Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste
Acties:

• handoff
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 15:47
https://www.spoorpro.nl/m...-amsterdam-en-londen-uit/

Daarnaast gaat Eurostar weer twee keer per week rijden van en naar Amsterdam eind deze maand.

• dennistd
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 15:10
Ik hoop toch dag je 2x per dag bedoelt ipv 2x per week? :+

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 09:43
dennistd schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:57:
2x per dag, tenzij het weekend is.

Cash is king.

• handoff
dennistd schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:57:
Foutje, het is inderdaad 2x per dag van maandag t/m vrijdag. Op zondag naar London ook 2x.

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:02
Keolis verkoopt Keolis Germany wegens te grote verliezen. Eurobahn krijgt een nieuwe eigenaar vanaf 1 januari.

T gaat niet zo lekker in die Duitse regionale vervoersmarkt door hoge personeelskosten en veel uitval.

http://www.railpage.com.a...d-exit-german-rail-market

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online
cazzer22 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:44:
T gaat niet zo lekker in die Duitse regionale vervoersmarkt door hoge personeelskosten en veel uitval.
Nu mag je voor open en vrije markten zijn, maar in Duitsland heeft elke steenkoolboer bij wijze van spreken zijn eigen spoorwegonderneming. Er rijden, volgens de site van DB Netz, 420 SO's rond. In België blijven we hangen bij 15 ofzo. Op de site van ProRail vind ik terug dat 34 spoorwegondernemingen hun wensen hadden doorgegeven, dus zullen het er wel 34 zijn. SNCF Reseau heeft 42 klanten.
Ga je dan vergelijken met treinen per dag op het netwerk, dan heeft DB Netz 23.500 treinen per dag en SNCF Reseau 15.000. Dus een verschil van 8.500 treinen over 10 keer meer spoorwegondernemingen.

DB Netz kan trouwens ook nog besparen. 3680 seinhuizen 8)7

[Voor 19% gewijzigd door Arator op 12-10-2021 17:12]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• ValHallASW
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Arator schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

DB Netz kan trouwens ook nog besparen. 3680 seinhuizen 8)7
Over seinhuizen gesproken: Tom Scott had recent een leuk stukje over het seinwezentrainingscentrum (Eisenbahnbetriebsfeld) in Darmstadt:

• Arator
  • Nu online
ValHallASW schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:31:
[...]

Over seinhuizen gesproken: Tom Scott had recent een leuk stukje over het seinwezentrainingscentrum (Eisenbahnbetriebsfeld) in Darmstadt:
[YouTube: The world's most useful model railway]
I know. Ik heb het doorgelinkt naar onze diensten om te melden dat onze opleiding wel wat interactiever kon :P

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Op het station in Eindhoven en Den Bosch wordt vanaf maandag afgeteld totdat de trein vertrekt. Het gaat om een extra service, naast de bestaande borden met vertrektijden en bestemmingen. De NS hoopt dat dit ervoor zorgt dat reizigers beter kunnen inschatten of ze zich moeten haasten of beter kunnen wachten op de volgende trein. De test duurt een maand.

Na die test wordt bekeken of deze extra informatie door reizigers gewaardeerd wordt en of het zorgt voor een soepelere doorstroming waardoor er minder vertragingen zijn.

Met deze extra service kunnen reizigers direct zien over hoeveel minuten hun trein vertrekt. Op de perronborden telt de minutenafteller af vanaf 5 minuten. Op de borden bij de roltrap is dit vanaf 7 minuten, om reizigers bij de roltrappen eerder op de hoogte te stellen van het aantal minuten dat ze nog hebben voordat de trein vertrekt. Vanaf 59 seconden voor de geplande vertrektijd zien reizigers "0 minuten" op het perronbord staan.

Op station Eindhoven Centraal zal de toevoeging van de minutenteller worden getest op perron 4, de Intercity richting Alkmaar, en op station ’s-Hertogenbosch op perron 4a, de Sprinter richting Woerden. Bij succes wordt gekeken of de afteller landelijk ingevoerd kan worden.

Het aftelsysteem is niet helemaal nieuw. Het busvervoer en de metro maakt in enkele plaatsen al gebruik van dit aftelsysteem.
Bron: Nieuwe proef op stations: minuten worden afgeteld tot de trein vertrekt

Virussen? Scan ze hier!

• Arator
  • Nu online
Op zich niet slecht, maar dan mogen ze ook van die bordjes hangen aan de koffiebar. Toen ik een "eeuwigheid" geleden perrondienst deed te Antwerpen, zag ik dat de laatkomers altijd een bekertje of zakje van panos of Starbucks bijhadden. :F

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:19

BazzH

Kei-goed...

BazzH schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:36:
Ik concludeer dat het reserveren van fietsplekken totaal mislukt is. Mijn vrouw moest vanmorgen met fiets naar Heerhugowaard vanuit Den Helder. Gisteren netjes een fietskaartje gekocht en een plek gereserveerd voor de trein van 9:04 uur. Ook allemaal netjes bevestigd. Meer dan genoeg plaatsen beschikbaar, want bijna niemand vertrekt rond 9 uur vanaf Den Helder mét fiets. So far, so good (alles behalve handig, maar goed, alles om mensen vooral niet de trein te laten pakken met de fiets zullen we maar zeggen).

Vanmorgen heeft ze de kleine naar school gebracht en is ze met fiets naar het station gegaan. Belt ze me iets voor 9 op: "NS heeft mijn fietsreservering 20 minuten geleden geannulleerd. Maar het zal me een rotzorg zijn. Ik moet gewoon naar Heerhugowaard, dus ik stap gewoon in.". En inderdaad, om 8:32 uur hebben we een annullerings email ontvangen. Daar staat overigens totaal niet in waarom je reservering is geannulleerd, ze doen hooguit een paar suggesties waarom de reservering geannulleerd zou kúnnen zijn. We vermoeden dat het iets te maken zal hebben met een gebroken bovenleiding voorbij Alkmaar, maar zover hoeft mijn vrouw helemaal niet, want Heerhugowaard ligt voor ons vóór Alkmaar en de trein reed ook gewoon.

Dacht het dus even niet. Ze is gewoon met de fiets de trein in gestapt en naar Heerhugowaard gegaan. Kom nou.... een half uur voor vertrek zonder goed verhaal een reservering annulleren. Er is gereserveerd. Er is netjes bevestigd. De trein rijdt gewoon.... Niet ons probleem.

Wat mij bij deze pilot vooral is opgevallen, is dat hij is gedaan in een periode dat er eigenlijk niet of nauwelijks gecontroleerd is in de trein, ik vermoed vanwege Corona en de niet te handhaven mondkapjesplicht in de trein. Volgens mij heeft een aanzienlijk deel van de fietsers helemaal niets gereserveerd. Ik ben de afgelopen maanden een paar keer met de trein geweest. En dan zit ik echt lang, reken maar op 2 tot 3,5 uur enkele reis afhankelijk van bestemming en overstappen. Heb het ook eens gevraagd aan een paar mensen met de fiets in de trein (OK, n=2), maar die lachten het allebei een beetje weg. "Ik doe niet aan die onzin". Dat gecombineerd met 0 controle, maakt deze pilot volgens mij niet heel waardevol.

Ah, ik zie dat we net de bevestiging voor de terugreis krijgen. Eens kijken of die het overleeft tot het moment dat de trein vertrekt..... :)

En dan nu 4 flarden uit de mail waarin NS je "reservering" bevestigt:

[...]

Dan wat blablabla met de details van de reis en een alinea waarin ze je vragen hoe het reserveren is bevallen (ja, die vragen heb ik inmiddels beantwoord.....). En dan de sectie "Goed om te weten". Hou je vast:

[...]

Oh, toch géén reservering!

[...]

Ah, toch een reservering!

[...]

En alles is afgedicht in de voorwaarden..... "fuck you" reiziger.

En net een foto van het resultaat in de trein (terugreis, met bevestigde en niet geannulleerde "reservering die geen of toch wel een reservering is", de heenreis met wel geannullerde "reservering die geen of toch wel een reserving is" was geen probleem):
Een fietsplek helemaal vol met fietsen, volle dubbele fietstassen erop, dus ja, dan kun je er niet meer dan 2 kwijt. Derde fiets staat voor de deuren tussen 2 bakken. Vierde fiets (die van mijn vrouw, netjes met reservering) moest op het balkon staan, want het past niet...... nee top geregeld jongens. Ga zo door! Komt waarschijnlijk omdat het systeem denkt dat er maar 2 fietsen meereizen, want de rest heeft niet gereserveerd. En geen haan die er naar kraait, want de conducteur zie je toch niet. :) Wat een succes!

