Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste
Acties:

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:29
ToolkiT schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:50:
[...]

Wat ik me afvraag is hoe ze dat vroeger deden voor die mobiele netwerken..
Mijn vader werkte bij de NS en ik heb in mijn jeugd in jaren '70-'90 heel veel in de trein gezeten en dat ging prima zonder de systemen die ze nu hebben..
Volgens mij zaten er toen sensoren in de rails die in sectoren treinen dedecteren en een trein mocht niet in een sector waar al een trein zat om jouw scenario te voorkomen..
Ik denk wel dat de dienstregeling toen wel veel minder druk was en je dus meer bufferruimte had..
Maar in situaties als dit zou het handig zijn als het legacy systeem er nog was als fail-over..
Dan heb je nog steeds een impact want je kan minder treinen op het spoor zetten, maar je kan wel wat laten rijden..
Er was ook nog telerail en er stonden telefoons langs de baan als er ergens toestemming gevraagd moest worden. maar dat sector systeem bestaat nog steeds (blokbeveiliging)

PVoutput

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:01
[...]

Mijn vader werkte bij de NS en ik heb in mijn jeugd in jaren '70-'90 heel veel in de trein gezeten en dat ging prima zonder de systemen die ze nu hebben..
Volgens mij zaten er toen sensoren in de rails die in sectoren treinen dedecteren en een trein mocht niet in een sector waar al een trein zat om jouw scenario te voorkomen..
Ik denk wel dat de dienstregeling toen wel veel minder druk was en je dus meer bufferruimte had..
Maar in situaties als dit zou het handig zijn als het legacy systeem er nog was als fail-over..
Dan heb je nog steeds een impact want je kan minder treinen op het spoor zetten, maar je kan wel wat laten rijden..
Hadden ze toen geen geen TETRA achtig netwerk ofzo?

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:01

ToolkiT

brit-tweaker

Kalentum schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:53:
[...]

Er was ook nog telerail en er stonden telefoons langs de baan als er ergens toestemming gevraagd moest worden. maar dat sector systeem bestaat nog steeds (blokbeveiliging)
blokbeveiliging alleen was niet genoeg om treinen (langzaam) door te laten rijden?
Die telefoons zijn inmiddels weg en vervangen door het GSM-R systeem?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:01

ToolkiT

brit-tweaker

Naj_Geetsrev schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:54:
[...]

Hadden ze toen geen geen TETRA achtig netwerk ofzo?
Geen idee eerlijk gezegd.. mijn vader heeft het me als klein jongetje wel eens uitgelegd, maar dat is al wat jaartjes geleden zeg maar..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:29
Aomi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:40:
[...]

Dat zijn echt weer van die oplossingen bedacht door mensen die het spoorwezen niet of nauwelijks kennen.

Trein X staat op spoor 1 van station X en heeft veilig de hoofdbaan op naar station Y. Trein vertrekt niet, trdl kan machinist niet bereiken. Rijweg intrekken kan/mag niet zonder contact te hebben met machinist. Trein Y op spoor 2 van station X krijgt zijn sein niet veilig omdat trein X zijn rijweg nog steeds heeft. Machinist van trein Y kan trdl niet bellen om te vragen wat nu de bedoeling is. Trein Z wil van de hoofdbaan station X binnenrijden op spoor 1 maar krijgt geen rijweg omdat spoor 1 nog bezet is. Achter trein Z rijden ook weer treinen.

Wat een ongelofelijke bende wordt het dan.
En ook met GSM-R wordt het dan een bende. Het enige is dat de mcn niet weet waarom 'ie staat te wachten. Maar is de veiligheid dan in het geding?

PVoutput

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:25
[...]

Ik kan niet over Nederland spreken, maar in België is de centralisatie van de seinhuizen nog altijd bezig.
Toen ik in 2006 begon bij de Belgische spoorwegen had je volgende seinhuizen : Essen (2 stuks), Antwerpen-Luchtbal, Antwerpen-Berchem, Zwijndrecht, Antwerpen-Kiel, Boom, Lier, Herentals, Turnhout. Antwerpen-Berchem was toen al centralisatie van Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Schijnpoort (2 stuks), Kapellen, Kalmthout. Dit zit nu allemaal al in Berchem. Op 16 oktober komt ook het ganse gebied van Mechelen bij Antwerpen-Berchem. Dan zit bijna de ganse provincie Antwerpen en een deel van Vlaams-Brabant op 1 seinhuis. Dus de afstand tot de verste wissel/sein die we dan vanuit Antwerpen bedienen, is dan iets van een 50 kilometer. Vroeger had elke plaats waar er beheerde seinen stonden, een seinhuis(je). Die moest zijn kop maar buiten steken om te zien dat er nog geen machinist was.

Legacy systemen zijn goed, maar kunnen ook de vooruitgang tegenwerken. Elk beheerd sein in België is nog uitgerust met een telefoonkast, die een rechtstreekse verbinding heeft met het seinhuis. Als er een storing op een overweg achter het sein is, krijgen wij het sein niet open, en dient de machinist aan de seintelefoon te komen om de nodige formulieren in te vullen. Hier verliezen wij gewoon kostbare minuten mee, en dit komt dagelijks voor. Het systeem vanuit Nederland, waar je gewoon telefonisch de nodige aanwijzingen kan meegeven, is veel sneller, totdat de telefooncentrale eruit klapt natuurlijk.
Kalentum schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:59:
[...]
Het enige is dat de mcn niet weet waarom 'ie staat te wachten. Maar is de veiligheid dan in het geding?
Je moet de reizigers toch kunnen informeren waarom je stilstaat? :P
In België hebben we het systeem van als we de machinist niet kunnen bereiken, dan mogen we het sein sluiten, maar moet de reisweg nog een kwartier blijven vastliggen.

[Voor 9% gewijzigd door Arator op 16-09-2021 20:13]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 01-12 21:27
Kalentum schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:50:
[...]

Geen zorgen: als trein 1 ergens rijdt staat het sein achter trein 1 op rood en het sein daarvoor op oranje. Dus als trein 1 plotseling stopt wordt het baanvak niet vrijgegeven door de beveiliging en zal trein 2 stoppen.
Het risico zit hem meer in de tegentrein. Die kan je niet waarschuwen, buiten je gevarensein om. Maar ik ben het wel eens met dat rijden op zicht met 40 km/h als een goed alternatief klinkt (in mijn niet-spoorwegogen).

• Arator
marcop23 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:14:
[...]

Het risico zit hem meer in de tegentrein. Die kan je niet waarschuwen, buiten je gevarensein om. Maar ik ben het wel eens met dat rijden op zicht met 40 km/h als een goed alternatief klinkt (in mijn niet-spoorwegogen).
En hoe ga je die machinist het rijden op zicht opleggen?

• dennistd
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 15:10
Arator schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:18:
[...]

Volgens mij heeft elke machinist een diensttelefoon. Via de verschillende vervoerders lijkt het me prima te doen om ze een sms'je te sturen.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
marcop23 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:14:
[...]

al was het met een gangetje van 20km/h door rollen...

grootste nadeel zal zijn na een landelijke storing om alles weer op de juiste plaats te krijgen voor de volgende dag..

dat zo als vandaag tot einde dienstregeling verstoringen blijven..

al zou je natuurlijk al materieel wat "verkeerd" staat aan een trein kunnen knopen en mee sturen in de goede richting :+ maar of dat mag?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• anboni
  • Laatst online: 16:11
Kalentum schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:50:
[...]

Geen zorgen: als trein 1 ergens rijdt staat het sein achter trein 1 op rood en het sein daarvoor op oranje. Dus als trein 1 plotseling stopt wordt het baanvak niet vrijgegeven door de beveiliging en zal trein 2 stoppen.
Je vergeet alleen dat er ook tegemoetkomende treinen zijn die niet automatisch een rood/geel sein krijgen en als ze met 140km/h aan komen stormen, ook het noodsein van de trein veel te laat zien. Dat brengt nog levende slachtoffers en hulpverleners extra (en onnodig) in gevaar. Telefonie is noodzakelijk om die tegemoetkomende trein te laten weten dat 'ie vaart moet minderen om op tijd te kunnen stoppen.

https://www.socialcooling.com/

• dennistd
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 15:10
anboni schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:27:
[...]

