@EDIT en weer in een SNG met remtest problemen
Ik kan er weinig chocola van maken eerlijk gezegd. Geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn dat het bij jou zo vaak mis gaat. Ik heb recent tweemaal op die lijn gereden (en nog veel vaker in mijn regio met dat spul), zonder enig probleem (en ja, ik heb beide keren speciaal nog een keer extra de remtest gedaan
).
[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 19-05-2022 16:27 ]
Vanmiddag ook weer fijn. Trein rijdt volgens dienstregeling niet verder dan Almelo, dus iedereen moet eruit. Normaal wordt dat automagisch omgeroepen in een SNG, maar dat omroepsysteem (en de schermpjes) is volgens mij al meer dan een maand stuk in alle SNG's die hier rijden, tonen enkel reclame van NS zelf.
Dan blijven er altijd wel mensen achter... Snap ook niet dat een conducteur dan niet de omroep overneemt, net als op de tussengelegen stations. Kleine moeite, grote service. Neem toch aan dat zij ook weten dat het spul niet werkt zoals het hoort. Al zitten ze nagenoeg altijd opgesloten in het hok natuurlijk, daar zal de omroep wel niet klinken.
En het voelde in het regen'buitje' vanmiddag alsof een trein ook aquaplaning kent... niet de SNG maar de Fllirt van Keolis. Maar blijkbaar mag ik nog blij zijn dat de trein reed:
Dan blijven er altijd wel mensen achter... Snap ook niet dat een conducteur dan niet de omroep overneemt, net als op de tussengelegen stations. Kleine moeite, grote service. Neem toch aan dat zij ook weten dat het spul niet werkt zoals het hoort. Al zitten ze nagenoeg altijd opgesloten in het hok natuurlijk, daar zal de omroep wel niet klinken.
En het voelde in het regen'buitje' vanmiddag alsof een trein ook aquaplaning kent... niet de SNG maar de Fllirt van Keolis. Maar blijkbaar mag ik nog blij zijn dat de trein reed:
Veel verstoringen gaande
Laatst gewijzigd: 19 mei 2022, 16.43 uur
Door blikseminslag en bomen op het spoor zijn er op meerdere trajecten rond o.a. Arnhem en Utrecht en tussen Amersfoort en Amsterdam beperkingen in de treindienst. Vooral rond Utrecht is er veel uitval en zijn de treinen en perrons drukker dan normaal. Check goed de storingen wat er speelt op jouw traject. Door de hoeveelheid verstoringen kan het zijn dat treinen op het laatst toch niet kunnen rijden. De reisplanner wordt zo tijdig mogelijk bijgewerkt. Houd er rekening mee dat deze niet altijd up-to-date is.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
https://eenvandaag.avrotr...-in-noorden-van-het-land/
Over welke trajecten gaat het dan?Investeren in bestaand spoor levert volgens ProRail meer op dan nieuwe lijnen aanleggen. "Er zit nog zoveel potentieel in het bestaande spoor. Als we daar moderniseren dan kunnen we daar nog veel meer treinen op laten rijden. Dat is de beste manier. Want nieuw spoor kost heel veel geld."
@handoff Almelo <-> Groningen (langs grens met DE) is geloof ik een van de trajecten die verbetering gaan krijgen, waarbij er een klein stuk nog aangelegd moet worden en dan is er nog Zwolle <-> Enschede <-> DE..... meer kan ik zo niet bedenken.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
"Zelf omroepen? Daar begin ik niet aan. Ze moeten maar zorgen dat die zooi werkt!!111" is over het algemeen de consensus.Bastien schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:40:
Snap ook niet dat een conducteur dan niet de omroep overneemt, net als op de tussengelegen stations. Kleine moeite, grote service. Neem toch aan dat zij ook weten dat het spul niet werkt zoals het hoort. Al zitten ze nagenoeg altijd opgesloten in het hok natuurlijk, daar zal de omroep wel niet klinken.
Ja geen idee, de 2e keer lukte het wel en toen konden we wel vertrekken. Was sowieso al chaos dus dit kon er ook nog wel bijEDIT schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:26:
Ik kan er weinig chocola van maken eerlijk gezegd. Geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn dat het bij jou zo vaak mis gaat. Ik heb recent tweemaal op die lijn gereden (en nog veel vaker in mijn regio met dat spul), zonder enig probleem (en ja, ik heb beide keren speciaal nog een keer extra de remtest gedaan).
@handoff probleem is dat het kabinet (nog) geen extra geld toe heeft gezegd, er is vorig jaar een rapportage naar de kamer gegaan met tientallen verbetervoorstellen maar tot dusver is daar nog niks van gekomen (incl. Lelylijn
Dus op dit moment is er genoeg potentie maar geen geld en geen ontwerp/bouw capaciteit. Overigens lopen alle bestaande projecten ook een beetje vast (vanwege bouw/ontwerp capaciteit, niet vanwege geld)... de enige grote projecten die nog echt lopen zijn de laatste PHS projecten (Amsterdam en Alkmaar), al zijn PHS Sloterdijk en Halfweg er ook uitgegooid ivm. capaciteit.
Verder zijn er nog veel EBS en detectie (GRS naar Az-LM) vernieuwingsprojecten die heel veel capaciteit vergen maar toch echt noodzakelijk zijn voor de betrouwbaarheid.
In ieder probleem zijn er meerdere variabelen. Wat je doet in een analyse, is de gemene deler vinden: welke variabele was gelijk in alle gevallen?EDIT schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:26:
Ik kan er weinig chocola van maken eerlijk gezegd. Geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn dat het bij jou zo vaak mis gaat. Ik heb recent tweemaal op die lijn gereden (en nog veel vaker in mijn regio met dat spul), zonder enig probleem (en ja, ik heb beide keren speciaal nog een keer extra de remtest gedaan).
In dit geval was dat de aanwezigheid van @ArcticWolf in de SNG's met remproblemen. Ergo, er moet vanaf nu automatisch omgeroepen worden dat @ArcticWolf liever niet in de klaarstaande SNG stapt om verstoringen in de dienstregeling te voorkomen.
Probleem opgelost.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik hoop toch niet dat dat de mentaliteit van de gemiddelde conducteur is. Want dat zou wel heel erg triest zijn.Dolan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:35:
[...]
"Zelf omroepen? Daar begin ik niet aan. Ze moeten maar zorgen dat die zooi werkt!!111" is over het algemeen de consensus.
Signatures zijn voor boomers.
handoff schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:02:
https://eenvandaag.avrotr...-in-noorden-van-het-land/
[...]
Over welke trajecten gaat het dan?
Dat stuk snap ik ook niet helemaal. Door de jaren heen worden treinen alleen maar lichter. De huidige stoptreinen zijn opgevoerde trams i.p.v. Mat '54 en Plan V's. Een virm is maar een klein beetje zwaarder per rijtuig en rijdt ook al 20 jaar rond. Is dat dan nu opeens een probleem?"We hebben spoordijken, die liggen onder het spoor. Die liggen daar al 130 jaar en dat was altijd genoeg. Maar nu er meer en zwaardere treinen gaan rijden. Moet je echt wat doen aan de stabiliteit van het spoor."
En meer onderhoud voorkomt niet dat als Meppel <> Zwolle eruit ligt dat het hele noorden onbereikbaar is geworden per trein.. en dat van die bussen kennen we ondertussen wel, die zijn er niet of niet toereikend.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Het chassis gewicht is inderdaad afgenomen maar de as-lasten zijn omhoog gegaan, daar zit het probleem.LordSinclair schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:23:
[...]
[...]
Dat stuk snap ik ook niet helemaal. Door de jaren heen worden treinen alleen maar lichter. De huidige stoptreinen zijn opgevoerde trams i.p.v. Mat '54 en Plan V's. Een virm is maar een klein beetje zwaarder per rijtuig en rijdt ook al 20 jaar rond. Is dat dan nu opeens een probleem?
En meer onderhoud voorkomt niet dat als Meppel <> Zwolle eruit ligt dat het hele noorden onbereikbaar is geworden per trein.. en dat van die bussen kennen we ondertussen wel, die zijn er niet of niet toereikend.
De Vectron en straks ook de DDNG hebben allemaal as-last beperkingen gekregen omdat ze zwaarder zijn geworden rondom de assen. De ICNG en V-IRM hebben allebei een as-last van zo'n 15 ton/as (die mogen dan ook niet overal rijden) De Vectron zit zelfs op de 22 ton/as en heeft op dit moment een beperking van 100km/u gekregen waardoor deze niet altijd in de dienstregeling past...
Een ICM zit slechts op 12 ton/as en er wordt wel degelijk gekeken waar bepaald materieel kan rijden. Maar de ICM gaat dus vervangen worden door de ICNG en dan zit je dus straks constant met 3 ton/as meer op je baanvak, het is dus wel degelijk problematisch.
Een mat 64 woog zelfs maar 10 ton/as terwijl de FLIRT 3 op bijna 14 ton/as zit.
En vergeet niet dat er veel meer treinen rijden dan in de tijd dat Mat’54 en Mat’64 de dienst uitmaakten. De belasting op de ondergrond is daarmee veel groter geworden.
De islam kan uw vrijheid schaden
Gemiddeld zou een Mat'54 ook niet eens zo'n hoge aslast hebben, want qua gewicht verschilt het ding niet eens veel van de huidige treinen. Volgens de Railwiki woog een vierwagenstel 213 ton max, terwijl een vijfdelige ICNG bijvoorbeeld (wat ongeveer dezelfde lengte is als vier normale bakken) 200 ton weegt (maar ik weet niet hoe de gewichtsverdeling over de bakken zat en wat dus de werkelijke aslast was).
Overigens zit dat ook behoorlijk in de buurt van een ICM4, die 192 ton zou wegen volgens Wikipedia. Alleen ja, beiden hebben net iets meer assen en andere gewichtsverdeling dan zo'n ICNG, dus dan zit je op een hogere aslast voor die laatste.
Overigens zit dat ook behoorlijk in de buurt van een ICM4, die 192 ton zou wegen volgens Wikipedia. Alleen ja, beiden hebben net iets meer assen en andere gewichtsverdeling dan zo'n ICNG, dus dan zit je op een hogere aslast voor die laatste.
[ Voor 79% gewijzigd door EDIT op 20-05-2022 09:48 ]
Hmm duidelijk, die moderne treinen rekken de limieten steeds verder op. Of dat een verstandige keuze is is dus nog maar te bezien.
Neemt niet weg dat de flessenhals Zwolle <> Meppel er regelmatig uit ligt (al dan niet gepland) en er dan geen serieus alternatief is om van/naar het noorden te reizen per trein.
Neemt niet weg dat de flessenhals Zwolle <> Meppel er regelmatig uit ligt (al dan niet gepland) en er dan geen serieus alternatief is om van/naar het noorden te reizen per trein.
@EDIT Mij valt de rare asindeling op bij de NS-stellen. Neem nu die 5-delige ICNG, het lijkt me dat daar jacobsophangingen inzitten.
Vergelijk de wielophanging van je ICNG Bo′2′2′Bo′+2′2′Bo met die Mat'54 4-delig Bo'Bo'+2'2'+2'2'+Bo'Bo',
ICGN 14 assen tov 16 assen bij Mat'54 voor een bak minder. Dan gaat je aslast natuurlijk naar boven
(ICNG 14,2 tov Mat'54 13,3). Gaan we dan naar het tonmetergewicht kijken; 1,8 voor de ICNG en 2,12 voor Mat'54.
Als je die ICNG zou uitrusten met Bo'2' + 2'2' + 2'Bo' + 2'2' + 2'Bo' (zelfde tractie-assen, enkel die jabobsstellen eruit voor normale bogies), kom je op een aslast van 10ton. Maar in principe zou het nog steeds voldoen aan C2-aslast.
Ik vond trouwens in een document over de geschiedenis van het goederenvervoer in België een atlas terug van het U.I.C (bijlage 5 van het document), handelend over de D4-lijnen (aslast 22,5 ton, 8 tonmetergewicht) in Europa. Oud documentje uit 1984, en dat is duidelijk te merken. In die atlas staat een kaartje van de benelux (pagina 285), vette (volgens de uitleg rode) lijnen zijn de lijnen geschikt voor een D4-aslast. Zeer weinig lijnen in Nederland zijn er voor uitgerust, maar ook bijvoorbeeld in Frankrijk. Duitsland en België liggen dan weer "vol" met D4-lijnen.
:strip_exif()/f/image/pobjsWaEvjFfOcPGkKb3xUDi.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HqeeHAyNbHenKU00JHek59BL.jpg?f=user_large)
Vergelijk de wielophanging van je ICNG Bo′2′2′Bo′+2′2′Bo met die Mat'54 4-delig Bo'Bo'+2'2'+2'2'+Bo'Bo',
ICGN 14 assen tov 16 assen bij Mat'54 voor een bak minder. Dan gaat je aslast natuurlijk naar boven
(ICNG 14,2 tov Mat'54 13,3). Gaan we dan naar het tonmetergewicht kijken; 1,8 voor de ICNG en 2,12 voor Mat'54.
Als je die ICNG zou uitrusten met Bo'2' + 2'2' + 2'Bo' + 2'2' + 2'Bo' (zelfde tractie-assen, enkel die jabobsstellen eruit voor normale bogies), kom je op een aslast van 10ton. Maar in principe zou het nog steeds voldoen aan C2-aslast.
Ik vond trouwens in een document over de geschiedenis van het goederenvervoer in België een atlas terug van het U.I.C (bijlage 5 van het document), handelend over de D4-lijnen (aslast 22,5 ton, 8 tonmetergewicht) in Europa. Oud documentje uit 1984, en dat is duidelijk te merken. In die atlas staat een kaartje van de benelux (pagina 285), vette (volgens de uitleg rode) lijnen zijn de lijnen geschikt voor een D4-aslast. Zeer weinig lijnen in Nederland zijn er voor uitgerust, maar ook bijvoorbeeld in Frankrijk. Duitsland en België liggen dan weer "vol" met D4-lijnen.
:strip_exif()/f/image/pobjsWaEvjFfOcPGkKb3xUDi.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HqeeHAyNbHenKU00JHek59BL.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1R84gwOD0qMGAzmDuB3xEjPl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Alles moet steeds goedkoper en makkelijker te produceren en onderhouden kunnen worden. Relatief gezien zijn draaistellen (en alles wat daarmee te maken heeft) een van de grootste kostenposten, dus als je minder draaistellen op een trein hebt zitten, dan heb je ook minder draaistellen om te onderhouden.Arator schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:50:
@EDIT Mij valt de rare asindeling op bij de NS-stellen. Neem nu die 5-delige ICNG, het lijkt me dat daar jacobsophangingen inzitten.
De rare indeling valt op zich wel mee, als je weet dat de treinstellen bestaan uit twee helften met eigen apparatuur. Eigenlijk bestaat een vijfdelig treinstel dus uit een tweedelig en een driedelig treinstel die aan elkaar gekoppeld zijn, zonder cabines in het midden. Beide treinstellen hebben dus eigen motordraaistellen, omvormers, stroomafnemers, etc. Bij de ICNG-8 is het wat duidelijker te zien denk ik, omdat die natuurlijk 4+4 bakken heeft.
Dat vervolgens al die bezuinigingen weer teniet worden gedaan bij de ICNG doordat Alstom heeft bedacht dat alle draaistellen van elkaar afwijken en deze dus ook niet uitwisselbaar zijn zodat je niet een uniform onderhoudsproces in kan richten en onderhoud daardoor dus juist weer duurder wordt, is dan weer onhandig, om het maar op z'n zachtst te zeggen.
Volgens mij is één van de belangrijkste redenen voor het gebruik van een jacobsdraaistel dat je een brede bakovergang kunt maken.
In Nederland wordt dan ook licht spoor gebruikt in vergelijking met het buitenland. NP46 (46 kg/meter) was lange tijd standaard, nu is het UIC54. In het buitenland is UIC60 de standaard op hoofdlijnen.Arator schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:50:
Nu wordt er in het buitenland ook harder gereden en wordt er in Nederland heel veel met treinstellen gereden, maar ik denk dat als je eens UIC60 zou gaan gebruiken dat je dan ook minder last hebt van die "vele treinen die voor verzakkingen zorgen".
In principe zou Nederland wel D4 max 100 km/h hebben. Het plaatje van Prorail dat je laat zien is voor reizigersvervoer. Want C2 op de betuweroute is ook meer van de OMGWTFBBQ. Dat is zelfs E5/120 km/h voor goederenvervoer en de maximum snelheid is daar 120 km/h. Dus waarom dat voor reizigersvervoer niet zou gelden?
C2 is 20 ton aslast, 6,4 ton/m
E5 is 25 ton aslast, 8,8 ton/m
De breedte van het looppad in de bakovergang is juist smaller volgens mij. Kijk maar eens naar het verschil tussen bijvoorbeeld een SLT/SNG/ICNG en een ICE 3. In z'n algemeenheid is die laatste volgens mij juist een stuk breder.dennistd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:10:
Volgens mij is één van de belangrijkste redenen voor het gebruik van een jacobsdraaistel dat je een brede bakovergang kunt maken.
Zie bijvoorbeeld ICNG:
:strip_exif()/f/image/Em7Gihznu0eJpbSAP8ng6dTZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto via SpoorPro.
en ICE:
:strip_exif()/f/image/PqbRiJY5j0MbF0czcJKFYZxp.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto door Quistnix op Wikipedia
[ Voor 56% gewijzigd door EDIT op 20-05-2022 13:48 ]
Wat opvalt is dat die bakovergang onderin zo heel erg smal is, precies een gangpad breed. Dat zie je ook in ander materieel zoals Flirt en SLT.
Gisteren in Münster een goederentrein op een andere goederentrein ingereden, één van beide Lokführers overleden.
De snel rijdende trein is van DB Cargo, degene waarop ingereden is, is van de ÖBB (Oostenrijk), de overleden Lokführer is een DB Cargo collega (die ik overigens niet ken).
linkje
Captain Obvious: de ene trein stond stil of reed heel langzaam, de andere reed "Fahrplangeschwindigkeit".Ein Güterzug war auf offener Strecke mit hoher Geschwindigkeit auf einen stehenden oder sehr langsam fahrenden Güterzug aufgefahren und entgleist.
De snel rijdende trein is van DB Cargo, degene waarop ingereden is, is van de ÖBB (Oostenrijk), de overleden Lokführer is een DB Cargo collega (die ik overigens niet ken).
linkje
Hello. Is it me you're looking for?
Dat het een plannetje was voor reizigersvervoer had ik zelfs niet gezienMaasluip schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:16:
[...]
In principe zou Nederland wel D4 max 100 km/h hebben. Het plaatje van Prorail dat je laat zien is voor reizigersvervoer. Want C2 op de betuweroute is ook meer van de OMGWTFBBQ. Dat is zelfs E5/120 km/h voor goederenvervoer en de maximum snelheid is daar 120 km/h. Dus waarom dat voor reizigersvervoer niet zou gelden?

En wij sturen toch ook treintjes over de grens aan Hamont-Achel richting Budel. Die rijden bij ons rond als D4+, wel met een snelheidsbeperking, maar ik denk dat die locjes die ze eraan hangen die trein toch niet sneller krijgen.
@iamerwin mijn deelneming aan u en de collega's
[ Voor 3% gewijzigd door Arator op 20-05-2022 23:56 ]
Het stuk Leiden C. <-> Woerden heeft een aslastbeperking als ik mij niet vergis wegens de slappe bodem. Ook meteen de reden waarom daar SNG's te vinden zijn als InterCity...Maasluip schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:16:
[...]
In Nederland wordt dan ook licht spoor gebruikt in vergelijking met het buitenland. NP46 (46 kg/meter) was lange tijd standaard, nu is het UIC54. In het buitenland is UIC60 de standaard op hoofdlijnen.
Nu wordt er in het buitenland ook harder gereden en wordt er in Nederland heel veel met treinstellen gereden, maar ik denk dat als je eens UIC60 zou gaan gebruiken dat je dan ook minder last hebt van die "vele treinen die voor verzakkingen zorgen".

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.
Even iets compleet anders: metro's...
Als daar een aparte thread over bestaat, let me know please
RET heeft met de Erasmuslijn (D,E) en de Calandlijn (A,B,C) een groot net, zelfs groter dan Amsterdam.
Nu heb je Lijn D, die parallel langs E loopt tussen Rotterdam Centraal en de Slinge; de E rijdt door naar mijn woonplaats: Den Haag Centraal..
Echter: de D en E hebben de volgende ritten:Lijn D:
Is het niet handiger om dit samen te voegen tot één lijn? In de bestemmingsdisplays staat E Spijkenisse De Akkers er al in. Dus dat is geen punt, het gaat meer om duidelijkheid voor de reizigers. Plus minder overstappen..
Wat betreft depotstandplaatsen: Lijnen D en E worden beiden gereden vanaf de Waalhaven, de rest van de lijnen vanaf 'S-Gravenweg.
Ik kan geen PDF'jes uiteraard inserten, deze is een beetje te lang om scherp te printscreenen
Mocht je een sporenplan willen bekijken:
https://corporate.ret.nl/contact/regelgeving
Onder "Sporenplan metro".
RET heeft met de Erasmuslijn (D,E) en de Calandlijn (A,B,C) een groot net, zelfs groter dan Amsterdam.
Nu heb je Lijn D, die parallel langs E loopt tussen Rotterdam Centraal en de Slinge; de E rijdt door naar mijn woonplaats: Den Haag Centraal..
Echter: de D en E hebben de volgende ritten:
Lijn D:
D Rotterdam Centraal - Spijkenisse (Normale dienst)
D Rotterdam Centraal - Slinge (Spitsdienst)
Lijn E:
E Den Haag Centraal - Slinge (Normale dienst)
E Leidschenveen/ADO Stadion -> Slinge (Ochtend/Avonddienst)
E Pijnacker Zuid - Slinge/Rotterdam Centraal Uitloopsporen (Spitsdienst)
Is het niet handiger om dit samen te voegen tot één lijn? In de bestemmingsdisplays staat E Spijkenisse De Akkers er al in. Dus dat is geen punt, het gaat meer om duidelijkheid voor de reizigers. Plus minder overstappen..Wat betreft depotstandplaatsen: Lijnen D en E worden beiden gereden vanaf de Waalhaven, de rest van de lijnen vanaf 'S-Gravenweg.
Ik kan geen PDF'jes uiteraard inserten, deze is een beetje te lang om scherp te printscreenen

En wat voor verwarring denk je dat je toevoegt als die ene metro lijn 6x per uur naar den haag rijdt en de andere 8 a 10x per uur niet verder dan Rotterdam cs? En er is natuurlijk verschil in materieel. D is volledig 3e rail en max 80(?)kmh, E gaat bij melanchtonweg over op bovenleiding en max 100kph. Dat laatste materieel is vast duurder in aanschaf en onderhoud.GwnLars_ schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:48:
Is het niet handiger om dit samen te voegen tot één lijn? In de bestemmingsdisplays staat E Spijkenisse De Akkers er al in. Dus dat is geen punt, het gaat meer om duidelijkheid voor de reizigers. Plus minder overstappen..
Als ik zo links en rechts kijk bij metrobedrijven, dan is het niet wenselijk om al te veel doorgaande lijnen te hebben. Dat is handiger voor de dienstregeling.GwnLars_ schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:48:
Even iets compleet anders: metro's...
Echter: de D en E hebben de volgende ritten:Lijn D:
D Rotterdam Centraal - Spijkenisse (Normale dienst)
D Rotterdam Centraal - Slinge (Spitsdienst)
Lijn E:
E Den Haag Centraal - Slinge (Normale dienst)
E Leidschenveen/ADO Stadion -> Slinge (Ochtend/Avonddienst)
E Pijnacker Zuid - Slinge/Rotterdam Centraal Uitloopsporen (Spitsdienst)
Wat betreft depotstandplaatsen: Lijnen D en E worden beiden gereden vanaf de Waalhaven, de rest van de lijnen vanaf 'S-Gravenweg.
Ik kan geen PDF'jes uiteraard inserten, deze is een beetje te lang om scherp te printscreenen![]()
Met de RET ben ik niet zo bekend, maar ik ben wel een London Underground-nut. Daar zie je bij de meeste lijnen dat er relatief weinig treindiensten zijn die de hele lijn afrijden.
Neem de Jubilee Line: die loopt van Stratford in het oosten naar Stanmore in het noordwesten. De route heeft een U-vorm, waarvan een groot deel (het buikje van de "U") dwars door het zakendistrict (Docklands) en het centrum van Londen loopt.
Op het stuk tussen North Greenwich (zuid-Londen) en West-Hampstead (ten noorden van het centrum) rijden de meeste treinen; ongeveer een trein per twee minuten.
Net iets minder treinen rijden door naar Willesden Green of net iets verder naar Wembley Park. In totaal rijdt slechts de helft van alle treinen de rest van de route naar Stanmore. Dat is dus nog steeds een dienstregeling van een trein per 4 minuten in de spits (een trein per 6 minuten buiten de spits), maar met een veel lagere materieelinzet en dus minder slijtage.
In Londen heeft die werkwijze deels te maken met vervoersvraag (de uiteinden van de meeste lijnen kennen een lagere vervoersvraag), maar het heeft nog veel meer te maken met betrouwbaarheid. Door treinen vanaf verschillende stations te laten starten, kunnen er op het drukste deel van de lijn (door het centrum) meer treinen per uur rijden zonder dat er capaciteitsproblemen ontstaan bij de keerstations.
In Rotterdam lost men dat blijkbaar op door verschillende lijnen het spoor te laten delen in het centrum (dat doet men in Londen ook). Zo heb je tussen bepaalde stations meer treinen per uur zonder dat de frequentie van een enkele lijn omhoog moet. Nadeel van dat systeem is dat er bij een verstoring in zo'n deel vnah et netwerk, meerdere lijnen getroffen worden.
Dat is in de meeste metronetwerken in de wereld heel normaal; zie ook wat ik hierboven beschrijf over de Londense Jubilee Line.anboni schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:18:
[...]
En wat voor verwarring denk je dat je toevoegt als die ene metro lijn 6x per uur naar den haag rijdt en de andere 8 a 10x per uur niet verder dan Rotterdam cs? En er is natuurlijk verschil in materieel. D is volledig 3e rail en max 80(?)kmh, E gaat bij melanchtonweg over op bovenleiding en max 100kph. Dat laatste materieel is vast duurder in aanschaf en onderhoud.
Kwestie van duidelijk aangeven op perrondisplays en op de displays in/op de trein zelf. In Londen roept men bij iedere haltering af wat het eindpunt is van de trein waar je in zit ("This train terminates at..." of "This is a <lijnnaam> train to..." afhankelijk van het materieeltype). Vlak voor het eindpiunt wordt dit nog aangevuld met "This train terminates here. Change for other destinations on the <lijnnaam>".
[ Voor 13% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 21-05-2022 10:27 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Het heeft mij altijd verbaasd dat de trein die daar rijdt een intercity wordt genoemd. Een intercity die tussen Woerden en Leiden overal stopt.. zelfs op Leiden LammenschansGwnLars_ schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:25:
[...]
Het stuk Leiden C. <-> Woerden heeft een aslastbeperking als ik mij niet vergis wegens de slappe bodem. Ook meteen de reden waarom daar SNG's te vinden zijn als InterCity...

Vooral gek omdat het verschil niet zit in het niet stoppen op bepaalde stations.LordSinclair schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:29:
[...]
Het heeft mij altijd verbaasd dat de trein die daar rijdt een intercity wordt genoemd. Een intercity die tussen Woerden en Leiden overal stopt.. zelfs op Leiden Lammenschans
De serie 4900 Almere Centrum naar Utrecht Centraal heet namelijk ook gewoon 'sprinter' en stopt ook niet op elk station.
Funfact: op de D rijdt 7/10x gewoon hetzelfde materieel als op de Eanboni schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:18:
[...]
En er is natuurlijk verschil in materieel. D is volledig 3e rail en max 80(?)kmh, E gaat bij melanchtonweg over op bovenleiding en max 100kph. Dat laatste materieel is vast duurder in aanschaf en onderhoud.
De oude bommetjes (Type B, MG2/1 of SG2/1) hebben enkel LZB aan boord, en mogen dus niet naar DH.
De snelheid wordt opgevoerd naar 100 km/u, om inzet op de hoekse lijn mogelijk te maken.
Zelfde bouwer, echter iets ouder. Het verschilt enkel qua kop, opbouw en tractieinstallatie. Verder is 95% gelijk, dus de onderhoudskosten zullen reuze meevallen t.o.v. het nieuwere materieel.
RET staat erom bekend oud materieel tot het écht helemaal naar de klote gallemize is in te zetten, kijk maar naar de Citaro's, de SG2's destijds, de ZGT-trams, en nu dus de MG2/1 & SG2/1's..
In Duitsland kun je deze zomer voor 9 euro onbeperkt met het ov
https://www.nu.nl/economi...onbeperkt-met-het-ov.html
Leuk voor de liefhebbers…
https://www.nu.nl/economi...onbeperkt-met-het-ov.html
Leuk voor de liefhebbers…
De Dordrecht Rotterdam, Schiedam, Delft Den Haag, Leiden intercity voelt ook zo aan, kan niet eens optrekken op snelheid en moet al weer afremmen.LordSinclair schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:29:
[...]
Het heeft mij altijd verbaasd dat de trein die daar rijdt een intercity wordt genoemd. Een intercity die tussen Woerden en Leiden overal stopt.. zelfs op Leiden Lammenschans
Maar die heeft volgens mij ook een slappe bodem probleem bij Delfland en voorbij Wassenaar…
HSL tunnel bij Blijdorp/Zestienhoven heeft trouwens sinds kort internet 4G voor Tele2/Tmobile. Nu de groene hart tunnel nog.
Nog 1 dan: kunnen ze die hsl internationale trein op donderdag in de middag nu echt niet beter uit dienst nemen? Hij stond weer stil met materieelpech en blokkeerde weer veel verkeer op traject Amsterdam Schiphol. Als ik weer eens tijd heb maar eens kijken hoeveel van de weken dat nou is voortgekomen dit jaar.
Hopelijk is het netwerk in de tunnel ook voorbereid op 5G. Als de Groene Harttunnel voor de indienstelling van de ICNG voorzien is van 4G, zou dat helemaal mooi zijn.Get!em schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:39:
HSL tunnel bij Blijdorp/Zestienhoven heeft trouwens sinds kort internet 4G voor Tele2/Tmobile. Nu de groene hart tunnel nog.
Bedoel je dat RET wel even de bommetjes kan ombouwen voor gebruik op de lijn naar Den Haag? Technisch kan er uiteraard heel veel maar ik zie dat echt niet gebeuren. Het spul nadert einde levensduur (alhoewel De MRDH wel akkoord is gegaan met langer door blijven rijden ivm compensatie voor de terugval in reizigers en inkomsten door Corona).GwnLars_ schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:51:
[...]
Funfact: op de D rijdt 7/10x gewoon hetzelfde materieel als op de E![]()
De oude bommetjes (Type B, MG2/1 of SG2/1) hebben enkel LZB aan boord, en mogen dus niet naar DH.
De snelheid wordt opgevoerd naar 100 km/u, om inzet op de hoekse lijn mogelijk te maken.
Zelfde bouwer, echter iets ouder. Het verschilt enkel qua kop, opbouw en tractieinstallatie. Verder is 95% gelijk, dus de onderhoudskosten zullen reuze meevallen t.o.v. het nieuwere materieel.
RET staat erom bekend oud materieel tot het écht helemaal naar de klote gallemize is in te zetten, kijk maar naar de Citaro's, de SG2's destijds, de ZGT-trams, en nu dus de MG2/1 & SG2/1's..
En met de huidige tekorten van materialen en personeel lukt het al amper om de huidige metro’s te onderhouden en op de baan te houden.
Zelfs al zou het materieel geen belemmering vormen om lijn D en E te combineren tot 1 lijn dan is de vraag of overal dezelfde frequentie nodig is gegeven het reizigersaanbod.
Voor de duidelijkheid naar de reiziger toe zie k niet zo veel veranderen. Als je niet bekend bent moet je van te voren hoe dan ook kijken welke letter en eindbestemming je nodig hebt. Met het huidige onderscheid zie je sneller welke metro je moet hebben dan als alles 1 letter en kleur is en je alleen op de naam van eindstation moet afgaan.
En er blijven altijd reizigers die niet goed kijken, maakt het vooral in het weekend en ‘s avonds mee dat reizigers op Beurs instappen op C naar De Akkers en bij Eendrachtsplein erachter komen dat deze niet naar wilhelminaplein gaat.
Nee de Hoekse Lijn, dit staat al op de planning en gaat binnenkort gebeuren.Wally2002 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 07:30:
[...]
Bedoel je dat RET wel even de bommetjes kan ombouwen voor gebruik op de lijn naar Den Haag? Technisch kan er uiteraard heel veel maar ik zie dat echt niet gebeuren. Het spul nadert einde levensduur (alhoewel De MRDH wel akkoord is gegaan met langer door blijven rijden ivm compensatie voor de terugval in reizigers en inkomsten door Corona).
ZUB krijgen ze niet, die dingen stammen uit 1997-2002..
Die heb je overal hoor, niet alleen bij de metroWally2002 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 07:30:
[...]
En er blijven altijd reizigers die niet goed kijken, maakt het vooral in het weekend en ‘s avonds mee dat reizigers op Beurs instappen op C naar De Akkers en bij Eendrachtsplein erachter komen dat deze niet naar wilhelminaplein gaat.
Zo stond ik van de week nog in Brussel-Zuid te wachten op mijn trein richting de Antwerpse Kempen. Komt er daar een oudere man naar mij, een doos in de hand met een levende kip, die in het Frans vroeg of zijn trein richting Mons op dat perron zou komen. Ik, in mijn beste Frans, dat ik het niet wist, maar dat de volgende trein al zeker de trein naar Malines (Mechelen int Frans), en Turnhout was. Ik op de app gekeken, en jawel, de trein naar Mons zou ook op hetzelfde perron komen, maar iets later wegens vertraging.Wally2002 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 07:30:
[...]
En er blijven altijd reizigers die niet goed kijken
Dus de eerste trein komt binnen, en die man vraagt terug of dat het zijn trein is. Grote borden op het perron geven nochtans duidelijk, in 2 talen, aan dat het trein naar Mechelen en Turnhout is. Ik zeg tegen die man dat het mijn trein is naar Mechelen, dat zijn trein nog moet komen, en ik stap op.
Een uur en wat minuten later arriveer ik op mijn bestemming en stap uit. Wie zie ik daar eveneens van de trein komen, die oudere man met zijn kip. Kon die eerst terug naar Brussel sporen en daarna naar Mons. Ik vond het vooral erg voor de kip.
Niet helemaal spoorgerelateerd (tram) maar dacht deel het toch:
https://nos.nl/artikel/24...-na-18-jaar-in-prullenbak
Limburg en Vlaanderen trekken de stekker uit de geplande tramlijn Maastricht Hasselt.
Limburg en Vlaanderen trekken de stekker uit de geplande tramlijn Maastricht Hasselt.
Erg jammer dit. Niet in het minste omdat er al veel geld is uitgegeven aan (voor)onderzoek; vanuit Nederland al ruim 20 miljoen euro.cazzer22 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:41:
Niet helemaal spoorgerelateerd (tram) maar dacht deel het toch:
En natuurlijk ook jammer omdat hiermee een heel mooi OV-project strandt.
T was eigenlijk al een vreemd project geworden toen het in de binnenstad zou gaan eindigen in plaats van op Station Maastricht doordat die oude spoorbrug vervangen moest worden.
Dan werd Maastricht het Parijs van het noorden. Dat je ergens aankomt en eerst met lokaal OV verder moet om je reis via een regionaal netwerk te kunnen hervattencazzer22 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:32:
T was eigenlijk al een vreemd project geworden toen het in de binnenstad zou gaan eindigen in plaats van op Station Maastricht doordat die oude spoorbrug vervangen moest worden.
Volgens mij hoeft die oude spoorbrug niet vervangen te worden. Ze wilden de tramlijn langs het Forum winkelcentrum laten rijden en dan over de Wilhelminabrug naar het station laten rijden. Alleen is de Wilhelminabrug niet sterk genoeg om de trams te dragen. De oude spoorburg voldoet volgens mij gewoon, deze is nog gerenoveerd een aantal jaar terug, maar staat nu op de slooplijst.cazzer22 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:32:
[ Voor 6% gewijzigd door handoff op 24-05-2022 13:57 ]
Je noemt nu denk ik de gemiddelden? De motorbak van een ICM is net geen 60 ton, dus die heeft ook een aslast van ongeveer 15 ton.ArcticWolf schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:50:
[...]
Het chassis gewicht is inderdaad afgenomen maar de as-lasten zijn omhoog gegaan, daar zit het probleem.
De Vectron en straks ook de DDNG hebben allemaal as-last beperkingen gekregen omdat ze zwaarder zijn geworden rondom de assen. De ICNG en V-IRM hebben allebei een as-last van zo'n 15 ton/as (die mogen dan ook niet overal rijden) De Vectron zit zelfs op de 22 ton/as en heeft op dit moment een beperking van 100km/u gekregen waardoor deze niet altijd in de dienstregeling past...
Een ICM zit slechts op 12 ton/as en er wordt wel degelijk gekeken waar bepaald materieel kan rijden. Maar de ICM gaat dus vervangen worden door de ICNG en dan zit je dus straks constant met 3 ton/as meer op je baanvak, het is dus wel degelijk problematisch.
Vergeet ook niet het gewicht. Een draaistel weegt een hoop (een motordraaistel van een ICM bijvoorbeeld 12 ton). Een trein wordt dus lichter en energiezuiniger als je Jacobsdraaistellen toepast.EDIT schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:07:
[...]
Alles moet steeds goedkoper en makkelijker te produceren en onderhouden kunnen worden. Relatief gezien zijn draaistellen (en alles wat daarmee te maken heeft) een van de grootste kostenposten, dus als je minder draaistellen op een trein hebt zitten, dan heb je ook minder draaistellen om te onderhouden.
De breedte van de bakovergang moet onderin inderdaad smal zijn, omdat daar de wielen "uitsteken". Een andere optie is om de vloer te verhogen bij de bakovergang.
Verder omhoog is de bakovergang bij bijvoorbeeld SLT bijna de volledige breedte van de bak. Volgens mij krijg je dat met normale draaistellen echt niet voor elkaar.
Een Flirt heeft trouwens de "normale" draaistellen aangedreven en de Jacobsdraaistellen als loopdraaistellen. Het zou me daarom niets verbazen dat de maximale aslast van een Flirt lager is dan ICM, ondanks dat de gemiddelde aslast hoger is.
[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 24-05-2022 15:04 ]
Afgelopen weekend lijkt NS stilzwijgend de Intercity Eindhoven-Den Haag Centraal hernoemd te hebben naar Intercity Direct. Viel me op station Breda opeens op.
Ah thanks. Ik dacht dat dat de oude spoorbrug was.handoff schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:55:
[...]
Volgens mij hoeft die oude spoorbrug niet vervangen te worden. Ze wilden de tramlijn langs het Forum winkelcentrum laten rijden en dan over de Wilhelminabrug naar het station laten rijden. Alleen is de Wilhelminabrug niet sterk genoeg om de trams te dragen. De oude spoorburg voldoet volgens mij gewoon, deze is nog gerenoveerd een aantal jaar terug, maar staat nu op de slooplijst.
https://stadszaken.nl/art...poorbrug-maastricht-nodig
Ik lees dat deze in 2010 gerenoveerd is voor 33 miljoen en ook afgebroken gaat worden... Over geldverspilling gesproken!
@field33P daar gaat de punctualiteitsscore van die trein.

Dat is dezelfde brug, want er is er maar 1.cazzer22 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:21:
[...]
Ah thanks. Ik dacht dat dat de oude spoorbrug was.
https://stadszaken.nl/art...poorbrug-maastricht-nodig
Ik lees dat deze in 2010 gerenoveerd is voor 33 miljoen en ook afgebroken gaat worden... Over geldverspilling gesproken!
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ah, dat scenario had ik nog niet gehoord. Ik ging er altijd vanuit dat het bestaande spoor (via spoorbrug) gebruikt zou worden (totdat hij ineens in op de Maasboulevard ging stoppen).handoff schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:55:
[...]
Volgens mij hoeft die oude spoorbrug niet vervangen te worden. Ze wilden de tramlijn langs het Forum winkelcentrum laten rijden en dan over de Wilhelminabrug naar het station laten rijden.
Heeft de InterCityDefect dan een punctualiteitsscorecazzer22 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:21:
[...]
@field33P daar gaat de punctualiteitsscore van die trein.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Waarom zou je dat met normale draaistellen niet voor elkaar kunnen krijgen volgens jou?marcop23 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:55:
[...]
Verder omhoog is de bakovergang bij bijvoorbeeld SLT bijna de volledige breedte van de bak. Volgens mij krijg je dat met normale draaistellen echt niet voor elkaar.
Foutje in de reisinfoketen. Wordt zsm, maar uiterlijk de 30e weer hersteld.field33P schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:15:
Afgelopen weekend lijkt NS stilzwijgend de Intercity Eindhoven-Den Haag Centraal hernoemd te hebben naar Intercity Direct. Viel me op station Breda opeens op.
[ Voor 35% gewijzigd door EDIT op 24-05-2022 16:29 ]
Omdat de bakken bij Jacobsdraaistellen minder zijdelings van elkaar (en op en neer) kunnen bewegen.EDIT schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:27:
[...]
Waarom zou je dat met normale draaistellen niet voor elkaar kunnen krijgen volgens jou?
[...]
Waarbij ik me trouwens wel voor kan stellen dat je het deels op kan lossen door bijvoorbeeld de lengte van de bak achter de draaistellen in te korten. Metro's hebben immers vaak brede doorgangen zonder Jacobsdraaistellen, alleen wel met kortere bakken.
Het kan wel; zie bijvoorbeeld ICE 1 en 2 en de BR611 in Duitsland. Volledige 26,4 meter bakken, geen jacobsdraaistellen en toch een brede bakovergang.marcop23 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:03:
[...]
Omdat de bakken bij Jacobsdraaistellen minder zijdelings van elkaar (en op en neer) kunnen bewegen.
Waarbij ik me trouwens wel voor kan stellen dat je het deels op kan lossen door bijvoorbeeld de lengte van de bak achter de draaistellen in te korten. Metro's hebben immers vaak brede doorgangen zonder Jacobsdraaistellen, alleen wel met kortere bakken.
ICE3 heeft ook een brede bakovergang, maar iets kortere bakken (24,7 meter).
Sterker nog: ik heb in mijn herinnering dat de TGV bakovergangen een stuk krapper zijn dan die in een ICE. Maar dat kan ook omdat daar zoveel bagagerekken staan.
*knip* Sorry, ik lees in de verkeerde volgorde

[ Voor 67% gewijzigd door GwnLars_ op 25-05-2022 13:41 . Reden: Gevalletje te snel gelezen. ]
Ja, maar die staat in de minFreee!! schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:31:
[...]
Heeft de InterCityDefect dan een punctualiteitsscore
Weet iemand of je ergens kunt zien welke treinen er wanneer op een bepaald traject rijden? Ik sta in de Lutte vlak bij de lijn van/naar Bad Bentheim op de camping en volgens mij komen hier best veel goederentreinen langs. Maar ik zou wel willen weten hoe laat ik het beste langs het spoor (over het fietspad
) kan gaan wandelen om een paar treinen te spotten.
In het verleden heb ik ook al eens naar zoiets gezocht, toen kwam ik vooral verwijzing naar Somda tegen. Echter wordt ik geen wijs uit die site.
In het verleden heb ik ook al eens naar zoiets gezocht, toen kwam ik vooral verwijzing naar Somda tegen. Echter wordt ik geen wijs uit die site.
We've got that ring of confidence
Somda heeft voornamelijk een door gebruikers onderhouden database aan dienstregelingen. Je kan er ook bijvoorbeeld doorkomststaten vinden met hoe laat welke trein waar passeert, echter zijn het gewoon treinen die volgens de dienstregeling rijden. Eventuele vertragingen of verstoringen worden daar niet bijgehouden. Op het Somda-forum en met name in het Opvallende Dingen forum, kunnen mensen bijzonderheden melden. Op de website www.treinposities.nl kan je overzichtskaart zien van alle publieke treinen vinden en nog meer mooie statistische informatie. Een aanrader om deze tijdens het spotten in de gaten te houden.
Somda doet haast niks met goederentreinen, en die zijn bovendien niet te vinden op track-trace sites. Een mooi forum daarvoor is Sion Rail. Daar worden vaak interessante goederentreinen gemeld. Je moet je alleen wel een beetje wegwijs maken in de afkortingen en termen die ze daar gebruiken.
Als je echt heerlijk wilt spotten, ga dan naar Dedensem/Gümmer bij Hannover. Daar is het echt een waar treinenwalhalla met iets van zeven sporen bij elkaar
Daar is Amsterdam - Utrecht nog niks bij
Somda doet haast niks met goederentreinen, en die zijn bovendien niet te vinden op track-trace sites. Een mooi forum daarvoor is Sion Rail. Daar worden vaak interessante goederentreinen gemeld. Je moet je alleen wel een beetje wegwijs maken in de afkortingen en termen die ze daar gebruiken.
Als je echt heerlijk wilt spotten, ga dan naar Dedensem/Gümmer bij Hannover. Daar is het echt een waar treinenwalhalla met iets van zeven sporen bij elkaar
Daar is Amsterdam - Utrecht nog niks bij
[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 27-05-2022 21:31 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Morgen Vandaag komt er een stoomtrein langs: 8:30 vertrek uit Bad Bentheim en om 20:50 weer terug. Ervoor en erna nog de losse locs (gekoppeld als één trein uiteraard).Yukkie schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:16:
Weet iemand of je ergens kunt zien welke treinen er wanneer op een bepaald traject rijden? Ik sta in de Lutte vlak bij de lijn van/naar Bad Bentheim op de camping en volgens mij komen hier best veel goederentreinen langs. Maar ik zou wel willen weten hoe laat ik het beste langs het spoor (over het fietspad) kan gaan wandelen om een paar treinen te spotten.
Daarover gesproken, als ik op Bijlmer sta te wachten en wat er qua goederen treinen voorbij komt: het meeste zijn het container treinen (Maersk/Hanjin etc) met een BR189 of een 6400 ervoor. Of met olie tankwagons.
Maar ook met van die bulk wagons, wat zit daar nou voor lading in? Grind of zand, kolen, graan/suikerbieten (voedsel dus) of toch heel iets anders?
Ook wel eens een hele zware trein gespot waarvan het hele station op zijn grondvesten trilt, getrokken door een Class 66. Erts trein?
Ik denk dat-ie wat later vertrokken is, ik hoorde hem hier pas om 09:30 langs komendennistd schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 01:50:
[...]
Morgen Vandaag komt er een stoomtrein langs: 8:30 vertrek uit Bad Bentheim en om 20:50 weer terug. Ervoor en erna nog de losse locs (gekoppeld als één trein uiteraard).
We've got that ring of confidence
Kolen idd.bvk schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 01:55:
[...]
Daarover gesproken, als ik op Bijlmer sta te wachten en wat er qua goederen treinen voorbij komt: het meeste zijn het container treinen (Maersk/Hanjin etc) met een BR189 of een 6400 ervoor. Of met olie tankwagons.
Maar ook met van die bulk wagons, wat zit daar nou voor lading in? Grind of zand, kolen, graan/suikerbieten (voedsel dus) of toch heel iets anders?
Ook wel eens een hele zware trein gespot waarvan het hele station op zijn grondvesten trilt, getrokken door een Class 66. Erts trein?
Mailtje: je OV-chipkaart verloopt bijna.
Mag dus weer 7,50 dokken.
Weet iemand wanneer de chipkaart eruit gaat en reizen met bankpas werkelijkheid wordt?
Weet iemand wanneer de chipkaart eruit gaat en reizen met bankpas werkelijkheid wordt?
Cash is king.
nieuws: Met betaalpas inchecken bij openbaar vervoer kan komende zomer in hee...mk1992 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:27:
Weet niet of het op schema loopt.
NS Flex zelf kost eenmalig 10 euro bij het aangaan. Inderdaad , met een gratis nieuwe kaart bij het aflopen, maar nog handiger, is dat je achteraf een factuurtje krijgt en geen saldo op de kaart meer hoeft te zetten.
En je kan bij Flex zo een abo aan- en uitzetten, met school vorig jaar heb ik in de wat drukkere maanden (minimaal 8x op en neer Enschede-Amersfoort) het vrij reizen abo aangezet, met een paar klikjes gebeurt
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Met de goedkoopste flex abonnementen (basis) krijg je geen OV Chipkaart cadeau.
Als je een maand Dal Voordeel neemt, kost het je 5 euro en kan je gratis een ov-chipkaart krijgen. Dat was althans bij mij het geval. Na een maand kan je het uitzetten.
Ik snap best dat ze die kaarten niet zomaar gratis willen weggeven. Maar gaat de OV sector er werkelijk aan onderdoor als ze niet alvast die 7,50 als saldo er op zetten?mk1992 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:27:
Ik heb regelmatig mensen in de bus die een stuk of 3 chipkaarten hebben. "oh, deze is leeg, misschien staat op deze nog wel wat". Je kunt die dingen ook opladen heKalentum schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:27:
[...]
Ik snap best dat ze die kaarten niet zomaar gratis willen weggeven. Maar gaat de OV sector er werkelijk aan onderdoor als ze niet alvast die 7,50 als saldo er op zetten?

Ik heb geruchten gehoord dat dat zelfs automatisch kandennistd schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:37:
[...]
Ik heb regelmatig mensen in de bus die een stuk of 3 chipkaarten hebben. "oh, deze is leeg, misschien staat op deze nog wel wat". Je kunt die dingen ook opladen he
Ik haal altijd nog prepaidkaarten voor mijn ov-chipkaart hoorKalentum schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:46:
[...]
Ik heb geruchten gehoord dat dat zelfs automatisch kan
Cash is king.
Hier idem collega, vooral die toeristen vinden het een afgrijselijk systeemdennistd schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:37:
[...]
Ik heb regelmatig mensen in de bus die een stuk of 3 chipkaarten hebben. "oh, deze is leeg, misschien staat op deze nog wel wat". Je kunt die dingen ook opladen he
De Oystercard heet dat ding toch?GwnLars_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:02:
[...]
Hier idem collega, vooral die toeristen vinden het een afgrijselijk systeem(Behalve de Londen'ers, want die hebben een gelijkwaardig systeem, enkel dan gecombineerd met de strippenkaart-zones
)
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Maar in Londen kan je wel al jaren met je bankpas inchecken, en soms is dat nog goedkoper dan Oyster.
Die Oyster Card heeft een leuk iets wat de OV chipkaart niet heeft, die price caps. Wanneer je voor meer dan een x bedrag op 1 dag gereisd hebt binnen de zones zijn de rest van de reizen die dag gratis. Dus er wordt een soort dagkaart van gemaakt dan.
En als je je oyster card teruggeeft krijg je de 5 pond deposit terug. In Nederland? OV-Chipkaart kost € 7,50 en na 5 jaar moet je een nieuwe kopen.
En hij is tot dusver onbeperkt geldig ....
Dat hebben we inmiddels al een keer of 10 gelezen hier.Maasluip schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:40:
En als je je oyster card teruggeeft krijg je de 5 pond deposit terug. In Nederland? OV-Chipkaart kost € 7,50 en na 5 jaar moet je een nieuwe kopen.
Anoniem: 39993
Ik reis al jaren niet meer op saldo. Gewoon op rekening met NS Flex. Dat hele saldo gezeur heb ik zo weinig mogelijk gebruikt. Uiterst klantonvriendelijk systeem. Had het ook alleen maar nodig voor de bus.Kalentum schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:46:
[...]
Ik heb geruchten gehoord dat dat zelfs automatisch kan
De baas betaalt zelfs elke maand mijn Dal Voordeel. Ik ga maar 2 keer per maand naar kantoor. Maar de korting is 10 euro enkele reis, dus dat is voor hem echt een koopje. Ik vertrek in de ochtend rond half 6 en check in de middag ruim voor 4 uur weer in. Altijd daluren dus.
Afspraak is dat de baas het betaalt voor elke maand dat ik minimaal 1 keer naar kantoor ben geweest. Dat is dus elke maand.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-06-2022 19:29 ]
Die maximaal 5 jaar geldigheidsduur (met een beetje pech koop je een anonieme kaart die al lang op de plank ligt) is, voor zover ik begrepen heb, voortgekomen uit een ingeschatte levensduur van de RFID-kaart. Men zit niet te wachten op klachten over niet werkende kaarten.Maasluip schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:40:
Er zijn ook kamervragen over die levensduur gesteld en daarbij wordt in de antwoorden ook fraudepreventie als argument aangehaald, maar dat lijkt me meer een handige bijkomstigheid n.a.v. problemen in het begin (de chip die eerst gebruikt werd was makkelijk te kraken).
Als je de ov-chipkaart niet buigt en altijd in een stevig hoesje gebruikt lijkt mij dat je veel langer dan 5 jaar met zo'n kaart kan doen. Maar je ziet ook mensen de kaart enigszins gebogen tegen kaartlezers houden, dan heb je idd kans dat je veel korter met de kaart doet.
En bussen zijn flat-fee: alleen inchecken bij het instappen en je hoeft niet meer uit te checken. Bij metro, DLR, TfL Rail, Overground en tram moet dat dan weer wel (wat het wel wat verwarrend maakt).cazzer22 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:30:
Die Oyster Card heeft een leuk iets wat de OV chipkaart niet heeft, die price caps. Wanneer je voor meer dan een x bedrag op 1 dag gereisd hebt binnen de zones zijn de rest van de reizen die dag gratis. Dus er wordt een soort dagkaart van gemaakt dan.
Ook de "je mag niet terug rijden op dezelfde route"-regel die in NL geldt, kent Oyster Card niet. Dus als je een dagje metro wil doen, kan dat bijna gratis zolang je maar niet de poortjes passeert.
De price caps zijn overigens £7.70 in Zone 1, £14.10 voor zones 1-6 en £20 voor zones 1-9. Als je met Oyster Pay-as-you-go reist, ben je [Je bent] dus nooit meer dan dat bedrag kwijt per dag (let op: geldt niet als je in- en uitcheckt met je bankpas!). Er is overigens ook een wekelijkse price cap.
Om die reden kun ook beter geen Day Anytime Travel Card kopen: die zijn altijd duurder dan de price caps. De Day Off Peak Travel Card is even duur als de price cap, dus die is totaal zinloos.
Op de site van TfL kun je ze nog wel kopen (why...?) maar in de automaten al niet meer.
Tip voor iedereen die de komende maand in Londen is: als je nu een Oyster Card uit een automaat trekt, krijg je een limited edition met Elizabeth Line-motiefje. Altijd leuk en kost niks extra.
#purpletrain
Contactless met bankpas of telefoon nfc heeft ook gewoon de zelfde daily en weekly caps.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:28:
[...]
En bussen zijn flat-fee: alleen inchecken bij het instappen en je hoeft niet meer uit te checken. Bij metro, DLR, TfL Rail, Overground en tram moet dat dan weer wel (wat het wel wat verwarrend maakt).
Ook de "je mag niet terug rijden op dezelfde route"-regel die in NL geldt, kent Oyster Card niet. Dus als je een dagje metro wil doen, kan dat bijna gratis zolang je maar niet de poortjes passeert.
De price caps zijn overigens £7.70 in Zone 1, £14.10 voor zones 1-6 en £20 voor zones 1-9. Als je met Oyster Pay-as-you-go reist, ben je dus nooit meer dan dat bedrag kwijt per dag (let op: geldt niet als je in- en uitcheckt met je bankpas!). Er is overigens ook een wekelijkse price cap.
Om die reden kun ook beter geen Day Anytime Travel Card kopen: die zijn altijd duurder dan de price caps. De Day Off Peak Travel Card is even duur als de price cap, dus die is totaal zinloos.
Op de site van TfL kun je ze nog wel kopen (why...?) maar in de automaten al niet meer.
Tip voor iedereen die de komende maand in Londen is: als je nu een Oyster Card uit een automaat trekt, krijg je een limited edition met Elizabeth Line-motiefje. Altijd leuk en kost niks extra.
#purpletrain
https://tfl.gov.uk/fares/...-fares/pay-as-you-go-caps
Contactless was/is soms zelfs goedkoper
YouTube: Contactless Fares Can Be Cheaper Than Oyster
[ Voor 4% gewijzigd door menzo op 02-06-2022 09:13 ]
Oh kijk, dat is wel heel fijn!menzo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:11:
[...]
Contactless met bankpas of telefoon nfc heeft ook gewoon de zelfde daily en weekly caps.
https://tfl.gov.uk/fares/...-fares/pay-as-you-go-caps
Contactless was/is soms zelfs goedkoper
YouTube: Contactless Fares Can Be Cheaper Than Oyster
[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 02-06-2022 10:53 ]
De driespanningsstellen van Arriva gezien in Brussel, gisteren (van hgbtf).
Klaarblijkelijk testritten tussen Saint-Ghislain en Blaton en Saint-Ghislain en Doornik voor de ETCS.
Klaarblijkelijk testritten tussen Saint-Ghislain en Blaton en Saint-Ghislain en Doornik voor de ETCS.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/254FPqTdp5gZ9kGeKBqJPsy5.jpg?f=user_large)
Ze zijn het stuur vergeten in die stuurpostAW_Bos schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:33:
Vandaag is de simulator geopend in Utrecht Centraal.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/apgAREjhTLIUtwhq1UWS2jaI.jpg?f=fotoalbum_large)
@Arator is dat dan niet de handrem voor als de gewone remmen het niet doen?
Minstens drie doden bij een ontsporing in Garmisch-Partenkirchen: https://www.focus.de/pano...tml?poc=0.360164276443967
Nog een foto:dennistd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:12:
Minstens drie doden bij een ontsporing in Garmisch-Partenkirchen: https://www.focus.de/pano...tml?poc=0.360164276443967
[Twitter: https://twitter.com/gabilillileni/status/1532679008055349250]
Vroeger vaak daar langs gekomen met de trein van en naar wintersport

Nog een bron: https://www.br.de/nachric...mehrere-verletzte,T7h04xLdennistd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:12:
Rond 12:15 vandaag is in Burgrain, nabij Garmisch-Partenkirschen, een dubbeldekkertrein ontspoord. Enkele wagons zijn gekanteld en mensen worden via de ramen geëvacueerd door massaal toegestroomde hulpdiensten, ook vanuit nabijgelegen Zwitserland. Er zijn minstens drie doden te betreuren en een zestigtal gewonden waaronder 16 zwaargewonden. Over mogelijke oorzaken is nog niets bekend (gemaakt), de focus ligt nu nog op het redden / evacueren van de slachtoffers.
[edit] Bij bovenstaande link kan je nu ook een video zien. Het zijn de achterste twee wagons die ontspoord zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 03-06-2022 15:18 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dat is een heftig ongeluk 
Ik lees dat de trein ook behoorlijk vol zat.
Merkur.de is ook aardig up-to-date met verslaggeving:
https://www.merkur.de/lok...zei-einsatz-91590159.html
Even vertaald:

Ik lees dat de trein ook behoorlijk vol zat.
Merkur.de is ook aardig up-to-date met verslaggeving:
https://www.merkur.de/lok...zei-einsatz-91590159.html
Even vertaald:
Update van 3 juni 15.22 uur : Alle gewonden en niet-gewonden zijn uit de trein gehaald. Maar volgens de politie bestaat de vrees dat er nog meer doden zullen vallen. Gelukkig overleefde een oudere man het ongeval ongedeerd. Hij kan het niet precies omschrijven, alles ging heel snel, vertelde hij aan het Tagblatt . "Plots was er veel gerommel en toen was er stof." Bundeswehr-troepen sloegen de ramen in en trokken hem en andere passagiers uit het compartiment.
Behoorlijk heftig dus....Het werk gaat door. Onder de zwaarste omstandigheden. Het terrein is extreem onbegaanbaar, soms moet de brandweer bomen omhakken en vangrails verwijderen, eerst over steile, overgroeide hellingen naar de wagons. "Het is brutaal", zegt een van de brandweerlieden. Niet alleen fysiek, ook mentaal. Volgens Harald Bauer, woordvoerder van het hoofdbureau van politie in Opper-Beieren Zuid, worden veel studenten getroffen. "Het is erg stressvol voor de hulpdiensten." Bauer omschrijft de situatie als "vreselijk, compleet dramatisch."
[ Voor 69% gewijzigd door AW_Bos op 03-06-2022 15:29 ]
Die laatste alinea is wel bijzonder zeg, er ligt een ruime weg naast. Ik kan mij stuk ontoegankelijkere plekken bedenken waar je op die route kan ontsporen.
Zijn er nog meer mensen hier die zaterdag met het 9 Euro-kaartje door Duitsland hebben gereisd?
Mijn ervaring voor afgelopen zaterdag:
De reis was leuk, avontuurlijk, comfortabel, maar echt elke trein was vertraagd met slechte aansluitingen tot gevolg en werkzaamheden en drukke treinen. Los van dit maakten defecte toiletten in de RE 11 van Düsseldorf naar Hamm en kapotte pinautomaten bij sommige winkels de dag tot een redelijke teleurstelling, maar dat staat gewoon los van de reden van de drukte.
Ik had gepland om nog naar Wuppertal te gaan, maar helaas heb ik dat plan maar laten varen door de vertraginen. Ook zat ik te twijfelen om naar Keulen te gaan, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan. Ik heb begrepen dat de drukte vergelijkbaar was met Koningsdag in ons land.
Anyway, ik treur niet. Ik ga binnenkort weer een ritje plannen. Hopelijk dan meer succes.
Het was bovendien op meerdere plekken deze dag een drama in Duitsland met het eerste weekend waarin dit 9 euro kaartje geldig is. Dus die teleurstellingen en de k*t met peren was eigenlijk wel te verwachten.
https://nos.nl/artikel/24...vervol-door-9-euro-ticket
Mijn ervaring voor afgelopen zaterdag:
De reis was leuk, avontuurlijk, comfortabel, maar echt elke trein was vertraagd met slechte aansluitingen tot gevolg en werkzaamheden en drukke treinen. Los van dit maakten defecte toiletten in de RE 11 van Düsseldorf naar Hamm en kapotte pinautomaten bij sommige winkels de dag tot een redelijke teleurstelling, maar dat staat gewoon los van de reden van de drukte.
Ik had gepland om nog naar Wuppertal te gaan, maar helaas heb ik dat plan maar laten varen door de vertraginen. Ook zat ik te twijfelen om naar Keulen te gaan, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan. Ik heb begrepen dat de drukte vergelijkbaar was met Koningsdag in ons land.
Anyway, ik treur niet. Ik ga binnenkort weer een ritje plannen. Hopelijk dan meer succes.
Het was bovendien op meerdere plekken deze dag een drama in Duitsland met het eerste weekend waarin dit 9 euro kaartje geldig is. Dus die teleurstellingen en de k*t met peren was eigenlijk wel te verwachten.
https://nos.nl/artikel/24...vervol-door-9-euro-ticket
[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 05-06-2022 02:25 ]
@AW_Bos je haalt het zelf al aan. Ook in België was het op het (radio-)nieuws.
Je hebt gewoon een slecht weekend gekozen, verlengd weekend wegens Pinksteren, goei weer, en het eerste weekend dat het ticket geldig was.
Ik dacht direct zelf terug aan de gratis treinritten die elke Belg kon aanvragen tijdens de lockdown. Eens dat ze geldig waren en het was goed weer, gaf dat heibel aan de kust.
Je hebt gewoon een slecht weekend gekozen, verlengd weekend wegens Pinksteren, goei weer, en het eerste weekend dat het ticket geldig was.
Ik dacht direct zelf terug aan de gratis treinritten die elke Belg kon aanvragen tijdens de lockdown. Eens dat ze geldig waren en het was goed weer, gaf dat heibel aan de kust.
In ieder geval ben ik wil een ervaring rijker. Het is in Duitsland wel een groot verschil welke spoorlijnen erg druk zijn. Ik heb zelfs foto's gezien van treinen die haast leeg zijn, maar ook van stampvolle treinen.
[ Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 06-06-2022 09:38 ]
Had je ook kunnen vragenAW_Bos schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:37:
In ieder geval ben ik wil een ervaring rijker. Het is in Duitsland wel een groot verschil welke spoorlijnen erg druk zijn. Ik heb zelfs foto's gezien van treinen die haast leeg zijn, maar ook van stampvolle treinen.
Mijn Duitse collega's zeggen altijd dat je voor treinen die op tijd rijden naar Italië moet