Laatste update: En we hebben de automatische ontvangstbevestiging van onze feedback op het reserveren voor de fiets ontvangen! In duplo.... Zie hier:

[...]

Afgehaakt hier. Zucht..... Proest :)
Om nog maar eens terug te komen op bovenstaande.

https://www.rtvutrecht.nl...over-en-fietsersbond.html
UTRECHT/AMERSFOORT - De proef om een fietsplek in de trein te reserveren is een grote flop. In plaats van dat zo'n reservering het de reiziger makkelijker maakt, doemen er tijdens de reis vooral problemen op en de test bewijst dan ook dat NS er geen vervolg aan moet geven.

Dat concluderen reizigersorganisatie Rover en de Fietsersbond volgens De Telegraaf na een evaluatie van de pilot fietsreserveren van NS. De belangenclubs roepen de vervoerder in een 'zwartboek' met klem op verder geen gevolg te geven aan de proef.

"Van 10 juli tot en met 15 september testte NS het reserveren van een fietsplek in de trein en dat leverde zo'n tweehonderd klachten op die bij Rover en de Fietsersbond binnenkwamen. Reizigers meldden een scala aan problemen tijdens de proef", zegt Rover-directeur Freek Bos.

De kritiek op de proef zwol vrij snel na de start aan. Eind juli uitten de consumentenorganisaties al forse kritiek op het plan, maar NS wilde eerst in de praktijk ervaren of het iets toevoegde voor de reiziger. De bedoeling was dat het aanmelden van fietsen voor meer spreiding en daarmee minder overlast zou zorgen.

Het grootste probleem bleek dat de reservering voor de reiziger geen garantie bood op een daadwerkelijke plek.
Zo'n idee had ik zelf dus ook al. Als belangrijkste bezwaar wordt nu ook aangedragen dat het doen van een reservering de reiziger geen enkele garantie geeft en dus alleen een extra drempel vormt en verder niets toevoegt.

Op onze "feedback" op de proef hebben we vanuit NS uiteraard nooit een reactie gehad, afgezien van een geautomatiseerde reactie met een inhoud die over een heel andere proef leek te gaan. :) Communicatie is altijd al een dingetje geweest natuurlijk.

[Voor 12% gewijzigd door BazzH op 19-10-2021 07:29]

Think smart........ Act stupid........

• cazzer22
Op station 's-Hertogenbosch en Eindhoven Centraal is er momenteel een proef, waar op de CTA niet meer de vertrektijd staat, maar over hoeveel minuten de trein gaat vertrtekken:

https://www.ed.nl/eindhov...op-het-infobord~ad47d1a0/

Zijn we nu echt zo stom aan het worden dat ook als de klok er letterlijk naast hangt we niet in 1 oogopslag kunnen zien hoelang het nog duurt? :? 8)7

Persoonlijk heb ik liever tijden zichtbaar, dat geeft een beter gevoel (naast Eindbestemming) of je de juiste trein hebt.

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Beide zou ideaal zijn natuurlijk. De vertrektijd zodat je die zoals je zegt kunt matchen met wat je in de reisplanner al had gezien, maar het aftellen is m.i. nuttigere info als je nog wat wil doen op het station. Ook al kun je dat zelf - in principe - ook uitrekenen.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Als het een timer is van bijvoorbeeld 5 minuten kan ik er nog een beetje de logica zien, voor de rest; Uw trein vertrekt over 127,5 minuten?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

@Illegal_Alien dat is het - zie de post van @wildhagen van gisteravond. Op de perrons is het 5 minuten, in de hal/tunnel/brug/whatever bij de toegang naar het perron is het 7 minuten.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16:13
cazzer22 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:28:
Op station 's-Hertogenbosch en Eindhoven Centraal is er momenteel een proef, waar op de CTA niet meer de vertrektijd staat, maar over hoeveel minuten de trein gaat vertrekken.
Heel goed, zo heb je als reiziger niet door dat je trein stiekem al een paar minuten vertraging heeft. Alles voor een goed gevoel als je met de trein gaat.

Net als de verwachte aankomsttijd in de Koplopers. Die staat standaard tot de minuut dat je volgens de dienstregeling aan zou moeten komen. Haal je die tijd niet komt er elke minuut een minuut bij 8)7 Ook al rij je al met 10 minuten vertraging.

[Voor 21% gewijzigd door LordSinclair op 19-10-2021 13:43]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:22
De verwachte aankomsttijd in de treinen is op basis van de vertragingsinformatie die ook in bijvoorbeeld de app/website getoond wordt. Die is niet op basis van GPS, maar wordt bijgewerkt als de trein een bepaald punt passeert (meestal bij stations of bij wissels). Rij je dus over een lang stuk zonder die dingen, en loop je op dat stuk vertraging op, dan zal dat inderdaad dus nog niet bijgewerkt worden tot de trein zo'n volgend punt passeert. In dat geval krijg je inderdaad het beschreven gedrag.

• Bitmaster
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12-11 10:20

Bitmaster

Hardcore Tweaker

Hallo Medetweakers,

Ik heb een dienst mogen meekijken in de cabine van de ICE, de hogesnelheidstrein, met de machinist. Gewapend met slechts mijn telefoon en een oude GoPro heb ik toch een unieke video kunnen maken met veel tekst en uitleg. We rijden in de zon, in de regen en in het donker. Tot slot mocht ik bij hoge uitzondering een rondje lopen door de werkplaats van de NS, waar ook aan een nieuwe Intercitytrein wordt gewerkt. Was erg leuk!

Ik heb geen professionele camera, dus de beeld- en geluidskwaliteit zijn soms misschien wat matig. Ik heb dat een beetje geprobeerd goed te maken in de montage en met een leuk eindoverzicht. Ook heb ik Engelse en Nederlandse ondertiteling toegevoegd.

Aangezien er toch een hoop treinfans op Tweakers zitten ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ik was best onder de indruk van wat er allemaal voor nodig is om te rijden, dingen waar je helemaal niet bij stilstaat als je instapt als passagier en waarbij alles zo vanzelfsprekend gaat.

Groetjes,
Albert Kok

[Voor 9% gewijzigd door Bitmaster op 20-10-2021 11:14]

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Leuk!

Je moet wel @AW_Bos taggen he :)

• GwnLars_
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 09:00

GwnLars_

Professionele Brokkenpiloot

LordSinclair schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Heel goed, zo heb je als reiziger niet door dat je trein stiekem al een paar minuten vertraging heeft. Alles voor een goed gevoel als je met de trein gaat.

Net als de verwachte aankomsttijd in de Koplopers. Die staat standaard tot de minuut dat je volgens de dienstregeling aan zou moeten komen. Haal je die tijd niet komt er elke minuut een minuut bij 8)7 Ook al rij je al met 10 minuten vertraging.
Klopt, beetje off-topic: Maar doet HTM hier stiekem in de bussen en trams ook :+ Al draait dat systeem nog op Windows XP Embedded, maar dat is weer een ander topic _/-\o_

Koffie + OV + Tech = Blije Lars

• Bitmaster

Bitmaster

Hardcore Tweaker

Haha oké, is dat de eindbaas onder de treinkenners? 8)

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Nou ik weet niet of hij de eindbaas is, hij zal wel jaloers op je zijn vermoed ik.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:28

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Ik heb de video (en onderstaande reacties) samengevoegd met dit topic, waar hij thuishoort.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• cazzer22
LordSinclair schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Zou dat er achter zitten? Dat is best wel uitgekookt. Op zich, wat je wil weten is hoelang je nog hebt. Wat de NS weer kan helpen is dat je hiermee ook weet hoelang je nog hebt om een koffie of iets te kopen.

Vervolgstap, wachttijden in de stationshal aangeven per kiosk, broodwinkel of wat dan ook? :*)

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

Bastien

I don't mind

Er zijn genoeg landen waar ik daar aftellen heb gezien, maar eigenijk altijd vooral bij metro en niet bij treinen. Zie er het voordeel ook niet van in voor de reiziger... Tenzij men na taal en rekenen tegenwoordig ook niet meer leert klokkijken.

Maar goed, zolang ze dat soort fratsen niet in de reisplanner de standaard maken, toe maar (het is daar al jaren een optie).

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
Bitmaster schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:02:
Hallo Medetweakers,

Ik heb een dienst mogen meedraaien in de cabine van de ICE, de hogesnelheidstrein, met de machinist. Gewapend met slechts mijn telefoon en een oude GoPro heb ik toch een unieke video kunnen maken met veel tekst en uitleg. We rijden in de zon, in de regen en in het donker. Tot slot mocht ik bij hoge uitzondering een rondje lopen door de werkplaats van de NS, waar ook aan een nieuwe Intercitytrein wordt gewerkt. Was erg leuk!

Ik heb geen professionele camera, dus de beeld- en geluidskwaliteit zijn soms misschien wat matig. Ik heb dat een beetje geprobeerd goed te maken in de montage en met een leuk eindoverzicht. Ook heb ik Engelse en Nederlandse ondertiteling toegevoegd.

[YouTube: Mee met de ICE - unieke rit met veel uitleg!]

Aangezien er toch een hoop treinfans op Tweakers zitten ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ik mag misschien nog eens mee in een andere bijzondere trein. Die kans krijg ik niet elke dag, dus ik maak er dan misschien weer een video van. Er kan daarbij ook nog veel meer worden verteld over het spoor. Ik was dan ook best onder de indruk van wat er allemaal voor nodig is om te rijden, dingen waar je helemaal niet bij stilstaat als je instapt als passagier en waarbij alles zo vanzelfsprekend gaat.

Groetjes,
Albert Kok
Ik vond het leuk! Vooral om een keer wat over Duitsland te horen.

PVoutput

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:26

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Bitmaster schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:21:
Een behoorlijke treinliefhebber, zeg maar :)

Ik zag 'm al gisteren op Facebook langskomen in één van de groepen die ik volg.
Leuke video en leuke om de ICE te zien! :)

Ik kan overigens niet wachten tot de ICNG zijn commerciële proefritten gaat maken. :)

[Voor 40% gewijzigd door AW_Bos op 19-10-2021 18:30]

Waar ga je heen?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

@Bitmaster de video is niet meer beschikbaar. Heb je een andere link?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 28-11 14:19
Misschien is er iemand boos om de beelden van de ICNG?

• Bitmaster

Bitmaster

Hardcore Tweaker

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:16:
@Bitmaster de video is niet meer beschikbaar. Heb je een andere link?
Klopt ja, sorry voor het ongemak. We zijn er toch nog even over in overleg. Zodra de lichten groen zijn komt ie weer terug. Of niet. :9

• BramCoding
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 28-11 16:07
Tips/tricks om zo goedkoop mogelijk Eurostar tickets richting London te boeken?

• handoff
BramCoding schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 00:21:
Tips/tricks om zo goedkoop mogelijk Eurostar tickets richting London te boeken?
Zo vroeg mogelijk boeken, laagste tarief is 47 euro enkele reis vanaf Amsterdam/Rotterdam. Dus als je op eurostar.com boekt en naar die prijzen zoekt, weet je sowieso dat je de goedkoopste tickets hebt. Flexibel in je reisdata zijn helpt ook enorm.

• GwnLars_

GwnLars_

Bitmaster schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:21:
Late reactie maargoed :F
Windows XP Embedded is inderdaad nog een grote speler in het nederlandse OV :9~ OV Bedrijven zijn verliefd erop :+

• Bastien
  • Niet online

Bastien

I don't mind

Wat ligt hier.. Lijkt van de bovenleiding? Zag er nog eentje liggen die recht was, iets verderop.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• GwnLars_

GwnLars_

Lijkt op of een: Vrijbalk, Aardingspunt of een ATB-VV Baken.. Denk eerder een aardingspunt...

• sanderhgv
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 01-12 20:52
Beter kijken met grotere foto, ligt een stuk metaal los naast de rails

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Intussen staat er een diesellocomotief met zeven treinstellen op de HSL-lijn te roken....

.....aldus het AD:
AD: Rook uit locomotief van passagierstrein bij Maasdam legt treinverkeer plat
Het gaat om een passagierstrein met aan de voorkant een diesellocomotief, waaruit de rook kwam. Verder telt de trein zeven treinstellen.
Natuurlijk gaat het om een elektrische TRAXX-locomotief met zeven rijtuigen. Schade lijkt op het eerste gezicht wel mee te vallen.

[Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 25-10-2021 16:43]

Waar ga je heen?

• EDIT
En het was de achterste locomotief, niet de voorste, dus ik hoop niet dat de reizigers naar achteren zijn gestuurd :P
Ik heb overigens geen idee wat er precies is gebeurd, buiten dan natuurlijk dat de trein stil heeft gestaan met rookontwikkeling in de achterste loc, waar de brandweer bij is geweest ter controle. De reizigers zijn uiteindelijk met een andere trein geëvacueerd. Het hoe en wat zal nu uitgezocht moeten gaan worden.

• Arator
  • Nu online
AW_Bos schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:42:
Intussen staat er een diesellocomotief met zeven treinstellen op de HSL-lijn te roken....

.....aldus het AD:
AD: Rook uit locomotief van passagierstrein bij Maasdam legt treinverkeer plat
[...]

Natuurlijk gaat het om een elektrische TRAXX-locomotief met zeven rijtuigen. Schade lijkt op het eerste gezicht wel mee te vallen.
Er kwam rook van af dus het moest of een stoomloc of een dieselloc zijn, en die journalist heeft logisch geredeneerd "een stoomtrein op de HSL is wat vergezocht, dus het zal een wel een diesel wezen" :+

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:35
Arator schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:20:
[...]
Er kwam rook van af dus het moest of een stoomloc of een dieselloc zijn, en die journalist heeft logisch geredeneerd "een stoomtrein op de HSL is wat vergezocht, dus het zal een wel een diesel wezen" :+
En met zeven treinstellen op de haak, snap ik ook wel dat ie wat moet roken om dat vooruit te krijgen. :)

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Wat ik mij afvraag. Als je op Brussel Zuid op spoor 5 halverwege de roltrap naar beneden pakt, dan kom je in een kleinere hal uit die je verbindt met de perrons 1 t/m 6. Er staat een verwijsbord met sporen 7 t/m de rest, maar dan loop je tegen een bouwhek aan? Er zijn geen werkzaamheden, en erachter lopen ook mensen.

Waarom staat dat malle hek daar als afscheiding? Iemand die deze situatie herkent?

Waar ga je heen?

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Komend weekend zijn er werkzaamheden bij Brussel Zuid; de IC Brussel rijdt dan ook niet via dat station maar naar Brussel Noord.

Wellicht heeft het daar mee te maken?

https://www.b-europe.com/NL/Storingen

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Arator schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:20:
[...]

Duidelijke denkfout. Een elektrische locomotief is net als een computer: die werkt op magische rook, en als de rook ontsnapt is het stuk. :p

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:24

Get!em

Oh die ja!

Was het niet de magische Jacobite dan?

• kameraadpjotr
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 14:01
AW_Bos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:47:
Wat ik mij afvraag. Als je op Brussel Zuid op spoor 5 halverwege de roltrap naar beneden pakt, dan kom je in een kleinere hal uit die je verbindt met de perrons 1 t/m 6. Er staat een verwijsbord met sporen 7 t/m de rest, maar dan loop je tegen een bouwhek aan? Er zijn geen werkzaamheden, en erachter lopen ook mensen.

Waarom staat dat malle hek daar als afscheiding? Iemand die deze situatie herkent?
Dat is daar ooit "tijdelijk" gezet om veiligheidscontroles te kunnen uitvoeren op Thalys/ICE/TGV (die in de regel op de eerste 6 sporen stoppen).
Vermoedelijk heeft niemand de opdracht gekregen om ze weg te halen, dus staan ze er nog. In Antwerpen-Centraal staan er op één spoor ook een aantal.

(Je kan trouwens op die perrons ook de lift nemen en dan kom je uit in de Zuidgang - toegang tot alle sporen).

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

En de treinforenzen in Rhenen, Veenendaal en Maarn kunnen morgen weer een verplicht dagje thuiswerken: geen treinen tussen Utrecht en Arnhem en tussen Utrecht en Rhenen vanwege personeelstekort bij ProRail. Er worden geen bussen ingezet en de intercityriezigers hebben geluk: die mogen gratis omreizen via Den Bosch. :) In Ede-Wageningen kunnen ze de Valleilijn nog pakken richting Amersfoort waarschijnlijk.

https://www.rtvutrecht.nl...treinverkeersleiders.html

Volgens mij ook niet de eerste keer op die trajecten. Ik heb enkele jaren gebruik gemaakt van de Sprinters op De Haar naar Rhenen. Moet zeggen dat ik dát dus echt niet mis. Heel kwetsbaar traject. Als iemand een te harde scheet laat, dan beginnen ze al met de Sprinter te schrappen (bij wijze van).

[Voor 5% gewijzigd door BazzH op 01-11-2021 16:04]

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

ProRail heeft te weinig verkeersleiders om de roosters gevuld te krijgen. Daardoor leidt een enkele afmelding van bijvoorbeeld een zieke werknemer al snel tot gaten in de bezetting
Ok, biecht maar op, wie heeft zich ziekgemeld >:) :+

• handoff
BazzH schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:00:
En de treinforenzen in Rhenen, Veenendaal en Maarn kunnen morgen weer een verplicht dagje thuiswerken: geen treinen tussen Utrecht en Arnhem en tussen Utrecht en Rhenen vanwege personeelstekort bij ProRail. Er worden geen bussen ingezet en de intercityriezigers hebben geluk: die mogen gratis omreizen via Den Bosch. :) In Ede-Wageningen kunnen ze de Valleilijn nog pakken richting Amersfoort waarschijnlijk.

https://www.rtvutrecht.nl...treinverkeersleiders.html

Volgens mij ook niet de eerste keer op die trajecten. Ik heb enkele jaren gebruik gemaakt van de Sprinters op De Haar naar Rhenen. Moet zeggen dat ik dát dus echt niet mis. Heel kwetsbaar traject. Als iemand een te harde scheet laat, dan beginnen ze al met de Sprinter te schrappen (bij wijze van).
Uitgerekend op het traject waar binnenkort 6x per uur een intercity gaat rijden...

• Arator
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:03:
[...]

Ok, biecht maar op, wie heeft zich ziekgemeld >:) :+
Ik moet zeggen dat het bij ons in Antwerpen momenteel ook hard gaat qua ziekenmeldingen.
Hoe het meestal gaat : kind komt thuis van school met een COVID-besmetting in de klas. Kind wordt positief getest. Ouder is hoog-risico contact, dus moet ook getest worden. In het beste geval is de ouder negatief getest, maar dan zijn we al 3 dagen verder.
Bij ons lukt het nog door tijdens de shift intern wat te verschuiven, we hebben 2 posten die ondertussen vanuit de planning al als optioneel worden gezien. Als die al niet zijn opgesteld, wordt het kijken of we volk warm kunnen maken om toch nog op te komen. Dit wordt echter ook hoe langer hoe moeilijker.
Dit was mijn reeks : 5 nachten, de dag dat ik van de nacht afkom thuis, dan 2 late shiften, 1 thuis, terug 1 late, weekendje thuis, 3 vroege shiften, 1 thuis, 6 vroege shiften (ben ik nu aan bezig), en dan hopelijk 4 dagen verlof :Z . Dus veel speling zit er dan niet op.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Begrijpelijk, dat is niet een schema waar je er zo nog eentje bij pakt. Laat staan dat als je volledig je rechten zou pakken qua schema dat je al meer doet dan verplicht, maar dat kan ik niet geheel nagaan.

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

BazzH schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:00:In Ede-Wageningen kunnen ze de Valleilijn nog pakken richting Amersfoort waarschijnlijk.
Nope, ligt er ook uit morgen. Connexxion zet echter wel bussen in. Die zullen wel afgeladen vol zitten dan.

Bron: NOS

• Dolan
  • Laatst online: 10:01
Voor Arnhem - Utrecht en Utrecht - Rhenen voor 2 uurtjes bussen bestellen is niet te doen... Hoeveel heb je er dan nodig? Stuk of 100? Dat levert geheid chaos op. Nu zullen een hoop reizigers beslissen thuis te blijven of op een ander moment te reizen.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Dolan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:44:
Voor Arnhem - Utrecht en Utrecht - Rhenen voor 2 uurtjes bussen bestellen is niet te doen... Hoeveel heb je er dan nodig? Stuk of 100? Dat levert geheid chaos op. Nu zullen een hoop reizigers beslissen thuis te blijven of op een ander moment te reizen.
Ze hebben, buiten degenen die de auto zouden kunnen pakken, dan ook weinig keus. Ik las vanmorgen dat men had "gehoopt" er na oktober vanaf te zijn, maar dat dit niet gelukt is en dat ze nog wel meer uitval verwachten (complete trajecten dus). Over de 2 trajecten van vandaag stelt ProRail zels er rekening mee te houden dat het "voorlopig niet de laatste keer" zal zijn.

https://www.rtvutrecht.nl...-trajecten-uitvallen.html

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 14:05
In beter nieuws: het noordelijk spoor krijgt ERTMS in plaats van dat er nu nog ATB wordt uitgerold:
De handtekeningen zijn gezet en dus is het nu officieel: het noordelijk spoor krijgt voor 2030 een modern Europees beveiligingssysteem. Het Rijk en de provincies Groningen en Friesland steken samen zo'n negentig miljoen euro in het beveiligingssysteem voor de noordelijke spoorlijnen.
[...]
Het bestaande ATB-beveiligingssysteem op het Groningse spoor zou binnen nu en vijf jaar sowieso vervangen moeten worden. Eigenlijk zouden Groningen en Friesland dan opnieuw een analoog ATB-systeem krijgen. Dat gaat zo lang mee, dat het nog jaren zou duren voordat het spoor gemoderniseerd zou worden. 'De kans dat we achteraan zouden moeten aansluiten is dan heel groot. Dan ben je misschien pas in 2060 of 2080 aan de beurt', zei provinciebestuurder Fleur Gräper (D66) al bij de aankondiging eerder dit jaar.
Zou ook wel een beetje zot zijn om je nu nog 40 tot 60 jaar vast te leggen op ATB. Het zou nog een downgrade zijn ook, aangezien er nu ATB-NG ligt.

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:05
NMH schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:07:
In beter nieuws: het noordelijk spoor krijgt ERTMS in plaats van dat er nu nog ATB wordt uitgerold:

[...]

Zou ook wel een beetje zot zijn om je nu nog 40 tot 60 jaar vast te leggen op ATB. Het zou nog een downgrade zijn ook, aangezien er nu ATB-NG ligt.
De noordelijke lijnen zouden nieuw ATB-NG krijgen. Alle Az90 en AZA's zou vervangen worden door Gast-NL en ACE's.
Maar goed, er wordt nog genoeg strijd geleverd tussen de betrokken partijen mbt ERTMS en bestaande ATB-NG baanvakken.

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 14:05
ArcticWolf schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:12:
De noordelijke lijnen zouden nieuw ATB-NG krijgen. Alle Az90 en AZA's zou vervangen worden door Gast-NL en ACE's.
Maar goed, er wordt nog genoeg strijd geleverd tussen de betrokken partijen mbt ERTMS en bestaande ATB-NG baanvakken.
Ah, ik ging op basis van onderstaande er van uit dat ATB-NG niet meer in de aanbieding was:
ArcticWolf schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:27:
[...]

Klopt helemaal, echter is er nooit rekening gehouden met al die onbeveiligde overwegen die nu beveiligd moeten worden. Daarnaast is de productie van ATB-NG apparatuur gestopt, er is wel behoorlijk wat vrijgekomen bij de vernieuwing van de zuidelijke lijnen maar die zijn (volgens mij) niet compatible met wat er in het noorden ligt.
En een deel (ik meen Winsum - Warfum) is wel oud, daardoor hebben ze gekeken om 1 lijn te kannibalisieren en alle overwegen te beveiligen met die apparatuur en de lijn naar Delfzijl met nieuwere apparatuur op te bouwen maar de kosten liepen zo hoog op dat de optie naar voren kwam om versneld ERTMS in te voeren op enkele lijnen.
Officieel stond eerst EKB (Europoort - Kijfhoek - Belgische grens) op de kalender voor ERTMS.

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:05
NMH schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:19:
[...]

Ah, ik ging op basis van onderstaande er van uit dat ATB-NG niet meer in de aanbieding was:

[...]
Ja dat klopte destijds ook, alleen toen kwamen ze erachter dat de ERTMS uitrol te lang ging duren. ProRail TB heeft aan Alstom gevraagd of ze de ATB-NG productie weer konden opstarten (in ieder geval revisie voor lange termijn) en daar zijn ze sinds eind vorig jaar weer mee begonnen (soms snap ik het ook niet :+ ...)

