Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ja hallo, die ene trein in 48 uur is wel bij te houden jaFiber schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:36:
[...]
Ik had meer zo'n grote kaart met lampjes voor ogen zoals in Amerikaanse films als Runaway Train...
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Fiber schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:36:
[...]
Ik had meer zo'n grote kaart met lampjes voor ogen zoals in Amerikaanse films als Runaway Train...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TsVMjMdEM7sTIG2Nj1jzzPLo.jpg?f=user_large)
Je bedoelt een dergelijk bordje? Dit was het OKB van Brussel-Zuid.
Dergelijke zaken gingen bij ons samen met het al-relaissysteem. Het ging gepaard met veel personeel voor een klein gebied.
Voor het station van Berchem kant Mechelen waren 2 seingevers en een onderstationschef nodig. Nu die zone als een elektronisch bediende post wordt bediend, wordt dat gebied gecombineerd met de zone van Mortsel en gebeurt het toezicht door 1 persoon.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Meeste werkstations op de post hebben 4 tot 6 schermen als ik het mij goed herinner en daarop zien de verkeersleiders zoiets als dit:Fiber schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:36:
[...]

Yescazzer22 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:14:
Rechtsonder is dan Best-Liempde en Acht?
Er hangen nog 2 30" schermen naast (buiten beeld) voor Tweakers, etc.Reinier schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:29:
En rechtsboven heb je nog plek over voor Netflix, YT, Tweakers, etc.?
Baas: "Hey AlexFL, heb je nu alweer Tweakers open staan in plaats van je te concentreren op je werk?"AlexFL schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:04:
[...]
Yes
[...]
Er hangen nog 2 30" schermen naast (buiten beeld) voor Tweakers, etc.
@AlexFL : "Nee nee, dit is totally work related. Het is de Tweakers Gleiswatch"
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Anoniem: 39993
Oeps... eerste lijk in de kast:
Tijd voor chips en bier of popcorn en cola.... Ongeveer 50% van de 750 werknemers is dus "even niet inzetbaar". Logisch dat het kaartenhuis dan behoorlijk in elkaar gaat donderen.Op de belangrijkste post in Utrecht zou de helft van de medewerkers op dit moment niet inzetbaar zijn wegens ziekte of onvrede. ProRail en vakbond FNV Spoor bevestigen de problemen volgens de krant.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-11-2021 08:18 ]
https://www.ad.nl/werk/ve...allende-treinen~a6b3c068/
750 is toch heel Nederland, niet specifiek Utrecht? Utrecht heeft er ongeveer 100 waar de helft van niet inzetbaar is. Blijft veel, hopelijk kan daar wat aan veranderd worden.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:14:
[...]
Tijd voor chips en bier of popcorn en cola.... Ongeveer 50% van de 750 werknemers is dus "even niet inzetbaar". Logisch dat het kaartenhuis dan behoorlijk in elkaar gaat donderen.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Anoniem: 39993
Oja, klopt. Ik vermoed inderdaad dat ze in totaal 750 man hebben en dat van de "subset Utrecht" 50% niet inzetbaar is.thof schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:30:
[...]
750 is toch heel Nederland, niet specifiek Utrecht? Utrecht heeft er ongeveer 100 waar de helft van niet inzetbaar is. Blijft veel, hopelijk kan daar wat aan veranderd worden.
De datum waarop men verwacht de problemen definitief opgelost te hebben, baart mij eigenlijk nog de meeste zorgen. Dat was vorige week namelijk nog medio 2023, vandaag (volgens het AD artikel) al eind 2023. Dat is gelukkig nog maar 2 jaar..... even volhouden nog.
Blijkbaar is er vorig jaar deze zomer al een directeur opgestapt. Nu lijken de pijlen gericht te worden op de CEO (ironisch: voormalig directeur van de verkeersleiding). Maar die zal zich waarschijnlijk niet zomaar gewonnen geven.
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-11-2021 09:56 ]
Overigens terecht dat de directie hier de schuld van krijgt. Echter, ik heb ook al wel eens verhalen gehoord over de treindienstleiders zelf waar de honden geen brood van lusten.
Was de opleiding dan overkill, of gaan we het nu gewoon met minder gekwalificeerde mensen (lees : minder veilig) doen, of zijn er zaken veranderd waardoor de job minder ingewikkeld is geworden ?Verder is het budget voor werving verveelvoudigd en is de opleiding tot verkeersleider ingekort.
Niet treindienstleider specifiek maar wat je typisch kan doen is; De opleiding intenser maken (bijvoorbeeld dat je het niet meer naast je huidige baan kan doen oid) of dat er wat geschoven is in functies/functie profielen, waardoor vanuit de opleiding meer een 'one hit wonder' bent en je pas later door ontwikkeld tot een meer flexibel inzetbaar persoon.J-roenn schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:11:
[...]
Was de opleiding dan overkill, of gaan we het nu gewoon met minder gekwalificeerde mensen (lees : minder veilig) doen, of zijn er zaken veranderd waardoor de job minder ingewikkeld is geworden ?
In België hebben we dat ook gedaan. Ik denk dat het slaagpercentage voor de opleiding onderstationschef op een gegeven moment tussen de 10 en 20% lag van het aantal sollicitanten.J-roenn schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:11:
[...]
Was de opleiding dan overkill, of gaan we het nu gewoon met minder gekwalificeerde mensen (lees : minder veilig) doen, of zijn er zaken veranderd waardoor de job minder ingewikkeld is geworden ?
Toen had men op een gegeven moment door dat dit dus puur kapitaalvernietiging was. Mensen die niet slaagden in hun laatste examen, kon je nog wel steeds gebruiken als seingever/operator ipv die terug op straat te zetten. Toen was er nog goodwill van de plaatselijke chef nodig om dergelijke mensen op te vissen, nu is het gewoon standaard.
Je doet eerst je opleiding tot verkeersleider n3, gaat dan al op een seinhuis werken, en na minstens een half jaar begint pas de vervolgopleiding tot verkeersleider n2.
