Ik concludeer dat het reserveren van fietsplekken totaal mislukt is. Mijn vrouw moest vanmorgen met fiets naar Heerhugowaard vanuit Den Helder. Gisteren netjes een fietskaartje gekocht en een plek gereserveerd voor de trein van 9:04 uur. Ook allemaal netjes bevestigd. Meer dan genoeg plaatsen beschikbaar, want bijna niemand vertrekt rond 9 uur vanaf Den Helder mét fiets. So far, so good (alles behalve handig, maar goed, alles om mensen vooral niet de trein te laten pakken met de fiets zullen we maar zeggen).
Vanmorgen heeft ze de kleine naar school gebracht en is ze met fiets naar het station gegaan. Belt ze me iets voor 9 op: "NS heeft mijn fietsreservering 20 minuten geleden geannulleerd. Maar het zal me een rotzorg zijn. Ik moet gewoon naar Heerhugowaard, dus ik stap gewoon in.". En inderdaad, om 8:32 uur hebben we een annullerings email ontvangen. Daar staat overigens totaal niet in waarom je reservering is geannulleerd, ze doen hooguit een paar suggesties waarom de reservering geannulleerd zou kúnnen zijn. We vermoeden dat het iets te maken zal hebben met een gebroken bovenleiding voorbij Alkmaar, maar zover hoeft mijn vrouw helemaal niet, want Heerhugowaard ligt voor ons vóór Alkmaar en de trein reed ook gewoon.
Dacht het dus even niet. Ze is gewoon met de fiets de trein in gestapt en naar Heerhugowaard gegaan. Kom nou.... een half uur voor vertrek zonder goed verhaal een reservering annulleren. Er is gereserveerd. Er is netjes bevestigd. De trein rijdt gewoon.... Niet ons probleem.
Wat mij bij deze pilot vooral is opgevallen, is dat hij is gedaan in een periode dat er eigenlijk niet of nauwelijks gecontroleerd is in de trein, ik vermoed vanwege Corona en de niet te handhaven mondkapjesplicht in de trein. Volgens mij heeft een aanzienlijk deel van de fietsers helemaal niets gereserveerd. Ik ben de afgelopen maanden een paar keer met de trein geweest. En dan zit ik echt lang, reken maar op 2 tot 3,5 uur enkele reis afhankelijk van bestemming en overstappen. Heb het ook eens gevraagd aan een paar mensen met de fiets in de trein (OK, n=2), maar die lachten het allebei een beetje weg. "Ik doe niet aan die onzin". Dat gecombineerd met 0 controle, maakt deze pilot volgens mij niet heel waardevol.
Ah, ik zie dat we net de bevestiging voor de terugreis krijgen. Eens kijken of die het overleeft tot het moment dat de trein vertrekt.....
En dan nu 4 flarden uit de mail waarin NS je "reservering" bevestigt:
Bedankt voor het aanmelden van je treinreis.
Je hebt een fietsreservering gemaakt. Hierbij bevestigen we jouw fietsreservering.
Deze reservering is alleen geldig voor binnenlandse NS treinen.
Dan wat blablabla met de details van de reis en een alinea waarin ze je vragen hoe het reserveren is bevallen (ja, die vragen heb ik inmiddels beantwoord.....). En dan de sectie "Goed om te weten". Hou je vast:
- Je aanmelding voor deze reis geeft geen recht op een zitplaats in de trein die je hebt gekozen. Het is ook geen vervoersbewijs of reservering. Je reist zoals je gewend bent met een OV-chipkaart of los treinkaartje,
Oh, toch géén reservering!
- Voor reizen met de fiets heb je altijd een Fietskaart dal nodig. Een Fietskaart dal is alleen geldig in combinatie met een fietsreservering. Deze mail geldt als reserveringsbevestiging voor je fiets in de trein.
Ah, toch een reservering!
- Let op: een fietsreservering kan in bepaalde situaties vervallen, bijvoorbeeld vanwege een verstoring in de treindienst. Zie hier voor de reserveringsvoorwaarden in de Voorwaarden fiets mee in de Voorwaarden fiets mee in de trein
En alles is afgedicht in de voorwaarden..... "fuck you" reiziger.
En net een foto van het resultaat in de trein (terugreis, met bevestigde en niet geannulleerde "reservering die geen of toch wel een reservering is", de heenreis met wel geannullerde "reservering die geen of toch wel een reserving is" was geen probleem):
Een fietsplek helemaal vol met fietsen, volle dubbele fietstassen erop, dus ja, dan kun je er niet meer dan 2 kwijt. Derde fiets staat voor de deuren tussen 2 bakken. Vierde fiets (die van mijn vrouw, netjes met reservering) moest op het balkon staan, want het past niet...... nee top geregeld jongens. Ga zo door! Komt waarschijnlijk omdat het systeem denkt dat er maar 2 fietsen meereizen, want de rest heeft niet gereserveerd. En geen haan die er naar kraait, want de conducteur zie je toch niet.

Wat een succes!
Laatste update: En we hebben de automatische ontvangstbevestiging van onze feedback op het reserveren voor de fiets ontvangen! In duplo.... Zie hier:
Fijn om te zien dat je gebruikmaakt van de Treinwijzer om zo inzicht te krijgen in de verwachte drukte per trein.
Afgehaakt hier. Zucht..... Proest
[
Voor 55% gewijzigd door
Verwijderd op 06-09-2021 15:22
]