Je vergeet alleen dat er ook tegemoetkomende treinen zijn die niet automatisch een rood/geel sein krijgen en als ze met 140km/h aan komen stormen, ook het noodsein van de trein veel te laat zien. Dat brengt nog levende slachtoffers en hulpverleners extra (en onnodig) in gevaar. Telefonie is noodzakelijk om die tegemoetkomende trein te laten weten dat 'ie vaart moet minderen om op tijd te kunnen stoppen.
Maar als je alle treinverkeer staakt staat die trein wel ineens stil? Nee, ook dan blijft ie gewoon doordenderen totdat een sein hem vertelt om snelheid te minderen en uiteindelijk te stoppen. Moet je je eens bedenken wat er in die tussentijd voor gruwelijke dingen kunnen gebeuren 8)7

• Arator
dennistd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:21:
[...]

Volgens mij heeft elke machinist een diensttelefoon. Via de verschillende vervoerders lijkt het me prima te doen om ze een sms'je te sturen.
Brussel-Centraal is bij ons het drukste qua reizigerstreinen. Tijdens een weekdag, buiten de piekuren, stoppen daar per uur 29 verbindingen, dan ook de terugritten, dus 58 treinen. Allemaal van dezelfde vervoerder. Thalys, ICE en Eurostar tel ik dan nog niet mee.

Als er een plotse snelheidsbeperking geldt, wegens een verzakking of dergelijke, moeten wij (België dus) de 24 uur nadat de vervoerders zijn ingelicht, formulieren afleveren, om zeker te zijn dat elke machinist het bericht heeft doorgekregen van zijn werkgever.
dennistd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:31:
[...]
Maar als je alle treinverkeer staakt staat die trein wel ineens stil? Nee, ook dan blijft ie gewoon doordenderen totdat een sein hem vertelt om snelheid te minderen en uiteindelijk te stoppen. Moet je je eens bedenken wat er in die tussentijd voor gruwelijke dingen kunnen gebeuren 8)7
Dat heet bij ons "het gevaar van de eerste trein". Is volledig uitgerekend dat de kosten van als er iets zo gebeuren lager zijn dan het systeem aan te passen. Is van toepassing bij ons bijvoorbeeld als een overweg plots in storing gaat. Staat het sein open, blijft het open (voor 10 minuten). Is het gesloten, krijgen we het niet meer open.
Niets belet ons natuurlijk om die machinist in te lichten dat er een overweg plots in storing is gegaan. Of het telefoonnetwerk moest er natuurlijk uitknallen.

Er staan trouwens momenteel nog 127 jobomschrijvingen open bij Infrabel. Je mag je goede ideeën tegen betaling komen voorleggen :P

[Voor 41% gewijzigd door Arator op 16-09-2021 20:42]

• marcop23
Arator schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:18:
[...]

Door geel-knipper als seinbeeld te laten zien, in plaats van rood? Geen idee of dat mogelijk is. Goeie vraag, ik heb geen idee.

• Arator
marcop23 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:52:
[...]

Door geel-knipper als seinbeeld te laten zien, in plaats van rood? Geen idee of dat mogelijk is. Goeie vraag, ik heb geen idee.
Tuurlijk hebben jullie daar een seinbeeld voor |:( Bij ons wordt het dus met een formulier opgelegd.

• Aomi
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 06:49
Als trdl kun je een P sein niet zomaar op geel-knipper zetten vgm. Überhaupt een sein niet zomaar toch? Alleen als je naar een onbeveiligd gebied gaat of naar een bezet spoor?

• Aomi
Gwaihir schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:52:
[...]

Ja kennelijk. Ik blijf liever comfy op m'n knars in de trein zitten en dan merk ik wel wanneer ik er ben. Wat moet ik op dat perron?
Alternatief vervoer zoeken?
Dat is alleen mogelijk bij bediende seinen. Bij automatische blokseinen (P-seinen) is het niet mogelijk. Die tonen gewoon altijd groen, tenzij er een storing in de baan zit of er een andere trein staat.
Bediende seinen kunnen overigens voor zover ik weet altijd met geel-knipper bediend worden.

[Voor 18% gewijzigd door EDIT op 16-09-2021 21:18]

• MediaZoo
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:43
dennistd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:21:
[...]

En hoe wil je die vervoerders bereiken? Er is immers een telefoon storing...

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:20

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
MediaZoo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:09:
[...]

In het GSM-R systeem ja. Een diensttelefoon werkt voor zover ik weet gewoon via GSM-netwerk hoor.

Waar ga je heen?

• MediaZoo
  • Laatst online: 14:43
dennistd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:31:
[...]

Een machinist kan een alarm-oproep plaatsen waarmee elke trein die de alarm-oproep ontvangt direct op zicht moet gaan rijden. En hier is dus de GSM-R voor nodig.

Uiteraard kan het gebeuren dat een trein te vroeg bij de calamiteit is en dus deelneemt hierin.

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• timmie1
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 29-11 21:09
Vergeef mij mijn vragen indien deze al eerder gesteld zijn, maar ik vraag mij af wat er met de trein gebeurt als de stroom van de bovenleiding eraf gaat? Heeft de trein noodaccu's om zelf naar een veilige plek of het volgende station te rijden, of moet er een dieselloc door ProRail worden gestuurd om de trein weg te slepen? Wellicht verschilt dat aan het treintype? Heb een keer een VIRM weggesleept zien worden door een dieselloc tijdens een storing, maar ik weet niet zeker of dat kwam door een storing met de trein of de bovenleiding...

Tevens kom ik regelmatig langs het spoor, en daar zie ik dan zulke seinen met 2 witte lichten staan. Één aan elke kant. Volgens mij geven die met verspringen(links aan, rechts uit en andersom) aan of er materieel in de buurt rijdt, klopt dat? Het rare is dat deze soms gewoon continu blijft branden terwijl er wel een treinstel over dat spoor rijdt. Of dat het sein van het andere spoor verspringt, terwijl de trein op het andere spoor rijdt. Is daar een bepaalde logica achter?

Tenslotte: De Koploper had vroeger zo'n uitschuifbare "harmonica" om tijdens rijden op andere treinstellen over te stappen. Waarom is dat systeem ontmanteld en wat zit er nu in die ruimte, aangezien de machinist er boven zit?

[Voor 22% gewijzigd door timmie1 op 16-09-2021 23:42]

• StupidMonkey
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15:49
timmie1 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:38:
Tenslotte: De Koploper had vroeger zo'n uitschuifbare "harmonica" om tijdens rijden op andere treinstellen over te stappen. Waarom is dat systeem ontmanteld en wat zit er nu in die ruimte, aangezien de machinist er boven zit?
Van wat ik begrepen heb heeft dat vandoen met de vele storingen die er waren met dat systeem. Daarom hebben ze deze nu dicht gemaakt.

i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Tevens kom ik regelmatig langs het spoor, en daar zie ik dan zulke seinen met 2 witte lichten staan. Één aan elke kant. Volgens mij geven die met verspringen(links aan, rechts uit en andersom) aan of er materieel in de buurt rijdt, klopt dat? Het rare is dat deze soms gewoon continu blijft branden terwijl er wel een treinstel over dat spoor rijdt. Of dat het sein van het andere spoor verspringt, terwijl de trein op het andere spoor rijdt. Is daar een bepaalde logica achter?
Zo'n sein heet een WUBO (waarschuwingsinstallatie uitzicht belemmerend object) en gaat knipperen als er een trein rijdt over het spoor waar de WUBO langs staat. De trein komt uit de richting van de WUBO. Deze WUBO's werden geplaatst op plaatsen waar door uitzicht belemmerende objecten, denk aan viaducten, bogen, niet voldoende zichtlengte is om het spoor over te steken.

Als je dat ding continu ziet branden als er een trein over dat spoor rijdt kijk je niet goed en rijdt die trein toch op een ander spoor. Als je dat ding ziet knipperen terwijl er een trein op een ander spoor rijdt, kijk je niet goed en rijd de trein toch op het spoor waar de WUBO staat of er komt er een ook trein over het spoor waar de WUBO bij staat.
Vanaf een afstandje is soms lastig te zien over welk spoor een trein precies rijdt, vooral in situaties waar je uitzicht belemmerende objecten hebt ;)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

MediaZoo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:09:
[...]

Nou ... De rest van het land kon natuurlijk gewoon bellen. Alleen het veel robuustere netwerk van ProRail had storing. Met Telfort of elke andere provider had dat natuurlijk gewoon gekund.

