Ik vermoed persoonlijk dat het een combinatie is van factoren. In het geval van OV bijvoorbeeld, was er tijdens corona minder werk. Om kosten te besparen, werd het aantal ritten gereduceerd. En wat ik bijvoorbeeld nog wel eens van buschauffeurs opvang, is dat veel van hen geen contract hebben voor een x-aantal uren, maar zitten met een 0-uren contract. Het salaris middelt zich dan naar beneden uit, en wordt overstap naar een andere sector aantrekkelijk/noodzakelijk.Deezers schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom er nu overal ineens tekorten zijn aan personeel. Vergrijzing? Wist je van te voren. Verlof? Ook dat is gewoon planbaar. Mensen naar andere sector overgestapt? Doe je niks aan. Extra ziekte/verzuim? Da's pech ja. En zullen ongetwijfeld een paar mensen tussen zitten die zich nu sneller ziek melden als ze inderdaad geen zin hebben in extra diensten opvullen of melden dat ze klachten hebben wat weer voor extra druk bij het beschikbaar personeel zorgt, en vanwege privacy bijna niet te controleren is.
Als reiziger met Weekend Vrij is het al maandenlang arme troef. Veel werkzaamheden (tja da's het weekend) maar de treinen die wel rijden vallen ook bijna allemaal uit of veel storingen onderweg en vervangende bussen zijn er eerder niet dan wel. Durf bijna geen dagje weg meer te plannen want zie maar eens thuis te komen. En wat doe je eraan? Helemaal niets.
Die gaan natuurlijk niet zomaar ineens terugkomen.
Tegelijkertijd is het een periode van circa 2.5 jaar geweest waarin senioren eveens gewoon doorgaand zijn uitfaseerd, het als beroepskeuze sowieso al niet de meest aantrekkelijke was gezien beperkte loonsverwachtingen en je veel onregelmatige diensten draait.