Ik weet niet op wie ik het moet steken, Thalys of SNCF Réseau (de IB in Frankrijk).
Er stond opnieuw een Thalys stil. Naar gelang ik het bericht lees, deze keer in, zoals wij het noemen, de pampa's (volle baan, het veld, middle of nowhere)
Uit het nieuwsbericht kan ik opmaken dat ze er voor hebben gekozen om er een trein naast te plaatsen, en de reizigers te laten overstappen op die nieuwe trein. Er kunnen redenen zijn waarom het stel dat in panne stond, niet meer (commercieel) kon rijden, en er dus niet gekoppeld kon worden (bijvoorbeeld vlakke wielen, remproblemen, ...). Ik kan ook begrijpen dat achterliggende treinen bijna volgeboekt zijn (gelet op het uur van de panne), en dat men dus geen achterliggende trein kan laten stoppen om de gestrande trein te helpen.
Van Paris-Nord tot Amiens zou het me met de wagen ongeveer 1u45 (~=150km) duren om er te geraken. Mijn wagen rijdt geen 300km/u, dus laat ons stellen dat een Thalysstel hier een uur over rijdt. Procedures om het defecte stel te naderen, een half uur? Dat is ruim geschat. En een half uur om een leeg stel klaar te maken en ondertussen een rijpad aan te vragen. Dan hebben ze nog een uur aan het klooien geweest. Het overstappen zou dan nog eens 2 uur geduurd hebben...
Er stond ook een trein achter die defecte thalys stil. 3 uur voor een evacuatietrein, en dan 2 uur overstappen, dat is ook 5 uur. Er werd niet gedacht om die trein achteruit te halen?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/24/thalys/Passagiers stilgevallen Thalys kunnen na bijna vijf uur reis hervatten in nieuwe trein, ook in Landen trein defect
De passagiers van de Thalys die rond 17 uur is stilgevallen in het Franse departement La Somme, zijn weer onderweg. Na bijna drie uur arriveerde een nieuwe trein waarop ze moesten overstappen, twee uur later konden ze hun reis opnieuw aanvatten.
Volgens de woordvoerder van Thalys stonden de deuren tijdens het wachten open en kregen de treinreizigers water. Mick Hummel, een van de passagiers vertelt dat het alsnog bloedheet werd in het toestel. "De airco viel uit en het werd steeds warmer. Pas na twee uur hebben ze een noodtrap geïnstalleerd en mochten we eruit, zodat we in de berm naast het spoor enigszins wat frisse lucht konden pakken."