Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 162 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 09:10
DOA schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:01:
[...]

eerder "Dankzij".. het gebeurd overal om ons heen, er zitten nu eenmaal veel mensen ziek thuis, ook ns personeel.
Wat ik niet snap is dat over 10 dagen pas de dienstregeling wordt aangepast. Er is nú toch hoog verzuim?

Cash is king.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:32
Er worden nu dagelijks al treinen opgeheven door de hoeveelheid zieken. Het verschil is dus dat er, door te snijden in de dienstregeling, wat meer speelruimte komt en misschien nog wel belangrijker: duidelijkheid voor de reizigers omdat treinen niet meer last-minute opgeheven worden.
De dienstregeling kan echter niet zomaar aangepast worden, want je moet dan ook de personeels- en materieelroosters aanpassen. Dat kost dus tijd om te regelen, waardoor het geplande afschalen van de dienstregeling pas vanaf de 7e doorgevoerd kan worden. Tot die tijd zullen dus treinen ongepland uitvallen.

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 28-01-2022 09:43 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• EDIT
Omdat het ziekteverzuim momenteel al snel oploopt moet NS morgen toch al hele treinseries (gedeeltelijk) schrappen in plaats van individuele treinen zoals nu.

Het gaat morgen om de volgende treinseries:
ICD 1000 - Amsterdam - Rotterdam v.v.
IC 2400 - Leiden - Dordrecht v.v.
IC 2800 - Rotterdam - Utrecht v.v.
IC 3100 - Schiphol - Nijmegen v.v.
IC 703700 - Leiden - Dordrecht v.v. (zelfde als de 2400, maar dan in de daluren)
SPR 5700 Utrecht - Hoofddorp v.v.

Reis je dus op de genoemde trajecten, plan dan kort van te voren je reis opnieuw om de wijzigingen te bekijken.
Ik schat in dat dit zal waarschijnlijk ook voor de dagen erna zal gelden tot de geplande uitdunning op 7 februari, maar dat is momenteel nog niet aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Weer een sector die door het huidige beleid tot stilstand komt

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Een algemeen kijkje in het OCCR en in de dienstroosters van de NS, waar er hoge nood is door het grote verzuim aan personeel.

https://www.volkskrant.nl...-rek-er-wel-uit~b071f8d0/
Tot twintig uitvallers is een rooster opstellen nog goed te doen. ‘Maar nu zie ik een dag van tevoren dat er gemiddeld zo’n dertig machinisten en dertig conducteurs niet inzetbaar zijn’, legt Pendjol uit. ‘En dat aantal kan op de dag zelf gemakkelijk verdubbelen, omdat collega’s zich ’s ochtends ziek melden of in quarantaine gaan. Er zit normaal wat rek in de rooster. We hebben enige reserve. Maar met zoveel uitvallers werkt dat niet meer.’
En ja.... Op Twitter en Instagram volg ik wat NS-personeel, en elke dag zie ik wel iemand die een positieve coronatest fotografeert....

[ Voor 52% gewijzigd door AW_Bos op 03-02-2022 02:29 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Deze nacht oefeningen gehad in de spoortunnels onder de luchthaven van Zaventem. Op een minuutje ist water op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RhK1HwWUe2ccCr9x_Aa0fAoUl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBmVXbsGiuSMuD3rAqc0Vqev.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vlCv39bJGK_0bXxRYJbuU_1-Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YX82ZhvurIgSnGL408WR9xap.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Arator schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 06:55:
Deze nacht oefeningen gehad in de spoortunnels onder de luchthaven van Zaventem. Op een minuutje ist water op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zal wel omdat het vroeg in de ochtend is; maar hoe gaat dat ding vooruit op zijn rolschaatsen? Zie niet een aandrijving zitten o.i.d.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Laatst online: 20:11

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Illegal_Alien schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Zal wel omdat het vroeg in de ochtend is; maar hoe gaat dat ding vooruit op zijn rolschaatsen? Zie niet een aandrijving zitten o.i.d.
Gewoon met de wielen? :)

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Die hangen boven het spoor? Zie ze in iedergeval niet de grond aanraken, dus vandaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:37

NMH

Moderator General Chat
Illegal_Alien schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:58:
Die hangen boven het spoor? Zie ze in iedergeval niet de grond aanraken, dus vandaar. :P
Ik vroeg het me ook af, maar de voorwielen maken zo te zien nog contact. Daar zal de aandrijving wel plaatsvinden.

Edit: in ieder geval op foto 2, op foto 1 lijken ze wel te zweven.

[ Voor 9% gewijzigd door NMH op 03-02-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-09 14:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Raakt de achterste as niet een van de spoorassen? In dat geval zou de truck in z'n achteruit die spooras aan kunnen drijven. Dat zie je ook wel bij sommige gleisunimogs.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
Er zijn systemen waarbij de rubberen wielen voor aandrijving zorgen, meestal door rechtstreeks contact met de rail. In het geval van deze vrachtwagen zat er een aandrijving op de achterste bogie. En neen daar loopt geen aandrijfas heen, dat zijn elektromotoren.
Er is ergens een filmpje waarbij jullie Prorail een vrachtwagen op het spoor zet, zie je ook geen aandrijving. Kan het zo direct niet vinden, wel een promo filmpje van srs sjölanders, die het systeem maakt dat ook prorail gebruikt. Ik geloof dat er zelfs een afdeling in Nederland zit.
https://youtu.be/5x1CePHPfrw
Illegal_Alien schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:34:
Zal wel omdat het vroeg in de ochtend is
En die snap ik niet. Wij doen inderdaad dergelijke oefeningen tijdens de nacht. Dan heeft het treinverkeer er geen/minder last van.
Of slaat het op het water? Vrachtwagen heeft een watertank van 2500 liter, en nog een tank van 500l schuimmiddel. En het rode kanon vooraan perst er 2000 liter per minuut door. Ik geef toe, het is net iets meer dan een minuut voor die leeg is.

[ Voor 31% gewijzigd door Arator op 03-02-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Arator schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:07:
Er zijn systemen waarbij de rubberen wielen voor aandrijving zorgen, meestal door rechtstreeks contact met de rail. In het geval van deze vrachtwagen zat er een aandrijving op de achterste bogie. En neen daar loopt geen aandrijfas heen, dat zijn elektromotoren.
Er is ergens een filmpje waarbij jullie Prorail een vrachtwagen op het spoor zet, zie je ook geen aandrijving. Kan het zo direct niet vinden, wel een promo filmpje van srs sjölanders, die het systeem maakt dat ook prorail gebruikt. Ik geloof dat er zelfs een afdeling in Nederland zit.
https://youtu.be/5x1CePHPfrw

[...]

En die snap ik niet. Wij doen inderdaad dergelijke oefeningen tijdens de nacht. Dan heeft het treinverkeer er geen/minder last van.
Of slaat het op het water? Vrachtwagen heeft een watertank van 2500 liter, en nog een tank van 500l schuimmiddel. En het rode kanon vooraan perst er 2000 liter per minuut door. Ik geef toe, het is net iets meer dan een minuut voor die leeg is.
Slaat op dat ik nog niet wakker ben/was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eh, wat was de oefening dan? Mag hopen dat er ergens een nog bluswatervoorziening in de buurt is? Met 2000 liter doe je niet veel :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe snel rijdt de brandweer in de tunnel? Gaat vast niet met 80km/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imahungrywhut
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:48
Kalentum schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:22:
[...]

Hoe snel rijdt de brandweer in de tunnel? Gaat vast niet met 80km/u
Zal niet harder zijn dan 40 km/h gezien het geen treinbeweging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
Imahungrywhut schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Zal niet harder zijn dan 40 km/h gezien het geen treinbeweging is.
Met sirene + zwaailicht mag het vast wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Arator schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:07:
Vrachtwagen heeft een watertank van 2500 liter, en nog een tank van 500l schuimmiddel. En het rode kanon vooraan perst er 2000 liter per minuut door. Ik geef toe, het is net iets meer dan een minuut voor die leeg is.
Die in onze Waalhaven is iets groter: https://www.prorail.nl/nieuws/maak-kennis-met-de-blustrein :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
evilution schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Eh, wat was de oefening dan? Mag hopen dat er ergens een nog bluswatervoorziening in de buurt is? Met 2000 liter doe je niet veel :P
Oefening was vooral om 1. waar is wat en hoe geraak ik er. De tunnels onder de luchthaven hebben 3 spoortoegangen, dus we hebben portaal Zaventem, portaal Brussel en portaal Mechelen.
2. Procedures. Het is niet dat die brandweerwagen met loeiende sirenes toekomt, dat die zich direct op de sporen mag zetten. Punt 1 en 2 is ook voor personeel van Infrabel altijd nuttig.
3. Het effectief op de sporen zetten inoefenen.
4. Er mee rijden. Je moet weten dat die wagens wel bij brandweerkorpsen staan, maar dat die eigenlijk niet gebruikt worden in hun dagdagelijkse werking. Dus die mannen zijn eens blij dat ze nog eens met hun exclusief speelgoed mogen spelen.

De tunnel zelf is uitgerust met blusleidingen, gevuld met water en schuimblusmiddel.

Ik zou niet weten hoe hard dat die mag/kan rijden, en de bestuurder wist het ook niet. :+ Dus we zijn langzaamaan begonnen, heel voorzichtig door de wissels, en daarna hebben 30km/u gereden.

Nog een filmpje gevonden van de persvoorstelling van die wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Damn, in de VS gebruiken ze ook gasgestookte wisselverwarming, maar dan net even anders:
[YouTube: Metra Sets Tracks Ablaze Amid Plunging Temperatures]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 16:09
150.000 liter water ;) 33 minuten is hij leeg
Overigens gaat de blustrein ook Max 40 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
marcop23 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:06:
Damn, in de VS gebruiken ze ook gasgestookte wisselverwarming, maar dan net even anders:
Jeetje wat een onbehouwen toepassing. De meeste warmte gaat verloren door de slechte verbranding "ver" boven de wissel zelf.

Only in America!

[ Voor 10% gewijzigd door mk1992 op 04-02-2022 09:14 ]

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ExiZTeNcE schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:02:
[...]

150.000 liter water ;) 33 minuten is hij leeg
Overigens gaat de blustrein ook Max 40 :-)
Misschien kunnen we hem aan Arator verkopen als Whz klaar is :+

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
evilution schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:17:
[...]

Misschien kunnen we hem aan Arator verkopen als Whz klaar is :+
We hebben het nog gehad over jullie blustrein, en de conclusie was dat we sneller kunnen tussenkomen met brandweerwagens. Dan spreken we dus over het ganse Belgische grondgebied. En de nieuwste tunnels die geschikt zijn voor gevaarlijk goed, zijn uitgerust met automatische blusinstallaties. Op 3 minuten is de Antigoontunnel gevuld met schuim. Daar moet de brandweer nog tussenkomen om het schuim op te ruimen. Dergelijke installaties hebben wel een kleine meerprijs. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 07:20
Die perslucht in die wagens is dan weer om de Antigoontunnel weer leeg te blazen nadien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
marcop23 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:06:
Ik vraag me altijd af of die dingen ook uit moeten als er een trein boven tot stilstand komt. Lijkt me niet bevorderlijk om langdurig een vuurtje onder de trein te hebben. Zeker niet als je een brandbare lading hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Heh, de Britten hadden tijdens de Tweede Wereldoorlog een nog brutere variant om de mist boven landingsbanen op te lossen: FIDO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Arator schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:26:
[...]

We hebben het nog gehad over jullie blustrein, en de conclusie was dat we sneller kunnen tussenkomen met brandweerwagens. Dan spreken we dus over het ganse Belgische grondgebied. En de nieuwste tunnels die geschikt zijn voor gevaarlijk goed, zijn uitgerust met automatische blusinstallaties. Op 3 minuten is de Antigoontunnel gevuld met schuim. Daar moet de brandweer nog tussenkomen om het schuim op te ruimen. Dergelijke installaties hebben wel een kleine meerprijs. :7
Maar gaan jullie bij een incident met brandweerwagens de tunnels in dan? Of is dat alleen voor opruimwerkzaamheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
evilution schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:05:
[...]

Maar gaan jullie bij een incident met brandweerwagens de tunnels in dan? Of is dat alleen voor opruimwerkzaamheden?
Daar ging die ganse oefening over. Wij gaan met die brandweerwagens de tunnels in. Die wagens zijn uitgerust met infraroodcamera's en dat bluskanon vooraan dient dus om het vuur te kunnen aanvallen.
De noord-zuid tunnel onder Antwerpen-Centraal doen we nog niet. De ingang die er is, is niet geschikt om met deze wagens binnen te rijden. |:( Maar in principe zouden we die wagens dan wel op een overweg in de buurt op de sporen kunnen plaatsen, en zo naar de tunnel rijden. We zijn nu aan het kijken of we toch geen plaats dichter kunnen vinden.

Het hangt ook van het incident af. Voor een evacuatie van een gewond persoon zijn die wagens niet nodig. Er zijn onsite lorries voorzien, en sommige brandweerkorpsen hebben zelfs gemotoriseerde lorries.

We zijn met een update bezig van de nood en interventieplannen. In het kader daarvan zijn we nu met verkenningen en oefeningen bezig. In december heb ik een verkenning van HSL4 gehad met de Peerdsbostunnel. Nu dus een oefening op Zaventem. In maart staat een verkenning van de Kennedytunnel op het programma, evenals een verkenning van de evacuatiecomplexen van Zaventem (bij sommige complexen moet je eerst contact opnemen met de controletoren, want je komt uit aan een landingsbaan). In mei zouden we terug een oefening hebben in Zaventem. En dat is enkel voor mijn regio. De brandweer wist me te vertellen dat ze ook in Brussel met tunneloefeningen bezig zijn. Ik kan maar vermoeden dat ze ook in het Luikse oefeningen houden met een dergelijke wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Arator schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Daar ging die ganse oefening over. Wij gaan met die brandweerwagens de tunnels in. Die wagens zijn uitgerust met infraroodcamera's en dat bluskanon vooraan dient dus om het vuur te kunnen aanvallen.
De noord-zuid tunnel onder Antwerpen-Centraal doen we nog niet. De ingang die er is, is niet geschikt om met deze wagens binnen te rijden. |:( Maar in principe zouden we die wagens dan wel op een overweg in de buurt op de sporen kunnen plaatsen, en zo naar de tunnel rijden. We zijn nu aan het kijken of we toch geen plaats dichter kunnen vinden.

Het hangt ook van het incident af. Voor een evacuatie van een gewond persoon zijn die wagens niet nodig. Er zijn onsite lorries voorzien, en sommige brandweerkorpsen hebben zelfs gemotoriseerde lorries.

We zijn met een update bezig van de nood en interventieplannen. In het kader daarvan zijn we nu met verkenningen en oefeningen bezig. In december heb ik een verkenning van HSL4 gehad met de Peerdsbostunnel. Nu dus een oefening op Zaventem. In maart staat een verkenning van de Kennedytunnel op het programma, evenals een verkenning van de evacuatiecomplexen van Zaventem (bij sommige complexen moet je eerst contact opnemen met de controletoren, want je komt uit aan een landingsbaan). In mei zouden we terug een oefening hebben in Zaventem. En dat is enkel voor mijn regio. De brandweer wist me te vertellen dat ze ook in Brussel met tunneloefeningen bezig zijn. Ik kan maar vermoeden dat ze ook in het Luikse oefeningen houden met een dergelijke wagen.
Volgens mij kennen wij nergens een situatie waar brandweer materieel een tunnel in gaat en vertrouwen wij volledig op TTI maar misschien weet @ExiZTeNcE hier iets meer over te vertellen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
evilution schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:34:
[...]

Volgens mij kennen wij nergens een situatie waar brandweer materieel een tunnel in gaat en vertrouwen wij volledig op TTI maar misschien weet @ExiZTeNcE hier iets meer over te vertellen
Nee klopt. Voor de goederen tunnels zee-Zevenaar + bak Barendrecht inderdaad (schuim) blus installaties (grappige side note @Arator bij ons komt de brandweer kijken en als het een loze blussing is laten ze de blussing afbreken en mogen wij de rommel (op laten) ruimen, het is immers onze schuim party ;-)).
Voor de overige tunnels zoals die op de hsl of de willemspoortunnel zijn er natte of droge afname punten en gaat de brandweer gewoon naar beneden met slangen en watervoerende armaturen (of liggen die beneden opgesteld). Een dergelijke inzet is veel sneller dan een rail weg voertuig in te moeten zetten en de reizigers zijn dan allang gevlucht olv het treinpersoneel. Om nog maar niet te spreken over het drama vwb het geoefend houden van brandweer personeel met dergelijke rail/weg brandweerwagens. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
Gisteren hebben de tunneloefeningen, spijtig genoeg, hun nut bewezen. Hulpdiensten konden vlot het aangewezen rendez-vous-punt vinden en konden zo veilig tot op de plaats van incident komen. Niet alle feiten in het artikel kloppen trouwens.
https://www.vrt.be/vrtnws...erstoord-door-aanrijding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zag weer een Brussel intercity direct geparkeerd staan. Nu weet ik niet wat de oorzaak is, maar 2 jaar terug was er een update verschil tussen de Trax van de brusseltrein en die van de gewone icd. Speelt dat nog steeds? Alle locs van voor die update hadden toen onregelmatig problemen.

Het is daardoor nu in de ICD erna weer ouderwets gezellig, met mensen staand in middenpad en balkons…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7z5Afg09P8dSEpmEKH-Ktlpyqdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eV9p75G0cX9RIHnlncnCk7vm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 08-02-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:12
https://nieuws.ns.nl/nieu...-met-10-vroegboekkorting/

Ik vraag me af wie hier nou geïnteresseerd is. Je kan beter NS Flex Dal Voordeel nemen, heb ik het idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 18-09 10:44

mambo No5

Bad Apple?

Tandradtrein in Zwitserland ontspoort en moet weer herspoord worden; men is pragmatisch en brengt een kraan per spoor naar boven aangezien de locatie per weg amper tot niet te bereiken zal zijn vermoed ik. Interessant om te zien hoe dan ook :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:12

Luke!

#Treinbaas
Get!em schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:35:
Ik zag weer een Brussel intercity direct geparkeerd staan. Nu weet ik niet wat de oorzaak is, maar 2 jaar terug was er een update verschil tussen de Trax van de brusseltrein en die van de gewone icd. Speelt dat nog steeds? Alle locs van voor die update hadden toen onregelmatig problemen.

Het is daardoor nu in de ICD erna weer ouderwets gezellig, met mensen staand in middenpad en balkons…

[Afbeelding]
Da's wel een beetje voorbarig voor een loc die het eens een keer aan het hikkeporretje heeft. Kan altijd gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
mambo No5 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:19:
Tandradtrein in Zwitserland ontspoort en moet weer herspoord worden; men is pragmatisch en brengt een kraan per spoor naar boven aangezien de locatie per weg amper tot niet te bereiken zal zijn vermoed ik. Interessant om te zien hoe dan ook :)

[Twitter]
Met "een kraan" dacht ik een spoorkraan :o
Hebben die "trammetjes" toch wat kracht om dergelijk gewicht naar boven te duwen. _/-\o_

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Het zegt wel wat dat men met 2 van die dingen aan het opduwen is, maar inderdaad: kracht hebben ze zeker :D

• marcop23
Ik heb wel het idee dat mensen de kracht van moderne "trammetjes" onderschat. Een Flirt3 van NS heeft 200 kN trekkracht. Vergelijk dat met een NS 2200 locomotief: die heeft 185 kN trekkracht. Of een Belgische HLE27, een elektrische locomotief, die heeft met 234 kN ook "maar" 17% meer trekkracht.

Nu was dat Zwitsers treinstel weliswaar geen Flirt, maar toch. Als iemand zich afvraagt of een Flirt3 van NS 12 bakken VIRM kan trekken: makkelijk!

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 10-02-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
marcop23 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:15:
Ik heb wel het idee dat mensen de kracht van moderne "trammetjes" onderschat. Een Flirt3 van NS heeft 200 kN trekkracht. Vergelijk dat met een NS 2200 locomotief: die heeft 185 kN trekkracht. Of een Belgische HLE27, een elektrische locomotief, die heeft met 234 kN ook "maar" 17% meer trekkracht.

Nu was dat Zwitsers treinstel weliswaar geen Flirt, maar toch. Als iemand zich afvraagt of een Flirt3 van NS 12 bakken VIRM kan trekken: makkelijk!
Tja, de HLE 27 staat nu ook niet echt gekend voor zijn trekkracht. Die heeft last met 12 kassen de helling van Antwerpen-Centraal -2 richting Berchem op te sleuren. O-)
Maar je hebt wel gelijk. Die bergtreintjes zijn niet gemaakt om tegen 140km/u door de valleien te scheuren, maar traag en gestaag die helling te beklimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
marcop23 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:15:

Nouja, makkelijk :9

Aan het (motor)vermogen ligt het niet nee, maar die dingen zijn zo licht van gewicht dat je op een glad spoor een VIRM12 maar heel langzaam vooruit zult krijgen. :+
Helaas mag het alleen niet vanwege het remsysteem van de Flirt, jammer genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ach, zolang iets met lage snelheid gesleept moet worden kan het meeste materieel wel iets wegslepen (ok, de FLIRT dan uitgezonderd vanwege het remsysteem). Het werkelijk op snelheid brengen is uiteraard een ander verhaal.
Maar je ziet de meest vreemde samenstellingen soms voorbij komen. Ik geloof dat daar toen ook over in dit topic iets gepost was, maar een behoorlijke tijd terug mocht een VIRM6 ook drie stellen ICNG wegslepen na een mislukte (of juist geslaagde, afhankelijk van hoe je het bekijkt) testrit. Dat is ook even een slordige 600 ton (ok, 597, als we het exact houden) wat door een treinstel dat zelf al 350 ton weegt wordt weggesleept.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 16-02-2022 16:24 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 15:31
Kent-u-deze-nog.... (In het kader van ongebruikelijke trein-samenstellingen):

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CJlES1vVEAAPJY4?format=jpg&name=small

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Aomi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:09:
[...]

Nouja, makkelijk :9

Aan het (motor)vermogen ligt het niet nee, maar die dingen zijn zo licht van gewicht dat je op een glad spoor een VIRM12 maar heel langzaam vooruit zult krijgen. :+
Is dat zo? Een Flirt heeft een gemiddelde aslast van 13.2 ton, een VIRM 14.7 (en een ICM 12). Ik vind dat eigenlijk een best klein verschil. De Flirt heeft daarnaast waarschijnlijk een veel modernere/betere antislipregeling, dus kan z'n kracht relatief goed overbrengen. Ik denk dus dat dit wel meevalt.

Ik weet alleen niet wat de gewichtsverdeling van een Flirt precies is. Op de aangedreven assen steunt maar één bak, maar het is wel een iets langere bak met zwaardere aandrijfcomponenten.

Ik zou wel eens een wedstrijdje touwtrekken willen zien trouwens :+ Flirt tegen VIRM4. Ik zet m'n geld op de Flirt :D
Helaas mag het alleen niet vanwege het remsysteem van de Flirt, jammer genoeg
Ah, daar had ik niet aan gedacht. Kan een Flirt (op de noodrem na) niet pneumatisch remmen?

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 16-02-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
EDIT schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:23:
Ach, zolang iets met lage snelheid gesleept moet worden kan het meeste materieel wel iets wegslepen (ok, de FLIRT dan uitgezonderd vanwege het remsysteem). Het werkelijk op snelheid brengen is uiteraard een ander verhaal.
Maar je ziet de meest vreemde samenstellingen soms voorbij komen. Ik geloof dat daar toen ook over in dit topic iets gepost was, maar een behoorlijke tijd terug mocht een VIRM6 ook drie stellen ICNG wegslepen na een mislukte (of juist geslaagde, afhankelijk van hoe je het bekijkt) testrit. Dat is ook even een slordige 600 ton (ok, 597, als we het exact houden) wat door een treinstel dat zelf al 350 ton weegt wordt weggesleept.
Die 950 ton voor 2 (of zelfs 1) traxx loc is prima te doen. Bij het weg slepen van een goederen trein uit een tunnel rekenen we met 1000 ton per loc tegen de helling op. Dus als beide traxx loccen tractie geven is dat twee vingers in de neus werk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
marcop23 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:09:
[...]

Is dat zo? Een Flirt heeft een gemiddelde aslast van 13.2 ton, een VIRM 14.7 (en een ICM 12). Ik vind dat eigenlijk een best klein verschil. De Flirt heeft daarnaast waarschijnlijk een veel modernere/betere antislipregeling, dus kan z'n kracht relatief goed overbrengen. Ik denk dus dat dit wel meevalt.

Ik weet alleen niet wat de gewichtsverdeling van een Flirt precies is. Op de aangedreven assen steunt maar één bak, maar het is wel een iets langere bak met zwaardere aandrijfcomponenten.

Ik zou wel eens een wedstrijdje touwtrekken willen zien trouwens :+ Flirt tegen VIRM4. Ik zet m'n geld op de Flirt :D

[...]

Ah, daar had ik niet aan gedacht. Kan een Flirt (op de noodrem na) niet pneumatisch remmen?
De flirt heeft natuurlijk wel minder assen.
Ik hoor iig machinisten vaak 'klagen' dat de Flirt een te lichte trein is, die veel te snel slipt.

En idd, er is geen mogelijkheid tot pneumatisch remmen omdat er geen pneumatische remkraan aanwezig is. Enkel de snelrem activeren is mogelijk. Daarom mag je met een Flirt geen ander materieel slepen, zelfs geen andere Flirt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28
ExiZTeNcE schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:34:
[...]

Die 950 ton voor 2 (of zelfs 1) traxx loc is prima te doen. Bij het weg slepen van een goederen trein uit een tunnel rekenen we met 1000 ton per loc tegen de helling op. Dus als beide traxx loccen tractie geven is dat twee vingers in de neus werk ;-)
1 TRAXX kan met gemak +2200 ton trekken. Op hellingen een stuk minder. Maar twee vingers in de neus op hellingen zeker niet. Dat is het ook slipper de slip kan ik je uit ervaring zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 20-09 16:28
Aomi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:38:
[...].
Ik hoor iig machinisten vaak 'klagen' dat de Flirt een te lichte trein is, die veel te snel slipt.
Een FLIRT heeft vergeleken met andere treinen veel meer vermogen. Aangezien maar 4 assen aangedreven zijn met (belachelijk) veel vermogen gaat de trein sneller in slippen als je vol tractie geeft. Als je tractie geeft met gevoel heb je nergens last van, dan gaat de trein niet sneller slippen bij optrekken dan een andere trein. (DDZ kan er namelijk ook wat van, ook relatief gezien minder aangedreven assen, zeker bij DDZ-6)

Remmen is een ander verhaal. FLIRT remt heel agressief op de ED-rem. Onderhoud is daardoor een stuk goedkoper, maar doordat de gehele trein moet remmen op die 4 assen is er dus een hogere kans op slippen. Ander materieel gaat al sneller 'blenden' met de EP-rem, maar FLIRT doet dat minder snel. Zodra een FLIRT gaat slippen moet je de trein leren vertrouwen, de EP rem wordt er vanzelf bij gepakt, maar dat duurt net een seconde langer dan bij ander materieel. Remkraan dus lekker laten staan en alles komt goed. "Melken" met de remkraan maakt het slippen alleen maar erger.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Luke! schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:07:
[...]
Da's wel een beetje voorbarig voor een loc die het eens een keer aan het hikkeporretje heeft. Kan altijd gebeuren.
Naja, voorbarig…. Ik zie em wekelijks in mijn notificaties voorbij komen en bovendien zit ik er momenteel wederom in 1tje opgesloten op Schiphol….
Defecte trein……

We gaan richting 30min stilstand in Schiphol….

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik volg een aantal mensen op social media die machinist zijn, en ik zie toch geregeld wel eens video's of foto's voorbij komen van een TRAXX die er geen zin in heeft. Een resetje is vaak de oplossing, en het is gelukkig niet vaak een complete stranding. Maar het klinkt niet echt als een 'een keer een hikkeporretje' (Is dat Limburgs ofzo :P). Het is algemeen bekend dat er veel transities en spanningswisselingen op de baan zitten, en dat die niet echt op de juiste plekken zijn aangelegd.

ICNG zou het omschakelen automatisch moeten doen, wat bij TRAXX nog handwerk is met de juiste knopjes en procedures.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Uiteindelijk vertrokken naar Rotterdam met deuren in storing (waardoor we dus aan perron in Schiphol ook niet konden overstappen op de trein die wel reed). Na een hele tijd 20kmpu tot voorbij Hoofddorp/spanningslus, op normaal tempo verder.
In Rotterdam deuren weer in storing, niet te openen. Uiteindelijk door machinist van buitenaf met noodhandle geopend. Traxx moest gereset worden.

• EDIT
Heel apart. Er is een paar jaar terug een wijziging geweest aan de rijtuigen waarmee dat soort deurstoringen eigenlijk niet meer voor mogen komen. Enige wat ik kan verzinnen is dat één van de rijtuigen een defecte omzetter heeft gehad en de batterijen uitgeput zijn geraakt. Echter krijgt de machinist daarvan een melding in de cabine en kan de betreffende omzetter even gereset worden. Daar hoeft de trein niet eens vertraging door op te lopen.
Andere mogelijkheid is dat de zgn FMZ-module een storing heeft, dan moet die ook even gereset worden, met in het uiterste geval dat de FMZ-module van de loc zelf een reset nodig heeft, maar ook dat mag allemaal niet meer dan een paar minuten duren.
Kortom: ik kan mij zo niet voorstellen wat er zodanig mis is gegaan dat er op geen enkele manier meer deurbediening (met uitzondering van de noodbediening) mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 17-02-2022 17:55 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Allemaal vrij morgenmiddag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4XOs-kAaA4kdp03FMhfGxsrAnQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pB1S2sDgrVpTFlJAvmrc81uQ.png?f=fotoalbum_large

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

:(

Dat wordt dan 60 km teruglopen vrees ik. Om half 6 in de ochtend zal het nog wel rijden dus heen lukt wel. Thuiswerken kan ik niet en met alle uitval van collega's vrij nemen ook niet (zo laat al helemaal niet). Nou ja, de terugweg is wind mee, dus misschien maar op de fiets terug. Pothelm op, voetjes op het stuur en gaan :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:55:
Heel apart. Er is een paar jaar terug een wijziging geweest aan de rijtuigen waarmee dat soort deurstoringen eigenlijk niet meer voor mogen komen. Enige wat ik kan verzinnen is dat één van de rijtuigen een defecte omzetter heeft gehad en de batterijen uitgeput zijn geraakt. Echter krijgt de machinist daarvan een melding in de cabine en kan de betreffende omzetter even gereset worden. Daar hoeft de trein niet eens vertraging door op te lopen.
Andere mogelijkheid is dat de zgn FMZ-module een storing heeft, dan moet die ook even gereset worden, met in het uiterste geval dat de FMZ-module van de loc zelf een reset nodig heeft, maar ook dat mag allemaal niet meer dan een paar minuten duren.
Kortom: ik kan mij zo niet voorstellen wat er zodanig mis is gegaan dat er op geen enkele manier meer deurbediening (met uitzondering van de noodbediening) mogelijk is.
Trein is in RTD achtergebleven uiteindelijk:

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-02-17/9252

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-09 13:21

GwnLars_

In GoT we trust.

Aomi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:38:
[...]

De flirt heeft natuurlijk wel minder assen.

En idd, er is geen mogelijkheid tot pneumatisch remmen omdat er geen pneumatische remkraan aanwezig is. Enkel de snelrem activeren is mogelijk. Daarom mag je met een Flirt geen ander materieel slepen, zelfs geen andere Flirt.
Grappig genoeg had ik laatst bij den bibliotheek (Ja, ook hoogbejaarde pubers gebruiken hun door den gemeenten betaalde biebkaart nog weleens :o _/-\o_ ) dat boek over de NS 1600 geleend.
Interessant verhaal. Wat bleek:

Bij de proefritten met de versie uit stokbroodland was de ED-Rem zó krachtig, dat de nederlanders daar van stonden te kijken 8) Echter moest de pneumatische rem verzwaard worden, omdat de eis destijds was dat een volbeladen trein op de "pneumaat" een noodstop zou moeten kunnen maken binnen een bepaalde marge.
Deze werd met de aanpassing ruimschoots gehaald zonder ED-Rem, want er mocht niet alleen met de ED geremd worden bij een evt. zware remming.

Blijkbaar vonden ze het te duur om Stadler wat meer geld te geven voor een beter remsysteem 8) :)

Tot zover de klaagbank. Wij (lees: ik) danken u voor deelname :)

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-09 13:21

GwnLars_

In GoT we trust.

EDIT schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:55:
Inderdaad bijzonder.. Hier bij de 600volt-gleuvenrijders of de rubberverslinders (niet zo vies denken jullie ;) ) is dan de oorpijn-hendel nog de enige optie. En daarna openduwen uiteraard :P

Tenzij je deur elektrisch is, dan wordt het deurraampje inslaan O-)

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Vanuit mijn hoek van het land een erg vreemd besluit. Hier is code geel afgekondigd en zijn de windstoten naar verwachting niet zwaarder dan die van eergisteren. En toch mogen we het uitzoeken.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
GwnLars_ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:51:
[...]
Blijkbaar vonden ze het te duur om Stadler wat meer geld te geven voor een beter remsysteem 8) :)
Niet echt. De FLIRT werd als spoedbestelling van de plank gekocht, dus 1 op 1 zoals de fabrikant deze aanbood zonder wijzigingen, met alleen een NS stoelkleurtje en wat bestickering. Elke wijziging zou teveel tijd kosten, dus ook dit soort dingen als wijzigingen aan het remsysteem.
Het remsysteem is ook niet zo zeer slecht of minder krachtig, maar vooral gewoon anders dan dat van andere treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Zit (uit interesse, werk gelukkig thuis) naar de stormdienstregeling te kijken. Heb er (uiteraard) alle begrip voor dat men vanaf 14u geen treinen meer rijdt, maar verbaas me toch een klein beetje over de manier waarop.

Het lijkt erop dat elke trein doorrijdt tot de geplande eindbestemming en dat een trein volledig wordt geschrapt op het moment dat de aankomsttijd na 14:00 is. Dat zorgt er voor dat soms in één richting rond 11:00 al de laatste trein vertrekt terwijl dat voor de andere kant rond 13:30 is.

Het zal voordelen hebben voor het opstarten van de treindienst morgen, maar voor reizigers (en personeel?) is het toch enorm onhandig dat je grotere bestemmingen niet tot in ieder geval 13:00 vanuit elke richting kunt bereiken.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
ProRail legt eenvoudigweg het treinverkeer stil om 2 uur. Alles moet dus om 2 uur stilstaan. Je hebt niet ongelimiteerd ruimte op stations en treinen moeten ook nog afgerangeerd worden om te voorkomen dat het volstroomt, dus moeten er keuzes gemaakt worden waar je treinen laat eindigen.

[ Voor 51% gewijzigd door EDIT op 19-02-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
EDIT schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:05:
ProRail legt eenvoudigweg het treinverkeer stil om 2 uur. Alles moet dus om 2 uur stilstaan. Je hebt niet ongelimiteerd ruimte op stations en treinen moet ook nog afgerangeerd worden om te voorkomen dat het volstroomt, dus moeten er keuzes gemaakt worden waar je treinen laat eindigen.
En wij in België gaan volgen. Ook de eerste keer dat ik weet dat dit wordt gedaan. Tijdens andere stormen wordt het treinverkeer stilgelegd naar gelang de bomen die de sporen versperren.
Ze hebben mij in ieder geval al gevraagd om paraat te staan, en bij oproep bij in te springen moest het nodig zijn.
Het kaartje hieronder komt van VRT Nws, wie het kaartje heeft aangeleverd weet ik niet, maar in de legende zijn de HSL-lijnen wel verkeerd. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYEejuA2dVtlPNOR0IWYrN1PG7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kyzp3fY1PRr51vQVO17j3VG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Arator op 18-02-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 07:20
Ik kwam dat kaartje net ook al tegen bij de NMBS haar site.

Valt me vooral op dat er bij Budel een rode brievenbus is geplaatst, maar bij Wezet/Visé weer niet.

Verder keek ik net ook bij bahn.de, van de 3 grote vervoerders (NMBS, DB, NS) alleen de NS international een bericht op haar site heeft geplaatst met uitval van treinen naar het buitenland. DB en NMBS hebben het alleen over nationaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Migrator schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:03:
Zit (uit interesse, werk gelukkig thuis) naar de stormdienstregeling te kijken. Heb er (uiteraard) alle begrip voor dat men vanaf 14u geen treinen meer rijdt, maar verbaas me toch een klein beetje over de manier waarop.

Het lijkt erop dat elke trein doorrijdt tot de geplande eindbestemming en dat een trein volledig wordt geschrapt op het moment dat de aankomsttijd na 14:00 is. Dat zorgt er voor dat soms in één richting rond 11:00 al de laatste trein vertrekt terwijl dat voor de andere kant rond 13:30 is.

Het zal voordelen hebben voor het opstarten van de treindienst morgen, maar voor reizigers (en personeel?) is het toch enorm onhandig dat je grotere bestemmingen niet tot in ieder geval 13:00 vanuit elke richting kunt bereiken.
Komt omdat de storm vanaf 14:00 aan land kwam. De IJssellijn begint in Roosendaal en eindigt in Zwolle. Net zoals Venlo richting Enkhuizen. Sommige lijnen zijn zo lang dat je niet zomaar een trein kan laten eindigen halverwege.
Overigens hier nu in het midden van het land; blij dat ik niet meer naar buiten hoef... en dan komt de piek pas in de avond }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:43
En morgen in de ochtend ook nog niets.

https://www.prorail.nl/liveblogs/liveblog--storm-eunice
Schade op het spoor te groot: ook zaterdagochtend geen volledige opstart treindienst
De schade door de storm op het spoor Eunice is groot. Op veel plekken in het land liggen omgevallen bomen op het spoor of is de bovenleiding beschadigd.

ProRail is inmiddels begonnen met ‘schouwritten’ (ritten zonder reizigers om te kijken of sprake is van versperringen en of schade aan het spoor). Dit is alleen door de aanhoudende harde wind nog niet in het gehele land veilig mogelijk.

Daar waar de ritten wel hebben plaatsgevonden is grote schade aan het spoor en aan de bovenleidingen. Doordat er in grote delen van het land de windkracht nog erg hoog is, kunnen daar herstelwerkzaamheden nog niet worden opgestart.

Dat betekent dat de dienstregeling nog niet helemaal kan worden opgestart. Veiligheid van onze medewerkers staat op 1. De aannemers van ProRail proberen het spoor zo snel mogelijk vrij te maken, zodat we zo snel mogelijk weer treinen kunnen rijden. Met name de regionale vervoerders hopen morgenochtend te kunnen opstarten. Wanneer dit morgen zal zijn, is op dit moment nog niet duidelijk. We adviseren reizigers om de Reisplanner goed in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Iets meer daarover:
Medewerkers van ProRail zijn zaterdagochtend vroeg druk bezig met de schade die storm Eunice heeft aangericht aan het spoor. NS wijst treinreizigers erop dat ze er rekening mee moeten houden dat het mogelijk tot in de middag kan duren voordat de treinen weer rijden. Ook op de autowegen wordt zaterdagochtend nog hard gewerkt aan het opruimen van de dingen die erop terecht zijn gekomen.

"De schade op het overgrote deel van het spoor is nog groot", meldt ProRail zaterdagochtend. Volgens de spoorbeheerder is afgelopen nacht veel "schouwwerk" gedaan. Ook hebben medewerkers van ProRail bomen doorgezaagd bij onder meer Breda, Europoort en Leiden.

De meeste meldingen die ProRail binnenkreeg, gingen over bomen op het spoor. "Maar we zien ook vaak dat er plastic in de bovenleiding is gekomen. Om dit te herstellen moet eerst de spanning van de bovenleiding gehaald worden voordat onze monteurs dit kunnen verwijderen."

Op enkele lijnen gaat het herstel van het spoor snel volgens ProRail. Daar kunnen treinen voorzichtig weer gaan rijden. Treinreizigers krijgen het advies de reisplanner in de gaten te houden voor de laatste ontwikkelingen. "Plan uw reis kort voor vertrek", schrijft NS op de website.
Bron en meer info: Schade aan spoor is groot, mogelijk tot in de middag geen treinen

Een bovenleiding die er zo uitziet is volgens mij niet helemaal in orde:

Afbeeldingslocatie: https://api.omroepbrabant.nl/img/f/1024/576/0.53/0.42/bWVkaWEvcHJvZC80MDQzMzgzLmpwZz9zdj0yMDE5LTA3LTA3JnN0PTIwMjAtMDEtMDFUMDAlM0EwMCUzQTAwWiZzZT0yMDQwLTAxLTAxVDAwJTNBMDAlM0EwMFomc3I9YiZzcD1yJnNpZz1DRyUyRjRyWEdYZVBtb0NWcEh2ZHZ2UGp6bnMlMkIlMkZIQ2hGQzdnaEZWcExUdjMwJTNE

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 19-02-2022 09:00 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik dacht dat Prorail een plan had om bomen dicht bij het spoor te kappen? :o

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 20:22
Maasluip schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:26:
Ze mikken op natuurlijk verloop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De NS verwacht zaterdag vanaf 13.00 uur toch maar slechts op enkele trajecten de eerste treinen te laten rijden. Dat laat de vervoerder zaterdagmiddag weten.

Zaterdag rijden, in tegenstelling tot wat eerder werd gezegd, toch maar slechts enkele treinen vanaf 13.00 uur. De schade op het overgrote deel van het spoor is nog groter dan eerder werd ingeschat, zo meldt NS. Het duurt langer om dit te herstellen.

De treinen die rijden, worden getoond in de reisplanner, zo meldt NS.

Voor het internationale verkeer geldt dat er richting Duitsland geen treinverkeer mogelijk is vandaag. Tot 18.00 uur rijden er ook geen treinen richting Brussel.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...g-groter-dan-gedacht.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 09:24
Het plan was Eunice :X

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
In België wordt dit ook opgevolgd. Het ene jaar is die boom nog geen probleem, het jaar erna hangt die in de bovenleiding.
Ook het traject tot het omzagen van een boom is niet simpel (of althans niet als je het volgens de regels wil doen)
De spoorwegbeheerder zoekt op wie de eigenaar is van de grond. Die eigenaar krijgt dan een brief met de melding dat die boom gekortwiekt moet worden. Die eigenaar moet dan een kapvergunning aanvragen. In die kapvergunning staat dan wanneer er mag gekapt worden (misschien zit er nestje eekhoorns, of overwintert er een vleermuis). Ga je zelf kappen, of vraag je een bedrijf?
En dan heb ik het nog weten misgaan bij het kappen door een gespecialiseerd bedrijf. Kwam het wel ten laste van de verzekering van dat bedrijf ipv de eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ProRail verwacht de hele nacht en zondag nog bezig te zijn met het verrichten van herstelwerkzaamheden aan het spoor en stations, zegt een woordvoerder van de spoorwegbeheerder van Nederland.

Er zijn meer dan tweehonderd meldingen van incidenten binnengekomen na storm Eunice. Zo liggen er bomen op het spoor, is er schade aan stations en zijn er kapotte bovenleidingen.

De herstelwerkzaamheden kosten veel tijd, aldus de woordvoerder. "In de zuidelijke provincies zijn we daarmee al een heel eind", meldt ze. "Grote problemen zien we nu nog ten oosten van Amsterdam, tussen Utrecht en Amsterdam en bij de Flevolijn."

De woordvoerder meldt dat regionale vervoerders de normale dienstregeling weer "redelijk hebben opgestart".

De NS meldt zaterdagmiddag dat er weer enkele treinen rond Eindhoven Centraal gaan rijden. Op andere trajecten rijden er in ieder geval tot 17.00 uur geen treinen. Reizigers wordt geadviseerd om voor vertrek de reisplanner van de NS goed in de gaten te houden.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...poor-na-storm-eunice.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Inmiddels rijden er op steeds meer trajecten weer treinen. Voor NS is de actuele lijst hier te vinden: https://www.ns.nl/reisinf...nasleep-storm-eunice.html

Op moment van posten gaat dit om:
  • Eindhoven - Deurne - Venlo
  • Eindhoven - Weert - Sittard - Heerlen
  • Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Hoofddorp
  • Zwolle - Deventer
  • Zwolle - Groningen
  • Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal - Dordrecht
  • Amsterdam Centraal - Alkmaar - Den Helder
  • Utrecht Centraal - Den Haag Centraal
  • Apeldoorn - Deventer - Almelo
  • Amsterdam Centraal - Enkhuizen
  • 's Hertogenbosch - Eindhoven
  • Utrecht Centraal - 's Hertogenbosch
  • Utrecht Centraal - Amersfoort Centraal - Zwolle
  • Lelystad Centrum - Zwolle
  • Roterdam Centraal - Breda (HSL)
Inmiddels lijkt trouwens ook Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal (en verder naar Zwolle) weer te rijden, ook al staat die (nog) niet in bovenstaande lijst genoemd.

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 19-02-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou wel ideaal zijn, maar veel bomen staan niet op grondgebied van ProRail. Vergunningstrajecten duren lang en niet elke boom is gevaarlijk, deze storm was echt extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:57:
Inmiddels rijden er op steeds meer trajecten weer treinen. Voor NS is de actuele lijst hier te vinden: https://www.ns.nl/reisinf...nasleep-storm-eunice.html

Op moment van posten gaat dit om:
  • Eindhoven - Deurne - Venlo
  • Eindhoven - Weert - Sittard - Heerlen
  • Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Hoofddorp
  • Zwolle - Deventer
  • Zwolle - Groningen
  • Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal - Dordrecht
  • Amsterdam Centraal - Alkmaar - Den Helder
  • Utrecht Centraal - Den Haag Centraal
  • Apeldoorn - Deventer - Almelo
  • Amsterdam Centraal - Enkhuizen
  • 's Hertogenbosch - Eindhoven
  • Utrecht Centraal - 's Hertogenbosch
  • Utrecht Centraal - Amersfoort Centraal - Zwolle
  • Lelystad Centrum - Zwolle
  • Roterdam Centraal - Breda (HSL)
Inmiddels lijkt trouwens ook Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal (en verder naar Zwolle) weer te rijden, ook al staat die (nog) niet in bovenstaande lijst genoemd.
Amsterdam is flink geraakt zeg :o ben wel benieuwd waarom...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Hulde voor allen die bezig zijn (geweest) om alle zooi op te ruimen en te herstellen. Deze reiziger weet dat zeer te waarderen. :Y _/-\o_

Ondanks dat ik wat minder blij was donderdag (maar ach, carpoolen in zo'n blik ging nog voor een keer) was het stilleggen van gisteren een zeer verstandig besluit. Het heeft een veel grotere chaos voorkomen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ArcticWolf schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:06:
[...]
Amsterdam is flink geraakt zeg :o ben wel benieuwd waarom...
Versterking van de storm door alle blaaskaken daar ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Bomen op het spoor is wat afgezaagd. In Den Helder zijn ze origineel en hebben een perron in de sloot: :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ondertussen op de RB 46 tussen Bochum en Gelsenkirchen... :+
En dit schijnt inderdaad in de dienstregeling te rijden. Dat krijg je dus met overnames van concessies waar voorheen Abellio reed, en nu DB Regio NRW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWiU0ceDIprJl7MxKAG6lGsPE1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jqkQAZtcQlzK3H67WotRcngn.jpg?f=user_large
Bron: @SBBsuechtig (Twitter)

Als het binnenkort eens beter weer is, dan pak ik de RE19 naar het NRW-gebied. Ik ben benieuwd hoelang zulke leuke rariteiten daar te zien blijven. Zo rijden er ook extreem oude Dosto's en oude getrokken rijtuigen met Taurus'en daar rond (als het nog steeds zo is).

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 21-02-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

En Amtrak door de bocht (achteruit)

Achteruit rijden en de "conducteur" die een luchtslang vasthoud voor als noodrem. :P (Actie op 4:00)

En ja is blijkbaar in normale dienst?

[ Voor 7% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-02-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-09 14:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:56:
En dit schijnt inderdaad in de dienstregeling te rijden. Dat krijg je dus met overnames van concessies waar voorheen Abellio reed, en nu DB Regio NRW

[Afbeelding]

Als het binnenkort eens beter weer is, dan pak ik de RE19 naar het NRW-gebied. Ik ben benieuwd hoelang zulke leuke rariteiten daar te zien blijven. Zo rijden er ook extreem oude Dosto's en oude getrokken rijtuigen met Taurus'en daar rond (als het nog steeds zo is).
Whoa... dat is een BR112.0 in DR (Deutsche Reichsbahn) kleurstelling; ik was in de veronderstelling dat alle 112.0's in die livrei al minimaal 20 jaar geleden in de DBAG-kleurstelling (verkeersrood met op de neus een witte streep met daarin het DB-logo) zijn omgespoten... rijden ze echt nog zo rond?

Of zouden ze met museummaterieel aan het rijden zijn?

Of worden we genept en is het een oude foto? :P

Edit: Nou, blijkbaar rijdt er toch echt een 112.0 in DR-livrei op dit moment; om precies te zijn de 112.024-5.

Die lok is in januari teruggespoten in DR-livrei (reed dus inderdaad twintig jaar lang in DBAG-livrei rond) vanwege een kunstproject.

Hier nog wat plaatjes van de lok:

Afbeeldingslocatie: https://www.bahnbilder.de/1200/112-024-5-wfl-macht-sich-1288340.jpg
Met DR-logo (wel een magneetplaat zo te zien)

Afbeeldingslocatie: https://www.bahnbilder.de/1200/da-kommt-ja-fast-90er-1284474.jpg
Hier zonder DR-logo.

[ Voor 16% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 21-02-2022 13:53 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
Illegal_Alien schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:03:

[YouTube: Amtrak's Unique Turnaround At Tampa]

Achteruit rijden en de "conducteur" die een luchtslang vasthoud voor als noodrem. :P (Actie op 4:00)

Tja, als je geen stuurrijtuig of een loc achteraan de trein hebt, moet je het zo doen.
Als er bij ons een goederentrein vastzit achter een incident, is het meestal sneller om die zo achteruit te loodsen tot een uitwijkplaats of wissel, dan een hulploc aan te vragen en er tegen te plaatsen. Wij doen het dan wel zonder remslang.
Reizigersmaterieel dat een defecte stuurpost heeft in de doodsporen van Antwerpen-Centraal proberen we meestal wel te koppelen, zodat de defecte stuurpost is ingesloten. Moest dit niet lukken, dan wordt het materieel ook met remslang en rangeerder verplaatst. Wij hebben zelfs een mooie Y liggen met stationnetjes aan : Antwerpen-Centraal > Antwerpen-Oost > Antwerpen-Berchem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Moet zeggen dat ik het wissel zonder puntstuk wat aangedragen word in de video nog wat bijzonderder vind. Even op de wielflenzen rijden, dat ga je er hier niet in krijgen denk ik. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:12

Luke!

#Treinbaas
Arator schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:16:
[...]

Wij hebben zelfs een mooie Y liggen met stationnetjes aan : Antwerpen-Centraal > Antwerpen-Oost > Antwerpen-Berchem :+
Fantastisch om dat als private vervoerder ihkv lijnkennis te modelleren inderdaad. 😫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23

Het meest opvallende vind ik de afstand waarover geduwd moet worden, in combinatie met de vele overwegen. En het is wel ingenieus dat de fluit ook op de treinleiding werkt.

YouTube: Eisenbahn TV - Ankunft und Entladung eines Autoreisezug der ÖBB in ...
Van 4:30 tot 5:30 zie je op dit filmpje hoe een autotrein wordt klaargezet in Duitsland. Inclusief rangeerder met luchtslang ;) Zo heel anders gaat het dus ook weer niet aan deze kant van de oceaan. Al hebben reizigersrijtuigen denk ik wel een permanentere oplossing om te remmen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 15:31
AW_Bos schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:56:

[Afbeelding]

Goed bericht voor modelspoorders met weinig ruimte die toch een "voorbeeldgetrouwe" trein willen laten rijden :+ .

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Iemand hier ervaring mee?

Er zijn kaartjes aangeschaft om vrijdag een weekendje weg te te gaan. Later kwam er een storm en besloot NS om de treinen stil te zetten en de reiziger werd geadviseerd _niet_ te gaan treinen.

Uiteindelijk is de auto gepakt en alles weer goed gekomen maar er liggen wel 4 retourtjes ongebruikt en er is voor 20.000 euro benzine verstookt. Dat je die benzine niet vergoed krijgt is 1 ding, maar de treinkaartjes voor de niet geleverde reis moet je terug kunnen krijgen? Vooralsnog zegt de NS nope. De kaartjes zijn door mijn moeder gekocht en die moet dus een verzoek indienen, ik heb voor haar al navraag gedaan maar op mijn vraag zegt de NS stik er maar in.

Wat is dit voor achterlijke praktijk? De NS had ook bussen in kunnen zetten of de kaartjes kunnen restitueren. Dat de trein niet rijdt is 1 ding, maar los dat netjes op. De kans dat ik nog eens een treinkaartje koop wordt wel fors kleiner zo met zo'n service.

Zelfs de (m.i.) grootste hufters in openbaar-vervoerland, de airlines, zijn vriendelijker is mijn ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 23-02-2022 14:33 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
E-tickets worden inderdaad niet terugbetaald op het moment dat die al gedownload zijn of in de app geladen. Er is namelijk geen enkele manier om na te gaan of het ticket gebruikt is of niet. Zodra je het ticket download of in de app laadt, maak je de koop onherroepelijk.
In dit geval had het ticket theoretisch 's ochtends gewoon gebruikt kunnen worden. Daarom is het advies dan ook om tickets pas vlak voor vertrek te kopen en pas dan te downloaden/in de app te laden.
Maar laat je moeder vooral het verzoek indienen, meestal wordt er (in dit soort gevallen) redelijk coulant mee omgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Nox schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:32:
voor 20.000 euro benzine verstookt.
Waar ben je helemaal heen geweest :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

LordSinclair schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:09:
[...]

Waar ben je helemaal heen geweest :o
Naar de pomp. Jij reist zo te zien enkel en alleen maar met de trein? Ga voor de grap eens benzine kopen, je schrikt je kapot.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

EDIT schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:53:
E-tickets worden inderdaad niet terugbetaald op het moment dat die al gedownload zijn of in de app geladen. Er is namelijk geen enkele manier om na te gaan of het ticket gebruikt is of niet. Zodra je het ticket download of in de app laadt, maak je de koop onherroepelijk.
In dit geval had het ticket theoretisch 's ochtends gewoon gebruikt kunnen worden. Daarom is het advies dan ook om tickets pas vlak voor vertrek te kopen en pas dan te downloaden/in de app te laden.
Maar laat je moeder vooral het verzoek indienen, meestal wordt er (in dit soort gevallen) redelijk coulant mee omgegaan.
Gaan we doen. Wel naatje, je print die dingen natuurlijk niet een uur voor vertrek uit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:27
Nox schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:28:
[...]

Naar de pomp. Jij reist zo te zien enkel en alleen maar met de trein? Ga voor de grap eens benzine kopen, je schrikt je kapot.
Maar zelf dan nog €20 000. Als je rekent met €2/l en 10l/100km (waar je hopelijk minder verbruikt) is dat nog 10 000 liter en dus 100 000 km gereden :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Er zijn kaartjes aangeschaft om vrijdag een weekendje weg te te gaan. Later kwam er een storm en besloot NS om de treinen stil te zetten en de reiziger werd geadviseerd _niet_ te gaan treinen.

Uiteindelijk is de auto gepakt en alles weer goed gekomen maar er liggen wel 4 retourtjes ongebruikt en er is voor 20.000 euro benzine verstookt. Dat je die benzine niet vergoed krijgt is 1 ding, maar de treinkaartjes voor de niet geleverde reis moet je terug kunnen krijgen? Vooralsnog zegt de NS nope. De kaartjes zijn door mijn moeder gekocht en die moet dus een verzoek indienen, ik heb voor haar al navraag gedaan maar op mijn vraag zegt de NS stik er maar in.

Wat is dit voor achterlijke praktijk? De NS had ook bussen in kunnen zetten of de kaartjes kunnen restitueren. Dat de trein niet rijdt is 1 ding, maar los dat netjes op. De kans dat ik nog eens een treinkaartje koop wordt wel fors kleiner zo met zo'n service.

Zelfs de (m.i.) grootste hufters in openbaar-vervoerland, de airlines, zijn vriendelijker is mijn ervaring.
Tering, 20 ruggen aan peut :o

Anyway, probeer eens bij je reisverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Nox schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:28:
[...]

Nee vrijwel altijd met de auto. Daarom verbaasde mij het zo dat je op een dag 20.000 euro aan brandstof uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar koop alleen kaartjes vooraf als je daar een HEEL goede reden voor hebt. Waarom, dat weet je inmiddels. Je kunt gewoon 10 minuten voor vertrek (bij wijze van) je e-tickets kopen. Je kunt het niet vergelijken met "benzine kopen voor je auto". De benzine doet het de dag erna ook nog gewoon, je treinkaartje niet meer helaas. :)

Waarom pak je trouwens de trein als je meerdere personen bent? Zeker als je geen voordeel-abo hebt, is de trein vanaf 2 personen gegarandeerd te duur.

• Arator
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:59:
[...]
Waarom pak je trouwens de trein als je meerdere personen bent? Zeker als je geen voordeel-abo hebt, is de trein vanaf 2 personen gegarandeerd te duur.
Omdat het kan?
Puur even genieten van het samenzijn tijdens de reis.
Ik ben slecht met verjaardagen onthouden en nog slechter om geschikte cadeau's te kopen, dus ik geef meestal een tripje met de ganse familie. Dat kan een dagtrip zijn, of een weekje weg in het buitenland met iedereen. Eén regel, ik betaal dus ik kies.
Zo zijn we ooit met z'n allen naar zoo van Antwerpen geweest. Met de wagen een 3 kwartier rijden, maar dan moet je daar je wagen nog kwijt geraken. Dus koos ik voor een B-dag-trip. Dat is de inkom van de attractie en de treinreis in 1 ticket. Mijn oudste neefje was toen een jaar of 10 en echt goed in rubiks cube. Die ging gewoon dat ganse treinstel af en vroeg aan de andere reizigers om de cube eens goed door elkaar te draaien, en dan ging die voor die mensen hun neus die cube oplossen. "Had die geleerd op internet", zei die dan. Dergelijke zaken kan je toch niet meemaken wanneer ieders in zijn wagen naar de dierentuin rijdt.

Verwijderd

Arator schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 01:07:
[...]

Omdat het kan?
Puur even genieten van het samenzijn tijdens de reis.
Ik ben slecht met verjaardagen onthouden en nog slechter om geschikte cadeau's te kopen, dus ik geef meestal een tripje met de ganse familie. Dat kan een dagtrip zijn, of een weekje weg in het buitenland met iedereen. Eén regel, ik betaal dus ik kies.
Zo zijn we ooit met z'n allen naar zoo van Antwerpen geweest. Met de wagen een 3 kwartier rijden, maar dan moet je daar je wagen nog kwijt geraken. Dus koos ik voor een B-dag-trip. Dat is de inkom van de attractie en de treinreis in 1 ticket. Mijn oudste neefje was toen een jaar of 10 en echt goed in rubiks cube. Die ging gewoon dat ganse treinstel af en vroeg aan de andere reizigers om de cube eens goed door elkaar te draaien, en dan ging die voor die mensen hun neus die cube oplossen. "Had die geleerd op internet", zei die dan. Dergelijke zaken kan je toch niet meemaken wanneer ieders in zijn wagen naar de dierentuin rijdt.
In BE liggen de prijzen wel wat anders natuurlijk. Als de treinreis 1 van je doelen is, kan ik het nog begrijpen (al zou ik er met de mondkapjes plicht nu ook niet aan beginnen). Als het alleen "vervoer" is, dan zou ik er in NL niet aan beginnen. Mijn neefje wil ook een keer met de trein naar ons. Hij heeft nog nooit in een dubbeldekker gezeten. Maar die wachten toch even tot het mondkapje weer weg is in het OV en er weer actie-dagkaarten te koop zijn bij Kruidvat of AH. En dan is het echt iets eenmaligs.

Wij hebben geen auto, dus als we wat verder weg moeten, pakken we de trein. Maar als je een auto hebt en met meer dan 2 personen gaat, dan kost het gewoon fors meer als je de trein pakt. Dan desnoods maar in 2 auto's en de kinderen vermaken zich wel met hun walkietalkie. Van het geld wat je bespaart kun je lekker aan de koffie op een terrasje bijvoorbeeld.

Een dagkaart kost in NL 56 euro per persoon, om je een idee te geven, dat is 2e klas.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2022 08:03 ]

@Verwijderd dat verschilt echt per situatie dus dat kan je niet meer zo duidelijk stellen... ritprijs is in verhouding weinig gestegen tov de benzine prijs.

Ik betaal alleen al aan benzine 0,25 euro/km (1:9 en een auto die euro 98 drinkt = 2,25 euro/liter hier) en dan komt er nog verzekering en wegenbelasting bij, ik rij zo'n 300km per maand dus dat is met die 2 erbij 0,28 euro/km + 0,25 = 53 cent per km (en dan heb ik de afschrijving nog niet meegerekend).

Trein is met vol tarief 0,20 euro/km, dus pas bij 3 mensen ben ik er uit ;)

En de auto wordt iets goedkoper bij langere afstanden, maar bij langere afstanden kun je ook beter een kortingskaart nemen voor de trein en dan ben je ook weer goedkoper uit.

Verwijderd

ArcticWolf schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:11:
@Verwijderd dat verschilt echt per situatie dus dat kan je niet meer zo duidelijk stellen... ritprijs is in verhouding weinig gestegen tov de benzine prijs.

Ik betaal alleen al aan benzine 0,25 euro/km (1:9 en een auto die euro 98 drinkt = 2,25 euro/liter hier) en dan komt er nog verzekering en wegenbelasting bij, ik rij zo'n 300km per maand dus dat is met die 2 erbij 0,28 euro/km + 0,25 = 53 cent per km (en dan heb ik de afschrijving nog niet meegerekend).

Trein is met vol tarief 0,20 euro/km, dus pas bij 3 mensen ben ik er uit ;)

En de auto wordt iets goedkoper bij langere afstanden, maar bij langere afstanden kun je ook beter een kortingskaart nemen voor de trein en dan ben je ook weer goedkoper uit.
Dan rij je dus een heel dure auto. Met de huidige benzineprijzen loop je leeg op 1 op 9. Zelfs de Volvo V70 2.5 5 cylinder automaat van mijn zwager drinkt dat niet op de snelweg. Qua belasting en verzekering maakt het voor hem ook niet uit. We hebben het niet over duizenden kilometers per jaar.

Als mijn vrouw met haar 2 zussen een dagje uit ging, rekende ik het altijd even voor ze uit. Die dachten ook meestal lekker goedkoop met de trein te gaan. Ze zijn dus nooit met de trein gegaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2022 08:23 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:49:
[...]

In BE liggen de prijzen wel wat anders natuurlijk. Als de treinreis 1 van je doelen is, kan ik het nog begrijpen (al zou ik er met de mondkapjes plicht nu ook niet aan beginnen). Als het alleen "vervoer" is, dan zou ik er in NL niet aan beginnen. Mijn neefje wil ook een keer met de trein naar ons. Hij heeft nog nooit in een dubbeldekker gezeten. Maar die wachten toch even tot het mondkapje weer weg is in het OV en er weer actie-dagkaarten te koop zijn bij Kruidvat of AH. En dan is het echt iets eenmaligs.
[...]
Een dagkaart kost in NL 56 euro per persoon, om je een idee te geven, dat is 2e klas.
Ik als je neefje nog geen 18 is heb je voor de daluren hele mooie kaartjes: https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html
of https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/railrunner.

En natuurlijk hoef je geen dagkaart te kopen als je een retourtje nodig dat is natuurlijk een rare vergelijking.
En je hoeft maar een paar keer per maand met de trein te gaan om een 40% korting in de dal uren eruit te hebben. Uiteraard, alles hangt af van van je gebruik.

En inderdaad bij 2 of meer personen is de auto vaak goedkoper.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1 ... 51 ... 162 Laatste