Think smart........ Act stupid........

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:05
Zo te lezen hebben ze wel wel wat gedaan idd maar onderin geven ze ook aan dat ze bezig zijn met GRI... Dan vraag ik mij af of ze het kern probleem hebben aangepakt.
Overigens is het wel typisch dat het systeem na jaren probleemloos werken nu opeens 2x in enkele maanden stoort.

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

ArcticWolf schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 06:46:
[...]

Zo te lezen hebben ze wel wel wat gedaan idd maar onderin geven ze ook aan dat ze bezig zijn met GRI... Dan vraag ik mij af of ze het kern probleem hebben aangepakt.
Overigens is het wel typisch dat het systeem na jaren probleemloos werken nu opeens 2x in enkele maanden stoort.
Wat ze "technisch" gedaan hebben om de HA problemen van mei 2021 tegen te gaan is niet belicht, enkel benoemd "dat er iets gedaan is". Naast de technische aanpassingen hebben ze procedures verbeterd, meer noodtelefoons op hun eigen GSM-R netwerk beschikbaar gesteld om de verkeersleiding niet meer "buiten te sluiten" van communicatie naar GSM-R. Ook wordt er meer geoefend met de noodprocedures.

Aangezien er nu gewoon precies hetzelfde gebeurde als in mei, zie ik maar 2 mogelijkheden:
- acties zijn mislukt of hebben in ieder geval niet opgeleverd wat men wilde
- dit is een andere verstoring geweest

Volgens een woordvoerder van ProRail lag het probleem deze keer ergens anders: https://www.volkskrant.nl...-dienstregeling~b36c84ca/

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:02
Arator schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:33:
[...]Als er een plotse snelheidsbeperking geldt, wegens een verzakking of dergelijke, moeten wij (België dus) de 24 uur nadat de vervoerders zijn ingelicht, formulieren afleveren, om zeker te zijn dat elke machinist het bericht heeft doorgekregen van zijn werkgever.
Kan zoiets niet veel gemakkelijker via een app op de telefoon van de machinist gedeeld worden? Je kan dan zelfs leesbevestigingen terugkrijgen dat je automatisch ook weet welke machinisten de lastgeving nog niet gelezen heeft.

Klinkt een beetje alsof Infrabel nog wat meters te maken heeft in vergelijking tot ProRail, maar ben ook benieuwd of jullie ook zulke verstoringen kennen in het gehele net.

• Arator
Vergeef mij mijn vragen indien deze al eerder gesteld zijn, maar ik vraag mij af wat er met de trein gebeurt als de stroom van de bovenleiding eraf gaat? Heeft de trein noodaccu's om zelf naar een veilige plek of het volgende station te rijden, of moet er een dieselloc door ProRail worden gestuurd om de trein weg te slepen? Wellicht verschilt dat aan het treintype? Heb een keer een VIRM weggesleept zien worden door een dieselloc tijdens een storing, maar ik weet niet zeker of dat kwam door een storing met de trein of de bovenleiding...
Ik weet dat reizigersmaterieel in België accu's hebben, maar dat is eerder om verwarming, verlichting en omroepinstallatie een tijdje van stroom te kunnen voorzien. Bijvoorbeeld als de trein door een spanningsloos vak rijdt. Dergelijke zaken kom je bijvoorbeeld tegen op spoorvakken waar er een overgang is tussen verschillende spanningen van de bovenleiding, bijvoorbeeld tussen Essen (Belgische 3kV) en Roosendaal (Nederlandse 1,5kV), of tussen HSL en klassiek spoor. Ook komen er stukken voor waar de panto naar beneden moet (bijvoorbeeld bij beweegbare spoorbruggen). En verder is natuurlijk de bovenleiding, althans in België, niet in uitgevoerd in 1 stuk. Om de x aantal kilometer heb je isolatoren die de bovenleiding opdelen in verschillende secties. Dit stelt ons in staat om een bepaald gedeelte te isoleren van de andere delen, en zo stroomloos te zetten. Op die stukjes waar er een isolator zit, wordt er ook geen stroom geleverd aan de trein, dit zijn zeer korte stukjes, enkele meters max, in tegenstelling tot hierboven beschreven stukken.
Die accu's zijn in ieder geval niet genoeg om een trein te laten bewegen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook hybride treinen, met een batterijpack zoals bij een hybride wagen. Als ik me niet vergis, is er een Nederlandse regionale vervoerder die met dergelijke stellen aan het rijden is, of toch de intentie had. (is hier ooit in het topic ter sprake gekomen)

Nu, wat wanneer een trein tot stilstand komt in een spanningsloos vak? We hebben het ooit meegemaakt op de HSL met een thalys, die dus effectief tot stilstand kwam in een spanningssluis. Die kon zichzelf redden, aangezien de achterste panto nog net niet in de spanningssluis stond. Dus die kon een stukje terug achteruit en terug een aanloop nemen om door de spanningssluis te komen.
Als het een beschadiging betreft aan de panto van de trein, dan kan die trein "gered" worden met een ander elektrisch stel.
Betreft het een beschadiging aan de bovenleiding, en men gaat over tot afslepen, dan zal dit inderdaad met een dieselloc moeten gebeuren.
Of, zoals ik al heb meegemaakt, met laat het stel ter plaatse met neergelaten stroomafnemers, en herstelt de bovenleiding. En wanneer het euvel verholpen is, komt men het stel terug ophalen, na te hebben nagaan dat die trein niet de oorzaak was van de storing, of dat die trein geen beschadiging heeft opgelopen aan zijn panto.
cazzer22 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:25:
[...]
Kan zoiets niet veel gemakkelijker via een app op de telefoon van de machinist gedeeld worden? Je kan dan zelfs leesbevestigingen terugkrijgen dat je automatisch ook weet welke machinisten de lastgeving nog niet gelezen heeft.

Klinkt een beetje alsof Infrabel nog wat meters te maken heeft in vergelijking tot ProRail, maar ben ook benieuwd of jullie ook zulke verstoringen kennen in het gehele net.
Naar ik begrepen heb, deelt NMBS dit inderdaad aan zijn machinisten via een app op hun tablet. Hoe de andere spoorvervoerders dit doen, kan ik niet zeggen.
Elke vervoerder mag zijn communicatie met zijn machinist zelf inrichten hoe die wil, desnoods met satelliettelefoon, Infrabel communiceert via GSM-R. En we kunnen ook aan de gsm-nummers van bestuurders, maar die dienen eigenlijk alleen maar gedeeld te worden bij een defecte GSM-R installatie op de trein, en dan nog een defect dat ontstaat tijdens de rit. Een trein mag niet vertrekken met een defecte GSM-R installatie (wat dus resulteert dat een machinist dit defect pas meldt nadat die vertrokken is).

We hebben het al meegemaakt dat het seinhuis van Berchem zonder telefonie viel. Alarmoproepen via GSM-R komen zowel op het seinhuis als op Central Dispatch toe, als alle treinen in die regio. Central Dispatch kon het seinhuis bereiken via noodgsm's, aangesloten op het klassieke gsm-netnetwerk.
Het was toen ook uitzoeken in hoeverre de storing zich voordeed. Alle telefoonverbindingen komen op het seinhuis allemaal toe op eenzelfde toestel. Dus ik kan een post bereiken door een klassiek telefoonnummer te draaien, door een intern telefoonnummer te draaien, via een seintelefoon of een telefoon in de overwegkeet (die toestellen hebben zelfs geen "draaischijf", dat is gewoon een rechtstreekse lijn naar de bevoegde post), of via GSM-R. Dus het was uitvissen welke verbindingen we nog wel hadden, en welke niet.
Toen hadden we nog wel onze rechtstreekse lijnen met de seinen en de overwegen, al de rest lag eruit. Dat resulteerde erin dat we gewoon bleven rijden. Central Dispatch gold als backup voor GSM-R.

Ik weet ook dat bijvoorbeeld vorige week een GSM-R-mast uitviel. De zones zijn echter zo ingedeeld dat als 1 mast uitvalt, die zone gedekt wordt door andere masten. Voor eens ganse zone, moet ik eerst eens in mijn regelgeving duiken, wat dan de procedures zijn. Ik vermoed stoppen met sturen van treinen naar die zone, en de treinen die reeds in die zone zitten, met een open communicatielijn begeleiden naar het eerste perron/uitwijkplaats.

[Voor 30% gewijzigd door Arator op 17-09-2021 09:56]

• Aomi

Nee, gewoon stroomlijnmaterieel (zoals de VIRM) kan niet rijden zonder hoogspanning. Mocht de bovenleidingspanning wegvallen dan kan de trein nog wel heel lang uitrollen (mits deze al op snelheid is natuurlijk) tot eventueel een volgende bvlgroep waar wel spanning is. Mocht de trein stilstaan zonder hoogspanning dan moet er inderdaad een wegsleep dieselloc komen. Mocht de trein zonder hoogspanning staan door een storing in de trein (dus er is nog wel bvl spanning) dan kan een andere trein (elektrisch) de trein wegslepen.

De accu's in de trein zijn om de systemen in de trein te laten draaien wanneer er geen hoogspanning is, zoals verlichting, deurbesturing, treinbesturing, ATB, remaansturing. Dit zijn geen tractiebatterijen (ze zijn maar 110V)

De neus van ICM is deels gevuld met de apparatuur voor ORBIT en nog een luchttank. Verder is die ruimte leeg. Helaas wordt dit vaak als toilet of rookruimte gebruikt dus heel fris is het er niet.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:11
Reizigers materieel heeft accu’s voor een stukje comfort/bediening, niet om te kunnen rijden.
Bij een defect aan de trein zelf kan de trein idd afgesleept worden met een loc of ander materieel (met of zonder reizigers). Uitgangspunt binnen de spoorsector in Nederland is dat reizigers binnen 60 minuten, doch uiterlijk binnen 120 minuten, hun reis kunnen vervolgen of handelingsvrij zijn.
Dus mocht slepen of op eigen kracht niet lukken dan zetten we in op een evacuatie trein ernaast of evacueren met bussen. (Of in voorkomend geval begeleiden we de reizigers een stukje langs het spoor naar het station als het een erg korte afstand is).
Als er een defect is aan de bovenleiding krijg je een zelfde soort verhaal, alleen kun je dan eventueel alleen afslepen met een diesel loc uiteraard. En afhankelijk of de spanning boven het nevenspoor nog aanwezig is kan je wel of niet met een evacuatie stel ernaast komen.

Uiteraard eea afhankelijk van het incident wat er wel of niet kan. Maar het principe van verschillende “sporen” om reizigers handelingsvrij te krijgen wordt gebruikt bij alle soorten incidenten, dus ook bij aanrijdingen, waarbij we altijd meerdere mogelijk naast elkaar laten lopen.

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:35
Aomi schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:17:
[...]
Mocht de bovenleidingspanning wegvallen dan kan de trein nog wel heel lang uitrollen (mits deze al op snelheid is natuurlijk) tot eventueel een volgende bvlgroep waar wel spanning is.
Nu kan ik me herinneren dat de remweg van een trein nogal lang is (een kilometer is niets zeg maar.) maar welke orde van grootte is uitrolafstand op de vrije baan? Ik neem aan dat een wisselcomplex er nogal inhakt. Wisselt dat erg per materieel?
Op baanvaksnelheid rustig tientallen kilometers. Maar een snelheidsverlaging is dan uiteraard funest voor de afstand. Ook bruggen of tunnels hebben behoorlijk wat invloed.
Op de HSL rol ik bij bepaalde treinen ruim 20 kilometer in de normale dienst, en dan moet ik uiteindelijk afremmen voor het station (een paar kilometer voor het station rij ik dan nog 80-90).

• Aomi
Bacchus schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:56:
[...]

Nu kan ik me herinneren dat de remweg van een trein nogal lang is (een kilometer is niets zeg maar.) maar welke orde van grootte is uitrolafstand op de vrije baan? Ik neem aan dat een wisselcomplex er nogal inhakt. Wisselt dat erg per materieel?
Ja uiteraard, per materieel verschillend maar ook de omstandigheden spelen een rol (forse tegenwind, baanvak met heuvels, belading/lengte van je trein).

Ik ben zelf geen machinist overigens, maar ik heb begrepen dat je bij wijze van spreken in Utrecht tractie kan geven tot baanvaksnelheid en dan uit kan rollen tot aan 's Hertogenbosch.
Echt harde wind heeft inderdaad ook behoorlijke invloed, maar dan ga je al richting stormachtig weer.

• marcop23
En dan vooral zijwind toch? Ik dacht gelezen te hebben dat de rolweerstand groter kan worden door zijwind, of zelfs dat de flenzen tegen de rail aan gedrukt kunnen worden. Een trein heeft natuurlijk een veel groter zijoppervlak dan frontaal oppervlak.
Bacchus schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:56:
[...]

Nu kan ik me herinneren dat de remweg van een trein nogal lang is (een kilometer is niets zeg maar.)
Het ligt natuurlijk enorm aan de weersomstandigheden, maar volgens mij ligt de remweg wel onder de km hoor. Bij 1.5 m/s^2 zit je van 140 naar 0 op iets van 500 m, al komt daar nog wel reactietijd van zowel de machinist als het remsysteem bovenop.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Aomi schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:17:
[...]
[neusholte ICMm] Helaas wordt dit vaak als toilet of rookruimte gebruikt dus heel fris is het er niet.
Gatver! Door wie? Niet door RP neem ik aan? De
Deur naar de neus is toch altijd op slot?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Aomi
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:50:
[...]

Gatver! Door wie? Niet door RP neem ik aan? De
Deur naar de neus is toch altijd op slot?
Tja.

• StupidMonkey
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15:49
marcop23 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:18:
En dan vooral zijwind toch? Ik dacht gelezen te hebben dat de rolweerstand groter kan worden door zijwind, of zelfs dat de flenzen tegen de rail aan gedrukt kunnen worden. Een trein heeft natuurlijk een veel groter zijoppervlak dan frontaal oppervlak.

[...]

Het ligt natuurlijk enorm aan de weersomstandigheden, maar volgens mij ligt de remweg wel onder de km hoor. Bij 1.5 m/s^2 zit je van 140 naar 0 op iets van 500 m, al komt daar nog wel reactietijd van zowel de machinist als het remsysteem bovenop.
Dit zijn de wettelijk voorgeschreven eisen waaraan een trein moet voldoen bij een dalende helling van 5 promille:
Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0017707/2020-04-01

TreinsnelheidMaximaal toegestane remweg
0-40 km/h400m
40-60 km/h500m
60-80 km/h800m
80-130 km/h1000m
130-160 km/h1150m

Vergeet niet dat dit natuurlijk voor alle treinen geldt, een reizigerstrein zal natuurlijk makkelijker binnen deze maximale remweg blijven, maar een 2000ton goederentrein heeft natuurlijk wat meer moeite hier mee.

Maar ik denk dat het een behoorlijke uitdaging is om met bepaalde treintypes binnen jouw 500 meter te blijven bij perfecte condities voor een remming. (En vergeet niet dat die al heel snel niet ideaal meer zijn in Nederland :P.)

i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Over Koploper gesproken; een Amerikaanse versie:

:p

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 10:49
EDIT schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:03:
Op baanvaksnelheid rustig tientallen kilometers. Maar een snelheidsverlaging is dan uiteraard funest voor de afstand. Ook bruggen of tunnels hebben behoorlijk wat invloed.
Op de HSL rol ik bij bepaalde treinen ruim 20 kilometer in de normale dienst, en dan moet ik uiteindelijk afremmen voor het station (een paar kilometer voor het station rij ik dan nog 80-90).
Meen ooit een filmpje te zien waarin een trein zich laat uitrollen halverwege Utrecht-Amsterdam. Dat is inderdaad al vlug 15-20 km. Dit is uiteraard goed mogelijk in een plat land als Nederland.
Zelfs bij snel materieel zoals de TGV; die laat de trein uitrollen (af 300 km/h) zo'n 40 kilometer vóór het einde van het LGV baanvak. Dan gaat de trein alsnog met 100 km/h het conventionele baanvak in.
Ik reis regelmatig Antwerpen-Parijs voor zaken en op ten duur gaat je dat opvallen. Ook kijk ik nog wel eens cabview filmpjes want ik vind treinen altijd wel gaaf, vroeger legio tienertours versleten :P

Toch vraag ik me af wat het qua tijd zou schelen als een TGV 220 km/h zou rijden over dit traject (Brussel-Parijs). Ik denk dat dit een minutenkwestie is. Laten we het baanvak Schiphol-R'dam nemen. Als de Thalys daar maar 220 km/h zou voeren dan zal het verschil misschien 1 a 2 minuten zijn en dan slijt het geheel een heel stuk minder en het scheelt bizar in stroomverbruik terwijl ik me ook afvraag waarom de treinen in Nederland (NS materieel) op langere stukken geen 160 km/h kan rijden. Op een traject zoals Zwolle-Assen pak je hier wel tijdswinst. Heel anders dan een TGV want die heeft even tijd nodig om zijn snelheid op te bouwen.

Ook vind ik de 1e klas van de koploper nog wel gaan, maar in de dubbeldekker vind ik de stoelen net wat laag staan. De Thalys en TGV hebben dit goed op orde, misschien een klein aandachtspuntje voor de toekomst.

Verder heb ik respect voor jouw job. Ik heb dan weer een eigen accugroothandel, maar vroeger wou ik altijd machinist worden. (verder heb ik wel plezier in mijn werk, daar niet van). :)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

• handoff
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 15:47
jimh307 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:28:
[...]

Meen ooit een filmpje te zien waarin een trein zich laat uitrollen halverwege Utrecht-Amsterdam. Dat is inderdaad al vlug 15-20 km. Dit is uiteraard goed mogelijk in een plat land als Nederland.
Zelfs bij snel materieel zoals de TGV; die laat de trein uitrollen (af 300 km/h) zo'n 40 kilometer vóór het einde van het LGV baanvak. Dan gaat de trein alsnog met 100 km/h het conventionele baanvak in.
Ik reis regelmatig Antwerpen-Parijs voor zaken en op ten duur gaat je dat opvallen. Ook kijk ik nog wel eens cabview filmpjes want ik vind treinen altijd wel gaaf, vroeger legio tienertours versleten :P

Toch vraag ik me af wat het qua tijd zou schelen als een TGV 220 km/h zou rijden over dit traject (Brussel-Parijs). Ik denk dat dit een minutenkwestie is. Laten we het baanvak Schiphol-R'dam nemen. Als de Thalys daar maar 220 km/h zou voeren dan zal het verschil misschien 1 a 2 minuten zijn en dan slijt het geheel een heel stuk minder en het scheelt bizar in stroomverbruik terwijl ik me ook afvraag waarom de treinen in Nederland (NS materieel) op langere stukken geen 160 km/h kan rijden. Op een traject zoals Zwolle-Assen pak je hier wel tijdswinst. Heel anders dan een TGV want die heeft even tijd nodig om zijn snelheid op te bouwen.

Ook vind ik de 1e klas van de koploper nog wel gaan, maar in de dubbeldekker vind ik de stoelen net wat laag staan. De Thalys en TGV hebben dit goed op orde, misschien een klein aandachtspuntje voor de toekomst.

Verder heb ik respect voor jouw job. Ik heb dan weer een eigen accugroothandel, maar vroeger wou ik altijd machinist worden. (verder heb ik wel plezier in mijn werk, daar niet van). :)
Volgens mij was het zo dat de ic direct treinen te langzaam gaan op de hsl en daardoor slijt het spoor juist sneller. Kan iemand dat bevestigen?

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 10:49
handoff schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:41:
[...]

Volgens mij was het zo dat de ic direct treinen te langzaam gaan op de hsl en daardoor slijt het spoor juist sneller. Kan iemand dat bevestigen?
Iets staat me ervan bij dat de tractie van de TRAXX te hoog is voor dat spoor. Het koppel is te hoog.

• Aomi
jimh307 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:08:
[...]

Iets staat me ervan bij dat de tractie van de TRAXX te hoog is voor dat spoor. Het koppel is te hoog.
Maar de NS Traxx is sowieso al begrensd

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

handoff schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:41:
[...]

De verkanting in de baan is ontworpen op hogere snelheden dan die van de IC Direct, met als gevolg dat de treinen met de wielflenzen veel leunen op de binnenste spoorstaaf. Dat levert inderdaad slijtage op, zeker met een vrij zware locomotief.

• wildhagen
  • Niet online
Problemen rondom Apeldoorn:
De politie doet zondagmiddag onderzoek naar een verdachte situatie in een trein bij station Apeldoorn. Daarvoor is de trein met daarin nog passagiers op het rangeerterrein geplaatst. Het treinverkeer van en naar Apeldoorn is stilgelegd en het station van Apeldoorn is ontruimd.

Het is vooralsnog niet duidelijk om wat voor verdachte situatie het gaat. Volgens Omroep Gelderland kregen reizigers rond 15.30 uur het verzoek het station van Apeldoorn onmiddellijk te verlaten.

Ook zou een arrestatieteam van de politie aanwezig zijn op het station en vliegt boven de stad een politiehelikopter.

De NS verwacht op dit moment dat de treinen vanaf 18.00 uur weer gaan rijden.
Aldus https://www.nu.nl/binnenl...te-situatie-in-trein.html

Mogelijk heeft dit ermee te maken:

[Voor 33% gewijzigd door wildhagen op 19-09-2021 16:56]

Virussen? Scan ze hier!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

I don't mind

Mja, ik zit in die trein. Staan nu al anderhalf uur stil in Apeldoorn, niet langs het perron maar ergens bij de goederentreinen. Geen enkele info behalve dat alles onder controle is. Nu nog eens verder met dat ding.

Zie ook https://www.destentor.nl/...ation-ontruimd~ad147aaee/

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• wildhagen
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

I don't mind

Nah, dat is niet geheel de praktijk, dat Twitter bericht. Nagenoeg iedereen zit nog gewoon in de trein en geen bus te zien. Hondjes wel buiten gezien maar niet in de trein tot op heden.

Nou ja, iedereen is in ieder geval rustig hier. :P

Edit... Zojuist omgeroepen dat ze de trein naar het perron willen rijden en dan worden we losgelaten. Dan maar afwachten hoe we thuis gaan komen.

[Voor 35% gewijzigd door Bastien op 19-09-2021 17:14]

• Bastien
  • Niet online

Bastien

I don't mind

En na ruim 2 uur in de trein wachten eindelijk eruit. En u zoekt het als reizigers maar uit. Niets geregeld, geen bus, geen info. Helemaal niets. Gepruts.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bastien schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:35:
En na ruim 2 uur in de trein wachten eindelijk eruit. En u zoekt het als reizigers maar uit. Niets geregeld, geen bus, geen info. Helemaal niets. Gepruts.
Had je iets anders verwacht dan :? Sterkte ermee.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Bastien
  • Niet online

Bastien

I don't mind

Freee!! schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:17:
[...]

Had je iets anders verwacht dan :? Sterkte ermee.
Ja, na zo'n tijd eigenijk wel. Ze hebben bijna 3 uur de tijd gehad om wat te regelen. We hebben ruim 2 uur in de trein opgesloten gezeten en daarna na bijna drie kwartier op het perron. Die twee uur is het probleem niet, je wil zorgvuldig die mafkees uit de trein hebben en zeker weten dat de boel geen boem zegt.

Maar goed, de prognose nu is slechts 4 uur later thuis, aangezien er ook treinen niet rijden door de eerdere wisselstoringen. Prima dagje. :'(

Eerst maar kijken of de volgende trein op komt dagen die de goede richting op gaat. De IC Berlijn hing men met de benen uit. :P

[Voor 14% gewijzigd door Bastien op 19-09-2021 19:25]

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bastien schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:22:
[...]
Ja, na zo'n tijd eigenijk wel. Ze hebben bijna 3 uur de tijd gehad om wat te regelen.
Mijn ervaring is dat ze zoiets in ongeveer drie maanden kunnen regelen, drie uur is veel te kort.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Spoetnik385
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12:55
Bastien schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:58:
Mja, ik zit in die trein. Staan nu al anderhalf uur stil in Apeldoorn, niet langs het perron maar ergens bij de goederentreinen. Geen enkele info behalve dat alles onder controle is. Nu nog eens verder met dat ding.

Zie ook https://www.destentor.nl/...ation-ontruimd~ad147aaee/
Ah, een lotgenoot.
Zat ook in de trein. Had gelukkig als eindbestemming Apeldoorn, dus voor mij is het bij die 2 uur gebleven.
In welk deel zat je? Wij zaten in het achterste gedeelte.

www.steamloco.info

• Bastien
  • Niet online

Bastien

I don't mind

Spoetnik385 schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:42:
[...]

Ah, een lotgenoot.
Zat ook in de trein. Had gelukkig als eindbestemming Apeldoorn, dus voor mij is het bij die 2 uur gebleven.
In welk deel zat je? Wij zaten in het achterste gedeelte.
Voorste deel zat ik. Maar niet helemaal voorin dus ben er net niet uitgehaald toen ze die mafkees pakten. Nou ja, dit ook eens meegemaakt, vinkje op de bucket list. :X :+

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:06
Bastien schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:25:
[...]

Voorste deel zat ik. Maar niet helemaal voorin dus ben er net niet uitgehaald toen ze die mafkees pakten. Nou ja, dit ook eens meegemaakt, vinkje op de bucket list. :X :+
Maar weet jij of @Spoetnik385 ook wat er nu precies aan de hand was?
Een bommelding en iedereen in de trein laten zitten en er vervolgens 1 persoon uittrekken klint mij heel vreemd in de oren.

Hoor ook geruchten van een een gijzeling...

• Spoetnik385
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12:55
St00mwals schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:08:
[...]

Een bommelding en iedereen in de trein laten zitten en er vervolgens 1 persoon uittrekken klint mij heel vreemd in de oren.

Op nu.nl stond meer info dan in de trein bekend was/werd gemaakt. Kreeg een appje van mijn vrouw dat er "een verdachte situatie was in een trein op station Apeldoorn". Nu was er maar 1 trein - ergo: Het was onze trein.

Ik begrijp dat @Bastien nog redelijk in de buurt van "de actie" zat, voor mij was het vooral wachten en een beetje naar buiten kijken....

www.steamloco.info

• Bastien
  • Niet online

Bastien

I don't mind

St00mwals schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:08:
[...]

Op een gegeven moment ging het gerucht van een bommelding rond, zo na een half uur. Afkomstig van mensen die in dezelfde coupe zaten als de dader denk ik. Maar dat is, buiten wat de pers op een gegeven moment schreef, niet officieel bevestigd in de trein of erbuiten. In de trein was alleen de melding door een motormuis die rondliep dat alles onder controle was maar dat was na bijna anderhalf uur. Hij vroeg ook netjes aan mensen met kleine kinderen of alles nog goed was. Toen was het AT dus al in de eerste coupe bezig geweest. Wel gezien dat iemand in de boeien werd afgevoerd, die liep al een tijdje raar door wat coupes heen en weer te wandelen en te mompelen. Maar geen idee hoe het gemeld is, door een passagier of door de conducteur.

In de trein hoorden we vanuit NS inderdaad niets zinnigs. In 2 uur tijd drie berichten omgeroepen dat er geen informatie beschikbaar was. Terwijl toen al het station omsingeld werd, er een stuk of vier honden rond de trein liepen, een heli rond vloog en een AT rond liep. Dat samen met dat we op een goederenspoor en niet bij het perron neergezet waren trok wel de conclusie dat het niet om een zwartrijder ging. Maar gelukkig heb ik maar weinig speculatie of gedoe gemerkt.

Toen de trein langs het perron is gezet, na ongeveer twee uur, en iedereen eruit mocht, werd er ook niets gezegd. We moesten maar wachten op meer info. Wat we niet echt kregen want er liep op een OVD van Prorail en de NS mensen uit de trein alleen politie rond. Na een tijdje werd er in de gehele trein gezocht met een hond en spiegels maar dat leverde voor zover ik zag niets op. Toen mochten ook de mensen uit de eerste (2?) coupes die er al eerder uitgehaald werden (toen AT naar binnen kwam gok ik en het geval in kwestie werd afgevoerd) hun bagage uit de trein halen.

En na drie kwartier op het perron wachten werd er omgeroepen dat koffie/thee te halen was, maar toen kwam ook net de eerste bus voorrijden. De chauffeuse gaf aan drie kwartier ervoor gebeld te zijn, dus pas toen de trein langs het perron kwam is er wat geregeld voor de passagiers (mijn conclusie op basis van de beschikbare info).

Het kwam inderdaad op mij ook wel vreemd over dat het zo ging zoals het ging, achteraf dan. Maar goed, we kennen de melding niet. Misschien heeft ie gedreigd de boel te laten ploffen als er ontruimd werd. Je weet het niet. Misschien dat er nog wel een keer een update komt in de pers, maar ik gok van niet.

In ieder geval geen doden, gewonden, krater in het spoor/station, opgeblazen trein etc. Alleen voor mijzelf dan 4 uur vertraging en voor een heleboel anderen ook flink vertraging. Maar ja, er zijn ergere dingen.

Van horen zeggen mocht er in de trein niet gecommuniceerd worden van de politie om de verdachte niet te alarmeren (in hoeverre dat zin heeft met een half politiekorps om de trein heen is weer een ander verhaal) en kreeg men vervolgens ook geen info meer over wat er nu precies allemaal gebeurde. In eerste instantie kon de busdienst zelfs Apeldoorn niet aandoen op last van de politie omdat het station niet vrijgegeven was en men de bussen niet in de buurt wilde hebben. Dus al met al liep dat niet helemaal lekker, om het maar op z'n zachtst te zeggen.

• Get!em
  • Laatst online: 16:24

Get!em

Oh die ja!

Ik kan op NS.nl niets vinden, maar heeft de staking woensdag, bij NS internationaal, nog invloed op dienstregeling van oa IC-direct? Bijv door blokkade of beschikbaarheid van materieel. Of rijden gewoon de IC-ams-brussels niet, waardoor er eigenlijk tijdsloten ongebruikt blijven en er dus meer ruimte is voor ic-direct.
De IC Brussel is een volledig losstaande dienst met eigen personeel en treinen, dus enkel die vallen uit. Er zou geen impact mogen zijn voor de binnenlandse ICD.

[Voor 4% gewijzigd door EDIT op 20-09-2021 15:02]

• VirinR
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 16:54
Get!em schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:53:
Ik kan op NS.nl niets vinden, maar heeft de staking woensdag, bij NS internationaal, nog invloed op dienstregeling van oa IC-direct? Bijv door blokkade of beschikbaarheid van materieel. Of rijden gewoon de IC-ams-brussels niet, waardoor er eigenlijk tijdsloten ongebruikt blijven en er dus meer ruimte is voor ic-direct.
Bij mij in de reisplanner staat dat de 'NS International Intercity Direct' van 07:54 niet meer rijdt. Dus dit heeft toch gevolgen voor de binnenlandse IC Direct-dienstregeling.
De ICD van 7:54 is dus een IC Brussel. De binnenlandse ICD vertrekt om 7:51.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:35
Machinist legt 180 meter treinrails aan in tuin: 'Beetje uit de hand gelopen'

Dat is wel even wat anders dan een 0 modelspoorbaantje.

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Op een modelbaan kun je (mits je hem goed ontwerpt) in ieder geval wel continu rondjes rijden :p

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:05
Ik zie @EDIT dat ook wel doen straks :+

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• Arator
Een broer van een oud-collega was ook zot van treinen en had ergens een oude ketelwagen op de kop kunnen tikken. Die stond dan op een stukje spoor in zijn voortuin. Heeft die moeten weghalen wegens "geen bouwvergunning". :+
Een andere collega had dan weer een oud rijtuig aangeschaft, en wou die gebruiken als ingang naar zijn huis. Had zelfs al vervoer voor dat rijtuig geregeld. Kreeg ook geen bouwvergunning.

[Voor 29% gewijzigd door Arator op 23-09-2021 14:21]

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:20

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Heeft iemand een idee hoe het met de tuin van wijlen Riekje Buivenga uit Waterhuizen staat?
Het is sinds haar overlijden veelal gesloten, maar schijnt dikwijls nog even open te gaan?

Ik ben er heel vroeger (2006) ofzo wel eens geweest. Toen was het al best tof om alles gezien te hebben. Ik geloof dat ze toen zelfs haar Sik nog even aan heeft gezet om een stukje te rijden. :*)

[Voor 35% gewijzigd door AW_Bos op 23-09-2021 14:27]

Waar ga je heen?

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Bastien schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:22:
[...]

Ja, na zo'n tijd eigenijk wel. Ze hebben bijna 3 uur de tijd gehad om wat te regelen. We hebben ruim 2 uur in de trein opgesloten gezeten en daarna na bijna drie kwartier op het perron. Die twee uur is het probleem niet, je wil zorgvuldig die mafkees uit de trein hebben en zeker weten dat de boel geen boem zegt.