Door corona zijn die vervolgopleidingen een tijd niet kunnen doorgaan, evenals de opleidingen voor nieuwe mensen. Wegens de corona maatregelen mag er ook maar een beperkt aantal personen tegelijk in een simulator. Dus worden de lokale simulatoren ook gebruikt voor opleiding, en heeft men nieuwe lesgevers moeten aanwerven. En van waar komen die lesgevers? Vanuit de seinhuizen.
Bron: Japanse treinmachinist stapt naar rechter om 33 cent ingehouden loonEen treinmachinist uit Japan heeft zijn werkgever voor de rechter gesleept vanwege het inhouden van 45 Japanse yen (zo'n 33 cent) op zijn salaris, schrijft The Guardian woensdag. Het loon werd ingehouden, omdat de treinbestuurder een minuut te laat zou zijn geweest.
De zaak laat zien hoe belangrijk punctualiteit is voor Japanse openbaarvervoerbedrijven. Een korte vertraging wordt vaak gevolgd door meerdere verontschuldigingen.
Maar werknemers voelen de gevolgen van de vertraging dus ook: spoorbedrijf West Japan Railway Company (WJRC) besloot in juni vorig jaar namelijk 45 yen van het salaris van de treinbestuurder af te trekken, nadat hij een minuut te laat zou zijn geweest. De treinmachinist ontkent dit echter.
De vertraging ontstond nadat de bestuurder op het verkeerde perron stond te wachten om een lege trein te verzetten. Hierdoor ontstond een vertraging van een minuut en was de lege trein ook een minuut te laat op het depot in Okayama. WJRC besloot de vertraging te verhalen op de machinist, waarna hij naar de rechter stapte.
Het spoorbedrijf stelt dat het loon mocht inhouden, omdat de man in die minuut niet aan het werk was. De treinbestuurder claimt echter dat er sprake was van een "menselijke fout" en hij dus niet absent was. Hij voegde daaraan toe dat de vertraging voor de lege trein niet tot problemen leidde in het verdere spoorschema. De treinmachinist eist de 45 yen op, plus een schadevergoeding van 2,2 miljoen yen.
Virussen? Scan ze hier!
Dat is ook wel een WTF waard.plus een schadevergoeding van 2,2 miljoen yen.
Signatures zijn voor boomers.
Gisteren al ergens zien passeren.
Blijkbaar had die Japanse spoorwegonderneming eerst 89 yen ingehouden, omdat die 2 minuten niet aan het werk was. Daarop is die bestuurder naar de rechtbank gegaan. De rechtbank heeft wel de zienswijze gevolgd van de spoorwegonderneming, maar heeft het teruggebracht tot 1 minuut, 45 yen
Nu trekt de bestuurder terug naar de rechtbank. Hij eist compensatie omdat die heeft moeten overwerken (trein was 1 minuut te laat binnen), dus terug die 45 yen, en schadevergoeding wegens "geestelijke kwelling", die 2,2 miljoen yen. Zou overeenkomen met 17.000 euro.
Hier in Nederland hebben we niet verschil in Treindienstleiders, de opleiding zelf is voor iedereen gelijk.Arator schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:28:
[...]
In België hebben we dat ook gedaan. Ik denk dat het slaagpercentage voor de opleiding onderstationschef op een gegeven moment tussen de 10 en 20% lag van het aantal sollicitanten.
Toen had men op een gegeven moment door dat dit dus puur kapitaalvernietiging was. Mensen die niet slaagden in hun laatste examen, kon je nog wel steeds gebruiken als seingever/operator ipv die terug op straat te zetten. Toen was er nog goodwill van de plaatselijke chef nodig om dergelijke mensen op te vissen, nu is het gewoon standaard.
Je doet eerst je opleiding tot verkeersleider n3, gaat dan al op een seinhuis werken, en na minstens een half jaar begint pas de vervolgopleiding tot verkeersleider n2.
Door corona zijn die vervolgopleidingen een tijd niet kunnen doorgaan, evenals de opleidingen voor nieuwe mensen. Wegens de corona maatregelen mag er ook maar een beperkt aantal personen tegelijk in een simulator. Dus worden de lokale simulatoren ook gebruikt voor opleiding, en heeft men nieuwe lesgevers moeten aanwerven. En van waar komen die lesgevers? Vanuit de seinhuizen.
Het betreft de reünie van de voormalige NS1200-en, waarbij ze op één na geloof ik allemaal nog wel rijvaardig waren. Wat een toffe rit was dat, en wat een mooi evenement.
Een line-up op Apeldoorn, en een korte expositie op station Amersfoort.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uriLu0ZnriaPEDnMCWjVdOW2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3hD0pZyeDX9gOnCOQLmYbfeO.jpg?f=user_large)
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Dat is een installatie die detecteert of er bezetting op het spoor is.Bastien schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:54:
Wat ligt hier.. Lijkt van de bovenleiding? Zag er nog eentje liggen die recht was, iets verderop.
[Afbeelding]
i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb
Het lijkt voor mij inderdaad het meest op een stuk van de bovenleidingsconstructie dat daar ligt. Geen idee hoe het officieel heet, maar volgens mij wordt dit gebruikt bij viaducten/tunnels of andere stukken met beperkte ruimte. Het ronde stuk hangt dan over de draagkabel heen en aan de poten zit een soort van klemconstructie aan waar de rijdraad aan vast zit.
Maar iemand anders zal het vast wel met meer zekerheid kunnen zeggen.
Detectie in ATB gebied gaat door middel van spoorstroomlopen, en daar gaat zo'n gek los stuk staal (of waar het ook van gemaakt mag zijn) niet bij helpen. De bekabeling die tussen de sporen doorloopt is de ATB-vv vrijgavelus en en de paddestoel met bekabeling leidt naar een van de ATB-vv bakens.
[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 13-11-2021 19:30 ]
Het zal gaan om dat U-vormige ding wat daar ligt, niet het potje met kabel.StupidMonkey schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:17:
[...]
Dat is een installatie die detecteert of er bezetting op het spoor is.
Bron, en meer info: https://www.luchtvaartnie...over-de-hsl-naar-schipholHet had dit weekend een groot feest moeten worden op Rotterdam Centraal: de publiekspresentatie van de nieuwe ICNG-trein. Maar door de coronamaatregelen heeft de NS dit moeten uitstellen naar een nog onbekende datum. Wel heeft de spoorwegmaatschappij zaterdag alvast online uit de doeken gedaan hoe de ICNG er van binnen uitziet.
ICNG staat voor Intercity Nieuwe Generatie. Het is het nieuwste materieel van de NS, gebouwd door Alstom (bekend van de TGV). Deze treinstellen gaan als Intercity Direct de luchthaven Schiphol met Rotterdam, Breda en Amsterdam verbinden. Mede door corona heeft de introductie wat vertraging opgelopen: in de loop van 2022 komen ze nu in dienst. De exacte datum is nog niet bekend.
Bijzonder aan de ICNG’s is dat ze 200 kilometer per uur kunnen rijden. Dat is 40 kilometer per uur sneller dan de huidige Intercity Direct treinen (bestaande uit een Traxx-locomotief met getrokken rijtuigen). Daardoor daalt de reistijd tussen Schiphol en Rotterdam vanaf december 2022, wanneer er een nieuwe dienstregeling ingaat, met enkele minuten tot net iets meer dan 20 minuten.

Eerste klasse:

Tweede klasse:

Toilet:

De hele presentatie:
Virussen? Scan ze hier!
Dat lijken me van die stoeltjes te wezen die lekker onderuitzakken, en dat je nog snel je terug naar boven moet duwen of je ligt met je derrière tegen de grond
En als ik op die dwarse zeteltjes in eerste klasse zit, is het gangpad aan die deur ook wel versperd
Daarom kan je een tafeltje uitklappen, dan blijf je hangen.Arator schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:42:
[...]
Dat lijken me van die stoeltjes te wezen die lekker onderuitzakken, en dat je nog snel je terug naar boven moet duwen of je ligt met je derrière tegen de grond
Ik vind die 4 zitjes met lange tafel ook wel lekker knus, als je daar bij het raam tussen een vreemde, het raam en de tafel klemgezet zit.
[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 20-11-2021 21:45 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Hoe diep zijn die tafeltjes?wildhagen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:36:
[...]
Eerste klasse:
[Afbeelding]
Tweede klasse:
[Afbeelding]
In de Duitse treinen waardeer ik de tafeltjs voor laptops. Maar dit ziet er uit als first come first serve
Ben blij dat ik vaak bij een station waar de trein grotendeels leeg is instap

Je hebt ook maar per 2 plekken 1 stopcontact. Dus net als de tafel moet je ook het stopcontact afwisselenANdrode schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:52:
In de Duitse treinen waardeer ik de tafeltjs voor laptops. Maar dit ziet er uit als first come first serve.
offtopic:
Ben blij dat ik vaak bij een station waar de trein grotendeels leeg is instap
Maar als je dat dikwijls meemaakt, neem je toch altijd een stekkerblok meeLordSinclair schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:15:
[...]
Je hebt ook maar per 2 plekken 1 stopcontact. Dus net als de tafel moet je ook het stopcontact afwisselen

Heeft niet elke "grootgebruiker" tegenwoordig al een powerbank bij zich dan?Arator schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:10:
[...]
Maar als je dat dikwijls meemaakt, neem je toch altijd een stekkerblok mee
Weet er iemand misschien wat er de laatste tijd bij de Amsterdamse metro aan de hand is? Veel vertragingen en andere problemen, tenminste vergeleken met het immer op tijd rijdende netwerk van de afgelopen 45 jaar...
Ik heb wel kunnen vinden dat er issues zijn (geweest?) met de implementatie van het nieuwe beveiligingssysteem, als het daarmee te maken heeft hoop ik maar dat het snel opgelost is.

De kleuren weet ik niet uit mijn hoofd, maar volgens mij was groen open en rood gesloten, net als bij een normaal ouderwets schuifje bij een toilet.
Ik reis 3 dagen in de week met de IC Direct van Rotterdam CS - Schiphol v.v.wildhagen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:36:
[...]
Bron, en meer info: https://www.luchtvaartnie...over-de-hsl-naar-schiphol
[Afbeelding]
Eerste klasse:
[Afbeelding]
Tweede klasse:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toilet:
[Afbeelding]
De hele presentatie:
[YouTube: DIT is het INTERIEUR van de NIEUWE NS-INTERCITY | NS Weekly Extra]
Toch weet ik niet wat ik van de ICNG moet vinden. De TRAXX vind ik eigenlijk perfect qua zitten, namelijk 2-naast-2 in plaats van de 4-naast-4 zoals deze nu wordt. Als je alleen wilt zitten is dat nu veel minder een probleem dan met de ICNG waar er makkelijk mensen naast je komen zitten (geldt ook voor de loungebanken). Daarnaast zijn de tafeltjes wel heel klein.
Het lijkt alsof NS het design van de nieuwe sprinters wat ruimer heeft gemaakt en dat het daarbij is gebleven.
Aan de andere kant, de 200 km/h snelheid zorgt er toch voor dat je 3-4 minuten minder reist en elke beetjes helpen. Op die manier heb je toch minder comfort nodig
Hoeveel zitplaatsen heeft een TRAXX eigenlijk?VirinR schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:58:
[...]
Ik reis 3 dagen in de week met de IC Direct van Rotterdam CS - Schiphol v.v.
Toch weet ik niet wat ik van de ICNG moet vinden. De TRAXX vind ik eigenlijk perfect qua zitten, namelijk 2-naast-2 in plaats van de 4-naast-4 zoals deze nu wordt.
[ Voor 87% gewijzigd door EDIT op 22-11-2021 11:29 ]
Dit ziet er inderdaad veel beter uit! Ik ga er wel vanuit dat er zowel ontmoetings- als werkplekken met deze opstelling gemaakt worden, maar in december 2022 weten we het definitief.EDIT schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:07:
@VirinR Ze hebben maar een deel van het interieur laten zien. Er zijn ook coupés met vrijwel alleen de vliegtuigstoelopstelling.
Hier bijvoorbeeld de 1e klas (let niet op de verlichting, die was nog niet ingeregeld):
[Afbeelding]
Als ik kijk naar de ICD waar ik vanochtend in zat:Bacchus schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:28:
[...]
Hoeveel zitplaatsen heeft een TRAXX eigenlijk?
Bron: NS reisplanner (https://www.ns.nl/reispla...22T08%3A10&ritnummers=909)Ritnummer: 909
Treinstellen: 16512
Treindelen: 9
Materieel: ICD
Zitplaatsen: 783
1e klas: 118
2e klas: 556
Klapstoelen: 109
[ Voor 22% gewijzigd door VirinR op 22-11-2021 11:38 ]
Zoals op mijn foto, dus 'setjes van 4 naar elkaar toe' heet een 'vis-a-vis opstelling'.
Puur voor de volledigheid
Virussen? Scan ze hier!
Lees verder en officiële foto's: NS NieuwsFabrikant Alstom rondt toelatingstesten ICNG af, volgende stap in ontwikkeling zijn de NS-proefritten
Fabrikant Alstom is klaar met de toelatingstesten. Ook het interieur is helemaal af. NS heeft vorige week toestemming gevraagd aan de Inspectie Leefomgeving & Transport om proefritten en opleidingsritten te gaan rijden, eerst nog zonder reizigers en later met reizigers. Daarmee is de komst van deze trein die ook op de Hogesnelheidslijn gaat rijden een stap dichterbij. Tijdens deze proefritten gaat NS de functionaliteit en betrouwbaarheid van de trein testen. Belangrijk, want deze gloednieuwe trein gaat pas in de dienstregeling rijden als deze daar betrouwbaar genoeg voor is. Testmachinist Lieman kan niet wachten: “Ik denk dat reizigers veel plezier aan deze trein gaan beleven.”
Vorige week en vandaag zat ik in een SGM die als IC tussen resp. Rotterdam Alexander-Utrecht en Nijmegen-Den Bosch werd ingezet. Zitten er eigenlijk limieten aan hoe lang een SGM op maximale baanvaksnelheid kan rijden, lijkt mij dat ze daar toch niet per se op ontworpen zijn. En heeft de inzet van SGM als IC te maken met materieeltekort? Mag toch niet hopen dat NS nu al problemen heeft daarmee terwijl de winter er nog aankomt.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Op dit moment is DDZ nog steeds niet in dienst, dus ja, er is al bijna een jaar een tekort aan intercitytreinen, al moet daar binnenkort wel op beperkte schaal wat verlichting in komen - als ik het goed heb - met DDZ dat weer terug de dienst in komt. Echter wordt er daarom ook sprintermaterieel ingezet in diverse IC-treinseries tot DDZ weer volledig terug is.
[ Voor 27% gewijzigd door EDIT op 22-11-2021 20:11 ]
De positie van de intercom en noodrem valt wel op, naast het raam en bij zitplaatsen. Lijkt me net wat minder makkelijk bereikbaar dan op de balkons/bij de deuren.
Zijn extra. Op het balkon ook gewoon.Wally2002 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:42:
[...]
De positie van de intercom en noodrem valt wel op, naast het raam en bij zitplaatsen. Lijkt me net wat minder makkelijk bereikbaar dan op de balkons/bij de deuren.
4, aan beide kanten van de loc 2 stoelenBacchus schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:28:
[...]
Hoeveel zitplaatsen heeft een TRAXX eigenlijk?
If you want to be the best, you need to work with the best :)
https://www.prorail.nl/ni...er-metrospoor-hoekse-lijnEerste goederentrein rijdt over metrospoor Hoekse Lijn
Nieuws
Gepubliceerd op 23 november 2021
Een unicum: gisteren reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn. De goederentreinen die gebruik gaan maken van dit spoor, rijden van Schiedam naar industrieterrein Vulcaanhaven aan de oostkant van Vlaardingen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Gelijk stuk gemaakt...evilution schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:35:
Eerste goederentrein over de Hoekse Lijn!
[...]
https://www.prorail.nl/ni...er-metrospoor-hoekse-lijn
https://www.rijnmond.nl/n...tot-zeker-woensdagochtend
ed1703 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:57:
[...]
Gelijk stuk gemaakt...![]()
https://www.rijnmond.nl/n...tot-zeker-woensdagochtend

Hoe kwamen de goederen de afgelopen jaren bij die bedrijven?evilution schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:35:
Eerste goederentrein over de Hoekse Lijn!
[...]
https://www.prorail.nl/ni...er-metrospoor-hoekse-lijn
Zoals altijd als er geen treinen rijden: ze hebben bussen ingezet.handoff schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:02:
[...]
Hoe kwamen de goederen de afgelopen jaren bij die bedrijven?
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Zoals gezegd, in de ICNG is er heel veel afwisseling in de stoel(opstelling). Er zijn veel vis-a-vis zitplaatsen maar ook her en der wat coach-zitplaatsen. Je kan het eigenlijk vergelijken met DDZ en de vernieuwde VIRMen, qua stoelopstelling komen die aardig overeen.VirinR schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:58:
[...]
Ik reis 3 dagen in de week met de IC Direct van Rotterdam CS - Schiphol v.v.
Toch weet ik niet wat ik van de ICNG moet vinden. De TRAXX vind ik eigenlijk perfect qua zitten, namelijk 2-naast-2 in plaats van de 4-naast-4 zoals deze nu wordt. Als je alleen wilt zitten is dat nu veel minder een probleem dan met de ICNG waar er makkelijk mensen naast je komen zitten (geldt ook voor de loungebanken). Daarnaast zijn de tafeltjes wel heel klein.
Het lijkt alsof NS het design van de nieuwe sprinters wat ruimer heeft gemaakt en dat het daarbij is gebleven.
Aan de andere kant, de 200 km/h snelheid zorgt er toch voor dat je 3-4 minuten minder reist en elke beetjes helpen. Op die manier heb je toch minder comfort nodig
De tafels zijn inderdaad iets kleiner als bij de ICRm rijtuigen. Daarentegen heb je wel volwaardige tafels bij de coach-zitplaatsen, en niet zo'n lullig tafeltje als bij de SNG waar net een beker koffie op kan staan.
En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de stoelen van de ICNG heel fijn zitten, ook de 2e klas zit erg goed (beter dan de vernieuwde VIRM en DDZ!)
Dit gaat je tegenvallen. Sommige delen van de trein voelen helemaal niet ruim aan, en dan met name de 'verhoogde' coupé's (1e klas boven de reguliere draaistellen). Ik ben 1.90m maar ik moet bukken als ik daar door de tussendeur wil. En het concept zoals we dat vanaf SLT kennen (dat je in 1 keer de hele trein kan doorkijken) bestaat hier ook niet echt meer omdat er heel veel tussendeuren aanwezig zijn.
/f/image/GUP37Cxlk73IgJrN2tfkZFgm.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet of het plaatje echt duidelijk is.
Ik zou de kleinere stations iets anders weergeven. Ander kleurtje, ander lettertype of kleiner. Nu is het wel een massa aan letters namelijk.handoff schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:44:
https://nieuws.ns.nl/perr...-nu-ook-lengte-van-trein/
[Afbeelding]
Ik weet niet of het plaatje echt duidelijk is.
Maar verder is het een prima bord. Ik zag in één oogopslag wat er bedoeld wordt.
Ik doelde eerder op het plaatje van de trein. Dit zou de lengte voor moeten stellen en dat pijltje de voorkant. Maar ik zou graag ook nog willen zien waar hij precies stopt aan het perron. Voor internationale treinen heb je de letterborden, dat zou voor deze trein ook gebruikt kunnen worden. Ook zou het handig zijn als de eerste klas wordt aangegeven.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:42:
[...]
Ik zou de kleinere stations iets anders weergeven. Ander kleurtje, ander lettertype of kleiner. Nu is het wel een massa aan letters namelijk.
Maar verder is het een prima bord. Ik zag in één oogopslag wat er bedoeld wordt.
Forenstip: tel het aantal bakken op dit bord (anders in de NS-app) en ga bij het bijbehorende bakbord staan als je vooraan wil zitten.handoff schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:54:
[...]
Ik doelde eerder op het plaatje van de trein. Dit zou de lengte voor moeten stellen en dat pijltje de voorkant. Maar ik zou graag ook nog willen zien waar hij precies stopt aan het perron. Voor internationale treinen heb je de letterborden, dat zou voor deze trein ook gebruikt kunnen worden. Ook zou het handig zijn als de eerste klas wordt aangegeven.
Jarenlang in de spits gereisd vanaf Sloterdijk en ik stond altijd vooraan (bij 8 of 10, afhankelijk welke trein) en kon vaak zitten
Wij hebben in Antwerpen-Centraal maar 2 zones, A en B. Maar ik ben eens in Kopenhagen geweest, en daar ging het al zeker tot J. Ik denk dat daar elke wagon zijn eigen letter heeft.handoff schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:54:
[...]
Ik doelde eerder op het plaatje van de trein. Dit zou de lengte voor moeten stellen en dat pijltje de voorkant. Maar ik zou graag ook nog willen zien waar hij precies stopt aan het perron. Voor internationale treinen heb je de letterborden, dat zou voor deze trein ook gebruikt kunnen worden. Ook zou het handig zijn als de eerste klas wordt aangegeven.
Ik moest toen naar Kolding, en had een trein uit 9 bakken. Daar stond mooi bij elke bak tot waar die ging, want in Odense ging er een deel af, en in Kolding splitste die trein nog eens.
Dat weet ik, maar natuurlijk is de goede informatie ook bedoeld voor de onervaren reizigers.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:00:
[...]
Forenstip: tel het aantal bakken op dit bord (anders in de NS-app) en ga bij het bijbehorende bakbord staan als je vooraan wil zitten.
Jarenlang in de spits gereisd vanaf Sloterdijk en ik stond altijd vooraan (bij 8 of 10, afhankelijk welke trein) en kon vaak zitten. De massa bleef juist onder de overkapping hangen en stond vervolgens tot Urecht.
Het pijltje is de voorkant. Is het ook duidelijk (de borden/schermen hangen in het algemeen dwars op het spoor) welke kant het pijltje aangeeft? Hij zal naar het spoor wijzen, of juist er vanaf.handoff schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:54:
[...]
Ik ga er even van uit dat het pijltje handig moet zijn voor iemand die geen flauw idee heeft welke kant de trein op zal vertrekken (zoals mijn vrouw bijvoorbeeld). Voor mensen die het wel weten heeft een pijltje sowieso geen toegevoegde waarde.
Lees verder: https://nieuws.ns.nl/ddz-...-weer-terug-op-het-spoor/DDZ-treinen vanaf 6 december weer terug op het spoor
Vanaf 6 december kunnen reizigers de eerste DDZ-treinen weer tegenkomen in de dienstregeling. De DDZ-treinstellen hebben een ander type remsysteem gekregen en een Real Time Monitoringssysteem is ingebouwd. Ook gaan we de DDZ-treinen vaker onderhouden. Deze aanpassingen volgen na meldingen van collega’s over trillingen van dit type trein.
In Nederland is dat ook gangbaar, om alleen een a en b segment te hebben. Dat is dan bedoeld om op een lang perron 2 treinen tegelijk af te kunnen handelen.Arator schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:05:
[...]
Wij hebben in Antwerpen-Centraal maar 2 zones, A en B. Maar ik ben eens in Kopenhagen geweest, en daar ging het al zeker tot J. Ik denk dat daar elke wagon zijn eigen letter heeft.
Ik moest toen naar Kolding, en had een trein uit 9 bakken. Daar stond mooi bij elke bak tot waar die ging, want in Odense ging er een deel af, en in Kolding splitste die trein nog eens.
Die enorme lijst aan letters hadden we vroeger ook op een aantal routes om inderdaad aan te geven waar de 1e klasse of het fietsenrijtuig te vinden was. Dit was vooral op de stations aan de route Zuid-Limburg naar de Randstad (zowel Den Haag als Haarlem) zo te vinden. Ik geloof dat een aantal stations die letters nog heeft.
Die hele serie letters is met name voor internationale treinen met gereserveerde zitplaatsen, zodat je ongeveer weet waar je moet staan om in jouw wagon te kunnen instappen. Er hangt dan op het perron een overzicht welk wagonnummer bij welke letter komt te staan.cazzer22 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:27:
[...]
In Nederland is dat ook gangbaar, om alleen een a en b segment te hebben. Dat is dan bedoeld om op een lang perron 2 treinen tegelijk af te kunnen handelen.
Die enorme lijst aan letters hadden we vroeger ook op een aantal routes om inderdaad aan te geven waar de 1e klasse of het fietsenrijtuig te vinden was. Dit was vooral op de stations aan de route Zuid-Limburg naar de Randstad (zowel Den Haag als Haarlem) zo te vinden. Ik geloof dat een aantal stations die letters nog heeft.
Al blijkt soms op het laatste moment nog wel eens dat de wagons toch in een andere volgorde binnenkomen, wat dan meestal via een onverstaanbaar omroepbericht wordt doorgegeven. Met rennende reizigers met koffers en tassen tot gevolg...
Opel Ampera-e (2020)
De locatie van de 1e klasse werd ook op de oude CTA bakken vermeld voorheen.
[ Voor 13% gewijzigd door cazzer22 op 24-11-2021 16:37 ]
Het heeft te maken met de treinen waarin je zitplaatsen kunt reserveren. Dat zijn momenteel alleen de ICE en de NightJet. Op je ticket staat welke stoel voor jou gereserveerd is en in welk rijtuig die stoel zich bevindt. Op speciale borden op de perrons* kun je opzoeken in welk vak dat rijtuig komt te staan als de trein tot stilstand komt.
Scheelt je een hoop sjouwen met je koffers.
*soms ook groteLCD-schermen waarop schematische weergaven van de treinen voor die dag zijn afgebeeld, inclusief gekleurd lokje ls het om een getrokken trein gaat
Daar ga ik niet van uit: Ik denk dat constant versnellen en elektrodynamisch remmen in een sprinterdienst de tractiemotoren meer belast dan constante snelheid rijden.Maarten_E schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:38:
Zitten er eigenlijk limieten aan hoe lang een SGM op maximale baanvaksnelheid kan rijden, lijkt mij dat ze daar toch niet per se op ontworpen zijn. En heeft de inzet van SGM als IC te maken met materieeltekort?
Daarnaast zijn de tractiemotoren volgens mij beter geventileerd tijdens het rijden op snelheid. Ten eerste door de rijwind, maar volgens mij heeft de SGM (en ICM) ook de ventilator op de motoras zelf zitten (aan het geluid te horen), dus dan is de ventilatieluchtstroom het grootst.
Ik kan me ook nog herinneren dat een paar jaar geleden de DDZ remvoeringen veel te hard sleten omdat deze in eerste instantie niet bedacht waren om als sprinter ingezet te worden (oa de onderhoudsbeurten waren daarop aangepast), die zijn toen ook middels extra onderhoudsbeurten vervangen.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Ik herinner me ook dat ICM (0 dan waarschijnlijk) slecht tegen sprinterdiensten kon. Al reed hij in het Noorden en Oosten die wel planmatig. Wellicht waren de afstanden daar groot genoeg om gekoeld te blijven. Hoe zat dat met de Hondekoppen destijds? Die reed hier in het zuiden vaak stoptreindiensten in de jaren 90.
Onderhoudsbeurten worden meestal gedaan na een X aantal kilometer. Bij sprinterdiensten remt de trein veel vaker, dus moeten de remvoeringen vaker onderhouden worden. Na de ombouw naar DDZ zijn de onderhoudsbeurten aangepast op de verwachte inzet in de IC diensten (met relatief weinig stops), maar werden de treinen vervolgens alsnog in de sprinterdiensten ingezet, waardoor dus de remmen een veel hogere slijtage hadden dan voorzien was in dat onderhoudsschema.cazzer22 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:06:
@Aomi hoe bedoel je dat over de DDZ? Die trein was eerder DD-AR en toch altijd al ontworpen geweest voor sprinterdiensten? Of is die trein bij ombouw naar IC aangepast en daarbij destijds minder geschikt gemaakt voor sprinterdiensten? Hij reed na aanpassing nog veel sprinterdiensten dus dat was dan niet zo slim geweest.
Als je er meer over wilt lezen, dan kan ik het onderzoeksrapport aanraden dat is gemaakt na de ontsporing van een DDZ bij Den Haag in 2020. Daarin staat het duidelijker en uitgebreider uitgelegd.
Klopt; ook Thalys Eurostar en GreenCityTrip kennen reserveringen.Migrator schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:33:
@Heroic_Nonsense in de IC Berlijn kun je ook zitplaatsen reserveren, en bij mijn weten hebben ze dan die vakken ook overal tussen Amsterdam en Hengelo. Ik weet alleen zo niet of ze bij de nieuwbouw van spoor 1 in Deventer ook nog de vakken hebben toegevoegd; een overzicht van de rijtuigvolgorde staat er in ieder geval wel.
Mijn voorbeeld ging over Arnhem CS; vandaar dat ik alleen de ICE en NJ noem.
Ah sorry, ik moet beter lezen.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:12:
[...]
Klopt; ook Thalys Eurostar en GreenCityTrip kennen reserveringen.
Mijn voorbeeld ging over Arnhem CS; vandaar dat ik alleen de ICE en NJ noem.
Maar goed, aanvulling op @cazzer22 dan: tussen Amsterdam en Hengelo zijn ze er ook nog, dus niet alleen de randstad en de route naar Limburg
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Dinner Train wellicht (https://dinnertrain.eu)?bvk schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:06:
Gisteravond op Schiphol, een 1600 met 4 rijtuigen van Railpromo:
[Afbeelding]
Weet iemand wat dit voor soort rit geweest is?
Rub147 schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:25:
[...]
Dinner Train wellicht (https://dinnertrain.eu)?
Erg aantrekkelijk op dit moment want bord bistro is een uitzondering?
Vanaf vandaag niet meerANdrode schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:31:
[...]
offtopic:
Is het ze niet gelukt om de informatie online op orde te houden?

rijksoverheid.nl, horeca en evenementen:
Op NS stations kon je gisteravond al geen water meer kopen. En doordat alles een bemenste kiosk is staan er ook geen automaten. De kiost op het station valt in mijn ogen ook onder de uitzondering voor afhalen van eten en drinken.Eet- en drinkgelegenheden op onderstaande locaties kunnen ook tussen 17.00 en 5.00 uur openblijven. Hier is ook geen coronatoegangsbewijs verplicht:
- Afhalen van eten en drinken.
- Uitvaartcentra, of vergelijkbare locaties waar een uitvaartplechtigheid plaatsvindt.
- Luchthavens na de securitycheck.
- Zorglocaties.
- Locaties zoals buurt- en wijkcentra waar het gaat om georganiseerde dagbesteding voor kwetsbare groepen.
- Wegrestaurants en tankstations naast snelwegen.
- Zeemanshuizen.
- Restauratiewagons in internationale treinen.
Vreemd, ik was gisteren op een NS station na 17.00 en de Kiosk was nog open.ANdrode schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:40:
[...]
Is het ze niet gelukt om de informatie online op orde te houden?
rijksoverheid.nl, horeca en evenementen:
[...]
Op NS stations kon je gisteravond al geen water meer kopen. En doordat alles een bemenste kiosk is staan er ook geen automaten. De kiost op het station valt in mijn ogen ook onder de uitzondering voor afhalen van eten en drinken.
https://www.caf.net/en/sa...-prensa-detalle.php?e=362
Nu ben ik benieuwd wat dit technisch kán betekenen?
Zou dit voor de Coradia Polyvalent en de TALENT 3 om het model gaan? Want ik kan mij indenken dat Alstom misschien eigen techniek erin heeft zitten waar zij eigenaar of patenthouder van zullen zijn, die ze niet graag aan CAF willen overdragen. Hoe zit dit eigenlijk bij dergelijke overnames? En hoe zou het zitten met het gebruik van de naam? Ik denk dat Coradia typisch een Alstom-naam is (je hebt o.a Coradia Lint, Coradia Stream etc..) en dat CAF het uiteindelijk een CAF Polyvalent mag noemen?
De eerste TALENT is bovendien bij Talbot ontstaan, en daarna door Bombardier overgenomen. Dus een dergelijke overname van een productie en model heeft al eens plaatsgevonden.
Hoe zit dit eigenlijk?
Of je krijgt een compleet nieuwe trein die nergens op de naamgenoot lijkt behalve dat het ramen heeft, maar met dezelfde badge. Nu hebben treinen niet als auto's badges dus zal dat vrij overbodig zijn...
Dit is dacht ik ook waar SAAB destijds aan ten onder ging. De rechten om de naam te voeren waren aangeschaft van MG maar verder geen technologie want die zat ook in onder andere Ford auto's.
Het ligt eraan of die patenten ook in andere producten binnen die familie gebruikt worden, lijkt me?cazzer22 schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:01:
Lijkt mij dat als je een productfamilie koopt van een concurrent, je gek bent als koper als je de bestaande rechten niet erbij krijgt voor een lange periode danwel onbeperkt gebruik, danwel dat je de patenten er ook bij overneemt.
Leg een paar rooitjes op tafel, en we brengen je overal heenANdrode schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:31:
[...]
offtopic:
Maar je moet wel om 17.00 stoppen met het serveren van eten en drinken neem ik aan, of ga je de grens over en valt dit onder een "restauratie wagen in een internationale trein"?Luke! schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:44:
[...]
Leg een paar rooitjes op tafel, en we brengen je overal heen
Gisteren was ik net na 18.00 op Rotterdam CS. Toen aren de AH to go, Yo! (sushi afhaal), Broodzaak en Backwerk open. La Place en Julia's waren dan weer dicht (tenzij ik het verkeerd heb gezien).iBugged schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:59:
De regels gingen dan ook vandaag pas in, ik had gisteravond dezelfde ervaring maar dan na 20:00.
Oftewel, er zijn wat plekken dicht maar je kan altijd nog wat eten halen tijdens de avond lockdown. Op de AH to Go stond dat ze nu tot 20.00 open zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door VirinR op 30-11-2021 16:48 ]
We serveren sowieso niks, wat je aan boord doet is je eigen feestje 🥳bvk schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:26:
[...]
Maar je moet wel om 17.00 stoppen met het serveren van eten en drinken neem ik aan, of ga je de grens over en valt dit onder een "restauratie wagen in een internationale trein"?

SNG was van het begin af aan toen het in 2018 geïntroduceerd werd al behoorlijk betrouwbaar, hoewel er in de praktijk wel enkele issues bleken te zijn (vooral in het oog springende dingen waren de omzetters bij stroomloze bruggen en wat gekkigheden bij combineren/splitsen van de treinen. Daarnaast uiteraard de aanloopproblemen doordat het personeel ook moest wennen aan het materieel). Die zijn toen verholpen door CAF, en sindsdien kan ik eigenlijk zelf niet zeggen dat ik daarna nog een werkelijke storing heb gehad, maar n=1 uiteraard.
De meeste SNGs die ik in de dienst tegenkom hebben geen enkele storingsmelding of als er iets is dan gaat het vaak om bijvoorbeeld een toilet met een defect/geen water/tank vol, niet iets waardoor de treindienst verstoord wordt.
Maar hoe dan ook, hopen dat het voor jou dan niet te vaak meer voor gaat komen.
Dat is bij NMBS genoeg om alles overhoop te zetten : stelletje uitrangeren naar de bundel, tank leegtrekken/bijvullen. En ze denken altijd wel dat die dan voor vertrek wel terug aan het perron kan staan, maar dat lukt eigenlijk nooit. Of ze voorzien dat ze dat niet gaan halen, en ze hebben nog materieel in de bundel staan, dan willen ze eerst een stelletje uit de bundel brengen. Dan blijkt dat ze maar 1 bestuurder in reserve hebben, dus die moet eerst naar de bundel. Dan nog het nieuwe stelletje opstarten, .... Altijd shitEDIT schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:50:
bijvoorbeeld een toilet met een defect/geen water/tank vol, niet iets waardoor de treindienst verstoord wordt.
De uitschuiftreden kwamen nog wel eens vast te zitten op of juist onder de perronrand, of botsten er zo hard tegen aan dat het systeem in storing ging.Ik kon de eerste weken niet eens meer tellen hoe vaak de trein niet kon vertrekken door zoiets.
Daarnaast was de remweg blijkbaar ook lastig in te schatten voor de machinisten; Flirts kwamen met regelmaat veel te vroeg tot stilstand of moesten nog een half perron lang stapvoets tot het juiste bakbord doorrijden.
Ook de text-to-speech omroepinstalatie was in het begin lachwekkend slecht. Klemtonen die verkeerd vielen en plaatsnamen die verkeerd werden uitgesproken.
"Dames en he-rén, welkom in de sprint-air naar Weigen" (ipv Wijchen).
Zutphen ("Zutp-hén") en 's-Hertogenbosch ("Es Hertogenbosj") waren ook te moeilijk. Overigens heeft het nieuwe omroepsysteem daar aanzienlijk minder moeite mee.
Ik snap nooit waarom ze elke keer maar weer text-to-speech proberen. Je weet dat dat mis gaat en je weet dat je daarna een mens de omroepen moet laten inspreken. Dat had je ook eerder al kunnen regelen.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:36:
Ook de text-to-speech omroepinstalatie was in het begin lachwekkend slecht. Klemtonen die verkeerd vielen en plaatsnamen die verkeerd werden uitgesproken.
Ik weet dat voor de omroepinstallaties in de stations in België een (stem-) actrice elke stationsnaam en korte zinsconstructies heeft ingesproken. De verkeersinfobedienden kunnen dan een tekst ingeven aan de hand van die bepaalde zinsconstructies. Dan zitten de klemtonen in de namen en woorden wel goed, maar krijg je van die rare (adem-)pauzes in een zin "Door een ... seinstoring ... bij ... Infrabel ... rijden de treinen momenteel niet tussen ... Antwerpen ... en ... Mechelen". NMBS vermeldt trouwens altijd de schuldige, behalve als het aan hun zelf ligt.Maasluip schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:31:
[...]
Ik snap nooit waarom ze elke keer maar weer text-to-speech proberen. Je weet dat dat mis gaat en je weet dat je daarna een mens de omroepen moet laten inspreken. Dat had je ook eerder al kunnen regelen.
Ze hebben er ook voor gekozen om voor elke taal een andere stem te gebruiken, ik vermoed dat ze native speakers in die taal hebben gekozen. Het station onder de luchthaven van Zaventem hebben ze dan weer een Engelse naam gegeven (Brussels Airport - Zaventem), en dat is dus enkel ingesproken door de Engelse dame. Dus in een Nederlandstalige omroep krijg je dan plots een andere stem te horen die het station uitspreekt

Het is 80 uur aan teksten, dus zal ook wel een weekje inspreken zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door Bacchus op 02-12-2021 11:13 ]
Je bent zeker manager.. wie spreekt in hemelsnaam 80 uur in een weekje perfect in
"Dan spreek je toch op dubbele snelheid en spelen wij het op halve snelheid af"
Jij werkt 80 uur in de week?

Ik denk dat je met pauzes en overhead (allemaal korte stukjes) blij mag zijn als je twee uur "netto" op een dag haalt.
Hier in NL hebben we (nog een kleine twee weken dan) de SGMm-treinstellen rondrijden. Hierin zit een soortgelijk omroepsysteem met vooraf ingesproken woorden en zinsdelen.Arator schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:04:
[...]
Ik weet dat voor de omroepinstallaties in de stations in België een (stem-) actrice elke stationsnaam en korte zinsconstructies heeft ingesproken. De verkeersinfobedienden kunnen dan een tekst ingeven aan de hand van die bepaalde zinsconstructies. Dan zitten de klemtonen in de namen en woorden wel goed, maar krijg je van die rare (adem-)pauzes in een zin "Door een ... seinstoring ... bij ... Infrabel ... rijden de treinen momenteel niet tussen ... Antwerpen ... en ... Mechelen". NMBS vermeldt trouwens altijd de schuldige, behalve als het aan hun zelf ligt.
Ze hebben er ook voor gekozen om voor elke taal een andere stem te gebruiken, ik vermoed dat ze native speakers in die taal hebben gekozen. Het station onder de luchthaven van Zaventem hebben ze dan weer een Engelse naam gegeven (Brussels Airport - Zaventem), en dat is dus enkel ingesproken door de Engelse dame. Dus in een Nederlandstalige omroep krijg je dan plots een andere stem te horen die het station uitspreekt
Een hele prettige stem, maar aan het einde van sommige stationsnamen gaat haar intonatie omhooOOg! Een beetje zoals een kleuterjuf die het antwoord uit een leerling wil trekken: "Eén en één is…. twEE! Ja goedzo!"
Dat klinkt dan zo:
"Het volgende station is Arnhem CentraaAAL."
Voor het Engelstalige deel van de omroep is het een sound-alike native speaker waarvan de zinsdelen ook nog eens met een betere geluidskwaliteit zijn opgenomen.
2015 ultrahi-def 24-bits 96KHz Dolby Atmos*: "The next station is:"
90's 8-bit geluidskwaliteit: "Arnhem CentraaAAL."
Die pauzes zitten hier ook in, alhoewel ze zijn geminimaliseerd toen er een keer toch nieuwe stationsnamen moesten worden ingesproken.
"Deze … sprinter rijdt naar …Dieren … en … Zutphen."**
*ik chargeer natuurlijk; het is gewoon mono, maar wel minimaal 16-bit schat ik in
**Aangezien het woord "Sprinter" dus een variabele is in de omroep, kunnen ze daar ook iets anders laten klinken. Ik heb echter nog nooit iets anders gehoord dan "Sprinter". In mijn verbeelding hoor ik altijd:
"Deze … ICE International … rijdt naar … Frankfurt am Mainz Hauptbahnhof.. en … Basel Badischer Bahnhof"
[ Voor 15% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 02-12-2021 12:27 ]