onder meer de Nederlandse Grand Prix in Zandvoort. De NS zegt daardoor de veiligheid van reizigers niet te kunnen garanderen.

Op 3 september speelt Ajax tegen Cambuur in de Johan Cruijff ArenA, waar 55.865 supporters in passen. Daarnaast zijn er uitverkochte concerten in de Ziggo Dome en AFAS Live, zegt de NS in een verklaring.

Het vervoersbedrijf stelt dat het einde van de voetbalwedstrijd om 18.15 uur samenvalt met de reizigersstromen van de Grand Prix. De treinen rondom het ArenA-gebied zouden dan vol zitten met Formule 1-fans. "Met als gevolg zeer onveilige situaties, zowel in de treinen als op de stations in het ArenA-gebied."

Volgens de NS was het onmogelijk om de voetbalwedstrijd te verplaatsen naar een andere dag, een andere plek of een ander tijdstip.

Voetbalsupporters en andere reizigers moeten alternatief zoeken
Extra treinen laten rijden ziet de NS ook niet gebeuren vanwege "de sterk aangepaste dienstregeling". Er zijn in dat weekend werkzaamheden aan het spoor en bovendien kampt de NS nog steeds met personeelstekort. Tot slot zijn dan de Wereldhavendagen in Rotterdam, voert de NS aan.

Bezoekers aan het ArenA-gebied krijgen het advies om ander vervoer te zoeken. De metro's blijven wel rijden.

"Een negatief reisadvies is het ergste wat wij onze reizigers aan kunnen doen. Dit doen we dan ook met pijn in ons hart, maar de veiligheid van reizigers en collega's staat altijd voorop", zegt Alex van der Plas, hoofd regionale sociale veiligheid bij de NS.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2022 14:12 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vrij bizar van de NS. En dan is de wedstrijd ook nog eens 's middags terwijl de concerten 's avonds zijn. Dat Bijlmer Arena een evenementen station is, is al jaren bekend lijkt mij. Wat een wanprestatie.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:04:
Vrij bizar van de NS. En dan is de wedstrijd ook nog eens 's middags terwijl de concerten 's avonds zijn. Dat Bijlmer Arena een evenementen station is, is al jaren bekend lijkt mij. Wat een wanprestatie.
In deze sta ik toch wel 100% achter NS. Dit is gewoon een zeer slechte planning qua evenementen in de regio Noord-Holland en Amsterdam in het bijzonder.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verplaatst de drukte zich dan niet naar de metro's? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@Raven ja, maar zo hou je de F1-meute en de Ajax/concert-meute wel gescheiden. Dat kan (blijkbaar) vrij lastig op een andere manier, zoals treinen die niet helemaal doorrijden tot Utrecht en dus alleen nuttig zijn voor de tweede groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:29
Weet iemand hoe die stakingsvergoedingsregeling precies in elkaar steekt?

en dan met name:

Je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
boyette schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:19:

en dan met name:

Je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
Als je een noodzakelijke reis moet maken (bijv. ziekenhuisbezoek) en kan aantonen dat het noodzakelijk is, dan kan je bijv. de kosten voor de taxi, of de bus vergoed krijgen tot op een zeker bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 23:17

thof

FP ProMod
boyette schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:19:

en dan met name:

Hier staat ook het een en ander toegelicht:
https://www.ns.nl/uitgeli...u/vergoeding-staking.html

Als je doorklikt naar de algemene voorwaarden PDF:
6.4. Welke vergoeding mag u van NS verwachten bij
een staking?
Als er een georganiseerde staking is van NS-personeel en uw vervoer per trein door NS is daardoor in het geheel niet mogelijk, dan kunt u aanspraak maken op een vergoeding voor vertraging zoals bepaald in artikel 6.2 van deze Voorwaarden. Als u hiervan geen gebruik maakt, kunt u bij NS een tegemoetkoming vragen voor de redelijke kosten die u heeft gemaakt voor vervangend vervoer als gevolg van de staking op uw Reisroute door NS-personeel. Aan deze tegemoetkoming kunnen door NS nadere voorwaarden worden gesteld. De hoogte van deze tegemoetkoming is beperkt tot een bedrag van maximaal € 25,00 per dag.De nadere voorwaarden hebben betrekking op het aantal dagen waarover vergoeding wordt uitgekeerd en op de mate waarin u moet aantonen dat u (bij afwezigheid van de staking) met NS gereisd zou hebben. NS maakt deze nadere Voorwaarden uiterlijk bekend op de eerste stakingsdag en het aantal dagen waarover vergoeding wordt uitgekeerd zal, beoordeeld aan de hand van de omstandigheden van de staking, niet onredelijk laag zijn.
Je zou dan wel denken dat het duidelijk terug te vinden moet zijn. Die voorwaarden met eerder genoemde website geven dat beeld niet naar mijn idee. Geen duidelijke opbouw van dat bedrag, of zou die 25 eur altijd uitgekeerd worden?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Migrator schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:35:
@Raven ja, maar zo hou je de F1-meute en de Ajax/concert-meute wel gescheiden. Dat kan (blijkbaar) vrij lastig op een andere manier, zoals treinen die niet helemaal doorrijden tot Utrecht en dus alleen nuttig zijn voor de tweede groep.
Ja want de Ajax/Concert-meute gaat niet naar Amsterdam CS/Zuid met de metro om daar verder met de trein te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@PolarBear dat is een stuk minder een probleem, vanwege spreiding van de meute en, in het geval van Zuid, een scheiding van de meutes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

NS heeft net aangekondigd (praktisch) geen treinen te rijden op de vierde stakingsdag (regio midden).

Geen NS-treinen op vierde stakingsdag
Vakbonden FNV Spoor, VVMC en CNV voeren dinsdag 30 augustus actie: de vierde dag van de aangekondigde estafettestaking. Door de impact van de acties van dinsdag kunnen er de hele dag geen NS-treinen rijden in Nederland met uitzondering van het traject Amsterdam Centraal – Schiphol. De Eurostar en Thalys rijden wel, overige internationale treinen rijden niet in Nederland. Ook de treinen van de regionale vervoerders blijven rijden, met uitzondering van de treindienst Alphen-Gouda. We adviseren reizigers hun reis uit te stellen of zelf vervangend vervoer te regelen. Er kan geen alternatief busvervoer worden ingezet. We vinden het buitengewoon vervelend dat reizigers zoveel last hebben van de impact van de acties.

(meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

** Knip, let op je taalgebruik. **

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 19:02 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Gelukkig heeft men gewoon het recht om te staken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
De reden dat het hele land plat gaat is omdat het operationeel controlecentrum en het bijsturingscentrum in Utrecht zitten. Als zij meestaken, is het eenvoudigweg gedaan met de treindienst.
Er zal waarschijnlijk een minimale bezetting zijn zodat de Thalys en Eurostar samen met de Amsterdam - Schiphol-pendel nog kunnen blijven rijden, maar daar blijft het dan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
AW_Bos schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Als je een noodzakelijke reis moet maken (bijv. ziekenhuisbezoek) en kan aantonen dat het noodzakelijk is, dan kan je bijv. de kosten voor de taxi, of de bus vergoed krijgen tot op een zeker bedrag.
noodzakelijk

waar staat dat ergens?

Ben die term nergens tegen gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
EDIT schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:12:
De reden dat het hele land plat gaat is omdat het operationeel controlecentrum en het bijsturingscentrum in Utrecht zitten. Als zij meestaken, is het eenvoudigweg gedaan met de treindienst.
Er zal waarschijnlijk een minimale bezetting zijn zodat de Thalys en Eurostar samen met de Amsterdam - Schiphol-pendel nog kunnen blijven rijden, maar daar blijft het dan bij.
Heeft het niet gewoon te maken dat de planning in de rest van het land onuitvoerbaar wordt als men in NHN staakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Nee. Als de bijsturing e.a. niet meestaakt kunnen er prima treinen buiten het getroffen gebied rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goedkoop staken voor de bonden. Hoeven ze alleen regio Midden een stakers vergoeding te geven. De rest van het land is op kosten van NS vrij. :)

Volgende week weer, dan gaat het heel snel dubbel in de papieren lopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Interessante video van DB over de Neubaustrecke Ulm-Wendlingen:

[YouTube: Die Neubaustrecke erklärt – Deutsche Bahn stellt die NBS Wendlingen–Ulm vor]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
boyette schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

noodzakelijk

waar staat dat ergens?

Ben die term nergens tegen gekomen
Eigen bewoording.

Komt dus op dit neer:
en op de mate waarin u moet aantonen dat u (bij afwezigheid van de staking) met NS gereisd zou hebben
Als je kan aantonen dat je de reis gemaakt zou moeten hebben met NS, dan lijkt het mij noodzakelijk.
Anders zou jan en alleman bijvoorbeeld kunnen claimen door opeens te zeggen dat ze echt in Almere moesten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:07
Ik vind €25 best een karige vergoeding, een voltarief retour kost al vrij snel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
exelletor schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 01:06:
Ik vind €25 best een karige vergoeding, een voltarief retour kost al vrij snel meer.
niet naar het eerst volgende station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
exelletor schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 01:06:
Daarom kan je er ook voor kiezen om GTBV aan te vragen, dan krijg je de kosten van het retour gewoon terug.
Zie ook https://www.ns.nl/uitgeli...u/vergoeding-staking.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:03
EDIT schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:56:
Nee. Als de bijsturing e.a. niet meestaakt kunnen er prima treinen buiten het getroffen gebied rijden.
Is dat dan puur omdat de bijsturing personeel tegenwoordig landelijk zit? want qua materieel lijkt het me geen probleem toch

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Maardiweb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Is dat dan puur omdat de bijsturing personeel tegenwoordig landelijk zit? want qua materieel lijkt het me geen probleem toch
Denk dat ze daar met o.a. de stakingsfrequentie (bizar hoog) in het OV gewoon vanaf moeten. Niets centraliseren, juist naar een "grid" systeem waar poppetjes heel simpel vervangen kunnen worden door een andere uit de homogene pool. Geen "eigen plek" meer, je wordt ingeroosterd op een plek waar nog iemand nodig is. Staken de poppetjes die toevallig rond Utrecht wonen, dan kan ander vast personeel het gewoon overnemen zonder de staking te breken. Dan moeten de bonden in ieder geval flink in de knip voor een staking, want dan zullen ze dus landelijk moeten staken en alle stakers moeten betalen (want die krijgen natuurlijk niets van NS). Nu is het allemaal wel wat makkelijk om over de rug van je landgenoten je gram te halen. En dat is ook precies waarom een vakbond hierin springt. Dit is makkelijk scoren. Mijn ervaring uit andere branches met bonden, is dat ze helemaal niets voor je kunnen betekenen als ze niet even een stakinkje kunnen organiseren. Heel eerlijk: ik heb in mijn leven alleen nog maar last gehad van de vakbonden. Ze hebben me nog nooit laten zien iets voor me te kunnen betekenen. Sterker nog, toen het erop aan kwam hebben ze "ons" gewoon laten stikken en zijn aan de kant van de reorganiserende werkgever gaan zitten, braaf pootjes gevend. Ik ga dus ook zeker geen lid worden van een bond. Van mijn contributie betalen ze dan de mensen in het OV een stakingsvergoeding uit, zodat ik niet naar mijn werk zou kunnen als het nodig zou zijn. Ben gekke Henkie niet, zo'n bond krijgt van mij geen cent.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2022 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Maardiweb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Ik weet natuurlijk niet de volledige afweging die gemaakt is, maar deels lijkt mij het inderdaad een gevolg van de centralisatie van de bijsturing, waardoor alle flexibiliteit in dat opzicht volledig verloren gaat. Ik weet echter niet in hoeverre andere afdelingen op bijvoorbeeld het OCCR ook meestaken, zoals reisinfo, MBN, etc. Die zijn toch ook wel behoorlijk essentieel voor het overeind houden van de treindienst, dus dat zal ook nog wel meespelen schat ik zo.
In dat opzicht begrijp ik dus het resultaat dat we vandaag zien volledig, maar uiteraard vraag ik mij ook af in hoeverre we als NS niet hadden kunnen pendelen buiten de regio Utrecht. Eigenlijk is dit in zekere zin een zelf gecreëerde 3 april.

Ik had in ieder geval liever gewoon mijn treintjes gereden vandaag. In plaats daarvan zit ik nu nog maar weer de laatste versie van de documentatie van de ICNG te reviewen (en zo af en toe even t.net te checken :P), dus het is gelukkig geen volstrekt nutteloze dag voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Net als ik een maandje met het OV moet omdat de auto wacht op een grote reparatie, is er dit gezeik :? Ik heb volgende week dinsdag een ziekenhuisafspraak 70km verderop, als de trein dan maar rijdt (ik lees her en der al over landelijke acties volgende week). Want ik heb geen alternatief. De taxi kost meer dan het tienvoudige van de stakingsvergoeding en daarom geen alternatief. De afspraak verzetten betekent weken wachten.

Men wil toch zo graag dat mensen de auto weg doen (door 'm duurder te maken) en met het OV gaan? Deze stakingen gaan er niet bij helpen.

Nog niet zo lang geleden zijn er nog stakingen geweest in het busvervoer (nota bene zelf last van gehad, terwijl ik maar een paar keer per maand met de bus ga), nu is de trein aan de beurt.

Het valt me op dat het voornamelijk het openbaar vervoer en transport is wat zo graag staakt. Er zijn zat andere sectoren die slecht betaald worden, en die heb ik nog niet zien staken op deze schaal (horeca, detailhandel, zorg, bezorging?). De zorg had volgens mij wel acties gehad, maar dat was dacht ik meer afschalen dan platleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Josefien op 30-08-2022 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Varienaja schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:11:
Afgelopen maandag viel de slaaptrein Zürich-Amsterdam uit.
...
Ik hoop maar, dat ik het niet hoef te beleven... :-)
Ik zou zondagavond met mijn dochter van Utrecht naar Zürich met de Nightjet. Die viel vanwege de stakingen uit. Het personeel op het station was absoluut onbehulpzaam. Hun 'alternatief' was een rit met 5 overstappen middenin de nacht (en vaak uren wachten op de aansluitende trein). De balie voor Internationaal was gesloten wegens persooneelgebrek. Ze zouden telefonisch bereikbaar zijn, maar niemand nam op. Ook de ÖBB was telefonisch niet bereikbaar. En na 21 uur neemt sowieso niemand op, omdat ze dan sluiten.

De meeste gestrande reizigers zijn naar huis/vrienden gegaan om te overnachten. Hier en daar is iemand naar een hotel gegaan (waarvan het maar de vraag is, of het vergoed wordt). Ikzelf ben ook naar familie aan de andere kant van het land gereisd om te kunnen slapen. De conducteur in Zwolle was nogal verbaasd dat hij een kaartje Utrecht-Zürich knippen moest, maar vond niet dat we zwartreden.

's Morgens zijn we naar Meppen (D) gebracht, en zijn zo naar huis gereden. De Duitse conducteurs namen geen enkele notie van onze exotische route. De Zwitserse conducteurs waren de enigen die verbazing toonden, en ons ondanks de problematische thuisreis een prettige avond wensten.

We waren uiteindelijk om 19 's avonds uur thuis in plaats van 8 uur 's morgens. Ik ben geschokt door de absolute onkundigheid en onbehulpzaamheid van al het personeel, zowel op het station als in de trein. Conducteurs kunnen blijkbaar alleen nog digitaal OV-Chipkaarten bliepen. Papieren internationale vervoersbewijzen worden veelal ongezien teruggegeven met 'is goed'.

Dus zwartrijders: wees creatief en print zelf een buitenlands uitziend vervoersbewijs en reis gratis door heel Europa. Godallemachtig, was ben ik pissig hiervan.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:09
Varienaja schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Ik zou zondagavond met mijn dochter van Utrecht naar Zürich met de Nightjet. Die viel vanwege de stakingen uit. Het personeel op het station was absoluut onbehulpzaam. Hun 'alternatief' was een rit met 5 overstappen middenin de nacht (en vaak uren wachten op de aansluitende trein). De balie voor Internationaal was gesloten wegens persooneelgebrek. Ze zouden telefonisch bereikbaar zijn, maar niemand nam op. Ook de ÖBB was telefonisch niet bereikbaar. En na 21 uur neemt sowieso niemand op, omdat ze dan sluiten.

De meeste gestrande reizigers zijn naar huis/vrienden gegaan om te overnachten. Hier en daar is iemand naar een hotel gegaan (waarvan het maar de vraag is, of het vergoed wordt). Ikzelf ben ook naar familie aan de andere kant van het land gereisd om te kunnen slapen. De conducteur in Zwolle was nogal verbaasd dat hij een kaartje Utrecht-Zürich knippen moest, maar vond niet dat we zwartreden.

's Morgens zijn we naar Meppen (D) gebracht, en zijn zo naar huis gereden. De Duitse conducteurs namen geen enkele notie van onze exotische route. De Zwitserse conducteurs waren de enigen die verbazing toonden, en ons ondanks de problematische thuisreis een prettige avond wensten.

We waren uiteindelijk om 19 's avonds uur thuis in plaats van 8 uur 's morgens. Ik ben geschokt door de absolute onkundigheid en onbehulpzaamheid van al het personeel, zowel op het station als in de trein. Conducteurs kunnen blijkbaar alleen nog digitaal OV-Chipkaarten bliepen. Papieren internationale vervoersbewijzen worden veelal ongezien teruggegeven met 'is goed'.

Dus zwartrijders: wees creatief en print zelf een buitenlands uitziend vervoersbewijs en reis gratis door heel Europa. Godallemachtig, was ben ik pissig hiervan.
Er rijden nu eenmaal niet zo veel treinen op dat traject. Als je toch al op het station staat (of als zo snel mogelijk aankomen belangrijk is), kan ik me voorstellen dat ze dat als alternatief noemen. Op die manier kun je om 10 uur aankomen.

Anders wordt het een dagtrein en ben je er (als er plaats is in de ICE) op zijn vroegst om 16 uur. Ik kan me indenken dat dit "over 11 uur gaat de volgende trein" voor de één een goed alternatief is,waar de ander liever met eindeloos overstappen zo snel mogelijk aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 17:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:30:
[...]
Heel eerlijk: ik heb in mijn leven alleen nog maar last gehad van de vakbonden. Ze hebben me nog nooit laten zien iets voor me te kunnen betekenen.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Laatst online: 12:37
Josefien schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:47:
Net als ik een maandje met het OV moet omdat de auto wacht op een grote reparatie [...] Want ik heb geen alternatief. De taxi kost meer dan het tienvoudige van de stakingsvergoeding en daarom geen alternatief. De afspraak verzetten betekent weken wachten.

Men wil toch zo graag dat mensen de auto weg doen (door 'm duurder te maken) en met het OV gaan?
Misschien is een deelauto een optie voor je? Natuurlijk niet ideaal, maar wel goedkoper dan taxi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:30:
[...]
Niets centraliseren, juist naar een "grid" systeem waar poppetjes heel simpel vervangen kunnen worden door een andere uit de homogene pool. Geen "eigen plek" meer, je wordt ingeroosterd op een plek waar nog iemand nodig is.
Yep, dat gaat werken. Vandaag ben ik nodig in Antwerpen, morgen in Charleroi, en gisteren zat ik in Brugge. Eens benieuwd hoeveel personeel je nog zal overhouden. Een dergelijk systeem heeft bestaan bij de Belgische spoorwegen, maar toen had elk wisselcomplex nog een seinhuis. Of je nu hier stond of een kilometer verder, ... Maar je had wel een opleiding gehad voor die post.

In principe zou ik treinen kunnen laten rijden en beveiligingen kunnen toepassen op een ander seinhuis. De meeste seinhuizen bij ons werken op dezelfde technologie, er zijn er nog een paar die op een ouder systeem werken die er binnen een paar jaar tussenuit gaan. Maar om zelfstandig daar te kunnen werken bij problemen?
Toen ik mijn opleiding deed, kreeg je tijdens je basisopleiding nationale spoorwegaardrijkskunde. Je moest de grote assen kennen in België, met daarop de grote stations. Eens je werd toegewezen aan een seinhuis, kreeg je daar specifieke spoorwegaardrijkskunde voor die post.
Een voorbeeld, nationaal zou je zien dat de lijnen 25 en 27 lopen tussen Antwerpen, over Mechelen en Vilvoorde, naar Brussel. Lokaal zou je dan zien dat lijn 25 gaat naar Antwerpen-Centraal -2, en lijn 27 naar Antwerpen-Centraal -1. Wil je vertrekken vanop Antwerpen-Centraal -1 naar lijn 25 alvorens je Antwerpen-Berchem bereikt, zal je tegenspoor (verkeerd spoor) moeten rijden tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem. Dergelijke spoorwijzigingen worden niet ingepland, maar de situatie kan wel zijn dat je dergelijke wijzigingen moet doen. Ik zou "perfect" een geplande treindienst kunnen laten rijden in Brugge, maar zodra er maar iets scheelt, rij ik mezelf in de problemen omdat ik de lokale situatie niet ken.

Bij ons krijg je, na je basisopleiding, voor je eerste lokale post 1 maand opleiding, elke volgende post 14 dagen. 13 posten verkeersleiding voor het seinhuis te Antwerpen (voor een gebied van de Nederlandse grens tot aan Schaarbeek). Een bijkomende scholing en je mag ook noodscenario's en werven regelen. Eerste post terug een maand, volgende posten 14 dagen. 5 posten. Stel je toont potentieel en ambitie, dan kan je doorgroeien naar supervisor. Het seinhuis heeft er 2. Eerste post een maand, en je moet elke post kennen die onder dat gebied valt. Tweede post, elke post van het gebied. Nog een trapje hoger, en je bent officer. Ik dacht 3 weken opleiding.
Maar je wil eigenlijk meer buiten komen, dan kan je naar de post van permanentie I-TO. Rijbewijs verplicht. 3 weken opleiding, puur om het gebied te leren kennen zoals het er buiten uitziet ipv schematische lijntjes op een scherm. En dan nog bijkomende opleidingen om bovenleiding te aarden en rond te lopen binnen de veiligheidsperimeter van HS-lijnen in exploitatie, evacuatiecomplexen trainen met hulpdiensten, ...

Dus wil je dat elk "poppetje" alles kan op ons seinhuis, zit elkeen een jaar in lokale opleiding, en dan heeft die nog geen dag zelfstandig gewerkt. We gaan naar 10 seinhuizen in België (toen ik begon waren het er +200).

Ik snap de frustratie van een staking, en naar mijn mening is de vakbondswerking blijven steken in de 20ste eeuw. Maar "poppetjes" van hier naar ginder plaatsen, is niet de oplossing. En dan heb ik het nog niet gehad over boordpersoneel.
Persoonlijk denk ik dat een systeem zoals in België is uitgewerkt, nog niet zo slecht is. Stakingsrecht blijft behouden, en de reiziger weet een dag van tevoren welke treinen er zullen rijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dennistd
Ach, en ook al ken je de lokale situatie wel....

https://twitter.com/Prisc...tatus/1564577991816101889

(een kolentrein die vandaag vanaf de grens naar zakspoortje 11 in Hengelo gestuurd werd |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:03
dennistd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:47:
Ach, en ook al ken je de lokale situatie wel....

https://twitter.com/Prisc...tatus/1564577991816101889

(een kolentrein die vandaag vanaf de grens naar zakspoortje 11 in Hengelo gestuurd werd |:( )
Wat is de procedure dan? Mag hij dan in zijn achteruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
handoff schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:05:
[...]

Wat is de procedure dan? Mag hij dan in zijn achteruit?
Wegsleep locje en een eindje naar het juiste spoortje trekken. Dit is overigens niet de eerste keer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

AW_Bos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:09:
[...]

Wegsleep locje en een eindje naar het juiste spoortje trekken. Dit is overigens niet de eerste keer :X
Ik weet niet wat jij onder een "wegsleep locje" verstaat, maar is dat wel voldoende als er voor die trein 2x een 189 nodig is?

Specs

Pagina: 1 ... 60 ... 161 Laatste