• coyote1980
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08:34
Het ligt inderdaad "wat onhandig", maar van Den Haag HS naar Rotterdam Centraal is 25 km en Transrapid kan daar prima snelheid maken.

SMT is 29km en de reistijd bij 431 kmh is 7:20 minuten en bij 300 kmh 8:10 minuten. Als je er 4 km afhaalt scheelt dat bij 300kmh 0:48 minuten en zou Den Haag HS - Rotterdam je 7:22 minuten reistijd kosten.

Schiphol - Den Haag HS is circa 44km, dat is 15km meer dan de SMT - bij 431 km/h zou je dan 2:05 kunnen optellen bij de 7:20 die de SMT bij snelheid 431 (incl. optrekken/afremmen) nodig heeft, en kom je op 9:25 minuten voor Schiphol - Den Haag uit.

Met dan nog een minuut stilstaan op Den Haag HS kom je voor Transrapid Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam op 16:49 minuten reistijd. De Thalys doet er (zonder in Den Haag te stoppen) 20 minuten over.

Misschien een mooi tracé om alvast als begin van een "rondje Randstad" te introduceren 8)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 17:02
coyote1980 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:32:
Met dan nog een minuut stilstaan op Den Haag HS kom je voor Transrapid Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam op 16:49 minuten reistijd. De Thalys doet er (zonder in Den Haag te stoppen) 20 minuten over.
Een hoop geld voor 3:11 minuten tijdswinst ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17:16
LordSinclair schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:10:
[...]

Een hoop geld voor 3:11 minuten tijdswinst ;)
En niet alleen geld.. Waar moet dat spoor precies gaan lopen? Volgens mij is er aan beide kanten van het trace bar weinig ruimte voor zo'n projectje als dit.

https://www.socialcooling.com/

• coyote1980
Dat geld had men zich kunnen besparen door de HSL Zuid niet eerst aan te leggen. Maar da's nu te laat ;)

Ruimte in de stad blijft het lastigste punt, boven het bestaande spoor is een optie, maar zal ongetwijfeld veel weerstand oproepen. "Even op een bierviltje het tracé uittekenen" is er in elk geval niet bij.

• LordSinclair
coyote1980 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:35:
Dat geld had men zich kunnen besparen door de HSL Zuid niet eerst aan te leggen. Maar da's nu te laat ;)
Voordeel van de HSL blijft en is wel dat deze naadloos aansluit op het TGV netwerk in Frankrijk. Kom je met je magneetbaan aan dat moet iedereen weer overstappen zoals in de good old days doen we dingen nog niet gestandaardiseerd hadden.

• coyote1980
LordSinclair schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:38:
[...]

Voordeel van de HSL blijft en is wel dat deze naadloos aansluit op het TGV netwerk in Frankrijk. Kom je met je magneetbaan aan dat moet iedereen weer overstappen zoals in de good old days doen we dingen nog niet gestandaardiseerd hadden.
Naar Lyon moet je met de HSL in Bruxelles Midi overstappen...

En met de HSL moet je eerst naar Schiphol of Rotterdam voordat je er al mee kunt reizen, omdat het ding nergens kan stoppen want dat heeft meteen een giga impact op de reistijd. Voordeel van de magneetbaan uit het voorbeeld is dat hij én sneller is én meer mensen toegang biedt (vanwege zijn stop in Den Haag). Echt meer een metro ervaring. En ja, minder interessant in dit voorbeeld omdat er al een HSL ligt. Amsterdam-Berlijn als begin van dit eerder genoemde netwerk is dan interessanter.

Alleen nog "even" de Duitsers meekrijgen, maar dat moet kunnen als de politiek zich erachter schaart.

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19:45
coyote1980 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:13:
[...]

Naar Lyon moet je met de HSL in Bruxelles Midi overstappen...
Voor de Nederlandstaligen heet dat station gewoon Brussel-Zuid ;)
[Afbeelding]

Alleen nog "even" de Duitsers meekrijgen, maar dat moet kunnen als de politiek zich erachter schaart.
Je mag het netwerk naar Scandinavië al schrappen. Denemarken en Duitsland zijn al begonnen aan de Fehmarnbeltverbinding, met klassiek spoor én met geld van Europa.
In Kopenhagen sluit dit weer aan op de verbindingen naar Malmö, wederom klassiek spoor.
Ik zie op het kaartje ook dat Wenen als doorvoerpoort dient naar Oost-Europa. Ik zie ÖBB nog niet direct in dat plan meestappen, nu zij de draaiende schijf zijn van de nachtverbindingen tussen de Europese steden met hun Nightjet.
Persoonlijk vind ik de investeringen in maglev te duur. Er is een goed uitgebouwd netwerk in Europa qua klassiek spoor. Natuurlijk kan het overal wel wat opwaardering gebruiken. En als we eerlijk moeten zijn, HSL (of maglev) moet het binnen Europa opnemen tegen vliegtuigen, niet tegen het dagelijkse woon-werkverkeer, of de zondagse bezoekjes aan tante Ruth.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• coyote1980
Dat men doorgaat met klassiek spoor is prima, voor lokaal vervoer. Kan ook met Maglev (de TSB van Max Bögl bijvoorbeeld), maar ik ben geen voorstander meer van het inzetten van klassiek spoor om snelle verbindingen te bouwen. HSL is niet snel, en kent enorme slijtage, en wordt te vaak gemixt met andere treinsoorten waardoor verstoringen optreden en je een minder betrouwbaar vervoersnetwerk overhoudt.

Er ligt een techniek op de plank die de concurrentie met het vliegtuig aan kan gaan binnen het continent, en door zijn karakteristiek ook eenvoudig tussenstops kan bedienen.

Ik heb gehoord dat China de interne HSL projekten al zo opzet dat het spoor eenvoudig door maglev vervangen kan worden.

Dat de Fehmarnbelttunnel voor klassiek spoor gebruikt gaat worden weet ik, ga je helaas geen mensen mee uit het vliegtuig naar de trein krijgen op Amsterdam-Stockholm of Berlijn-Stockholm...

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Ik heb op Instagram vernomen dat de ICNG-B 3302 inmiddels ook al in België aangekomen is.
heeft iemand enig idee wanneer deze bij onze zuiderburen de grens is overgegaan? En weet iemand ook wat de livrei is :P?

Waar ga je heen?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:43:
Ik heb op Instagram vernomen dat de ICNG-B 3302 inmiddels ook al in België aangekomen is.
heeft iemand enig idee wanneer deze bij onze zuiderburen de grens is overgegaan? En weet iemand ook wat de livrei is :P?

[ploatje]
[...]
De livrei ziet er uit als de standaardlivrei toch? Of mis ik iets?

De laatste ICNG's die ik zag waren nog zwart-met-een-gele-deur-en-kop; ik las (hier?) dat (een aantal van?) de ICNG's de Flow-huisstijl krijgen (zoals de Vectrons en de VIRMm1/2). Bedoel je dat?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:27
De ICNGs voor België krijgen uiteindelijk inderdaad de Flow-kleurstelling, maar de testtreinen hebben deze voor zover ik weet nog niet.
Volgens mij is er later dit jaar ergens nog een officieel persmoment voor de onthulling, samen met de nieuwe plannen voor de verbinding naar Brussel, maar geen idee hoe het er daarmee voor staat. Het kan ook goed zijn dat men het, nu de introductie van ICNG in Nederland wat naar achter is geschoven, op een later tijdstip wil doen.

