Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

ArcticWolf schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Wauw, dat is echt echt heel slecht dat dit is gebeurd. Daar is echt alles misgegaan wat er mis kon gaan 8)7 Waarom werd er zo lang over gedaan om de trein te herstarten?? Waarom werd het naast gelegen spoor niet buitendienst genomen zodat ze meteen konden evacueren? Het was ****** 38C+ :X
Ik vraag me dan altijd af waarom men nog luistert en niet gewoon de nooddeuren opent en eruit stapt... Je laat je toch niet langzaam smelten op zo'n plek. Leuk dat het niet mag, maar zoiets is prima te omschrijven als een noodsituatie volgens mij.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hooglander1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Ik vraag me dan altijd af waarom men nog luistert en niet gewoon de nooddeuren opent en eruit stapt... Je laat je toch niet langzaam smelten op zo'n plek. Leuk dat het niet mag, maar zoiets is prima te omschrijven als een noodsituatie volgens mij.
Precies, maar ze proberen het glas in te slaan? Volgens mij heeft zo'n ding ook een nood procedure om de deuren te openen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

ArcticWolf schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:00:
[...]

Precies, maar ze proberen het glas in te slaan? Volgens mij heeft zo'n ding ook een nood procedure om de deuren te openen...
Misschien heeft de Thalys nog mensen bij elke coupé? Wel bij eerste klas, maar of die mensen er nog zitten bij 2e klas weet ik niet. Dat kan misschien de reden zijn dat men ze tegen heeft gehouden.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hooglander1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Misschien heeft de Thalys nog mensen bij elke coupé? Wel bij eerste klas, maar of die mensen er nog zitten bij 2e klas weet ik niet. Dat kan misschien de reden zijn dat men ze tegen heeft gehouden.
Geen idee, maar de machinist / hoofd conducteur had een evacuatie moeten eisen bij de Franse equivalent van ICB en het OBI.

Dit is adequaat handelen:
Vele honderden reizigers zijn op Rotterdam CS gestrand. Vanwege de warmte op het inmiddels overvolle treinstation hebben de hulpdiensten opgeschaald naar GRIP 1. Politie, brandweer en ambulances zijn aanwezig. De brandweer is onderweg met extra drinkwater
https://schiedam24.nl/nl/...den-op-rotterdam-cs/21387

En dit was zelfs nog buiten de trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:07
Hooglander1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Omdat die mensen toch een beetje verstand hadden? Als ik het goed begreep, stond die trein (gedeeltelijk) in het wisselrooster van Saint-Denis. Op Google maps zie ik 8 sporen. Mensen hadden misschien toch schrik om die over te steken, wat, naar mijn mening, een goede reflex is. Een goede 10 jaar geleden is er zo een gauwdief overreden. Stapte op in Antwerpen-Berchem, deed zijn ding en wou gaan vluchten door ook een deur te openen. Stapte uit en werd gegrepen door een trein op een nevenliggend spoor.

Ik ondervind in België bij Thalys ook altijd problemen. Zij hebben geen volk ten velde. In België hadden ze een contract met NMBS, maar dat is ook een tijdje stopgezet geweest. Ooit bij een defecte thalys geweest op de toegangshelling van Antwerpen-Centraal. Wij wilden evacueren, maar Thalys gaf geen toestemming. Er ging dan een stel gekoppeld worden, maar dat ging dan ook ineens niet door, met tot gevolg dat dat stel ook vast stond. Op een gegeven moment stonden er 5 thalyssen stil tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arator schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:17:
[...]

Omdat die mensen toch een beetje verstand hadden? Als ik het goed begreep, stond die trein (gedeeltelijk) in het wisselrooster van Saint-Denis. Op Google maps zie ik 8 sporen. Mensen hadden misschien toch schrik om die over te steken, wat, naar mijn mening, een goede reflex is. Een goede 10 jaar geleden is er zo een gauwdief overreden. Stapte op in Antwerpen-Berchem, deed zijn ding en wou gaan vluchten door ook een deur te openen. Stapte uit en werd gegrepen door een trein op een nevenliggend spoor.

Ik ondervind in België bij Thalys ook altijd problemen. Zij hebben geen volk ten velde. In België hadden ze een contract met NMBS, maar dat is ook een tijdje stopgezet geweest. Ooit bij een defecte thalys geweest op de toegangshelling van Antwerpen-Centraal. Wij wilden evacueren, maar Thalys gaf geen toestemming. Er ging dan een stel gekoppeld worden, maar dat ging dan ook ineens niet door, met tot gevolg dat dat stel ook vast stond. Op een gegeven moment stonden er 5 thalyssen stil tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem.
Dan wordt het hoogtijd dat ILT de vergunning per direct intrekt en de treinen aan de ketting legt. Ze zijn blijkbaar niet in staat om veilig reizigers te vervoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 13:38
ArcticWolf schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Dan wordt het hoogtijd dat ILT de vergunning per direct intrekt en de treinen aan de ketting legt. Ze zijn blijkbaar niet in staat om veilig reizigers te vervoeren.
In Nederland wordt de hulpverlening uitgevoerd door ProRail ICB, ongeacht welke vervoerder het is. Dus Thalys hoeft zelf niets te regelen wat dat betreft hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ExiZTeNcE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:43:
[...]

In Nederland wordt de hulpverlening uitgevoerd door ProRail ICB, ongeacht welke vervoerder het is. Dus Thalys hoeft zelf niets te regelen wat dat betreft hier.
I know (werk zelf bij ProRail) daar betalen de vervoerders voor. De Belgische / Franse ILT dan... Maar blijkbaar hebben ze hun zaken in het buitenland niet in orde... hoe kun je dan diezelfde vervoerder hier nog laten rondrijden?
Nog bijzonder dat er geen mensen zijn overleden, 4u in een afgesloten ruimte zonder airco? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:09
ArcticWolf schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Ahja, de aloude Prorail-reflex. Wij bepalen het wel weer voor de ander. :F

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
ArcticWolf schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:48:
[...]

I know (werk zelf bij ProRail) daar betalen de vervoerders voor. De Belgische / Franse ILT dan... Maar blijkbaar hebben ze hun zaken in het buitenland niet in orde... hoe kun je dan diezelfde vervoerder hier nog laten rondrijden?
Nog bijzonder dat er geen mensen zijn overleden, 4u in een afgesloten ruimte zonder airco? :X
I know (ik heb 9 jaar voor ProRail gewerkt bij ICB ;-)), maar itt andere landen is dat geen vrijwillige keuze hier.
Blijft bijzonder dat dit, ondanks de Europese regelgeving, in 3 landen verschillend is ingericht en de toezichthouder daar dus ook anders tegenaan kijkt..

Maar idd, meer geluk dat wijsheid vrees ik :o snap niet dat het treinpersoneel niet is gaan evacueren.. neem aan dat ze in Frankrijk de mensen ook niet laten creperen als de trein in brand staat :x

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mk1992 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Ahja, de aloude Prorail-reflex. Wij bepalen het wel weer voor de ander. :F
Grappig want ILT en ProRail hebben helemaal niks met elkaar te maken.

Maar jij vindt het blijkbaar dus een normale gang van zaken wat daar gebeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:09
ArcticWolf schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Grappig want ILT en ProRail hebben helemaal niks met elkaar te maken.

Maar jij vindt het blijkbaar dus een normale gang van zaken wat daar gebeurd is?
Grappig want een defecte trein en het intrekken van een vergunning zijn ook twee verschillende dingen.
Handelen van het personeel valt meer dan zeker wat van te zeggen.

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
ArcticWolf schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:48:
[...]
Al was het op iemand anders bedoeld, laat me duidelijk wezen dat ik vind dat het niet kan.

Sowieso hebben wij in België procedures met treinbegeleiding of treinbestuurder (de procedure wordt afgewerkt met de bestuurder), waarmee we toestemming verlenen om de deuren te openen, dikwijls in afwachting van een evacutie.
In principe kiest men dan altijd voor de kant weg van de sporen. Liggen er toch nog sporen, moet het verkeer op die sporen gesperd worden (in makkelijke woorden : er mag dan geen trein meer rijden over de sporen aan de kant van de trein waar de deuren openstaan).
Wij gaan er dus sowieso vanuit dat er "stoute" reizigers zijn, die het treinstel op eigen initiatief zullen verlaten.

Wij hebben met dit warme weer ook de opdracht gekregen om te letten op langdurige stilstanden van reizigerstreinen. Stel dat er bijvoorbeeld een trein in panne staat, dan zal er overleg gepleegd worden met de hulpdiensten. (Pre-alarm). Hulpdiensten kunnen dan al de nodige middelen reserveren. Een ploeg gaat ter plaatse om de zich van de toestand te vergewissen, en dan kan er naar een alarm-fase geschakeld worden, waarbij we eigenlijk de spoorwegonderneming een beetje voor het blok zetten en het beslissingsrecht bij de hulpdiensten leggen.
We willen de SO zeker de kans geven om een kleine herstelling of reset uit te voeren, maar meestal gaat het dan van "we gaan dit nog proberen, en die knop nog eens,..." en dan tikken de minuten weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
ed1703 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Ik doelde ook meer op de buitenlandverbindingen. Die zijn wat betreft sprinterverbindingen tot 2031 allemaal vergeven.
Helaas was het eerdere bericht van deze bestelling onvolledig en die van NS zelf geeft wat meer details.
Verbindingen kunnen tegenwoordig ook op eigen initiatief van de vervoerder gereden worden. Daar is geen concessie voor nodig.

Wel moet er natuurlijk genoeg capaciteit zijn. Als er een knelpunt ontstaat moet ProRail dat met de vervoerders beslechten (of de capaciteit vergroten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
marcop23 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:28:
[...]

Verbindingen kunnen tegenwoordig ook op eigen initiatief van de vervoerder gereden worden. Daar is geen concessie voor nodig.

Wel moet er natuurlijk genoeg capaciteit zijn. Als er een knelpunt ontstaat moet ProRail dat met de vervoerders beslechten (of de capaciteit vergroten).
Lijkt mij een zeer slecht plan om elkaar op het vlak van min of meer dezelfde treinen rijden te gaan beconcurreren. Keuze is voor een reiziger leuk, maar uiteindelijk kan het dan financieel niet uit en zal een vervoerder de handdoek in de ring gooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
Ondertussen heeft Thalys gereageerd op het voorval in Parijs.
"In totaal hebben we alle passagiers 3,5 uur aan boord gehouden, waarvan een deel van de tijd zonder airco", verdedigt Thalys-CEO Jacques Damas zich. "Op die specifieke plaats passeren veel andere sporen, en tijdens de spits was het daar druk. Bovendien was het dichtstbijzijnde perron ver weg, en moesten mensen sowieso de drukke spoorlijnen kruisen om daar te geraken."

"Tijdens de spits kunnen we niet zomaar alle treinverkeer stilleggen, en de sporen zomaar oversteken, dat zou gevaarlijk zijn. Daarom heeft de treinbestuurder geprobeerd om de airco zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen. Daarna hebben we de evacuatie georganiseerd. Dit was de beste oplossing. We kunnen er niet blij mee zijn, maar op dat moment was er geen andere oplossing dan evacueren na de piek."
Bron : https://vrtnws.be/p.ZWXG7pROR

Maar een avondspits die tot 22u30 duurt? En ver van het perron? Er zijn beelden waar je het perron ziet, naast de trein. Dit is toch een voorbeeld van damage control dat in je gezicht ontploft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Arator schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:53:

[...]

Maar een avondspits die tot 22u30 duurt? En ver van het perron? Er zijn beelden waar je het perron ziet, naast de trein. Dit is toch een voorbeeld van damage control dat in je gezicht ontploft.
* Illegal_Alien denkt even out of the box; maar er is dan toch wel ergens een treintje die kan gaan duwen? Vooral in die tijd.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Idd heel slechte reactie... Bah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Illegal_Alien schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:50:
[...]

* Illegal_Alien denkt even out of the box; maar er is dan toch wel ergens een treintje die kan gaan duwen? Vooral in die tijd.
Parkeer een andere trein langszij, leg er planken tussen en je hebt een instant bruggetje. Dan zijn de passagiers in ieder geval die oven uit. Behoorlijke faal, als je het mij vraagt. En sure, dat geeft ook weer overlast, maar lijkt me toch te verkiezen boven de gekozen (in)actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Over weggaan van de FLIRTS geeft NS aan dat hier (op dit moment) helemaal geen sprake van is..

"NS liet eerder al weten te studeren op een nieuwe bestelling dubbeldekstreinen. Een woordvoerder van de spoorwegen laat desgevraagd aan Treinreiziger.nl weten dat de huidige bestelling die wordt voorbereid hier los van staat. De Sprinters die de vervoerder nu wil bestellen zijn niet ter vervanging van bestaande treinen, maar uitsluitend om de verwachte reizigersgroei op te vangen."

https://www.treinreiziger...aankoop-nieuwe-sprinters/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:12

[...]

Schandalig om het logistieke belang voor te laten gaan op het snel evacueren van de reiziger. Uiteraard heeft het tijdelijk stil leggen van treinverkeer op het nevenspoor op zo’n locatie grote gevolgen voor het overige treinverkeer, maar reizigers met deze temperaturen meer dan een uur opsluiten in een trein zonder airco is ongekend. Dat de CEO dan ook nog durft te stellen dat dit de beste optie was vind ik echt ontluisterend… Ik ken het ICB wereldje bij ProRail vrij aardig en kan me niet voorstellen dat dit ons hier ook overkomen was. Ja, het zit wel eens tegen, maar mensen zo dicht bij een perron zo lang gestrand laten staan is echt een wanprestatie…

[ Voor 24% gewijzigd door Mr. Eddo op 21-07-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gisteren een kapotte trein meegemaakt in Duitsland. RE van Koblenz naar Frankfurt hield er kort na Gau-Algesheim mee op. Iets met de remmen of de PZB want een ingezette remming werd opeens een snelremming en daarna veel gesis en proberen weer weg te rijden maar steeds na 10 meter gingen de remmen er weer vol op.
Nu was het gisteren al niet zo heet als eergisteren, maar een trein in de volle zon warmt gauw op. Toen na zo'n 10 minuten dan ook de trein in schoonmaakmodus ging en zelfs de airco uit ging vreesde ik het ergste, maar 10 minuten later ging de airco toch weer aan. Maar die 10 minuten zijn al genoeg om het enigszins onprettig te maken.
Communicatie was goed, na een klein uur was er een notfallmanager en omdat het verplaatsen van de trein maar niet lukte zouden we door de brandweer geëvacueerd worden. Kort daarna reden we toch met een bedaard tempo terug naar Gau-Algesheim (als ik op de kaart kijk waren wij zo'n 250 meter voorbij het einde van het perron stil komen staan). Daar de trein uit en wij (FLIRT 3-tje met 110% bezetting) mochten ons over vier volgende treinen verspreiden. Al met al 2 uur vertraging door opgelopen.

Voordeel van de locatie was dat Gau-Algesheim 4 sporen heeft waardoor het verkeer op de linkerrijnoever niet tot stilstand kwam. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als dit een tweesporig station zonder wissels was.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:19
Heeft Thalys die bizarre doorloop tijden al inhoudelijk verklaard?
Het moet toch wel binnen een uurtje te doen zijn één van die twee naastgelegen sporen stil te leggen om die trein te ontruimen?

Edit:

Soort van dus.

[...]

Wat een slappe verklaring.
Kan je een spoor niet stilleggen tijdens de spits of wil je dat niet omdat dat te veel geld kost.

En hoezo spits. Ik begreep dat die trein daar op 1830 uur vertrok.
Wat voor spits hebben ze daar?
En als mensen gewoon casual flesjes water naar binnen kunnen gooien valt het wel mee met die afstand tussen trein en perron.

[ Voor 49% gewijzigd door Polderviking op 22-07-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Zag onlangs dat ze op spoor 3 in Almelo een koperdraad hebben aangebracht. Normaal komen hier alleen de diesels naar Hardenberg. Is dit 'gewoon' bovenleiding of voorbereiding voor opladen van accu treinen of zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqELT_bT-boEd57a5-GM6RYmE48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/It6p3qeSQ6JsiChtq5kaIbE4.jpg?f=fotoalbum_large

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:26
Dat is gewoon bovenleiding. De sprinter naar Apeldoorn gaat daar geloof ik keren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
Inderdaad bovenleiding om meer sporen beschikbaar te hebben voor elektrisch materieel. Het is overigens een rail in plaats van een draad vanwege de geringe ruimte en de kans dat ‘flexibel’ draad de dicht tegen de dakconstructie kan komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dank voor de toelichting beiden. :)

Scheelt dan weer een paar meter wandelen als ik over moet stappen van de NS sprinter naar de Blauwnet IC.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Ik weet niet op wie ik het moet steken, Thalys of SNCF Réseau (de IB in Frankrijk).
Er stond opnieuw een Thalys stil. Naar gelang ik het bericht lees, deze keer in, zoals wij het noemen, de pampa's (volle baan, het veld, middle of nowhere)
Uit het nieuwsbericht kan ik opmaken dat ze er voor hebben gekozen om er een trein naast te plaatsen, en de reizigers te laten overstappen op die nieuwe trein. Er kunnen redenen zijn waarom het stel dat in panne stond, niet meer (commercieel) kon rijden, en er dus niet gekoppeld kon worden (bijvoorbeeld vlakke wielen, remproblemen, ...). Ik kan ook begrijpen dat achterliggende treinen bijna volgeboekt zijn (gelet op het uur van de panne), en dat men dus geen achterliggende trein kan laten stoppen om de gestrande trein te helpen.
Van Paris-Nord tot Amiens zou het me met de wagen ongeveer 1u45 (~=150km) duren om er te geraken. Mijn wagen rijdt geen 300km/u, dus laat ons stellen dat een Thalysstel hier een uur over rijdt. Procedures om het defecte stel te naderen, een half uur? Dat is ruim geschat. En een half uur om een leeg stel klaar te maken en ondertussen een rijpad aan te vragen. Dan hebben ze nog een uur aan het klooien geweest. Het overstappen zou dan nog eens 2 uur geduurd hebben...
Er stond ook een trein achter die defecte thalys stil. 3 uur voor een evacuatietrein, en dan 2 uur overstappen, dat is ook 5 uur. Er werd niet gedacht om die trein achteruit te halen?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/24/thalys/
Passagiers stilgevallen Thalys kunnen na bijna vijf uur reis hervatten in nieuwe trein, ook in Landen trein defect
De passagiers van de Thalys die rond 17 uur is stilgevallen in het Franse departement La Somme, zijn weer onderweg. Na bijna drie uur arriveerde een nieuwe trein waarop ze moesten overstappen, twee uur later konden ze hun reis opnieuw aanvatten.

Volgens de woordvoerder van Thalys stonden de deuren tijdens het wachten open en kregen de treinreizigers water. Mick Hummel, een van de passagiers vertelt dat het alsnog bloedheet werd in het toestel. "De airco viel uit en het werd steeds warmer. Pas na twee uur hebben ze een noodtrap geïnstalleerd en mochten we eruit, zodat we in de berm naast het spoor enigszins wat frisse lucht konden pakken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
Ik snap niet dat er per se een ander Thalys-stel moet komen om de reizigers over te laten stappen. Volgens mij wordt hier in Nederland gewoon de eerste de beste trein gevorderd als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:19

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dennistd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 01:17:
Ik snap niet dat er per se een ander Thalys-stel moet komen om de reizigers over te laten stappen. Volgens mij wordt hier in Nederland gewoon de eerste de beste trein gevorderd als het nodig is.
Ik zag gisteren dit filmpje (2de helft) van de Nederlandse mensen en hier werd een ICE geëvacueerd naar een VIRM, ik neem aan omdat dat dan gewoon de eerste de beste beschikbare trein is.
YouTube: Aanrijding met fiets & Defecte ICE met warm weer - Incidentenbestrij...
Dan kan je niet je reis verder vervolgen, maar dan kom je in ieder geval terug op het station.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
dennistd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 01:17:
Daar had ik zelfs niet bij stilgestaan. Langs de andere kant, het is op een HSL van een oudere generatie. In plaats van ETCS is dat normaalgezien TVM430. Heeft elk treinstel de nodige toestellen aan boord om dergelijke TVM-bakens te kunnen uitlezen? In België alleszins niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

De ICE in Nederland komt enkel vanaf Zevenaar op infra waar regulier mat als een VIRM niet kan komen; over het algemeen word er dus ook naar gelang de situatie mat gevorder wat ook daadwerkelijk in de buurt van de gestrande trein kan komen. Op het hoofdnetwerk is dit over het algemeen mat van NS zelf gezien de schaalgrootte, maar 't gebeurt ook wel eens dat Arriva op mag komen draven als dat de snelste optie is. Evacueren op de HSL gebeurt over het algemeen het meeste met IC direct stammen gezien de beschikbaarheid bijvoorbeeld.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:48
mambo No5 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:02:
De ICE in Nederland komt enkel vanaf Zevenaar op infra waar regulier mat als een VIRM niet kan komen; over het algemeen word er dus ook naar gelang de situatie mat gevorder wat ook daadwerkelijk in de buurt van de gestrande trein kan komen. Op het hoofdnetwerk is dit over het algemeen mat van NS zelf gezien de schaalgrootte, maar 't gebeurt ook wel eens dat Arriva op mag komen draven als dat de snelste optie is. Evacueren op de HSL gebeurt over het algemeen het meeste met IC direct stammen gezien de beschikbaarheid bijvoorbeeld.
Op donderdag 14 juli strandde de ICE waar ik inzat vlak voor het perron van Zevenaar.
1,5 uur in vast gezeten (geen airco) en vervolgens nog ruim 1,5 uur op een perron gestaan.

Er was weinig tot geen communicatie op het perron.
Er zou een vervangende trein komen, maar die kwam niet.

Omdat alles achter de ICE vast zat stond (wij stonden op spoor 2 stil, we moesten spoor 1 over) hadden wij daarmee mazzel: we konden uiteindelijk met een Arriva boemeltje uit Winterswijk mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22

sus

is druk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vanuit een ander forumdeel: nog een treinliefhebber op zoek naar een huis?

https://www.funda.nl/koop...296-van-alkemadelaan-403/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Get!em schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:54:
Vanuit een ander forumdeel: nog een treinliefhebber op zoek naar een huis?

https://www.funda.nl/koop...296-van-alkemadelaan-403/
Gaaf huis, lijkt veel groter dan aangegeven? Prijs valt mij nog enigszins mee, maar wel monument en het dient helemaal verbouwd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 21:30
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Gaaf huis, lijkt veel groter dan aangegeven? Prijs valt mij nog enigszins mee, maar wel monument en het dient helemaal verbouwd te worden.
En de ligging is natuurlijk vreselijk. In plaats van een trein op rails staat er aan de andere kant structureel een trein auto's. Ohja, en een gevangenis als (schuin)overburen :P (op foto 27 zie je 'm volgens mij in de achtergrond) Goed, je zit dan wel weer op loopafstand van het Kurhaus en strand Scheveningen, als je daar gelukkig van wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:55
Kwam deze op LinkedIn tegen. Heb er zelf nog niet na gekeken maar wordt hier wel blij van!

www.locomocheap.nl

Cheapticket, maar dan voor een treinreis in Europa.

[ Voor 19% gewijzigd door St00mwals op 26-07-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
St00mwals schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:25:
Kwam deze op LinkedIn tegen. Heb er zelf nog niet na gekeken maar wordt hier wel blij van!

www.locomocheap.nl

Cheapticket, maar dan voor een treinreis in Europa.
Juist eens gekeken. Op zich wel mooi, maar de vertrekplaats is altijd Utrecht. Op de site geven ze dan wel aan dat je dit bij het boeken nog kan veranderen.

Dan ook even eens de prijzen opgezocht. Een enkeltje richting Kopenhagen, op 2 augustus in 1 ste klasse voor €199, en terug in 2de klasse voor €25. (En dat is zonder mijn kortingskaarten).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01-2023
Arator schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:21:
[...]

Juist eens gekeken. Op zich wel mooi, maar de vertrekplaats is altijd Utrecht. Op de site geven ze dan wel aan dat je dit bij het boeken nog kan veranderen.

Dan ook even eens de prijzen opgezocht. Een enkeltje richting Kopenhagen, op 2 augustus in 1 ste klasse voor €199, en terug in 2de klasse voor €25. (En dat is zonder mijn kortingskaarten).
Ik heb de site gemaakt, kan een klein beetje achtergrond schetsen. Ik lees de prijzen uit via NS International, voor vaste routes. Vandaar dat Utrecht het vaste vertrekpunt is, omdat je anders héél veel combinaties zou moeten opzoeken. Uitgangspunt (voor nu) is dat je goedkope data vindt, en dan kun je via NS International (of andere boekingssite) zelf de reis boeken. Vrij basic nog dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb eens een verbinding naar Innsbruck genomen, op 3 augustus. Waarom komt hij terug met een verbinding om 21:10 met de NightJet voor € 178,90? Die verbinding krijg ik bij DB al voor € 168,90 en als ik "gewoon" vanaf 8:00 uur kijk krijg ik ook verbindingen van € 129,90.

Dus misschien moet je er nog wat aan tweaken.

Daarbij heeft DB al de Sparpreisfinder waarmee ik op 3 augustus zonder veel moeite een verbinding voor € 69,90 krijg (die van € 59,90 negeer ik maar want midden in de nacht 4 uur in Venlo overstappen daar wordt niemand vrolijk van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
mixel schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:20:
[...]

Ik heb de site gemaakt, kan een klein beetje achtergrond schetsen. Ik lees de prijzen uit via NS International, voor vaste routes. Vandaar dat Utrecht het vaste vertrekpunt is, omdat je anders héél veel combinaties zou moeten opzoeken. Uitgangspunt (voor nu) is dat je goedkope data vindt, en dan kun je via NS International (of andere boekingssite) zelf de reis boeken. Vrij basic nog dus :)
Handige site! Wel beperkt tot nu toe, maar ergens moet je toch beginnen. :)

Scrape je dit, of gebruik je een API? Just interesting.
Kan uiteindelijk veel verschil uitmaken.

Ik houd deze site zeker in de gaten! :)

[ Voor 51% gewijzigd door AW_Bos op 27-07-2022 12:44 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Zulke conducteurs (en machinisten) mogen er mee van zijn. _O_

Vergeet niet de machinist/conducteur die een hele riedel aan verloren voorwerpen opnoemde, en zijn mening even liet doorschermen ("nou nou", "het is toch wat", "ongelooflijk"). _O-

En pas geleden had ik nog een aardige HC die over de omroep na het standaard overstap verhaal vertelde: "En dan nog een mededeling voor alle reizigers. Je hoeft niet bang te zijn voor de conducteur." Ik vermoed dat dit een subtiele manier was om een paar vermoedelijke zwartrijders duidelijk te maken dat ze niet sneaky achter de conducteur aan hoeven te lopen om een controle te ontwijken.

En vaak op Sinterklaasavond de bekende rijmpjes.

Anyway, vergeet de (gearchiveerde) site OmroepHumor.nl niet... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:02
AW_Bos schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:51:
[...]
Zulke machinisten mogen er mee van zijn. _O_
Hij zit wel achterstevoren in z'n cabine of is dat ook voor de kermis? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bacchus schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Hij zit wel achterstevoren in z'n cabine of is dat ook voor de kermis? :)
Het is de conducteur die omroept en niet de machinist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22

sus

is druk :+

AW_Bos schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:51:
[...]
Zulke machinisten mogen er mee van zijn. _O_
Ik vergeet nooit de machinist of conducteur die op de Zeeuwse lijn alle stations in plat zeeuws dialect omriep. Altijd mooi als er dan Randstad'ers of touristen in de trein zitten en ineens een blauw bordje op het perron zien. Rennen!

Toen kon een trein ook rustig een paar min langer halteren en was dat dus geen enkel issue. We reden hier toen nog met mat'64 en als intercity een 16/1700 met wat wagentjes er achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ooit eens meegemaakt in de Sprinter van Utrecht naar Woerden, in een ongemoderniseerde SGM: Een HC en machinist, met de deur van de cabine open, waren aan het dollen in de cabine. Ze maakten veel plezier, ik hoorde veel gelach er vandaan komen. En toen naderende mijn eindpunt Woerden. Een van beiden riep toen met een belachelijk Amerikaans accent het station om:

'Yeeehaah! Woeeeerden, station Woerden."

Viel me nog mee dat hij geen Drake City omriep :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01-2023
Maasluip schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:02:
Ik heb eens een verbinding naar Innsbruck genomen, op 3 augustus. Waarom komt hij terug met een verbinding om 21:10 met de NightJet voor € 178,90? Die verbinding krijg ik bij DB al voor € 168,90 en als ik "gewoon" vanaf 8:00 uur kijk krijg ik ook verbindingen van € 129,90.

Dus misschien moet je er nog wat aan tweaken.

Daarbij heeft DB al de Sparpreisfinder waarmee ik op 3 augustus zonder veel moeite een verbinding voor € 69,90 krijg (die van € 59,90 negeer ik maar want midden in de nacht 4 uur in Venlo overstappen daar wordt niemand vrolijk van).
Momenteel doorzoekt 'ie alleen de reizen van NS International, en dan per dag alleen de goedkoopste. Dus het klopt inderdaad dat je via bijv. DB goedkopere reizen kunt vinden. Ik heb alleen nog geen goede manier om dat enigszins gestructureerd uit te kunnen lezen. Zou het wel graag toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:31:
Ooit eens meegemaakt in de Sprinter van Utrecht naar Woerden, in een ongemoderniseerde SGM: Een HC en machinist, met de deur van de cabine open, waren aan het dollen in de cabine. Ze maakten veel plezier, ik hoorde veel gelach er vandaan komen. En toen naderende mijn eindpunt Woerden. Een van beiden riep toen met een belachelijk Amerikaans accent het station om:

'Yeeehaah! Woeeeerden, station Woerden."

Viel me nog mee dat hij geen Drake City omriep :+
"Dames en heren, we staan even stil voor een noodsein. Noodseinen zijn seinen die seinen als de seinen niet seinen. Dan weet u dat ook weer."

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:33:
[...]

"Dames en heren, we staan even stil voor een noodsein. Noodseinen zijn seinen die seinen als de seinen niet seinen. Dan weet u dat ook weer."
YouTube: Kees Torn - Doe Mee En Win - Mollen Mollen Mollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:44
Bij de Schipholtunnel: dames en heren sluiten we de raampjes we gaan onder water. Lang geleden, toen de raampjes nog open konden ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LFuE2QB68UDBhM9AKnO5ueyfFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1al4MnBkUXtr2uQ2KpOkPnM.jpg?f=fotoalbum_large

Met bijpassende verlichting is die best leuk.

Mijn eigen foto uit de HSL / IC-direct - Groenehart tunnel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 09:07
Nog in de tijd dat NS reed op de Emmerlijn:
Dames en Heren over enkele ogenblikken Dalen Centraal, station Dalen Centraal.

Ja dat gaf me toch een glimlach op de vroege ochtend :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
geldersscheepje schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:58:
Bij de Schipholtunnel: dames en heren sluiten we de raampjes we gaan onder water. Lang geleden, toen de raampjes nog open konden ..
Of een dubbeldekker:
"Deze trein zal op Zwolle splitsen. Het bovenste gedeelte gaat door als IC naar Groningen. Het onderste deel zal als IC doorgaan naar Leeuwarden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Drie jaar geleden tijdens de Vierdaagseweek in Nijmegen,

"De meer oplettende reizigers onder u zal het zijn opgevallen dat we stil staan. Dat komt omdat het eerstvolgende station eigenlijk veel te klein bemeten is, vooral in deze week. Maar ja, dat roepen we al jaren.

Hoedanook, beste reizigers, over enkele ogenblikken station Nijmegen, eindpunt, hier uitstappen voor bier en smartlappen.

For English passengers: we will arrive in Nijmegen in just a few minutes. Exit here for beer and horrible Dutch music.

Voor Limburgse reizigers: als u snel loopt haalt u de stoptrein naar Roermond op spoor 1b nog. Bijkomend voordeel is dat u de smartlappen dan niet hoeft aan te horen.
"

Niet van mij, maar ooit ergens gelezen:

"Het volgende station is Eindpunt, dit is het Eindhoven van deze trein."

[ Voor 8% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 29-07-2022 08:37 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sabes schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:32:
Nog in de tijd dat NS reed op de Emmerlijn:
Dames en Heren over enkele ogenblikken Dalen Centraal, station Dalen Centraal.

Ja dat gaf me toch een glimlach op de vroege ochtend :-D
"Het volgende station is 'Oogeveen, station 'Oogeveen"
"Conducteur, het is Hoogeveen, u vergeet de H"
"Die komt er bij Hass'n wel bij".

Ja, dit is meer een grapje.

Maar een Haagse conducteur die naar Venlo rijdt was ook altijd leuk. Helmond 't Hâht, Helmond Brâhhùis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Omdat ik geen uitsluitsel vind via ns (international), hoop ik dat jullie het weten.
Ik ga met mijn kleine vent naar Naturalis en hij wil graag met de ice.
Via de NS reisplanner zie ik de ice niet in de dienstregeling. Alleen als ik via ns international een reis vanuit Duitsland plan, zie ik dat de trein om 08:27 dinsdag aankomt in Arnhem.

Ik neem aan dat ik een toeslag moet betalen, maar of je gewoon op de bonnefooi in kunt stappen weet ik niet.
Vroeger kon dat wel.

Mijn vraag is, kan ik gewoon instappen in deze trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
De ICE is overvol en door de vele defecten zeer onbetrouwbaar momenteel. Daarom is deze uit de binnenlandse reisplanner gehaald.
Hoewel het formeel misschien nog toegestaan is, is het helaas niet aan te raden om met de ICE te reizen op dit moment.
Normaal heb je aan een gewoon kaartje en een toeslag (of zelfs zonder toeslag, indien je een NS abonnement hebt) genoeg, zie ook https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Afgelopen maandag viel de slaaptrein Zürich-Amsterdam uit. En ik vernam uit kranten, dat ook af en toe wagons ontbreken, waardoor je moet zitten ipv liggen.

Ik persoonlijk boek een slaaptrein met bed om te kunnen slapen. Is dat bed er niet, dan wil ik helemaal niet reizen. En als de trein uitvalt wil ik niet met een andere trein 2 uur later en met tig keer overstappen midden in de nacht. Maar wat is in zo'n geval de officiële regeling? Kan ik bij uitval/ontbrekend bed een hotel nemen en de volgende avond opnieuw proberen?

Ik geloof dat deze stressvolle situaties in de vliegerij al niet zo tof geregeld zijn, maar ik geloof dat het op het spoor niet veel beter is?

Edit:
Ik lees hier https://www.zugreiseblog.de/nachtzug-fahrgastrechte/ net, dat je inderdaad in een hotel kunt en met de volgende slaaptrein (de volgende dag dus) kunt reizen. Dit schijnt alleen voor Duitsland te gelden, niet voor NL? Ik hoop maar, dat ik het niet hoef te beleven... :-)

[ Voor 17% gewijzigd door Varienaja op 29-07-2022 12:19 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:01
Kan iemand helpen met binnen/buiten spits? Ik reis maandag vanaf Leiden naar Groningen (en verder), en om andere aansluitingen te halen begint mijn reis kort voordat de spits eindigt.

Als ik de reis op NS.nl plan dan staat er bij de reisoptie van 08:20 onder "Reiskosten met Flex Dal Voordeel €16,74" — maar ik neem aan dat als ik die trein pak met mijn Flex Dal Voordeel abonnement ik de volle mep betaal en niet het genoemde kortingstarief omdat ik tijdens de spits met de reis begin :? Of zie ik iets over het hoofd?

(Ik vind het anders nogal misleidend dat de reisplanner hier niet de juiste prijs van de reis toont.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTSgEEwRPn07bmw8yQfPKsUl51Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G2IIrBVVKf9SGYWvFKUXcrOY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
Intercity schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:04:
Kan iemand helpen met binnen/buiten spits? Ik reis maandag vanaf Leiden naar Groningen (en verder), en om andere aansluitingen te halen begint mijn reis kort voordat de spits eindigt.

Als ik de reis op NS.nl plan dan staat er bij de reisoptie van 08:20 onder "Reiskosten met Flex Dal Voordeel €16,74" — maar ik neem aan dat als ik die trein pak met mijn Flex Dal Voordeel abonnement ik de volle mep betaal en niet het genoemde kortingstarief omdat ik tijdens de spits met de reis begin :? Of zie ik iets over het hoofd?

(Ik vind het anders nogal misleidend dat de reisplanner hier niet de juiste prijs van de reis toont.)

[Afbeelding]
Voor zover ik weet bepaald het moment van inchecken je tarief. Dus dan klopt idd de reisplanner niet. Anders even bij de ns navragen als je het zeker wil weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:18

Eix

Varienaja schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:11:
Afgelopen maandag viel de slaaptrein Zürich-Amsterdam uit. En ik vernam uit kranten, dat ook af en toe wagons ontbreken, waardoor je moet zitten ipv liggen.

Ik persoonlijk boek een slaaptrein met bed om te kunnen slapen. Is dat bed er niet, dan wil ik helemaal niet reizen. En als de trein uitvalt wil ik niet met een andere trein 2 uur later en met tig keer overstappen midden in de nacht. Maar wat is in zo'n geval de officiële regeling? Kan ik bij uitval/ontbrekend bed een hotel nemen en de volgende avond opnieuw proberen?

Ik geloof dat deze stressvolle situaties in de vliegerij al niet zo tof geregeld zijn, maar ik geloof dat het op het spoor niet veel beter is?

Edit:
Ik lees hier https://www.zugreiseblog.de/nachtzug-fahrgastrechte/ net, dat je inderdaad in een hotel kunt en met de volgende slaaptrein (de volgende dag dus) kunt reizen. Dit schijnt alleen voor Duitsland te gelden, niet voor NL? Ik hoop maar, dat ik het niet hoef te beleven... :-)
Mijn indruk is dat theorie en praktijk hier nogal uiteenlopen. Allereerst is er geen enkele zekerheid dat je een dag later mee kunt met de nachttrein, die kan immers volgeboekt zijn. Maar bovendien als de spoorwegen een alternatief beschikbaar stellen dan betwijfel ik of zij genegen zijn om een hotel te vergoeden. Hoewel de Europese verordening reizigersrechten wel duidelijk spreekt over voortzetting van de reis onder ‘vergelijkbare vervoersomstandigheden’.

Enfin, mogelijk dat je juridisch dus best een hotel kan eisen als er geen bed in de trein is. Dit op basis van het ontbreken van de mogelijkheid de reis voort te zetten onder ‘vergelijkbare omstandigheden’. Maar ik schat in dat men enkel een hotel voucher uitschrijft als een redelijk alternatief ontbreekt. Voorbeeld: Afgelopen week werd een Nightjet-rit vervangen door een ICE. Ik verwacht dan niet dat er actief ook een hotel wordt aangeboden. En het dus een recept voor gezeur is als je dat wel wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Eix schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:12:
Voorbeeld: Afgelopen week werd een Nightjet-rit vervangen door een ICE. Ik verwacht dan niet dat er actief ook een hotel wordt aangeboden. En het dus een recept voor gezeur is als je dat wel wilt.
Ja. Zoiets heb ik al eens meegemaakt: in Arnhem ingestapt ontbrak mijn slaapwagen. Met vol licht in een normale wagon waar constant mensen heen en weer lopen en babbelen is _geen_ vergelijk met een bed. Die keer konden ik en mijn 2-jarige dochter om 3 uur 's nachts in Mannheim overstappen naar een slaapwagen. Die paar uurtjes die we nog te gaan hadden heb ik wel goed geslapen!

Wat betreft recept voor gezeur: Nee, die is er niet. Doorgaans zijn alle loketten dicht (in Arnhem tenminste) als de slaaptrein vertraagd is, dus er is niemand waarbij je met dat soort vragen terecht kunt. Er is dan 0 communicatie mogelijk, dus ook geen gezeur :-/

Anyway.. binnenkort ga ik 4x met de nightjet, het liefst zonder problemen. Gelukkig zijn mijn twee ritten Nightjet in de afgelopen 2 weken allebei helemaal goed gegaan.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
De klantenservice van NS is 24 uur per dag open, dus ook na sluiting van de loketten kan je gelukkig gewoon terecht. Voor internationaal is het telefoonnummer 030 23 000 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Laatst online: 23:14

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Wat is dat toch met de Thalys momenteel? Spul gaat nu wel erg vaak stuk hè?

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
SideSwipe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:21:
Het is dat ze er in eerste instantie niets aan konden doen (aanrijding van een dier), maar ze slagen er toch maar in om dat beetje ongeluk uit te smeren over hun ganse vloot.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/29/thalys-doornik/

En in de rand daarvan, 2022 is voor NMBS ook een gitzwart jaar. Elke dag worden er treinen geschrapt wegens personeelsgebrek. Puur omdat de arbeidsinspectie NMBS verplicht heeft om het personeel zijn achterstallige te laten opnemen ipv mee te slepen tot vlak voor hun pensioen.

https://www.hln.be/binnen...eelstekort-nmbs~a01015ff/

[ Voor 33% gewijzigd door Arator op 30-07-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik dacht toevallig net hetzelfde.

Is er een rode draad te spotten in de incidenten? Zijn het bijvoorbeeld allemaal PBA-treinstellen die inmiddels hun pensioenleeftijd naderen, of zijn er ook PBKA-treinstellen betrokken?

Of is er recent iets aan de treinstellen gewijzigd (nieuwe inverter, nieuwe software etc.) waardoor de treinen nu sneller uitvallen dan voorheen? Vonden incidenten allemaal in een gelijkstroomsectie van het traject plaats, of juist allemaal in een wisselstroomsectie of gemixt?

Voor ons vraagtekens natuurlijk, maar dit is wel waar je bij de probleemanalyse als eerste naar kijkt: wat hebben de incidenten gemeen?

Dat het spul sneller stukgaat bij hogere temperaturen is overigens wel verklaarbaar: als je in de winter naast een net aangekomen Thalys-motorwagen staat, dan heb je het best lekker warm. Die dingen worden echt warm tijdens gebruik. Een goede koeling is dus essentieel, en dat is nu juist iets dat lastiger is bij extreem hoge temperaturen.

Aangezien de motorwagens ooit oorspronkelijk voor het Franse klimaat ontworpen zijn, zou ik wel verwachten dat hier rekening mee gehouden is. (PBA-motorwagens zijn vrijwel gelijk aan die van de TGV Reseau en de PBKA-motorwagens zijn vrijwel gelijk aan de TGV EuroDuplex-motorwagens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:49

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

EU wil standaard Europese spoorbreedte voor alle lidstaten

Het heeft me altijd al een beetje verbaasd dat dit er nog niet was. Lijkt me een prima ontwikkeling, ondanks dat het waarschijnlijk veel zal gaan kosten (als het eer überhaupt ooit komt).

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:17
Yukkie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:23:
EU wil standaard Europese spoorbreedte voor alle lidstaten

Het heeft me altijd al een beetje verbaasd dat dit er nog niet was. Lijkt me een prima ontwikkeling, ondanks dat het waarschijnlijk veel zal gaan kosten (als het eer überhaupt ooit komt).
Artikel zit achter betaalmuur, heb je een spiegeltje? Uit de intro op te maken lijkt het niet voor de volledige nationale netwerken te zijn, maar alleen voor deze (nog aan te leggen) routes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
I_IBlackI_I schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:28:
[...]

Artikel zit achter betaalmuur, heb je een spiegeltje? Uit de intro op te maken lijkt het niet voor de volledige nationale netwerken te zijn, maar alleen voor deze (nog aan te leggen) routes.
Klopt, en dan zelfs enkel de overlandse verbindingen. Ierland zou het dan bijvoorbeeld niet hoeven te doen.
DE EU stelt daarom voor dat alle lidstaten die een spoorverbinding over land hebben met andere lidstaten verplicht hun nieuwe TEN-T spoorlijnen moeten aanleggen met de Europese spoorbreedte van 1435 millimeter. Ook moeten deze landen een plan opstellen voor het aanpassen van de routes die deel uitmaken van de negen bestaande corridors van het trans-Europese transportnetwerk naar de Europese standaard. Hieronder valt onder andere een kosten-baten analyse. Wanneer deze negatief uitvalt, kunnen lidstaten ervoor kiezen om dat deel van het netwerk niet aan te passen.
Verder in het artikel kijkt men ook naar de verbindingen richting het Oost-Europa
De Europese Commissie stelt voor om de North-Sea Baltic Corridor naar de havenstad Mariupol te laten lopen via het Oekraïense Lviv en Kiev in plaats van tot de Pools-Oekraïense grens. De Baltic Sea – Adriatic Sea Corridor en de Rhine Danube Corridor moeten beiden doorgetrokken worden van de grens tussen Slowakije en Oekraïne tot Lviv. De Baltic-Black Aegean Corridor moet van het Roemeense Boekarest naar de havenstad Odessa gaan lopen. Dat gebeurt via een route die loopt van Roemenië naar Lviv naar de havenstad en via een tweede route van Roemenië door Moldavië naar Odessa.

Vanwege de huidige situatie heeft de Europese Commissie geen behoefte meer om zich te oriënteren op uitbreiding naar Rusland en Belarus en schrapt deze plannen dan ook uit het voorstel. Wel plaatst de Commissie de kanttekening dat Belarus na democratische hervorming weer in de verordening opgenomen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:17
Arator schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:34:
verplicht hun nieuwe TEN-T spoorlijnen moeten aanleggen met de Europese spoorbreedte van 1435 millimeter. Ook moeten deze landen een plan opstellen voor het aanpassen van de routes die deel uitmaken van de negen bestaande corridors van het trans-Europese transportnetwerk naar de Europese standaard. Hieronder valt onder andere een kosten-baten analyse. Wanneer deze negatief uitvalt, kunnen lidstaten ervoor kiezen om dat deel van het netwerk niet aan te passen.
Ah dus de bestaande stukken hoeven niet aangepast te worden... Daarmee halen we het hele concept van standaardisatie onderuit, laten we hopen dat de lidstaten slim genoeg zijn om het toch aan te passen.

Verder gaat dit voorstel natuurlijk alleen om de spoorbreedte, maar zou er ook niet veel (tijds)winst behaalt kunnen worden op het standaardiseren van de bovenleiding? Nu moet er speciaal materieel beschikbaar zijn dat met de verschillen om kan gaan, of van locomotief gewisseld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
De HS-lijnen in Spanje zijn trouwens al op 1435mm. En via de tunnel in Le Perthus kunnen er ook al goederentreinen vanuit Frankrijk tot in Barcelona (BarceLyon Express).
I_IBlackI_I schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:40:
Verder gaat dit voorstel natuurlijk alleen om de spoorbreedte, maar zou er ook niet veel (tijds)winst behaalt kunnen worden op het standaardiseren van de bovenleiding? Nu moet er speciaal materieel beschikbaar zijn dat met de verschillen om kan gaan, of van locomotief gewisseld worden.
Als je gaat kijken valt dat eigenlijk nog wel mee. Er zijn maar een paar landen die afwijkend zijn :
• België met 3kV DC
• Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen en Zweden met 15kV AC op 16,7 Hz
• Al de rest zit op 1500V DC
• De HS-lijnen zijn bijna overal uitgevoerd op 25kV AC 50Hz, uitgezonderd dus die landen op 15kV.

Maar om van die 1500V de standaard te gaan maken 8)7
Mij lijkt het goedkoper te wezen om meerspanningslocs aan te schaffen. Ik denk dat de meeste E-locs die momenteel in Europa worden aangeboden dit als optie hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Arator op 31-07-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
I_IBlackI_I schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:40:
[...]

Ah dus de bestaande stukken hoeven niet aangepast te worden... Daarmee halen we het hele concept van standaardisatie onderuit, laten we hopen dat de lidstaten slim genoeg zijn om het toch aan te passen.

Het gaat natuurlijk met name om de corridors, daar ligt ook de meeste winst. Alle afwijkende landen het gehele spoornet aan laten passen is financieel niet interessant, daarnaast operationeel natuurlijk een nachtmerrie (treinstellen, loccen en wagens moeten aangepast worden -> overgangsperiodes waar er deels 1435mm en deels breder ligt, bijna niet te doen).

Bij bovenleiding en trein beveiligingssystemen is er eea geregeld door de European railway agency in de technical specifications for interoperability. In de TSI Ene staat dat voor AC 15kV of 25kV en DC 1,5kV of 3kV gebruikt mag worden, ertms specs gaat nog wat verder. Waarbij duidelijk is gekeken in de samenhang met de tsi’s voor rolling stock, meerspanningslocs zijn heel normaal en in ertms/etcs zit compatibiliteit ingebouwd via EU verordeningen met de national train control systemen zoals bijvoorbeeld ATB.

In de EU wetgeving is daarnaast ook geregeld dat nieuw aan te leggen spoorlijnen aan deze TSI’s, met bijbehorende normen moeten voldoen.
Dus eea wordt wel gestandaardiseerd om de interoperabiliteit te vergroten, maar is een traag en vooral kostbaar proces.

[ Voor 8% gewijzigd door ExiZTeNcE op 31-07-2022 12:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Het is komkommertijd. Alle treinen, ook Thalys, gaan wel een keer stuk. Nu toevallig twee achter elkaar en een derde had een vervelende aanrijding. Samen met een trage afhandeling en slechte communicatie levert dat dit soort koppen op.
Daarnaast heeft ook Thalys te maken met personeelstekorten, net als vele andere bedrijven. Dat gaat dan niet alleen om machinisten of train managers/conducteurs, maar ook om bijvoorbeeld onderhoudspersoneel. Een tijdje terug zijn er ook al ritten uitgevallen omdat men kampte met dat personeelstekort en de treinen niet op tijd onderhoud/reparaties konden krijgen.
Helaas is Thalys daar ook niet alleen in. Ook andere vervoerders (ook NS) kampen met hetzelfde probleem. Langere levertijden van onderdelen en personeelstekorten zorgen dat treinen langer moeten wachten op onderhoud/herstellingen en daardoor langer niet of slechts beperkt inzetbaar zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 31-07-2022 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:01:
De HS-lijnen in Spanje zijn trouwens al op 1435mm. En via de tunnel in Le Perthus kunnen er ook al goederentreinen vanuit Frankrijk tot in Barcelona (BarceLyon Express).

[...]

Als je gaat kijken valt dat eigenlijk nog wel mee. Er zijn maar een paar landen die afwijkend zijn :
• België met 3kV DC
Spanje, Polen, Italië, Tsjechië, Slovakije.
• Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen en Zweden met 15kV AC op 16,7 Hz
Alleen Nederland en het zuiden van Frankrijk. Ik denk dat er meer op 3 kV geëlektrificeerd is dan op 1,5 kV.
• De HS-lijnen zijn bijna overal uitgevoerd op 25kV AC 50Hz, uitgezonderd dus die landen op 15kV.

Mij lijkt het goedkoper te wezen om meerspanningslocs aan te schaffen. Ik denk dat de meeste E-locs die momenteel in Europa worden aangeboden dit als optie hebben.
Nadeel daarvan is dat ze zwaarder zijn.

Nederland moet zo snel mogelijk eens over op 3 kV. Dat had 30 jaar geleden al geïnitieerd moeten worden maar het wordt altijd kapotgerekend. Het 15kV gebied zou ook best langzaamaan naar 25 kV kunnen gaan, ik denk dat dat wel wat voordelen biedt: standaard onderdelen, geen aparte opwek van de bahnstrom, geen apart hoogspanningsnet nodig.

Doe dat eens, EU, voorschrijven dat DC 3 kV is en AC 25 kV 50 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:27
Leeuwarden-Groningen en Groningen-Ihrhove(D) zijn nog diesellijnen, maar interessant voor elektrificatie. Is het dan beter om te gaan voor infra die klaar is voor 25kV, en wellicht voorlopig nog het Duitse 15kV volgt?

Vanaf eind 2024 zou de Friesenbrücke over de Eems weer hersteld moeten zijn, dan kun je de IC Groningen-Bremen met een elektrische trein gaan rijden. Ook een IC Groningen-Münster over de Emslandstrecke wordt dan eenvoudiger realiseerbaar (al vereist dat nog een kunstwerk thv Ihrhove om Zuidwaarts de Emslandstrecke op te kunnen draaien).

Daarnaast is Leeuwarden-Groningen een druk bereden diesellijn, daar is bovenleiding ook op zijn plaats.

Op beide secties van "Staatslijn B" rijden geen NS treinen meer, er is geen overlap met het 1,5kV DC net - dan is aansluiten op de Duitse standaard (en voorbereid zijn op de Europese standaard) toch zinvol?

Ook de toekomstige Lelylijn kan als 15kV lijn (voorbereid op 25kV) worden aangelegd, alleen aan de kant van Lelystad zou dan een spanningssluis nodig zijn om de ICNG / Flirt sprinters te laten schakelen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Probleem is Groningen waar wel nog NS treinen komen. En als de plannen van doorrijden van Nieuweschans naar Leeuwarden doorgaan dan moet je daar zelfs het 1500V gebied kruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Ik denk dat je 2 zuidelijke sporen in Groningen voor ri. Assen met 1500V kunt reserveren en 2 noordelijke sporen met 15/25kV kunt uitrusten. Dan moet er van Hoofdstation naar station Europapark een vierde spoor bij, maar lijkt mij goed te doen.

Met doorgaande 15/25kV sporen kun je zelfs de IC Bremen-Groningen naar Leeuwarden laten doorrijden.

Zo begin je langzaamaan met 15/25kV uitrol in Nederland. Wellicht kun je daarna (of tegelijk) de Hanzelijn en Flevolijn naar 15/25kV ombouwen - heb je een spanningssluis bij begin Flevolijn vlakbij Weesp nodig en een aan het eind van de Hanzelijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
15/25 kV in Nederland gaat niet gebeuren, dat is gewoon te kostbaar. Er is/wordt gekeken naar 3kV, omdat daarvoor veel minder aangepast hoeft te worden, maar ik heb geen idee wat exact de status daarvan is. Ik meende dat er dit najaar een besluit over zou moeten worden genomen, maar ik heb geen idee of dat nog steeds zo op de planning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09-2022
Mensen zouden eens moeten opzoeken wat er nodig is om 15 kv 2/3 te verkrijgen......

Geen enkel land zou daar anno 2022 nog in gaan investeren, het bestaat alleen nog maar omdat vervanging te duur is.

[ Voor 42% gewijzigd door fgghhf op 31-07-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
@fgghhf bedoel je dat het goedkoper is om 25kV aan te leggen dan 15kV?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fgghhf
coyote1980 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:39:
Ook, 15 kv 16 2/3 hertz is vooral een ingewikkeld proces, in tegenstelling tot 25 kv AC en 3 kv DC dat gebruik kan maken van het nationale hoogspanning netwerk en geconverteerd in een onderstation.

In Duitsland is er een speciaal seperaat hoogspanningsnetwerk voor het spoor, deze hebben hun eigen energiecentrales, in deze centrales staan omvormers aangedreven door het normale stroom netwerk, die 110 kv 16 2/3 hertz produceren voor de bahn.

Dat maakt het verschrikkelijk duur en onhandig allemaal, de Duitsers hebben al vaker naar 25 kv gekeken(veel minder duur) maar dat is onbetaalbaar qua ombouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
coyote1980 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:39:
Sowieso, in Duitsland hebben ze een apart distributie netwerk en aparte centrales voor de 15kV 16,67Hz AC. Die kun je niet zomaar uit het 50Hz hoogspanningsnet halen. In Noorwegen staan daar aparte waterkracht centrales voor. (Ik ben geen elektrotechnicus, maar zo heb ik hem Iig altijd begrepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

coyote1980 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:14:
Ik denk dat je 2 zuidelijke sporen in Groningen voor ri. Assen met 1500V kunt reserveren en 2 noordelijke sporen met 15/25kV kunt uitrusten. Dan moet er van Hoofdstation naar station Europapark een vierde spoor bij, maar lijkt mij goed te doen.
Juist die twee zuidelijke sporen (waarvan een perronspoor) zijn bedoeld om door te kunnen rijden van Nieuweschans naar Leeuwarden. Dus dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

fgghhf schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:50:
[...]

Dat maakt het verschrikkelijk duur en onhandig allemaal, de Duitsers hebben al vaker naar 25 kv gekeken(veel minder duur) maar dat is onbetaalbaar qua ombouw.
Ik zie niet zo in waarom dat onbetaalbaar zou zijn. Ja, als je het doet zoals in Nederland de ombouw kapotgerekend wordt, maar zo moet je het natuurlijk niet doen.
Als je bij vernieuwing de isolatoren geschikt maakt voor 25 kV (verschil met 15 kV is minimaal) dan kun je na een tijdje de rest van de infrastructuur maken en omschakelen.

Maar goed, Duitsland is natuurlijk een groot land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Maasluip schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:31:
[...]

Juist die twee zuidelijke sporen (waarvan een perronspoor) zijn bedoeld om door te kunnen rijden van Nieuweschans naar Leeuwarden. Dus dat gaat niet werken.
Bij Europapark zijn de 2 noordelijke sporen bedoeld om naar Nieuweschans (en verder) te rijden, en de 2 zuidelijke sporen om naar Assen (en verder) te rijden.

Of bedoel je dat op het Hoofdstation de plannen daar niet op aansluiten? Dan zou je continue onhandig gekruis tussen Hoofdstation en Europapark introduceren, dat zal toch hopelijk niet?

Link naar sporenplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
coyote1980 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:57:
[...]
Of bedoel je dat op het Hoofdstation de plannen daar niet op aansluiten? Dan zou je continue onhandig gekruis tussen Hoofdstation en Europapark introduceren, dat zal toch hopelijk niet?
De plannen op het Hoofdstation zijn om de sporen 2 en 3 weer doorgaand te maken. Dat betekent dat Leeuwarden-Nieuweschans/Veendam los van de lijn naar Assen kan worden geēxploiteerd. Dus met het onzalige plan om Staatslijn B naar het Duitse net om te bouwen qua bovenleiding zou dat geen probleem opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
@Het Poezenbeest je noemt het een onzalig idee, maar waarom? Er is geen NS trein die daar rijdt, alleen goederentreinen, personentreinen van Arriva en wellicht t.z.t. weer DB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:47
Het Poezenbeest schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

De plannen op het Hoofdstation zijn om de sporen 2 en 3 weer doorgaand te maken. Dat betekent dat Leeuwarden-Nieuweschans/Veendam los van de lijn naar Assen kan worden geēxploiteerd. Dus met het onzalige plan om Staatslijn B naar het Duitse net om te bouwen qua bovenleiding zou dat geen probleem opleveren.
Even een toevoeging:
De plannen zijn op de huidig sporen 4/5/6, te combineren tot twee sporen (in de toekomstige situatie sporen 1 en 2), deze worden doorgaand. Er komen dus doorgaande sporen op de plek waar de passerelle stond.
Daarnaast wordt het oude spoor 7, welke met hemelvaart verwijderd is, ook doorgaand. Dit worden de drie doorgaande sporen/perrons welke gebruikt zullen worden door Arriva. De NS krijgt ten zuiden hiervan 4 nieuwe sporen/perrons welke niet doorgaand zijn. Alleen deze vier sporen worden voorzien van bovenleiding.

Zie de tabel hieronder, vergelijk het met de situatie voor de slinger.

OudNieuw
Spoor 1Opgeheven
Perron 1Opgeheven
Spoor 2 & 3Opgeheven
Perron 2Perron 1
Spoor 4, 5 & 6Spoor 1 en 2 (Arriva, doorgaand)
Perron 3Perron 2
Spoor 7 & 8Spoor 3 (Arriva, doorgaand)
Spoor 4, (NS)
OpstelterreinPerron 3
OpstelterreinSpoor 5 & 6 (NS)
OpstelterreinPerron 4
OpstelterreinSpoor 7 (NS)

[ Voor 30% gewijzigd door Bobbje op 01-08-2022 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 15-09 16:03
Maasluip schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:35:
[...]

Ik zie niet zo in waarom dat onbetaalbaar zou zijn. Ja, als je het doet zoals in Nederland de ombouw kapotgerekend wordt, maar zo moet je het natuurlijk niet doen.
Als je bij vernieuwing de isolatoren geschikt maakt voor 25 kV (verschil met 15 kV is minimaal) dan kun je na een tijdje de rest van de infrastructuur maken en omschakelen.

Maar goed, Duitsland is natuurlijk een groot land.
De bovenleiding zelf vervangen valt allemaal nog wel mee ja. Maar dan ben je er nog niet. Je moet alle "kunstwerken" langs het spoor gaan aanpassen aan 25 kV AC. Dat betekent dat de afstand tussen bovenleiding en tunnelwand bijvoorbeeld groter moet zijn, bij bruggen/viaducten hetzelfde. Zwerfstromen moet je tegengaan om vroegtijdige corrosie te voorkomen, etc etc etc.

Geloof mij, hier is serieus naar gekeken, maar het gaat echt niet gebeuren. Dat kost miljarden euro's. Ombouw van al het materieel is ook niet zomaar even gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arator schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:01:

[...]

• België met 3kV DC

Op dit moment wilt de EU 3kV DC en 25kV AC de standaard maken. Dus alle DC baanvakken naar 3kV en alle AC baanvakken naar 25kV 50hz.
Maar ik zie Duitsland niet zo snel naar 25kV gaan :P

Ik verwacht wel dat Nederland binnen nu en 2 jaar een beslissing neemt om naar 3kV te gaan, alleen de NS loopt nog een beetje te miepen :>

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 01-08-2022 09:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dolan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:47:
[...]

De bovenleiding zelf vervangen valt allemaal nog wel mee ja. Maar dan ben je er nog niet. Je moet alle "kunstwerken" langs het spoor gaan aanpassen aan 25 kV AC. Dat betekent dat de afstand tussen bovenleiding en tunnelwand bijvoorbeeld groter moet zijn, bij bruggen/viaducten hetzelfde. Zwerfstromen moet je tegengaan om vroegtijdige corrosie te voorkomen, etc etc etc.

Geloof mij, hier is serieus naar gekeken, maar het gaat echt niet gebeuren. Dat kost miljarden euro's. Ombouw van al het materieel is ook niet zomaar even gedaan.
Tussen 15 kV en 25 kV is dat verschil minimaal en gaat het echt geen miljarden extra kosten.
Materieel moet je natuurlijk niet ombouwen, dat is precies wat ik bedoel met kapotrekenen. Voor Nederland werd er ook alleen maar een scenario bekeken waar je in een jaar of 5 naar 3kV om zou gaan. Slaat nergens op.

Wat wel een mogelijk scenario is:
• In 1990 (ja, dit speelt al zo lang) had Prorail/IVW een oekaze moeten uitgaan dat nieuw materieel geschikt moet zijn voor 3 kV.
• Vanaf 2007 had je kunnen beginnen met ombouw van de spoortrajecten ten zuiden van Weert omdat daar toen alleen maar 3kV-geschikt materieel kwam (VIRM, GTW).
• Vanaf 2020 had je alles onder Boxtel op 3kV kunnen brengen omdat SGM daar toen verdwenen was.
• Vanaf 2022 waren alleen nog de koplopers niet geschikt voor 3 kV en die zitten voornamelijk op de Noord-Oost, dus alles onder Rotterdam/Utrecht/Apeldoorn/Deventer kon omgebouwd worden.
• In de jaren tot 2030/2035 kun je steeds meer trajecten ombouwen omdat er steeds minder koplopers zijn en er meer ICNG op de baan komt.

Uiteraard betekent trajecten ombouwen niet dat je op dat moment wat er is sloopt en potentieel nieuw spul weggooit, maar vanaf 1990 had je bij elk onderhoud en bij elke vernieuwing van infrastructuur alles voor 3 kV voorbereid.
De meerkosten hiervoor waren minimaal, als ze er al zijn (want die kosten heb je sowieso als je 3 kV wil gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
Wat is eigenlijk het beleid rondom het gebruik van het NS logo op stations.

Valt me op dat Rotterdam centraal en het recent verbouwde Heerlen(logisch want grotendeels arriva) het niet hebben maar utrecht en Den haag centraal dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:40
fgghhf schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:18:
Wat is eigenlijk het beleid rondom het gebruik van het NS logo op stations.

Valt me op dat Rotterdam centraal en het recent verbouwde Heerlen(logisch want grotendeels arriva) het niet hebben maar utrecht en Den haag centraal dan weer wel.
Rotterdam centraal heeft hem aan de zijkant hangen. Voorzijde is uitzondering (“centraal station” en niet “Rotterdam Centraal”’ ,is toen hele discussie in gemeenteraad geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Wally2002 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Rotterdam centraal heeft hem aan de zijkant hangen. Voorzijde is uitzondering (“centraal station” en niet “Rotterdam Centraal”’ ,is toen hele discussie in gemeenteraad geweest)
"Centraal Station" en de klok op Rotterdam zijn van het oude station en waren dacht soort van monumentaal (?).

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Illegal_Alien schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:04:
[...]
"Centraal Station" en de klok op Rotterdam zijn van het oude station en waren dacht soort van monumentaal (?).
Klopt, deel van het ontwerp van Sybold van Ravesteyn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Maasluip schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:31:
[...]

Moest dat geen waterstoftrein worden?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Brent schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Moest dat geen waterstoftrein worden?
Provincie Groningen is (was?) daar groot voorstander van, met het idee om de provincie als Hydrogen Valley te promoten.

Maar my 2 cents: bovenleiding aanbrengen zodat je niet zo beperkt bent qua materieelinzet. Met waterstof naar Bremen terwijl het Duitse deel al onder draad ligt lijkt me niet handig. Ook goederen e-loks kunnen dan gewoon doorrijden ipv lokwissel in Onnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:19

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik wil morgen of overmorgen met het 9 euro ticket door Duitsland gaan. Het idee is om te beginnen en te eindigen met de RE19 vanaf Arnhem.

Inmiddels kan je in Emmerich uitchecken met je ov kaart. Ik reis overigens met 40% korting in Nederland.

Als ik het goed zie staat de trein in Emmerich enkele (2/3 minuten stil) en in principe zou dat dus voldoende moeten zijn om uit te checken als de paaltjes niet te ver weg zijn.

https://community.ns.nl/i...-de-grens-bij-venlo-73873 hier wordt gesproken dat Elten weer makkelijker is, ondanks dat daar geen echte stoptijd is.

Ik ben vast niet de eerste die dit doet, dus kan/wil iemand even vertellen wat 'de beste manier' is hiervoor?

En zijn er verder nog tips of ideeën of aandachtspunten met betrekking tot het 9 euro ticket of de treinen in Duitsland (los dat het erg druk is)?

En eigenlijk geldt dezelfde vraag voor het geval ik via Venlo weer het land in wil.

[ Voor 18% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 01-08-2022 15:31 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1 ... 58 ... 161 Laatste