Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 162 Laatste
Acties:

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 09:24
ArcticWolf schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:11:
Ik betaal alleen al aan benzine 0,25 euro/km
Bij mijn auto is dat de kilometerprijs incl alles (ook afschrijving). Scheelt als je meer rijdt dat de vaste kosten over meer kilometers uitgesmeerd kan worden.

Voor die 3ct extra per kilometer ervaar je wel een stuk meer comfort en bespaar je een hoop reistijd.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:51
Ik was een tijdje terug mijn abonnement van de parking vergeten, dus ik moest een ticketje pakken en betalen. 24€ voor 8u, en dat is dan aan het station van Antwerpen-Berchem. Te voet is het dan nog 20 minuten naar het centrum.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:18:
[...]

Dan rij je dus een heel dure auto. Met de huidige benzineprijzen loop je leeg op 1 op 9. Zelfs de Volvo V70 2.5 5 cylinder automaat van mijn zwager drinkt dat niet op de snelweg. Qua belasting en verzekering maakt het voor hem ook niet uit. We hebben het niet over duizenden kilometers per jaar.

Als mijn vrouw met haar 2 zussen een dagje uit ging, rekende ik het altijd even voor ze uit. Die dachten ook meestal lekker goedkoop met de trein te gaan. Ze zijn dus nooit met de trein gegaan.
2L turbo met 241pk en dan in een druk gedeelte van Nederland... op de snelweg doet hij 1:14 maar zoveel snelweg rijd ik niet dus voornamelijk 80 wegen en bebouwdekom, veel optrekken en afremmen... dan gaat het al snel naar de 1:9.
LordSinclair schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:32:
[...]

Bij mijn auto is dat de kilometerprijs incl alles (ook afschrijving). Scheelt als je meer rijdt dat de vaste kosten over meer kilometers uitgesmeerd kan worden.

Voor die 3ct extra per kilometer ervaar je wel een stuk meer comfort en bespaar je een hoop reistijd.
Het scheelt ook idd heel erg wat voor een auto ja ;)

Maar goed heb ook een 1e klas kaart voor heel Nederland van m'n werkgever :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:32
NS heeft besloten om ook de VIRM4 treinserie toch nog een volledige revisie en modernisering te geven. De eerste gemoderniseerde trein moet in 2025/2026 terugkeren op het spoor.

NS investeert opnieuw in het moderniseren van dubbeldekkers

Na de revisie en modernisering van de dubbeldekker VIRM (Verlengd Inter Regio Materieel) serie 1, 2 en 3 heeft NS besloten om ook de laatste deelserie VIRM4, te moderniseren. Hiermee verdubbelt de levensduur van deze treinen. De vierde serie bestaat uit 51 treinen (204 rijtuigen). De eerste trein gaat najaar 2023 naar NS Treinmodernisering in Haarlem om gerenoveerd te worden en fungeert als prototype voor de overige treinen.
Lees de rest van het nieuwsbericht: https://nieuws.ns.nl/ns-i...iseren-van-dubbeldekkers/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:26:
[...]

Ik als je neefje nog geen 18 is heb je voor de daluren hele mooie kaartjes: https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html
of https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/railrunner.

En natuurlijk hoef je geen dagkaart te kopen als je een retourtje nodig dat is natuurlijk een rare vergelijking.
En je hoeft maar een paar keer per maand met de trein te gaan om een 40% korting in de dal uren eruit te hebben. Uiteraard, alles hangt af van van je gebruik.

En inderdaad bij 2 of meer personen is de auto vaak goedkoper.
Het probleem met reizen met korting, is dat je dan eigenlijk alleen in het weekend weg kunt, of verplicht bent om buiten de spits te reizen en die is bij NS nogal ruim. OV chipkaarten hebben ze niet, want ze hebben een auto en dit gaat dus om een incidentele reis. Mijn neefje, dat zijn de kosten niet. Zijn ouders, die betalen volle mep en dan is het dus kassa. En qua vaste lasten voor de auto maakt het niet uit. Ze krijgen geen korting op de wegenbelasting of verzekering als ze 1 dag de auto laten staan.

Een enkele reis hierheen kost hen zonder korting 24,40 per persoon. Voor 2 personen retour dus 97,60 euro. Met een railrunner voor neefje erbij, dus net iets meer dan 100 euro als ze de hond thuis laten.

Wij hebben het al eens meegemaakt dat familie dacht even met de trein naar ons te komen. Foto op de WhatsApp: gezinnetje bij het opstapstation.... Dik kwartier later volgende foto op de WhatsApp: gezinnetje weer in de auto op de snelweg. Ze zijn niet verder gekomen dan de kaartjesautomaat. Voor sommige mensen wel een eye-opener. :) Kinderen vonden het prima. McDonalds op de terugweg erbij en ze waren nog steeds goedkoper uit. Ze snappen ook ineens waarom ik altijd roep dat ze vooral NIET de trein moeten pakken, tenzij ze een goede reden hebben om de extra kosten op de koop toe te nemen. Heel veel mensen zien OV als "goedkoop reizen", maar dat is in NL alleen het geval als je daarvoor bereid bent om je auto op te geven, niet met meerdere personen reist of bereid bent om door een paar brandende hoepels te springen om de kosten te drukken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2022 10:27 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Het probleem met reizen met korting, is dat je dan eigenlijk alleen in het weekend weg kunt, of verplicht bent om buiten de spits te reizen en die is bij NS nogal ruim. OV chipkaarten hebben ze niet, want ze hebben een auto en dit gaat dus om een incidentele reis. Mijn neefje, dat zijn de kosten niet. Zijn ouders, die betalen volle mep en dan is het dus kassa. En qua vaste lasten voor de auto maakt het niet uit. Ze krijgen geen korting op de wegenbelasting of verzekering als ze 1 dag de auto laten staan.

Een enkele reis hierheen kost hen zonder korting 24,40 per persoon. Voor 2 personen retour dus 97,60 euro. Met een railrunner voor neefje erbij, dus net iets meer dan 100 euro als ze de hond thuis laten.
Ook bij ons thuis, als ik met mijn ouders en broertjes naar familie ging, kost dat ook €20,40 pp voor een enkele reis. Wij gaan/gingen inderdaad ook zelden met de trein met 4 personen.

Maar op een gegeven moment wordt je zelfstandiger en dan hebben ouders geen zin meer om te rijden en moet je wel met de trein/bus (in mijn geval).

Maar goed, nu met mijn studenten ov kan ik doordeweeks gratis reizen en in het weekend met 40% korting en mag je ook nog eens 3 mensen samenreiskorting geven. Dus dat scheelt uiteindelijk toch wel wat.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Ja, die prijzen. In België koop je voor € 87 een rail pass voor 10 reizen, € 8,70 per enkele reis. Dat betaal je ook al bijna voor Amsterdam - Utrecht.
En of België nu zoveel kleiner is? Van Oostende naar Athus ben je ook bijna 5 uur onderweg.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:20:
[...]

Ja, die prijzen. In België koop je voor € 87 een rail pass voor 10 reizen, € 8,70 per enkele reis. Dat betaal je ook al bijna voor Amsterdam - Utrecht.
En of België nu zoveel kleiner is? Van Oostende naar Athus ben je ook bijna 5 uur onderweg.
Amsterdam - Utrecht: 8,40 euro enkele reis. (Omgerekend in uurtarief: 19,38 per uur, ritje van 26 minuten).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2022 09:53 ]

• LordSinclair
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Amsterdam - Utrecht: 8,40 euro enkele reis. (Omgerekend in uurtarief: 19,38 per uur, ritje van 26 minuten).
Per uur is een tarief dat voor het OV wel voordelig uitpakt. Aangezien je erg lang kan doen over de afstanden. :D

Verwijderd

LordSinclair schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Per uur is een tarief dat voor het OV wel voordelig uitpakt. Aangezien je erg lang kan doen over de afstanden. :D
Als je de tijd meerekent waarin je stil staat kan het inderdaad erg voordelig uitpakken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Akkoord voor aanpassing Station Schiphol.

https://nieuws.schiphol.n...op-treinstation-schiphol/

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ze zouden ook trappen naar beneden en een tunnel tussen de perrons moeten leggen voor de overstappers.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Freee!!

Freee!!

Arator schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:32:
Ik was een tijdje terug mijn abonnement van de parking vergeten, dus ik moest een ticketje pakken en betalen. 24€ voor 8u, en dat is dan aan het station van Antwerpen-Berchem. Te voet is het dan nog 20 minuten naar het centrum.
Als ik in het centrum van Antwerpen moet zijn, parkeer ik (gratis) tegenover de Carrefour in Merksem en pak daarna de tram.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Freee!! schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Als ik in het centrum van Antwerpen moet zijn, parkeer ik (gratis) tegenover de Carrefour in Merksem en pak daarna de tram.
En als Carrefour niet kan, dan Kinepolis.

Voordeel is dat als je een concert bij sportpaleis hebt, dat tramticket gratis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
NS heeft het jaarverslag van 2021 gepresenteerd. Deze is terug te lezen op NS Jaarverslag 2021.

Een 'korte' tl;dr kan je vinden in het nieuwsbericht van NS.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 25-02-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:12
https://www.1limburg.nl/a...asis-eygelshoven-heropend

Deze legerbasis heeft een spooraansluiting op de lijn Heerlen - Aken. Volgens mij beginnen binnenkort de werkzaamheden daarvan. Gaat dat door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:12

Luke!

#Treinbaas
Die spooraansluiting betreft de lalo in Haanrade waar eerder de afvaltreinen werden beladen, tegenwoordig met enige regelmaat militair vervoer vertrekt en aankomt en ook wel eens circus huppeldepup vertrok. De werkzaamheden gaan over de spoorverdubbeling, dat heeft in de basis niks met deze aansluiting te maken behalve dat die aan die lijn ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En de spoorverdubbeling is tussen Heerlen en Landgraaf, deze aansluiting ligt tussen Eygelshoven en de grens. Dus nog niet eens in de buurt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Tussen Leeuwarden en Zwolle rijden geen treinen vanwege een kapotte trein bij Meppel.
De trein met vijftig passagiers is stil komen te staan op een spoorbrug. De trein zit volgens ProRail inmiddels 40 minuten zonder stroom. Een sleeptrein moet de trein en reizigers veilig van de brug helpen. De NS meldt dat de dienstregeling naar verwachting rond 12.45 weer hervat wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ump_0h5HbgnaJRubEAthHjel_vk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VUitOjfyOQ0On242yOrojjYV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqfetrDJusoVJhmKTkcLeEb2NcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i2cyhsS8KjwYog3VDTTIsqov.png?f=fotoalbum_large

Dat moet eens in de zoveel tijd eens gebeuren op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Op de foto in dat artikel zit het voorste treinstel wel met de pantograaf tegen de rijdraad. Staat dat deel nog niet onder spanning (lijkt me van wel eigenlijk) of gaat er dan in de ICM wat mis met de elektrische installatie?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Dat treinstel is er later aangekoppeld om de trein weer onder de draad te krijgen. Die heeft dus inderdaad gewoon bovenleidingsspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Wat @EDIT zegt. Omdat er vaak met enkele ICM's van/naar Leeuwarden gereden wordt gebeurd dit wel vaker op dit punt. Probleem van een enkele ICM is dat de stroomafnemers bij elkaar zitten. Dus je kan niet makkelijk eentje aan de andere kant van de trein omhoog doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Juist, dat is heel logisch. Vandaar dat ik er zelf niet aan dacht :p

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
@Migrator

Ik kwam nog een fotootje tegen van voor de hulptrein gearriveerd was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dr4Tk2v7Ei1es9rt0HtYL7p2TLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SGF5NB2R2H0eAW6g29FQO791.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door LordSinclair op 01-03-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48
Nu het de goede kant op gaat met de coronabesmettingen, is er al iets bekend over wanneer de NS de dienstregeling weer gaat uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
St00mwals schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:35:
Nu het de goede kant op gaat met de coronabesmettingen, is er al iets bekend over wanneer de NS de dienstregeling weer gaat uitbreiden?
Zijn ze volgens mij alweer aan het doen, zie dat er 7 bakken ICM zijn gepland op mijn traject terwijl ik gisteren toch echt in een 11 bakken ICM zat (en die zat serieus vol).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
LordSinclair schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:44:
@Migrator

Ik kwam nog een fotootje tegen van voor de hulptrein gearriveerd was.

[Afbeelding]
Het is maar een enkel stelletje ICM en hij hoeft maar een paar meter naar voren. Dat moet toch wel duwend lukken? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
St00mwals schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:35:
De hoop is geloof ik dat half maart de eerste treinseries weer terugkeren, en dan eind maart weer de normale dienstregeling gereden wordt. Maar alles valt of staat uiteraard met het aantal zieken, dat is, zeker onder de conducteurs begreep ik, nog behoorlijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
Arator schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:32:
Beetje laat maar een tip: in de omliggende woonwijken (roze zone) parkeer je voor 3.5 euro per dag.
Parkeerzones en parkeertarieven

Wat overigens veel te goedkoop is voor een stad als Antwerpen die zowat bezwijkt onder de auto's. Maar goed, het kan wel.

Weet jij trouwens wat ze aan het bouwen zijn aan het kruispunt naast de seinpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
whistler schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Beetje laat maar een tip: in de omliggende woonwijken (roze zone) parkeer je voor 3.5 euro per dag.
Parkeerzones en parkeertarieven

Wat overigens veel te goedkoop is voor een stad als Antwerpen die zowat bezwijkt onder de auto's. Maar goed, het kan wel.

Weet jij trouwens wat ze aan het bouwen zijn aan het kruispunt naast de seinpost?
Ik heb een bouwvergunning gezien voor kantoren, een feestzaal en een jeugdhuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT

NS gaat dienstregeling weer opschalen

De komende weken gaat NS terug naar de normale dienstregeling. Nu de piek van de omnikron-variant achter de rug is, zitten er steeds minder collega’s thuis door ziekte of quarantaine. Daardoor kunnen wij in de tweede helft van maart nagenoeg weer alle treinen rijden.
Hele nieuwsbericht hier: https://nieuws.ns.nl/ns-gaat-dienstregeling-weer-opschalen/

En de lijst met welke treinen wanneer weer gaan rijden is hier te vinden: https://www.ns.nl/reisinf...elijk-minder-treinen.html

[ Voor 14% gewijzigd door EDIT op 08-03-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
EDIT schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:24:
[...]

Hele nieuwsbericht hier: https://nieuws.ns.nl/ns-gaat-dienstregeling-weer-opschalen/

En de lijst met welke treinen wanneer weer gaan rijden is hier te vinden: https://www.ns.nl/reisinf...elijk-minder-treinen.html
Ten eerste natuurlijk fijn voor de NS en haar medewerkers dat er minder zieken zijn.
Daarna natuurlijk voor ons als reizigers. Nu alleen nog hopen dat de corona hier in huis voor die tijd achter de rug is 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 07:20
Meer korting voor reiziger die rustige trein kiest tussen Tilburg en Den Haag
TILBURG - De NS gaat op het traject Den Haag - Eindhoven experimenteren met variabele prijzen voor treinkaartjes. Wie kiest voor een rustige trein gaat dat terugzien in zijn portemonnee. De proef gaat vandaag in en de korting kan oplopen tot 60 procent.
linkje

NS gaat op het traject tussen Eindhoven en Den Haag C vanaf vandaag kaartjes voor specifieke treinen verkopen, met extra korting in de meest rustige treinen. Ze moeten als e-tickets minimaal 1 dag van tevoren aangeschaft worden. Klinkt interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17
cazzer22 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:18:
Meer korting voor reiziger die rustige trein kiest tussen Tilburg en Den Haag
NS gaat op het traject tussen Eindhoven en Den Haag C vanaf vandaag kaartjes voor specifieke treinen verkopen, met extra korting in de meest rustige treinen. Ze moeten als e-tickets minimaal 1 dag van tevoren aangeschaft worden. Klinkt interessant!
Niet helemaal, het is niet voor specifieke treinen maar voor een tijdslot, waarbinnen je de reis gemaakt moet hebben (dus niet eerder vertrekken en/of later aankomen, behalve bij vertraging uiteraard).
https://www.ns.nl/uitgelicht/nsvoordeel

Wat ik nu in de reisplanner tot nu toe tegen kom worden tijdsloten uitgegeven van 3 uur, zowel voor het hele traject als voor Rotterdam-Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 10:49
Wally2002 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:38:
[...]

Niet helemaal, het is niet voor specifieke treinen maar voor een tijdslot, waarbinnen je de reis gemaakt moet hebben (dus niet eerder vertrekken en/of later aankomen, behalve bij vertraging uiteraard).
https://www.ns.nl/uitgelicht/nsvoordeel

Wat ik nu in de reisplanner tot nu toe tegen kom worden tijdsloten uitgegeven van 3 uur, zowel voor het hele traject als voor Rotterdam-Eindhoven.
Ik heb even gekeken naar de tijdsloten voor volgende week woensdag (23 maart) met de prijzen voor een enkeltje van Rotterdam Centraal naar Eindhoven Centraal:
  • 10:30-13:30: €11,98 p.p
  • 12:00-15:00: €13,98 p.p
  • 13:30-16:00: €15,98 p.p
  • 18:30-21:30: €11,98 p.p
  • 21:30-01:00: €7,98 p.p
Een normaal kaartje zonder korting kost €20. Een kaartje met 40% korting (via samenreiskorting of NS-abonnement) kost echter €12 en dan ben je niet gebonden aan de tijdsloten. Daarnaast heb je ook nog het vroegboekticket met 10% korting maar dan moet je wel vier dagen van te voren je ticket kopen. Een enkeltje Rotterdam Centraal - Eindhoven kost dan €18.

Ik ken weinig mensen die de na 21:30 reizen maar voor hun is dit wel handig. 40% korting lijkt mij alsnog de beste optie qua prijs en flexibiliteit met zelf kiezen wanneer je reist in de daluren. Met 5 euro per maand voor Dal Voordeel haal je het er al snel uit maar het lijkt er op dat de NS focust op de doelgroep die geen abonnement heeft of wilt met NS Voordeel, het vroegboekticket en in mindere mate, de Jongeren Dagkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17
VirinR schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:50:
Een normaal kaartje zonder korting kost €20. Een kaartje met 40% korting (via samenreiskorting of NS-abonnement) kost echter €12 en dan ben je niet gebonden aan de tijdsloten. Daarnaast heb je ook nog het vroegboekticket met 10% korting maar dan moet je wel vier dagen van te voren je ticket kopen. Een enkeltje Rotterdam Centraal - Eindhoven kost dan €18.

Ik ken weinig mensen die de na 21:30 reizen maar voor hun is dit wel handig. 40% korting lijkt mij alsnog de beste optie qua prijs en flexibiliteit met zelf kiezen wanneer je reist in de daluren. Met 5 euro per maand voor Dal Voordeel haal je het er al snel uit maar het lijkt er op dat de NS focust op de doelgroep die geen abonnement heeft of wilt met NS Voordeel, het vroegboekticket en in mindere mate, de Jongeren Dagkaart.
Ik ben niet alle mogelijkheden gaan onderzoeken maar kwam tot 60% korting tegen. Wel erg laat op de avond.
En je kunt natuurlijk alsnog een los NS voordeelkaartje kopen ook al heb je een flex abo. Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.

Overigens lijkt het erop dat je weliswaar deze voordeel optie alleen bij de IC Den Haag Eindhoven krijgt, maar nergens staat dat je ook die trein moet nemen. Elke trein lijkt toegestaan binnen het tijdvak. Alleen de stations liggen vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Heb ik weer.

Trein Schiphol naar Den Haag centraal. Doffe bonk net na werkzaamheden Hoofddorp. Nu uitrollen. Hoogspanning kapot…

Blijkbaar was reset voldoende… rijden weer. Aparte ervaring dit. Hele coupe veerde op bij de doffe bonk.

[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 21-03-2022 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 09:10
De Drielandentrein rijdt door tot Luik en stopt twee keer per uur ook in Eijsden
Gisteren om 19:07 door Siebrand Vos

Vanaf december volgend jaar gaat de Drielandentrein rijden. De lijn Aken-Maastricht wordt doorgetrokken naar Luik. In Eijsden stopt dan weer twee keer per uur een trein.

De Drielandentrein verbindt Maastricht al één keer per uur met Aken, maar zal zijn naam pas vanaf december 2023 echt eer aandoen als ook op Luik kan worden gereden. De verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Aken heeft er dan ook voor gezorgd dat de treinen naar Luik rechtstreeks heen en weer kunnen rijden.

Arriva heeft acht treinen laten bouwen die geschikt zijn om in de drie landen te kunnen rijden, zegt concessiemanager Piet Loven. „Unieke treinen die kunnen omschakelen naar andere bovenleidingspanningen.”

OV-chipkaart

Deze treinen rijden al vanaf begin 2019 op de directe verbinding tussen Aken en Maastricht onder de naam RE 18 (Regional-Express). Vanwege aanvullende technische Belgische beveilingseisen duurt het nog tot eind volgend jaar voordat kan worden doorgereden tot Luik.

„De andere manier van aansturing van de Belgische spoormarkt is een issue dat we in de gaten moeten houden”, zegt Loven. „Er stapt dus straks in Visé een Belgische machinist op de Drielandentrein. Tussen Aken en Maastricht rijden wij nu al fiftyfifty met Nederlandse en Duitse machinisten.”

Het Belgische traject valt buiten de concessie van de provincie Limburg, anders dan de verbinding met Aken. Arriva moet hierover ook met NS overleggen, omdat dit traject in Zuid-Limburg onder het zogeheten hoofdrailnet valt. Nederlandse treinreizigers kunnen wel op het gehele traject met hun ov-chipkaart inchecken op alle buitenlandse stations.

Intercitytrein

De Drielandentrein is ingericht als intercity en gemaakt voor langere ritten. Met het doortrekken naar Luik gaat deze trein de oude boemel tussen Maastricht en Luik vervangen. De Flirt-treinen (Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug) hebben een ruim interieur en een lage vloer. In combinatie met een uitschuifbare treeplank maakt dat het treinstel gemakkelijker toegankelijk voor personen met een fysieke beperking.

De Drielandentrein sluit in Aken aan op de hogesnelheidstrein ICE die grote Duitse steden met elkaar verbindt en 300 kilometer per uur rijdt. In Luik kan men overstappen op de Thalys naar Parijs of Brussel, waar je de Eurostar naar Engeland kunt pakken.

Eijsden

De Drielandentrein stopt straks ook in Eijsden. Dat station werd jarenlang niet door Nederlandse treinen bereikt omdat de spanningssluis voor de overgang op 3000 Volt gelijkstroom (nodig voor Belgische treinen) al ter hoogte van de Karosseer (Vinkenslag) ligt.

Vanaf december 2023 zullen dus naar verwachting in Eijsden weer twee treinen per uur van en naar Maastricht rijden. Momenteel stopt hier alleen de Belgische boemel tussen Maastricht en Luik die doordeweeks doorrijdt tot Hasselt.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
Vanavond ging Het Klokhuis (lang leve samen met je kids televisie kijken) over de Treinmachinist, voor de liefhebbers:
https://www.npostart.nl/VPWON_1325764

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
IRJ heeft nog wat interessant nieuws online gezet.

Het toelatingsdossier voor de ICNG is ingediend voor België (vorig jaar gebeurde dat al voor Nederland):
The Belgian certification process for Netherlands Railways’ (NS) 200km/h single-deck eight-car Intercity New Generation Belgium (ICNGB) high-speed trains has been completed.
[..]
Nu is dat op zich nog niet zo interessant nieuws, maar een klein stukje verderop staat het volgende:
Alstom has begun the development of an ICNGD for cross-border operation between the Netherlands and Germany and will be capable of operating using 1.5kV dc, 1.5kV 16.7Hz ac [sic] and 25kV 50Hz ac. Two prototypes have been ordered NS is expected to place a firm order in the near future.
Er wordt momenteel gewerkt aan een ICNG die geschikt is voor Duitsland. Er komen twee prototypes en er volgt mogelijk binnenkort een seriebestelling.
Volledige artikel (mogelijk paywall!): https://www.railjournal.c...mpleted-for-new-ns-fleet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:12
EDIT schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:18:
IRJ heeft nog wat interessant nieuws online gezet.

Het toelatingsdossier voor de ICNG is ingediend voor België (vorig jaar gebeurde dat al voor Nederland):

[...]

Nu is dat op zich nog niet zo interessant nieuws, maar een klein stukje verderop staat het volgende:

[...]

Er wordt momenteel gewerkt aan een ICNG die geschikt is voor Duitsland. Er komen twee prototypes en er volgt mogelijk binnenkort een seriebestelling.
Volledige artikel (mogelijk paywall!): https://www.railjournal.c...mpleted-for-new-ns-fleet/
Hopelijk is dat voor een IC Amsterdam - Keulen, zodat dat een uursdienst wordt samen met de ICE. Op dit traject kan niet harder worden gereden dan 200 km/h, als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 18:56

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
De NS kampt zondag met een grote technische storing. Hierdoor kunnen de treinen van NS tot zeker 17.00 uur niet rijden, meldt de spoorvervoerder.

De oorzaak van de treinuitval is niet helemaal duidelijk. NU.nl is nog in afwachting van een reactie van NS.

Wel meldt het spoorwegbedrijf op zijn website dat er een probleem is met het geven van de reisadviezen. "De reisadviezen in de reisplanner bevatten geen vertragingen of uitgevallen treinen. Op de stations kunnen we zelfs geen enkele informatie geven. We werken hard aan herstel, maar helaas is nu nog niet te zeggen hoe lang deze situatie zal duren", aldus de NS.

Op de trajecten van de regionale vervoerders rijden de treinen wel, hoewel daarbij volgens de NS geen actuele reisinformatie gegeven kan worden.

Reizigers krijgen het advies om hun treinreis met NS uit te stellen of naar andere reisopties te zoeken.
Ik ben benieuwd wat er aan de hand is. Of zou er weer een falend communicatiesysteem zijn?
Opvallend is dat de treinen niet rijden, en er ook geen reisinformatie is.

Wel weer een lekker k*t moment, want uitgerekend mijn vader is nu mijn moeder aan het ophalen die een paar dagen langskomt. :P. Gelukkig ben ik thuis om de boel in de gaten te houden qua drukte rond Utrecht Centraal. Maar ja, shit happens. ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Qua comments gaat het daar weet lekker. Van complottheorieën dat de Russen het netwerk binnengekomen zijn, tot complotten met saboterende werknemers die voor de Russen werken, tot zelfs een claim dat de CEO van NS dit gedaan zou hebben omdat ze naar de KLM overstapt.

Gaat weer helemaal los, Nederland op zijn smalst...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:04
Hoezo is geen reisinformatie een reden om geen treinen te laten rijden?

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Koenoe schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:48:
Lijkt me toch vervelend als de verkeersleiding geen zicht heeft op welke trein zich waar bevind. Ook wat onveilig om dan te gaan rijden

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
wildhagen schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:01:
[...]

Lijkt me toch vervelend als de verkeersleiding geen zicht heeft op welke trein zich waar bevind. Ook wat onveilig om dan te gaan rijden
Hebben ze daadwerkelijk geen zicht (of een manier om te communiceren), of is het alleen de reisinformatie op stations die niet gegeven kan worden?

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Koenoe schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:05:
[...]

Hebben ze daadwerkelijk geen zicht (of een manier om te communiceren), of is het alleen de reisinformatie op stations die niet gegeven kan worden?
Zover ik de berichten her en der begrijp ziet men intern ook (zo goed als) niks en gaat het dus niet alleen om in de info in de planner en op de CTAs etc.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Koenoe schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:48:
Het gebrek aan reisinformatie zal neem ik aan niet de oorzaak zijn van het niet rijden van de treinen. Het zullen allebei gevolgen zijn van de problemen met het planningssysteem van de NS. Zoals ook in het artikel staat:
NS heeft last van een storing in het planningsysteem dat achter de schermen gebruikt wordt om het treinverkeer in te plannen, zegt een woordvoerder tegen NU.nl. "Daardoor kunnen de treinen niet rijden."
De reisinformatie aan de reizigers zal ongetwijfeld zijn data uit dat systeem halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Storing gaat langer duren, prognose bijgesteld van 17:00 naar 20:00, zie https://www.nu.nl/binnenl...000-uur-geen-treinen.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 16:32
wildhagen schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:35:
Storing gaat langer duren, prognose bijgesteld van 17:00 naar 20:00, zie https://www.nu.nl/binnenl...000-uur-geen-treinen.html
Ben benieuwd hoeveel de dienstregeling op dat moment nog voorstelt zodra die hervat wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Op Nos.nl:
De NS adviseert om niet op reis te gaan. Wie al onderweg is, moet ander vervoer zoeken en de reis plannen via de 9292-app.

Er worden geen bussen ingezet omdat dat er niet voldoende zijn voor heel Nederland, zegt een woordvoerder. "In een bus passen vijftig mensen, in een gemiddelde intercity duizend."
Wel makkelijk redeneren bij de NS. Duizenden mensen zijn al een zondag of weekend op reis. Die zullen toch op de één of andere manier terug naar huis willen gaan. Alsof je met de 9292 app wel vervoer zou kunnen regelen als de NS niet rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

easyriider schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:05:
Op Nos.nl:

[...]

Wel makkelijk redeneren bij de NS. Duizenden mensen zijn al een zondag of weekend op reis. Die zullen toch op de één of andere manier terug naar huis willen gaan. Alsof je met de 9292 app wel vervoer zou kunnen regelen als de NS niet rijdt.
We jagen graag iedereen de auto in. Dat is beter voor het klimaat, de stikstof en de CO2.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Op Nos.nl:

[...]

Ja helaas heeft de NS nu eenmaal niet zomaar vele duizenden bussen op voorraad, inclusief bijbehorende chauffeurs. Zeker niet op een zondag als die grotendeels zelf ook vrij zijn.

Dit is puur overmacht. Kan niemand iets aan doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
wildhagen schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:01:
[...]

Verkeersleiding is ProRail, geen NS. Het enige waar andere vervoerders (dan NS) last van hebben zijn trammetjes die de sporen blokkeren doordat ze als parkeerplaatsen misbruikt worden; voor de rest rijdt het heerlijk door zo vanmiddag. 8)

[ Voor 32% gewijzigd door Luke! op 03-04-2022 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:58
wildhagen schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:22:
[...]

Ja helaas heeft de NS nu eenmaal niet zomaar vele duizenden bussen op voorraad, inclusief bijbehorende chauffeurs. Zeker niet op een zondag als die grotendeels zelf ook vrij zijn.

Heb je ook zeker gelijk in. Maar al die mensen die liever met de auto gaan hebben nu weer een excuus. Als we als land serieus zijn in het beperken van de CO2 uitstoot moeten we dit soort zaken gewoon aanpakken. Als je er als reiziger niet op kunt rekenen dat je op een of andere manier wel weer op een redelijke manier komt, dan durven ze gewoon niet meer. En dat is niet iets wat (alleen maar) op het bordje van NS en Prorail hoort te liggen. (En ja, ik weet dat we daarvoor eerst een andere regering voor nodig hebben.)

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:47
Op Nos.nl:

[...]

De 9292 app kan wel alternatieven voorstellen, vaak rijden er tussen stations ook bussen, die rijden vaak wel om en zijn veel langzamer, maar als je echt moet reizen kan het een alternatief zijn.

En stel dat de NS bussen gaat regelen, dan kan het zomaar zijn dat ze niet genoeg capaciteit kunnen regelen en dat het op de stations weer een puinzooi wordt van gedrang voor de bussen en overige onduidelijkheden. Soms is "zoek het zelf maar uit" de minst slechte optie.
wildhagen schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:22:
[...]

Overmacht kan niemand iets aan doen, maar men moet hier wel van leren. Wat ging er fout, waarom duurde het zo lang tot het opgelost was, en hoe kunnen we reizigers bij grote verstoringen toch een alternatief bieden om noodzakelijke reizen te kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Luke! schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:36:
[...]
Verkeersleiding is ProRail, geen NS. Het enige waar andere vervoerders (dan NS) last van hebben zijn trammetjes die de sporen blokkeren doordat ze als parkeerplaatsen misbruikt worden; voor de rest rijdt het heerlijk door zo vanmiddag. 8)
Als het probleem niet bij VL zit, mag ik aannemen dat het verkeer op de Havenspoorlijn en BR gewoon kan doorkachelen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Alles behalve NS binnenland rijdt gewoon voor zover ik weet. Men gaat nu zelfs de NS Int ICE en NightJet vanaf Amsterdam Bijlmer laten vertrekken in plaats van het (vanwege werkzaamheden) geplande beginstation Utrecht zodat de reizigers vanaf Amsterdam in ieder geval nog meekunnen dankzij de metro tussen Amsterdam en Bijlmer.

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 03-04-2022 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
evilution schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:24:
[...]

Als het probleem niet bij VL zit, mag ik aannemen dat het verkeer op de Havenspoorlijn en BR gewoon kan doorkachelen?
Niet alleen op de havenspoorlijn en betuweroute, maar overal in Nederland kan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AW_Bos schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:45:
[...]

Ik ben benieuwd wat er aan de hand is. Of zou er weer een falend communicatiesysteem zijn?
Opvallend is dat de treinen niet rijden, en er ook geen reisinformatie is.

Wel weer een lekker k*t moment, want uitgerekend mijn vader is nu mijn moeder aan het ophalen die een paar dagen langskomt. :P. Gelukkig ben ik thuis om de boel in de gaten te houden qua drukte rond Utrecht Centraal. Maar ja, shit happens. ;)
Kan alleen maar speculeren, maar dit klinkt als het falen van DONS en DONNA vanuit NS. Dat systeem plant de treinen maar verzorgt ook de reizigersinformatie (stelt de CTA's in).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Volgens mij niet zo zeer in Donna, maar in B@M en B@P.

Inmiddels is trouwens naar buiten gebracht dat er helemaal geen treinen meer gaan rijden deze avond helaas. Morgen hoopt men weer de dienstregeling op te kunnen starten: https://nieuws.ns.nl/zondag-3-april-geen-ns-treinen-meer/

De storing zelf is wel verholpen inmiddels.
Door de enorme impact van de storing aan het IT-systeem is het helaas niet mogelijk om vandaag nog treinen te rijden. Hoewel de oorzaak van de storing inmiddels verholpen is, is de impact groot. Om betrouwbaar te kunnen opstarten, moeten systemen geüpdate worden en treinen op de juiste plaats worden gebracht. Dat vergt tijd. Voor onze reizigers is dit een ontzettend vervelend bericht.

Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS: “We bieden de reizigers onze excuses aan. We realiseren ons heel goed dat we nu een enorm beroep doen op het begrip en zelfredzaamheid van de reiziger. Dat is niet wat onze reizigers van ons mogen verwachten en van ons gewend zijn. We gaan grondig onderzoek doen naar de oorzaak en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.”

De verwachting is dat maandagochtend grotendeels de normale dienstregeling kan worden opgestart.

Aan het einde van de ochtend trad de IT-storing op. Deze had invloed op het systeem dat actuele planningen maakt voor treinen en personeel. Dit systeem is belangrijk om veilig en volgens dienstregeling te rijden: wanneer er ergens een incident optreedt, dan past het systeem zich daarop aan. Dat was door de storing niet mogelijk. De reisinformatie voor maandagochtend wordt op dit moment bijgewerkt. NS adviseert reizigers de Reisplanner te raadplegen voor actuele informatie.

De internationale treinen ondervinden geen hinder van deze storing. Voor informatie over de dienstregeling van andere vervoerders kunnen reizigers de websites van deze vervoerders raadplegen.

[ Voor 84% gewijzigd door EDIT op 03-04-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:52
Was zelf net in Luik aangekomen toen ik van de storing hoorde. Dus om 16.00 daaruit via Leuven en Lier naar Turnhout, om daar te worden opgehaald om mij af te zetten waar ik woon in Noord-Brabant. Nog steeds onderweg, nog niet bij Turnhout.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:02:
[...]

Inmiddels is trouwens naar buiten gebracht dat er helemaal geen treinen meer gaan rijden deze avond helaas. Morgen hoopt men weer de dienstregeling op te kunnen starten: https://nieuws.ns.nl/zondag-3-april-geen-ns-treinen-meer/

[...]
Dat is natuurlijk gewoon heel kwalijk. Toonbeeld van het niet nemen van enige verantwoordelijkheid richting de klant. Hoe serieus neem je je eigen business dan eigenlijk?

Het zou ze sieren als op zijn minst nog zouden proberen wat mensen thuis te krijgen, in plaats van alles maar op het bordje van een ander te schuiven met een laf excuusje. En dan nog stellen dat "dit niet is wat de reiziger van ons gewend is". Helaas was ik jaren vaste klant en dit is dus precies wat ik gewend was. Thuis werken is een zegen wat dat betreft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Volgens mij deze week nog, was het die trein die 6 vast zat bij Lage Zwaluwe en de passagiers er niet uit mochten wegens "veiligheidsregeltjes". En nu dit.

Het wordt eens tijd dat de treinen (en het OV in het algemeen) wat minder afhankelijk worden van moderne IT systemen en niet zoveel mogelijk risico's met allerlei verstikkende regeltjes en beveiligingssystemen gaan afdekken. Hoe meer ingewikkelde systemen, hoe groter de kans op storingen. De beschikbaarheid eens wat hoger op de prio-lijst, zeg maar.

Het is niet de eerste keer dat het treinverkeer door een technische storing buiten het voertuig wordt stilgelegd.

Weersomstandigheden is overigens ook zo'n ding. In 2007 of zo kon ik nog het land door met trein en bus terwijl er behoorlijk was sneeuw viel, hetzij met vertraging en uitval. Tegenwoordig wordt het OV al op voorhand stilgelegd. Men lijkt tegenwoordig steeds meer risicomijdend te worden.

Groot voordeel v/d auto: je bepaalt zelf of je het risico wil lopen door op pad te gaan tijdens extremere weersomstandigheden of een stroomstoring waarbij ook de verkeerssystemen niet meer werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Josefien schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:35:
Volgens mij deze week nog, was het die trein die 6 vast zat bij Lage Zwaluwe en de passagiers er niet uit mochten wegens "veiligheidsregeltjes". En nu dit.

Het wordt eens tijd dat de treinen (en het OV in het algemeen) wat minder afhankelijk worden van moderne IT systemen en niet zoveel mogelijk risico's met allerlei verstikkende regeltjes en beveiligingssystemen gaan afdekken. Hoe meer ingewikkelde systemen, hoe groter de kans op storingen. De beschikbaarheid eens wat hoger op de prio-lijst, zeg maar.

Het is niet de eerste keer dat het treinverkeer door een technische storing buiten het voertuig wordt stilgelegd.

Weersomstandigheden is overigens ook zo'n ding. In 2007 of zo kon ik nog het land door met trein en bus terwijl er behoorlijk was sneeuw viel, hetzij met vertraging en uitval. Tegenwoordig wordt het OV al op voorhand stilgelegd. Men lijkt tegenwoordig steeds meer risicomijdend te worden.

Groot voordeel v/d auto: je bepaalt zelf of je het risico wil lopen door op pad te gaan tijdens extremere weersomstandigheden of een stroomstoring waarbij ook de verkeerssystemen niet meer werken.
Ah, de beste stuurvrouw/stuurman staat weer aan wal.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Het gaat mij er niet eens om of ik het beter weet. Ik heb er simpelweg geen begrip voor dat zoiets kan gebeuren omwille van een storing in een computersysteem, wat niet eens in het voertuig zit.

We moeten eens kijken hoeveel begrip er is als door een storing aan de matrixborden alle snelwegen in Nederland worden afgesloten voor een dag.

Of nog leuker, een storing in een of ander digitaal knooppunt en dan 1 dag landelijk geen internettoegang, kunnen we dat ook tolereren met "ach, het is overmacht"? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

[...]
wat is het verschil tussen die 2, bap en bam? en ligt het dan aan de connectiviteit/infra of aan de CI/CD?

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Heh, ik was benieuwd wat die systemen deden, dus ik Googlen. Vind ik deze pagina:
B@M monitort realtime zevenduizend treinritten per dag aan de hand van zo’n half miljoen meldingen van sensoren langs het spoor. Zonder B@M rijdt er geen trein: ‘Dan moet je wel een systeem hebben dat die hoeveelheid informatie aan kan, het mág er niet uit liggen,’ vertelt één van de Java Developers.
Als het daar inderdaad aan lag, zijn de woorden uit dat artikel vandaag wel goed geilustreerd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

Het wordt eens tijd dat de treinen (en het OV in het algemeen) wat minder afhankelijk worden van moderne IT systemen en niet zoveel mogelijk risico's met allerlei verstikkende regeltjes en beveiligingssystemen gaan afdekken.

We moeten dus maar terug naar de stoomtrein met alleen een stoomfluit om aan te geven dat er een trein aankomt?

De IT systemen worden alleen maar belangrijker. De volgende stap is het ERTMS systeem waarbij de trein niet eens meer een stukje mag rijden als er geen toestemming is.

Deze systemen en regels zijn er juist voor om te zorgen dat er geen ongelukken gebeuren, jij stelt nu voor om dat maar los te laten en wat meer risico te lopen. Ik ben benieuwd wat je gaat zeggen als er een trein ontspoord is doordat er wat ‘makkelijker’ omgegaan wordt met de regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Het Nederlandse spoor is een van de drukst bereden spoornetwerken van Europa. Het zijn die complexe beveiligingssystemen die er voor zorgen dat er zoveel treinen kunnen rijden en het toch veilig blijft. Als je dat gaat doen zonder adequate beveiliging is het wachten op een ramp. En ja, een dag geen treinverkeer is ontzettend vervelend. Maar beter dat dan een tweede Harmelen omdat er toch zo nodig gereden moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
NMH schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:39:
[...]

Het Nederlandse spoor is een van de drukst bereden spoornetwerken van Europa. Het zijn die complexe beveiligingssystemen die er voor zorgen dat er zoveel treinen kunnen rijden en het toch veilig blijft. Als je dat gaat doen zonder adequate beveiliging is het wachten op een ramp. En ja, een dag geen treinverkeer is ontzettend vervelend. Maar beter dat dan een tweede Harmelen omdat er toch zo nodig gereden moest worden.
Alleen gaat het helemaal niet over die systemen. Dit gaat over hele andere systemen mbt materieel en personeel. En ondanks dat ik de systemen van NS in dit geval niet ken, kan het natuurlijk niet zo zijn dat een land op slot gaat en er vervolgens geen enkele uitwijkmogelijkheid meer is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

Prorail had geen problemen, NS had problemen. Daarom reden de regionale vervoerders wel. Er was geen veiligheidsissue.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Storing voorbij, maar dan ook niet de moeite doen om nog even wat treinen te laten rijden om mensen iig naar huis te brengen.
Goede service...

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
ericplan schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:50:
Prorail had geen problemen, NS had problemen. Daarom reden de regionale vervoerders wel. Er was geen veiligheidsissue.
Vooral dit. Voor zover ik heb gezien/gelezen lagen de planningssystemen plat. Dat je dan geen backup heb wat betreft het rijden van een uitgeklede service (alleen stoptreinen op trajecten) is echt een aanfluiting. Maar er zijn vast kenners hier die ons kunnen uitleggen hoe dit heden ten dagen niet meer mogelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik vraag me af of de NS in dergelijke gevallen de volgende keer niet kan overschakelen op een uitgeklede dienstregeling met pendeltreinen. Als er geen sprake is van een veiligheidsstoring, wat bij ProRail wel zo was toen het comminicatiesysteem plat lag, lijkt het mij netjes dat de NS dan toch op een manier rijdt. Als je dan als reiziger twee keer moet overstappen terwijl dat normaal een directe verbinding is, dan komen ze in ieder geval op hun bestemming, en zal voor de treindienst geen olievlek ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 20:07
Natuurlijk heet NS voor de bijsturingsapplicaties b@p en b@m fallback omgevingen die normaliter binnen een uurtje up en running kunnen zijn.

Wat er vandaag misging en hoe laat de systemen weer functioneel waren zal moeten blijken.

Feit is dat NS er niet goed in is om na het stilleggen van de dienstregeling deze weer op te starten omdat zowel personeel als materieel dan niet meer op de juiste plaats staat (waar het had moeten zijn) en het vrij onvoorspelbaar is om te zeggen hoe laat je weer een robuuste dienstregeling kunt leveren die niet realtime alsnog in de soep loopt omdat het personeel of materieel wat je dacht op plek x te hebben er toch niet blijkt te zijn. (Inconsistentie tussen systemen en realiteit).

Ik denk dat ze toen de personele bijsturing nog regionaal zat samen op een kantoor met de materiële bijsturing ze al eerder op de dag hadden kunnen gaan pendelen op quasi alle trajecten. Maar de personele bijsturing moest en zou februari dit jaar persé gecentraliseerd worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 20:22
Het wordt eens tijd dat de treinen (en het OV in het algemeen) wat minder afhankelijk worden van moderne IT systemen
Tuurlijk joh, laten we het aantal rijdende treinen met 25% terugbrengen omdat we minder afhankelijk moeten zijn van IT. Hou je wel in gedachten dat die IT nou precies is wat het mogelijk maakt om het treinnet in Nederland met deze enorme dichtheid en punctualiteit te laten rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
anboni schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:57:
[...]

Tuurlijk joh, laten we het aantal rijdende treinen met 25% terugbrengen omdat we minder afhankelijk moeten zijn van IT. Hou je wel in gedachten dat die IT nou precies is wat het mogelijk maakt om het treinnet in Nederland met deze enorme dichtheid en punctualiteit te laten rijden?
Beide kan ook prima. Het is nu alsof het IT systeem faalt en er geen alternatief is. M.a.w. als de IT faalt, zorg ervoor dat er tenminste nog iets rijdt. Zoals vroegâh enzo...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 22:50
anboni schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:57:
[...]

Dat hoeft ook niet... maar de situatie nu lijkt te zijn dat als de dienstregeling niet minstens 90% gevolgd kan worden àlles in de soep loopt. Je krijgt het gevoel dat er geen plannen/mogelijkheden (meer) zijn voor een basisvoorziening als de normale dienstregeling niet meer haalbaar is.

Ik ben in het verleden bij een grote regionale wisselstoring nog wel eens met pendeltreintjes naar huis gegaan: heel klassiek, 1 trein op en neer tussen 2 intercity stations met stops tussendoor. Vanaf dat volgende intercity station reed ook weer een pendeldienst naar het volgende station. Er is maar 1 trein op een spoor, dus relatief weinig risico's en indien nodig decentraal te regelen (je hebt nodig: een conducteur + machinist + trein per traject, communicatie met naastgelegen stations en een omroepbericht). Het gaat allemaal niet efficiënt, maar je komt tenminste wel thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AW_Bos schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:09:
Ik vraag me af of de NS in dergelijke gevallen de volgende keer niet kan overschakelen op een uitgeklede dienstregeling met pendeltreinen. Als er geen sprake is van een veiligheidsstoring, wat bij ProRail wel zo was toen het comminicatiesysteem plat lag, lijkt het mij netjes dat de NS dan toch op een manier rijdt. Als je dan als reiziger twee keer moet overstappen terwijl dat normaal een directe verbinding is, dan komen ze in ieder geval op hun bestemming, en zal voor de treindienst geen olievlek ontstaan.
Natuurlijk kan dat wel. De storing lag bij de planning van NS, de communicatie en veiligheidssystemen van ProRail deden het gewoon zoals je al zei. Dus er kon gewoon veilig gereden worden. Het enige is wel dat als je met peddeltjes gaat werken je een hoop tijd verspeelt om je materieel weer op de juiste plek te krijgen om morgen wel normaal te kunnen rijden.

Neemt niet weg dat ik het diep asociaal vind dat er niet nog een aantal wat ik dan maar ‘bezemtreinen’ noem hebben gereden om mensen dan in ieder geval maar een stuk dichter bij huis te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:52:
[...]

Natuurlijk kan dat wel. De storing lag bij de planning van NS, de communicatie en veiligheidssystemen van ProRail deden het gewoon zoals je al zei. Dus er kon gewoon veilig gereden worden. Het enige is wel dat als je met peddeltjes gaat werken je een hoop tijd verspeelt om je materieel weer op de juiste plek te krijgen om morgen wel normaal te kunnen rijden.

Neemt niet weg dat ik het diep asociaal vind dat er niet nog een aantal wat ik dan maar ‘bezemtreinen’ noem hebben gereden om mensen dan in ieder geval maar een stuk dichter bij huis te krijgen.
Dat is volgens mij precies het probleem met de huidige mindset. NS rijdt treinen en dat daar mensen in vervoerd worden lijkt meer en meer een randzaak. Laat die mensen nou maar lekker in de stront zakken. We proberen het morgen wel weer. Beter voor "het systeem". Resilience is laag. Zelfs deze ochtend is het nog maar een verwachting dat de dienstregeling grotendeels weer opgestart kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Josefien schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:54:
Het gaat mij er niet eens om of ik het beter weet. Ik heb er simpelweg geen begrip voor dat zoiets kan gebeuren omwille van een storing in een computersysteem, wat niet eens in het voertuig zit.

We moeten eens kijken hoeveel begrip er is als door een storing aan de matrixborden alle snelwegen in Nederland worden afgesloten voor een dag.

Of nog leuker, een storing in een of ander digitaal knooppunt en dan 1 dag landelijk geen internettoegang, kunnen we dat ook tolereren met "ach, het is overmacht"? :+
Dit is geen overmacht. Overmacht komt vanuit een verstoring buiten de keten, waar je helemaal geen invloed op hebt. Dit zijn nota bene gewoon eigen systemen. Dat noem je dan onmacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
AlexFL schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:10:
Ik denk dat ze toen de personele bijsturing nog regionaal zat samen op een kantoor met de materiële bijsturing ze al eerder op de dag hadden kunnen gaan pendelen op quasi alle trajecten. Maar de personele bijsturing moest en zou februari dit jaar persé gecentraliseerd worden..
Daar issie weer, dat meerkoppige centralisatiemonster. Wat is dat toch met managers die leven in de veronderstelling centraal net zo goed, maar vaak met minder personeel het werk uit te kunnen voeren. Ik werk zelf bij een grote organisatie (60k+ personeelsleden) die dat heeft gepoogt, maar er zo ondertussen ook wel achter is dat je alle feeling en commitment met de regionale werkvloer verliest en zijn we dit langzamerhand gedeeltelijk aan het terugdraaien en personeel aan het toevoegen waar dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ed1703 schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:08:
[...]
Daar issie weer, dat meerkoppige centralisatiemonster. Wat is dat toch met managers die leven in de veronderstelling centraal net zo goed, maar vaak met minder personeel het werk uit te kunnen voeren.
Dat is gewoon het resultaat van al die management-"opleidingen", die mensen met een papiertje afleveren maar zonder enige binding met de realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Het enige is wel dat als je met peddeltjes gaat werken je een hoop tijd verspeelt om je materieel weer op de juiste plek te krijgen om morgen wel normaal te kunnen rijden.
Wat een mindset. Ik snap niet dat ze überhaupt nog rijden. Stel je voor dat er iets mis gaat en dan voor de volgende dag niet alles op de goede plek staat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ilmar schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:31:
[...]

Dat hoeft ook niet... maar de situatie nu lijkt te zijn dat als de dienstregeling niet minstens 90% gevolgd kan worden àlles in de soep loopt. Je krijgt het gevoel dat er geen plannen/mogelijkheden (meer) zijn voor een basisvoorziening als de normale dienstregeling niet meer haalbaar is.

Ik ben in het verleden bij een grote regionale wisselstoring nog wel eens met pendeltreintjes naar huis gegaan: heel klassiek, 1 trein op en neer tussen 2 intercity stations met stops tussendoor. Vanaf dat volgende intercity station reed ook weer een pendeldienst naar het volgende station. Er is maar 1 trein op een spoor, dus relatief weinig risico's en indien nodig decentraal te regelen (je hebt nodig: een conducteur + machinist + trein per traject, communicatie met naastgelegen stations en een omroepbericht). Het gaat allemaal niet efficiënt, maar je komt tenminste wel thuis.
Probleem bij pendeltreinen is dat alle paden handmatig ingelegd moeten worden, dat is met het aantal treinen wat er tegenwoordig rijdt nagenoeg onmogelijk geworden.

De plansystemen van NS en DONNA zorgen ervoor dat er personeel, treinnummers en treinpaden worden toegekend aan de treinen + informatieborden ingesteld worden. Als de treinverkeersleider van ProRail en de personeelsplanners van NS dat allemaal handmatig moeten gaan doen 8)7

Als midden op de dag deze storing optreedt dan moet je eerst handmatig al het te veel aan materieel aan de kant zien te krijgen, dan de treinen gaan samenstellen en ondertussen ook nog eens personeel zien te vinden die misschien (bijna) klaar zijn met hun dienst. En dan ook nog eens rekeninghouden met de materieel omlopen voor de volgende dag.
Wat ze vroeger deden is gewoon weg niet meer mogelijk in deze tijd. Maar dat wilt niet zeggen dat dit had mogen gebeuren en dat er een fallback/backup nodig is.
Dat er op het einde van de dag geen treinen meer reden vind ik persoonlijk ook wel erg kwalijk, ook al waren het er maar een paar.

dit was overigens geen beveiligings/veiligheidsissue zoals sommige hier opmerken

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 04-04-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat nu exact het probleem was.
In de media werd aangegeven dat alle systemen een update nodig hadden. (Ik zou dan meteen denken dat er ergens een bugje zat wat nu zichtbaar is geworden.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LordSinclair schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:59:
[...]

Wat een mindset. Ik snap niet dat ze überhaupt nog rijden. Stel je voor dat er iets mis gaat en dan voor de volgende dag niet alles op de goede plek staat 8)7
Heb je verder gelezen? Ik vind het ook belachelijk dat het niet weer opgestart is, in ieder geval beperkt.

Maar de afweging of je op zondagavond iets wilt offeren zodat je maandag in ieder geval de ochtendspits zonder problemen doorkomt vind ik wel een legitieme.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:50:
[...]

Heb je verder gelezen? Ik vind het ook belachelijk dat het niet weer opgestart is, in ieder geval beperkt.

Maar de afweging of je op zondagavond iets wilt offeren zodat je maandag in ieder geval de ochtendspits zonder problemen doorkomt vind ik wel een legitieme.
Ik niet. Er staan ongetwijfeld gezinnen met kleine kinderen ergens "aan de andere kant van het land", waar je gewoon even je middelvinger naar opsteekt:

"Zoek het verder maar uit..... zeker tot 17:00 uur geen treinen.... nouja, maak er maar 20:00 uur van.... weet je, laat maar, we rijden helemaal niet meer. Veel succes met thuis komen met je 2 kleuters. Misschien kan iemand anders nog wat voor je betekenen en anders regel je maar een taxi op eigen kosten, of je pakt maar even een hotelletje op eigen kosten en gaan je kinderen morgen maar niet naar school. Dan kunnen we misschien morgen wel weer rijden. En oja, onze welgemeende excuses hoor!"

Je ziet het in de communicatie ook alleen maar gaan over "treinen die wel of niet rijden". Dat is al helemaal fout. De kern is hier "reizigers vervoeren", niet "treinen rijden". Dat treinen rijden is alleen maar het middel waarmee NS haar doel bereikt. Daarin zie je meteen al terug, dat de NS als organisatie de focus bij zichzelf heeft liggen en niet bij de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:32:
[...]

Ik niet. Er staan ongetwijfeld gezinnen met kleine kinderen ergens "aan de andere kant van het land", waar je gewoon even je middelvinger naar opsteekt:

"Zoek het verder maar uit..... zeker tot 17:00 uur geen treinen.... nouja, maak er maar 20:00 uur van.... weet je, laat maar, we rijden helemaal niet meer. Veel succes met thuis komen met je 2 kleuters. Misschien kan iemand anders nog wat voor je betekenen en anders regel je maar een taxi op eigen kosten, of je pakt maar even een hotelletje op eigen kosten en gaan je kinderen morgen maar niet naar school. Dan kunnen we misschien morgen wel weer rijden."

Je ziet het in de communicatie ook alleen maar gaan over "treinen die wel of niet rijden". Dat is al helemaal fout. De kern is hier "reizigers vervoeren", niet "treinen rijden". Dat treinen rijden is alleen maar het middel waarmee NS haar doel bereikt. Daarin zie je meteen al terug, dat de NS als organisatie de focus bij zichzelf heeft liggen en niet bij de klant.
Ja en morgenochtend laat je nog meer mensen staan. Dat kan gewoon een keuze zijn. Hoe vervelend ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:34:
[...]

Ja en morgenochtend laat je nog meer mensen staan. Dat kan gewoon een keuze zijn. Hoe vervelend ook.
Die mensen zijn al thuis. Kunnen hooguit pas wat later naar hun werk (om 9:00 uur..... 11:00 uur.... wat dan uiteindelijk 12:00 uur wordt :) ). Maar daar gaat het ook helemaal niet om. Dit was gewoon de weg van de minste weerstand en de laagste kosten. Vooral dat laatste zal de doorslag hebben gegeven. NS vergoed de schade van de gedupeerden niet. Die kunnen hooguit de prijs van hun ticket retour krijgen. Heb je veel aan, als je vervolgens in Maastricht staat en je kinderen de volgende dag in Zwolle weer naar school moeten bijvoorbeeld.

We verpakken het alleen in een mooi verhaaltje waarin er belangen van reizigers worden afgewogen, maar da's gewoon kolder. Dit was 't goedkoopst. 's Avonds en eventueel begin van de nacht rijden was gewoon duur geweest en had niets extra opgeleverd. Mensen hadden al uren vertraging en kregen hun geld (voor zover ze een e-ticket hadden) toch al terug. Er viel niets meer te verdienen, vanuit het perspectief van NS.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillySis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 14:20
De hele situatie was vervelend.
De NS wist niet waar de treinen uithingen. Een alternatief met pendeltreinen of een uitgeklede dienstregeling was niet mogelijk, omdat ze ook niet wist waar de machinisten en conducteurs uithingen.
Een korte tijd doorrijden was een optie (heeft men ook gedaan) maar dat kon niet meer als er vertragingen zouden ontstaan.
Dat men 's avonds geen treinen heeft laten rijden is voor mij ook onbegrijpelijk. Het zal een hoop werk zijn geweest om overal weer treinen en materieel in te plannen, maar het had wel gekund.

Voor de NS nu de opdracht om uit te zoeken wat de oorzaak was van de storing en hoe dat in het vervolg is te voorkomen of met backup-systemen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
[...]

Laat dan gewoon minimaal pendeltreinen rijden tot een bepaalde tijd, 22 uur ofzo, met advies om en enkel de trein te gebruiken om thuis te komen. Daarna kan de NS de treinen weer 'terugzetten'.
Inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:35:
[...]

en de laagste kosten. Vooral dat laatste zal de doorslag hebben gegeven.
Na ja, de NS moet ook gewoon geld verdienen. 🤷🏼‍♂️
De dienstregeling is volgens hem een grote logistiek puzzel. "Gisteravond waren allerlei treinen en personeel op plekken waar je ze op dat moment niet wilt hebben. Het was niet betrouwbaar om dat op te kunnen starten. Dus is besloten om dat niet te doen en vannacht alles op orde te krijgen, zodat we nu weer goed op kunnen starten. (bron)
Het is een enorm gedoe om overal die mensen en treinen daar te hebben waar je ze hebben wilt. Even gebaseerd op mijn ervaring hier in Duitsland (maar @EDIT correct me if I'm wrong) Niet elke treinbestuurder mag elke trein besturen, niet elke treinbestuurder mag zomaar op elke route rijden, niet elke trein kan op elke route rijden. Dat geldt vast ook voor het treinpersoneel (die je kaartje knippen etc.). Dat is een enorme puzzel als het systeem er opeens uit knalt.

Dan kan je ervoor kiezen om op zo kort mogelijke termijn (welke?) een paar treinen (welke?) te laten rijden met het gevaar dat dat ten koste gaat van de maandagmorgen of je zorgt dat maandag vrijwel alles weer rijdt én dat je gecheckt hebt dat maandagmorgen het systeem er niet weer uit knalt.

Ik begrijp wel dat ze het zo aangepakt hebben.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Toen ik gister de (voornamelijk negatieve) reacties van gestrande reizigers op Twitter zat te volgen (waaronder iemand die urenlang in een op een station afgesloten en uitgeschakelde trein vast zat :X ), kwamen er her en der screenshots van NS-voorwaarden voorbij, specifiek een thuisbrengplicht dat een verplicht iets zou zijn bij de huidige concessie.

Weet iemand daar toevallig wat van af? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iamerwin schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:52:
[...]

Na ja, de NS moet ook gewoon geld verdienen. 🤷🏼‍♂️

[...]

Het is een enorm gedoe om overal die mensen en treinen daar te hebben waar je ze hebben wilt. Even gebaseerd op mijn ervaring hier in Duitsland (maar @EDIT correct me if I'm wrong) Niet elke treinbestuurder mag elke trein besturen, niet elke treinbestuurder mag zomaar op elke route rijden, niet elke trein kan op elke route rijden. Dat geldt vast ook voor het treinpersoneel (die je kaartje knippen etc.). Dat is een enorme puzzel als het systeem er opeens uit knalt.

Dan kan je ervoor kiezen om op zo kort mogelijke termijn (welke?) een paar treinen (welke?) te laten rijden met het gevaar dat dat ten koste gaat van de maandagmorgen of je zorgt dat maandag vrijwel alles weer rijdt én dat je gecheckt hebt dat maandagmorgen het systeem er niet weer uit knalt.

Ik begrijp wel dat ze het zo aangepakt hebben.
Allemaal lariekoek. Bijzondere omstandigheden vereisen soms grote inspanningen. Natuurlijk is het lastig en duur, maar op deze manier loop je gewoon weg voor je verantwoordelijkheid. NS brengt een grote groep mensen in de problemen (sommigen zelfs in grote problemen) en loopt gewoon weg zonder om te kijken naar die mensen. "Nou, veel sterkte. Enne, excuses he!"

NS stond erbij en keek ernaar, maar deed helemaal niets.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• EDIT
@iamerwin Ook hier is inderdaad kennis van de trein (materieelbekendheid) en routekennis (wegbekendheid) vereist, maar in principe heeft elke NS machinist wel een basispakket rondom de standplaats van beiden. Daarmee zou het dus mogelijk moeten zijn om in ieder geval een pendeldienst op te zetten naar omliggende stations.
Een conducteur heeft een kleine instructie nodig, maar afgezien van HSL mogen zij overal komen.

Ik hoop van harte dat er een grondige evaluatie gaat komen naar wat hier mis is gegaan, maar vooral dat er gekeken gaat worden hoe in dit soort gevallen er een basisdienstregeling opgezet kan worden vanuit de diverse standplaatsen, zodat in ieder geval elk station tenminste eens per uur bediend kan worden met een stoptrein.
Mijns inziens zijn inderdaad de reizigersrechten geschonden bij wat er gisteren is gebeurd en daar heb ik geen goed woord voor over. Bezemtreinen zijn nog wel het minste wat had moeten gebeuren.

Overigens wel complimenten naar de collega's van NS Int. Ik hoorde dat zij zelfs op hun routes nog voor stoptrein hebben gespeeld zodat reizigers toch nog thuis konden komen en dat er enkele treinen verlegd zijn naar een ander station om daar ook nog reizigers op te pikken. Zij deden (voor zover zij konden) wat NS Reizigers had moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:38
Okee. 👋🏻

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
Verwijderd schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:32:
[...]
Dat is niet alleen de ziekte van NS. Ook NMBS is ziek in datzelfde bedje. Blijkbaar het takenpakket van NMBS is het inplannen en laten rijden van treinen tussen Belgische steden. Dat er dan mensen meerijden, en zelfs voor betalen, is een handige bijkomstigheid.
Het is zelfs zo dat Infrabel, de Belgische infrastructuurbeheerder, NMBS er moet aan herinneren "En de reizigers, wat ga je daar mee doen?"

Een mooi voorbeeldje van enkele maanden terug. Nachtprestatie is juist begonnen. Er zijn werken voorzien op het baanvak tussen Aarschot en Lier, en daardoor kan de laatste trein van Hasselt naar Antwerpen niet verder dan Aarschot. In Aarschot staan er dan bussen te wachten die de reizigers tot Lier brengt, alwaar een ander treinstel hen staat op te wachten.
Dat laatste treinstel vertrekt ledig vanuit een opstelbundel te Antwerpen naar Lier. Op dat moment kampte NMBS met een ziektegolf onder haar personeelsleden, en werden er in realtime treinen afgeschaft, en zo dus die lege rit van Antwerpen naar Lier "dat heeft verder toch geen gevolgen".
Ik (Infrabel) heb die man (NMBS) haarfijn uitgelegd wat de gevolgen zouden zijn : "er zijn bussen met reizigers onderweg naar Lier. De laatste trein schaf jij af. Er is geen stationspersoneel aanwezig in Lier. Als je morgen wil gaan uitleggen aan Brussel (de bazen) waarom je in alle kranten staat, moet je vooral niets doen voor die reizigers. Ik kan beloven dat ik zelf naar de pers bel."
Gevolg : "Oei dat hadden we over het hoofd gezien. We zullen die bussen laten verder rijden tot Antwerpen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 16:00
NS zegt vooralsnog (via intern kanaal) dat de oorzaak in een IT change ligt er dat dus zaken niet goed zijn gegaan bij het updaten van applicaties. Ben benieuwd of dat écht zo is, want lijkt me bijna onmogelijk om zoveel systemen tegelijkertijd om zeep te helpen.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Pagina: 1 ... 52 ... 162 Laatste