[Voor 3% gewijzigd door EDIT op 03-09-2021 07:51]

• LordSinclair
AW_Bos schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:43:

[Instagram: 🇳🇱 🇧🇪 Op de late avond van dinsdag 31 augustus 2021 in Brussel op de bundel van TGV Atelier van Vorst. De Eurostar en ICNG-B, stel 3301 gebroederlijk naast elkaar. De 3301 is voor deze nacht onze testtrein. Deze rijdt gekoppeld met de 3302. Dus met 16 bakken (rijtuigen), dat is 330 meter lang. De rit was tussen Brussel en Luik op lijn 2. Daar hebben we 200 km/u gereden tussen Leuven en Ans om de pantografen te testen. 🇫🇷 🇧🇪 En fin de soirée du mardi 31 août 2021 à Bruxelles sur la liasse du TGV Atelier van Forest. L'Eurostar et l'ICNG-B, mis 3301 côte à côte. Le 3301 est notre train d'essai pour cette nuit. Celui-ci est couplé au 3302. Donc avec 16 barges (chariots), soit 330 mètres de long. Le trajet se faisait entre Bruxelles et Liège sur la ligne 2. Là, nous avons roulé à 200 km/h entre Louvain et Ans pour tester les pantographes. 🇩🇪 Am späten Abend des Dienstag, 31. August 2021 in Brüssel auf dem Bundle des TGV Atelier van Vorst. Der Eurostar und ICNG-B, 3301 nebeneinander. Der 3301 ist unser Testzug für diese Nacht. Diese ist mit der 3302 gekoppelt. Also mit 16 Bargen (Wagen), das ist 330 Meter lang. Die Fahrt erfolgte zwischen Brüssel und Lüttich auf der Linie 2. Dort fuhren wir 200 km/h zwischen Leuven und Ans, um die Stromabnehmer zu testen. 🇬🇧 On the late evening of Tuesday, August 31, 2021 in Brussels on the bundle of TGV Atelier van Forest. The Eurostar and ICNG-B, set 3301 side by side. The 3301 is our test train for this night. This is coupled with the 3302. So with 16 barges (carriages), that is 330 meters long. The ride was between Brussels and Liège on line 2. There we drove 200 km/h between Leuven and Ans to test the pantographs. #trotsopns #nstechniek #nsverbeterteam #ns #treinleven #trein #spoorleven #icng #icngb #icngbe #nsinternational #icbrussel #brussels #bruxelles #brussel #machinist #treinbestuurder #nmbs #sncb #hsl #lijn2]
Als je hem zo ziet staan naast die strakke TGV hogesnelheidstrein is het net of die door z'n rug gegaan is door de hangende band aan de zijkant :D

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Da's een Siemens Velaro van EuroStar. Bij Eurostar bekend als "e320" of "Class 374"; afgeleid van de ICE3M die Siemens voor DBAG bouwde (DBAG heeft ook weer een afgeleide van de Velaro in de vloot, namelijk de Velaro D. DBAG noemt dat de "Neue ICE3M", BR407, of "ICE3a"). Noem ze vooral geen TGV's; dan wordt Alstom boos. ;)

[Voor 24% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 03-09-2021 09:58]

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:54
@LordSinclair niet zo vloeken he :o dat lelijke ding met een TGV vergelijken :X

Dit is een TGV:

[Voor 44% gewijzigd door ArcticWolf op 03-09-2021 10:17]

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• handoff
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21-09 23:12
EDIT schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 07:51:
De ICNGs voor België krijgen uiteindelijk inderdaad de Flow-kleurstelling, maar de testtreinen hebben deze voor zover ik weet nog niet.
Volgens mij is er later dit jaar ergens nog een officieel persmoment voor de onthulling, samen met de nieuwe plannen voor de verbinding naar Brussel, maar geen idee hoe het er daarmee voor staat. Het kan ook goed zijn dat men het, nu de introductie van ICNG in Nederland wat naar achter is geschoven, op een later tijdstip wil doen.
Ik ben benieuwd naar de lijnvoering. Ik hoop dat Breda eruit gaat en een aparte verbinding krijgt met België.

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ArcticWolf schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:12:
@LordSinclair niet zo vloeken he :o dat lelijke ding met een TGV vergelijken :X

Dit is een TGV:
[Afbeelding]
Ik realiseer me opeens waarom de Flow-huisstijl me zo bekend voorkwam...

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 07:10:
[...]

De livrei ziet er uit als de standaardlivrei toch? Of mis ik iets?

De laatste ICNG's die ik zag waren nog zwart-met-een-gele-deur-en-kop; ik las (hier?) dat (een aantal van?) de ICNG's de Flow-huisstijl krijgen (zoals de Vectrons en de VIRMm1/2). Bedoel je dat?
Het 'ploatje' toont voor zover ik kan zien de 3301, en niet de 3302 die erachter hangt, dus vandaar mijn vraag. ;)

Waar ga je heen?

• Arator
handoff schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:35:
[...]

Ik ben benieuwd naar de lijnvoering. Ik hoop dat Breda eruit gaat en een aparte verbinding krijgt met België.
Ik dacht dat NMBS hoopte om inderdaad een verbinding Antwerpen-Noorderkempen-Breda op te zetten. Maar van het materiaal dat momenteel (nog) een goedkeuring heeft voor Nederland, kan er niets vanop de HSL.
Ik vermoed dat men voor een goedkeuring gaat voor de M7, maar dan de steluitvoering ipv rijtuigen. Maar ik heb geen weet dat er al een stel geleverd is.
https://www.treinenweb.nl...u-ook-met-koprijtuig.html

• EDIT
Ik kan in ieder geval wel zeggen dat er (voor zover ik weet) geen enkel plan is om de M7 naar Breda te sturen voor die verbinding (of althans niet in de scope van dit project). Voor de rest zullen jullie moeten afwachten, sorry :$

[Voor 11% gewijzigd door EDIT op 03-09-2021 12:37]

• noppus
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 10:15
NS/Prorail gaan op woensdagen proefdraaien met zes treinen per uur tussen Arnhem en Schiphol. Of, nou ja, twee van de zes gaan (zoals nu bij vier per uur twee van de vier) naar Amsterdam CS en Den Helder.

Zo te zien is de proef ook echt alleen voor NS/Prorail en niet voor de reizigers. Wat een rommeltje...

Normaal rijden de treinen keurig elk kwartier. Vanuit Arnhem .01, .16, .31 en .46. (Met af en toe een minuutje later rond de ICE).

Nu gaan ze wat eerder, wat later en nog een per half uur ertussen. .02, .15, .21, .32, .45, .51. Op zich met de sprinter naar Ede-Wageningen die er tussen zit verdedigbaar, (om .5 en .35), maar niet echt een fijne verdeling.

De IC stopt normaal om en om in Veenendaal de Klomp en Driebergen-Zeist. En het bijzondere is dat dat nu helemaal op de schop is. De .01 (naar Den Helder) stopt normaal op Veenendaal de Klomp de .02 (naar Den Helder) stopt nu op Driebergen-Zeist. De .16 naar Schiphol stopt normaal op Driebergen-Zeist, de .15 (naar Schiphol) stopt helemaal niet op één van de twee. De .21 is "extra" en stopt op Veenendaal de Klomp en rijdt naar Rotterdam en soms naar Den Haag HS.

En de andere dagen van de week wordt de "normale" dienstregeling gereden.

Ik kan me voorstellen dat het schipperen is om de proef binnen de normale dienstregeling te doen en dat je niet lekker 10/10/10 uitkomt, maar die omgewisselde tussenstops?

• Dolan
  • Laatst online: 16:03
noppus schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:21:
Ik kan me voorstellen dat het schipperen is om de proef binnen de normale dienstregeling te doen en dat je niet lekker 10/10/10 uitkomt, maar die omgewisselde tussenstops?
Voor zover ik weet rijdt het vanaf December ook zo, geen 10/10/10

[Voor 5% gewijzigd door Dolan op 03-09-2021 14:45]

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:01

BazzH

Kei-goed...

Ik voorzag een paar jaar geleden al "gedoe" op dit traject. Maakte er tot een jaar geleden met de Sprinter bijna dagelijks gebruik van en kwam bijna dagelijks op Driebergen Zeist en soms met de IC op Veenendaal de Klomp. Wij hadden al een tijdje wat sluimerende verhuisplannen en hebben die inmiddels uitgevoerd. We lijken structureel voor spoor-ellende uit te verhuizen. We woonden eerst in Utrecht en vertrokken daar nét voor de start van de renovatie van Utrecht CS en het stationsgebied (10 jaar geleden en het laatstgenoemde is nog niet eens af). Ik reis nu nauwelijks nog met de trein, straks na Corona nog maar 1 dag per week ofzo.

Het probleem met het "even" omwisselen van de stops in Veenendaal de Klomp en Zeist, is dat mensen die nu van (voorbeeldje) Schagen naar Veenendaal de Klomp reizen, ineens via Utrecht of Arnhem moeten gaan reizen. Mensen die nu van Schagen naar Driebergen Zeist moeten, hebben hun reispatroon daar al helemaal op aangepast en die pakken gewoon vanaf Utrecht de Sprinter naar Driebergen Zeist. En tadaaaaa. er is geen Sprinter van Driebergen Zeist naar Veenendaal de Klomp. Lekker dan! Nog nét geen 15 minuten extra reistijd. De mensen naar Driebergen Zeist winnen hooguit 6 minuten ofzo, want die hadden een nette aansluting op Utrecht CS. De 1 wint een beetje, de ander verliest meer dan het dubbele. Dan heb je samen alsnog verlies. :)

Gelukkig hoef ik niet verder dan Utrecht, áls ik al eens naar kantoor moet. Nou hopen dat Utrecht CS niet over een jaar of wat óók overgeslagen wordt. :)

Think smart........ Act stupid........

• noppus
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 10:15
Dolan schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:45:
[...]

Voor zover ik weet rijdt het vanaf December ook zo, geen 10/10/10
Dat zou kunnen, het past dan waarschijnlijk beter in de structuur elders, die op kwartierdiensten en halfuurdiensten is gebaseerd. Maar waarom er dan zo met die tussenstations gegoocheld moet worden ontgaat mij. @BazzH legt al uit dat dit voor de meeste reizigers naar (en van?) die stations ongunstig is.

Als ik naar mij eigen station kijk (Velp) ben ik in de nieuwe situatie 11 minuten sneller in Veenendaal De Klomp en 17 minuten langzamer in Driebergen-Zeist. Beiden kanten op. Ook dat is dus 'meer' langzamer dan sneller.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
Ik dacht even dat er een wonder was gebeurd en dat er weer treinen gingen van Arnhem naar Den Haag / Rotterdam... tja , technisch gezien is dat zo, maar niet via Gouda maar via Schiphol.

PVoutput

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Wat vers nieuws uit Duitsland:

Abellio Deutschland zit in financieel zwaar weer. Het heeft uitstel van betaling aangevraagd nadat moederbedrijf NS niet meer garant kan of wil staan voor de tekorten. In sommige deelstaten wordt per oktober de uitvoering van de dienstregeling door Abellio gestaakt (NRW zit daar overigens niet bij).

ICx wordt ICE-L en krijgt ander ontwerp
De Talgo-loks en stuurstanden die gebouwd worden voor DBAG krijgen een spitsere kop en een ander interieur dan oorspronkelijk gepresenteerd. Het interieur is gelijk gemaakt aan dat van de ICE 4.

De techniek blijft onveranderd: multisysteemlok met een Vmax van 230km/u en de rijtuigen kunnen ook door andere loks dan de Talgo getrokken worden.

De definitieve naam is ook bekend gemaakt: ICE-L. Deze treinen gaan onder andere rijden op de IC Amsterdam-Berlijn (dat nu dus een ICE-dienst wordt).

Bron

[Voor 6% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 03-09-2021 23:33]

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:46

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Het is hier nog niet gepost, maar in de F1 topics lees ik dat veel mensen dit weekend erg blij waren met hun treinreis naar Zandvoort v.v. inclusief mijn persoontje.

Dus ik denk dat ik voor velen spreek: Dank en complimenten voor alle NS en ProRail mensen die dit mogelijk gemaakt hebben! Het is echt allemaal super soepel en goed georganiseerd verlopen :)

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:09
bvk schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:37:
Het is hier nog niet gepost, maar in de F1 topics lees ik dat veel mensen dit weekend erg blij waren met hun treinreis naar Zandvoort v.v. inclusief mijn persoontje.

Dus ik denk dat ik voor velen spreek: Dank en complimenten voor alle NS en ProRail mensen die dit mogelijk gemaakt hebben! Het is echt allemaal super soepel en goed georganiseerd verlopen :)
Zeker. NS en Prorail hebben echt hun beste beentje voor gezet. Zeker op de terugweg (zaterdag) erg indrukwekkend hoe een eindeloze straat-brede mensen-slang naadloos de trein inklom en weggereden werd, waarbij de drukte in de trein aan een rustige ochtendspits deed denken.

(Jammer dat ik zo laat vertrokken was, dat ik aan de andere kant van het land veertig minuten op mijn Blauwnet-aansluiting moest wachten.. Volgende keer even vooruitdenken. :) )

[Voor 10% gewijzigd door Bacchus op 06-09-2021 08:16]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Ik concludeer dat het reserveren van fietsplekken totaal mislukt is. Mijn vrouw moest vanmorgen met fiets naar Heerhugowaard vanuit Den Helder. Gisteren netjes een fietskaartje gekocht en een plek gereserveerd voor de trein van 9:04 uur. Ook allemaal netjes bevestigd. Meer dan genoeg plaatsen beschikbaar, want bijna niemand vertrekt rond 9 uur vanaf Den Helder mét fiets. So far, so good (alles behalve handig, maar goed, alles om mensen vooral niet de trein te laten pakken met de fiets zullen we maar zeggen).

Vanmorgen heeft ze de kleine naar school gebracht en is ze met fiets naar het station gegaan. Belt ze me iets voor 9 op: "NS heeft mijn fietsreservering 20 minuten geleden geannulleerd. Maar het zal me een rotzorg zijn. Ik moet gewoon naar Heerhugowaard, dus ik stap gewoon in.". En inderdaad, om 8:32 uur hebben we een annullerings email ontvangen. Daar staat overigens totaal niet in waarom je reservering is geannulleerd, ze doen hooguit een paar suggesties waarom de reservering geannulleerd zou kúnnen zijn. We vermoeden dat het iets te maken zal hebben met een gebroken bovenleiding voorbij Alkmaar, maar zover hoeft mijn vrouw helemaal niet, want Heerhugowaard ligt voor ons vóór Alkmaar en de trein reed ook gewoon.