Maar goed, de prognose nu is slechts 4 uur later thuis, aangezien er ook treinen niet rijden door de eerdere wisselstoringen. Prima dagje. :'(

Eerst maar kijken of de volgende trein op komt dagen die de goede richting op gaat. De IC Berlijn hing men met de benen uit. :P
Ik trein nog maar héél weinig tegenwoordig, maar vroeger ook weleens vrolijk 3 uur vertraging opgelopen door een gebroken bovenleiding. Op een gegeven moment begint de trein te bewegen en kom je uiteindelijk bij een station aan. Da was 't. Ik verklaarde de "vluchters" eerst voor gek, maar ik gok achteraf toch dat die eerder thuis waren. :) Niemand mag de trein uit, maar natuurlik zijn er genoeg die gewoon vertrekken. Wel lang geleden.

Achteraf gezien had ik ook gewoon moeten vertrekken. Had die 3 uur beter kunnen besteden aan een "alternatieve route" dan saai in de trein blijven zitten. Wel eerst even kijken waar de dichtstbijzijnde bushalte is natuurlijk, of gewoon een taxi bestellen naar een dorpskern ofzo. Maar dat was in dit geval waarschijnlijk geen optie. :)

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

AW_Bos schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:26:
Heeft iemand een idee hoe het met de tuin van wijlen Riekje Buivenga uit Waterhuizen staat?
Het is sinds haar overlijden veelal gesloten, maar schijnt dikwijls nog even open te gaan?

Ik ben er heel vroeger (2006) ofzo wel eens geweest. Toen was het al best tof om alles gezien te hebben. Ik geloof dat ze toen zelfs haar Sik nog even aan heeft gezet om een stukje te rijden. :*)
Van de berichten die ik op heb gezocht alleen open op de Nationale Monumentendag:

https://www.rtvnoord.nl/n...ezoekt-het-spoorwegmuseum Bron uit 2019.
Ieder tweede weekend (zaterdag en zondag) van september vinden de 'Open Monumentendagen' plaats in Nederland. Meer dan vierduizend monumenten zijn dan gratis toegankelijk voor iedereen.
Dus net te laat denk ik? :P

[Voor 14% gewijzigd door Illegal_Alien op 23-09-2021 14:56]

• wildhagen
  • Niet online
Geen groot-spoor, maar toch spoor-related:
Het Amsterdamse metroverkeer ligt zaterdagochtend opnieuw plat door een grote storing in het verkeersleidingsysteem. Vrijdagochtend- en middag stonden de metro’s ook al uren stil vanwege eenzelfde storing.

Alle vijf de Amsterdamse metrolijnen (50, 51, 52, 53 en 54) kunnen momenteel niet rijden. Het is nog niet bekend hoe lang het oponthoud gaat duren.

Het metroverkeer lag de laatste tijd vaker plat nadat er een storing ontstond in het treinbeveiligingssysteem Communication Based Train Control (CBTC).

Het nieuwe systeem werd geplaagd door bugs, waardoor de systemen van de verkeersleiding soms vastlopen. Hierdoor besloot de vervoerder zelfs om even helemaal te stoppen met het gefaseerd invoeren van het systeem.
Bron: Amsterdams metroverkeer ligt voor tweede dag op rij plat door grote storing

Ouch.... volgens mij lopen daar nu aardig wat techneuten te zweten....

Virussen? Scan ze hier!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig wat er gister rond Amersfoort aan de hand was? Zowel richting Utrecht als Apeldoorn herstelwerkzaamheden en veel uitval, als ik ook maar 5m later van school was vertrokken had ik een probleem gehad :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• wildhagen
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:38:
Weet iemand toevallig wat er gister rond Amersfoort aan de hand was? Zowel richting Utrecht als Apeldoorn herstelwerkzaamheden en veel uitval, als ik ook maar 5m later van school was vertrokken had ik een probleem gehad :P
Door een aanrijding op het traject Amersfoort-Amersfoort Schothorst is het treinverkeer rondom Amersfoort in ieder geval tot middernacht ontregeld. Tussen Amersfoort en Schothorst rijden tot ongeveer 00.30 geen treinen.

Reizigers in de richting van Utrecht richting Apeldoorn worden geadviseerd om om te reizen. Ook het verkeer tussen Amersfoort en Ede-Wageningen is stilgelegd.

Tussen Utrecht en Amersfoort rijden geen intercity's. Naar verwachting rijden de treinen op dit traject rond 23.30 weer volgens de normale dienstregeling.
Zie https://www.rtvutrecht.nl...oort-door-aanrijding.html

Virussen? Scan ze hier!

• GwnLars_
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 09:00

GwnLars_

Professionele Brokkenpiloot

wildhagen schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:24:
Geen groot-spoor, maar toch spoor-related:

[...]

Bron: Amsterdams metroverkeer ligt voor tweede dag op rij plat door grote storing

Ouch.... volgens mij lopen daar nu aardig wat techneuten te zweten....
Zeker weten.. Toch wel gek dat GVB moeite heeft met een nieuwe beveiliging. Terwijl de Rotterdammers met lichtseinen in 2008 enkel maar wat probleempjes hadden met verkeerd afgestelde spoelen en weigerende relaiskasten (+ in 2010 wat ontspoorde metro's en trammetjes door een puberaal wissel bij NedTrain Leidschendam/Forepark. Maar dat terzijde) _/-\o_ :+

Nieuwe beveiliging heeft altijd bugs, begrijp me niet verkeerd. Maar dit is wel (ernstig) veel.. :)

Koffie + OV + Tech = Blije Lars

• wildhagen
  • Niet online
Ontsporing in de VS, het gaat om de Empire Builder-trein.
Door een treinongeluk in de Amerikaanse staat Montana zijn zaterdag rond 16.00 uur (lokale tijd) ten minste drie mensen omgekomen en meerdere passagiers gewond geraakt, hebben de autoriteiten bekendgemaakt.

Mensen die kort na de ontsporing vastzaten, zijn allemaal uit de trein gehaald, zegt een politiefunctionaris.

Hoeveel gewonden er precies zijn gevallen, is nog onduidelijk. The New York Times meldt dat coördinator Amanda Frickel van de lokale hulpdiensten in een interview heeft gezegd dat zeker vijftig mensen gewond zijn geraakt. Volgens CBS News zijn veel passagiers overgebracht naar een nabijgelegen school.

De trein ontspoorde door nog onbekende oorzaak net buiten de plaats Joplin, ruim 300 kilometer ten noorden van de hoofdstad Helena van Montana. Aan boord waren pakweg 147 passagiers en dertien bemanningsleden, meldt Amtrak in een verklaring. "Amtrak werkt samen met de lokale autoriteiten om gewonde passagiers te vervoeren en alle andere passagiers veilig te evacueren", staat daar verder in te lezen.
Bron: Minstens drie doden en meerdere gewonden door ontspoorde trein in VS

Virussen? Scan ze hier!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

https://www.cbsnews.com/news/amtrak-train-derails-montana/
Amtrak announced that, "As a result of the derailment, Empire Builder trains 7/27 and 8/28 originating on Sat. Sept. 25 are cancelled between Minot, ND (MOT) and Shelby, MT (SBY) Additionally, on Sunday, Sept. 26, westbound Empire Builder train 7 will terminate in Minneapolis, MN (MSP) and eastbound Empire Builder train 8 will originate in Minneapolis, MN (MSP). No substitute transportation is available."
Ook handig, je wordt ergens gedropt en dan mag je het verder uitzoeken.

Trein rijdt gemiddeld 80 kmph met een max van 127kmph niet echt de snelste trein zeg maar...

• wildhagen
  • Niet online
Voor de VS-treinen zijn dat vrij normale snelheden voor intercity's.

Je moet het treinverkeer in de VS ook niet met hier vergelijken. Alles is daar hopeloos verouderd, veel infra stamt nog uit jaren 50 en 60 enzo.

Die Superliner 1-rijtuigen stammen ook alweer uit de jaren 70, locomotieven zijn ook al een jaar of 20 oud enzo.

Wat betreft spoorwegen heeft de tijd in de VS echt stil gestaan, in vergelijking met Europa.

Virussen? Scan ze hier!

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:34:

Je moet het treinverkeer in de VS ook niet met hier vergelijken. Alles is daar hopeloos verouderd, veel infra stamt nog uit jaren 50 en 60 enzo.

Die Superliner 1-rijtuigen stammen ook alweer uit de jaren 70, locomotieven zijn ook al een jaar of 20 oud enzo.

Wat betreft spoorwegen heeft de tijd in de VS echt stil gestaan, in vergelijking met Europa.
70% van de spoorlijnen zijn owned by vrachtvervoerders, die voeren ook het onderhoud en eventuele verbouwing uit. Amtrak was op weg om voor het eerst in 2020 winst te maken (wat niet gelukt is sinds de jaren '70), alleen toen kwam er een vervelend virus en ging dat naar 700 mln verlies.
De regering trump heeft voorstellen gedaan om in het budget te snijden (oa 50% north-east corridor) van Amtrak waar logischerwijs elk jaar geld bij moet.
Biden heeft plannen om daar weer veel geld in te pompen, wie weet zitten daar 'sleepers'-vervangingen tussen.

Ik heb er in 2016 van LA naar Seattle wel heerlijk in kunnen slapen ;)

[Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 26-09-2021 09:57]

• Arator
Ik kijk al wel eens iets over treinen op youtube, en daardoor denkt het algoritme dat ik ook wel interesse heb in filmpjes over het treingebeuren in de USA. Omdat ik er dan wel eens een paar kijk, krijg ik er dus nog meer :P
En ik heb ondertussen al heel wat filmpjes gezien van ontspoorde treinen, meestal door achtergebleven onderhoud van de infrastructuur.

Nu kreeg ik toch nog een mooie aangeboden. Brightline, een privé-onderneming, wil een nieuwe passagierstrein aanbieden tussen Maimi, West Palm Beach, Orlando International Airport en Tampa. Nu men volop aan het bouwen is, fase 1 ligt er grotendeels begrijp ik, begint derden zich te moeien. Bedoeling zou zijn om ook Disney World aan te sluiten op het spoor, en dat vinden de andere attractieparken niet kunnen en zij eisen een dat fase 2 wordt omgelegd via hun parken. En dan beginnen de uitbaters van de snelwegen zich te moeien. Zij eisen nu geld voor elke autopassagier die zich gaat verplaatsen via de trein, wegens verminderde tolinkomsten 8)7

• iamerwin
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 14:16
iamerwin schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:04:
Vandaag voor het eerst met dit ding mee gereden; m'n vierde dag in dienst bij de DB Cargo AG. Over ruim een jaar hopelijk zelfstandig. :)

[Afbeelding]
Zo. Sinds vandaag officieel rangeerder. :) Vorige week een mondeling en een schriftelijk examen, vandaag praktijk en alles overleefd. Sinds eerder dit jaar 'Bremsprobeberechtiger' (remmen tester?) en 'Wagenprüfer' (wagen onderzoeker?), rangeerder is de eerste echte officiële functie.

Nu tot half december gewoon werken en dan begint het laatste deel van m'n opleiding: treinbestuurder. 🚂💨

👍🏻

[Voor 17% gewijzigd door iamerwin op 28-09-2021 18:25]

• Imahungrywhut
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14:42
iamerwin schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:23:
[...]

Zo. Sinds vandaag officieel rangeerder. :) Vorige week een mondeling en een schriftelijk examen, vandaag praktijk en alles overleefd. Sinds eerder dit jaar 'Bremsprobeberechtiger' (remmen tester?) en 'Wagenprüfer' (wagen onderzoeker?), rangeerder is de eerste echte officiële functie.

Nu tot half december gewoon werken en dan begint het laatste deel van m'n opleiding: treinbestuurder. 🚂💨

[Afbeelding]

👍🏻
Gefeliciteerd! Ik heb toevallig mijn (Nederlands) Rangeerexamen morgen.

• iamerwin
Imahungrywhut schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:32:
[...]

Gefeliciteerd! Ik heb toevallig mijn (Nederlands) Rangeerexamen morgen.
Cool, succes!! 🔥

• GwnLars_

GwnLars_

Succes Erwin! Verschilt overigens de duitse spoorveiligheid nog iets van de nederlandse?

[Voor 5% gewijzigd door GwnLars_ op 28-09-2021 18:53]

Van harte gefeliciteerd @iamerwin en heel veel succes @Imahungrywhut!

• iamerwin
GwnLars_ schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:53:
Succes Erwin! Verschilt overigens de duitse spoorveiligheid nog iets van de nederlandse?
Geen idee, ik ben onbekend met de Nederlandse :)

• GwnLars_

GwnLars_

Aaah :)

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Gefeliciteerd naamgenoot!

• Arator
[...]
'Wagenprüfer' (wagen onderzoeker?)
"(wagen-)schouwer" vermoed ik dat de Vlaamse term is. Het schouwen van de wagen of die niets mankeert voordat die de lijn op gaat.

Congratz *O*

• AllInOneNerd
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 17-11 23:01
Arator schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:44:
[...]

"(wagen-)schouwer" vermoed ik dat de Vlaamse term is. Het schouwen van de wagen of die niets mankeert voordat die de lijn op gaat.

Congratz *O*
In Nederland heet de functie Wagencontrolleur

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

• iamerwin
AllInOneNerd schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:21:
[...]

In Nederland heet de functie Wagencontrolleur
Is dat een niveau onder Wagenmeester? Wagenprüfer in Duitsland zit onder Wagenmeister namelijk. :)

• Imahungrywhut
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14:42
[...]

[Afbeelding]

👍🏻
Ik kan bij deze ook zeggen dat ik nu naast Machinist, Wagencontroleur ook Rangeerder ben. :)

• marcop23
Illegal_Alien schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:20:
https://www.cbsnews.com/news/amtrak-train-derails-montana/

[...]

Ook handig, je wordt ergens gedropt en dan mag je het verder uitzoeken.

Trein rijdt gemiddeld 80 kmph met een max van 127kmph niet echt de snelste trein zeg maar...
Nederlandse treinen rijden, op de HSL na, ook max 140 km/h. Slechts 13 km/h sneller hoor. En in de VS hebben ze ook wel stukken (NEC, Michigan) die voor een groot deel 200 km/h-achtig zijn. En de IC's in Nederland rijden ook niet per se gemiddeld veel sneller, de IC Berlijn zit ook maar op 82 km/h.

De 79 mph-limiet, dus 127 km/h, komt vooral omdat tot voor kort de meeste spoorlijnen geen treinbeveiliging hadden. Inmiddels is dat er gelukkig wel, ook in een moderne vorm: PTC, wat qua functionaliteit een beetje op ERTMS lijkt. Dus misschien dat het nu mogelijk wordt om sneller te rijden.
wildhagen schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:34:

Koplopers hebben een vergelijkbare leeftijd als Superliners. 20 jaar oude locomotieven zou ik trouwens niet oud noemen. Ze hebben trouwens al vervangende Siemens-locomotieven besteld. Maar bijvoorbeeld een BR 101, wat ik een moderne loc zou noemen, is niet jonger dan zo'n GE Genesis.

In Duitsland rijden er zelfs nog V160'en en in Frankrijk BB 67400'en. Ruim ouder dan waar Amtrak mee rijdt.

• peakrever
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 30-11 21:50
[...]

[Afbeelding]

👍🏻
Gefeliciteerd man!!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Imahungrywhut schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:36:
[...]

Ik kan bij deze ook zeggen dat ik nu naast Machinist, Wagencontroleur ook Rangeerder ben. :)
Gefeliciteerd!

• Luke!
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:56

Luke!

#Treinbaas
iamerwin schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:36:
[...]

Is dat een niveau onder Wagenmeester? Wagenprüfer in Duitsland zit onder Wagenmeister namelijk. :)
In Nederland bestaan de Wgp-Stufes en de term Wagenmeister niet. De enige (veiligheids)functie in dit domein is wagencontroleur en die bestaat alleen voor goederenvervoer.

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Vanwege een demonstratie van GreenPeace bij Shell Pernis is vanocht het treinverkeer tussen Whz en Bot enige tijd gestaakt i.v.m. demonstranten op het spoor/emplacement 7(8)7

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Arator
Eurostar en Thalys zijn terug begonnen met hun gesprekken over hun fusie. Op termijn zou de naam Thalys verdwijnen.
https://www.hln.be/binnen...ijnt-op-termijn~a4d8876b/

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee