Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@T.Kreeftmeijer Paaltjes staan in Emmerich bij de trap, Duitsland in betekent dat achteraan. Blijkbaar zijn Elten en Praest ook goed om uit te checken.
En verder geen specifieke tips, of zoek je naar mooie trajecten om te reizen? Dan is langs de Rijn, de Sieg en de Lahn altijd mooi.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Of je slaat de paaltjes over, indien je meedoet met reizen met GPS. Kan met Flex ook.
https://ovpay.nl/nl/proef/treinreizen-met-gps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Maasluip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:35:
@T.Kreeftmeijer Paaltjes staan in Emmerich bij de trap, Duitsland in betekent dat achteraan. Blijkbaar zijn Elten en Praest ook goed om uit te checken.
En verder geen specifieke tips, of zoek je naar mooie trajecten om te reizen? Dan is langs de Rijn, de Sieg en de Lahn altijd mooi.
Ik wilde in ieder geval ergens op de dag langs de Wuppertal schwebebahn komen.
Eventueel als ik echt te ver weg raak, zoek ik een goedkope overnachting, maar in principe wilde ik het op 1 dagje houden.

En verder inderdaad mooie routes gewoon. Daarvoor zal ik eens op de kaart kijken.
Get!em schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:47:
Of je slaat de paaltjes over, indien je meedoet met reizen met GPS. Kan met Flex ook.
https://ovpay.nl/nl/proef/treinreizen-met-gps
Helaas niet het geval, dat maakt het allemaal wel een stuk makkelijker inderdaad.

[ Voor 19% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 01-08-2022 15:50 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Ik wilde in ieder geval ergens op de dag langs de Wuppertal schwebebahn komen.
Eventueel als ik echt te ver weg raak, zoek ik een goedkope overnachting, maar in principe wilde ik het op 1 dagje houden.

En verder inderdaad mooie routes gewoon. Daarvoor zal ik eens op de kaart kijken.

[...]

Helaas niet het geval, dat maakt het allemaal wel een stuk makkelijker inderdaad.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ja ik ken hem!

Ik heb nu zelf vakantie, dus waarom niet zelf daarheen?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Opnieuw liet het back-upsysteem van ProRail duizenden treinreizigers in de steek. Urenlang reden er zondagavond geen treinen van en naar Rotterdam en Dordrecht. ,,Dit is de zoveelste computerblunder’’, zegt een strijdvaardige Maatschappij voor Beter OV. ,,Reizigers moeten erop aan kunnen dat bij problemen het vervangende systeem werkt.’’

Juist om grote problemen op het spoor te voorkomen, zijn vele systemen van spoorbeheerder ProRail dubbel uitgevoerd. Verleden jaar ging het echter twee keer mis met het back-upsysteem en zondagavond opnieuw.

Om half negen ‘s avonds was er een storing op de verkeersleidingspost in Rotterdam in één van de computers. Via deze computers komt belangrijke informatie binnen over onder andere de positie van de treinen in de regio. ,,Veiligheid gaat bij ons voor alles. Wij zijn de ogen van de machinist, die niet een kilometer vooruit kan kijken. Daarom rijden we niet als het niet veilig kan, hoe ongelooflijk vervelend dat ook is voor de reizigers’’, legt een woordvoerder van ProRail uit.

Door het back-upsysteem zouden de treinen echter weer snel moeten rijden. ,,Helaas heeft dit niet goed gefunctioneerd. Er wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaak, maar het lijkt of dit komt vanwege een fout in de software. Meerdere systemen werkten hierdoor niet meer.’’
Bron, en meer info: Chaos na opnieuw ‘computerblunder’ bij ProRail: ‘Het back-upsysteem moet werken’

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 16:03
Maasluip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Tussen 15 kV en 25 kV is dat verschil minimaal en gaat het echt geen miljarden extra kosten.
Klopt, alleen gebruiken we in Nederland nergens 15 kV AC. Ik reken de kleine stukjes grensbaanvak even niet mee. Zoals je schrijft is een upgrade naar 3 kV DC wel een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:46
@Dolan Maar lijnen die nu nog niet geëlektrificeerd zijn en wel aan bovenleiding toe zijn ga je toch niet met 3kV bovenleiding uitrusten? Daar beter meteen 25kV 50Hz.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Maasluip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:35:
Even een kleine update: paaltje bij Elten was buiten werking. Maar als die het wel gewoon deed lykt dat inderdaad prima met de tijd.

Emmerich heb ik niet geprobeerd (al kan dat makkelijk in de tijd), ik regel het later wel via de uitcheck gemist website. Andere reizigers hebben die in Emmerich wel gebruikt voor zover ik kon zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:58
Per toeval nog een site gevonden met de grote verschillen op spoorweggebied in Europa, let wel de site vermeldt dat die verouderd is en niet meer wordt voorzien van updates. Laatste update in 2018 (toch nog redelijk recent op spoorwegdomein)
• spanning bovenleiding
• beveiligingssysteem (hier lijkt mij de veroudering het hardst toegeslagen, ik zie nergens ETCS)
• vrijeruimteprofiel
• aan welke kant men rijdt
• spoorbreedte
• breedte van de pantograaf en welke geleidingsstrip (dit wist ik zelf niet dat hier een verschil in zat)
• welke koplampen er gebruikt worden

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

coyote1980 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:41:
@Dolan Maar lijnen die nu nog niet geëlektrificeerd zijn en wel aan bovenleiding toe zijn ga je toch niet met 3kV bovenleiding uitrusten? Daar beter meteen 25kV 50Hz.
Ik weet niet of het handig is om eilandjes met 25 kV te hebben. Daarbij is de infrastructuur voor 25 kV AC wel wat complexer dan 1,5 of 3 kV DC, het is niet erg efficient om dat voor een enkele lijn te doen als het niet moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Daarnaast (@ArcticWolf correct me if I'm wrong) is de combinatie 25kV + ATB ook niet (zomaar) mogelijk. Dus de dieseltreinen die er nog rijden, moeten dan verplicht omgebouwd worden naar ETCS.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De 50 Hz stoort op de 75 Hz draagfrequentie van ATB-EG inderdaad. Beide gaan via de spoorstaaf. Maar zijn er nog dieseltrajecten met ATB-EG? Daar is toch overal ATB-NG ingebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
Arator schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:31:
Per toeval nog een site gevonden met de grote verschillen op spoorweggebied in Europa, let wel de site vermeldt dat die verouderd is en niet meer wordt voorzien van updates. Laatste update in 2018 (toch nog redelijk recent op spoorwegdomein)
• spanning bovenleiding
• beveiligingssysteem (hier lijkt mij de veroudering het hardst toegeslagen, ik zie nergens ETCS)
• vrijeruimteprofiel
• aan welke kant men rijdt
• spoorbreedte
• breedte van de pantograaf en welke geleidingsstrip (dit wist ik zelf niet dat hier een verschil in zat)
• welke koplampen er gebruikt worden
Openrailwaymap laat ook e.e.a. zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De ombouwkosten voor 3kV voor NS bedragen ca. 2 miljard euro en een paar honderd miljoen voor ProRail (nieuwe gelijkrichters en transformators; de snelschakelaars, isolators en bedrading/kabels zijn reeds geschikt voor 3kV), een schijntje met de originele begroting om alles naar 25kV om te bouwen (150 miljard euro). Overigens is dat laatste technisch ook onmogelijk gebleken, het was onmogelijk om de bebouwing naast het spoor gegarandeerd te aarden waardoor er serieuze problemen ontstaan door de EMC die 25kV genereert.

@Heroic_Nonsense
25kV en ATB-EG kan niet nee.

@Maasluip in principe is emplacement Zutphen en Hengelo - Oldenzaal nog een dieseltraject, maar daar wordt PSSSL toegepast en Az-L90 gebruikt voor aanvullende detectie.

We gaan nu toe naar uitfaseren van spoorstroomloop detectie en de nieuwe standaard wordt Az-LM met ATB ES-lassen, waardoor het netto ES-lassen flink verminderd wordt.

Het is overigens maar de vraag of 15kV makkelijk om te bouwen is naar 25kV, geen flauw idee of de bestaande isolators, bedrading en bekabeling geschikt is voor die power bump... daarnaast moeten ook daar alle transformators vervangen worden en is het effect op EMC ook nog maar te bezien. In dat opzicht is de ombouw van 1500V naar 3000V DC een stuk "makkelijker".

[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 02-08-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:30:
De ombouwkosten voor 3kV voor NS bedragen ca. 2 miljard euro
En daarom moet er niet omgebouwd worden. De meerkosten van 3 kV bij 1,5 kV materieel is een schijntje en kan nooit in de orde van 3 miljoen per treinstel zijn (als ik goed tel aantal treinstellen VIRM+ICNG+SLT+SNG+FLIRT = 672).
Hengelo - Oldenzaal nog een dieseltraject,
Daar vergis je je ergens.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 02-08-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

En daarom moet er niet omgebouwd worden. De meerkosten van 3 kV bij 1,5 kV materieel is een schijntje en kan nooit in de orde van 3 miljoen per treinstel zijn (als ik goed tel aantal treinstellen VIRM+ICNG+SLT+SNG+FLIRT = 672).
Tja met alle PEAT kan het zomaar 3 miljoen per treinstel kosten.
[...]

Daar vergis je je ergens.
Zutphen - Hengelo - Oldenzaal rijdt dieselmaterieel (LINT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Tja met alle PEAT kan het zomaar 3 miljoen per treinstel kosten.
Ombouw ja. Maar dat zeg ik nu al de hele tijd: je moet niet ombouwen. Dat is het kapotrekenen van de case.
[...]

Zutphen - Hengelo - Oldenzaal rijdt dieselmaterieel (LINT)
Maar het is geen dieseltraject. Er rijdt daar genoeg elektrisch materieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Ombouw ja. Maar dat zeg ik nu al de hele tijd: je moet niet ombouwen. Dat is het kapotrekenen van de case.
Wat wil je dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zoals ik eerder zei: materieel bestellen met 3 kV en als er een voldoende installed base is kun je overschakelen.
Net zoals de NMBS ook geen enkel materieel ombouwt naar 25 kV maar nu wel lijn 162 aan het ombouwen is naar 25 kV. Dat is geen enkel probleem want ze hebben eerder al locs en treinstellen met 25 kV gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:54:
Zoals ik eerder zei: materieel bestellen met 3 kV en als er een voldoende installed base is kun je overschakelen.
Net zoals de NMBS ook geen enkel materieel ombouwt naar 25 kV maar nu wel lijn 162 aan het ombouwen is naar 25 kV. Dat is geen enkel probleem want ze hebben eerder al locs en treinstellen met 25 kV gekocht.
Multicourante locs / treinstellen kosten ook meer geld, dat is de hele reden waarom niet de hele ICNG vloot 3kV krijgt maar een paar stellen. Die NMBS locs zijn ook multicourant, dus linksom of rechtsom ben je gewoon meer geld kwijt of je het nou nu of straks doet.
Daarnaast ben je dan bezig met een 40 jaren plan of je moet treinstellen versneld gaan afschrijven (of alsnog ombouwen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Multicourante locs / treinstellen kosten ook meer geld, dat is de hele reden waarom niet de hele ICNG vloot 3kV krijgt maar een paar stellen.
Maar minder dan ombouwen. En de meerprijs voor 3 kV vanuit 1,5 kV is klein. Het enige extra is dat er voor 3 kV isolatie moet worden gemaakt. Voor beide spanningen wordt de DC omgevormd door elektronica en het maakt vrijwel niets of je dan met 1,5 of 3 kV begint
Daarnaast ben je dan bezig met een 40 jaren plan of je moet treinstellen versneld gaan afschrijven (of alsnog ombouwen).
Wat had het extra gekost om voor VIRM en de stoptreinen bij bestelling te specificeren dat ze ook onder 3 kV hadden kunnen rijden? Echt geen 3 miljard. En dat had je in die 40 jaar ook niet als afschrijving gehad. Daarbij: alle meerkosten heb je sowieso als je 3 kV materieel moet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

Wat had het extra gekost om voor VIRM en de stoptreinen bij bestelling te specificeren dat ze ook onder 3 kV hadden kunnen rijden? Echt geen 3 miljard. En dat had je in die 40 jaar ook niet als afschrijving gehad. Daarbij: alle meerkosten heb je sowieso als je 3 kV materieel moet bestellen.
Ja zo werkt het dus niet he.

Welkom bij de politiek (en bedrijfsleven)

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 02-08-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Maasluip schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:54:
Die 25kV is bij ons ook langzaamaan gegroeid. Als eerste werden er de HSL-lijnen mee uitgerust. En HSL 2 bleek dan wel een snellere route voor IC-treinen richting Luik. Op HSL 4 werd dan het station Noorderkempen geopend. Het eerste geschikte materieel (voor de HSL), buiten HS-materieel, waren goederenlocs, in 1997 aangekocht. Bij de splitsing van NMBS in een goederen- en passagierspoot, kreeg de passagierspoot dus ook van die locs. Rijtuigen eraan en gaan. Locs waren wel niet uitgerust met ETCS, dus voor op HSL4 werd gereden in een zogenaamde "kameel"-samenstelling, de loc ingesloten tussen dubbeldeksrijtuigen met stuurpost.
Van de MS96 zijn er ook 50 (van de 120) geschikt voor 25kV, omdat ze verbindingen reden naar Frankrijk. Voor de HS-lijnen zijn ze bij mijn weten niet gekeurd.
Dan de MS08 zijn er 90 van de 300 geschikt voor 25kV, die zijn specifiek gekocht om te rijden op HSL4 en de 25kV-lijnen in de Ardennen (lijnen 165,166 en 167), waar dit vroeger met dieselverkeer gebeurde.
Lijnen 165-166 waren vroeger 3kV-lijnen, maar werden omgevormd wegens een belangrijke goederencorridor (Athus-Meuse). En 3kV werd toch wel wat licht voor de goederentreinen van tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
Maasluip schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Ik weet niet of het handig is om eilandjes met 25 kV te hebben. Daarbij is de infrastructuur voor 25 kV AC wel wat complexer dan 1,5 of 3 kV DC, het is niet erg efficient om dat voor een enkele lijn te doen als het niet moet.
Er zijn eilandjes en eilandjes. In het geval van de noordelijke lijnen Leeuwarden-Groningen en Groningen-Ihrhove (de paars omcirkelde lijnen) lijkt van diesel naar 25kV 50Hz met wat ik lees de beste stap vooruit. Ook de Lelylijn meteen 25kV 50Hz maken is hierbij zinvol:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-wMsTL5OKo5c8l9aINUxmcY36g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/IxJK8F2CatDrJSWa9eHHFHLb.png?f=fotoalbum_medium

Zoals al opgemerkt was hoeft dit geen probleem op te leveren met de 1,5kV lijn uit Assen naar Groningen, omdat die eigen niet-doorgaande sporen heeft/krijgt tot in het Hoofdstation.

Je krijgt dan spanningssluizen bij Lelystad (op/afgaan Lelylijn), bij Heerenveen (voor IC die aftakt naar Leeuwarden) en bij Bad Nieuweschans/Ihrhove op de Duitse 15kV.

Het "eiland" zit dan gewoon aan de rand en is qua complexiteit goed behapbaar imo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0HVcY9-53G7qkBqZSaFl46U0HE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/T70ks55hy9ZKPqvgzPNgSMiO.png?f=fotoalbum_medium

En als je door wilt/kunt pakken, dan zou je als tweede stap Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen naar 25kV kunnen brengen terwijl je ook daar de infra onder handen neemt voor baanvakversnelling. Ook Zwolle-Emmen en Almere-Kampen.

Toegegeven, het is een "achterkant bierviltje" benadering van het probleem - hoe onhandig/duur het is om spanningssluizen in te bouwen weet ik niet - al heb je er in dit voorbeeld niet heel veel nodig. Materieel kun je er op afstemmen. De grotere complexiteit ontstaat als je bijvoorbeeld Almere-Zwolle wilt elektrificeren (tweede IJsselbrug zou je dan moeten overwegen).
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:09:
Daarnaast (@ArcticWolf correct me if I'm wrong) is de combinatie 25kV + ATB ook niet (zomaar) mogelijk. Dus de dieseltreinen die er nog rijden, moeten dan verplicht omgebouwd worden naar ETCS.
Vanaf 2030 hebben de Noordelijke lijnen ERTMS bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:09
coyote1980 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

En als je door wilt/kunt pakken, dan zou je als tweede stap Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen naar 25kV kunnen brengen terwijl je ook daar de infra onder handen neemt voor baanvakversnelling. Ook Zwolle-Emmen en Almere-Kampen.
Een punt is, Zwolle - Leeuwarden/Groningen bestaat niet als traject (fysiek natuurlijk wel),
Het is altijd Randstad- Leeuwarden/Groningen, via Zwolle. Ik denk dat heel veel reizigers niet blij worden van een knip (in Zwolle) van hun reis. Zeker niet zonder duidelijk voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@coyote1980 25kV en ATB-NG kan natuurlijk wel, wat op de noordelijke lijnen zit ;)

Ben zelf met het project ENL (ERTMS Noordelijke Lijnen) bezig en denk dat 2030 wel te halen valt :P

25kV heeft alleen nut op een goederencorridor en 200+, mocht de Lelylijn er ooit komen dan wordt deze 3kV DC.
Het aanleggen van AC bovenleidingsystemen is veel complexer dan DC systemen, omdat alle objecten binnen een straal van X meter rond de spoorlijn (gegarandeerd) geaard moeten worden. Dat is inderdaad te overzien bij volledig losse lijnen (HSL en Betuweroute) maar de Lelylijn gaat naar mijn weten door bebouwd gebied heen (Heerenveen en Emmeloord), daar kun je dan met enige moeite nog wel uit komen waarschijnlijk maar dat is bij bestaande lijnen al helemaal niet te doen.
Uitgangspunt is dat alle lijnen (incl. nieuwe) 3kV DC worden, behalve de HSL en Betuweroute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
@noppus Wat ik verwacht is het volgende. Als de Lelylijn er ligt zal de IC Breda-Randstad-Groningen/Leeuwarden hierlangs gaan. Zwolle zal met de Randstad verbonden worden met een IC Emmen-Zwolle-Hanzelijn-Randstad. Vanaf Groningen/Leeuwarden zal een IC over Zwolle en Utrecht rijden, maar nu met bestemmingen Eindhoven/Den Haag.

Maar los van dat, het moet toch mogelijk zijn om thv perrons in Zwolle de spanning op de bovenleiding om te gooien gecoordineerd met de machinist? En anders is een spanningssluis bij Herfte een mogelijkheid (als je doorpakt met 25kV).

@ArcticWolf Interessant, en ik las later in het ERTMS artikel dat men 2030 wilde beginnen met de uitrol - het zou mooi zijn als het er dan zelfs al kan liggen :)

Bij Emmeloord en Heerenveen zal de lijn zoveel mogelijk met de snelweg gebundeld worden aangelegd. In hoeverre alles binnen X meter aarden tot problemen zou leiden overzie ik als leek niet.

De Lelylijn moet in mijn ogen een deel worden van een HSL traject Brussel-Stockholm, waarbij de HSL-Zuid in feite wordt doorgetrokken en intensiever bereden gaat worden door niet langer een lijn naar eindpunt Amsterdam te zijn, maar onderdeel van een echte corridor te worden. Daarbij moet je minuten tijdwinst Lelystad-Groningen bij 320km/u tegen 200km/u zien als een optelsom met andere secties: als elke deelsectie "een paar minuten extra reistijd" krijgt wegens beknibbeling, dan zit er aan het einde zomaar een uur of meer extra reistijd op Brussel-Stockholm.

Vanaf Groningen naar Bremen ligt de Wunderline - deze is als HSL ongeschikt, maar met tweaks ;) is er wel wat van te maken. Ideaal voor de snelheid is een nieuw tracé, maar met nieuwe deel-secties en versnelling delen van het bestaand tracé (meer sporen, kruisingen ongelijkvloers, passeermogelijkheden bestaande stations) is een vlotte route hierlangs realiseerbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udENbphP8s3dzgbAuPDjsklWf7g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iLRxxypY3UgMfbJF3C3ygeQB.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

noppus schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Een punt is, Zwolle - Leeuwarden/Groningen bestaat niet als traject (fysiek natuurlijk wel),
Het is altijd Randstad- Leeuwarden/Groningen, via Zwolle. Ik denk dat heel veel reizigers niet blij worden van een knip (in Zwolle) van hun reis. Zeker niet zonder duidelijk voordeel.
Spanningssluis en tweespanningsmaterieel. Of hoe denk je dat dat nu met de ICE, Thalys of IC Direct gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
coyote1980 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:31:
@noppus
Maar los van dat, het moet toch mogelijk zijn om thv perrons in Zwolle de spanning op de bovenleiding om te gooien gecoordineerd met de machinist? En anders is een spanningssluis bij Herfte een mogelijkheid (als je doorpakt met 25kV).
De sectiescheiding tussen 3kV en 25kV te Antwerpen is lang genoeg om er een Thalys in kwijt te raken. Al meermaals heeft er daar een trein stil gestaan. Vooral de Fyra was hier kampioen in :+
We hebben meestal wel het geluk dat de trein tot stilstand wordt gebracht voordat beide panto's van het Thalysstel in de scheiding zit.

edit : dat zijn wel luchtscheidingen, dus geen bovenleiding. De scheiding op de grens op HSL heeft wel gewoon bovenleiding, en kan langs beide landen gevoed worden, maar dit is dan wel 25kV. Hebben jullie met de grensovergang met Duitsland geen overgang die gevoed kan worden met verschillende voltages?

[ Voor 18% gewijzigd door Arator op 03-08-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Arator schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

De sectiescheiding tussen 3kV en 25kV te Antwerpen is lang genoeg om er een Thalys in kwijt te raken. Al meermaals heeft er daar een trein stil gestaan. Vooral de Fyra was hier kampioen in :+
We hebben meestal wel het geluk dat de trein tot stilstand wordt gebracht voordat beide panto's van het Thalysstel in de scheiding zit.
Ik herinner mij genoeg berichten over treinen die in spanningssluizen tot stilstand kwamen. Vandaar het idee om het bij stilstand te doen:
  • Oude spanning van bovenleiding af
  • Treinstel om van oude naar nieuwe spanning
  • Nieuwe spanning op de bovenleiding
Maar daar zal ongetwijfeld nog wel meer bij komen kijken als je in de details duikt, anders werd het vast al vaker gedaan. ;)
edit : dat zijn wel luchtscheidingen, dus geen bovenleiding. De scheiding op de grens op HSL heeft wel gewoon bovenleiding, en kan langs beide landen gevoed worden, maar dit is dan wel 25kV. Hebben jullie met de grensovergang met Duitsland geen overgang die gevoed kan worden met verschillende voltages?
Daar kan ik geen antwoord op geven. Bij Nieuweschans in elk geval niet - Groningen-Duitsland is nu nog een diesellijn.

[ Voor 22% gewijzigd door coyote1980 op 03-08-2022 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
Wat betreft standaardisatie is dit een leuk filmpje dat Europa een spiegel voorhoudt:

Laat ook zien dat het goed is om niet in eilandjes per land te denken maar alle landen naar één standaard toe te laten werken op het gebied van:
  • Spoorbreedte
  • Spanning
  • Spoorbeveiliging
  • Gebruiksgemak (tickets & servcie)
Eigenlijk hebben we het alleen op het gebied van spoorbreedte (Europees) al best goed voor elkaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

Hebben jullie met de grensovergang met Duitsland geen overgang die gevoed kan worden met verschillende voltages?
Alle geëlektrificeerde overgangen met Duitsland waren met omschakelbare bovenleiding in een grensstation: Bad Bentheim, Emmerich en Venlo.
Emmerich is nu omgebouwd, daar heb je twee spanningsscheidingen op de vrije baan. Vanuit Arnhem eerst van 1500V naar 25 kV van de Betuweroute, dan naar 15 kV in Duitsland.

België was altijd makkelijk: ouder Belgisch materieel kon gewoon op 1500V werken, zij het met beperkt vermogen. Dat was ook de bedoeling met de Desiro, maar Siemens heeft dat verkloot en NMBS heeft er nooit een punt van gemaakt. Desiro schakelt af als de spanning te laag wordt, en dat is meer dan 1800V.

[ Voor 22% gewijzigd door Maasluip op 03-08-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coyote1980 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:31:
@ArcticWolf Interessant, en ik las later in het ERTMS artikel dat men 2030 wilde beginnen met de uitrol - het zou mooi zijn als het er dan zelfs al kan liggen :)

Bij Emmeloord en Heerenveen zal de lijn zoveel mogelijk met de snelweg gebundeld worden aangelegd. In hoeverre alles binnen X meter aarden tot problemen zou leiden overzie ik als leek niet.
Hoe weet je dat? De voorstudie is net gegund aan het IB, enige wat er bekend is, is een lijn vanuit scrum sessie vanuit het ministerie en wat kengetallen wat het moet gaan kosten + vervoersprognose.
Vanuit ProRail haak ik meestal aan bij de grote projecten en heb vooralsnog geen startdatum gehoord in ieder geval.
Over de kruising bij Heerenveen zijn nog duizenden vraagtekens in ieder geval.
De Lelylijn moet in mijn ogen een deel worden van een HSL traject Brussel-Stockholm, waarbij de HSL-Zuid in feite wordt doorgetrokken en intensiever bereden gaat worden door niet langer een lijn naar eindpunt Amsterdam te zijn, maar onderdeel van een echte corridor te worden. Daarbij moet je minuten tijdwinst Lelystad-Groningen bij 320km/u tegen 200km/u zien als een optelsom met andere secties: als elke deelsectie "een paar minuten extra reistijd" krijgt wegens beknibbeling, dan zit er aan het einde zomaar een uur of meer extra reistijd op Brussel-Stockholm.

Vanaf Groningen naar Bremen ligt de Wunderline - deze is als HSL ongeschikt, maar met tweaks ;) is er wel wat van te maken. Ideaal voor de snelheid is een nieuw tracé, maar met nieuwe deel-secties en versnelling delen van het bestaand tracé (meer sporen, kruisingen ongelijkvloers, passeermogelijkheden bestaande stations) is een vlotte route hierlangs realiseerbaar:

[Afbeelding]
De Lelylijn wordt uitgelegd op 200km/u, hoger heeft weinig nut als je geen gebruik kan maken van de snelheid.
In principe hebben we van de HSL geleerd dat de meerwaarde tussen 200 en 300 te verwaarlozen is tussen Amsterdam en Rotterdam. En gezien het aantal stops op de Lelylijn, zelfs gecombineerd met doorgaande IC's is het kosten en onderhoudstechnisch niet verantwoord om die lijn op 300 te leggen.

Even op de dienstregeling terugkomende is de huidige prognose dat Eindhoven via Rotterdam over de HSL aan Groningen wordt gekoppeld. Vraag me niet waarom, want ik ontwerp geen dienstregelingen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
ArcticWolf schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:23:
[...]

Hoe weet je dat? De voorstudie is net gegund aan het IB, enige wat er bekend is, is een lijn vanuit scrum sessie vanuit het ministerie en wat kengetallen wat het moet gaan kosten + vervoersprognose.
Vanuit ProRail haak ik meestal aan bij de grote projecten en heb vooralsnog geen startdatum gehoord in ieder geval.
Over de kruising bij Heerenveen zijn nog duizenden vraagtekens in ieder geval.
Weten niet, maar met de gevoeligheid rond natuurgebieden doorkruisen verwacht ik dat bundelen met snelwegen een eenvoudiger realisatie tot gevolg zal hebben dan dwars door natuur heen - of je moet daar hele dure kunstwerken voor gaan aanleggen.
[...]

De Lelylijn wordt uitgelegd op 200km/u, hoger heeft weinig nut als je geen gebruik kan maken van de snelheid.
In principe hebben we van de HSL geleerd dat de meerwaarde tussen 200 en 300 te verwaarlozen is tussen Amsterdam en Rotterdam. En gezien het aantal stops op de Lelylijn, zelfs gecombineerd met doorgaande IC's is het kosten en onderhoudstechnisch niet verantwoord om die lijn op 300 te leggen.

Even op de dienstregeling terugkomende is de huidige prognose dat Eindhoven via Rotterdam over de HSL aan Groningen wordt gekoppeld. Vraag me niet waarom, want ik ontwerp geen dienstregelingen :P
Als de Lelylijn een deel van Brussel-Hamburg kan worden dan zullen die treinen aan de Lelylijn alleen een stop in Groningen maken. De rest van het tracé kan bij Lelystad met 160km/u aanvangssnelheid naar 250/320 km/u worden versneld en dat kan dan ook een deel van de route worden volgehouiden. Weesp-Lelystad naar 4 sporen kan op meerdere manieren: langs het bestaande spoor, of gebundeld met de A6. Bij bundeling met de A6 (op termijn) kun je al eerder een hoge snelheid halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coyote1980 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:29:
[...]

Als de Lelylijn een deel van Brussel-Hamburg kan worden dan zullen die treinen aan de Lelylijn alleen een stop in Groningen maken. De rest van het tracé kan bij Lelystad met 160km/u aanvangssnelheid naar 250/320 km/u worden versneld en dat kan dan ook een deel van de route worden volgehouiden. Weesp-Lelystad naar 4 sporen kan op meerdere manieren: langs het bestaande spoor, of gebundeld met de A6. Bij bundeling met de A6 (op termijn) kun je al eerder een hoge snelheid halen.
Ik dacht dat ik eigenwijs was... De Lelylijn wordt geen 200+. Het heeft er niks mee te maken dat een trein het eventueel wel of niet kan halen het heeft alleen geen nut. De meerkosten en problemen die 200+ veroorzaken (die exclusief zijn voor Nederland) zijn het niet waard om een nieuwe lijn op dergelijke snelheden uit te leggen, tenzij het enorme meerwaarde heeft voor de dienstregeling. Maar die zijn er niet op dit moment en naar mijn weten heeft DB Netz geen plannen om überhaupt Hamburg aan Nederland te koppelen met een hogere snelheid.
Overigens wordt de Wunderline nu al ge-upgrade naar 120km/u met zeer veel tegenslagen weer.

En de Flevolijn is al 160km/u gereed gemaakt (vanaf Weesp aansluiting) vorig jaar, maar daar ligt nog geen ERTMS.

Weesp is weer een ander verhaal maar het past allemaal niet en zolang Zuidasdok niet loopt zal Weesp ook niet aangepakt worden.
Daarnaast zijn de GPP's bij Weesp aansluiting vol dus een 4 sporigheid naar Almere via Weesp is op dit moment toch een no-go. Enige andere optie is bij de Watergraafsmeer rechtdoor richting Almere... maar daar lopen op dit moment geen actieve studies naar.

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 03-08-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
@ArcticWolf eigenwijs zal ik niet ontkennen. ;) Mijn drijfveer in dit alles is tweeledig: eindelijk snelle verbindingen tussen de Randstad (en verder ri. Brussel/Parijs) vanuit Noord Nederland, en een veel betere ontsluiting naar Scandinavië / Noord-Duitsland vanuit de Randstad om OV een betere internationale reisoptie te laten zijn. Deze twee idealen zijn prima met een snelle Lelylijn te combineren, en zeker voor die tweede drijfveer is 200+ wenselijk.

Dat slappe bodem daarbij een grote uitdaging is ben ik mij van bewust, ik ben benieuwd of we voldoende expertise hebben om daar goede oplossingen voor te bouwen en te onderhouden of dat daar een kennisgat zit. Ik ben geen bouwkundige, dus kan zelf niet inschatten in hoeverre met heipalen een 250 of 320 km/u traject realiseerbaar is. Ik hoop het, maar dat is wensdenken van mijn kant.

Voormalig Duits staatssecretaris Enak Ferleman heeft aangegeven dat een snelle lijn Hamburg-Amsterdam over Groningen niet aan de orde was vanwege te weinig inwoners ten westen van Bremen - kanttekening daarbij is dat de Lelylijn destijds nog niet in de regeerplannen stond. Inmiddels is Ferleman vervangen en door Wissing, en is er een TEN-T aanvraag voor de Lelylijn ingediend. Ik meen ooit gelezen te hebben dat er minimaal twee landen samen voorstellen voor TEN-T aanvullingen moeten indienen, maar dat weet ik niet zeker.

Overigens, als je naar 200+ kijkt laat dit onderzoek in Zweden (in het Zweeds) zien dat de meerkosten van 320 km/u infra binnen 15 jaar terugverdiend zouden zijn t.o.v. 250 km/u. Waarom 320 km/u lagere exploitatiekosten kent is mij alleen niet duidelijk geworden:
Afbeeldingslocatie: https://www.vastsvenskahandelskammaren.se/optimized/media-large/globalassets/formular/infrastruktur/rapporter/acku-kostnad-250-320.jpg

Wat viersporigheid rond Almere betreft, mijn hoop is dat er vanaf Amsterdam-Zuid extra (passeer)sporen naar Diemen komen die na Diemen een nieuw tracé langs de A1 naar de Hollandse Burg voeren. Vanaf daar zijn meerdere opties mogelijk:
  • Die extra sporen kun je de Flevolijn in zijn geheel laten volgen
  • Je kunt ze na Almere thv A6 op-/afrit 8 (Oostvaarders) met de A6 bundelen (dan sla je Lelystad over)
  • Je kunt vanaf Hollandse Brug de A6 volgen (maar dan sla je Almere en Lelystad over)
Wat handig is hangt af van wat je er overheen wilt laten rijden. Voor alleen Lelylijn tot Groningen is de eerste optie prima. Bij een HSL en/of cargo-corridor functie worden de tweede en derde optie wellicht interessanter.

De upgrade van de Wunderline naar 120/130 is super als regionale spoorlijn, maar voor een hoogwaardige internationale IC zou 160 (dan mogen gelijkvloerse overwegen in Duitsland meen ik nog) of 200 het streven moeten zijn. TEN-T schrijft meen ik zelfs 160 km/u voor als baanvaksnelheid, al weet ik niet op welk moment dat gerealiseerd zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tja het enige wat ik kan zeggen dat er geen (actieve) plannen zijn om dat te realiseren.

Die Zweedse studie gaat hier niet op; de reizigers prognoses zijn heel anders dan die in dat onderzoek zijn gebruikt en de bouwkundige problemen zijn anders. Daarom zei ik ook problemen "exclusief voor Nederland".
De combinatie met betonbanen en deze ondergrond icm trillingen zorgt voor zeer complexe problemen die de meerkosten niet waard zijn. Je kan dus niet zomaar een Zweeds onderzoek voor de terugverdientijd gebruiken.

Met betrekking tot Almere; Wat wil je met die 4-sporigheid bereiken dan? Volgens mij heeft er nog nooit iemand gesproken over een 4-sporige Flevolijn... de vervoerswaarde daarvoor is veel te laag. Zelfs Utrecht - Arnhem redt het niet (zeker niet zonder goederen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Ik snap dat er geen (actieve) plannen zijn.

Mijn aanleiding voor 4 sporen Flevolijn is dat het nu geen goederenroute is (bij mijn weten). De lijn kan gebruikt gaan worden om goederen tussen Antwerpen/Rotterdam/Amsterdam enerzijds en Bremen/Hamburg/Scandinavië anderzijds te verbinden - maar nu buiten het Roergebied om.

Daarnaast kunnen, mits een Wunderline 2.0 gepland wordt, snelle internationale reizigerstreinen naar Hamburg/Scandinavië hierlangs. Dat samen met meer sprinters naar Almere gaat imo met de huidige 2 sporen nooit lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:43
Wunderlinie één van de argumenten waarmee de Groningse lobby paait. Jongens tussen Osnabrück en Bremen/Hamburg is het volle pulle 200km/h. Er is nieuwe SFS gepland tussen Bielefeld-Hamburg en Hannover-Hamburg/Bremen. DB-netz gaat echt in geen enkel geval miljarden investeren voor die anderhalve man en paardenkop tussen Groningen en Bremen . Zelfs de Lelylijn kan wel eens een “White Elephant” worden. Gebaseerd op de huidige data is de dagelijkse vervoervraag tussen Randstad niet enorm in vergelijking met Zwolle en verhoudingsgewijs andere plaatsen in het Oosten. Leeuwarden is wat betreft reizigersaantallen niet meer dan een insignificant regionaal station. Groningen smeekt al jaren om een snelle verbinding en de vraag en potentie is er. Maar Zwolle is de belangrijk om te worden overgeslagen. Een upgrade tussen Groningen-Zwolle via Assen naar 200km/h of een nieuwe lijn Groningen-Heerenveen en Heerenveen-Zwolle updaten naar 200km/h is op korte termijn een betere investering dan een complete Lelylijn. Maar ik moet er wel bij zeggen dat kostentechnisch de Lelylijn wel eens gunstiger uitpakken dan een upgrade van het bestaande spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Groningen en Leeuwarden zijn al een half uur dichter bij Amsterdam komen liggen met de Hanzelijn.
Maar ja, wie wil er nu van Amsterdam naar Groningen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
Maasluip schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:29:
Groningers :Y)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:22
coyote1980 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:44:

Mijn aanleiding voor 4 sporen Flevolijn is dat het nu geen goederenroute is (bij mijn weten). De lijn kan gebruikt gaan worden om goederen tussen Antwerpen/Rotterdam/Amsterdam enerzijds en Bremen/Hamburg/Scandinavië anderzijds te verbinden - maar nu buiten het Roergebied om.
Op zich doet een beetje vrachtschip Rotterdam - Hamburg in een dag tijd. Dus ik weet niet of het nou de moeite waard is om daar speciaal een spoorverbinding voor aan te leggen, zeker gezien de goederen gewoon in het vrachtschip kunnen blijven en dan niet in Rotterdam overgeladen hoeven te worden.

Maar een beetje visie op sterk verbeterde Europese spoorverbindingen, bij voorkeur over HSL, zou wel mooi zijn. Zeker nu er niet economische doelen bijkomen zoals het vervangen van vervoer per vliegtuig ivm het milieu zou een spoorlijn als Amsterdam - Hamburg (en door naar Denemarken) gewoon op tafel mogen liggen zonder alleen naar de nationale en regionale vraagstukken te kijken.
Als we dan vanuit de EU visie alle gewenste verbindingen in kaart brengen en in 1 overzicht plaatsen waar de knelpunten liggen dan kan je ook kijken naar wat je wel makkelijk kan doen ipv alles direct af te schieten.
Nu wil niemand investeren in Groningen - Bremen, maar misschien wel als onderdeel van die grotere lijn waarbij dat misschien wel het stuk is dat wel makkelijk een upgrade kan krijgen naar 300+ km/h wat vervolgens wel baat heeft in het grotere geheel en de Lelylijn gewoon 200 km/h kan blijven (maar de investering van 300 km/h misschien ook wel waard is als je binnen een uur non-stop van Groningen naar Amsterdam kan, en ook nog eens naar Hamburg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Autonoesis Upgrade van de bestaande lijnen is wel onderzocht maar idd kostentechnisch niet echt handig gebleken. Het gaat hem voornamelijk in de baanlichaam verbreding, bovenleiding en overweg saneringen (= tunneltjes bouwen) zitten.
De vervoersprognose van de Lelylijn is ook een beetje een wassenneus... er wordt gedaan alsof het 25.000 nieuwe reizigers zijn, maar een groot deel gaat over de bestaande lijnen die daar dan weer vanaf gaan. Maar de politiek vond het leuk om te smijten met een idee die nog in theorie een positieve businesscase heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Groningen en Leeuwarden zijn al een half uur dichter bij Amsterdam komen liggen met de Hanzelijn.
Door een kruisstation bij Heerenveen aan te leggen gaat natuurlijk Friesland er ook op vooruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
ArcticWolf schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:36:
Met betrekking tot Almere; Wat wil je met die 4-sporigheid bereiken dan? Volgens mij heeft er nog nooit iemand gesproken over een 4-sporige Flevolijn... de vervoerswaarde daarvoor is veel te laag. Zelfs Utrecht - Arnhem redt het niet (zeker niet zonder goederen).
Aanhakend hierop denk ik dat Almere zelf wel baat kan hebben bij vier sporen om een soort van stadsbaan te realiseren tussen Poort en Oostvaarders. Als je die in het zuiden kan verlengen richting Haven (2-sporig), heb je denk ik wel een goed potentieel met 150k inwoners. Dit verlicht ook de druk op de sprinters naar Amsterdam en Utrecht. Het probleem daaraan is (naast dat er niet gereserveerd is) dat Almerianen (ook) niet naar Almere willen, maar naar Utrecht en Amsterdam. Dat betekent dat een groot deel van de reizigers liever de sprinter pakt dan een IC.

Die sprinters zitten overvol n daarvan zou je er meer willen hebben, maar omdat het ook een corridor is (zeker als de Lelylijn er komt), is er geen ruimte voor meer sprinters en erger nog, zitten de sprinters de uitbreiding van de IC’s in de weg.

Almere wordt dus echt wel een flessenhals, dus dat zou betekenen dat daar ook een oplossing voor moet komen. Ik weet niet hoe lang je dat zonder nieuwe infra nog logistiek kan oplossen (de IC’s laten stoppen in Poort bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Yankovic schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Op zich doet een beetje vrachtschip Rotterdam - Hamburg in een dag tijd. Dus ik weet niet of het nou de moeite waard is om daar speciaal een spoorverbinding voor aan te leggen, zeker gezien de goederen gewoon in het vrachtschip kunnen blijven en dan niet in Rotterdam overgeladen hoeven te worden.

Maar een beetje visie op sterk verbeterde Europese spoorverbindingen, bij voorkeur over HSL, zou wel mooi zijn. Zeker nu er niet economische doelen bijkomen zoals het vervangen van vervoer per vliegtuig ivm het milieu zou een spoorlijn als Amsterdam - Hamburg (en door naar Denemarken) gewoon op tafel mogen liggen zonder alleen naar de nationale en regionale vraagstukken te kijken.
Als we dan vanuit de EU visie alle gewenste verbindingen in kaart brengen en in 1 overzicht plaatsen waar de knelpunten liggen dan kan je ook kijken naar wat je wel makkelijk kan doen ipv alles direct af te schieten.
Nu wil niemand investeren in Groningen - Bremen, maar misschien wel als onderdeel van die grotere lijn waarbij dat misschien wel het stuk is dat wel makkelijk een upgrade kan krijgen naar 300+ km/h wat vervolgens wel baat heeft in het grotere geheel en de Lelylijn gewoon 200 km/h kan blijven (maar de investering van 300 km/h misschien ook wel waard is als je binnen een uur non-stop van Groningen naar Amsterdam kan, en ook nog eens naar Hamburg).
Hamburg - Scandinavië is een project uit TEN-T als Vogelfluglinie. Baansnelheid grotendeels 200km/u, enkel het stukje in Denemarken zou een baansnelheid krijgen van 250km/u. Aan de Fehmarnbeltverbinding, de tunnel onder de Oostzee tussen Denemarken en Duitsland, is men in 2020 aan begonnen. Einde werd verwacht in 2028, maar is reeds een jaartje opgeschoven.

Edit : als ik ga kijken naar de verschillende core-corridors die er zijn opgesteld in TEN-T, zou ik inzetten op Hannover. Daar komen corridors C2 (Northsea-Baltic), C4 (Orient-East-Med) en C5 (Scandinavian - Mediterranean) samen qua railverbindingen. Het noorden van Nederland heeft al een corridor-verbinding naar Bremen, maar dat is per boot :P
https://ec.europa.eu/tran...rs_ALL_web19_05_2017b.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Arator op 03-08-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
Van Groningen naar Amsterdam Zuid: In 1999: 2 uur 16 minuten, nu 1 uur en 58 minuten. Dus ruim een kwartier. Gaat nog 75 seconden vanaf met de verruiming van de boog in Hoogeveen.

Wat mij betreft en als we dan toch aan het kaartstaren zijn: gewoon vanaf Wijster in 1 klap rechtdoor op nieuw 160 km/h spoor naar Punthorst! Dan kunnen de boogjes van Hoogeveen, Meppel en Staphorst allemaal vermeden worden en pak je zomaar nog een keer 10-15 minuten, de bestaande lijn blijft voor de stoptreinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:06
[...]

Dat komt omdat de Airport Sprinter alle keercapaciteit bij Hoofddorp gaat opeisen. De meeste IC's die nu dus nog in Schiphol eindigen en in Hoofddorp keren (3100, 3500), zullen moeten doorrijden en gaan dat dan doen in plaats van de huidige 700/1800 en 2400. Die laatsten moeten op hun beurt dus weer na Schiphol via de HSL naar Rotterdam worden afgebogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:04
Extraxyz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

Dat komt omdat de Airport Sprinter alle keercapaciteit bij Hoofddorp gaat opeisen. De meeste IC's die nu dus nog in Schiphol eindigen en in Hoofddorp keren (3100, 3500), zullen moeten doorrijden en gaan dat dan doen in plaats van de huidige 700/1800 en 2400. Die laatsten moeten op hun beurt dus weer na Schiphol via de HSL naar Rotterdam worden afgebogen.
Deze airportsprinters keren dan toch gewoon op de twee keersporen vlak na Hoofddorp. IC's kunnen nog keren op het opstelterrein Hoofddorp.

Die doorkoppelingen van de IC's gebeurt omdat de IC direct niet meer keren op Centraal en door moeten gaan naar Zuid en daar is weinig keermogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:06
handoff schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

Deze airportsprinters keren dan toch gewoon op de twee keersporen vlak na Hoofddorp. IC's kunnen nog keren op het opstelterrein Hoofddorp.

Die doorkoppelingen van de IC's gebeurt omdat de IC direct niet meer keren op Centraal en door moeten gaan naar Zuid en daar is weinig keermogelijkheid.
Dat is de andere helft van de nieuwe lijnvoering inderdaad, maar starten/eindigen op Zuid is in principe nog wel mogelijk door te keren op Diemen Zuid of zelfs via die kant naar de Watergraafsmeer te gaan. Die aansluiting staat als het goed is ergens in 2024 op de planning om verbouwd te worden waardoor treinen daar sneller vandaan/naartoe kunnen rijden.

De APS keren inderdaad op de middelste keersporen, maar die rijweg blokkeert evengoed de route naar het opstelterrein. In combinatie met de opvolgtijden op het opstelterrein kun je 6, hooguit 7 treinseries keren te Hoofddorp. Straks zijn dat dan alleen al 5 sprinterseries (4 Airport Sprinters en waarschijnlijk de 3300 aangezien die ook over de westtak rijdt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13

Luke!

#Treinbaas
coyote1980 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:44:

Er rijdt geen enkele goederentrein planmatig tussen Amsterdam/Rotterdam en Bremen/Hamburg of hoger. Alleen vanuit België wel een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:16
Extraxyz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:37:
[...]

Dat is de andere helft van de nieuwe lijnvoering inderdaad, maar starten/eindigen op Zuid is in principe nog wel mogelijk door te keren op Diemen Zuid of zelfs via die kant naar de Watergraafsmeer te gaan. Die aansluiting staat als het goed is ergens in 2024 op de planning om verbouwd te worden waardoor treinen daar sneller vandaan/naartoe kunnen rijden.

De APS keren inderdaad op de middelste keersporen, maar die rijweg blokkeert evengoed de route naar het opstelterrein. In combinatie met de opvolgtijden op het opstelterrein kun je 6, hooguit 7 treinseries keren te Hoofddorp. Straks zijn dat dan alleen al 5 sprinterseries (4 Airport Sprinters en waarschijnlijk de 3300 aangezien die ook over de westtak rijdt).
Zou je dan niet de sporensituatie aan de zuidkant van Hoofddorp wat kunnen verbeteren? Met al die geklemde wissels ziet dat er ook niet bepaald heel handig uit zo op het oog. En je kunt ook niet gelijktijdig van spoor 2 naar de keersporen en spoor 1 naar Opstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Kunnen ze die voor old time's sake niet doorrijden naar Horst-Sevenum? Goed, het is een andere route, maar een trein Horst-Sevenum - Groningen is historisch verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Luke! schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:42:
[...]

Er rijdt geen enkele goederentrein planmatig tussen Amsterdam/Rotterdam en Bremen/Hamburg of hoger. Alleen vanuit België wel een en ander.
Vanuit Antwerpen heb je inderdaad GreenCargo die direct op Malmö rijdt. Momenteel wordt overigens slechts 8-11 procent van de containers in Antwerpen en Rotterdam per spoor doorvervoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dennistd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 01:41:
[...]

Zou je dan niet de sporensituatie aan de zuidkant van Hoofddorp wat kunnen verbeteren? Met al die geklemde wissels ziet dat er ook niet bepaald heel handig uit zo op het oog. En je kunt ook niet gelijktijdig van spoor 2 naar de keersporen en spoor 1 naar Opstel.
Dat project loopt en zou volgens mij relatief kort in de toekomst in uitvoering moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:45

NMH

Moderator General Chat
Foutje, bedankt:
NS vergeet station Amsterdam Zuid te openen, reizigers gedupeerd

Reizigers op treinstation Amsterdam Zuid hebben vanochtend rond 06.00 uur voor gesloten rolluiken gestaan: door miscommunicatie tussen de NS en een beveiligingsbedrijf waren die nog niet open, terwijl de treinen al wel reden. Het station was uiteindelijk zo'n 45 minuten later dan gepland volledig toegankelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 22:28

Qu3st

Korte video van de buitendienststelling bij Culemborg van de afgelopen 3 weken. Machtig mooi apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Het treinverkeer bij Leiden Centraal is ontregeld door een scheur in een puntstuk van een wissel. De NS meldt dat er tot 23.30 uur tussen Hoofddorp en Leiden geen treinverkeer mogelijk is.

Leiden is een belangrijk treinknooppunt en daardoor is op andere plekken maar beperkt treinverkeer mogelijk. Het is door de verstoring extra druk tussen Schiphol en Rotterdam. Op het traject tussen Amsterdam en Lelystad is het eveneens erg druk.

Verder rijden er op het traject tussen Leiden en Den Haag minder intercity's. De verwachting is dat dit probleem rond 15.00 uur is opgelost. De NS heeft op het stuk tussen Leiden en Hoofddorp stopbussen ingezet.
Aldus https://www.nu.nl/binnenl...oor-scheur-in-wissel.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

sus

is druk :+

Wat doe je als tijdens spoorwerkzaamheden de benodigde dieselloc niet beschikbaar is? Dan zetten we er old-skool stoom voor:

Afgelopen maand in Duitsland :)

[ Voor 16% gewijzigd door sus op 09-08-2022 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Spoorgerelateerd. Sort of. Meer een WTF...
22 jaar nadat een Indiase man 24 eurocent te veel had betaald voor twee treintickets, heeft hij van de rechter gelijk gekregen: de Indiase spoorwegen moeten hem het bedrag, met rente, terugbetalen. Dat meldt de BBC.

In 1999 nam Tungnath Chaturvedi (66) de trein van de Indiase stad Mathura naar Moradabad. Hij kocht twee tickets, die normaal 35 roepies per stuk kostten. Toen hij de verkoper 100 roepies gaf, kreeg hij maar 10 roepies terug in plaats van 30. Chaturvedi zei tegen de verkoper dat hij een fout had gemaakt, maar kreeg zijn wisselgeld (van omgerekend 24 eurocent) niet terug.

Daarom besloot Chaturvedi, die advocaat is, een rechtszaak aan te spannen tegen de Noordoostspoorweg, een onderdeel van de Indiase spoorwegen.

"Ik heb meer dan honderd zittingen bijgewoond voor deze zaak", zei Chaturvedi tegen de BBC. De zaak duurde jaren vanwege het trage tempo van de Indiase rechterlijke macht. Ook probeerde de spoorwegmaatschappij de zaak te laten seponeren.

Na het lange juridische gevecht kreeg Chaturvedi eindelijk gelijk. De rechter oordeelde dat de spoorwegen hem een boete van omgerekend 182 euro moeten terugbetalen. Daar komt het bedrag van de kaartjes nog bovenop, met 12 procent rente. Weigert de spoorwegmaatschappij het bedrag binnen dertig dagen te betalen, dan gaat de rente omhoog naar 15 procent.
Aldus https://www.nu.nl/buitenl...m-24-cent-wisselgeld.html

Ik zie het al helemaal voor me..... :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:06

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
In Londen werkt het prima met mijn bankpas. Scheelt weer een Blue Oystercard.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

En als je dan met zo'n Blue Oystercard door de poortjes loopt?

Don't fear the beeper?

offtopic:
"I need more cowbell! Yes, I am THE Bruce Dickinson."

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

AW_Bos schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

offtopic:
* Raven denkt telkens aan een bepaalde bar bij het lezen/horen van Blue Oystercard _O-

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.nu.nl/economi...d-gaat-met-cao-eisen.html
Ik merk dat mijn reactie op zulke berichten inmiddels "O. Alweer?" is. Wij hebben kaartjes gekregen voor een dagje uit op zaterdag de 20e. Wilde eigenlijk een hotelletje boeken voor de nacht van de 19e op de 20e, maar ik denk dat dat maar een last minute zal moeten worden. :)

Ze wisselen elkaar wel mooi af. Het ene jaar ProRail, het jaar daarna NS.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De NS kan niet aan de cao-eisen voldoen en legt het ultimatum van de vakbonden naast zich neer. Het spoorwegbedrijf laat weten in een moeilijke financiële situatie te zitten en wijst de bonden erop dat hun eisen leiden tot een loonsverhoging van maar liefst 20 procent. Dat staat in een brief van de NS aan de vakbonden die NU.nl in handen heeft.

"We begrijpen de zorgen van onze collega's over onder meer de krappe arbeidsmarkt, financiële situatie en werk-privébalans heel goed. De waardering voor onze collega's in een voor ieder onzekere tijd, willen we daarom graag laten terugkomen in de nieuwe cao", aldus de NS.

Het bedrijf roept de bonden op aan tafel te komen. "We zien op dit moment nog voldoende aanknopingspunten om het cao-overleg voort te zetten en op verschillende onderdelen verbeterde en gewijzigde afspraken te maken."

De bonden hadden de NS tot vrijdag 16.00 uur de tijd gegeven om in te gaan op de cao-eisen, anders zouden er definitief acties volgen. De NS dreigt met een kort geding als de bonden hun acties toch doorzetten.
Bron: NS kan niet aan ultimatum vakbonden voldoen en dreigt met kort geding

Edit:
Werknemers van de NS leggen binnenkort massaal het werk neer nu er definitief geen cao-akkoord is bereikt met de vakbonden. Het gaat onder meer om estafettestakingen in bepaalde regio's tot het landelijk platleggen van het spoor.

Volgens de FNV zullen de voorbereidingen gewoon doorgaan, ondanks het dreigement van de NS om naar de rechter te stappen. "De NS komt niet tegemoet aan onze eisen, dus de acties zijn rechtmatig", zegt een woordvoerder.

De vakbonden kunnen nog niet aangeven wanneer de eerste acties en stakingen plaatsvinden.
Aldus NS-medewerkers zetten acties en stakingen door na verlopen ultimatum

[ Voor 23% gewijzigd door wildhagen op 12-08-2022 16:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik ben benieuwd wat een rechter hiervan vindt? Staken is gewoon een recht.
Ik kan mij geen gevallen herinneren waarbij een rechter een staking verbood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:38
AW_Bos schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:25:
Ik ben benieuwd wat een rechter hiervan vindt? Staken is gewoon een recht.
Ik kan mij geen gevallen herinneren waarbij een rechter een staking verbood?
Legio voorbeelden om diverse redenen dat het verboden kan worden door de rechter. Of dat in dit geval gebeurd geen idee, de stakingen bij ProRail vorig jaar zijn ook doorgegaan.

https://www.trouw.nl/nieu...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

https://www.volkskrant.nl...en-bij-schiphol~b79492b0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQqOE-wBgD_q2khk4PLo9Xk_oU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9PB4CS2pVxmPyxmsx0BVf1y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgmpibplJwZkhVYlgx-mTkO1rYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LA7OII4AdrMKzvPV5CTRxZMA.jpg?f=fotoalbum_large
Dit stond vandaag in Antwerpen-Centraal. Is aan zijn homologatieritten voor België bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Arator schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit stond vandaag in Antwerpen-Centraal. Is aan zijn homologatieritten voor België bezig.
En nog even een foto die ik op Facebook voorbij zag komen, van een Belgische NMBS medewerker (geloof ik, correct me if i'm wrong). Opvallend, maar niet verrassend met ETCS is het DMI-scherm in het midden. Verder zijn de metertjes een stukje opgeschoven tot naast het rechterscherm. De GSM-R is naar boven verhuisd, en op diens plek zitten nu wat knopjes en lampjes voor TBL1+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiodMox7_FX-vbtDMByb4gu8iAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZ69q6Z2fUXur36ouOxsBzeh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 12-08-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En het linkerscherm is de spoorvisualisatie waarbij hij denkt dat hij twee niveau's lager staat? :D

Maar die Arriva FLIRT is door zijn kleurstelling toch overal een toevoeging op het spoor. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Maasluip schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:41:
En het linkerscherm is de spoorvisualisatie waarbij hij denkt dat hij twee niveau's lager staat? :D
Het is gewoon een splashscreen van het RUF reisinformatiesysteem.
Maar ik denk dat je dat wel in de gaten had ;)?

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 12-08-2022 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vanaf ongeveer vier uur zaterdagmiddag staat er een trein stil tussen Breda en Roosendaal. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen zitten er 150 mensen in de trein, die bij Lage Zwaluwe is gestrand. Hij voegt eraan toe dat het 'qua temperatuur goed te doen is' en dat er water wordt uitgedeeld. Waarom de trein niet verder kan, is onduidelijk. Het defect zou rond kwart over vijf opgelost moeten zijn, maar dat is de vraag. Mogelijk moeten de inzittenden wachten op een andere trein om de reis te kunnen voortzetten. De gestrande trein heeft gevolgen voor het traject Dordrecht - Roosendaal en Rotterdam Centraal - Breda.
(van https://www.omroepbrabant...rand-valkenswaard-geblust)

Ok, dat is wat je noemt interessant. Een trein van Breda naar Roosendaal die bij Lage Zwaluwe is gestrand.

Was die machinist verdwaald ofzo? Door de hiite bevangen? Of wat?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
wildhagen schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:03:
Ok, dat is wat je noemt interessant. Een trein van Breda naar Roosendaal die bij Lage Zwaluwe is gestrand.

Gestand = tot stilstand gekomen.

Waarschijnlijk een defect aan de trein of infrastructuur. Het is tenslotte warmer dan 20 graden Celsius :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
LordSinclair schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:14:
[...]

Waarschijnlijk een defect aan de trein of infrastructuur. Het is tenslotte warmer dan 20 graden Celsius :P
De crux was dat lage Zwaluwe niet tussen Breda en Roosendaal in ligt. ;-)

Staat er op de hsl 1 stil volgens Ns

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:27

Fiber

Beaches are for storming.

LordSinclair schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:14:
[...]

Duh...

Ik ken Brabant niet zo heel goed maar Breda - Roosendaal via Lage Zwaluwe lijkt mij niet helemaal de kortste route... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
ExiZTeNcE schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:18:
De crux was dat lage Zwaluwe niet tussen Breda en Roosendaal in ligt. ;-)
Ook wissels vallen onder infrastructuur die kan falen als het geen 20 graden is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
wildhagen schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

(van https://www.omroepbrabant...rand-valkenswaard-geblust)

Ik zie op de site van NS dat de IC's van kwart na zijn afgeschaft, en de routeplanner geeft een mogelijke reisroute via Lage Zwaluwe met een sprinter enkele minuten vroeger dan de IC. Dus ik zou het niet onlogisch vinden dat mensen dan gebruik maken van die reisweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
In dezelfde categorie ‘ik snap niks van treinen, dus ik tik maar wat’ vond ik deze in de Volkskrant van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZePF_4ppA43Qmv34g0-7B-jWv8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAEkN9xMgdwILjJ5HwjZ6gy3.jpg?f=fotoalbum_large

Een storing bij Schiphol (waarschijnlijk in de tunnel of de spanningssluis) wordt voor de duur van alle storingen vrolijk opgeteld bij Lelystad-Schiphol (!!!), Amsterdam-Schiphol, Utrecht-Schiphol en Amersfoort-Schiphol aan de ene kant en Leiden-Schiphol en Rotterdam-Schiphol aan de andere kant. Zo kom je inderdaad wel aan meer dan elf jaar storingen in elf jaar.

Kennelijk reizen veel journalisten nooit met de trein en zijn ze ook niet zo goed in topografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:50
Ik weet ook niks van treinen. Maar als je aan de ene kant van de tunnel een verstoring hebt heeft dat toch vrijwel altijd ook effect op de andere kant? Of bedoel je dat ze treinen dubbel tellen omdat Schiphol vaak geen begin of eindpunt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Het Poezenbeest schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:08:
In dezelfde categorie ‘ik snap niks van treinen, dus ik tik maar wat’ vond ik deze in de Volkskrant van gisteren:

[Afbeelding]

Een storing bij Schiphol (waarschijnlijk in de tunnel of de spanningssluis) wordt voor de duur van alle storingen vrolijk opgeteld bij Lelystad-Schiphol (!!!), Amsterdam-Schiphol, Utrecht-Schiphol en Amersfoort-Schiphol aan de ene kant en Leiden-Schiphol en Rotterdam-Schiphol aan de andere kant. Zo kom je inderdaad wel aan meer dan elf jaar storingen in elf jaar.

Kennelijk reizen veel journalisten nooit met de trein en zijn ze ook niet zo goed in topografie.
Statistiekjes komen gewoon netjes van ProRail:

https://kpi.prorail.nl/re...it_HRN?spec=hrn05&lang=nl

Ook daarin trouwens: vertraging wordt daar gerekend vanuit de trein, niet vanuit de passagier.
Dus een uitgevallen trein kan niet vertraagd zijn en staat daar dus niet bij. Gelukkig wordt die apart nog bijgehouden, en kun je dus apart nog erbij tellen (bijv frequentie van uitgevallen trein = vertraging extra voor passagier)

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 14-08-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Laatst online: 22:34
Eh, juist de link die je geeft gaat naar de reizigerspunctualiteit. Dat is dus juist gezien vanuit de passagier. Elke uitgevallen trein en elke vertraging waardoor de reiziger meer dan 5 minuten later op de bestemming komt telt daarin mee.
Hier kan je de treinpunctualiteit vinden. Dat is de punctualiteit op drie minuten van individuele reizigerstreinen.

[ Voor 58% gewijzigd door EDIT op 14-08-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51
LordSinclair schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:27:
[...]

Ook wissels vallen onder infrastructuur die kan falen als het geen 20 graden is ;)
Suggereer je daarmee dat ze de trein de verkeerde kant op hebben gestuurd? Wissels kunnen inderdaad wel eens stuk gaan, maar het zou nooit voor mogen komen dat ze anders liggen dan teruggemeld wordt. Als ze linksleidend rapporteren, dan staan ze dat ook. Als wissels namelijk anders liggen dan ze aangeven, in het ergste geval wanneer ze halverwege liggen, kan dat namelijk leiden tot een ontsporing dus dat is een veiligheidsfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
marcop23 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Suggereer je daarmee dat ze de trein de verkeerde kant op hebben gestuurd? Wissels kunnen inderdaad wel eens stuk gaan, maar het zou nooit voor mogen komen dat ze anders liggen dan teruggemeld wordt. Als ze linksleidend rapporteren, dan staan ze dat ook. Als wissels namelijk anders liggen dan ze aangeven, in het ergste geval wanneer ze halverwege liggen, kan dat namelijk leiden tot een ontsporing dus dat is een veiligheidsfunctie.
Er stond er gewoon 1 in de spanningssluis op de hsl gestrand. Het nieuws bericht was gewoon foutief..

https://www.omroepbrabant...dan-een-uur-vast-in-hitte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
PLAE schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:22:
Ik weet ook niks van treinen. Maar als je aan de ene kant van de tunnel een verstoring hebt heeft dat toch vrijwel altijd ook effect op de andere kant? Of bedoel je dat ze treinen dubbel tellen omdat Schiphol vaak geen begin of eindpunt is?
Dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
Get!em schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Statistiekjes komen gewoon netjes van ProRail:

https://kpi.prorail.nl/re...it_HRN?spec=hrn05&lang=nl

Ook daarin trouwens: vertraging wordt daar gerekend vanuit de trein, niet vanuit de passagier.
Dus een uitgevallen trein kan niet vertraagd zijn en staat daar dus niet bij. Gelukkig wordt die apart nog bijgehouden, en kun je dus apart nog erbij tellen (bijv frequentie van uitgevallen trein = vertraging extra voor passagier)
https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken

Volgens de Volkskrant komt het daar vandaan, ik heb zo'n vermoeden dat ook de optelsommetjes van die storingsmeldingen dus niet door de Volkskrant is gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Het ging mij meer om de duur van de verstoring. Een verstoring in de tunnel van Schiphol kan je niet aan zes trajecten tegelijk toerekenen en hem dan zes keer zo lang laten duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Het Poezenbeest schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 04:01:
Het ging mij meer om de duur van de verstoring. Een verstoring in de tunnel van Schiphol kan je niet aan zes trajecten tegelijk toerekenen en hem dan zes keer zo lang laten duren.
Ik denk dat je eerder de vergelijking moet maken met draaiuren van een motor. Stel je een installatie voor met 5 motors/generatoren. De installatie staat er misschien 10 jaar, maar de draaiuren worden gerekend per motor. Stel dat die nooit in storing zijn gegaan, geen minuut hebben stilgestaan, dan heb je 50 jaar aan draaiuren op 10 jaar.
Stel dat elke motor voor nazicht er 2 jaar uitligt, dan heb je op 10 jaar 10 jaar gemiste draaiuren. Dan lijkt het net dat die installatie nooit gewerkt heeft. Ik vermoed dat er in het artikel ook zo gerekend wordt, het klinkt spectaculairder.
Terwijl dit natuurlijk wel klopt, installatie staat er 10 jaar. En 2 jaar onderhoud per motor, 5 keer een motor, is dus 10 jaar onderhoud.

[ Voor 7% gewijzigd door Arator op 15-08-2022 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Je kan geen rijweg instellen als het wissels halverwege ligt omdat de steller dan niet in z'n beveiliging zit en het wissel niet vrijmeld.
Verkeerde wisselstand is in theorie wel mogelijk maar naar mijn weten al jaren niet meer gebeurd. En tegenwoordig wordt er steeds vaker met de treindienstleider gebeld zodat je niet constant die wissels hoeft te krukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.rtvutrecht.nl...rmijn-beter-voor-reiziger

Goed verhaal. Onlangs ontdekt dat "het hele systeem voor de seinen bij Amersfoort" vervangen moet worden, want "we blijven niet aan het repareren, gaat telkens weer stuk". Overal leveringsproblemen, maar gelukkig niet bij de leverancier van de seinsystemen: we beginnen binnen 48 uur. Zondagavond bekendgemaakt dat Amersfoort vanavond plat gaat. So much for planning & communications.

Oja, op zulke korte termijn kon men natuurlijk geen bussen meer regelen. Men rekent er echter wel op, dat de reiziger zijn zaakjes op zulke korte termijn wel op orde krijgt. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Snap alleen dan even niet waarom de NS dan moet gaan betalen; of declareren ze dat weer bij ProRail?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Dit soort claims en dingen komen voor zover ik weet inderdaad gewoon bij ProRail terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
Is er niet een clausule bij geld terug dat wanneer het meer dan 1 dag voor de reisdag door de vervoerder is gemeld, er geen geld terug is? Ben benieuwd hoeveel kans gedupeerden dan maken.

Edit: ja dus, uit de voorwaarden geld terug bij vertragingen https://www.ns.nl/klanten...rug-reguliere-reizen.html :
Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd

[ Voor 50% gewijzigd door cazzer22 op 16-08-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:36
cazzer22 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:43:
Is er niet een clausule bij geld terug dat wanneer het meer dan 1 dag voor de reisdag door de vervoerder is gemeld, er geen geld terug is? Ben benieuwd hoeveel kans gedupeerden dan maken.

Edit: ja dus, uit de voorwaarden geld terug bij vertragingen https://www.ns.nl/klanten...rug-reguliere-reizen.html :

[...]
Als je het artikel van Rover leest zou je toch de indruk krijgen dat je weldegelijk recht hebt op vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Formeel kan je inderdaad geen beroep doen op de Geld Terug Bij Vertraging-regeling:
Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd.
Echter is het hier niet zozeer dat de trein vertraagd is, maar dat er helemaal geen treinen rijden zonder dat er vervangend vervoer tegenover staat en NS zelf zegt dat je vervangend vervoer moet zoeken.
Alleen al daarom denk ik dat je zeker wel een kans maakt op in ieder geval een vergoeding van extra taxi- of hotelkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:59:
[...]

Als je het artikel van Rover leest zou je toch de indruk krijgen dat je weldegelijk recht hebt op vergoeding.
“Rover vindt…”; kan ik niet zo veel mee. Waarop baseren zij zich dat reizigers dit kunnen afdwingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat ook niet om vertraging natuurlijk. Er is gewoon een vervoersplicht en daar kan NS niet aan voldoen, omdat er 0 vervangend vervoer geregeld kan worden in 2 dagen. Als NS gewoon vervoert op een dag met aangekondigde werkzaamheden en je loopt op dat moment bijvoorbeeld door een vervangende bus 45 minuten vertraging op, dan krijg je geen restitutie inderdaad.

Persoonlijk vind ik dit echt te ver gaan. Je kunt niet op een zondagavond even aankondigen dat je 48 uur later een hele stad lam legt qua treinen. Ik snap werkelijk niet welke ramp zich bij ProRail heeft voltrokken om dit zo op deze manier nodig te maken. Moet echt wel heel erg zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Illegal_Alien schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:17:
Snap alleen dan even niet waarom de NS dan moet gaan betalen; of declareren ze dat weer bij ProRail?
Goederenvervoerder A heeft een wissel kapot gereden en moet betalen aan de IB.
Reizigersvervoerder 1 heeft in panne gestaan en heeft de ganse lijn geblokkeerd. Dus goederenvervoerder A declareert kosten bij de IB, en de IB bij reizigersvervoerder 1.
De IB had wat storingen aan het seinsysteem, dus alle vervoerders declareren kosten bij de IB.
En op het einde van jaar komen alle bazen bij elkaar en strepen ze de kosten tegenover elkander weg. ;)

Pagina: 1 ... 59 ... 161 Laatste