Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 157 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-06 19:24
Brent schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Had je ook kunnen vragen ;) Duitsland het boemels (die net als de Nederlandse) karig afsteken tegen Oost Europese boemels, ICE's, en alles daar tussenin. Het maakt ook flink uit of je rond/in de grote steden/het Roergebied zit of daarbuiten.

Mijn Duitse collega's zeggen altijd dat je voor treinen die op tijd rijden naar Italië moet :P
Niet Zwitserland? Dat land heeft toch het beste netwerk van Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

handoff schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Niet Zwitserland? Dat land heeft toch het beste netwerk van Europa.
Nee, Italië, erfenis van Benito Mussolini.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:05
Italië en op tijd rijdende treinen? Grapje zeker, je mag in Italië al blij zijn als er op vertrektijd een perron bekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06 22:36

Luke!

#Treinbaas
Wou net zeggen, klinkt meer als elkaar napraten dan enige praktijkervaring, dat "op tijd rijden in Italië". 😂

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:24
Treinen rijden trouwens niet op tijd, treinen rijden op rails ;)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:39
Ik denk dat de grap ver over enkele hoofdjes vliegt ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
Brent schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:19:
Ik denk dat de grap ver over enkele hoofdjes vliegt ;)
Van een vroegere chef van mij gepikt. Toen de technologie nog niet zo ver stond dat men op de centrale verkeersleiding zicht had op alle treinen, en men dus aan de lokale seinhuizen moest komen vragen of "trein X op tijd reed?" gaf mijn chef dat wel eens al antwoord.
Die had er trouwens nog eentje als er iemand kwam vragen of die iets vroeger naar huis mocht vertrekken "Chef, mag ik mijn treintje pakken?" En dan het antwoord "Als ge die morgen terug geeft." :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-06 11:27
AW_Bos schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:24:
Dat is een heftig ongeluk :/
Ik lees dat de trein ook behoorlijk vol zat.

Merkur.de is ook aardig up-to-date met verslaggeving:
https://www.merkur.de/lok...zei-einsatz-91590159.html

Even vertaald:

[...]

[...]

Behoorlijk heftig dus....
Er wordt door de openbaar aanklager onderzoek gedaan naar de Fahrdienstleiter (verkeersleiding), de Lokführer (treinbestuurder) en degene verantwoordelijk voor het spoor ter plekke wegens “fahrlässigen Tötung”. Door door schuld is dat volgens mij in NL.

Ander nieuws: Goederenwagon ontspoord in Leusden, veel hinder voor wegverkeer. Oeps.

Hoe werkt dat eigenlijk in Nederland; stel je let effe niet op, je rijdt door een rood signaal en de Flankenschützeinrichtung laat je trein/lok ontsporen. Welke consequenties heeft dat voor de treinbestuurder?

[ Voor 10% gewijzigd door iamerwin op 08-06-2022 17:18 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Zag net bij het Westerpark(Amsterdam) in een flits een vers geverfde rode neus van een motorpost met in witte letters ABB. Welk nummer is dat? Vond ‘m niet met mijn google skills.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imahungrywhut
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:22
iamerwin schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:02:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk in Nederland; stel je let effe niet op, je rijdt door een rood signaal en de Flankenschützeinrichtung laat je trein/lok ontsporen. Welke consequenties heeft dat voor de treinbestuurder?
De machinist moet opnieuw zijn psychologische keuring afnemen. De spoorwegonderneming en IL&T kan ook andere eisen opleggen voor de machinist bijv. opnieuw examen doen. In het ergste geval kan de machinistenvergunning ingenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:19

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ericplan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:00:
Zag net bij het Westerpark(Amsterdam) in een flits een vers geverfde rode neus van een motorpost met in witte letters ABB. Welk nummer is dat? Vond ‘m niet met mijn google skills.
Was dat niet gewoon de ERTMS-testtrein?

Dat is de omgebouwde 3029. Daar staat in koeienletters "BB21" op vermeld.

https://www.flickr.com/photos/29433891@N03/33587375260

[ Voor 31% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 08-06-2022 19:42 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Dank, Ik zag alleen de neus tot de cabinedeur. Hij leek goed in de verf te zitten, maar misschien gezichtsbedrog vanwege de regen. En ik dacht toch echt ABB te lezen. Dat zie ik nergens terug

A'dam PVOutput

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arator
[...]
Ik weet hoe het er in België aan toe gaat.
Bestuurder rijdt door het rood. Op het seinhuis krijgen ze een melding van een onregelmatige seinoverschrijding. Normaal zou dan TBL of ETCS moeten ingrijpen en komt die trein met een noodremming tot stilstand. Bestuurder is dan hopelijk terug wakker en verstuurt een alarm met GSMR, waardoor de andere treinen in de buurt (hopelijk) tijdig kunnen stoppen om een eventuele aanrijding te vermijden.
Van zodra de melding binnenkomt op het seinhuis gaat men kijken, was er een bewegingstoelating? Met andere woorden, stond het sein op veilig, maar is het sein vlak voor die trein op rood gesprongen? Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij verlies van controle op een wissel, of bij een storing van assenteller of spoorstroomkring. Dan is er op dat moment weinig aan de hand voor de bestuurder. Als die bestuurder zich nog in staat voelt om verder te rijden, en men kan veilig verder rijden, zal die bestuurder van het seinhuis een bevel krijgen om de rit te hervatten, eventueel met beperkingen.
Was er geen bewegingstoelating voor die trein, en is die dus gewoon los door een rood sein gereden, dan begint het spel. Ik, of een collega, ga ter plaatse, eveneens wordt er een onderzoeker van het vroegere "Toegang tot het net" opgeroepen. Eveneens wordt de spoorwegonderneming ingelicht, alsook het onderzoeksorgaan voor spoorwegincidenten van de overheid.
Als het een reizigerstrein betreft, wordt er gekeken of die trein nog kan verder rijden (niet ontspoord op een wissel bijvoorbeeld), of dat het sneller is om de trein te evacueren.
Wij komen ter plaatse, eventueel kan de spoorwegonderneming nog een eigen onderzoeker ter plaatse sturen, evenals een API, die de bestuurder bijstaat tijdens het onderzoek.
Ter plaatse nemen wij de nodige foto's, meten alles op (hoe ver stond die trein door het sein, is er een gevaarlijke plaats bereikt), alsook wordt er gekeken naar verzachtende omstandigheden (staat het sein misschien niet goed opgesteld, of is het slecht zichtbaar door voorhangende takken, ....).
Door de onderzoeker(s) wordt er dan een gesprek aangegaan met de bestuurder. Er wordt gepeild naar het verloop van de rit, evenals de voorgaande dagen, de thuissituatie,... alles wat van invloed kan zijn waarom die bestuurder even verstrooid was. Ondertussen wordt er door mij een ademtest afgenomen, en waarschijnlijk binnenkort ook een test op andere verdovende middelen. De verklaring van de bestuurder wordt op schrift gesteld.
Op dat moment wordt de bestuurder ambtshalve "te voet gesteld". Voor de infrastructuurbeheerder mag die op dat moment niet meer rijden, omdat wij er vanuit gaan dat die bestuurder op dat moment niet meer in staat is om te rijden wegens het gebeuren. (Dit geldt trouwens ook voor ander personeel dat een veiligheidsfout maakt).
Aan de spoorwegonderneming om te kijken aan welke voorwaardes de bestuurders moeten voldoen om terug te mogen rijden. Dit hangt af van de interne regelgeving van de spoorwegonderneming. Bij sommigen zal dat een gesprek zijn, en enkele ritten onder begeleiding. Bij anderen zijn dat de 3-jaarlijkse proeven terug afleggen, psychotechnische proeven, ...

Van alle opmetingen en verklaringen, maak ik dan een rapport op, onderzoekers tekenen af, en dat wordt doorgegeven aan het onderzoeksorgaan van de overheid.
Het is de overheid die in België de brevetten uitgeeft, eventueel kunnen zij het brevet intrekken. Zij gaan dan bijvoorbeeld ook kijken naar eventuele vroegere gebeurtenissen.

Mocht blijken uit het onderzoek dat het niet te wijten is aan de bestuurder, maar aan overhangende takken, wordt daar natuurlijk de technische diensten van ingelicht.

Ter hoogte van Antwerpen-Oost hebben we enkele jaren geleden op korte tijd verscheidene treinen gehad die door het rode licht reden. Bleek dus uit het onderzoek dat, wegens werken, een sein verplaatst was, en dat dit slecht zichtbaar was door een bocht. Op dat moment is dan ook besloten dat het seinhuis dit sein niet meer mocht gebruiken om een trein tot stoppen te brengen (als er een trein moest stoppen, moest dit een sein vroeger gebeuren). En dit is dan later ook door de technische diensten zo gemaakt dat het voorgaande sein pas op groen kwam, als het sein in de bocht reeds open stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 22:58
[...]
Hangt er een beetje vanaf hoe wat en waar. Met name of er sprake is van gevaarszetting (2 treinen binnen 20m van elkaar) en of het in centraal bediend gebied is of niet centraal bediend gebied.

In principe is de eerste aanleg voor de vervoerder, zij hebben hier iets over opgenomen in hun veiligheidsbeheersysteem. Zeker bij een ontsporing in NCBG op een stopontspoorblok of ontspoortong is het weinig spannend.

Beetje het standaard verhaal is gesprek met de wacht dienst, verklaring naar ILT en de machinist opnieuw naar het psychologisch onderzoek en tot die tijd mag hij niet rijden. ILT houd hier toezicht op. Rammelt het aan alle kanten of doet een vervoerder niet wat hij moet doen, dan kan ILT handhavend optreden. Wordt het een spannend verhaal met veel schade en letsel dan kan er uiteraard meer gebeuren, zowel door ILT als strafrechtelijk door de polities. En als er een of andere wazige verklaring van de machinist komt dan wordt er uiteraard anders opgetreden en onderzoek naar de oorzaak gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:52:
Dank, Ik zag alleen de neus tot de cabinedeur. Hij leek goed in de verf te zitten, maar misschien gezichtsbedrog vanwege de regen. En ik dacht toch echt ABB te lezen. Dat zie ik nergens terug
Omdat ik alleen de rode kop gezien had ging ik er vanuit dat het een mP was, maar het was een mat 64, 466 genaamd De Karel. https://www.karel.rocks/
En die letters waren waarschijnlijk het nummer 466.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 08-06-2022 21:39 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:34

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:38:
[...]

Was dat niet gewoon de ERTMS-testtrein?

Dat is de omgebouwde 3029. Daar staat in koeienletters "BB21" op vermeld.

https://www.flickr.com/photos/29433891@N03/33587375260
Die rijdt allang niet meer in die kleurstelling, en is weer weer back in red/yellow met old-skoel PTT Post huisstijl. Hij is in dienst bij Stichting CREW 2454. Daarvoor heeft hij heel lang stilgestaan in Amersfoort en Zutphen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QlztUMca6DofycqFykpWu7EIlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IopQVc7peFH08NWCtWwCf4Sc.png?f=user_large

De trein die gespot zal zijn moet wel De Karel zijn geweest. Een Materieel '64 met het nummer 466 op de neus en die voor de Karel Foundation rijdt. Als je snel kijkt kan je inderdaad ABB lezen...
Wie weet gaat er ooit eens een batterijtrein van elektronicabedrijf ABB rijden. :+ :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERljNrFZorJsO8b6QcSQCsoLN7I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HrQkHeyVyoaaPkFgHXznUsYU.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door AW_Bos op 08-06-2022 23:58 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Arator schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:28:
Treinen rijden trouwens niet op tijd, treinen rijden op rails ;)
En de volgende hamvraag.

Moet een persoon die haast heeft de trein halen, of haalt de trein die persoon op? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
AW_Bos schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 00:01:
[...]

En de volgende hamvraag.

Moet een persoon die haast heeft de trein halen, of haalt de trein die persoon op? ;)
Ik hoor mijn moeder nog zeggen "haal eens een fles melk uit kelder" . Ik heb ze nooit horen zeggen "haal eens trein".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Arator schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 01:15:
[...]

Ik hoor mijn moeder nog zeggen "haal eens een fles melk uit kelder" . Ik heb ze nooit horen zeggen "haal eens trein".
Heb jij dan geen modelspoor in de kelder? Tssk, tssk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

AW_Bos schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:53:

[…]
De trein die gespot zal zijn moet wel De Karel zijn geweest. Een Materieel '64 met het nummer 466 op de neus en die voor de Karel Foundation rijdt. Als je snel kijkt kan je inderdaad ABB lezen...
Wie weet gaat er ooit eens een batterijtrein van elektronicabedrijf ABB rijden. :+ :+

[Afbeelding]
Vrij zeker van de kleur van het nummer. Dat was wit. Heb ik nog niet op foto’s gezien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 06:48:
[...]

Vrij zeker van de kleur van het nummer. Dat was wit. Heb ik nog niet op foto’s gezien.
Het was De Karel. Ik stond zelfde tijd als jou op centraal station en De Karel kwam voor mijn neus langs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:55
AW_Bos schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:53:
[...]
Als je snel kijkt kan je inderdaad ABB lezen...
Die bestaan al, een soort van. Treinen van Stadler, zoals de Wink accutesttrein, rijden met motoren en omvormers van ABB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

marcop23 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:51:
[...]

Die bestaan al, een soort van. Treinen van Stadler, zoals de Wink accutesttrein, rijden met motoren en omvormers van ABB :)
Ik was er van overtuigd dat het een mP was, meer zag ik niet dan een rode neus die achter een gebouw verdween. ABB is geen onbekende in vermogenselectronica, dus heel vreemd vond ik het niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:06

sus

is druk :+

Vraagje over de samenreiskorting; van NS krijg ik geen antwoord “wegens drukte”

Morgen gaat mijn gf met iemand anders een weekendje naar Maastricht. Trein tov auto valt veel duurder uit, uitgaande van een normaal kaartje. Zelfs met de huidige brandstofprijzen. En al helemaal gezien ze via Antwerpen-Hasselt rijdt en ze dus in Belgie kan tanken. Of in het weekend even naar Duitsland rijdt.

Maar, toen wees iemand ons op “samenreiskorting”. Dat scheelt nogal, en dan komt om de hoek kijken dat je met de trein lekker uitgerust aankomt. Instappen en 3 uur later ben je er, zonder “stress” van aurorijden.

Wat ik alleen zo 1-2-3 niet kan vinden: Is de korting voor beide van toepassing, of is het 1 persoon tegen vol tarief en de 2e tegen korting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:58

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

sus schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:51:

Morgen gaat mijn gf met iemand anders een weekendje naar Maastricht. Trein tov auto valt veel duurder uit, uitgaande van een normaal kaartje. Zelfs met de huidige brandstofprijzen. En al helemaal gezien ze via Antwerpen-Hasselt rijdt en ze dus in Belgie kan tanken. Of in het weekend even naar Duitsland rijdt.

Maar, toen wees iemand ons op “samenreiskorting”. Dat scheelt nogal, en dan komt om de hoek kijken dat je met de trein lekker uitgerust aankomt. Instappen en 3 uur later ben je er, zonder “stress” van aurorijden.

Wat ik alleen zo 1-2-3 niet kan vinden: Is de korting voor beide van toepassing, of is het 1 persoon tegen vol tarief en de 2e tegen korting?
Voor samenreiskorting moet in jouw geval een van beide een abonnement hebben en die persoon reist dus al goedkoper / gratis. De persoon met abonnement mag tot en met 3 personen meenemen die in de daluren 40% krijgt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:26
@sus zover ik weet geldt samenreiskorting alleen als je met iemand meereist die je die korting kan/mag geven.

Meer info: https://www.ns.nl/reisinf...art/samenreiskorting.html

[ Voor 29% gewijzigd door LordSinclair op 09-06-2022 13:09 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

m.a.w. alleen iemand die al vaste klant is bij NS kan iemand anders meenemen met die korting. Duidelijk, dan gaat het feest niet door en gaat ze met de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:00
sus schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:07:
m.a.w. alleen iemand die al vaste klant is bij NS kan iemand anders meenemen met die korting. Duidelijk, dan gaat het feest niet door en gaat ze met de auto :)
Voor €5,10 p/m heb je al 40% korting tijdens de daluren en mag je drie mensen met diezelfde korting meenemen: https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/2

Gaat het alleen om het weekend (vr 18.30u tot ma 4.00u, in jouw geval dus niet) kost het zelfs maar €2 p/m: https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/1

[ Voor 16% gewijzigd door dennistd op 09-06-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

dennistd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:31:
[...]

Voor €5,10 p/m heb je al 40% korting tijdens de daluren en mag je drie mensen met diezelfde korting meenemen: https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/2

Gaat het alleen om het weekend (vr 18.30u tot ma 4.00u, in jouw geval dus niet) kost het zelfs maar €2 p/m: https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/1
Maar.... dit is gewoon een eenmalige actie, daar ga ik natuurlijk geen maandabo voor afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:00
sus schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:14:
[...]

Maar.... dit is gewoon een eenmalige actie, daar ga ik natuurlijk geen maandabo voor afsluiten.
Het is elke maand opzegbaar :+

Zijn maar weinig gevallen waarbij het niet lonend is om een maandje een Flex-abo te nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
dennistd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:24:
[...]

Het is elke maand opzegbaar :+

Zijn maar weinig gevallen waarbij het niet lonend is om een maandje een Flex-abo te nemen ;)
Je vergeet te melden dat je wel nog €10 administratiekosten hebt. Dus voor een eerste keer kost het minimaal €12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
sus schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:51:

offtopic : Aangezien je aanhaalt dat je vriendin over Antwerpen rijdt, vermoed ik vanuit de richting Breda? Antwerpse ring is sowieso een druk punt, en bijgevolg ook de E19 vanaf Kleine Bareel. En op vrijdagnamiddag is het precies altijd een uitstroom over de E313 richting Hasselt. Als je niet gewend bent om je plaats op te eisen tussen al het vrachtverkeer, dan kan mag je die " rond stress weghalen. Een paar geweldige punten om te passeren. (Antwerpen-Oost en de verkeerswisselaar van Lummen) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Arator schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:31:
[...]

offtopic : Aangezien je aanhaalt dat je vriendin over Antwerpen rijdt, vermoed ik vanuit de richting Breda? Antwerpse ring is sowieso een druk punt, en bijgevolg ook de E19 vanaf Kleine Bareel. En op vrijdagnamiddag is het precies altijd een uitstroom over de E313 richting Hasselt. Als je niet gewend bent om je plaats op te eisen tussen al het vrachtverkeer, dan kan mag je die " rond stress weghalen. Een paar geweldige punten om te passeren. (Antwerpen-Oost en de verkeerswisselaar van Lummen) >:)
Vanuit Bergen op Zoom komen we. En we rijden regelmatig de ring Antwerpen, dus dat komt wel goed :) Toch bedankt voor de tip :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:32
LordSinclair schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:27:
[...]

Je vergeet te melden dat je wel nog €10 administratiekosten hebt. Dus voor een eerste keer kost het minimaal €12.
Dat is alleen voor het Flex Basis-product, dat gratis is. Bij een Dal Voordeelabonnent heb je geen administratiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
EDIT schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:34:
[...]

Dat is alleen voor het Flex Basis-product, dat gratis is. Bij een Dal Voordeelabonnent heb je geen administratiekosten.
Ik sloot laatst het flex weekend abonnement af, die van €2 in de maand, ik mocht €12 aftikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUTu8nijw3AnEm3QTZlL98RIGs8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PKaxVXgnk1Kps3BNzDm5rEof.png?f=user_large

Wat dat betreft kan je beter het "NS Flex Dal Voordeel" afsluiten voor een maand. Kost je dan maar €5,10 8)7

Vervolgens besloot Prorail de treinen niet meer de laten rijden en bussen waren een drama, wachttijden tot ruim 1,5 uur. Heeft nog veel moeite gekost om die €10 administratiekosten ook terug te krijgen, de NS kent de wet koop op afstand niet. :X

[ Voor 6% gewijzigd door LordSinclair op 09-06-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ah, ik wist niet dat die het ook nog had. Maar in ieder geval, het Dal Voordeel-abonnement waarover eerder gesproken werd heeft het niet, dus dat is dan goedkoper dan eenmalig Weekend Voordeel af te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 09-06-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Dan zou ik dus concreet het volgende hebben:

1x 5,- voor een abo, meteen daarna weer opzeggen
2x 2,50 voor 1 station verder, een kaartje tegen normaal tarief, ze vertrekken hier om 08:57
2x 16,74 naar maastricht
2x 16,74 terug naar huis komende zondag

totaal 77,06

auto geschat 70 heen en weer

Dat moet ze vanavond dan maar eens even gaan bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Als je in de daluren kan reizen, dan is misschien een Groepsticket Daluren eenvoudiger: https://www.ns.nl/product...ht/p/groepsticket-daluren
Voor twee personen is dat 16 euro p.p. enkele reis.
Dan heb je in bovenstaand voorbeeld alleen nog de kosten van eenmalig 5 euro voor de kaartjes in normaal tarief naar het volgende station. Dan kom je op totaal 69 euro uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:00
sus schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:46:
........
2x 2,50 voor 1 station verder, een kaartje tegen normaal tarief, ze vertrekken hier om 08:57

..........
Je hebt een paar minuten speling rondom het ingaan van de daluren. Uit m'n hoofd 08:55 inchecken is voldoende. Geen idee wat de afstand is tussen de poortjes en het perron waar je moet opstappen, maar dit kan een optie zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mogelijk jarenlang geen Eurostar naar Londen vanuit Amsterdam Centraal door verbouwing

https://www.nhnieuws.nl/n...ouwing-amsterdam-centraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Wauw, die trein rijdt net, en dan zou die er nu al weer uit gaan? Dan is het maar de vraag of die uberhaupt nog terugkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

ed1703 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:22:
Mogelijk jarenlang geen Eurostar naar Londen vanuit Amsterdam Centraal door verbouwing

Wat een geneuzel... je gaat toch langs Rotterdam, waar je prima met de IC Direct naar toe kan. Lijkt mij een prima efficientieslag die ze hier kunnen maken :)

@sus Je kan prima in Rotterdam instappen, ook daar is een douane-check.

[ Voor 7% gewijzigd door Hooglander1 op 09-06-2022 16:25 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Hooglander1 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:24:
[...]

Wat een geneuzel... je gaat toch langs Rotterdam, waar je prima met de IC Direct naar toe kan. Lijkt mij een prima efficientieslag die ze hier kunnen maken :)

@sus Je kan prima in Rotterdam instappen, ook daar is een douane-check.
Het feit is dat je dan een extra overstap hebt voor de mensen uit Noord-Holland, dit is totaal niet klantvriendelijk. Ik snap dat je vaak nog een aanreis hebt naar Amsterdam Centraal (en het inchecken dus net zo goed in Rotterdam kan doen), maar dit is geen service en geen goede reclame voor duurzaam spoorvervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
handoff schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:28:
[...]

Het feit is dat je dan een extra overstap hebt voor de mensen uit Noord-Holland, dit is totaal niet klantvriendelijk. Ik snap dat je vaak nog een aanreis hebt naar Amsterdam Centraal (en het inchecken dus net zo goed in Rotterdam kan doen), maar dit is geen service en geen goede reclame voor duurzaam spoorvervoer.
En als dank mag je dan ook nog een toeslag betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
sus schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:24:
Wauw, die trein rijdt net, en dan zou die er nu al weer uit gaan? Dan is het maar de vraag of die uberhaupt nog terugkomt...
Uiteindelijk zijn de plannen dat alle internationale treinen uitkomen in Amsterdam Zuid. Maar voordat dat daarvoor gereed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
ed1703 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:34:
[...]

En als dank mag je dan ook nog een toeslag betalen ;)
Volgens mij heb je geen toeslag op de hsl als je hele reis, een internationale reis is, dus je moet dan boeken vanaf je beginstation en dan hoef je geen toeslag te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
ed1703 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:22:

Ik mis ook wel een beetje out-of-the-box denken. Je zou misschien een perron kunnen aanleggen langs het spoor bij de verkeersleidingpost van ProRail bij Amsterdam Centraal, daar kun je de faciliteiten neerzetten en het is nog redelijk bereikbaar vanaf Centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:05
handoff schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:41:
[...]

Ik mis ook wel een beetje out-of-the-box denken. Je zou misschien een perron kunnen aanleggen langs het spoor bij de verkeersleidingpost van ProRail bij Amsterdam Centraal, daar kun je de faciliteiten neerzetten en het is nog redelijk bereikbaar vanaf Centraal.
Of een tijdelijke perrontoegang aanleggen vanuit de Amstelpassage en daar wat chronisch leegstaande panden als terminal inrichten O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Zal wel aan mij liggen, maar wordt Amsterdam Centraal niet ongeveer elk jaar wel verbouwd? Voelt beetje aan als geldverspilling ondertussen.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Illegal_Alien schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:36:
Zal wel aan mij liggen, maar wordt Amsterdam Centraal niet ongeveer elk jaar wel verbouwd? Voelt beetje aan als geldverspilling ondertussen.
Amsterdam Centraal moet verbouwd worden om PHS verder uit te kunnen rollen. Daarvoor is het ook nodig om de Dijksgracht te verbouwen (fly-over) zodat je vanaf de Utrecht-verbinding de hoge spoornummers kunt bereiken, zonder dat je een complete wisselrivier aan het bezetten bent.

Dat men in Amsterdam gek is op verbouwen klopt overigens wel.. geldverspilling niet echt.
Wel projecten die elkaar opvolgen. (er is ook een langere periode niets gedaan, maar dat is alweer ruim 20 jaar geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

handoff schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:41:
[...]
Zet een paar porto-cabins op het busplatform. Zo moeilijk is dat toch niet?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Weer problemen op het spoor door personeelsgebrek:
Er rijden zaterdag op veel trajecten minder treinen en op sommige delen van het Nederlandse spoor helemaal geen treinen als gevolg van personeelstekorten. De NS kondigde eerder al aan dat er zaterdag een stuk minder treinen zouden rijden.

Tussen Utrecht Centraal en Almere Centraal rijden tot 19.30 uur. geen treinen. Reizigers wordt aangeraden om te reizen via Weesp. Op het stuk tussen Groningen en Veendam rijdt zelfs de hele dag geen trein.

Daarnaast rijden er minder intercity's op onder andere de trajecten Rotterdam-Utrecht, Alkmaar-Maastricht en Schiphol-Nijmegen. Ook zijn er minder sprinters beschikbaar tussen Driebergen-Zeist en Uitgeest.

De extra reistijd kan oplopen tot vijftien minuten. De NS roept reizigers ertoe op hun treinreis zorgvuldig te plannen om vertraging te voorkomen.
Zie Geen treinen op druk traject Utrecht door personeelstekort, ook elders problemen
Belangrijkste trajecten met geen of minder treinen

Geen treinen tussen Utrecht Centraal en Almere Centrum
Geen treinen tussen Groningen en Veendam
Minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar
Minder intercity's tussen Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal
Minder intercity's tussen Schiphol en Utrecht Centraal
Minder treinen tussen Groningen en Leeuwarden
Minder treinen tussen Groningen en Delfzijl
Minder sprinters tussen Breukelen en Veenendaal Centrum
En dat duurt dus nog wel even:
Vanaf maandag rijden er volgens de NS ook minder treinen tussen Rotterdam, Schiphol en Arnhem. De NS komt niet alleen machinisten en conducteurs tekort, maar ook IT'ers, monteurs, veiligheids- en servicemedewerkers en winkelpersoneel op de stations. Bij de spoorwegen zijn ongeveer elfhonderd vacatures.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) maakte eerder duidelijk aan de Tweede Kamer dat de tekorten mogelijk langere tijd zullen aanhouden, ook na de zomer.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Had 2 reizen in de planning komende week. Allebei maar weer geannuleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:18
Nieuw personeel vinden is lastig, ook op mijn standplaats in mijn functie komen wij veel mensen te kort.

Een rooster met 2 van de 3 weekenden werken waarbij het ook nog eens erg onregelmatig is en bestaat uit veel reserve diensten waarbij je pas de donderdag van te voren weet welke diensten je de week erop gaat werken helpt daar zeker niet aan mee.

En dan zijn er ook nog een hoop sollicitanten die niet door de selectie heen komen..

[ Voor 23% gewijzigd door schumi1986 op 11-06-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
De vraag is hoe gaat dit probleem opgelost worden. Het aantal openstaande vacatures loopt hoog op, de continuïteit kan niet langer gewaarborgd worden op dit moment. Wat gaat nodig zijn om hier een passende, duurzame oplossing in te vinden?

Het werk aantrekkelijker maken, lonen omhoog, meer regelmatige werktijden, etc. wordt natuurlijk veel geroepen. Maar werknemers zijn niet gratis. Daarentegen klagen veel mensen nu al vaak over de prijzen van het gebruik van de spoorwegen in Nederland, mijn inziens niet volledig terecht overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
schumi1986 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:34:
Nieuw personeel vinden is lastig, ook op mijn standplaats in mijn functie komen wij veel mensen te kort.

Een rooster met 2 van de 3 weekenden werken waarbij het ook nog eens erg onregelmatig is en bestaat uit veel reserve diensten waarbij je pas de donderdag van te voren weet welke diensten je de week erop gaat werken helpt daar zeker niet aan mee.

En dan zijn er ook nog een hoop sollicitanten die niet door de selectie heen komen..
Zien we hier bij ons ook. Nu men overal werkvolk te kort komt, is de spoorwegen blijkbaar niet zo een aantrekkelijke werkgever. Tijdens de crisis van 2008 kregen we universitairen voor functies op niveau middelbaar onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Denk dat ook meespeelt dat het onregelmatig werk is qua diensten, veel avond- en weekend werk, of in de nacht.

Denk dat de meeste mensen toch meer van het type '9 tot 5 baan' zijn wat dat betreft.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Mensen zien alleen de nadelen van een dergelijk werkrooster. Toegegeven, ik kan niet altijd mee een pint gaan drinken, of moet passen voor een BBQ. Maar mijn weekends zijn niet volgepropt met "het is weekend dus nu moet ik qualitytime beleven". Ik kan gaan winkelen wanneer het rustig is, moet geen dag verlet/verlof vragen voor een afspraak bij de garage/bank/dokter...
Ik rij buiten de spits naar het werk, dus geen dagdagelijkse files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Arator schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:43:
Mensen zien alleen de nadelen van een dergelijk werkrooster. Toegegeven, ik kan niet altijd mee een pint gaan drinken, of moet passen voor een BBQ. Maar mijn weekends zijn niet volgepropt met "het is weekend dus nu moet ik qualitytime beleven". Ik kan gaan winkelen wanneer het rustig is, moet geen dag verlet/verlof vragen voor een afspraak bij de garage/bank/dokter...
Ik rij buiten de spits naar het werk, dus geen dagdagelijkse files.
Het is ook weer niet altijd het mooiste beroep van de wereld.. is ook een kwestie van smaak of je dat ligt.
Ik heb om mij heen behoorlijk wat personen die machinst zijn en de tedens is bij een aantal toch wel, dat stoppen op een station leuk is als je wat ouder bent, maar als je ergens tussen de 25-45 bent cargo machinst toch wel wat aantrekkelijker is. (al is dat ook zwaar met hotelovernachtingen e.d. en kan zwaar drukken op je gezinsleven als je bijvoorbeeld op Polen rijdt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:44
3 1/2 week geen treinen langs Ede-Wageningen.
lees hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

noppus schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:24:
3 1/2 week geen treinen langs Ede-Wageningen.
lees hier
Aha, is dat de reden dat de Nightjet vanuit Zürich niet in Arnhem stopt op 27 augustus?

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Vraagje, omdat het een tijd geleden is dat ik deze situatie heb gehad en tegenstrijdige info vind op het internet:

Ik heb een Dal Voordeel abo en moet vanavond met de trein. Vertrektijd is 18:15, nog niet binnen de daluren dus. Als ik op het volgende station (om 18:27) uitcheck en gelijk weer incheck, reis ik vanaf dan met korting, of blijft het originele tarief gelden?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
Varienaja schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Aha, is dat de reden dat de Nightjet vanuit Zürich niet in Arnhem stopt op 27 augustus?
Dat neem ik aan, valt in de betreffende periode.

Overigens is ook Greencitytrip helemaal gestopt met kaartjes vanaf Arnhem om flexibeler te zijn met de grensovergang. Ook op het Duitse stuk zijn nogal wat werkzaamheden en buitendienststellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
Migrator schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:18:
Vraagje, omdat het een tijd geleden is dat ik deze situatie heb gehad en tegenstrijdige info vind op het internet:

Ik heb een Dal Voordeel abo en moet vanavond met de trein. Vertrektijd is 18:15, nog niet binnen de daluren dus. Als ik op het volgende station (om 18:27) uitcheck en gelijk weer incheck, reis ik vanaf dan met korting, of blijft het originele tarief gelden?
Nee, er moet dan 35 minuten tussen de checkuit en checkin zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

SAVAGE3 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Nee, er moet dan 35 minuten tussen de checkuit en checkin zitten
Check, daar was ik bang voor.

Dan maar een los ticket voor het eerste stukje en vervolgens om 18:28 op het perron inchecken, scheelt toch een paar euro ondanks dubbel instaptarief/basistarief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik snap nog steeds niet waarom ze die 35 minuten wachttijd hebben... :F

Probleem was toch de overstap op een station met poortjes ertussen, en dat anderen na 16:00 uur de volle mep moesten betalen?

Waarom gewoon niet de maatregel terugdraaien en aan de hand van het uit- en incheckstation bepalen of er in 5 minuten uit en ingecheckt is op hetzelfde station zodat je in dat geval een overstap maakt zonder tariefswisseling als daar sprake van zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Goh, toen ik nog perrondienst deed in Antwerpen-Centraal was er ook zo een regeling voor 65+'ers. Die reden na 9u aan verminderd tarief. Toen ook in discussie gestaan met 65+'ers die naar de zee wilden rijden. Die trein vertrok toen natuurlijk vlak voor 9u, dus als ze die trein tot in Oostende wilden nemen, was dat ook aan het volledige tarief. En die mensen vonden dat natuurlijk niet kunnen.
Ik heb hen toen aangeraden om een treinticketje aan vol tarief te nemen tot in Antwerpen-Berchem, en dan nog een treinticket vanuit Antwerpen-Berchem tot in Oostende aan verminderd tarief. Dan mochten ze zelfs nog kiezen of de trein naar Oostende zouden nemen vanuit Antwerpen-Centraal, want die vertrok na 9u uit Antwerpen-Berchem. Moesten ze zelfs niet uitstappen.
Dat systeem werkt natuurlijk enkel als je niet met van die incheckpaaltjes werkt.
Helpen die paaltjes eigenlijk tegen zwartrijders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
Migrator schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Dan maar een los ticket voor het eerste stukje en vervolgens om 18:28 op het perron inchecken, scheelt toch een paar euro ondanks dubbel instaptarief/basistarief :)
Afhankelijk van hoe lang je reis is kan het ook duurder uitvallen. Je hebt namelijk ook langeafstandskorting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

SAVAGE3 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:57:
[...]

Afhankelijk van hoe lang je reis is kan het ook duurder uitvallen. Je hebt namelijk ook langeafstandskorting
Alleen als het stuk met korting heel kort is, inderdaad. Dat is hier niet aan de orde, ik betaal nu €10,16 ipv €13,-
AW_Bos schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:42:
Ik snap nog steeds niet waarom ze die 35 minuten wachttijd hebben... :F

Probleem was toch de overstap op een station met poortjes ertussen, en dat anderen na 16:00 uur de volle mep moesten betalen?

Waarom gewoon niet de maatregel terugdraaien en aan de hand van het uit- en incheckstation bepalen of er in 5 minuten uit en ingecheckt is op hetzelfde station zodat je in dat geval een overstap maakt zonder tariefswisseling als daar sprake van zou zijn.
Het hangt nu volgens mij dan samen met het verlopen van een overstap en het opnieuw betalen van het instaptarief. Uiteindelijk zijn dat allemaal keuzes. Toch heeft het huidige systeem niet alleen maar nadelen. Zo lang je in de daluren incheckt met abo kun je de hele spits met korting reizen, terwijl dat met een los kaartje niet kan. Krom is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
Migrator schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Alleen als het stuk met korting heel kort is, inderdaad. Dat is hier niet aan de orde, ik betaal nu €10,16 ipv €13,-

[...]

Het hangt nu volgens mij dan samen met het verlopen van een overstap en het opnieuw betalen van het instaptarief. Uiteindelijk zijn dat allemaal keuzes. Toch heeft het huidige systeem niet alleen maar nadelen. Zo lang je in de daluren incheckt met abo kun je de hele spits met korting reizen, terwijl dat met een los kaartje niet kan. Krom is het wel.
Ik maak er gretig gebruik van. Ik check elke dag vóór 6:34 en 16:04 in en kan dan voor 134 euro per maand gewoon in de 1e klas in de spits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 22-06 11:01
Arator schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:54:
Helpen die paaltjes eigenlijk tegen zwartrijders?
Nee. Je springt er zo overheen, of je loopt snel achter iemand aan, of je geeft een flinke duw tegen het poortje zodat deze alsnog open gaat.

Het helpt alleen op momenten dat Veiligheid&Service bij de poortjes aan het observeren is. Dan werken de poortjes als geweldig detectiemiddel voor zwartrijders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Dolan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Nee. Je springt er zo overheen, of je loopt snel achter iemand aan, of je geeft een flinke duw tegen het poortje zodat deze alsnog open gaat.

Het helpt alleen op momenten dat Veiligheid&Service bij de poortjes aan het observeren is. Dan werken de poortjes als geweldig detectiemiddel voor zwartrijders.
Maar dan nog is het voor ons lastig controleren zeker als het druk is, de poortjes piepen ook bij koffers en fietsen.

En als het poortje open gaat weet je eigenlijk alleen dat iemand een kaartje heeft, niet wat voor kaartje, kan ook een oude uitstel van betaling/gevonden kaartje/railrunner zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
schumi1986 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:05:
[...]
En als het poortje open gaat weet je eigenlijk alleen dat iemand een kaartje heeft, niet wat voor kaartje, kan ook een oude uitstel van betaling/gevonden kaartje/railrunner zijn..
Die werken meerdere dagen? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
ANdrode schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:10:
[...]

Die werken meerdere dagen? :O
Ja, en dat je met een geldig kaartje gewoon elk poortje op elk station kunt openen. Dus wanneer iemand met een kaartje het poortje opent weet je nog steeds niet of iemand op dat station hoort te zijn.

Controleren in de trein blijft dus belangrijk

[ Voor 6% gewijzigd door schumi1986 op 18-06-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
schumi1986 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Ja, en dat je met een geldig kaartje gewoon elk poortje op elk station kunt openen. Dus wanneer iemand met een kaartje het poortje opent weet je nog steeds niet of iemand op dat station hoort te zijn.
Dat heeft wel een logische reden. Er kan een verstoring zijn waardoor iemand moet omreizen via een ander station waar je 'normaal' niet hoort te komen. Misschien stop je daar je reis wel en laat je je ophalen door iemand of taxi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Dolan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:36:
[...]

Dat heeft wel een logische reden. Er kan een verstoring zijn waardoor iemand moet omreizen via een ander station waar je 'normaal' niet hoort te komen. Misschien stop je daar je reis wel en laat je je ophalen door iemand of taxi?
Uiteraard, ik geef alleen antwoord op de vraag of dat poortjes het zwartrijden tegen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Excuses voor de ongevraagde aanvulling dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Dolan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:38:
Excuses voor de ongevraagde aanvulling dan :P
Nee hoor, hele goede aanvulling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
@Dolan @schumi1986 @ANdrode thx voor de antwoorden.
Vroeger, en dan heb ik het over tijd dat de dieren nog spraken, bestond in België het perronticket. Je mocht zelfs het perron niet op zonder ticket. Begin de jaren 2000 heb ik dit nog meegemaakt in Schotland, ik dacht in Glasgow. Perrons waren afgezet met hekjes en daar werd je ticket gecontroleerd. Zonder ticket kon je enkel tot op het voorperron. In Antwerpen-Centraal heb ik ook nog wel eens dergelijke controles weten doen, tot enkele jaren geleden voor Thalys. Toen hebben ze die werfhekken over de perrons op de -2 geplaatst. Maar dat waren manuele controles. Mij leek het dan handiger om van die hekjes in te voeren zoals in Nederland, maar niet dus ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:19

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op zondag 19 juni 2022 @ 01:27:
Vroeger, en dan heb ik het over tijd dat de dieren nog spraken, bestond in België het perronticket. Je mocht zelfs het perron niet op zonder ticket. Begin de jaren 2000 heb ik dit nog meegemaakt in Schotland, ik dacht in Glasgow. Perrons waren afgezet met hekjes en daar werd je ticket gecontroleerd. Zonder ticket kon je enkel tot op het voorperron. In Antwerpen-Centraal heb ik ook nog wel eens dergelijke controles weten doen, tot enkele jaren geleden voor Thalys. Toen hebben ze die werfhekken over de perrons op de -2 geplaatst. Maar dat waren manuele controles. Mij leek het dan handiger om van die hekjes in te voeren zoals in Nederland, maar niet dus ;)
Er zijn drie soorten hekjes in Nederland.

De lage hekjes, te vinden op de meeste stations, zijn inderdaad makkelijk te nemen door iemand met wat springvaardigheid. Bij de grotere stations staat echter altijd wel iemand die toezicht houdt, dus een sprongetje valt wel op.

De hoge variant, te vinden op bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Zuid, is iets van 1,80m hoog, dus dat is een flinke uitdaging zonder poolstok.

Het derde type staat, naar mijn weten, alleen op Amsterdam Centraal en is ook eenvoudig om over heen te hupsen.

En dan zijn er nog ontelbaar veel stations zonder poortjes, waar alleen paaltjes staan om de OV-chipkaart tegenaan te houden. Ik denk dat Schiphol Airport daar de grootste van is.

Poortjes Amsterdam Sloterdijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6VDCN20KgdF5EzhG_i-vFUmsPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2QS0YeE6PJeDJngl4A8Y8ar.jpg?f=fotoalbum_large

Poortjes Amsterdam Centraal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4F1jyJumgRq3TiX7c4sbPuA5Jc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JFDscutI2jYH7iXGvwvGUYid.jpg?f=user_large

Standaardpoortjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-UTeRKlZPq9dmBBO_AlUFsEMGw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/krZqDQ5SXxx0uAqa2r4F7VQ3.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 19-06-2022 11:17 . Reden: deeeeeteee-het-valt-ook-niet-meeeee ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Die bij Amsterdam Centraal bestaan inmiddels niet meer. Die zijn vervangen door de normale lage variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:13
Migrator schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Zou je voor dat tweede stukje niet gewoon een ticket in de app aanschaffen? Ik vind dat inchecken op het perron redelijk omslachtig, omdat ik niet weet welk station wel of geen poortjes heeft en bijvoorbeeld op Schiphol moet je dan helemaal naar boven.

Als er niet in de trein gecontroleerd wordt, is de zwartrijderstruc om in de app een kaartje te kopen voor een station van je aankomststation vandaan.

[ Voor 11% gewijzigd door exelletor op 19-06-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

schumi1986 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:05:
[...]

Maar dan nog is het voor ons lastig controleren zeker als het druk is, de poortjes piepen ook bij koffers en fietsen.

Die dingen piepen al als je een grote rugzak draagt.

Zonder toezicht helpen de poortjes niet. De notoire zwartrijders weten al precies hoe ze er door kunnen.

Laatst is NS personeel in Den Helder een hele stilstaande trein doorgelopen voor controle. Volgens mij krijgen ze een seintje als het alarm van zo'n poortje gaat. Stond niemand bij de poortjes en het was erg rustig op het station. Misschien dat ze daarom het hele station maar zijn gaan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Anoniem: 39993 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Die dingen piepen al als je een grote rugzak draagt.

Zonder toezicht helpen de poortjes niet. De notoire zwartrijders weten al precies hoe ze er door kunnen.

Laatst is NS personeel in Den Helder een hele stilstaande trein doorgelopen voor controle. Volgens mij krijgen ze een seintje als het alarm van zo'n poortje gaat. Stond niemand bij de poortjes en het was erg rustig op het station. Misschien dat ze daarom het hele station maar zijn gaan controleren.
Wij doen wel vaker controle door stilstaande treinen, dit gebeurt meestal gewoon op eigen inzicht, soms ook van een tip van de conducteur of zelfs van een reiziger. Wij krijgen geen seintje als er poortjes piepen, het kan wel zijn dat camera toezicht iets verdachts heeft gezien en ons daarvan op de hoogte stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

schumi1986 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:05:
[...]

Wij doen wel vaker controle door stilstaande treinen, dit gebeurt meestal gewoon op eigen inzicht, soms ook van tipts van de conducteur of zelfs van reizigers. Wij krijgen geen seintje als er poortjes piepen, het kan wel zijn dat camera toezicht iets verdachts heeft gezien en ons daarvan op de hoogte stelt.
Misschien bedoelde die vrouw zoiets met een seintje. Het week af van wat ik gewend ben (in de ochtend word ik normaal nooit gecontroleerd en ik zit dan toch van Den Helder naar Utrecht), dus ik vroeg haar wat er aan de hand was. Zat nog geen minuut in de trein en die zou pas een kleine 10 minuten later vertrekken. Had mijn jas nog niet eens opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

exelletor schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:34:
[...]

Zou je voor dat tweede stukje niet gewoon een ticket in de app aanschaffen? Ik vind dat inchecken op het perron redelijk omslachtig, omdat ik niet weet welk station wel of geen poortjes heeft en bijvoorbeeld op Schiphol moet je dan helemaal naar boven.

Als er niet in de trein gecontroleerd wordt, is de zwartrijderstruc om in de app een kaartje te kopen voor een station van je aankomststation vandaan.
In dit geval wist ik dat er paaltjes op het perron stonden, dus dat was geen probleem.

Bovendien denk ik dat een conducteur wel moeilijk kan doen als je met je (niet ingecheckte) zelf meereist voor de korting, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
NOS: Conducteur onwel geworden en overleden na incident in trein
Op station Hilversum is gisteravond laat een conducteur overleden na een incident met twee zwartrijders. De man werd op het perron onwel na een handgemeen eerder in een trein. De politie benadrukt dat nog wordt onderzocht of er een verband is tussen het overlijden en het incident.

[ Voor 50% gewijzigd door St00mwals op 20-06-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:55
Arator schreef op zondag 19 juni 2022 @ 01:27:
Vroeger, en dan heb ik het over tijd dat de dieren nog spraken, bestond in België het perronticket. Je mocht zelfs het perron niet op zonder ticket.
Volgens mij is dat sinds jaar en dag formeel al het geval in Nederland, alleen er wordt nooit op gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat hoeft nu natuurlijk ook niet meer omdat er poortjes staan :+

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

marcop23 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:37:
[...]

Volgens mij is dat sinds jaar en dag formeel al het geval in Nederland, alleen er wordt nooit op gecontroleerd.
Dat is ook meer een regel om een stok achter de deur te hebben bij overlast dan een regel die nuttig is om altijd nageleefd te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad is het een regel om toegangscontrole te kunnen doen. En dat werd ook gedaan op grote stations in de avonduren, om overlast en zwartrijden al vroeg te voorkomen.
Als je dan geen regel hebt dat je op het perron al een kaartje moet hebben kun je ook geen ingangscontrole doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
Ik kan me nog een conference van Freek de Jonge herinneren waarin hij een paginagrote krantenadvertentie van de NS ontleedde. Daarin kwam onder andere voor dat je vanaf 1 januari 1996 niet meer op het perron zou mogen zijn zonder kaartje. (De perrons moesten hun "oorspronkelijke functie terug krijgen").

Ik weet niet of het op dat moment een nieuwe regel was, of een (aangekondigde) aanscherping van de handhaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:33

ericding

Altijd de eerste.

Weet iemand of er (weer) iets aan de hand is met het DDZ? Ik zie veel stellen aan de kant staan in Nijmegen, en in de 3600 rijdt sinds een paar dagen veel ICMm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:18
ericding schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:13:
Weet iemand of er (weer) iets aan de hand is met het DDZ? Ik zie veel stellen aan de kant staan in Nijmegen, en in de 3600 rijdt sinds een paar dagen veel ICMm.
Ik had er gisteren 1, een viertje, in de 500. Misschien is de inzet gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ericding schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:13:
Nee, er is niets aan de hand. Van de geplande diensten in de 3600 rijden er op dit moment volgens omloop een aantal (4-6) met DDZ. De rest is ICMm.(VIRM neemt wel soms een dienstje DDZ over).

Zie ook voor vandaag: https://treinposities.nl/treinseries/3600/2022-06-24

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 24-06-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maasluip schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:18:
Dat hoeft nu natuurlijk ook niet meer omdat er poortjes staan :+
Die regel kan op veel stations ook niet meer echt strikt gehandhaafd worden. Daar kun je pas inchecken op het perron. Je zult dan dus altijd het perron op moeten lopen, terwijl je nog niet ingecheckt bent en dus niet in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs. Was voor de OV chipkaart niet anders overigens. De kaartautomaat (en vroeger stempelautomaat) staat daar ook op het perron. Dus je liep doorgaans toen ook zonder kaartje het perron op. Vind ik altijd wel grappig. Grote organisaties met huisregels die niet altijd in de dagelijkse operatie passen. :) (Zonder kaartje mag u niet over deze streep! Kaartjes te koop achter de streep.)

Met een OV chipkaart kun je overigens binnen 20 minuten een check-in annuleren door je kaart opnieuw aan te bieden. Direct daarna kun je bij een ander paaltje weer inchecken en het hele riedeltje herhalen. In theorie zou ik dus de hele dag op het perron kunnen gaan zitten chillen (toegegeven, heel nuttig is het niet) en elke 20 minuten even langs 2 paaltjes lopen. Deze werkwijze werd wel door sommige scholieren gehanteerd in mijn woonplaats. Grote scholengemeenschap vlakbij het station waar ik vroeger altijd de trein pakte. Daar zaten overdag heel vaak scholieren in een vrij uurtje of de lunchpauze. Dat wilde men toen tegengaan middels deze regel. Scholieren weggestuurd met de boodschap dat ze een boete zouden krijgen als ze weer zonder vervoersbewijs op het perron zaten. Bijdehand als sommigen zijn, zitten er nu vaak scholieren die keurig ingecheckt zijn en hun incheck na een kwartier weer annuleren. Dat herhalen ze 2 keer en het vrije uurtje is weer voorbij.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 24-06-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:39:
[...]

In theorie zou ik dus de hele dag op het perron kunnen gaan zitten chillen (toegegeven, heel nuttig is het niet) en elke 20 minuten even langs 2 paaltjes lopen.
In de spotterkringen heet dit deckchairing en zij vinden het heel nuttig :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:39:
[...]

Die regel kan op veel stations ook niet meer echt strikt gehandhaafd worden. Daar kun je pas inchecken op het perron. Je zult dan dus altijd het perron op moeten lopen, terwijl je nog niet ingecheckt bent en dus niet in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs. Was voor de OV chipkaart niet anders overigens. De kaartautomaat (en vroeger stempelautomaat) staat daar ook op het perron. Dus je liep doorgaans toen ook zonder kaartje het perron op. Vind ik altijd wel grappig. Grote organisaties met huisregels die niet altijd in de dagelijkse operatie passen. :) (Zonder kaartje mag u niet over deze streep! Kaartjes te koop achter de streep.)

Met een OV chipkaart kun je overigens binnen 20 minuten een check-in annuleren door je kaart opnieuw aan te bieden. Direct daarna kun je bij een ander paaltje weer inchecken en het hele riedeltje herhalen. In theorie zou ik dus de hele dag op het perron kunnen gaan zitten chillen (toegegeven, heel nuttig is het niet) en elke 20 minuten even langs 2 paaltjes lopen. Deze werkwijze werd wel door sommige scholieren gehanteerd in mijn woonplaats. Grote scholengemeenschap vlakbij het station waar ik vroeger altijd de trein pakte. Daar zaten overdag heel vaak scholieren in een vrij uurtje of de lunchpauze. Dat wilde men toen tegengaan middels deze regel. Scholieren weggestuurd met de boodschap dat ze een boete zouden krijgen als ze weer zonder vervoersbewijs op het perron zaten. Bijdehand als sommigen zijn, zitten er nu vaak scholieren die keurig ingecheckt zijn en hun incheck na een kwartier weer annuleren. Dat herhalen ze 2 keer en het vrije uurtje is weer voorbij.
35 minuten zelfs. Ik maak er soms gebruik van als ik overdekt wil zitten in Arnhem maar er veel overlast is in de stationshal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SAVAGE3 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:49:
[...]

35 minuten zelfs. Ik maak er soms gebruik van als ik overdekt wil zitten in Arnhem maar er veel overlast is in de stationshal
OV-chipkaart.nl biedt 60 minuten:
Er zijn uitzonderingen:
Bij NS heb je meer tijd om iemand uit te zwaaien. Daar worden geen kosten in rekening gebracht als je binnen 60 minuten weer uitcheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
psychodude schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:17:
De vraag is hoe gaat dit probleem opgelost worden. Het aantal openstaande vacatures loopt hoog op, de continuïteit kan niet langer gewaarborgd worden op dit moment. Wat gaat nodig zijn om hier een passende, duurzame oplossing in te vinden?

Het werk aantrekkelijker maken, lonen omhoog, meer regelmatige werktijden, etc. wordt natuurlijk veel geroepen. Maar werknemers zijn niet gratis. Daarentegen klagen veel mensen nu al vaak over de prijzen van het gebruik van de spoorwegen in Nederland, mijn inziens niet volledig terecht overigens.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom er nu overal ineens tekorten zijn aan personeel. Vergrijzing? Wist je van te voren. Verlof? Ook dat is gewoon planbaar. Mensen naar andere sector overgestapt? Doe je niks aan. Extra ziekte/verzuim? Da's pech ja. En zullen ongetwijfeld een paar mensen tussen zitten die zich nu sneller ziek melden als ze inderdaad geen zin hebben in extra diensten opvullen of melden dat ze klachten hebben wat weer voor extra druk bij het beschikbaar personeel zorgt, en vanwege privacy bijna niet te controleren is.

Als reiziger met Weekend Vrij is het al maandenlang arme troef. Veel werkzaamheden (tja da's het weekend) maar de treinen die wel rijden vallen ook bijna allemaal uit of veel storingen onderweg en vervangende bussen zijn er eerder niet dan wel. Durf bijna geen dagje weg meer te plannen want zie maar eens thuis te komen. En wat doe je eraan? Helemaal niets.
Pagina: 1 ... 56 ... 157 Laatste