Dacht het dus even niet. Ze is gewoon met de fiets de trein in gestapt en naar Heerhugowaard gegaan. Kom nou.... een half uur voor vertrek zonder goed verhaal een reservering annulleren. Er is gereserveerd. Er is netjes bevestigd. De trein rijdt gewoon.... Niet ons probleem.

Wat mij bij deze pilot vooral is opgevallen, is dat hij is gedaan in een periode dat er eigenlijk niet of nauwelijks gecontroleerd is in de trein, ik vermoed vanwege Corona en de niet te handhaven mondkapjesplicht in de trein. Volgens mij heeft een aanzienlijk deel van de fietsers helemaal niets gereserveerd. Ik ben de afgelopen maanden een paar keer met de trein geweest. En dan zit ik echt lang, reken maar op 2 tot 3,5 uur enkele reis afhankelijk van bestemming en overstappen. Heb het ook eens gevraagd aan een paar mensen met de fiets in de trein (OK, n=2), maar die lachten het allebei een beetje weg. "Ik doe niet aan die onzin". Dat gecombineerd met 0 controle, maakt deze pilot volgens mij niet heel waardevol.

Ah, ik zie dat we net de bevestiging voor de terugreis krijgen. Eens kijken of die het overleeft tot het moment dat de trein vertrekt..... :)

En dan nu 4 flarden uit de mail waarin NS je "reservering" bevestigt:
Bedankt voor het aanmelden van je treinreis.
Je hebt een fietsreservering gemaakt. Hierbij bevestigen we jouw fietsreservering.
Deze reservering is alleen geldig voor binnenlandse NS treinen.
Dan wat blablabla met de details van de reis en een alinea waarin ze je vragen hoe het reserveren is bevallen (ja, die vragen heb ik inmiddels beantwoord.....). En dan de sectie "Goed om te weten". Hou je vast:
- Je aanmelding voor deze reis geeft geen recht op een zitplaats in de trein die je hebt gekozen. Het is ook geen vervoersbewijs of reservering. Je reist zoals je gewend bent met een OV-chipkaart of los treinkaartje,
Oh, toch géén reservering!
- Voor reizen met de fiets heb je altijd een Fietskaart dal nodig. Een Fietskaart dal is alleen geldig in combinatie met een fietsreservering. Deze mail geldt als reserveringsbevestiging voor je fiets in de trein.
Ah, toch een reservering!
- Let op: een fietsreservering kan in bepaalde situaties vervallen, bijvoorbeeld vanwege een verstoring in de treindienst. Zie hier voor de reserveringsvoorwaarden in de Voorwaarden fiets mee in de Voorwaarden fiets mee in de trein
En alles is afgedicht in de voorwaarden..... "fuck you" reiziger.

En net een foto van het resultaat in de trein (terugreis, met bevestigde en niet geannulleerde "reservering die geen of toch wel een reservering is", de heenreis met wel geannullerde "reservering die geen of toch wel een reserving is" was geen probleem):
Een fietsplek helemaal vol met fietsen, volle dubbele fietstassen erop, dus ja, dan kun je er niet meer dan 2 kwijt. Derde fiets staat voor de deuren tussen 2 bakken. Vierde fiets (die van mijn vrouw, netjes met reservering) moest op het balkon staan, want het past niet...... nee top geregeld jongens. Ga zo door! Komt waarschijnlijk omdat het systeem denkt dat er maar 2 fietsen meereizen, want de rest heeft niet gereserveerd. En geen haan die er naar kraait, want de conducteur zie je toch niet. :) Wat een succes!

Laatste update: En we hebben de automatische ontvangstbevestiging van onze feedback op het reserveren voor de fiets ontvangen! In duplo.... Zie hier:
Fijn om te zien dat je gebruikmaakt van de Treinwijzer om zo inzicht te krijgen in de verwachte drukte per trein.
Afgehaakt hier. Zucht..... Proest :)

[Voor 55% gewijzigd door BazzH op 06-09-2021 15:22]

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:43
noppus schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:21:
NS/Prorail gaan op woensdagen proefdraaien met zes treinen per uur tussen Arnhem en Schiphol. Of, nou ja, twee van de zes gaan (zoals nu bij vier per uur twee van de vier) naar Amsterdam CS en Den Helder.

Zo te zien is de proef ook echt alleen voor NS/Prorail en niet voor de reizigers. Wat een rommeltje...

Normaal rijden de treinen keurig elk kwartier. Vanuit Arnhem .01, .16, .31 en .46. (Met af en toe een minuutje later rond de ICE).

Nu gaan ze wat eerder, wat later en nog een per half uur ertussen. .02, .15, .21, .32, .45, .51. Op zich met de sprinter naar Ede-Wageningen die er tussen zit verdedigbaar, (om .5 en .35), maar niet echt een fijne verdeling.

De IC stopt normaal om en om in Veenendaal de Klomp en Driebergen-Zeist. En het bijzondere is dat dat nu helemaal op de schop is. De .01 (naar Den Helder) stopt normaal op Veenendaal de Klomp de .02 (naar Den Helder) stopt nu op Driebergen-Zeist. De .16 naar Schiphol stopt normaal op Driebergen-Zeist, de .15 (naar Schiphol) stopt helemaal niet op één van de twee. De .21 is "extra" en stopt op Veenendaal de Klomp en rijdt naar Rotterdam en soms naar Den Haag HS.

En de andere dagen van de week wordt de "normale" dienstregeling gereden.

Gevalletje: Get used to it :P Amersfoort-Utrecht is ook 6 IC's per uur. Tijden: :10, :26, :29, :40, :56, :59. Andersom: :07, :18, :21, :37, :48, :51. En dat betekent dus ook dat als je een bepaalde trein mist (de vet gemarkeerde), dat je dus 16 minuten staat te wachten. En dat met 6 treinen per uur. Zolang er geen aparte IC infrastructuur is, blijft dat probleem bestaan.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
BazzH schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:36:
Ik concludeer dat het reserveren van fietsplekken totaal mislukt is.
Mijn ervaring deze zomer was dat het reserveren op zich wel lukte, maar zeker met overstappen en een trein vroeger/later je het niet meer kon veranderen. Zowel heen als terug in twee treinen 5 fietsen gereserveerd, op de heenweg omdat een overstap mislukte en terug omdat we een half uur eerder dan gepland met de fiets op het station waren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Arator
Robkazoe schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:49:
[...]
Gevalletje: Get used to it :P Amersfoort-Utrecht is ook 6 IC's per uur. Tijden: :10, :26, :29, :40, :56, :59. Andersom: :07, :18, :21, :37, :48, :51. En dat betekent dus ook dat als je een bepaalde trein mist (de vet gemarkeerde), dat je dus 16 minuten staat te wachten. En dat met 6 treinen per uur. Zolang er geen aparte IC infrastructuur is, blijft dat probleem bestaan.
Als de mensen uit de Kempen klagen dat er in het weekend amper treinen zijn vanuit Antwerpen naar de Kempen, dan krijg je van NMBS te horen "hoe amper treinen? Er rijden wel 2 treinen per uur".
Ik ken de vertrekuren niet meer van de trein vanuit Antwerpen naar Herentals, maar de eerste was rond, ik zal zeggen, elk uur 15 minuten, en de tweede, elk uur 20 minuten. Was je die 2de dus kwijt stond je daar bijna een uur te schilderen.

Of nog, de lijn vanuit Herentals, over Mol, naar Neerpelt, was altijd een diesellijntje. Na jaren van investeren en werken, staat er eindelijk bovenleiding. In Mol was er ook een vakbond die zich het wedervaren van de treinreiziger zich aantrok, en die al jaren aan het zagen was voor elektrificatie. Dus eindelijk stond die er, en er zouden zowaar op bepaalde uren elektrische treinen rijden. Wij als insiders "wedden dat het oude brol wordt..." En inderdaad, ze krijgen de M5-dubbeldekker met type 27 als loc, een combinatie waarvan je weet dat die minstens 1 keer per dag in panne valt. O-)

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:05
Wat doet de NMBS met die MW41 reeks? Die wordt zo langzamerhand overbodig net als de Buffels van de NS.

• Arator
cazzer22 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:11:
Wat doet de NMBS met die MW41 reeks? Die wordt zo langzamerhand overbodig net als de Buffels van de NS.
Momenteel bollen die nog altijd op Neerpelt en Hasselt, enkel tijdens de piekuren rijden er dubbeldekkers, want nog niet genoeg elektrisch materieel. Tussen Gent en Burst is het volgens mij ook nog gedeeltelijk diesel, en ik vermoed dat erin Wallonië ook nog wel diesellijntjes zijn.

Langs de andere kant, we hebben al MW41 moeten inzetten op de HSL om een trein te evacueren. Als de bovenleiding het laat afweten... O-)

• Maasluip
  • Laatst online: 08:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Aalst en Burst en Gent en Eeklo/Ronse/Geraardsbergen. ;) Daar is nog een heel dieselnet.
Mol - Hasselt is nog diesel, maar zou vanaf 2022 ook elektrisch zijn. En Charleroi - Couvin.
En soms ook op geëlektrificeerde lijntjes ter versterking.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

hoevenpe schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:00:
[...]

Mijn ervaring deze zomer was dat het reserveren op zich wel lukte, maar zeker met overstappen en een trein vroeger/later je het niet meer kon veranderen. Zowel heen als terug in twee treinen 5 fietsen gereserveerd, op de heenweg omdat een overstap mislukte en terug omdat we een half uur eerder dan gepland met de fiets op het station waren.
Blij dat het over 3 weken weer voorbij is. Het is een extra drempel om je fiets mee te nemen, maar in de praktijk helpt het niets. Het is namelijk geen reservering, maar een reservering en je kunt er geen enkele rechten aan ontlenen, eigenlijk alleen plichten. De reiziger heeft er alleen maar last van, want het maakt zelfs voor een reiziger zónder fiets geen klap uit of er nou 1 of 3 fietsen op een fietsplek staan. NS wil gewoon 0 fietsen, maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden.

En het is natuurlijk het bekende liedje: NS eist vanalles, maar doet zélf niets. Het is weer volledig eenrichtingverkeer. Ik pak meestal de OV fiets, maar ik ga pas reserveren voor mijn eigen fiets nadat ik de eerste boete binnen hebt. Tot dan, dikke vinger. Mijn vrouw reserveert wel braaf, maar we hebben deze week al gezien wat je daar mee opschiet, nada.

Er is gewoon een "mismatch" tussen vraag en aanbod. NS kan met het huidige aanbod niet aan de vraag voldoen en moet nu allerlei kunstgrepen (in de vorm van ontmoedigingsbeleid) toepassen om de vraag terug te dringen zodat deze beter matcht met het "geweldige aanbod". :) De reiziger moet zich echt beter conformeren aan wat NS haar aanbiedt natuurlijk. :)

[Voor 23% gewijzigd door BazzH op 08-09-2021 09:35]

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De Thalys PBKA-stellen krijgen een nieuw likje verf. Ziet er goed uit IMHO:

Geen idee of de PBA's dezelfde look krijgen, mar ik verwacht van wel.

• Bacchus
Dat konden ze wel gebruiken. De laatste paar keer dat ik ze op een station tegenkwam, zagen ze er van buiten toch behoorlijk aftands uit.

• Arator
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 07:01:

[Afbeelding]

Geen idee of de PBA's dezelfde look krijgen, mar ik verwacht van wel.
Ik hoop dat ze dan de deuren terug mee doornemen. Ik vind die nu zo hard afsteken :r

• Maarten_E
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
De reserveer je fiets proef is compleet mislukt, als zelfs de conducteurs niet weten wat ze ermee aanmoeten. Op station Tilburg door 3(!) conducteurs geholpen, maar alledrie dachten ze andere dingen en wisten ze het niet zeker. Conclusie: stap maar in, mocht je problemen krijgen refereer maar naar ons.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:50:
[...]

Ik hoop dat ze dan de deuren terug mee doornemen. Ik vind die nu zo hard afsteken :r
[Afbeelding]
Ga daar maar niet van uit. Bij spoorwegmaterieel moeten (passagiers)deuren in een contrasterende kleur worden gespoten om zichtbaarheid voor slechtzienden te verbeteren. Alle nieuwe livreien die spoorwegen in Europa doorvoeren moeten daar aan voldoen.

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 07:01:

[Afbeelding]
Niet alleen een nieuwe lik, maar ook een mooi nieuw interieur. :)

https://www.treinenweb.nl...beurt-voor-de-thalys.html

[Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 12-09-2021 13:06]

Waar ga je heen?

• ValHallASW
  • Niet online
Arator schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:50:
[...]

Het worden nu witte deuren tegen een rode achtergrond:

Uit YouTube: (5) RubY Behind the scenes - The new livery (french/dutch) .

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter

Waar ga je heen?

• Maasluip
  • Laatst online: 08:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Noemen ze het ruby? Ik zou het eerder sanguine noemen.
Nee, ik vind het niet mooi

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19:22
Mag de ICE tegenwoordig 160 tussen Amsterdam en Utrecht? We halen zojuist een dubbeldekker in via de binnenste sporen met 160 km/h.

• EDIT
Dat mag al jaren, maar het wordt voor zover ik weet weinig gedaan omdat de toestand van het spoor daar slecht is en het normaal gesproken ook niet nodig is in de dienstregeling.

• ArcticWolf
Pizza_Boom schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:37:
Mag de ICE tegenwoordig 160 tussen Amsterdam en Utrecht? We halen zojuist een dubbeldekker in via de binnenste sporen met 160 km/h.
Mag al een tijdje en alle treinen die daar ERTMS autorisatie krijgen zouden dat mogen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19:22
ArcticWolf schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:00:
[...]

Mag al een tijdje en alle treinen die daar ERTMS autorisatie krijgen zouden dat mogen.
Dit was, door o.a. Corona, mijn eerste uitstapje per ICE sinds 2019 :+

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 23:28:
Wat vers nieuws uit Duitsland:
ICx wordt ICE-L en krijgt ander ontwerp
De Talgo-loks en stuurstanden die gebouwd worden voor DBAG krijgen een spitsere kop en een ander interieur dan oorspronkelijk gepresenteerd. Het interieur is gelijk gemaakt aan dat van de ICE 4.

De techniek blijft onveranderd: multisysteemlok met een Vmax van 230km/u en de rijtuigen kunnen ook door andere loks dan de Talgo getrokken worden.

De definitieve naam is ook bekend gemaakt: ICE-L. Deze treinen gaan onder andere rijden op de IC Amsterdam-Berlijn (dat nu dus een ICE-dienst wordt).

[Afbeelding]

Bron
Net even geïnformeerd....
In november wordt er meer over bekend gemaakt door de DB.
Mogelijk ook de eerste beelden van de nieuwe trein? :9

Waar ga je heen?

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 19:53
De laatste tijd weer vaker met de trein, het valt mij op dat de conducteurs alleen maar 1e klas zitten of in de cabine. Is er vanuit de leiding opgedragen dat men niet rond mag lopen voor kaart controles? Voor de Corona toen ik ook regelmatig met de trein ging was de kans op kaart controle al niet groot maar nu is het tot op het 0 punt gedaald. Als dit niet van hogerhand is opgedragen waarom vinden er dan nauwelijks nog controles plaats?

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 19:06
ramrodwillem schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:48:
De laatste tijd weer vaker met de trein, het valt mij op dat de conducteurs alleen maar 1e klas zitten of in de cabine. Is er vanuit de leiding opgedragen dat men niet rond mag lopen voor kaart controles? Voor de Corona toen ik ook regelmatig met de trein ging was de kans op kaart controle al niet groot maar nu is het tot op het 0 punt gedaald. Als dit niet van hogerhand is opgedragen waarom vinden er dan nauwelijks nog controles plaats?
Dat is ook zoiets. Ik reis altijd 1e klas en ik kom regelmatig conducteurs tegen die dan daar ook zitten. ik heb er verder geen last van en ik betaal voor mijn reis, dus of ze het controleren? Maakt mij niet uit ;)

• EDIT

ACM: Arriva mag met drie nieuwe treindiensten rijden (incl. 2 nachttreinen)

Arriva krijgt van de ACM op basis van Europese wetgeving groen licht voor drie nieuwe treindiensten waar de vervoerder vanaf 2023 mee wil gaan rijden. Het gaat om wekelijkse nachttreinen tussen Groningen en Schiphol en tussen Maastricht en Schiphol en een dienst tussen Amersfoort – Apeldoorn – Zutphen die vijfmaal per dag moet gaan rijden.
Lees verder en bron: https://www.treinreiziger...-rijden-o-a-nachttreinen/

Heel erg interessant en ik hoop van harte dat Arriva deze keer wel doorzet en het niet net als de LageLandenLijn weer in de prullenbak verdwijnt.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:49
Ik zat het zojuist ook te lezen.
Ik vraag mij af wanneer het een "aanzienlijke negatieve impact op de concessie" is. Als in de bestaande concessie geen elk half uur daar een trein kan rijden? Of als er geen winst wordt gemaakt?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:34
Onbekend schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:29:
Ik zat het zojuist ook te lezen.
Ik vraag mij af wanneer het een "aanzienlijke negatieve impact op de concessie" is. Als in de bestaande concessie geen elk half uur daar een trein kan rijden? Of als er geen winst wordt gemaakt?
Allebei denk ik? In beide gevallen is de concessiehouder benadeeld door een derde party die de verbindingen kan 'cherry picken', wat ongewenst kan zijn omdat de concessiehouder winst van de meest winstgevende routes kan gebruiken om anderen te "subsidiëren".

Maar in de nacht rijden waar eerst niets reed lijkt me duidelijk een voordeel van de reiziger zonder nadeel voor de NS.

• EDIT
Volgens mij (als ik het nieuwsbericht goed lees) als de winst van de concessiehouder zeer negatief beïnvloed wordt. Dan ga je achteraf aan de business case van een concessie morrelen en dat kan natuurlijk niet.

Edit: wat @marcop23 dus schrijft :P

[Voor 8% gewijzigd door EDIT op 16-09-2021 09:57]

• iBugged
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 16:59
Ben benieuwd naar de uitvoering, hoe willen ze dat gaan doen met de OV-chip die daar waarschijnlijk geen rekening mee houdt?

Of gaan ze enkel met e-tickets werken, wat weer verwarrend is omdat juist de OV-chip "voor al het OV" is bedoeld

• VirinR
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 17:43
iBugged schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:15:
Ben benieuwd naar de uitvoering, hoe willen ze dat gaan doen met de OV-chip die daar waarschijnlijk geen rekening mee houdt?

Of gaan ze enkel met e-tickets werken, wat weer verwarrend is omdat juist de OV-chip "voor al het OV" is bedoeld
Disclaimer: Ik woon in de Randstad dus ik ben onbekend met regionale treinvervoerders.

Maar het zou kunnen dat je moet inchecken bij NS voor de poortjes om vervolgens op het perron uit te checken zodat je dan kan inchecken bij Arriva.
Bij Rotterdam Blaak kan je namelijk zo doorlopen van de metrostation naar het treinstation en er staan twee palen naast elkaar op het treinperron:

Op Rotterdam CS kan je op de perron ook uitchecken als je met een internationale trein verder reist.

[Voor 5% gewijzigd door VirinR op 16-09-2021 10:29]

• Bacchus
VirinR schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:28:
[...]

Disclaimer: Ik woon in de Randstad dus ik ben onbekend met regionale treinvervoerders.

Maar het zou kunnen dat je moet inchecken bij NS voor de poortjes om vervolgens op het perron uit te checken zodat je dan kan inchecken bij Arriva.
Bij Rotterdam Blaak kan je namelijk zo doorlopen van de metrostation naar het treinstation en er staan twee palen naast elkaar op het treinperron:
[Afbeelding]

Op Rotterdam CS kan je op de perron ook uitchecken als je met een internationale trein verder reist.
Dat is wel een zuig-systeem dat het probleem van de vervoerders, dat ze geen soort-van-eerlijke verdeelsleutel kunnen maken, een probleem van de klant maakt.
Wel typisch Nederlands om buitensporige extra administratie te voeren om potentieel marginale kosten te besparen.

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

VirinR schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:28:
[...]

[Afbeelding]

Hier in het oosten wemelt het van de alternatieve vervoerders. uitchecken bij NS en inchecken bij de ander (zoals in Rotterdam als je overstapt naar de metro dus).

In de stationshal zijn de toegangspoortjes duidelijk gelabelled: geel voor NS, een andere kleur voor de regionale vervoerder. Er hangen ook nog borden boven met uitleg. Dus wel opletten door welk toegangspoortje de tweede helft van de stationshal betreedt.
Bacchus schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:33:
[...]

Dat is wel een zuig-systeem dat het probleem van de vervoerders, dat ze geen soort-van-eerlijke verdeelsleutel kunnen maken, een probleem van de klant maakt.
Wel typisch Nederlands om buitensporige extra administratie te voeren om potentieel marginale kosten te besparen.
Yup, maar die discussie is al zo oud als de OVCK zelf. Nog even en we zijn ervan af.

