@
ArcticWolf eigenwijs zal ik niet ontkennen.

Mijn drijfveer in dit alles is tweeledig: eindelijk snelle verbindingen tussen de Randstad (en verder ri. Brussel/Parijs) vanuit Noord Nederland, en een veel betere ontsluiting naar Scandinavië / Noord-Duitsland vanuit de Randstad om OV een betere internationale reisoptie te laten zijn. Deze twee idealen zijn prima met een snelle Lelylijn te combineren, en zeker voor die tweede drijfveer is 200+ wenselijk.
Dat slappe bodem daarbij een grote uitdaging is ben ik mij van bewust, ik ben benieuwd of we voldoende expertise hebben om daar goede oplossingen voor te bouwen en te onderhouden of dat daar een kennisgat zit. Ik ben geen bouwkundige, dus kan zelf niet inschatten in hoeverre met heipalen een 250 of 320 km/u traject realiseerbaar is. Ik hoop het, maar dat is wensdenken van mijn kant.
Voormalig Duits staatssecretaris Enak Ferleman heeft aangegeven dat een snelle lijn Hamburg-Amsterdam over Groningen niet aan de orde was vanwege te weinig inwoners ten westen van Bremen - kanttekening daarbij is dat de Lelylijn destijds nog niet in de regeerplannen stond. Inmiddels is Ferleman vervangen en door Wissing, en is er een TEN-T aanvraag voor de Lelylijn ingediend. Ik meen ooit gelezen te hebben dat er minimaal twee landen samen voorstellen voor TEN-T aanvullingen moeten indienen, maar dat weet ik niet zeker.
Overigens, als je naar 200+ kijkt laat
dit onderzoek in Zweden (in het Zweeds) zien dat de meerkosten van 320 km/u infra binnen 15 jaar terugverdiend zouden zijn t.o.v. 250 km/u. Waarom 320 km/u lagere exploitatiekosten kent is mij alleen niet duidelijk geworden:
Wat viersporigheid rond Almere betreft, mijn hoop is dat er vanaf Amsterdam-Zuid extra (passeer)sporen naar Diemen komen die na Diemen een nieuw tracé langs de A1 naar de Hollandse Burg voeren. Vanaf daar zijn meerdere opties mogelijk:
- Die extra sporen kun je de Flevolijn in zijn geheel laten volgen
- Je kunt ze na Almere thv A6 op-/afrit 8 (Oostvaarders) met de A6 bundelen (dan sla je Lelystad over)
- Je kunt vanaf Hollandse Brug de A6 volgen (maar dan sla je Almere en Lelystad over)
Wat handig is hangt af van wat je er overheen wilt laten rijden. Voor alleen Lelylijn tot Groningen is de eerste optie prima. Bij een HSL en/of cargo-corridor functie worden de tweede en derde optie wellicht interessanter.
De upgrade van de Wunderline naar 120/130 is super als regionale spoorlijn, maar voor een hoogwaardige internationale IC zou 160 (dan mogen gelijkvloerse overwegen in Duitsland meen ik nog) of 200 het streven moeten zijn. TEN-T schrijft meen ik zelfs 160 km/u voor als baanvaksnelheid, al weet ik niet op welk moment dat gerealiseerd zou moeten zijn.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.