Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 162 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Arator schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:04:
[...]
NMBS vermeldt trouwens altijd de schuldige, behalve als het aan hun zelf ligt.
Gemakkelijk als je dat weet, weet je altijd de schuldige (volgens de NMBS).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:19:
[...]

Hier in NL hebben we (nog een kleine twee weken dan) de SGMm-treinstellen rondrijden. Hierin zit een soortgelijk omroepsysteem met vooraf ingesproken woorden en zinsdelen.

Een hele prettige stem, maar aan het einde van sommige stationsnamen gaat haar intonatie omhooOOg! Een beetje zoals een kleuterjuf die het antwoord uit een leerling wil trekken: "Eén en één is…. twEE! Ja goedzo!"

Dat klinkt dan zo:

"Het volgende station is Arnhem CentraaAAL."

Voor het Engelstalige deel van de omroep is het een sound-alike native speaker waarvan de zinsdelen ook nog eens met een betere geluidskwaliteit zijn opgenomen.

2015 ultrahi-def 24-bits 96KHz Dolby Atmos*: "The next station is:"
90's 8-bit geluidskwaliteit: "Arnhem CentraaAAL."

Die pauzes zitten hier ook in, alhoewel ze zijn geminimaliseerd toen er een keer toch nieuwe stationsnamen moesten worden ingesproken.

"Deze … sprinter rijdt naar …Dieren … en … Zutphen."**

*ik chargeer natuurlijk; het is gewoon mono, maar wel minimaal 16-bit schat ik in
**Aangezien het woord "Sprinter" dus een variabele is in de omroep, kunnen ze daar ook iets anders laten klinken. Ik heb echter nog nooit iets anders gehoord dan "Sprinter". In mijn verbeelding hoor ik altijd:

"Deze … ICE International … rijdt naar … Frankfurt am Mainz Hauptbahnhof.. en … Basel Badischer Bahnhof"
Die pauzes zijn nog wel enigszins nuttig voor de verstaanbaarheid, mits ze niet te lang zijn. En soms zijn ze uitstekend voor een komisch effect, zoals in de Syntus Twents Blauwnet trein tussen Zutphen en Hengelo:

"Het volgende station is... Goor."

(of ik heb gewoon geen gevoel voor humor, dat kan ook :))

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
Maasluip schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:31:
[...]

Ik snap nooit waarom ze elke keer maar weer text-to-speech proberen. Je weet dat dat mis gaat en je weet dat je daarna een mens de omroepen moet laten inspreken. Dat had je ook eerder al kunnen regelen.
Volgens mij heeft de ICNG wel meteen ingesproken teksten. Hoe dan ook, het klinkt erg duidelijk en goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ICNG heeft het reguliere OBIS platform. Dat betekent dat de automatische omroep text-to-speech is, net als bij de SNG (en andere treinen met dat platform). Er zijn een tijdje terug echter wel verbeteringen aangebracht, waaronder een nieuwe text-to-speechstem die speciaal voor NS ontwikkeld is omdat de standaard stem inderdaad niet voldeed.

Het is echter een intercity, dus dat betekent per definitie dat de automatische omroep uitgeschakeld is. Dat werkt zelfs zo bij de SNG als die voor intercitytreinen wordt ingezet.

[ Voor 21% gewijzigd door EDIT op 03-12-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:22
EDIT schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:26:
Het is echter een intercity, dus dat betekent per definitie dat de automatische omroep uitgeschakeld is. Dat werkt zelfs zo bij de SNG als die voor intercitytreinen wordt ingezet.
Wat is daar de reden voor? Rust en stilte in de trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, voor ICs wil men een meer persoonlijke omroep.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:59

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:31:
Nee, voor ICs wil men een meer persoonlijke omroep.
Van die HC's met humor bedoel je? Hier wat pareltjes (ik zweer dat ze echt zijn):
"Beste reizigers,

Zoals u merkt staan we stil voor een sein. Dat is een noodsein. Voor de meer inquisite personen onder u:

Noodseinen zijn seinen die seinen als seinen niet seinen.

Dan weet u dat ook weer.

Ik houd u op de hoogte van de voortgang."
Dames en heren,

Zometeen rijden we door Elst. Daar stoppen we niet, maar vandaag is Vader Abraham jarig en die is in het stationwachtershuisje bij station Elst geboren. Dus als we nu even allemaal heel hard én heel snel "lang zal hij leven" zingen, dan is hij ook weer blij.
Dames en heren,

We staan stil omdat de vertraagde stoptrein van Arriva uit Tiel vóór ons mag invoegen. Dus als u even allemaal uw tong wil uitsteken naar de machinist van dat treinstel, dan denkt hi jde volgende keer wel twee keer na.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
EDIT schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:26:
ICNG heeft het reguliere OBIS platform. Dat betekent dat de automatische omroep text-to-speech is, net als bij de SNG (en andere treinen met dat platform). Er zijn een tijdje terug echter wel verbeteringen aangebracht, waaronder een nieuwe text-to-speechstem die speciaal voor NS ontwikkeld is omdat de standaard stem inderdaad niet voldeed.

Ah ok, dan zat ik ernaast. Hoe dan ook, het klinkt erg vlot alsof het gewoon zo ingesproken is.
ICNG kan ook omroepen doen voor een sprinter (dus misschien dat het dan wel aanstaat? al betwijfel ik of ie als sprinter ingezet zal worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat durf ik niet te zeggen. Technisch kan het, maar ik weet van ander IC materieel dat de functie volledig uitgeschakeld is. Wellicht dat het hier ook gaat gebeuren, maar het kan net zo goed niet het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik merk regelmatig dat ie in de SNG niet aan staat. Als de trein als sprinter dienst heeft uiteraard. Of het is stuk, dat kan natuurlijk ook.

Net als het scherm dat dan op testbeeld staat, met een VIRM foto...

Maar goed, na 26 jaar ken ik het traject wel en is het wel lekker rustig. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Bastien op 03-12-2021 18:15 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dan mist simpelweg de reisinfo of de walverbinding waardoor er geen info opgehaald kan worden. Aan de achtergrondfoto die je dan ziet kan de status afgeleid worden. Ik weet het niet precies uit mijn hoofd, maar ik geloof dat de trein in tulpenveld iets is als 'wel verbinding maar geen ritinfo', die in het riet is geloof ik 'geen verbinding' en zo zijn er nog enkele foto's. Maar het kan net zo goed omgekeerd zijn, of een andere betekenis, zo diep zit ik ook weer niet in dat systeem :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ah creatief :D

Nog 1 week SGMm... En dan is het over en zijn we in de 7000 veroordeeld tot de SNG.

Zo ga je van plan V naar DDAR naar SGMm... Allemaal foetsie ;(

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:28:
[...]

Van die HC's met humor bedoel je? Hier wat pareltjes (ik zweer dat ze echt zijn):

[...]

[...]

[...]
Bij de Schiphol Spoortunnel: "Dames en heren, doet u de raampjes dicht we gaan onder water.."

Al ca 25 jaar geleden... saillant detail: de Schiphol spoortunnel gaat niet onder water door ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

geldersscheepje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:49:
[...]
Bij de Schiphol Spoortunnel: "Dames en heren, doet u de raampjes dicht we gaan onder water.."

Al ca 25 jaar geleden... saillant detail: de Schiphol spoortunnel gaat niet onder water door ..
Nee, dat is iets verderop bij de Ringvaart.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:56
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:28:
[...]

Dat is wel het spijtige van die automatische omroepsystemen. De fun is er een beetje uit.
Bij een betoging in Brussel van de hulpdiensten vertrok er een speciale trein vanuit Antwerpen. Toen werd er omgeroepen dat het stationspersoneel de brandweer nog een fijne betoging toewenste. Direct weerklonk er dan van die handbediende sirenes door het ganse station.
Of bij Verloren Maandag (de maandag na driekoningen), dan wordt er in Antwerpen traditioneel een worstenbrood of een appelbol gegeten. Weerklonk door omroepinstallatie "Aan het stationspersoneel, de worstebrokes zijn gearriveerd. Als ge rap zijt, zijn ze nog heet."
Of bij een chef die ook hobbykok was, en zijn recepten graag uitprobeerde op het personeel "De soep is gereed". En dan zag je dus echt al het personeel op het perron ineens vertrekken :Y)
Ook redelijk wat treinen die stopten in "Schophil", "Heist-op-den-Hoop", "Chalala" en Kinkompois werd al wel eens "Kiekepoot"
Het is dat de grote bazen in Brussel er niet echt mee konden lachen O-)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

geldersscheepje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:49:
[...]

Dames en heren,

Over enkele minuten bereiken wij Schiphol.

U kunt hier overstappen voor Leiden, Rotterdam, Londen, Tokio, Sydney, Johannesburg, New York en Vancouver. Voor overige bestemmingen kijkt u op de vertrekborden of raadpleegt u een reisbureau.
Toen dubbeldekkers net nieuw waren:
Dames en heren,

Het volgende station is Alkmaar.

Het bovenste deel van deze trein rijdt verder als stoptrein naar Den Helder.

[ Voor 21% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 04-12-2021 09:02 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-09 13:57
https://www.ovpro.nl/trei...6-en-2030-halfuur-korter/

Dit is wel jammer, leg dan meteen een hogesnelheidslijn aan tussen Hengelo en Bad Oeynhausen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

de snelheid tussen Hengelo en de Duitse grens te verhogen van 125 naar 140 kilometer per uur.
Wel 140 kilometer per uur! Want in Nederland rijden we Niet Harder Dan 140 Kilometer Per Uur! Dat Kan Namelijk Niet!

Uit deze ene zinssnede spreekt al de tomeloze ambitie van de spoorsector in Nederland.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

En ondertussen kun je met DB Regio met 200 Km/h tussen München en Nürnberg reizen. Zo'n beetje de snelste "Sprinter" van Europa denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:18
Maasluip schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:15:
[...]

Wel 140 kilometer per uur! Want in Nederland rijden we Niet Harder Dan 140 Kilometer Per Uur! Dat Kan Namelijk Niet!

Uit deze ene zinssnede spreekt al de tomeloze ambitie van de spoorsector in Nederland.
Probleem is dat iemand ooit bedacht heeft dat je dan alle overwegen weg moet halen. Dat wordt zo duur dat er niet eens over nagedacht wordt. En natuurlijk gaat ATB-EG niet hoger dan 140km/h, en dat mag niet meer aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameraadpjotr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 07:59
dennistd schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:27:
[...]

Probleem is dat iemand ooit bedacht heeft dat je dan alle overwegen weg moet halen. Dat wordt zo duur dat er niet eens over nagedacht wordt. En natuurlijk gaat ATB-EG niet hoger dan 140km/h, en dat mag niet meer aangepast worden.
In België zijn er grote stukken spoor aan 160 met overwegen. Dus dat kan, alleen moet je ze wel aanpassen natuurlijk ;-)

De IC Leuven-Luik is ook 200 tussen Leuven en Luik trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
kameraadpjotr schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:28:
[...]

In België zijn er grote stukken spoor aan 160 met overwegen. Dus dat kan, alleen moet je ze wel aanpassen natuurlijk ;-)

De IC Leuven-Luik is ook 200 tussen Leuven en Luik trouwens.
Je kan ook overwegen doen met 300km/h maar je moet het maar net willen. Blijkbaar is hier de grens op 140km/h uur gezet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg vandaag per e-mail een - volgens mij wat bijzonder - verzoek om deel te nemen aan een NS panel. Maar.... ik moest eerst even wat informatie over mezelf en mijn treingebruik insturen, zodat men kon zorgen dat ik de juiste vragenlijsten zou krijgen. Hmmmm,. dat lijkt me nou helemaal geen juiste insteek. Zo wordt het allemaal wel een beetje beïnvloedbaar.... :)

Dat doe ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dennistd schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:27:
[...]

Dat er geen overwegen meer mogen zijn op trajecten waar 160 km/h gereden mag worden is natuurlijk ook maar een regeltje die de afgelopen 20 jaar er bijverzonnen is. Daarvoor was die regel er nooit, in België is het ook geen probleem en er zijn meerdere landen waar zelfs 200 km/h wordt gereden met overwegen.
Er is een onderzoeksrapport uit het eind van de vorige week waar staat dat het beleid is dat op trajecten waar 160 km/h gereden wordt geen onbeveiligde overwegen of overwegen met AKI's meer mogen zijn. Wel overwegen met AHOB's. Wanneer er vanuit dat punt verder gegaan is naar een njet tegen overwegen is mij niet bekend.

160 km/h werd ook gereden door de Thalys tussen Den Haag en Hoofddorp. Je hebt een trein met ATBL nodig en een paar ATB-NG-bakens in het spoor. Dat is allemaal niet zo spannend.
Maar goed, die ambitie he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er staat idd letterlijk in de regelgeving dat 140km/u het maximum is bij nieuwbouw. Echter er is wel degelijk een nuance; hoger dan 140km/u is toegestaan mits er compenserende maatregelen worden genomen. Dus als er 5 overwegen zijn over 5km, dan moeten er bv. 2 verdwijnen en dan mag er wel 160km/u gereden worden over de andere 3. De aanrijdkans & mogelijk impact blijft dan nagenoeg gelijk.

200km/u over overwegen is niet toegestaan omdat er geen overweg constructies voor 200km/u zijn goed gekeurd in Nederland.

Ik weet dat Alom (https://www.alom.eu/) hiermee bezig is in Engeland, die zou evt. goedgekeurd worden voor de Nederlandse markt. De vraag is alleen wil je 200km/u over overwegen... in ERTMS is de functie opgenomen en het is ook mogelijk om dit met extra aanwezigheidsdetectie af te dekken. Als die laatste niet vrij wordt gegeven dan dient de trein terug te gaan naar 140km/u bv.

Er loopt overigens ook een onderzoek om tot 200km/u langs perrons in Nederland vrij te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:03
Dat is net zo'n regel als dat er maar 3 sporen naast elkaar mogen liggen in een overweg.

Voor 200km/h moet de baan zelf ook aardig aangepakt worden (lijkt mij praktisch heraangelegd), dar je dan net zo goed de overwegen kan aanpakken en er een aantal tunnels of bruggen van maken. Ook de stations moeten aangepast worden dus flinke kosten ga je dan sowieso maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
ArcticWolf schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:40:
in ERTMS is de functie opgenomen en het is ook mogelijk om dit met extra aanwezigheidsdetectie af te dekken. Als die laatste niet vrij wordt gegeven dan dient de trein terug te gaan naar 140km/u bv.
Praktisch betekend dat dat je veel langer voor een overweg staat te wachten omdat het in Nederland allemaal erg krap staat afgesteld. Een trein moet nog wel de tijd en afstand hebben om naar 140km/h af te remmen.

Verder is de spoorambitie soms erg hoog. In Hoogeveen worden er miljoenen tegen aan gegooid om de bocht iets minder krap te maken zodat je 10s eerder in Groningen bent op een rit van ruim 2 uur uit de Randstad. Dat je in Zwolle minutenlang stil staat wordt dan weer snel vergeten natuurlijk.

Verder zijn treinen ook groener als ze langzamer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LordSinclair schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:44:
[...]

Praktisch betekend dat dat je veel langer voor een overweg staat te wachten omdat het in Nederland allemaal erg krap staat afgesteld. Een trein moet nog wel de tijd en afstand hebben om naar 140km/h af te remmen.

Verder is de spoorambitie soms erg hoog. In Hoogeveen worden er miljoenen tegen aan gegooid om de bocht iets minder krap te maken zodat je 10s eerder in Groningen bent op een rit van ruim 2 uur uit de Randstad. Dat je in Zwolle minutenlang stil staat wordt dan weer snel vergeten natuurlijk.

Verder zijn treinen ook groener als ze langzamer rijden.
Dat klopt, Nederland is 1 van de weinige landen die zo weinig aankondigingstijd heeft op overwegen. Bij ERTMS zou dat in theorie omhoog moeten gaan, echter het voordeel van ERTMS is de snelheidsafhankelijke aankondiging. Dus in de praktijk zal het waarschijnlijk wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:32:
Ik kreeg vandaag per e-mail een - volgens mij wat bijzonder - verzoek om deel te nemen aan een NS panel. Maar.... ik moest eerst even wat informatie over mezelf en mijn treingebruik insturen, zodat men kon zorgen dat ik de juiste vragenlijsten zou krijgen. Hmmmm,. dat lijkt me nou helemaal geen juiste insteek. Zo wordt het allemaal wel een beetje beïnvloedbaar.... :)

Dat doe ik dus niet.
Als je een representatieve steekproef wilt voor een onderzoek heb je die info gewoon nodig. Je gaat hier weer onnodig uit van allerlei complotten lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:40:
[...]

Als je een representatieve steekproef wilt voor een onderzoek heb je die info gewoon nodig. Je gaat hier weer onnodig uit van allerlei complotten lijkt het wel.
Het wordt juist minder representatief als je vooraf een selectie maakt. Sturen op output, noemen ze dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja en nee. Als je selekteert op significante onderzoeksdoelen dan wel, anders niet.
Als je onderzoek wil doen naar de treinervaring van forenzen heeft het weinig zin om een vragenlijst te sturen naar incidentele reizigers.

Je moet dan alleen niet gaan doen alsof de resultaten van dat onderzoek van toepassing zijn op alle treinreizigers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:45:
[...]

Het wordt juist minder representatief als je vooraf een selectie maakt. Sturen op output, noemen ze dat.
Wikipedia: Stratified sampling

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
ArcticWolf schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:40:
Er loopt overigens ook een onderzoek om tot 200km/u langs perrons in Nederland vrij te geven.
En dat vind ik dan weer van het gekke. Bij ons mag er geen volk op een perron staan als een trein tegen die snelheid langs een perron vliegt. Heb je bijvoorbeeld op de lijn 36N. Staan dan ook grote hekken op het perron met poorten die dicht kunnen.
Hieronder bijvoorbeeld het station van Zaventem. De buitenste sporen zijn de 'trage' sporen van L36. De binnenste zijn de sporen aan 200km/u van L36N.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXJ8PpKxxbfBFJOZ6HnVEZU0Zik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjS7CtleDealqeGnZnoEhIXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Kortenberg, ook gelegen langs die lijnen, is trouwens gekend voor zijn vele persoonsaanrijdingen, ondanks alle hekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Arator schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:21:
Kortenberg, ook gelegen langs die lijnen, is trouwens gekend voor zijn vele persoonsaanrijdingen, ondanks alle hekken.
Je kan toch aan de verkeerde kant van het hek staan als deze dicht gaat? Of gaat iemand ook het perron eerst leeghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arator schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:21:
[...]

En dat vind ik dan weer van het gekke. Bij ons mag er geen volk op een perron staan als een trein tegen die snelheid langs een perron vliegt. Heb je bijvoorbeeld op de lijn 36N. Staan dan ook grote hekken op het perron met poorten die dicht kunnen.
Hieronder bijvoorbeeld het station van Zaventem. De buitenste sporen zijn de 'trage' sporen van L36. De binnenste zijn de sporen aan 200km/u van L36N.
[Afbeelding]

Hekken kan ook een uitlokkend effect hebben bij suïcidale mensen.

Er is wel een misvatting bij veel mensen dat 200km/u langs het perron gevaarlijk is. Het antwoord hierop is tweedelig, qua luchtdruk en aanzuigeffect is 200km/u 'veilig' te noemen. Bij een dergelijke snelheid is het aanzuigeffect nog te overzien, de luchtdruk van de voorkant van de trein geeft een grotere klap dus je wordt eerst van het spoor af geduwd.
Anderzijds is het natuurlijk niet heel erg fijn als er een trein met een dergelijke snelheid langs rijdt, dus er moet wel voldoende ruimte zijn om uit te wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 17:58

sus

is druk :+

Zag ik net een SGM vanuit Vlissingen komen; een materiaalritje, want geen verlichting en reed Vlissingen-Souburg voorbij.

Toch een vreemd gezicht, die zien we hier niet tot nooit. Net als ICM, komt ook af en toe eens voorbij schuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:39

mambo No5

Bad Apple?

Zal wel met Sandite onderweg zijn. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Treintje bergen gaat niet makkelijk... https://www.dumpert.nl/item/100016994_fdbe7660

Weet iemand welk ongeval dit was? RENFE, dus Spanje, dat is wel duidelijk, maar waar en wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ik zie alleen maar oudere crashes op een snelle zoektocht, maar appart dat ze zo te zien gelijk gaan slopen i.p.v. transport?

Of deze lijst even afgaan of er iets staat wat er op lijkt: Wikipedia: List of rail accidents in Spain

[ Voor 41% gewijzigd door Illegal_Alien op 10-12-2021 09:08 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:50

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Maasluip schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:49:
Treintje bergen gaat niet makkelijk... https://www.dumpert.nl/item/100016994_fdbe7660

Weet iemand welk ongeval dit was? RENFE, dus Spanje, dat is wel duidelijk, maar waar en wanneer?
Lijkt op deze:

https://diariodecastillay...20211202142907037211.html

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 07:42

Zo te zien is het deze, dus 'n goeie week geleden:
https://www.reddit.com/r/...own_with_a_freight_train/
https://mobile.twitter.co...tatus/1465259800879513606
https://www.reddit.com/r/...ent_at_a_tunnel_entrance/

[ Voor 9% gewijzigd door anboni op 10-12-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator

Ik had eerder wielspin verwacht van die trekkende loc dan dat de kabel zou breken (tenzij die kabel al niet berekend is op de krachten die er op komen te staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:38
Arator schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:25:
[...]

Ik had eerder wielspin verwacht van die trekkende loc dan dat de kabel zou breken (tenzij die kabel al niet berekend is op de krachten die er op komen te staan)
Helemaal gek dat de koppelboom er uit werd getrokken. Zo'n ding is toch gemaakt voor 700 kN ofzo? Of zou het veel uitmaken dat de kracht niet helemaal recht voor de loc zat?

Er stond waarschijnlijk wel een vrij krachtige loc te trekken, zo te horen met een EMD 710 motor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat het een RENFE 333.4 is die daar aan het trekken is en dan zal het een EMD 645 zijn, maar dat is bijna hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De NS neemt na 46 jaar afscheid van de eerste Sprinter die in Nederland heeft rondgereden. De laatste trein van het type SGM, het Stadsgewestelijk Materieel, rijdt van Zwolle naar Utrecht. Daarna zal de trein naar het Spoorwegmuseum gaan. De NS gaat de materialen van de andere treinen hergebruiken.

Sinds 2018 rijden er nieuwe Sprinters door het land. Sindsdien nam de NS geleidelijk afscheid van de oude modellen. De laatste SGM-treinen reden de afgelopen maanden onder meer nog tussen Den Haag en Dordrecht en tussen Utrecht en Baarn. Dat waren zo'n 25 treinen.

In totaal had de NS 90 SGM-treinen. Ze zijn vooral bekend van de ramen die opengezet konden worden en de ongelijkvloerse instap. Ook hadden ze geen airco aan boord en sommige treinen ook geen toilet. De nieuwe Sprinters hebben dat wel.

De NS kreeg de allereerste Sprinter in 1975 geleverd. Voor die tijd was het voor de vervoerder een vooruitgang: de deuren waren breder dan andere modellen en de treinen hadden meer motoren. In 1977 reed de allereerste op het Nederlandse spoor, op de stadslijn van Zoetermeer. Tot 1983 kocht de NS daarna meer SGM-treinen.

Sinds die tijd zijn ze op verschillende manieren aangepast. Zo kregen ze rond de millenniumwisseling een andere kleur: geel werd wit, blauw en geel.

De vervoerder zegt het materieel van de oude SGM's zoveel mogelijk een tweede leven te geven. Herbruikbare onderdelen zullen bijvoorbeeld verwerkt worden in andere treintypes. Ook is bij een fietsenstalling van het station van Eindhoven gebruikgemaakt van 800 ramen die uit de SGM-treinen gedemonteerd zijn.
Bron: NS neemt afscheid van allereerste Sprinter, zonder airco

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 07:42
Einde van een tijdperk. Ik woonde als kind in de jaren 80 vlak bij de Zoetermeer stadslijn, dus jarenlang was "trein" voor mij synoniem met deze SGM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hé? Het Spoorwegmuseaum had toch al een SGMm? Althans van de zomer stond er wel een op het terrein buiten tussen de motorpost en de Mat'64 opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:44:
[...]

Hé? Het Spoorwegmuseaum had toch al een SGMm? Althans van de zomer stond er wel een op het terrein buiten tussen de motorpost en de Mat'64 opgesteld.
Dat is de 2133 idd, de oorspronkelijke SGM1 2023, die op 18 oktober 1978 aan de NS is geleverd.

Afbeeldingslocatie: https://treinposities.nl/tn5/8a/b0/e3/299527_49973_5_8ab0e3808cd43fedb62f754a24faf78f34ade963480277b3060a2d844692fe93.jpg

Afbeeldingslocatie: https://martijnvanvulpen.nl/wp-content/uploads/2011/05/20210620_005_Klein.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Niet alleen zonder airco, ook zonder toilet, laatste paar weken nog paar keer in SGMm gezeten (Rijssen -> Enschede) met dat probleem, terwijl de reisplanner aangaf dat er wel degelijk een in zou zitten :?

Over afscheid gesproken: Sunny, de beroemde stationskat van Deventer, doodgereden op 'eigen' station
Afbeeldingslocatie: https://imgo.rgcdn.nl/2bcc6c9d6f7b4d7bbf8ac8965b7fa3ff/opener/Sunny-de-kat-is-niet-meer-Foto-Facebook-Sunny-de-Kat.jpg?v=sRrufkp2H3cRK_JPFuLhXQ2
Hij was het bekendste dier van Deventer. Altijd te vinden op het station of in de directe omgeving. Wandelend door de hal of slapend bij de servicebalie. Hij had zelfs een eigen Facebookpagina met 1.500 fans. Maar Sunny is niet meer. De geliefde stationskat van Deventer werd gistermiddag doodgereden. Op z'n 'eigen' station.

"Iedereen die wel eens op het station in Deventer kwam, kende Sunny", zegt Danny Hanekamp. Zo'n twee jaar geleden begon hij op Facebook een fanpagina voor Sunny. "Het begon mensen op te vallen dat hij er altijd was. Dat die kat het ontzettend leuk vond om op het station rond te lopen. Toen leek het me mooi om een Facebookpagina te beginnen."

In de afgelopen twee jaar groeide de pagina gestaag en zo'n 1.500 mensen volgden kat Sunny op Facebook. Regelmatig plaatsten treinreizigers foto's van het dier op de pagina. "Sunny was heel toegankelijk, altijd in voor een aai", weet Danny. "Hij was ook heel zichtbaar natuurlijk, met die mooie kleuren. Echt een bijzondere verschijning."

Aanrijding
Gistermiddag ging het mis op het station in Deventer. Meerdere mensen waren er getuige van hoe Sunny werd aangereden door een voertuig. De kater, vijf jaar oud, is vervolgens meegenomen door de dierenambulance Klarenbeek. Volgens het ambulancepersoneel was hij vrijwel direct overleden. Na verifiëring bij de eigenaar is vastgesteld dat het inderdaad om Sunny gaat, de stationskat van Deventer.

Sunny is nu thuis bij zijn baasje. Op de Facebookpagina stromen de condoleances inmiddels binnen. "Het station zal nooit meer hetzelfde zijn", aldus een van de reacties. Een andere Sunny-liefhebber: "Dit is een groot verlies, Deventer is een icoon armer".

Ook Danny ziet dat het veel losmaakt. "Het leeft best wel in de stad. Er wordt zelfs al gesproken over een stille tocht. Dat vind ik zelf wat ver gaan, maar ik snap de emotie wel. Mensen zijn heel begaan." Plannen om de Facebookpagina offline te halen, heeft 'ie niet. "Op een gegeven moment zullen de reacties wel afnemen. Maar misschien dat de pagina een soort eerbetoon wordt. Dat moet ik nog uitzoeken."

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Raven schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:19:
[...]

Niet alleen zonder airco, ook zonder toilet, laatste paar weken nog paar keer in SGMm gezeten (Rijssen -> Enschede) met dat probleem, terwijl de reisplanner aangaf dat er wel degelijk een in zou zitten :? [/URL]]

[...]
De tweetjes hebben geen toilet; de drietjes wel. Wellicht was jouw trein een gekoppeld twee- en drietje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
wildhagen schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:51:
[...]

Dat is de 2133 idd, de oorspronkelijke SGM1 2023, die op 18 oktober 1978 aan de NS is geleverd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En ze hebben ook de houten mockup die dienst doet als simulator voor enthousiastelingen. Al jaren zelfs....

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:21:
[...]

De tweetjes hebben geen toilet; de drietjes wel. Wellicht was jouw trein een gekoppeld twee- en drietje?
Enkele keer tweetje en drietje gekoppeld, maar meeste keren tweetje, waarbij de app nog steeds toilet aangaf :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een los tweetje kan het niet zijn geweest in de laatste weken. Tijdens de herfstperiode vanaf september is dat namelijk niet toegestaan vanwege het ontbreken van de magneetrem. Dat moet dus een drietje zijn geweest met toilet of toch een tweetje gekoppeld aan een drietje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:49
Weet iemand de reden van de snelheidsverlaging tussen Zevenbergen en Zevenbergschenhoek/Lage Zwaluwe? Zomer 2021 is daar het spoor grootschalig vernieuwd inclusief ondergrond.
Is dit vanwege de onbewaakte overgang, of is er toch iets niet helemaal goed gegaan met de werkzaamheden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
De aankomst van de Nightjet uit Zürich. Op dit is weer een lekker lang treintje die in tegenstelling tot de andere Nightjet erg bont gekleurd is.

Er zijn meest liefst veertien rijtuigen: twee slaaprijtuigen met bedden, vier couchette-rijtuigen van de ÖBB en SBB en acht zitrijtuigen van de SBB en DB.

Uiteraard heb ik ook binnen een kijkje genomen. Maar die foto's moet ik nog verwerken. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLdSJjnIDDtfUQWtWxhOd1TDD34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03gsine3KpYrRIlefjyQOU13.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door AW_Bos op 12-12-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 18:55
De nieuwe dienstregeling geeft een 'Intercity' zonder overstap aan van Leiden Lammenschans naar Den Bosch aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpmpU9OHT_N60aBLal1Eh-bbiiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sxra7oCExr9w5yaRE4bSqwmx.png?f=fotoalbum_large

Of... zou het stiekem helemaal geen echte intercity zijn omdat de trein na Utrecht gewoon een sprinter is :P Laat ik het anders stellen: ik baal altijd als ik in een Intercity stap en het is een SLT/SNG (of hoe het tegenwoordig allemaal heet, laat ik het 'Sprinter-materieel' noemen, of zeg: materieel zonder uitklapbare tafeltjes :P)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RUXvd6tum2Z04CIFNgiMIBO2FU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nZAtervanQUiHq4jIzopO6LO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik vind het ook jammer dat de ICM/ VIRM daar niet meer rijdt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Intercity schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:43:
De nieuwe dienstregeling geeft een 'Intercity' zonder overstap aan van Leiden Lammenschans naar Den Bosch aan:

[Afbeelding]

Of... zou het stiekem helemaal geen echte intercity zijn omdat de trein na Utrecht Alphen a/d Rijn gewoon een sprinter is :P Laat ik het anders stellen: ik baal altijd als ik in een Intercity stap en het is een SLT/SNG (of hoe het tegenwoordig allemaal heet, laat ik het 'Sprinter-materieel' noemen, of zeg: materieel zonder uitklapbare tafeltjes :P)

[Afbeelding]
FTFY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Voorheen stopte de 8800 na Alphen ad Rijn enkel op Bodegraven en Woerden, en sloeg die daarna de stations over tot aan Utrecht. Dus vanaf Utrecht is het inderdaad een Sprinter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Wat is dat voor loc? Is die nieuw binnen de NS vloot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 20:55

Luke!

#Treinbaas
Een ordinaire vectron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
... met de nieuwe NS 'flow' huisstijl die je de komende jaren stukje bij beetje zal zien op nieuw en gemoderniseerd materieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

sus schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:54:
[...]

Wat is dat voor loc? Is die nieuw binnen de NS vloot?
Dat is één van de twee vier Vectrons die NS least van ELL voor het trekken van de NightJet.

Het is een Siemens-lok; zeg maar de opvolger van de lok die bij DB als BR189 (ook in NL) rijdt. Topsnelheid 200 KM/h onder 15KV en 25KV.

[ Voor 10% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 13-12-2021 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:51:
[...]

Dat is één van de twee vier Vectrons die NS least van ELL voor het trekken van de NightJet.
Kleine correctie. Het zijn er inmiddels vier.
Met twee kan je anders nooit een tweede Nightjet rijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:14
Heb nog even zitten kijken naar de constructie van de nieuwe dienstregeling en het feit dat er nu op drie trajecten elke tien minuten een trein rijdt.

Ik vraag me daarbij toch af hoelang NS gaat vasthouden aan de directe verbindingen. Is dat op termijn niet onhoudbaar en is het niet veel slimmer (en minder storingsgevoelig) om gewoon vaste treinseries te gaan introduceren?

Dus niet meer vanuit Schiphol naar Venlo, maar alleen nog naar Nijmegen en vanuit Amsterdam Centraal alleen nog richting Eindhoven. De overstaptijden zijn nu zo kort geworden dat dat ook geen probleem meer zou moeten zijn en het past (vind ik) nou eenmaal beter bij het metro-achtige systeem dat we nu geworden zijn.

Je krijgt dan dus:

Schiphol-Amsterdam Zuid-Utrecht-Nijmegen
Alkmaar-Amsterdam Centraal-Utrecht-Eindhoven (en verder)

En ik zou logischer vinden:

Lelystad-Schiphol-Den Haag Centraal en
Amsterdam Centraal-Haarlem-Rotterdam

In plaats van die combo Lelystad-Amsterdam Zuid en dan verder over de HSL.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• handoff
Dennis schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:22:
Heb nog even zitten kijken naar de constructie van de nieuwe dienstregeling en het feit dat er nu op drie trajecten elke tien minuten een trein rijdt.

Ik vraag me daarbij toch af hoelang NS gaat vasthouden aan de directe verbindingen. Is dat op termijn niet onhoudbaar en is het niet veel slimmer (en minder storingsgevoelig) om gewoon vaste treinseries te gaan introduceren?

Dus niet meer vanuit Schiphol naar Venlo, maar alleen nog naar Nijmegen en vanuit Amsterdam Centraal alleen nog richting Eindhoven. De overstaptijden zijn nu zo kort geworden dat dat ook geen probleem meer zou moeten zijn en het past (vind ik) nou eenmaal beter bij het metro-achtige systeem dat we nu geworden zijn.

Je krijgt dan dus:

Schiphol-Amsterdam Zuid-Utrecht-Nijmegen
Alkmaar-Amsterdam Centraal-Utrecht-Eindhoven (en verder)

En ik zou logischer vinden:

Lelystad-Schiphol-Den Haag Centraal en
Amsterdam Centraal-Haarlem-Rotterdam

In plaats van die combo Lelystad-Amsterdam Zuid en dan verder over de HSL.
Volgens mij is dat ook wat NS het liefste wil, maar de reizigers prefereren directe verbindingen over vaker overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

handoff schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:13:
[...]

Volgens mij is dat ook wat NS het liefste wil, maar de reizigers prefereren directe verbindingen over vaker overstappen.
Zeker voor dezelfde reistijd is dat logisch. Als ik zelf vanuit Deventer naar Utrecht moet dan neem ik toch liever de directe trein i.p.v. de verbinding met overstap op Amersfoort. Elke overstap is immers een risico op een gemiste trein door vertraging. En ik ben te lui om op te staan als het niet hoeft. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

Vanmorgen gespot in Oost-Souburg (station Vlissingen-Souburg). Sprinter van CAF.

Blijkbaar - totaal gemist - sinds vandaag een nieuwe dienstregeling met een echte stoptrein, een IC die in Zeeland overal stopt en een “snelle” IC die alleen Vlissingen, Middelburg en Goes aandoet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Urk4BuWwzb7DF2zI0-FGh2cwxz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PS9mO9UKXbGsh98kqdbWl9DF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
sus schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:21:
Vanmorgen gespot in Oost-Souburg (station Vlissingen-Souburg). Sprinter van CAF.

Blijkbaar - totaal gemist - sinds vandaag een nieuwe dienstregeling met een echte stoptrein, een IC die in Zeeland overal stopt en een “snelle” IC die alleen Vlissingen, Middelburg en Goes aandoet.

[Afbeelding]
Klopt, die derde snelle IC is er gekomen als compensatie voor het niet doorgaan van het verhuizen van de marinierskazerne naar Zeeland.

Die zou een 15 minuut kortere reistijd tussen Vlissingen en Roosendaal moeten opleveren. Naast Vlissingen, Middelburg en Goes, stopt die overigens ook nog in Bergen op Zoom en (uiteraard) Roosendaal.

Die extra IC rijdt volgens mij wel alleen doordeeweks, niet in het weekend. En volgens mij ook alleen overdag, niet in de avond.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Migrator schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:59:
Zeker voor dezelfde reistijd is dat logisch. Als ik zelf vanuit Deventer naar Utrecht moet dan neem ik toch liever de directe trein i.p.v. de verbinding met overstap op Amersfoort. Elke overstap is immers een risico op een gemiste trein door vertraging. En ik ben te lui om op te staan als het niet hoeft. :p
Absoluut waar! En zolang het NS-personeel over het hele land uitvliegt in één dienst (ipv rondje om de kerk) blijft er een groter risico op olievlekwerking bij één verstoring. Maar lijngebonden rijden zou ook NS dwingen wat creatiever te zijn met vervangende treinen.

Een voorbeeld:
Voorheen reden de 3100 en de 3500 over Amsterdam Bijlmer vanuit Utrecht naar Schiphol. Als er werkzaamheden waren tussen bijvoorbeeld Driebergen en Ede was het zo'n beetje standaard om de 3100 dan maar helemaal op te heffen, tot mijn grote irritatie omdat ik alleen reisde van ut naar asb (woon inmiddels ergens anders overigens). Dit terwijl Utrecht Centraal gebouwd is om prima zo'n ingekorte treinserie te faciliteren, meerdere zelfs! En je snapt natuurlijk ook wel dat de 3500 in dat soort situaties niet verlengd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

wildhagen schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:34:
[...]

Klopt, die derde snelle IC is er gekomen als compensatie voor het niet doorgaan van het verhuizen van de marinierskazerne naar Zeeland.

Die zou een 15 minuut kortere reistijd tussen Vlissingen en Roosendaal moeten opleveren. Naast Vlissingen, Middelburg en Goes, stopt die overigens ook nog in Bergen op Zoom en (uiteraard) Roosendaal.

Die extra IC rijdt volgens mij wel alleen doordeeweks, niet in het weekend. En volgens mij ook alleen overdag, niet in de avond.
Dat dus. Maar volgens mij alleen Zeeland richting Randstad, en niet de andere kant op? Zo eens even goed lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
sus schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:52:
[...]

Dat dus. Maar volgens mij alleen Zeeland richting Randstad, en niet de andere kant op? Zo eens even goed lezen.
Gaat natuurlijk twee kanten op, hoe moet die trein immers anders in Vlissingen komen? :)

Nee, ook vanuit Roosensaal naar Vlissingen dus. Let wel op dat deze IC dus NIET doorrijdt naar Amsterdam, dus je moet in Roosendaal echt overstappen. Dit in tegenstelling tot de al langer bestaande IC die in Zeeland op elk station stopt, die gaat wel gewoon naar Amsterdam toe.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 03:30

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dennis schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:43:

Een voorbeeld:
Voorheen reden de 3100 en de 3500 over Amsterdam Bijlmer vanuit Utrecht naar Schiphol. Als er werkzaamheden waren tussen bijvoorbeeld Driebergen en Ede was het zo'n beetje standaard om de 3100 dan maar helemaal op te heffen, tot mijn grote irritatie omdat ik alleen reisde van ut naar asb (woon inmiddels ergens anders overigens). Dit terwijl Utrecht Centraal gebouwd is om prima zo'n ingekorte treinserie te faciliteren, meerdere zelfs! En je snapt natuurlijk ook wel dat de 3500 in dat soort situaties niet verlengd werd.
Is de 3100 de trein die om kwart voor en kwart over vanaf Bijlmer vertrekt? Die was afgelopen zaterdag middag ineens foetsie, er ging alleen een trein om 2 minuten voor heel en half....

Verder ben ik wel blij met die 10 minuten trein als Bijlmer-Schiphol forens zijnde, nu nog even kijken hoe dit in de praktijk uit gaat vallen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:49
wildhagen schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:54:
[...]

Gaat natuurlijk twee kanten op, hoe moet die trein immers anders in Vlissingen komen? :)

Nee, ook vanuit Roosensaal naar Vlissingen dus. Let wel op dat deze IC dus NIET doorrijdt naar Amsterdam, dus je moet in Roosendaal echt overstappen. Dit in tegenstelling tot de al langer bestaande IC die in Zeeland op elk station stopt, die gaat wel gewoon naar Amsterdam toe.
Volgens de NS planner kan ik doordeweeks overdag toch echt een IC nemen vanuit Zeeland die niet op elk station stopt, en ook doorrijdt, zonder overstap in Roosendaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Vandaag was het ook bij ons (België) de nieuwe dienstregeling. Eigenlijk is die gisteren al ingegaan, maar het is tijdens de weekdagen dat de probleempjes opduiken. Een voorbeeldje, NMBS heeft op het laatste moment gekozen voor ander materieel voor een piekuurtrein vanuit Essen, en dit vergeten te melden aan Infrabel. Een gelukje waren we deze morgen wel wakker en hebben we een trein van 160m niet naar een kutzak, een vervlaamsing van cul-de-sac ofte doodspoor, van 120m gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Voor de liefhebbers, de spoorkaart van 2022 is er ook weer. Dit keer in drie verschillende soorten als pagina.
De extra Intercity van/naar Zeeland is inderdaad alleen doordeweeks.

https://www.nicospilt.com/pdf/Spoorkaart_2022.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2021 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Dennis schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:22:
Het maakt de trein meteen veel onaantrekkelijker voor de lange afstand, dus dat staat haaks op de ambitie om mensen uit de auto (voor binnenlandse reizen) of het vliegtuig (voor buitenlandse reizen) te lokken. Als je telkens moet overstappen, dan kun je het bijvoorbeeld wel vergeten om even lekker een tukje te doen of wat werk te verzetten op je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
NMH schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:20:
Het maakt de trein meteen veel onaantrekkelijker voor de lange afstand, dus dat staat haaks op de ambitie om mensen uit de auto (voor binnenlandse reizen) of het vliegtuig (voor buitenlandse reizen) te lokken. Als je telkens moet overstappen, dan kun je het bijvoorbeeld wel vergeten om even lekker een tukje te doen of wat werk te verzetten op je laptop.
Daar heb je gelijk in, maar je krijgt denk ik wel een betere dienstuitvoering dan nu. Als je bijvoorbeeld kijkt voor @bvk die hierboven schrijft dagelijks van Amsterdam Bijlmer naar Schiphol te reizen dan lijkt het nu alsof er iedere tien minuten een trein gaat, maar ze gaan in een 16-4-10 interval. Waarbij één trein er ook nog 4 minuten langer over doet dan de andere.

Maar iets anders dat speelt is natuurlijk de infrastructuur waar gewoon eens geld voor getrokken moet worden. Hopelijk gaat het kabinet dat eens serieus aanpakken. Er blijven veel trajecten die gewoon viersporig moeten worden, zoals Utrecht-Maarn en het traject door Almere. Wat betreft die eerste vraag ik me af of er formeel een overbelastverklaring is afgegeven nu de sprinters sommige stations moeten overslaan omdat het anders niet past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
wildhagen schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:54:
[...]
[...]
In de VS kunnen ze dat gewoon hoor :+
Gewoon één emplacement aan de ene kant, een aan de andere kant. En dan in de ochtendspits alles van A naar B rijden, en in de avondspits alles terug van B naar A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
marcop23 schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:35:
In de VS kunnen ze dat gewoon hoor :+
Gewoon één emplacement aan de ene kant, een aan de andere kant. En dan in de ochtendspits alles van A naar B rijden, en in de avondspits alles terug van B naar A.
Hier een leuk filmpje daarover (wel in Canada, maar zelfde principe):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 03:30

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dennis schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:30:

Daar heb je gelijk in, maar je krijgt denk ik wel een betere dienstuitvoering dan nu. Als je bijvoorbeeld kijkt voor @bvk die hierboven schrijft dagelijks van Amsterdam Bijlmer naar Schiphol te reizen dan lijkt het nu alsof er iedere tien minuten een trein gaat, maar ze gaan in een 16-4-10 interval. Waarbij één trein er ook nog 4 minuten langer over doet dan de andere.
Oh, ik heb nog niet eens (was vandaag vrij) naar de dienstregeling gekeken, als het klopt wat je zegt is dat net weer even wat minder aantrekkelijk. Die 4 minuten extra komt dan zeker neer op een langere stop op Zuid?

Aan de andere kant gaan er dan nog steeds 6 ipv 4 treinen per uur dus hoe dan ook een verbetering ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Daar heb je gelijk in, maar je krijgt denk ik wel een betere dienstuitvoering dan nu.
Ja, want dat is wat voor NS belangrijk is natuurlijk. Niet hoe de klant een zo goed mogelijk product krijgt, maar hoe ze zelf met zo weinig mogelijk moeite een zo goedkoop mogelijke dienst kunnen uitvoeren.

Prorail is ook heel erg fan van dat corridordenken omdat dat voor hun ook makkelijker is, dan heb je minder wissels nodig. Gewoon een heel metronet waar je op geen enkel knooppunt een keuze hebt om een andere richting uit te gaan.

Gelukkig denkt NS toch nog wel een beetje aan het belang van de reiziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Maasluip schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:05:
Ja, want dat is wat voor NS belangrijk is natuurlijk. Niet hoe de klant een zo goed mogelijk product krijgt, maar hoe ze zelf met zo weinig mogelijk moeite een zo goedkoop mogelijke dienst kunnen uitvoeren.

Prorail is ook heel erg fan van dat corridordenken omdat dat voor hun ook makkelijker is, dan heb je minder wissels nodig. Gewoon een heel metronet waar je op geen enkel knooppunt een keuze hebt om een andere richting uit te gaan.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook altijd zo in stond als jij, maar dat ik van gedachten ben veranderd. En nee, je hebt gelijk dat de eenvoud van dienstuitvoering niet bepalend moet zijn, maar er is natuurlijk een reden dat bij een metro ook niet alle lijnen verknoopt zijn.

Neem nu eens de Randstad-Zuidoost series. Als je die alternerend om de 5 minuten op station Utrecht laat binnenkomen dan heb je vrijwel geen overstaptijd meer. En eens hoor, het is comfortabeler als je kunt blijven zitten maar hoeveel reizigers zijn er nog die echt lange trajecten rijden met de trein. Feit is dat het meer forensenvervoer is geworden.

Wat de trein trouwens wél aantrekkelijk zou maken is als je zegt: in het weekend verknopen we wél en proberen we zoveel mogelijk directe verbindingen te realiseren want dan hebben we een ander type reiziger. Maar we hebben nu een 10-minutentrein en vanaf volgend jaar komt het eerste traject met een trein elke 7,5 minuut. Het wordt dan écht heel lastig als je dan niet een enkele lijn uitvoert (ben trouwens ook benieuwd of de verbinding Zaandam-Schiphol blijft bestaan straks en in welke vorm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
Binnenkort wordt het coalitieakkoord gepresenteerd. Er wordt niks gerept over de Lelylijn en ik vermoed dat deze niet wordt aangelegd in de aankomende kabinetsperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
handoff schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 00:35:
Binnenkort wordt het coalitieakkoord gepresenteerd. Er wordt niks gerept over de Lelylijn en ik vermoed dat deze niet wordt aangelegd in de aankomende kabinetsperiode.
Woensdag verschijnt het regeerakkoord, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:02
Ik verwacht dat hij er wel in gaat komen, eindelijk een route die de flessenhals Zwolle-Meppel omzeilt, een hogere baansnelheid kent over een kortere afstand, én Groningen van de juiste kant binnenrijdt om zonder kopmaken naar Hamburg/Stockholm door te kunnen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
[...]

[...]
Zoiets is er ook bij de sprinter: Overal in het nieuws staat dat er tussen Dordrecht en Rotterdam nu elke 10 minuten een sprinter rijdt, maar een gevolg is dat er op het gedeelte Rotterdam - Den Haag (ik vermoed het drukkere gedeelte van dat traject) nu in een 10/20 interval wordt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
marcop23 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:39:
[...]

Zoiets is er ook bij de sprinter: Overal in het nieuws staat dat er tussen Dordrecht en Rotterdam nu elke 10 minuten een sprinter rijdt, maar een gevolg is dat er op het gedeelte Rotterdam - Den Haag (ik vermoed het drukkere gedeelte van dat traject) nu in een 10/20 interval wordt gereden.
Treinverkeer ervaart problemen door slappe spoorbodem https://www.nu.nl/binnenl...or-slappe-spoorbodem.html

Het is nog de vraag of het traject tussen Rotterdam en Den Haag extra sprinters krijgt door de slappe ondergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Die Zuiderzeelijn is in 2007 afgeschoten en in plaats daarvan zijn er een heleboel min of meer nuttige infrastructuurprojecten uitgevoerd, deels ook voor OV.

http://www.rsp-projecten.nl/#

Ik denk dat het hernoemen naar Lelylijn niet ineens tot wonderen gaat leiden, tenzij ooit een OV-vriendelijke partij in het kabinet terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:02
Kalentum schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:50:
[...]

Die Zuiderzeelijn is in 2007 afgeschoten en in plaats daarvan zijn er een heleboel min of meer nuttige infrastructuurprojecten uitgevoerd, deels ook voor OV.

http://www.rsp-projecten.nl/#

Ik denk dat het hernoemen naar Lelylijn niet ineens tot wonderen gaat leiden, tenzij ooit een OV-vriendelijke partij in het kabinet terecht komt.
Ehhh, de regeringsvormende partijen hebben de Lelylijn ieder in hun verkiezingsplannen opgenomen. In 2007 werd de Zuiderzeelijn afgeschoten omdat Noord Nederland per se een Transrapid magneetzweeftrein wilde (en deze naar Hamburg-Berlijn laten doorrijden). Nu gaat men uit van een tracé Lelystad-Groningen met spoor geschikt voor 250km/h. Het kan uiteraard altijd afketsen, maar met zowel alle regeringspartijen en diverse oppositiepartijen achter dit plan moet het raar lopen als het wéér niet door zou gaan.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
coyote1980 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:56:
[...]

Ehhh, de regeringsvormende partijen hebben de Lelylijn ieder in hun verkiezingsplannen opgenomen. In 2007 werd de Zuiderzeelijn afgeschoten omdat Noord Nederland per se een Transrapid magneetzweeftrein wilde (en deze naar Hamburg-Berlijn laten doorrijden). Nu gaat men uit van een tracé Lelystad-Groningen met spoor geschikt voor 250km/h. Het kan uiteraard altijd afketsen, maar met zowel alle regeringspartijen en diverse oppositiepartijen achter dit plan moet het raar lopen als het wéér niet door zou gaan.
Serieus? Heeft de VVD het erin staan? Wist ik niet, weer wat geleerd!

Nou gaan met die banaan dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Dennis schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:43:
[...]

Absoluut waar! En zolang het NS-personeel over het hele land uitvliegt in één dienst (ipv rondje om de kerk) blijft er een groter risico op olievlekwerking bij één verstoring. Maar lijngebonden rijden zou ook NS dwingen wat creatiever te zijn met vervangende treinen.

Een voorbeeld:
Was station Utrecht Centraal niet juist tijdens de verbouwing van veel keervoorzieningen beroofd, onder de term DSU (Doorstroom Station Utrecht)? Ze hebben de ruimte niet meer om treinen te keren onder de kap.
Maasluip schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:05:
[...]

Dat corridor/metro-achtige denken is al een hele poos gaande. Het maakt de dienstuitvoering robuuster, en er kunnen meerdere bewegingen kort achter elkaar aan gaan. Vergeet ook niet dat ProRail wordt afgerekend op betrouwbaarheid van het aangeboden product, en de vervoerders ook steeds meer treintjes willen inzetten op een netwerk dat maar sporadisch wordt uitgebreid.

Voor hen is daarom die corridor gedachte de meest efficiënte methode voor een dienstregeling.

Gelukkig is de NS zich meer bewust van de wens van de reiziger zodat er balans blijft in de dienstregeling, met alternerende eindbestemmingen van de corridors tot gevolg.

Het alternatief is hoe het in Frankrijk of Groot Brittannië is opgezet met een juist níet strakke dienstregeling maar wel allerlei bestemmingen over de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Kalentum schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:02:
[...]

Serieus? Heeft de VVD het erin staan? Wist ik niet, weer wat geleerd!

Nou gaan met die banaan dan!
Nou ja, er staat niet expliciet dat ze het willen, maar dat ze het willen bekijken. (Ontwikkel je niet een visie als je iets bekijkt? Bijzonder.)
Goede verbindingen tussen stad en regio. Verschillende opties, zoals de Lelylijn en het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp worden bekeken. Daarin worden ook internationale treinverbindingen meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
cazzer22 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:13:
Het alternatief is hoe het in Frankrijk of Groot Brittannië is opgezet met een juist níet strakke dienstregeling maar wel allerlei bestemmingen over de dag.
Maar dat kan hier niet meer werken omdat het te druk is. Je ziet dat Frankrijk en Groot-Brittannië als het druk wordt op een traject ook een starre dienstregeling aan gaan bieden, zoals Parijs-Lyon, Parijs-Lille, Parijs-Marseille, London-Bristol en er zijn vast nog wel meer voorbeelden die ik niet ken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coyote1980 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:56:
[...]

Verwacht maar niet dat dit plan doorgaat, ja er is een enigszins positieve businesscase maar we hebben het nog steeds over 6 tot 10 miljard euro voor de aanleg. Het probleem bij dergelijke bedragen is dat dit te groot is voor de regeringsperiode die gehanteerd wordt.
Het ministerie wilt het plan wel voorleggen aan het kabinet, als we die ooit gaan krijgen, maar de kans dat er deze periode getekend gaat worden is erg klein ook al hebben de meeste partijen dit plan "opgenomen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
handoff schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:31:
[...]

Treinverkeer ervaart problemen door slappe spoorbodem https://www.nu.nl/binnenl...or-slappe-spoorbodem.html

Het is nog de vraag of het traject tussen Rotterdam en Den Haag extra sprinters krijgt door de slappe ondergrond.
https://nos.nl/artikel/24...eft-last-van-slappe-bodem

Nog meer informatie over de slappe bodem: nachttreinen kunnen maar 100 km/h. Amsterdam Utrecht ontworpen voor 200 km/h kan maximaal 140 km/h aan. Nieuwe treinen voor intercity Berlijn moeten langzamer rijden omdat ze te zwaar zijn, dus dan is de snelheidswinst met nieuw materieel weer helemaal teniet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
https://www.treinreiziger...ter-start-als-vervoerder/

DB-dochter Start gaat de treindienst rijden tussen Eindhoven en Düsseldorf met Flirt-treinen. Ik ben benieuwd hoe de stoelen gaan zitten, als ze maar niet zo recht zitten als de huidige trein richting Venlo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Dennis schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:35:
[...]

Maar dat kan hier niet meer werken omdat het te druk is. Je ziet dat Frankrijk en Groot-Brittannië als het druk wordt op een traject ook een starre dienstregeling aan gaan bieden, zoals Parijs-Lyon, Parijs-Lille, Parijs-Marseille, London-Bristol en er zijn vast nog wel meer voorbeelden die ik niet ken.
Klopt ja, Het metro-achtige rijden is gewoon veel efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
handoff schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:18:
https://www.treinreiziger...ter-start-als-vervoerder/

DB-dochter Start gaat de treindienst rijden tussen Eindhoven en Düsseldorf met Flirt-treinen. Ik ben benieuwd hoe de stoelen gaan zitten, als ze maar niet zo recht zitten als de huidige trein richting Venlo.
De huidige operator is toch Eurobahn? En was die niet van Keolis dat recentelijk de handdoek in de ring gegooid heeft?

Mooi dat het vanaf 2026 gaat rijden. Ben ook benieuwd of deze tussen Eindhoven en Venlo op dezelfde stations stopt als de Schiphol-IC, of alleen in Helmond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

ArcticWolf schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:38:
[...]

Verwacht maar niet dat dit plan doorgaat, ja er is een enigszins positieve businesscase maar we hebben het nog steeds over 6 tot 10 miljard euro voor de aanleg. Het probleem bij dergelijke bedragen is dat dit te groot is voor de regeringsperiode die gehanteerd wordt.
Het ministerie wilt het plan wel voorleggen aan het kabinet, als we die ooit gaan krijgen, maar de kans dat er deze periode getekend gaat worden is erg klein ook al hebben de meeste partijen dit plan "opgenomen".
Inmiddels is het regeerakkoord gepresenteerd. Ctrl+F Lelylijn geeft:
We reserveren middelen om op termijn met medefinanciering vanuit de regio en uit Europese fondsen de Lelylijn te kunnen aanleggen. De komende periode werken we uit hoe de Lelylijn, in het kader van het Deltaplan voor het Noorden, kan bijdragen aan versterking van de economie van het Noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland.
Oftewel: lijkt er inderdaad niet op dat er deze periode definitief voor de aanleg wordt getekend, maar het ligt ook niet in de ijskast gelukkig.

Andere, voor dit topic relevante secties:
We zetten in op betere internationale (nacht) treinverbindingen die aansluiten op HSL-knooppunten over de grens, zodat Nederland duurzaam verbonden is. We betrekken Europese fondsen bij onze investeringen om betere grensoverschrijdende verbindingen te creëren. We stimuleren het verplaatsen van goederenvervoer van de weg naar spoor en water.

(...)

Europese afspraken over het rechtvaardig belasten van de luchtvaart worden actief ondersteund. Het gelijke speelveld binnen de EU en van de EU ten opzichte van derde landen staat hierbij centraal. We willen dat in Europa vervoer per trein zo snel mogelijk, zowel qua tijd als qua kosten, een goed alternatief wordt voor vliegen.

[ Voor 23% gewijzigd door Migrator op 15-12-2021 15:24 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 162 Laatste