Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 162 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dergelijke business critical systemen updaten doe je eerst op een testsysteem en je hebt er een fall-back voor. Ik ben nog altijd benieuwd naar de reden waarom dit dan zo hard fout is gegaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maardiweb schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:45:
NS zegt vooralsnog (via intern kanaal) dat de oorzaak in een IT change ligt er dat dus zaken niet goed zijn gegaan bij het updaten van applicaties. Ben benieuwd of dat écht zo is, want lijkt me bijna onmogelijk om zoveel systemen tegelijkertijd om zeep te helpen.
Het is sowieso niet erg handig om midden op de dag een update uit te voeren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 23:33
Mogelijk ontstond pas toeneen situatie waarin de bug kon optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:47
Dat is nog steeds een verklaring van niets, want een change kan nog steeds van alles zijn, maar ik kan wel begrijpen dat NS intern verder ook niets zegt, want voor 99% van de mensen bij NS is het niet boeiend (en ze zitten er ook niet op te wachten dat iemand dat vervolgens op het internet zet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 09:59
Ik mis wel een beetje in alle berichtgeving wat nu je rechten als reiziger zijn als ze je zo volledig in de kou laten staan. Ben zelf mijn vriendin met de auto op gaan halen in Utrecht, maar wat als heel je gezin alleen treint? Kun je dan de taxi nemen of een hotel en dat declareren bij NS? Informatie hieromtrent proberen ze lijkt het bewust zo vaag mogelijk te houden / te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 18:56

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Snuurtje schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:13:
Ik mis wel een beetje in alle berichtgeving wat nu je rechten als reiziger zijn als ze je zo volledig in de kou laten staan. Ben zelf mijn vriendin met de auto op gaan halen in Utrecht, maar wat als heel je gezin alleen treint? Kun je dan de taxi nemen of een hotel en dat declareren bij NS? Informatie hieromtrent proberen ze lijkt het bewust zo vaag mogelijk te houden / te vermijden.
https://www.ns.nl/klanten...rug-reguliere-reizen.html
Vergoedingen worden niet uitbetaald als…
[...]
er sprake was van een bijzonder geval van overmacht, zoals een landelijke stroomstoring.
[...]
Benzinekosten, taxikosten, hotelkosten, kosten van gemist concert zal dus niet behandeld worden.
Wel kunnen ze uit coulance zeggen van: "Hier is een e-ticket code voor een nieuwe retour-rit van A naar B"

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +5 Henk 'm!
AW_Bos schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:18:
[...]

[...]

Benzinekosten, taxikosten, hotelkosten, kosten van gemist concert zal dus niet behandeld worden.
Wel kunnen ze uit coulance zeggen van: "Hier is een e-ticket code voor een nieuwe retour-rit van A naar B"
er sprake was van een bijzonder geval van overmacht, zoals een landelijke stroomstoring.
De rechter veegt dit zo van tafel... de treinen konden rijden, het personeel en alle treinen waren gepland (en waren aanwezig) en stonden in VOS. Enkel de reisinformatie op de borden deed het niet (zichtbaar voor de reiziger).
Ze stopten met rijden omdat ze niet meer konden bijsturen bij vertragingen en personeel moesten herplannen bv...
Valt dit onder overmacht of laksheid van de vervoerder? Dit gaat in ieder geval nog wel een staartje krijgen... ook bij ons als ProRail zijnde (richting NS toe).
Blijkbaar hebben wij een draaiboek liggen om zsm over te schakelen op een pendeldienstregeling mbv het OCCR.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 04-04-2022 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38

DDX

En helemaal als je dan 's avonds roept dat de storing voorbij maar ze geen treinen meer laten rijden en dat je maar tot morgen moet wachten als je thuis wilt komen. (dus een hotel mag gaan boeken?)
Eerst roep je dat er tot 17u niet rijd nou dan ga je nog maar even in de stad rondlopen ofzo waar je bent.
Maar als dan blijkt dat je 's avonds toch niet naar huis kan...

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 09:59
ArcticWolf schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:23:
[...]

[...]

De rechter veegt dit zo van tafel... de treinen konden rijden, het personeel en alle treinen waren gepland (en waren aanwezig) en stonden in VOS. Enkel de reisinformatie op de borden deed het niet (zichtbaar voor de reiziger).
Ze stopten met rijden omdat ze niet meer konden bijsturen bij vertragingen en personeel moesten herplannen bv...
Valt dit onder overmacht of laksheid van de vervoerder? Dit gaat in ieder geval nog wel een staartje krijgen... ook bij ons als ProRail zijnde (richting NS toe).
Blijkbaar hebben wij een draaiboek liggen om zsm over te schakelen op een pendeldienstregeling mbv het OCCR.
Dit inderdaad, het klinkt niet als een geval overmacht, meer eigen schuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

[...]

Dit gaat in ieder geval nog wel een staartje krijgen... ook bij ons als ProRail zijnde (richting NS toe).
En terecht. Voor je het weet ben je als ProRail weer de klos voor een NS fuck up. Zie HSL drama -> ProRail moet opeens ZBO worden 8)7

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Onbekend schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:33:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat nu exact het probleem was.
In de media werd aangegeven dat alle systemen een update nodig hadden. (Ik zou dan meteen denken dat er ergens een bugje zat wat nu zichtbaar is geworden.)
Voor zover ik heb meegkregen lag Donna er uit. En als Donna eruit ligt ben je blind. Donna draait in een Citrix omgeving wat weer hangt aan KPN. Vermoeden is nu dat KPN een probleempje had waar Donna de dupe van is geworden. Inloggen in de systemen was ook voor iedereen een NOGO

[ Voor 4% gewijzigd door NoahAmber op 04-04-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 20:07
Donna is een planningstool voor treinpaden, die wordt niet gebruikt door de bijsturing. Zoals ik eerder al zei waren er problemen met de bijsturingssystemen B@P en B@M (& de infoplus keten maar die is niet essentieel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
AlexFL schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:38:
Donna is een planningstool voor treinpaden, die wordt niet gebruikt door de bijsturing. Zoals ik eerder al zei waren er problemen met de bijsturingssystemen B@P en B@M (& de infoplus keten maar die is niet essentieel).
Dan zal Citrix de oorzaak geweest kunnen zijn. Als niemand kan inloggen kan je ook niet veel doen...Ergo..KPN doe het boetekleed maar aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

Eix

AW_Bos schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:18:
[...]

[...]

Het gaat niet enkel om geld terug bij vertraging, maar vergoedingen conform de Europese Verordening Reizigersrechten. Althans, het alsnog vergoed krijgen van hetgeen de NS eigenlijk verplicht is zelf te organiseren conform die verordening. Denk aan een maaltijd, hotel, alternatief vervoer. En daar zit dus de crux, wat als de NS blijkbaar zoiets heeft van, zoek het uit. :?

Met een beroep op een overmachtsituatie kunnen reizigersrechten toch niet zonder meer in het geheel terzijde geschoven worden?

-edit-
Er is dus verschil tussen 1) gevolgschade (bijv. een gemist concert, in principe geen plicht tot vergoeden), 2) geld terug bij vertraging en 3) het vergoeden van redelijke kosten voor hetgeen NS heeft nagelaten zelf te organiseren (maaltijd, hotel, alternatief vervoer) en/of opnieuw in rekening heeft gebracht (aankoop nieuw geldig ticket).

[ Voor 14% gewijzigd door Eix op 04-04-2022 18:07 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoahAmber schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:32:
[...]

Voor zover ik heb meegkregen lag Donna er uit. En als Donna eruit ligt ben je blind. Donna draait in een Citrix omgeving wat weer hangt aan KPN. Vermoeden is nu dat KPN een probleempje had waar Donna de dupe van is geworden. Inloggen in de systemen was ook voor iedereen een NOGO
Donna werkte gewoon, maar er kwam geen informatie vanuit B@P en B@M naar Donna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:50:
Dergelijke business critical systemen updaten doe je eerst op een testsysteem en je hebt er een fall-back voor. Ik ben nog altijd benieuwd naar de reden waarom dit dan zo hard fout is gegaan.
Aan de ene kant heb je helemaal gelijk. De andere kant is dat ik maar relatief weinig omgevingen gezien die het echt goed voor elkaar hebben. En dan heb ik het over de architectuur, inrichting en het onderhoud. Als de eerste twee dan goed gaan dat er dan op den duur op de derde wordt bezuinigd (want het werkt toch zo goed). Of dat de kennis er (niet meer) is. Of dat de outsourcepartij dingen heeft verkocht die ze niet kunnen (of alleen die twee enigineers die wel echt begrijpen dat er aan de hand is).

Begrijp mij niet verkeerd, de prestaties van de NS en alles eromheen lijken er op te wijzen dat er zaken niet goed geregeld zijn en er moet bijna wel ruimte zijn voor verbetering maar de werkelijkheid is weerbarstig. Ik denk zomaar dat er ergens ook (middle) management zit die liever helemaal geen treinen rijden (dan gaat er in ieder geval helemaal niets mis) dan improviseren.
ArcticWolf schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:59:
[...]

Het is sowieso niet erg handig om midden op de dag een update uit te voeren |:(
Wie zegt dat de update overdag werd uitgevoerd? Soms zijn er zaken die pas na enig gebruik naar voren komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:32
Vast vrijdagmiddag uitgerold. "Als er problemen zijn, zijn jullie maandag de eerste!" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 16:00
NoahAmber schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:40:
[...]

Dan zal Citrix de oorzaak geweest kunnen zijn. Als niemand kan inloggen kan je ook niet veel doen...Ergo..KPN doe het boetekleed maar aan
Wauw jij bent snel met aannames en conclusies :/

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Op nos journaal hadden ze het net over een draadbreuk bij Hooffdorp die de oorzaak zou zijn.
En iemand van de directie van ns gaf aan dat ze ruimhartig zullen zijn bij vergoeding, daarna nieuwslezer dus kosten vervangend vervoer en overnachting kunnen ingediend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Volgens mij was die draadbreuk puur de trigger, niet de echte oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Ik lees het ja, zoals ik op het journaal hoorde leek het over een datakabel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Dit is evident geen overmacht, niet eens vanwege de beroerde afwikkeling maar omdat het computersysteem van de NS dat het begeeft toch echt voor rekening van de NS komt. Dan hadden ze maar beter onderhoud moeten plegen of voor een back-up moeten zorgen.

Overigens heb je op grond van Europese regels gewoon bepaalde rechten als reiziger, waaronder een hotel. Ook bij ‘overmacht’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DDX schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:45:
Ik lees het ja, zoals ik op het journaal hoorde leek het over een datakabel ofzo.
Ja, heel apart die berichtgeving bij NOS

Wat overigens gewoon een pantograaf en de bovenleiding bij Hoofddorp.

https://twitter.com/ovdra...tatus/1510571226053369861

Zowaar op dezelfde plek als waar ik 1,5 week geleden ook strandde met stroomproblemen nadat de pantograaf een enorme bonk gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:59:
[...]

Zowaar op dezelfde plek als waar ik 1,5 week geleden ook strandde met stroomproblemen nadat de pantograaf een enorme bonk gaf.
Op het account van NS online kwamen als eerste de berichten van niet goed werkende CTA’s al om 10:45 binnen. Daar is het blijkbaar zichtbaar voor reizigers begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:47
Commendatore schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:38:
Volgens mij was die draadbreuk puur de trigger, niet de echte oorzaak.
Zoals ik het las was de storing in het systeem er al, maar konden ze doorrijden zolang er niets gebeurde, maar doordat er bij Hoofddorp iets gebeurde liep alles vast omdat ze niet meer konden bijsturen omdat het systeem in storing stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 19:43
Get!em schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:59:
[...]

Bij ons, in België, gebruiken we de bovenleidingsportieken ook om datakabels (glasvezel) omhoog te hangen, maar een probleem op de bovenleiding kan normaal niet leiden tot een probleem op de dataverbinding, of de bovenleidingspalen moesten omver liggen. Bovenleiding hangt langs de binnenkant van de sporen, glasvezel langs de buitenkant van de sporen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arator schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 02:00:
[...]

Bij ons, in België, gebruiken we de bovenleidingsportieken ook om datakabels (glasvezel) omhoog te hangen, maar een probleem op de bovenleiding kan normaal niet leiden tot een probleem op de dataverbinding, of de bovenleidingspalen moesten omver liggen. Bovenleiding hangt langs de binnenkant van de sporen, glasvezel langs de buitenkant van de sporen.
Nee het is dan ook een stom bericht. De bijsturing van die trein zorgde blijkbaar voor een kettingreactie maar heeft niks met het probleem zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 20:07
Transportman schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:02:
[...]

Zoals ik het las was de storing in het systeem er al, maar konden ze doorrijden zolang er niets gebeurde, maar doordat er bij Hoofddorp iets gebeurde liep alles vast omdat ze niet meer konden bijsturen omdat het systeem in storing stond.
Dit idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameraadpjotr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 07:59
Arator schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:43:
[...]

Dat is niet alleen de ziekte van NS. Ook NMBS is ziek in datzelfde bedje. Blijkbaar het takenpakket van NMBS is het inplannen en laten rijden van treinen tussen Belgische steden. Dat er dan mensen meerijden, en zelfs voor betalen, is een handige bijkomstigheid.
...
Geen bijkomstigheid, een vervelende bijzaak van het laten rijden van treinen.

Allez, volgens Infrabel is het laten rijden van treinen een vervelende bijzaak van het bezitten van een spoorwegnet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 20:22
Ach, vraag de gemiddelde systeembeheerder wat 'ie het vervelendst aan z'n werk vindt.. Grote kans dat 'ie 'gebruikers' zal antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

anboni schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:23:
Ach, vraag de gemiddelde systeembeheerder wat 'ie het vervelendst aan z'n werk vindt.. Grote kans dat 'ie 'gebruikers' zal antwoorden.
Managers net even meer. :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
anboni schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:23:
Ja, inderdaad, ik ben systeembeheerder en users zijn (uitzonderingen daargelaten) het vervelendste aspect van IT.

Te vaak een gevalletje van PICNIC (Problem in Chair, Not in Computer) en PEBCAK (Problem Exists Between Chair and Keyboard).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De NS wil dat in 2040 op stations geen afval meer zal zijn, en zet nu de eerste stap daartoe:
De NS gaat vanaf september op de vijf grootste treinstations automaten neerzetten voor het inleveren van plastic statiegeldflesjes. Op de centraal stations van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven komen voor het einde van het jaar zeventien automaten te staan, meldt het spoorbedrijf donderdag.

Volgens de NS kunnen op die manier jaarlijks zeker tien miljoen flesjes worden ingezameld.

Reizigers krijgen door een QR-code te scannen via een app op hun smartphone vrijwel meteen 15 cent statiegeld op hun rekening gestort. Het spoorbedrijf wil uiteindelijk op vijftig stations zogenoemde inlevermachines plaatsen. In 2023 worden ze op nog eens zeventien locaties neergezet.

De NS zegt met het initiatief een bijdrage te willen leveren "aan het terugdringen van afval op stations en de wettelijke verplichting van producenten en importeurs van verpakkingen om 90 procent van de petflessen in Nederland opnieuw te gebruiken".

In 2040 wil het bedrijf alle treinstations "afvalvrij" hebben. Vanaf eind dit jaar is het ook mogelijk drankblikjes in te leveren bij de inlevermachines op de stations.

Met ingang van 31 december wordt namelijk ook op blikjes statiegeld ingevoerd. Voor flesjes is dat sinds juli vorig jaar al het geval. Momenteel is het onder meer bij supermarkten en tankstations mogelijk plastic flesjes in te leveren voor statiegeld.
Bron: Grote NS-stations krijgen inlevermachines voor statiegeldflesjes

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 09:10
wildhagen schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:36:
De NS wil dat in 2040 op stations geen afval meer zal zijn, en zet nu de eerste stap daartoe:

[...]

Bron: Grote NS-stations krijgen inlevermachines voor statiegeldflesjes
Mooi gebaar maar de NS doet hier weinig anders dan een statiegeldautomaat op een andere plek zetten. Het flesje blijft nog steeds een statiegeldflesje, en tis aan de gebruiker om die wel of niet voor een paar cent in te wisselen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In 2040 wil het bedrijf alle treinstations "afvalvrij" hebben.
Wat bedoelen ze hiermee? Dat afvalbakken op stations overbodig zijn? Lijkt me meer een totaal ongepaste besparingsmaatregel.
Of willen ze Britsh Rail achterna? Daar zijn al sinds jaar en dag geen afvalbakken op stations vanwege de angst van terroristische aanslagen. Er lopen dan wel mensen rond om te vegen en afval op te ruimen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48
mk1992 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:29:
[...]

Mooi gebaar maar de NS doet hier weinig anders dan een statiegeldautomaat op een andere plek zetten. Het flesje blijft nog steeds een statiegeldflesje, en tis aan de gebruiker om die wel of niet voor een paar cent in te wisselen.
Daar heb je helemaal gelijk aan. Ik vermoed dat de meeste flesjes die nu wel netjes in de prullenbak verdwijnen straks in deze automaten eindigen, maar of het daadwerkelijk zwerfafval gaat beperken....

Het zou de NS sieren als ze een goededoelen knop op die automaten gaan maken, als ik voor 15 cent een QR moet scannen met een speciale app op mijn telefoon... Druk ik persoonlijk liever op een knop om een goeddoel te helpen.

[ Voor 0% gewijzigd door St00mwals op 07-04-2022 10:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 22:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Maasluip schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:46:
[...]

Wat bedoelen ze hiermee? Dat afvalbakken op stations overbodig zijn? Lijkt me meer een totaal ongepaste besparingsmaatregel.
Dat letterlijke afvalbakken overbodig zijn maar dat men in plaats daarvan voor alles recyclebakken heeft. Oud papier voor de koffiebekers en broodzakjes, plastic voor de drinkflesjes, gft voor de bananenschillen enzovoort. Zeer ongepast natuurlijk 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gescheiden afvalbakken zijn er toch al jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Maasluip schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:48:
Op een paar stations denk ik. Hier in het oosten nog niet gezien.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19-09 10:55
Hangt dat niet van de gemeente/lokale afvalverwerker af?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Er lijkt de laatste tijd wel veel mis met de reisinformatievoorziening vanuit NS zeg :/

Via rijdendetreinen zie ik net dat er sinds 16:04 een wisselstoring is tussen Hengelo en Enschede en dat er geen treinen rijden. In de NS reisplanner zie je inderdaad geen treinen, maar de storing staat nog altijd niet in het overzicht. Kwalijke zaak.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:52
Maasluip schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:48:
Om vervolgens het personeel (dat die afvalbakken moet onderhouden) een karretje te geven waar slechts ruimte is voor 1 zak.

Beland het alsnog op 1 grote hoop 8)7

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Migrator schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:40:
Er lijkt de laatste tijd wel veel mis met de reisinformatievoorziening vanuit NS zeg :/

Via rijdendetreinen zie ik net dat er sinds 16:04 een wisselstoring is tussen Hengelo en Enschede en dat er geen treinen rijden. In de NS reisplanner zie je inderdaad geen treinen, maar de storing staat nog altijd niet in het overzicht. Kwalijke zaak.
Daar stond ie wel, heb er nu last van zeg maar. Maar inderdaad weer weg.

Maar alle vertrekstaten zijn ook weer foetsie. En er blijven hier overal weer treinen staan ipv vertrekken. Het gaat weer fijn...

Trein posities zijn ook weg zie ik. Ergens weer een bitje omgedonderd of zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 12-04-2022 16:51 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Oh jee. Ik moet zometeen ook van Enschede naar Deventer... bus zal stampvol zitten en dan is het hopen dat het vanaf Hengelo wel rijdt. Ik ga zonder hoop aan mijn reis beginnen, dan kan het alleen meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flhD16G8gW3rRqY0N0YEgz-0hhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lwj17IY04GkAeiWUS7KwSOkH.jpg?f=fotoalbum_large

Ben nu in Hengelo. Eens kijken hoe we naar Enschede gaan.

Edit:niet dus, geen bussen, geen personeel om wat te vragen...

[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 12-04-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@Bastien de lijnbussen rijden wel, als je er in past. Zit nu in lijn 9 naar Sorry, bus is vol. en we zijn al twee haltes voorbijgereden waar ~40 man in totaal stond te wachten... Vanaf het station maak je wel een betere kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Blauwnet lijkt soms wel te rijden. Komt zojuist een trein uit Enschede naar Zwolle aan. Staat ook op het bord om 17.22 naar Enschede, met vertraging natuurlijk.

Nou ja, zinloos wachten dan maar. Bus schiet ook niet op gezien buiten het station.

Maar het lijkt er te gaan rijden volgens de omroep als ik het goed heb verstaan. De omroep op het station lijkt steeds zachter te worden, handig voor slechthorende mensen.
Migrator schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:15:
@Bastien de lijnbussen rijden wel, als je er in past. Zit nu in lijn 9 naar Sorry, bus is vol. en we zijn al twee haltes voorbijgereden waar ~40 man in totaal stond te wachten... Vanaf het station maak je wel een betere kans.
Trein van 17.24 in Hengelo nog gehaald?

[ Voor 31% gewijzigd door Bastien op 12-04-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Zowaar ja, gelukkig was de storing dus alweer verholpen. :)

En nu is er een seinstoring tussen Hgl en Es :X

[ Voor 30% gewijzigd door Migrator op 12-04-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ben er klaar mee, ga wel lopen. Fucking amateurs.

Enige nuance : storing kan gebeuren, twee na elkaar... mwah. Maar het totale gebrek aan zinnige communicatie, aangeven dat het met dan een uur vertraging oplevert zonder enig uitzicht op wanneer je als reiziger verder kunt... Geen respect voor.

En vervolgens moet je er zelf als reiziger achter komen dat er dus op een gegeven moment tvv is. Die bussen staan vervolgens ergens, maar alle reizigers heel ergens anders. Geen personeel te zien die eea coördineert. En natuurlijk geen omroep voor de zoekende en wachtende reizigers.

Het wordt er niet beter op bij NS.

[ Voor 85% gewijzigd door Bastien op 12-04-2022 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:12
https://www.spoorpro.nl/s...ct-delft-campus-schiedam/
Het is hoogst onzeker dat er vanaf eind 2024 een vijfde en een zesde sprinter per uur zal gaan rijden op het traject tussen Rotterdam en Den Haag. Knelpunten in de baanstabiliteit op de spoorlijn Delft Campus-Schiedam zorgen waarschijnlijk voor behoorlijke vertraging in de uitbreiding van het spoorboekje. Dat valt te lezen in een voortgangsrapportage van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer die staatssecretaris Vivianne Heijnen met de Tweede Kamer heeft gedeeld.
Ik kan helaas niet de rest van het artikel lezen, maar interessant is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
handoff schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:21:
https://www.spoorpro.nl/s...ct-delft-campus-schiedam/

[...]

Ik kan helaas niet de rest van het artikel lezen, maar interessant is het wel.
Het landelijk onderzoek op het gebied van baanstabiliteit wordt door ProRail
voortgezet. Naar verwachting zijn aanvullende maatregelen nodig om verhoging van
treinfrequenties te faciliteren. Voor PHS geeft dit een belangrijk risico voor de eind
2024 voorziene extra sprinters tussen Den Haag en Rotterdam. De kans dat
maatregelen noodzakelijk zijn neemt toe. Voor de zomer blijkt welke keuzes
gemaakt moeten worden en of de mijlpaal te handhaven blijft
Veel meer staat er niet over in. Wat mij ook opvalt: er wordt gesproken over een 80-weekse buitendienststelling op Emmerich-Oberhausen tbv het derde spoor. Het zou dan gaan om de periode november 2024 tot mei 2026 :o

https://www.tweedekamer.n...7e-40cc-b032-5bf8ccfb5989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17
dennistd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:00:
[...]

[...]

Veel meer staat er niet over in. Wat mij ook opvalt: er wordt gesproken over een 80-weekse buitendienststelling op Emmerich-Oberhausen tbv het derde spoor. Het zou dan gaan om de periode november 2024 tot mei 2026 :o

https://www.tweedekamer.n...7e-40cc-b032-5bf8ccfb5989
In de brief staat nog:
Risico: Baanlichaam Delft Zuid – Schiedam, waaraan door het project niet gewerkt wordt, maar bij rijden PHS dienstregeling belast wordt met extra treinen, is onvoldoende sterk om frequentie verhoging toe te laten.
Beheersmaatregelen: Onderzoek naar kosten en planning van versterkingsmaatregelen. Monitoring: Er zijn vanaf week 19 waterspanningsmeters geplaatst om de 0-situatie en de situatie met de ROSA lijnvoering te monitoren.
Ontwikkeling:
Stabiel
Aangezien hij bovenaan het lijstje met 3 toprisico's staat zal hij denk ik het hoogst scoren. Ik vraag me af hoe Spoorpro vervolgens hier 'hoogst onzeker' uit leest. Het risico bestaat al langer (zou dus al eerder gerapporteerd moeten zijn) en in de planning wordt gewoon nog 2024 (dienstregeling 2025) gerapporteerd. Er zijn wel meer risico's zoals emplacement Den Haag CS, en de vele werkzaamheden tegelijkertijd binnen hetzelfde gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 07:20

Nog jaren vieze dieseltreinen tussen Roermond en Nijmegen

Er zullen nog jaren vieze dieseltreinen rijden tussen Roermond en Nijmegen. De geplande elektrificatie van de spoorlijn is uitgesteld. Er is geen bouwer te vinden die het project wil doen nu de prijzen van grondstoffen zoals staal, koper en hout enorm gestegen zijn.

"Daarom ziet ProRail geen andere mogelijkheid dan de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie van de Maaslijn in de huidige vorm in te trekken en deze opnieuw vorm te geven", laat de Limburgse D66-gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels weten bij 1Limburg.

In Nederland rijdt nog een aantal dieseltreinen, vooral in het noorden van het land, Gelderland en in Limburg. Gezien de milieuvervuiling maar ook door de storingsgevoeligheid wil ProRail daar eigenlijk van af. De Maaslijn was nu aan de beurt. Het spoorwegtraject tussen Roermond en Nijmegen zou volgens de planning voor eind december 2024 worden geëlektrificeerd en gedeeltelijk verdubbeld.
Uitstel, geen afstel

Het hele project wordt nu op de lange baan geschoven. Anderhalve week geleden maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur al bekend dat de beoogde einddatum van eind 2024 niet meer haalbaar was. Daar komt nu de intrekking van de aanbesteding bovenop.

Aannemers vinden de risico's in tijd en geld op dit moment te groot en dus onverantwoord, aldus Van Gaans. Tijdens de coronapandemie stegen de prijzen van de grondstoffen al, door de oorlog in Oekraïne zijn ze nog verder gestegen.

Uitstel betekent geen afstel, benadrukt de Limburgse gedeputeerde. In juni komen alle betrokken partijen weer bij elkaar om de situatie te bespreken. ProRail gaat ook door met "overige werkzaamheden", zoals grondverwerving.

Voor de passagiers is het slecht nieuws. "Samen met de andere partners betreuren wij het ten zeerste dat de reizigers van de Maaslijn langer moeten wachten op de benodigde verbetering. Tegelijk willen we transparant en realistisch blijven over de verwachtingen", zegt gedeputeerde Van Gaans.

nos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Hoe staat het eigenlijk met de Arriva aanbesteding voor de driedelige FLIRT die daar zou komen te rijden?

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 21-04-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die zijn besteld bij Stadler met de bedoeling ze te leveren als de elektrificatie klaar was in 2024. Dat zal nu ook wel op de lange baan geschoven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CenturyStorm
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-03-2023
Oei. Dan hadden ze beter die batterijtreinen van Stadler kunnen bestellen. Scheelt weer in de aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
CenturyStorm schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:44:
Oei. Dan hadden ze beter die batterijtreinen van Stadler kunnen bestellen. Scheelt weer in de aanleg.
De WINK leasen zou wel een beter alternatief zijn, als het erg lang zou duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Houden die batterijtreinen het zo lang vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
handoff schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:39:
Houden die batterijtreinen het zo lang vol?
Ja hoor! Zelfs met 185 kilometer:
https://www.treinenweb.nl...us-van-185-kilometer.html

Ik heb vernomen dat de WINK-treinen op één volle lading ook op batterijen konden rijden naar Harlingen - Leeuwarden v.v.

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 21-04-2022 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 18-09 10:44

mambo No5

Bad Apple?

Kom je er dan wel mee weg om te laden tijdens de stationementen in Nijmegen, Venlo en Roermond qua laadcapaciteit van de bovenleiding bij een stilstaande trein? Leuk dat een wink een dergelijke afstand haalt, maar als je vervolgens ergens halverwege de dienst alsnog met lege accu's komt te staan schiet je er sect weinig mee op. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er wordt meer gedaan dan alleen elektrificeren, op een aantal plekken wordt ook meer spoor aangelegd. Daarbij heeft de WINK die in Nederland rijdt maar een kleine accu en kan maar 18 km op een accu rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
AW_Bos schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:51:
[...]

Ja hoor! Zelfs met 185 kilometer:
https://www.treinenweb.nl...us-van-185-kilometer.html

Ik heb vernomen dat de WINK-treinen op één volle lading ook op batterijen konden rijden naar Harlingen - Leeuwarden v.v.
Zelfs 224 km als je max. 80 km/h rijdt, niet tussendoor stopt, maar dat is gemeten tot wanneer de trein er daadwerkelijk mee ophoudt. Dat kan je dus niet gebruiken in een dienstregeling.

Accutreinen zijn m.i. vooral geschikt wanneer een trein voor een deel (snel) onder de draad rijdt, en een deel op een 'branch' met lagere maximumsnelheid. Bijvoorbeeld de Kippenlijn of de Veenendaallijn, ware het niet dat die nu al geëlektrificeerd zijn.

Het netwerk in Groningen vind ik ook nog een redelijke kandidaat. Als je Zuidbroek - Sauwerd zou elektrificeren, kan je op het centrale stuk opladen. Op dat centrale stuk rijdt 4x per uur een trein, dus daar zal de terugverdientijd van de bovenleiding een stuk beter zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• handoff
https://www.nu.nl/economi...-staking-op-schiphol.html

Het wordt tijd dat er serieus geïnvesteerd wordt in internationale treinverbindingen, want mensen zijn ook gewoon bereid om met de trein op vakantie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 16:32
Ligt het eigenlijk aan mij of kom ik tegenwoordig bijna geen enkele trein meer tegen waarin OBIS het doet? Ik zie ook steeds vaker kapotte CTA’s op perrons. Zijn de systemen bij NS langdurig aan het haperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Dat is helaas puur toeval vrees ik. Er is geen algeheel issue momenteel. Echter bij hardwareproblemen is helaas de levertijd voor nieuwe onderdelen behoorlijk lang, dus daardoor kunnen treinen bij een defect langer door blijven rijden dan wenselijk.
Doen de schermen het helemaal niet, of worden alleen de reclamevideos getoond, of zie je alleen een trein op een brug/in het riet/in het bos of een vergelijkbare statische afbeelding?

[ Voor 25% gewijzigd door EDIT op 28-04-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik heb zelf begrepen dat er een aanpassing aan de achterliggende techniek achter OBIS, het systeem waar alle data vandaan komt, doorgevoerd is. (andere API endpoint?) en dat OBIS daarom deze periode een update krijgt. Ik heb de afgelopen week op OBIS ook enkel maar NS-advertorials gezien, over onder meer Koningsdag.

Ook het RIS systeem van de SLT schijnt hierdoor niet altijd actuele aansluitings informatie te tonen.

Nu ik het toch over SLT heb, de NS wil in de toekomst de SLT mogelijk ook voorzien van OBIS. Beter dan dat ouwe afwijkende systeem uit 2006 waarvan de fabrikant inmiddels ook nog eens failliet is. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door AW_Bos op 28-04-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Dat is enkel een wijziging van een onderliggend systeem. Het enige issue is dat de SLTs even geen overstapinformatie tonen omdat die nog geen aansluiting hebben op het nieuwe systeem. De overige reisinformatie (inclusief die van de SLT) zou geen verschil moeten laten zien.
Hooguit een verschil dat op kan vallen met de oude situatie is dat de overstapinformatie in de treinen nu bij de intercity's die in de lijst staan van mogenlijke overstappen ook de eindbestemming toont van de trein, in plaats van alleen één grotere bestemming langs de route.

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 28-04-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik heb nog nooit met de Nightjet gereisd, en eens moet de eerste keer zijn.
Wat maakt die Sparschiene nou zo goedkoop? En werkt dat gemakkelijk? Voor zover ik zie is het enige wat ik nodig heb een App op mijn telefoon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9SRa92JTKia9Oo-79xcuQSy4nM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sz8510L4b7yFCYb59diJZMjl.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 29-04-2022 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
AW_Bos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 00:14:
Wat maakt die Sparschiene nou zo goedkoop? En werkt dat gemakkelijk? Voor zover ik zie is het enige wat ik nodig heb een App op mijn telefoon?

[Afbeelding]
De Sparschiene is gewoon de Oostenrijkse variant van de Duitse Sparpreis. Je levert in op flexibiliteit (gebonden aan één bepaalde trein en niet of tegen slechtere voorwaarden kunnen annuleren. Voordeel qua prijs is dan wel weer erg groot soms, dat is de afweging die je moet maken.

Volgens mij kan het ook gewoon zonder app met een PDF'je dat je print trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dennistd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 04:12:
Toevallig afgelopen weekend vanuit Zwitserland gereisd met de nightjet en ik kon de pdf niet meer printen, maar dat was geen probleem in mijn geval.

Officieel moet je die pdf inderdaad printen.

Andere vraag, weet iemand wat er gebeurt is met de .51 trein vanaf Arnhem Centraal richting Rotterdam (via Schiphol)? Na koningsdag was (zo lijkt het) die opeens uit de dienstregeling verdwenen, vervelend, want die was ideaal voor mij.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
Rijdt tijdelijk niet door geplande werkzaamheden. Vanaf woensdag weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
dennistd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 04:12:
[...]

De Sparschiene is gewoon de Oostenrijkse variant van de Duitse Sparpreis. Je levert in op flexibiliteit (gebonden aan één bepaalde trein en niet of tegen slechtere voorwaarden kunnen annuleren. Voordeel qua prijs is dan wel weer erg groot soms, dat is de afweging die je moet maken.

Dus als je na het reizen met de NightJet metern Sparschiene een aansluitende EC-trein hebt, en je aansluiting is vertraagd, dan heb je dus een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voraverim
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
AW_Bos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 00:14:

[Afbeelding]
Is de Sparschiene een stoel of een couchette? Toen ik keek was een Sparschiene + couchette toeslag ongeveer net zo duur als een couchette Comfort ticket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
voraverim schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:06:
[...]

Is de Sparschiene een stoel of een couchette? Toen ik keek was een Sparschiene + couchette toeslag ongeveer net zo duur als een couchette Comfort ticket.
Slaapcabine (Single) in Nightjet ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 29-04-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 16:32
EDIT schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:42:
Dat is helaas puur toeval vrees ik. Er is geen algeheel issue momenteel. Echter bij hardwareproblemen is helaas de levertijd voor nieuwe onderdelen behoorlijk lang, dus daardoor kunnen treinen bij een defect langer door blijven rijden dan wenselijk.
Doen de schermen het helemaal niet, of worden alleen de reclamevideos getoond, of zie je alleen een trein op een brug/in het riet/in het bos of een vergelijkbare statische afbeelding?
Ze staan dan inderdaad op weilandmodus (met FLIRTs die op één scherm inderdaad reclame tonen maar geen reisinformatie). Voor wat betreft CTA’s: op station Tilburg is er eentje op spoor 3 die al maandenlang op zwart staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Ah, FLIRTs rondom Tilburg. Ja, dan heb je precies de goede combi te pakken inderdaad, helaas. Die hoor ik vaak voorbijkomen als problematisch. Blijkbaar zit er iets geks in die regio, waardoor op delen van de trajecten in die regio er geen of foutieve reisinfo getoond kan worden.
Maar goed nieuws: de bug is hopelijk gevonden, en men is momenteel bezig om de fix te testen op een aantal FLIRTs. Als dat succesvol is, dan wordt het over de hele vloot uitgerold. Hopelijk zie je dus snel verbetering!

Voor defecte CTAs geldt helaas hetzelfde als voor de andere hardwareonderelen. Extreem lange levertijden momenteel. Hopelijk wordt die snel door ProRail weer gerepareerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:48
Ik zie dit topic voorbijkomen op de homepage en dat bracht me op het idee om een vraag te stellen die me al langer bezighoudt. Meer dan 1,5 jaar lang reis ik regelmatig met sprinters van het type SLT tussen Leiden en A'dam. Het valt me op dat de geautomatiseerde vrouwelijke omroepstem (wat is eigenlijk de officiële naam daarvoor?) al die tijd beroerd werkt: zinnen worden afgebroken, zodat zelfs stationsnamen soms wegvallen. Al die tijd is er niks aan gedaan en daar erger ik me er nogal aan, haha. Wil de NS zelfs contacten. Is dit toeval of een geïsoleerd probleem dat slechts in enkele sprinters voorkomt, of speelt dit breder? Is dit omroepsysteem niet zo makkelijk te fixen als het lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Eerst heette de automatische omroepstem Jasmijn, en nu Thessa geloof ik.
Thessa klinkt echt beter dan de andere. Die had het over 'Alphen Adderijn' en Wijchen zoals je het schrijft. En laat ik maar niks zeggen over het 'uitsteppen'. Thessa kan het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

Eix

AW_Bos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:58:
[...]

Dus als je na het reizen met de NightJet metern Sparschiene een aansluitende EC-trein hebt, en je aansluiting is vertraagd, dan heb je dus een probleem?
Ligt er maar net aan. Als die EC onderdeel is van hetzelfde Sparschiene-ticket dan is het in de regel geen probleem om bij vertraging de volgende aansluitende trein te nemen. Tenzij bijvoorbeeld die volgende trein verplicht moet worden gereserveerd. Andersom als die EC een enorme vertraging heeft hoef je daar ook geen uren op te gaan wortel schieten en mag je normaliter de reis met een andere trein voortzetten. Zo vervalt in Duitsland de zgn. ‘Zugbindung’ bij een verwachte aankomstvertraging van 20 minuten of meer.

Vervelend kan het met name worden als je een reis opknipt over verschillende tickets. En dan specifiek als je voor die EC een niet-flexibel ticket koopt dat dus los staat van de voorgaande verbinding. Idem trouwens als je de Nightjet boekt en nog een aparte treinreis naar het opstap-station maakt op een apart ticket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Randfiguur schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:44:
Ik zie dit topic voorbijkomen op de homepage en dat bracht me op het idee om een vraag te stellen die me al langer bezighoudt. Meer dan 1,5 jaar lang reis ik regelmatig met sprinters van het type SLT tussen Leiden en A'dam. Het valt me op dat de geautomatiseerde vrouwelijke omroepstem (wat is eigenlijk de officiële naam daarvoor?) al die tijd beroerd werkt: zinnen worden afgebroken, zodat zelfs stationsnamen soms wegvallen. Al die tijd is er niks aan gedaan en daar erger ik me er nogal aan, haha. Wil de NS zelfs contacten. Is dit toeval of een geïsoleerd probleem dat slechts in enkele sprinters voorkomt, of speelt dit breder? Is dit omroepsysteem niet zo makkelijk te fixen als het lijkt?
Tussen Amsterdam en Leiden rijdt er voor zover ik weet SNG. Daarin zit inderdaad een bekend issue dat woorden afgekapt worden. Het was een heel stuk erger in het begin, dus in dat opzicht is het huidige gedrag al een hele verbetering, maar het issue is helaas nog altijd niet volledig opgelost. Geen idee overigens wat de status daarvan is, maar het is zeker een bekend probleem.
Het updaten van het reisinformatiesysteem is overigens niet zo eenvoudig als het lijkt. Het OBIS platform is namelijk veel meer dan enkel de reisinformatie, dus men kan niet zomaar dingen wijzigen en elke wijziging moet uitgebreid getest worden. Er komt binnenkort wel een update aan voor SNG met een heel pakket aan verbeteringen, maar ik weet niet of dit issue daar ook bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 19:43
AW_Bos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:02:
Eerst heette de automatische omroepstem Jasmijn, en nu Thessa geloof ik.
In België heet ze Emma. En de nieuwe vertrekprocedure heet Linda. Op den duur zou je denken dat de spoorwegen nog een mannenbastion is, en dat de werknemers iets te kort komen :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:19:
[...]
Er komt binnenkort wel een update aan voor SNG met een heel pakket aan verbeteringen, maar ik weet niet of dit issue daar ook bij zit.
Ik ben benieuwd. Ook een softwareupdate voor de pijnbankjes? :+ B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:19:
[...]

Tussen Amsterdam en Leiden rijdt er voor zover ik weet SNG. Daarin zit inderdaad een bekend issue dat woorden afgekapt worden. Het was een heel stuk erger in het begin, dus in dat opzicht is het huidige gedrag al een hele verbetering, maar het issue is helaas nog altijd niet volledig opgelost. Geen idee overigens wat de status daarvan is, maar het is zeker een bekend probleem.
Het updaten van het reisinformatiesysteem is overigens niet zo eenvoudig als het lijkt. Het OBIS platform is namelijk veel meer dan enkel de reisinformatie, dus men kan niet zomaar dingen wijzigen en elke wijziging moet uitgebreid getest worden. Er komt binnenkort wel een update aan voor SNG met een heel pakket aan verbeteringen, maar ik weet niet of dit issue daar ook bij zit.
Ook op de trein software zelf? Komt nu nog regelmatig voor dat de sprinter (SNG op Zwolle - Utrecht) een paar minuten langer blijft staan omdat er weer iets mis is, met "iets" :X Je kan er bijna standaard 5 minuten bij optellen, zo vaak is er weer iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:57:
[...]

Ook op de trein software zelf? Komt nu nog regelmatig voor dat de sprinter (SNG op Zwolle - Utrecht) een paar minuten langer blijft staan omdat er weer iets mis is, met "iets" :X Je kan er bijna standaard 5 minuten bij optellen, zo vaak is er weer iets mis.
Geen idee, ik weet alleen van één van de fixes in de reisinformatie, waardoor deze een hogere beschikbaarheid zou moeten hebben.
Wel heel apart om te horen dat er zoveel problemen zijn. Ik rij behoorlijk wat SNG, maar ik ken zelf eigenlijk geen echte problemen meer met de treinen. Natuurlijk gaat er wel eens wat kapot (bijvoorbeeld een toilet dat dat verstopt zit, of een deur die afgesloten is, net als bij al het andere materieel), maar ik kan nou niet zeggen dat SNG veel minder betrouwbaar is.
Natuurlijk anekdotisch bewijs, maar de laatste keer dat ik echt een issue had met de SNG was vlak na introductie in 2018/2019, en dat probleem is inmiddels alweer een paar jaar terug opgelost met een update.

Weet je toevallig wat er dan telkens mis zou gaan? Ik rij af en toe ook die lijn, maar ik kan mij niet herinneren dat ik specifiek daar problemen heb gehad met dat materieel. Ik kom er aankomende week weer, dus wellicht dan :P

[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 29-04-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Met al die drukte op Schiphol, zou Eurostar goede zaken doen als ze alle low cost vluchten naar Londen (zo'n 18 als ik goed heb geteld) vervangen door 3 vroege ritjes naar Londen. Nu rijdt er helaas geen trein in de ochtend naar Londen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 10:06
Het was gisteren goed druk (chaotisch) tussen GVC en Ledn/Shl.. Gestrande trein was oorzaak dat sprinters niet tot nauwelijks reden of uitvallen, en heel soms een intercity.
Vreemde vind ik wel dat sommige sprinters wel op de borden stonden, maar echt kort voor vertrektijd toch weer geannuleerd werden. Uiteindelijk wel naar Ledn beland, maar met de lijnbus naar de eindbestemming omdat het niet heel erg op schoot..

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:16:
[...]

Geen idee, ik weet alleen van één van de fixes in de reisinformatie, waardoor deze een hogere beschikbaarheid zou moeten hebben.
Wel heel apart om te horen dat er zoveel problemen zijn. Ik rij behoorlijk wat SNG, maar ik ken zelf eigenlijk geen echte problemen meer met de treinen. Natuurlijk gaat er wel eens wat kapot (bijvoorbeeld een toilet dat dat verstopt zit, of een deur die afgesloten is, net als bij al het andere materieel), maar ik kan nou niet zeggen dat SNG veel minder betrouwbaar is.
Natuurlijk anekdotisch bewijs, maar de laatste keer dat ik echt een issue had met de SNG was vlak na introductie in 2018/2019, en dat probleem is inmiddels alweer een paar jaar terug opgelost met een update.

Weet je toevallig wat er dan telkens mis zou gaan? Ik rij af en toe ook die lijn, maar ik kan mij niet herinneren dat ik specifiek daar problemen heb gehad met dat materieel. Ik kom er aankomende week weer, dus wellicht dan :P
Heb het idee dat het een probleem is met de remmen(test), maar dat is puur op het geluid afgaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:24
TUI gaat vanaf 25 mei een aantal keer per maand met een nachttrein naar Kopenhagen, Praag, Wenen, Venetië, Milaan en Florence rijden. Daarvoor gaat de reisorganisatie een samenwerking aan met GreenCityTrip, dat sinds oktober vorig jaar nachttreinen aanbiedt vanuit Nederland. De treinen vertrekken vanuit Amsterdam en Utrecht.
[...]
Als ze het een beetje als mini-cruise kunnen verkopen zou het nog wel aan kunnen slaan. Je bent wel serieus lang onderweg dus voor even heen-en-weer vluchten is het niet echt een vervanging.

Verder zal het lastig worden om op prijs te concurreren. In het vliegtuig zit je maar 2 uur naast je zwetende buurman. In zo'n trein ruim 12 uur. Dus om hetzelfde comfortgevoel te halen moet je wat meer luxe aanbieden.

[ Voor 14% gewijzigd door LordSinclair op 03-05-2022 09:58 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit is gewoon TUI die kaartjes van GreenCityTrip gaat verkopen. Je krijgt een nachttrein met couchette (en dat is de premium klasse).
Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar het is geen treinrit die langs Kopenhagen, Praag, Wenen, Venetië, Milaan en Florence rijdt. Het zijn nachttreinen naar die bestemmingen. GreenCityTrip verkoopt dit als een pakketreis, trein + een aantal overnachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
ArcticWolf schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Heb het idee dat het een probleem is met de remmen(test), maar dat is puur op het geluid afgaande.
Vreemd. Ik kan mij niet heugen wanneer voor de laatste keer bij mij er iets mis is gegaan met de remtest. In de regio randstad (het gebied waar ik voornamelijk op de SNG zit) rijden we in alle mogelijk samenstellingen van 3 tot en met 12 bakken, en ik doe eigenlijk altijd even de remtest (zelfs als het niet verplicht is), maar dat gaat eigenlijk altijd goed. Het zal vast ook wel eens mis gaan (er worden tenslotte dagelijks een hele hoop remtests gedaan), maar dat het zo vaak mis gaat daar op Zwolle - Utrecht is gewoon raar. Ik heb er geen verklaring voor ben ik bang.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 03-05-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

LordSinclair schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:56:
Als ze het een beetje als mini-cruise kunnen verkopen zou het nog wel aan kunnen slaan. Je bent wel serieus lang onderweg dus voor even heen-en-weer vluchten is het niet echt een vervanging.

Verder zal het lastig worden om op prijs te concurreren. In het vliegtuig zit je maar 2 uur naast je zwetende buurman. In zo'n trein ruim 12 uur. Dus om hetzelfde comfortgevoel te halen moet je wat meer luxe aanbieden.
Ik weet niet of je het concept 'nachttrein' kent. De bedoeling is dat je instapt. Eventueel nog wat eet en drinkt, en dan in bed kruipt. 's Morgens kan je douchen, aankleden, ontbijten en dan ben je op de plaats van bestemming.
Voor mji was de nachttrein jarenlang de enige reële mogelijkheid om een weekeind bij mijn Zwitserse vriendin door te brengen, zonder dat ik vrijdags vroeger van m'n werk weg moest of 's maandags later moest beginnen. Ik weet niet wat TUI voor prijzen verlangt, ik vind 100 euro enkele reis zo'n beetje de pijngrens.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Varienaja schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:20:
[...]

Ik weet niet of je het concept 'nachttrein' kent. De bedoeling is dat je instapt. Eventueel nog wat eet en drinkt, en dan in bed kruipt. 's Morgens kan je douchen, aankleden, ontbijten en dan ben je op de plaats van bestemming.
Mijn ervaring is anders. Ik heb ervaring met de "oude" couchettes. Dat is instappen in een afgeleefd coupe waar in de loop van de nacht andere reizigers bij in stapte en of uit stapte. Douchen was niet mogelijk en de WC was een standaard (ranzige) trein WC die soms gewoon goed vol zat.. :X
Verder was het veel stil staan op lawaaierige en/of verlichte plekken waardoor je amper aan slapen toe kwam.

Als je met een eigen gezelschap een heel coupe krijgt is het al een stuk relaxter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

LordSinclair schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Mijn ervaring is anders. Ik heb ervaring met de "oude" couchettes. Dat is instappen in een afgeleefd coupe waar in de loop van de nacht andere reizigers bij in stapte en of uit stapte. Douchen was niet mogelijk en de WC was een standaard (ranzige) trein WC die soms gewoon goed vol zat.. :X
Verder was het veel stil staan op lawaaierige en/of verlichte plekken waardoor je amper aan slapen toe kwam.
Hebben we het over de jaren 60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14
ago schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Ik herken deze beschrijving wel, van een jaar of 25 geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
En die uitgewoonde couchettes zijn inderdaad precies de rijtuigen die GreenCityTrip gebruikt (althans in de ritten die ik zelf voorbij heb zien komen). Er zaten zelfs nog slaaprijtuigen bij die gebouwd zijn in de jaren '50, de rest leek behoorlijk veel op de couchetterijtuigen uit de jaren '60/'70.

Edit: voor foto's van de couchettes, zie bijvoorbeeld https://railmagazine.nl/g...naf-15-oktober-van-start/

[ Voor 31% gewijzigd door EDIT op 03-05-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

noppus schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Ik herken deze beschrijving wel, van een jaar of 25 geleden.
~10 jaar geleden zoiets gehad met een trein naar Noorwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
ago schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Nee, de laatste ervaring was in 2013 naar Polen. Daarvoor was het vooral in de jaren '90
Precies het interieur wat ik mij herinner uit de laatste "opgelapte" versie in 2013. Waar mijn bovenstaande ervaring op gebaseerd is.

De nieuwe OBB rijtuigen zien er wel knap uit.

[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 03-05-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49
Illegal_Alien schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:01:
[...]

~10 jaar geleden zoiets gehad met een trein naar Noorwegen.
Ik had in Oslo - Trondheim rond die tijd juist de ervaring dat het prachtige nieuwe rijtuigen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PLAE schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Ik had in Oslo - Trondheim rond die tijd juist de ervaring dat het prachtige nieuwe rijtuigen waren.
NAAR Noorwegen niet IN Noorwegen. Had daarna een trein van Oslo naar Bergen en die was wel goed. :).

Ding hing aanelkaar met Duitse, Oostblok en Russische rijtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:52
Zit op dit moment in de trein tussen Den Bosch en Eindhoven. We gaan door de spoortunnel van Best door de linker spoorbuis ipv de rechter (gekeken vanuit de rijrichting.) Iemand enig idee waarom dat is? Toevallig moest ik gisteren in Best zijn, toen stopte de stoptrein in de rechterbuis en zag ik de IC's door de rechterbuis gaan. Ik gok onderhoud maar ik zag zo niks.

Edit: Bij Eindhoven Strijp-S zaten we weer aan de rechterkant.

[ Voor 13% gewijzigd door Maarten_E op 03-05-2022 12:56 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Pagina: 1 ... 53 ... 162 Laatste