• iBugged
Het kán natuurlijk wel, ze kunnen ook gewoon poortjes ombouwen naar Arriva maar het lijkt me niet dat ze permanent een poortje op Utrecht opgeven voor die 2 nachttreinen van Arriva, tis al druk zat daar in de spits (wanneer niemand met een Arriva trein reist in Utrecht)

• ArcticWolf
iBugged schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:47:
Het kán natuurlijk wel, ze kunnen ook gewoon poortjes ombouwen naar Arriva maar het lijkt me niet dat ze permanent een poortje op Utrecht opgeven voor die 2 nachttreinen van Arriva, tis al druk zat daar in de spits (wanneer niemand met een Arriva trein reist in Utrecht)
Misschien gaan ze eindelijk de logica uitbreiden dat check-in tijd X en check-out tijd X op die locaties wordt gekoppeld aan een trein serie.

• marcop23
ArcticWolf schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:50:
[...]

Misschien gaan ze eindelijk de logica uitbreiden dat check-in tijd X en check-out tijd X op die locaties wordt gekoppeld aan een trein serie.
Je zou ook nog hippe dingen kunnen doen met bijvoorbeeld Wifi-tracking om een verdeelsleutel mede te bepalen. Als op perron A voor vertrek van een bepaalde trein 500 mensen op een bepaald perron staan, en erna 100, dan zal dat toch ook extra informatie kunnen geven.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Bacchus schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:33:
[...]

Je geeft een bijzonder treffende samenvatting van het product "OV chipkaart".

• iBugged
ArcticWolf schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:50:
[...]

Maar wat bij vertraging.. zijn waarschijnlijk zoveel factoren waar rekening mee gehouden moet worden. Niet dat ik een beter idee heb hoor :)

Wifitracking lijkt me geen stabiele statistiek om een verdeelsleutel mee te maken denk ik..

• marcop23
Er zijn trouwens nog wel wat lastigheden, bedenk ik me. Bijvoorbeeld:
  • Sommige abonnementen zijn alleen geldig bij één vervoerder.
  • Arriva hanteert volgens mij een lager instaptarief, en doet niet aan de middagspits voor korting.
  • Geld terug bij vertraging loopt nu via de vervoerder, maar je weet niet zeker met welke vervoerder iemand gereisd heeft.

• Sabes
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15:17
iBugged schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:47:
Of Arriva plaats automaten in zijn trein waarmee je in de trein "overstapt" op de andere vervoerder.
Of zoiets als bij de IC Direct voor de toeslag, dacht dat dat ook een apart poortje is waar je je chip nog even voor moet houden.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
https://www.ns.nl/reisinf...door-telefoonstoring.html

Half Nederlands spoor lijkt er uit te liggen door een telefoonstoring....

Virussen? Scan ze hier!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heel NL inmiddels :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Arator
Flashback naar een paar maand terug :F

Edit : net eens gekeken naar onze (Belgische) schermen. Naar Roosendaal bollen we momenteel nog. De HSL is wel dicht.

[Voor 61% gewijzigd door Arator op 16-09-2021 18:32]

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:47

Fiber

Beaches are for storming.

Letterlijk alles schijnt stil te staan. Ben gelukkig al thuis.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Fiber schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:26:
Letterlijk alles schijnt stil te staan. Ben gelukkig al thuis.
Ik ben blij dat ik vandaag geen les had, Amersfoort->Enschede is nogal ver lopen :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:56
Helemaal blij dat de Duitse bond geen staking had afgeroepen, sta je alsnog duimen te draaien of de Nightjet gaat rijden 😢

• Fiber

Fiber

Raven schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:27:
[...]

Ik ben blij dat ik vandaag geen les had, Amersfoort->Enschede is nogal ver lopen :P
Dat liften gaat nog eens heel groot worden... #lift :z

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Fiber schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:30:
[...]

Dat liften gaat nog eens heel groot worden... #lift :z
Zoals #stormpoolen tijd terug? Toen het weer het treinverkeer platlegde? :P

Oscar Wilde

• Fiber

Fiber

Hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe lang dit gaat duren en zo... :Y)

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Wellicht een domme vraag, zo'n cruciaal systeem is toch minstens dubbel uitgevoerd?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:14
hoevenpe schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:39:
Wellicht een domme vraag, zo'n cruciaal systeem is toch minstens dubbel uitgevoerd?
Vierdubbel zelfs.
Twee locaties in Nederland en per locatie dubbel uitgevoerd.

Aldus het ProRail artikel van @Dolan een paar posts terug.

• EDIT
Ik stond ook opeens voor een 'rood sein' (ok, onder ETCS op de HSL, dus niet letterlijk 😄). Uiteindelijk heb ik via de mobiele telefoon contact kunnen krijgen met de treindienstleider en toen konden we op die manier toch nog naar Rotterdam doorrijden (wat voor mijn trein ook de eindbestemming was). Uiteindelijke schade was voor mijn reizigers +25 minuten.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:21
Ook door het oog van de naald gekropen. Zou de eerste live cursus van het jaar vandaag gehad hebben in Utrecht, heb af moeten zeggen vanwege een dringende zaak. Ik wens mijn collega's veel sterkte.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Kalentum
  • Nu online
En waarom kunnen treinen niet veilig rijden dan? Het is niet dat ze opeens tegen elkaar botsen toch? De seinen lagen er toch niet uit?

Ik snap dat het heel onhandig is maar wat zijn nu eigenlijk de feitelijke risico's?

PVoutput

• MediaZoo
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:08
Kalentum schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:18:
En waarom kunnen treinen niet veilig rijden dan? Het is niet dat ze opeens tegen elkaar botsen toch? De seinen lagen er toch niet uit?

Ik snap dat het heel onhandig is maar wat zijn nu eigenlijk de feitelijke risico's?
Als trein 1 een aanrijding met een persoon of object heeft wil die graag trein 2,3,4,5 waarschuwen/laten stoppen. Als communicatie niet plaats kan vinden klapt een andere trein volgas in de ellende. Iets wat niet wenselijk is.

Gewoon communicatie met de wal en overig verkeer is een noodzaak. Een trein stopt nu eenmaal niet zomaar even.

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• Aomi
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 15:16

Stel er ligt een groot object op het spoor en de machinist wil de tegentrein tijdig laten stoppen dan is communicatie met de verkeersleiding noodzakelijk.

Daarnaast zal in een ideale situatie het treinverkeer heus wel door kunnen gaan maar er hoeft maar 1 trein te stranden en alles wat daar achter rijdt rijdt zich ook vast op een gestremd baanvak met alle gevolgen op de knooppuntstations van dien.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Sowieso lijkt het voor de buitenwereld soms heel onlogisch welke keuzes er gemaakt worden bij "verstoringen"

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• dennistd
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17:08
Aomi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:24:
[...]

Stel er ligt een groot object op het spoor en de machinist wil de tegentrein tijdig laten stoppen dan is communicatie met de verkeersleiding noodzakelijk.
En als je de snelheid beperkt tot 40km/h? De tegentrein kan dan ruim op tijd stoppen omdat de andere trein zijn gevaarsein aan zet.
Daarnaast zal in een ideale situatie het treinverkeer heus wel door kunnen gaan maar er hoeft maar 1 trein te stranden en alles wat daar achter rijdt rijdt zich ook vast op een gestremd baanvak met alle gevolgen op de knooppuntstations van dien.
Nu is alles gestrand. In dat geval heb je misschien 5% van alle treinen gestrand.

• Aomi
dennistd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:28:
[...]
En als je de snelheid beperkt tot 40km/h? De tegentrein kan dan ruim op tijd stoppen omdat de andere trein zijn gevaarsein aan zet.
Dat klinkt theoretisch gezien heel leuk. Maar heb je enig idee hoelang je dan onderweg bent?
Nog maar te zwijgen over overwegen die in de storing vallen.

• Gwaihir
  • Niet online
Aomi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:30:
[...]

Dat klinkt theoretisch gezien heel leuk. Maar heb je enig idee hoelang je dan onderweg bent?
Nog maar te zwijgen over overwegen die in de storing vallen.
Ca. 90 minuten korter?

Nu heeft 't een uur plat gelegen en komt het daarna krakend weer op gang. In dat uur waren volgens dat voorstel alle treinen en reizigers 40 km dichter bij hun doel geweest. Alleen al de minder opstartproblemen maken het zeker interessant.

Denk dat 't meer is dat telefoonstoring nog altijd zo zeldzaam wordt geacht, dat er niemand uit wil zoeken wat er dan nog net wel kan. Stop die energie maar in het zeldzaam houden van de storing..

• Aomi
Gwaihir schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:35:
[...]

Ca. 90 minuten korter?

Nu heeft 't een uur plat gelegen en komt het daarna krakend weer op gang. In dat uur waren volgens dat voorstel alle treinen en reizigers 40 km dichter bij hun doel geweest. Alleen al de minder opstartproblemen maken het zeker interessant.

Denk dat 't meer is dat telefoonstoring nog altijd zo zeldzaam wordt geacht, dat er niemand uit wil zoeken wat er dan nog net wel kan. Stop die energie maar in het zeldzaam houden van de storing..
Dat zijn echt weer van die oplossingen bedacht door mensen die het spoorwezen niet of nauwelijks kennen.

Trein X staat op spoor 1 van station X en heeft veilig de hoofdbaan op naar station Y. Trein vertrekt niet, trdl kan machinist niet bereiken. Rijweg intrekken kan/mag niet zonder contact te hebben met machinist. Trein Y op spoor 2 van station X krijgt zijn sein niet veilig omdat trein X zijn rijweg nog steeds heeft. Machinist van trein Y kan trdl niet bellen om te vragen wat nu de bedoeling is. Trein Z wil van de hoofdbaan station X binnenrijden op spoor 1 maar krijgt geen rijweg omdat spoor 1 nog bezet is. Achter trein Z rijden ook weer treinen.

Wat een ongelofelijke bende wordt het dan.

• dennistd
En nu is het geen ongelofelijke bende met al die tienduizenden gestrande reizigers op stations en overvolle streekbussen?

• Gwaihir
  • Niet online
@Aomi Laat ik maar voor nauwelijks gaan dan? (Ca. 6 jaar.)

Denk dat @dennistd het goed verwoordt: wat je zegt is langzaam degenereren. Wat zoiets nu oplevert is direct puin. Misschien ietsje minder op 't spoor zelf (wat bekendere toestand) maar niet voor de reiziger.

• Aomi
Ik weet niet, ik strand als reiziger liever op een perron van een station dan ergens in een weiland omdat mijn trein in een file staat en er is geen contact met de wal.
Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

• dennistd
Ik heb liever 95% kans dat ik met 40km/h op mijn bestemming kom (en 5% kans dat ik in een trein ergens in een weiland strandt) dan een 100% kans dat ik op een station strandt.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Aomi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:46:
Ik weet niet, ik strand als reiziger liever op een perron van een station dan ergens in een weiland omdat mijn trein in een file staat en er is geen contact met de wal.
Ach, als je genoeg met de HSL reist, is ergens in een weiland stranden (en na veel te lang wachten teruggaan naar je vertrekstation) routine.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Kalentum
  • Nu online
MediaZoo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:22:
[...]

Als trein 1 een aanrijding met een persoon of object heeft wil die graag trein 2,3,4,5 waarschuwen/laten stoppen. Als communicatie niet plaats kan vinden klapt een andere trein volgas in de ellende. Iets wat niet wenselijk is.

Gewoon communicatie met de wal en overig verkeer is een noodzaak. Een trein stopt nu eenmaal niet zomaar even.
Geen zorgen: als trein 1 ergens rijdt staat het sein achter trein 1 op rood en het sein daarvoor op oranje. Dus als trein 1 plotseling stopt wordt het baanvak niet vrijgegeven door de beveiliging en zal trein 2 stoppen.

PVoutput

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:12

Ben alleen inhoudelijk bekend met de noordelijke lijnen (en dan ook maar zeer beperkt, hou me meer bezig in de itcs/infotainment hoek). Maar er zijn ook punten op het netwerk waar na contact met de treindienstleider het sein op veilig wordt gezet (b.v. bij vertrek van uit Sneek).

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:16

ToolkiT

brit-tweaker

MediaZoo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:22:
[...]

Wat ik me afvraag is hoe ze dat vroeger deden voor die mobiele netwerken..
Mijn vader werkte bij de NS en ik heb in mijn jeugd in jaren '70-'90 heel veel in de trein gezeten en dat ging prima zonder de systemen die ze nu hebben..
Volgens mij zaten er toen sensoren in de rails die in sectoren treinen dedecteren en een trein mocht niet in een sector waar al een trein zat om jouw scenario te voorkomen..
Ik denk wel dat de dienstregeling toen wel veel minder druk was en je dus meer bufferruimte had..
Maar in situaties als dit zou het handig zijn als het legacy systeem er nog was als fail-over..
Dan heb je nog steeds een impact want je kan minder treinen op het spoor zetten, maar je kan wel wat laten rijden..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Kalentum
  • Nu online
Aomi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:40:
[...]

Dat zijn echt weer van die oplossingen bedacht door mensen die het spoorwezen niet of nauwelijks kennen.

Trein X staat op spoor 1 van station X en heeft veilig de hoofdbaan op naar station Y. Trein vertrekt niet, trdl kan machinist niet bereiken. Rijweg intrekken kan/mag niet zonder contact te hebben met machinist. Trein Y op spoor 2 van station X krijgt zijn sein niet veilig omdat trein X zijn rijweg nog steeds heeft. Machinist van trein Y kan trdl niet bellen om te vragen wat nu de bedoeling is. Trein Z wil van de hoofdbaan station X binnenrijden op spoor 1 maar krijgt geen rijweg omdat spoor 1 nog bezet is. Achter trein Z rijden ook weer treinen.

Wat een ongelofelijke bende wordt het dan.
Waar ik benieuwd naar bent is het verhoogde risico. Nogal wiedes als trein X niet gaat rijden dat dan trein Y moet stoppen. Maar wat is het risico? Hoe vaak vertrekt een random trein niet omdat de machinist er niet is of flauwvalt ofzo? Wat is de kans dat dat gebeurt?

PVoutput

• Gwaihir
  • Niet online
Aomi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:46:
Ja kennelijk. Ik blijf liever comfy op m'n knars in de trein zitten en dan merk ik wel wanneer ik er ben. Wat moet ik op dat perron?

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:16

ToolkiT

brit-tweaker

Gwaihir schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:52:
[...]

Ja kennelijk. Ik blijf liever comfy op m'n knars in de trein zitten en dan merk ik wel wanneer ik er ben. Wat moet ik op dat perron?
bakkie troost halen? :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1 ... 44 45 46 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee