Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 54 ... 157 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maarten_E schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:54:
Zit op dit moment in de trein tussen Den Bosch en Eindhoven. We gaan door de spoortunnel van Best door de linker spoorbuis ipv de rechter (gekeken vanuit de rijrichting.) Iemand enig idee waarom dat is? Toevallig moest ik gisteren in Best zijn, toen stopte de stoptrein in de rechterbuis en zag ik de IC's door de rechterbuis gaan. Ik gok onderhoud maar ik zag zo niks.

Edit: Bij Eindhoven Strijp-S zaten we weer aan de rechterkant.
Roestrijden misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

LordSinclair schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:14:
De nieuwe OBB rijtuigen zien er wel knap uit.
Ik ben een paar weken teruggegaan van Basel naar Arnhem en veel slaap heb ik niet gehad. Die ÖBB couchettes waren best netjes, schoon ook. Op zich te verwachten als je ze van het opstelterrein komen.

Ik had wel de pech dat ik de slechtste bank van de coupé had, achteraf was er plek genoeg en had ik gewoon een andere kunnen vragen/nemen. Sowieso waren die couchettes best wel hard en echt slapen kon ik niet (korte stukjes).

Nieuwe banken/kussens/bedden mogen van mij op zich wel. Een stoel in een moderne ICE en dergelijke waren zachter.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:29
Illegal_Alien schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:30:
[...]

NAAR Noorwegen niet IN Noorwegen. Had daarna een trein van Oslo naar Bergen en die was wel goed. :).

Ding hing aanelkaar met Duitse, Oostblok en Russische rijtuigen.
Ah excuus! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkwliKsCyVJ2cKH-gjcC6_dAbAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5dcdHFPEeSRsaYOgYOQ09zHc.png?f=fotoalbum_large

Ik plan weer eens met de trein te gaan. Gelijk de NS logica te pakken "we verwachten drukte, dus maken we de treinen korter" 8)7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:01
Ik gok dat de drukte op andere trajecten is en de lijn Zwolle-Leeuwarden nu kind van de rekening is? Althans, dat is voor mij de enige manier waarop ik er iets wijs uit kan halen.

Alhoewel zowel Zwolle en Leeuwarden een Bevrijdingsfestival hadden geloof ik, dus heel logisch is het nog niet.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die melding is vanwege de werkzaamheden tussen Zwolle en Groningen vanaf morgen. Men is bang dat reizigers massaal om gaan reizen via Leeuwarden en daar is gewoon geen capaciteit voor. Elke reiziger die door deze melding gebruik maakt van de vervangende bussen is er een. Dus dit bericht is vooral het beheersen van de reizigersstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Lange tijd niet gezien, maar vandaag in de trein van Den Haag richting Eindhoven toch weer een conducteur die een hele 1e klas coupe opeist... In een trein die op zich al druk genoeg is.

Is er tegenwoordig nog een plek waar we dat soort triestigheid kunnen melden?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40
EDIT schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:20:
Die melding is vanwege de werkzaamheden tussen Zwolle en Groningen vanaf morgen. Men is bang dat reizigers massaal om gaan reizen via Leeuwarden en daar is gewoon geen capaciteit voor. Elke reiziger die door deze melding gebruik maakt van de vervangende bussen is er een. Dus dit bericht is vooral het beheersen van de reizigersstromen.
Ik dacht dat elk station tussen Zwolle en Leeuwarden wel 12 bakken kan hebben? Dus een extra setje aan de treinen van/naar Leeuwarden moet toch kunnen, er is tenslotte wat over omdat er geen treinstellen voor Assen-Meppel nodig zijn... Het is allemaal ICM viel me op.

Of denk ik te simpel hier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jep. Het zijn hooguit enkele treinstellen die je vrijspeelt door de versperring en die zijn heel erg hard nodig om andere treinen te verlengen richting Almere voor de Floriade. Daarnaast gaan 10 bakken VIRM (meer past niet langs de perrons richting Leeuwarden) niet in de lokale treinen van de collega's van Arriva passen.

@Hooglander1 Je kan het melden via de klantenservice, bijvoorbeeld via sociale media. Het is inderdaad niet de bedoeling dat die coupés volledig opgeist worden. Er zitten speciale HC hokken in die treinen.

[ Voor 31% gewijzigd door EDIT op 06-05-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
De grap wordt nog groter. Vandaag is aangekondigd dat morgen Meppel <> Zwolle er ook uit ligt vanwege werkzaamheden. Nu aan het bellen met de klantenservice om mijn Flex abonnement met 40% korting in het weekend ongedaan te maken.. daar heb ik zo niks aan. Ik ga wel een andere keer met de auto..

Over auto gesproken, ook weer goed afgestemd dat en de trein naar Groningen eruit ligt de komende twee weken en ook het knooppunt Julianaplein is dit weekend compleet dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
LordSinclair schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:16:
[...]

De grap wordt nog groter. Vandaag is aangekondigd dat morgen Meppel <> Zwolle er ook uit ligt vanwege werkzaamheden. Nu aan het bellen met de klantenservice om mijn Flex abonnement met 40% korting in het weekend ongedaan te maken.. daar heb ik zo niks aan. Ik ga wel een andere keer met de auto..

Over auto gesproken, ook weer goed afgestemd dat en de trein naar Groningen eruit ligt de komende twee weken en ook het knooppunt Julianaplein is dit weekend compleet dicht is.
De trein naar Groningen rijdt wel, zij het vanuit Assen. Dus je kan in elk geval met je Flex naar het Drents Museum of andere highlights van Assen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Kalentum schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:27:
[...]

De trein naar Groningen rijdt wel, zij het vanuit Assen. Dus je kan in elk geval met je Flex naar het Drents Museum of andere highlights van Assen bekijken.
Dat wordt een beste onderneming, eerst trein naar Leeuwarden, daarna naar Groningen en dan naar Assen. Ik zit voor beide versperringen aan de verkeerde kant. Ik mag helaas nu niet autorijden omdat er een vinger in een spalk zit, ik dacht dan is de trein een mooi alternatief om ergens naar een verjaardag te gaan in de Randstad. Maar het moet wel leuk blijven, want rond Leiden ligt er ook al een deel plat en met vertraging/gemiste aansluiting zou ik de planning van de jarige job ook helemaal in de war schoppen.

En aangezien ik binnen 14 dagen van mijn NS Flex afzie krijg ik gewoon het complete bedrag terug d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:29
Is het niet handiger en goedkoper om de reizigers richting Groningen met bussen naar Heerenveen te brengen en daar verder te laten reizen met de trein? Dan maak je minder buskilometers en kunnen reizigers langer gebruik maken van de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
handoff schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:23:
[...]

Is het niet handiger en goedkoper om de reizigers richting Groningen met bussen naar Heerenveen te brengen en daar verder te laten reizen met de trein? Dan maak je minder buskilometers en kunnen reizigers langer gebruik maken van de trein.
Of naar Lelystad, dan hoeven ze niet eens via Zwolle.

Maar goed Assen - Meppel is natuurlijk een stuk korter. En 2 busdiensten is makkelijker te organiseren dan 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Hooglander1 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:46:
Lange tijd niet gezien, maar vandaag in de trein van Den Haag richting Eindhoven toch weer een conducteur die een hele 1e klas coupe opeist... In een trein die op zich al druk genoeg is.

Is er tegenwoordig nog een plek waar we dat soort triestigheid kunnen melden?
Twitter @ns_online, en wijs het personeel even naar hun afsluitbare diensthokje in het Bds rijtuig.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

EDIT schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:07:
@Hooglander1 Je kan het melden via de klantenservice, bijvoorbeeld via sociale media. Het is inderdaad niet de bedoeling dat die coupés volledig opgeist worden. Er zitten speciale HC hokken in die treinen.
Ik heb het gemeld via de "ben je tevreden over je reis" knop in de app. Heb niet de illusie dat er wat aan zal worden gedaan, maar het is beter dan niks doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Hooglander1 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:40:
[...]

Ik heb het gemeld via de "ben je tevreden over je reis" knop in de app. Heb niet de illusie dat er wat aan zal worden gedaan, maar het is beter dan niks doen.
Een bericht op sociale media wordt sneller opgepakt.

Werd je ook weggestuurd? Of constateerde je enkel dat het deurtje dicht en op slot was?

Een jaar of 7 geleden werd ik serieus gewoon weggestuurd toen ik er wou gaan zitten. :(.

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 06-05-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

AW_Bos schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:51:
[...]

Een bericht op sociale media wordt sneller opgepakt.

Werd je ook weggestuurd? Of constateerde je enkel dat het deurtje dicht en op slot was?
Dat laatste, toen ik er bij uitstappen een opmerking over maakte kreeg ik naar mijn hoofd: "er was toch nog genoeg plek?".

Technisch gezien waar, maar ik snap niet zo goed waarom zijn voorkeur voor die van mij gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Ik vind het altijd fijn om in die hokjes te zitten. Lekker rustig, geen gillende koters, geen geblér van anderen. Prikkelvrij :).

Ik zal ze wel gaan missen als de ICNG komt, en als de ICM over een jaar of vijf op de schroothoop beland is.

Wat het NS-treinpersoneel wilt, is om hun tas in het hokje te dumpen als je tijdens een tussentijdse stop de sluitprocedure moeten uitvoeren. Dat hokje kan op slot.

Zowiezo luiheid, want dat ding kan prima op de rug, of ze leggen hem in de hoek waar er zicht op is, of ze dumpen die in hun HC-hokje in het BDs rijtuig.

[ Voor 70% gewijzigd door AW_Bos op 06-05-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hooglander1 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:40:
[...]

Ik heb geen idee waar de dingen van 'En hoe was je reis?' terecht komen, maar met een klacht via de klantenservice zouden die dingen wel degelijk bij de teammanager van de betreffende conducteur terecht moeten komen (overigens eventuele complimenten ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:36
EDIT schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:10:
[...]

Ik heb geen idee waar de dingen van 'En hoe was je reis?' terecht komen, maar met een klacht via de klantenservice zouden die dingen wel degelijk bij de teammanager van de betreffende conducteur terecht moeten komen (overigens eventuele complimenten ook).
Kan in sommige gevallen nog best lastig zijn om uiteindelijk de betreffende HC te vinden, er zitten meerdere HC’s in de ICD, en vaak ook nog personeel met een C’tje.

Ik ben werkzaam als V&S en kan idd beamen dat klachten vanuit de klantenservice gewoon bij de betreffende TM komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Kalentum schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:39:
[...]

Of naar Lelystad, dan hoeven ze niet eens via Zwolle.

Maar goed Assen - Meppel is natuurlijk een stuk korter. En 2 busdiensten is makkelijker te organiseren dan 3.
Of niet.. naast te weinig treinen hebben ze ook te weinig bussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG1NP02vH-q5zT4wc_lfKwqI7E4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8t3VjRPE3s7in2L1ZGHX9GYO.png?f=fotoalbum_large

Ben blij dat ik thuisgebleven ben.

En de NS weet niet dat het herroepingsrecht ook geldt voor de administratiekosten en dat ze binnen 14 dagen moeten betalen. Nee ik krijg de administratiekosten uit 'coulance' terug en de rest (2 euro) binnen 28 dagen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
LordSinclair schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:33:
[...]

Of niet.. naast te weinig treinen hebben ze ook te weinig bussen.
[Afbeelding]

Ben blij dat ik thuisgebleven ben.

En de NS weet niet dat het herroepingsrecht ook geldt voor de administratiekosten en dat ze binnen 14 dagen moeten betalen. Nee ik krijg de administratiekosten uit 'coulance' terug en de rest (2 euro) binnen 28 dagen 8)7
Ah die werkzaamheden waren niet gepland. Lees op Twitter dat er wachttijden van 1,5 uur zijn in Meppel. Te weinig bussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn momenteel door het hele land heen te weinig bussen. Ook voor de verstoring richting Vlissingen konden er minder bussen gevonden worden dan besteld waren bij de busmaatschappij, en voor de nieuwe verstoring in het oosten lijken er tot nu toe zelfs helemaal geen bussen te vinden te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:39

NMH

Moderator General Chat
EDIT schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:03:
Er zijn momenteel door het hele land heen te weinig bussen. Ook voor de verstoring richting Vlissingen konden er minder bussen gevonden worden dan besteld waren bij de busmaatschappij, en voor de nieuwe verstoring in het oosten lijken er tot nu toe zelfs helemaal geen bussen te vinden te zijn.
Nou, dan is de chaos nu waarschijnlijk helemaal compleet:
Van en naar treinstation Utrecht Centraal rijden geen treinen meer. De politie heeft de stationshal ontruimd in verband met de vondst van een achtergelaten koffer.
Wat is eigenlijk het beleid voor achtergelaten koffers etc? Ik kan me voorstellen dat het met enige regelmaat gebeurd dat er ergens een tas of koffer achterblijft. Wordt er altijd ontruimd of alleen als het extra verdacht is om een bepaalde reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
NMH schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:44:
[...]

Wat is eigenlijk het beleid voor achtergelaten koffers etc? Ik kan me voorstellen dat het met enige regelmaat gebeurd dat er ergens een tas of koffer achterblijft. Wordt er altijd ontruimd of alleen als het extra verdacht is om een bepaalde reden?
Nee, alleen bij bepaalde omstandigheden.

[ Voor 8% gewijzigd door schumi1986 op 08-05-2022 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet niet hoeveel mensen er in een 4 bakken SNG passen, maar denk dat we net het record hebben verbroken tussen Zwolle en Utrecht B)

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 10-05-2022 10:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:52
ArcticWolf schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:44:
Weet niet hoeveel mensen er in een 4 bakken SNG passen, maar denk dat we net het record hebben verbroken tussen Zwolle en Utrecht B)
"Dames en heren, welkom in/op/aan de trein. De treinbestuurder vraagt of de mensen op de buffer vooraan de seinstanden kunnen doorgeven"-druk? ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJjD0HY-xcSz52EGS8uTS9Yy7k8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NzaLWTQEwuoxwAmDMx1QrhdF.jpg?f=user_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arator schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:46:
[...]

"Dames en heren, welkom in/op/aan de trein. De treinbestuurder vraagt of de mensen op de buffer vooraan de seinstanden kunnen doorgeven"-druk? ;)
[Afbeelding]
Bij mijn halte kon inderdaad niet iedereen instappen, dus zo vol als veilig is toegestaan in Nederland ;) inclusief proppen zoals in Japan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Kan het bestemmingsbord aan de buitenkant van de SNG (of ander NS-materieel) eigenlijk ook "Sorry, trein is vol" tonen zoals bussen dat hebben? En zijn die voorgeprogrammeerd of kan je eigen teksten invoeren?

Dat laatste lijkt bij Arriva in ieder geval wel te kunnen, want ik kwam deze (op het internet) tegen dit weekend :p

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/j0dqsq3b5ay81.jpg

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Migrator schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:11:
Kan het bestemmingsbord aan de buitenkant van de SNG (of ander NS-materieel) eigenlijk ook "Sorry, trein is vol" tonen zoals bussen dat hebben? En zijn die voorgeprogrammeerd of kan je eigen teksten invoeren?

Dat laatste lijkt bij Arriva in ieder geval wel te kunnen, want ik kwam deze (op het internet) tegen dit weekend :p

[Afbeelding]
Nee, de bestemmingsborden bij NS hebben geen vrije invoer. Wel in de handmatige modus een hoop exotische bestemmingen :p.

Het schijnt dat de ICNG dit wel kan, maar ik weet niet of dit nog steeds werkt. Het is in ieder geval geen functie in het OBIS-systeem die de reisinformatie op de displays aangeeft.

De refit-GTW's van Arriva in het Noorden hebben ook geen vrije invoer.

De FLIRT is ook wel leuk. Bij bepaalde storingen toont deze een IP-adres, helaas een LAN-adres die niet bereikbaar is via wifi B)

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 10-05-2022 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:00
Migrator schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:11:

[Afbeelding]
Bij Keolis kan het wel (met de FLIRT, niet met de LINT). Aangezien hetzelfde systeem als bij de bus gebruikt wordt kent ie ook zaken als 'Stadsdienst'. Overigens ook alleen voorgeprogrammeerde bestemmingen, geen handmatige invoer zoals bij Arriva het geval is/was.

Maar goed ook misschien O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjqWywf4CNM3zc9gd4ipikHXpT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CdB8oOgUbexvpgESOJEirsth.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
dennistd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:52:
[...]

Bij Keolis kan het wel (met de FLIRT, niet met de LINT). Aangezien hetzelfde systeem als bij de bus gebruikt wordt kent ie ook zaken als 'Stadsdienst'. Overigens ook alleen voorgeprogrammeerde bestemmingen, geen handmatige invoer zoals bij Arriva het geval is/was.

Maar goed ook misschien O-)

[Afbeelding]
Wat dacht je van 'Ik ga met pensioen'. Ik heb deze ooit eens gezien tijdens een testrit met een Keolis / Blauwnet FLIRT _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
AW_Bos schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 00:03:
[...]

Wat dacht je van 'Ik ga met pensioen'. Ik heb deze ooit eens gezien tijdens een testrit met een Keolis / Blauwnet FLIRT _O-
Klopt, dat is ook één van die standaard bestemmingen. Maar ook Station, Ziekenhuis, Campus, Grolsch Veste, Prettige Feestdagen, Gefeliciteerd, Feestbus en ga zo maar door. En met een klein trucje (concessie wisselen) kun je zelfs alle mogelijke bus-bestemmingen van Keolis tonen.

[ Voor 11% gewijzigd door dennistd op 11-05-2022 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:59

GwnLars_

In GoT we trust.

AW_Bos schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:20:
[...]

Twitter @ns_online, en wijs het personeel even naar hun afsluitbare diensthokje in het Bds rijtuig.
Volgensmij was die cabine nogal stoffig en vies, doordat ze in reguliere dienst niet meer worden gebruikt.. 8)7
NS Logica ten top..

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GwnLars_ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Volgensmij was die cabine nogal stoffig en vies, doordat ze in reguliere dienst niet meer worden gebruikt.. 8)7
NS Logica ten top..
Het gaat niet om de afgesloten cabine (die zit ook niet in elke stam). Er zit een speciaal hokje voor de conducteurs/train managers waar ze ook hun spullen veilig op kunnen bergen en kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-06 20:12
Wat is de trein toch heerlijk. Afgelopen maandag vanuit Straatsburg naar Parijs voor het werk. Met snelheden van 320 km/u sta je in 1u45 op "Gare de l'Est" in Parijs. Je kunt gewoon op één dag op en neer, waar je met de auto met veel geluk het in 5 uur een enkele reis kan doen. En dan heb je natuurlijk geen half boek gelezen bij de tijd dat je aankomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Het gaat niet om de afgesloten cabine (die zit ook niet in elke stam). Er zit een speciaal hokje voor de conducteurs/train managers waar ze ook hun spullen veilig op kunnen bergen en kunnen zitten.
Klopt. Het is ook een BDs rijtuig (die tegenwoordig een nieuwe afkorting heeft, conform Duitse of Europese standaard ofzo). Maar BDs staat voor:
B = Tweede klas
D = Dienstruimte
s = stuurrijtuig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:58

mambo No5

Bad Apple?

RhB gaat in oktober een gooi doen naar de "Langste Trein ter Wereld", op de Albulatalbahn:

https://www.suedostschwei...mpaign=so-auto&utm_source

Afbeeldingslocatie: https://www.suedostschweiz.ch/sites/default/files/styles/np8_full/public/media/2022/05/10/rhb_testfahrt_weltrekord_print-3577_2.jpg?h=588d7f0f&itok=S4QBMtrw

29 Oktober is de datum wanneer ze een gooi gaan doen met een 1,9 km lange trein. Er zullen 100 wagons (rijtuigen neem ik aan? Hoe dan ook, 100 stuks) aan mee gaan doen en als ik het stukje mag geloven word dat nog wel een visueel spektakel. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Gaan ze nou ons record met die mooie 1700 verpjesten? :( :( }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
GwnLars_ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:09:
Gaan ze nou ons record met die mooie 1700 verpjesten? :( :( }:|
Dat record waren we na een paar maanden al weer kwijt dankzij onder zuiderburen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
En bovendien was dat een 1600-loc, de 1607 om precies te zijn met deze samenstelling:
1607 + B + A + 4B + A + BKD + 2B + A + 3B + 13A + 29B + 4BKD

In navolging op mijn vorige beschrijving is de K de Keuken.

De oplettende kijker ziet geen BDs, want die bestond nog niet. Dat waren de BKD'tjes als normaal rijtuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
mambo No5 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:22:
RhB gaat in oktober een gooi doen naar de "Langste Trein ter Wereld", op de Albulatalbahn:

[Afbeelding]

29 Oktober is de datum wanneer ze een gooi gaan doen met een 1,9 km lange trein. Er zullen 100 wagons (rijtuigen neem ik aan? Hoe dan ook, 100 stuks) aan mee gaan doen en als ik het stukje mag geloven word dat nog wel een visueel spektakel. :)
100 rijtuigen, en dan "maar" een trein van 1,9km? De Belgische rijtuigen zijn rond de 27 meter. Zelfs de kortste delen uit een stel zijn 23 meter.
Ik zou toch gaan gokken op wagens of loco's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
EDIT schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Volgensmij is er maar 1 klein hokje voor 2 Conducteurs. Niet heel gek dat ze daar niet gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
mambo No5 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:22:

[Afbeelding]

Wouw, ik ben benieuwd of dat gaat werken. Met al die krappe bochten moet je wel zeker zijn dat je de boel niet uit de bocht trekt/duwt. En met die lengte van trein en de stijgingspercentages van 3.5% moet je toch ook hopen dat je genoeg lucht in je remsystemen houdt om te kunnen remmen.

Ze hebben recent wel heel veel treinstellen gekocht, mijn gok is dat ze het daarmee gaan proberen. Dan heeft alles zijn eigen krachtbron en eigen remsysteem.
Arator schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 01:03:
[...]

100 rijtuigen, en dan "maar" een trein van 1,9km? De Belgische rijtuigen zijn rond de 27 meter. Zelfs de kortste delen uit een stel zijn 23 meter.
De RhB is smalspoor spoorwegmaatschappij, de rijtuigen zijn een stuk korter (18,5m) om de bochten goed te kunnen maken. Voor de Bernina Bahn route zijn de rijtuigen nog iets korter (16,5m). Ook zijn de rijtuigen smaller dan wat wij hier kennen (2,65m).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4bK9hwjZjDdUJGNZQ2WWXPiekc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p954nBzGcPyRwXrQMYBB9rUx.png?f=fotoalbum_large
74,9m = 18,725m per rijtuig.

[ Voor 37% gewijzigd door LordSinclair op 12-05-2022 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
schumi1986 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 01:30:
[...]

Volgensmij is er maar 1 klein hokje voor 2 Conducteurs. Niet heel gek dat ze daar niet gaan zitten.
Je hoeft ook niet in het hokje te gaan zitten, maar een volledige zespersoonscoupé opeisen is gewoon niet de bedoeling. Daar is ook een aanschrijving naar het personeel over geweest.
Overigens hoop ik vooral dat de conducteurs gewoon door de trein heen lopen voor controle en service gedurende de rit, in plaats van gezellig gaan keuvelen in zo'n stiltecoupé. Dan kan je de tassen ook gewoon in het HC hok zetten, en hoef je daarvoor ook geen zitplaatsen van betalende reizigers in beslag te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
EDIT schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:22:
[...]

Je hoeft ook niet in het hokje te gaan zitten, maar een volledige zespersoonscoupé opeisen is gewoon niet de bedoeling. Daar is ook een aanschrijving naar het personeel over geweest.
Overigens hoop ik vooral dat de conducteurs gewoon door de trein heen lopen voor controle en service gedurende de rit, in plaats van gezellig gaan keuvelen in zo'n stiltecoupé. Dan kan je de tassen ook gewoon in het HC hok zetten, en hoef je daarvoor ook geen zitplaatsen van betalende reizigers in beslag te nemen.
Dat ben ik helemaal met jou eens hoor, vindt het trouwens wel een bizar verhaal. Zoiets heb ik gelukkig nog nooit gezien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Krappe arbeidsmarkt raakt ook NS, impact voor reizigers voorlopig beperkt

Ook NS ondervindt de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. Door een extra beroep op onze collega’s te doen, konden we de impact voor reizigers nog voorkomen. Dat lukt niet langer: vanwege het tekort aan hoofdconducteurs moet NS vanaf 13 juni de tienminutentrein op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam - die in december nog van start ging - tijdelijk terugzetten naar een kwartierdienst. Voor deze lijn is dat met de huidige lagere reizigersaantallen voldoende. Daarmee blijft het effect voor reizigers voorlopig beperkt. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig, waardoor NS deze zomer mogelijk meer maatregelen moet nemen en belemmerd wordt in de beoogde groei.
Hele nieuwsbericht: https://nieuws.ns.nl/krap...zigers-voorlopig-beperkt/

Helaas heeft NS een groot tekort aan mensen, waardoor helaas momenteel al de kwartiersdienst van de ICD is teruggebracht naar een halfuursdienst en straks dus de tienminutentrein weer een kwartiersdienst gaat worden.

Voor de geïnteresseerden: alle vacatures zijn te vinden op https://werkenbijns.nl/.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EDIT schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Hele nieuwsbericht: https://nieuws.ns.nl/krap...zigers-voorlopig-beperkt/

Helaas heeft NS een groot tekort aan mensen, waardoor helaas momenteel al de kwartiersdienst van de ICD is teruggebracht naar een halfuursdienst en straks dus de tienminutentrein weer een kwartiersdienst gaat worden.

Voor de geïnteresseerden: alle vacatures zijn te vinden op https://werkenbijns.nl/.
Ik kan op vrijdag helpen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat was een soepele terugreis zojuist.

Eerst moet de stoptrein uit Apeldoorn voor Wierden wachten om een andere vertraagde trein uit Zwolle voor te laten. Prima... vervolgens is blijkbaar de machinist zo in de war dat ie station Wierden maar overslaat. Dat gaf enige ontstemming bij de reizigers die om de een of andere reden naar Wierden wilden. Die mochten vanuit Almelo retour. Wel netjes excuses aangeboden. d:)b

Daarna vlak na Almelo de Riet een aantal 8-10 jarige jochies die op/rond het spoor aan het klooien waren. D'r staan hekken dus daar waren ze al overheen geklommen. Natuurlijk was de ouderlijke onmacht niet aanwezig voor zover ik zag. Trein stil, ongetwijfeld heeft de machinist ze toegesproken. Met veel moeite en gebrek aan zin taaiden ze toch af en reden we verder.

En toch maar met 5 minuten vertraging in Enschede. :P

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:58

mambo No5

Bad Apple?

Arator schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 01:03:
[...]

In het filmpje bij het artikel is men bezig met een sleep Capricorns, aangezien ik ook het een en ander aan Stadler personeel rond zie wandelen durf ik de aanname wel aan te gaan dat men deze poging met een vracht gekoppelde EMU's gaat wagen. Geen issue met het uit de bocht trekken dus, maar wel uitdagend voor de energievoorziening enzo. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
field33P schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:31:
[...]

Ze staan dan inderdaad op weilandmodus (met FLIRTs die op één scherm inderdaad reclame tonen maar geen reisinformatie).
Kleine update over de reisinfo in de FLIRTs: er is deze week een update uitgerold, waardoor dit een stuk beter zou moeten gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:54:
[...]

Kleine update over de reisinfo in de FLIRTs: er is deze week een update uitgerold, waardoor dit een stuk beter zou moeten gaan :)
Het blijft mij altijd interesseren wat er precies mis was dat het opeens niet werkte. ;)

In de SNG werkt het ook vaak niet, valt mij op. Misschien nu wel. Zelfde issue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

LordSinclair schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:58:
[...]

Wouw, ik ben benieuwd of dat gaat werken. Met al die krappe bochten moet je wel zeker zijn dat je de boel niet uit de bocht trekt/duwt. En met die lengte van trein en de stijgingspercentages van 3.5% moet je toch ook hopen dat je genoeg lucht in je remsystemen houdt om te kunnen remmen.

Ze hebben recent wel heel veel treinstellen gekocht, mijn gok is dat ze het daarmee gaan proberen. Dan heeft alles zijn eigen krachtbron en eigen remsysteem.
In het artikel staat ook dat het nieuwe materiaal voor de mogelijkheid zorgt ;)

Hele toffe actie overigens. En ze maken het zichzelf ook niet makkelijk zo te lezen; ze gaan het stuk tussen Bergün/Bravuogn en Preda gebruiken voor de recordpoging, terwijl in geen van beide plaatsen heel veel opstelruimte is voor zover ik weet.

Ik kan het elke treinenfan overigens aanraden om de RhB te bezoeken. Zowel de Albula- als de Berninabahn zijn niet voor niets UNESCO werelderfgoed. De vele kunstwerken (waaronder het spiraalviaduct bij Brusio en het Landwasserviadukt bij Filisur) en de prachtige uitzichten (Lago Bianco, gletsjers, de spoorlijn zelf ;)) zijn indrukwekkend. Museum in Bergün/Bravuogn is ook leuk. Ik wil zo m'n vakantie in 2018 2017 weer opnieuw doen :D

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:15
AW_Bos schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:55:
Ik vind het altijd fijn om in die hokjes te zitten. Lekker rustig, geen gillende koters, geen geblér van anderen. Prikkelvrij :).

Ik zal ze wel gaan missen als de ICNG komt, en als de ICM over een jaar of vijf op de schroothoop beland is.
Ik snap ook niet helemaal hoe NS verwacht dat eerste klas een verkoopbaar product blijft wanneer er nauwelijks of geen verschil in comfort is met de tweede klas, je geen afsluitbare hokjes hebt en ook geen fatsoenlijke tafels om werk op te verrichten. Gezien het beperkte aantal reizigers wat doorgaans erin aan te treffen valt zou enkele zitplaatsen opofferen voor een zijgang met hokjes de omstandigheden fors verbeteren en daarnaast de zakelijke reiziger misschien nog eens een reden geven om terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
field33P schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:26:
[...]

Ik snap ook niet helemaal hoe NS verwacht dat eerste klas een verkoopbaar product blijft wanneer er nauwelijks of geen verschil in comfort is met de tweede klas, je geen afsluitbare hokjes hebt en ook geen fatsoenlijke tafels om werk op te verrichten. Gezien het beperkte aantal reizigers wat doorgaans erin aan te treffen valt zou enkele zitplaatsen opofferen voor een zijgang met hokjes de omstandigheden fors verbeteren en daarnaast de zakelijke reiziger misschien nog eens een reden geven om terug te komen.
Ik reis 1e klas sinds een aantal jaren. Niet zozeer om te werken (moet er niet aan denken), maar om de wat rustigere omgeving. Dit vooral in de middag als al die onaangepaste niet opgevoede pubers de trein trachten te bezetten. Gelukkig is hier in de regio er nog wel enig respect voor de 1 op het glas. In de zeer vroege morgen zijn het enkel forensen, 2 jaar nagenoeg alleen gereisd door Corona, maar nu begint het weer wat drukker te worden.

Maar het moet gezegd worden, de SNG die ik nu meestal heb blinkt 1e klas inderdaad niet uit in comfort, wat dat betreft is de meerprijs het totaal niet waard. SLT en Flirt komt nagenoeg nooit in het oosten en ik kom niet zo vaak aan de andere kant van de IJssel dus hoe het daar is weet ik niet. De enige winst voor mij is wat ik hierboven zeg, meer is het niet. Maar het hele sprinterconcept heeft (zit)comfort niet hoog in het vaandel staan, ook al zit je er soms een uur in. Enige echte verbetering is airco.

Wat dat betreft zijn de stoelen in de ICMm/DDZ een stuk beter. VIRM kom ik hier zelden tegen. Nadeeltje van de DDZ, maar dat is klasse onafhankelijk, is het geschommel/geschok. Ze regelen maar dat de ICMm een ICMmm gaat worden en nog 20 jaar mee kan. Dan ben ik wel met pensioen en tot die tijd zing ik het wel uit. :9

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

LordSinclair schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:58:
[...]

Ook zijn de rijtuigen smaller dan wat wij hier kennen (2,65m).
Gewoon een veredelde stadstram dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Bastien schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:55:
[...]

Ik reis 1e klas sinds een aantal jaren. Niet zozeer om te werken (moet er niet aan denken), maar om de wat rustigere omgeving. Dit vooral in de middag als al die onaangepaste niet opgevoede pubers de trein trachten te bezetten. Gelukkig is hier in de regio er nog wel enig respect voor de 1 op het glas. In de zeer vroege morgen zijn het enkel forensen, 2 jaar nagenoeg alleen gereisd door Corona, maar nu begint het weer wat drukker te worden.
Er zijn ook (hoogbejaarde in dit geval) pubers die het heel laten hoor! :+ _/-\o_ /s (Zie hier: een in levende lijve.)
ICMm's zijn overigens ook veels te mooi om af te kraken, zelfs in de 2e klas zit je voor een NS-Trein hedendaags vorstelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 00:17
field33P schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:26:
[...]

Ik heb zelf (tot corona) vier, vijf dagen per week 1e klas gereisd. Dat was niet zozeer om te kunnen werken (grotendeels te privacygevoelig om in de trein te kunnen werken; ik heb wel interessante presentaties voorbij zien komen op de laptops van mensen voor me |:( ). Voor mij was het meer een zitplaatsgarantie op een lang traject (1u5m). In de praktijk was dat op het traject Eindhoven-Den Haag met enige regelmaat nog een uitdaging. Als je om 7.30 in Tilburg in die trein stapte, was er een grote kans dat er geen plek meer te vinden was in de eerste klas. In dat opzicht kan ik me voorstellen dat het opofferen van zitplaatsen op sommige trajecten nog wel eens een uitdaging zou kunnen zijn.

Nu ik meer thuis werk, is eerste klas reizen financieel niet meer interessant. Zo lang ik nog elke rit een zitplaats vind, houd ik het bij tweede klas.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enige voordeel (niet altijd) is dat je vaak als het echt druk is nog een zitplek kan krijgen in 1e klas... maar laatst was de 1e klas in het treinstel waar ik instapte helemaal vol dat ik maar 2e klas ben gaan zitten. Het maakt daarna inderdaad niet zoveel uit, persoonlijk vind ik 2e klas veel socialer en gezelliger.
Maar 's ochtends vind ik 1e klas weer fijner :P (moet altijd even wakker worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
GwnLars_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:48:
[...]

Er zijn ook (hoogbejaarde in dit geval) pubers die het heel laten hoor! :+ _/-\o_ /s (Zie hier: een in levende lijve.)
Sorry voor mijn generalisatie. :$ Afbreken zie ik ook niet hoor, maar het lawaai... zelfs voor iemand als ondergetekende die ruim <50% hoort is het nog teveel... Gekheid, maar ik vertrek al voor 6 uur en ga zo'n beetje in de scholierenspits weer naar huis. Na een altijd drukke dag wil ik dan rust. Vandaar dus 1e klas dal vrij flex voor deze oude mopperpot. :+
ICMm's zijn overigens ook veels te mooi om af te kraken, zelfs in de 2e klas zit je voor een NS-Trein hedendaags vorstelijk ;)
Ja, ik snap dan ook niet dat NS niet nog een vervolgorder bij Talbot plaatst. :P Dat nieuwerwetse spul... nah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bastien schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:40:
[...]
Ja, ik snap dan ook niet dat NS niet nog een vervolgorder bij Talbot plaatst. :P Dat nieuwerwetse spul... nah.
Mooiste/beste materieel van de jaren 80/90 wat nu nog rond rijdt, de meeste ProRail'ers als NS'ers zijn het daar 100% mee eens maar er is wel een tijd van komen en gaan. Er zit nu toch wel een einde levensduur aan te komen op dat materieel, het begint echt oud te worden en denk dat er toch wel wat dingen in het ontwerp zitten die je tegenwoordig niet meer wilt zien als je een nieuwe trein bouwt.
Maar goed, zoiets kun je beter aan een Siemens of Alstom vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AW_Bos schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Het blijft mij altijd interesseren wat er precies mis was dat het opeens niet werkte. ;)
Het werkte niet 'opeens' niet, het was een bekend issue, maar er waren andere dingen met een hogere prioriteit die eerst opgelost moesten worden.
Reisinformatie is niet mijn afdeling, dus de uitleg is mijn eigen interpretatie, maar tijdens een rit gebeurde het regelmatig dat een bepaald stuk van de rit de status bleef hangen en de reisinfo óf blanco werd (om foutieve info te voorkomen) óf juist bleef hangen in een vorige rit.
Daar is nu dus een fix voor gemaakt. Waarom het specifiek zo vaak rondom Tilburg mis ging bij de FLIRT is mij onbekend.
In de SNG werkt het ook vaak niet, valt mij op. Misschien nu wel. Zelfde issue?
Ja, op alle treinen speelt/speelde het issue. SNG dus ook. Inmiddels is de oplossing al uitgerold naar ICM, VIRM en nu dus FLIRT. SNG komt binnenkort.

Overigens betekent dat niet dat ineens de reisinfo en wifi altijd en overal 100% zal werken. Er zijn (net als in een heleboel sectoren) ook nog altijd hele lange en onvoorspelbare levertijden voor onderdelen, dus als er gewoon iets stuk gaat, en er is op dat moment geen voorraad meer, dan kan het wel even duren voor het onderdeel vervangen is en heb je nog steeds geen reisinfo. Een scherm kan gewoon stuk gaan, een netwerkswitch falen of een harddisk crashen. In al dat soort gevallen blijf je er uiteraard last van houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
GwnLars_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:45:
[...]

Gewoon een veredelde stadstram dus :+
Zo zien sommige het inderdaad. Een beetje kortzichtig denk ik dan maar 😉 probeer jij maar eens in de Alpen in het kanton Graubunden een spoorwegmaatschappij op te richten met een flink netwerk normaal spoor en daarbij ook al die hoogteverschillen te overwinnen. In het verleden was het vaak ook de enige manier om in de winter door het gebied te reizen.

Bijboorveeld het traject van Sankt Moritz naar Tirano gaat van 1800m naar 2300m naar 600m in slechts 60km. Met stijgingspercentages van 7% zonder tandrad. Succes met je normaalspoor om in er soms nauwe dalen die hoogtes te overwinnen 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeYuLBbL0PRSmNk_AnggTdtgWGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtBzLcRZhkEFBS0v0bLUGFfr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben totaal geen engineer, maar zou er nou werkelijk verschil in meterspoor vs normaalspoor zitten in dat opzicht?
Veel relevanter lijkt mij toch of je de spoorvoertuigen zodanig construeert dat ze dat soort bochten kunnen maken? Of een draaistel dan op meterspoor of normaalspoor loopt maakt volgens mij weinig uit.
Bijvoorbeeld in de UK hebben ze ook bij normaalspoor hele krappe bogen erin zitten, dus daar zie je dat bijvoorbeeld de bakken korter zijn, de bakken verder van elkaar staan/langere bakovergangen hebben om die boogstralen mogelijk te maken en de bakken soms aan het uiteinde een beetje naar binnen lopen om te voorkomen dat deze buiten het profiel vallen in de bogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Even een vreugde momentje delen:

Eindelijk weer voor even een ICM vanaf Woerden als IC naar Utrecht ipv een SLT. Altijd verrassend als er werkzaamheden zijn. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17XABzti630SyMPRo4hAGoDL-dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kK99xJqhnt2lMdbvlT7iP4tt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
@EDIT, je bent wel machinist. Dus hoor je ook dat gepiep in bochten. Hoe breder de spoormaat hoe meer de wielen wringen door de bochten.

Ik kan veel typen maar Wikipedia verwoord het goed
De aanleg van smalspoorwegen is over het algemeen goedkoper omdat lichtere constructies kunnen worden toegepast. Doordat in bochten het verschil in boogstralen van de binnenste en buitenste wielen kleiner is, maakt smalspoor scherpere bogen mogelijk. Hierdoor kunnen de landschapscontouren beter worden gevolgd, wat veel grondverzet, tunnels en bruggen overbodig maakt.

Ook kan er kleiner rollend materieel worden gebruikt. Door een kleiner omgrenzingsprofiel hoeven bruggen en tunnels dan ook minder breed en hoog te zijn.

Om deze redenen werd smalspoor vaak gebruikt in bergachtig terrein (Zwitserland), alsook dunbevolkte gebieden met een laag aanbod aan transport zoals Australië en grote delen van Afrika.

In het geval van (draagbaar) veldspoor waren de exploitatiekosten zeer laag aangezien dit aangelegd of opgebroken kon worden al naargelang de behoefte.

Veel smalspoorlijnen werden aangelegd als toevoerlijn naar normaal- of breedspoor zoals in India waar de nevenlijnen in meterspoor aansloten op hoofdlijnen in breedspoor (1676 mm).

Vaak was het niet de keuze tussen smalspoor of normaalspoor die gemaakt werd, maar eerder tussen smalspoor of helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LordSinclair schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:03:
@EDIT, je bent wel machinist. Dus hoor je ook dat gepiep in bochten. Hoe breder de spoormaat hoe meer de wielen wringen door de bochten.

Ik kan veel typen maar Wikipedia verwoord het goed

[...]
Uiteraard zal daarin uiteindelijk een verschil zitten, maar ik denk niet dat normaalspoor vs meterspoor op dat gebied veel verschil zou maken. Heck, we hebben hier in Nederland trams op normaalspoor rijden met bogen die nog een stuk krapper zijn dan die in de Zwitserse bergen gebruikt worden.
Ik denk dat de overweging voor meterspoor/normaalspoor veel meer te vinden zijn in de kostenoverwegingen die eveneens in het rijtje met voordelen staan, niet omdat het technisch niet te realiseren zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Het vervangend vervoer tussen Groningen en Meppel is nog niet goed geregeld. Regelmatig uitvallende bussen wegens chauffeurtekort en de route via Leeuwarden heeft te lijden onder onvoldoende capaciteit bij zowel Arriva als NS. Vraag me af of dit soort megabuitendienststellingen nog wel doenbaar is.

https://www.sikkom.nl/vid...gend-vervoer-rijdt-amper/

Ik moest zelf op donderdag naar Amsterdam, normaal pak ik de trein. Maar dit keer voor de auto gekozen. Ook geen pretje (meer dan een half uur vertraging) maar je hebt in elk geval wel een fatsoenlijke zitplaats.

Gaat om deze werkzaamheden:
https://www.prorail.nl/nieuws/werkzaamheden-meppel-groningen

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 14-05-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Kalentum schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:28:
Het vervangend vervoer tussen Groningen en Meppel is nog niet goed geregeld. Regelmatig uitvallende bussen wegens chauffeurtekort en de route via Leeuwarden heeft te lijden onder onvoldoende capaciteit bij zowel Arriva als NS. Vraag me af of dit soort megabuitendienststellingen nog wel doenbaar is.

Ik moest zelf op donderdag naar Amsterdam, normaal pak ik de trein. Maar dit keer voor de auto gekozen. Ook geen pretje (meer dan een half uur vertraging) maar je hebt in elk geval wel een fatsoenlijke zitplaats.

Vervangend vervoer is geen vanzelfsprekendheid meer hoor. Als je geluk hebt kan er iets geregeld worden, maar vandaag staat er in de app ook gewoon "jammer dan, geen capaciteit". Aanrijding tussen Heerhugowaard en Schagen.

Kan me voorstellen dat dat ook impact heeft op gepland werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:51:
[...]

Vervangend vervoer is geen vanzelfsprekendheid meer hoor. Als je geluk hebt kan er iets geregeld worden, maar vandaag staat er in de app ook gewoon "jammer dan, geen capaciteit". Aanrijding tussen Heerhugowaard en Schagen.

Kan me voorstellen dat dat ook impact heeft op gepland werk.
Ad hoc zal het steeds lastiger worden. Maar als je een traject voor 3 weken geheel plat gooit, is dat > 1 jaar van tevoren bekend dus moet je het toch beter voor elkaar kunnen krijgen dan nu het geval is. Desnoods met omreizen wat de partijen schijnbaar niet willen.

En anders toch maar eens serieus werk maken van de omreisroute door Drente naar Groningen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Buscapaciteit voor geplande buitendienststellingen wordt inderdaad al ver van te voren ingekocht. Echter wordt er nu gewoon niet geleverd wat is besteld en toegezegd is.

Ad-hoc capaciteit is een ander proces, maar ook daar kan momenteel niet geleverd worden wat besteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EDIT schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:14:
Buscapaciteit voor geplande buitendienststellingen wordt inderdaad al ver van te voren ingekocht. Echter wordt er nu gewoon niet geleverd wat is besteld en toegezegd is.

Ad-hoc capaciteit is een ander proces, maar ook daar kan momenteel niet geleverd worden wat besteld wordt.
In ons geval zelfs helemaal niets. Maar weer zien hoe we thuis komen. Zit er aan te denken om maar een taxi te bestellen en de rekening maar naar NS te sturen. Vooralsnog lees ik namelijk alleen nog wat er allemaal niet rijdt, niet hoe we wel naar huis zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Anoniem: 39993 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:29:
[...]

In ons geval zelfs helemaal niets. Maar weer zien hoe we thuis komen. Zit er aan te denken om maar een taxi te bestellen en de rekening maar naar NS te sturen. Vooralsnog lees ik namelijk alleen nog wat er allemaal niet rijdt, niet hoe we wel naar huis zouden kunnen.
Er zit een verschil tussen geplande werkzaamheden en incidenten door bijvoorbeeld een aanrijding. Voor geplande werkzaamheden is het busvervoer normaal redelijk goed geregeld (nu dus niet zo goed naar Groningen).
Bij incidenten moet je maar hopen dat ze aan bussen kunnen komen zo adhoc. Het is niet dat er standaard ergens bussen klaar staan voor zoiets. Vaak is het incident al bijna voorbij tegen de tijd dat de eerste bussen arriveren. Je kan zelf beter via het streek/lijnbus systeem je alternatieve reis regelen.
Zo zat de bus uit Den Helder naar Hoorn zonet opeens redelijk vol door mensen die zelf het idee hadden via Hoorn door te reizen naar Amsterdam! Zelfs een buitenlandse toerist onderweg naar Schiphol had deze route gevonden.
(en zo hebben de Groningen reizigers de route via Leeuwarden gevonden, dat werkt blijkbaar beter dan de bussen)

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 15-05-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kun je dus wel vergeten op zondag. Ben je anderhalf uur bezig vanaf Heerhugowaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Anoniem: 39993 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:38:
Dat kun je dus wel vergeten op zondag. Ben je anderhalf uur bezig vanaf Heerhugowaard.
Beter dan 4 uur wachten tot de treinen weer rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LordSinclair schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Beter dan 4 uur wachten tot de treinen weer rijden..
Taxi en declareren. Vervoersplicht.

Chaos lijkt zich tot nu toe te beperken tot communicatie. Onze trein lijkt de eerste te zijn die weer door kan. Over 10 minutes rijdt de volgende.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-05-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Anoniem: 39993 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Taxi en declareren. Vervoersplicht.
Declareren bij diegene die de aanrijding veroorzaakt heeft. Dit is overmacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LordSinclair schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:59:
[...]

Geen plan B is een keuze.

Maar we hebben geluk. We zijn alweer voorbij Heerhugowaard. Kwartiertje vertraging hoor je mij niet over.

Medelijden met de mensen die in Alkmaar zijn uitgestapt voor een alternatief.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-05-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
LordSinclair schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:59:
[...]

Ik denk niet dat een reiziger weet bij wie die de rekening moet brengen. Meer nog, die reiziger heeft geen contract met de veroorzaker, maar wel met een vervoersmaatschappij.
En dan ben ik nog niet zeker dat de vervoersmaatschappij die kosten gaan verhalen op de veroorzaker. Want vervoersmaatschappij A is misschien wel betrokken met een trein, en de schade aan de trein zal waarschijnlijk wel afgehandeld worden met veroorzaker. Maar vervoersmaatschappij B kan niet door over de sporen en moet bussen inleggen. Vervoersmaatschappij B heeft geen weet van de identiteit van de veroorzaker, en zal het de kosten voor de bussen neerleggen bij de infrastructuurbeheerder, want kan geen gebruik maken van de infrastructuur en heeft meerkosten moeten maken om zijn klanten (reizigers) te vervoeren, of moet verlies boeken omdat de cargo niet tijdig geleverd is. De infrastructuurbeheerder gaat die kosten dan natuurlijk wel verhalen op de veroorzaker, dit kan ook de IB zelf zijn, bijvoorbeeld gestoorde seininrichting. Of vervoersmaatschappij A wegens een defecte trein.

Een paar jaar geleden werd me verteld dat bij ons (België) er €90 per minuut vertraging aan een binnenlandse reizigerstrein werd aangerekend. Dat is dus zonder de kosten voor bijkomend vervoer, schade aan infrastructuur of rollend materieel en inzet van personeel (ik, als permanentie I-TO, de Belgische tegenhanger van de incidentenbestrijding van ProRail en OVD Spoor, zou op zondagnacht €250/uur/persoon moeten kosten. Ik kom, meestal, wel alleen, niet zoals de kaartersclub van ProRail O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

(ik, als permanentie I-TO, de Belgische tegenhanger van de incidentenbestrijding van ProRail en OVD Spoor, zou op zondagnacht €250/uur/persoon moeten kosten. Ik kom, meestal, wel alleen, niet zoals de kaartersclub van ProRail O-) )
Dat laatste m.b.t. het vele personeelsinzet heeft een reden, als het een aanrijding persoon betreft is het niet verantwoord om daar in je eentje met je karretje de zooi eraf moeten gaan lopen schrapen. Zowel hygiënisch als mentaal niet..

(Voor het überhaupt schoonmaken heb je al 5 man nodig: 2 schoonmakers trein, 1 schoonmaker materieel+personeel, 2 lijkschouwers)

Het is niet te hopen dat je dat in je eentje zou moeten doen, anders: sterkte toegewenst.

Luguber, maar dit is helaas wel hoe het er hier aan toe gaat..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:29
Kalentum schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:28:

Hieruit blijkt de noodzaak van de Lelylijn weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
GwnLars_ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:53:
[...]

Dat laatste m.b.t. het vele personeelsinzet heeft een reden, als het een aanrijding persoon betreft is het niet verantwoord om daar in je eentje met je karretje de zooi eraf moeten gaan lopen schrapen. Zowel hygiënisch als mentaal niet..

(Voor het überhaupt schoonmaken heb je al 5 man nodig: 2 schoonmakers trein, 1 schoonmaker materieel+personeel, 2 lijkschouwers)

Het is niet te hopen dat je dat in je eentje zou moeten doen, anders: sterkte toegewenst.

Luguber, maar dit is helaas wel hoe het er hier aan toe gaat..
Ik was natuurlijk wel de draak aan het steken met die kaartersclub. Jullie verzamelen meer expertise in jullie team van incidentbestrijders. Wij zijn meer afhankelijk van andere diensten.

Voor het schouwen van de trein, komt er personeel van de SO. Betreft het een reizigerstrein, komt er nog personeel van de SO. Het verwijderen van het lichaam gebeurt door een (al dan niet gespecialiseerd) begrafenisondernemer. Het reinigen van de sporen gebeurt dan door de brandweer.
Verder politiediensten en medische diensten. Ik loop er zeker niet alleen rond. (Toch merci om aan mijn mentale toestand te denken)
Voor eventuele hersporingen doen we dan weer beroep op onze hersporingsteams.

Mijn taken (bij incidenten) worden omschreven als
• het nemen van beschermingsmaatregelen tegen spoorwegrisico's. Niet alle bovenstaande diensten zijn gewend om in een spoorwegomgeving te werken. Aan mij om dit veilig te laten gebeuren
• Contact met Central Dispatch : wat zijn de gevolgen voor het spoorwegverkeer. Is er schade aan de infrastructuur en zijn er technische diensten nodig?
• Informatie over gevaarlijke goederen meedelen aan de hulpdiensten
• vertegenwoordiger Infrabel in de CP-OPS
• Coördinatie van diensten Infrabel en de SO's : ik val rechtstreeks onder de Leider van de Operatie, meestal de bevelvoerder van de brandweer. Alle spoorwegdiensten leggen verantwoording af aan mij.
• Het uitvoeren van een eerste onderzoek en het vastleggen van de nodige gegevens, het verzamelen van rapporten van politie en/of brandweer. Hier maken wij dan een rapport van op om over te maken aan de onderzoeksdiensten van Infrabel en overheidsdiensten mobiliteit (mijn standaarduurtje papierwerk). Dit doen we ook bij veiligheidsfouten gemaakt door spoorwegpersoneel, bijvoorbeeld seinvoorbijrijding. Dus het afnemen van verklaringen, ademanalyse, speekseltest, en eventueel het tijdelijk off duty plaatsen. Bij grotere incidenten komen die onderzoeksdiensten al wel eens zelf ter plaatse.

Het is bij kleine zaken, die toch voor een grote impact op het verkeer kunnen zorgen, dat wij alleen ons plan trekken. Dan spelen we meer de ogen van de seinhuizen. Denk bijvoorbeeld aan een assentellerstoring. Dat is ter plaatse gaan vergewissen dat het stuk spoor inderdaad vrij is en de tellertjes op nul laten plaatsen. Bij een storing van een wissel, de wissel in een stand plaatsen zodat we toch nog kunnen rijden in afwachting van de technische diensten. Nazicht bij melding van objecten in het spoor. Bij sommige werven komen we tussen om technische treinen toe te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bastien schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:40:

[...]
Omdat Talbot geen treintjes meer bouwt (maar elektrische DHL wagentjes).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:55:
Ik ben totaal geen engineer, maar zou er nou werkelijk verschil in meterspoor vs normaalspoor zitten in dat opzicht?
Veel relevanter lijkt mij toch of je de spoorvoertuigen zodanig construeert dat ze dat soort bochten kunnen maken? Of een draaistel dan op meterspoor of normaalspoor loopt maakt volgens mij weinig uit.
Bijvoorbeeld in de UK hebben ze ook bij normaalspoor hele krappe bogen erin zitten, dus daar zie je dat bijvoorbeeld de bakken korter zijn, de bakken verder van elkaar staan/langere bakovergangen hebben om die boogstralen mogelijk te maken en de bakken soms aan het uiteinde een beetje naar binnen lopen om te voorkomen dat deze buiten het profiel vallen in de bogen.
Ja dat maakt wel uit. Boogstraal op smalspoor gaat naar 60 meter. Ik denk dat als je de specs van een 1600 leest die dan al uit de rails loopt, laat staan de treinstellen.
Uiteraard, hoe korter de afstand tussen de draaistellen, hoe krapper de bocht die je kunt maken, maar smalspoor is daar toch echt beter geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Arator schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:47:
[...]

Ik was natuurlijk wel de draak aan het steken met die kaartersclub. Jullie verzamelen meer expertise in jullie team van incidentbestrijders. Wij zijn meer afhankelijk van andere diensten.

Voor het schouwen van de trein, komt er personeel van de SO. Betreft het een reizigerstrein, komt er nog personeel van de SO. Het verwijderen van het lichaam gebeurt door een (al dan niet gespecialiseerd) begrafenisondernemer. Het reinigen van de sporen gebeurt dan door de brandweer.
Verder politiediensten en medische diensten. Ik loop er zeker niet alleen rond. (Toch merci om aan mijn mentale toestand te denken)
Voor eventuele hersporingen doen we dan weer beroep op onze hersporingsteams.

Mijn taken (bij incidenten) worden omschreven als
• het nemen van beschermingsmaatregelen tegen spoorwegrisico's. Niet alle bovenstaande diensten zijn gewend om in een spoorwegomgeving te werken. Aan mij om dit veilig te laten gebeuren

• Contact met Central Dispatch : wat zijn de gevolgen voor het spoorwegverkeer. Is er schade aan de infrastructuur en zijn er technische diensten nodig?
• Informatie over gevaarlijke goederen meedelen aan de hulpdiensten
• vertegenwoordiger Infrabel in de CP-OPS
• Coördinatie van diensten Infrabel en de SO's : ik val rechtstreeks onder de Leider van de Operatie, meestal de bevelvoerder van de brandweer. Alle spoorwegdiensten leggen verantwoording af aan mij.
• Het uitvoeren van een eerste onderzoek en het vastleggen van de nodige gegevens, het verzamelen van rapporten van politie en/of brandweer. Hier maken wij dan een rapport van op om over te maken aan de onderzoeksdiensten van Infrabel en overheidsdiensten mobiliteit (mijn standaarduurtje papierwerk). Dit doen we ook bij veiligheidsfouten gemaakt door spoorwegpersoneel, bijvoorbeeld seinvoorbijrijding. Dus het afnemen van verklaringen, ademanalyse, speekseltest, en eventueel het tijdelijk off duty plaatsen. Bij grotere incidenten komen die onderzoeksdiensten al wel eens zelf ter plaatse.

Het is bij kleine zaken, die toch voor een grote impact op het verkeer kunnen zorgen, dat wij alleen ons plan trekken. Dan spelen we meer de ogen van de seinhuizen. Denk bijvoorbeeld aan een assentellerstoring. Dat is ter plaatse gaan vergewissen dat het stuk spoor inderdaad vrij is en de tellertjes op nul laten plaatsen. Bij een storing van een wissel, de wissel in een stand plaatsen zodat we toch nog kunnen rijden in afwachting van de technische diensten. Nazicht bij melding van objecten in het spoor. Bij sommige werven komen we tussen om technische treinen toe te laten.
Ah op die fiets, hier in Nederland is wat compacter. ProRail/PrutsRail ( _/-\o_ ) doet vrijwel al het werk in de vorm van Incidentenbestrijding, die mogen daarom ook met O&G rijden in geval van nood (blauwe lampjes en een 2-toon sirene.)

Een begrafenisondernemer raapt met de Incidentenbestrijding de brokstukken op om het zo maar te verwoorden, er komt geen brandweer aan te pas. Enkel eventueel de politie en personeel van NS/Arriva/Andere Vervoerder, maar daar blijft het ook bij.

Bij grootschalige ontsporingen komt Brandweer Haaglanden met hun mooie kraan, die hebben wij bij HTM ook al eens mogen gebruiken :9 https://district8.net/17-...tersestraat-den-haag.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:11
GwnLars_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Ah op die fiets, hier in Nederland is wat compacter. ProRail/PrutsRail ( _/-\o_ ) doet vrijwel al het werk in de vorm van Incidentenbestrijding, die mogen daarom ook met O&G rijden in geval van nood (blauwe lampjes en een 2-toon sirene.)

Een begrafenisondernemer raapt met de Incidentenbestrijding de brokstukken op om het zo maar te verwoorden, er komt geen brandweer aan te pas. Enkel eventueel de politie en personeel van NS/Arriva/Andere Vervoerder, maar daar blijft het ook bij.

Bij grootschalige ontsporingen komt Brandweer Haaglanden met hun mooie kraan, die hebben wij bij HTM ook al eens mogen gebruiken :9 https://district8.net/17-...tersestraat-den-haag.html
Slachtoffer wordt door ofwel begrafenisondernemer ofwel door Forensische opsporing geborgen, ICB ondersteund eventueel waar mogelijk, maar is iig faciliterend (verlichting, lorry voor de kist etc).
Overigens komt de brandweer er vrijwel altijd bij. De brandweer heeft echter de afgelopen jaren een terugtrekkende beweging gemaakt mbt reinigen, dus daarom is icb dat zelf gaan doen. Maar nog steeds gebeurd eea in samenspraak en komt het voor dat de brandweer alsnog de kop vd trein bijvoorbeeld reinigt, maar idd vrij weinig. Bij een aanrijding met een auto (of groter incident) gebeurd het bijna altijd door icb en de brandweer samen.

Vwb hersporingen hebben we nog nooit iets gedaan met brandweer Haaglanden voor zover ik weet.. die kraan van Haaglanden is voor de htm aangeschaft. Wij doen het met vijzels van onze bergingseenheid en als we iets met een kraan doen (als je er überhaupt al bij komt ivm locatie en bovenleiding) komt er een kraanbedrijf a la mammoet. Lege Platte wagens willen we nog wel eens met een krolletje doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

ExiZTeNcE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Slachtoffer wordt door ofwel begrafenisondernemer ofwel door Forensische opsporing geborgen, ICB ondersteund eventueel waar mogelijk, maar is iig faciliterend (verlichting, lorry voor de kist etc).
Overigens komt de brandweer er vrijwel altijd bij. De brandweer heeft echter de afgelopen jaren een terugtrekkende beweging gemaakt mbt reinigen, dus daarom is icb dat zelf gaan doen. Maar nog steeds gebeurd eea in samenspraak en komt het voor dat de brandweer alsnog de kop vd trein bijvoorbeeld reinigt, maar idd vrij weinig. Bij een aanrijding met een auto (of groter incident) gebeurd het bijna altijd door icb en de brandweer samen.

Vwb hersporingen hebben we nog nooit iets gedaan met brandweer Haaglanden voor zover ik weet.. die kraan van Haaglanden is voor de htm aangeschaft. Wij doen het met vijzels van onze bergingseenheid en als we iets met een kraan doen (als je er überhaupt al bij komt ivm locatie en bovenleiding) komt er een kraanbedrijf a la mammoet. Lege Platte wagens willen we nog wel eens met een krolletje doen.
Omtrent aanrijdingen:
Dan is dat veranderd/ben ik niet goed geïnformeerd, mijn excuses.

Die kraan van Haaglanden is idd o.a. voor HTM aangeschaft als last-option mogelijkheid, er wordt altijd eerst gevijzeld. Tenzij de betreffende tram in 20.000 stukjes ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:11
GwnLars_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Omtrent aanrijdingen:
Dan is dat veranderd/ben ik niet goed geïnformeerd, mijn excuses.

Die kraan van Haaglanden is idd o.a. voor HTM aangeschaft als last-option mogelijkheid, er wordt altijd eerst gevijzeld. Tenzij de betreffende tram in 20.000 stukjes ligt ;)
Geen probleem, we vullen elkaar gewoon aan :-D
Vroeger deed de brandweer standaard alles reinigen en hadden wij niet eens water of middelen bij hiervoor. En tot een jaar of 3/4 geleden werd het slachtoffer altijd geborgen door de begrafenis ondernemer zelf, maar daar zijn wat wijzigingen in doorgevoerd. Praktijk komen ze gewoon altijd uiteraard ivm rouwvervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:37

Wokschotel

Op 6 wielen

Over aanrijdingen gesproken: vanochtend een tamelijk heftige aanrijding tussen Vorden en Ruurlo. Trein zwaar beschadigd, mcn en chauffeur van de auto beiden naar het ziekenhuis.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

GwnLars_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:05:
[...]
Dan doet die kraan ook niet veel meer, heb je meer aan een veegwagen ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
Tot 31 december 2020 had Infrabel geen hersporingsploeg. Bij de splitsing van NMBS in spoorwegonderneming NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel, zijn de hersporingstreinen naar NMBS gegaan. Blijkt dat eigenlijk meer aan het werk waren voor andere spoorwegondernemingen dan hunzelf. Dus hebben wij ze begin dit jaar overgenomen. Het eerste wat we gedaan hebben, camionettes uitgerust om te gaan hersporen. Zijn veel sneller ter plaatse dan de hersporingstreinen.

BTW wij rijden ook met blauwe lampjes en sirenes hoor. Een tijdje geleden vroeg iemand van de lokale politie nog aan mij wanneer wij prioritair mogen rijden, of wie daar toestemming voor geeft. Ik heb toen gezegd zoals het bij ons beschreven staat : "wij beslissen zelf om prioritair te rijden wanneer (bij vermoeden) het leven van mens of dier in gevaar is, of wanneer het treinverkeer ernstig verstoord is." Antwoord van de lokale "dat is altijd?!". Yep, in principe wel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32
EDIT schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Uiteraard zal daarin uiteindelijk een verschil zitten, maar ik denk niet dat normaalspoor vs meterspoor op dat gebied veel verschil zou maken. Heck, we hebben hier in Nederland trams op normaalspoor rijden met bogen die nog een stuk krapper zijn dan die in de Zwitserse bergen gebruikt worden.
Ik denk dat de overweging voor meterspoor/normaalspoor veel meer te vinden zijn in de kostenoverwegingen die eveneens in het rijtje met voordelen staan, niet omdat het technisch niet te realiseren zou zijn.
Een van de dingen die meespeelt is dat bij smalspoor het boogstraalverschil (tussen het binnenste en buitenste been) kleiner is. Daarom hoeft een wielstel bij dezelfde coniciteit van de wielen minder opzij te bewegen voor hij de boog neemt. Of ander gezegd: met dezelfde zijdelingse beweging wordt een scherpere bocht gemaakt.

Bij trans zijn er nog weer andere trucjes. Sowieso gaan die dingen heel langzaam en zowat stuiterend de boog door. Daarnaast rijden ze volgens mij soms op hun flenzen in krappe bogen. Daardoor neemt het diameterverschil tussen binnen en buitenbocht gelijk enorm toe. Treinen kunnen niet op hun flenzen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik in mijn eerdere berichten over probeerde te brengen was eenvoudigweg de hypothese dat het ook mogelijk zou zijn om de Zwitserse meterspoorwegen (althans, die ik heb gezien tijdens mijn reizen daar) met normaalspoor uit te rusten. Uiteraard begrijp ik de dingen die meespelen, maar ik zie nog altijd geen technische beperkingen waarom het geheel níet zou kunnen.
Zal het duurder zijn? Ongetwijfeld. Zullen er bepaalde dingen anders ontworpen moeten worden? Absoluut, en dat betwist ik verder ook helemaal niet. Ook moeten uiteraard er custom-made voertuigen op komen, net zoals dat nu het geval is.
De boogstralen vallen relatief gezien mee volgens mij, de snelheid van die treinen ligt meestal rond de 30 km/u of zelfs minder voor de krappere bogen, dus er hoeft ook niet met hele hoge snelheden doorheen gereden te worden. En voor mijn part pak je zo'n onderstel van die Talgo gevallen als basis waar er geen vaste as in zit, maar er enkel twee losse wielen op zitten of iets anders creatiefs, maar volgens mij moet het theoretisch prima mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Maasluip schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:02:
[...]

Omdat Talbot geen treintjes meer bouwt (maar elektrische DHL wagentjes).
Maar ook revisies aan treinen doen ze, net zoals de FlixTrain rijtuigen en de SLT toiletten.
Maar ze wagen zich niet meer aan nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:06

sus

is druk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Jammer, Talbot maakte goeie treintjes! ;( (m.u.v. VIRM-4 ;) )

[ Voor 1% gewijzigd door GwnLars_ op 16-05-2022 23:51 . Reden: Deelserie 4, niet 2/3.. ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:17

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

GwnLars_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:50:
Jammer, Talbot maakte goeie treintjes! ;( (m.u.v. VIRM-4 ;) )
Talbot heeft alleen de IRM 3- en 4-wagenstellen (eerste serie) gebouwd, ook wel bekend als DD-IRM en in het begin gemarket als "RegioRunner" (stond ook met koeienletters op de zijkant).

Die werden later verlengd (de "V" in "VIRM") met een vierde wagen voor de drietjes en twee wagens om van de bestaande viertjes zesjes te maken. Die verlenging werd door Bombardier uitgevoerd die ook de latere series heeft gebouwd (op basis van de mallen van Talbot).

Het ontwerp en zijn mankementen kun je Talbot echter niet aanrekenen: zij waren alleen de bouwer; het ontwerp kwam van NS en TNO en de elektrische installatie van HOLEC (later Alstom).

Dat gold destijds overigens voor alle treinstellen van NS: men ontwierp het zelf, heel af-en-toe gebaseerd op iets uit het buitenland, maar dan wel zwaar "ver-NS-d". Daar is men pas vrij recentelijk vanaf gestapt; nu bestelt NS wel standaardmodellen en laat er hoogstens links en rechts wat op aanpassen (zoals de instaphoogte).

De Koploper was gebaseerd op de ICR-rijtuigen, die op hun beurt weer waren gebaseerd op het onderstel van de Franse Corail-rijtuigen uit de late jaren '60/vroege jaren '70. De opbouw van ICR en Koploper was wel door NS ontworpen en de bouw werd gedaan door Talbot.

Je merkt daardoor wel verschil: de Koploper werd de hemel ingeprezen en de IRM juist niet. Ze werden door een ander team binnen NS ontworpen, ook voor heel verschillende doeleinden; dat Talbot ze bouwden was daarop niet van invloed.

De fout die NS met IRM maakte, was het veranderen van het einddoel. De stellen waren bedoeld voor een nieuw product in de dienstregeling, de InterRegio. Dat was een product tussen de Stoptrein/Sprinter en de InterCity; massaal vervoer tussen twee nabij gelegen grote stations zonder tussenstop. Denk Nijmegen - Den Bosch zonder stop in Oss of de kleinere stations.

Men zou dus niet al te lang in die treinen zitten, dus de stoelen hoefden niet zo comfortabel te zijn als bij de Koploper. InterCity-diensten, waar je wel lang in zou zitten, zouden worden gereden door Mat54, Koploper, getrokken materieel met ICR en nieuw te bestellen treinen. Daar zou dan een hoger niveau van comfort in gerealiseerd worden.

Tijdens de bouw van IRM werd het InterRegio-plan van tafel geveegd. Men zou op de oude voet doorgaan en de IRM's werden voorzien in de InterCity-diensten. Daar waren ze niet echt voor geschikt (qua comfort), maar voor stoptrein/Sprinter-diensten waren ze nog veel minder geschikt (traag optrekken, lange halteringen door de smalle deuren/kleine balkons en hoge instap).

Die koerswijziging werd ingezet door de massale populariteit van de OV-Studentenkaart. NS kreeg hierdoor, op de lange afstanden waar juist de InterCity's voor bedacht waren, te maken met grote hoeveelheden reizigers.

Helaas zijn we daardoor al bijna 30 jaar op lange afstanden overgeleverd aan het matige comfort van VIRM(m), hoewel het wel wat verbeterd is sinds die eerste deelserie. De nieuwe InterCity-treinen zijn er nooit gekomen doordat er ineens IRM's beschikbaar waren. En omdat IRM zo makkelijk te bouwen was, zijn er ook vervolgorders geplaatst.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:35:
[...]

Talbot heeft alleen de IRM 3- en 4-wagenstellen (eerste serie) gebouwd, ook wel bekend als DD-IRM en in het begin gemarket als "RegioRunner" (stond ook met koeienletters op de zijkant).

Die werden later verlengd (de "V" in "VIRM") met een vierde wagen voor de drietjes en twee wagens om van de bestaande viertjes zesjes te maken. Die verlenging werd door Bombardier uitgevoerd die ook de latere series heeft gebouwd (op basis van de mallen van Talbot).
Talbot was op dat tijdstip al overgenomen door Bombardier en vrijwel alle bouw van DD-IRM/VIRM vond plaats in de Talbot fabrieken in Aken. De overname door Bombardier vond al plaats toen de eerste serie DD-IRM werd afgeleverd.
Alleen van de eerste serie 4-tjes werd een type tussenrijtuig (47 rijtuigen) door De Dietrich (nu Alstom) gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:35:
[...]

De fout die NS met IRM maakte, was het veranderen van het einddoel. De stellen waren bedoeld voor een nieuw product in de dienstregeling, de InterRegio. Dat was een product tussen de Stoptrein/Sprinter en de InterCity; massaal vervoer tussen twee nabij gelegen grote stations zonder tussenstop. Denk Nijmegen - Den Bosch zonder stop in Oss of de kleinere stations.
Je gaat hier wel erg makkelijk mee om. IRM en ook DDAR was onderdeel van een zeer uitgebreid plan Rail21.
Treinen zouden AR/IR/IC worden: Dat is van tafel geveegd want dit was niet te financieren omdat er flinke investeringen voor de infra nodig waren, waar geen draagvlak voor was. Dit was dus geen fout van NS, maar een politieke keuze vanuit Den Haag.

[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 17-05-2022 14:21 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 157 Laatste