Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
Deezers schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:26:
[...]

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom er nu overal ineens tekorten zijn aan personeel. Vergrijzing? Wist je van te voren. Verlof? Ook dat is gewoon planbaar. Mensen naar andere sector overgestapt? Doe je niks aan. Extra ziekte/verzuim? Da's pech ja. En zullen ongetwijfeld een paar mensen tussen zitten die zich nu sneller ziek melden als ze inderdaad geen zin hebben in extra diensten opvullen of melden dat ze klachten hebben wat weer voor extra druk bij het beschikbaar personeel zorgt, en vanwege privacy bijna niet te controleren is.

Als reiziger met Weekend Vrij is het al maandenlang arme troef. Veel werkzaamheden (tja da's het weekend) maar de treinen die wel rijden vallen ook bijna allemaal uit of veel storingen onderweg en vervangende bussen zijn er eerder niet dan wel. Durf bijna geen dagje weg meer te plannen want zie maar eens thuis te komen. En wat doe je eraan? Helemaal niets.
Ik vermoed persoonlijk dat het een combinatie is van factoren. In het geval van OV bijvoorbeeld, was er tijdens corona minder werk. Om kosten te besparen, werd het aantal ritten gereduceerd. En wat ik bijvoorbeeld nog wel eens van buschauffeurs opvang, is dat veel van hen geen contract hebben voor een x-aantal uren, maar zitten met een 0-uren contract. Het salaris middelt zich dan naar beneden uit, en wordt overstap naar een andere sector aantrekkelijk/noodzakelijk.

Die gaan natuurlijk niet zomaar ineens terugkomen.

Tegelijkertijd is het een periode van circa 2.5 jaar geweest waarin senioren eveens gewoon doorgaand zijn uitfaseerd, het als beroepskeuze sowieso al niet de meest aantrekkelijke was gezien beperkte loonsverwachtingen en je veel onregelmatige diensten draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Deezers schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Mensen naar andere sector overgestapt? Doe je niks aan.
Achteraf doe je er inderdaad niks meer aan, maar preventief is daar wel wat aan te doen!

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 23:29

Luke!

#Treinbaas
Uiteraard: als een volslagen wereldvreemde zonder oog voor kosten de charitatieve instelling uithangen en volgend jaar de huilebalken uitleggen waarom het OV toch zo "duur" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
psychodude schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:14:
[...]

Ik vermoed persoonlijk dat het een combinatie is van factoren. In het geval van OV bijvoorbeeld, was er tijdens corona minder werk. Om kosten te besparen, werd het aantal ritten gereduceerd. En wat ik bijvoorbeeld nog wel eens van buschauffeurs opvang, is dat veel van hen geen contract hebben voor een x-aantal uren, maar zitten met een 0-uren contract. Het salaris middelt zich dan naar beneden uit, en wordt overstap naar een andere sector aantrekkelijk/noodzakelijk.

Die gaan natuurlijk niet zomaar ineens terugkomen.

Tegelijkertijd is het een periode van circa 2.5 jaar geweest waarin senioren eveens gewoon doorgaand zijn uitfaseerd, het als beroepskeuze sowieso al niet de meest aantrekkelijke was gezien beperkte loonsverwachtingen en je veel onregelmatige diensten draait.
NOSop3 heeft daar een leuk informatief filmpje over gemaakt, het is inderdaad een hele vervelende samenloop van omstandigheden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

foto`s gespoilerd; je ziet niks bijzonders maar toch.

Amerikaanse trein ontspoord:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-61958813 / https://www.nbcnews.com/n...sengers-injured-rcna35557

Dik Amerikaans en ze praten alsof ze haast hebben...

Vraag me alleen af, hoe 1 vrachtwagen een gehele trein op zijn zijkant kan gooien, en zo te zien nog netjes ook.? (Ja de rails is ook weg....)

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FWR--TJWAAEdW8P?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FWR--THWQAI16EU?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FWR--THX0AQtnk8?format=jpg&name=large

[ Voor 20% gewijzigd door Illegal_Alien op 28-06-2022 09:20 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Weet iemand wanneer de werkzaamheden van deze zomer bekend zijn en waar deze gepubliceerd worden?

Ik wil weten welke weken en weekenden er in de zomervakantie geen treinverkeer is op mijn traject (Enschede-randstad). Ik zie de werkzaamheden voor de komende twee weken (?) staan op https://www.prorail.nl/werkzaamheden-storingen .

Maar een planning verder vooruit zie ik. Er zijn werkzaamheden toegevoegd in de NS reisplanner maar ik betwijfel of deze volledig zijn.
Zo verwacht ik werkzaamheden op Utrecht-Arnhem, maar deze zie ik niet terug in de reisplanner

Overzicht grote buitendienst­stellingen 2022: https://www.prorail.nl/ni...egelijk-in-2022/overzicht

[ Voor 10% gewijzigd door ANdrode op 28-06-2022 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:20
Soms kan je op de site van ProRail naar de projecten gaan kijken om te zien wanneer er werkzaamheden zijn, of als het op de route ligt van een internationale trein (Amsterdam - Hengelo) kan je ook bij NS Internationaal kijken: https://www.nsinternation...-amsterdamhannoverberlijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Daar werd gelinkt naar https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor/ . Dat is een completere pagina dan https://www.ns.nl/reisinf...le-situatie-op-het-spoor/ waar de voorpagina van ns.nl naar linkt (onder de fold staat de link wel).

Sommige werkzaamheden verdienen nog wel wat verduidelijking :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zy4JuU4eo4bdqkZASk4uJtTEltI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I5mqqYBoiKX7P0zVvIzeH2XZ.png?f=user_large
Ik bedoel: Dit is sowieso een goede tip. Eigenlijk een triviale tip. Maar ik zie niet hoe deze hier nieuwe informatie geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 29-06-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:50
Ik zou zeggen plan tot de minuut van vertrek de reis. Laatst was er een dag van te voren niks aan de hand. Dag van vertrek lag opeens het spoor eruit vanwege werkzaamheden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:16
Geplande werkzaamheden worden een maand voor ze beginnen aangekondigd op de werkzaamhedenpagina van NS.
Uiterlijk tien dagen voor de werkzaamheden beginnen is de reisplanner up-to-date. Als er dus een dag van tevoren nog geen werkzaamheden zichtbaar waren en de volgende dag wel, dan zijn dat geen vooraf geplande werkzaamheden geweest, maar herstelwerkzaamheden die niet uitgesteld konden worden.

Uiteraard is het een goed idee om vlak voor vertrek ook nog even te kijken. Immers op de dag zelf kunnen er nog genoeg wijzigingen plaatsvinden, zoals dat soort herstelwerkzaamheden of een verstoring.

[ Voor 17% gewijzigd door EDIT op 29-06-2022 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:19
ANdrode schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:04:
Weet iemand wanneer de werkzaamheden van deze zomer bekend zijn en waar deze gepubliceerd worden?

Ik wil weten welke weken en weekenden er in de zomervakantie geen treinverkeer is op mijn traject (Enschede-randstad). Ik zie de werkzaamheden voor de komende twee weken (?) staan op https://www.prorail.nl/werkzaamheden-storingen .

Maar een planning verder vooruit zie ik. Er zijn werkzaamheden toegevoegd in de NS reisplanner maar ik betwijfel of deze volledig zijn.
Zo verwacht ik werkzaamheden op Utrecht-Arnhem, maar deze zie ik niet terug in de reisplanner

Overzicht grote buitendienst­stellingen 2022: https://www.prorail.nl/ni...egelijk-in-2022/overzicht
Utrecht- Arnhem staat in de lijst van Prorail als Ede Wageningen - Arnhem

noppus schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:24:[/b]
3 1/2 week geen treinen langs Ede-Wageningen.
lees hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
noppus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:19:
[...]

Utrecht- Arnhem staat in de lijst van Prorail als Ede Wageningen - Arnhem

noppus schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:24:[/b]
3 1/2 week geen treinen langs Ede-Wageningen.
lees hier
Staat helaas nog niet in de reisplanner. Deze herinnerde ik alleen van Twitter.

Ik denk dat het voor schiphol aankomt op "10 dagen van tevoren weet je of je een taxi moet boeken" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude

Laatste blik binnen de nieuwe ICNG. Toch wel een aantal fraaie verbeteringen bovenop het huidige. Vanuit eigen perspectief fijn om te zien dat de ruimte voor een eventuele fiets bijvoorbeeld de coupé in getrokken lijkt te zijn, eindelijk ook binnen de intercities het mogelijk wordt om devices gelijktijdig te laden. Zeker voor de langere ritten plezierig om bijvoorbeeld een laptop te gebruiken.

Ben benieuwd hoe de reiscomfort binnen deze treintoestellen zal gaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Ik was vandaag ook bij deze presentatie en ik moet zeggen dat het geweldig was om de eerste reacties te zien van de reizigers. Ook al zijn we er nog niet, deze presentatie voelde toch als een soort van mijlpaal in de introductie.
Zo'n eerste introductie aan het publiek is ook wel even een spannend moment. Hoe wordt zo'n trein ontvangen, vinden mensen het een fijne trein, maar eigenlijk zijn alle reacties van de mensen die ik vandaag gesproken heb extreem positief. Natuurlijk zijn er altijd dingen die misschien net even wat beter kunnen, maar iets waar eigenlijk iedereen het wel over eens was, was hoe heerlijk de stoelen zitten. Zelfs toen ik net in de trein naar huis zat hoorde ik een dame tegen haar overbuurvrouw uitgebreid vertellen hoe heerlijk de stoelen wel niet zaten (arme overbuurvrouw, volgens mij had ze geen flauw idee waar die dame het over had :D).
Kortom: een hele geslaagde dag zo! Morgen nog een dagje, hopelijk zijn ze dan ook allemaal zo enthousiast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:23

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Ik was er ook bij vanwege mijn fotografie en pers-werk. Ik ben zeker te spreken over deze trein. Het comfort zit echt geweldig, mooie tafeltjes, mooie kleuren in de coupé's en het voelt alsof je thuis bent. Morgen ga ik even een bezoekje brengen met mijn ticket samen met mijn vrienden. Dan heb ik wat meer tijd om het comfort te testen. ;)

Verder was alles ook goed georganiseerd door NS. Tijdsloten met entree-stickers om drukte te verspreiden, zodat iedereen ruimte heeft voor het maken van foto's en video's. :Y

[ Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 02-07-2022 19:01 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:17:
eindelijk ook binnen de intercities het mogelijk wordt om devices gelijktijdig te laden. Zeker voor de langere ritten plezierig om bijvoorbeeld een laptop te gebruiken.
In de video zie ik maar 1 stopcontact per 2 stoelen.. zelf een verdeeldoos meenemen dan maar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
De 2e klas heeft 1 stopcontact en 1 usb poort per 2 stoelen, de 1e klas heeft per stoel 1 stopcontact en 1 usb poort, dus voor een tweezits 2 stopcontacten en 2 usb poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
LordSinclair schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:34:
[...]

In de video zie ik maar 1 stopcontact per 2 stoelen.. zelf een verdeeldoos meenemen dan maar?
Of gebruik maken van USB. Of eerste klas zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Nadeel van USB is, je moet de poort vertrouwen en in de loop van de tijd worden dan ook de laadtechnieken geupgrade? Zit er genoeg vermogen achter om een laptop met USB-C aan te sluiten?

Ik kan alleen het stopcontact als voorwaardig oplaadpunt zien. Maar goed als je ze beide telt heb je er 1 per stoel (2e klas). En twee voor de eerste klas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
LordSinclair schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:40:
Nadeel van USB is, je moet de poort vertrouwen en in de loop van de tijd worden dan ook de laadtechnieken geupgrade? Zit er genoeg vermogen achter om een laptop met USB-C aan te sluiten?

Ik kan alleen het stopcontact als voorwaardig oplaadpunt zien. Maar goed als je ze beide telt heb je er 1 per stoel (2e klas). En twee voor de eerste klas.
Laten we wel wezen. Hoe groot is de kans dat jij als treinreiziger een treincoupé instapt waar niet alleen alle raamplaatsen bezet zijn, maar bezet zijn door mensen die het stopcontact in gebruik hebben?

Je gaat dan toch gewoon naast iemand zitten die er geen gebruik van maakt?

Ik weet dat we als Nederlanders ontzettend goed zijn in het uit gaan van worst case scenarios. Maar voor wat betreft de langeafstandstreinen in het buitenland, als ook de huidige niet IC treinen in Nederland met stopcontacten, ben ik werkelijk waar nog nooit een scenario tegengekomen waarin er geen stopcontact beschikbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Ik reageerde slechts op iemand die de conclusie trok dat je makkelijk meerdere devices kan opladen. 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:14

GwnLars_

In GoT we trust.

EDIT schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:49:
Ik was vandaag ook bij deze presentatie en ik moet zeggen dat het geweldig was om de eerste reacties te zien van de reizigers. Ook al zijn we er nog niet, deze presentatie voelde toch als een soort van mijlpaal in de introductie.
Zo'n eerste introductie aan het publiek is ook wel even een spannend moment. Hoe wordt zo'n trein ontvangen, vinden mensen het een fijne trein, maar eigenlijk zijn alle reacties van de mensen die ik vandaag gesproken heb extreem positief. Natuurlijk zijn er altijd dingen die misschien net even wat beter kunnen, maar iets waar eigenlijk iedereen het wel over eens was, was hoe heerlijk de stoelen zitten. Zelfs toen ik net in de trein naar huis zat hoorde ik een dame tegen haar overbuurvrouw uitgebreid vertellen hoe heerlijk de stoelen wel niet zaten (arme overbuurvrouw, volgens mij had ze geen flauw idee waar die dame het over had :D).
Kortom: een hele geslaagde dag zo! Morgen nog een dagje, hopelijk zijn ze dan ook allemaal zo enthousiast :)
Ik dacht al iemand te herkennen op Rtd ;)

Mooie trein, wel erg druk.. Maar dat viel te verwachten :9 (Ik moest wel weer de Hofpleinlijn/E halen richting Den Haag, maargoed..)

Wat me wel dwars zit is de indeling: Het "lijkt" smaller dan bijvoorbeeld een ICMm of een VIRM(m). Kan dat kloppen, of is dat optisch bedrog? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door GwnLars_ op 04-07-2022 00:21 ]

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Volgens mij is de trein niet smaller dan andere treinen (uitgezonderd misschien die gekke knik van de VIRM), dus ik denk dat het door de indeling zelf zo lijkt. Wellicht een combinatie van de redelijk brede stoelen met de kleinere compartimenten waarin de trein is opgedeeld, samen met dingen als de opstapjes naar sommige stoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:59
Ik zou het ook raar vinden om niet gebruik te maken van maximale profiel dat een trein kan hebben. De vroegere Eurostar was opmerkelijk smaller wegens het smallere maximale profiel dat gehanteerd werd op sommige Britse lijnen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:01

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:44:
Ik zou het ook raar vinden om niet gebruik te maken van maximale profiel dat een trein kan hebben. De vroegere Eurostar was opmerkelijk smaller wegens het smallere maximale profiel dat gehanteerd werd op sommige Britse lijnen.
Klopt.

Ook de ICE3(M/F) en de ICE 3 Neo/Eurostar e320 (beide Siemens Velaro D) hebben een smaller profiel dan gebruikelijk.

Geruchten gaan dat Siemens en DB de ICE 3 een smaller profiel hebben gegeven om zo makkelijker in de UK toegelaten te worden. Men had (heeft?) plannen om met ICE's door de Channel Tunnel te rijden. Dat was nog in de tijd dat er in de UK over binnenlands spoor gereden moest worden naar Waterloo International. Nu zou dat geen probleem meer zijn, omdat het spoor naar St. Pancras volgens het Europese profiel van vrije ruimte is gebouwd.

Overigens is er wel eens een ICE3MF door de tunnel gereden naar St Pancras:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6YfzqlPi-1i1AyXIDe6UNSQOfw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SKpwK8BAUJ3dEV5uZT4fuN6Z.webp?f=user_large
DB ICE 3MF naast een Eurostar aan het perron in London St. Pancras

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
ICE/Velaro D heeft gewoon een regulier profiel. Die is niet smaller dan andere treinen. De ICE is ook nooit ontworpen geweest voor het VK. De reden dat de nieuwe Eurostar/Velaro D (en ook de ICEs die ene keer) naar het VK konden, was dankzij de opening van de nieuwe hogesnelheidslijn tussen de Kanaaltunnel en Londen. Die is namelijk gebouwd naar het Europese standaardprofiel, waardoor reguliere Europese treinen ook opeens naar Londen konden.

Op de oude lijnen paste enkel de oude Eurostar TMST (Eurostar V300), die daar met een 3e rail-systeem reden. De nieuwe Eurostartreinen zouden zowel de 3e rail als een heleboel bruggen en viaducten aan gort hebben gereden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:16:
ICE/Velaro D heeft gewoon een regulier profiel. Die is niet smaller dan andere treinen. De ICE is ook nooit ontworpen geweest voor het VK. De reden dat de nieuwe Eurostar/Velaro D (en ook de ICEs die ene keer) naar het VK konden, was dankzij de opening van de nieuwe hogesnelheidslijn tussen de Kanaaltunnel en Londen. Die is namelijk gebouwd naar het Europese standaardprofiel, waardoor reguliere Europese treinen ook opeens naar Londen konden.

Op de oude lijnen paste enkel de oude Eurostar TMST (Eurostar V300), die daar met een 3e rail-systeem reden. De nieuwe Eurostartreinen zouden zowel de 3e rail als een heleboel bruggen en viaducten aan gort hebben gereden :P
Wat destijds gesteld werd, is dat ten opzichte van de ICE 1 en 2 de ICE3 70 mm smaller is op het breedste punt van de bakken. Het gerucht ging (in de hobbybladen) dat dat een bewuste keuze was om toelating in het VK te vereenvoudigen:

ICE 1/2: 3020 mm breed (breedste punt bakken)
ICE 3: 2950 mm breed (breedste punt bakken)
ICE 4: 2852 mm

Maar inderdaad: onze Koploper is nóg smaller met 2844 mm :)

De maximale breedte volgens het Britse PVR (passagiersrijtuigen met luchtvering) is overigens 2744 mm (C1/W6a), hoewel de oorspronkelijke routes van de GWR zijn gebouwd op een maximum voertuigbreedte van 2946 mm.

Onze Koploper kan daar overigens alsnog niet rijden zonder de machinist te onthoofden, nog los van de 25kVAC en afwijkende beveiligingssystemen natuurlijk.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
ICE 1 en 2 waren relatief heel erg breed en daardoor ook niet overal inzetbaar (en mogen volgens mij nog steeds niet overal rijden daardoor). ICE3(M) was meer een 'van de plank'-product in dat opzicht, ook omdat deze naar de buurlanden moest gaan rijden waar een krapper PVR aanwezig was.
Hier in Nederland hebben we (als ik mij niet vergis) lange tijd een relatief krap PVR gehad, waar eigenlijk pas met de komst van de VIRM/DM90 verandering in kwam. Ik meen mij zelfs te herinneren dat er nog sporen iets verlegd zijn in enkele bogen om ervoor te zorgen dat die treinen elkaar konden passeren op die plek zonder elkaar te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

EDIT schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:20:
Volgens mij is de trein niet smaller dan andere treinen (uitgezonderd misschien die gekke knik van de VIRM), dus ik denk dat het door de indeling zelf zo lijkt. Wellicht een combinatie van de redelijk brede stoelen met de kleinere compartimenten waarin de trein is opgedeeld, samen met dingen als de opstapjes naar sommige stoelen?
Ik denk dat dat t dan is ja, zijn wel breed die stoelen inderdaad, lekker ruim :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

EDIT schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:32:
...
Hier in Nederland hebben we (als ik mij niet vergis) lange tijd een relatief krap PVR gehad, waar eigenlijk pas met de komst van de VIRM/DM90 verandering in kwam...
Klopt, de Zoetermeerlijn had echter een afwijkend profiel voor de NS tot 2006. (Ombouw naar RandstadRail). Dat was ook écht zo opgenomen in de officiële documenten, vandaar dat daar enkel Plan V/T en SGM reed: Een Koploper zou bij "Stadhuis/Stadshart" & het viaduct bij de Voorweg onthoofd worden.. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

GwnLars_ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:57:
[...]

In Nederland is het omgrenzingsprofiel vastgesteld op een breedte van 3600 mm en een hoogte van 4700 mm. Op de Zoetermeer Stadslijn was een afwijkend profiel (met een hoogte van 4300 mm) toegepast wat als gevolg had dat hogere treintypes daar niet waren toegelaten.
Ik kan het officiële blad niet meer vinden, maar:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
GwnLars_ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:57:
[...]

Klopt, de Zoetermeerlijn had echter een afwijkend profiel voor de NS tot 2006. (Ombouw naar RandstadRail). Dat was ook écht zo opgenomen in de officiële documenten, vandaar dat daar enkel Plan V/T en SGM reed: Een Koploper zou bij "Stadhuis/Stadshart" & het viaduct bij de Voorweg onthoofd worden.. 7(8)7
Die koploper had ook geen stroomafnemer nodig omdat de draad zo laag hing dat die tegen het dak aan zou zitten. ;)

Maar wist niet dat Mat '64 ook op die lijn kon rijden. Dacht dat alleen SGM met de lagere draad overweg kon.

Ik herinner me overigens ook die SM '90 die ook net als de buffel erg breed was, die mocht ook niet overal rijden omdat het buiten profiel was op de meeste trajecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Met rond 7:30 een nieuw SM'90 stel. :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Laatst online: 12:37

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Mooie oude beelden! :)

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Belangrijk bericht voor alle reizigers tussen Utrecht en Den Bosch in de komende periode:

Werkzaamheden Geldermalsen - Utrecht, Reisadvies: mijd het traject

NS geeft reizigers tussen Geldermalsen en Utrecht het dringende advies om dit traject tussen 14 juli en 5 augustus te mijden. Dit raakt ook de doorgaande Intercity’s tussen Zuid-Nederland en Utrecht. Aanleiding: de grootschalige werkzaamheden die ProRail hier uitvoert in combinatie met het landelijke tekort aan buschauffeurs. Busbedrijven geven aan onvoldoende bussen te kunnen leveren, waarbij het tekort in de spits het grootst is. Reizigers die toch op pad gaan, worden geadviseerd om zoveel mogelijk buiten de spits te reizen of een omreisroute te gebruiken.
Lees het hele bericht op https://nieuws.ns.nl/werk...sadvies-mijd-het-traject/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 20:56
Hier had een spoorlijn Utrecht - Breda veel soelaas kunnen bieden. Echt een hiaat in het spoornetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 14:09
handoff schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:05:
Hier had een spoorlijn Utrecht - Breda veel soelaas kunnen bieden. Echt een hiaat in het spoornetwerk.
Leuk, maar om nou alleen voor een plaats als Gorinchem een spoorlijn neer te leggen? Er wonen niet al te veel mensen in het Groene Hart.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Gewoon alles 4 sporig maken met genoeg ruimte tussen de spoorparen dat aan het ene paar veilig gewerkt kan worden terwijl op het andere paar de treinen kunnen doorrazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• handoff
mk1992 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:00:
[...]

Leuk, maar om nou alleen voor een plaats als Gorinchem een spoorlijn neer te leggen? Er wonen niet al te veel mensen in het Groene Hart.
De eventuele spoorlijn tussen Utrecht en Breda doorkruist maar een klein deel van het Groene Hart. De lijn komt ook langs Oosterhout, een van de grootste plaatsen zonder trein/tram/metrostation. Daarnaast kan in Gorinchem overgestapt worden op de lijn Dordrecht - Geldermalsen. Daarnaast ben ik van mening dat er ook dat de spoorlijn tussen Lage Zwaluwe en Den Bosch weer aangelegd moet worden. Deze lijn komt dan langs Waalwijk, ook een grote plaats zonder treinstation en vlakbij de Efteling. De IC uit de Randstad die nu 2x per uur eindigt in Dordrecht zou via deze lijn naar Den Bosch moeten gaan als stoptrein. Net zoals de IC richting Vlissingen (die vanaf Roosendaal als stoptrein rijdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
EDIT schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:45:
Belangrijk bericht voor alle reizigers tussen Utrecht en Den Bosch in de komende periode:

[...]

Lees het hele bericht op https://nieuws.ns.nl/werk...sadvies-mijd-het-traject/
Daarna gaan we gelukkig probleemloos de zomer door toch?
Of toch niet?
Werkzaamheden
Storing op het traject van 's-Hertogenbosch naar Eindhoven C. tussen Boxtel en Eindhoven C.'s-Hertogenbosch – Boxtel Eindhoven C.
Storing op het traject van Tilburg naar Eindhoven C. tussen Boxtel en Eindhoven C.Tilburg – Boxtel Eindhoven C.
Wanneer
Dinsdag 9 augustus 04:00 t/m vrijdag 26 augustus 02:15
Extra reistijd
+30 minuten
Gevolg
Door werkzaamheden: tussen Boxtel en Eindhoven Centraal rijden er bussen.
Advies
Tip! Plan je reis kort voor vertrek
Plan je reis vanaf 10 dagen voor vertrek met de reisplanner voor het meest actuele advies.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
handoff schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:28:
[...]

De eventuele spoorlijn tussen Utrecht en Breda doorkruist maar een klein deel van het Groene Hart. De lijn komt ook langs Oosterhout, een van de grootste plaatsen zonder trein/tram/metrostation. Daarnaast kan in Gorinchem overgestapt worden op de lijn Dordrecht - Geldermalsen. Daarnaast ben ik van mening dat er ook dat de spoorlijn tussen Lage Zwaluwe en Den Bosch weer aangelegd moet worden. Deze lijn komt dan langs Waalwijk, ook een grote plaats zonder treinstation en vlakbij de Efteling. De IC uit de Randstad die nu 2x per uur eindigt in Dordrecht zou via deze lijn naar Den Bosch moeten gaan als stoptrein. Net zoals de IC richting Vlissingen (die vanaf Roosendaal als stoptrein rijdt).
Grapjas :P

Gisteren toevallig over die A59 gereden, tussen Waalwijk en Den Bosch aansluiting is er geen plek meer op het tracé. Gaat een erg duur project worden. Zelfs die snelweg heeft op veel plekken maar net de ruimte. Om maar te zijgen over hoe die lijn nu nog vanuit het zuiden het station moet bereiken met de nieuwe randweg. Neemt niet weg dat ik wel voorstander ben van een lijn daar, maar dat gaat niet meer lukken.

Net als een lijn Nijmegen - Eindhoven over Uden en Veghel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@ed1703 Vergeet niet dat ook tegelijkertijd met de buitendienststelling van Boxtel - Eindhoven ook de A2 bij Eindhoven is afgesloten

Het meest interresante vind ik nog wel dat de ICE vanaf 22 augustus wordt omgeleid en niet in Arnhem of Dusseldorf stopt. Maar kan ook niet langs Eindhoven..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

cazzer22 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:11:
@ed1703 Vergeet niet dat ook tegelijkertijd met de buitendienststelling van Boxtel - Eindhoven ook de A2 bij Eindhoven is afgesloten

Het meest interresante vind ik nog wel dat de ICE vanaf 22 augustus wordt omgeleid en niet in Arnhem of Dusseldorf stopt. Maar kan ook niet langs Eindhoven..... :?
Misschien via de Betuweroute? Of via Bad Bentheim Duitsland in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Of via Den Bosch - Breda - Brussel - Aken?

Hij had die week eigenlijk via Arnhem - Nijmegen - Venlo kunnen gaan met een dieselloc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:59
cazzer22 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:08:
[...]

Grapjas :P

Gaat een erg duur project worden. Zelfs die snelweg heeft op veel plekken maar net de ruimte. Om maar te zijgen over hoe die lijn nu nog vanuit het zuiden het station moet bereiken met de nieuwe randweg.
Met wat goede wil en te werken in verschillende etages, kan het punt van de randweg wel worden aangepakt.
Als voorbeeld de Tangent in Mechelen, die vorige week is geopend. De noord-zuid-sporen liggen er 2 verschillende niveaus, en vanuit het oosten komt er nog een lijn bij, die onder het hoogste niveau duikt, om op het laagste niveau aan te sluiten. Onder die sporen loopt de Leuvensesteenweg, en tussen al die verschillende verdiepen hebben ze dus nog de Tangent er tussen gekregen. Ook niet te laag, want iets te noorden van de Leuvensesteenweg moeten we de Dijle over. Ten zuiden van dit punt, ligt het station van Mechelen. En net ten zuiden van het station ligt een kanaal. Dus daar duikt die tangent dan onder, de sporen gaan met een brug over het kanaal, hier allemaal op 1 niveau.

De specifieke kosten voor dit stuk kan ik niet vinden, maar de aanleg van die Tangent en de vernieuwing van de stationsomgeving, zou begroot zijn op een kwart miljard euro. Dat zou met de aanleg van 2 nieuwe perrons zijn, aanleg van fietspaden, ondergrondse parking, en de vlottere aansluiting tussen de sporen komende van Antwerpen richting Zaventem-Luchthaven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSgrr4ExsCS2tWBy3ET8xHPo4Xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHQnepvmcAuiKPhfIX0xRSB8.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de bouw toch geen werk heeft, zou ik zeggen dat het tijd is voor wat overheidsopdrachten :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Arator schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:32:
Nu de bouw toch geen werk heeft, zou ik zeggen dat het tijd is voor wat overheidsopdrachten :P
Waarom heeft de bouw geen werk? Nou daarom kan dit dus ook niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
handoff schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:28:
[...]

De lijn komt ook langs Oosterhout, een van de grootste plaatsen zonder trein/tram/metrostation.
Als ze niet eerst waren gaan eten, hadden ze al lang een station gehad :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Nu het blijkbaar een feestje wordt op sommige trajecten zoals hierboven dacht ik ineens een tijd geleden wat gelezen te hebben over een lange periode werkzaamheden rondom Deventer. Een bericht hierover vond ik zojuist bij Prorail, maar dat is natuurlijk niet tot in detail wat de overlast gaat worden.

Ik moet in Deventer zijn, vanuit Enschede. 19-23 oktober lijkt mij duidelijk: dat wordt lopen, fietsen of verlof proberen te nemen (niet makkelijk aangezien het dan blijkbaar ook herfstvakantie is). Al is het onduidelijk tot waar de treinen wel rijden. Maar de periode ervoor blinkt nog uit in meer vaagheden... is er iemand die daar meer over weet? Kan NS en Prorail wel lastig gaan vallen, maar wie weet is er iemand hier die wat meer weet over de weken ervoor.

Immers kun je tegenwoordig als reiziger niet vroeg genoeg geïnformeerd worden, maar drie maanden voor het feest aanvangt is er nergens iets te vinden... dat is wel ronduit slecht voor zo'n lange (deels) buitendienststelling.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Werkzaamheden worden ongeveer een maand van te voren gepubliceerd, vanaf 10 dagen voor de reisdatum zie je de exacte gevolgen in de reisplanner.
Het is inderdaad heel erg kort dag, helaas. Er wordt al jaren gevraagd om langer van tevoren de informatie te publiceren, maar veel beweging lijkt daar helaas niet in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dan ga ik maar eens twee bedrijven prikkelen. Zal ook wel niets zinnigs uitkomen vrees ik, maar ach.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
OVpay zou toch deze zomer ingevoerd worden? Of is dit vertraagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
De zomer is nog niet voorbij ;)
Als je rondkijkt op in ieder geval de treinstations, dan zie je dat momenteel een vervangprogramma loopt, waarbij de lezers van de paaltjes en de poortjes vervangen worden. Geen idee hoe lang het nog gaat duren, maar er zit in ieder geval voortgang in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:58:
De zomer is nog niet voorbij ;)
Als je rondkijkt op in ieder geval de treinstations, dan zie je dat momenteel een vervangprogramma loopt, waarbij de lezers van de paaltjes en de poortjes vervangen worden. Geen idee hoe lang het nog gaat duren, maar er zit in ieder geval voortgang in.
Die nieuwe 'validators' of CiCo's genoemd maken me toch een partij herrie bij het in/uitchecken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Openen de nieuwe poortjes ook sneller? :P

Loop regelmatig tegen de deurtjes aan omdat ze zo langzaam zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
De truc is om je kaart al aan te bieden voor je het poortje inloopt. Dan openen ze gelijk en kan je zonder vaart te minderen doorlopen. Uiteraard niet in sneltreinvaart, maar in een normaal looptempo gaat dat prima.
Het werkt overigens minder goed bij de brede poortjes. Die openen net even een tikje langzamer, dus daar heb je een iets trager looptempo nodig om niet tegen de poortjes aan te lopen.

[ Voor 30% gewijzigd door EDIT op 11-07-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:23:
De truc is om je kaart al aan te bieden voor je het poortje inloopt. Dan openen ze gelijk en kan je zonder vaart te minderen doorlopen. Uiteraard niet in sneltreinvaart, maar in een normaal looptempo gaat dat prima.
Het werkt overigens minder goed bij de brede poortjes. Die openen net even een tikje langzamer, dus daar heb je een iets trager looptempo nodig om niet tegen de poortjes aan te lopen.
Ja naja verdenk ook mijn OV kaart dat het niet goed werkt (of een oudere chip heeft?) duurt relatief lang voordat hij gescand wordt. Bij paaltjes werkt hij vaak wel meteen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:16

ericplan

5180 Wp PV

@EDIT Gaat het scannen van een QR-code ook beter? Nu gaat het bij het scannen van m'n Thalys e-ticket altijd fout, want dan komt m'n ApplePay bankpas in beeld.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Daarom moet je ook de tickets in de wallet plaatsen (of voor Android in de NS App). Die onderdrukt dat gedrag.
Daaraan zal ook niets wijzigen.

[ Voor 29% gewijzigd door EDIT op 11-07-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
ArcticWolf schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:19:
Openen de nieuwe poortjes ook sneller? :P

Loop regelmatig tegen de deurtjes aan omdat ze zo langzaam zijn...
Ik hou er al rekening mee dat ik te snel loop voor de poortjes, dus druk ik ze verder open zodra ze ontgrendeld zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:01
Stoomtrein knalt tegen tractor bij onbewaakte overweg tussen Dieren en Beekbergen

Toch opvallend, hoe krijg je het voor elkaar om een stoomtrein over het hoofd te zien?!

[ Voor 39% gewijzigd door I_IBlackI_I op 11-07-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
I_IBlackI_I schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:53:
Stoomtrein knalt tegen tractor bij onbewaakte overweg tussen Dieren en Beekbergen

Toch opvallend, hoe krijg je het voor elkaar om een stoomtrein over het hoofd te zien?!
En dan stond die trein precies op tijd stil lijkt me... anders was die tractor wel wat meer beschadigd lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
I_IBlackI_I schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:53:

Sowieso wordt er volgens mij altijd gevlagd als er een stoomtrein rijdt (of is dat tegenwoordig niet meer??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:16

ericplan

5180 Wp PV

EDIT schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:16:
Daarom moet je ook de tickets in de wallet plaatsen (of voor Android in de NS App). Die onderdrukt dat gedrag.
Daaraan zal ook niets wijzigen.
Bij de interrail app kan dat (nog) niet. Thalys app werkt het (nu) wel gelukkig

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
ericplan schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:13:
[...]

Bij de interrail app kan dat (nog) niet. Thalys app werkt het (nu) wel gelukkig
Dien vooral daarover dan een melding/klacht in over bij Interrail. Zij zijn de enigen die het op kunnen lossen. NS kan alleen ondersteuning bieden aan de app-makers van derde partijen als ze hulp nodig hebben bij de implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:59
EDIT schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:23:
Zorg dan ook dat je je kaart* ruim voor het poortje al in de hand hebt, zodat je niet vlak voor het poortje (zakkenrollers vinden dat geweldig) je portemonnee moet trekken en je kaart eruit moet selecteren. Met gematigd tempo en gestrekte arm kan het inderdaad vaak net.

*) En de juiste kaart dan ook, hè Bacchus, niet je toegangspas van kantoor die in je andere zak woont. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Bacchus schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:58:
[...]

*) En de juiste kaart dan ook, hè Bacchus, niet je toegangspas van kantoor die in je andere zak woont. }:O
En maar vloeken en tieren op het poortje en die stomme kaart.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

[...]

Zorg dan ook dat je je kaart* ruim voor het poortje al in de hand hebt, zodat je niet vlak voor het poortje (zakkenrollers vinden dat geweldig) je portemonnee moet trekken en je kaart eruit moet selecteren
Daarom heb ik altijd een zware tas mee, uitstekend om mee te meppen :+
offtopic:
Oude harddrives werken ook uitstekend >:) (Moet je ze wel mee hebben :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Vond het jammer dat de SGMm eruit ging en dat daarvoor in de plaats er SNG kwam op 'mijn' traject. Maar met dit soort dagen... Blij dat de SGMm eruit ging. :D

Het is de hele dag aardig goed gegaan op het spoor volgens mij al zie ik nu wel wat spoorbrugstoringen en zo verschijnen. Valt mij niet tegen. :) Goed om te weten als we over een paar jaar de hele zomer dit soort temperaturen hebben. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Bastien schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:46:
Vond het jammer dat de SGMm eruit ging en dat daarvoor in de plaats er SNG kwam op 'mijn' traject. Maar met dit soort dagen... Blij dat de SGMm eruit ging. :D

Het is de hele dag aardig goed gegaan op het spoor volgens mij al zie ik nu wel wat spoorbrugstoringen en zo verschijnen. Valt mij niet tegen. :) Goed om te weten als we over een paar jaar de hele zomer dit soort temperaturen hebben. :X
De spoorbrug bij Roermond heb ik van meerdere bronnen vernomen is onherstelbaar beschadigd geraakt. Die wordt pas rond September vervangen (5 September hoogstwaarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

GwnLars_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:52:
[...]

De spoorbrug bij Roermond heb ik van meerdere bronnen vernomen is onherstelbaar beschadigd geraakt. Die wordt pas rond September vervangen (5 September hoogstwaarschijnlijk)
Is dat niet die brug waar een vrachtwagen extra ruimte heeft proberen te maken en de boel verbogen heeft? Dat heeft volgens mij niet met de ernstige dooi van dit moment te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, hulpdiensten richting Rotterdam Centraal. Situatie zo heftig daar? Volgens mij is het gewoon een storinkje in een tunnel toch? En we hebben het over Rotterdam Centraal, niet over een trein die ergens in the middle of nowhere langs een weiland staat.

Ah, duidelijk. Er staan een hoop reizigers voor België op Rotterdam CS die geen kant meer op kunnen. Advies: reis niet van of naar België.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zorg dan ook dat je je kaart* ruim voor het poortje al in de hand hebt, zodat je niet vlak voor het poortje (zakkenrollers vinden dat geweldig) je portemonnee moet trekken en je kaart eruit moet selecteren. Met gematigd tempo en gestrekte arm kan het inderdaad vaak net.

Voor dat laatste had ik vroeger een perfecte oplossing. Ik had mijn OV-chipkaart in CardAccess 3000 ingevoerd en gekoppeld aan mijn persoontje. Ik was de enige die het pand inliep met zijn OV chipkaart en daar ook zijn printjes mee ophaalde. :) Andersom werkte helaas niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Er rijdt daar bij Rotterdam bijna niets op dit moment, geen enkele kant op. Dus heel veel reizigers, flink warm en een boel gestress. Neem aan dat de hulpdiensten er vooral preventief naartoe gaan.

Hebben ze geen sprinkler installatie daar? Gaan met die handel. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bastien schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:44:
Er rijdt daar bij Rotterdam bijna niets op dit moment, geen enkele kant op. Dus heel veel reizigers, flink warm en een boel gestress. Neem aan dat de hulpdiensten er vooral preventief naartoe gaan.

Hebben ze geen sprinkler installatie daar? Gaan met die handel. :X
Dat blijft voor mij echt een enorme deceptie elke keer. Waarom loopt zoiets simpels nou telkens zo enorm uit de hand. So much for resiliency. In mijn ogen HET manco aan reizen per trein. De gevolgen van een oepsje zijn soms gewoon echt buiten alle proporties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Een belangrijke tunnel ligt eruit en door werkzaamheden functioneren ook diverse omleidingsroutes niet geloof ik. Dan loopt de boel vanzelf een keer vast. Denk dat dit toch wel een gevalletje overmacht is.

Het heeft dan even tijd nodig om aanpassingen te maken voor de treinen en het personeel om ze op weg te krijgen naar waar wel kan.

Als de Thalys en Eurostars niet meer rijden zoals nu en dat blijkbaar ook niet meer gaan doen vandaag... Alleen dat zijn vele honderden zo niet meer mensen waar ze wat voor moeten regelen. Maar goed, blij dat ik daar niet sta.

[ Voor 19% gewijzigd door Bastien op 19-07-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bastien schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:58:
Een belangrijke tunnel ligt eruit en door werkzaamheden functioneren ook diverse omleidingsroutes niet geloof ik. Dan loopt de boel vanzelf een keer vast. Denk dat dit toch wel een gevalletje overmacht is.

Het heeft dan even tijd nodig om aanpassingen te maken voor de treinen en het personeel om ze op weg te krijgen naar waar wel kan.

Als de Thalys en Eurostars niet meer rijden zoals nu en dat blijkbaar ook niet meer gaan doen vandaag... Alleen dat zijn vele honderden zo niet meer mensen waar ze wat voor moeten regelen. Maar goed, blij dat ik daar niet sta.
Maar dat is toch gewoon een kwestie van bedrijfsvoering en verwachtingsmanagement? Waar is plan B dan? Ik vind, dat je je in zo'n situatie niet op overmacht kunt beroepen. Helemaal niet met een aangekondigde code oranje voor hitte.

Als die tunnel echt zo belangrijk was, dan liepen we hier nu niet tegenaan. Die tunnel lijkt vooral ineens belangrijk als hij in storing gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:10:
[...]

Maar dat is toch gewoon een kwestie van bedrijfsvoering en verwachtingsmanagenent? Waar is plan B dan? Ik vind, dat je je in zo'n situatie niet op overmacht kunt beroepen. Helemaal niet met een aangekondigde code oranje voor hitte.

Als die tunnel echt zo belangrijk was, dan liepen we hier nu niet tegenaan. Die tunnel lijkt vooral ineens belangrijk als hij in storing gaat.
Verrassend genoeg komt dit (we stoppen de gehele treindienst op dit knooppunt) steeds vaker voor sinds zo’n beetje alles is gecentraliseerd naar Utrecht. Lokaal is bijna niets meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ed1703 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:18:
[...]

Verrassend genoeg komt dit (we stoppen de gehele treindienst op dit knooppunt) steeds vaker voor sinds zo’n beetje alles is gecentraliseerd naar Utrecht. Lokaal is bijna niets meer mogelijk.
Tsja, ik zou willen dat ik er ook mee weg kwam. "Ah, het wil even niet. Nou klant, morgen beter misschien."

Dat gaat hem echt niet worden. Blijkbaar is onze business belangrijker dan treinen die rijden. Betaalt ook beter, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Dingen gaan gewoon stuk, zeker ook met dit warme weer. Misschien dat als de politiek besluit om veel meer geld naar onderhoud/renovatie van het spoor en infrastructurele elementen te sturen er minder verstoringen op zouden treden, maar zelfs met al het geld van de wereld gaan er gewoon dingen stuk. Niet alles in de wereld 100% voorspelbaar of te voorkomen, that's life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Bastien schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:46:
Goed om te weten als we over een paar jaar de hele zomer dit soort temperaturen hebben. :X
Dat is gelukkig niet het geval. Dit blijven uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:52:
Dingen gaan gewoon stuk, zeker ook met dit warme weer. Misschien dat als de politiek besluit om veel meer geld naar onderhoud/renovatie van het spoor en infrastructurele elementen te sturen er minder verstoringen op zouden treden, maar zelfs met al het geld van de wereld gaan er gewoon dingen stuk. Niet alles in de wereld 100% voorspelbaar of te voorkomen, that's life.
Dat klopt ook. Het gaat er dan ook om, hoe veerkrachtig je bent in zo'n situatie. En dat daar nu onvoldoende geld voor is, geloof ik direct. Sterker nog, volgens mij is alle veerkracht er inmiddels wel uit-bezuinigd.

In mijn business gaan er ook dingen stuk. Soms worden dingen zelfs gewoon gesloopt door een onhandige Harrie. Aan mij de taak om dat op te lossen of aan te geven hoe we het op kunnen lossen. Maar als de klant niet wil betalen, dan houdt het natuurlijk ook ergens op.

Maar je kunt je als organisatie niet telkens weer beroepen op "soms gaat er iets stuk", als er mensen op elkaar gepakt al uren op een perron staan. Dan laat je je teveel overvallen (of loop je structureel op het randje).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2022 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Het stuk gaan is nog niet zozeer het probleem, ook aanrijdingen en andere verstoringen niet. Maar er is vaak bijna niets meer mogelijk om nog enigszins een treindienst op te starten. Dan moet je toch de ogen uit je kop schamen dat je als politiek en management het zo hebt ingericht?

Ik herken dit overigens wel. Het is echt een bestuurlijk probleem in dit land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
En wat is er dan precies misgegaan bij de opstart? Ik stond zelf aan een kant van de verstoring, en kon korte tijd nadat de verstoring rond 7 uur verholpen was gewoon met een van de eerste treinen weer door de tunnel.
Ja, er is nog altijd uitval, maar ook naar het zuiden rijden er inmiddels uren gewoon weer treinen en in de richting van het noorden/oosten zijn de gehele tijd treinen blijven rijden. Natuurlijk ook daar wel uitval af en toe, maar mensen waren die kanten op niet per se gestrand.
Als ik het even vergelijk met de chaos van alweer een tijd geleden dat dezelfde tunnel in de storing was, dan viel het mij eigenlijk enorm mee. Ik had verwacht dat het erger zou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 19-07-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:37
Het probleem is niet dat er dingen stuk gaan. Dat kan altijd voorkomen. Maar wat was er stuk? Het was geen grote brand o.i.d., het was een technische storing. Maar was de storing ook van dusdanige aard dat je al het internationale verkeer moet staken? Kan je treinen er niet op een andere manier doorheen loodsen, met extra brandwachten o.i.d (of wat er ook maar stuk was?).

In Nederland is het alles of niets: we hebben een van de beste spoorwegen van de wereld, of het is kapot en er rijdt niets. De tussenweg komt wat mij betreft te weinig voor. Om bij verstoringen met een verdunde treindienst door te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:02
marcop23 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:34:
[...]

Het probleem is niet dat er dingen stuk gaan. Dat kan altijd voorkomen. Maar wat was er stuk? Het was geen grote brand o.i.d., het was een technische storing. Maar was de storing ook van dusdanige aard dat je al het internationale verkeer moet staken? Kan je treinen er niet op een andere manier doorheen loodsen, met extra brandwachten o.i.d (of wat er ook maar stuk was?).

In Nederland is het alles of niets: we hebben een van de beste spoorwegen van de wereld, of het is kapot en er rijdt niets. De tussenweg komt wat mij betreft te weinig voor. Om bij verstoringen met een verdunde treindienst door te rijden.
Dat is wel vrij kort door de bocht.. de pest is dat over het algemeen alleen de grote storingen waardoor niets meer kan het nieuws halen, zeker als het dan ook nog eens idioot heet is. De kleine storingen of storingen met een simpele beheers maatregel hoor je over het algemeen niet omdat de overlast beperkt is.

Brandwacht is leuk bedacht voor de willemspoortunnel, maar dat moet wel kunnen. Als de hele brandmeldinstallatie op z’n gat ligt heb je daar weinig aan en is staken de enige optie. Ligt de doormelding eruit dan zou dat idd kunnen. Ligt geheel aan de situatie en wat er kan (en ook mag uiteraard). Eea ligt vaak complexer dan het in eerste instantie lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT

NS start aanbesteding voor nieuwe Sprinters

NS start vandaag de Europese aanbesteding van een nieuwe trein. De nieuwe treinen zijn nodig om in te spelen op de verwachte reizigersgroei over enkele jaren en om te voorkomen dat er een tekort aan treinen ontstaat. NS wil een comfortabele en toegankelijke trein die inzetbaar is als Sprinter: snel optrekken en afremmen en geschikt voor snelheden tot 160 km/uur. Daarbij onderzoeken we of de nieuwe Sprinter ook dienst kan doen als Intercity. De planning is dat reizigers vanaf eind 2027 met de nieuwe Sprinter kunnen reizen.

[..]

NS oriënteert zich op een comfortabele en toegankelijke trein die snel kan optrekken en afremmen en geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. NS wil een trein met een ruim en licht interieur, rolstoeltoegankelijke toiletten, wifi, reisinformatieschermen, stopcontacten en USB-aansluitingen in alle coupés, een gelijkvloerse schuiftrede voor betere toegankelijkheid en comfortabele stoelen. De aanbesteding betreft een eerste basisbestelling die bestaat uit tussen de 8.000 en 18.000 zitplaatsen. Het definitief aantal treinstellen voor deze basisbestelling wordt in de volgende fase bepaald. Daarnaast wil NS graag de mogelijkheid om eventueel aanvullende bestellingen te plaatsen van soortgelijke treinen waarvan ook treinen die naar Duitsland of België kunnen rijden.
[..]
Bron en het hele bericht lezen: https://nieuws.ns.nl/ns-s...ng-voor-nieuwe-sprinters/

Ondanks dat de allerlaatste sprinters van het type SNG nog niet geleverd zijn, begint alweer de aanbesteding van een nieuw type sprinter. Wel lijkt dit meer op een soort van Interregiotrein te gaan worden, als ik het nieuwsbericht lees. Comfortabel, mogelijk geschikt voor grensoverschrijdende verbindingen. Ik ben benieuwd wat daar van over blijft in de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vooral gezien het comfort van de SNG :P sorry maar dat materieel is toch een stuk minder dan de SLT of FLIRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:20:
En wat is er dan precies misgegaan bij de opstart?
Nou niet veel.. maar toch veel reizigers die daar al sinds 16 uur stonden. Het was toen inmiddels 19 uur.
EDIT schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:06:
[...]

Bron en het hele bericht lezen: https://nieuws.ns.nl/ns-s...ng-voor-nieuwe-sprinters/

Ondanks dat de allerlaatste sprinters van het type SNG nog niet geleverd zijn, begint alweer de aanbesteding van een nieuw type sprinter. Wel lijkt dit meer op een soort van Interregiotrein te gaan worden, als ik het nieuwsbericht lees. Comfortabel, mogelijk geschikt voor grensoverschrijdende verbindingen. Ik ben benieuwd wat daar van over blijft in de toekomst :)
Een opmerkelijke move, omdat NSR helemaal geen aanbestedingen heeft gewonnen of er aankomen en deze niet tot het HRN behoren. Geen idee hoe dit zich gaat ontwikkelen. Erg bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Tot nu toe is het een RFI. Volgens mij kan je daar nog uitstappen als het aanbod tegenvalt. Correct me if i'm wrong. Offertes komen in de volgende fase.

[ Voor 26% gewijzigd door AW_Bos op 20-07-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:29:
Tot nu toe is het een RFI. Volgens mij kan je daar nog uitstappen als het aanbod tegenvalt.
Dat klopt. In deze fase ben je nog tot niets verplicht.
ed1703 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:13:
[...]
Een opmerkelijke move, omdat NSR helemaal geen aanbestedingen heeft gewonnen of er aankomen en deze niet tot het HRN behoren. Geen idee hoe dit zich gaat ontwikkelen. Erg bijzonder.
[...]
Men verwacht groei op de huidige Sprinter-routes (die wel over het HRN lopen).

Ik denk ook dat er met een grote instroom van nieuwe, homogene treinstellen wellicht ruimte wordt gecreëerd om de Flirts de deur uit te doen en zo kosten te besparen op opleidingen en onderhoud (/assetbeheer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:59
ExiZTeNcE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:59:
[...]
Dat is wel vrij kort door de bocht.. de pest is dat over het algemeen alleen de grote storingen waardoor niets meer kan het nieuws halen, zeker als het dan ook nog eens idioot heet is. De kleine storingen of storingen met een simpele beheers maatregel hoor je over het algemeen niet omdat de overlast beperkt is.
Het probleem is meer dat je op het spoor weinig alternatieven hebt. Op de weg kun je over de A4 de Nieuwe Maas over als de A16 dicht zit. Als de Willemspoortunnel dicht ligt, is het eerste alternatief de brug bij Culemborg, 50 km verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
AW_Bos schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:29:
Tot nu toe is het een RFI. Volgens mij kan je daar nog uitstappen als het aanbod tegenvalt. Correct me if i'm wrong. Offertes komen in de volgende fase.
Deze aanbesteding wordt al jaren voorbereid (al voor corona), dus ik schat niet in dat deze aanbesteding vroegtijdig afgebroken wordt. Het gaat om een relatief kleine basisbestelling, dus ik schat persoonlijk dat het vooral is om ook snelle opties te hebben voor een uitbreiding van het materieelpark in zowel de dubbeldeks (DDNG, als de aanbesteding daarvan later dit jaar is afgerond) als enkeldeks (deze nieuwe sprinter) sfeer. Zeker omdat er ook bij staat dat de sprinter comfortabel moet zijn, dus wellicht ook op intercityverbindingen ingezet zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:36:
[...]

Ik denk ook dat er met een grote instroom van nieuwe, homogene treinstellen wellicht ruimte wordt gecreëerd om de Flirts de deur uit te doen en zo kosten te besparen op opleidingen en onderhoud (/assetbeheer).
Grappig, dit waren al wild-west verhalen toen de SNG besteld was. Uiteindelijk niks van waar, maar wie weet zou het nu wel kunnen gezien die dingen toch een revisie moeten krijgen. Kan je ze meteen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:40:
[...]

Grappig, dit waren al wild-west verhalen toen de SNG besteld was. Uiteindelijk niks van waar, maar wie weet zou het nu wel kunnen gezien die dingen toch een revisie moeten krijgen. Kan je ze meteen verkopen.
Toen SNG in bestelling was, was de Flirt nog nieuw. Het zou pure capitaalvernietiging zijn om al zo snel afscheid te nemen van een trein waar je net een behoorlijk bedrag (280 mln) voor op tafel hebt gelegd.

Tegen de tijd dat deze nieuwe sprinters in dienst komen, zijn de Flirts een jaar of 10-12 oud. Revisietijd dus, en wellicht ook een mooi moment om een koper te zoeken. Er rijdt genoeg op 1500-2000 VDC en anders kunnen ze eenvoudig omgebouwd worden (het voordeel van het platform).

De SM'90 heeft het korter volgehouden, dus alles is mogelijk. ;)

Persoonlijk zou ik het wel jammer vinden. Afgezien van het invertergeluid bij het optrekken zijn het erg fijne treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Waar gaan deze nieuwe treinen rijden, er worden de komende jaren geen nieuwe spoorlijnen aangelegd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

handoff schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:59:
Waar gaan deze nieuwe treinen rijden, er worden de komende jaren geen nieuwe spoorlijnen aangelegd volgens mij.
Bestaande HRN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Reizigers urenlang vast in snikhete Thalys, raam kapotgeslagen voor frisse lucht: ‘Beestachtig’
videoOngeveer 750 reizigers zaten gisteravond urenlang vast in een Thalys net buiten het station van Paris-Nord. Door een technische storing stond de trein vier uur stil. Omdat ook de airco het niet deed, liep de temperatuur in de trein fors op.

Op sociale media zijn beelden te zien van een man die een raam van de trein kapotslaat, in een poging frisse lucht te krijgen. Op andere beelden is te zien hoe omstanders proberen water door een kapotgeslagen raam naar binnen te gooien.

Lydie Leers uit Antwerpen was een van de passagiers. ,,De airco werkt niet, we zijn allemaal nat van het zweet. Verschillende mensen zijn onwel geworden en we mogen er niet uit”, vertelde ze aan HLN.

,,We zouden normaal gesproken om half zes vanavond vertrokken zijn, maar hadden een uur vertraging’’, doet ze het verhaal. ,,Toen de trein om half zeven alsnog ging rijden, duurde het maar een paar minuten. Net buiten het station viel hij stil. Tot overmaat van ramp viel ook de airco uit.’’ Al snel raakte iedereen doorweekt van het zweet, vertelt Leers.

Water
Er werden uiteindelijk flesjes water uitgedeeld uit de bar van de trein. ,,Dat was het. Informatie kregen we niet. Er ontstond daardoor een kleine opstand. De woede over de onmenselijke behandeling die we moesten ondergaan, nam op een gegeven moment de bovenhand. Passagiers zijn op ramen gaan slaan en hebben om hulp geroepen naar mensen die op het perron stonden in Saint-Denis, waar we waren gestrand.’’

Verscheidene mensen werden onwel door de warmte. ,,Voor twee mensen hebben ze er een dokter bij moeten roepen. Maar de deuren mochten niet open”, vertelt Leers. ,,We kregen alleen te horen dat we geduld moeten hebben. En dat de conducteur probeerde om de trein opnieuw op te starten.’’ Rond 21.45 ging de airco weer aan, maar kon de trein nog altijd niet rijden. ,,Dit is beestachtig. Vooroorlogs. Ik heb dit nog nooit meegemaakt’’, aldus Leers.

Uiteindelijk zijn alle passagiers geëvacueerd met behulp van ladders.
:X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:36:

Men verwacht groei op de huidige Sprinter-routes (die wel over het HRN lopen).
Ik doelde ook meer op de buitenlandverbindingen. Die zijn wat betreft sprinterverbindingen tot 2031 allemaal vergeven.
Helaas was het eerdere bericht van deze bestelling onvolledig en die van NS zelf geeft wat meer details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wauw, dat is echt echt heel slecht dat dit is gebeurd. Daar is echt alles misgegaan wat er mis kon gaan 8)7 Waarom werd er zo lang over gedaan om de trein te herstarten?? Waarom werd het naast gelegen spoor niet buitendienst genomen zodat ze meteen konden evacueren? Het was ****** 38C+ :X
Pagina: 1 ... 57 ... 161 Laatste