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• Arator
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:24:
[...]

Ja dat klopte destijds ook, alleen toen kwamen ze erachter dat de ERTMS uitrol te lang ging duren. ProRail TB heeft aan Alstom gevraagd of ze de ATB-NG productie weer konden opstarten (in ieder geval revisie voor lange termijn) en daar zijn ze sinds eind vorig jaar weer mee begonnen (soms snap ik het ook niet :+ ...)
Klinkt een beetje als bij ons TBL.
TBL werd begin jaren 80 ontwikkeld, en midden jaren 80 werd aan de uitrol beginnen, om dan enkele jaren later stopgezet te worden wegens de kosten.
Voor HSL2 werd TBL2 ontwikkeld, met opgedane ervaring van het Franse TVM430.
Toen er toch een systeem op poten moest gezet worden om treinen te kunnen laten stoppen, was het "we gaan ETCS overal leggen". Maar dat was wel een lange-termijnplanning. En toen was er de treinramp van Buizingen, en werd er vanuit de politiek beslist dat het sneller moest.
Men heeft toen gekozen om het versneld leggen van TBL1+, een doorontwikkeling van TBL die dus wel een trein kan laten stoppen die dreigt door het rood te gaan rijden, en reeds in Eurobalise, dus makkelijker om te bouwen naar ETCS.

• PLAE
  • Laatst online: 01-12 11:22
Weet iemand hier misschien of het mogelijk is een plek in de 2e klasse te reserveren als je een kaartje hebt voor de 1e klasse in Duitsland bij Bahn? Of is dat onmogelijk.

• dennistd
Nee. Je mag met je sparpreis 1. Klasse zelfs niet eens in de 2e klas gaan zitten.

• PLAE
  • Laatst online: 01-12 11:22
Thanks. Wel jammer. Vind het in Duitsland altijd vervelend om te gokken.

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 06:27

Fiber

Beaches are for storming.

BazzH schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:59:
[...]

Ze hebben, buiten degenen die de auto zouden kunnen pakken, dan ook weinig keus. Ik las vanmorgen dat men had "gehoopt" er na oktober vanaf te zijn, maar dat dit niet gelukt is en dat ze nog wel meer uitval verwachten (complete trajecten dus). Over de 2 trajecten van vandaag stelt ProRail zels er rekening mee te houden dat het "voorlopig niet de laatste keer" zal zijn.

https://www.rtvutrecht.nl...-trajecten-uitvallen.html
https://nos.nl/artikel/24...-tussen-utrecht-en-arnhem

Waarom gooien ze steeds hetzelfde traject, Arnhem - Utrecht, eruit en verdelen ze de pijn niet een beetje? Laat ze dan morgen Amsterdam - Den Haag er uitgooien en overmorgen Den Haag - Brussel of durven ze dat niet...? O-)

[Voor 5% gewijzigd door Fiber op 02-11-2021 19:18]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Fiber schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:17:
[...]

https://nos.nl/artikel/24...-tussen-utrecht-en-arnhem

Waarom gooien ze steeds hetzelfde traject, Arnhem - Utrecht, eruit en verdelen ze de pijn niet een beetje? Laat ze dan morgen Amsterdam - Den Haag er uitgooien en overmorgen Den Haag - Brussel of durven ze dat niet...? O-)
Kennis, de treindienstleider moet het traject wel kennen. Hopelijk zijn de andere posten wat beter bemand :)

"Dat het om hetzelfde traject gaat, heeft te maken met het feit dat verkeersleiders specifieke kennis moeten hebben van de trajecten waarop ze werken. Niet elke verkeersleider kan op alle trajecten worden ingezet."

[Voor 20% gewijzigd door Rub147 op 02-11-2021 19:20]

• I_IBlackI_I
  • Laatst online: 15:33
Zelfs als je met het ouderwetse token systeem werkt kan je nog treinen laten rijden.

Het lijkt mij ook zeer sterk dat iedereen met kennis over dit traject niet beschikbaar is.

• MediaZoo
  • Laatst online: 14:43
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:51:
Zelfs als je met het ouderwetse token systeem werkt kan je nog treinen laten rijden.

Het lijkt mij ook zeer sterk dat iedereen met kennis over dit traject niet beschikbaar is.
Enig idee wat een treindienstleider doet?

Tokens is erg leuk enzo. Maar het spoor is vele malen gecompliceerder dan wat seintjes op een rij naast een stuk rails...

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• I_IBlackI_I
MediaZoo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:53:
[...]

Tokens is erg leuk enzo. Maar het spoor is vele malen gecompliceerder dan wat seintjes op een rij naast een stuk rails...
Tuurlijk is het een overdreven vergelijking, maar waar een wil is is een weg. Het is zeker wel mogelijk om iets te laten rijden, in plaats van 8 uur lang niks.

• MediaZoo
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:55:
[...]

Tuurlijk is het een overdreven vergelijking, maar waar een wil is is een weg. Het is zeker wel mogelijk om iets te laten rijden, in plaats van 8 uur lang niks.
Het simpelste antwoord is nee.

Er moet constant iemand aanwezig zijn om te monitoren of alles goed gaat en deze moet ook bereikbaar zijn in geval van enige vorm van verstoring buiten.

Zelfs al zou je jouw token systeem willen gebruiken en niemand hebben om te monitoren is het 1 trein per keer per richting. Alle overwegen moeten afgesloten en bewaakt worden (er is immers niemand om infra storingen te monitoren en hiernaar te handelen). Treinen moeten op zicht rijden = max 40 km/u. En bij een calamiteit is het personeel en reizigers op de trein overgeleverd aan de goden, want er is niemand die iets kan doen. En wie moet die tokens uitdelen? Dat kun je niet iedere nono laten doen.

Geen treindienstleider is geen trein verkeer. Simpel. Veiligheid gaat boven alles.

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• Arator
  • Nu online
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:51:
Als wij het in België moeten uitrekenen hoeveel personen we nodig hebben om 1 post 24/7 te bemannen, rekening houdend met vakantiedagen en verplichte rust, komen we uit op 5, something something. Dus 6 personen, en dan heb je een kleine marge voor ziekendagen. Een zwangerschapsrust is al een probleem, en met mensen die 4/5 werken wordt er ook geen rekening gehouden.
De zone Antwerpen-Mechelen draait op 2 supervisors, 5 safety controllers en 12 traffic controllers, 1 traffic officer en 2 permanentie I-TO per shift. Het seinhuis is in 2 zones verdeeld, en elke zone nog eens in 2 groepen. (reken dus maar uit wat puur de operationele bezetting is, dan hebben we nog geen HR, logistiek, planning + analyse en arealeiding)
Een beginnend personeelslid leert eerst 1 post, en daarna de andere posten in die groep. De mensen die er vlot mee weg zijn, kunnen misschien na een jaar denken om een post te leren buiten die groep.
Als je dus geluk hebt, heb je een bezetting die al wat jaren meedraait, en waarmee je dus intern wat kan schuiven. Als je pech hebt, heb je grotendeels mensen die net uit de scholing komen, heb je totaal geen interne mobiliteit tijdens die shift. Een safety controller kan wel het werk uitvoeren van een traffic, maar niet andersom (bijkomende scholing).
Vandaag miste de vroege shift 2 man, elk in een andere groep, dus dat kon worden opgevangen. De late had 2 man te kort in dezelfde groep, en we weten dat dit voor de komende 7 dagen zo gaat zijn. Dat zijn grotere problemen om op te lossen, en volk bereidwillig te vinden om hun vrije dagen op te offeren.

Persoonlijk kan ik ProRail dan wel volgen om een shift het boeltje te sluiten. Die mensen kan je dan gebruiken om de gaten te vullen in andere shiften.
Per toeval ging het vandaag nog over het personeelstekort bij ons. Mijn arealeiding liet weten dat ze normaal het tekort zouden weggewerkt hebben eind 2022, reeds rekeninghoudend met pensioneringen. Hij had van ProRail gehoord dat ze gokken op 2023.

[Voor 8% gewijzigd door Arator op 02-11-2021 20:37]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Dit is natuurlijk gewoon het failliet van de trein als betrouwbaar vervoersmiddel. Toch wel heel jammer.

Ultimate failure, 2 dagen achter elkaar. Eigenlijk moeten daar nu toch wel koppen "op niveau" gaan rollen. Dit kan niet.

• Arator
  • Nu online
BazzH schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:37:
Dit is natuurlijk gewoon het failliet van de trein als betrouwbaar vervoersmiddel. Toch wel heel jammer.

Ultimate failure, 2 dagen achter elkaar. Eigenlijk moeten daar nu toch wel koppen "op niveau" gaan rollen. Dit kan niet.
Ik zie op de site van ProRail het volgende bericht staan
Op dit moment zijn er zestig vacatures. Bij onderbezetting moet ProRail ervoor kiezen om minder treinen te laten rijden, omdat er onvoldoende collega’s zijn die de veiligheid bij normale drukte kunnen waarborgen. ProRail vindt dit erg vervelend voor reizigers en vervoerders, maar ook voor onze collega's die de roosterdruk dagelijks ervaren.
Ik zou zeggen, solliciteer en help die problemen de wereld uit ;)

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Arator schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:40:
[...]

Ik zie op de site van ProRail het volgende bericht staan

[...]

Ik ben verhuisd en heb er nu geen last meer van. :) Precies op tijd weg daar. Ik was het probleem voor. Mijn werkgever is toevallig ook verhuisd en ook die zit niet meer in het rampgebied. Maar ik kom zo goed als nooit meer op kantoor.

Zouden ze donderdag weer rijden? Of vrijdag? Je zou maar afhankelijk zijn van de trein voor je studie ofzo....

Als over het salaris niet te praten valt, moet ik teveel inleveren als ik uitga van het gepubliceerde maximum salaris. Is dat niet gewoon het probleem? Ik zie daar namelijk niet de onmisbaarheid in terug. Of is er een vette onregelmatigheidstoeslag, die daar nog bij komt?

[Voor 18% gewijzigd door BazzH op 02-11-2021 20:55]

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:15
Arator schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:40:

Tsja vind je het gek. Ik wordt doodgegooid met die vacatures op social media. Salaris range can 2700-3800 euro dat is toch triest. Als het echt een onmisbaar beroep is waar uiterst kritisch werk gedaan wordt voor de veiligheid van de operatie dan moet dit toch minimaal het dubbele zijn? Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld luchtverkeersleiding dan snap ik wel waarom voor zo’n salaris mensen niet zitten te wachten op zo’n verantwoordelijke baan.

HD4Life @ Full-HD

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Update van de NS van 21:37:
Bij ProRail heeft zich vanavond een treindienstleider gemeld voor de vroege dienst op woensdag 3 november. We gaan onze uiterste best doen om de oorspronkelijke dienstregeling te rijden zoals reizigers van ons gewend zijn.
Dat is iets anders als wat er op bijv. RTV Utrecht wordt gepubliceerd:
Ook morgenochtend rijden er door personele problemen geen treinen tussen Arnhem en Utrecht, tussen Ede-Wageningen en Barneveld Centrum en tussen Maarn en Rhenen. Dit geldt tussen 06.30 uur en 15.00 uur. Ook vandaag vielen op dit traject treinen uit door een tekort aan verkeersleiders.
Wel een vrij ruim begrip bij RTV Utrecht, "ochtend". :) Dat bericht is van 18:08, dus blijkbaar is de situatie inmiddels veranderd en het artikel van RTV Utrecht nog niet geupdate.

Nu.nl meldt om 20:55 (laatste update) een vergelijkbaar verhaal als RTV Utrecht. Tot nu is NS de enige met een ander verhaal (én de meest recente update).

Of.... we komen op een ander langslepend puntje: communicatie.

[Voor 10% gewijzigd door BazzH op 02-11-2021 22:05]

• EDIT
Zie https://www.prorail.nl/nieuws/let-op-er-rijden-toch-treinen
Er heeft zich dus in de loop van de avond toch nog een treindienstleider gemeld die wil invallen voor de vroege dienst.
Nu moeten enkel alle wijzigingen die gemaakt waren met opgeheven treinen en aangepaste personeelsdiensten weer teruggedraaid worden. Ik hoop van harte dat dat nog allemaal gaat lukken.

NOS/Nu.nl/RTV Utrecht hebben dit laatste nieuws nog niet verwerkt in hun berichtgeving.

Edit: inmiddels ook berichtgeving bij NOS en nu.nl

[Voor 14% gewijzigd door EDIT op 02-11-2021 22:19]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Mag hopen dat hij er een extraatje voor krijgt. Dat moet natuutlijk makkelijk kunnen. Er hoeven immers 60 treinverkeersleiders minder dan eigenlijk nodig betaald te worden. :)

Hoeveel zou "het redden van het imago" waard zijn in euro's? Liever niet naar manager promoveren, want daar hebben ze er waarschijnlijk wél al genoeg van. :)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

BazzH schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:22:
[...]
Liever niet naar manager promoveren, want daar hebben ze er waarschijnlijk wél al genoeg toch al te veel van. :)
FTFY ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Fiber

Fiber

Belachelijk dat het in stand houden van de dienstregeling afhankelijk is van één persoon die blijkbaar vrijwel onvervangbaar is.

[Voor 3% gewijzigd door Fiber op 02-11-2021 22:53]

• I_IBlackI_I
BazzH schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:22:
Mag hopen dat hij er een extraatje voor krijgt. Dat moet natuutlijk makkelijk kunnen. Er hoeven immers 60 treinverkeersleiders minder dan eigenlijk nodig betaald te worden. :)

Hoeveel zou "het redden van het imago" waard zijn in euro's? Liever niet naar manager promoveren, want daar hebben ze er waarschijnlijk wél al genoeg van. :)
Die manager dit voor elkaar gekregen heeft verdiend een dikke bonus! Stel je voor dat de treinen niet rijden.

[Voor 67% gewijzigd door I_IBlackI_I op 02-11-2021 22:58]

• Fiber

Fiber

I_IBlackI_I schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:57:
[...]

Die manager dit voor elkaar gekregen heeft verdiend een dikke bonus! Stel je voor dat de treinen niet rijden.
Bedoel je nou die manager die er voor gezorgd heeft dat er niet genoeg capabele treindienstleiders in Nederland zijn...? O-)

• I_IBlackI_I
1. Die ja!

2. Nee dat is toch een andere afdeling?

3. 8)7

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

I_IBlackI_I schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:57:
[...]

Ondanks het managers-overschot hebben ze toch nog iemand gevonden die ook nog echt kon werken. Nouja.... die moet zich dan vrijwillig gaan melden, want anders hadden ze 'm niet gevonden natuurlijk.

Maar... ik ben bang dat overal wel een beetje speelt. Heb nog maar weinig organisaties meegemaakt zonder handjevol "schijn-managers". Op veel plaatsen promoveren ze nog steeds de verkeerde mensen naar het management. Dat waren de "goede krachten", nu de waardeloze managers.

Ik zie meer dan genoeg managers om mij heen. Vooral de mensen die het werk doen (en daar goed in zijn), beginnen erg schaars te worden.

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik word de afgelopen dagen gespamd met vacatures voor TDL's in Eindhoven en andere plaatsen.

Nu ben ik IT-er en wellicht is mijn referentiekader rond salariëring wat vervormd, maar dit is IMHO erg laag. Max 4.100 bruto voor een baan waar je zo'n grote verantwoordelijkheid draagt en zoveel stress ervaart.

ProRail zoek ook een functioneel beheerder voor DONNA (een applicatie), die kan potentieel max 4.800 bruto verdienen.

Dat staat niet in verhouding.

• Arator
  • Nu online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:31:
Ik word de afgelopen dagen gespamd met vacatures voor TDL's in Eindhoven en andere plaatsen.

Nu ben ik IT-er en wellicht is mijn referentiekader rond salariëring wat vervormd, maar dit is IMHO erg laag. Max 4.100 bruto voor een baan waar je zo'n grote verantwoordelijkheid draagt en zoveel stress ervaart.
Maar jij hebt waarschijnlijk ook verder gestudeerd als IT-er. Bij ons in België kan je beginnen als verkeersleider na je middelbaar (MBO in Nederland?), en dan intern met examens meedoen.
Ik heb dus ook maar gewoon mijn diploma middelbaar. Via interne examens bij Infrabel zit ik nu in de loonschalen van de universitairen korte type. Dat zou ik niet kunnen verdienen aan de kassa van een supermarkt. Met mijn potentieel zou ik het misschien kunnen schoppen tot rayonverantwoordelijke of dergelijke, maar ik vermoed dat een supermarktketen toch echt wel hogere diploma's gaat vragen om winkelverantwoordelijke of hoger te kunnen worden.
Bij ons heb je 9 rangen qua loonschalen, per rang heb je dan nog verschillende schalen.
Rang 9 is ongeschoold, geen (geschikt) diploma (voor het type job)
Rang 5 is diploma middelbaar onderwijs. De rangen 8 t/m 6 zijn rangen zijn interne doorgroeimogelijkheden aan de hand van bijkomende interne scholingen (bijvoorbeeld om werktreinen te begeleiden, te besturen,...)
Rang 4 is bachelor
Rang 4+ universitair korte type
Rang 3 universitair lange type (bijvoorbeeld de bedrijfsartsen zitten in deze rang)
Rang 1 en 2 zijn wederom interne doorgroeimogelijkheden voor de rangen 3.
In principe zou je als rang 9 intern kunnen doorgroeien tot rang 1. Vooral de generatie die nu op pensioen is/gaat heeft een dergelijk parcours kunnen afleggen. Binnenkomen op je 14 omdat je ouders geen studie konden betalen, en dan je hele leven lang studeren binnen de spoorwegen om te eindigen als afdelingschef of dergelijke. Die hoogste graden zijn tegenwoordig niet meer haalbaar omdat ze daar eerder gaan voor de diploma's ipv het gezond boerenverstand van de werkvloer.
Het gevolg is dus dat je nu bazen krijgt, die zich moeten bewijzen aan de hand van cijfers. En dan is besparen op personeel het makkelijkste. En dan besparen ze niet op alle "generaals en andere officieren", maar op de gewone "soldaten". De gevolgen zie je.

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Nu online
BazzH schreef op woensdag 3 november 2021 @ 06:27:
[...]

Ondanks het managers-overschot hebben ze toch nog iemand gevonden die ook nog echt kon werken. Nouja.... die moet zich dan vrijwillig gaan melden, want anders hadden ze 'm niet gevonden natuurlijk.

Maar... ik ben bang dat overal wel een beetje speelt. Heb nog maar weinig organisaties meegemaakt zonder handjevol "schijn-managers". Op veel plaatsen promoveren ze nog steeds de verkeerde mensen naar het management. Dat waren de "goede krachten", nu de waardeloze managers.

Ik zie meer dan genoeg managers om mij heen. Vooral de mensen die het werk doen (en daar goed in zijn), beginnen erg schaars te worden.
Laat het maar schaar worden: Dan verdient de uitvoerende tak in de toekomst beter dan de leidinggevende. Dan is het behalen van promotie echt iets voor diegene die dat willen (en iets minder een centen kwestie)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• EDIT
Voor de liefhebbers van de ICNG: kijk morgenmiddag naar NS Weekly voor een wellicht interessant nieuwsitem 👀

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
EDIT schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:00:
Voor de liefhebbers van de ICNG: kijk morgenmiddag naar NS Weekly voor een wellicht interessant nieuwsitem 👀
Ik hoorde ook al in de wandelgangen iets over za 20 en zo 21 november.
Ik denk een publieke presentatie op het station? Of een proefrit met reizigers?
Veel spannender dan dat kan ik mij niet voorstellen. :P

Even wat anders....
Iedereen heeft vast wel eens bizarre en ongeloofwaardige treinsamenstellingen in de app gezien, zoals een ICM met een DDZ of weet ik veel wat....

Hier komt een pareltje die vandaag in de planning zou hebben gestaan...

Reiziger: Ik wil een echte Intercity tussen Zwolle en Roosendaal!
Treinspotter: Ik wil een SNG spotten op dit traject!
NS: Hold my beer....

[Voor 60% gewijzigd door AW_Bos op 04-11-2021 00:46]

Waar ga je heen?

• bvk
  • Laatst online: 13:23

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Een SNG in een ICD gefrommeld is inderdaad wel een hele aparte combinatie....

Nog wat anders: Ik reis dagelijks tussen Bijlmer Arena en Schiphol, kan iemand mij vertellen waarom de vertrektijden vanaf Bijlmer steeds verschillen? Meestal heb ik de trein van 13.14, maar die kan ook om 13.12, 13.15 of 13.18 vertrekken...

Ook apart zoals vandaag is dat de trein vaak al om 13.07 of eerder binnen komt rollen en dus 6-8 minuten blijft staan. Volgens een conducteur had dit te maken met werkzaamheden?

Edit: de volgende trein van 13.28 gaat altijd om 13.28, daar zit ineens geen verschil in de vertrektijden...

[Voor 10% gewijzigd door bvk op 04-11-2021 01:13]

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
bvk schreef op donderdag 4 november 2021 @ 01:10:
Een SNG in een ICD gefrommeld is inderdaad wel een hele aparte combinatie....

Nog wat anders: Ik reis dagelijks tussen Bijlmer Arena en Schiphol, kan iemand mij vertellen waarom de vertrektijden vanaf Bijlmer steeds verschillen? Meestal heb ik de trein van 13.14, maar die kan ook om 13.12, 13.15 of 13.18 vertrekken...

Ook apart zoals vandaag is dat de trein vaak al om 13.07 of eerder binnen komt rollen en dus 6-8 minuten blijft staan. Volgens een conducteur had dit te maken met werkzaamheden?

Edit: de volgende trein van 13.28 gaat altijd om 13.28, daar zit ineens geen verschil in de vertrektijden...
Merk je dat enkel op woensdag? Want momenteel vindt er tot medio december op woensdag een proef plaats met een tienminutentrein tussen Rotterdam en Schiphol, en misschien zijn er daardoor een aantal andere treinen verschoven naar een ander tijdstip.

Waar ga je heen?

• bvk
  • Laatst online: 13:23

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

AW_Bos schreef op donderdag 4 november 2021 @ 01:26:
[...]

Merk je dat enkel op woensdag? Want momenteel vindt er tot medio december op woensdag een proef plaats met een tienminutentrein tussen Rotterdam en Schiphol, en misschien zijn er daardoor een aantal andere treinen verschoven naar een ander tijdstip.
Dat zou kunnen, maar niet echt op gelet moet ik bekennen. Het kan net zo goed op een dinsdag of vrijdag zijn in mijn beleving.

Overigens komt deze IC vanuit Utrecht CS.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• dennistd
bvk schreef op donderdag 4 november 2021 @ 01:35:
[...]

Dat zou kunnen, maar niet echt op gelet moet ik bekennen. Het kan net zo goed op een dinsdag of vrijdag zijn in mijn beleving.

Overigens komt deze IC vanuit Utrecht CS.
Trein 3140 gaat altijd om 13:15, behalve op de test-woensdagen want dan om 13:14. En in een werkweekend in oktober om 13:12.

Normaal komt ie om 13:11 binnen, maar op de test-woensdagen om 13:08.

https://treinposities.nl/rit_per_station/asb/3140

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:30
AW_Bos schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:40:
[...]

Even wat anders....
Iedereen heeft vast wel eens bizarre en ongeloofwaardige treinsamenstellingen in de app gezien, zoals een ICM met een DDZ of weet ik veel wat....

Hier komt een pareltje die vandaag in de planning zou hebben gestaan...

Reiziger: Ik wil een echte Intercity tussen Zwolle en Roosendaal!
Treinspotter: Ik wil een SNG spotten op dit traject!
NS: Hold my beer....
[Afbeelding][Afbeelding]
Ah, daarom heb ik afgelopen dinsdag in Deventer SNG's zien rijden richting Zwolle en Roosendaal. Om de reizigers en spotters tevreden te stellen

• EDIT
AW_Bos schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:40:
[...]

Ik hoorde ook al in de wandelgangen iets over za 20 en zo 21 november.
Ik denk een publieke presentatie op het station? Of een proefrit met reizigers?
Veel spannender dan dat kan ik mij niet voorstellen. :P
Het lijkt erop dat treinreiziger.nl het artikel een uurtje te vroeg online heeft gezet (het was de bedoeling dat het met NS Weekly bekend gemaakt werd), maar er komt dus een 'open weekend' op Rotterdam Centraal op 20 en 21 november.
Geïnteresseerden moeten zich vooraf aanmelden voor een tijdslot via https://www.presentatieicng.nl/. Aangezien het een officieel evenement is, is een coronapas verplicht en gelden de reguliere regels, dus een mondkapje is verplicht op het perron en in de treinen.

[Voor 6% gewijzigd door EDIT op 04-11-2021 11:19]

• Maardiweb
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13:57
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:31:

ProRail zoek ook een functioneel beheerder voor DONNA (een applicatie), die kan potentieel max 4.800 bruto verdienen.

Dat staat niet in verhouding.
Voor de trdl is dat wel basisloon he, daar komt nog onregelmatigheidstoeslag bovenop. Scheelt je zo 500 per maand.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Maardiweb schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:18:
[...]

Voor de trdl is dat wel basisloon he, daar komt nog onregelmatigheidstoeslag bovenop. Scheelt je zo 500 per maand.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Daarvoor moet je dus onregelmatige tijden werken. Dat hoef ik nu niet, dus dan moet ik juist kijken naar het basisloon. Een toeslag krijg je meestal niet "cadeau", daar moet je iets voor doen wat anderen niet hoeven. Ik krijg bijvoorbeeld een toeslag voor een 24x7 "PRIO 0" dienst. Maar dat is geen salaris, dat is een toeslag die ik krijg omdat ik 1 van de 7 weken in het weekend, midden in de nacht of tijdens het eten gebeld kan worden door een klant in staat van paniek.

Ik heb ook geen idee hoe dat qua roosters precies eruit ziet, dus ik kan niet eens inschatten of 500 euro dan veel of weinig is.

Edit:
https://www.nu.nl/economi...nverkeersleiders-aan.html

Ze lezen mee? Nieuwe toeslag bedacht, toeslag voor "compensatie". Tijdelijk, dat wel. Ik vermoed dat ze dit op andere plaatsen iets als "arbeidsmarkttoeslag" zouden noemen. Die had mijn 2e werkgever ook, voor als ze je eigenlijk niet zoveel wilden betalen maar ze niemand hadden of konden krijgen die het voor minder wilde doen.

[Voor 19% gewijzigd door BazzH op 04-11-2021 14:26]

• I_IBlackI_I
Nou Utrecht - Arnhem is wel echt het pispaaltje van ProRail zeg...

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

I_IBlackI_I schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:01:
Nou Utrecht - Arnhem is wel echt het pispaaltje van ProRail zeg...
Het was 3x in 1 week geweest als ze woensdag niemand hadden gevonden zich woensdag niemand had gemeld.

Ik las deze week ergens dat deze situatie tot medio 2023 waarschijnlijk blijft bestaan (mag hopen dat de impact gaandeweg wel wat af gaat nemen). Hier gaat herrie van komen (en terecht). Op de een of andere manier verhuis ik telkens net voor deze ellende uit. Veenendaal West was tot een jaar geleden mijn vaste opstapstation. En ik woonde daarvoor in Utrecht. Utrecht CS was toen mijn vaste opstapstation, maar voor de verbouwing daar echt begon ben ik verhuisd.

Maar het is hoe dan ook een probleem-traject. Nog redelijk wat spoorwegovergangen (wordt wel minder nu) en geen mogelijkheid voor spoorverdubbeling. Dat traject zit zo volgepropt, dat er niets mis kan gaan. Gaat er wel iets mis, dan heb je uitval. En nu dus ook nog eens te weinig mensen die daarmee overweg kunnen blijkbaar. :)

Van De Haar (aftakking naar Rhenen tussen Maarn en Veenendaal De klomp), heb ik altijd al gezegd dat ze die beter kunnen asfalteren en met hele grote bussen kunnen gaan rijden tot Driebergen-Zeist. Volgens mij zou dat voor iedereen veruit het beste zijn. Alleen zal Ouwehands daar niet zo blij mee zijn waarschijnlijk. Het is deels enkelspoor en er zitten ook weer een paar overwegen op.... en de communicatie rond uitval hebben ze daar nooit echt op peil kunnen krijgen.

Edit: Ah, toch 3 keer deze week. Ze "pakken de zondag ook mee".

[Voor 36% gewijzigd door BazzH op 07-11-2021 08:26]

• I_IBlackI_I
BazzH schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:14:
Edit: Ah, toch 3 keer deze week. Ze "pakken de zondag ook mee".
Ach ja, ze hebben de maandag nog om er 4 keer in een week van te maken. Het is alleen wel schandalig dat de er geen alternatieven zijn.
Afgezien van de gebroken spoorstaaf zou het toch mogelijk moeten zijn om de uitval over meerdere trajecten van de verkeerspost te verdelen.
Ik ben benieuwd wat voor staartje dit zal krijgen.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

I_IBlackI_I schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:10:
[...]

Ach ja, ze hebben de maandag nog om er 4 keer in een week van te maken. Het is alleen wel schandalig dat de er geen alternatieven zijn.
Afgezien van de gebroken spoorstaaf zou het toch mogelijk moeten zijn om de uitval over meerdere trajecten van de verkeerspost te verdelen.
Ik ben benieuwd wat voor staartje dit zal krijgen.
Afgezien van bussen zie ik niet direct een alternatief. :)
Onder druk wordt alles weer vloeibaar, dus ik verwacht dat er binnenkort wel iets te gebeuren staat. Die druk gaat er zeker komen, als ze dit gaan doorzetten op deze manier. Dit is natuurlijk ook maatschappelijk gewoon absoluut onacceptabel.

Ik weet natuurlijk niet wat ze in de koker hebben zitten, maar misschien zou het helpen om De Haar (en de Valleilijn naar Amersfoort) gewoon tijdelijk totaal buiten gebruik te stellen en daar permanent met een fatsoenlijke busverbinding te gaan rijden. Zelfde verhaal met Vaartse Rijn en Bunnik, dan hou je alleen nog intercity spul over. Dan zou iederen "Jan Joker" Utrecht Arnhem moeten kunnen leiden, want dan is de complexiteit er wel vanaf. En dan zien ze vanaf dat punt maar hoe ze het weer in bedrijf gaan krijgen. Als we dan de rekening bij ProRail neerleggen, dan verwacht ik wel dat er genoeg incentive ligt voor "een" oplossing.

[Voor 29% gewijzigd door BazzH op 07-11-2021 11:30]

• EDIT
Er reden gisteren en vandaag gewoon bussen. Alleen die eerste keer midden in de ochtendspits konden er geen bussen geregeld worden.

• MediaZoo
I_IBlackI_I schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:10:
[...]
Een treindienstleider zal in de praktijk maar 1 gebied per werkplek kunnen bedienen. Je vraagt iemand 2 werkplekken in te nemen...

Een werkplek van een treindienstleider is niet 1 schermpje in de gaten houden, maar kent vele werkzaamheden.

Ik ben benieuwd hoe je dit in gedachte hebt?

Zolang de treindienst verloopt exact volgens vooruit gepland plan zal er een hoop goed gaan. Treinen in de vertraging, extra bewegingen, adhoc werkzaamheden vraagt om handwerk van een Treindienstleider.

Bij een calamiteit moet een treindienstleider de benodigde maatregelen treffen voor zowel zijn eigen als zijn 2e baanvak. Iets wat natuurlijk onmogelijk is.

Waarom dan de keuze valt op Utrecht - Arnhem is om meerdere redenen vrij simpel

De vervoersvraag op Utrecht - Arnhem ligt lager dan op de overige trajecten.
Om vanuit Utrecht Arnhem of Nijmegen te bereiken kun je relatief eenvoudig omreizen via Den Bosch.
Utrecht - Amsterdam wordt vanuit Amsterdam bediend.
Utrecht - Woerden - Gouda Is een as welke alle 4 de grote steden met elkaar verbind.
Utrecht - Den Bosch is van belang voor o.a. het goederen vervoer welke bij Meteren uitgewisseld wordt met de Betuweroute. Terminals in Tilburg en Gekkengraaf worden via deze route onder andere bediend en het is een omleiding als de Betuweroute deels gestremd is.
Utrecht - Amersfoort is de belangrijkste verbinding tussen het noorden/oosten van Nederland en de Randstad die je vanuit Utrecht onbereikbaar maakt voor doorgaande reizigers.

Zolang de waardering voor operationeel noodzakelijk personeel te weinig is zal de animo hiervoor ook niet toenemen. Uitstroom naar functies met betere beloning zie ik als voor de hand liggend als de kans zich aandient waardoor tekorten alleen maar toenemen in bepaalde beroepsgroepen.

De enige uitweg is minder uitstroom en meer instroom. Helaas is slavenarbeid en dwangarbeid verboden, dat had zeker de problematiek kunnen voorkomen.

Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee