Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 162 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:59:
[...]

Mooi dat het vanaf 2026 gaat rijden. Ben ook benieuwd of deze tussen Eindhoven en Venlo op dezelfde stations stopt als de Schiphol-IC, of alleen in Helmond.
Het idee was alleen in Helmond. En een gedachte was ook om in Mönchengladbach te splitsen en een deel als IC naar Eindhoven te rijden met stops in Viersen, Venlo en Helmond, en een deel als stoptrein tot Venlo te laten rijden, maar dat kan alleen als Kaldenkirchen - Dülken dubbelspoor wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 15-12-2021 15:56 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:15
Migrator schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:20:
Andere, voor dit topic relevante secties:
We zetten in op betere internationale (nacht) treinverbindingen die aansluiten op HSL-knooppunten over de grens, zodat Nederland duurzaam verbonden is.
Dit bericht is begin van de week verschenen
Maar Trenitalia, het staatsspoorbedrijf van Italië, begint komend weekeinde met een snelle dienst tussen Parijs en Milaan. En het concern kijkt ook naar andere bestemmingen in de EU zoals Amsterdam en Brussel, zo meldt de Italiaanse zakenkrant Il Sole 24 Ore.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Laat maar komen, de Italiaanse hogesnelheidstreinen zijn een prima voorbeeld van hoe de hogesnelheidstrein een uitstekend alternatief is voor vliegen. :Y

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-09 19:12
Wordt het dan hsl Amsterdam - Parijs Charles-de-Gaulle - Lyon - Milaan? Een route door Duitsland lijkt me niet snel genoeg en ik ben benieuwd of HSL Parijs - Lyon dan niet overbelast is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:16

NMH

Moderator General Chat
Migrator schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:13:
Laat maar komen, de Italiaanse hogesnelheidstreinen zijn een prima voorbeeld van hoe de hogesnelheidstrein een uitstekend alternatief is voor vliegen. :Y
Nou ja, behalve de V250s die voor de Fyra gebruikt werden. ;)

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 13:28
Migrator schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:20:
[...]

Inmiddels is het regeerakkoord gepresenteerd. Ctrl+F Lelylijn geeft:

[...]

Oftewel: lijkt er inderdaad niet op dat er deze periode definitief voor de aanleg wordt getekend, maar het ligt ook niet in de ijskast gelukkig.
De helft van het benodigde geld is alvast gealloceerd, nu moet de lobby doorpakken met de regering om in o.a. Brussel de rest van het geld te regelen. En nu ook zaak om Duitsland mee te krijgen om snel naar Hamburg en Scandinavië te kunnen hierlangs, heb je of alternerend of met overstap ook een extra route erbij om snel in Berlijn te raken.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
En nog maar eens een aankondiging van een internationale trein.
België krijgt er tegen de zomer van 2022 een nachttrein bij. Dan zou de trein Brussel - Amsterdam - Berlijn - Praag voor het eerst moeten rijden. Dat kondigt de Nederlands-Belgische start-up European Sleeper aan, een spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. European Sleeper wil elk jaar voor een extra nachtelijke verbinding zorgen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/20/nachttrein-praag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 07:20
Mag hopen dat het niet die trein is die ik daar boven het artikel zie staan, geloof een MW41?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 16:28
Media hebben een beelddatabank. De betreffende verslaggever heeft waarschijnlijk gewoon "trein" ingetikt in het zoekveld en deze foto gekozen. Afbeeldingen bij nieuwsartikelen nooit te letterlijk nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
cazzer22 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:31:
Mag hopen dat het niet die trein is die ik daar boven het artikel zie staan, geloof een MW41?
Een MW41 heeft niet van die glazen wanden. Ik vermoed dat het foto van een desiro is. En neen, daar wil je ook geen lange ritten mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Het 'probleem' is dat dit de eerste trein is van European Sleeper en ze dus geen foto's hebben van hun huidige treinen. En blijkbaar was er geen budget voor een render/mock-up voor bij het persbericht :)

Alle info overigens hier: https://www.europeansleeper.eu/

Een redelijk logische dienstregeling zo te zien, vertrek 19:22 uit Brussel, 20:01 uit Antwerpen, 22:34 uit Amsterdam voor een aankomst in Berlijn om 5:52 en Praag om 10:24.

De nadruk ligt alleen wel op de randstad, want tussen Amsterdam en Bad Bentheim wordt niet gestopt. Een stop in in ieder geval Hengelo had ik nog logisch gevonden zodat je daar met binnenlandse treinen heen kunt vlak voordat je de grens over gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Migrator schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:59:
Het 'probleem' is dat dit de eerste trein is van European Sleeper en ze dus geen foto's hebben van hun huidige treinen. En blijkbaar was er geen budget voor een render/mock-up voor bij het persbericht :)

[...]
PARTNERS
European Sleeper bouwt aan een nachttreinnetwerk vanuit Nederland en België. De Tsjechische vervoerder RegioJet (de grootste private spoorwegmaatschappij van centraal Europa) is de partner voor onze eerste nachttrein.
De partner voor de eerste trein is RegioJet. Dus zal wel een bij elkaar geraapt zooitje zijn met 1 kleur ofzo. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Illegal_Alien op 20-12-2021 11:21 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Illegal_Alien schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:20:
[...]

[...]

De partner voor de eerste trein is RegioJet. Dus zal wel een bij elkaar geraapt zooitje zijn met 1 kleur ofzo. :P
Al dat uniforme is overrated wat mij betreft.

Ik krijg altijd nostalgische gevoelens naar een tijd ver voor mijn geboorte bij dit soort foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3O-gOyWcKkosvCzGMyEQt-LpZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQloDcnC7RXSvwe4nHUnUSTl.jpg?f=fotoalbum_large

(Van http://www.welt-der-model.../d-zug-lindau---kiel.html, D 598 mit 218 108 aus Lindau läuft am 11.07.1978 in Kiel ein - © Peter Schiffer Eisenbahnstiftung)

Gelukkig bestaat modelbouw als veel te dure hobby waar ik geen tijd en geld voor heb :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff

Een redelijk logische dienstregeling zo te zien, vertrek 19:22 uit Brussel, 20:01 uit Antwerpen, 22:34 uit Amsterdam voor een aankomst in Berlijn om 5:52 en Praag om 10:24.

De nadruk ligt alleen wel op de randstad, want tussen Amsterdam en Bad Bentheim wordt niet gestopt. Een stop in in ieder geval Hengelo had ik nog logisch gevonden zodat je daar met binnenlandse treinen heen kunt vlak voordat je de grens over gaat...
Wel jammer dat de trein niet in Den Haag stopt op de terugweg, dan krijgt Den Haag toch net niet zijn verbinding terug met Brussel.

[ Voor 3% gewijzigd door handoff op 20-12-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
cazzer22 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:31:
Zal wel zo iets worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKRVoYdYrR-yoqxH-Or515gDmK4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Z2KeiWnhAiYIIz7GHzC0UFD.png?f=user_large

Regiojet zal de rijtuigen regelen, en buiten België en Nederland de tractie en een Regiojet loc. In Nederland en België heeft Regiojet geen contract om te mogen rijden. Het zal in Nederland zeer waarschijnlijk Train Charter Service, Rail2u of Rail Experts worden die de trein zullen rijden.

Gelukkig ben ik voor mijn eigen site wel wat nauwkeuriger met gebruik van foto's. Wikipedia en Flickr hebben ze ook vaak rechtenvrij, of anders heb ik zelf wel een eigen archiefje met duizenden foto's O-)

[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 20-12-2021 12:48 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 09:24
Al je zo lang gaat reizen (ipv 1,5h met een vliegtuig) door de nacht dat wil je op z'n minst toch een bed waarin je kan slapen. Ik heb een keer een nachttrein zittend gedaan en je komt er gewoon helemaal gebroken uit.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
LordSinclair schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:56:
Al je zo lang gaat reizen (ipv 1,5h met een vliegtuig) door de nacht dat wil je op z'n minst toch een bed waarin je kan slapen. Ik heb een keer een nachttrein zittend gedaan en je komt er gewoon helemaal gebroken uit.
Nek-kussentje kan wel helpen. Ik heb ook wel eens liggen dutten in een auto naar Oostenrijk, maar ik noem het alleen niet echt slapen.

Ik verwacht in de zomer de Nightjet naar Wenen te pakken. Nou, zeker weten dat ik een een- of tweepersoons slaapcoupe ga boeken. No way dat ik een zitcoupe moet gaan delen met onbekenden, of een wat comfortabele ligcoupé met anderen. Een slaapcoupé in de Nightjet is van alle gemakken voorzien met wastafeltje, ontbijt en een welkomstpakketje met onder andere echte ÖBB Nightjet slippers. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
LordSinclair schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:56:
Zal toch ook ten dele afhangen van de kwaliteit van de zetels. Zoals hiervoor al aanhaalde, de zetels in de desiro's van NMBS zijn zelfs niet geschikt voor lange ritten door België. Is precies een plastic vorm met een stoffen motiefje.
Ik heb ook meermaals lange-afstandsvluchten gedaan (9 à 10u), waarbij ook nachtvluchten waren. Die zetels (in economy) kan je ook niet volledig platleggen, maar ik heb toch goed geslapen. Natuurlijk niet te vergelijken met een nachtrust in een bed.
Al ben ik ooit in slaap gevallen met de entertainmentset nog op muziek. Hoeveel keer die terug op nieuw is begonnen weet ik niet, maar ik weet wel dat tot op de dag van vandaag "I kissed a girl" nog steeds door mijn kop spookt. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
AW_Bos schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:46:
[...]

Zal wel zo iets worden:
[Afbeelding]

Regiojet zal de rijtuigen regelen, en buiten België en Nederland de tractie en een Regiojet loc. In Nederland en België heeft Regiojet geen contract om te mogen rijden. Het zal in Nederland zeer waarschijnlijk Train Charter Service, Rail2u of Rail Experts worden die de trein zullen rijden.

Gelukkig ben ik voor mijn eigen site wel wat nauwkeuriger met gebruik van foto's. Wikipedia en Flickr hebben ze ook vaak rechtenvrij, of anders heb ik zelf wel een eigen archiefje met duizenden foto's O-)
Thanks.

Daar zou ik niet een hele nacht in door willen brengen, dan zou ik toch voor het vliegtuig kiezen. Of liever een ligplaats of slaapplaats, want de trein is wel relaxter reizen.

Ik heb vaak genoeg intercontinentaal gevlogen in economy, en op van die (een klein stukje dan) kantelbare stoelen. Op zich kan je er goed op rusten en slaap je wellicht een paar uur, maar echt uitgerust kom ik niet aan dan.

Welke Site heb je?

@Arator Zou kunnen, ik ken de treinen van de NMBS niet door en door, leek in ieder geval wel redelijk recent. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Treinenweb. Zie ook mijn profiel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
cazzer22 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:30:
Zou kunnen, ik ken de treinen van de NMBS niet door en door, leek in ieder geval wel redelijk recent. :)
De motorwagens zijn ondertussen ook al 20 jaar oud, dus het nieuwe is er al wel af :9
Al is dat nog jong voor een trein, we hebben er uit 1970 rondrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
[...]

Toen ik European Sleeper daarover (als mini-aandeelhouder) in september mailde, was dit hun antwoord:
Het vraagstuk van een stop in het oosten van Nederland is nog best lastig. Het heeft zowel te maken met de flexibiliteit (wat als we moeten omrijden via Emmerich?) als met de vertrek- en aankomsttijden. De flexibiliteit is uiteindelijk niet zo'n probleem meer, want alle varianten (ook bij werkzaamheden) lijken via Bad Bentheim te gaan. De tijden zijn voor het oosten wel erg onaantrekkelijk, vooral op de terugweg richting Nederland (nog vóór 5:00 uur in Deventer).

Het kan zijn dat we op de heenweg wel in Deventer gaan stoppen. Dat zou dan rond middernacht worden, maar dat is dus ook al niet heel aantrekkelijk. Overigens stoppen we sowieso op de grens in Bad Bentheim.

Als we de dienstregeling volgend jaar (vanaf december 2022) weer kunnen aanpassen, gaan we hier zeker kijken wat we kunnen optimaliseren (stoppen in Amersfoort kan ook al handig zijn).

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
niek_nijmegen schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:32:
[...]

Toen ik European Sleeper daarover (als mini-aandeelhouder) in september mailde, was dit hun antwoord:

[...]
Het is inderdaad veel fijner om 2 uur de verkeerde kant op te reizen om daarna weer 2 uur terug te reizen. 8)7

Edit: @niek_nijmegen En waarom zou die dan wel op Hanover en Berlijn stoppen? Ook onmogelijke tijden midden in de nacht. Kan die beter een kortere route naar Praag nemen..

[ Voor 19% gewijzigd door LordSinclair op 21-12-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
LordSinclair schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:01:
[...]

Het is inderdaad veel fijner om 2 uur de verkeerde kant op te reizen om daarna weer 2 uur terug te reizen. 8)7
Ik vind het ook geen fijne oplossing. Maar mogelijk is Bad Bentheim stiekem heel erg bereikbaar? Daar heb ik uit teleurstelling verder niet meer naar gekeken.

Op onmogelijke tijden weer terug aankomen in Nederland ken ik ook van mijn reizen met Flixbus en Eurolines, dus dat zou me niet echt uitgemaakt hebben.

edit @LordSinclair : in mijn geval zou ik bij een reis naar Berlijn of Hannover daar een hotel hebben, waar ik dan (ook 's nachts) zou kunnen intrekken, hopelijk. En Berlijn is, zegt men, ook best een aantrekkelijke reisbestemming. Ik snap dat ze daar willen stoppen.
Maar voor vragen over de dienstregeling moet je eigenlijk niet bij mij zijn, ik gaf ook alleen maar door wat ze mij gemeld hadden :)
Ik heb er geen invloed op - helaas.

[ Voor 44% gewijzigd door niek_nijmegen op 21-12-2021 10:23 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nog even inkomen dat het winter is? Bij eerste vorst gelijk al 2 lijnen eruit en bussen ingezet (tijdelijk):
https://nos.nl/artikel/24...roblemen-op-spoor-voorbij

Wel weer snel opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of het winter is of niet, met rijp op de bovenleiding kom je niet ver. Dat heeft weinig te maken met 'erin komen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Die logica snap ik, als je er pas bij start dienstregeling achterkomt dat er rijp is.

Echter, de rijp begon hier lokaal om 20u 's avonds al. Ik neem aan dat als het bekend is, dat er maatregelen te nemen zijn? En dat bedoel ik met erin komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
EDIT schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:16:
Of het winter is of niet, met rijp op de bovenleiding kom je niet ver. Dat heeft weinig te maken met 'erin komen'.
Dan hadden er tot een jaar of 20 geleden weinig treinen gereden in de winter. Rijp is niks nieuws, alleen zeldzamer geworden omdat de winters minder koud zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 21:12

Luke!

#Treinbaas
Get!em schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:27:
Die logica snap ik, als je er pas bij start dienstregeling achterkomt dat er rijp is.
Wie zegt dat men er pas bij start dienstregeling achterkomt, of is dat een aanname? Beetje goederenloc (vaak wat meer toegelegd op landen waar winterse omstandigheden vaker voorkomen dan hier) heeft daar wat minder snel last van dan trammetjes. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
LordSinclair schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:01:
[...]

Aan de andere kant, Hengelo - Berlijn is 4 uur, dat is overdag goed te doen, en naar Praag is 10 uur, dat is wel een redelijk lange zit.

Als het om flexibiliteit gaat, misschien moeten ze dan juist niet amersfoort overwegen maar Hengelo. Kan er ook omgereden worden via Zwolle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Get!em schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:27:

Echter, de rijp begon hier lokaal om 20u 's avonds al. Ik neem aan dat als het bekend is, dat er maatregelen te nemen zijn? En dat bedoel ik met erin komen.
Lokaal zal je nog wel ontijzelschakelingen kunnen vinden (al ken ik er zelf geen meer te zitten), maar de meeste zijn wel gesaneerd. Omdat het neveneffect (hogere slijtage) vervelend is en de bediening ervan best lastig is.
Het is tegenwoordig beter om wat leeg mat ritten midden in de nacht te plannen om (extreme) rijp te voorkomen, blijkbaar hebben ze dat onderschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

[...]

[...]
Juist middernacht in Deventer op de heenweg lijkt me prima om eerlijk te zijn. De laatste IC vanuit Enschede komt om 23:30 aan en vanuit de andere richtingen is de laatste trein dan nog niet aangekomen. Zie daar het probleem niet zo.

De andere kant op is wel wat problematischer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

[...]
Wel een beetje bullshit antwoord. Gisteren de ontwerpdienstregeling voor de nachttrein Berlijn - Ljubljana gezien. Vanuit Berlijn om middernacht in Pardubice (waar?) en stopt om ook nog op 1:30 en 2:00.
Dus waarom je niet rond middernacht ergens in het oosten kunt stoppen? Ja, 5 uur in Deventer is wat vroeg en ook alleen nuttig voor mensen in Deventer omdat er geen aansluiting naar Zwolle of Arnhem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 23:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Gisterenavond stapte ik op Meppel in een ICM richting Den Haag, het was dacht ik een enkele ICM-3. Op Zwolle werd deze aan een voorliggende trein gekoppeld.

Ne het koppelen leek de trein min of meer "uit" te staan in die zin dat het behoorlijk stil was, geen enkele ventilator, compressor of wat dan ook te horen, alleen de verlichting was aan. Ook bij vertrek was dit zo, geen geluid van tractie motoren of wat dan ook. Ik kreeg dan ook sterk de indruk dat het stel waar ik in zat gewoon getrokken werd door het voorliggende gekoppelde stel en puur als rijtuigen fungeerde.

Kan dit voorkomen en/of moet de machinist dan niet merken dat het 2e treinstel niet meedoet? Halverwege Lelystad gebeurde er wel iets met de verlichting en leek de AC ineens aan te slaan.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
bvk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 00:59:
Kan dit voorkomen en/of moet de machinist dan niet merken dat het 2e treinstel niet meedoet? Halverwege Lelystad gebeurde er wel iets met de verlichting en leek de AC ineens aan te slaan.
Ik weet van de Belgische stellen dat bij de nieuwste de bestuurder een schermpje heeft met een overzicht van elk stel. De oude generatie van materieel heeft dit niet, en dan zal de bestuurder dit wel merken aan de tractie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 11:30
Als het goed is heeft de machinist van het stel dat al in Zwolle stond alle (elektrische) verbruikers en de stuurstroom uitgezet.
Na het combineren doet de machinist van het tweede stel dit ook en plaatst de remkraan in de juiste stand.
De machinist van het voorste stel schakelt nu de stuurstroom en verbruikers weer in en na het nemen van de remproef kan vertrokken worden.

Het komt wel eens voor dat de machinist vergeet de treinverwarming en compressor weer in te schakelen en daar onderweg pas achter komt. Soms na een melding van de conducteur dat het wat fris wordt in de trein.
Hij/zij kan onderweg alsnog deze apparaten inschakelen en dat merk je als reiziger doordat de verwarming en ventilatie weer gaat werken en de verlichting van de batterijen afgeschakeld wordt.

Tractiegeluiden hoor je in principe alleen als je in een rijtuig zit waar een tractie-installatie aanwezig is. Bij een drietje is dat maar in één rijtuig. Een kans van twee op drie dus dat je in een rijtuig zat zonder tractie.
Als van een stel de tractie niet werkt dan krijgt de machinist wel een melding in de cabine (lamp lijnschakelaar uit).

Bovenstaande geldt voor ICM en heb ik na diep graven nog uit mijn geheugen weten te peuren. Rij al bijna twintig jaar niet meer. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

@jvdr Dat klinkt allemaal heel plausibel, dank voor de uitleg! Ik gok dat je geheugen nog prima werkt ;)

En ik zat in de 1e klas dus waarschijnlijk dan ook het rijtuig zonder motoren in het draaistel. Ik reis (zoals zovelen) al vele jaren met ICM maar had dit nog niet eerder meegemaakt waardoor het meteen opviel.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
bvk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:06:
@jvdr Dat klinkt allemaal heel plausibel, dank voor de uitleg! Ik gok dat je geheugen nog prima werkt ;)

En ik zat in de 1e klas dus waarschijnlijk dan ook het rijtuig zonder motoren in het draaistel. Ik reis (zoals zovelen) al vele jaren met ICM maar had dit nog niet eerder meegemaakt waardoor het meteen opviel.
De motoren zitten inderdaad niet onder het eerste klas rijtuig. Onder het rijtuig met de stroomafnemers en het naastgelegen rijtuig (en de eerste klas zit altijd in de middelste helft, het verst weg van de stroomafnemers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
Een ICM3 heeft alleen in het rijtuig met stroomafnemers tractiemotoren. Een ICM4 heeft een extra installatie in het 2e klas rijtuig achter de 'stroomafnemerbak'.

Maar verder zou de machinist gewoon een melding moeten krijgen als er een boordnetomzetter in storing ligt of als ie helemaal niet ingeschakeld is. Hiervoor is grappig genoeg een lampje MG (motorgenerator) aanwezig welke dan zal branden.

Het kan natuurlijk wel weer zo zijn dat toevallig net dat lampje kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Aomi schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:52:
Een ICM3 heeft alleen in het rijtuig met stroomafnemers tractiemotoren. Een ICM4 heeft een extra installatie in het 2e klas rijtuig achter de 'stroomafnemerbak'.
Was altijd een gemakkelijke manier om het verschil te zien als je maar een gedeelte kon zien, aangedreven wielen zien er anders uit (spiegelen meer) dan niet aangedreven wielen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
Freee!! schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:22:
[...]

Was altijd een gemakkelijke manier om het verschil te zien als je maar een gedeelte kon zien, aangedreven wielen zien er anders uit (spiegelen meer) dan niet aangedreven wielen.
Aangedreven wielen (bij ICM dan) hebben de remschijven op de wielen zitten, niet aangedreven assen hebben de remschijven op de as zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Weet iemand of de proef met de batterij-trein en een WINK afgelopen najaar al uitgevoerd is?
Ik heb niks over de inzetten gehoord?

https://www.treinenweb.nl...en-met-batterijtrein.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
AW_Bos schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:40:
Weet iemand of de proef met de batterij-trein en een WINK afgelopen najaar al uitgevoerd is?

Ik meen een week geleden een tweet te hebben gezien van een WINK met pantograaf in Leeuwarden, maar kan hem niet terugvinden.

Edit: toch gevonden https://twitter.com/spinn...vItJlSBdtFckDPUQd-xw&s=19

[ Voor 10% gewijzigd door coyote1980 op 02-01-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
coyote1980 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Ik meen een week geleden een tweet te hebben gezien van een WINK met pantograaf in Leeuwarden, maar kan hem niet terugvinden.

Edit: toch gevonden https://twitter.com/spinn...vItJlSBdtFckDPUQd-xw&s=19
Zijn dit dan de treinen die worden ingezet als nachttrein naar Schiphol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Ik dacht als batterijtrein Leeuwarden-Stavoren, maar ben niet 100% zeker.

De Arriva nachttrein naar Schiphol was dacht ik vanaf Groningen. Zowel vanaf Groningen als Leeuwarden naar Schiphol hangt volledig bovenleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 21:12

Luke!

#Treinbaas
Dus wil je liefst iets met een antenne op het dak, zoals een Wink, inzetten...? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
coyote1980 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:47:
Ik dacht als batterijtrein Leeuwarden-Stavoren, maar ben niet 100% zeker.

De Arriva nachttrein naar Schiphol was dacht ik vanaf Groningen. Zowel vanaf Groningen als Leeuwarden naar Schiphol hangt volledig bovenleiding.
Vanaf Groningen en vanaf Maastricht naar de Randstad als nachttrein. Dat is wat Arriva wilt.

Of ze WINK gaan gebruiken, geen idee :). Ik zou het ze wel aanraden.
WiFi, comfortabel interieur, en scheelt een dure losse bestelling voor twee extra stellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-09 13:21

GwnLars_

In GoT we trust.

AW_Bos schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 01:46:
[...]

Vanaf Groningen en vanaf Maastricht naar de Randstad als nachttrein. Dat is wat Arriva wilt.

Of ze WINK gaan gebruiken, geen idee :). Ik zou het ze wel aanraden.
WiFi, comfortabel interieur, en scheelt een dure losse bestelling voor twee extra stellen. :P
Ik denk van wel.. GTW is gok ik niet gewenst ivm botsveiligheid.
Ja, rare redenatie. Maar ProRail is soms een beetje gestoord dus ik denk alvast met hun mee :+ _/-\o_

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

GwnLars_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Ja, rare redenatie. Maar ProRail is soms een beetje gestoord dus ik denk alvast met hun mee :+ _/-\o_
Aan de andere kant: Stel je zou alsnog PZB inbouwen, dan is het mogelijk om de trein door te laten rijden naar Aachen. Wat nu de RegioExpress van Arriva NL Limburg voor haar rekening neemt maar dan in de nacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Luke! schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:04:
Dus wil je liefst iets met een antenne op het dak, zoals een Wink, inzetten...? ;)
Wel zo duurzaam :o
Echter heeft Arriva ook wel wat GeeTeeWeetjes met sleepdraadzool op het dak. Maar dan in een andere regio ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
GwnLars_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Lekker diesel zuipen onder de bovenleiding.... :P

Of Arriva kan eventueel de elektrische GTW's van Q-BUZZ terugkopen mocht de provincie Zuid-Holland de beslissingen nemen of er geïnvesteerd wordt in nieuw materieel, mét toilet.

Hm... Dat is ook geen optie :+
Dan keren we weer terug naar het debacle van de spits Sprinter in de jaren '90 die geen succes werd door het ontbreken van een toilet. Toch iets wat belangrijk schijnt te zijn in nachttreinen :+

Nou, doe dan maar de WINK. Ik denk dat er wel wat overstand is in de avonden dat die prima als nachttrein kunnen dienen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

AW_Bos schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Of Arriva kan eventueel de elektrische GTW's van Q-BUZZ terugkopen mocht de provincie Zuid-Holland de beslissingen nemen of er geïnvesteerd wordt in nieuw materieel, mét toilet.

Hm... Dat is ook geen optie :+
Dan keren we weer terug naar het debacle van de nacht Sprinter in de jaren '90 die geen succes werd door het ontbreken van een toilet. Toch iets wat belangrijk schijnt te zijn in nachttreinen :+

Nou, doe dan maar de WINK. Ik denk dat er wel wat overstand is in de avonden dat die prima als nachttrein kunnen dienen. :D
Precies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
[...]

Wordt in Nederland de class 66 alleen ingezet voor de the last mile? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
[...]

Doet me denken aan zo'n 20 jaar geleden. Toen werd hals over kop Plan U halfjes gereviseerd om als stoptrein in te zetten tussen Eindhoven en Weert, en ergens naar Groningen waar allebei een draad al hing. En denk dat die GTW's toch een stuk zuiniger zijn dan dat die dingen waren.... :9

De NS is toch geregeld overvallen door een groter wordende vervoersvraag zo in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
cazzer22 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Doet me denken aan zo'n 20 jaar geleden. Toen werd hals over kop Plan U halfjes gereviseerd om als stoptrein in te zetten tussen Eindhoven en Weert, en ergens naar Groningen waar allebei een draad al hing. En denk dat die GTW's toch een stuk zuiniger zijn dan dat die dingen waren.... :9
Diesel was toen naar verhouding nog een stuk goedkoper dan nu. En er mocht toen volgens mij nog rode diesel getankt worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vandaag de 60e verjaardag van de grootste treinramp uit de Nederlandse geschiedenis, de Treinramp bij Harmelen, op 8 januari 1962:
Op maandag 8 januari 1962 vindt de dodelijkste treinramp uit de Nederlandse geschiedenis plaats. Twee treinen (een stoptrein en een sneltrein) botsen 's ochtends om 9.19 uur op elkaar nabij Harmelen. Die treinramp kost 93 mensen het leven, 52 mensen raken gewond. Hoe kan het die dag zo misgaan?

Stoptrein 464 is die maandagochtend onderweg van Rotterdam naar Amsterdam en vertrekt om 9.15 uur uit Woerden. Aan boord zijn ongeveer 180 reizigers. Vanuit Leeuwarden is sneltrein 164 met zo'n negenhonderd passagiers op weg naar Rotterdam.

De sneltrein heeft die dag een paar minuten vertraging, dus mag de stoptrein alvast vertrekken in de richting van Breukelen. De sneltrein, die zich inmiddels automatisch heeft gemeld bij de treindienstleider, krijgt met een rood sein het teken om te stoppen.

Maar daar gaat het gruwelijk mis. Het is mistig in de polder en de machinist ziet een geel sein over het hoofd, de waarschuwing dat er een rood sein aankomt.

Terwijl de stoptrein verder richting de aftakking naar Breukelen rijdt, merkt de machinist van de sneltrein het rode sein op. Hij zet halsoverkop de remming in. Maar dan is het al te laat. Met meer dan 100 kilometer per uur rijdt de sneltrein frontaal op de stoptrein.
Bron, en meer info: Zestig jaar na ergste treinramp in Nederland: zo verliep die dag in Harmelen

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/fcoxk92aczao_wd640.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.marcrpieters.nl/images/hmla-replay-gr.gif

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/f5axjwgak2q5_wd640.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/1i5x1r7amji1_wd640.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/xwqx53kajgi5_wd640.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/nioxo3yabg3b_wd640.jpg

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Overzicht_van_de_ravage%2C_Bestanddeelnr_913-3811.jpg/965px-Overzicht_van_de_ravage%2C_Bestanddeelnr_913-3811.jpg

Stoptrein 464 bestond uit Mat'46 stroomlijnmaterieel. De stoptrein bestond uit viertje 700 en tweetje 297, de 700 liep voorop.

Sneltrein 164 werd getrokken door locomotief 1131 uit de serie 1100, die 11 rijtuigen trok, grotendeels van het toen nog vrij nieuwe Plan-E.`

Meer info over deze ramp: http://www.marcrpieters.nl/harmelen.html

Op de plek van de ramp is begin jaren 90 een fly-over gebouwd, zodat daar geen gelijkvloerse kruising meer is, en een soortgelijke ramp zich op die specifieke plek niet meer kan voordoen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 07:26:
[...]
Op de plek van de ramp is begin jaren 90 een fly-over gebouwd, zodat daar geen gelijkvloerse kruising meer is, en een soortgelijke ramp zich op die specifieke plek niet meer kan voordoen.
En dat heeft eigenlijk veel te lang geduurd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freee!! schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Zelfde situatie heb je bij Tongelre aansluiting, maar er lijkt nu eindelijk een plan in ontwikkeling te zijn (voor 2040).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Valt wel mee. Invoering ATB was belangrijker ter voorkoming van dit soort ongevallen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
[...]

Ik geloof dat er een jaar of vijf geleden, of ietsje langer zelfs, een bijna-aanrijding plaatsvond op bijna dezelfde plek waar die fatale treinramp plaatsvond. Details weet ik niet, maar ATB heeft blijkbaar met succes ingegrepen tijdens de STS-passage. Nu hebben ze als extra maatregel de ORBIT die met een stem de machinist even luid en duidelijk attendeert. :)

Maar het heeft lang geduurd voordat ATB-Vv overal in het land werkte. Tot die tijd gold 40 km/u pas als grens waar vanaf ATB in werking trad. Bij Roermond en bij Barendrecht in 2009 was een snelheid van lager dan 40 km/u de oorzaak.

[ Voor 39% gewijzigd door AW_Bos op 09-01-2022 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AW_Bos schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:47:
[...]

Ik geloof dat er een jaar of vijf geleden, of ietsje langer zelfs, een bijna-aanrijding plaatsvond op bijna dezelfde plek waar die fatale treinramp plaatsvond. Details weet ik niet, maar ATB heeft blijkbaar met succes ingegrepen tijdens de STS-passage. Nu hebben ze als extra maatregel de ORBIT die met een stem de machinist even luid en duidelijk attendeert. :)

Maar het heeft lang geduurd voordat ATB-Vv overal in het land werkte. Tot die tijd gold 40 km/u pas als grens waar vanaf ATB in werking trad. Bij Roermond en bij Barendrecht in 2009 was een snelheid van lager dan 40 km/u de oorzaak.
ATB-Vv is geen SIL-4 en heeft een garantie tot interventie bij snelheden lager dan 70km/u.

Bij het huidige ATB criterium (al wordt deze op dit moment wel herzien) is het mogelijk om met 110km/u door STS te rijden als je als machinist je best doet (geen enkele machinist doet dat natuurlijk), maar in theorie is het mogelijk.

Gelukkig zijn er ook meldingen van hoge snelheid STS'en waarbij ATB-Vv wel heeft gewerkt. Bij Lombardije heeft de ATB-Vv een IC Direct gegrepen die met 120km/u op een STS af reed. Schoot vanwege de hoge snelheid wel 300 meter voorbij het sein maar dat was net voldoende om een botsting te voorkomen (het botspunt lag op 500 meter).

Maar ATB en ATB-Vv zijn bij lange na niet de holy grail. 99% van de veiligheid wordt nog steeds door de machinisten gerealiseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 10-01-2022 04:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ArcticWolf schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:31:
[...]

Gelukkig zijn er ook meldingen van hoge snelheid STS'en waarbij ATB-Vv wel heeft gewerkt. Bij Lombardije heeft de ATB-Vv een IC Direct gegrepen die met 120km/u op een STS af reed. Schoot vanwege de hoge snelheid wel 300 meter voorbij het sein maar dat was net voldoende om een botsting te voorkomen (het botspunt lag op 500 meter).
Ik weet niet zeker of wij het over hetzelfde incident hebben, maar als het gaat om dat absurde incident waarbij de werklui het verkeerde spoor te pakken hadden, dan reed de machinist zeker niet op een rood sein af. Hij had gewoon 'hoog groen' en reed dus gewoon normale snelheid toen hij vanuit het niets een ATB-VV remingreep kreeg.
Nadat hij tot stilstand was gekomen bij Lombardijen heeft hij uiteraard de treindienstleider gebeld en die zag verder geen bijzonderheden, dus hij mocht weer gaan rijden.
Hij is stapvoets op gaan rijden naar het volgende sein en tot zijn verbijstering zag hij even verderop een stel werklui met een karretje midden op zijn spoor staan. Het karretje had heel kort even een verbinding gemaakt tussen de sporen waardoor het sein kortstondig op rood was gegaan. Net op dat moment passeerde de trein een ATB-VV baken waardoor deze ingreep. Had het karretje geen verbinding gemaakt of net een paar seconden later, of had de ATB-VV niet op die hoge snelheid gewerkt, dan had dat heel anders voor die werklui afgelopen.
Ze hadden in het spoor ernaast (dat inderdaad buiten dienst was) moeten zijn, maar hadden de sporen verkeerd geteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik meen dat bij Harmelen eenzelfde ongeval bijna heeft plaatsgevonden (als in: een VIRM ging met 100+ km/h door een rood sein) maar daar kan ik even niks op vinden.
Bij Hattemerbroek is het wel bijna op dezelfde manier mis gegaan, trein rijdt met 94 km/h voorbij een rood sein, krijgt van de ATB dan weer groen en rijdt gewoon verder.
Machinist reageert dus niet adequaat op een geel sein met ATB en ziet niet dat hij voorbij een rood sein rijdt. En ATB-vv dan? Inderdaad, die werkt niet bij die snelheid maar in dit geval werkte ATB-vv überhaupt niet.

https://www.tweedekamer.n...2014Z03966&did=2014D07737

Dus zeg niet dat Harmelen niet nog een keer voor kan komen. Ik weet niet of het remcriterium van ATB is aangepast, maar voorheen was het met VIRM dus mogelijk om aan het remcriterium te voldoen en nog altijd met hoge snelheid een rood sein te passeren, een snelheid hoger dan waar ATB-vv op kan ingrijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 21:21
Maasluip schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:30:
Ik meen dat bij Harmelen eenzelfde ongeval bijna heeft plaatsgevonden (als in: een VIRM ging met 100+ km/h door een rood sein) maar daar kan ik even niks op vinden.
Onderzoeksrapport

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Valt onder spoorwegen en luchtvaart; Vliegtuig/Trein botsen met elkaar:

https://nos.nl/artikel/24...iloot-ternauwernood-gered

Piloot is gered voordat de trein ertegenaan komt.. Even in spoiler voor de zekerheid; je ziet wat bloed van de piloot.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://storage.googleapis.com/media.mwcradio.com/mimesis/2022-01/10/2022-01-10T064111Z_1_LYNXMPEI09050_RTROPTP_3_CALIFORNIA-AIRPLANE-CRASH.JPG

Filmpje:

[YouTube: Police save pilot with seconds to spare as train crashes into plane in Los Angeles | 7NEWS]

[ Voor 90% gewijzigd door Illegal_Alien op 10-01-2022 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
AW_Bos schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:40:

https://www.oogtv.nl/2022...-sinds-kort-aan-de-draad/

Nieuwsberichtje over de pantograaf op de WINK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op maandag 10 januari 2022 @ 06:29:
[...]

Ik weet niet zeker of wij het over hetzelfde incident hebben, maar als het gaat om dat absurde incident waarbij de werklui het verkeerde spoor te pakken hadden, dan reed de machinist zeker niet op een rood sein af. Hij had gewoon 'hoog groen' en reed dus gewoon normale snelheid toen hij vanuit het niets een ATB-VV remingreep kreeg.
Nadat hij tot stilstand was gekomen bij Lombardijen heeft hij uiteraard de treindienstleider gebeld en die zag verder geen bijzonderheden, dus hij mocht weer gaan rijden.
Hij is stapvoets op gaan rijden naar het volgende sein en tot zijn verbijstering zag hij even verderop een stel werklui met een karretje midden op zijn spoor staan. Het karretje had heel kort even een verbinding gemaakt tussen de sporen waardoor het sein kortstondig op rood was gegaan. Net op dat moment passeerde de trein een ATB-VV baken waardoor deze ingreep. Had het karretje geen verbinding gemaakt of net een paar seconden later, of had de ATB-VV niet op die hoge snelheid gewerkt, dan had dat heel anders voor die werklui afgelopen.
Ze hadden in het spoor ernaast (dat inderdaad buiten dienst was) moeten zijn, maar hadden de sporen verkeerd geteld.
Nee was een ander incident :) Dit ging over een RS313 \12/ bij een sein (niet de meest wenselijke situaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59rZHTlQl3MkpPTBrkYm7mVYB-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qH1YhFCHCI1Ewp3cjgtcECcu.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe moet ik nu weten wat het volgende station is, hoe hard we rijden of welk museum ik zou moeten bezoeken :? :P

Vreemdste melding die ik ooit gezien heb denk ik....

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

bvk schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:56:
[Afbeelding]

En hoe moet ik nu weten wat het volgende station is, hoe hard we rijden of welk museum ik zou moeten bezoeken :? :P

Vreemdste melding die ik ooit gezien heb denk ik....
Dat ding is ook al aan het smelten als ik het zo zie. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat ding blijft daar nog wel even staan vrees ik. Zoals je kan zien aan de melding wordt het startmenu gezocht, alleen is dat niet aanwezig op deze linuxsystemen. Dus dat kan nog wel even gaan duren voor deze gevonden is :P

Ik zag dat een collega de melding al had doorgezet naar de storingsorganisatie van deze schermen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

EDIT schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:57:
Ja dat ding blijft daar nog wel even staan vrees ik. Zoals je kan zien aan de melding wordt het startmenu gezocht, alleen is dat niet aanwezig op deze linuxsystemen. Dus dat kan nog wel even gaan duren voor deze gevonden is :P

Ik zag dat een collega de melding al had doorgezet naar de storingsorganisatie van deze schermen :)
Linux systeem; een volwaardig iets; of een Raspberry o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meer een soort van embedded solution meende ik. Daarnaast zijn er verschillende generaties apparaten die net even anders werken. Dit is er nog een van de oude generatie en is eigenlijk gewoon een eenvoudig scherm dat aangestuurd wordt door een mediaplayer. Als ik het goed begrijp heeft de bak die @bvk op de foto heeft gezet een defecte mediaplayer. Omdat die meerdere schermen aanstuurt zal het scherm aan de andere kant dezelfde melding hebben getoond.
Exacte technische details ken ik verder helaas niet, dat is niet mijn vakgebied vrees ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:50
Uit de categorie unieke memorabilia; iemand nog interesse in een paar ongebruikte NS tie wraps is :9 ? (Zie: https://www.electroplast.nl/nl/product/23/Kabelmerklabels )

Ik was zwerfvuil aan het ruimen bij wat vakkundig kaalgeschoren struiken (of nouja, dat is een understatement: https://sleutelstad.nl/20...oorweghavenpad-geen-fout/ ) en er lagen een boel van deze dingen. (Ze zullen jarenlang bij werkzaamheden toen de struik er nog niet was eens achtergelaten zijn.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJUXNIz7Uls_zvn3IY6kSzeUuEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6GfvKbXtiS9rl0NJf9jYqWW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Intercity schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:54:
Uit de categorie unieke memorabilia; iemand nog interesse in een paar ongebruikte NS tie wraps is :9 ? (Zie: https://www.electroplast.nl/nl/product/23/Kabelmerklabels )

Ik was zwerfvuil aan het ruimen bij wat vakkundig kaalgeschoren struiken (of nouja, dat is een understatement: https://sleutelstad.nl/20...oorweghavenpad-geen-fout/ ) en er lagen een boel van deze dingen. (Ze zullen jarenlang bij werkzaamheden toen de struik er nog niet was eens achtergelaten zijn.)

[Afbeelding]
In België werken we soms nog met verlode sloten, dus als een dergelijk slot moet worden opengemaakt moet het loodnummertje in een, al dan niet digitaal, register worden bijgeschreven. Bij het sluiten moet het nieuwe loodnummertje eveneens terug worden ingeschreven. Ik dacht dat die tie-wraps het handige we-leven-in-een-moderne-tijd Nederlandse alternatief was van onze loodjes. Zag ik dat er op elke tie-wrap hetzelfde nummer stond :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
In de categorie "spoorgerelateerd, maar dan net iets anders":
Vroeger waren het de postkoetsen in het Wilde Westen, nu de goederentreinen in Los Angeles: dieven plunderen de waardevolle inhoud van de containers op het spoor. Maatschappij Union Pacific heeft dan ook te kampen met een golf van berovingen. Langs het spoor in LA liggen inmiddels duizenden lege dozen, stille getuigen van de roofpartijen die dagelijks plaatsvinden.

Spoorwegmaatschappij Union Pacific verbindt de havens van Los Angeles en Long Beach, twee van de drukste havens ter wereld, met het binnenland. Maar door drukte op het spoor en gebrek aan ruimte bij het overslagpunt in het centrum van Los Angeles, moeten de treinen vaart minderen of staan ze langere tijd stil in het zeer dichtbevolkte gebied.

Omdat het spoor amper is afgeschermd van de directe omgeving, zijn de treinen een makkelijke prooi voor de brutale boeven die de containers met betonscharen te lijf gaan. Volgens Union Pacific gaat het om zeker 90 containers per dag die worden opengebroken op de spoorlijn.

De bandieten breken de scheepscontainers gemakkelijk open, en kunnen dan ook kieskeurig zijn. Ze hebben het vooral gemunt op waardevolle pakjes van webwinkels of UPS. Wat niet genoeg oplevert, wordt meteen weggegooid. Daarom liggen zowel het spoor als de omliggende steegjes in downtown LA bezaaid met lege dozen en minder waardevolle producten. Van coronasneltesten tot vishaakjes. Maar ook die zijn niet veilig voor vreemde handen: langs het spoor scharrelen mensen op zoek naar spullen die ze kunnen gebruiken of verkopen.

Union Pacific heeft zijn eigen spoorwegpolitie, maar kan naar eigen zeggen niet zonder de hulp van agenten in LA. Die doen volgens de maatschappij te weinig tegen de rovers die het op de treinen voorzien hebben. In een verklaring stellen ze dat ,,zelfs als de dieven worden gepakt, zij na betaling van een kleine boete binnen 24 uur weer vrij worden gelaten. Ze bluffen zelfs tegen de politie dat er toch geen gevolgen voor hen zijn”.

De politie van Los Angeles (LAPD) zegt echter dat ze alleen kunnen ingrijpen op en rond het spoor als ze worden ingeseind door de spoorwegpolitie van Union Pacific. Dat gebeurt zelden volgens LAPD.

Eind november werd het spoor al eens opgeschoond door Union Pacific. Maar de duizenden dozen waarmee het spoor is bezaaid, maken duidelijk dat de roofpartijen onverminderd doorgaan. Ondertussen wachten duizenden Amerikanen vergeefs op pakjes die hen nooit zullen bereiken.
Bron: Vroeger postkoetsen, nu plunderen bandieten dagelijks treinen in Los Angeles

Als je de plaatjes ziet is het ook een godvergeten puinhoop op het spoor daar:

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/aucOlcpmk1Zid9fk-mLEA91C8DA/diocontent/211657597/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/yrF1zk8eyq-i6kPm3Z2W_UQYAXc/diocontent/211656980/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/oiCO3v9Dr-Fh21_TM2zSI_OSSPI/diocontent/211658611/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:55:
[...]
[Afbeelding]
En ter verhoging van de feestvreugde kan je je zeer gemakkelijk op een langzaam rijdende of stilstaande trein laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Illegal_Alien schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:19:
[...]
Linux systeem; een volwaardig iets; of een Raspberry o.i.d?
offtopic:
Een Raspberry Pi kan een volwaardig Linux systeem draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 18-09 10:44

mambo No5

Bad Apple?

wildhagen schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:55:

[...]

Bron: Vroeger postkoetsen, nu plunderen bandieten dagelijks treinen in Los Angeles

Als je de plaatjes ziet is het ook een godvergeten puinhoop op het spoor daar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hierop voortbordurend; d'r is er ook een ontspoort op een van de -ondertussen- beruchte stukken.

https://www.dailymail.co....ls-ransacked-thieves.html

Afbeeldingslocatie: https://i.dailymail.co.uk/1s/2022/01/16/07/52983363-10407467-image-a-59_1642316873671.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.dailymail.co.uk/1s/2022/01/16/06/52983329-10407467-image-a-42_1642316239218.jpg

Wat een grafzooi zeg :X

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Als je zou zeggen dat dit in een van de armste* landen is geloof ik je.

* Amerika heeft volgens mij ook geen geld meer maargoed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Illegal_Alien schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:48:
Living the American Dream :X

Je snapt niet dat ze überhaupt daar nog stoppen (de ontsporing daargelaten). Als vervoerder zou ik er zo hard mogelijk langs rijden en als dat niet kan elders wachten. Daarnaast moet in zo'n land toch wel een mooie bewakingswacht te regelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:22

ericplan

5180 Wp PV

LordSinclair schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Je snapt niet dat ze überhaupt daar nog stoppen (de ontsporing daargelaten). Als vervoerder zou ik er zo hard mogelijk langs rijden en als dat niet kan elders wachten. Daarnaast moet in zo'n land toch wel een mooie bewakingswacht te regelen zijn?
Lijkt me de moeite waard om een constructie te bedenken dat de containerdeuren niet geopend kunnen worden op zo’n wagon.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

[...]

Aangezien Amerika toch teveel uitgeeft aan wapens: :+

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/Pancierovy_vlak-Zvolen.jpg

Een idee? :P

Bron: Wikipedia: Pantsertrein

Of voor Anime fans:

Afbeeldingslocatie: https://static.wikia.nocookie.net/koutetsujou-no-kabaneri/images/b/b4/Koutetsujou.png/revision/latest?cb=20160419162923
Kabaneri of the Iron Fortress

[ Voor 12% gewijzigd door Illegal_Alien op 16-01-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:50
[...]
Daarnaast moet in zo'n land toch wel een mooie bewakingswacht te regelen zijn?
Die is er, en er worden geregeld dieven aangehouden, maar ze staan een dag later met een boete weer naast het spoor...

Meer beelden en info in deze draad:

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ericplan schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:47:
[...]
Lijkt me de moeite waard om een constructie te bedenken dat de containerdeuren niet geopend kunnen worden op zo’n wagon.
Ze nemen niet eens de moeite de deuren te openen, ze knippen de zijkanten open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:16

NMH

Moderator General Chat
Als je de wolkenkrabbers op de achtergrond wegdenkt had dit inderdaad erg op een arm land in zuidelijk Afrika geleken. Maar goed, de VS is dan wel rijk, er is ook een grote inkomensongelijkheid, dus er zijn daar genoeg mensen die geen cent te makken hebben en dan hun toevlucht nemen tot dit soort praktijken.
Waarschijnlijk moet het ze eerst teveel kosten om het op zijn beloop te laten of voldoende media-aandacht krijgen. Meestal wordt er in de board rooms gekeken hoeveel ze kwijt zijn aan diefstal en hoeveel bewaking kost, en pas als het eerste getal groter is dan het tweede wordt er geinvesteerd in meer bewaking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tom Paris schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:03:
[...]

Die is er, en er worden geregeld dieven aangehouden, maar ze staan een dag later met een boete weer naast het spoor...

[Twitter]

Meer beelden en info in deze draad:

[Twitter]
In dat draadje verderop ook een train derailed. Rijdt gewoon verder….😖

En zie Chicago
https://twitter.com/being.../1482032796898144258?s=21

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 16-01-2022 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
Is ook maar 1 wagon hoor. Hoop wel dat die niet een brugpijler tegenkomt op zn pad.

Is er een manier voor een machinist om te weten dat er een rijtuig of wagon uit de rails is gelopen? Lijkt me bij zulke zware lange treinen dat die extra weerstand niet gemerkt wordt, of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cazzer22 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:00:
Is ook maar 1 wagon hoor. Hoop wel dat die niet een brugpijler tegenkomt op zn pad.

Is er een manier voor een machinist om te weten dat er een rijtuig of wagon uit de rails is gelopen? Lijkt me bij zulke zware lange treinen dat die extra weerstand niet gemerkt wordt, of wel?
Nee, pas als de luchtslang eraf klapt dan merkt de machinist wat en dat gebeurd nagenoeg nooit omdat de wagon meestal wel in de buurt van het spoor blijft.

Bij Borne kwam de machinist er ook pas na een paar kilometer achter (door een andere machinist)
https://www.tubantia.nl/b...poord-bij-borne~a12ee318/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Dit zag ik voorbijkomen op Reddit: Een visualisatie van 24 uur aan treinen in Nederland.

Twitter variant door de maker:

Heel tof om te zien, vooral het "kloppend hart" van de knoop van Zwolle is mooi in beeld gebracht vind ik. En het contrast tussen de Randstad, Noord-Brabant en de rest van het land is ook vrij duidelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
ericplan schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:47:
[...]

Simpel, onderop een lege container, bovenop een gevulde container. Zie jij ze met hoogwerkers en steigers in de weer? Ik niet :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 01:51

* Amerika heeft volgens mij ook geen geld meer maargoed. :P
Wel typisch de VS.. Aan de ene kant mooi en enorm rijk en aan de andere kant veel armoede en rotzooi.. Het land van uitersten, vaak heel dicht bij elkaar.. Dat komt door de nadruk op individuele vrijheid, minder sociale zekerheid en een overheid die minder te vertellen heeft (en dus dit soort rotzooi kan ontstaan).. De VS is voor mij wel de meest pure afspiegeling van hoe de mens in werkelijkheid is, van goed tot slecht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Migrator schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:19:
Dit zag ik voorbijkomen op Reddit: Een visualisatie van 24 uur aan treinen in Nederland.

Twitter variant door de maker: [Twitter]

Heel tof om te zien, vooral het "kloppend hart" van de knoop van Zwolle is mooi in beeld gebracht vind ik. En het contrast tussen de Randstad, Noord-Brabant en de rest van het land is ook vrij duidelijk :p
Die dienstregelingen in Zwolle lopen precies wel mooi in elkaar.
En de "bolletjes" in Zuid-Limburg vinden precies niet hoe ze uit die flessenhals moeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
ArcticWolf schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Nee, pas als de luchtslang eraf klapt dan merkt de machinist wat en dat gebeurd nagenoeg nooit omdat de wagon meestal wel in de buurt van het spoor blijft.

Bij Borne kwam de machinist er ook pas na een paar kilometer achter (door een andere machinist)
https://www.tubantia.nl/b...poord-bij-borne~a12ee318/
Ah dat kan dus bij enkelsporige trajecten dan best vervelend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:33
AW_Bos schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:27:
[...]
Simpel, onderop een lege container, bovenop een gevulde container. Zie jij ze met hoogwerkers en steigers in de weer? Ik niet :p
Nee, net andersom! In de Amerikaanse filmpjes van deze treinberovingen zie je dat alleen de bovenste containers opengemaakt worden. Door de double-stack wagons staan de onderste containers in een soort bak waardoor die deuren niet open kunnen.

Dus er is een oplossing: Alleen maar met double-stack wagons rijden met 1 container. Dan heb je natuurlijk wel twee keer zoveel wagons en meer locs en railcapaciteit nodig.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUNg1C1isp4HT7sJQytf0a-alfg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBAdLU4xzkYSMP0fH6yjTe28.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp04JYk4ouSI4aaZ4X71YqRZrFQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNaCrjWSc6e9Mn8jwVnEUIQU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShpDddGksUy-9BQtPDHT5bwr2bM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zb4WE2pI24WIiHSJ0sNa4O2M.jpg?f=fotoalbum_tile

Er bestaan ook nog aardige mensen in de OV-Sector, van Blomsma (met toestemming van HTM) verkregen :D :D Mag nog terugkomen ook als ze weer wat over hebben.. (Dit waren halteborden die niet meer klopten)

Vriend heeft de andere staaf gekregen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door GwnLars_ op 21-01-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bij NS liggen vanwege het oplopende verzuim verschillende scenario's op tafel om verder te schrappen in de dienstregeling. Dat zegt een woordvoerder van het spoorbedrijf donderdag desgevraagd tegen NU.nl. Mogelijk gaat zo'n 10 procent van de treinen eruit, een verdubbeling van de huidige situatie. NS rijdt al enige tijd met minder treinen omdat er door de coronamaatregelen ook minder reizigers zijn.

"In het eerste coronajaar zijn we een periode teruggegaan naar het rijden met 90 procent van de treinen ten opzichte van vóór corona. Dat werd toen ingegeven doordat de reizigersaantallen flink kleiner waren", zegt de NS-woordvoerder. Een soortgelijk scenario ligt nu weer op tafel. "Maar dan omdat we niet alleen minder reizigers hebben, maar ook flink meer verzuim onder het personeel."

Hoe hoog dat verzuim precies is, zegt NS niet. "We hebben te maken met een oplopend verzuim doordat mensen ziek zijn of in quarantaine zitten." Dat speelt in het hele bedrijf. "Het schuurt het meest bij het rijden van de treinen."

Wanneer op bepaalde trajecten wel voldoende conducteurs en machinisten zijn, maar bijvoorbeeld geen monteurs, plaatst dat NS al voor problemen. "Meerdere rollen zijn cruciaal bij het kunnen laten rijden van de treinen." NS kan ook niet zomaar kantoorpersoneel op de trein zetten. "Het gaat om gespecialiseerde functies, waarvoor strenge veiligheidseisen gelden."

De woordvoerder kan nog niet precies zeggen wanneer NS knopen doorhakt over welke treinen op welke trajecten vervallen. "Dat zal op korte termijn zijn." Het aantal reizigers ligt nu op iets meer dan 40 procent van het aantal voor corona. Dat is een gevolg van onder meer het thuiswerkadvies.
Bron: NS kijkt vanwege oplopend verzuim naar verder schrappen in dienstregeling

Edit: net een update gekomen:
De NS gaat vanaf februari de dienstregeling aanpassen vanwege gebrek aan personeel door verzuim, laat het bedrijf donderdag weten. Het spoorbedrijf laat vanaf 7 februari stapsgewijs minder treinen rijden, tot er vanaf 21 februari nog maar 85 procent van de treinen rijdt.

NS liet donderdag al aan NU.nl weten net als veel andere bedrijven in Nederland last te hebben van hoog verzuim onder personeel. "We hebben momenteel te maken met een oplopend verzuim doordat mensen ziek zijn of in quarantaine zitten, zowel bij mensen in de trein, als bijvoorbeeld de technici", zegt een woordvoerder.

Die personele gebreken zorgen nu voor problemen bij het rijden van de trein. NS laat daarom vanaf 7 februari minder treinen rijden op vier trajecten. Een week later komt daar nog een traject bij en vanaf 21 februari zal nog maar 85 procent van de treinen rijden.

Het spoorbedrijf laat weten de dienstregeling pas weer te normaliseren wanneer het verzuim weer afneemt.
Zie https://www.nu.nl/economi...en-door-hoog-verzuim.html

[ Voor 22% gewijzigd door wildhagen op 27-01-2022 17:24 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Ondanks de versoepelde quarantainemaatregelen moet NS de dienstregeling verdunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
handoff schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:24:
Ondanks de versoepelde quarantainemaatregelen moet NS de dienstregeling verdunnen?
In België zijn we er daar deze week mee gestart. Vorige week zijn er heel wat treinen in realtime afgeschaft. Het is beter om dit gepland te doen.
Treinen rijden trouwens niet op zichzelf, ook het boordpersoneel kan ziek worden. Want ja, ook het boordpersoneel heeft een leven buiten de spoorwegen (al zou onze shiftplanning dat natuurlijk anders zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

handoff schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:24:
eerder "Dankzij".. het gebeurd overal om ons heen, er zitten nu eenmaal veel mensen ziek thuis, ook ns personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ach ja ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er grote sociale problemen zijn maar in de Nederlandse en Belgische havens worden containers opgehaald om de drugs er uit te halen. Of worden hele DHL opleggers gejat.
Steker nog ze hebben een eigen politie dienst. Union Pacific heeft Union Pacific Police Department. Ik ken het systeem voor de rest niet precies maar ongetwijfeld een feestje van verschillende juristricties.
Pagina: 1 ... 50 ... 162 Laatste